quote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:56 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Hoopgeleidt onsdoor degeseling deslevens.
Waarom vind je dat?quote:
Natuurlijk. De democratische staatsvorm bepaalt het proces, niet het resultaat.quote:Op zondag 13 mei 2012 12:15 schreef kossikvassik2 het volgende:
Als het op een gegeven moment zo is dat je als hoogopgeleide alleen op D66, Groenlinks en VVD kan stemmen en die zeer waarschijnlijk met elkaar gaan regeren is er dan nog sprake van een democratie?!
En doen de Mensen dat dan ook? Mij stellen ze keer op keer teleur..quote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:20 schreef Vesperfly het volgende:
[..]
Voor mij is niets 'te' nieuwsgierig to be honest, heb liever dat mensen vraagtekens zetten en proberen een mening te schetsen door ook naar anderen te luisteren..
Wat mankeert er dan aan mijn logica? Lees mijn post nog maar eens door en zie in dat daar niets aan schort. Als laagopgeleide Mensen dom zijn, beweer je dat de hoogopgeleide slim zijn, n'est pas?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een opfriscursus logica kan gebruiken
Het denkniveau van de gemiddelde VWO'er is ook niet iets om over naar huis te schrijven vermoed ik.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:39 schreef speknek het volgende:
Omdat mensen die VWO hebben gedaan uit een ander milieu komen dan mensen die naar een ROC zijn gegaan, en ook een ander denkniveau zullen hebben.
quote:Home » Buitenland
wo 16 mei 2012, 00:38
Onderzoekers: suiker kan dom maken
WASHINGTON - Te veel suiker eten kan het denkvermogen aantasten, menen Amerikaanse onderzoekers. Ze publiceerden dinsdag een studie waaruit blijkt dat ratten slechter konden onthouden na een langdurig dieet van fructusesiroop.
Wat is precies de link tussen dom en vergeetachtig?quote:Op woensdag 16 mei 2012 06:09 schreef michaelmoore het volgende:
Gewoon geen suiker eten
Vandaar dat mensen met suiker zo vreselijk dom zijn
http://www.telegraaf.nl/b(...)an_dom_maken___.html
[..]
VWO en MBO bij elkaar slaat natuurlijk zowel toekomstpespectief en dus eigenbelang nergens op, en qua eventuele andere benadering van het stemmen al helemaal niet. WO en HBO is vaak ook wezenlijk wat anders, zeker met de trend om zoveel mogelijk mensen hogeropgeleid te noemen. Een academicus van 50+ of een versbestempelde Windesheimer of InHollander, dat zijn compleet andere werelden.quote:
Nee, doen ze niet. is wel zo democratisch trouwens; ieder voor zich om te bepalen om dingen die in de wereld af spelen je af te vragen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 01:21 schreef Aristoo het volgende:
[..]
En doen de Mensen dat dan ook? Mij stellen ze keer op keer teleur..
Ik kan me op zich wel vinden in je kritiekpunten. De vraag die rijst is dan natuurlijk welke onderverdeling wel recht doet aan de opleiding, belevingswereld, ervaring, toekomstperspectief e.d. van de verschillende 'groepen'. Er moeten ergens grenzen getrokken worden, en over elke grens kan gediscussieerd worden. Zou je liever een tweedeling hebben gezien, en zo ja welke opleidingen vallen onder laagopgeleid, en welke onder hoogopgeleid? Of zou je liever een andere verdeling hebben gezien? En zo ja, welke (en evt. hoe meet je die)?quote:Op woensdag 16 mei 2012 10:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
VWO en MBO bij elkaar slaat natuurlijk zowel toekomstpespectief en dus eigenbelang nergens op, en qua eventuele andere benadering van het stemmen al helemaal niet. WO en HBO is vaak ook wezenlijk wat anders, zeker met de trend om zoveel mogelijk mensen hogeropgeleid te noemen. Een academicus van 50+ of een versbestempelde Windesheimer of InHollander, dat zijn compleet andere werelden.
Je kunt het ook indelen in twee groepen, de hoogst opgeleide 50% en de laagst opgeleide 50%. Misschien voor het beeld niet eens zo verkeer. Maar als je het onderverdeelt in 5 groepen, is het al een beetje raar om dan één groep te hebben die 40% beslaat, nl hogeropgeleid. Iets in de buurt van 5x20% zou dan logischer Misschien is het minder dan 40 vanwege de inflatie van hogeropgeleid, maar dan heb je dus een generatieverschil, waar je dan ook geen recht aan doet. Het lijkt mij dan ook dat de categorie 'hogeropgeleid' een overblijfsel is uit het verleden waarbij HBO en universitair samen nét een voldoende grote groep vormden.quote:Op woensdag 16 mei 2012 14:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik kan me op zich wel vinden in je kritiekpunten. De vraag die rijst is dan natuurlijk welke onderverdeling wel recht doet aan de opleiding, belevingswereld, ervaring, toekomstperspectief e.d. van de verschillende 'groepen'. Er moeten ergens grenzen getrokken worden, en over elke grens kan gediscussieerd worden. Zou je liever een tweedeling hebben gezien, en zo ja welke opleidingen vallen onder laagopgeleid, en welke onder hoogopgeleid? Of zou je liever een andere verdeling hebben gezien? En zo ja, welke (en evt. hoe meet je die)?
Daarnaast is het voor een discussie die gaat over het -al dan niet- ontstaan van een tweedeling in het politieke landschap op basis van opleidingsniveau, vrij belangrijk om inzicht te hebben in het stemgedrag op basis van opleidingsniveau, lijkt me. Nog liever zou je dat inzicht willen hebben over langere tijd zodat je kunt ontdekken of er een trend waarneembaar is. Wellicht dat het cbs die data ook heeft; daar heb ik niet naar gekeken. Maar als je het hebt over de vraag of er een tweedeling is, is data met een 'onzinverdeling' m.i. beter dan helemaal geen data. Anders is het mijn gevoel dat het zus zit, tegen jouw gevoel dat het zo zit.
Ook ik fronste mijn wenkbrauwen toen ik dit zag. Misschien een gevolg van politieke correctheid?quote:Verder is het VWO een heel ander opleidingsniveau dan MBO. Wat heeft het voor zin om één groep te maken in relatie tot stemgedrag terwijl die groep nauwelijks een gemeenschappelijke deler heeft die relevant voor stemgedrag zou kunnen zijn?
Aangezien bijna iedereen tertiair onderwijs volgt en de verreweg de meesten een tertiaire opleiding afronden zou ik die secundaire opleidingen buiten beschouwing laten.quote:Daarnaast lijkt me dat in het ontbreken van een vervolgopleiding ook weer een enorme leeftijdsfactor zit. Pleur de VWO-ers dan bij de HBO-ers, dan lijkt me dat die groep homogener wordt.
Ben jaloers op je. Ken maar weinig Mensen die zich überhaubt echt serieus bezig houden met de politiek en al helemaal niet met de implicaties van het beleid dat wordt gevoerd en dat ons aller kans op een fijn en zinvol leven bepaald. Maar zelfs deze conclusie voert ze al te ver omdat ze denken dat zehet zelf in de hand houden. Maar hoog of laagopgeleid, democratische principes leiden tot een dictatuur van stupiditeit en oppervlakkigheid die zijn weeerga in de wereldgeschiedenis niet kent of zal kennen omdat we onze beste tijd al gehad hebben. Jammer maar helaas, aan dit zinkende schip zullen zelfs de ratten niet ontkomen. We hebben ons collectief het vroege graf in gestemd doordat we gewetenloos tuig hebben gelegitimeerd en gefaciliteerd met ons kuddegedrag en collectieve gebrek aan algemene en zelfontwikkeling. Ook vele hoogopgeleiden in dit topic reken ik tot die categorie van ultra airheads.Kennis is geen intellect.... Maar wees gerust..Jou reken ik b.v. niet tot die categorie vanwege je dorst naar kennis. Dat je een vrouw bent speelt ook een rol. Ik ben een ultrafeminist.quote:Op woensdag 16 mei 2012 12:48 schreef Vesperfly het volgende:
[..]
Nee, doen ze niet. is wel zo democratisch trouwens; ieder voor zich om te bepalen om dingen die in de wereld af spelen je af te vragen.
quote:
Wat heeft dit nu weer te betekenen?quote:Gewoon geen suiker eten
Vandaar dat mensen met suiker zo vreselijk dom zijn
Ik snap het wel. Veel mensen willen het democratische systeem niet steunen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:39 schreef Ziba het volgende:
[..]
Waarom niet? Heb je de kans om te stemmen: stem je niet. Zulke mensen begrijp ik niet.
Hmm, dit betwijfel ik. De SGP is ook (behoorlijk) rechts en zou ook zo maar een partij zijn die door de kerk of door God zou worden aanbevolen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:35 schreef sneakypete het volgende:
De toenemende polarisering in de politiek manifesteert zich misschien in grotere verschillen qua politieke kleur tussen hoog en laag geschoolde mensen, maar dat kun je het beste in een breed perspectief zien.
Polarisering ontstaat wanneer een leitkultur wegvalt.
Ooit ging de meerderheid der Nederlanders naar de kerk. Of je dat nu goed of fout vindt: het heeft wel iets bindends. Kerken riepen hun leden zelden op te stemmen op een radicaal linkse of rechtse partij. Dat het midden leegloopt hangt samen met de ontkerkeling. Seculiere middenpartijen als D66 doen het electoraal niet zo goed. Beter dan een paar jaar terug, maar zonder de potentie een echt grote partij te worden. Uitlopers naar links en rechts doen het beter. En hoe slechter de economische omstandigheden, hoe groter de kloof zal worden. Dan wordt het echt rechts vs. links. En dat probleem heeft dus, als je 't mij vraagt, mede te maken met het feit dat mensen tegenwoordig 'zelf' hun politieke beslissingen nemen en zich daarbij niet laten leiden door een geestelijke autoriteit.
Ah, meneer voelt zich beter.quote:
Ik heb het ooit in een ander topic zo samengevat:quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik snap het wel. Veel mensen willen het democratische systeem niet steunen.
Ik heb het goed maar stem toch SP.quote:Op zondag 13 mei 2012 12:27 schreef Astonmartin22 het volgende:
[..]
Ik kan niet inzien waarom je anders sp gaat stemmen, dan ben je gewoon jaloers dat mensen geld hebben en jij niet:p
Klopt.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik volg een opleiding die een uitstekend arbeidsperspectief geeft, ik overweeg om op de SP te stemmen aangezien deze partij een prima agenda heeft, een zeer goed politiek inzicht heeft (voor veel zaken gewaarschuwd waarvan later is gebleken dat de SP gelijk kreeg) en aangezien deze partij opkomt voor de echt zwakkeren in de samenleving wat toch de kern van beschaving is..
Zodat die niet fatsoenlijken zichzelf dan weer op hun legitimiteit kunnen beroepen wijzend op de opkomstpercentages? En waarom zou je wie dat moeten laten zien?quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet stemmen vind ik sowieso dom, stem op zijn minst blanco zodat het duidelijk is dat je niet op een partij stemt omdat je vindt dat er niets fatsoenlijks tussen zit.
Zo denk ik er ook over. Ze gaan simpelweg te ver, de maatregelen zijn te hard en te ongenuanceerd. Van iedereen eisen dat die ofwel werkt (desnoods vrijwilligerswerk) ofwel een opleiding volgt als hij/zij hiertoe in staat is (wat voor bijna iedereen geldt) daar zou ik bijv. wel mee instemmen. Dat zet ook nog eens heel wat meer zoden aan de dijk.quote:Er is een deel "zwakkeren" in de samenleving die het over zich afroept maar het huidige beleid is zo gefixeerd op deze groep en het aanpakken van de misstanden dat de échte groep zwakkeren ook keihard gepakt wordt.
Daar ga je bij mij een grens over.
Ook dingen als "9 Euro per doktersbezoek" en "7,50 Euro per ziekenhuisdag" is een stap te ver.
Ik kan dat nog vrij goed opbrengen maar voor iemand die chronisch ziek, werkloos, etc, hakt dat er wel in.
Dat lijkt me ijdele hoop, überhaupt heb ik het niet zo op mensen die gaan vertellen wat voor betekenis aan een stem moet worden toegekend. De betekenis is niet anders dan het rechtstreekse gevolg dat voortvloeit uit de wet. "Die kiezer heeft hiermee aangegeven dat... " Het is allemaal onzin, projectie van eigen gedachten. Dat geldt net zo goed voor De Hond als voor politici en journalisten.quote:Op donderdag 17 mei 2012 13:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Helaas komen die niet-fatsoenlijke politici waar jij (Weltschmerz) naar verwijst weg met deze leugens doordat een groot deel van het volk te slecht is ingelicht om in de gaten te hebben dat ze wordt bedrogen.
Het is dan de journalisten hun taak om aan de minder geïnformeerde kijkers uit te leggen welk deel van de stemmen blanco was en wat zo'n blanco stem inhoudt.
Nee, blanco stemmen om hetzelfde te bereiken als door niet te stemmen; dat is pas slimquote:Op donderdag 17 mei 2012 13:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet stemmen vind ik sowieso dom, stem op zijn minst blanco zodat het duidelijk is dat je niet op een partij stemt omdat je vindt dat er niets fatsoenlijks tussen zit.
Ook als ze niet stemmen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je niet stemt dan wordt er niets met jouw mening gedaan, als je blanco stemt dan heeft het mogelijk nog nut. Reken maar dat het oproer veroorzaakt als in september de helft van de kiezers blanco stemt.
Nee, dat weet je niet. Bovendien slaat het nergens op om een stem uit te leggen. Een stem heeft een rechtsgevolg, punt. Uitleg is bijna altijd een poging om je onder dat gevolg uit te draaien.quote:Wat een blanco stem inhoudt kan je zeer gemakkelijk objectief uitleggen: geen van de partijen goed genoeg vinden om jouw stem toe te vertrouwen.
Waarom zou iemand die niet wil stemmen een partij overwegen?quote:Op donderdag 17 mei 2012 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor wie niet wil stemmen, overweeg de Piratenpartij of hoe die partij zichzelf ook gaat noemen, die zal in september vast wel meedoen aan de verkiezingen..
Interesse in politiek lijkt me ook geen kwestie van slim, 't interesseert je of niet. Net als alle andere interesses die elk individueel heeft trouwens. Je vind iets niet interessant met de achterliggende gedachte om er invloed op uit te oefenen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Mannenhatende gefrustreerde zelfbeklagenden...
Interesse in politiek is eigenlijk helemaal niet zo slim;
A - je verandert niets aan het bestaande systeem
B - politici leren niet van hun fouten
C - je hebt 1/10.000.000e stem in het proces in het parlement (en dus 0 in de regering)
D - vele beslissingen vinden plaats buiten de Tweede Kamer om
E - genoeg voorbeelden van domme beslissingen van politici die ondanks ontelbare adviezen en aanbevelingen van mensen die wel verstand hebben van bepaalde zaken gewoon hun eigen beleid blijven voeren
En ja, ik heb ook een ex op een politiek forum ontmoet en ja, dat was ook leuk om over te hebben. Maar na al die jaren word je gewoon veel wijzer.
Ik stem dan ook bewust niet.
Ik vind dingen weten gewoon leuk, is niet zo moeilijk. Maar misschien behoor ik wel tot die groep ultra airheads; ik weet van veel onderwerpen globaal de informatie, maar ben geen historicus of zo. Echter ben ik wel gevleid.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:01 schreef Aristoo het volgende:
[..]
Ben jaloers op je. Ken maar weinig Mensen die zich überhaubt echt serieus bezig houden met de politiek en al helemaal niet met de implicaties van het beleid dat wordt gevoerd en dat ons aller kans op een fijn en zinvol leven bepaald. Maar zelfs deze conclusie voert ze al te ver omdat ze denken dat zehet zelf in de hand houden. Maar hoog of laagopgeleid, democratische principes leiden tot een dictatuur van stupiditeit en oppervlakkigheid die zijn weeerga in de wereldgeschiedenis niet kent of zal kennen omdat we onze beste tijd al gehad hebben. Jammer maar helaas, aan dit zinkende schip zullen zelfs de ratten niet ontkomen. We hebben ons collectief het vroege graf in gestemd doordat we gewetenloos tuig hebben gelegitimeerd en gefaciliteerd met ons kuddegedrag en collectieve gebrek aan algemene en zelfontwikkeling. Ook vele hoogopgeleiden in dit topic reken ik tot die categorie van ultra airheads.Kennis is geen intellect.... Maar wees gerust..Jou reken ik b.v. niet tot die categorie vanwege je dorst naar kennis. Dat je een vrouw bent speelt ook een rol. Ik ben een ultrafeminist.
Dit. zeg dan niks.quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:39 schreef Ziba het volgende:
[..]
Waarom niet? Heb je de kans om te stemmen: stem je niet. Zulke mensen begrijp ik niet.
Gelukkig maar, van dat laatste. Althans, voor sommigen. Wat ik wel denk is als er een steeds grotere kloof tussen rechts en links ontstaan dat er in binnen beide partijen een grotere sociale cohesie ontstaat. En dan eerder in links dan in rechts; history repeats.quote:Op woensdag 16 mei 2012 23:35 schreef sneakypete het volgende:
De toenemende polarisering in de politiek manifesteert zich misschien in grotere verschillen qua politieke kleur tussen hoog en laag geschoolde mensen, maar dat kun je het beste in een breed perspectief zien.
Polarisering ontstaat wanneer een leitkultur wegvalt.
Ooit ging de meerderheid der Nederlanders naar de kerk. Of je dat nu goed of fout vindt: het heeft wel iets bindends. Kerken riepen hun leden zelden op te stemmen op een radicaal linkse of rechtse partij. Dat het midden leegloopt hangt samen met de ontkerkeling. Seculiere middenpartijen als D66 doen het electoraal niet zo goed. Beter dan een paar jaar terug, maar zonder de potentie een echt grote partij te worden. Uitlopers naar links en rechts doen het beter. En hoe slechter de economische omstandigheden, hoe groter de kloof zal worden. Dan wordt het echt rechts vs. links. En dat probleem heeft dus, als je 't mij vraagt, mede te maken met het feit dat mensen tegenwoordig 'zelf' hun politieke beslissingen nemen en zich daarbij niet laten leiden door een geestelijke autoriteit.
quote:je kan zelf invloed uitoefenen door actief lid te worden van een politieke partij
Ga dat zelf maar eens fijn uitpluizen, jochie...quote:Op vrijdag 18 mei 2012 13:55 schreef Aristoo het volgende:
[..]
Wat is er zo grappig, jochie? Leg dat nou eens haarfijn uit..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |