quote:Militair aangehouden voor fraude
Een 52-jarige militair is maandag aangehouden op verdenking van fraude. Hij zou ten onrechte een beroep hebben gedaan op een buitenlandtoelage en daarmee een bedrag van 73 duizend euro hebben opgestreken.
Van de verdachte zijn twee auto’s in beslag genomen, laat de marechaussee dinsdag weten. De man zit nog vast. De marechaussee heeft een onderzoek ingesteld onder leiding van het Openbaar Ministerie in Arnhem.
Dit.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:01 schreef Esses het volgende:
Of juist goed dat hij vervolgd word. Kan er eindelijk een besluit genomen worden en is het gezeik over.
quote:zaterdag 5 mei 2012 23:20
Den Haag - De lancering van een satelliet gisteren vanaf Cape Canaveral brengt Defensie een stap dichter bij satellietcommunicatie onafhankelijkheid van commerciële aanbieders. De toekomstige capaciteit levert de meest veilige en robuuste verbinding op voor vitale informatie.
De lancering in Florida is de tweede in een reeks van 4. Vanwege de positionering is deze tweede satelliet van groot belang voor Nederland en partner Groot-Brittannië. De lancering van de derde satelliet is gepland in het najaar van 2013. De lanceerdatum van de vierde satelliet moet nog worden vastgesteld. De 4 satellieten worden vanuit de Verenigde Staten gelanceerd, beheerd en bestuurd.
Gegarandeerd
De lanceringen maken deel uit van het project Militaire Satelliet Communicatie, waarmee ¤ 135,9 miljoen is gemoeid. Doel is het verkrijgen van gegarandeerde satellietcapaciteit voor militair gebruik. Het project heeft betrekking op satellietcapaciteit in verschillende frequentiebanden, te weten militaire Super High Frequency (SHF), commerciële SHF en militaire Advanced Extreme High Frequency (AEHF). Het AEHF-deel van het project betreft een samenwerkingsverband van de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Canada en Nederland.
Wereldwijd
De 4 satellieten zijn voor AEHF-ruimtecapaciteit, de laatste fase van het project. De AEHF-satellieten geven samen wereldwijde dekking. Nederland maakt voornamelijk gebruik van de boven de Evenaar geplaatste, tweede satelliet. Die verzorgt de dekking boven Europa, het Midden-Oosten en de Atlantische Oceaan.
Scheepsterminals
Naast de lancering van 4 satellieten zijn er vaste grondstations gerealiseerd in Nederland en Curaçao en mobiele land- en scheepsterminals aangekocht. De AEHF-capaciteit komt voor Nederland naar verwachting in 2013 beschikbaar. De landterminals worden begin 2013 geleverd. Het project wordt voor Nederland afgerond met de inbouw van de scheepsterminals op de 4 luchtverdedigings- en commandofregatten. Dit gebeurt tijdens geplande onderhoudsperiodes, die zijn voorzien voor 2016.
En vervolgens wordt er tijdens het onderhoud bedacht dat ze op die terminals wel kunnen bezuinigen..quote:Scheepsterminals
Naast de lancering van 4 satellieten zijn er vaste grondstations gerealiseerd in Nederland en Curaçao en mobiele land- en scheepsterminals aangekocht. De AEHF-capaciteit komt voor Nederland naar verwachting in 2013 beschikbaar. De landterminals worden begin 2013 geleverd. Het project wordt voor Nederland afgerond met de inbouw van de scheepsterminals op de 4 luchtverdedigings- en commandofregatten. Dit gebeurt tijdens geplande onderhoudsperiodes, die zijn voorzien voor 2016.
Volgens Al jazeera is het toestel neergehaaldquote:
Het is ook nogal verwarrend natuurlijk, al dat gelazer met lynxen en Libië.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:11 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Volgens Al jazeera is het toestel neergehaald
quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:08 schreef Rave_NL het volgende:
Mariniers als piloot is niet vreemd hoor..
Mochten ze eindelijk een keertje. Ze vervelen zich de pletter daaro.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:38 schreef Cobra4 het volgende:
Marine bevrijdt 17 gijzelaars bij Somalië
DEN HAAG - Mariniers van het Nederlandse fregat Hr. Ms Van Amstel hebben vrijdag voor de kust van Somalië 17 gegijzelde bemanningsleden van een boot bevrijd. Elf vermoedelijke piraten zijn ontwapend en overgebracht naar de Van Amstel. De bevrijde bemanning heeft haar weg vervolgd. Dat meldde vrijdag het ministerie van Defensie.
Een helikopter ontdekte tijdens een verkenningsvlucht de verdachte boot. Met snelle bootjes gingen mariniers naar het scheepje. Aan boord werden wapens en munitie gevonden.
De mariniers zijn actief in een EU-missie voor de kust van Somalië voor de bestrijding van de piraterij.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)dt_gijzelaars__.html
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Foto's: Ministerie van Defensie
Ik denk dat je wat sarcasme op moet vatten. Alhoewel MARNS natuurlijk god zelf zijn moeten ze volgens mij nog wel door de marine gevlogen wordenquote:
Nee joh, de MARNS hebben tijd zat om zelf te oefenen op hun Flight Sim '09quote:Op vrijdag 11 mei 2012 22:37 schreef Esses het volgende:
[..]
Ik denk dat je wat sarcasme op moet vatten. Alhoewel MARNS natuurlijk god zelf zijn moeten ze volgens mij nog wel door de marine gevlogen worden
Waar halen ze het budget voor zo een nieuwe versie vandaan?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 22:43 schreef fathank het volgende:
[..]
Nee joh, de MARNS hebben tijd zat om zelf te oefenen op hun Flight Sim '09
Fixed.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 23:24 schreef paintmeester het volgende:
Eigen aankoop regel- en ritselwerk natuurlijk
Ik denk dat je niet moet twijfelen aan mijn historisch besef over mijn Korps.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 22:37 schreef Esses het volgende:
[..]
Ik denk dat je wat sarcasme op moet vatten. Alhoewel MARNS natuurlijk god zelf zijn moeten ze volgens mij nog wel door de marine gevlogen worden
bronquote:Pistool gestolen tijdens Landmachtdagen
Tijdens de Landmachtdagen op legerplaats Oirschot is zondag een pistool gestolen. Het wapen lag op een tafel en was met een staalkabel vastgelegd.
Waarschijnlijk is het een bezoeker gelukt om de kabel door te knippen en het pistool mee te nemen, maakte de marechaussee vandaag bekend.
In een verklaring benadrukt de marechaussee dat het pistool niet werkt. De marechaussee onderzoekt de diefstal en is op zoekt naar eventuele getuigen.
Bepaalde onderdelen mag je vrij invoeren..jij, ik iedereen....alleen de essentiele onderdelen heb je een consent voor nodig.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:36 schreef Esses het volgende:
Als je die onderdelen gaat laten invoeren kun je net zo goed gelijk een hele glock invoeren...
Immers douane is happig op sommige dingen.
Dat je ze vrij mag invoeren zegt niets. Dan nog zijn er onderwerpen waar extra aandacht aan besteed word.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef thesystem het volgende:
[..]
Bepaalde onderdelen mag je vrij invoeren..jij, ik iedereen....alleen de essentiele onderdelen heb je een consent voor nodig.
quote:Modernisering marineradar raketschild kost 116 miljoen
DEN HAAG - De modernisering van de radar van de vier Nederlandse luchtverdedigings- en commandofregatten, die onderdeel worden van het raketschild, kost 116 miljoen euro.
Foto: ANP
Dat maakte minister Hans Hillen van Defensie woensdag bekend. De marineschepen moeten meehelpen Europa te verdedigen tegen raketaanvallen van landen zoals Iran en Noord-Korea.
Het defensiebedrijf Thales Nederland gaat de modernisering uitvoeren. Hillen wil het contract voor het zogeheten SMART-L radarsysteem met de onderneming dit jaar nog tekenen, schrijft hij aan de Tweede Kamer. De radar van het eerste fregat zal naar verwachting in 2018 gereed zijn, de laatste in 2021.
Rusland heeft grote bezwaren tegen het systeem. In februari zei toenmalig premier en huidig president Vladimir Poetin nog dat het afweersysteem ''zonder twijfel bedoeld is om het Russische kernwapenarsenaal te neutraliseren''.
Tijdens de komende top van de NAVO, zondag en maandag in de Amerikaanse stad Chicago, zal het raketschild officieel operationeel worden verklaard.
Chinooks
Hillen maakte woensdag tevens bekend dat het ministerie van Defensie 11 nieuwe CH-47F Chinook-transporthelikopters wil kopen.
Defensie moest kiezen tussen modernisering van 11 oude Chinooks of aanschaf van nieuwe toestellen. Volgens Hillen is de aankoop van nieuwe Chinooks weliswaar duurder dan modificatie van de oude helikopters, maar wordt het verschil ''meer dan gecompenseerd door doelmatigheids- en kostenvoordelen''.
De huidige vloot Chinooks dateert uit 1974 en 1994. De transporthelikopters raken verouderd. Ze hebben volgens het ministerie last van scheurvorming en veroudering van onderdelen.
Al eerder had Defensie 6 nieuwe Chinooks besteld. Die worden binnenkort afgeleverd. De 11 nieuw te bestellen helikopters moeten tussen 2015 en 2019 worden afgeleverd door fabrikant Boeing. Ze kunnen dan zeker tot 2045 blijven vliegen.
Met dit project is een bedrag van meer dan een kwart miljard euro gemoeid, aldus minister Hillen. De oude helikopters kunnen nog worden verkocht.
quote:Soldaat krijgt na halve eeuw alsnog medaille
WASHINGTON - Een Amerikaanse militair die sneuvelde tijdens de Vietnamoorlog heeft daar 42 jaar later alsnog de hoogste militaire onderscheiding voor gekregen.
Foto: ANP
Dat meldde de Britse omroep BBC woensdag.
De destijds 22-jarige Leslie Sabo raakte zwaargewond tijdens een hinderlaag in Cambodja, maar wist voordat hij stierf de levens van enkele medesoldaten te redden.
Sabo gebruikte tijdens de gevechten in Cambodja zijn eigen lichaam om een gewonde medesoldaat te beschermen tegen een granaatontploffing. Hoewel hij door de explosie ernstig gewond raakte, bestormde Sabo in zijn eentje een vijandige bunker.
Verwondingen
Ook daarbij liep de militair zware verwondingen op. In de momenten voordat hij bezweek aan zijn verwondingen wist Sabo naar de bunker te kruipen en die met een granaat uit te schakelen.
Zijn superieuren nomineerden Sabo destijds ook al voor een zogeheten Medal of Honor, maar door blunders met het papierwerk bleef die uit. Een Vietnamveteraan liet het er niet bij zitten en begon een campagne om Sabo postuum alsnog aan de medaille te helpen.
Doorgaans moeten militairen binnen drie jaar worden genomineerd voor de Medal of Honor, maar die tijdslimiet is voor dit bijzondere geval opgerekt. De weduwe van de overleden militair ontving de onderscheiding uit de handen van president Barack Obama.
En weer geld uitgeven aan die sensoren.. Dat die schuiten niet varen omdat er weer een paxman of een gasturbine ontploft interesseert kennelijk niemand..quote:Op donderdag 17 mei 2012 06:36 schreef ErwinRommel het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)st-116-miljoen-.html
[..]
Dat verhaal.quote:Op donderdag 17 mei 2012 10:00 schreef ErwinRommel het volgende:
http://www.nu.nl/buitenla(...)alsnog-medaille.html
[..]
Hm, interessant.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 14:18 schreef Cobra4 het volgende:
Hersenschade militairen blijkt zichtbaar
Hersenschade van oorlogsveteranen blijkt wel degelijk zichtbaar. Onder een microscoop zagen wetenschappers verkruimelde axonen, uitlopers van neuronen die elektrische impulsen geleiden. Ze zagen ook vernauwde bloedvaten en plakkerige neuronen, zoals bij de ziekte van Alzheimer.
Naar de hersenbeschadiging bij militairen was tot dusver vooral gezocht met CT-scans, maar dat leverde weinig of niets bijzonders op. Dat riep de vraag op of de slachtoffers wel echt iets mankeerden.
De hersens blijken na een explosie echter vergelijkbare schade te hebben als sporters die veel stoten op hun hoofd krijgen, zoals American football-spelers. De beschadiging kan leiden tot depressie, agressie, impulsief gedrag, geheugenverlies en zelfmoord.
Alzheimer-onderzoeker Lee Goldstein van de Boston University School of Medicine publiceerde de studie woensdag in vakblad Science Translational Medicine.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ijkt-zichtbaar.dhtml
Geript van Twitter... niks meer aan te doen dus, ondanks vele verzet, commotie en grote vraagtekens....quote:Dick van Putten@LgenVanPutten
Met SG Hillie Beentjes bevorderd tot generaal-majoor als 1e vrouw bij Defensie. Kan zich nu richten op nieuwe functie van plv commandant.
Collapse Reply
Retweet
Favorite
Is de PLV-C al goedgekeurd door kamer enz?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:26 schreef Amootje het volgende:
[..]
Geript van Twitter... niks meer aan te doen dus, ondanks vele verzet, commotie en grote vraagtekens....
Dunno.. maar dit zijn de woorden van Van Puttenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 17:19 schreef Esses het volgende:
[..]
Is de PLV-C al goedgekeurd door kamer enz?
Doen wij toch ook?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 10:49 schreef ErwinRommel het volgende:
![]()
Amerikaans leger gebruikt veel Chinese namaakproducten
Ja, maar we denken dat we origineel kopenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:51 schreef thesystem het volgende:
[..]
Doen wij toch ook?![]()
Opsvesten, rugzakken, schoenen......
Dan doe we ook. Orgineel uit china.quote:Op woensdag 23 mei 2012 11:25 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ja, maar we denken dat we origineel kopen
Als jij op de verkiezingen wilt wachten kan het nog veranderen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:17 schreef Rave_NL het volgende:
Is dit definitief? Anders ben ik er vanaf september uit. Hopelijk nog vóór de exodus.
quote:Op dinsdag 29 mei 2012 18:41 schreef Esses het volgende:
Nou, ik kom dus op ongeveer 9,5% achteruitgang uit. Thuiswerken zit er absoluut niet in. Oplossingen? Zijn er dus eigenlijk niet.
Dat is hetzelfde als hopen dat het op houdt met stormen als de dijken op doorbreken staan.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:18 schreef Esses het volgende:
[..]
Als jij op de verkiezingen wilt wachten kan het nog veranderen.
http://www.defensie.nl/ac(...)efening_in_Duitslandquote:Marinier verongelukt tijdens oefening in Duitsland
29 mei 2012, 20.14 uur
Een 21-jarige marinier der eerste klasse van het Eerste Mariniersbataljon is tijdens een oefening in het Duitse Grafenwohr bij een eenzijdig ongeval met een Landrover om het leven gekomen. Een 20-jarige marinier die bij hem in het voertuig zat, raakte gewond, maar maakt het naar omstandigheden goed.De eenheid waarvan de mariniers deel uitmaakten, was bezig met een life firing op de schietbaan. De familie van de betrokken mariniers is inmiddels ingelicht.
http://www.jsfnieuws.nl/quote:STIENS (FRL) – De plannen liggen klaar: de Koninklijke Luchtmacht wordt afgeslankt tot slechts 42 F-16’s en Leeuwarden raakt binnen afzienbare tijd zijn F-16 squadrons kwijt. JSFNieuws onthuld plannen van CDA en VVD die geheim moeten blijven tot na de verkiezingen. Met dank aan iemand die zijn verantwoordelijkheid niet wilde ontlopen.
De stukken zijn uiteraard “confidentieel” en.slechts in zeer beperkte kring verspreid en bekend. Voor een aantal onderliggende documenten en files geldt dit nog meer. Het publiek maken van de plannen zou echter een kwestie moeten zijn van nauwkeurige “timing”. Het was de bedoeling dat ze op zijn minst tot na de verkiezingen dit strikt vertrouwelijke karakter zouden houden met het oog op de naderende verkiezingen.
Gekozen scenario: naar 42 F-16’s
Na het beschikbaar komen in 2011 uit de V.S. van nieuwe financiële gegevens inzake de JSF omtrent prijs, bijkomende kosten en kosten voor onderhoud, modificaties op termijn, voor gebruik en support was de conclusie intern bij PV F-16 en later zeg maar een ‘niveautje’ hoger: we moeten aan het rekenen.
Er werd opdracht gegeven voor het opstellen van diverse scenario’s met 2 Main Operating Bases (MOB), Volkel en Leeuwarden; met 1 MOB (Volkel of Leeuwarden); of 1 MOB met een reservebasis; allerlei data is hierin betrokken, zoals aantallen, vlieguren, trainingsscenario’s, samenwerkingsvormen, aantallen mensen, instandhouding basis, terugverdieneffecten opheffen basis, geluids- en milieu effecten, enz.
Het uiteindelijke scenario met grootste besparingspotentieel en binnen gegeven financiële parameters meest optimale operationele mogelijkheden:
- Vermindering van het aantal jachtvliegtuigen F¬16 van 68 naar 42
- Uitgaan van 1 vliegbasis, Leeuwarden kan dicht
- Dit moet ingaan tussen 2014 en 2016
Tal van andere scenario’s vallen af. Te weinig besparingspotentieel.
Oorzaak: de komst van de F-35
Opmerkelijk is dat juist de F-35, waarmee de toekomst van onze KLu zou moeten zijn gewaarborgd voor de komende decennia, aangevoerd wordt als belangrijkste reden voor deze enorme reductie:
Berekeningen zijn gemaakt dat vanwege het (in voorjaar 2011 bijgestelde) budget van ¤ 4,5 miljard voor vervanging van de F-16 slechts voldoende is om een aantal van 42 F-35A jachtvliegtuigen aan te schaffen. Om die reden is het beter en het voordeligste hierop nu reeds te anticiperen en het aantal F-16’s zo snel mogelijk te verminderen tot 42. Doordat hiervoor 1 vliegbasis voldoende is, kan 1 vliegbasis worden gesloten.
Een citaat: “De vervanging van de F-16 vormt een groot budgettair risico voor de begroting van Defensie indien gekozen wordt voor de Lockheed F-35A. Dit niet alleen door de stijgende investeringskosten maar ook door de hoge exploitatiekosten.”
Maar wordt duidelijk gesteld: vanwege de reeds gedane investeringen is afzien van de JSF geen optie. Hier zijn dan ook geen werkelijke berekeningen op gedaan.
Stilhouden tot na verkiezingen
Waarom moest dit binnenskamers blijven en is allen, die betrokkenen waren bij het opstellen en kennis nemen van de diverse scenario’s nadrukkelijk op het hart gedrukt: vertrouwelijk. Heel duidelijk. Intern zijn hiervoor twee redenen aangevoerd: allereerst zal de totale afbraak van de Koninklijke Luchtmacht binnen de achterban van de VVD en CDA grote weerstand oproepen, dat zal keihard stemmen kosten. Verder blijkt uit de stukken dat de hoofdoorzaak de onhaalbaarheid en onbetaalbaarheid van de F-35 is. Een confrontatie van de mislukking van het F-35 project is voor de VVD en CDA (als politiek verantwoordelijken) in de komende verkiezingsperiode is uiterst ongewenst, te meer omdat men hoe dan ook vast wil blijven houden aan de JSF.
Het is ongewenst dat dit thema op deze wijze een rol gaat spelen bij het samenstellen van de verkiezingsprogramma’s, in verkiezingsdebatten en (onvermijdelijk) bij coalitiebesprekingen.
Na publicatie, zal de politieke top zal eerst proberen weg te komen met: speculaties, ongegrond, ‘alleen maar een berekening’ of verwijzen ‘besluit valt in volgende kabinetsperiode’. De harde feiten – op papier -wijzen anders uit. En de hoogste politiek betrokkenen in VVD en CDA zijn op de hoogte van de diverse noodzakelijke afwegingen rond de vervanging van de F-16.
Operationele level niet op de hoogte
Zover ons op dit moment duidelijk is uit beschikbare gegevens en contacten, is er nadrukkelijk en doelbewust voor gekozen om de plannen binnen zeg maar “Den Haag” te houden. Koste wat kost schijnt men te willen voorkomen dat voortijdig onrust ontstaat in Leeuwarden. Herhaaldelijk wordt gesuggereerd dat er niets aan de hand is, dat Leeuwarden belangrijk is, er wordt nog speels wat gedaan met bouwplannetjes, veranderingen e.d. Alsof het de komende jaren zal zijn “business as usual”. In Leeuwarden weet – zeker officieel – niemand iets.
Industrie al wel op de hoogte
Er zijn redenen te denken dat enkele “vertrouwde” personen binnen de industrie wel op de hoogte waren, niet direct van alle details, wel in algemenere zin “aanzienlijke reductie ten opzichte van huidige aantal F-16’s”. En een betrokkene weet dan, dus rond de 50 toestellen of minder. Zeker is dat minimaal twee kamerleden in detail op de hoogte waren.
Dit verklaart wellicht de opmerkelijke activiteit van de heer Mat Herben, als woordvoerder van de Nederlandse JSF-toeleveranciers (NIFARP), een maand geleden. Hij drong er bij enkele defensiewoordvoerders uit de Tweede Kamer op zich zo snel mogelijk alvast te committeren aan een kleiner aantal JSF’s. Als geen ander begrijpt de industrie, dat als bekend wordt dat de reductie van het aantal F-16’s veroorzaakt wordt door de onbetaalbaarheid van de F-35, er een serieuze politieke discussie kan ontstaan in de achterban van VVD en CDA. Des te eerder en des te meer vastlegging op de F-35, des te veiliger voor de industrie. Maar de keuze voor een jachtvliegtuig moet geen industrieel project dienen, maar de nationale veiligheid!
Mat Herben’s zorg over zijn ‘Henk en Ingrid’
De heer Herben is bang voor banenverlies binnen de Nederlandse luchtvaartindustrie. Hij vergeet dat dit vooral een gevolg is van uitgestelde Amerikaanse en andere orders en vanwege de hoge prijs en vertragingen. Het is cynisch voor “Henk en Ingrid” op en rond de vliegbasis Leeuwarden, dat Herben kennelijk niet bang is voor onze baan. Er zijn direct en indirect (afhankelijk hoe je het bekijkt) tussen de 1000 en 1500 mensen voor hun werkgelegenheid afhankelijk van onze basis. Zo het er nu naar uitziet verliezen wij tussen 2014 en 2017 keihard onze baan en blijven zonder fatsoenlijk inkomen met een snel in waarde kelderend huis zitten in een huizenmarkt rond Leeuwarden die nu al overspoeld is met een overaanbod aan onverkochte huizen (kijk hier maar om je heen). Cynisch is het dan vooral wanneer Herben (zie Leeuwarder Courant, 10 mei 2012) suggereert dat een gezamenlijk squadron van België, Denemarken en Noorwegen op Leeuwarden kan worden gesitueerd. Terwijl de plannen in de la liggen, die anders uitwijzen. Zo moeten de mensen op de basis zoet en stilgehouden worden. Wat een fictie, verzinsels en manipulaties!
Al sinds 2005 steeds duidelijker…….
Het was al lang duidelijk binnen de defensietop dat het onmogelijk is om binnen het huidige defensiebudget dat gereserveerd is een aantal van 85 JSF F-35A Lightning II toestellen aan te schaffen. Dit was in 2005 al duidelijk, documenten, zwart op wit, tonen dit aan en hier is al eerder over gepubliceerd.
Op 22 augustus 2005 geeft de vertrekkende Amerikaanse ambassadeur (Sobel) in Nederland zijn mening over Nederland en enkele voor de VS belangrijke aspecten van het Nederlandse beleid en hoe daarmee om te gaan. Hij stuurde dit bericht naar de USA:
“Their desire to maximize the military’s capabilities and their preference for U.S. equipment, even when alternative European suppliers exist, make the Dutch strong supporters of the Joint Strike Fighter (JSF) program. (…) Dick Berlijn is pushing to lock in an early commitment for 50 planes (out of a total of 85) to prevent JSF from becoming an issue in the 2007 elections.”
Door te kiezen voor een zogeheten batchbenadering van eerst 50 toestellen kon de pijn van een kleiner aantal jachtvliegtuigen binnen de Koninklijke Luchtmacht verlegd worden naar de toekomst. Door de herhaaldelijke prijsstijgingen en vertragingen werd vorig jaar duidelijk dat zelfs een aantal van rond de 60 toestellen onhaalbaar en onbetaalbaar zou zijn. Het echte resultaat is nu dus bekend.
D a n k
Met dank aan iemand die zijn verantwoordelijkheid heeft genomen is JSFNieuws in staat dit naar buiten te brengen. Sinds 2008 zijn we in staat geweest herhaaldelijk zaken te publiceren op basis van gegevens, uit diverse landen, die om politieke redenen stil gehouden moesten worden. Gelukkig zijn er mensen die het aandurven de achtergehouden en gemanipuleerde waarheid naar buiten te brengen. Vaak na veel twijfelen, maar omdat ze intern niet worden gehoord of genegeerd. We willen er bij politici op aandringen dergelijke mensen, wanneer ze in problemen komen, maximaal te beschermen.
O p r o e p
We roepen mensen binnen de Koninklijke Luchtmacht op alle niveaus op om te reageren richting politiek verantwoordelijken, invloed uit te oefenen op lokale en provinciale afdelingen van politieke organisaties, op verkiezingsprogramma’s:
- De afbraak van de Koninklijke Luchtmacht moet stoppen
- Leeuwarden moet open blijven
- Er moet nagedacht worden over een bij Nederland passend ambitieniveau
- En een daarbij passende jachtvlieg-component van voldoende omvang
- Haalbaar en betaalbaar voor de lange termijn
Koninklijke Luchtmacht het gaat om uw toekomst! Collega’s, BD-ers. Kom nu in actie! Zwijg niet langer!
Opmerking: dit bericht mag vrij op andere websites, of kranten geheel of gedeeltelijk worden overgenomen. We stellen het op prijs wanneer u als de bron deze website vermeld.
Dan kom je alleen nog in de knoei met onderdelen en/of eenheden welke niet door defensie betaald worden.quote:Op woensdag 30 mei 2012 13:34 schreef trigt013 het volgende:
tja dat is het probleem van recessie, slim gezien zou je compleet niet moeten bezuinigen. Als je toch iets stop zet zijn het prestige projecten of innovatie projecten en gewoon van de plank gaan kopen. Maar ik snap per saldo niet waarom je als overheid niet gewoon de begroting kloppend hebt, als ik met mijn gezin jaarlijks een begrotingstekort van 3% hebt kan ik dit ook niet verkopen aan schuldeisers. En vooral niet blink eisen van een departement om zoveel miljoen ergens vanaf te hakken. Ik zou eerst eisen dat departementen 75% van hun budget direct naar operationele eenheden gaan, 20% voor overhead en opleidingen en 5% naar bestuursstaf. Overhead is niet het vervangen van materieel.
Dus globaal 75% naar Klu KM Kmar en KL, 20% DMO en CDC, de laatste 5% Ministerie en Defensiestaf.
En dat geld dan ook voor de krijgsmachtsdelen:
5% budget staf
20% overhead en opleiding
75% eenheden
BOHICA...quote:Op woensdag 30 mei 2012 16:05 schreef AchJa het volgende:
Las het net... de politiek laat zich weer van zijn beste kant zien...![]()
Het Kunduz akkoord doet het CDA en VVD al weinig goeds, maar dit kon wel eens de politieke doodsteek betekenen voor deze partijen de aankomende verkiezingen. Want ook de internationale pers heeft het opgepikt.
Denk dat paars in de huidige omstandigheden nog het beste is wat je kan krijgen. Het is komende verkiezingen of paars of een links blok. Andere opties zijn er gewoon niet. Volgens de huide synovate peiling zou dat 87 stoeltjes zijn. Links blok (SP,PvdA,GL,D66) haalt op dit moment volgens die peilingen niet eens een meerderheid.quote:Op donderdag 31 mei 2012 12:01 schreef samthegreat5 het volgende:
Het is om depressief van te worden. Kan me voorstellen hoe KLu beroepsmilitairen zich moeten voelen..
Ik vrees voor wat er zal gebeuren bij een paarse coalitie.
quote:OM eist in hoger beroep taakstraffen voor ongeluk met Apache-helikopter
14 mei 2012 - Ressortsparket Arnhem
Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem heeft vandaag in hoger beroep taakstraffen geëist tegen twee piloten die op 12 december 2007 tijdens een oefenvlucht de Apache-gevechtshelikopter bestuurden die een hoogspanningskabel in de Bommelerwaard heeft geraakt. Hierbij zijn geen slachtoffers gevallen. Wel heeft het ongeval tot aanzienlijke materiële schade geleid.
Beide vliegers worden vervolgd ter zake van het beschadigen van electriciteitsnetwerken, waardoor gevaar voor goederen is ontstaan en verongelukking van een luchtvaartuig, waardoor levensgevaar voor de medevlieger is ontstaan. Het staat vast dat beide vliegers op een gegeven moment hun oefening op lage hoogte hebben voortgezet waarbij de hoogspanningskabel is geraakt. Volgens het OM kan aan beide verdachten een aanmerkelijk verwijt worden gemaakt.
"De piloten vlogen weliswaar met een in meerdere opzichten aanmerkelijk beperkt zicht. Dit brengt echter met zich mee dat van de vliegers verwacht mocht worden dat zij alle redelijkerwijs noodzakelijke voorzorgsmaatregelen, zoals kennis over het laagvlucht-traject, zouden treffen om deze laagvlucht veilig te laten verlopen", aldus de advocaat-generaal (OM) ter zitting. Dit hebben de vliegers nagelaten. Volgens het OM doen eventuele onvolkomenheden van technische of organisatorische aard niet af aan de directe verantwoordelijkheid van de vliegers voor het realiseren van een veilige vlucht. De in eerste aanleg opgelegde werkstraffen zijn voor beide verdachten passend.
De rechtbank Arnhem legde overeenkomstig de eis van het OM op 7 juni 2011 aan de ene verdachte (de ‘frontseater') een werkstraf van 100 uur op en aan de andere verdachte (de ‘backseater') een werkstraf van 50 uur. Beide verdachten stelden hoger beroep in tegen het vonnis.
Uitspraak (naar verwachting) op 1 juni 2012.
Al wat meer achtergrond informatie dus.quote:
En maar wegmoffelen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 12:38 schreef Cobra4 het volgende:
Geen onderzoek naar topambtenaar Defensie
DEN HAAG - Het ministerie van Defensie gaat geen onderzoek doen naar mogelijke integriteitsschending door de hoogste ambtenaar van het departement. Dat heeft minister Hans Hillen laten weten aan de belangenorganisatie van officieren FVNO/MHB die de melding had gedaan.
De zaak draait om de benoeming van een burgermedewerkster tot brigadegeneraal. Volgens Rene Pieters van de FVNO/MHB vrijdag heeft Hillen laten weten de melding tegen secretaris-generaal Ton Annink niet in behandeling te nemen. De minister laat in de brief ook weten dat er „in het onderhavige geval geen vermoeden van een misstand is”, aldus Pieters.
De belangenorganisatie zegt „verbaasd” te zijn over het besluit en beraadt zich op vervolgstappen. Daarbij wordt een gang naar de nationale ombudsman overwogen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)naar_Defensie__.html
Fles whisky op de eerste vrouwelijke CDT-KMar binnen 5 jaar?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Had je wat anders verwacht dan bij die baantjesschuivers?
31 Mei 2015, Hillie Beentjes C-Kmar.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:03 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Fles whisky op de eerste vrouwelijke CDT-KMar binnen 5 jaar?
Mooi, < 5 jaar voor jou. 5 > 8 voor mij.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Best... maare ik denk dus ook binnen 5 jaar, eerder zelfs...
Daar moeten we uit kunnen komen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:48 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Mooi, < 5 jaar voor jou. 5 > 8 voor mij.
Als de boel toch nog te vertrouwen blijkt te zijn splitten we zowel de kosten als de inhoud.
Yeuh!!!quote:Partijen trekken handen af van reiskostenmaatregel
AMSTERDAM - Een week nadat het definitieve Kunduz-akkoord naar de Tweede Kamer is gestuurd, trekken vier van de vijf partijen hun handen alweer af van de reiskostenmaatregel.
Daarmee lijkt de kans nihil dat de meest omstreden maatregel uit het akkoord vanaf volgend jaar van kracht wordt, schrijft de Volkskrant zaterdag.
De VVD gaat in het conceptverkiezingsprogramma van de partij afstand nemen van de maatregel die de vergoeding voor reiskosten belast.
Dat zeggen bronnen binnen de partij tegen de krant. Volgens hen is er in het najaar genoeg tijd om de begroting aan te passen.
Verlaging
Het CDA kiest in het vrijdag gepresenteerde verkiezingsprogramma in plaats van afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding voor verlaging van het onbelaste deel. GroenLinks-leider Jolande Sap zei donderdag al dat ze de maatregel niet wil laten gelden voor forensen die met de trein reizen.
Iets vergelijkbaars zal staan in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. "Daarin zal de maatregel in ieder geval worden verzacht voor de openbaarvervoergebruiker", zegt de woordvoerder van de partij tegen de krant. Of D66 de onbelaste reiskostenvergoeding afschaft, moet blijken uit het verkiezingsprogramma.
Het extra belasten van mensen met een reiskostenvergoeding levert de schatkist volgens het akkoord ruim 1,3 miljard euro op. De maatregel uit het akkoord van VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en D66 zorgt voor forensen voor een extra koopkrachtverlies van anderhalf procent.
nu.nl
quote:Daar is-ie weer: CDA wil toch kilometerheffing
Na het vallen van het vierde kabinet Balkenende hadden we er niets meer van gehoord, maar de kilometerheffing is weer terug. In het verkiezingsprogramma van het CDA stelt men voor om de heffing in aangepaste vorm toch in te voeren.
Onder de bezielende leiding van Camiel Eurlings probeerde men een aantal jaar geleden de kilometerheffing al in te voeren. Na het vallen van het kabinet verdwenen de plannen, maar blijkbaar zijn ze het bij het CDA niet vergeten. De partij stelt voor de kilometerheffing in aangepaste vorm in te voeren, als tegenwicht voor het afschaffen van de reiskostenvergoeding. Die worden volgens de plannen met elkaar verdisconteerd. Dat staat in het vandaag gepresenteerde verkiezingsprogramma van de partij, Iedereen. Volgens het CDA is het eerlijker als de vervuiler betaalt. Dat betekent dat de belasting op het bezit van een auto verlaagd wordt.
Overigens is het verkiezingsprogramma nog niet definitief. Op 29 en 30 juni wordt er een partijcongres gehouden, daar hebben leden de kans om zich uit te spreken over het voorgestelde programma.
Autoweek
Oh fuck.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zie mijn edit...
Hoe kon ik zo naief zijn...
Toelichting: Leijtens kwam volgens mij uit 58, houd in dat hij nu 54 is. 3 jaar is het FLOquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |