Niet kies, het kind is niet verantwoordelijk voor de daden van zijn oudoom en beseft ook niet, wat dit gedicht bij sommige mensen kan/zal losmaken. Dat maakt dit gedicht voorlezen op 4 mei tijdens de dodenherdenking echter niet minder kwetsend en onacceptabel.quote:Een gedicht en een 15-jarige waarover volwassen mensen van een commité deze woorden nodig vonden:
"Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam."
Dat meneer Brauw van het NIOD is soms een beetje pesten?!quote:Onder meer verbleven er na juli 1945 kinderen van NSB'ers en Nederlandse Duitsers tezamen met bejaarde collaborateurs. Deze personen waren aan een regime onderworpen waarbij 'goede' Nederlanders als bewakers het morele recht opeisten om deze pro-Duitse 'foute' personen, waaronder meelopers, kinderen en jongeren, met harde hand te 'tuchtigen' (te bestraffen). Aan dit regime van willekeur kwam echter bij aanvang van 1946 een einde door instructies van bovenaf.
Dank je., hier gaat het me nu al topics lang om.quote:Op zondag 6 mei 2012 12:05 schreef Jian het volgende:
Zou Harry Patch zijn verhaal in dit topic appreciëren, zou Harry net zo vergevingsgezind zijn richting de SS als richting die frontsoldaten van de andere kant, die net als hij streden tegen vijandelijke soldaten omdat ze niet anders konden. Ik vraag het me af.!?
[..]
Niet kies, het kind is niet verantwoordelijk voor de daden van zijn oudoom en beseft ook niet, wat dit gedicht bij sommige mensen kan/zal losmaken. Dat maakt dit gedicht voorlezen op 4 mei tijdens de dodenherdenking echter niet minder kwetsend en onacceptabel.
Ja, wann flauwekul, het was oorlog en je had aan de ene kant het Duitse leger en aan de andere kant het Joodse leger en ja dan vallen er slachtoffers, aan beide zijden, logisch. Maar die Joden waren weer meer slachtoffer hoor, wat een jankerdsquote:Op zondag 6 mei 2012 12:03 schreef Ron.Jeremy het volgende:
Maak dat de Joden maar eens wijs ja, altijd maar slachtoffertje spelen
Een complot is het.quote:Op zondag 6 mei 2012 12:03 schreef Ron.Jeremy het volgende:
Maak dat de Joden maar eens wijs ja, altijd maar slachtoffertje spelen
Bovenste niet gezien, ja de Harry zoals ik hem kende zou zijn verhaal in dit topic gewaardeerd hebben.quote:Op zondag 6 mei 2012 12:05 schreef Jian het volgende:
Zou Harry Patch zijn verhaal in dit topic appreciëren, zou Harry net zo vergevingsgezind zijn richting de SS als richting die frontsoldaten van de andere kant, die net als hij streden tegen vijandelijke soldaten omdat ze niet anders konden. Ik vraag het me af.!?
Stel je voor. Zo'n gezin met vijf kinderen tegen een groepje Duitse militairen, en dan ook nog op eigen terrein. Dat moeten die Joden toch makkelijk kunnen winnen?quote:Op zondag 6 mei 2012 12:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Ja, wann flauwekul, het was oorlog en je had aan de ene kant het Duitse leger en aan de andere kant het Joodse leger en ja dan vallen er slachtoffers, aan beide zijden, logisch. Maar die Joden waren weer meer slachtoffer hoor, wat een jankerds
Mijn schoonzus was geboren in kamp Vught. En ik heb haar foute moeder gekend.quote:Op zondag 6 mei 2012 12:14 schreef yvonne het volgende:
http://nieuwsuur.nl/video/369851-herdenken-of-verzoenen.html
David Bernauw
'iedereen die zich slachtoffer voelt gaat meedoen'
'Niet verbreden, dan krijg je alleen maar concurrerende groepen'
'kinderen van NSB-ers die soms na de oorlog flink gepest werden'
Kinderen van NSB-ers werden niet soms een beetje gepest, kinderen van NSB-ers werden in kampen opgesloten, bijv in Kamp Vught
[..]
Dat meneer Brauw van het NIOD is soms een beetje pesten?!
Dit is geschiedenis verkrachten. En dat door een nationaal instituut.
de rest van de vraag hoef je niet te beantwoorden, dat kan ik zelf wel invullen, ook al heb ik Harry niet persoonlijk gekend.quote:Op zondag 6 mei 2012 12:25 schreef yvonne het volgende:
[..]
Bovenste niet gezien, ja de Harry zoals ik hem kende zou zijn verhaal in dit topic gewaardeerd hebben.
ja maar waar houd dat aanpassen eigenlijk op?quote:Op zondag 6 mei 2012 12:30 schreef nietzman het volgende:
Ik ben all for het herdenken van de 'gewone' Duitse soldaat hoor, en wat mij betreft ook gewoon op 5 mei, maar ging Dodenherdenking niet om het herdenken van alle gesneuvelde Nederlandse burgers en soldaten?
Pas dan de herdenking aan om het een nog algemenere dodenherdenking te maken, net zoals hij eerder is aangepast om andere conflicten dan WO2 te bevatten.
het zijn niet alleen de jongeren die niets of nauwelijk iets weten van Indonesie helaasquote:Op zondag 6 mei 2012 12:37 schreef yvonne het volgende:
'wat weten jongeren nou van Korea, van Indonesië"
Ja dank je de koekkoek, ZORG dan dat ze in ieder geval weten van Indonesië
Bij mijn weten word dit al een jaartje of wat gehanteerd;quote:Op zondag 6 mei 2012 12:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mijn schoonzus was geboren in kamp Vught. En ik heb haar foute moeder gekend.
Aardige moeder die het niet makkelijk had na de oorlog , vooral doordat haar man overleed, zij moest sappelen met een bijstanduitkerinkje voor 6 kinderen en haar familie liet haar in de steek.
Maar zei hij "flink gepest" ? Dat is toch wat anders dan "beetje gepest" zoals jij zijn woorden samenvat
Verder: Barnauw is gewoon konsekwent uitgaand van zijn mening om de herdenking op de Dam te beperken tot de oorlog, de verschrikkingen van het nazisme, een eerbetoon aan de slachtoffers.
Het is ook nog te jong, te kort geleden.quote:Op zondag 6 mei 2012 12:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
het zijn niet alleen de jongeren die niets of nauwelijk iets weten van Indonesie helaas
heel Nederland wil er niets over horen (of er moeten weer misdaden boven water komen)
het begon 1 jaar na de tweede wereldoorlog en op Nieuw Guinnea na was het 4 jaar later afgelopenquote:
Ik bedoel voor diepgaander onderzoek, betere geschiedschrijving. Daar is het 'te jong' voorquote:Op zondag 6 mei 2012 12:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
het begon 1 jaar na de tweede wereldoorlog en op Nieuw Guinnea na was het 4 jaar later afgelopen
is er ook bekend hoeveel er niet zijn teruggekomen .....quote:Op zondag 6 mei 2012 12:20 schreef yvonne het volgende:
http://hetverhalenarchief(...)n-interneringskampen
Zoveel kampen waren er, en daar werd idd 'soms flink gepest'
Tot 1951.
er is enorm veel over bekend hoor, zowel van binnenlandse als buitenlandse pers, zelfs de Russen hebben allerlei documenten vrijgegevenquote:Op zondag 6 mei 2012 12:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik bedoel voor diepgaander onderzoek, betere geschiedschrijving. Daar is het 'te jong' voor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |