Dat leek me ook de methode, alleen kloppen die aparte berekeningen dan niet.quote:Op zondag 6 mei 2012 08:56 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.
Wat een belachelijke manier van rekenen trouwens. Volgens mij leert een kind meer van simpele rijtjes met optel- en aftreksommen.
quote:Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)
Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476
Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476
Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70.
Bij de min variant lopen we daar dus op vast.
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental
(ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd!)
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
* Rucky wacht in spanning af.quote:Op zondag 6 mei 2012 10:56 schreef YskaFredriksson het volgende:
Nou zoals ik dat net hierboven zie zou ik persoonlijk zeggen dat het niet kloptik heb een vriendn, net een jaar klaar aan de pabo, wiskunde wonder en staat ook voor de klas. Ik ga haar nu smsen!
eenschquote:Op zondag 6 mei 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:
Wat is dat eigenlijk voor nonsens, die "bedenk zelf" sommen??
Gaat de juf dat ook allemaal controleren, of boeit het helemaal niet meer of het goed of fout is?
Lijkt me sterk dat de juf van 30 leerlingen de zelfbedachte sommen gaat nakijken...
En volgens mij snap ik het systeem met de tientallen en dergelijke, maar dan kan er bij een min-som idd geen 170 staan.
Hmm, ik snap je punt. Wat is er eigenlijk mis met het ouderwetse 'lenen bij de buren'?quote:Op zondag 6 mei 2012 10:14 schreef Ireth het volgende:
[..]
Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70.
...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476
Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70.
Bij de min variant lopen we daar dus op vast.
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental
(ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd!)
Ik zou dus deze complete topic uitprinten en aan je dochter meegeven. Als de juf dan om het huiswerk vraagt, kan ze in ieder geval aantonen dat er meer dan gemiddelde moeite in is gestoken.quote:Maar ik weet dan ook niet wat voor kronkel degene die deze rekenmethode bedacht heeft in z'n kop heeft zitten.
quote:Op zondag 6 mei 2012 15:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Mijn wiskunde referentie zegt dat de som niet klopt. Zijn uitleg:
Als ABC - DEF als uitkomst 476 heeft, dan moet A - D 4 of 5 zijn, maar nooit 3. Die 300 klopt dus ook niet.
Hij bevestigt dat de opdracht alleen kloppend ingevuld kan worden indien het eigenlijk een plusopdracht is of indien er negatieve getallen gebruikt kunnen worden, zoals 280 - -196
Hij zegt er tevens bij:
[..]
Ik zou dus deze complete topic uitprinten en aan je dochter meegeven. Als de juf dan om het huiswerk vraagt, kan ze in ieder geval aantonen dat er meer dan gemiddelde moeite in is gestoken.
Het is sowieso een en al drama. Leerlingen op de middelbare school kunnen nauwelijks meer hoofdrekenen dus proberen ze het nu nog op hopeloze wijze te redden.quote:Op zondag 6 mei 2012 16:06 schreef Charlea het volgende:
Ik ben nu zo benieuwd naar de uitleg van de juf.
En boven mij: rekenvaardigheid wordt een nieuw (verplicht?) Examenvak of iets dergelijks. Hartstikke nuttig, kuch, maar daarbij mag je geen rekenmachine gebruiken. In de lessen leer je standaard dingen van de basisschool weer en hoe je Amsterdamse pondenmoet omrekenen en de kgv en ggd etc. Misschien dat ze daardoor dit nu op de basisschool geven omdat ze denken dat dit het rekenen wellicht makkelijker maakt voor in de toekomst?
Nee, want dan zou de som van de getallen niet meer kloppen. Ik denk dat de min een plus had moeten zijn.quote:Op zondag 6 mei 2012 23:01 schreef Inlognaam het volgende:
Kans is denk ik groot dat het om een foutje gaat en dat die 170 eigenlijk 70 moet zijn.
Een slordig foutje.
Ja, maar die exact dezelfde opgave, alleen dan met een plus, die stond direct ernaast toch?quote:Op zondag 6 mei 2012 23:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Nee, want dan zou de som van de getallen niet meer kloppen. Ik denk dat de min een plus had moeten zijn.
Geloof me, schoolboeken barsten van de fouten. Ik spreek uit ervaring.quote:Op zondag 6 mei 2012 23:22 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ja, maar die exact dezelfde opgave, alleen dan met een plus, die stond direct ernaast toch?
Edit: Nee dus. Ook de 400 is in 300 veranderd.
Ridicuul.quote:wat is eigenlijk de benaming voor deze rekenmethode?
Echt vreselijk idd.quote:Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:
Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.
1+1+1+1+1*0 = 4
maar dat zijn dan ook echt normale sommen...quote:Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:
Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.
1+1+1+1+1*0 = 4
Klopt. In ons wiskunde-antwoordenboekje staat er regelmatig 'ja' als het 'nee' moet zijn en andersom. Veroorzaakt regelmatig paniekaanvallen (misschien een beetje overdreven) als je na zoveel keer op het verkeerde antwoord uitkomt en je je echt een debiel voelt. En dan'oh ja, foutje in het boekje'. Zucht. Controleren mensen dat nooit?quote:Op zondag 6 mei 2012 23:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Geloof me, schoolboeken barsten van de fouten. Ik spreek uit ervaring.
[..]
Ridicuul.
Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik?quote:Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:
Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.
1+1+1+1+1*0 = 4
als er haakjes om stonden had je gelijkquote:Op maandag 7 mei 2012 18:58 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik?
meneer van dalen wacht op antwoordquote:Op maandag 7 mei 2012 18:58 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik?
En daar hebben we de eerstequote:Op maandag 7 mei 2012 19:01 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
als er haakjes om stonden had je gelijk.
Ah dan heb ik de post die jij hiervoor quote verkeerd begrepen.quote:Op maandag 7 mei 2012 19:03 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
(1+1+1+1+1)*0 = 0
Op deze manier is het 0
Ik weet niet wat je bedoelt.
"Ooooh dat is een instinkertje, alles keer 0 is 0 hoor! Hihi!"quote:Op maandag 7 mei 2012 19:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ah dan heb ik de post die jij hiervoor quote verkeerd begrepen.
Maar ze hebben dit een tijdje terug ook op Facebook gehad en ik heb het ook op het werk geprobeerd maar veel mensen hadden dit fout. (Er zijn ook al meerdere topics en hele discussies op FOK! over geweest)
Ah ja natuurlijk; volgorde van bewerkingen... was eigenlijk alleen gefocust op die maal nul...quote:Op maandag 7 mei 2012 19:03 schreef cablegunmaster het volgende:
[..]
(1+1+1+1+1)*0 = 0
Op deze manier is het 0
Ik weet niet wat je bedoelt.
Vraag het voor de grap aan je vrienden en op het werk ik ben meerdere mensen tegengekomen die echt niet begrijpen (zelfs na volledige uitleg) dat alleen de laatste 1 door de vermenigvuldiging wegvalt. En als je schrijft 1+1+1+1+1+1+1x0+1 zijn ze het helemaal kwijt.quote:Op maandag 7 mei 2012 19:11 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ah ja natuurlijk; volgorde van bewerkingen... was eigenlijk alleen gefocust op die maal nul...
School in elk geval wel.quote:
Ik heb de staartdelen zo geleerd als jij ineens moest gaan schrijven. Prima manier.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:05 schreef Sequencial het volgende:
Bedenk zelfwat een omslachtigheid.
Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe.
Ben benieuwd naar de reactie van juf.
met hamer en bijtel stenograferenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:15 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ik heb de staartdelen zo geleerd als jij ineens moest gaan schrijven. Prima manier.
Hoe moest jij dat vroeger dan doen?
Dat. En wel als volgt:quote:
Ik wou dat wij het via die tweede methode hadden geleerd. In mijn tijd werd het op deze manier aangeleerd:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 15:05 schreef Sequencial het volgende:
Bedenk zelfwat een omslachtigheid.
Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe.
Ben benieuwd naar de reactie van juf.
Zulke methodes zouden eigenlijk afgeschoten moeten worden, ze dragen geenszins bij aan de rekenvaardigheden van basisschoolleerlingen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Ik wou dat wij het via die tweede methode hadden geleerd. In mijn tijd werd het op deze manier aangeleerd:
[ afbeelding ]
Kortom, gewoon kijken hoe vaak het getal erin past.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |