abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:43:01 #1
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111169347
Mijn dochter (8 jaar) heeft huiswerk gekregen en we snappen allebei niet hoe we de volgende som(men) moeten uitrekenen. Nee, ik vraag jullie niet om de antwoorden, maar om de manier hoe we dit moeten berekenen :D We komen er allebei niet uit :D

........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

En daarvan moet ze dus 4 verschillende sommen maken, dus op de stippellijnen 4x een andere som met deze uitkomst.

Iemand die in Jip&janneke-taal weet uit te leggen hoe we deze nu moeten berekenen??

[ Bericht 1% gewijzigd door Ireth op 05-05-2012 16:19:32 ]
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 5 mei 2012 @ 15:46:23 #2
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_111169439
Euh... 300 + 170 + 6 daarmee kom je op die 476, maar verder :?

Even zoon van 11 vragen :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:47:07 #3
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_111169461
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:46 schreef Rewimo het volgende:
Euh... 300 + 170 + 6 daarmee kom je op die 476, maar verder :?

Even zoon van 11 vragen :)
Het moet steeds een som van een aantal min aantal zijn.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:47:16 #4
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111169471
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:46 schreef Rewimo het volgende:
Euh... 300 + 170 + 6 daarmee kom je op die 476, maar verder :?

Even zoon van 11 vragen :)
Ja uitgaande van plustekens kom ik daar dus ook op, maar het is een min-som die het moet worden? :? Ik snap er niks van :D
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 5 mei 2012 @ 15:47:25 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_111169478
Hm, die snapt het ook niet :D Ik denk dat je een juf aan de haak moet slaan voor deze. Moonah misschien?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_111169531
wat is de uitleg die bij deze sommen hoort?
er is vast wel wat theorie over die ze hebben gehad ;)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 5 mei 2012 @ 15:49:14 #7
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_111169539
Ik zou me alleen voor kunnen stellen dat je de getallen onderling van elkaar af moet trekken?

476 - 300
300 - 170
170 - 6
en nog een combinatie

Of zoiets?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  † In Memoriam † zaterdag 5 mei 2012 @ 15:49:26 #8
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111169547
Gewoon een aftrekking die op 300 uitkomt? :?

Heb je geen opgeloste zodat we een verband kunnen ontdekken?
Are you fokking to me?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:51:48 #9
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111169618
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:49 schreef Marie30 het volgende:
Gewoon een aftrekking die op 300 uitkomt? :?

Heb je geen opgeloste zodat we een verband kunnen ontdekken?
Alleen in de plus variant (met geen hondertal bij de tientallen)

..... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476 (met daarbij de door haar ingevulde uitkomst: 263 + 213 )

400 moest ze verdelen tussen de honderdtallen, dus daar heeft ze 200 en 200 van gemaakt. Daarna moest ze 70 verdelen tussen de tientallen, dus dat is 60 en 10 geworden en 6 heeft ze verdeeld als 3 en 3. Dus 263 + 213. Maar dat was plus. Nu met min snap ik er dus helemaal niks van! En al helemaal niet omdat er 170 bij de tientallen staat!
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_111169807
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:51 schreef Ireth het volgende:

[..]

Alleen in de plus variant (met geen hondertal bij de tientallen)

..... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476 (met daarbij de door haar ingevulde uitkomst: 263 + 213 )

400 moest ze verdelen tussen de honderdtallen, dus daar heeft ze 200 en 200 van gemaakt. Daarna moest ze 70 verdelen tussen de tientallen, dus dat is 60 en 10 geworden en 6 heeft ze verdeeld als 3 en 3. Dus 263 + 213. Maar dat was plus. Nu met min snap ik er dus helemaal niks van! En al helemaal niet omdat er 170 bij de tientallen staat!
is die 170 wellicht verkeerd opgeschreven?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:59:13 #11
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111169846
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:58 schreef mschol het volgende:

[..]

is die 170 wellicht verkeerd opgeschreven?
Dan zou ie er 4x fout in staan? Ze heeft dus 4x dezelfde opgave waarbij ze zelf 4 verschillende antwoorden moet maken.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_111170064
Edit: nm

[ Bericht 89% gewijzigd door gomi op 05-05-2012 16:18:20 ]
  zaterdag 5 mei 2012 @ 16:05:28 #13
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111170065
We geven het op voor nu, komen er niet meer uit. Misschien dat we er later nog op terugkomen om te proberen en anders mag de juf het dinsdagmiddag om 3 uur aan ons uitleggen :D
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 16:15:03 #14
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_111170387
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:43 schreef Ireth het volgende:

,,,,,,,, - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

Is dit letterlijk de opgave?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zaterdag 5 mei 2012 @ 16:16:10 #15
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111170415
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:15 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Is dit letterlijk de opgave?
Yep, letterlijk overgenomen incl alle streepjes. En die heeft ze dus 4x waarvan er 4x op de stippellijnen een andere som moet komen.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  † In Memoriam † zaterdag 5 mei 2012 @ 16:17:57 #16
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111170478
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:16 schreef Ireth het volgende:

[..]

Yep, letterlijk overgenomen incl alle streepjes. En die heeft ze dus 4x waarvan er 4x op de stippellijnen een andere som moet komen.
Vraag dan eens aan haar of die komma's misschien willen zeggen dat daar een honderdtal moet staan en die puntjes ene tiental betekenen of zo. Ik vind het maar een gare opgave en die opgeloste maakte me ook niet veel wijzer. Er zijn zo toch te veel verschillende antwoorden mogelijk?
Are you fokking to me?
  zaterdag 5 mei 2012 @ 16:19:20 #17
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111170531
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:17 schreef Marie30 het volgende:

[..]

Vraag dan eens aan haar of die komma's misschien willen zeggen dat daar een honderdtal moet staan en die puntjes ene tiental betekenen of zo. Ik vind het maar een gare opgave en die opgeloste maakte me ook niet veel wijzer. Er zijn zo toch te veel verschillende antwoorden mogelijk?
Ow wacht ff, zie nu het rijtje komma's :D Dat is gewoon een stippellijn :D Ze heeft stippellijn min stippellijn waar de antwoorden moeten komen :D
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  † In Memoriam † zaterdag 5 mei 2012 @ 16:21:33 #18
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111170597
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:19 schreef Ireth het volgende:

[..]

Ow wacht ff, zie nu het rijtje komma's :D Dat is gewoon een stippellijn :D Ze heeft stippellijn min stippellijn waar de antwoorden moeten komen :D
lol :') Was nog een lichtpuntje geweest anders :)

Heeft ze geen boek waar uitleg instaat of oplossingen voor ouders? Of heeft de oefening op zich geen specifieke benaming waarop we kunnen googlen?
Are you fokking to me?
pi_111170705
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen? :+
pi_111171174
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen? :+
Nee want niemand snapt hier wat TS bedoeld....
pi_111171274
Moet t niet gewoon 476-0 zijn?

met die getallen kan je t niet anders maken toch?
  † In Memoriam † zaterdag 5 mei 2012 @ 16:44:03 #22
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111171297
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen? :+
Neen, want het oplossen op zich is relatief gemakkelijk... alleen de opgave/bedoeling is niet duidelijk...
Are you fokking to me?
pi_111171300
Het is simpel. Stel je doet 1+2 word het toch ook 15?
pi_111171337
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen? :+
Als je de bedoeling niet eens begrijpt wordt het al een stuk moeilijker hè :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 5 mei 2012 @ 16:50:26 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111171474
300 + 170 + 6 = 476
476 - 170 - 6 = 300
476 - 300 - 6 = 170
476 - 300 - 170 = 6

476 - 300 - 170 - 6 = 0 :+

Geen flauw idee wat ze verwachten, ook een beetje vaag dat dat niet duidelijk in de opdracht staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_111171539
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

776 - 300 -> 476
646 - 170 -> 476
482 - 6 -> 476
476 - 0 -> 0

zoiets lijkt mij met de huidige beschrijving en de gegeven getallen zowat de enige logische mogelijkheid?

(de notatie is mij geheel onbekend overigens, wellicht biedt een foto meer duidelijkheid (als het niet geschreven is))
  zaterdag 5 mei 2012 @ 16:54:47 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111171614
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen? :+
Ik wens je veel succes met het begrijpen van het nieuwe rekenen.... het zou zogenaamd een makkelijkere manier zijn om te leren rekenen, maar ga er maar niet vanuit dat er door de nieuwe rekenmethode wel pubers achter de kassa komen te staan die kunnen hoofdrekenen.

Leerkrachten zijn er tegenwoordig zelfs geen fan van dat de ouders de kinderen nog helpen, want waarschijnlijk leert een kind van de ouder op een andere manier rekenen dan volgens het nieuwe rekenen, want wie wel fatsoenlijk heeft leren rekenen zal de nieuwe methode vrijwel niet kunnen begrijpen, laat staan gebruiken om aan het kind uit te leggen hoe het werkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_111172866
De enige manier om 170 in tientallen te kunnen krijgen is 80 en 90 en dan krijg je sommen als ?80? - ?9? of ?9? - ?8? waarbij mijn gevoel eerder gaat voor de moeilijkere variant waarbij je groter van kleiner aftrekt (8-9 dus)

Edit: bovenstaande gaat toch niet op. 80 en 90 moet je optellen om 170 te krijgen (in een som waar je af moet trekken dus), uitgaande van het optellen van de afzonderlijke getallen zou het honderdtal 300 dus bestaan uit 100 en 200, of 000 en 300. Als je die van elkaar aftrekt krijg je nooit 476

[ Bericht 21% gewijzigd door frederik op 05-05-2012 17:56:55 ]
pi_111173448
T nieuwe rekenen, leuk maar wat doen ze op de middelbare school als eerste : juist ouderwets optellen, aftekken, delen, keer, worteltrekken en zo voorts... bij zoonlief moest er een voldoende voor een toets gehaald worden voor ze echt wiskunde gingen doen. Ik zie dus absoluut het nut niet van deze nieuwe manier van rekenen

en je wilt niet weten hoeveel kinderen er bijles nodig hadden voor simpele sommen als 125*45 of deelsommen met een staartdeling (op ouderwetsche wijze)
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  zaterdag 5 mei 2012 @ 18:13:06 #30
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111174136
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:52 schreef mschol het volgende:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

776 - 300 -> 476
646 - 170 -> 476
482 - 6 -> 476
476 - 0 -> 0

zoiets lijkt mij met de huidige beschrijving en de gegeven getallen zowat de enige logische mogelijkheid?

(de notatie is mij geheel onbekend overigens, wellicht biedt een foto meer duidelijkheid (als het niet geschreven is))
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_111175255
Ik snap er helemaal niks van. :D :@

Misschien zou je het eens kunnen vragen in SES of PUB? Daar zitten waarschijnlijk meer slachtoffers jongeren van het nieuwe rekenen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_111175515
zou getal 2 negatief mogen zijn? - - = + zeg maar :)
  zaterdag 5 mei 2012 @ 18:56:48 #33
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_111175528
952 - 476 = 476
482 - 6 = 476
646 - 170 = 476
776 - 300 = 476

Denk ik. :)

Zelfde principe als bij de +-kolom: het opdelen van c gebruiken om een a en een b voor a + b = c (of hier dus a - b = c) te bedenken.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 18:57:28 #34
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_111175565
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:56 schreef frederik het volgende:
zou getal 2 negatief mogen zijn? - - = + zeg maar :)
De dochter van TS is 8, wat denk je zelf? :D
pi_111176037
Ik heb even wat zitten te googlen, en ik kom op http://www2.malmberg.nl/B(...)p%205%20blok%208.pdf een voorbeeld tegen van rekenen met streepjes (pagina 40 van die handleiding, in de pdf pagina 5 van 36)

Die streepjes zouden dan tussenstappen voorstellen, waarbij een getal tussen de streepjes negatief kan zijn (als een groter getal van een kleiner getal afgetrokken wordt).

Ik begin toch te denken dat er een fout in die som zit. Hoe kun je immers ergens 170 als tussen antwoord vandaan krijgen, het is immers nooit hoger dan 90 (90-0), en nooit kleiner dan -90 (0 - 90)
pi_111189355
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:

[..]

ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
niet heel duidelijk inderdaad, wat een vreemde sommen _O-

quote:
2s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 17:54 schreef Muks het volgende:
T nieuwe rekenen, leuk maar wat doen ze op de middelbare school als eerste : juist ouderwets optellen, aftekken, delen, keer, worteltrekken en zo voorts... bij zoonlief moest er een voldoende voor een toets gehaald worden voor ze echt wiskunde gingen doen. Ik zie dus absoluut het nut niet van deze nieuwe manier van rekenen

en je wilt niet weten hoeveel kinderen er bijles nodig hadden voor simpele sommen als 125*45 of deelsommen met een staartdeling (op ouderwetsche wijze)
[sarcasme] handig.. :') [/sarcasme]
  † In Memoriam † zondag 6 mei 2012 @ 00:34:58 #37
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_111189461
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:

[..]

ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
Die opgave... er staat: bedenk zelf :') Je moet de opgave ook nog zelf bedenken volgens mij :D Wat een wazigheid...
Are you fokking to me?
pi_111189767
kan je niet ergens een antwoordenboekje/uitwerkingenboekje vinden?
Als ik een som niet snap (zit dan wel in 5VWO dus meer pubers die het wss online zetten :') ) zoek ik gewoon ergens een online uitwerkingenboek op.
pi_111189854
Zo verpest je dus de jeugd. :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 mei 2012 @ 00:57:58 #40
246140 Klipnap
Petrowh <3
pi_111190539
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.

De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.

Of zit ik helemaal mis?
pi_111191008
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.

De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.

Of zit ik helemaal mis?
Waarom schrijven ze dan opeens 17 tientallen in plaats van 1 honderdtal plus 7 tientallen? En wat heeft die "ontleding" te maken met hoe je die som in elkaar moet zetten?

Volgens mij willen ze gewoon dat je sommen maakt met verschillende tientallen, eenheden, en honderdtallen (zodat je het jezelf niet al te makkelijk maakt). Maar dat hadden ze ook gewoon kunnen zeggen :?
  zondag 6 mei 2012 @ 01:22:55 #43
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_111191368
Gewoon 4 aftreksommen bedenken met die uitkomst en verder helemaal niets. Lijkt mij.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_111191444
Wat is al die shit ernaast dan?
  zondag 6 mei 2012 @ 01:25:02 #45
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111191458
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 19:11 schreef frederik het volgende:
Ik heb even wat zitten te googlen, en ik kom op http://www2.malmberg.nl/B(...)p%205%20blok%208.pdf een voorbeeld tegen van rekenen met streepjes (pagina 40 van die handleiding, in de pdf pagina 5 van 36)

Die streepjes zouden dan tussenstappen voorstellen, waarbij een getal tussen de streepjes negatief kan zijn (als een groter getal van een kleiner getal afgetrokken wordt).

Ik begin toch te denken dat er een fout in die som zit. Hoe kun je immers ergens 170 als tussen antwoord vandaan krijgen, het is immers nooit hoger dan 90 (90-0), en nooit kleiner dan -90 (0 - 90)
Ik kan je wel uitleggen wat ze hiermee bedoelen.

368 + 483 = |700|140|11|--> |800|50|1|--> 851

In het linkerrijtje (700|140|11) telt men eerst de losse honderdtallen, tientallen en enkele getallen op (300+400 = 700 , 60+80=140, 8+3=11).

In het rechterrijtje (800|50|1) borduurt men daarop voort: 700+100=800, 40+10=50, 0+1=1).
Die getallen samen vormen dan het antwoord.

Het is een omslachtige manier om kinderen te laten rekenen, zeg maar.
  zondag 6 mei 2012 @ 01:45:26 #46
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111192261
De enige logische uitleg zonder uitleg van de juf is volgensmij er een honderdtal, tiental en getal bij optellen.
Het getal + erbij opgetelde getal op de eerste ... zetten
dan het erbij opgetelde getal op de tweede ...

Bijvoorbeeld je doet er 100, 30, en 4 bij.

Dan krijg je (300+100) + (170 + 30) + (6+4)
= 400 + 200 + 10 = 610

Dus dan wordt de som = 610 - 134 = |300|170|6| = 476.

Wat je erbij optelt kan compleet random zijn dus dit zal vast niet goed zijn.
Ben een vijftienjarig meisje in 3vwo en heb geen flauw idee waar deze methode goed voor is, maar ach, I tried :P

Krijgen we te horen hoe het nou moest zodra je het weet?
  zondag 6 mei 2012 @ 01:45:48 #47
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111192275
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:

........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)

Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476

Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 mei 2012 @ 01:46:18 #48
354073 Charlea
te hipster voor die stringz.
pi_111192293
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:

........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)

Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476

Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je bent nèt een seconde na mij.

IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
  zondag 6 mei 2012 @ 01:49:09 #49
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111192394
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:46 schreef Charlea het volgende:

[..]

Je bent nèt een seconde na mij.

IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
Ik denk het, hoewel ik jouw uitleg niet helemaal duidelijk kan volgen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 6 mei 2012 @ 08:56:04 #50
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_111195740
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.

De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.

Of zit ik helemaal mis?
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.

Wat een belachelijke manier van rekenen trouwens. Volgens mij leert een kind meer van simpele rijtjes met optel- en aftreksommen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_111195936
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 08:56 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.

Wat een belachelijke manier van rekenen trouwens. Volgens mij leert een kind meer van simpele rijtjes met optel- en aftreksommen.
Dat leek me ook de methode, alleen kloppen die aparte berekeningen dan niet.
170 als resultaat voor het apart optellen van de tientallen kan alleen maar met 80 en 90 (en dan zou je moeten optellen ipv aftrekken), 300 zou dan uit 100 en 200 of 0 en 300 bestaan, wat weer onmogelijk is, 1 van die 2 getallen zou immers minimaal ergens in de 400 moeten zitten.
  zondag 6 mei 2012 @ 10:14:39 #52
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_111196363
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:

........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476

400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)

Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476

Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70.

...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476
Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70.

Bij de min variant lopen we daar dus op vast.
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental :D

(ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd! :') )
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')