abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111171539
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

776 - 300 -> 476
646 - 170 -> 476
482 - 6 -> 476
476 - 0 -> 0

zoiets lijkt mij met de huidige beschrijving en de gegeven getallen zowat de enige logische mogelijkheid?

(de notatie is mij geheel onbekend overigens, wellicht biedt een foto meer duidelijkheid (als het niet geschreven is))
  zaterdag 5 mei 2012 @ 16:54:47 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111171614
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen? :+
Ik wens je veel succes met het begrijpen van het nieuwe rekenen.... het zou zogenaamd een makkelijkere manier zijn om te leren rekenen, maar ga er maar niet vanuit dat er door de nieuwe rekenmethode wel pubers achter de kassa komen te staan die kunnen hoofdrekenen.

Leerkrachten zijn er tegenwoordig zelfs geen fan van dat de ouders de kinderen nog helpen, want waarschijnlijk leert een kind van de ouder op een andere manier rekenen dan volgens het nieuwe rekenen, want wie wel fatsoenlijk heeft leren rekenen zal de nieuwe methode vrijwel niet kunnen begrijpen, laat staan gebruiken om aan het kind uit te leggen hoe het werkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_111172866
De enige manier om 170 in tientallen te kunnen krijgen is 80 en 90 en dan krijg je sommen als ?80? - ?9? of ?9? - ?8? waarbij mijn gevoel eerder gaat voor de moeilijkere variant waarbij je groter van kleiner aftrekt (8-9 dus)

Edit: bovenstaande gaat toch niet op. 80 en 90 moet je optellen om 170 te krijgen (in een som waar je af moet trekken dus), uitgaande van het optellen van de afzonderlijke getallen zou het honderdtal 300 dus bestaan uit 100 en 200, of 000 en 300. Als je die van elkaar aftrekt krijg je nooit 476

[ Bericht 21% gewijzigd door frederik op 05-05-2012 17:56:55 ]
pi_111173448
T nieuwe rekenen, leuk maar wat doen ze op de middelbare school als eerste : juist ouderwets optellen, aftekken, delen, keer, worteltrekken en zo voorts... bij zoonlief moest er een voldoende voor een toets gehaald worden voor ze echt wiskunde gingen doen. Ik zie dus absoluut het nut niet van deze nieuwe manier van rekenen

en je wilt niet weten hoeveel kinderen er bijles nodig hadden voor simpele sommen als 125*45 of deelsommen met een staartdeling (op ouderwetsche wijze)
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zaterdag 5 mei 2012 @ 18:13:06 #30
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111174136
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:52 schreef mschol het volgende:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

776 - 300 -> 476
646 - 170 -> 476
482 - 6 -> 476
476 - 0 -> 0

zoiets lijkt mij met de huidige beschrijving en de gegeven getallen zowat de enige logische mogelijkheid?

(de notatie is mij geheel onbekend overigens, wellicht biedt een foto meer duidelijkheid (als het niet geschreven is))
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_111175255
Ik snap er helemaal niks van. :D :@

Misschien zou je het eens kunnen vragen in SES of PUB? Daar zitten waarschijnlijk meer slachtoffers jongeren van het nieuwe rekenen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_111175515
zou getal 2 negatief mogen zijn? - - = + zeg maar :)
  zaterdag 5 mei 2012 @ 18:56:48 #33
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_111175528
952 - 476 = 476
482 - 6 = 476
646 - 170 = 476
776 - 300 = 476

Denk ik. :)

Zelfde principe als bij de +-kolom: het opdelen van c gebruiken om een a en een b voor a + b = c (of hier dus a - b = c) te bedenken.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 18:57:28 #34
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_111175565
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:56 schreef frederik het volgende:
zou getal 2 negatief mogen zijn? - - = + zeg maar :)
De dochter van TS is 8, wat denk je zelf? :D
pi_111176037
Ik heb even wat zitten te googlen, en ik kom op http://www2.malmberg.nl/B(...)p%205%20blok%208.pdf een voorbeeld tegen van rekenen met streepjes (pagina 40 van die handleiding, in de pdf pagina 5 van 36)

Die streepjes zouden dan tussenstappen voorstellen, waarbij een getal tussen de streepjes negatief kan zijn (als een groter getal van een kleiner getal afgetrokken wordt).

Ik begin toch te denken dat er een fout in die som zit. Hoe kun je immers ergens 170 als tussen antwoord vandaan krijgen, het is immers nooit hoger dan 90 (90-0), en nooit kleiner dan -90 (0 - 90)
pi_111189355
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:

[..]

ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
niet heel duidelijk inderdaad, wat een vreemde sommen _O-

quote:
2s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:54 schreef Muks het volgende:
T nieuwe rekenen, leuk maar wat doen ze op de middelbare school als eerste : juist ouderwets optellen, aftekken, delen, keer, worteltrekken en zo voorts... bij zoonlief moest er een voldoende voor een toets gehaald worden voor ze echt wiskunde gingen doen. Ik zie dus absoluut het nut niet van deze nieuwe manier van rekenen

en je wilt niet weten hoeveel kinderen er bijles nodig hadden voor simpele sommen als 125*45 of deelsommen met een staartdeling (op ouderwetsche wijze)
[sarcasme] handig.. :') [/sarcasme]
  † In Memoriam † zondag 6 mei 2012 @ 00:34:58 #37
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111189461
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:

[..]

ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
Die opgave... er staat: bedenk zelf :') Je moet de opgave ook nog zelf bedenken volgens mij :D Wat een wazigheid...
Are you fokking to me?
pi_111189767
kan je niet ergens een antwoordenboekje/uitwerkingenboekje vinden?
Als ik een som niet snap (zit dan wel in 5VWO dus meer pubers die het wss online zetten :') ) zoek ik gewoon ergens een online uitwerkingenboek op.
pi_111189854
Zo verpest je dus de jeugd. :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 mei 2012 @ 00:57:58 #40
246140 Klipnap
Petrowh <3
pi_111190539
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.

De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.

Of zit ik helemaal mis?
pi_111191008
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.

De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.

Of zit ik helemaal mis?
Waarom schrijven ze dan opeens 17 tientallen in plaats van 1 honderdtal plus 7 tientallen? En wat heeft die "ontleding" te maken met hoe je die som in elkaar moet zetten?

Volgens mij willen ze gewoon dat je sommen maakt met verschillende tientallen, eenheden, en honderdtallen (zodat je het jezelf niet al te makkelijk maakt). Maar dat hadden ze ook gewoon kunnen zeggen :?
  zondag 6 mei 2012 @ 01:22:55 #43
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_111191368
Gewoon 4 aftreksommen bedenken met die uitkomst en verder helemaal niets. Lijkt mij.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_111191444
Wat is al die shit ernaast dan?
  zondag 6 mei 2012 @ 01:25:02 #45
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111191458
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 19:11 schreef frederik het volgende:
Ik heb even wat zitten te googlen, en ik kom op http://www2.malmberg.nl/B(...)p%205%20blok%208.pdf een voorbeeld tegen van rekenen met streepjes (pagina 40 van die handleiding, in de pdf pagina 5 van 36)

Die streepjes zouden dan tussenstappen voorstellen, waarbij een getal tussen de streepjes negatief kan zijn (als een groter getal van een kleiner getal afgetrokken wordt).

Ik begin toch te denken dat er een fout in die som zit. Hoe kun je immers ergens 170 als tussen antwoord vandaan krijgen, het is immers nooit hoger dan 90 (90-0), en nooit kleiner dan -90 (0 - 90)
Ik kan je wel uitleggen wat ze hiermee bedoelen.

368 + 483 = |700|140|11|--> |800|50|1|--> 851

In het linkerrijtje (700|140|11) telt men eerst de losse honderdtallen, tientallen en enkele getallen op (300+400 = 700 , 60+80=140, 8+3=11).

In het rechterrijtje (800|50|1) borduurt men daarop voort: 700+100=800, 40+10=50, 0+1=1).
Die getallen samen vormen dan het antwoord.

Het is een omslachtige manier om kinderen te laten rekenen, zeg maar.
  zondag 6 mei 2012 @ 01:45:26 #46
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111192261
De enige logische uitleg zonder uitleg van de juf is volgensmij er een honderdtal, tiental en getal bij optellen.
Het getal + erbij opgetelde getal op de eerste ... zetten
dan het erbij opgetelde getal op de tweede ...

Bijvoorbeeld je doet er 100, 30, en 4 bij.

Dan krijg je (300+100) + (170 + 30) + (6+4)
= 400 + 200 + 10 = 610

Dus dan wordt de som = 610 - 134 = |300|170|6| = 476.

Wat je erbij optelt kan compleet random zijn dus dit zal vast niet goed zijn.
Ben een vijftienjarig meisje in 3vwo en heb geen flauw idee waar deze methode goed voor is, maar ach, I tried :P

Krijgen we te horen hoe het nou moest zodra je het weet?
  zondag 6 mei 2012 @ 01:45:48 #47
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111192275
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:

........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)

Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476

Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 mei 2012 @ 01:46:18 #48
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111192293
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:

........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)

Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476

Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bent nèt een seconde na mij.

IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
  zondag 6 mei 2012 @ 01:49:09 #49
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111192394
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:46 schreef Charlea het volgende:

[..]

Je bent nèt een seconde na mij.

IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
Ik denk het, hoewel ik jouw uitleg niet helemaal duidelijk kan volgen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 6 mei 2012 @ 08:56:04 #50
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_111195740
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.

De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.

Of zit ik helemaal mis?
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.

Wat een belachelijke manier van rekenen trouwens. Volgens mij leert een kind meer van simpele rijtjes met optel- en aftreksommen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')