Ik wens je veel succes met het begrijpen van het nieuwe rekenen.... het zou zogenaamd een makkelijkere manier zijn om te leren rekenen, maar ga er maar niet vanuit dat er door de nieuwe rekenmethode wel pubers achter de kassa komen te staan die kunnen hoofdrekenen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:52 schreef mschol het volgende:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
776 - 300 -> 476
646 - 170 -> 476
482 - 6 -> 476
476 - 0 -> 0
zoiets lijkt mij met de huidige beschrijving en de gegeven getallen zowat de enige logische mogelijkheid?
(de notatie is mij geheel onbekend overigens, wellicht biedt een foto meer duidelijkheid (als het niet geschreven is))
De dochter van TS is 8, wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:56 schreef frederik het volgende:
zou getal 2 negatief mogen zijn? - - = + zeg maar
niet heel duidelijk inderdaad, wat een vreemde sommenquote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:
[..]
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
[sarcasme] handig..quote:Op zaterdag 5 mei 2012 17:54 schreef Muks het volgende:
T nieuwe rekenen, leuk maar wat doen ze op de middelbare school als eerste : juist ouderwets optellen, aftekken, delen, keer, worteltrekken en zo voorts... bij zoonlief moest er een voldoende voor een toets gehaald worden voor ze echt wiskunde gingen doen. Ik zie dus absoluut het nut niet van deze nieuwe manier van rekenen
en je wilt niet weten hoeveel kinderen er bijles nodig hadden voor simpele sommen als 125*45 of deelsommen met een staartdeling (op ouderwetsche wijze)
Die opgave... er staat: bedenk zelfquote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:
[..]
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom schrijven ze dan opeens 17 tientallen in plaats van 1 honderdtal plus 7 tientallen? En wat heeft die "ontleding" te maken met hoe je die som in elkaar moet zetten?quote:Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.
De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.
Of zit ik helemaal mis?
Ik kan je wel uitleggen wat ze hiermee bedoelen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:11 schreef frederik het volgende:
Ik heb even wat zitten te googlen, en ik kom op http://www2.malmberg.nl/B(...)p%205%20blok%208.pdf een voorbeeld tegen van rekenen met streepjes (pagina 40 van die handleiding, in de pdf pagina 5 van 36)
Die streepjes zouden dan tussenstappen voorstellen, waarbij een getal tussen de streepjes negatief kan zijn (als een groter getal van een kleiner getal afgetrokken wordt).
Ik begin toch te denken dat er een fout in die som zit. Hoe kun je immers ergens 170 als tussen antwoord vandaan krijgen, het is immers nooit hoger dan 90 (90-0), en nooit kleiner dan -90 (0 - 90)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)
Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476
Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.Je bent nèt een seconde na mij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
Ik denk het, hoewel ik jouw uitleg niet helemaal duidelijk kan volgen.quote:Op zondag 6 mei 2012 01:46 schreef Charlea het volgende:
[..]
Je bent nèt een seconde na mij.
IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.quote:Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.
De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.
Of zit ik helemaal mis?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |