Het moet steeds een som van een aantal min aantal zijn.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:46 schreef Rewimo het volgende:
Euh... 300 + 170 + 6 daarmee kom je op die 476, maar verder
Even zoon van 11 vragen
Ja uitgaande van plustekens kom ik daar dus ook op, maar het is een min-som die het moet worden?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:46 schreef Rewimo het volgende:
Euh... 300 + 170 + 6 daarmee kom je op die 476, maar verder
Even zoon van 11 vragen
Alleen in de plus variant (met geen hondertal bij de tientallen)quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:49 schreef Marie30 het volgende:
Gewoon een aftrekking die op 300 uitkomt?![]()
Heb je geen opgeloste zodat we een verband kunnen ontdekken?
is die 170 wellicht verkeerd opgeschreven?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:51 schreef Ireth het volgende:
[..]
Alleen in de plus variant (met geen hondertal bij de tientallen)
..... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476 (met daarbij de door haar ingevulde uitkomst: 263 + 213 )
400 moest ze verdelen tussen de honderdtallen, dus daar heeft ze 200 en 200 van gemaakt. Daarna moest ze 70 verdelen tussen de tientallen, dus dat is 60 en 10 geworden en 6 heeft ze verdeeld als 3 en 3. Dus 263 + 213. Maar dat was plus. Nu met min snap ik er dus helemaal niks van! En al helemaal niet omdat er 170 bij de tientallen staat!
Dan zou ie er 4x fout in staan? Ze heeft dus 4x dezelfde opgave waarbij ze zelf 4 verschillende antwoorden moet maken.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:58 schreef mschol het volgende:
[..]
is die 170 wellicht verkeerd opgeschreven?
Is dit letterlijk de opgave?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:43 schreef Ireth het volgende:
,,,,,,,, - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Yep, letterlijk overgenomen incl alle streepjes. En die heeft ze dus 4x waarvan er 4x op de stippellijnen een andere som moet komen.quote:
Vraag dan eens aan haar of die komma's misschien willen zeggen dat daar een honderdtal moet staan en die puntjes ene tiental betekenen of zo. Ik vind het maar een gare opgave en die opgeloste maakte me ook niet veel wijzer. Er zijn zo toch te veel verschillende antwoorden mogelijk?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:16 schreef Ireth het volgende:
[..]
Yep, letterlijk overgenomen incl alle streepjes. En die heeft ze dus 4x waarvan er 4x op de stippellijnen een andere som moet komen.
Ow wacht ff, zie nu het rijtje komma'squote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:17 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Vraag dan eens aan haar of die komma's misschien willen zeggen dat daar een honderdtal moet staan en die puntjes ene tiental betekenen of zo. Ik vind het maar een gare opgave en die opgeloste maakte me ook niet veel wijzer. Er zijn zo toch te veel verschillende antwoorden mogelijk?
lolquote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:19 schreef Ireth het volgende:
[..]
Ow wacht ff, zie nu het rijtje komma'sDat is gewoon een stippellijn
Ze heeft stippellijn min stippellijn waar de antwoorden moeten komen
Nee want niemand snapt hier wat TS bedoeld....quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
Neen, want het oplossen op zich is relatief gemakkelijk... alleen de opgave/bedoeling is niet duidelijk...quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
Als je de bedoeling niet eens begrijpt wordt het al een stuk moeilijker hèquote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
Ik wens je veel succes met het begrijpen van het nieuwe rekenen.... het zou zogenaamd een makkelijkere manier zijn om te leren rekenen, maar ga er maar niet vanuit dat er door de nieuwe rekenmethode wel pubers achter de kassa komen te staan die kunnen hoofdrekenen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:52 schreef mschol het volgende:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
776 - 300 -> 476
646 - 170 -> 476
482 - 6 -> 476
476 - 0 -> 0
zoiets lijkt mij met de huidige beschrijving en de gegeven getallen zowat de enige logische mogelijkheid?
(de notatie is mij geheel onbekend overigens, wellicht biedt een foto meer duidelijkheid (als het niet geschreven is))
De dochter van TS is 8, wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:56 schreef frederik het volgende:
zou getal 2 negatief mogen zijn? - - = + zeg maar
niet heel duidelijk inderdaad, wat een vreemde sommenquote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:
[..]
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
[sarcasme] handig..quote:Op zaterdag 5 mei 2012 17:54 schreef Muks het volgende:
T nieuwe rekenen, leuk maar wat doen ze op de middelbare school als eerste : juist ouderwets optellen, aftekken, delen, keer, worteltrekken en zo voorts... bij zoonlief moest er een voldoende voor een toets gehaald worden voor ze echt wiskunde gingen doen. Ik zie dus absoluut het nut niet van deze nieuwe manier van rekenen
en je wilt niet weten hoeveel kinderen er bijles nodig hadden voor simpele sommen als 125*45 of deelsommen met een staartdeling (op ouderwetsche wijze)
Die opgave... er staat: bedenk zelfquote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:
[..]
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom schrijven ze dan opeens 17 tientallen in plaats van 1 honderdtal plus 7 tientallen? En wat heeft die "ontleding" te maken met hoe je die som in elkaar moet zetten?quote:Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.
De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.
Of zit ik helemaal mis?
Ik kan je wel uitleggen wat ze hiermee bedoelen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:11 schreef frederik het volgende:
Ik heb even wat zitten te googlen, en ik kom op http://www2.malmberg.nl/B(...)p%205%20blok%208.pdf een voorbeeld tegen van rekenen met streepjes (pagina 40 van die handleiding, in de pdf pagina 5 van 36)
Die streepjes zouden dan tussenstappen voorstellen, waarbij een getal tussen de streepjes negatief kan zijn (als een groter getal van een kleiner getal afgetrokken wordt).
Ik begin toch te denken dat er een fout in die som zit. Hoe kun je immers ergens 170 als tussen antwoord vandaan krijgen, het is immers nooit hoger dan 90 (90-0), en nooit kleiner dan -90 (0 - 90)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)
Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476
Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.Je bent nèt een seconde na mij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
Ik denk het, hoewel ik jouw uitleg niet helemaal duidelijk kan volgen.quote:Op zondag 6 mei 2012 01:46 schreef Charlea het volgende:
[..]
Je bent nèt een seconde na mij.
IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.quote:Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.
De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.
Of zit ik helemaal mis?
Dat leek me ook de methode, alleen kloppen die aparte berekeningen dan niet.quote:Op zondag 6 mei 2012 08:56 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.
Wat een belachelijke manier van rekenen trouwens. Volgens mij leert een kind meer van simpele rijtjes met optel- en aftreksommen.
quote:Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)
Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476
Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476
Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70.
Bij de min variant lopen we daar dus op vast.
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental
(ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd!)
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
* Rucky wacht in spanning af.quote:Op zondag 6 mei 2012 10:56 schreef YskaFredriksson het volgende:
Nou zoals ik dat net hierboven zie zou ik persoonlijk zeggen dat het niet kloptik heb een vriendn, net een jaar klaar aan de pabo, wiskunde wonder en staat ook voor de klas. Ik ga haar nu smsen!
eenschquote:Op zondag 6 mei 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:
Wat is dat eigenlijk voor nonsens, die "bedenk zelf" sommen??
Gaat de juf dat ook allemaal controleren, of boeit het helemaal niet meer of het goed of fout is?
Lijkt me sterk dat de juf van 30 leerlingen de zelfbedachte sommen gaat nakijken...
En volgens mij snap ik het systeem met de tientallen en dergelijke, maar dan kan er bij een min-som idd geen 170 staan.
Hmm, ik snap je punt. Wat is er eigenlijk mis met het ouderwetse 'lenen bij de buren'?quote:Op zondag 6 mei 2012 10:14 schreef Ireth het volgende:
[..]
Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70.
...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476
Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70.
Bij de min variant lopen we daar dus op vast.
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental
(ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd!)
Ik zou dus deze complete topic uitprinten en aan je dochter meegeven. Als de juf dan om het huiswerk vraagt, kan ze in ieder geval aantonen dat er meer dan gemiddelde moeite in is gestoken.quote:Maar ik weet dan ook niet wat voor kronkel degene die deze rekenmethode bedacht heeft in z'n kop heeft zitten.
quote:Op zondag 6 mei 2012 15:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Mijn wiskunde referentie zegt dat de som niet klopt. Zijn uitleg:
Als ABC - DEF als uitkomst 476 heeft, dan moet A - D 4 of 5 zijn, maar nooit 3. Die 300 klopt dus ook niet.
Hij bevestigt dat de opdracht alleen kloppend ingevuld kan worden indien het eigenlijk een plusopdracht is of indien er negatieve getallen gebruikt kunnen worden, zoals 280 - -196
Hij zegt er tevens bij:
[..]
Ik zou dus deze complete topic uitprinten en aan je dochter meegeven. Als de juf dan om het huiswerk vraagt, kan ze in ieder geval aantonen dat er meer dan gemiddelde moeite in is gestoken.
Het is sowieso een en al drama. Leerlingen op de middelbare school kunnen nauwelijks meer hoofdrekenen dus proberen ze het nu nog op hopeloze wijze te redden.quote:Op zondag 6 mei 2012 16:06 schreef Charlea het volgende:
Ik ben nu zo benieuwd naar de uitleg van de juf.
En boven mij: rekenvaardigheid wordt een nieuw (verplicht?) Examenvak of iets dergelijks. Hartstikke nuttig, kuch, maar daarbij mag je geen rekenmachine gebruiken. In de lessen leer je standaard dingen van de basisschool weer en hoe je Amsterdamse pondenmoet omrekenen en de kgv en ggd etc. Misschien dat ze daardoor dit nu op de basisschool geven omdat ze denken dat dit het rekenen wellicht makkelijker maakt voor in de toekomst?
Nee, want dan zou de som van de getallen niet meer kloppen. Ik denk dat de min een plus had moeten zijn.quote:Op zondag 6 mei 2012 23:01 schreef Inlognaam het volgende:
Kans is denk ik groot dat het om een foutje gaat en dat die 170 eigenlijk 70 moet zijn.
Een slordig foutje.
Ja, maar die exact dezelfde opgave, alleen dan met een plus, die stond direct ernaast toch?quote:Op zondag 6 mei 2012 23:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Nee, want dan zou de som van de getallen niet meer kloppen. Ik denk dat de min een plus had moeten zijn.
Geloof me, schoolboeken barsten van de fouten. Ik spreek uit ervaring.quote:Op zondag 6 mei 2012 23:22 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ja, maar die exact dezelfde opgave, alleen dan met een plus, die stond direct ernaast toch?
Edit: Nee dus. Ook de 400 is in 300 veranderd.
Ridicuul.quote:wat is eigenlijk de benaming voor deze rekenmethode?
Echt vreselijk idd.quote:Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:
Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.
1+1+1+1+1*0 = 4
maar dat zijn dan ook echt normale sommen...quote:Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:
Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.
1+1+1+1+1*0 = 4
Klopt. In ons wiskunde-antwoordenboekje staat er regelmatig 'ja' als het 'nee' moet zijn en andersom. Veroorzaakt regelmatig paniekaanvallen (misschien een beetje overdreven) als je na zoveel keer op het verkeerde antwoord uitkomt en je je echt een debiel voelt. En dan'oh ja, foutje in het boekje'. Zucht. Controleren mensen dat nooit?quote:Op zondag 6 mei 2012 23:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Geloof me, schoolboeken barsten van de fouten. Ik spreek uit ervaring.
[..]
Ridicuul.
Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik?quote:Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:
Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.
1+1+1+1+1*0 = 4
als er haakjes om stonden had je gelijkquote:Op maandag 7 mei 2012 18:58 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik?
meneer van dalen wacht op antwoordquote:Op maandag 7 mei 2012 18:58 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik?
En daar hebben we de eerstequote:Op maandag 7 mei 2012 19:01 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
als er haakjes om stonden had je gelijk.
Ah dan heb ik de post die jij hiervoor quote verkeerd begrepen.quote:Op maandag 7 mei 2012 19:03 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
(1+1+1+1+1)*0 = 0
Op deze manier is het 0
Ik weet niet wat je bedoelt.
"Ooooh dat is een instinkertje, alles keer 0 is 0 hoor! Hihi!"quote:Op maandag 7 mei 2012 19:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ah dan heb ik de post die jij hiervoor quote verkeerd begrepen.
Maar ze hebben dit een tijdje terug ook op Facebook gehad en ik heb het ook op het werk geprobeerd maar veel mensen hadden dit fout. (Er zijn ook al meerdere topics en hele discussies op FOK! over geweest)
Ah ja natuurlijk; volgorde van bewerkingen... was eigenlijk alleen gefocust op die maal nul...quote:Op maandag 7 mei 2012 19:03 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
(1+1+1+1+1)*0 = 0
Op deze manier is het 0
Ik weet niet wat je bedoelt.
Vraag het voor de grap aan je vrienden en op het werk ik ben meerdere mensen tegengekomen die echt niet begrijpen (zelfs na volledige uitleg) dat alleen de laatste 1 door de vermenigvuldiging wegvalt. En als je schrijft 1+1+1+1+1+1+1x0+1 zijn ze het helemaal kwijt.quote:Op maandag 7 mei 2012 19:11 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ah ja natuurlijk; volgorde van bewerkingen... was eigenlijk alleen gefocust op die maal nul...
School in elk geval wel.quote:
Ik heb de staartdelen zo geleerd als jij ineens moest gaan schrijven. Prima manier.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:05 schreef Sequencial het volgende:
Bedenk zelfwat een omslachtigheid.
Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe.
Ben benieuwd naar de reactie van juf.
met hamer en bijtel stenograferenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:15 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ik heb de staartdelen zo geleerd als jij ineens moest gaan schrijven. Prima manier.
Hoe moest jij dat vroeger dan doen?
Dat. En wel als volgt:quote:
Ik wou dat wij het via die tweede methode hadden geleerd. In mijn tijd werd het op deze manier aangeleerd:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:05 schreef Sequencial het volgende:
Bedenk zelfwat een omslachtigheid.
Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe.
Ben benieuwd naar de reactie van juf.
Zulke methodes zouden eigenlijk afgeschoten moeten worden, ze dragen geenszins bij aan de rekenvaardigheden van basisschoolleerlingen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Ik wou dat wij het via die tweede methode hadden geleerd. In mijn tijd werd het op deze manier aangeleerd:
[ afbeelding ]
Kortom, gewoon kijken hoe vaak het getal erin past.
Nooit gehoord van staartdelingen?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:05 schreef Sequencial het volgende:
Bedenk zelfwat een omslachtigheid.
Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe.
Ben benieuwd naar de reactie van juf.
Dit soort 'geweldige' rekenmethodes heb je tegenwoordig overal.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:46 schreef NightH4wk het volgende:
Stuur je kind naar een andere school voordat het te laat is. Dit soort mislukte methoden kunnen dramatisch uitpakken later.
Nooit begrijpelijk leren lezen?quote:
Hier nog iemand die zeer nieuwsgierig is.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:27 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En, al een opheldering van de juf gekregen?
Echt hé. Ik vind de houding van die juf trouwens ook niet geweldig. Vage opgaves en dan twee a drie weken nodig hebben om enige uitleg te verschaffenquote:Op maandag 21 mei 2012 23:08 schreef NightH4wk het volgende:
De opgaven die hier aangehaald zijn zijn natuurlijk dramatisch.
Sowieso al niet goed. Anders had de dochter het aan mama kunnen uitleggen en was dit topic niet nodig geweest.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:18 schreef Leandra het volgende:
Het is geen hogere wiskunde ofzo (dat zou het tenminste niet moeten zijn) en als de juf het niet even in 5 minuten aan een ouder kan uitleggen, hoe wordt het dan aan de kinderen uitgelegd?
Zoiets als "Steeds een andere som, maar wel hetzelfde tussen de streepjes. Bedenk zelf. Succes".quote:Op maandag 21 mei 2012 23:18 schreef Leandra het volgende:
Het is geen hogere wiskunde ofzo (dat zou het tenminste niet moeten zijn) en als de juf het niet even in 5 minuten aan een ouder kan uitleggen, hoe wordt het dan aan de kinderen uitgelegd?
Vooral van die 'bedenk zelf' krijg ik steeds weer de slappe lachquote:Op maandag 21 mei 2012 23:22 schreef thenxero het volgende:
[..]
Zoiets als "Steeds een andere som, maar wel hetzelfde tussen de streepjes. Bedenk zelf. Succes".
Ja echt verschrikkelijk domquote:Op maandag 21 mei 2012 23:25 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Vooral van die 'bedenk zelf' krijg ik steeds weer de slappe lach![]()
Ooh dat moest ik in groep 5 ik weet het nog goed. In oktober van dat schooljaar verhuisden we en op mijn oude school waren we nog niet met de tafels begonnen en bij de nieuwe school waren ze al bij tafel 5 of 6. Dat was pittigquote:Op maandag 21 mei 2012 23:25 schreef NightH4wk het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd wat ze nu in groep 4 leren. Ik kan me alleen nog herinneren dat we de tafels tot 10 moesten weten, dat was 16 jaar geleden.
In groep 5 en 6 hadden ze altijd klassikaal van die 24-puzzels. Deze stonden op de achterkant van bepaald soort flippo's. Dus dan had je 4 cijfers waar je zo snel mogelijk 24 mee moest maken. Was geniaal.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:35 schreef YskaFredriksson het volgende:
[..]
Ooh dat moest ik in groep 5 ik weet het nog goed. In oktober van dat schooljaar verhuisden we en op mijn oude school waren we nog niet met de tafels begonnen en bij de nieuwe school waren ze al bij tafel 5 of 6. Dat was pittigook 16 jaar geleden trouwens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
Onze basisschool had zelfs speciale kaarten met die dingen, en wij "mochten" in groep 7/8 (6 heb ik overgeslagen) met elkaar op de gang oefenenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:01 schreef CrashO het volgende:
Oh, die 24 game flippo's waren idd geniaal. Gebruikte wij ook altijd op school zo rond groep 6 / 7
[ afbeelding ]
Had een paar klasgenoten die de meeste van die sommen binnen 5sec konden oplossen
*bij die flippo linksonder zou een mogelijke uitwerking kunnen zijn:
8/8 = 1
7+1 = 8
3*8 = 24
Tevens de enigste flippo die ik zo op het eerste gezicht kan oplossen met me hbo![]()
Hoax! Een pabo wiskunde wonder is een contradictio in terminis...quote:Op zondag 6 mei 2012 10:56 schreef YskaFredriksson het volgende:
Nou zoals ik dat net hierboven zie zou ik persoonlijk zeggen dat het niet kloptik heb een vriendn, net een jaar klaar aan de pabo, wiskunde wonder en staat ook voor de klas. Ik ga haar nu smsen!
OMG echt belachelijk dat het zo lang moet duren hoorquote:Op donderdag 21 juni 2012 14:04 schreef Ireth het volgende:
Zojuist de juf wéér aangesproken, morgen om 3 uur krijg ik de uitlegEerder had ze geen tijd
![]()
klinkt als: ik ontwijk de boel tot de zomervakantie, daarna zijn ze het vast vergeten..quote:Op donderdag 21 juni 2012 14:04 schreef Ireth het volgende:
Zojuist de juf wéér aangesproken, morgen om 3 uur krijg ik de uitlegEerder had ze geen tijd
![]()
quote:Op vrijdag 22 juni 2012 23:13 schreef Ireth het volgende:
YES!!! We hebben een onderhoud met de juf gehad!!!
"Ze zijn echt heel makkelijk hoor, op welke pagina stonden ze ook al weer??"
Gelukkig had ik mijn eigen foto meegenomen die ik ergens in het begin in dit topic had gepost, dus de opgave was al snel gevonden...
"Eehh jaahaa... hhmm... ja nee dat getal boven de 100 bij een tiental kan wel hoor.. kijk, plus zo en plus zo.."
"Dit zijn opgave's met min.. niet met plus..."
"Oja... even kijken...."
De juf van groep 6 is nog om haar mening gevraagd en de eindconclusie....
De som klopt niet! De som kan niet! De som is gewoon FOUT! En bij nader inzien blijkt de hele klas ook die sommen overgeslagen te hebben, terwijl mijn dochter het wel meekreeg als huiswerk omdat ze die pagina's gemist had wegens ziekte!!!
Stomme sommen
Hahaha, anderhalve maand moeten aandringen om te horen te krijgen dat de som niet klopt?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 23:13 schreef Ireth het volgende:
YES!!! We hebben een onderhoud met de juf gehad!!!
"Ze zijn echt heel makkelijk hoor, op welke pagina stonden ze ook al weer??"
Gelukkig had ik mijn eigen foto meegenomen die ik ergens in het begin in dit topic had gepost, dus de opgave was al snel gevonden...
"Eehh jaahaa... hhmm... ja nee dat getal boven de 100 bij een tiental kan wel hoor.. kijk, plus zo en plus zo.."
"Dit zijn opgave's met min.. niet met plus..."
"Oja... even kijken...."
De juf van groep 6 is nog om haar mening gevraagd en de eindconclusie....
De som klopt niet! De som kan niet! De som is gewoon FOUT! En bij nader inzien blijkt de hele klas ook die sommen overgeslagen te hebben, terwijl mijn dochter het wel meekreeg als huiswerk omdat ze die pagina's gemist had wegens ziekte!!!
Stomme sommen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |