Het moet steeds een som van een aantal min aantal zijn.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:46 schreef Rewimo het volgende:
Euh... 300 + 170 + 6 daarmee kom je op die 476, maar verder
Even zoon van 11 vragen
Ja uitgaande van plustekens kom ik daar dus ook op, maar het is een min-som die het moet worden?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:46 schreef Rewimo het volgende:
Euh... 300 + 170 + 6 daarmee kom je op die 476, maar verder
Even zoon van 11 vragen
Alleen in de plus variant (met geen hondertal bij de tientallen)quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:49 schreef Marie30 het volgende:
Gewoon een aftrekking die op 300 uitkomt?![]()
Heb je geen opgeloste zodat we een verband kunnen ontdekken?
is die 170 wellicht verkeerd opgeschreven?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:51 schreef Ireth het volgende:
[..]
Alleen in de plus variant (met geen hondertal bij de tientallen)
..... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476 (met daarbij de door haar ingevulde uitkomst: 263 + 213 )
400 moest ze verdelen tussen de honderdtallen, dus daar heeft ze 200 en 200 van gemaakt. Daarna moest ze 70 verdelen tussen de tientallen, dus dat is 60 en 10 geworden en 6 heeft ze verdeeld als 3 en 3. Dus 263 + 213. Maar dat was plus. Nu met min snap ik er dus helemaal niks van! En al helemaal niet omdat er 170 bij de tientallen staat!
Dan zou ie er 4x fout in staan? Ze heeft dus 4x dezelfde opgave waarbij ze zelf 4 verschillende antwoorden moet maken.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:58 schreef mschol het volgende:
[..]
is die 170 wellicht verkeerd opgeschreven?
Is dit letterlijk de opgave?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 15:43 schreef Ireth het volgende:
,,,,,,,, - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Yep, letterlijk overgenomen incl alle streepjes. En die heeft ze dus 4x waarvan er 4x op de stippellijnen een andere som moet komen.quote:
Vraag dan eens aan haar of die komma's misschien willen zeggen dat daar een honderdtal moet staan en die puntjes ene tiental betekenen of zo. Ik vind het maar een gare opgave en die opgeloste maakte me ook niet veel wijzer. Er zijn zo toch te veel verschillende antwoorden mogelijk?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:16 schreef Ireth het volgende:
[..]
Yep, letterlijk overgenomen incl alle streepjes. En die heeft ze dus 4x waarvan er 4x op de stippellijnen een andere som moet komen.
Ow wacht ff, zie nu het rijtje komma'squote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:17 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Vraag dan eens aan haar of die komma's misschien willen zeggen dat daar een honderdtal moet staan en die puntjes ene tiental betekenen of zo. Ik vind het maar een gare opgave en die opgeloste maakte me ook niet veel wijzer. Er zijn zo toch te veel verschillende antwoorden mogelijk?
lolquote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:19 schreef Ireth het volgende:
[..]
Ow wacht ff, zie nu het rijtje komma'sDat is gewoon een stippellijn
Ze heeft stippellijn min stippellijn waar de antwoorden moeten komen
Nee want niemand snapt hier wat TS bedoeld....quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
Neen, want het oplossen op zich is relatief gemakkelijk... alleen de opgave/bedoeling is niet duidelijk...quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
Als je de bedoeling niet eens begrijpt wordt het al een stuk moeilijker hèquote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
Ik wens je veel succes met het begrijpen van het nieuwe rekenen.... het zou zogenaamd een makkelijkere manier zijn om te leren rekenen, maar ga er maar niet vanuit dat er door de nieuwe rekenmethode wel pubers achter de kassa komen te staan die kunnen hoofdrekenen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:24 schreef mschol het volgende:
moeten we ons trouwens niet collectief schamen voor het feit dat een stel mensen van waarschijnlijk +18 niet sommen uit groep 5-6 kunnen oplossen/begrijpen?
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 16:52 schreef mschol het volgende:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
776 - 300 -> 476
646 - 170 -> 476
482 - 6 -> 476
476 - 0 -> 0
zoiets lijkt mij met de huidige beschrijving en de gegeven getallen zowat de enige logische mogelijkheid?
(de notatie is mij geheel onbekend overigens, wellicht biedt een foto meer duidelijkheid (als het niet geschreven is))
De dochter van TS is 8, wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:56 schreef frederik het volgende:
zou getal 2 negatief mogen zijn? - - = + zeg maar
niet heel duidelijk inderdaad, wat een vreemde sommenquote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:
[..]
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
[sarcasme] handig..quote:Op zaterdag 5 mei 2012 17:54 schreef Muks het volgende:
T nieuwe rekenen, leuk maar wat doen ze op de middelbare school als eerste : juist ouderwets optellen, aftekken, delen, keer, worteltrekken en zo voorts... bij zoonlief moest er een voldoende voor een toets gehaald worden voor ze echt wiskunde gingen doen. Ik zie dus absoluut het nut niet van deze nieuwe manier van rekenen
en je wilt niet weten hoeveel kinderen er bijles nodig hadden voor simpele sommen als 125*45 of deelsommen met een staartdeling (op ouderwetsche wijze)
Die opgave... er staat: bedenk zelfquote:Op zaterdag 5 mei 2012 18:13 schreef Ireth het volgende:
[..]
ff foto gemaakt, niet heul duidelijk. Links staan de "plus" sommen, rijtje rechts is de "min" variant.
[ link | afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom schrijven ze dan opeens 17 tientallen in plaats van 1 honderdtal plus 7 tientallen? En wat heeft die "ontleding" te maken met hoe je die som in elkaar moet zetten?quote:Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.
De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.
Of zit ik helemaal mis?
Ik kan je wel uitleggen wat ze hiermee bedoelen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 19:11 schreef frederik het volgende:
Ik heb even wat zitten te googlen, en ik kom op http://www2.malmberg.nl/B(...)p%205%20blok%208.pdf een voorbeeld tegen van rekenen met streepjes (pagina 40 van die handleiding, in de pdf pagina 5 van 36)
Die streepjes zouden dan tussenstappen voorstellen, waarbij een getal tussen de streepjes negatief kan zijn (als een groter getal van een kleiner getal afgetrokken wordt).
Ik begin toch te denken dat er een fout in die som zit. Hoe kun je immers ergens 170 als tussen antwoord vandaan krijgen, het is immers nooit hoger dan 90 (90-0), en nooit kleiner dan -90 (0 - 90)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)
Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476
Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.Je bent nèt een seconde na mij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
Ik denk het, hoewel ik jouw uitleg niet helemaal duidelijk kan volgen.quote:Op zondag 6 mei 2012 01:46 schreef Charlea het volgende:
[..]
Je bent nèt een seconde na mij.
IS DIT TOEVAL? Dus ik had hem goed?
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.quote:Op zondag 6 mei 2012 01:02 schreef robin007bond het volgende:
Volgens mij is het eigenlijk niet zo moeilijk.
De som die er naast wordt gegeven is ontleed. Het enige wat jij moet doen is een som maken (op dezelfde manier met honderdtallen, tientallen en eenheden) met hetzelfde antwoord als de som die wordt gegeven.
Of zit ik helemaal mis?
Dat leek me ook de methode, alleen kloppen die aparte berekeningen dan niet.quote:Op zondag 6 mei 2012 08:56 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik denk dat dit eigenlijk de meest logische oplossing is. Som verzinnen, honderdtallen, tientallen en eenheden apart optellen en dan op hetzelfde eindantwoord uitkomen.
Wat een belachelijke manier van rekenen trouwens. Volgens mij leert een kind meer van simpele rijtjes met optel- en aftreksommen.
quote:Op zondag 6 mei 2012 01:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus hier een mogelijkheid voor de som uit de OP:
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
400 – 100 (=300)
200 – 30 (=170)
10 – 4 (=6)
Oftewel 610(400+200+10) – 134 (100+30+4)=476
Maar je kunt ‘m dus op verschillende manieren invullen.Tot zover zou ik hem ook in kunnen vullen idd, alleen snap ik dan dat tientallengedoe niet. Bij het rijtje links (de plussommen) moeten de door mijn dochter ingevulde tientallen bestaan uit een totaal van 70.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
...... + ...... = | 400 | 70 | 6 | -> 476
Haar ingevulde antwoord is 263 + 213, dus 60 + 10 = 70.
Bij de min variant lopen we daar dus op vast.
........ - ........ = | 300 | 170 | 6 | -> 476
Dan kan ik bij 600 -134 als mogelijk antwoord die tientallen nergens plaatsen. Zowiezo raak ik de logica al kwijt bij 170 als tiental
(ik leerde dit soort sommen vroeger met een abacus!! Die goeie ouwe tijd!)
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |