"Waardoor ze precies weten wat ze volgens die websites moeten zeggen" zou ik ervan maken. Ik krijg liever gewoon een menselijk antwoord, in plaats van zo'n onnatuurlijk Dalai Lamaachtig antwoord.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:16 schreef Frank_Drebin het volgende:
Dat soort standaard antwoorden kun je allemaal vinden op websites. Tegenwoordig leert iedere sollicitant van alles op het internet waardoor ze precies weten wat ze moeten zeggen. De kunst is om als werknemer echte kritische vragen te stellen als ze dit soort antwoorden geven en ze in het nauw te drijven zodat de ware aard naar boven komt.
quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:18 schreef kikoooooo het volgende:
Stel dan ook niet van die politiek correcte vragen, lul.
Ja is ook zo. Als je een onderwerp aansnijdt dat ze interessant vinden kan dat wel gebeuren. Maar heb je er dan veel aan? In een mondeling tentamen lijkt het me fijn, maar kreeg diegene dan wel voldoende informatie over je in dat sollicitatiegesprek?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb het wel eens voor elkaar gekregen om een sollicitatiegesprek om te turnen naar een gewoon gesprek. Dat lukt als je een vakidioot voor je hebt die je op z'n praatstoel krijgt.
quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
"Wat is je slechtste eigenschap?"
"Solliciteren"
quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:20 schreef Federer-fan het volgende:
Als iemand aan mij vraagt: "Waar zie je jezelf over vijf jaar?" zeg ik meestal "Dan zit ik achter jouw bureau en zeg jij 'Kan ik nog wat voor je doen?'"
Kijk eens aan, we krijgen nog tips ook. Ts verdient een complimentje.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:21 schreef Federer-fan het volgende:
Als ze aan me vragen 'Wat is je achtergrond' doe ik altijd mijn ogen dicht en zeg ik 'Niks zeggen niks zeggen… een poster van het Van Goghmuseum?'
Er werken oude rotten, voornamelijk met kant en klare pakketten als MS Office. Voorkeur gaat uit naar 2003 met natuurlijk windows xp als workstation.quote:We zijn een jong en dynamisch bedrijf
Jongste met een diploma is over de 30quote:Jong talent in huis
Nee, 9 tot 6quote:Geen 9 tot 5 mentaliteit
We weten niet wat voor opleiding je nodig hebt maar dit is een eis.quote:<insert opleiding> denkniveau
Kijk, dit is nou nog eens een goed antwoord!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:20 schreef Federer-fan het volgende:
Als iemand aan mij vraagt: "Waar zie je jezelf over vijf jaar?" zeg ik meestal "Dan zit ik achter jouw bureau en zeg jij 'Kan ik nog wat voor je doen?'"
quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:23 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
[..]
Kijk eens aan, we krijgen nog tips ook. Ts verdient een complimentje.
Wat maakt dat nou uit? Als je die baan maar krijgt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:22 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ja is ook zo. Als je een onderwerp aansnijdt dat ze interessant vinden kan dat wel gebeuren. Maar heb je er dan veel aan? In een mondeling tentamen lijkt het me fijn, maar kreeg diegene dan wel voldoende informatie over je in dat sollicitatiegesprek?
Jaa! dat. Daar kan ik me zo over irriteren als ik dat zie staan:"jong en dynamisch bedrijf zoekt jonge flexibele ijzersterke man met hoog denkniveau voor het bedienen van de espresso-apparaat en andere hielenlikkende klusjes."quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:24 schreef Gokhan03 het volgende:
TS werkt bij een bedrijf die de volgende zinnen in vacatures heeft staan met de gedachte erachter:
[..]
Er werken oude rotten, voornamelijk met kant en klare pakketten als MS Office. Voorkeur gaat uit naar 2003 met natuurlijk windows xp als workstation.
[..]
Jongste met een diploma is over de 30
[..]
Nee, 9 tot 6
[..]
We weten niet wat voor opleiding je nodig hebt maar dit is een eis.
En dan verwacht je dat je normale antwoorden zal krijgen
Wat zou je doen met een miljoen pingpong ballen?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:23 schreef Puntenjager het volgende:
Ik denk ook dat het de recruiters/personeelsmanagers zijn, die begonnen zijn met van die lulkoekvragen. Sta dan ook niet raar te kijken als je de antwoorden krijgt die je volgens het boekje zou moeten krijgen.
Origineelquote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:20 schreef Federer-fan het volgende:
Ik verwacht een reëel antwoord. Dus iemand die zegt dat hij of zij ongeduldig of heel erg perfectionistisch is. Het gaat er niet om dat je overkomt als een perfect iemand maar om na te gaan of je het soort persoon bent dat past bij de functie.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:23 schreef Natalie het volgende:
Standaard antwoorden, maar ook standaard vragen
Wat verwacht je dat iemand zegt als je vraagt naar een slechte eigenschap? [...]
Wow, dit is gewoon eng.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:24 schreef Gokhan03 het volgende:
TS werkt bij een bedrijf die de volgende zinnen in vacatures heeft staan met de gedachte erachter:
[..]
Er werken oude rotten, voornamelijk met kant en klare pakketten als MS Office. Voorkeur gaat uit naar 2003 met natuurlijk windows xp als workstation.
[..]
Jongste met een diploma is over de 30
[..]
Nee, 9 tot 6
[..]
We weten niet wat voor opleiding je nodig hebt maar dit is een eis.
[...]
Oh, bedankt, wist ik niet.quote:
Dat valt erg mee. Heel belangrijk is bij ons dat je bepaalde eigenschappen hebt, zoals dat je overtuigend overkomt omdat je moet pleiten bij de rechtbank enzo. Het gaat om een indruk maar wel concreter, namelijk om een indruk op specifieke punten. Antwoorden spelen daar zeker een rol bij.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou uit? Als je die baan maar krijgt.
Ik schat dat de beslissing voor 10% af hangt van feitelijke informatie. De rest van een goede indruk, een klik en dat soort vage shit.
[...]
Hands on mentaliteit.quote:
Dat vind ik een voorbeeld van een reëel antwoord. Zou bij ons niet iets positiefs zijn, maar wel minder negatief dan een antwoord waar geen slechte eigenschap in voorkomt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:31 schreef Renesite het volgende:
Slechte eigenschappen?
[...]
- Ik ben soms wat langdradig met praten
Daarom. Ik noem hem. In mijn branche is dat absoluut geen negatief iets. Maar het kan soms wel blokkeren.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:33 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Dat vind ik een voorbeeld van een reëel antwoord. Zou bij ons niet iets positiefs zijn, maar wel minder negatief dan een antwoord waar geen slechte eigenschap in voorkomt.
Welke branche is dat?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:34 schreef Renesite het volgende:
[..]
Daarom. Ik noem hem. In mijn branche is dat absoluut geen negatief iets. Maar het kan soms wel blokkeren.
Gister kreeg ik PC-antwoorden op al mijn vragen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:34 schreef Garisson72 het volgende:
Kap dan eens met die vragen waarvan je weet dat er alleen PC-antwoorden komen.
Precies.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:34 schreef Garisson72 het volgende:
Kap dan eens met die vragen waarvan je weet dat er alleen PC-antwoorden komen.
Sociale zekerheid.quote:
Oké, muchos gracias.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:36 schreef Renesite het volgende:
[..]
Sociale zekerheid.
Je dient goed te kunnen praten, ontspannen, tegen cliënten.
Dat zijn leuke vragen. Bestaan er 'modelantwoorden' voor?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:36 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Precies.
Stel meer van dit soort vragen
Als je een superheld kon zijn, wie zou je kiezen? (AT&T)
Hoeveel basketballen gaan er in deze kamer? (Google)
Hoe bizar vind je jezelf, op een schaal van één tot 10? (Creditcardmaatschapij Capital One)
Als je zou krimpen tot het formaat van een potlood en in een blender zou worden gestopt, hoe kom je daar dan uit? (Goldman Sachs)
Een appel kost 20 cent, een sinaasappel 40 cent en een grapefruit 60 cent. Wat kost een peer? (Epic Systems)
Wat zou je doen als je een pizzeria van je oom erft? (Volkswagen)
Hoe worden M&M's gemaakt? (US Bank)
We zoeken een getal tussen 1 en 1000. Hoeveel gokken heb je minimaal nodig om een specifiek getal te vinden, wanneer je bij elke gok de hint ‘hoger’ of ‘lager’ meekrijgt? (Facebook)
Hoe weeg je een olifant wanneer je geen weegschaal hebt? (IBM)
Leg eens uit wat er de afgelopen tien jaar in dit land is gebeurd? (Boston Consulting Group)
Wat hebben hout en alcohol met elkaar gemeen? (Guardsmark)
Er zijn 25 paarden. In elke wedstrijd mogen maar 5 paarden tegelijkertijd racen. Hoeveel wedstrijden zijn nodig om er de drie snelste paarden uit te halen? (Bloomberg LP)
Je bevindt jezelf in een donkere kamer zonder licht. Je wil eenzelfde paar sokken aantrekken voor een interview. Je hebt 19 paar grijze en 25 paar zwarte sokken. Wat zijn de kansen dat je een paar met dezelfde kleur aantrekt? (Eze Castle)
Je hebt 20 mensen in dienst. Hoe organiseer je die om te weten te komen hoeveel fietsen afgelopen jaar in jouw regio zijn verkocht. (Schlumberger)
Waarom denk je dat slechts een klein deel van de bevolking 150.000 dollar per jaar verdient? (New York Life)
Een verjaardagstaart bestaat uit drie stukken. Hoe verdeel je die in exact 8 gelijke delen? (Blackrock)
5.623 mensen nemen deel aan een toernooi. Hoeveel wedstrijden moeten worden gespeeld om de winnaar te vinden? (Amazon.com)
Je moet uiteraard denken naar het bedrijf.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:38 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Dat zijn leuke vragen. Bestaan er 'modelantwoorden' voor?
Sommige wellicht wel.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:38 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Dat zijn leuke vragen. Bestaan er 'modelantwoorden' voor?
Precies, wat is er mis mee om niet perfect over te komen? Sterker nog, als je perfect overkomt, lijkt me dat niet positief want niet menselijk/reëel. De sollicitant van gister was bezig met persoonlijke ontwikkeling maar kon uiteindelijk met pijn en moeite één mindere eigenschap noemen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:38 schreef dakpan90 het volgende:
Als er 'geen 9 tot 5 mentaliteit' staat, word ik ook altijd een beetje huiverig welke werktijden ze dan wel hanteren.
Maar wat sollicitaties betreft, gaat het er volgens mij toch vooral om of je geloofwaardig overkomt, dan kan je je best veroorloven om ook een negatieve eigenschap van jezelf wel te benoemen. De capaciteiten heb je als het goed is wel, anders word je niet uitgenodigd.
Hmm, ja.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Sommige wellicht wel.
De laatste bijvoorbeeld is natuurlijk 1.
Is ook zo. Maar bij sommige vragen zou ik geen idee hebben waar ik moest beginnen, vooral bij rekenvragen.quote:Maar gaat denk meer om te toetsen hoe mensen redeneren en/of hoe ze logisch nadenken.
Dit is overigens best een leuk lijstje vragen om eens over na te denken. Niet eens zozeer om nu het beste antwoord te vinden, maar om ook te bedenken hoe je ze anders kunt beantwoorden.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:36 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Precies.
Stel meer van dit soort vragen
Als je een superheld kon zijn, wie zou je kiezen? (AT&T)
Hoeveel basketballen gaan er in deze kamer? (Google)
Hoe bizar vind je jezelf, op een schaal van één tot 10? (Creditcardmaatschapij Capital One)
Als je zou krimpen tot het formaat van een potlood en in een blender zou worden gestopt, hoe kom je daar dan uit? (Goldman Sachs)
Een appel kost 20 cent, een sinaasappel 40 cent en een grapefruit 60 cent. Wat kost een peer? (Epic Systems)
Wat zou je doen als je een pizzeria van je oom erft? (Volkswagen)
Hoe worden M&M's gemaakt? (US Bank)
We zoeken een getal tussen 1 en 1000. Hoeveel gokken heb je minimaal nodig om een specifiek getal te vinden, wanneer je bij elke gok de hint ‘hoger’ of ‘lager’ meekrijgt? (Facebook)
Hoe weeg je een olifant wanneer je geen weegschaal hebt? (IBM)
Leg eens uit wat er de afgelopen tien jaar in dit land is gebeurd? (Boston Consulting Group)
Wat hebben hout en alcohol met elkaar gemeen? (Guardsmark)
Er zijn 25 paarden. In elke wedstrijd mogen maar 5 paarden tegelijkertijd racen. Hoeveel wedstrijden zijn nodig om er de drie snelste paarden uit te halen? (Bloomberg LP)
Je bevindt jezelf in een donkere kamer zonder licht. Je wil eenzelfde paar sokken aantrekken voor een interview. Je hebt 19 paar grijze en 25 paar zwarte sokken. Wat zijn de kansen dat je een paar met dezelfde kleur aantrekt? (Eze Castle)
Je hebt 20 mensen in dienst. Hoe organiseer je die om te weten te komen hoeveel fietsen afgelopen jaar in jouw regio zijn verkocht. (Schlumberger)
Waarom denk je dat slechts een klein deel van de bevolking 150.000 dollar per jaar verdient? (New York Life)
Een verjaardagstaart bestaat uit drie stukken. Hoe verdeel je die in exact 8 gelijke delen? (Blackrock)
5.623 mensen nemen deel aan een toernooi. Hoeveel wedstrijden moeten worden gespeeld om de winnaar te vinden? (Amazon.com)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |