Dit vind ik een nogal vreemde hypothese. Een (min of meer) zinvolle hypothese zou zijn 'de christelijke god bestaat'. Of je daar in gelooft als hypothese... dat klinkt raar. "Ik geloof in de big bang theorie" zou een net zo vreemde hypothese zijn.quote:Aan de hand van 2 grondaannames heb ik de hypothese opgesteld dat Christendom het beste mijn geloof vertegenwoordigt en ik ben nu dus bezig om dat tegendeel te bewijzen.
Het niet-nuttig zijn van religie is geen atheistisch standpunt per se. Het lijkt me plausibel dat religie een bepaalde basis heeft in de evolutie van de mens, en is daarmee minimaal nuttig geweest - als het niet meer nuttig is.quote:en atheïsten zullen aanstoot nemen aan het feit dat hij alsnog het nut van religie beschrijft
Volgens mij haal je hier "ziel" en "menselijke psyche" door elkaar. Of je stelt die synoniem, maar dan zal geen enkele atheist het bestaan daarvan ontkennen.quote:Het christendom is er op gericht iets in ons bij te staan, waarvan secularisten liefst ontkennen dat het bestaat: de ziel. Secularisten zouden echter wel kunnen kijken naar de onderliggende gedachte achter de ziel: in ons dragen we een kostbare, kinderlijke, kwetsbare kern, die we zouden moeten voeden en koesteren op zijn veelbewogen reis door het leven.
Dit lijkt me een valse tegenstelling. Ten eerste houden niet alleen secularisten zich bezig met het bieden van lezingen. Ten tweede beperkingen secularisten zich niet tot het onderwijzen van kennis. De rol die jij hier lijkt te zien voor bijbelonderwijs kan wat mij betreft veel beter worden ingevuld door filosofen. (Die over het algemeen niet erg christelijk georienteerd zijn.)quote:Door dit verschil is de manier van onderricht dus ook anders: secularisten bieden lezingen, christenen preken.
Ik kan er niet meer van maken dan een volslagen hilarisch pleidooi om de christelijke religie te gaan prediken op universiteiten.quote:Op deze manier klinkt het ineens heel interessant om naar religies te kijken. Bij de behandeling van IV Onderwijs, 1. Wat ons wordt geleerd, gebruikt hij geen enkele aanname die door de wetenschap weersproken wordt. Uiteraard kan je twijfelen over de filosofische aannames, maar zelfs bij de ziel presteert hij het om het wetenschappelijke argument irrelevant te maken. Wat vinden jullie van zijn aanpak en wat vinden jullie van dit idee wat betreft onderwijs?
Natuurlijk niet. Mijn punt is: het atheïsme op zich biedt geen enkele moraal. Het atheïsme is slecht het niet geloven in God, maar daar kun je geen leefregels uithalen, omdat het alleen maar een idee is over de werkelijkheid. Als ik weet dat er fotosynthese in een plant plaatsvindt dan zegt dat mij ook niks over hoe ik moet leven, of als weet waar het universum nou precies uit bestaat. Die leefregels halen wij uit de gemeenschap, uit een soort aangeboren moraal die onder andere door ons denken over de gemeenschap en met behulp van godsdienst gevormd wordt. Het grote probleem met militant atheïsme en het willen verwijderen van godsdienst is: Het biedt een bepaalde moraal aan die mensen liever willen naleven door het idee dat het van een goede broeder die naast je staat (Zoals Bertrand Russell het beschreef in een van zijn essays) komt en jou beschermt, waardoor je ook die motivatie hebt om het na te leven. In het atheïsme, is de enige motivatie je gemeenschap of een vorm van humanisme, maar indien iemand geen humanist is of buiten die gemeenschap valt door psychische problemen, dan is er een serieus probleem waar de natuur automatisch een oplossing voor kan verschaffen: geloof, dat mensen weer bepaalde zingeving geeft om te voorkomen dat ze zelfmoord plegen. Geloof willen afschaffen is dan in feite tegen de evolutie ingaan die ons in leven wil houden en tegen de mechanismes van de natuur, omdat geloof een manier is om mensen in leven te houden en om zingeving te geven. Dat kan wetenschap ook voor sommige mensen, maar voor de meeste mensen is dat niet weggelegd om twee redenen: niet iedereen is goed in wetenschap en geloof is toegankelijker en geeft soms veel spirituelere gevoelens.quote:Op zondag 13 mei 2012 14:55 schreef Molurus het volgende:
Dat atheisme op zich geen moraal verschaft betekent nog niet dat atheisten immoreel zijn.
Stel jezelf de vraag: waar komt de moraliteit van atheisten eigenlijk vandaan? Het antwoord daarop zou wel eens dezelfde kunnen zijn als voor christenen. En dat antwoord heeft niet noodzakelijk iets met religie te maken.
Dit stukje was meer een opvulling van het geheel en niet zozeer relevant voor de discussiequote:Op zondag 13 mei 2012 13:58 schreef Molurus het volgende:
Poeh.. er staan in deze openingspost, sorry dat ik het zeg, toch wel een aantal heel eigenaardige uitspraken. Een paar die mij zo opvallen:
[..]
Dit vind ik een nogal vreemde hypothese. Een (min of meer) zinvolle hypothese zou zijn 'de christelijke god bestaat'. Of je daar in gelooft als hypothese... dat klinkt raar. "Ik geloof in de big bang theorie" zou een net zo vreemde hypothese zijn.
Welke twee grondaannames heb je het eigenlijk over?
Het is dan ook een waarschuwing. Het zou zo kunnen zijn. Ik geef toe dat ik het anders geformuleerd heb.quote:[..]
Het niet-nuttig zijn van religie is geen atheistisch standpunt per se. Het lijkt me plausibel dat religie een bepaalde basis heeft in de evolutie van de mens, en is daarmee minimaal nuttig geweest - als het niet meer nuttig is.
Alain de Botton gebruikt de ziel om een deel van de menselijke psysche te beschrijven, denk ik. De letterlijke bewoording in het boek is dat de secularisten er geen woord voor hebben.quote:[..]
Volgens mij haal je hier "ziel" en "menselijke psyche" door elkaar. Of je stelt die synoniem, maar dan zal geen enkele atheist het bestaan daarvan ontkennen.
Mijn fout, excuses.quote:Ten tweede lijk je "secularist" en "atheist" door elkaar te halen. Een secularist pleit slechts voor vrijheid van denken. Zowel vrijheid van geloof als ongeloof. Het impliceert geen enkel standpunt tav de waarheid of onwaarheid van religies en het bestaan van zielen.
Het is niet zozeer dat de Botton pleit voor bijbelonderwijs, maar voor de manier waarop dat onderwijs wordt gegeven. Wat betreft je eerste punt ben ik het met je eens, maar wat betreft het tweede... De examenvragen blijven op de universiteit vooral: Wie is dit, wie vindt dat, vertaal dit, verklaar dat en bereken dit. Ken jij een universiteit, die in een van haar colleges de spanningen binnen een huwelijk behandeld?quote:[..]
Dit lijkt me een valse tegenstelling. Ten eerste houden niet alleen secularisten zich bezig met het bieden van lezingen. Ten tweede beperkingen secularisten zich niet tot het onderwijzen van kennis. De rol die jij hier lijkt te zien voor bijbelonderwijs kan wat mij betreft veel beter worden ingevuld door filosofen. (Die over het algemeen niet erg christelijk georienteerd zijn.)
Dan heb je me denk ik verkeerd begrepen. Het is juist niet de bedoeling om de christelijke religie te gaan prediken. Het is de bedoeling om te leren van die religie, dat wel, maar de dogma's hoef je niet aan te nemen. Alain de Botton kijkt wat religies ons te bieden hebben en koppelt daar een seculiere variant aan. Dus waar veel religies iets als een heilige moeder maria hebben, zorgt hij voor een rationele benadering van de behoefte aan een heilige moeder maria. Waarom heb je die behoefte en hoe zou je die behoefte kunnen bevredigen in een seculiere samenleving?quote:[..]
Ik kan er niet meer van maken dan een volslagen hilarisch pleidooi om de christelijke religie te gaan prediken op universiteiten.
Door te stellen dat atheisme geen moraliteit verschaft impliceer je wat op mij overkomt als een valse tegenstelling: namelijk dat andere levensbeschouwingen zoals het christendom *wel* moraliteit zouden verschaffen.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Mijn punt is: het atheïsme op zich biedt geen enkele moraal. Het atheïsme is slecht het niet geloven in God, maar daar kun je geen leefregels uithalen, omdat het alleen maar een idee is over de werkelijkheid. Als ik weet dat er fotosynthese in een plant plaatsvindt dan zegt dat mij ook niks over hoe ik moet leven, of als weet waar het universum nou precies uit bestaat. Die leefregels halen wij uit de gemeenschap, uit een soort aangeboren moraal die onder andere door ons denken over de gemeenschap en met behulp van godsdienst gevormd wordt. Het grote probleem met militant atheïsme en het willen verwijderen van godsdienst is: Het biedt een bepaalde moraal aan die mensen liever willen naleven door het idee dat het van een goede broeder die naast je staat (Zoals Bertrand Russell het beschreef in een van zijn essays) komt en jou beschermt, waardoor je ook die motivatie hebt om het na te leven. In het atheïsme, is de enige motivatie je gemeenschap of een vorm van humanisme, maar indien iemand geen humanist is of buiten die gemeenschap valt door psychische problemen, dan is er een serieus probleem waar de natuur automatisch een oplossing voor kan verschaffen: geloof, dat mensen weer bepaalde zingeving geeft om te voorkomen dat ze zelfmoord plegen. Geloof willen afschaffen is dan in feite tegen de evolutie ingaan die ons in leven wil houden en tegen de mechanismes van de natuur, omdat geloof een manier is om mensen in leven te houden en om zingeving te geven. Dat kan wetenschap ook voor sommige mensen, maar voor de meeste mensen is dat niet weggelegd om twee redenen: niet iedereen is goed in wetenschap en geloof is toegankelijker en geeft soms veel spirituelere gevoelens.
Jahoor... die studierichting noemen we "psychologie".quote:Op zondag 13 mei 2012 15:06 schreef naatje_1 het volgende:
Het is niet zozeer dat de Botton pleit voor bijbelonderwijs, maar voor de manier waarop dat onderwijs wordt gegeven. Wat betreft je eerste punt ben ik het met je eens, maar wat betreft het tweede... De examenvragen blijven op de universiteit vooral: Wie is dit, wie vindt dat, vertaal dit, verklaar dat en bereken dit. Ken jij een universiteit, die in een van haar colleges de spanningen binnen een huwelijk behandeld?
Die behoefte heb ik eerlijk gezegd helemaal niet. Maar de menselijke neiging tot religie en religieuze gedachten lijkt me een bijzonder interessant wetenschappelijk onderzoeksgebied. Tot op heden is daar nog niet veel over bekend.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:06 schreef naatje_1 het volgende:
Dan heb je me denk ik verkeerd begrepen. Het is juist niet de bedoeling om de christelijke religie te gaan prediken. Het is de bedoeling om te leren van die religie, dat wel, maar de dogma's hoef je niet aan te nemen. Alain de Botton kijkt wat religies ons te bieden hebben en koppelt daar een seculiere variant aan. Dus waar veel religies iets als een heilige moeder maria hebben, zorgt hij voor een rationele benadering van de behoefte aan een heilige moeder maria. Waarom heb je die behoefte en hoe zou je die behoefte kunnen bevredigen in een seculiere samenleving?
Je begrijpt me verkeerd:quote:Op zondag 13 mei 2012 15:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Door te stellen dat atheisme geen moraliteit verschaft impliceer je wat op mij overkomt als een valse tegenstelling: namelijk dat andere levensbeschouwingen zoals het christendom *wel* moraliteit zouden verschaffen.
Ik denk niet dat dat waar is. Ten eerste verschilt de moraliteit van gelovigen niet van die van atheisten. Ten tweede zijn er wat mij betreft goede redenen om aan te nemen dat moraliteit een oorsprong heeft in evolutie.
Of mensen hun eigen moraliteit begrijpen doet geheel niet ter zake. Moraliteit die niet wordt begrepen werkt precies even goed.
Als de moraliteit zichzelf uit in de vorm van humanisme of christendom is dat inderdaad niet de oorsprong van moraal, maar juist de evolutie, maar je kunt niet ontkennen dat daarmee het humanisme en christendom een moraliteit bevatten die mensen kunnen navolgen, omdat zij beiden die moraal daaruit halen.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:22 schreef Molurus het volgende:
Dat sommige mensen hun eigen moraliteit projecteren op hun geloof of humanisme betekent nog niet dat geloof en humanisme een bron van moraliteit zijn. Er is meer voor nodig om dat aannemelijk te maken.
Ik denk dat de menselijke neiging tot religie en religieuze gedachten iets anders is dan de behoefte aan een heilige moeder maria. De menselijke neiging tot religie zit in de hersenen en houdt in dat er bij ons een soort godsbesef ingebakken is oid, maar de behoefte aan heilige moeder maria heeft meer te maken met je persoonlijke omstandigheden op dat moment. Op het moment dat je behoefte hebt aan die heilige moeder maria bestaat religie al in wellicht een andere vorm, dus dan is het niet zozeer de vraag hoe religie ontstaat, maar welke religie ontstaat en waarom.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jahoor... die studierichting noemen we "psychologie".
[..]
Die behoefte heb ik eerlijk gezegd helemaal niet. Maar de menselijke neiging tot religie en religieuze gedachten lijkt me een bijzonder interessant wetenschappelijk onderzoeksgebied. Tot op heden is daar nog niet veel over bekend.
De mogelijkheden varieren van een bijprodukt van de cognitieve vaardigheden die nodig zijn voor sociale interactie tot een essentieel mechanisme voor groespbinding.
Op dit moment staat alles nog open. Elk onderzoek in deze richting juich ik van harte toe. Maar of psychologische zorg een plaats zou moeten hebben op universiteiten waag ik te betwijfelen. Dat laatste zou iets heel anders zijn dan onderzoek.
geloof in iets dat niet bestaat is misleiding.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Mijn punt is: het atheïsme op zich biedt geen enkele moraal. Het atheïsme is slecht het niet geloven in God, maar daar kun je geen leefregels uithalen, omdat het alleen maar een idee is over de werkelijkheid. Als ik weet dat er fotosynthese in een plant plaatsvindt dan zegt dat mij ook niks over hoe ik moet leven, of als weet waar het universum nou precies uit bestaat. Die leefregels halen wij uit de gemeenschap, uit een soort aangeboren moraal die onder andere door ons denken over de gemeenschap en met behulp van godsdienst gevormd wordt. Het grote probleem met militant atheïsme en het willen verwijderen van godsdienst is: Het biedt een bepaalde moraal aan die mensen liever willen naleven door het idee dat het van een goede broeder die naast je staat (Zoals Bertrand Russell het beschreef in een van zijn essays) komt en jou beschermt, waardoor je ook die motivatie hebt om het na te leven. In het atheïsme, is de enige motivatie je gemeenschap of een vorm van humanisme, maar indien iemand geen humanist is of buiten die gemeenschap valt door psychische problemen, dan is er een serieus probleem waar de natuur automatisch een oplossing voor kan verschaffen: geloof, dat mensen weer bepaalde zingeving geeft om te voorkomen dat ze zelfmoord plegen. Geloof willen afschaffen is dan in feite tegen de evolutie ingaan die ons in leven wil houden en tegen de mechanismes van de natuur, omdat geloof een manier is om mensen in leven te houden en om zingeving te geven. Dat kan wetenschap ook voor sommige mensen, maar voor de meeste mensen is dat niet weggelegd om twee redenen: niet iedereen is goed in wetenschap en geloof is toegankelijker en geeft soms veel spirituelere gevoelens.
Ja, maar als je leven vol met ellende zit en je steeds meer de zin verliest omdat alles fout goed, ben je veel eerder geneigd om zelfmoord te plegen. Dat gebeurt in de meest welvarende landen en de vraag is: waarom? Het individualisme in het westen heeft een negatieve invloed op de gemeenschap. Het geloof biedt een gevoel van verbondenheid en samenzijn, waardoor gelovigen veel minder geneigd zijn om zelfmoord te plegen. Voor sommige mensen kan een toekijkend oog een gevoel van spiritualiteit geven dat hen helpt om meer uit het leven te halen, ik snap niet waarom je dat die mensen zou afnemen.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:01 schreef hlmllp het volgende:
[..]
geloof in iets dat niet bestaat is misleiding.
en voor een realistisch mens is natuurlijke overlevingsdrang genoeg om niet eens aan zelfmoord te denken.
Ik geloof in goed doen. Daar heb ik geen toekijkend oog voor nodig.
Er is niets specifiek christelijk aan die moraliteit, noch onderscheiden christenen zich van anderen in moreel opzicht. Vandaar dat ik er bezwaar tegen maak om die twee te koppelen.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:28 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Als de moraliteit zichzelf uit in de vorm van humanisme of christendom is dat inderdaad niet de oorsprong van moraal, maar juist de evolutie, maar je kunt niet ontkennen dat daarmee het humanisme en christendom een moraliteit bevatten die mensen kunnen navolgen, omdat zij beiden die moraal daaruit halen.
Het gaat erom waar je de betekenis legt. Als iets ergens onderdeel van uitmaakt, kun je het wel benoemen met hetgene waar het onderdeel van uitmaakt, maar het geeft inderdaad misverstanden. Hoewel je gewoon niet kunt ontkennen dat een moraal die dus niet afhankelijk is van christendom, maar wel onderdeel uitmaakt van het christendom, is veranderd in een christelijke moraal, omdat hij onderdeel uitmaakt van het christendom. De moraal zelf op zich is niet christelijk, maar als onderdeel ervan zou je het christelijk kunnen noemen, alleen geeft het misverstanden zoals je al zei, dus kun je het beter een moraal noemen. Mijn ervaring is overigens wel dat bij veel christenen, de Bianonceri's en Kingdom34's daargelaten, ik wel vaak een grote vriendelijkheid bemerk, waarbij ik me afvraag of dat van hun godsdienst komt. Volgens een christen die ik sprak wel, maar dat weet ik niet, dan moet ik ook weten hoe hij zich gedroeg voordat hij geloofde.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is niets specifiek christelijk aan die moraliteit, noch onderscheiden christenen zich van anderen in moreel opzicht. Vandaar dat ik er bezwaar tegen maak om die twee te koppelen.
Het leidt namelijk tot grote misverstanden. Wanneer ik het bijvoorbeeld heb over "zuid-hollandse kaas" zal iedereen aannemen dat die kaas afkomstig is uit zuid-holland. Als die kaas dan afkomstig blijkt te zijn uit groningen dan zou ik me gewoon opgelicht voelen.
Goudse kaas komt allang niet meer uit Goudaquote:Op zondag 13 mei 2012 16:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is niets specifiek christelijk aan die moraliteit, noch onderscheiden christenen zich van anderen in moreel opzicht. Vandaar dat ik er bezwaar tegen maak om die twee te koppelen.
Het leidt namelijk tot grote misverstanden. Wanneer ik het bijvoorbeeld heb over "zuid-hollandse kaas" zal iedereen aannemen dat die kaas afkomstig is uit zuid-holland. Als die kaas dan afkomstig blijkt te zijn uit groningen dan zou ik me gewoon opgelicht voelen.
Een wat kromme vergelijking, aangezien Goudse kaas oorspronkelijk wel degelijk uit Gouda komt. De 'christelijke moraal' komt niet oorspronkelijk uit het christendom. Noch is die ooit uniek geweest voor het christendom. Ze hebben dus strikt genomen niets met elkaar te maken.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:19 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Goudse kaas komt allang niet meer uit GoudaWel uit de omstreken, maar niet meer uit Gouda...
Maar dat uiteraard terzijde.
Dat komt een beetje door je openingspost denk ik... een aantal interessante onderwerpen:quote:Op zondag 13 mei 2012 16:21 schreef naatje_1 het volgende:
Waarom concentreren we ons toch zo op het christendom? Er is meer in de wereld dan alleen maar christendom versus niet-christendom...
Dat is inderdaad ook de indruk die het bij mij achterliet.quote:Op zondag 13 mei 2012 17:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Tenslotte kan ik me niet onttrekken aan het idee dat dit eerder een polemiek tegen secularisatie is dan een pleidooi voor een verstandig omgaan met religie.
Aardig filmpje. Maar hier krijg ik toch weer een iets ander beeld.. hij tracht als je het mij vraagt een probleem op te lossen dat niet echt bestaat. Hij stelt dat atheisten zich afsnijden van de goede eigenschappen van religie.quote:
Maar atheïsme heeft helemaal als doel niet om mensen te "onbekeren", het biedt slechts een andere theoretische kijk op de werkelijkheid. Als je wilt geloven dan doe je dat toch, en als je dat niet wilt dan doe je dat toch niet? In het nieuwe testament en de koran wordt duidelijk gezegd dat het evangelie moet worden overgebracht zodat men naar de hemel kan. Het atheïsme heeft daar alleen het boek noch de drang voor.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar als je leven vol met ellende zit en je steeds meer de zin verliest omdat alles fout goed, ben je veel eerder geneigd om zelfmoord te plegen. Dat gebeurt in de meest welvarende landen en de vraag is: waarom? Het individualisme in het westen heeft een negatieve invloed op de gemeenschap. Het geloof biedt een gevoel van verbondenheid en samenzijn, waardoor gelovigen veel minder geneigd zijn om zelfmoord te plegen. Voor sommige mensen kan een toekijkend oog een gevoel van spiritualiteit geven dat hen helpt om meer uit het leven te halen, ik snap niet waarom je dat die mensen zou afnemen.
Dan heb je nog nooit van Richard Dawkins, Christopher Hitchens en Daniel Dennett gehoord.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:35 schreef Euribob het volgende:
[..]
Maar atheïsme heeft helemaal als doel niet om mensen te "onbekeren", het biedt slechts een andere theoretische kijk op de werkelijkheid. Als je wilt geloven dan doe je dat toch, en als je dat niet wilt dan doe je dat toch niet? In het nieuwe testament en de koran wordt duidelijk gezegd dat het evangelie moet worden overgebracht zodat men naar de hemel kan. Het atheïsme heeft daar alleen het boek noch de drang voor.
Indien mensen zelf ook weten dat wat ze geloven waarschijnlijk niet bestaat en zolang die mensen niet misbruikt worden met geloof, zie ik niet in waarom het misleiding zou zijn.quote:Op zondag 13 mei 2012 16:01 schreef hlmllp het volgende:
[..]
geloof in iets dat niet bestaat is misleiding.
en voor een realistisch mens is natuurlijke overlevingsdrang genoeg om niet eens aan zelfmoord te denken.
Ik geloof in goed doen. Daar heb ik geen toekijkend oog voor nodig.
De definitie van geloof is oa.: overtuiging dat iets waar is of bestaat. Dus hoe zouden mensen zelf kunnen weten dat wat ze geloven waarschijnlijk niet bestaat?quote:Op zondag 13 mei 2012 22:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Indien mensen zelf ook weten dat wat ze geloven waarschijnlijk niet bestaat en zolang die mensen niet misbruikt worden met geloof, zie ik niet in waarom het misleiding zou zijn.
Dit zijn bepaalde individuen die de discussie openlijker aangaan, vooral omdat zij in hun vakgebied vaak tegengezeten worden door gelovigen. Dat zegt niks over het atheisme in het algemeen.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dan heb je nog nooit van Richard Dawkins, Christopher Hitchens en Daniel Dennett gehoord.
Door rationeel te kunnen denken, maar toch een geloof aan te hangen. Om het maar op mezelf toe te passen: Ik zorg ervoor dat mensen geen misbruik van me maken en waak voor oplichters, maar toch geloof ik in een mogelijk bestaan van een schepper en in sommige paranormale fenomenen, omdat het materialisme voor mij niet bevredigend is geweest en mij een sombere en pessimistische stemming gaf. Ik ervaar veel meer spiritualiteit bij het geloof in dingen waarvan ik zelf weet dat er oook kans is dat ze niet bestaan, maar zolang mensen me daar niet op aanvallen omdat dat voor mij persoonlijk goed is, is het goed. Als mensen mij erop aanvallen, is dat een teken van respectloosheid van hun kant, omdat ik al duidelijk gemaakt heb dat ik er toch rationeel over nadenk. Het is zoals de Amerikaanse pragmatische filosoof William James zei: Je moet je bedenken of christendom een goede uitwerking heeft, als het mensen gelukkig maakt is het nuttig en moet je het behouden, als dat niet zo is moet je het niet doen.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:22 schreef falling_away het volgende:
[..]
De definitie van geloof is oa.: overtuiging dat iets waar is of bestaat. Dus hoe zouden mensen zelf kunnen weten dat wat ze geloven waarschijnlijk niet bestaat?
De wetenschapper heeft een verantwoordelijkheid jegens de samenleving, echter wordt deze nergens in de opleiding duidelijk gemaakt. Dat zou wellicht weer prominenter gemaakt moeten worden.quote:Uit kracht van de bevoegdheid, ons bij de wet toegekend en volgens het besluit van de
promotiecommissie, hier tegenwoordig, verklaar ik bij deze u, ….. (voornaam en naam van de
promovendus) te bevorderen tot doctor, (eventueel: en wel, wegens uw bijzondere
verdiensten, met lof) met alle daaraan door wet en gewoonte verbonden rechten en plichten*
jegens wetenschap en samenleving.
Ik had het over het atheïsme in het algemeen, dat er een paar atheïsten zijn die gelovigen ongelooflijk dom vinden zegt niks over het atheïsme zelf. Het atheïsme heeft geen profeten, ze denken gewoon dat er geen god is.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dan heb je nog nooit van Richard Dawkins, Christopher Hitchens en Daniel Dennett gehoord.
Nee dat klopt, maar dit soort militant atheïsme probeert wel om alle spiritualiteit uit te bannen en mensen hun geloof af te nemen.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:55 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik had het over het atheïsme in het algemeen, dat er een paar atheïsten zijn die gelovigen ongelooflijk dom vinden zegt niks over het atheïsme zelf. Het atheïsme heeft geen profeten, ze denken gewoon dat er geen god is.
Dat valt ook wel weer mee. Het zijn inderdaad uitgesproken anti-theisten, maar geen van alle pleit voor het verbieden van religie. Ze pleiten er slechts voor om religie geen speciale behandeling te geven en ermee om te gaan zoals we omgaan met niet-religieuze hypotheses die niet aannemelijk gemaakt worden.quote:Op zondag 13 mei 2012 23:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar dit soort militant atheïsme probeert wel om alle spiritualiteit uit te bannen en mensen hun geloof af te nemen.
quote:Op zondag 13 mei 2012 23:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar dit soort militant atheïsme probeert wel om alle spiritualiteit uit te bannen en mensen hun geloof af te nemen.
Dat zie je echt verkeerd. Atheïsten zijn gewoonlijk vooral fel tegen georganiseerde religie. Voor de meesten van hen zijn dat allemaal enge sektes waardoor mensen kapot (kunnen) worden gemaakt. Vanzelfsprekend dat ze, als ze de kans krijgen, mensen daarvoor proberen te behoeden. Net zoals de meeste religieuzen zouden proberen mensen te behoeden voor sektes als Scientology of de Jehovah's getuigen.quote:Op zondag 13 mei 2012 23:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar dit soort militant atheïsme probeert wel om alle spiritualiteit uit te bannen en mensen hun geloof af te nemen.
Atheisten omarmen vaak het wetenschappelijk wereldbeeld. Dat wereldbeeld laat je eigen belevingswereld ongemoeid. Het heeft ook niets te melden over de juiste moraal. Hoe je wilt leven moet je zelf weten. Het enige dat het toevoegd is een beter inzicht in de samenhang der dingen. En dat speelt wel een rol. Want wat is goed, zonder inzicht in de situatie? Met dat inzicht kun je nog altijd allerlei idealen koesteren.quote:Op zondag 13 mei 2012 23:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar dit soort militant atheïsme probeert wel om alle spiritualiteit uit te bannen en mensen hun geloof af te nemen.
Dit is onzin natuurlijk. Natuurlijk zijn er militante atheïsten, anti-theïsten bijvoorbeeld, zoals de communisten in China en de USSR.quote:Op maandag 14 mei 2012 00:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat we het nog wel even goed door hebben hoe de verhoudingen liggen.
Communisten dulden geen andere ideologieen, dus ook geen religie. Daarom noemen we ze communisten, en niet anti-theisten. (Dat laatste zijn ze meer als bijzaak, niet als hoofdzaak.)quote:Op maandag 14 mei 2012 10:05 schreef Klauz het volgende:
[..]
Dit is onzin natuurlijk. Natuurlijk zijn er militante atheïsten, anti-theïsten bijvoorbeeld, zoals de communisten in China en de USSR.
Of het hoofdzaak of bijzaak is doet er geeneens toe: het zijn anti-theïsten (en daarmee atheïsten) en ze zijn militant.quote:Op maandag 14 mei 2012 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Communisten dulden geen andere ideologieen, dus ook geen religie. Daarom noemen we ze communisten, en niet anti-theisten. (Dat laatste zijn ze meer als bijzaak, niet als hoofdzaak.)
De cartoon heeft het niet over 'nieuwe atheïsten'.quote:Bovendien ging het daar over de 'nieuwe atheisten', die bij mijn weten geen van alle iets hebben met totalitaire regimes, laat staan communisme.
Het werd gepost in reactie op een opmerking over "dit soort militante atheisten", waarmee de nieuwe atheisten bedoeld werden.quote:Op maandag 14 mei 2012 10:14 schreef Klauz het volgende:
[..]
De cartoon heeft het niet over 'nieuwe atheïsten'.
Moge het duidelijk zijn: Richard Dawkins, Christopher Hitchens en Daniel Dennett zijn absoluut niet militant.quote:Op maandag 14 mei 2012 10:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het werd gepost in reactie op een opmerking over "dit soort militante atheisten", waarmee de nieuwe atheisten bedoeld werden.
Dat jij ze graag op een hoop gooit met communisten moet je zelf weten, maar wat mij betreft raakt dat kant noch wal.
Ok.quote:Op maandag 14 mei 2012 10:19 schreef Klauz het volgende:
[..]
Moge het duidelijk zijn: Richard Dawkins, Christopher Hitchens en Daniel Dennett zijn absoluut niet militant.
Ik viel enkel over de cartoon.
Daar heb je een punt. Je kunt niet op een heel gewelddadige manier godsbewijzen niet overtuigend vinden (atheïsme). Je kunt wel met geweld God uit de samenleving verwijderen (anti-theïsme).quote:Op maandag 14 mei 2012 10:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok.
Een militante communist die daarnaast ook atheist is is daarmee nog geen militante atheist. Daar waar het militanten betreft die uit atheisme militant zijn wordt het volgens mij niet militanter dan Dawkins, Hitchens en Dennett. Dat is volgens mij waar de cartoon over gaat.
Goede redenering! Die ga ik eens op andere dingen toepassen!quote:Op maandag 14 mei 2012 10:14 schreef Klauz het volgende:
[..]
Of het hoofdzaak of bijzaak is doet er geeneens toe: het zijn anti-theïsten (en daarmee atheïsten) en ze zijn militant.
"God zij met ons" stond op de SS-uniformenquote:Op maandag 14 mei 2012 13:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Goede redenering! Die ga ik eens op andere dingen toepassen!
- Alle christenen die de nazi's steunden waren én nazi én christen, dus nazistische christenen. Oftewel, alle moorden die de nazi's hebben gepleegd zijn in naam van Christus.
Precies. Al die doden in naam van het christendom.quote:Op maandag 14 mei 2012 14:10 schreef Klauz het volgende:
[..]
"God zij met ons" stond op de SS-uniformen
Mooi filmpje hierover van Frans de Waal:quote:Op zondag 13 mei 2012 15:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Door te stellen dat atheisme geen moraliteit verschaft impliceer je wat op mij overkomt als een valse tegenstelling: namelijk dat andere levensbeschouwingen zoals het christendom *wel* moraliteit zouden verschaffen.
Ik denk niet dat dat waar is. Ten eerste verschilt de moraliteit van gelovigen niet van die van atheisten. Ten tweede zijn er wat mij betreft goede redenen om aan te nemen dat moraliteit een oorsprong heeft in evolutie.
Of mensen hun eigen moraliteit begrijpen doet geheel niet ter zake. Moraliteit die niet wordt begrepen werkt precies even goed.
Alle gedrag van mensen kan van dat soort zijn. Maar de betekenis van moraal, waarbij men over dit soort gedrag weer een oordeel heeft, is daarmee verdwenen. Zolang je alleen wenselijk gedrag evolutionair hoeft uit te leggen lijkt alles ok. Maar hoe zit het met gedrag dat je minder wenselijk lijkt (bv aggressief of religieus gedrag)? Een mens kan het zelfs met zijn eigen gedrag oneens zijn, zonder het te kunnen laten. De vraag is, waarom je het met je eigen gedrag oneens kunt zijn, als het onvermijdelijk je gedrag is? De mens is dus niet uit 1 stuk. Het is geen dualisme en geen aanwijzing voor een objectieve moraal, maar het is wel een gespetenheid die een soort moraal mogelijk maakt.quote:Op zondag 13 mei 2012 15:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Door te stellen dat atheisme geen moraliteit verschaft impliceer je wat op mij overkomt als een valse tegenstelling: namelijk dat andere levensbeschouwingen zoals het christendom *wel* moraliteit zouden verschaffen.
Ik denk niet dat dat waar is. Ten eerste verschilt de moraliteit van gelovigen niet van die van atheisten. Ten tweede zijn er wat mij betreft goede redenen om aan te nemen dat moraliteit een oorsprong heeft in evolutie.
Of mensen hun eigen moraliteit begrijpen doet geheel niet ter zake. Moraliteit die niet wordt begrepen werkt precies even goed.
Is dat niet die man die mensen gedrag wil ontlenen uit studie naar apen ?quote:Op maandag 14 mei 2012 14:24 schreef kingmob het volgende:
[..]
Mooi filmpje hierover van Frans de Waal:
Frans de Waal redeneert als volgt. Al het gedrag dat apen vertonen is mogelijk zonder een ziel (want apen hebben geen ziel). Als apen moreel gedrag vertonen dan heb je voor moreel gedrag ook geen ziel nodig. Deze boodschap is bedoeld voor zielgelovers, zoals man1986.quote:Op maandag 14 mei 2012 15:13 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Is dat niet die man die mensen gedrag wil ontlenen uit studie naar apen ?
Over welke chistenen heb je het dan ?quote:Op maandag 14 mei 2012 15:57 schreef Gedoetje het volgende:
Christenen geloven dat de mens een geest is, die een ziel heeft (emoties, verstand, wil) en in een lichaam woont.
Voetbalwedstrijden (zo'n 200.000 mensen per weekend) en concerten (zeker tijdens de zomermaanden tienduizenden bij de festivals) zijn zo twee vergelijkbare dingen die me te binnen schieten. En als ik nog wat langer ga denken zullen er wel meer zijn. Volgens mij moet de kerk niet overdreven worden. Die samenkomsten van 40 jaar terug vinden nu in stadions en andere hallen plaats...quote:Op maandag 14 mei 2012 13:22 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb delen van het boek gelezen en er een cursus over gevolgd. Veel van wat Botton zegt wordt niet altijd even goed onderbouwd, maar het zet je wel tot nadenken
Met name de kerk als instituut is bijzonder krachtig; het brengt een groep mensen samen uit allerlei lagen van de bevolking, die samen toch eenheid vinden in een soort geloof of overtuiging. Dat vind je buiten religie nauwelijks op deze manier.
Precies mijn gedachte!quote:Op maandag 14 mei 2012 16:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Voetbalwedstrijden (zo'n 200.000 mensen per weekend) en concerten (zeker tijdens de zomermaanden tienduizenden bij de festivals) zijn zo twee vergelijkbare dingen die me te binnen schieten. En als ik nog wat langer ga denken zullen er wel meer zijn. Volgens mij moet de kerk niet overdreven worden. Die samenkomsten van 40 jaar terug vinden nu in stadions en andere hallen plaats...
De meeste volgens mij, weet het ook niet hoor. Het staat ook in wikipedia:quote:
Zit de ziel van de mens dan ook in het bloed?quote:Op maandag 14 mei 2012 15:57 schreef Gedoetje het volgende:
Christenen geloven dat de mens een geest is, die een ziel heeft (emoties, verstand, wil) en in een lichaam woont. Apen hebben volgens de Bijbel wel een ziel, want ergens in het O.T. staat: de ziel van het vlees is in het bloed. Dieren hebben alleen geen geest, daarom hebben apen nooit een tempel gebouwd.
Oh, daar haalt Freud zijn model vandaan:quote:Op maandag 14 mei 2012 16:17 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
De meeste volgens mij, weet het ook niet hoor. Het staat ook in wikipedia:
In het Christendom bestaat de mens uit geest, ziel en lichaam. Dat deel van de mens wat in de seculiere psychologie vaak wordt aangeduid met het "onbewuste" of het "onderbewustijn" wordt in het Christendom aangeduid met "geest." De geest kent functies als "intuïtie", "geweten", en godbewustzijn." De ziel kent functies als "voelen," "willen" en "denken." Deze functies kunnen afgeleid worden uit oudtestamentische teksten waarin ziel en geest aan bepaalde functies worden gekoppeld.
Ja, volgens de Bijbel wel inderdaad. Die dierenoffers waren als verzoening. Christenen en joden mogen geen bloed drinken omdat de ziel van het vlees in het bloed is. Maar het leven van Jezus is in Zijn bloed en dat heeft Hij gegeven en daardoor kunnen we eeuwig leven.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zit de ziel van de mens dan ook in het bloed?
Laat me denken aan de Egyptische religie en niet aan de christelijke.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:17 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
De meeste volgens mij, weet het ook niet hoor. Het staat ook in wikipedia:
In het Christendom bestaat de mens uit geest, ziel en lichaam. Dat deel van de mens wat in de seculiere psychologie vaak wordt aangeduid met het "onbewuste" of het "onderbewustijn" wordt in het Christendom aangeduid met "geest." De geest kent functies als "intuïtie", "geweten", en godbewustzijn." De ziel kent functies als "voelen," "willen" en "denken." Deze functies kunnen afgeleid worden uit oudtestamentische teksten waarin ziel en geest aan bepaalde functies worden gekoppeld.
Dat klinkt als een achterhaald mensbeeld. Toen een bloedoffer in de ogen van mensen nog een bepaalde logica / zin had.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:24 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
Ja, volgens de Bijbel wel inderdaad. Die dierenoffers waren als verzoening. Christenen en joden mogen geen bloed drinken omdat de ziel van het vlees in het bloed is. Maar het leven van Jezus is in Zijn bloed en dat heeft Hij gegeven en daardoor kunnen we eeuwig leven.
Volgens Freud waren alle aspecten, ego, super-ego en id onderbewust. De ziel komt overigens ook niet overeen met het ego aangezien het ego er is om de drives van het id op een realistische manier toe te passen. Willen behoort dus tot het id aangezien dat de basic drives zijn. Lichaam valt dus ook niet onder aangezien het onderbewust is.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Oh, daar haalt Freud zijn model vandaan:
lichaam = it
ziel = ego
geest = super ego
Vertel me eens waar dát op wiki staat dat christenen geen bloed mogen drinken ? Ze consumeren anders wel het bloed van Christus als je het Laatste Avondmaal erop naslaat. En ik moet de eerste nog tegenkomen die het eeuwig leven heeft. ( met uitzondering van Dracula natuurlijk )quote:Op maandag 14 mei 2012 16:24 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
Ja, volgens de Bijbel wel inderdaad. Die dierenoffers waren als verzoening. Christenen en joden mogen geen bloed drinken omdat de ziel van het vlees in het bloed is. Maar het leven van Jezus is in Zijn bloed en dat heeft Hij gegeven en daardoor kunnen we eeuwig leven.
dat komt uit de bijbel, niet wikiquote:Op maandag 14 mei 2012 16:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Vertel me eens waar dát op wiki staat dat christenen geen bloed mogen drinken ? Ze consumeren anders wel het bloed van Christus als je het Laatste Avondmaal erop naslaat. En ik moet de eerste nog tegenkomen die het eeuwig leven heeft. ( met uitzondering van Dracula natuurlijk )
Bedankt voor je heldere uitleg deelnemer, dat maakt het duidelijk.quote:Op maandag 14 mei 2012 15:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Frans de Waal redeneert als volgt. Al het gedrag dat apen vertonen is mogelijk zonder een ziel (want apen hebben geen ziel). Als apen moreel gedrag vertonen dan heb je voor moreel gedrag ook geen ziel nodig. Deze boodschap is bedoeld voor zielgelovers, zoals man1986.
Het is vergelijkbaar met Swaab. Volgens hem is menselijk gedrag gebaseerd op hersenprocessen. Als moreel gedrag gebaseerd is op hersenprocessen dan heb je voor moreel gedrag ook geen ziel nodig. Deze boodschap is ook aan zielgelovers gericht.
Het gaat om een de verwerping van het idee van een ziel als verklaring voor moreel gedrag. Ik vind dat overtuigend. Maar zonder deze hypothese begrijpen we ons morele gedrag nog niet, omdat we niet goed begrijpen wat een 'keuze' is. Een onbewuste keuze is geen keuze, dus hangt het samen met ons bewuste aanwezig zijn.
Is dat zo? Als een schaakprogramma kiest tussen Lxf7 of toch maar Lb3, dan is dat toch een (welliswaar niet bewuste) keuze?quote:Op maandag 14 mei 2012 15:43 schreef deelnemer het volgende:
Het gaat om een de verwerping van het idee van een ziel als verklaring voor moreel gedrag. Ik vind dat overtuigend. Maar zonder deze hypothese begrijpen we ons morele gedrag nog niet, omdat we niet goed begrijpen wat een 'keuze' is. Een onbewuste keuze is geen keuze, dus hangt het samen met ons bewuste aanwezig zijn.
Nee, dat is de automatische piloot.quote:Op maandag 14 mei 2012 16:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat zo? Als een schaakprogramma kiest tussen Lxf7 of toch maar Lb3, dan is dat toch een (welliswaar niet bewuste) keuze?
En wat maakt dat dan voor verschil? Een keuze is een keuze.quote:
Mee eens, het enige verschil is dat bij de mens de keuze wordt waargenomen. Of de keuze nu bewust of onbewust is, het is een uitsluiten van opties.quote:Op maandag 14 mei 2012 17:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
En wat maakt dat dan voor verschil? Een keuze is een keuze.
Dit doet erg denken aan een lezing van Dennett, waarin hij (naar mijn mening) succesvol het idee ontkracht dat vrije wil en determinisme elkaar uitsluiten. Dit is volgens mij net zo iets.
De video klopt niet.quote:Op maandag 14 mei 2012 17:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
En wat maakt dat dan voor verschil? Een keuze is een keuze.
Dit doet erg denken aan een lezing van Dennett, waarin hij (naar mijn mening) succesvol het idee ontkracht dat vrije wil en determinisme elkaar uitsluiten. Dit is volgens mij net zo iets.
Het verschil is simpel. De keuze is de uitkomst van een deterministisch proces. Dus had je niet anders kunnen kiezen dan je deed. Volgens het dogma van de vrije wil had je altijd anders kunnen kiezen dan je deed.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:22 schreef Molurus het volgende:
Hoe is dat een herdefinitie van "vrije wil"? Wat is in jouw optiek het verschil tussen "vrijheid van handelen" en "vrije wil"?
Ik geloof dat een mens geen vrije wil heeft in de oorspronkelijke betekenis van het woord. Dus laten we uitgaan van de stelling dat er geen vrije wil is.quote:En als dit onderscheid leidt tot een relevant verschil in de werkelijkheid, zou het dan niet mogelijk moeten zijn om op basis daarvan vast te stellen of het universum deterministisch van aard is of niet?
Zoals Dennett zegt: "If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not 'real magic'".
Je lijkt hier te zeggen dat "vrije wil" geen "echte vrije wil" is wanneer het 'slechts' "vrijheid van handelen" is.
[afbeelding ]
quote:Zonder een vrije wil ontstaat er een verschil tussen het perspectief van een toeschouwer (die jou van buitenaf bekijkt) en het perspectief dat je zelf hebt (als je bezig bent en keuzes maakt). Voor een toeschouwer ben je gedetermineerd, terwijl je zelf het idee hebt dat je anders had kunnen kiezen. Er is daarin geen tegenspraak (want het zijn verschillende perspectieven). Maar beide perspectieven zijn natuurlijk en omdat ze niet eensluidend zijn, wringt het toch.
De QM is niet deterministisch. Er is geen goede objectieve interpretatie van de QM, waardoor het perspectief van de toeschouwer niet meer mogelijk is.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:44 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Maar loop je zo niet tegen de Schrodinger kat aan of hoe heet dat ? Dan kun je alleen achteraf concluderen dat je geen keuze had vanuit de toeschouwer, en zelf blijf je met het idee lopen zoals je zegt van keuze vrijheid waarvan je geen gebruik hebt gemaakt. Maar dit is onmogelijk om te bewijzen toch ? En kun je dan eigenlijk niet stellen dat het wel of niet zo is, klopt dat.
Ik dacht het niet:quote:Op maandag 14 mei 2012 14:10 schreef Klauz het volgende:
[..]
"God zij met ons" stond op de SS-uniformen
http://schrijfspecialist.wordpress.com/tag/hitler/quote:Binnen de nazi-ideologie was er geen plaats voor een geloofsovertuiging. Zij stoelde op een eigen geperverteerde ‘religie’ die gebaseerd was op verwrongen beelden van oude mythen en vooral ook eigen interpretaties daarvan. Dit wordt duidelijk als we kijken naar de symboliek van de nazi’s.
Als typische nationaalsocialistische organisatie handelde de SS dan ook vanzelfsprekend niet naar de christelijke moraal. En alhoewel de een dergelijke geloofsovertuiging onder de soldaten niet altijd werd onderdrukt, had zij zeker geen plaats binnen de SS-indoctrinatie. Het is in deze tevens kenmerkend dat in de SS-agenda van Luiken, die bewaard is gebleven – samen met zijn dagboeken, alle christelijke feestdagen opzichtig zijn doorgestreept.
Dat het beleiden van een godsdienst geen breekpunt was voor het naziregime, blijkt uit de tekst ‘Gott mit Uns’ die traditioneel op de riemkoppel van soldaten van de Duitse Wehrmacht was vermeld.
Voor de SS lag dit anders. Op hun uniform was de spreuk ‘Meine Ehre heisst Treue’ aangebracht. Deze trouw lag vanzelfsprekend bij de Führer. Voor zover er binnen de SS al sprake was van de verering van een godsfiguur dan werd deze ook vertegenwoordigd door de persoon van Adolf Hitler.
Wat mijns inziens een onbewezen stelling is.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het verschil is simpel. De keuze is de uitkomst van een deterministisch proces. [..]
Ok, over die uniformen heb je gelijk.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik dacht het niet:
[..]
http://schrijfspecialist.wordpress.com/tag/hitler/
Dat is ook zo. Maar ik ging uit van deze post van Molurus:quote:Op maandag 14 mei 2012 19:09 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Wat mijns inziens een onbewezen stelling is.
quote:Op maandag 14 mei 2012 17:37 schreef Molurus het volgende:
Dit doet erg denken aan een lezing van Dennett, waarin hij (naar mijn mening) succesvol het idee ontkracht dat vrije wil en determinisme elkaar uitsluiten. Dit is volgens mij net zo iets.
Ik zie inderdaad niet in hoe determinisme is te verenigen met een vrije wil, hoogstens met een subjectief ervaren vrije wil, die dan een waan genoemd zou kunnen worden.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Maar ik ging uit van deze post van Molurus:
Dit doet erg denken aan een lezing van Dennett, waarin hij (naar mijn mening) succesvol het idee ontkracht dat vrije wil en determinisme elkaar uitsluiten. Dit is volgens mij net zo iets.
Dit is eenvoudig niet waar, of in elk geval onmogelijk aan te tonen. Dat wij er geen metingen aan kunnen verrichten betekent niet dat het gedrag van de quantumwereld inherent onbepaald is.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De QM is niet deterministisch. Er is geen goede objectieve interpretatie van de QM, waardoor het perspectief van de toeschouwer niet meer mogelijk is.
Als ik het me goed herinner (corrigeer me als het niet klopt), heeft Hitler nog eens opdracht gegeven om een jood-onvriendelijke Bijbel samen te stellen.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:15 schreef Klauz het volgende:
[..]
Ok, over die uniformen heb je gelijk.
Maar dat er "geen plaats was" voor geloof binnen het nazisme is onzin ... er waren genoeg katholieken en lutheranen die nazi's waren en hun geloof en het nazisme vermengden ... Maarten Luther werd bv vaak aangehaald als antisemiet.
Het onderscheid kan in de praktijk helemaal niet worden gemaakt. Dus als er sprake is van een 'waan', dan is het er 1 die er volstrekt niets toe doet.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:23 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik zie inderdaad niet in hoe determinisme is te verenigen met een vrije wil, hoogstens met een subjectief ervaren vrije wil, die dan een waan genoemd zou kunnen worden.
QM is een theorie. Een deze theorie is volgens mij niet deterministisch (zelfs niet eens objectief) te interpreteren. (Ik neem de interpetatie van Everret niet serieus, imv Ockham's razor)quote:Op maandag 14 mei 2012 19:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is eenvoudig niet waar, of in elk geval onmogelijk aan te tonen. Dat wij er geen metingen aan kunnen verrichten betekent niet dat het gedrag van de quantumwereld inherent onbepaald is.
Het is dan ook het "onzekerheidsprincipe" van Heisenberg, niet het "onbepaaldheidsprincipe".
Sowieso vind ik het opmerkelijk dat dit onderwerp bijna zonder uitzondering opduikt in discussies over vrije wil. Alsof onbepaaldheid op de quantumschaal, als er zoiets bestaat, van belang zou zijn voor het bestaan van vrije wil.
Dat zou dan neerkomen op een bewijs voor het niet-deterministisch zijn van het universum. Dat zou groot nieuws zijn, maar bij mijn weten durven de theoretici zich niet aan die uitspraak te wagen.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
QM is een theorie. Een deze theorie is volgens mij niet deterministisch (zelfs niet eens objectief) te interpreteren. (Ik neem de interpetatie van Everret niet serieus, imv Ockham's razor)
Er is toch ook een ander die naar jou kan kijken. Als een buitenstaander jouw gedrag kan voorspellen terwijl jij het zelf als vrije keuzes ervaart, vind je dan niet dat dit met elkaar wringt.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het onderscheid kan in de praktijk helemaal niet worden gemaakt. Dus als er sprake is van een 'waan', dan is het er 1 die er volstrekt niets toe doet.
Waarom zou je dan een redenering opbouwen op basis van determinisme, dat in strijd is met de hele geest van de QM?quote:Op maandag 14 mei 2012 19:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het onderscheid kan in de praktijk helemaal niet worden gemaakt. Dus als er sprake is van een 'waan', dan is het er 1 die er volstrekt niets toe doet.
De mogelijkheid om mijn gedrag te voorspellen is een zuiver theoretische, in de praktijk lijkt dat me vrijwel onmogelijk. Hoe dan ook zie ik daar geen probleem, net zo min als ik een probleem zie met een schaakprogramma dat wel degelijk keuzes maakt. (Die wat eenvoudiger te voorspellen zijn trouwens.)quote:Op maandag 14 mei 2012 19:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is toch ook een ander die naar jou kan kijken. Als een buitenstaander jouw gedrag kan voorspellen terwijl jij het zelf als vrije keuzes ervaart, vind je dan niet dat dit met elkaar wringt.
Mijn redenering was volgens mij helemaal niet gebaseerd op een aanname tav het al dan niet deterministisch zijn van het universum? Mijn standpunt is dat dat er niet toe doet.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:44 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Waarom zou je dan een redenering opbouwen op basis van determinisme, dat in strijd is met de hele geest van de QM?
Een schaakcomputer loopt een voorspelbaar programma af, elke zet heeft dan een strategisch beste positie en kun je niet echt zien als een keuze denk ik.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
De mogelijkheid om mijn gedrag te voorspellen is een zuiver theoretische, in de praktijk lijkt dat me vrijwel onmogelijk. Hoe dan ook zie ik daar geen probleem, net zo min als ik een probleem zie met een schaakprogramma dat wel degelijk keuzes maakt. (Die wat eenvoudiger te voorspellen zijn trouwens.)
Dat de QM niet determinstisch is, is de consensus view onder fysici.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou dan neerkomen op een bewijs voor het niet-deterministisch zijn van het universum. Dat zou groot nieuws zijn, maar bij mijn weten durven de theoretici zich niet aan die uitspraak te wagen.
Hij is welkom.quote:Wellicht is dit een goed moment voor Haushofer om erin te stappen.
Je hebt drie fenomenen (algoritme overstijgend, QM en bewustzijn) die erop duiden dat klassieke procesmodellen ontoereikend zijn om alles te verklaren. Dennett verklaart wel alles mbv deze klassieke modellen. Maar hij heeft ook een grote mond. Zijn eerste boek "Consciousness explained" verklaarde het bewustzijn niet. En de lezing hierboven klopt ook niet.quote:Hoe dan ook denk ik niet dat onbepaaldheid op de quantumschaal relevant is voor de vrije wil. "Totale willekeur" is iets anders dan een wil.
Ik wist dat hij daar eens een uitspraak over had gedaan.quote:Op zondag 25 oktober 2009 12:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, de QM heeft zeker niet afgerekend met het determinisme. Dat zou alleen het geval zijn als de natuur daadwerkelijk quantummechanisch is, maar tot op heden weten we niet of de QM het hele verhaal vertelt of dat er een andere theorie ten grondslag ligt.
Met name 't Hooft is hier al een hele tijd mee bezig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |