Of een echt EUROfestival organiseren met alleen landen die de Euro als betaalmiddel hebbel of die echt bij Europa horenquote:
Ik denk dat Peter Kuipers het songfestival nooit meer zal weggeven.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 19:54 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb maar één advies voor de TROS: geef de taak terug aan de Publieke Omroep en laat die het weer bij de NOS neerleggen. De TROS heeft onvoldoende budget én kiest elk jaar weer een knullige aanpak.
Heb je ook namen van artiesten? Voorbeelden van goede, recent uitgebrachte Nederlandse nummers? Of blijft het bij een beetje roepen in de ruimte?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 19:54 schreef VeX- het volgende:
Mijn advies: stuur eens goede artiesten. Wat er de afgelopen jaren is gestuurd daar lust de kat geen brood van.
En stuur iemand die in het Nederlands zingt.
Of stuur Skik als een outsider.
Lolligquote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:37 schreef VeX- het volgende:
De doorsnee muziek uit Nederland vind ik %$&$*, maar qua Nederlandse artiesten kunnen o.a. Le Le, De Jeugd van tegenwoordig. Spinvis. Kettel, Afrojack, Tiesto, Armin van Buuren, Legowelt mijn goedkeuring wegdragen.
Sommige daarvan kunnen makkelijk hoge ogen gooien op zo'n festival als ze een numer in elkaar flansen.
Ik denk dat de kans klein is dat artiesten als Afrojack en Armin van Buuren hun goede naam op het spel zetten door aan het festival mee te doen. En als je De Jeugd van Tegenwoordig als goede Nederlandse artiesten bestempelt, dan is onze perceptie van goede muziek een beetje verschillend.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:37 schreef VeX- het volgende:
De doorsnee muziek uit Nederland vind ik %$&$*, maar qua Nederlandse artiesten kunnen o.a. Le Le, De Jeugd van tegenwoordig. Spinvis. Kettel, Afrojack, Tiesto, Armin van Buuren, Legowelt mijn goedkeuring wegdragen.
Sommige daarvan kunnen makkelijk hoge ogen gooien op zo'n festival als ze een numer in elkaar flansen.
Ik vind het echt wel goede muzikanten hoor, de Jeugd van Tegenwoordig.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:40 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Ik denk dat de kans klein is dat artiesten als Afrojack en Armin van Buuren hun goede naam op het spel zetten door aan het festival mee te doen. En als je De Jeugd van Tegenwoordig als goede Nederlandse artiesten bestempelt, dan is onze perceptie van goede muziek een beetje verschillend.
Hun nummer Sterrenstof was echt geniaal ja.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:43 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Ik vind het echt wel goede muzikanten hoor, de Jeugd van Tegenwoordig.Maar het zou niet aanslaan op het songfestival denk ik.
Of AVRO. Ik hoor steeds dat die het Junior Songfestival wel goed organiseert en goede resultaten behaalt.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 19:54 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb maar één advies voor de TROS: geef de taak terug aan de Publieke Omroep en laat die het weer bij de NOS neerleggen. De TROS heeft onvoldoende budget én kiest elk jaar weer een knullige aanpak.
Klopt. In 2009 zelfs gewonnen dacht ik.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:46 schreef Toposcoupe het volgende:
[..]
Of AVRO. Ik hoor steeds dat die het Junior Songfestival wel goed organiseert en goede resultaten behaalt.
Hind zou misschien een succesje kunnen zijn. Vond haar nummer in 2008 wel erg 13 in een dozijn, maar buitenlandse vrienden van mij vonden het erg goed. Veel hadden haar in hun persoonlijke top 10. Vraag me alleen af of ze het nog een keer aan zou durven.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:47 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
En verder: Hind met beter liedje en sexy outfit, Valerius met swingend nummer
Dat nummer van haar vond ik nog best aardig hoor, maar de act eromheen was echt bagger. Zo een mooie vrouw, en dan staat ze daar in haar zwarte lange adamsfamily-jurk gewoon de HELE ACT stilquote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:48 schreef Copthorne het volgende:
[..]
Hind zou misschien een succesje kunnen zijn. Vond haar nummer in 2008 wel erg 13 in een dozijn, maar buitenlandse vrienden van mij vonden het erg goed. Veel hadden haar in hun persoonlijke top 10. Vraag me alleen af of ze het nog een keer aan zou durven.
Helemaal mee eens. Ze hadden er echt wel meer uit kunnen halen. Werd Nederland toen niet 13de ofzo? Toch niet ver van een finaleplek verwijderd uiteindelijk.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:51 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Dat nummer van haar vond ik nog best aardig hoor, maar de act eromheen was echt bagger. Zo een mooie vrouw, en dan staat ze daar in haar zwarte lange adamsfamily-jurk gewoon de HELE ACT stil
Ik zie de AVRO het nog niet organiseren in 2013. Die hebben hun handen al vol aan het Junior songfestival die dit jaar in Nederland wordt gehouden.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:19 schreef Jojoke het volgende:
Tros moet het overdragen aan de Avro, dan krijgen we waarschijnlijk wel Frits Sissing als presentator, maar dat moet dan maar. Ik denk dat zij best een leuke show, á la Op Zoek Naar... kunnen neerzetten. Pas ook wel beter bij een omroep die zich ‘de grootste kunst- en cultuuromroep van Nederland’ noemt.
Noem eens wat van die namenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:44 schreef Fred_B het volgende:
Het eerste advies is simpel: Een open inschrijving, en er dan echt iets meedoen. Dit jaar waren er genoeg redelijke namen die mee wilden doen, dus de interesse is er zeker wel.
Haha dat is wel geniaalquote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:36 schreef Bundesrepublik het volgende:
Sluit een deal met Zweden, de nummer twee van de Zweedse voorronde mag Nederland vertegenwoordigen volgend jaar.
Alleen als ze dan het hele pakket afnemen en dus niet de Nederlandse stylisten, choreografen etc er opzetten. Anders krijg je nog steeds een nummer van Zweedse kwaliteit, waarbij de rest matig is.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 22:36 schreef Bundesrepublik het volgende:
Sluit een deal met Zweden, de nummer twee van de Zweedse voorronde mag Nederland vertegenwoordigen volgend jaar.
Mini songfestival in NLquote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:42 schreef Bundesrepublik het volgende:
[..]
Ik zie de AVRO het nog niet organiseren in 2013. Die hebben hun handen al vol aan het Junior songfestival die dit jaar in Nederland wordt gehouden.
Helemaal eens, doe het alsjeblieft weer terug naar de NOS! Het Songfestival is van ons allemaal.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 19:54 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb maar één advies voor de TROS: geef de taak terug aan de Publieke Omroep en laat die het weer bij de NOS neerleggen. De TROS heeft onvoldoende budget én kiest elk jaar weer een knullige aanpak.
Dat zou ook wel eens goed kunnen zijn... bij de jeugd hebben we nu al een keer gewonnen én een keer de 2e plek gehaald met een leuk fris lied én bijpassende act... die choreografen zouden ze eens naar het grote songfestival moeten doorschuivenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 20:46 schreef Toposcoupe het volgende:
[..]
Of AVRO. Ik hoor steeds dat die het Junior Songfestival wel goed organiseert en goede resultaten behaalt.
Helemaal mee eens! Groep/Zanger(es), choreograaf, erkende componisten, en laat erkende producers het produceren.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 18:23 schreef TheVulture het volgende:
Geef 8 teams bestaande uit schrijvers, artiesten, componisten en choreografie de taak om elk een compleet concept te bedenken. Die strijden dan tegen elkaar.
Ach getsie niet de NOS of NRT. Dan krijgen we die gek Paul de Leeuw weer. :-(quote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:30 schreef Cyan9 het volgende:
Ik zeg ook van omroep wisselen, terug naar de NOS of inderdaad naar de Avro.
Ja, laten we weer doen wat we zo vaak doen: nadoen wat vorig jaar goed scoordequote:Op zondag 27 mei 2012 19:46 schreef Bundesrepublik het volgende:
Dinsdagochtend direct Thomas G:son bellen en hopen dat we de eerste zijn die bellen, hij heeft dit jaar het winnende nummer geschreven. Ik verwacht dat er wel een aantal landen ook intresse hebben in een van zijn liedjes voor 2013.
Er staat niks over dat we meteen zijn lied moeten aannemen.quote:Op zondag 27 mei 2012 23:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja, laten we weer doen wat we zo vaak doen: nadoen wat vorig jaar goed scoorde
Het stoort me echt dat iedereen meteen namen van songwriters en artiesten begint te roepen. Kijk gewoon eerst eens naar de basis, die totaal verrot is. Het Songfestival wordt uitgekotst, is er nauwelijks budget voor en het NSF is een schijnvertoning.
Maar let op: er verandert niks. We sukkelen gewoon op deze manier verder.
Het is alleen jammer dat ze de flair missen die b.v. de SBS presentatoren wel hebben.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 21:19 schreef Jojoke het volgende:
Tros moet het overdragen aan de Avro, dan krijgen we waarschijnlijk wel Frits Sissing als presentator, maar dat moet dan maar. Ik denk dat zij best een leuke show, á la Op Zoek Naar... kunnen neerzetten. Pas ook wel beter bij een omroep die zich ‘de grootste kunst- en cultuuromroep van Nederland’ noemt.
De meeste goede producers lopen dan ook in Zweden rond.quote:Op zondag 27 mei 2012 22:52 schreef grazz het volgende:
G:son heeft wel vaker voor andere landen een lied geschreven, niet altijd met succes. In elk geval heeft hij de afgelopen 11 jaar 5 x de top 10 behaald. Dit jaar stonden er in de finale 10 liedjes geschreven en of geproduceerd door Zweden.
Klopt.. het nummer van Malta klonk voor mij persoonlijk best stom toen ik de mp3 hoorde, maar live en met die uitvoering vond ik het ineens fantastisch! Wat op het podium gebeurt is ook gewoon belangrijk. Nederland moet maar gewoon eerst proberen om eindelijk weer eens de finale te halenquote:Op zondag 27 mei 2012 23:45 schreef masja2010 het volgende:
Eigenlijk is van alles mogelijk, als je naast een leuk deuntje maar ook een pakkende show neerzet. Het zou al heel wat zijn als Nederland beseft dat het niet alleen om het liedje gaat en dat je niet drie minuten lang als een stijve hark op het podium moet staan. Zelfs een land als Malta heeft dat allang door, maar Nederland heeft helaas zoveel last van arrogantie dat het wel nooit wat zal worden.
Dat dansje van Malta was gewoonweg geniaalquote:Op zondag 27 mei 2012 23:49 schreef Sk00p het volgende:
[..]
Klopt.. het nummer van Malta klonk voor mij persoonlijk best stom toen ik de mp3 hoorde, maar live en met die uitvoering vond ik het ineens fantastisch! Wat op het podium gebeurt is ook gewoon belangrijk. Nederland moet maar gewoon eerst proberen om eindelijk weer eens de finale te halen
Liever Paul de Leeuw dan Jan Smit en Daniël Dekker..quote:Op zondag 27 mei 2012 23:00 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Ach getsie niet de NOS of NRT. Dan krijgen we die gek Paul de Leeuw weer. :-(
Absolute non. Ik ben al lang blij dat we van dat gedrocht Paul de Leeuw af zijn. Ik vind het huidige duo presentatoren prima.quote:Op maandag 28 mei 2012 00:14 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Liever Paul de Leeuw dan Jan Smit en Daniël Dekker..
Ik vond en vind Daniel Dekker helemaal niks.quote:Op maandag 28 mei 2012 00:16 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Absolute non. Ik ben al lang blij dat we van dat gedrocht Paul de Leeuw af zijn. Ik vind het huidige duo presentatoren prima.
Naar de EO, dan krijgen we Bert van Leeuwen of Henny Huisman.quote:Op zondag 27 mei 2012 23:00 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Ach getsie niet de NOS of NRT. Dan krijgen we die gek Paul de Leeuw weer. :-(
Dat hoeft ook weer niet. Maar ik ben wel blij dat het Nationaal Songfestival uit de hoek van de schijtlollige humor van Paul de Leeuw is verdwenen. Zoals het dit jaar ging, was er niets mis mee. Zelfs tijdens het ESF vond ik Jan Smit als sidekick niet storend. Alleen zou er een echte kenner naast moeten zitten, geen Daniel Dekker.quote:Op maandag 28 mei 2012 11:03 schreef Quarant het volgende:
[..]
Naar de EO, dan krijgen we Bert van Leeuwen of Henny Huisman.
Ik ben benieuwd hoeveel leden de EO dan nog overhoudtquote:Op maandag 28 mei 2012 11:03 schreef Quarant het volgende:
Naar de EO, dan krijgen we Bert van Leeuwen of Henny Huisman.
Dit dus: het ESF moet weer een evenement worden zoals vroeger toen half Nederland het zag en er voor thuis bleef.quote:Op zondag 27 mei 2012 23:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja, laten we weer doen wat we zo vaak doen: nadoen wat vorig jaar goed scoorde
Het stoort me echt dat iedereen meteen namen van songwriters en artiesten begint te roepen. Kijk gewoon eerst eens naar de basis, die totaal verrot is. Het Songfestival wordt uitgekotst, is er nauwelijks budget voor en het NSF is een schijnvertoning.
Maar let op: er verandert niks. We sukkelen gewoon op deze manier verder.
En maar zeuren over te weinig budget, maar wel Monique Smit op snoepreisje sturen voor drie interviews en twee weken bakken op het palingvrije strand.quote:Op maandag 28 mei 2012 16:35 schreef masja2010 het volgende:
Als dieptepunt had de TROS Monique Smit naar het Eurovisie gestuurd om artiesten te interviewen. Mooi dat die domme doos door Loreen op haar nummer werd gezet
.
Hoezo inteeltbende.. Dat grietje heeft een "carriere" bij gratie van dr broer.quote:Op maandag 28 mei 2012 16:35 schreef masja2010 het volgende:
Als dieptepunt had de TROS Monique Smit naar het Eurovisie gestuurd om artiesten te interviewen. Mooi dat die domme doos door Loreen op haar nummer werd gezet
.
Het probleem is dat er artiesten worden geselecteerd die het Songfestival er even bijdoen tussen 2 schnabbels en het 'werken aan een nieuw album' door. Het beperkte budget kan hiervoor deels als een excuus worden aangevoerd, maar anderzijds zijn er genoeg artiesten die wel met ziel en zaligheid voor het ESF willen gaan. Joan, Edsilia, Hind en de 3J's wilden dat duidelijk niet, maar bijvoorbeeld Treble of de Toppers wel (al hadden die dramatische liedjes).quote:Op maandag 28 mei 2012 18:10 schreef Aoibhin het volgende:
Ik lees ook veel over dat de AVRO het moet overnemen, aangezien zij het Junior Songfestival organiseren en daarin doen wij het wel goed. Alleen heeft ons succes daarbij volgens mij niet eens zoveel met de AVRO te maken (natuurlijk organiseren ze het wel goed, dat is het niet), maar veel meer met de mentaliteit en hoe het leeft bij de jeugd.
De hele hatelijke sfeer rondom het ESF heb je bij het JESF helemaal niet. Sterker nog; die kids vinden het fantastisch om op tv te komen, beroemd te worden en om zo'n avontuur met al die landen mee te maken. Ze wanen zich bekend, zijn de hot en happening op school, enz. Geen wonder dat daar zoveel aanmeldingen voor komen en dat ze zo enthousiast zijn. De mentaliteit is gewoon veel meer naar winnen gericht bij die kinderen. Zij willen echt zo groot mogelijk worden. Daardoor hangt er niet zo'n neerkijkend sfeertje rondom het JESF; daar zijn die kinderen echt niet mee bezig.
Zo zou het bij het ESF eigenlijk ook moeten zijn. De kandidaten moeten het een hele grote eer vinden om daar te staan en het ook echt als iets serieus en belangrijks zien en niet als 'een leuk extraatje'. Maar ja, hoe verander je zoiets?
Ja, dat is ook het belangrijkste of niet? Wie het NSF presenteert....quote:Op zondag 27 mei 2012 23:00 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Ach getsie niet de NOS of NRT. Dan krijgen we die gek Paul de Leeuw weer. :-(
Of de TROS, AVRO, NOS of VARA het organiseert, maakt geen bal uit. Het gaat om de aanpak, dus om de opzet van het Nationaal Songfestival. Daar besteden we in Nederland al jaren veel te weinig tijd en moeite aan, En de resultaten zijn daar gewoon een afspiegeling van.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:10 schreef Aoibhin het volgende:
Ik lees ook veel over dat de AVRO het moet overnemen, aangezien zij het Junior Songfestival organiseren en daarin doen wij het wel goed. Alleen heeft ons succes daarbij volgens mij niet eens zoveel met de AVRO te maken (natuurlijk organiseren ze het wel goed, dat is het niet), maar veel meer met de mentaliteit en hoe het leeft bij de jeugd.
De hele hatelijke sfeer rondom het ESF heb je bij het JESF helemaal niet. Sterker nog; die kids vinden het fantastisch om op tv te komen, beroemd te worden en om zo'n avontuur met al die landen mee te maken. Ze wanen zich bekend, zijn de hot en happening op school, enz. Geen wonder dat daar zoveel aanmeldingen voor komen en dat ze zo enthousiast zijn. De mentaliteit is gewoon veel meer naar winnen gericht bij die kinderen. Zij willen echt zo groot mogelijk worden. Daardoor hangt er niet zo'n neerkijkend sfeertje rondom het JESF; daar zijn die kinderen echt niet mee bezig.
Zo zou het bij het ESF eigenlijk ook moeten zijn. De kandidaten moeten het een hele grote eer vinden om daar te staan en het ook echt als iets serieus en belangrijks zien en niet als 'een leuk extraatje'. Maar ja, hoe verander je zoiets?
Met de act van Sieneke was ook weinig mis.... - Het is alleen draak van een nummer, afkomstig uit een NSF waarbij het publiek uit maar liefst één nummer kon kiezen.quote:Op maandag 28 mei 2012 20:16 schreef TheVulture het volgende:
De AVRO zorgt er wel voor dat de liedjes door professionals worden uitgebouwd tot een aansprekende act
Met die act van Sieneke was genoeg mis. Als je zo'n 'apart' lied instuurt, moet je er in elk geval voor zorgen dat de act ook volledig over de top is. Compleet met kaasmeisjes in klederdracht, die vrolijk een klompendans doen en met tulpen strooien ofzo. Nu was het weinig anders dan de serieuze act van het uitermate normale Deense liedje van dit jaar, maar dan met een draaiorgel op de achtergrond. Het NSF en het lied waren bedroevend, maar met de act had je best nog bepaalde stemmers kunnen trekken, want het was nu al 11e bij de televoting.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 00:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Met de act van Sieneke was ook weinig mis.... - Het is alleen draak van een nummer, afkomstig uit een NSF waarbij het publiek uit maar liefst één nummer kon kiezen.
Dit dus... die achtergrondzangeressen in het zwart wiegelend erachterquote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Met die act van Sieneke was genoeg mis. Als je zo'n 'apart' lied instuurt, moet je er in elk geval voor zorgen dat de act ook volledig over de top is. Compleet met kaasmeisjes in klederdracht, die vrolijk een klompendans doen en met tulpen strooien ofzo. Nu was het weinig anders dan de serieuze act van het uitermate normale Deense liedje van dit jaar, maar dan met een draaiorgel op de achtergrond. Het NSF en het lied waren bedroevend, maar met de act had je best nog bepaalde stemmers kunnen trekken, want het was nu al 11e bij de televoting.
Het lijkt mij inderdaad ook beter om uit meerdere artiesten te kunnen kiezen. Ik had alleen het idee dat ze willen gaan voor één artiest, en daarbij dan een hele act neerzetten. Eigenlijk is het dan meer een verkapte vorm van promotie voor die artiest. Toevallig gaat diegene dan ook naar het ESF, maar ach.. eigenlijk gaat het meer om de promotie van het uit te komen albumquote:Op woensdag 30 mei 2012 00:20 schreef TheVulture het volgende:
Die selectiecommissie bestaat uit Daniel Dekker en cs... I rest my case...
Maar je hebt zeker gelijk... het gaat al fout bij de selectiecommissie...
Ik hoop echt zo dat ze de MF-procedure weer eens gaan gebruiken.... 4 voorrondes, herkansing hoeft van mij dan nog niet eens, en dan de beste 8 in de finale.... en dan 8 buitenlandse jury's om punten vragen, en de rest met televote... en hou die formule gewoon eens een paar jaar vast ipv elk jaar weer iets nieuws te verzinnen... we waren in 2003, 2004 en 2005 echt niet slecht bezig en toen hadden we ook deze formule
Meestal gaat het met de zang voor Nederland nog wel goed. Joan of Treble overtuigden dan misschien niet, maar het is niet zo dat Edsilia, Hind of Glennis Grace faalden op dat gebied. In alle gevallen was de act wel slecht, en de liedjes te onopvallend of te zwak.quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Concentreer je misschien eens gewoon op de zangkwaliteiten bij de selecties? Als je naar die jongen van Estland kijkt, dan kan die dus moeiteloos van een uithaal overgaan op de volgende zin. Zonder hapering, zicht- of hoorbare ademhaling. Dat is hondsmoeilijk, dat kunnen alleen echte getalenteerde zangers, die zeer goed geschoold zijn. Dan kun je het je ook veroorloven om de act simmel te houden, als je zo weinig mogelijk geld wil uitgeven...
Bronquote:TROS blijft zich inzetten voor songfestival
BAKOE - De TROS wil alles op alles zetten om volgend jaar weer een Nederlandse afvaardiging naar het Eurovisiesongfestival te sturen.
Ondanks de uitschakeling van Joan Franka donderdag in de halve finale van het liedjesfestijn en de geplande bezuinigingen die de omroep boven het hoofd hangen. Dat zei directeur Peter Kuipers vrijdag.
''We gaan ons uiterste best doen om er weer bij te zijn volgend jaar. De teleurstellende uitslag van donderdag inspireert ons alleen maar meer.'' De TROS organiseert sinds 2010 het Nationaal Songfestival.
Joan kreeg donderdag in Azerbeidzjan niet genoeg stemmen van publiek en vakjury voor een finaleplaats. Het is voor de achtste keer op rij dat Nederland niet weet door te dringen tot de eindstrijd van het festival.
Verslagen
Kuipers: ''We zijn verslagen en terneergeslagen. Vooral omdat we echt rekenden op een plek tussen de beste tien. Misschien niet in de top 5, maar zeker in de top 10.''
De omroepdirecteur kon vrijdag nog niet aangeven waar het volgens hem is misgegaan. ''Ik heb er nog geen diepgaande analyse op losgelaten. We moeten het eerst even laten bezinken.''
Na afloop van de halve finale heeft het team van de TROS Joan en haar band in het hotel opgevangen met champagne en taart. ''We hebben toch een feestje gevierd, want iedereen heeft enorm zijn best gedaan.''
Joan en haar team keren zondag terug naar Nederland. De 22-jarige Rotterdamse heeft nog niet besloten of ze zaterdagavond in de Crystal Hall in Bakoe de finale van het Eurovisiesongfestival bijwoont.
John de Mol, die zich als producent ontfermde over het Nationaal Songfestival, wil zich niet uitlaten over de prestaties van zijn The Voice of Holland-pupil. ''We hebben er als Talpa alles aan gedaan om er iets moois van te maken. Nooit eerder stuurde Nederland een regisseur mee met de artiest. De act was prima'', liet de woordvoerder van De Mol vrijdag weten.
Amsterdam 2014.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:48 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
Ik lees dit trouwens nu pas:
[..]
Bron
Top 10 als in top 10 van de finale?__10x Hebben ze soms geen realiteitsbesef? Ik weet wat we moeten doen: Laat FOK! het organiseren met een onbeperkte budget
quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wordt er ook nog doodleuk gezegd dat de act prima was....
De act was prima? Er ging een regisseur mee? Ze hebben er zelfs alles aan gedaan om er wat moois van te maken!?quote:John de Mol, die zich als producent ontfermde over het Nationaal Songfestival, wil zich niet uitlaten over de prestaties van zijn The Voice of Holland-pupil. ''We hebben er als Talpa alles aan gedaan om er iets moois van te maken. Nooit eerder stuurde Nederland een regisseur mee met de artiest. De act was prima'', liet de woordvoerder van De Mol vrijdag weten.
Tsja 'de act was prima'....dat zouden bijv. de Zweden never nooit zeggen over de act van Loreen, die was dan ook TOP, AF, Fantasisch. En dat is bij ons nooit het geval helaas.quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:27 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
[..]
De act was prima? Er ging een regisseur mee? Ze hebben er zelfs alles aan gedaan om er wat moois van te maken!?
Inderdaad... bizar.
Welke act? Ik zag een eenzaam meisje op een immens podium, omringd door kampvuurtjes. Met 10 meter daarachter iemand met een tamboerijn en 50 meter naar rechts een paar mannelijke modellen met een banjo. Er was helemaal geen act, voor zover ik kon zien.
Zal best, maar de gemiddelde tv-kijker in Europa heeft geen kinderen op de balletacademie zitten en kijkt ook niet met bovengemiddelde vakkennis naar dat fenomeen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 14:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Rustig meid, rustigik snap wat je bedoelt, bij elke herhaling die ik bekijk van de voorronde valt me op hoe slecht ze eigenlijk zong. Maar ik bedoel meer, dat als je het de moeite waard vind om eens aandacht te besteden aan de act, dat je dan hopelijk ook kritischer kijkt naar de artiest.
Maar als ouder van een 13 jarige zwaar fanatieke balletdanser (vooropleiding Nationale Balet Academie) zie ik de laatste twee jaar veel dansvoortellingen, en knarst de amateuristische, knijperige aanpak van de achtergrond act/dansers als een rasp over mijn ziel. We kunnen echt wel beter in dit land!
Klopt. Maar dan kom ik weer terug op mijn oorspronkelijke stokpaardje: we hebben Joan toch zelf gestuurd? Ze is bij ons door de procedure gekomen. Wij hebben een proces gehanteerd waarbij haar matige zang niet boven water is gekomen. Wij hebben een NSF gehouden waarbij geen liedje zat dat én goed is, én een goede act is én gegarandeerd goed wordt gezongen...quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:18 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Oh, het was een lekker in het gehoor liggend nummer. Absoluut. Had die jongen uit Estland bijvoorbeeld ons nummer gezongen, dan was het al een heeeel stuk verder gekomen. Daar stond iemand die wist wat hij deed.
Ik denk niet alleen zang, maar combinatie van én zang én kleding, in dit geval dus de hoofdtooi.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zal best, maar de gemiddelde tv-kijker in Europa heeft geen kinderen op de balletacademie zitten en kijkt ook niet met bovengemiddelde vakkennis naar dat fenomeen.
Zelf ben ik muzikant, dus ik beluister elk nummer met bovengemiddelde muzikale kennis. Mij valt bijvoorbeeld op hoe vaak steeds dezelfde uitgekauwde formules worden gebruikt, wat akkoorden en dergelijke betreft. Maar de gemiddelde tv-kijker heeft daar lak aan. Die hoort gewoon een leuk liedje; iets wat wel of niet prettig in het gehoor ligt.
En geloof me: nummers die een vertrouwde kant opgaan, scoren beter. Ze voldoen aan de verwachting van de kijker. Het uitermate voorspelbare, afgezaagde nummer van Joan Franka voldeed daar perfect aan. De zang heeft het om zeep geholpen.
Ik denk eerder dat het het totaalpakket was dan puur en alleen de zang. Die act was verder ook waardeloos. De gezelligheid van het nummer kwam totaal niet over, om meerdere redenen. En als de sfeer van het nummer en het effect dat je wilt bereiken bij de luisteraar/kijker, niet aankomt, dan kun je het schudden.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En geloof me: nummers die een vertrouwde kant opgaan, scoren beter. Ze voldoen aan de verwachting van de kijker. Het uitermate voorspelbare, afgezaagde nummer van Joan Franka voldeed daar perfect aan. De zang heeft het om zeep geholpen.
Ik zeg Lucia Marthasquote:Op donderdag 31 mei 2012 09:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
We barsten in Nederland van talent op het gebied van Choreografie. gebruik het eens...
Nee hoor, maar ik vind het nogal geldverspilling als je een choreograaf neemt. Ik zie het al voor me Joan met een zo'n tooi dansen a la Griekenland..quote:Op donderdag 31 mei 2012 14:42 schreef Elfletterig het volgende:
Choreografie? Een paar extra zanglessen waren zinvoller geweest... Zijn hier werkelijk mensen die denken dat choreografie van doorslaggevend belang is geweest in het resultaat van Nederland?
Nadruk leggen op choreografie is alleen van belang bij 'beweeglijke', energieke liedjes. Dat liedje van Joan Franka, was een lieflijk, ingetogen, mijmerend liedje. Het zou er bizar hebben uitgezien als ze daar allerlei rare danspasjes of bewegingen bij gemaakt had.
Klopt. Op t.v. had men erover dat ze niet zo zuiver zong, maar een leek zoals ik hoort zoiets niet. Is het een leuke act (dus zang, danspasjes etc.) dan is het leuk. Is het niet leuk dan is het gewoon niet leuk, ongeacht of het zuiver of niet zuiver is gezongen.quote:Maar de gemiddelde tv-kijker heeft daar lak aan. Die hoort gewoon een leuk liedje; iets wat wel of niet prettig in het gehoor ligt.
Bron: http://www.nu.nl/column-d(...)hocoladeletters.html Nu.nlquote:Eurovisiefraude in chocoladeletters
'Het was al een paar jaar geleden, ik was nog wat jonger. Het was gewoon leuk een paar dagen op reis te gaan, zeker wanneer je er niets voor hoefde te doen. Ja, een paar sms'jes versturen, maar dat kon niemand wat schelen'. Door Olaf Koens.
Nog leuker dan het Eurovisie Songfestival zijn de koppen van De Telegraaf de volgende morgen. Hoewel het concours is opgezet om de volkeren van Europa dichter bij elkaar te brengen springt de xenofobie na ieder verlies in chocoladeletters van de voorpagina.
Toen de Toppers werden uitgeschakeld hield de krant van wakker Nederland een peiling. Op de vraag: Moet Nederland mee blijven doen aan het Eurovisie Songfestival?' was het antwoord simpel. Negentig procent van de lezers zei: 'Nee, het blijft toch een Oostblokfeestje'.
'Bij ons is het net zo oneerlijk', vertelt Ksenia, een jonge Oekraïense oostblok-studente. 'Zelfs in de nationale voorrondes worden de stemmen niet eerlijk geteld. Het Songfestival is ontzettend politiek geworden. En dus was het niet zo vreemd om verplicht op een bepaalde deelnemer te
Twee jaar geleden trok Ksenia samen met zo'n honderd andere Oekraïense jongeren in twee touringcars naar Kroatië. De reis, de visa's, het hotel en de telefoons werden geregeld. 'We kregen SIM-kaarten en veel beltegoed. Sommige mensen zijn lekker aan het strand gaan liggen, ik ben in Zagreb gebleven. Het enige wat we moesten doen was zo vaak mogelijk op Azerbeidzjan stemmen'.
'Ik dacht er toen niet zo over na', vertelt Ksenia over de telefoon nadat ze afgelopen weekend de beelden uit Bakoe op televisie zag. 'Bovendien was het wel grappig, want Azerbeidzjan kreeg in Kroatië dat jaar niet eens zo veel punten. Iedereen zei dat het normaal was, dat alle kleinere landen op die manier meer punten scoren'.
Een jaar later was Ksenia graag nog eens op reis geweest, maar de coördinator uit Kroatië was al vertrokken richting IJsland. 'Het was allemaal erg last-minute, ik ben niet gegaan. Maar ik begreep wel dat het ernst was. De mensen die dit organiseerden waren vastberaden dat Azerbeidzjan moest en zou winnen'. En zo geschiedde. De Nederlandse inzending kreeg – terecht – maar 13 punten, Azerbeidzjan won met 221 punten de finale. Wie durft het De Telegraaf te vertellen?
Door: NU.nl/Olaf Koens
Bedankt voor het plaatsen. Interessant. Heb hier en daar de afgelopen jaren wel iets gelezen over het opkopen van stemmen. Hier ook een stuk:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:49 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
Las trouwens een column op Nu.nl:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/column-d(...)hocoladeletters.html Nu.nl
quote:Azerbaijan – Just so you don’t get the wrong idea: I have no interest in targeting Azerbaijan or any other countries, but the news come as they come. This Saturday, Cyprus gave its 8 points to Azerbaijan. The Cypriot jury got suspicious and complained to CyBC as they had not awarded a single point to the Azeri song. That suggest that Azerbaijan must’ve probably won the Cypriot televote. Now information surfaces that Azerbaijan got 3500 SMS in Cyprus but not a single phone call. Some people suggest that Azerbaijan may have hired PR companies in smaller European nations to massively vote for them.
Let’s have a look at the countries that voted for Azerbaijan this year:
Apart from the Cypriot 8 points, Azerbaijan also got high points from another small European nation. Malta has given it’s top marks in the last three years to the Azeri songs. Additionally high points came, as in previous years, from Bulgaria, where the public’s interest is rather low and the televoting thus more easily manipulated. The same is true for Moldova and probably also for Israel. The 12 points from Malta made me suspicious form the get-go this year. Who knows what we will discover under the surface in the next few weeks.
None of this has been confirmed by the EBU, at this point it is speculation with some circumstantial evidence!
http://eurovisiontimes.wo(...)id-azerbaijan-cheat/
Nederland zou inderdaad eens zoiets moeten sturen. Vorig jaar heb ik geloof ik dit nummer getipt:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:10 schreef o.us het volgende:
Als wij nou Eva Simons stuurden (ze is Nederlandse) met een nummer als onderstaande was het bereiken van de finale al een feit voordat het songfestival überhaupt begint.
Ik ga puntsgewijs reageren.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:52 schreef CommanderKeen het volgende:
Ik heb al het een en ander gezegd, maar hier mijn tips op een rijtje:
Eensquote:* Zorg voor een open inschrijving
* Laat componisten MP3 demo's insturen (géén songteksten of bladmuziek)
De kwaliteit van de selectiecommissie is belangrijker dan de omvang en diversiteit.quote:* Zet hier een grote selectiecommissie op (denk 15 mensen of meer)
* Zorg dat deze selectiecommissie zeer divers is qua leeftijd, achtergrond en muzieksmaak
Selecteer alleen maar nummers uit de open inschrijving; niet langs andere weg. Selecteer een veelvoud van 6 nummers; minstens een stuk of 18.quote:* Selecteer ook daadwerkelijk nummers uit deze open inschrijving (minstens zes)
Eens.quote:* Neem de nummers opnieuw op in een professionele studio, indien nodig
* Zoek goede artiesten voor het uitvoeren van de nummers, indien de demo-artiest niet voldoet
Professionele componisten kunnen gewoon een nummer insturen als je een open inzending hebt. Op voorhand professionele componisten voortrekken is net zo ongewenst als op voorhand bepaalde artiesten voortrekken.quote:* Vraag een aantal professionele componisten ook een lied aan te leveren (vier tot zes nummers)
Moeten ze zelf weten. Als het nummer niet overkomt op tv, heeft dat vanzelf z'n weerslag op de waardering van tv-kijkers.quote:* Laat de artiesten een goede act instuderen, met hulp van choreografen en stylisten
Houd een NSF met minstens 18, maar liever nog 24 nummers (verdeeld over meerdere voorrondes en een finale).quote:* Houd een nationaal songfestival met minstens acht, maar liever nog twaalf nummers
Nee, zorg dat de nummers pas in hun volle glorie te horen zijn tijdens de tv-uitzending van het NSF. Dat is beter voor de kijkcijfers van dat programma en het zorgt dat iedereen een gelijke kans heeft, niet dat mensen met een goed marketingapparaat meteen een voorsprong hebben.quote:* Breng de nummers een week of twee voor het NSF uit op single om zo 'buzz' te genereren
Splits de jury op in een paar groepen, zoals muziekdeskundigen, radio-dj's, vertegenwoordigers van de muziekindustrie, notoire songfestivalhaters (!), buitenlanders, etc. Zorg dat televoting niet doorslaggevend kan zijn.quote:* Laat de uitslag van het NSF bepalen door een combinatie van jury en televoting
Onzin, waar een wil is, is een weg. Het uitzenden van voorrondes was in 2004 ook haalbaar, dus is het in 2013 ook haalbaar. Net zoals het voor de Publieke Omroep haalbaar is om dagelijks live talkshows vanuit Charkov of vanuit de Tour de France-etappeplaats uit te zenden. Kwestie van prioriteiten kennen.quote:In de toekomst zie ik liever nog meer nummers meedoen aan het NSF, compleet met een aantal voorrondes, maar dat lijkt me op dit moment niet haalbaar.
Klopt, maar daar horen dan ook voorrondes bij. Echt goede liedjes kunnen zo'n voorronde prima overleven.quote:Een liedje/act moet zich in de praktijk bewijzen en dat kan alleen als het de competitie aan gaat met andere liedjes/acts, waarbij een combinatie van jury en publiek de winnaar bepaalt, omdat dit ook het format is van het ESF zelf.
Door een selectiecommissie van enige omvang te hebben reduceer je de kans dat een goed liedje buiten de boot valt door de specifieke voorkeuren van de commissieleden. Afgelopen jaar bestond de commissie uit Cornald Maas, de TROS directeur, John de Mol, een choreograaf en een platenbons. Dat vind ik echt te smal. Dan wordt het selecteren van een liedje al snel een onderonsje, en dat moet je juist niet hebben. Als je een grotere groep de selectie laat doen wordt de 'bias' kleiner, en wordt de kans groter dat je ook daadwerkelijk de beste liedjes selecteert.quote:De kwaliteit van de selectiecommissie is belangrijker dan de omvang en diversiteit.
Op zich ben ik dat niet met je oneens, maar ik denk ook dat je de meeste kans maakt op goede liedjes als je ze haalt uit de lengte én de breedte. Daarmee bedoel ik dus een open inschrijving plus liedjes op aanvraag geschreven. Dit gebeurt ook in Zweden, en gebeurde ook voor het NSF in 1998.quote:Professionele componisten kunnen gewoon een nummer insturen als je een open inzending hebt. Op voorhand professionele componisten voortrekken is net zo ongewenst als op voorhand bepaalde artiesten voortrekken.
Achttien liedjes selecteren is een mooi streven, maar vorig jaar waren er bijna 500 open inzendingen, waar het met een vergrootglas zoeken was naar goede liedjes. Van alle inzendingen die te horen waren op internet waren er misschien 2 of 3 goed genoeg voor het NSF. We hebben natuurlijk lang niet alle inzendingen gehoord, maar het overgrote deel was bedroevend. Liever een NSF met 6 goede liedjes dan een NSF met 6 goede liedjes en 12 bedroevende liedjes.quote:Selecteer alleen maar nummers uit de open inschrijving; niet langs andere weg. Selecteer een veelvoud van 6 nummers; minstens een stuk of 18.
Er was dit jaar veel kritiek op de act. Als je daar voor het NSF geen aandacht aan besteed resulteert dat in een kwalitatief matiger NSF, met als gevolg meer scepsis, hoon en minder serieuze aandacht in de komende jaren. Bovendien wordt de act op het NSF vaak als basis gebruikt voor de act op het ESF, dus het is handig als de act op het NSF al staat.quote:Moeten ze zelf weten. Als het nummer niet overkomt op tv, heeft dat vanzelf z'n weerslag op de waardering van tv-kijkers.
Het is een beetje een proefballon, dat geef ik toe. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier over denken.quote:Nee, zorg dat de nummers pas in hun volle glorie te horen zijn tijdens de tv-uitzending van het NSF. Dat is beter voor de kijkcijfers van dat programma en het zorgt dat iedereen een gelijke kans heeft, niet dat mensen met een goed marketingapparaat meteen een voorsprong hebben.
Eens. Maar te groot is ook niet goed. En het moeten wel deskundige mensen zijn. Ik hoef niet de koffiejuffrouw van de TROS in die commissie, als je snapt wat ik bedoel.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Door een selectiecommissie van enige omvang te hebben reduceer je de kans dat een goed liedje buiten de boot valt door de specifieke voorkeuren van de commissieleden. Afgelopen jaar bestond de commissie uit Cornald Maas, de TROS directeur, John de Mol, een choreograaf en een platenbons. Dat vind ik echt te smal. Dan wordt het selecteren van een liedje al snel een onderonsje, en dat moet je juist niet hebben. Als je een grotere groep de selectie laat doen wordt de 'bias' kleiner, en wordt de kans groter dat je ook daadwerkelijk de beste liedjes selecteert.
Ja, en het gebeurde ook in 2010.... I rest my case. Dat Nederland in 1998 succes heeft geboekt, wil niet zeggen dat het NSF dat jaar niet beter had gekund. Het waren heel andere tijden: in 1998 deden slechts 25 landen mee, met een veel lager Balkan-gehalte dan tegenwoordig.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Op zich ben ik dat niet met je oneens, maar ik denk ook dat je de meeste kans maakt op goede liedjes als je ze haalt uit de lengte én de breedte. Daarmee bedoel ik dus een open inschrijving plus liedjes op aanvraag geschreven. Dit gebeurt ook in Zweden, en gebeurde ook voor het NSF in 1998.
We hebben maar het topje van de ijsberg gehoord. En "goed genoeg voor het NSF" is geen criterium. Je hebt een x-aantal liedjes en je selecteert gewoon de beste daarvan. Niks met goed of bedroevend. Ik vond Treble "bedroevend", Nederland stemde ze massaal naar het Songfestival. Het gevaar van subjectiviteit ligt op de loer.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Achttien liedjes selecteren is een mooi streven, maar vorig jaar waren er bijna 500 open inzendingen, waar het met een vergrootglas zoeken was naar goede liedjes. Van alle inzendingen die te horen waren op internet waren er misschien 2 of 3 goed genoeg voor het NSF. We hebben natuurlijk lang niet alle inzendingen gehoord, maar het overgrote deel was bedroevend. Liever een NSF met 6 goede liedjes dan een NSF met 6 goede liedjes en 12 bedroevende liedjes.
In Zweden leeft de songfestivalcultuur veel meer dan bij ons. Niettemin heeft het land 9 miljoen inwoners, terwijl Nederland er 16 miljoen heeft. Er moet dus beslist potentie zijn om het aantal tot boven de 500 op te vijzelen.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Nog even een vergelijk met Zweden, daar worden meer dan 3000 (!) liedjes aangeleverd, waar uiteindelijk 16 van worden geselecteerd. Vijftien liedjes worden op aanvraag geschreven, en eentje komt uit een open internet verkiezing. Als je uit 3000 liedjes er zestien selecteert, dan mag je blij zijn dat je uit 500 inzendingen zes goede liedjes kunt kiezen.
Ik vind het een wezenlijk punt. Zes is veel te weinig. En de ambitie die je verwoordt, is veel te gering, veel te braaf. Veel te veel vanuit de gedachte: het moet in één avond worden afgeraffeld, het mag niks kosten.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Enfin, het aantal geselecteerde liedjes maakt me ook niet zo heel veel uit, zes leek me gewoon een mooi, realistisch getal gezien afgelopen jaar.
De aanwezigheid van een act weegt mee bij het oordeel dat de jury en tv-kijkers vellen. Als het winnendje liedje geen act heeft, kan die act altijd alsnog worden gevormd.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Er was dit jaar veel kritiek op de act. Als je daar voor het NSF geen aandacht aan besteed resulteert dat in een kwalitatief matiger NSF, met als gevolg meer scepsis, hoon en minder serieuze aandacht in de komende jaren. Bovendien wordt de act op het NSF vaak als basis gebruikt voor de act op het ESF, dus het is handig als de act op het NSF al staat.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van een open inschrijving, maar dat kan wat mij betreft in combinatie met liedjes op aanvraag geschreven. In 2010 was er geen open inschrijving, maar werd er slechts 1 liedje gevraagd aan 1 componist. Dat is wat mij betreft het horrorscenario. In 1998 was er een NSF met daarin liedjes uit een open inschrijving plus liedjes die op aanvraag waren geschreven. Dat jaar bracht niet alleen succes, maar ook dat NSF wordt gezien als een van de betere nationale finales van Nederland.quote:Ja, en het gebeurde ook in 2010.... I rest my case. Dat Nederland in 1998 succes heeft geboekt, wil niet zeggen dat het NSF dat jaar niet beter had gekund. Het waren heel andere tijden: in 1998 deden slechts 25 landen mee, met een veel lager Balkan-gehalte dan tegenwoordig.
Wat is er tegen op een open inschrijving? Professionele componisten die zich geroepen voelen, kunnen gewoon hun nummer insturen.
Mag ik mezelf quoten? Ja, dat mag ik. Door alle geruchten die ik op internet lees, en door het uitblijven van nieuws van de TROS, ga ik steeds meer geloven dat de TROS dit jaar voor een interne selectie gaat. Ik zou dat echt zonde vinden, en ook slecht voor de kansen van Nederland om de finale te halen vanwege boven genoemde argumenten.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:52 schreef CommanderKeen het volgende:
Ik wil nog even de nadruk leggen op het volgende: geen enkele componist of artiest heeft de gouden formule in handen waarmee het ESF kan worden gewonnen. Een liedje/act moet zich in de praktijk bewijzen en dat kan alleen als het de competitie aan gaat met andere liedjes/acts, waarbij een combinatie van jury en publiek de winnaar bepaalt, omdat dit ook het format is van het ESF zelf. Het van wezenlijk belang dat liedjes en artiesten niet intern worden aangewezen, maar de strijd op een of andere manier met elkaar aan gaan. Zelfs een internationale topcomponist schudt niet zo even een gegarandeerde hit uit zijn mouw. Om zoveel mogelijk kans te maken op een hit moet je liedjes halen uit de lengte en de breedte.
Een intern aangewezen artiest, met een liedje dat al een paar jaar op de plank ligt. Het klinkt wel vertrouwd in elk gevalquote:Op donderdag 5 juli 2012 16:05 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Mag ik mezelf quoten? Ja, dat mag ik. Door alle geruchten die ik op internet lees, en door het uitblijven van nieuws van de TROS, ga ik steeds meer geloven dat de TROS dit jaar voor een interne selectie gaat. Ik zou dat echt zonde vinden, en ook slecht voor de kansen van Nederland om de finale te halen vanwege boven genoemde argumenten.
Ja, een liedje dat het album van de aangewezen B-artiest destijds net niet gehaald heeft, maar wat wel "echt een Songfestivalliedje" is.quote:Op donderdag 5 juli 2012 20:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Een intern aangewezen artiest, met een liedje dat al een paar jaar op de plank ligt. Het klinkt wel vertrouwd in elk geval
Dit klopt niet. Ik lees dit meer op diverse songfestival fora, maar het is misverstand dat nationale songfestivals slechter scorende nummers opleveren dan een interne selectie.quote:Op woensdag 11 juli 2012 13:47 schreef Pluto1975 het volgende:
Neem de gok en laat Anouk het doen, de nationale songfestivals werken toch niet zo is de afgelopen jaren gebleken.
Ik zeg het voornamelijk om een andere reden, en dat is deze (zie andere thread)quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:08 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Ik lees dit meer op diverse songfestival fora, maar het is misverstand dat nationale songfestivals slechter scorende nummers opleveren dan een interne selectie.
In 2012 was er een Nationaal Songfestival met daarin verschillende kandidaten met verschillende liedjes. Echter, het laatste volwaardige Nationaal Songfestival voor 2012 was in 2005 toen Glennis Grace won. In de tussenliggende jaren is echter steeds een artiest aangewezen met meerdere liedjes (Edsilia, Toppers, 3JS) of een liedje met meerdere artiesten (Sieneke met Shalalie van Pierre Kartner) of zelfs een artiest met een liedje (Hind). In 2006 was er een soort van hybride vorm met drie acts met elk drie liedjes. Deze scoorden allemaal vrij dramatisch. Een interne selectie is dus zeker niet zaligmakend.
Kijk je naar de beste resultaten van Nederland van de afgelopen jaren dan zijn dat toch voornamelijk liedjes geweest die zich eerst hebben moeten bewijzen in een Nationaal Songfestival. Dat is ook wel logisch. Niemand heeft namelijk de gouden formule in handen waarmee je het songfestival wel even wint. Ook Anouk niet. Ze zal best een goed liedje hebben, maar is het geschikt voor een liedjeswedstrijd?
Ik hoor liedjes op de radio die hits zijn, maar die niet de instant-appeal hebben die je nodig hebt op een songfestival. Je moet de kijker in drie minuten in kunnen pakken. Vervolgens moet je mensen ook nog kunnen bewegen om daadwerkelijk te gaan stemmen.
De beste manier om te kijken of een nummer mogelijk scoort op het ESF is door het organiseren van een nationale voorronde. Als dat liedje van Anouk echt helemaal te gek is, dan wint ze dat NSF op haar sloffen.
Dus vegen ze het met hun reactie meteen van tafel. Was netter geweest als ze haar hadden geprezen om het feit dat zij als A Artiest wél mee had willen doen. Denk dat NL God op de blote knieën mag danken dat er überhaupt nog een respectabele artiest mee wil doen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:16 schreef CommanderKeen het volgende:
Wat ik begrijp is dat de TROS de deelname van Anouk helemaal niet van tafel veegt, maar dat ze juist graag willen dat ze meedoet met het Nationaal Songfestival. Anouk wil alleen maar een rechtstreeks ticket naar Malmo.
Wat als het NSF wel zou bestaan uit een gezonde mix van gevestigde artiesten en aanstormend talent?quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:32 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als je ziet wat voor C garnituur de afgelopen jaren is gegaan, vind ik het helemaal niet raar dat iemand van haar statuur gelijk duidelijkheid wil. Zie je haar al een een NSF om een plaats vechten met een Sieneke, VOH-1dagsvliegen, X-factor-nobodies en wat er verder nog uit Volendam tussen de voegen gekrabd wordt?
En stel je voor dat ze zich zo bescheiden opstelt dat ze dat ging doen, dan neemt ze dus het risiko dat het SMS vee of de vakjury of Johnie de Mol toch liever de flavour of the month stuurt?
Je zal daar gek zijn als echt gevestigde artiest....
Dat zou natuurlijk iets anders zijn. Dan gaat het nog ergens over. Maar dat zie ik helaas nit snel gebeuren.quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:42 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Wat als het NSF wel zou bestaan uit een gezonde mix van gevestigde artiesten en aanstormend talent?
Stel je eens voor een NSF met bijvoorbeeld:
• Anouk
• Brandi Russell
• Sharon Doorson
• Ralf Mackenbach
• Racoon
• Waylon
Dat zou toch te gek zijn? En de kans dat er dan een liedje tussenzit dat goed scoort op het ESF is hoger dan wanneer je alleen Anouk selecteert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |