abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:35:41 #1
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_111305199
Laatste nieuwsbericht:

quote:
Militair aangehouden voor fraude

Een 52-jarige militair is maandag aangehouden op verdenking van fraude. Hij zou ten onrechte een beroep hebben gedaan op een buitenlandtoelage en daarmee een bedrag van 73 duizend euro hebben opgestreken.

Van de verdachte zijn twee auto’s in beslag genomen, laat de marechaussee dinsdag weten. De man zit nog vast. De marechaussee heeft een onderzoek ingesteld onder leiding van het Openbaar Ministerie in Arnhem.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:40:57 #2
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_111344343
Vervolging Karremans dichterbij

De kans dat voormalig Dutchbat-commandant Thom Karremans strafrechtelijk wordt vervolgd is een stuk groter geworden. De landelijke reflectiekamer heeft de top van het Openbaar Ministerie positief geadviseerd over de vervolging van Karremans, bevestigen bronnen aan de NOS. Het OM in Arnhem bevestigt dat er een advies ligt, maar wil over de inhoud ervan niets zeggen.

Enkele nabestaanden van slachtoffers van Srebrenica deden twee jaar geleden aangifte tegen Karremans, zijn plaatsvervanger Rob Franken en adjudant Berend Oosterveen wegens oorlogsmisdaden en genocide. Zij waren de leidinggevenden van Dutchbat-3, de Nederlandse VN-eenheid die in de moslimenclave Srebrenica was gelegerd. Na de inname door de Bosnisch-Servische generaal Mladic in 1995 werden door diens troepen meer dan 7000 moslimmannen vermoord.

De nabestaanden houden de leidinggevenden van Dutchbat-3 medeverantwoordelijk voor de dood van hun familieleden. Want hoewel al duidelijk was dat de moslims gevaar liepen vermoord te worden, werden ze door de Nederlandse militairen toch van de compound gezet. Hierdoor hebben ze meegeholpen aan de genocide, stellen de nabestaanden. De nabestaanden zijn een voormalige tolk van Dutchbat die zijn vader en broer verloor en de familie van een elektricien van het bataljon.

Volgens de advocaat van de nabestaanden, Liesbeth Zegveld, zag het al naar uit dat het OM in Arnhem de drie leidinggevenden van Dutchbat-3 wil vervolgen. De landelijke leiding van het OM, het college van procureurs-generaal, besloot echter begin dit jaar om ook de landelijke reflectiekamer nog eens naar de zaak te laten kijken.

De reflectiekamer is vorig jaar opgericht om vooraf zeer gevoelige zaken te bespreken en bestaat uit topfiguren van binnen en buiten justitie. De reflectiekamer adviseert nu positief over de vervolging van Karremans. Strafvervolging is juridisch mogelijk, de zaak is bijvoorbeeld niet verjaard, en is ook opportuun, stelt de reflectiekamer.

Advocate Zegveld is door het OM nog niet op de hoogte gebracht van de inhoud van het advies van de reflectiekamer. ,,Maar een positief advies betekent goed nieuws. Het college van PG's kan het advies in theorie nog naast zich neerleggen, maar dan wordt het wel een politieke beslissing'', aldus Zegveld.

In een reactie stelt het OM dat de hoofdofficier in Arnhem het advies gaat bekijken en in afstemming met het college van PG's een besluit zal nemen over de vervolging van Karremans.

NOS
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:45:55 #3
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_111356524
Walgelijk als hij vervolgd wordt.
Beneath the gold, the bitter steel
  woensdag 9 mei 2012 @ 23:01:09 #5
211797 Esses
Splendide mendax
pi_111358631
Of juist goed dat hij vervolgd word. Kan er eindelijk een besluit genomen worden en is het gezeik over.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  woensdag 9 mei 2012 @ 23:03:48 #6
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_111358749
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 23:01 schreef Esses het volgende:
Of juist goed dat hij vervolgd word. Kan er eindelijk een besluit genomen worden en is het gezeik over.
Dit.
How'd you like to scrape the barnacles off of me rudder?
pi_111361463
Succesvolle lancering communicatiesatelliet
quote:
zaterdag 5 mei 2012 23:20
Den Haag - De lancering van een satelliet gisteren vanaf Cape Canaveral brengt Defensie een stap dichter bij satellietcommunicatie onafhankelijkheid van commerciële aanbieders. De toekomstige capaciteit levert de meest veilige en robuuste verbinding op voor vitale informatie.

De lancering in Florida is de tweede in een reeks van 4. Vanwege de positionering is deze tweede satelliet van groot belang voor Nederland en partner Groot-Brittannië. De lancering van de derde satelliet is gepland in het najaar van 2013. De lanceerdatum van de vierde satelliet moet nog worden vastgesteld. De 4 satellieten worden vanuit de Verenigde Staten gelanceerd, beheerd en bestuurd.

Gegarandeerd
De lanceringen maken deel uit van het project Militaire Satelliet Communicatie, waarmee ¤ 135,9 miljoen is gemoeid. Doel is het verkrijgen van gegarandeerde satellietcapaciteit voor militair gebruik. Het project heeft betrekking op satellietcapaciteit in verschillende frequentiebanden, te weten militaire Super High Frequency (SHF), commerciële SHF en militaire Advanced Extreme High Frequency (AEHF). Het AEHF-deel van het project betreft een samenwerkingsverband van de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Canada en Nederland.

Wereldwijd
De 4 satellieten zijn voor AEHF-ruimtecapaciteit, de laatste fase van het project. De AEHF-satellieten geven samen wereldwijde dekking. Nederland maakt voornamelijk gebruik van de boven de Evenaar geplaatste, tweede satelliet. Die verzorgt de dekking boven Europa, het Midden-Oosten en de Atlantische Oceaan.

Scheepsterminals
Naast de lancering van 4 satellieten zijn er vaste grondstations gerealiseerd in Nederland en Curaçao en mobiele land- en scheepsterminals aangekocht. De AEHF-capaciteit komt voor Nederland naar verwachting in 2013 beschikbaar. De landterminals worden begin 2013 geleverd. Het project wordt voor Nederland afgerond met de inbouw van de scheepsterminals op de 4 luchtverdedigings- en commandofregatten. Dit gebeurt tijdens geplande onderhoudsperiodes, die zijn voorzien voor 2016.
pi_111381812
quote:
Scheepsterminals
Naast de lancering van 4 satellieten zijn er vaste grondstations gerealiseerd in Nederland en Curaçao en mobiele land- en scheepsterminals aangekocht. De AEHF-capaciteit komt voor Nederland naar verwachting in 2013 beschikbaar. De landterminals worden begin 2013 geleverd. Het project wordt voor Nederland afgerond met de inbouw van de scheepsterminals op de 4 luchtverdedigings- en commandofregatten. Dit gebeurt tijdens geplande onderhoudsperiodes, die zijn voorzien voor 2016.
En vervolgens wordt er tijdens het onderhoud bedacht dat ze op die terminals wel kunnen bezuinigen.. :')
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
pi_111406424
Lynx beschoten voor kust Somalië

AMSTERDAM - Een Nederlandse Lynx-helikopter van de Koninklijke Marine is donderdag beschoten voor de kust van Somalië.

De Lynx is de boordhelikopter van het fregat Hr. Ms. Van Amstel, dat op dit moment deelneemt aan de Europese antipiraterij-operatie Atalanta. De helikopter wordt dagelijks gebruikt voor patrouillevluchten.

Volgens Defensie heeft de beschieting donderdagochtend plaatsgevonden tijdens een verkenningsvlucht. De bemanning kon de vlucht vervolgen en er raakte niemand gewond.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)r_kust_Somali__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 11 mei 2012 @ 12:07:08 #10
168777 Rave_NL
pi_111414114
Volgens het AD was het waarschijnlijk een raketwerper.
pi_111416885
En volgens 3fm waren de piloten mariniers _O-
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 14:08:55 #12
168777 Rave_NL
pi_111418946
Mariniers als piloot is niet vreemd hoor..
pi_111419054
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 13:22 schreef gerco94 het volgende:
En volgens 3fm waren de piloten mariniers _O-
Volgens Al jazeera is het toestel neergehaald
  vrijdag 11 mei 2012 @ 15:56:40 #14
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_111423432
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:11 schreef Thaboel het volgende:

[..]

Volgens Al jazeera is het toestel neergehaald
Het is ook nogal verwarrend natuurlijk, al dat gelazer met lynxen en Libië.
pi_111424363
quote:
15s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 14:08 schreef Rave_NL het volgende:
Mariniers als piloot is niet vreemd hoor..
:@
  vrijdag 11 mei 2012 @ 21:38:36 #16
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_111439200
Marine bevrijdt 17 gijzelaars bij Somalië

DEN HAAG - Mariniers van het Nederlandse fregat Hr. Ms Van Amstel hebben vrijdag voor de kust van Somalië 17 gegijzelde bemanningsleden van een boot bevrijd. Elf vermoedelijke piraten zijn ontwapend en overgebracht naar de Van Amstel. De bevrijde bemanning heeft haar weg vervolgd. Dat meldde vrijdag het ministerie van Defensie.

Een helikopter ontdekte tijdens een verkenningsvlucht de verdachte boot. Met snelle bootjes gingen mariniers naar het scheepje. Aan boord werden wapens en munitie gevonden.

De mariniers zijn actief in een EU-missie voor de kust van Somalië voor de bestrijding van de piraterij.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)dt_gijzelaars__.html

Foto's: Ministerie van Defensie

[ Bericht 22% gewijzigd door Cobra4 op 11-05-2012 21:48:16 ]
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:24:40 #17
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_111441520
Bouw Defensiemuseum Soesterberg start dit najaar

Bouwbedrijf Heijmans begint dit najaar met de bouw van een nieuw Nationaal Defensiemuseum op de voormalige vliegbasis Soesterberg. De oplevering van het museum staat gepland in september 2014. Met het hele project is een aanbestedingssom van 160 miljoen euro gemoeid.

Het door Heijmans te bouwen Defensiemuseum is ontworpen door Claus en Kaan Architecten, die meer museale projecten in Nederland en België op hun cv hebben staan. H+N+S landschapsarchitecten tekenen voor de omgeving van het museumkwartier, dat in totaal 45 hectare omvat.

Binnen het project valt onder meer ook de herbestemming van de oude shelters, de hangars waarin vroeger de vliegtuigen stonden. De museale inrichting van het museum met 20.000 vierkante meter expositieruimte wordt verzorgd door Kossman.dejong, dat komt met twee ’parallelle museale concepten’.

Zo komt er niet alleen een ’daglichtmuseum’, waarin wapens, voertuigen, vliegtuigen en dergelijke worden geëxposeerd, maar ook een ’black box’ zonder daglicht, waarin Kossman.dejong met verhalen wil komen die een nieuwe kijk op de krijgsmacht.

Het Defensiemuseum herbergt straks de collecties van het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg en het Legermuseum in Delft. Er worden honderdduizenden bezoekers per jaar verwacht.

Het nieuwe museum wordt gebouwd in opdracht van het rijk. De 160 miljoen euro die het project kost gaan niet alleen op aan de bouw. De opdracht omvat ook ontwerp, onderhoud en facilitair beheer van het museum en omringend museumkwartier.

Bron: http://www.gooieneemlande(...)erg-start-dit-najaar
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:27:17 #18
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_111441662
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 21:38 schreef Cobra4 het volgende:
Marine bevrijdt 17 gijzelaars bij Somalië

DEN HAAG - Mariniers van het Nederlandse fregat Hr. Ms Van Amstel hebben vrijdag voor de kust van Somalië 17 gegijzelde bemanningsleden van een boot bevrijd. Elf vermoedelijke piraten zijn ontwapend en overgebracht naar de Van Amstel. De bevrijde bemanning heeft haar weg vervolgd. Dat meldde vrijdag het ministerie van Defensie.

Een helikopter ontdekte tijdens een verkenningsvlucht de verdachte boot. Met snelle bootjes gingen mariniers naar het scheepje. Aan boord werden wapens en munitie gevonden.

De mariniers zijn actief in een EU-missie voor de kust van Somalië voor de bestrijding van de piraterij.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)dt_gijzelaars__.html

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Foto's: Ministerie van Defensie
Mochten ze eindelijk een keertje. Ze vervelen zich de pletter daaro.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:37:26 #19
211797 Esses
Splendide mendax
pi_111442181
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:18 schreef gerco94 het volgende:

[..]

:@
Ik denk dat je wat sarcasme op moet vatten. Alhoewel MARNS natuurlijk god zelf zijn moeten ze volgens mij nog wel door de marine gevlogen worden ;)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 22:43:58 #20
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_111442493
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:37 schreef Esses het volgende:

[..]

Ik denk dat je wat sarcasme op moet vatten. Alhoewel MARNS natuurlijk god zelf zijn moeten ze volgens mij nog wel door de marine gevlogen worden ;)
Nee joh, de MARNS hebben tijd zat om zelf te oefenen op hun Flight Sim '09 :D
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 11 mei 2012 @ 23:20:23 #21
211797 Esses
Splendide mendax
pi_111444091
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:43 schreef fathank het volgende:

[..]

Nee joh, de MARNS hebben tijd zat om zelf te oefenen op hun Flight Sim '09 :D
Waar halen ze het budget voor zo een nieuwe versie vandaan?
  vrijdag 11 mei 2012 @ 23:24:36 #22
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_111444309
Eigen aankoop natuurlijk
  vrijdag 11 mei 2012 @ 23:41:10 #23
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111445125
''aankoop'' jaja :P
  vrijdag 11 mei 2012 @ 23:59:53 #24
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_111446025
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 23:24 schreef paintmeester het volgende:
Eigen aankoop regel- en ritselwerk natuurlijk
Fixed. :7
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 12 mei 2012 @ 01:23:29 #25
168777 Rave_NL
pi_111448856
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:37 schreef Esses het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet moet twijfelen aan mijn historisch besef over mijn Korps.

Ik noem een kolonel der mariniers b.d. Fiévez, die het als vlieger zelfs nog tot commandant van een helikopterssquadron schopte. Hetzelfde squadron waar toendertijd ook de latere Korpscommandant Klop diende, alsmede ene Fabius die het later nog tot commandant van jouw hapsnurkersonderdeel wist te schoppen.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:02:26 #26
168777 Rave_NL
pi_111633172
quote:
Pistool gestolen tijdens Landmachtdagen

Tijdens de Landmachtdagen op legerplaats Oirschot is zondag een pistool gestolen. Het wapen lag op een tafel en was met een staalkabel vastgelegd.

Waarschijnlijk is het een bezoeker gelukt om de kabel door te knippen en het pistool mee te nemen, maakte de marechaussee vandaag bekend.

In een verklaring benadrukt de marechaussee dat het pistool niet werkt. De marechaussee onderzoekt de diefstal en is op zoekt naar eventuele getuigen.
bron
pi_111633236
In een verklaring benadrukt de marechaussee dat het pistool niet werkt. De marechaussee onderzoekt de diefstal en is op zoekt naar eventuele getuigen.

Yeah right...even het volk geruststellen....
Glock onderdelen kun je zo bestellen mocht die niet werken, ebay your best friend.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:36:28 #28
211797 Esses
Splendide mendax
pi_111634254
Als je die onderdelen gaat laten invoeren kun je net zo goed gelijk een hele glock invoeren...

Immers douane is happig op sommige dingen.
pi_111634491
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:36 schreef Esses het volgende:
Als je die onderdelen gaat laten invoeren kun je net zo goed gelijk een hele glock invoeren...

Immers douane is happig op sommige dingen.
Bepaalde onderdelen mag je vrij invoeren..jij, ik iedereen....alleen de essentiele onderdelen heb je een consent voor nodig.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:45:32 #30
211797 Esses
Splendide mendax
pi_111634555
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef thesystem het volgende:

[..]

Bepaalde onderdelen mag je vrij invoeren..jij, ik iedereen....alleen de essentiele onderdelen heb je een consent voor nodig.
Dat je ze vrij mag invoeren zegt niets. Dan nog zijn er onderwerpen waar extra aandacht aan besteed word.
pi_111634623
Maar aandacht maakt geen ruk uit....je mag bepaalde onderdelen als burger vrij kopen. Dat de douane dan een harde plasser krijgt is fijn voor hun...maar je mag het kopen.

Mij boeit het niet, ik heb een verlof dus ik kan zowiezo kopen wat ik wil....
  donderdag 17 mei 2012 @ 06:36:33 #32
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_111655365
http://www.nu.nl/binnenla(...)st-116-miljoen-.html

quote:
Modernisering marineradar raketschild kost 116 miljoen
DEN HAAG - De modernisering van de radar van de vier Nederlandse luchtverdedigings- en commandofregatten, die onderdeel worden van het raketschild, kost 116 miljoen euro.

Foto: ANP
Dat maakte minister Hans Hillen van Defensie woensdag bekend. De marineschepen moeten meehelpen Europa te verdedigen tegen raketaanvallen van landen zoals Iran en Noord-Korea.
Het defensiebedrijf Thales Nederland gaat de modernisering uitvoeren. Hillen wil het contract voor het zogeheten SMART-L radarsysteem met de onderneming dit jaar nog tekenen, schrijft hij aan de Tweede Kamer. De radar van het eerste fregat zal naar verwachting in 2018 gereed zijn, de laatste in 2021.
Rusland heeft grote bezwaren tegen het systeem. In februari zei toenmalig premier en huidig president Vladimir Poetin nog dat het afweersysteem ''zonder twijfel bedoeld is om het Russische kernwapenarsenaal te neutraliseren''.
Tijdens de komende top van de NAVO, zondag en maandag in de Amerikaanse stad Chicago, zal het raketschild officieel operationeel worden verklaard.
Chinooks
Hillen maakte woensdag tevens bekend dat het ministerie van Defensie 11 nieuwe CH-47F Chinook-transporthelikopters wil kopen.
Defensie moest kiezen tussen modernisering van 11 oude Chinooks of aanschaf van nieuwe toestellen. Volgens Hillen is de aankoop van nieuwe Chinooks weliswaar duurder dan modificatie van de oude helikopters, maar wordt het verschil ''meer dan gecompenseerd door doelmatigheids- en kostenvoordelen''.
De huidige vloot Chinooks dateert uit 1974 en 1994. De transporthelikopters raken verouderd. Ze hebben volgens het ministerie last van scheurvorming en veroudering van onderdelen.
Al eerder had Defensie 6 nieuwe Chinooks besteld. Die worden binnenkort afgeleverd. De 11 nieuw te bestellen helikopters moeten tussen 2015 en 2019 worden afgeleverd door fabrikant Boeing. Ze kunnen dan zeker tot 2045 blijven vliegen.
Met dit project is een bedrag van meer dan een kwart miljard euro gemoeid, aldus minister Hillen. De oude helikopters kunnen nog worden verkocht.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:00:36 #33
110987 ErwinRommel
pi_111656619
http://www.nu.nl/buitenla(...)alsnog-medaille.html

quote:
Soldaat krijgt na halve eeuw alsnog medaille
WASHINGTON - Een Amerikaanse militair die sneuvelde tijdens de Vietnamoorlog heeft daar 42 jaar later alsnog de hoogste militaire onderscheiding voor gekregen.

Foto: ANP
Dat meldde de Britse omroep BBC woensdag.
De destijds 22-jarige Leslie Sabo raakte zwaargewond tijdens een hinderlaag in Cambodja, maar wist voordat hij stierf de levens van enkele medesoldaten te redden.
Sabo gebruikte tijdens de gevechten in Cambodja zijn eigen lichaam om een gewonde medesoldaat te beschermen tegen een granaatontploffing. Hoewel hij door de explosie ernstig gewond raakte, bestormde Sabo in zijn eentje een vijandige bunker.
Verwondingen
Ook daarbij liep de militair zware verwondingen op. In de momenten voordat hij bezweek aan zijn verwondingen wist Sabo naar de bunker te kruipen en die met een granaat uit te schakelen.
Zijn superieuren nomineerden Sabo destijds ook al voor een zogeheten Medal of Honor, maar door blunders met het papierwerk bleef die uit. Een Vietnamveteraan liet het er niet bij zitten en begon een campagne om Sabo postuum alsnog aan de medaille te helpen.
Doorgaans moeten militairen binnen drie jaar worden genomineerd voor de Medal of Honor, maar die tijdslimiet is voor dit bijzondere geval opgerekt. De weduwe van de overleden militair ontving de onderscheiding uit de handen van president Barack Obama.
pi_111658978
quote:
En weer geld uitgeven aan die sensoren.. Dat die schuiten niet varen omdat er weer een paxman of een gasturbine ontploft interesseert kennelijk niemand.. :')
Over een paar jaar krijgen we vlotten met de meest geavanceerde sensoren meuk erop... :|W
  vrijdag 18 mei 2012 @ 11:41:10 #35
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_111698518
Marechaussee controleert op dancefestival

WIJCHEN - Op het dancefestival Emporium in Wijchen bij Nijmegen zal volgende week zaterdag volop marechaussee aanwezig zijn om samen met de politie de orde te handhaven. De marechaussee helpt mee omdat in voorgaande jaren is gebleken dat op het festival veel militairen uit Nederland en Duitsland aanwezig zijn.

Emporium is met 25.000 bezoekers een van de grote dance-evenementen. Politie en justitie tolereren onder andere geen enkele vorm van drugsgebruik. Op het festivalterrein is een zogeheten recherchestraat ingericht, waar strafbare feiten direct kunnen worden afgehandeld.

Gebruikelijk is ook dat na het festival alcoholcontroles worden gehouden bij de snelwegen rond het festivalterrein. Vorig jaar zijn 75 mensen aangehouden.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_Marechaussee__.html
pi_111732762
Leger vol ideale schoonzonen

door Roy Klopper
DEN HAAG - De krijgsmacht zit vol ideale schoonzonen sinds bekend is dat de krijgsmacht zesduizend medewerkers gaat aanwijzen voor gedwongen vertrek. Het ziekteverzuim is gedaald, steeds minder militairen doen een beroep op maatschappelijk werk en de animo om zich aan te sluiten bij kritische medezeggenschapsorganen is vrijwel nihil.

Inspecteur-generaal der krijgsmacht (igk) Lex Oostendorp constateert in zijn deze week verschenen jaarverslag over 2011 dat militairen proberen de ontslaggolf bij Defensie te ontlopen door zich tegenover hun meerdere op te stellen als het braafste jongetje van de klas.

Sociaal medische teams vertelden hem dat krijgsmachtmedewerkers uit angst voor het verlies van hun baan zo veel mogelijk in het gareel lopen: „Er bestaat angst om op welke wijze dan ook op te vallen of om lastig gevonden te worden”, aldus de igk.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)onzonen_leger__.html
  zaterdag 19 mei 2012 @ 08:59:32 #38
211797 Esses
Splendide mendax
pi_111733147
het is toch te grappig
pi_111739331
Stelletje fucking hielenlikkers, tot hoever kan die arm erin, hee?! :')
pi_111740292
Hersenschade militairen blijkt zichtbaar

Hersenschade van oorlogsveteranen blijkt wel degelijk zichtbaar. Onder een microscoop zagen wetenschappers verkruimelde axonen, uitlopers van neuronen die elektrische impulsen geleiden. Ze zagen ook vernauwde bloedvaten en plakkerige neuronen, zoals bij de ziekte van Alzheimer.

Naar de hersenbeschadiging bij militairen was tot dusver vooral gezocht met CT-scans, maar dat leverde weinig of niets bijzonders op. Dat riep de vraag op of de slachtoffers wel echt iets mankeerden.

De hersens blijken na een explosie echter vergelijkbare schade te hebben als sporters die veel stoten op hun hoofd krijgen, zoals American football-spelers. De beschadiging kan leiden tot depressie, agressie, impulsief gedrag, geheugenverlies en zelfmoord.

Alzheimer-onderzoeker Lee Goldstein van de Boston University School of Medicine publiceerde de studie woensdag in vakblad Science Translational Medicine.

Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ijkt-zichtbaar.dhtml
pi_111741713
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 14:18 schreef Cobra4 het volgende:
Hersenschade militairen blijkt zichtbaar

Hersenschade van oorlogsveteranen blijkt wel degelijk zichtbaar. Onder een microscoop zagen wetenschappers verkruimelde axonen, uitlopers van neuronen die elektrische impulsen geleiden. Ze zagen ook vernauwde bloedvaten en plakkerige neuronen, zoals bij de ziekte van Alzheimer.

Naar de hersenbeschadiging bij militairen was tot dusver vooral gezocht met CT-scans, maar dat leverde weinig of niets bijzonders op. Dat riep de vraag op of de slachtoffers wel echt iets mankeerden.

De hersens blijken na een explosie echter vergelijkbare schade te hebben als sporters die veel stoten op hun hoofd krijgen, zoals American football-spelers. De beschadiging kan leiden tot depressie, agressie, impulsief gedrag, geheugenverlies en zelfmoord.

Alzheimer-onderzoeker Lee Goldstein van de Boston University School of Medicine publiceerde de studie woensdag in vakblad Science Translational Medicine.

Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ijkt-zichtbaar.dhtml
Hm, interessant. :Y
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:49:02 #42
110987 ErwinRommel
pi_111867837
  dinsdag 22 mei 2012 @ 16:26:50 #43
118523 Amootje
Fearless. Blameless
pi_111881190
quote:
Dick van Putten‏@LgenVanPutten

Met SG Hillie Beentjes bevorderd tot generaal-majoor als 1e vrouw bij Defensie. Kan zich nu richten op nieuwe functie van plv commandant.

Collapse Reply
Retweet
Favorite
Geript van Twitter... niks meer aan te doen dus, ondanks vele verzet, commotie en grote vraagtekens....
Curiousity is a curse...
  dinsdag 22 mei 2012 @ 17:19:54 #44
211797 Esses
Splendide mendax
pi_111883579
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 16:26 schreef Amootje het volgende:

[..]

Geript van Twitter... niks meer aan te doen dus, ondanks vele verzet, commotie en grote vraagtekens....
Is de PLV-C al goedgekeurd door kamer enz?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 17:24:39 #45
118523 Amootje
Fearless. Blameless
pi_111883793
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:19 schreef Esses het volgende:

[..]

Is de PLV-C al goedgekeurd door kamer enz?
Dunno.. maar dit zijn de woorden van Van Putten
Curiousity is a curse...
  dinsdag 22 mei 2012 @ 21:33:29 #46
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_111898540
stond vanochtend op intranet
De KMar heeft een nieuwe generaal erbij.

_O_ Gefeliciteerd _O_

:')
pi_111905706
quote:
Doen wij toch ook? :')
Opsvesten, rugzakken, schoenen......
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:25:24 #48
110987 ErwinRommel
pi_111918794
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 22:51 schreef thesystem het volgende:

[..]

Doen wij toch ook? :')
Opsvesten, rugzakken, schoenen......
Ja, maar we denken dat we origineel kopen _O-
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:06:55 #49
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_111925806
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:25 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ja, maar we denken dat we origineel kopen _O-
Dan doe we ook. Orgineel uit china.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 15:16:31 #50
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112169266
Gevolgen Kunduz-akkoord voor defensiemedewerker desastreus

In de Tweede Kamer zijn de VVD, CDA, CU, D66 en GroenLinks, de zogenaamde Kunduz-coalitie, een bezuinigingspakket overeengekomen om het begrotingstekort voor 2013 terug te dringen tot 3%.

Het akkoord levert onder meer een generieke korting voor Defensie op van ¤ 84 miljoen, dat is 9,6% van de Rijksbrede korting van ¤ 875 miljoen, terwijl de omvang van de Defensiebegroting maar 2,8% van de Rijksbegroting vormt.

Een nadere beschouwing van dit bezuinigingspakket, formeel het “stabilisatieakkoord en –programma” geheten, leert dat een aantal afspraken voor ambtenaren, maar met name voor defensiemedewerkers, desastreuse gevolgen heeft voor de koopkracht. Het betreft hier dan de nullijn en het vervallen van de onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werk verkeer.

Nullijn:
De afgelopen jaren hebben defensiemedewerkers reeds een extra koopkrachtverlies gekend ten opzichte van de werknemers in de civiele sector van gemiddeld 1,7%, als gevolg van de eerder afgekondigde nullijn voor ambtenaren, ondanks de eind 2011 overeengekomen loonsverhoging van 1,0% en de stapsgewijze ophoging van de eindejaarsuitkering tot 6,2% in 2013. De MHP - de vakcentrale voor professionals, waarbij de CMHF-sector Defensie is aangesloten, heeft berekend dat alleen al de nu afgekondigde nullijn voor 2013 en 2014 een extra koopkrachtverlies van 1,1% per jaar oplevert.
Dit houdt in dat de defensiemedewerker door deze nieuwe nullijn, berekend vanaf 2010, eind 2014 een extra koopkrachtverlies kent van gemiddeld 3,25%. Dit koopkrachtverlies wordt nog groter als gevolg van alle andere maatregelen die nu, maar ook de afgelopen jaren, over het defensiepersoneel is uitgestort.

Reiskostenvergoeding woon-werk verkeer:
Defensiemedewerkers en dan met name militairen, worden door het functieroulatiesysteem gedwongen om regelmatig van standplaats te veranderen. In het verleden betekende dit dat zij veelvuldig verhuisden om vlak bij de (nieuwe) standplaats te gaan wonen. Heden ten dage kiezen velen er echter voor om daar te gaan wonen waar vandaan de verschillende functies binnen respectabele reisafstand te bereiken zijn. Het kan immers zo maar het geval zijn dat al na een functie er een nieuwe functie volgt op de voormalige standplaats.
Dit wordt tevens ingegeven doordat het eigen woningbezit door de overheid de laatste decennia is gestimuleerd, waardoor het percentage militairen met een huurwoning (makkelijker verhuizen) alleen maar is afgenomen. Daar komt overheen dat de crisis op de huizenmarkt verhuizen nagenoeg onmogelijk maakt, laat staan veelvuldig verhuizen. De dalende huizenprijzen leiden er immers toe dat verkoop voor velen geen optie is.
Het "achter je plaatsing aan verhuizen" wordt tevens beperkt door de (eveneens begrijpelijk) gestimuleerde arbeidsparticipatie van vrouwen. Vandaag de dag bestaan dan ook meer dan de helft van de gezinnen uit tweeverdieners. De meeste militairen zijn hierop geen uitzondering en hebben een partner die veelal wel in de directe woonomgeving een bijdrage aan het arbeidsproces levert. De idylle dat iedereen dus vlakbij het werk kan wonen is een illusie. Een verhuizing leidt veelal slechts tot een verschuiving van de lasten binnen het gezin, geen vermindering van de koopkrachtdaling.

Dit betekent dat de algemene rekenregel die de Regering hanteert om de negatieve effecten van deze maatregel op de koopkracht uit te drukken voor de meeste defensiemedewerkers niet opgaat. Velen wonen immers niet ‘slechts 20 km’ van hun werk, zoals de Regering beweert. (CBS: 17,6 km (2004))

Eigen vervoer:
Een blik op de huidige tabelvergoedingen leert dat de defensiemedewerker die dagelijks met eigen vervoer van huis naar het werk reist, tot maximaal ¤ 142 per maand moet inleveren. Indien deze defensiemedewerker echter werkt op een ‘niet met het OV bereikbare plaats”, loopt dit op tot maximaal ¤ 203 per maand
Voor binnenslapers/boordplaatsers loopt dit bedrag op tot maximaal ¤ 107 per maand.

Openbaar vervoer:
Voor defensiemedewerkers die met het OV reizen betekent deze maatregel eveneens dat zij een groot koopkrachtverlies tegemoet kunnen zien. In tegenstelling tot wat eerst werd gedacht geldt deze maatregel ook voor het woon-werk verkeer met het OV.
De defensiemedewerker die dagelijks met het OV 2e klasse van huis naar het werk reist, gaat tot maximaal ¤ 147 per maand inleveren. Voor defensiemedewerkers die dagelijks 1e klasse reizen wordt dit maximaal ¤ 256.
Voor de defensiemedewerkers die in het OV reizen en zo ver weg wonen van de standplaats dat zij met een OV-jaarkaart reizen, geldt dat zij het slechtste af zijn.
Zij leveren, afhankelijk van de reisklasse (2e klasse of 1e klasse), respectievelijk maximaal ¤ 182 en ¤ 290 per maand in.

Voor binnenslapers/boordplaatsers loopt dit bedrag op tot maximaal ¤ 107 per maand voor het reizen per 2e klasse en ¤ 174 voor het reizen per 1e klasse.

Een korte blik op bovenstaande bedragen leert dat er dan al snel sprake is van een koopkrachtverlies van wel 5% tot 10%. Juist de defensiemedewerker die bereid is voor het werk toch al veel tijd te steken in het reizen krijgt daarvoor de rekening gepresenteerd. Voor de binnen defensie gewenste mobiliteit en actieradius zijn de kosten van het reizen voor de defensiemedewerker net zo relevant als de reistijd.

Bijkomend negatief effect, afgezien van het negatieve effect op de koopkracht, is de invloed op het klimaat. Defensie heeft, net als de andere overheidssectoren, altijd het gebruik van het OV gepropageerd. Dit uit zich mede in een goede OV-reiskostenvergoeding. Door deze maatregel ligt het voor de hand dat treinreizende defensiemedewerkers overstappen naar de auto. Zeker de defensiemedewerker die nu gebruik maakt van de 1e klasse. Als slechts één op de drie defensiemedewerkers overstapt op de auto, heeft dit al een negatief effect op het klimaat.

Conclusie
De CMHF-sector Defensie kan op basis van de uitwerking van alleen al de twee bovengenoemde maatregelen niet anders concluderen dan dat de uitspraken van demissionair minister-president Rutte absoluut geen weergave zijn van de daadwerkelijke gevolgen van het Kunduz-akkoord. Het koopkrachtverlies dat voor de 'gemiddelde' Nederlandse forens zo'n 2,25% zal gaan bedragen blijkt voor de defensiemedewerker aantoonbaar veel hoger te liggen.
De defensiemedewerker wordt, op basis van slechts deze twee maatregelen, al getroffen door een koopkrachtverlies van mogelijk wel 8% tot 13% !!

Het loyale defensiepersoneel, dat al zo veel heeft gegeven en al zo veel heeft moeten laten, verdient beter.
Tienduizenden defensiemedewerkers worden gestraft met wel honderden euro's koopkrachtverlies, om enkele duizenden Nederlanders een overdrachtsbelasting van 2% te kunnen bieden.....

Hoe nu verder?
Dat het defensiepersoneel door deze maatregelen (wederom) onevenredig hard wordt getroffen is voor de CMHF-sector Defensie dan ook onacceptabel. De komende tijd zal de CMHF sector Defensie zich beraden over welke voorstellen er kunnen worden gedaan om deze extreme gevolgen van het Lenteakkoord voor het defensiepersoneel te beperken. Meer thuiswerken, bijvoorbeeld, maar dat is voor veel functies feitelijk onmogelijk, of andere oplossingen.

ProDef
  dinsdag 29 mei 2012 @ 15:16:49 #51
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 29 mei 2012 @ 16:18:59 #52
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112172159
Niet aan de grote klok

Defensie als achternamiddagsluitpost: Samsom slasht er in een kwartier nog eens een miljard uit.

Na het Kunduz-akkoord was er lof en kritiek voor de partijen die over hun schaduw waren gesprongen. De PVV, de SP en de PvdA vonden het akkoord maar niks omdat er lukraak bezuinigd en lastenverhoogd was en er overigens veel verborgen leed en onrecht in de bezuinigingsplannen school. Diederik Samsom toog van de ene talkshow naar de andere om uit te leggen dat we hem dankbaar moesten zijn. Voor verantwoord bezuinigen moest je bij de PvdA zijn, daar ging alles veel zorgvuldiger. Maar waar waren de plannen van de PvdA dan, had die een beter alternatief?

Jazeker, zei Samsom, die waren net naar het Centraal Planbureau opgestuurd om te worden doorgerekend en dan zou het land vanzelf wel inzien dat het heel verstandig was geweest om niet meteen mee te gaan in de blinde euforie van de vijf Kunduzpartijen. De opmars in de peilingen kon beginnen. Wat hij niet vertelde, was dat het CPB op 25 april, na doorrekening van de PvdA-plannen, had bericht dat de bezuinigingen van de PvdA toch nog een miljardje of wat tekortschoten. Daar moest wat bijgeharkt worden, anders zou de drie-procentnorm niet in zicht komen.

De PvdA-top had weinig tijd nodig voor een oplossing. Easy target, we pakken gewoon nog een keer één miljard euro van defensie en dan is het probleem uit de wereld. Zonder overleg met de fractiespecialisten, de fractieadviescommissie voor defensie, ja wie er ook maar verstand van had, werd de zeis in tien minuten over het defensiebudget gehaald. Een dag later, 26 april, stond in het CPB-rapport <="" i=""> het regeltje: ‘Defensie bezuiniging 2013 0,3 miljard, 2014 0,8 miljard, 2015 1,0 mln (en latere jaren:) 1,0 miljard structureel’. Niet aan de grote klok gehangen, door niemand opgemerkt, klaar.

Of nee, niet helemaal. In de twitterdiarree van onze politieke leiders vroeg op 6 mei een kritische vragensteller: ‘Je doet niets aan verkleinen van de overheid. Dat is niet bezuinigen. Wie neem je in de maling?’. Samsoms snelle tweet terug: ‘Uh. We richten de zorg anders in (3 mrd), bezuinigen op overheid (2,5 mrd), defensie (1,3 mrd), benutten wegen beter (1 mrd) etc.’

Onhandig om dat zonder partijbesluit te tweeten. Ook het verschil tussen 
1 en 1,3 miljard defensiebezuiniging was niemand duidelijk behalve Samsom zelf, maar net genoeg om enkele waakhonden binnen de partij te alarmeren. Verbijsterde vraag aan Samsom: waar is dat enorme bezuini
gingsbedrag eigenlijk op gebaseerd? Het viel in elk geval niet meer te rijmen met het buitenlandprogramma of de recent aanvaarde internationale resolutie. Prachtdocumenten waarin ontroerende zinnen staan over de noodzaak van een ‘moderne en efficiënte krijgsmacht in dienst van nationale en internationale veiligheid’, die ‘multifunctioneel’ is en ‘in staat om zijn burgers te beschermen en om de internationale rechtsorde te bevorderen’, en paraat is voor ‘deelneming aan stabilisatie- en vredeshandhavende missies’.

Maanden hadden werkgroepen programmateksten geschreven, uren partijdemocratie zijn gespendeerd aan het formuleren van resoluties. Maar dat geldt nu even niet, de partijtop weet het beter en slasht er in een kwartier nog eens een miljard uit. Defensie als achternamiddagsluitpost. Het heeft in twintig jaar al miljarden bezuinigd, moest onder de laatste minister Hillen weer voor 675 miljoen bloeden, doet aan verre vredesmissies waar je altijd van kunt vinden dat ze minder belangrijk zijn dan kinderopvang, pensioenleeftijd of de btw op tandpasta, en mist een ‘achterban’ die zich druk kan maken want die woont in Afrika – al het gaat natuurlijk ook om duizenden militairen en hun gezinnen.

Kenners herkennen in het Samsomdictaat vagelijk de variant-C van de ambtelijke heroverwegingen en de Krijgs macht ver kennin gen uit 2010. Daarin kan Nederland nog een paar kleine stabilisatieoperaties in het buitenland uitvoeren, gooien we de Patriotluchtverdediging eruit, gaan er wat mijnenjagers en patrouillevaartuigen aan de ketting, stoppen het Duits-Nederlandse Legerkorps en de marinierseenheid met de Britten, gaan minstens 8500 banen verloren, kan door vermindering van het aantal jachtvliegtuigen de vliegbasis Leeuw arden dicht, en boven de kazerne van de Luchtmobiele Brigade in Assen hangt ook een donkere wolk.

In de verte echoot nog zachtjes de ‘Internationale’, maar nu gaat het even om zetels, uh.

Door Ko Colijn

Vrij Nederland
pi_112173730
Goed stuk.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 18:41:44 #54
211797 Esses
Splendide mendax
pi_112179058
Nou, ik kom dus op ongeveer 9,5% achteruitgang uit. Thuiswerken zit er absoluut niet in. Oplossingen? Zijn er dus eigenlijk niet.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:17:20 #55
168777 Rave_NL
pi_112180809
Is dit definitief? Anders ben ik er vanaf september uit. Hopelijk nog vóór de exodus.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:18:54 #56
211797 Esses
Splendide mendax
pi_112180882
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:17 schreef Rave_NL het volgende:
Is dit definitief? Anders ben ik er vanaf september uit. Hopelijk nog vóór de exodus.
Als jij op de verkiezingen wilt wachten kan het nog veranderen.
pi_112181736
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 18:41 schreef Esses het volgende:
Nou, ik kom dus op ongeveer 9,5% achteruitgang uit. Thuiswerken zit er absoluut niet in. Oplossingen? Zijn er dus eigenlijk niet.
:(

Da's nog heftiger dan het voor mij gaat zijn (-8% grof geschat)
pi_112185604
Ik kom ook wel ergens rond de 8% tot 9% uit, als ik snel wat bij elkaar op tel. Maar ik wist van te voren al dat je voor goed geld verdienen niet bij Defensie aan de slag moet gaan. Ik blijf, vind het veel te leuk. Tenzij ik er bij de reorganisatie uitvlieg, maar dan zie ik het dan wel weer. Thuiswerken.. mja. misschien een dag of 2 in de maand, echt praktisch is dat niet.
V10
  dinsdag 29 mei 2012 @ 20:38:29 #59
168777 Rave_NL
pi_112185720
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:18 schreef Esses het volgende:

[..]

Als jij op de verkiezingen wilt wachten kan het nog veranderen.
Dat is hetzelfde als hopen dat het op houdt met stormen als de dijken op doorbreken staan. :{
pi_112185916
quote:
Marinier verongelukt tijdens oefening in Duitsland
29 mei 2012, 20.14 uur
Een 21-jarige marinier der eerste klasse van het Eerste Mariniersbataljon is tijdens een oefening in het Duitse Grafenwohr bij een eenzijdig ongeval met een Landrover om het leven gekomen. Een 20-jarige marinier die bij hem in het voertuig zat, raakte gewond, maar maakt het naar omstandigheden goed.De eenheid waarvan de mariniers deel uitmaakten, was bezig met een life firing op de schietbaan. De familie van de betrokken mariniers is inmiddels ingelicht.
http://www.defensie.nl/ac(...)efening_in_Duitsland
pi_112187823
RIP
  dinsdag 29 mei 2012 @ 22:26:46 #62
168777 Rave_NL
pi_112193285
Afgelopen anderhalf uur aan de telefoon gehangen..

De Korpsengeltjes raken op.

RIP QPO.
pi_112193532
RIP, lijkt wel of er dit jaar al wel erg veel Mariniers om het leven gekomen zijn zeg :{
  dinsdag 29 mei 2012 @ 22:33:50 #64
168777 Rave_NL
pi_112193756
6e binnen 5 maanden.
pi_112206526
Matig. Jij kende 'm dus?
  woensdag 30 mei 2012 @ 13:08:11 #66
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_112211564
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de belasting van de reiskostenvergoeding door zal gaan. Hoe kan in hemelsnaam de economie ooit herstellen als mensen soms wel meer dan 10% aan koopkracht verliezen.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  woensdag 30 mei 2012 @ 13:34:35 #67
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_112212832
tja dat is het probleem van recessie, slim gezien zou je compleet niet moeten bezuinigen. Als je toch iets stop zet zijn het prestige projecten of innovatie projecten en gewoon van de plank gaan kopen. Maar ik snap per saldo niet waarom je als overheid niet gewoon de begroting kloppend hebt, als ik met mijn gezin jaarlijks een begrotingstekort van 3% hebt kan ik dit ook niet verkopen aan schuldeisers. En vooral niet blink eisen van een departement om zoveel miljoen ergens vanaf te hakken. Ik zou eerst eisen dat departementen 75% van hun budget direct naar operationele eenheden gaan, 20% voor overhead en opleidingen en 5% naar bestuursstaf. Overhead is niet het vervangen van materieel.

Dus globaal 75% naar Klu KM Kmar en KL, 20% DMO en CDC, de laatste 5% Ministerie en Defensiestaf.

En dat geld dan ook voor de krijgsmachtsdelen:

5% budget staf
20% overhead en opleiding
75% eenheden
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 15:23:23 #68
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_112217869
quote:
STIENS (FRL) – De plannen liggen klaar: de Koninklijke Luchtmacht wordt afgeslankt tot slechts 42 F-16’s en Leeuwarden raakt binnen afzienbare tijd zijn F-16 squadrons kwijt. JSFNieuws onthuld plannen van CDA en VVD die geheim moeten blijven tot na de verkiezingen. Met dank aan iemand die zijn verantwoordelijkheid niet wilde ontlopen.

De stukken zijn uiteraard “confidentieel” en.slechts in zeer beperkte kring verspreid en bekend. Voor een aantal onderliggende documenten en files geldt dit nog meer. Het publiek maken van de plannen zou echter een kwestie moeten zijn van nauwkeurige “timing”. Het was de bedoeling dat ze op zijn minst tot na de verkiezingen dit strikt vertrouwelijke karakter zouden houden met het oog op de naderende verkiezingen.

Gekozen scenario: naar 42 F-16’s

Na het beschikbaar komen in 2011 uit de V.S. van nieuwe financiële gegevens inzake de JSF omtrent prijs, bijkomende kosten en kosten voor onderhoud, modificaties op termijn, voor gebruik en support was de conclusie intern bij PV F-16 en later zeg maar een ‘niveautje’ hoger: we moeten aan het rekenen.

Er werd opdracht gegeven voor het opstellen van diverse scenario’s met 2 Main Operating Bases (MOB), Volkel en Leeuwarden; met 1 MOB (Volkel of Leeuwarden); of 1 MOB met een reservebasis; allerlei data is hierin betrokken, zoals aantallen, vlieguren, trainingsscenario’s, samenwerkingsvormen, aantallen mensen, instandhouding basis, terugverdieneffecten opheffen basis, geluids- en milieu effecten, enz.

Het uiteindelijke scenario met grootste besparingspotentieel en binnen gegeven financiële parameters meest optimale operationele mogelijkheden:
- Vermindering van het aantal jachtvliegtuigen F¬16 van 68 naar 42
- Uitgaan van 1 vliegbasis, Leeuwarden kan dicht
- Dit moet ingaan tussen 2014 en 2016

Tal van andere scenario’s vallen af. Te weinig besparingspotentieel.

Oorzaak: de komst van de F-35

Opmerkelijk is dat juist de F-35, waarmee de toekomst van onze KLu zou moeten zijn gewaarborgd voor de komende decennia, aangevoerd wordt als belangrijkste reden voor deze enorme reductie:
Berekeningen zijn gemaakt dat vanwege het (in voorjaar 2011 bijgestelde) budget van ¤ 4,5 miljard voor vervanging van de F-16 slechts voldoende is om een aantal van 42 F-35A jachtvliegtuigen aan te schaffen. Om die reden is het beter en het voordeligste hierop nu reeds te anticiperen en het aantal F-16’s zo snel mogelijk te verminderen tot 42. Doordat hiervoor 1 vliegbasis voldoende is, kan 1 vliegbasis worden gesloten.

Een citaat: “De vervanging van de F-16 vormt een groot budgettair risico voor de begroting van Defensie indien gekozen wordt voor de Lockheed F-35A. Dit niet alleen door de stijgende investeringskosten maar ook door de hoge exploitatiekosten.”
Maar wordt duidelijk gesteld: vanwege de reeds gedane investeringen is afzien van de JSF geen optie. Hier zijn dan ook geen werkelijke berekeningen op gedaan.

Stilhouden tot na verkiezingen

Waarom moest dit binnenskamers blijven en is allen, die betrokkenen waren bij het opstellen en kennis nemen van de diverse scenario’s nadrukkelijk op het hart gedrukt: vertrouwelijk. Heel duidelijk. Intern zijn hiervoor twee redenen aangevoerd: allereerst zal de totale afbraak van de Koninklijke Luchtmacht binnen de achterban van de VVD en CDA grote weerstand oproepen, dat zal keihard stemmen kosten. Verder blijkt uit de stukken dat de hoofdoorzaak de onhaalbaarheid en onbetaalbaarheid van de F-35 is. Een confrontatie van de mislukking van het F-35 project is voor de VVD en CDA (als politiek verantwoordelijken) in de komende verkiezingsperiode is uiterst ongewenst, te meer omdat men hoe dan ook vast wil blijven houden aan de JSF.
Het is ongewenst dat dit thema op deze wijze een rol gaat spelen bij het samenstellen van de verkiezingsprogramma’s, in verkiezingsdebatten en (onvermijdelijk) bij coalitiebesprekingen.
Na publicatie, zal de politieke top zal eerst proberen weg te komen met: speculaties, ongegrond, ‘alleen maar een berekening’ of verwijzen ‘besluit valt in volgende kabinetsperiode’. De harde feiten – op papier -wijzen anders uit. En de hoogste politiek betrokkenen in VVD en CDA zijn op de hoogte van de diverse noodzakelijke afwegingen rond de vervanging van de F-16.

Operationele level niet op de hoogte

Zover ons op dit moment duidelijk is uit beschikbare gegevens en contacten, is er nadrukkelijk en doelbewust voor gekozen om de plannen binnen zeg maar “Den Haag” te houden. Koste wat kost schijnt men te willen voorkomen dat voortijdig onrust ontstaat in Leeuwarden. Herhaaldelijk wordt gesuggereerd dat er niets aan de hand is, dat Leeuwarden belangrijk is, er wordt nog speels wat gedaan met bouwplannetjes, veranderingen e.d. Alsof het de komende jaren zal zijn “business as usual”. In Leeuwarden weet – zeker officieel – niemand iets.

Industrie al wel op de hoogte

Er zijn redenen te denken dat enkele “vertrouwde” personen binnen de industrie wel op de hoogte waren, niet direct van alle details, wel in algemenere zin “aanzienlijke reductie ten opzichte van huidige aantal F-16’s”. En een betrokkene weet dan, dus rond de 50 toestellen of minder. Zeker is dat minimaal twee kamerleden in detail op de hoogte waren.
Dit verklaart wellicht de opmerkelijke activiteit van de heer Mat Herben, als woordvoerder van de Nederlandse JSF-toeleveranciers (NIFARP), een maand geleden. Hij drong er bij enkele defensiewoordvoerders uit de Tweede Kamer op zich zo snel mogelijk alvast te committeren aan een kleiner aantal JSF’s. Als geen ander begrijpt de industrie, dat als bekend wordt dat de reductie van het aantal F-16’s veroorzaakt wordt door de onbetaalbaarheid van de F-35, er een serieuze politieke discussie kan ontstaan in de achterban van VVD en CDA. Des te eerder en des te meer vastlegging op de F-35, des te veiliger voor de industrie. Maar de keuze voor een jachtvliegtuig moet geen industrieel project dienen, maar de nationale veiligheid!

Mat Herben’s zorg over zijn ‘Henk en Ingrid’

De heer Herben is bang voor banenverlies binnen de Nederlandse luchtvaartindustrie. Hij vergeet dat dit vooral een gevolg is van uitgestelde Amerikaanse en andere orders en vanwege de hoge prijs en vertragingen. Het is cynisch voor “Henk en Ingrid” op en rond de vliegbasis Leeuwarden, dat Herben kennelijk niet bang is voor onze baan. Er zijn direct en indirect (afhankelijk hoe je het bekijkt) tussen de 1000 en 1500 mensen voor hun werkgelegenheid afhankelijk van onze basis. Zo het er nu naar uitziet verliezen wij tussen 2014 en 2017 keihard onze baan en blijven zonder fatsoenlijk inkomen met een snel in waarde kelderend huis zitten in een huizenmarkt rond Leeuwarden die nu al overspoeld is met een overaanbod aan onverkochte huizen (kijk hier maar om je heen). Cynisch is het dan vooral wanneer Herben (zie Leeuwarder Courant, 10 mei 2012) suggereert dat een gezamenlijk squadron van België, Denemarken en Noorwegen op Leeuwarden kan worden gesitueerd. Terwijl de plannen in de la liggen, die anders uitwijzen. Zo moeten de mensen op de basis zoet en stilgehouden worden. Wat een fictie, verzinsels en manipulaties!

Al sinds 2005 steeds duidelijker…….

Het was al lang duidelijk binnen de defensietop dat het onmogelijk is om binnen het huidige defensiebudget dat gereserveerd is een aantal van 85 JSF F-35A Lightning II toestellen aan te schaffen. Dit was in 2005 al duidelijk, documenten, zwart op wit, tonen dit aan en hier is al eerder over gepubliceerd.
Op 22 augustus 2005 geeft de vertrekkende Amerikaanse ambassadeur (Sobel) in Nederland zijn mening over Nederland en enkele voor de VS belangrijke aspecten van het Nederlandse beleid en hoe daarmee om te gaan. Hij stuurde dit bericht naar de USA:
“Their desire to maximize the military’s capabilities and their preference for U.S. equipment, even when alternative European suppliers exist, make the Dutch strong supporters of the Joint Strike Fighter (JSF) program. (…) Dick Berlijn is pushing to lock in an early commitment for 50 planes (out of a total of 85) to prevent JSF from becoming an issue in the 2007 elections.”
Door te kiezen voor een zogeheten batchbenadering van eerst 50 toestellen kon de pijn van een kleiner aantal jachtvliegtuigen binnen de Koninklijke Luchtmacht verlegd worden naar de toekomst. Door de herhaaldelijke prijsstijgingen en vertragingen werd vorig jaar duidelijk dat zelfs een aantal van rond de 60 toestellen onhaalbaar en onbetaalbaar zou zijn. Het echte resultaat is nu dus bekend.

D a n k

Met dank aan iemand die zijn verantwoordelijkheid heeft genomen is JSFNieuws in staat dit naar buiten te brengen. Sinds 2008 zijn we in staat geweest herhaaldelijk zaken te publiceren op basis van gegevens, uit diverse landen, die om politieke redenen stil gehouden moesten worden. Gelukkig zijn er mensen die het aandurven de achtergehouden en gemanipuleerde waarheid naar buiten te brengen. Vaak na veel twijfelen, maar omdat ze intern niet worden gehoord of genegeerd. We willen er bij politici op aandringen dergelijke mensen, wanneer ze in problemen komen, maximaal te beschermen.

O p r o e p

We roepen mensen binnen de Koninklijke Luchtmacht op alle niveaus op om te reageren richting politiek verantwoordelijken, invloed uit te oefenen op lokale en provinciale afdelingen van politieke organisaties, op verkiezingsprogramma’s:
- De afbraak van de Koninklijke Luchtmacht moet stoppen
- Leeuwarden moet open blijven
- Er moet nagedacht worden over een bij Nederland passend ambitieniveau
- En een daarbij passende jachtvlieg-component van voldoende omvang
- Haalbaar en betaalbaar voor de lange termijn

Koninklijke Luchtmacht het gaat om uw toekomst! Collega’s, BD-ers. Kom nu in actie! Zwijg niet langer!

Opmerking: dit bericht mag vrij op andere websites, of kranten geheel of gedeeltelijk worden overgenomen. We stellen het op prijs wanneer u als de bron deze website vermeld.
http://www.jsfnieuws.nl/
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  woensdag 30 mei 2012 @ 16:05:19 #69
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112220473
Las het net... de politiek laat zich weer van zijn beste kant zien... :r

Het Kunduz akkoord doet het CDA en VVD al weinig goeds, maar dit kon wel eens de politieke doodsteek betekenen voor deze partijen de aankomende verkiezingen. Want ook de internationale pers heeft het opgepikt.
  woensdag 30 mei 2012 @ 17:21:42 #70
211797 Esses
Splendide mendax
pi_112224711
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 13:34 schreef trigt013 het volgende:
tja dat is het probleem van recessie, slim gezien zou je compleet niet moeten bezuinigen. Als je toch iets stop zet zijn het prestige projecten of innovatie projecten en gewoon van de plank gaan kopen. Maar ik snap per saldo niet waarom je als overheid niet gewoon de begroting kloppend hebt, als ik met mijn gezin jaarlijks een begrotingstekort van 3% hebt kan ik dit ook niet verkopen aan schuldeisers. En vooral niet blink eisen van een departement om zoveel miljoen ergens vanaf te hakken. Ik zou eerst eisen dat departementen 75% van hun budget direct naar operationele eenheden gaan, 20% voor overhead en opleidingen en 5% naar bestuursstaf. Overhead is niet het vervangen van materieel.

Dus globaal 75% naar Klu KM Kmar en KL, 20% DMO en CDC, de laatste 5% Ministerie en Defensiestaf.

En dat geld dan ook voor de krijgsmachtsdelen:

5% budget staf
20% overhead en opleiding
75% eenheden
Dan kom je alleen nog in de knoei met onderdelen en/of eenheden welke niet door defensie betaald worden.
pi_112228448
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:05 schreef AchJa het volgende:
Las het net... de politiek laat zich weer van zijn beste kant zien... :r

Het Kunduz akkoord doet het CDA en VVD al weinig goeds, maar dit kon wel eens de politieke doodsteek betekenen voor deze partijen de aankomende verkiezingen. Want ook de internationale pers heeft het opgepikt.
BOHICA...
  donderdag 31 mei 2012 @ 08:58:59 #72
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112252587
Reactie van voormalig F-16 vlieger op dreigende reductie KLu

De plannen voor een (verdere) reductie van onze F-16 vloot: schokkend nieuws, maar zeker voor insiders buiten de defensie organisatie niet onverwacht. Ik ben er kapot van en hier mijn initiële reactie.

Oorspronkelijk beste keuze: F-35

De oorspronkelijke keuze van de KLu voor de JSF was destijds ongetwijfeld de beste keuze (ik was er niet bij, zat zeven achtereenvolgende jaren in het buitenland en wist niet eens dat er een keuze werd gemaakt of gemaakt moest worden), maar naarmate het project de afgelopen dertien jaar vorderde of beter gezegd vertraagde vanwege ondermeer allerlei nog steeds niet opgeloste bekend zijnde problemen en ongetwijfeld komende onverwachte nieuwe problemen, de alsmaar oplopende stuksprijs zonder een einde in zicht en Operating and Maintenance kosten, die zoals thans voorzien minimaal twee keer zo duur uitvallen als die van de F-16 had de KLu (lees PV F-16), de defensie organisatie, alsmede de politiek die initiële keuze moeten herzien.

Serieuze heroverweging nuttig

De her-evaluatie in 2008 was daar een goed moment voor geweest. Maar nee, tegen beter weten in bleef men aan een dood paard trekken en alles en iedereen tot op heden misleiden. Degenen die daaraan hebben bijgedragen zouden daarvoor ter verantwoording moeten worden geroepen, indien het huidige plan bewaarheid wordt. Beroeps gedeformeerd en Amerikaans geörienteerd heeft de KLu zich voornamelijk gefixeerd op de beloofde bijna extreme capaciteiten van de JSF, zonder de financiële haalbaarheid, gelet op de tijdsgeest van 2008 en thans, in ogenschouw te (willen) nemen. Men had enkele jaren geleden het aantrekkelijke aanbod van SAAB eens met oog voor realiteit tegen het licht moeten houden dan wel met Lockheed Martin moeten onderhandelen over de Block 52 Advanced F-16. Maar het is nog erger zo blijkt, men blijft blijkbaar nog steeds wedden op de F-35A. Een voortvarende voortgang van het JSF project is nog steeds ongewis en de recessie, die wel eens mondiaal zou kunnen worden, is nog niet voorbij. Ben benieuwd naar de houdbaarheidsdatum van het huidige planbudget van 4,5 miljard.

Inzetbaarheid in geding met zo weinig toestellen

Het huidige Nederlandse planaantal van rond de 40 F-35A kan zo maar eens nog minder worden. Wat kun je daarmee nog bij een dagelijkse gereedstelling van hooguit 30-50%? Enkele kisten voor initiële omscholing en opleiding in de VS en/of Nederland, twee op QRA(I), twee kisten voor testvluchten, een aantal in de hangaar voor standaard periodiek preventief onderhoud dan wel in de hangaar voor allerlei modificaties en updates, zeker de eerste 5- 10 jaren na instroom begin jaren twintig (2022-2025) en 4-6 vliegtuigen voor een soort inzet zoals nu in Afghanistan. Voor continuatie training blijft er dan dagelijks slechts een handjevol over en voor broodnodige oefeningen als DWIC, FWIT, Frisian Flag, Red Flag etc.; niets dus. Een inzet zoals destijds tijdens de Balkan oorlog, die de Klu vanaf Villa Franca meerdere jaren met 8-12 vliegtuigen kon volhouden en die tijdens de Kosovo crisis culmineerde in 24-26 vliegtuigen te Amendola en het recentelijk met 6-8 vliegtuigen optreden boven Lybië kunnen we gevoeglijk vergeten. Kortom veel te weinig F-35A.

Alsnog alternatieven serieus bekijken

Thans zou 85 SAAB NG of Advanced F-16 mogelijk ook te hoog zijn gegrepen gelet op de huidige financiële crisis, maar voor minder geld zouden het er substantiëel meer dan 42 zijn geworden. De BV Nederland moet het verlies nemen. Van het 800 miljoen aanloopvoorschot voor deelname van de Nederlandse industrie in het JSF project heeft de vorige Minister van Financiën, Maria ten Hoeve, er na een tranen opwekkende klaagzang van de industrie, die ook niet gek is en de bui zag hangen, er toch al 300 miljoen kwijtgescholden. Verder de twee testtoestellen tegen welke prijs dan ook verkopen, naar het nieuwe defensie museum te Soesterberg of als waarschuwing voor nieuwe generaties als poortwachter van een mislukt project gebruiken. De revenuen afkomstig van de Nederlandse industriële participatie in het project verdampen steeds meer naarmate de tijd vordert. Immers het oorspronkelijke planaantal van wereldwijd minimaal 2600 JSF is al verminderd naar thans maximaal 2400 en zal verder afnemen, want hetgeen in Nederland speelt is ook van toepassing in andere landen die de JSF op hun boodschappenlijstje hebben staan dan wel willen zetten; zelfs in de VS.

Jachtvliegcomponent KLu dreigt ter ziele te gaan

Mocht het huidige planvoornemen doorgaan, dan voorspel ik dat de jachtvlieg component van de KLu ter ziele zal gaan. It’s all over and out. Ons A-Team verdampt waarmee onze bijdrage aan de NAVO en ons internationaal aanzien en inbreng daarin, alsmede onze nationale bijdrage aan een betere wereld ernstig wordt geschaad. Het boek Jachtvliegers tijdens de Koude Oorlog zal snel een kostbaar collectors item worden. Met dank aan alle defensieplanners, onze politici en de Nederlandse industrie die alleen maar uit is op eigen gewin, hetgeen in het algemeen hun goed recht is en goed is voor de BV Nederland en dus ons allemaal. Maar in dit kader, zijnde defensie materieel, spelen in het landsbelang en op gebied van nationale en internationale veiligheid zwaarwichtiger factoren dan alleen ’scale of economy’ en banen. Bovendien had de Nederlandse defensie industrie ongetwijfeld een rol kunnen spelen, wellicht een nog een grotere dan nu, in de verdere ontwikkeling en/of productie van de SAAB NG of de Block 52 advanced F-16.

Grondtroepen moeten op eigen luchtsteun kunnen rekenen

Hoe dan ook moeten onze grondstrijdkrachten met welke kleur uniform dan ook er rekening mee houden dat zij bij inzet waar ook ter wereld niet altijd, of in het geheel niet langer, kunnen rekenen op eigen luchtsteun en dit was nu juist een politiek uitgangspunt na het debacle van Sebrenica. Dat het toekomstige ambitie niveau van Nederland op geen enkele wijze openbaar bekend is en als het er al is hoogstwaarschijnlijk niet ten grondslag heeft gelegen aan de keuze voor de JSF en de daarvoor benodigde aantallen laat ik hier maar even buiten beschouwing. First entry praat ik al helemaal niet over, want daarvoor is de F-35A slechts beperkt geschikt en dat is blijkbaar ook niet een Nederlands ambitie niveau, want waarom is anders enkele jaren geleden de Tomahawk voor onze Koninklijke Marine afgeblazen.

Willem Hageman, kolonel-vlieger b-d, voormalig piloot op F-104 en F-16

JSF Nieuws
  donderdag 31 mei 2012 @ 09:03:03 #73
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112252681
PvdA'ers: 'Krijgsmacht heeft al genoeg ingeleverd'

In haar onlangs gepresenteerde 7-puntenplan voor de toekomst van Nederland laat de PvdA schrikbarend weinig heel van haar internationale ambities.

De Europese financiële en economische crisis komt in het onlangs door de PvdA gepresenteerde 7-puntenplan voor de toekomst van Nederland door alle gaten en kieren naar buiten. Maar afgezien daarvan heeft het stuk geen internationale paragraaf. Dat is begrijpelijk: de Europese crisis zet de rijksbegroting op haar kop, er is geen aanleiding voor heroverweging van het vredes- en veiligheidsbeleid of de ontwikkelingssamenwerking.

Toch is er meer aan de hand. Dat blijkt als we de doorrekening van dit PvdA-plan door het Centraal Planbureau erbij pakken. Dan komt een enorme vermindering van de defensie-uitgaven tevoorschijn: 300 miljoen euro in 2013, 800 miljoen in 2014, en 1 miljard euro structureel vanaf 2015. Bij deze bezuiniging ontbreekt een toelichting over de -kennelijk afgenomen -internationale ambities van de PvdA en over de maatregelen waarmee zo'n groot bedrag kan worden bereikt. Wij vinden dit een bezuiniging die onwenselijk en onuitvoerbaar is. Het bedrag voor 2013 (300 miljoen) is gelijk aan de aanschafkosten van de twee JSF-testtoestellen, waarvoor de kopers vast in de rij staan!

Nog zeer onlangs, in januari 2012, formuleerde het congres van de Partij van de Arbeid zijn internationale ambities in een uitvoerige resolutie over sociaal-democratische internationale politiek. Internationaal engagement van de sociaal-democratie is urgenter dan ooit, tegen de achtergrond van de mondialisering, geopolitieke (aard)verschuivingen en de crisis in de internationale financiële systemen. De resolutie kiest voor een brede benadering van veiligheid, die natuurlijk te maken heeft met de beëindiging van gewapende conflicten, maar ook met rechtvaardiger verdeling van beschikbare rijkdom, armoedebestrijding, duurzame ontwikkeling en goed bestuur. Daarnaast dient de bestrijding van terrorisme en piraterij prioriteit te krijgen. Nederland heeft een eigenbelang bij effectief internationaal optreden, omdat bedreigingen van de vrede en veiligheid elders gemakkelijk hun weerslag kunnen hebben op de interne veiligheid, in onze samenleving.

Nederland moet, aldus de resolutie van januari, kiezen voor een slagvaardig defensieapparaat met een krijgsmacht die zich specialiseert als beschermingsmacht in het kader van internationale vredesmissies met een adequaat volkenrechtelijk mandaat. Nederland moet als middelgroot land een belangrijke rol in de NAVO en de Europese defensiesamenwerking opeisen. Dat is heldere taal, die duidt op verantwoordelijkheidsbesef.

Het PvdA-verkiezingsprogramma 2010 bepleitte een bezuiniging op Defensie van 1 miljard euro. Ere wie ere toekomt, het kabinet-Rutte bezuinigde, onder hoorbaar tandengeknars van defensieminister Hillen, zo ongeveer het bedrag dat de PvdA in 2010 voorstelde. Alle tanks van de landmacht zijn weg, van de meeste wapensystemen zijn de beschikbare aantallen sterk verminderd. Het investeringspercentage (normaal zo'n 20 procent) duikt onder de 15 procent.

Op personeelsgebied vallen zware klappen. Onder minister Kamp verminderde het aantal functies bij Defensie met bijna 10 duizend. Minister Hillen schrapte voor de komende jaren 12 duizend
arbeidsplaatsen (18 procent van alle functies, bij het ministerie en de staven verdwijnt 30 procent). Rekening houdend met natuurlijk verloop, herplaatsing e.d. zullen hiervan ongeveer 6.000 werknemers overtollig worden. De hiermee samenhangende reorganisaties zijn pas net begonnen.

Als de CPB-doorrekening van het PvdA-plan wordt gevolgd, zal opnieuw een personeelsreductie van minstens 10 duizend arbeidsplaatsen nodig zijn. De komende jaren zullen er dus ongeveer 24 duizend functies worden opgeheven en 10 à 15 duizend defensiemedewerkers ontslagen moeten worden.

Onze conclusie is dat vermindering door het volgende kabinet van de Defensiebegroting met 1 miljard euro, zoals voorgesteld door de PvdA, zou leiden tot het door elkaar gooien en verkleinen van de Nederlandse krijgsmacht, waardoor inzetbaarheid en efficiency onaanvaardbaar afnemen. En dat terwijl de ambities van de PvdA op het gebied van vrede en veiligheid geen enkele aanleiding geven voor een extra bezuiniging van deze omvang.

Daarbij komt dat het bij Defensie niet gaat om het beheersen van een uitdijend universum van stijgende kosten, maar juist het omgekeerde: het in goede banen leiden van de financiële krimp van de laatste twee decennia. Sinds de jaren negentig zijn de defensie-uitgaven bijna gehalveerd als onderdeel van de overheidsuitgaven, nu 5 procent, en als deel van het nationaal product, nu 1,4 procent. Afhankelijk van de economische groei daalt dit percentage in 2015 tot 1 procent. Nog verder bezuinigen, en de kans bestaat dat Defensie verdwijnt in een zwart gat.

HARRY VAN DEN BERGH is voormalig Tweede Kamerlid voor de PvdA. LO CASTELEIJN is voormalig hoofddirecteur Beleid van het ministerie van Defensie. Beiden zijn PvdA-lid.

(Volkskrant, Opiniepagina, 31 mei 2012)

Defensie Weblog
pi_112252728
Tering zeg.
  donderdag 31 mei 2012 @ 09:28:05 #75
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 31 mei 2012 @ 10:59:09 #76
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112255582
Defensie ontkent, maar meer feiten bekend…

Kesteren – Na publicatie van de informatie dat er plannen zouden zijn voor een aanzienlijke verdere reductie van de F-16 vloot en de concentratie hiervan op één vliegbasis hebben we tal van reacties gehad. Diverse journalisten hebben contact met Defensie en met ons opgenomen.

We hechten aan gebalanceerde weergave van nieuws rond de opvolging van de F-16 en rond de F-35. Volledigheidshalve melden we daarom dat defensie de juistheid van ons bericht ten stelligste ontkent.
De woordvoerder van defensie heeft tegen een journalist gezegd dat er “op dit moment geen sprake is van een concrete beslissing” om dit te doen. Dat is ook precies wat we schrijven, geen beslissing, nee, die moet na de verkiezingen komen. Let op dat sluwe “op dit moment”. De woordvoerdster heeft “dergelijke documenten niet gezien”. Helemaal waar, ze laten die niet aan haar lezen, dus dat jokt ze niet.
Opvallend is dat in de reactie vooral nadruk ligt op het ontkennen van de sluiting van Leeuwarden, maar dat op zich de noodzaak voor een vlootreductie naar 42 toestellen niet expliciet ontkend wordt. U kunt dus zelf de conclusies wel trekken.
Verder wordt gezegd: “Het gaat mogelijk om oudere documenten. In het verleden zijn er wel eens dit soort scenario’s doorgerekend”. Dat ging om documenten (inderdaad uit 2005), waar het ging om altijd nog meer dan 50 toestellen.

Het Catshuisoverleg

Interessant is dat toegegeven wordt, dat het scenario “42 toestellen, 1 vliegbasis” tijdens het Catshuis overleg nadrukkelijk is besproken tussen de heren Rutte, Verhagen en Wilders.
Sterker nog, indien de heer Wilders op 21 april 2012 de onderhandelingen niet had afgebroken en zijn handtekening had gezet, dan was de VVD-top en CDA-top zwart op wit akkoord gegaan met dit plan. Defensie weet dit. De VVD en CDA top weten dit. In dit “Catshuis” plan wordt nadrukkelijk het besparingspotentieel genoemd. Het is ondenkbaar dat dit genoemd wordt, zonder achterliggende berekeningen en uitwerking van diverse scenario’s. Kortom: dit is alleen maar meer bewijs dat de plannen er zijn (onze bron en ons bronmateriaal was dus okee), dat het tevens bijna besloten was en dat er een noodzaak voor is (dat staat letterlijk in het Catshuis document). Het kan dus niet uitblijven, dat na de verkiezingen, dit bijna overeengekomen plan weer uit de lade komt en alsnog onderwerp van gesprek wordt. Als de VVD en CDA dit al overeenkwamen met de PVV, zal dat straks bij een meer linkse coalitie zeker het geval kunnen zijn.

Letterlijke tekst akkoord op defensieparagraaf VVD, CDA en PVV

Los van wat wij berichten biedt dit dus EXTRA aanwijzingen voor ons dat ons bericht van hedenmorgen juist is. Hier de letterlijke tekst waar VVD, CDA en PVV het over eens waren in april 2012; zo werden door deze partijen dus de luchtmachtbelangen op het spel gezet. En natuurlijk willen ze daar net voor de verkiezingen niet aan herinnerd worden en ontkennen ze dit nu.

Ter invulling van de taakstelling bij Defensie is gekozen voor een maatregel op efficiencygebied (outsourcing) en aanvullend een aantal operationele ingrepen. De opbrengsten in de jaren 2013 tot 2015 bestaan uit besparingen in de exploitatie, vrijval van investeringen en verkoopopbrengsten.
(……..)
Vermindering aantal jachtvliegtuigen F¬16 van 68 tot 42: Het besluit van Defensie in het voorjaar 2011 om voor de vervanging van de F16 een lager budget (4,5 mld.) te reserveren dan voorheen, betekent dat er voor de toekomst wordt uitgegaan van een substantieel kleiner aantal jachtvliegtuigen. Daar kan nu reeds op geanticipeerd worden door het aantal F%16’s dat in het voorjaar is teruggebracht naar 68, verder te verminderen naar 42. Door uit te gaan van 42 F16’s kan 1 luchtmachtbasis worden gesloten. De opbrengst van deze maatregel betreft structureel ca. 80 mln.
(.……)
De vervanging van de F%16 vormt een groot budgettair risico voor de begroting van Defensie indien gekozen wordt voor de JSF. Dit niet alleen door de stijgende investeringskosten maar ook door de hoge exploitatiekosten. Defensie heeft de hogere exploitatiekosten van de JSF tov die van de F16 nog niet in de meerjarenramingen verwerkt. Deze niet%begrote meerkosten bedragen ca. 2 miljoen per toestel per jaar, maar zullen zeker nog verder stijgen, te denken valt aan 100% of meer. Toch maakt de optie afzien van de JSF geen deel uit van bovenstaande ombuigingsopties. De budgetten voor de eventuele aanschaf van toestellen zijn namelijk pas na deze kabinetsperiode geraamd (grove schatting van de opbrengst bedraagt vanaf 2016 gemiddeld 170 mln. per jaar). In deze kabinetsperiode levert enkel het stoppen met de testfase JSF direct geld op. Dit zijn echter beperkte (20 mln., in 2014, 65 mln. In 2015) en vrijwel geheel incidentele opbrengsten (circa 10 mln. structureel).

Defensiewoordvoerder, bedankt voor de tip …

Zoals u ziet is dit volledig in lijn met wat wij vanochtend publiceerden (met dank aan degene die ons deze aanvullende gegevens verstrekte; en met dank aan de woordvoerder bij defensie die de journalist attendeerde op het bestaan van deze overeenkomst……..).

Defensie ontkent, dat hoorden we bij Twente ook……

Toen er plannen waren om de vliegbasis Twente te sluiten, werd dit ook (na uitlekken van de plannen) in alle toonaarden ontkend door defensie. Zie berichtgeving (nu.nl, 3 september 2003), dit citaat:
“Het is nog niet duidelijk of personeel van de vliegbasis Twenthe een studie van het ministerie van Defensie mag inzien over de sluiting van deze basis. (….) De rechter doet woensdag 10 september uitspraak. Defensie ontkende tijdens het geding dat een dergelijk document bestaat. Het personeel stelde op zijn beurt dat het om een geheim rapport gaat.”

En is Twente open gebleven? Een stellige ontkenning van defensie is dus nul komma nul waard (zelfs tegenover een rechter durven ze zaken te ontkennen).

Lees tevens de (uitgebreide) reacties op het oorspronkelijke bericht.

Auteur: Johan Boeder

JSFNieuws120530/JB

JSF Nieuws
pi_112257774
Het is om depressief van te worden. Kan me voorstellen hoe KLu beroepsmilitairen zich moeten voelen..
Ik vrees voor wat er zal gebeuren bij een paarse coalitie.
pi_112258891
quote:
15s.gif Op donderdag 31 mei 2012 12:01 schreef samthegreat5 het volgende:
Het is om depressief van te worden. Kan me voorstellen hoe KLu beroepsmilitairen zich moeten voelen..
Ik vrees voor wat er zal gebeuren bij een paarse coalitie.
Denk dat paars in de huidige omstandigheden nog het beste is wat je kan krijgen. Het is komende verkiezingen of paars of een links blok. Andere opties zijn er gewoon niet. Volgens de huide synovate peiling zou dat 87 stoeltjes zijn. Links blok (SP,PvdA,GL,D66) haalt op dit moment volgens die peilingen niet eens een meerderheid.
Blood Sugar Sex Magik
  vrijdag 1 juni 2012 @ 06:55:45 #79
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_112295757
Vandaag de uitspraak:

quote:
OM eist in hoger beroep taakstraffen voor ongeluk met Apache-helikopter
14 mei 2012 - Ressortsparket Arnhem

Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem heeft vandaag in hoger beroep taakstraffen geëist tegen twee piloten die op 12 december 2007 tijdens een oefenvlucht de Apache-gevechtshelikopter bestuurden die een hoogspanningskabel in de Bommelerwaard heeft geraakt. Hierbij zijn geen slachtoffers gevallen. Wel heeft het ongeval tot aanzienlijke materiële schade geleid.

Beide vliegers worden vervolgd ter zake van het beschadigen van electriciteitsnetwerken, waardoor gevaar voor goederen is ontstaan en verongelukking van een luchtvaartuig, waardoor levensgevaar voor de medevlieger is ontstaan. Het staat vast dat beide vliegers op een gegeven moment hun oefening op lage hoogte hebben voortgezet waarbij de hoogspanningskabel is geraakt. Volgens het OM kan aan beide verdachten een aanmerkelijk verwijt worden gemaakt.

"De piloten vlogen weliswaar met een in meerdere opzichten aanmerkelijk beperkt zicht. Dit brengt echter met zich mee dat van de vliegers verwacht mocht worden dat zij alle redelijkerwijs noodzakelijke voorzorgsmaatregelen, zoals kennis over het laagvlucht-traject, zouden treffen om deze laagvlucht veilig te laten verlopen", aldus de advocaat-generaal (OM) ter zitting. Dit hebben de vliegers nagelaten. Volgens het OM doen eventuele onvolkomenheden van technische of organisatorische aard niet af aan de directe verantwoordelijkheid van de vliegers voor het realiseren van een veilige vlucht. De in eerste aanleg opgelegde werkstraffen zijn voor beide verdachten passend.

De rechtbank Arnhem legde overeenkomstig de eis van het OM op 7 juni 2011 aan de ene verdachte (de ‘frontseater') een werkstraf van 100 uur op en aan de andere verdachte (de ‘backseater') een werkstraf van 50 uur. Beide verdachten stelden hoger beroep in tegen het vonnis.

Uitspraak (naar verwachting) op 1 juni 2012.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 08:40:44 #80
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_112296519
Na 'Dagboek van onze Helden' gaat De Telegraaf nu ook beelden en interviews brengen uit Kunduz. Vanaf 04 juni a.s. zijn er dagelijks nieuwe bijdragen te zien op www.dagboekkunduz.nl

Bron: Defensiekrant

[ Bericht 4% gewijzigd door Cobra4 op 01-06-2012 09:05:47 ]
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:38:26 #81
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_112303287
Geen onderzoek naar topambtenaar Defensie

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie gaat geen onderzoek doen naar mogelijke integriteitsschending door de hoogste ambtenaar van het departement. Dat heeft minister Hans Hillen laten weten aan de belangenorganisatie van officieren FVNO/MHB die de melding had gedaan.

De zaak draait om de benoeming van een burgermedewerkster tot brigadegeneraal. Volgens Rene Pieters van de FVNO/MHB vrijdag heeft Hillen laten weten de melding tegen secretaris-generaal Ton Annink niet in behandeling te nemen. De minister laat in de brief ook weten dat er „in het onderhavige geval geen vermoeden van een misstand is”, aldus Pieters.

De belangenorganisatie zegt „verbaasd” te zijn over het besluit en beraadt zich op vervolgstappen. Daarbij wordt een gang naar de nationale ombudsman overwogen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)naar_Defensie__.html
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:32:37 #82
211797 Esses
Splendide mendax
pi_112316558
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 06:55 schreef Cobra4 het volgende:
Vandaag de uitspraak:

[..]

Al wat meer achtergrond informatie dus.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:46:41 #83
168777 Rave_NL
pi_112317026
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 12:38 schreef Cobra4 het volgende:
Geen onderzoek naar topambtenaar Defensie

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie gaat geen onderzoek doen naar mogelijke integriteitsschending door de hoogste ambtenaar van het departement. Dat heeft minister Hans Hillen laten weten aan de belangenorganisatie van officieren FVNO/MHB die de melding had gedaan.

De zaak draait om de benoeming van een burgermedewerkster tot brigadegeneraal. Volgens Rene Pieters van de FVNO/MHB vrijdag heeft Hillen laten weten de melding tegen secretaris-generaal Ton Annink niet in behandeling te nemen. De minister laat in de brief ook weten dat er „in het onderhavige geval geen vermoeden van een misstand is”, aldus Pieters.

De belangenorganisatie zegt „verbaasd” te zijn over het besluit en beraadt zich op vervolgstappen. Daarbij wordt een gang naar de nationale ombudsman overwogen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)naar_Defensie__.html
En maar wegmoffelen.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:51:00 #84
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:03:49 #85
168777 Rave_NL
pi_112317677
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Had je wat anders verwacht dan bij die baantjesschuivers?
Fles whisky op de eerste vrouwelijke CDT-KMar binnen 5 jaar?
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:09:53 #86
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:16:20 #87
168777 Rave_NL
pi_112318168
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

31 Mei 2015, Hillie Beentjes C-Kmar.
Staat. Single malt?
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:27:14 #88
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:48:10 #89
168777 Rave_NL
pi_112319485
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Best... maare ik denk dus ook binnen 5 jaar, eerder zelfs...
Mooi, < 5 jaar voor jou. 5 > 8 voor mij.
Als de boel toch nog te vertrouwen blijkt te zijn splitten we zowel de kosten als de inhoud.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:49:50 #90
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112319565
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:48 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Mooi, < 5 jaar voor jou. 5 > 8 voor mij.
Als de boel toch nog te vertrouwen blijkt te zijn splitten we zowel de kosten als de inhoud.
Daar moeten we uit kunnen komen. ^O^
  vrijdag 1 juni 2012 @ 20:43:29 #91
211797 Esses
Splendide mendax
pi_112322228
AchJa gaat gelijk krijgen.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 12:50:58 #92
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112341814
quote:
Partijen trekken handen af van reiskostenmaatregel

AMSTERDAM - Een week nadat het definitieve Kunduz-akkoord naar de Tweede Kamer is gestuurd, trekken vier van de vijf partijen hun handen alweer af van de reiskostenmaatregel.

Daarmee lijkt de kans nihil dat de meest omstreden maatregel uit het akkoord vanaf volgend jaar van kracht wordt, schrijft de Volkskrant zaterdag.

De VVD gaat in het conceptverkiezingsprogramma van de partij afstand nemen van de maatregel die de vergoeding voor reiskosten belast.

Dat zeggen bronnen binnen de partij tegen de krant. Volgens hen is er in het najaar genoeg tijd om de begroting aan te passen.

Verlaging

Het CDA kiest in het vrijdag gepresenteerde verkiezingsprogramma in plaats van afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding voor verlaging van het onbelaste deel. GroenLinks-leider Jolande Sap zei donderdag al dat ze de maatregel niet wil laten gelden voor forensen die met de trein reizen.

Iets vergelijkbaars zal staan in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. "Daarin zal de maatregel in ieder geval worden verzacht voor de openbaarvervoergebruiker", zegt de woordvoerder van de partij tegen de krant. Of D66 de onbelaste reiskostenvergoeding afschaft, moet blijken uit het verkiezingsprogramma.

Het extra belasten van mensen met een reiskostenvergoeding levert de schatkist volgens het akkoord ruim 1,3 miljard euro op. De maatregel uit het akkoord van VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en D66 zorgt voor forensen voor een extra koopkrachtverlies van anderhalf procent.

nu.nl
Yeuh!!! *O* *O* *O*

Oh wacht....

quote:
Daar is-ie weer: CDA wil toch kilometerheffing

Na het vallen van het vierde kabinet Balkenende hadden we er niets meer van gehoord, maar de kilometerheffing is weer terug. In het verkiezingsprogramma van het CDA stelt men voor om de heffing in aangepaste vorm toch in te voeren.

Onder de bezielende leiding van Camiel Eurlings probeerde men een aantal jaar geleden de kilometerheffing al in te voeren. Na het vallen van het kabinet verdwenen de plannen, maar blijkbaar zijn ze het bij het CDA niet vergeten. De partij stelt voor de kilometerheffing in aangepaste vorm in te voeren, als tegenwicht voor het afschaffen van de reiskostenvergoeding. Die worden volgens de plannen met elkaar verdisconteerd. Dat staat in het vandaag gepresenteerde verkiezingsprogramma van de partij, Iedereen. Volgens het CDA is het eerlijker als de vervuiler betaalt. Dat betekent dat de belasting op het bezit van een auto verlaagd wordt.

Overigens is het verkiezingsprogramma nog niet definitief. Op 29 en 30 juni wordt er een partijcongres gehouden, daar hebben leden de kans om zich uit te spreken over het voorgestelde programma.

Autoweek
-O- -O- :|W
pi_112341847
*O* ^O^
  zaterdag 2 juni 2012 @ 12:53:19 #94
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_112341927
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 12:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zie mijn edit...

Hoe kon ik zo naief zijn... :')
Oh fuck. -O-
  zaterdag 2 juni 2012 @ 12:56:36 #96
211797 Esses
Splendide mendax
pi_112341995
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 20:43 schreef Esses het volgende:
AchJa gaat gelijk krijgen.
Toelichting: Leijtens kwam volgens mij uit 58, houd in dat hij nu 54 is. 3 jaar is het FLO ;)
  zondag 3 juni 2012 @ 08:13:19 #97
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_112372849
Nieuwe partij SOPN wil luchtmacht inzetten tegen chemtrails

De gevestigde partijen hebben er bij de verkiezingen op 12 september weer een concurrent bij: de Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland (SOPN). Morgen begint de partij met haar campagnetour.

De SOPN heeft deze week haar verkiezingsprogramma gepubliceerd en is druk bezig met de voorbereidingen van een campagnetour door Nederland, zo meldt de website Niburu. De SOPN-camper wordt vandaag in Soest klaargemaakt voor gebruik. Lijsttrekker Johan Oldenkamp gaat bij de camper in gesprek nadat hij 'de wijzigingen in het partijprogramma heeft toegelicht'.

Het programma geeft inzicht in de de belangrijkste thema's van de SOPN, zoals 'openheid'. De overheid biedt momenteel te weinig openheid van zaken, aldus de SOPN. 'De SOPN streeft ernaar om alle feiten omtrent bijvoorbeeld verborgen gezondheidsrisico's, baanbrekende innovaties en ongeïdentificeerde vliegende objecten volledig in de openheid te brengen.'

Chemtrails
De partij stelt een aantal 'ingrijpende beleidswijzigingen' voor, zoals de invoering van een basisinkomen voor iedere Nederlander, gratis internet en openbaar vervoer en nationalisering van de banken. En chemtrails sproeiende vliegtuigen zullen door de luchtmacht worden tegengehouden.

Ten aanzien van de staatsfinanciën heeft SOPN een heldere lijn: de staatsschuld moet zo snel mogelijk worden weggewerkt. Alle subsidies worden afgeschaft; de overheid betaalt alleen voor basisvoorzieningen. Nederland trekt zich terug uit de EU en andere internationale verbanden.

Misdadige ambtenaren
Andere bijzondere voorstellen zijn de herziening van alle gevangeniszaken, opheffen van de pensioenfondsen en het afschaffen van het eigendomsrecht: Nederland moet worden beschouwd als 'eigendom van Moeder Aarde'. Ook zullen misdadige ambtenaren, zoals die van de Rijksvoorlichtingsdienst, publiekelijk worden berecht. Ook journalisten en wetenschappers moeten voorkomen om te kijken of ze hebben meegewerkt aan 'misdaden tegen de Nederlandse bevolking' door bijvoorbeeld doelbewuste misleiding.

Morgen vertrekt het SOPN-campagneteam naar de vijf meest noordelijke kiesdistricten. De eerste halte is Zwolle. De tour eindigt op 17 juni in Haarlem. Daarna gaat het campagneteam 'voor de volledigheid' naar het kiesdistrict Caraïbisch Nederland, oftewel Bonaire.

Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)gen-chemtrails.dhtml
:')
pi_112376757
Mijn stem hebben ze.
  zondag 3 juni 2012 @ 12:32:37 #99
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_112376886
De hagedismensen zullen dit niet over hun kant laten gaan, ik voorspel een dramatisch ongeval met de camper.
  zondag 3 juni 2012 @ 14:41:39 #100
214323 hoogvlieger
Vivat Rex!
pi_112381521
Vergeleken met dat zijn de SP mensen nog wereldverbeteraars.
Blood Sugar Sex Magik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')