Persoonlijke situatie:quote:Burn-out is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn, geen energie of motivatie meer vinden voor de bezigheden op het werk.
Verondersteld wordt dat een burn-out kan ontstaan na langdurig te zijn blootgesteld aan een teveel aan stress op het werk en met name een risico is voor idealistisch ingestelde werknemers, aangezien de confrontatie met de werkelijkheid juist voor deze mensen vaak nogal tegenvalt.
Vaak wordt gesteld dat een burn-out niet verward dient te worden met overspannenheid of een depressie. Ze zouden alleen min of meer dezelfde symptomen hebben, maar (vaak) een andere oorzaak hebben en zouden dientengevolge ook anders behandeld dienen te worden.
Dat van stoppen met sporten herken ik ook heel goed!quote:Op dinsdag 8 mei 2012 03:50 schreef MsMelkboer het volgende:
Hey!
Wuaaa ik kan me echt helemaal vinden in je verhaal. Bedankt voor het posten. Lucht echt op!!!
Wat me opvalt is dat mijn zelfstandig wonen ook paralel loopt met mijn burn out. Ik ging van kamers naar een studio. Toen ging ik nog veel kletsen met mijn kamergenootje. Dronken we gezellig thee e.d. Sportte ik zo en dan. Toen ik begon met werken kwam ik niet meer toe aan naar sporten, dus stopte ik de sportschool. Ik ging vroeger vaak naar me ouders, maar nu ik in de Randstad woon was werken het enige wat ik deed in het weekend. Door tekort aan personeel roosterden ze me ook dubbel zoveel in. Ook al had ik school. Ik kon er gewoon niets van zeggen. Ik deed het wel, maar ik kwam gewoon niet door. Net zoals alle andere collega's (die of zijn gestopt of ontslagen).
Tjah, heb nu niks meer om uit te geven. Misschien in de toekomst nog een keer proberen bijbaan te nemen. Maar nu echt helemaal niets. Want ook ik vind een kopje in de vaatwasser doen al zwaar. Ik spaar energie door veel te rusten en die 'besteed' ik weer aan een middag of avond iets leuks doen.
It's a dog-eat-dog world...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Waarom krijgen tegenwoordig steeds meer jongere mensen een burnout? Zijn ze mentaal minder weerbaar of wordt er meer van ze verwacht?
ik vraag me af hoe dat tijdens de 2e wereldoorlog was..quote:
Bron?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Waarom krijgen tegenwoordig steeds meer jongere mensen een burnout?
Voornamelijk door keuzestress en het hieruit voortkomende gevoel van verlies van controle:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Waarom krijgen tegenwoordig steeds meer jongere mensen een burnout? Zijn ze mentaal minder weerbaar of wordt er meer van ze verwacht?
Daaraan voorafgaand zit de illusie dat er controle zou moeten zijn, controle is een illusie, controle willen is verzetten tegen wat er is en wat er gebeurt; verzet = stress.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:00 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
Voornamelijk door keuzestress en het hieruit voortkomende gevoel van verlies van controle:
http://www.ted.com/talks/(...)e_is_everything.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.S. 2014
J. 2016
Omdat je continu wordt blootgesteld aan duizend en één keuzes, maar ook omdat het idee leeft dat het leven maakbaar is en succes een keuze. Daardoor krijg je heel erg het gevoel dat het je eigen schuld is als iets niet lukt en dat levert een hele hoop stress op.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Jep ik ben altijd enorm bezig met presteren. Qua sport, school of wat dan ook. Merk nu ook vaak dat ik heb bijvoorbeeld bij scouting te goed wil doen. Dingen te pressies regelen. Maar ik ben daar dan ook weer een enorme zenuwaar in. Nu komt zomerkamp eraan. Ik wil alles geregeld hebben en het liefst doe ik het zelf zodat ik weet dat het gebeurd en goed. maar dat kan niet en dat moet ik ook leren loslaten denk ik. Met sporten duwde ik me ook altijd een stapje hoger. Met werken iedere keer als de baas vroeg of ik langer kon blijven of een vrije dag op kon geven om te werken "ja is goed" Want je wilt het immers goe ddoen. Die baan was belangrijk voor mij. Maarja het sloopt je enorm als je niet genoeg rust krijgt. Ook je vrienden nog wilt zien, je studie hebt en een huis hebt wat nog niet af is. Daar ben ik nu gelukkig vanafquote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:05 schreef MsMelkboer het volgende:
@ Think pink,
Bedankt voor je reactie. Bij jou herken ik mezelf ook. Ouders die je pushen hoog te presteren. Ruzies etc. Dé reden waarom ik uit huis ging, maar het heeft me nooit losgelaten. Ik wou nog steeds bewijzen wat ik allemaal wel niet kon. Maar nu voor de hele wereld alsof die mijn ouders zijn. Overcompenseren op school, werk, relaties. En dat voor erkenning en bevestiging die je eigenlijk van je ouders verlangt. Ben op alle 3 gebieden niet succesvol geworden. Er werd gewoon over me heen gewalst. Qua relatie heb ik nu een goede vent, waardoor ik mijn grenzen niet extreem hoef te bewaken. Maar ik moet dat 'assertiviteit' alsnog leren.
Hoofdprobleem van burn out gevoelige mensen lijkt hierop: "Ik wil gewoon alles perfect doen, want dan pas krijg ik een goed gevoel over mezelf. Ik weet dan zeker dat het goed is. Maar toch blijf ik de lat hoger leggen, want het kan altijd beter. Ik heb er gewoon geen controle over".
Ik merk nu aan mijn ouders dat ze minder van me verwachten. Maar nu krijg ik de druk dat ik snel beter moet worden/%+&:+#/%&+
Eens.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:58 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Omdat je continu wordt blootgesteld aan duizend en één keuzes, maar ook omdat het idee leeft dat het leven maakbaar is en succes een keuze. Daardoor krijg je heel erg het gevoel dat het je eigen schuld is als iets niet lukt en dat levert een hele hoop stress op.
Ik was ook op weg richting een burnout, maar heb gelukkig de tekenen heel erg op tijd kunnen herkennen zodat ik het tij kon keren. Bij mij zat het voornamelijk in mijn werk, ik ben toen geswitched van baan. Of dat een blijvende oplossing is zal nog blijken, maar tot nu toe is het de juiste keuze op dat moment geweest.
Ik zie wat meer tips. Mooiquote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:24 schreef suuske343 het volgende:
Hoe ben jij het ''opgelopen''?
Alles thuis en op het werk zelf willen doen, mezelf wegcijferen voor anderen.
Hoe ervaar(de) je het?
Niet grappig, maar achteraf wel veel van geleerd. Over bepaalde zaken kan ik me nou echt niet mee druk maken en trek anders op tijd aan de rem.
Hoe het toen voelde: Nergens zin in, geen eetlust, geen slaap en achteraf hoor ik van verschillende mensen dat ik ook heel stil was.
Ik wist wel dat er iets niet lekker zat, eerst netjes gewacht tot al mijn collega's terug waren van vakantieen toen naar de huisarts. Die zei blijf maar eens een week thuis. Ik dacht huh waarom? maarja oke ook wel lekker. Toen kwam alles eruit. Mijn werkgever die zelf ook een burnout gehad heeft had het al door en heeft me alle tijd gegeven.
Ik heb dingen gedaan en gevoeld wat ik helemaal niet ken van mezelf! Veel ruzie maken met mijn man, ik kon echt niks hebben.
Hoe heb je het overwonnen?
Met hulp van een bedrijfsmaatschappelijk werkster, ingeschakeld en betaald door mijn werkgever.
Je leert je grenzen beter kennen, en komt er zeker sterker uit!
Ik heb ook afleiding gezocht in hobby's waarbij je niet kunt nadenken. Zeg maar tijd nemen om te denken en tijd waar je dat niet doet.
Als reactie op je laatste post, ik ben thuis geweest van eind september tot juni.
Ging vanaf januari weer aan te werk, maar dat is onder druk van de maatschappelijk werkster heel langzaam opgebouwd, had zelf het idee dat het wel iets sneller kon.
Ik denk dat het erg belangrijk is voor iedereen die in een dergelijke situatie zit te begrijpen dat niemand jou dat gevoel kan geven behalve jijzelf. De meningen en oordelen van anderen kunnen alleen iets van een bedreiging (in welke vorm dan ook) zijn wanneer je eigen mening over jezelf wankel is, dan ga je zelf ook letterlijk en figuur wankelen door het leven en ben je voor van alles vatbaar.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:58 schreef Metalfreak het volgende:
Omdat je continu wordt blootgesteld aan duizend en één keuzes, maar ook omdat het idee leeft dat het leven maakbaar is en succes een keuze. Daardoor krijg je heel erg het gevoel dat het je eigen schuld is als iets niet lukt en dat levert een hele hoop stress op.
Hm lastig,quote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:44 schreef Maanvis het volgende:
hoe maak je jezelf mentaal weerbaar tegen een burnout? dus niet afwachten tot ie komt maar vantevoren iets doen om hem te voorkomen?
Dit heb ik ook! Ik woon al sinds mijn 21e niet meer thuis, maar als ik 's nachts laat op ben door het piekeren e.d. verbeeld ik mijn ouders met '''s Nachts slaap je niet, overdags slaap je, wtf moet ik met jou??? Nutteloos kind''!quote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Maar merk nog wel. Af en toe lig ik op bed en dan hoor ik opeens geschreeuw van mijn moeder die weer is tegen me staat te schreeuwen van onder aan de trap. Dit is dan niet zo want ik woon op mezelf. Maar in m'n hoofd komt dat weleens terug. Heel vreemd is dat en weet ook niet zo goed wat ik er mee moet.
Je klinkt als een wijze manquote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:42 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik denk dat het erg belangrijk is voor iedereen die in een dergelijke situatie zit te begrijpen dat niemand jou dat gevoel kan geven behalve jijzelf. De meningen en oordelen van anderen kunnen alleen iets van een bedreiging (in welke vorm dan ook) zijn wanneer je eigen mening over jezelf wankel is, dan ga je zelf ook letterlijk en figuur wankelen door het leven en ben je voor van alles vatbaar.
Heel veel van wat ik hier lees heeft te maken met het idee te moeten voldoen aan verwachtingen van anderen omdat je anders niet goed genoeg zou zijn en dat is iets wat je pas helemaal los kan laten wanneer je leert vinden dat je er mag zijn, gewoon zoals je bent en je met begrip en compassie met jezelf omgaat. Het antwoord voor je leven zit nooit in een iets buiten je maar in jezelf en wanneer je vrij wordt in het zijn van jezelf dan wordt je ook vrijer in die externe dingen maar het begint intern
Mensen die in bed bleven liggen werden gewoon uit huis gebombardeerd en gingen dood.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:36 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik vraag me af hoe dat tijdens de 2e wereldoorlog was..
Sterke post! Moeilijk moeilijk moeilijk! Vooral als je als kind heb te horen gekregen dat je incompleet bent. Ook al was het ''voor je bestwil''.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:42 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik denk dat het erg belangrijk is voor iedereen die in een dergelijke situatie zit te begrijpen dat niemand jou dat gevoel kan geven behalve jijzelf. De meningen en oordelen van anderen kunnen alleen iets van een bedreiging (in welke vorm dan ook) zijn wanneer je eigen mening over jezelf wankel is, dan ga je zelf ook letterlijk en figuur wankelen door het leven en ben je voor van alles vatbaar.
Heel veel van wat ik hier lees heeft te maken met het idee te moeten voldoen aan verwachtingen van anderen omdat je anders niet goed genoeg zou zijn en dat is iets wat je pas helemaal los kan laten wanneer je leert vinden dat je er mag zijn, gewoon zoals je bent en je met begrip en compassie met jezelf omgaat. Het antwoord voor je leven zit nooit in een iets buiten je maar in jezelf en wanneer je vrij wordt in het zijn van jezelf dan wordt je ook vrijer in die externe dingen maar het begint intern
Ja, maar je hebt daar wel een ontzettend belangrijk stukje informatie; je wil met prestaties (iets externs en los van wie je echt bent) iets weg krijgen wat in jou zit....werkt niet! Maar helaas is dat wel het dode spoort waar veel mensen zichzelf op zetten.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:57 schreef MsMelkboer het volgende:
Sterke post! Moeilijk moeilijk moeilijk! Vooral als je als kind heb te horen gekregen dat je incompleet bent. Ook al was het ''voor je bestwil''.
Ik moet hier even over nadenken. Weet even niets te zeggen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:08 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, maar je hebt daar wel een ontzettend belangrijk stukje informatie; je wil met prestaties (iets externs en los van wie je echt bent) iets weg krijgen wat in jou zit....werkt niet! Maar helaas is dat wel het dode spoort waar veel mensen zichzelf op zetten.
Mensen lijden door wat ze zichzelf opleggen, en vraag jezelf eens af; heeft de buitenwereld ooit echt gemerkt dat je op die manier bezig was? Je vecht dan tegen de buitenwereld om hetgeen wat binnen je speelt niet onder ogen te hoeven komen, dat is een eindelijk gevecht tegen jezelf en het echt zijn van jezelf.
Denk eens na/fantaseer eens over hoe iemand die van zichzelf houdt en die zichzelf goed vinden zoals hij/zij is met zichzelf omgaat, wat zou diegene tegen zichzelf zeggen, hoe be/veroordeelt zo'n iemand zichzelf etc, misschien dat je daarin ideeën vind van op een fijnere manier met jezelf omgaan
Tja het zal wel overgaan.. toch?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:52 schreef MsMelkboer het volgende:
[..]
Dit heb ik ook! Ik woon al sinds mijn 21e niet meer thuis, maar als ik 's nachts laat op ben door het piekeren e.d. verbeeld ik mijn ouders met '''s Nachts slaap je niet, overdags slaap je, wtf moet ik met jou??? Nutteloos kind''!
Zelf wist ik dat het niet lag aan dat ik ongemotiveerd en lui was, maar door me ouders ben ik veel aan mezelf gaan twijfelen en hoge prestatie druk gaan krijgen.
True, er zit daar echter wel een stuk valse hoop in; als ik me maar genoeg bezig hou met iets buiten me dan ontsnap ik aan mezelf en dus ook wat ik werkelijk voel. Dat kan voor veel mensen aantrekkelijk lijken, het is echter niet mogelijk en vroeg of laat kom je altijd bij jezelf terug uit, kan ook niet anders en hoort ook niet anders.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:09 schreef Maanvis het volgende:
ik vind het altijd een beetje inefficiënt om de oorzaak voor je problemen buiten jezelf te zoeken. dat maakt het lastiger om uit de put te komen.
Leren loslaten, dat vaak een regelmatig oefenen, vooral met kleine dingen, des te makkelijker zal het gaan met grotere dingen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:44 schreef Maanvis het volgende:
hoe maak je jezelf mentaal weerbaar tegen een burnout? dus niet afwachten tot ie komt maar vantevoren iets doen om hem te voorkomen?
Dat hoeft ook nietquote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:17 schreef MsMelkboer het volgende:
Ik moet hier even over nadenken. Weet even niets te zeggen.
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Er zullen ongetwijfeld meerdere oorzaken aan te wijzen zijn, maar ik denk dat een belangrijke te maken heeft met de grote vrijheid en vrijwel onbeperkte mogelijkheden die men tegenwoordig heeft. Met vrijheid komt verantwoordelijkheid: omdat je de mogelijkheid hebt alles te doen, voel je de druk om dat alles ook daadwerkelijk te doen en waar te maken. Waarom heb je geen universitaire studie, er is toch stufi? Waarom speel je geen muziekinstrument, er zijn toch betaalbare lessen om de hoek en Pietje volgt die ook? Waarom heb je geen rijbewijs, dat heeft iedereen in de familie toch gehaald? Waarom ben je geen lid van een sportclub zoals wij, je ziet toch aan ons dat het leuk is en goed voor je? Waarom kun je niet koken, dat moet tegenwoordig toch iedereen kunnen? Waarom ben je niet elke dag stijlvol gekleed, er zijn toch goede winkels en als je geen geld hebt kun je een prachtige garderode uit tweedehands winkels halen, kijk maar naar mijn zus, die doet dat ook. Waarom ben je niet elke dag vrolijk, alles is toch goed in het leven hier, je kunt alles doen en worden wat je wilt? Waarom ga je niet naar alle feestjes. ben je soms niet sociaal? Etc. etc.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:00 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
Voornamelijk door keuzestress en het hieruit voortkomende gevoel van verlies van controle:
http://www.ted.com/talks/(...)e_is_everything.html
En ook door te hoge verwachtingen mede veroorzaakt door de media ( vooral tv).
Dat is inderdaad wat me ook heel erg duidelijk werd tijdens een reis door Uganda in Afrika. De mensen daar hebben veel minder keuzes dan hier, maar zijn er geen moment ongelukkiger door. Sterker nog: ze leken veel gelukkiger daar dan de mensen hier dagelijks rondlopen. Ze hebben geen cent en moeten maar kijken dat ze dagelijks genoeg te eten hebben, maar er is geen druk om maar alles perfect te moeten en daardoor zijn de mensen veel gelukkiger dan hier. (ondanks alle armoede, ziektes en slechte vooruitzichten)quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:57 schreef Polarcat het volgende:
[..]
[..]
Er zullen ongetwijfeld meerdere oorzaken aan te wijzen zijn, maar ik denk dat een belangrijke te maken heeft met de grote vrijheid en vrijwel onbeperkte mogelijkheden die men tegenwoordig heeft. Met vrijheid komt verantwoordelijkheid: omdat je de mogelijkheid hebt alles te doen, voel je de druk om dat alles ook daadwerkelijk te doen en waar te maken. Waarom heb je geen universitaire studie, er is toch stufi? Waarom speel je geen muziekinstrument, er zijn toch betaalbare lessen om de hoek en Pietje volgt die ook? Waarom heb je geen rijbewijs, dat heeft iedereen in de familie toch gehaald? Waarom ben je geen lid van een sportclub zoals wij, je ziet toch aan ons dat het leuk is en goed voor je? Waarom kun je niet koken, dat moet tegenwoordig toch iedereen kunnen? Waarom ben je niet elke dag stijlvol gekleed, er zijn toch goede winkels en als je geen geld hebt kun je een prachtige garderode uit tweedehands winkels halen, kijk maar naar mijn zus, die doet dat ook. Waarom ben je niet elke dag vrolijk, alles is toch goed in het leven hier, je kunt alles doen en worden wat je wilt? Waarom ga je niet naar alle feestjes. ben je soms niet sociaal? Etc. etc.
Als je alles moet doen wat je kunt doen, krijg je al heel snel een burnout. Zie ook De beperkingen van de vrijheid - een ode aan vroeger
Ik ben verder van mening dat bovenstaande op zichzelf al een volledige verklaring is, en dat een burn-out je dus gemakkelijk kan overkomen zónder het mechanisme dat Canillas omschrijft; dat je aan jezelf probeert te ontsnappen. Dat kán erbij komen, maar het is niet noodzakelijk. Het is belangrijk om jezelf niet meer problemen aan te praten, dan dat je hebt.
Ja! Ik had toen ik net ging studeren enorme plannen! Toen ik op een gegeven moment in bed lag, begon ik gewoon te malen over de dingen die ik op dat moment zou moeten doen...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:56 schreef MsMelkboer het volgende:
Eens met hierboven vermelde uitspraken.
@Gary,
Heb jij ook in de eerste weken/maanden lopen dromen over alles wat je niet meer kon? Ik ging me vaak verbeelden dat ik sportte en alles wat ik deed toen ik energie had. Alsof ik aftelde en elk moment weer alles kon hervatten. Maar hoe langer het duurde hoe pessimistischer ik werd en ik het idee kreeg dat het voor altijd was. Ook sommige mensen beweerden dat ik nu 'ouder' was geworden en je dan niet meer zo energiek bent. Maar dat 'ouder' worden loopt gelijdelijk op. Met jaaaarren. Ik voelde het de afgelopen zomer al komen en in het najaar was het raak. Ik dacht dat me lichaam me nooit in de steek zou laten. Of ik liet mijn lichaam in de steek. Ik zat ermee dat ik door depressie (vanwege studie faal en relatiebreuk(en) te weinig ondernam en ging gewoon hard van stapel.
Precies, zo heb ik het ook gezien. Daarnaast merk je dan heel sterk dat het principe "alles is relatief" ook op het geluksgevoel van mensen van toepassing kan zijn. Als je bijna alles al hebt (zoals wij), kun je bijna niet meer stijgen. Als je vrijwel niets hebt, stijgt je bezit meteen met 500% zodra je een koe erft.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:06 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat me ook heel erg duidelijk werd tijdens een reis door Uganda in Afrika. De mensen daar hebben veel minder keuzes dan hier, maar zijn er geen moment ongelukkiger door. Sterker nog: ze leken veel gelukkiger daar dan de mensen hier dagelijks rondlopen. Ze hebben geen cent en moeten maar kijken dat ze dagelijks genoeg te eten hebben, maar er is geen druk om maar alles perfect te moeten en daardoor zijn de mensen veel gelukkiger dan hier. (ondanks alle armoede, ziektes en slechte vooruitzichten)
Teveel keuzes is inderdaad helemaal niet goed.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:06 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat me ook heel erg duidelijk werd tijdens een reis door Uganda in Afrika. De mensen daar hebben veel minder keuzes dan hier, maar zijn er geen moment ongelukkiger door. Sterker nog: ze leken veel gelukkiger daar dan de mensen hier dagelijks rondlopen. Ze hebben geen cent en moeten maar kijken dat ze dagelijks genoeg te eten hebben, maar er is geen druk om maar alles perfect te moeten en daardoor zijn de mensen veel gelukkiger dan hier. (ondanks alle armoede, ziektes en slechte vooruitzichten)
Geen ervaring mee maar ik denk: goed naar jezelf luisteren en eerlijk zijn over wat je voelt.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:44 schreef Maanvis het volgende:
Heb ik dus gedaan, omdat ik niet wist hoe ik ermee om moest gaan.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:24 schreef Canillas het volgende:
[..]
True, er zit daar echter wel een stuk valse hoop in; als ik me maar genoeg bezig hou met iets buiten me dan ontsnap ik aan mezelf en dus ook wat ik werkelijk voel. Dat kan voor veel mensen aantrekkelijk lijken, het is echter niet mogelijk en vroeg of laat kom je altijd bij jezelf terug uit, kan ook niet anders en hoort ook niet anders.
Ja leuk. Als ik wist hoe had ik het eerder gedaan.quote:In die zin kan je een burnout zien als een schreeuw van je psyche ''Hou aub op met zo met jezelf omgaan!!!'' Leer van jezelf houden en ga leven voor jezelf!!''
Hopelijk gaat het lukken met professioneel hulp.quote:Leren loslaten, dat vaak een regelmatig oefenen, vooral met kleine dingen, des te makkelijker zal het gaan met grotere dingen.
Klopt. Iedereen wilt iets.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:33 schreef Polarcat het volgende:
Het probleem met het pareren van maatschappelijke druk is vooral dat die druk niet door één persoon of collectief wordt opgelegd. Al die vragen die ik in mijn eerste post hier opsom, worden niet door dezelfde persoon op hetzelfde moment gesteld. Je vader wil dat je je rijbewijs haalt, je moeder pusht je om te leren koken, je partner geeft steeds aan dat het wel leuk zou zijn als je ook een instrument kon bespelen, je beste vriendin vindt dat je je wel wat stijlvoller mag kleden, je baas wil dat je een diploma haalt, etc. etc. Los van elkaar gezien zijn die eisen niet zomaar weg te wuiven als excessief. Als je zegt "geen tijd", dan zegt iedereen "wat nou geen tijd, je kunt toch wel 3 uurtjes per week vrij maken om ... te doen". Je kan dus vaak niemand aanwijzen en zeggen dat hij/zij onredelijke verwachtingen heeft - alleen de maatschappij als een geheel probeert excessieve verwachtingen te plaatsen, maar je kunt de maatschappij als geheel er niet zomaar op aanspreken. Dat zal geen veranderingen brengen in wat je vader van je verwacht.
quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:24 schreef Canillas het volgende:
Leren loslaten, dat vaak een regelmatig oefenen, vooral met kleine dingen, des te makkelijker zal het gaan met grotere dingen.
Amen..quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:49 schreef MsMelkboer het volgende:
[..]
Klopt. Iedereen wilt iets.
Relatie: huishouden, communicatie, assertiviteit, intimiteit, geduld, aanpassen, rekening houden, low budget life, verantwoordelijkheid
Ouders: studie, diploma, werk, rijbewijs, trouwen en hun respecteren (luisteren en zo veel mogelijk advies aannemen, want zij weten ''beter''
Oma: geloof, trouwen, kinderen en dat me vriend moslim wordtZe heeft hem zelfs dingen laten reciteren uit de Koran... Hij dacht; ach ja, als ze daar gelukkig van wordt
Vrienden: gezelligheid, wat je alleen kan bieden als je lekker in je vel zit. Teveel op hun leunen zorgt weer dat je ze kwijt raakt of preken of Dr. Phil wannabe adviezen.
Werk (die ik nu niet heb): flexibiliteit, enthousiasme, leergierigheid tot uiterste, multi tasking (zo veel mogelijk tegelijk)
School: (In de klas) vooraf voorbereiden, participeren, (In projecten) Initiatief nemen en andere motiveren, zonder opdringerig worden om niet te lijken alsof je alles beter kan (alleen omdat je de groepscijfer niet omlaag wilt halen door weinig inbreng van anderen. Structureel leren en externe literatuur raadplegen. Buiten je studie nog een hoop zelfstudie doen, omdat er altijd wel vakken zijn waar je slecht in bent -> BBC kijken voor je Engels, de Economist lezen. En goede relaties met leraren bouwen, zodat je veilig zit.
Maatschappij: Algemene kennisen alles bijhouden zodat je praat materiaal hebt. Eh oh, charmant zijn, zonder flirterig over te komen. Netwerken en met iedereen kletsen. Plus in vorm zijn, anders ben je niet aantrekkelijk.
Gezondheid: Dus sport je even 3 dagen in de week. En dan nog gezond koken elke dag wat heel veel tijd kost. En gevarieerd natuurlijk, waardoor je veel centen kwijt bent. Gezien lange dagen die je maakt, is zodra je thuis komt alleen nog de AH openEn dan de weekend om grote schoonmaak en gespaarde afwas te doen, omdat je daar doordeweeks niet aan toe komt.
Oh en wacht, sporten kost ook geld. Dus moet je toch gaan werken. En dan ben je zo moe dat je geen eens meer aan sporten toe komt.
Fuck life.
* ligt weer in bed*
De meeste mensen kunnen er voldoende goed mee omgaan - die hebben geleerd de verwachtingen te pareren. Dat is een sociale skill die je kunt leren. Voor deze mensen is het probleem al zo lang opgelost dat ze zich er niet meer bewust van zijn, en ze zullen zich dus niet volledig in je kunnen inleven. Dit is normaal: van dingen die je lang geleden hebt geleerd, vergeet je wat de moeilijkheden in het leerproces waren. Dit merk je bijvoorbeeld aan jonge docenten op middelbare scholen, die nog precies weten wat zij moeilijk vonden aan het oplossen van lineaire vergelijkingen (ik noem maar wat) en het daarom heel goed kunnen uitleggen. De oude rot in het vak van 50 doet dat al zo lang, dat hij niet meer inziet welke aspecten de leerlingen moeilijk vinden.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:01 schreef MsMelkboer het volgende:
Loopt iedereen te acteren en zijn jullie - leden - de enige die er zo openhartig over praten?
Mijn post? Nee absoluut niet.quote:
Okequote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:12 schreef VictoriaIntegrity7 het volgende:
Mijn post? Nee absoluut niet.
Vond dat je goed uiteen zette onder hoeveel druk een mens eigenlijk staat.
Heb zelf ook een keer een burn out gehad. Paniekklachten, totaal uitgeput.. Jaar over gedaan om erweer uit te komen.
Ga er nu niet verder op in omdat ik nu ook in een onstuimige periode zit door heel veel druk.
Maar lees wel mee
hoewel ik het voor het grootste gedeelte met je eens bent vind ik wel dat je een punt een beetje onderbelicht; namelijk dat de mens in wezen toch een sociaal dier is, waardoor de visie/mening van een buitenstaander op jouw leven, jouw acties, jouw keuzes in meer of mindere mate van invloed zal zijn op je zelfbeeld. natuurlijk verschilt dit per persoon in hoeverre die invloed reikt, maar toch wordt dit denk ik wel onderschat door velen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:08 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ja, maar je hebt daar wel een ontzettend belangrijk stukje informatie; je wil met prestaties (iets externs en los van wie je echt bent) iets weg krijgen wat in jou zit....werkt niet! Maar helaas is dat wel het dode spoort waar veel mensen zichzelf op zetten.
Mensen lijden door wat ze zichzelf opleggen, en vraag jezelf eens af; heeft de buitenwereld ooit echt gemerkt dat je op die manier bezig was? Je vecht dan tegen de buitenwereld om hetgeen wat binnen je speelt niet onder ogen te hoeven komen, dat is een eindelijk gevecht tegen jezelf en het echt zijn van jezelf.
Denk eens na/fantaseer eens over hoe iemand die van zichzelf houdt en die zichzelf goed vinden zoals hij/zij is met zichzelf omgaat, wat zou diegene tegen zichzelf zeggen, hoe be/veroordeelt zo'n iemand zichzelf etc, misschien dat je daarin ideeën vind van op een fijnere manier met jezelf omgaan
De verwachtingen die je hier typt zijn die van anderen, van buiten je dus, wat je daarmee doet is je eigen verantwoordelijkheid, al die dingen die je noemt zijn er, hoe je ermee omgaat is jouw taak/zaak.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 14:57 schreef Polarcat het volgende:
Er zullen ongetwijfeld meerdere oorzaken aan te wijzen zijn, maar ik denk dat een belangrijke te maken heeft met de grote vrijheid en vrijwel onbeperkte mogelijkheden die men tegenwoordig heeft. Met vrijheid komt verantwoordelijkheid: omdat je de mogelijkheid hebt alles te doen, voel je de druk om dat alles ook daadwerkelijk te doen en waar te maken. Waarom heb je geen universitaire studie, er is toch stufi? Waarom speel je geen muziekinstrument, er zijn toch betaalbare lessen om de hoek en Pietje volgt die ook? Waarom heb je geen rijbewijs, dat heeft iedereen in de familie toch gehaald? Waarom ben je geen lid van een sportclub zoals wij, je ziet toch aan ons dat het leuk is en goed voor je? Waarom kun je niet koken, dat moet tegenwoordig toch iedereen kunnen? Waarom ben je niet elke dag stijlvol gekleed, er zijn toch goede winkels en als je geen geld hebt kun je een prachtige garderode uit tweedehands winkels halen, kijk maar naar mijn zus, die doet dat ook. Waarom ben je niet elke dag vrolijk, alles is toch goed in het leven hier, je kunt alles doen en worden wat je wilt? Waarom ga je niet naar alle feestjes. ben je soms niet sociaal? Etc. etc.
Het enige wat energie kost is verzet, daarnaast heb jij het over druk alsof het een gegeven is dat die druk er is. Die druk is er omdat jij die ervaart, hij is er omdat ie jou is maar dat is iets wat je zelf doet.quote:Als je alles moet doen wat je kunt doen, krijg je al heel snel een burnout. Dit zijn verwachtingen die door maatschappelijke druk op mensen worden gelegd. Het is natuurlijk je eigen keuze om die druk te accepteren en op je te nemen. Dat hoeft niet, mensen kunnen je niet dwingen om te voldoen aan hun verwachtingen tenzij je dat toelaat. Maar (en dit is een essentiële maar die vaak wordt genegeerd); het weigeren of pareren van die druk kost óók energie, want je moet jezelf verdedigen of mensen uit je leven kappen die dit soort druk op je blijven zetten. Of je nu accepteert of weigert, de verwachtingen die zijn ontstaan door alle mogelijkheden, kosten altijd energie. Niet iedereen heeft voldoende energie om zich door dit leven vol verwachtingen te manoeuvreren.
Het is denk ik jammer dat wat jij neerzet is al aan jezelf willen ontspannen is want in plaats van je werkelijk zelf te zijn en je bezig te houden met wat bij jou past en hoort ga je door het leven als iemand die kleiner is dan die grote, boze, enge buiten wereld en al die mensen die iets van je (zouden) willen die je als een druk/bedreiging ervaart.quote:Ik ben verder van mening dat bovenstaande op zichzelf al een volledige verklaring kan zijn, en dat een burn-out je dus gemakkelijk kan overkomen zónder het mechanisme dat Canillas omschrijft; dat je aan jezelf probeert te ontsnappen.
Ook dit is pas een punt wanneer je al die keuzes ziet als iets wat je verplicht bent om allemaal na te gaan, alsof je controle moet hebben over al die keuzes die er zijn.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:06 schreef Metalfreak het volgende:
Verlichtend hoe? Door het te bekijken vanuit een slachtoffer positie? De maatschappij zien als iets wat groter is dan jou en dus druk op jou kan uitoefenen? Dat kan alleen wanneer jij dat ervan maakt en wanneer je een gebrek aan eigenwaarde op die manier wil compenseren; dat gaat niet het.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:32 schreef MsMelkboer het volgende:
Hoewel Polarcat net het eeeeeerg verlichtend heeft gewerkt en heeft opgesomd welke druk de maatschappij op je uitoefent. Vooral nu Social media populair is en iedereen zich van de beste kanten laat zien, heb je het idee dat je uit je sloffen moet werken om ook op die niveau te komen, of uit zicht blijven om weg te lopen van de druk en denigrerende opmerkingen/houdingen. Of gewoon de onzekerheid zonder dat iemand iets zegt. Is er dan iets groots mis met mij?
Ik wil mijn comfortzone niet meer uit
En wat wil jij werkelijk echt voor jezelf?quote:
Dit bestaat alleen wanneer je het laat bestaan. Eisen stellen heeft niks te maken met de menselijke natuurlijk, dat is puur ego gedrag en vind aansluiting bij andere ego's.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:33 schreef Polarcat het volgende:
Sterker nog, ik vermoed dat deze sociale druk bij de aanwezigheid van enorme mogelijkheden een onvermijdelijk gevolg is van de menselijke natuur. Dit heeft o.a. te maken met rationalisaties en het alles-is-relatief principe: mensen zullen hun sterke punten en prestaties gaan zien als algemene verwachtingen en die ook zo presenteren in hun sociale cirkel, omdat zij dan aan die verwachtingen voldoen en zich zodoende goed kunnen voelen. Dus zullen ze zeggen: "Waarom ben je geen lid van een sportclub zoals wij, je ziet toch aan ons dat het leuk is en goed voor je?"
Nee. Simpelweg nee, omdat dat een proces is wanneer je je daar bewust van bent totaal geen invloed hoef te hebben.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:31 schreef dawg het volgende:
hoewel ik het voor het grootste gedeelte met je eens bent vind ik wel dat je een punt een beetje onderbelicht; namelijk dat de mens in wezen toch een sociaal dier is, waardoor de visie/mening van een buitenstaander op jouw leven, jouw acties, jouw keuzes in meer of mindere mate van invloed zal zijn op je zelfbeeld. natuurlijk verschilt dit per persoon in hoeverre die invloed reikt, maar toch wordt dit denk ik wel onderschat door velen.
Ben me aan het (her) orienterenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:45 schreef Canillas het volgende:
[..]
En wat wil jij werkelijk echt voor jezelf?
En kom je daar ooit aan toe wanneer je je blik op de dingen buiten je gericht houdt?
Een burn-out hangt vaak samen met ene klinische depressie.. Ga zeker naar een Psychiater, als het GGZ is wordt het via de basisverzekering vergoed. Zelf ervaring: Jaquote:Op dinsdag 8 mei 2012 03:53 schreef MsMelkboer het volgende:
Ik ga morgen langs de huisarts. Ik vind dat het moet ophouden. Gezien alle zorgverzekeringen 5 psy zittingen vergoed (excl eigen risico), en mijn aanvullende nog 4 wil ik er gebruik van maken...
I'm speechless. Okequote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Nee. Simpelweg nee, omdat dat een proces is wanneer je je daar bewust van bent totaal geen invloed hoef te hebben.
Het is een zelfbeeld )iets waar jezelf verantwoordelijk voor bent en iets wat heel belangrijk is om positief in te investeren) niet een ik hoop maar dan anderen me niet afkraken want ben bang voor hun reacties dus pas ik me maar weer aanbeeld.
Ik denk dat iedereen hier met deze klachten zich beter kan richten op om een punt te komen waar je geen angst meer hebt om jezelf te laten zien voor wie je werkelijk bent en je negatieve zelfoordelen niet meer ontloopt door je te schuilen als dingen als druk van anderen etc. Het gaat erom te leren geloven dat jij er mag zijn zoals je bent, ongeacht wat een ander daarvan vind.
Daar kom je nooit zolang je iets of iemand anders verantwoordelijk houdt voor hoe je met jezelf omgaat.
Dat is dus Mindful zijn! Luisteren naar je lichaam, naar je gevoel, naar je instinct, en niet oordelen..quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Nee. Simpelweg nee, omdat dat een proces is wanneer je je daar bewust van bent totaal geen invloed hoef te hebben.
Het is een zelfbeeld )iets waar jezelf verantwoordelijk voor bent en iets wat heel belangrijk is om positief in te investeren) niet een ik hoop maar dan anderen me niet afkraken want ben bang voor hun reacties dus pas ik me maar weer aanbeeld.
Ik denk dat iedereen hier met deze klachten zich beter kan richten op om een punt te komen waar je geen angst meer hebt om jezelf te laten zien voor wie je werkelijk bent en je negatieve zelfoordelen niet meer ontloopt door je te schuilen als dingen als druk van anderen etc. Het gaat erom te leren geloven dat jij er mag zijn zoals je bent, ongeacht wat een ander daarvan vind.
Daar kom je nooit zolang je iets of iemand anders verantwoordelijk houdt voor hoe je met jezelf omgaat.
jawel dus. is de aard van de mens. bevestiging, goedkeuring, etc.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:54 schreef Canillas het volgende:
[..]
Daar zou ik niet meteen naar grijpen, zeker niet als je nooit eerder therapie hebt gevolgd. Cognitieve gedragstherapie, afhankelijk van de oorzaak van je problemen, helpzaam.fquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:15 schreef MsMelkboer het volgende:
Wat vinden jullie van anti-depressiva? Of draait het allemaal om gedachtegang? Ik lees veel over cognitieve gedragstherapie etc.
CGT vanuit de GGZ heeft mij dus totaal niet geholpen, dat verschilt per persoon. Ik had en heb er wel baat bij (Zoloft)quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:15 schreef MsMelkboer het volgende:
Wat vinden jullie van anti-depressiva? Of draait het allemaal om gedachtegang? Ik lees veel over cognitieve gedragstherapie etc.
Mijn eerste huisarts zei ooit dat het hoorde bij mijn leeftijd en dat psy en th's overbodig waren. Ik moest gewoon dingen ondernemen. En voor een Hollandse man kiezen, omdat ik zelf graag een eigen mening heb. Ben vrij koppig en wil dingen op mijn manier. Tegenstrijdig met mijn onzekerheid maar goed.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:17 schreef Nyota het volgende:
[..]
Daar zou ik niet meteen naar grijpen, zeker niet als je nooit eerder therapie hebt gevolgd. Cognitieve gedragstherapie, afhankelijk van de oorzaak van je problemen, helpzaam.f
Hoezo, zit je eraan te denken of is het je voorgesteld?
Ff aangepastquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:18 schreef MsMelkboer het volgende:
Dawg en Canillas,
Dr Phil zegt: grootste behoefte van een mens is Overleven. grootste angst: Doodgaan
Maslov ook:
Check dit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow
- Lichamelijke behoeften
- Behoefte aan veiligheid en zekerheid
- Behoefte aan sociaal contact
- Behoefte aan waardering en erkenning
- Zelfontplooiing
Wat is ha 1 voor een vage man? Nou goed, wel goed dat je naar de SPV gaat: weet je al wanneer dat is? Vanuit daar kan je altijd nog besluiten of een psychotherapeute wellicht iets voor je is.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:22 schreef MsMelkboer het volgende:
[..]
Mijn eerste huisarts zei ooit dat het hoorde bij mijn leeftijd en dat psy en th's overbodig waren. Ik moest gewoon dingen ondernemen. En voor een Hollandse man kiezen, omdat ik zelf graag een eigen mening heb. Ben vrij koppig en wil dingen op mijn manier. Tegenstrijdig met mijn onzekerheid maar goed.
Mijn tweede huisarts stuurde me naar het ziekenhuis en zei dat wellicht mijn - gebleken - vit D tekort voor chronische vermoeidheid en depressie leidt.
Huidige heeft me verwezen naar een SPV ofzo
de maslow-pyramide is nooit echt empirisch gestaafd, dus daar zou ik niet naar kijken, ook al is het een leuke theorie.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:18 schreef MsMelkboer het volgende:
Dawg en Canillas,
Dr Phil zegt: grootste behoefte van een mens is acceptatie. grootste angst: afwijzing.
Maslov ook:
Check dit:
- Lichamelijke behoeften
- Zelfontplooiing
Nee, de aard van de mens is (net zoals alles wat leeft) tot volledige groei en bloei willen komen, positieve bevestiging van wie je bent is daarbij noodzakelijk maar dan wel vanuit de 1e plaats van jezelf en daarna van anderen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:15 schreef dawg het volgende:
jawel dus. is de aard van de mens. bevestiging, goedkeuring, etc.
Het wordt bepaald daardoor wanneer jij het daardoor laat bepalen, als jij een negatief zelfoordeel bij jezelf ontdekt kan je die plaatsen bij een gebeurtenis of meerdere dingen ''ow dus daarom ben ik zo over mezelf gaan denken'' dat is de onbewust gegaan. Vervolgens kan je bewust ervoor kiezen tot andere, nieuwe (positieve het lieft natuurlijk) oordelen over jezelf. Je wordt gevormd als je je laat vormen, doe je dat niet of wil het anders dan het is krijg je de optie dat zelf te gaan vormen.quote:je legt het begrip zelfbeeld te letterlijk uit. je zelfbeeld wordt namelijk ook gevormd door je sociale kring, opvoeding, maatschappij. zonder invloeden van buitenaf kan een persoonlijkheid zich niet vormen. althans niet in de zin die algemeen geaccepteerd is.
quote:De werkzame stof in Efexor is venlafaxine. Venlafaxine verbetert de stemming en vermindert angsten. Het regelt in de hersenen de hoeveelheid serotonine.
Mja, wel vind ik dat positieve bevestiging op heel jonge leeftijd niet van jezelf kan komen. Als je daarin iets mist, wordt het al een stuk lastiger (niet onmogelijk misschien, maar wel heel lastig). Door nieuwe, goede ervaringen met anderen te 'maken', ga je jezelf wellicht meer positief bevestigen. Maar daar zijn toch ook anderen voor nodig, al is het maar dat het leven ook om relaties gaat.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:27 schreef Canillas het volgende:
[..]
Nee, de aard van de mens is (net zoals alles wat leeft) tot volledige groei en bloei willen komen, positieve bevestiging van wie je bent is daarbij noodzakelijk maar dan wel vanuit de 1e plaats van jezelf en daarna van anderen.
Er is niemand die jou als volwassen persoon af kan wijzen behalve jijzelf, accepteer jij jezelf dan is er geen angst voor afwijzing.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:18 schreef MsMelkboer het volgende:
Dawg en Canillas,
Dr Phil zegt: grootste behoefte van een mens is acceptatie. grootste angst: afwijzing.
Maslov ook:
Check dit:
- Lichamelijke behoeften
- Zelfontplooiing
Hij kent ons familie. Zoveel buitenlandse gezinnen wonen er niet in die kleine boerengat. Hij had mijn vader in het verleden afgezeken om zijn gedrag. Geweldig was datquote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:25 schreef Nyota het volgende:
[..]
Wat is ha 1 voor een vage man? Nou goed, wel goed dat je naar de SPV gaat: weet je al wanneer dat is? Vanuit daar kan je altijd nog besluiten of een psychotherapeute wellicht iets voor je is.
Het is geen wondermiddel, kent bijwerkingen en zijn geen smarties. Maar het werkt bij iedereen anders. Persoonlijk zou ik eerst beginnen met praten, pillen kunnen altijd nog (ik heb jaren therapie gevolgd zonder pillen, vorig jaar weer opnieuw in therapie gegaan en sinds december met ad's)quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:28 schreef MsMelkboer het volgende:
Mijn moeder slikt Efexor. Ze heeft beide ouders in 3 jaar tijd verloren, waardoor ze depressief is geworden. Los daarvan heeft ze ruzie met de meeste broers, ontstaan rond de dood van mijn oma -> financiale issues (how typicalZe voelt zich alleen en vindt het leven maar onzin. Niet dat ze iets van plan is, maar ze is niet vrolijk at the moment. Door die pil heeft ze iig geen eet- en huilbuien. Ze wordt er ook niet suf van. Ik vroeg me af of het ook bij mij zou werken. Hoewel ze weer moest afbouwen en stoppen.
[..]
de fout die je maakt is dat jij uitgaat van het bewust zijn van diverse elementen, en dat je die blijkbaar kunt sturen, dat je dat kunt leren. en daar zit hem de crux. je persoonlijkheid (en dus ook o.a. je zelfbeeld) wordt al gevormd nog voor je geboren bent, en de basis van je karakter wordt de eerste 6 a 7 jaar gevormd als ik me niet vergis.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:27 schreef Canillas het volgende:
[..]
Nee, de aard van de mens is (net zoals alles wat leeft) tot volledige groei en bloei willen komen, positieve bevestiging van wie je bent is daarbij noodzakelijk maar dan wel vanuit de 1e plaats van jezelf en daarna van anderen.
Hoe jij met jezelf omgaat is de basis van je leven. Dat moet je zelf leren doen.
het gaat niet alleen om korte situaties, maar vooral juist om de langdurige omstandigheden. als iedereen tegen je zegt dat je dom bent en niks kunt, is het verdomde moeilijk om oprecht te geloven dat dat onzin is. laat staan als dat jarenlang tegen je gezegd wordt. weer een voorbeeld.quote:Het wordt bepaald daardoor wanneer jij het daardoor laat bepalen, als jij een negatief zelfoordeel bij jezelf ontdekt kan je die plaatsen bij een gebeurtenis of meerdere dingen ''ow dus daarom ben ik zo over mezelf gaan denken'' dat is de onbewust gegaan. Vervolgens kan je bewust ervoor kiezen tot andere, nieuwe (positieve het lieft natuurlijk) oordelen over jezelf. Je wordt gevormd als je je laat vormen, doe je dat niet of wil het anders dan het is krijg je de optie dat zelf te gaan vormen.
Het is jouw bestaan, waarom zou je die laten beinvloeden of erger nog beperken door wat anderen willen/vinden? Er zijn miljarden van ''de ander'' er is maar 1 jij.
Moet je wel eerst leren jezelf oprecht die moeite waard te vinden natuurlijk
Opgroeien bij ouders/verzorgers die niet in staat waren jou te geven wat je in emotioneel opzicht nodig had (bevestiging van wie jij bent, ongeacht wat je doet) is vreselijk, dat mag duidelijk zijn, ik wil daar ook absoluut niet luchtig over doen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:56 schreef MsMelkboer het volgende:
Canillas,
Nee, het voelt niet comfortabel.
Uhm, mijn eigenwaarde/zelfwaardering heb ik leren meten dmv me vaders gedrag op mij. Als ik iets goeds voor elkaar kreeg, kreeg ik erkenning en anders werd ik de grond in geboord. Dag in dag uit. Hij doet dat nog wel eens, maar tegen me broertje en moeder. Hij zit ermee dat zijn broertje ervoor koos hogerop te komen en zijn vrienden die dat niet deden iig een paar huizen in het geboorteland hebben en hij niks, omdat hij het besteedde aan leuke dingen -> vakanties, chillen, biertje hier en daar.
Nu confronteren ze je met iets waarvan jij vind dat je niet aan voelt en wat je in negatieve zin op jezelf betrekt (dat is hier het werkelijk pijnlijke; je haalt jezelf omlaag). Hoe zou het zijn als jij jezelf leert accepteren en van jezelf leert houden zodat elke keer als je op zoiets wordt aangesproken je 'geconfronteerd' wordt met het feit dat je positief in het leven staat, een pad volgt wat bij je werkelijk zelf past en dat je blij bent met het feit dat je bestaat en hier op aarde de dingen kan doen die je wilt doen? Blij met jouw mening over jou, blij dat je positief met jezelf aan de slag bent gegaan om vrij te worden, weg van al die (uiteindelijk fictieve) geboden en verboden en waar je allemaal aan zou moeten voldoen om 'goed' te zijn, hoe zou je dat dan vinden?quote:Los van dit alles om uit een cultuur waarin status erg belangrijk is. Voor doordat de vorige generatie erg ondergewaardeerd wordt. Ik moet mijn ''kansen'' in Nederland benutten om jullie ''een poepie te laten ruiken''. (Niet door mijn ouders, want die gaan veel om met Hollanders, maar ''mijn'' volk in het algemeen). Nou heb ik niet heel veel gemeen met hun, maar ze blijven me confronteren dat ik toch het bloed draag etc etc.
Die identiteitscrisis los je denk ik op door een passende identiteit voor jezelf op te bouwen, dus die echt bij jou past, los van al die andere zaken die je noemt.quote:Bovenop de gemiddelde burn out patient in Nederland heb ik dit ook nog eens erbij spelen. Een ''identiteitscrisis'' afkomstig van in 2 culturen te zijn opgegroeid. Hele tegenstrijdige culturen. Want mijn ''cultuur'' heeft zo heel veel nuances hier in Nederland als daar.
Dat bedoelde ik met comfort zone. Ik ga alleen om met mensen bij wie ik die erkenning krijg. Daar probeer ik nu anders naar te kijken. Soms push ik mezelf en blijkt het reuze mee te vallen en iedereen zo z'n sores hebben. MAAR wanneer ik een arrogante persoon ontmoet word ik super onzeker. Ik HAAT dit! Ik probeer dan van alles bij diegene op te sommen, in mijn hoofd klein te krijgen, om zo controle te krijgen over mijn angst.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:31 schreef Canillas het volgende:
[..]
Er is niemand die jou als volwassen persoon af kan wijzen behalve jijzelf, accepteer jij jezelf dan is er geen angst voor afwijzing.
Jezelf afwijzen maakt depressief (waarom leuk leven als je jezelf niks waard vind?) is vaak overgenomen vanuit hoe anderen met je omgingen (en wat je dus in stand houdt omdat je nu zelf zo met jezelf omgaat) is heel pijn en heel onnodig.
Het gaat erom dat hij vind dat je er mag zijn, dat dat je basis is en vanuit die basis kan je contacten en relatie met anderen aangaan, maar dan vanuit acceptatie van jezelf en de anderen en niet vanuit een ''ik ga alleen met mensen om die mij bevestigen en waar ik iets van macht over heb'' angst.
kleine tip: probeer de volgende keer als je een arrogant iemand ontmoet eens te bedenken dat wanneer diegene echt zelfverzekerd zou zijn, diegene zich geen (misplaatst) arrogante houding hoeft aan te meten, simpelweg omdat je dat dan niet nodig hebt.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:45 schreef MsMelkboer het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik met comfort zone. Ik ga alleen om met mensen bij wie ik die erkenning krijg. Daar probeer ik nu anders naar te kijken. Soms push ik mezelf en blijkt het reuze mee te vallen en iedereen zo z'n sores hebben. MAAR wanneer ik een arrogante persoon ontmoet word ik super onzeker. Ik HAAT dit! Ik probeer dan van alles bij diegene op te sommen, in mijn hoofd klein te krijgen, om zo controle te krijgen over mijn angst.
Wat je post heeft hier wel duidelijk mee te maken, wat dat betreft geen punt, veel mensen voelen zich bezwaard door het verleden omdat ze dat nog bij zich dragen en (onbewust) herhalen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:36 schreef dawg het volgende:
hierna ga ik er niet meer op in, anders wordt het wel erg offtopic, en dit topic gaat specifiek over burn-outs.
Als kind kan dat zeker niet, je hebt daar dan ook nog niet de benodigdheden (ontwikkelde ratio, etc) voor. Je kan je daar dus ook niet bewust van zijn als je nog jong bent, vandaar dat ik ook regelmatig erbij zeg ''als volwassene die je nu bent''. Het gaat er niet om die dingen te willen sturen, het gaat om begrijpen wat je uit je jeugd hebt meegenomen, te verwerken wat er te verwerken valt en je te richten op wat je nu wilt, hoe je nu wilt zijn en daar aandacht aan te besteden, daarmee vergroot je dat. Je verleden hoeft je heden en toekomst niet te bepalen en je kunt het leren loslaten.quote:de fout die je maakt is dat jij uitgaat van het bewust zijn van diverse elementen, en dat je die blijkbaar kunt sturen, dat je dat kunt leren. en daar zit hem de crux. je persoonlijkheid (en dus ook o.a. je zelfbeeld) wordt al gevormd nog voor je geboren bent, en de basis van je karakter wordt de eerste 6 a 7 jaar gevormd als ik me niet vergis.
Dan maak jij hier de 'fout' (kan ook simpelweg een gebrek aan kennis zijn) dat je gelooft dat het niet te veranderen valt of dat dat zou moeten; je hoeft je er alleen maar bewust van te worden. Als je merkt dat je iets op een bepaalde manier doet zoals reageren op bepaalde dingen kan je dat gaan herkennen, begrijpen, er gewoon laten zijn en dan het gedrag kiezen wat je werkelijk zou willen.quote:in die eerste jaren is het heel erg belangrijk hoe je omgeving met je omgaat, en aangezien je dan nog lang niet bewust bent van allerlei zaken, kun je dus ook onmogelijk dan al leren hoe je met jezelf om moet gaan. als de basis van je karakter eenmaal gevormd is, is het zeer moeilijk, zo niet vrijwel onmogelijk, om dit nog te veranderen. waarom denk je anders dat kinderen die vroeger gepest zijn daar op latere leeftijd nog last van kunnen ondervinden?om maar een voorbeeld te noemen.
Ook hier gaat het niet om het er niks van aantrekken, het gaat om bewust worden dat het er is, dat het stamt uit het verleden maar niks zegt over het heden. Wanneer je heel je leven negatieve dingen over jezelf te horen kreeg dan draag je daar een grote lading van bij je, het principe is hetzelfde; dat was toen en daar is niks aan te doen, nu ga ik het anders doen Die keuze heb je, het is alleen wel een proces van leren die te maken. Je hoeft dus niet te gaan geloven dat dat onzin is of het weg willen gummen of veranderen, dat op zich al is daar aandacht aan besteden en dat voeden, het gaat om snappen dat dat toen was en niet nu.quote:het gaat niet alleen om korte situaties, maar vooral juist om de langdurige omstandigheden. als iedereen tegen je zegt dat je dom bent en niks kunt, is het verdomde moeilijk om oprecht te geloven dat dat onzin is. laat staan als dat jarenlang tegen je gezegd wordt. weer een voorbeeld.
nogmaals, ik ben het met je eens dat je je er eigenlijk niet veel, of niks zelfs, van aan zou moeten trekken, maar zo zit de mens simpelweg niet in elkaar.
Eens.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wat je post heeft hier wel duidelijk mee te maken, wat dat betreft geen punt, veel mensen voelen zich bezwaard door het verleden omdat ze dat nog bij zich dragen en (onbewust) herhalen.
volgens mij discussieren we nu op een verschillend niveau. ik ben het eens met wat je zegt, behalve het gedeelte waarbij jij -in mijn ogen- teveel credit toeschuift naar een persoon, en te weinig naar de invloed van de directe omgeving.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:56 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wat je post heeft hier wel duidelijk mee te maken, wat dat betreft geen punt, veel mensen voelen zich bezwaard door het verleden omdat ze dat nog bij zich dragen en (onbewust) herhalen.
[..]
Als kind kan dat zeker niet, je hebt daar dan ook nog niet de benodigdheden (ontwikkelde ratio, etc) voor. Je kan je daar dus ook niet bewust van zijn als je nog jong bent, vandaar dat ik ook regelmatig erbij zeg ''als volwassene die je nu bent''. Het gaat er niet om die dingen te willen sturen, het gaat om begrijpen wat je uit je jeugd hebt meegenomen, te verwerken wat er te verwerken valt en je te richten op wat je nu wilt, hoe je nu wilt zijn en daar aandacht aan te besteden, daarmee vergroot je dat. Je verleden hoeft je heden en toekomst niet te bepalen en je kunt het leren loslaten.
Tuurlijk is dat moeilijk; je laat ideeën over wie je bent (of beter gezegd wie je gelooft te zijn of zou zijn) maar wanneer oordelen vanuit het verleden je beperken begrijp je ook wel dat die dingen leren los laten je in het heden en de toekomst vrijheid zullen geven.
[..]
Dan maak jij hier de 'fout' (kan ook simpelweg een gebrek aan kennis zijn) dat je gelooft dat het niet te veranderen valt of dat dat zou moeten; je hoeft je er alleen maar bewust van te worden. Als je merkt dat je iets op een bepaalde manier doet zoals reageren op bepaalde dingen kan je dat gaan herkennen, begrijpen, er gewoon laten zijn en dan het gedrag kiezen wat je werkelijk zou willen.
Je hebt je karakter, dat kan je leren kennen, begrijpen en waarnemen; het zegt niets over wie je nu bent en wat je nu doet. Dat is alleen zo wanneer je dat zelf doet.
[..]
Ook hier gaat het niet om het er niks van aantrekken, het gaat om bewust worden dat het er is, dat het stamt uit het verleden maar niks zegt over het heden. Wanneer je heel je leven negatieve dingen over jezelf te horen kreeg dan draag je daar een grote lading van bij je, het principe is hetzelfde; dat was toen en daar is niks aan te doen, nu ga ik het anders doen Die keuze heb je, het is alleen wel een proces van leren die te maken. Je hoeft dus niet te gaan geloven dat dat onzin is of het weg willen gummen of veranderen, dat op zich al is daar aandacht aan besteden en dat voeden, het gaat om snappen dat dat toen was en niet nu.
IDV Nederland = 80quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:52 schreef MsMelkboer het volgende:
Ik vind jullie discussie leukAllebei kijken jullie het vanuit verschillende ooghoeken en zo zijn er een hoop factoren. Alleen verschilt het per persoon en bevolking.
Jullie missen beide deze factor:
Geert Hofstede heeft het heel mooi uitgevogeld;
http://geert-hofstede.com/netherlands.html
http://mens-en-samenlevin(...)es-van-hofstede.html
Nederland is een behoorlijk individualistische land (IDV); iedereen leeft vanuit ''ik'' mentaliteit. Verder is er weinig verschil onder mensen onderling (PD) (relatief gezien landen zoals in Azie), staan mensen meer open voor het onbekende (UAI). Het is relatief vrij feminien samenleving, wat mensen de mogelijkheid biedt te doen wat ze leuk vinden ipv prestatie gericht en competitief zijn alleen.
Ik kom uit een collectivistische cultuur waarin behoefte aan erkenning en waardering hoog is, want zij leven vanuit een ''wij'' mentaliteit. Afhankelijkheid is erg sterk. De relatief zwakkeren moeten de relatief sterkere individuen gehoorzamen. Zo hadden mijn ouders alles te zeggen en ik niets en mocht ik ook niets. Door regels omtrent cultuur en religie hielden ze zo hun behoudendheid. Verder is het (midden) oosten erg masculien. De bevolking is meer prestatie gericht en competitief. Er is vaak een algemene ongelijkheid tussen man en vrouw.
Wat nog meer opvalt aan Nederland is de enorm lage score voor Masculinityquote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:13 schreef MsMelkboer het volgende:
Geen idee... Ik denk dat je moet kijken naar grotere verschillen.
IDV China = 20
Wel leuk dat je bent gaan vergelijken. Ik vind deze research echt bijzonder. Ik heb zijn boek.
Die kloof is er zeker maar waarom je ervoor zou kiezen te geloven dat die vrijwel onmogelijk te overbruggen onmogelijk is snap ik niet, op de 1e plaats omdat je daarmee lager inzet dan nodig is en daarmee kansen beperkt en ten 2 omdat er geen reden is om dat aan te nemen. Zelfs als je het niet weet betekent dat dat het kan want je weet het immers niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 18:37 schreef dawg het volgende:
plus dat ik denk dat tussen bewustwording van patronen en verandering van diezelfde patronen een heel grote kloof zit. eentje die heel erg moeilijk te overbruggen is. niet onmogelijk, maar vrijwel onmogelijk. mooi nuanceverschil.
Je mist hier nog een andere, meer bepalende factor; identificatie.quote:
Helemaal gelijk!quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:51 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je mist hier nog een andere, meer bepalende factor; identificatie.
Je kan hele boeken vullen over je achtergrond en wat je hebt meegemaakt maar wat heeft het te maken met het heden? Het is bepalend zolang je eraan vast houdt maar dat doe je uiteindelijk wel zelf.
Daarnaast hebben dit soort dingen denk ik veel meer te maken met ideeën over wie je gelooft dat je zou moeten of hoort te zijn dan met wie je werkelijk bent
TS heeft een probleem, jij zegt: het probleem van TS komt doordat hij/zij vlucht voor interne problemen en geen vrede met zichzelf heeft. Dit is de kern van je argument in dit topic en bijna alle topics waar je reageert. Vandaar dat ik al begreep dat het uit je eigen ervaring kwam. Van wat ik over jouw persoonlijke verhaal heb gelezen, geloof ik zeker dat jij er op die manier uit bent gekomen. Dat was niet makkelijk en daar mag je zeker trots op zijn. Maar begrijp jij dat jouw verhaal niet het enige mogelijke verhaal is, dat de wereld niet alleen maar uit Canillasen bestaat? In sommige topics is je reactie spot on, maar in andere is jouw vroegere probleem niet het kernprobleem.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:54 schreef Canillas het volgende:
Mensen zijn sociale wezens en zijn dus ontworpen om boodschappen van de omgeving te ontvangen en te verwerken. Als je vader, moeder, partner, vriend, kennis of zelfs een onbekende iets tegen je zegt, hecht je daar in meer of mindere mate waarde aan. Dat is niet meer dan natuurlijk. Hoewel het klopt dat je zelf de controle moet nemen over de verwerking van deze boodschappen - wat doe je ermee - kost het energie om ze te pareren. Die controle over de verwerking is namelijk niet vanzelfsprekend - er zijn vele psychologische mechanismen onderzocht die invloed uitoefenen bij het verwerkingsproces van boodschappen. Zie voor een overzicht bijvoorbeeld het boek Influence, Cialdini. Dit boek documenteert ook dat mensen stelselmatig de invloed van die mechanismen onderschatten, en de mate waarin zij zelf bewust in controle zijn overschatten.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 16:35 schreef Canillas het volgende:
Het enige wat energie kost is verzet, daarnaast heb jij het over druk alsof het een gegeven is dat die druk er is. Die druk is er omdat jij die ervaart, hij is er omdat ie jou is maar dat is iets wat je zelf doet.
Je doet hier aannames die je voor jezelf op een bepaalde manier staaft. dat is prima, het is echter geen waarheid. Je noemt dingen die allemaal binnen komen bij je, klopt, waar jij je aandacht aan besteed zal je zelf moeten leren bepalen wil je daar mee omgaan op een manier dat je er iets aan hebt.quote:Op woensdag 9 mei 2012 11:42 schreef Polarcat het volgende:
Mensen zijn sociale wezens en zijn dus ontworpen om boodschappen van de omgeving te ontvangen en te verwerken. Als je vader, moeder, partner, vriend, kennis of zelfs een onbekende iets tegen je zegt, hecht je daar in meer of mindere mate waarde aan. Dat is niet meer dan natuurlijk.
Dit is een belangrijk punt want je hebt het over controle, controle die er helemaal niet is. Controle is de grootste illusie en je hebt controle ook niet nodig, wat je nodig hebt is acceptatie en leren durven loslaten. Je ervaart op een bepaald moment druk omdat je het idee hebt dat iemand iets van je verwacht, wat is de reden om te beslissen daar aandacht aan te besteden in plaats iets leuks en positief voor jezelf of samen met anderen te gaan doen?quote:Hoewel het klopt dat je zelf de controle moet nemen over de verwerking van deze boodschappen - wat doe je ermee - kost het energie om ze te pareren. Die controle over de verwerking is namelijk niet vanzelfsprekend - er zijn vele psychologische mechanismen onderzocht die invloed uitoefenen bij het verwerkingsproces van boodschappen. Zie voor een overzicht bijvoorbeeld het boek Influence, Cialdini. Dit boek documenteert ook dat mensen stelselmatig de invloed van die mechanismen onderschatten, en de mate waarin zij zelf bewust in controle zijn overschatten.
Leren omgaan met die druk kan je doen door je eigen mening en denkbeelden voor op te stellen omdat je die ontwikkeld en onderbouwd hebt op een manier die bij je past. Je noemt het nu meteen al druk, dan heb je daarin al een stap gezet, je kan het ook zien als iets wat er gewoon is en waar je, net zoals alle dingen die er zijn, mee kan en mag doen wat je wil. Je hebt het over pareren van de druk, waarmee je je dus al ingelaten hebt met het idee dat die druk er is en niet alleen in je hoofd bestaat. Je bent dan al bezig conclusies ergens aan te verbinden, misschien gaat dat (nu nog) sneller dan je door hebt maar je doet het zelf.quote:Dus ja: TS moet leren omgaan met die druk. Maar nee: ze doet het niet simpelweg zichzelf aan - dit is een normaal gevolg van de maatschappelijke boodschappen en grote keuzevrijheid, en wordt ook als zodanig herkend in de psychologie. Zie bijvoorbeeld het filmpje van Barry Schwartz eerder in dit topic.
Het idee van schuld bestaat alleen je jezelf als slachtoffer neerzet.quote:Overigens schrijf ik vanuit studie en mijn ervaring als docent, niet als iemand die graag in een slachtofferrol wil blijven zitten. Mijn interesse is simpelweg het begrijpen van psychologische mechanismen en het toepassen van dat begrip. De reden dat ik hier de moeite neem om te reageren is omdat voor mensen als TS de erkenning dat het niet puur hun eigen schuld is, belangrijk is. Het is wél hun eigen verantwoordelijkheid om ermee om te gaan. Daar ben ik vanaf het begin af aan duidelijk over geweest, en wat dat betreft zijn we het eens. Maar de erkenning is en blijft essentieel, en dat is precies wat ik met mijn eerste post beoogde. Dat jij dat als een klaagzang bestempelt, zegt meer over jouw door ervaringen gekleurde perceptie van dit topic dan over mijn reactie.
hoe weet jij dit zeker?quote:Op woensdag 9 mei 2012 13:10 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je doet hier aannames die je voor jezelf op een bepaalde manier staaft. dat is prima, het is echter geen waarheid.
Omdat er gesteld wordt dat er een bepaalde waarde aan iets gehecht wordt, wat mogelijk zo kan zijn maar zeker niet zo moet zijn; dus geen absolute waarheid.quote:
hoe weet je zeker dat er mensen zijn bij wie het niet zo is, bedoel ikquote:Op woensdag 9 mei 2012 14:02 schreef Canillas het volgende:
[..]
Omdat er gesteld wordt dat er een bepaalde waarde aan iets gehecht wordt, wat mogelijk zo kan zijn maar zeker niet zo moet zijn; dus geen absolute waarheid.
Hier zijn we het over eens: je zult zelf actie moeten ondernemen.quote:Op woensdag 9 mei 2012 13:10 schreef Canillas het volgende:
De druk die de maatschappij op mensen die daar vatbaar voor zijn legt is klote, mag duidelijk zijn. Feit dat je daar uit kan komen wanneer je voldoende positief investeert is fijn. Zie het als een uitdaging, onderdeel van je eigen verhaal wat je beter uitkwam, maak er iets moois van. Maar verspil je tijd en moeite niet aan dingen als schuld of onderzoeken van wie of wat dan ook; leer voor jezelf te leven.
De gevolgen van de boodschappen van anderen zitten inderdaad in je hoofd - dat heb ik nooit ontkend - en jouw suggestie is dat je niet moet proberen controle uit te oefenen over die buitenwereld, maar beter met je binnenwereld aan de slag kunt gaan. Je suggereert acceptatie en loslaten - de manier waarop je die boodschappen van buiten verwerkt. Laat ik dat nu al precies beschreven hebben in het stuk tekst wat je citeerde:quote:Op woensdag 9 mei 2012 13:10 schreef Canillas het volgende:
Dit is een belangrijk punt want je hebt het over controle, controle die er helemaal niet is. Controle is de grootste illusie en je hebt controle ook niet nodig, wat je nodig hebt is acceptatie en leren durven loslaten.
Het is je hoofd, je denken wat vijanden en druk ziet en ervaart, ga je daar in mee dan wordt het echt. het blijft uiteindelijk een illusie. Wanneer je gelooft dat wat zich in je gedachten afspeelt een waarheid is ben je niet aan het leven maar aan het overleven, en dat geeft op z'n minst stress.
Ik noemde het controle over de verwerking, maar als acceptatie en leren loslaten niet binnen jouw definitie van "controle over verwerking" past, mag je die term vervangen met "acceptatie en loslaten". Het punt blijft: dat proces kost energie, en hoe meer boodschappen je binnen krijgt, hoe meer energie je dus kwijt bent. Let wel: ik zeg hiermee niet dat je het niet moet of kan verwerken op een gezonde manier! Dat is het essentiële verschil tussen mijn standpunt en een slachtofferrol. Maar het is niet meer dan redelijk om mensen erkenning te geven voor de energie die ze moeten investeren in het omgaan met dit soort boodschappen. Dáárom is het druk.quote:Op woensdag 9 mei 2012 11:42 schreef Polarcat het volgende:
Hoewel het klopt dat je zelf de controle moet nemen over de verwerking van deze boodschappen - wat doe je ermee - kost het energie om ze te pareren. Die controle over de verwerking is namelijk niet vanzelfsprekend - er zijn vele psychologische mechanismen onderzocht die invloed uitoefenen bij het verwerkingsproces van boodschappen. Zie voor een overzicht bijvoorbeeld het boek Influence, Cialdini. Dit boek documenteert ook dat mensen stelselmatig de invloed van die mechanismen onderschatten, en de mate waarin zij zelf bewust in controle zijn overschatten.
Nee hoor, dat hoeft niet. Ik kies ervoor om de stevig experimenteel onderbouwde resultaten te geloven, die ik in mijn vorige post noemde. Als jij liever je eigen theorieën aanhangt, mag dat best.quote:Op woensdag 9 mei 2012 13:10 schreef Canillas het volgende:
Als de psychologie het erkent moeten we ons daar allemaal maar bij neerleggen? Een vak gebied met het meeste onbekend terrein, meeste misverstanden, wat nog letterlijk in z'n kinderen schoenen staat?
Omdat de wereld niet alleen maar uit Canillasen bestaat. Wetenschappelijk verantwoord onderzoek neemt een grote en gevarieerde groep mensen. Dit is essentieel als je psychologie wilt gebruiken om mensen te helpen, want niet iedereen is zoals jij.quote:Op woensdag 9 mei 2012 13:10 schreef Canillas het volgende:
Waarom iets uit een boek of onderzoek als uitgangspunt nemen als je ook jezelf als uitgangspunt kan nemen?
Wetenschap pretendeert niet de absolute waarheid te kunnen geven, maar wel zeer waarschijnlijke antwoorden. Zie http://www.mikalac.com/tech/sci/scimethod.html vanaf:quote:Op woensdag 9 mei 2012 14:29 schreef Canillas het volgende:
echt 'waar' is het uiteindelijk toch niet; het is zo waar als je het zelf maakt
Zelfde geldt voor geloven dat dingen bewezen zijn; hoeveel zaken zijn er wel niet geweest die anders bleken dan ooit bewezen was? Dingen willen zien als bewezen kan voort komen uit de wens dat er dingen zijn vast staan, alsof dat zekerheid geeft, ook dat is een illusie, 1 waar je heel goed zonder kan.
Door deze methode is de betrouwbaarheid van wetenschappelijke resultaten vele malen groter dan die van één enkeling met zijn persoonlijke ervaring.quote:Since science relies on inductive reasoning based on mathematical probability and statistics to establish empirically true statements, there are few absolute truths in science, viz., the speed of light in a vacuum. Instead, its conclusions are usually considered "probable" or "improbable" rather than absolute. However, when the evidence for truth is overwhelming, scientists for convenience call these extremely probable statements "facts" and "laws", which become the foundations for discovering other probable facts and laws.
Juist, en dat kan om te beginnen zijn volledige verantwoordelijkheid voor jezelf nemen en niet iets of iemand anders buiten je de schuld geven van hoe je dingen zelf aan pakt.quote:Op woensdag 9 mei 2012 21:58 schreef Polarcat het volgende:
Hier zijn we het over eens: je zult zelf actie moeten ondernemen.
Verzet kost energie, acceptatie geeft energie. Druk voelen is iets wat gebeurt wanneer je je verzet op wat voor manier dan ook, dan is dat al aan de gang, dat is druk. Je verzet je dan namelijk tegen iets wat er is.quote:Ik noemde het controle over de verwerking, maar als acceptatie en leren loslaten niet binnen jouw definitie van "controle over verwerking" past, mag je die term vervangen met "acceptatie en loslaten". Het punt blijft: dat proces kost energie, en hoe meer boodschappen je binnen krijgt, hoe meer energie je dus kwijt bent. Let wel: ik zeg hiermee niet dat je het niet moet of kan verwerken op een gezonde manier! Dat is het essentiële verschil tussen mijn standpunt en een slachtofferrol. Maar het is niet meer dan redelijk om mensen erkenning te geven voor de energie die ze moeten investeren in het omgaan met dit soort boodschappen. Dáárom is het druk
Klopt en dat is ook zeker goed. keerzijde daarvan is echter wel weer het uitgaan dat het voor anderen ook zo zal zijn omdat dat uit een onderzoek naar voren kwam, hoe algemener je iets maakt des te meer ga je voorbij aan het specifieke.quote:Omdat de wereld niet alleen maar uit Canillasen bestaat. Wetenschappelijk verantwoord onderzoek neemt een grote en gevarieerde groep mensen. Dit is essentieel als je psychologie wilt gebruiken om mensen te helpen, want niet iedereen is zoals jij.
Ik vind dat er in alles wat je post wel wat zit, behalve in dit omdat je hier nu iemand aan raad het advies om volledig jezelf te worden, verantwoording voor jezelf te nemen, je eigen identiteit te ontwikkelen die voorop durven stellen en in het algemeen gezien te gaan voor een leuk, voldoening gevend en vooral ook passend leven met een korrel zout te nemen. Al die dingen zijn namelijk niet mogelijk wanneer je niet op goede voet met jezelf staat, dan blijft er altijd een deel twijfel/angst/onzekerheid bestaan omdat je jezelf niet volledig erkent of erger nog, afkeurt. het begint allemaal toch echt bij jezelf, vanuit jezelf zodat dat naar de dingen buiten je door kan uitwerken. Dat is mijn inziens gewoon slecht advies en vind het behoorlijk uit de toon vallen bij wat voor de rest een goed onderbouwd verhaal is. Daarbij komt dat het advies ''volledig je werkelijk zelf worden'' heel algemeen is maar voor iedereen wat anders zal betekenen omdat iedereen anders is, maar vrij je eigen zelf zijn wil iedereen ga ik dan maar vanuit en dat kan niet zolang je jezelf klein houdt op wat voor manier dan ook.quote:Met die notie geef ik jou het podium voor een eventuele laatste reactie. Ik hoop dat je in het vervolg je adviezen kunt nuanceren en niet zomaar bovenop elk topic springt met: "volgens mij ben je voor interne conflicten aan het vluchten; heb jij wel vrede met wie je bent?". Er zijn meer oorzaken voor problemen dan alleen dat. Mocht je het daar niet mee eens zijn, dan hoop ik in ieder geval dat TS de adviezen van Canillas met een kritische korrel zout neemt aangezien zijn persoonlijke ervaringen niet persé voor iedereen hoeven te gelden. Behalve voor zoekende mensen die ze maar vaak en stellig genoeg aangepraat worden: dan wordt het een self-fulfilling prophecy. En dat zou toch erg jammer zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |