abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111195936
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 08:56 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.

Wat een belachelijke manier van rekenen trouwens. Volgens mij leert een kind meer van simpele rijtjes met optel- en aftreksommen.
Dat leek me ook de methode, alleen kloppen die aparte berekeningen dan niet.
170 als resultaat voor het apart optellen van de tientallen kan alleen maar met 80 en 90 (en dan zou je moeten optellen ipv aftrekken), 300 zou dan uit 100 en 200 of 0 en 300 bestaan, wat weer onmogelijk is, 1 van die 2 getallen zou immers minimaal ergens in de 400 moeten zitten.
  zondag 6 mei 2012 @ 10:14:39 #52
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111196363
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:

........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)

Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476

Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70.

...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476
Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70.

Bij de min variant lopen we daar dus op vast.
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental :D

(ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd! :') )
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  zondag 6 mei 2012 @ 10:56:20 #53
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_111196947
Nou zoals ik dat net hierboven zie zou ik persoonlijk zeggen dat het niet klopt ;) ik heb een vriendn, net een jaar klaar aan de pabo, wiskunde wonder en staat ook voor de klas. Ik ga haar nu smsen!
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  zondag 6 mei 2012 @ 11:31:25 #54
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_111197744
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 10:56 schreef YskaFredriksson het volgende:
Nou zoals ik dat net hierboven zie zou ik persoonlijk zeggen dat het niet klopt ;) ik heb een vriendn, net een jaar klaar aan de pabo, wiskunde wonder en staat ook voor de klas. Ik ga haar nu smsen!
* Rucky wacht in spanning af.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  zondag 6 mei 2012 @ 13:05:45 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111200165
Wat is dat eigenlijk voor nonsens, die "bedenk zelf" sommen??
Gaat de juf dat ook allemaal controleren, of boeit het helemaal niet meer of het goed of fout is?
Lijkt me sterk dat de juf van 30 leerlingen de zelfbedachte sommen gaat nakijken...

En volgens mij snap ik het systeem met de tientallen en dergelijke, maar dan kan er bij een min-som idd geen 170 staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_111200430
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:
Wat is dat eigenlijk voor nonsens, die "bedenk zelf" sommen??
Gaat de juf dat ook allemaal controleren, of boeit het helemaal niet meer of het goed of fout is?
Lijkt me sterk dat de juf van 30 leerlingen de zelfbedachte sommen gaat nakijken...

En volgens mij snap ik het systeem met de tientallen en dergelijke, maar dan kan er bij een min-som idd geen 170 staan.
eensch :*
Redacted
  zondag 6 mei 2012 @ 13:26:12 #57
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111200740
Gaan we dit op de middelbare school dan ook toepassen met wiskunde en natuurkunde? We mochten laatst ookal kiezen uit 2 verschillende manieren van staartdelen omdat dat blijkbaar nu anders wordt aangeleerd op de basisschool :'(
  zondag 6 mei 2012 @ 13:54:29 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111201748
Geen idee, ik weet dat mijn zoon (20) regelmatig de 14-jarige zoon van een vriendin van mij helpt met z'n wiskunde omdat die vriendin geen bal snapt van de moderne rekenmethodes.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 6 mei 2012 @ 14:45:18 #59
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111203708
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 10:14 schreef Ireth het volgende:

[..]

Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70.

...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476
Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70.

Bij de min variant lopen we daar dus op vast.
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental :D

(ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd! :') )
Hmm, ik snap je punt. Wat is er eigenlijk mis met het ouderwetse 'lenen bij de buren'? :?

De enige logische verklaring zou dan kunnen zijn dat er negatieve getallen in het spel zijn, wat ik me niet van voorstellen bij 8-jarigen...

Ik leg het probleem even voor aan iemand die doctor in de wiskunde is. (8>
  zondag 6 mei 2012 @ 14:58:20 #60
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111204272
Nog een vraagje. Ik zie op de foto, op de onoplosbare opgave na, alleen maar plusopdrachten. Heeft dochterlief in dit hoofdstuk al eerder te maken gehad met minopdrachten? Zo niet, dan zou het aannemelijk zijn dat dit ook een plussom zou moeten zijn. Dat het maarliefst vier keer fout is gedaan is vrij logisch, da's gewoon knip- en plakwerk.
  zondag 6 mei 2012 @ 15:10:07 #61
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111204807
Mijn wiskunde referentie zegt dat de som niet klopt. Zijn uitleg:

Als ABC - DEF als uitkomst 476 heeft, dan moet A - D 4 of 5 zijn, maar nooit 3. Die 300 klopt dus ook niet.

Hij bevestigt dat de opdracht alleen kloppend ingevuld kan worden indien het eigenlijk een plusopdracht is of indien er negatieve getallen gebruikt kunnen worden, zoals 280 - -196

Hij zegt er tevens bij:
quote:
Maar ik weet dan ook niet wat voor kronkel degene die deze rekenmethode bedacht heeft in z'n kop heeft zitten.
Ik zou dus deze complete topic uitprinten en aan je dochter meegeven. Als de juf dan om het huiswerk vraagt, kan ze in ieder geval aantonen dat er meer dan gemiddelde moeite in is gestoken. :7
  zondag 6 mei 2012 @ 15:34:41 #62
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_111205803
Makkelijker wordt het er niet op gemaakt zeg. Hoe bedoel je omslachtig.

Leer je dochter gewoon rekenen op de ouderwetse manier.
Ook hoi !
  Donald Duck held zondag 6 mei 2012 @ 15:35:54 #63
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_111205854
Het gaat ook nergens over. Wat is er mis met de getallen gewoon onder elkaar zetten en dan optellen of aftrekken
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 6 mei 2012 @ 15:43:42 #64
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_111206205
quote:
15s.gif Op zondag 6 mei 2012 15:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Mijn wiskunde referentie zegt dat de som niet klopt. Zijn uitleg:

Als ABC - DEF als uitkomst 476 heeft, dan moet A - D 4 of 5 zijn, maar nooit 3. Die 300 klopt dus ook niet.

Hij bevestigt dat de opdracht alleen kloppend ingevuld kan worden indien het eigenlijk een plusopdracht is of indien er negatieve getallen gebruikt kunnen worden, zoals 280 - -196

Hij zegt er tevens bij:

[..]

Ik zou dus deze complete topic uitprinten en aan je dochter meegeven. Als de juf dan om het huiswerk vraagt, kan ze in ieder geval aantonen dat er meer dan gemiddelde moeite in is gestoken. :7
:Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y
:{w nieuwe onderwijsmethodes! De oude zijn beter.

Echt, ik snap er geen donder van. Pabo studenten zakken massaal op rekentoetsen en dan moeten ze de huidige generatie op deze manier leren.

Om vervolgens in het middelbaar helemaal afhankelijk gemaakt te worden van programmeerbare rekenmachines...
Ook hoi !
  zondag 6 mei 2012 @ 16:06:52 #65
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111207776
Ik ben nu zo benieuwd naar de uitleg van de juf.

En boven mij: rekenvaardigheid wordt een nieuw (verplicht?) Examenvak of iets dergelijks. Hartstikke nuttig, kuch, maar daarbij mag je geen rekenmachine gebruiken. In de lessen leer je standaard dingen van de basisschool weer en hoe je Amsterdamse ponden :') moet omrekenen en de kgv en ggd etc. Misschien dat ze daardoor dit nu op de basisschool geven omdat ze denken dat dit het rekenen wellicht makkelijker maakt voor in de toekomst?
pi_111208726
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 16:06 schreef Charlea het volgende:
Ik ben nu zo benieuwd naar de uitleg van de juf.

En boven mij: rekenvaardigheid wordt een nieuw (verplicht?) Examenvak of iets dergelijks. Hartstikke nuttig, kuch, maar daarbij mag je geen rekenmachine gebruiken. In de lessen leer je standaard dingen van de basisschool weer en hoe je Amsterdamse ponden :') moet omrekenen en de kgv en ggd etc. Misschien dat ze daardoor dit nu op de basisschool geven omdat ze denken dat dit het rekenen wellicht makkelijker maakt voor in de toekomst?
Het is sowieso een en al drama. Leerlingen op de middelbare school kunnen nauwelijks meer hoofdrekenen dus proberen ze het nu nog op hopeloze wijze te redden.

Je ziet echt dat de rekenvaardigheden van de meeste Pabo-studenten ook bedroevend is. In die zin vind ik het niet zo slecht dat je nu ook wat rekenvaardigheid krijgt geschoold. Ik ben ook erg slecht in hoofdrekenen geworden door het constante gebruik van een rekenmachine.
pi_111218333
ik heb nogal wat docenten op mijn Fb dus m daar ff neer gezet, ben benieuwd, mijn 10 en 12 jarige kwamen er ook niet uit trouwens, die leren gelukkig weer ouderwets rekenen

Edit : Ok een wiskunde docent reageert : dit snap ik werkelijk niet. Voor en na de | moet het gelijk zijn maar verder kom ik ook niet. Leren ze niet meer gewoon rekenen tegenwoordig ?

[ Bericht 36% gewijzigd door Muks op 06-05-2012 21:15:43 ]
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zondag 6 mei 2012 @ 22:47:16 #68
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111228925
Begin van de avond is ze verder gegaan met de rest van haar huiswerk. Hierbij kwamen we tot de ontdekking dat een opgave hoger een zelfde soort sommen stonden, alleen was daar de som zelf al gegeven en moest ze uitrekenen wat er tussen de | streepjes moest komen en wat de uitkomst van de soms was. Hierin was er bij de 'min' sommen duidelijk te zijn dat de 'tientallen' altijd onder de 99 bleef!



Wij zijn dus eigenlijk nog steeds van mening dat 170 bij de tientallen niet mogelijk is. Ze heeft nu al haar huiswerk af, behalve dat ene *censuur* rijtje. Dinsdag vragen we uitleg aan de juf (ze is morgen nog vrij, studiedagje)
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  zondag 6 mei 2012 @ 23:01:11 #69
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_111229805
Kans is denk ik groot dat het om een foutje gaat en dat die 170 eigenlijk 70 moet zijn.
Een slordig foutje.
Ook hoi !
  zondag 6 mei 2012 @ 23:04:38 #70
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111230017
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:01 schreef Inlognaam het volgende:
Kans is denk ik groot dat het om een foutje gaat en dat die 170 eigenlijk 70 moet zijn.
Een slordig foutje.
Nee, want dan zou de som van de getallen niet meer kloppen. Ik denk dat de min een plus had moeten zijn.
  zondag 6 mei 2012 @ 23:22:39 #71
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_111230987
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Nee, want dan zou de som van de getallen niet meer kloppen. Ik denk dat de min een plus had moeten zijn.
Ja, maar die exact dezelfde opgave, alleen dan met een plus, die stond direct ernaast toch?
Edit: Nee dus. Ook de 400 is in 300 veranderd.

wat is eigenlijk de benaming voor deze rekenmethode?
Ook hoi !
  zondag 6 mei 2012 @ 23:25:31 #72
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111231145
Vanmiddag was mijn schoonmoeder hier, die is er ook mee aan de slag gegaan, die heeft zelfs de sommen overgeschreven en uit pure frustratie zou ze er thuis mee verder gaan _O-

Klote sommen houden half NL bezig momenteel :P
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  † In Memoriam † zondag 6 mei 2012 @ 23:28:54 #73
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111231319
Volgens mij zoeken we er te veel achter... Je dochter was 8 toch? Omdat er staat bedenk zelf... denk ik dat je enkel een som moet maken die als uitkomst 400 heeft.

Dat achterste stukje moet volgens mij dan telkens enkel maar de voorstelling van honderdtallen, tientallen en eenheden voorstellen waaruit de uitkomst is opgesplitst. Maar heeft dan niets met de som an sich vandoen... Zou dat het niet zijn? :? -O-

Man man, ben blij dat mijn zoon hier normale rekenles kreeg en nu normale wiskunde... Belgiė w/
Are you fokking to me?
  zondag 6 mei 2012 @ 23:30:31 #74
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111231405
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:22 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Ja, maar die exact dezelfde opgave, alleen dan met een plus, die stond direct ernaast toch?
Edit: Nee dus. Ook de 400 is in 300 veranderd.
Geloof me, schoolboeken barsten van de fouten. Ik spreek uit ervaring.
quote:
wat is eigenlijk de benaming voor deze rekenmethode?

Ridicuul. :P
  † In Memoriam † zondag 6 mei 2012 @ 23:32:13 #75
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111231513
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ridicuul. :P
_O-
Are you fokking to me?
pi_111234595
Hier gaan kamer vragen over vallen _O-
Redacted
pi_111254720
Arme jeugd van tegenwoordig, nu boren we zelfs de laatste kinderen die het wel willen de kans om te leren rekenen door de neus.

Elke keer bedenken ze wat nieuws en elk jaar kunnen kinderen weer slechter rekenen.

Ik ben zelf 39 en de oude methoden waren gewoon erg goed en simpel doe er desnoods een papiertje bij en zelfs 345422*5432/532 is kinderspel.

Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.

1+1+1+1+1*0 = 4
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_111255825
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:

Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.

1+1+1+1+1*0 = 4
Echt vreselijk idd. _O-
pi_111256421
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:

Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.

1+1+1+1+1*0 = 4
maar dat zijn dan ook echt normale sommen... ;)
  maandag 7 mei 2012 @ 18:31:10 #80
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111256881
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 23:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Geloof me, schoolboeken barsten van de fouten. Ik spreek uit ervaring.

[..]

Ridicuul. :P
Klopt. In ons wiskunde-antwoordenboekje staat er regelmatig 'ja' als het 'nee' moet zijn en andersom. Veroorzaakt regelmatig paniekaanvallen (misschien een beetje overdreven) als je na zoveel keer op het verkeerde antwoord uitkomt en je je echt een debiel voelt. En dan'oh ja, foutje in het boekje'. Zucht. Controleren mensen dat nooit?
  † In Memoriam † maandag 7 mei 2012 @ 18:58:17 #81
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111257800
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 17:25 schreef hottentot het volgende:

Verder kan ik mij enorm ergeren aan het feit dat meer dan half Nederland dit simpel sommetje nog niet begrijpt.

1+1+1+1+1*0 = 4
Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik? :@
Are you fokking to me?
pi_111257875
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:58 schreef Marie30 het volgende:

[..]

Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik? :@
als er haakjes om stonden had je gelijk :).
Redacted
pi_111257880
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:58 schreef Marie30 het volgende:

[..]

Huh, wie begrijpt dat niet...? Maal nul is toch logischerwijze altijd nul... of ben ik nu de dommerik? :@
meneer van dalen wacht op antwoord

of eigenlijk volgens het nieuwe rekenen.
1. (haakjes)
2. machtsverheffen en worteltrekken
3. vermenigvuldigen en delen
4. optellen en aftrekken
pi_111257911
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:01 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

als er haakjes om stonden had je gelijk :).
En daar hebben we de eerste _O-
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_111257943
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:02 schreef hottentot het volgende:

[..]

En daar hebben we de eerste _O-
(1+1+1+1+1)*0 = 0
Op deze manier is het 0 :P

Ik weet niet wat je bedoelt.
Redacted
pi_111258134
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:03 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

(1+1+1+1+1)*0 = 0
Op deze manier is het 0 :P

Ik weet niet wat je bedoelt.
Ah dan heb ik de post die jij hiervoor quote verkeerd begrepen.

Maar ze hebben dit een tijdje terug ook op Facebook gehad en ik heb het ook op het werk geprobeerd maar veel mensen hadden dit fout. (Er zijn ook al meerdere topics en hele discussies op FOK! over geweest)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 7 mei 2012 @ 19:11:18 #87
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111258213
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:09 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ah dan heb ik de post die jij hiervoor quote verkeerd begrepen.

Maar ze hebben dit een tijdje terug ook op Facebook gehad en ik heb het ook op het werk geprobeerd maar veel mensen hadden dit fout. (Er zijn ook al meerdere topics en hele discussies op FOK! over geweest)
"Ooooh dat is een instinkertje, alles keer 0 is 0 hoor! Hihi!"

:'(
  † In Memoriam † maandag 7 mei 2012 @ 19:11:37 #88
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111258227
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:03 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

(1+1+1+1+1)*0 = 0
Op deze manier is het 0 :P

Ik weet niet wat je bedoelt.
Ah ja natuurlijk; volgorde van bewerkingen... was eigenlijk alleen gefocust op die maal nul... :')
Are you fokking to me?
pi_111258859
quote:
14s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:11 schreef Marie30 het volgende:

[..]

Ah ja natuurlijk; volgorde van bewerkingen... was eigenlijk alleen gefocust op die maal nul... :')
Vraag het voor de grap aan je vrienden en op het werk ik ben meerdere mensen tegengekomen die echt niet begrijpen (zelfs na volledige uitleg) dat alleen de laatste 1 door de vermenigvuldiging wegvalt. En als je schrijft 1+1+1+1+1+1+1x0+1 zijn ze het helemaal kwijt.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 7 mei 2012 @ 20:29:41 #90
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_111261605
Dat is 7 ;)

Meneer van Dalen wacht op antwoord. Vroeger was alles zoveel beter :P
Ook hoi !
pi_111262296
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:29 schreef Inlognaam het volgende:
Vroeger was alles zoveel beter :P
School in elk geval wel.

(Milkshakes ook trouwens)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:05:06 #92
160029 Sequencial
Psychophonic
pi_111290372
Bedenk zelf ;( wat een omslachtigheid.

Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe.

Ben benieuwd naar de reactie van juf.
Nothing has changed. Everything has changed.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:15:34 #93
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_111290789
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:05 schreef Sequencial het volgende:
Bedenk zelf ;( wat een omslachtigheid.

Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe.

Ben benieuwd naar de reactie van juf.
Ik heb de staartdelen zo geleerd als jij ineens moest gaan schrijven. Prima manier.

Hoe moest jij dat vroeger dan doen?
Ook hoi !
pi_111291083
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:15 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Ik heb de staartdelen zo geleerd als jij ineens moest gaan schrijven. Prima manier.

Hoe moest jij dat vroeger dan doen?
met hamer en bijtel stenograferen
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:38:10 #95
160029 Sequencial
Psychophonic
pi_111291620
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:23 schreef Egberts het volgende:

[..]

met hamer en bijtel stenograferen
Dat. En wel als volgt:

200 : 13 = 15,38...
13
7 0
65
5 0
39
11 0
104
6 0
etc.

Net als je het zegt, 200 gedeeld door 13, en niet hoe vaak gaat 13 in 200 ofzo.

En dan kreeg je een hiėroglief van een geinige dinosaurus als je het goed had gedaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sequencial op 08-05-2012 15:43:23 ]
Nothing has changed. Everything has changed.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:43:32 #96
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_111291858
Dus omdat het anders genoteerd werd, snapte je het niet meer. Zwaar leven dan...
Ook hoi !
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:54:57 #97
160029 Sequencial
Psychophonic
pi_111292311
Ik zeg niet dat ik het niet snapte, vond het alleen niet duidelijker of makkelijker.
Nothing has changed. Everything has changed.
pi_111295218
Ik vond dat ook altijd raar. Dan deel je bijvoorbeeld 152 door 14, en dan moest je het schrijven als 14/152, terwijl dat normaal 14 gedeeld door 152 betekent.
pi_111296701
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:05 schreef Sequencial het volgende:
Bedenk zelf ;( wat een omslachtigheid.

Ik ben zelf vroeger afgehaakt bij een 'nieuwe methode' toen we een duidelijke staartdeling als 200:13 ineens moesten gaan schrijven als 13/200\. Nooit gedaan. Wat een onzin al die streepjes etc, voegt niks toe.

Ben benieuwd naar de reactie van juf.
Ik wou dat wij het via die tweede methode hadden geleerd. In mijn tijd werd het op deze manier aangeleerd:



Kortom, gewoon kijken hoe vaak het getal erin past. :')
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:41:08 #100
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_111296744
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:39 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ik wou dat wij het via die tweede methode hadden geleerd. In mijn tijd werd het op deze manier aangeleerd:

[ afbeelding ]

Kortom, gewoon kijken hoe vaak het getal erin past. :')
Zulke methodes zouden eigenlijk afgeschoten moeten worden, ze dragen geenszins bij aan de rekenvaardigheden van basisschoolleerlingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')