abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111204892
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 15:07 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Godgloeiende. Ik begin te denken aan kwade wil: werkelijk elke zin, en niet alleen van mij, interpreteer je anders dan hij bedoeld is. En dan vooral de negatieve kant op.
Je lijkt wel een ...... oh nee, dat gaat dan weer te ver.
Je beschuldigt mij toch van onverdraagzaamheid door anderen mijn wil op te leggen.?
De diskussie ging over Indië-herdenkingen en je had het over "je"
Wees dan duidelijk als je weer terugschakelt naar je anti-jodenmodus
pi_111205024
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 15:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mijn punt is dat die niet bestaan.
Met een ondertoon van.... waarom begin je er dan over ?
Laat maar. Ik moet werken. Probeer mijn posts nog een keer begrijpend te lezen oid :')
Conscience do cost.
pi_111205207
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 15:15 schreef ems. het volgende:

[..]

Laat maar. Ik moet werken. Probeer mijn posts nog een keer begrijpend te lezen oid :')
werk ze !
pi_111209286
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:37 schreef yvonne het volgende:
'wat weten jongeren nou van Korea, van Indonesië"
Ja dank je de koekkoek, ZORG dan dat ze in ieder geval weten van Indonesië
Ik als nazaat van voormalig nederlandse indiërs kon maar niet begrijpen dat in de gehele geschiedenislesstof over WO II er met geen woord werd gerept over Azië. Altijd dat "gezeur" over joden en duitsers, maar over de jappenkampen hoorde je niets. Mijn moeder en grootouders hebben e.e.a. zelf meegemaakt en ik heb de gevolgen gezien. Ik vind dit een gemiste kans en eigenlijk ook een grof schandaal. Dit gedeelte hoort net zo goed in de lesstof thuis. Het was een WERELD-oorlog en niet alleen een EUROPEESE oorlog.
pi_111209342
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

het zijn niet alleen de jongeren die niets of nauwelijk iets weten van Indonesie helaas -O-

heel Nederland wil er niets over horen (of er moeten weer misdaden boven water komen)
En dan willen we er nog steeds niets over horen....
pi_111209762
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een aparte dag om het collectief te beleven kan ook. Dat vinden velen mooier, helender, meer eerbetoon.
Ik ben Indisch. En op 15 augustus denk ik vooral aan mijn familie en oudere kennissen die er niet meer zijn. Waarvan de meesten ver na de oorlog overleden. Maar die herdenking gaat wel over hun. Het is hun geschiedenis.En dus mijn voorgeschiedenis.. Het gaat ook over de geschiedenis van niet gewenst zijn in Indonesië en zo is men de diaspora ingegaan. En om dat collectief te beleven vind ik ook wel waardevol.
Idd... dan herdenk je meer dan het eind van de wereldoorlog en de capitulatie van Japan.
Het specifiek herdenken van de Japanse soldaten ( rouwen om, eerbetoon geven aan) hoort daar niet bij.
Natuurlijk denk ik op die dag ook aan de honderdduizenden van Hirosjima en Nagasaki die vermoord zijn.
herkenbaar.
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 16:46:27 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111209982
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 16:33 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Ik als nazaat van voormalig nederlandse indiërs kon maar niet begrijpen dat in de gehele geschiedenislesstof over WO II er met geen woord werd gerept over Azië. Altijd dat "gezeur" over joden en duitsers, maar over de jappenkampen hoorde je niets. Mijn moeder en grootouders hebben e.e.a. zelf meegemaakt en ik heb de gevolgen gezien. Ik vind dit een gemiste kans en eigenlijk ook een grof schandaal. Dit gedeelte hoort net zo goed in de lesstof thuis. Het was een WERELD-oorlog en niet alleen een EUROPEESE oorlog.
inderdaad zeg!

de slag in de Javazee word herdacht maar verder word heel dat stukje Nederlandse geschiedenis zo diep mogelijk weggestopt helaas terwijl er toch veel over te vertellen valt

dan zie ik liever daar wat meer aandacht voor op 4 mei dan voor een 10tal gesneuvelde bezetters
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 6 mei 2012 @ 16:50:57 #83
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_111210230
quote:

Altijd dat "gezeur" over joden en duitsers, maar over de jappenkampen hoorde je niets. Mijn moeder en grootouders hebben e.e.a. zelf meegemaakt en ik heb de gevolgen gezien.
Dank de joodse lobby maar. Je hebt zeker een punt. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_111214830
quote:

[..]

Dat ook, maar het was indertijd ook nog een kolonie van ons, waar we de zorgplicht hadden. Wel de rijkdom ophalen, maar niet de zorg dragen is wel slap.

Overigens wordt hier ook het Oostfront amper behandeld, als ik me goed herinner.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 18:52:54 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111215056
oostfront heeeeel globaal bij ons

gek genoeg kan ik me vooral herinneren hoe ver de Duitsers zijn gekomen maar niet wat er daarna met ze gebeurde!

maar het was natuurlijk een flinke oorlog en dat kun je niet allemaal in een globale geschiedenisles van 2x50 minuten per week behandelen, dan snap ik dat het oostfront afvalt omdat daar weinig Nederlanders zijn ingezet
  zondag 6 mei 2012 @ 19:00:25 #86
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_111215341
Laat staan Noord-Afrika en Italië. Of de Balkan en Griekenland.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 19:04:17 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111215481
ja etc. etc.

het is niet echt mogelijk om de complete oorlog overal even goed te belichten
ook niet echt nodig imo
pi_111215553
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:52 schreef sp3c het volgende:
oostfront heeeeel globaal bij ons

gek genoeg kan ik me vooral herinneren hoe ver de Duitsers zijn gekomen maar niet wat er daarna met ze gebeurde!

maar het was natuurlijk een flinke oorlog en dat kun je niet allemaal in een globale geschiedenisles van 2x50 minuten per week behandelen, dan snap ik dat het oostfront afvalt omdat daar weinig Nederlanders zijn ingezet
Ja inderdaad: de vergelijking met Napoleon, dat niemand ooit Moskou had gehaald. En de slag om Stalingrad.

Maar dat er van sommige dorpen amper een man terugkwam naar huis hoorde ik pas veel later.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 6 mei 2012 @ 19:26:55 #89
13462 BansheeBoy
pi_111216277
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:04 schreef sp3c het volgende:
ja etc. etc.

ook niet echt nodig imo
Nee, alleen het joodse lijden is relevant. Schandalig. :{

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 19:28:00 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111216329
quote:
15s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:26 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Nee, alleen het joodse lijden is relevant. Schandalig. :{

doe ff serieus mee of houd je erbuiten aub
  zondag 6 mei 2012 @ 19:30:24 #91
13462 BansheeBoy
pi_111216432
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

doe ff serieus mee of houd je erbuiten aub
Ik wil je absoluut geen woorden in de mond leggen, maar ging er vanuit dat je dit bedoelde. :{

Moderator zondag 6 mei 2012 @ 19:35:15 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111216616
die post heeft geen fluit met de grote boze jode te maken, ga alstublieft ergens anders trollen
  zondag 6 mei 2012 @ 19:42:39 #93
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111216908
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat ook, maar het was indertijd ook nog een kolonie van ons, waar we de zorgplicht hadden. Wel de rijkdom ophalen, maar niet de zorg dragen is wel slap.

Overigens wordt hier ook het Oostfront amper behandeld, als ik me goed herinner.
Tja, mij is verteld dat 'er in het oosten ook oorlog was en dat we toen Indië zijn kwijtgeraakt'. De politionele acties of de jappenkampen, om maar wat te noemen, zijn meen ik in twee of drie zinnen uiteengezet.

Stalingrad werd wel redelijk uitgebreid behandeld, over Kursk is ook wel wat verteld. Verder heeft de nadruk inderdaad op de oorlog hier in het westen van Europa gelegen.
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 19:57:56 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111217673
wat op zich niet gek is maar 'ons Indie' moet wel wat beter belicht worden dan wat ik ervan geleerd heb in de schoolbanken

dat ging van de VOC naar de dekolonisatie in 3 lesuren ofzo en van nieuw Guinnea had ik zonder het internet uberhaupt nog niet gehoord _O-
pi_111217824
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:04 schreef sp3c het volgende:
ja etc. etc.

ook niet echt nodig imo
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen helemaal niets erover vertellen en tot in detail doornemen.
In mijn beleving wordt bijna in detail stilgestaan bij het oorlogsverleden in NL/europa, zie bijv. de vele oorlogsfilms, met oorlogswinter als kers op de taart, terwijl er nul komma nul aandacht is voor wat er in Indonesië/Azië gebeurde. Ach ja, die birma-spoorlijn daar hebben we vaag nog wat van gehoord. Maar verder? Dat mag best anders. Al was het maar eens een documontaire of zo.
pi_111217877
quote:
Al was het maar eens een documontaire of zo.
Die zijn er meer dan zat en komen vaak genoeg op tv.

Of bedoel je op school?
Conscience do cost.
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 20:02:03 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111217879
ben ik het mee eens ja
pi_111218397
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:57 schreef sp3c het volgende:
wat op zich niet gek is maar 'ons Indie' moet wel wat beter belicht worden dan wat ik ervan geleerd heb in de schoolbanken

dat ging van de VOC naar de dekolonisatie in 3 lesuren ofzo en van nieuw Guinnea had ik zonder het internet uberhaupt nog niet gehoord _O-
Klopt. In mijn schooltijd was er nog meer tijd besteed aan VOC en Suriname/Antillen, dan aan Indonesië. Maar wat mij vooral pijn deed, was het totale gebrek aan aandacht voor Indonesië tijdens de behandeling van WO2. Het schitterde gewoonweg in totale afwezigheid. Het werd niet eens genoemd of aangestipt. Dat vond ik toen (maar ook nu nog) een onnodige en zinloze schoffering van landgenoten.
pi_111218456
De birma-spoorweg is in Nederland bekend geworden door Amerika en Engeland die films en docu's maakten door de jaren heen. Net zoals de dwangarbeidkampen voor pows in Japan. Daar waren ook veel Engelsen en Amerikanen.
Minder bekend zijn de powkampen in de Molukken en de pakanbaroespoorweg. Terwijl die net zo verschrikkelijk waren met dezelfde dodenpercentages van 20%. Een paar jaar terug realiseerde ik me pas dat de nazi-powkampen voor de geallieerde soldaten uit het westen minder verschrikkelijk waren, met veel minder doden als de Japanse kampen.
Let wel: ik heb het niet over de nazi-burgerkampen en de nazi-kampen voor russische pows ed.
pi_111218468
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 20:02 schreef ems. het volgende:

[..]

Die zijn er meer dan zat en komen vaak genoeg op tv.

Of bedoel je op school?
Ik bedoel dus op school. En meer in het bijzonder de basisschool, hoewel ik ook op VO graag wat meer aandacht zie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')