abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:01:12 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111198422
Het joodse actiecomité Tradition is our Future (TOF) voert vrijdag in het Gelderse Vorden actie tegen de herdenking van Duitse soldaten. Dat zal het doen 'vanuit de lucht', zegt een woordvoerder. "Het morele kompas van de lokale bestuurders is, net als zeventig jaar geleden, ver te zoeken", laat hij weten.

Deelnemers aan de dodenherdenking kunnen op de begraafplaats kiezen voor een route die ook langs de graven van tien Duitse militairen voert, zo werd dinsdag bekend. TOF vindt dat er geen plaats moet zijn voor gevallen Duitsers. Wat het comité vrijdag precies onderneemt wil de woordvoerder niet kwijt. "We willen niet dat de burgemeester achter onze plannen komt en ze dan kan dwarsbomen."

Burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst, waar Vorden onder valt, liet eerder weten het sentiment te begrijpen. Hij wil er echter geen stokje voor steken, omdat niemand wordt gedwongen de Duitsers te herdenken. Hij is vrijdag bij de herdenking in Vorden aanwezig. Welke route hij kiest is nog onduidelijk.

Bron: Joodse 'actie uit de lucht' bij herdenking Vorden

-----

Ik vind dit persoonlijk te ver gaan.
Ja, het is vreselijk wat men gedaan heeft met de jodenvervolging, maar er zijn ook duizenden goede Duitsers vermoord omdat die het niet met Hitler eens waren.
En die mogen dan nier herdacht worden, terwijl die ook joden hielpen tijdens de razzia's enzovoorts.
Dat actiecomité moet eens goed achter hun oren gaan krabben aangezien dit nergens op slaat.
Vind ik.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_111198492
Maak dat de Joden maar eens wijs ja, altijd maar slachtoffertje spelen :r
  zondag 6 mei 2012 @ 12:04:36 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_111198517
Dat, naast de actie van CIDI en NIOD

Het staat iig eens op de kaart
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 6 mei 2012 @ 12:05:25 #4
241662 Jian
Well, well, well
pi_111198536
Zou Harry Patch zijn verhaal in dit topic appreciëren, zou Harry net zo vergevingsgezind zijn richting de SS als richting die frontsoldaten van de andere kant, die net als hij streden tegen vijandelijke soldaten omdat ze niet anders konden. Ik vraag het me af.!?

quote:
Een gedicht en een 15-jarige waarover volwassen mensen van een commité deze woorden nodig vonden:
"Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam."
Niet kies, het kind is niet verantwoordelijk voor de daden van zijn oudoom en beseft ook niet, wat dit gedicht bij sommige mensen kan/zal losmaken. Dat maakt dit gedicht voorlezen op 4 mei tijdens de dodenherdenking echter niet minder kwetsend en onacceptabel.
  zondag 6 mei 2012 @ 12:10:22 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_111198650
Immers de nazaat van de oorlogsmisdadiger is nog net binnen de 3de generatie :')
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:14:29 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111198736
http://nieuwsuur.nl/video/369851-herdenken-of-verzoenen.html
David Bernauw
'iedereen die zich slachtoffer voelt gaat meedoen'
'Niet verbreden, dan krijg je alleen maar concurrerende groepen'
'kinderen van NSB-ers die soms na de oorlog flink gepest werden'

Kinderen van NSB-ers werden niet soms een beetje gepest, kinderen van NSB-ers werden in kampen opgesloten, bijv in Kamp Vught
quote:
Onder meer verbleven er na juli 1945 kinderen van NSB'ers en Nederlandse Duitsers tezamen met bejaarde collaborateurs. Deze personen waren aan een regime onderworpen waarbij 'goede' Nederlanders als bewakers het morele recht opeisten om deze pro-Duitse 'foute' personen, waaronder meelopers, kinderen en jongeren, met harde hand te 'tuchtigen' (te bestraffen). Aan dit regime van willekeur kwam echter bij aanvang van 1946 een einde door instructies van bovenaf.
Dat meneer Brauw van het NIOD is soms een beetje pesten?!

Dit is geschiedenis verkrachten. En dat door een nationaal instituut.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:15:01 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111198751
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:05 schreef Jian het volgende:
Zou Harry Patch zijn verhaal in dit topic appreciëren, zou Harry net zo vergevingsgezind zijn richting de SS als richting die frontsoldaten van de andere kant, die net als hij streden tegen vijandelijke soldaten omdat ze niet anders konden. Ik vraag het me af.!?

[..]

Niet kies, het kind is niet verantwoordelijk voor de daden van zijn oudoom en beseft ook niet, wat dit gedicht bij sommige mensen kan/zal losmaken. Dat maakt dit gedicht voorlezen op 4 mei tijdens de dodenherdenking echter niet minder kwetsend en onacceptabel.
Dank je., hier gaat het me nu al topics lang om.

zondag 6 mei 2012 @ 12:16:22 #8
241662 Jian
Well, well, well
pi_111198786
quote:
7s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:03 schreef Ron.Jeremy het volgende:
Ja, wann flauwekul, het was oorlog en je had aan de ene kant het Duitse leger en aan de andere kant het Joodse leger en ja dan vallen er slachtoffers, aan beide zijden, logisch. Maar die Joden waren weer meer slachtoffer hoor, wat een jankerds :{w
  Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:20:54 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111198915
http://hetverhalenarchief(...)n-interneringskampen
Zoveel kampen waren er, en daar werd idd 'soms flink gepest'
Tot 1951.

Ik raad Dhr Bernauw aan zich eens wat meer te verdiepen in onze vaderlandse geschiedenis

zondag 6 mei 2012 @ 12:22:44 #10
93664 waht
Mushir
pi_111198968
quote:
7s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:03 schreef Ron.Jeremy het volgende:
Een complot is het.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:25:10 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111199020
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:05 schreef Jian het volgende:

Bovenste niet gezien, ja de Harry zoals ik hem kende zou zijn verhaal in dit topic gewaardeerd hebben.

zondag 6 mei 2012 @ 12:26:15 #12
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111199045
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:16 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja, wann flauwekul, het was oorlog en je had aan de ene kant het Duitse leger en aan de andere kant het Joodse leger en ja dan vallen er slachtoffers, aan beide zijden, logisch. Maar die Joden waren weer meer slachtoffer hoor, wat een jankerds :{w
Stel je voor. Zo'n gezin met vijf kinderen tegen een groepje Duitse militairen, en dan ook nog op eigen terrein. Dat moeten die Joden toch makkelijk kunnen winnen?
pi_111199139
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:14 schreef yvonne het volgende:
http://nieuwsuur.nl/video/369851-herdenken-of-verzoenen.html
David Bernauw
'iedereen die zich slachtoffer voelt gaat meedoen'
'Niet verbreden, dan krijg je alleen maar concurrerende groepen'
'kinderen van NSB-ers die soms na de oorlog flink gepest werden'

Kinderen van NSB-ers werden niet soms een beetje gepest, kinderen van NSB-ers werden in kampen opgesloten, bijv in Kamp Vught

[..]

Dat meneer Brauw van het NIOD is soms een beetje pesten?!

Dit is geschiedenis verkrachten. En dat door een nationaal instituut.
Mijn schoonzus was geboren in kamp Vught. En ik heb haar foute moeder gekend.
Aardige moeder die het niet makkelijk had na de oorlog , vooral doordat haar man overleed, zij moest sappelen met een bijstanduitkerinkje voor 6 kinderen en haar familie liet haar in de steek.
Maar zei hij "flink gepest" ? Dat is toch wat anders dan "beetje gepest" zoals jij zijn woorden samenvat

Verder: Barnauw is gewoon konsekwent uitgaand van zijn mening om de herdenking op de Dam te beperken tot de oorlog, de verschrikkingen van het nazisme, een eerbetoon aan de slachtoffers.
  zondag 6 mei 2012 @ 12:30:18 #14
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_111199162
Ik ben all for het herdenken van de 'gewone' Duitse soldaat hoor, en wat mij betreft ook gewoon op 5 mei, maar ging Dodenherdenking niet om het herdenken van alle gesneuvelde Nederlandse burgers en soldaten?

Pas dan de herdenking aan om het een nog algemenere dodenherdenking te maken, net zoals hij eerder is aangepast om andere conflicten dan WO2 te bevatten.
Ik ga naar huis.
  zondag 6 mei 2012 @ 12:34:41 #15
241662 Jian
Well, well, well
pi_111199273
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:25 schreef yvonne het volgende:

[..]

Bovenste niet gezien, ja de Harry zoals ik hem kende zou zijn verhaal in dit topic gewaardeerd hebben.
de rest van de vraag hoef je niet te beantwoorden, dat kan ik zelf wel invullen, ook al heb ik Harry niet persoonlijk gekend.
  Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:37:14 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111199352
'wat weten jongeren nou van Korea, van Indonesië"
Ja dank je de koekkoek, ZORG dan dat ze in ieder geval weten van Indonesië

Moderator zondag 6 mei 2012 @ 12:37:46 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111199368
quote:
5s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:30 schreef nietzman het volgende:
Ik ben all for het herdenken van de 'gewone' Duitse soldaat hoor, en wat mij betreft ook gewoon op 5 mei, maar ging Dodenherdenking niet om het herdenken van alle gesneuvelde Nederlandse burgers en soldaten?

Pas dan de herdenking aan om het een nog algemenere dodenherdenking te maken, net zoals hij eerder is aangepast om andere conflicten dan WO2 te bevatten.
ja maar waar houd dat aanpassen eigenlijk op?

kunnen we net zo goed ook de dag van de doden gaan vieren net als in Mexico *O*
imo hadden ze het uberhaupt nooit aan moeten passen, daar begon dit hele gedoe
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 12:39:00 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111199399
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:37 schreef yvonne het volgende:
'wat weten jongeren nou van Korea, van Indonesië"
Ja dank je de koekkoek, ZORG dan dat ze in ieder geval weten van Indonesië
het zijn niet alleen de jongeren die niets of nauwelijk iets weten van Indonesie helaas -O-

heel Nederland wil er niets over horen (of er moeten weer misdaden boven water komen)
  Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:39:45 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111199415
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mijn schoonzus was geboren in kamp Vught. En ik heb haar foute moeder gekend.
Aardige moeder die het niet makkelijk had na de oorlog , vooral doordat haar man overleed, zij moest sappelen met een bijstanduitkerinkje voor 6 kinderen en haar familie liet haar in de steek.
Maar zei hij "flink gepest" ? Dat is toch wat anders dan "beetje gepest" zoals jij zijn woorden samenvat

Verder: Barnauw is gewoon konsekwent uitgaand van zijn mening om de herdenking op de Dam te beperken tot de oorlog, de verschrikkingen van het nazisme, een eerbetoon aan de slachtoffers.
Bij mijn weten word dit al een jaartje of wat gehanteerd;

'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij
vredesoperaties.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar vrijwel alle landen in de wereld bij betrokken waren, kwamen naast militairen grote aantallen burgers om. In Nederland herdenken we op 4 mei alle Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Velen zijn omgekomen omdat zij in verzet kwamen of stierven door oorlogsgeweld of uitputting. Maar bovenal kwamen tallozen om het leven door doelbewuste en systematische vervolging en moord. Onder hen Joden, Sinti en Roma en andere groepen die de nazi’s als minderwaardig beschouwden. Op 4 mei herdenken we ook de Nederlandse slachtoffers van de oorlogssituaties en vredesoperaties die na de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.

Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:40:28 #20
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111199432
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

het zijn niet alleen de jongeren die niets of nauwelijk iets weten van Indonesie helaas -O-

heel Nederland wil er niets over horen (of er moeten weer misdaden boven water komen)
Het is ook nog te jong, te kort geleden.

Moderator zondag 6 mei 2012 @ 12:41:45 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111199459
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Het is ook nog te jong, te kort geleden.
het begon 1 jaar na de tweede wereldoorlog en op Nieuw Guinnea na was het 4 jaar later afgelopen
  Admin zondag 6 mei 2012 @ 12:45:46 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111199574
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

het begon 1 jaar na de tweede wereldoorlog en op Nieuw Guinnea na was het 4 jaar later afgelopen
Ik bedoel voor diepgaander onderzoek, betere geschiedschrijving. Daar is het 'te jong' voor :)

zondag 6 mei 2012 @ 12:47:06 #23
241662 Jian
Well, well, well
pi_111199620
quote:
13s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:20 schreef yvonne het volgende:
http://hetverhalenarchief(...)n-interneringskampen
Zoveel kampen waren er, en daar werd idd 'soms flink gepest'
Tot 1951.

is er ook bekend hoeveel er niet zijn teruggekomen .....
  zondag 6 mei 2012 @ 12:49:02 #24
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_111199674
Yvonne, op verzoek nog even een linkje naar mijn discussie met Puma over dit onderwerp. Hopelijk draagt het nog bij aan de discussie hier. :)

[DEF] SC#350 Bacon
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 12:49:25 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111199688
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 12:45 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik bedoel voor diepgaander onderzoek, betere geschiedschrijving. Daar is het 'te jong' voor :)
er is enorm veel over bekend hoor, zowel van binnenlandse als buitenlandse pers, zelfs de Russen hebben allerlei documenten vrijgegeven

lijkt me hoogste tijd voor een wat diepgaander onderzoek!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')