abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:29:24 #1
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111066461
Zo, hier zijn we weer. Met hopelijk een projectje dat ik wel aankan. De 133 bleek toch teveel werk, dus we hebben afgelopen week een fiat 126 aangeschaft. Deze mooie bolide is in 1991 door fsm gemaakt - een echte Polski fiat dus.

De fiat hebben we in Polen gekocht zo'n 150 km vanaf de Duitse grens. Ik zag hem toevallig al op de Poolse marktplaats staan, de contactgegevens waren een beetje vaag dus we zijn eerst bij een andere gaan kijken in dezelfde plaats.


Die bleek helemaal rot inclusief kale banden en het contactslot was ook stuk. Verder moest hij aangeduwd worden, wat voor ons niet handig was als we er ook mee terug moesten rijden naar Nederland. Uiteindelijk kwam de eigenaar (of nouja eigenlijk 3 eigenaren, een groepje jongens die voor de hobby die maluchy doorverkochten) ermee dat ze nog een garage hadden met nog meer fiatjes en of we daar wilden kijken.

Daar aangekomen voldeden er twee aan de criteria: gebouwd voor 1996 in verband met het ontbreken van de lambda sonde en hij moest in redelijke staat zijn zodat ie rijdend naar NL zou kunnen. De groene die we zagen was eigenlijk al via een veiling via marktplaats verkocht, maar de koper had nog niets van zich laten horen. Helaas bleek de accu dood en was er niemand die startkabels mee had :'). Zodoende hebben de jongens nog geprobeerd de fiat aan te duwen maar dat faalde.


Uiteindelijk zijn we met de blauwe vertrokken. Hij had een mooi schoon blokje, reed verder als een zonnetje en remde goed. Dat misten we vooral in die andere fiat, dus de keus was snel gemaakt. Omgerekend 375 euro voor betaald. Daarnaast kon ik gelijk gaan tanken, kon maar net met heel veel moeite bijna 17 liter in. Benzineprijzen lagen in Polen wat lager, dus dat was lachend tanken. O+

Dit is hem:







De eerste rit bedroeg 125 km terug naar Zielona Góra, waar we een overnachting geregeld hadden. De fiat heeft een luchtgekoeld motortje, dus we zijn na ongeveer 50 km gestopt om even te kijken hoe het ervoor stond. Heb constant 80 gereden, dus hij was goed warm geworden.



Motor zag er goed schoon uit. We hebben even 10 minuten met de klep open gestaan om de motor af te laten koelen en zijn daarna doorgereden naar het hotel. Toen nogmaals gekeken en bleek dat de motor een aantal druppels olie zweette. Nouja goed, is niet per sé een ramp. Hij was waarschijnlijk zulke snelheden toch niet gewend. :+

De volgende dag zouden we teruggaan naar Nederland. Eerst maar eens flinke boodschappen gedaan en ook heel goedkoop ruitenwissers ingeslagen (6 paar voor in totaal ¤12,50). Ook wilden we graag nog wat motorolie halen. Wij dus naar de shell, waar de pompbediende vertelde dat hij zelf ook een maluch had. Na een korte inspectie van zijn kant zei hij dat de auto in goede staat is. Een klein rot plekje kunnen vinden die we zelf niet eens gezien hadden: in de kofferbak onder het reservewiel. Verder heeft hij voor ons de kentekenplaat even goed vastgezet, want die schoot er bijna onderuit. Nog wat tips meegekregen en we konden weer op weg. Hulde trouwens aan de Polen die allemaal behulpzaam waren, ook uiteindelijk tijdens de rit naar Nederland zijn we in Duitsland nog door een aantal Poolse mensen aangesproken. :s)

Tijdens een aantal tussencontroles is gebleken dat de motor toch meer olie lust dan dat we aanvankelijk gedacht hadden. Hij heeft in totaal bijna een liter extra gedronken. Het blok werd ook ondergedruppeld. Ik vermoed puur door het feit dat ik hem tot waanzin heb gedreven door 100-105 te rijden.

Goed, we hebben Nederkand gehaald en hij wisselt nu zo om de tijd tussen onze stoep en de oprit van mijn ouders. Verder heb ik het blok even weer schoongemaakt en het ziet ernaar uit dat hij geen olie meer lekt. Het zal dus wel overdruk zijn door de snelheid toen.

Zo stond hij er vandaag bij met zijn grote broer (de 133 links):


Ik zou graag willen dat hij binnen nu en een periode van ongeveer 1,5 maand op Nederlands kenteken komt te staan. Heb op de website van het RDW gelezen dat het mogelijk is om de apk over te nemen, dus dan zou hij tot december in ieder geval mogen rijden. Wel wil ik de banden vervangen aangezien die overal droogtescheurtjes vertonen. Daarnaast mag er ook een stuurkogel vervangen worden. Ook hele nieuwe olie zal de fiat wat goed doen, dus dat moet ook nog gebeuren. Ten slotte het gat ten hoogte van het reservewiel lassen.

Verder nog wat aandachtspuntjes:
- Er is aan de kilometerteller geknoeid, die liep tijdens de rit naar Polen ineens 10.000 km verder door en daarnaast heb ik een klein barstje in het ruitje van het dashboardding ontdekt.
- Het interieur klopt niet helemaal: voorstoelen en achterstoelen zijn niet gelijk. Daarnaast is de achterkant een keer vervangen geweest en zit er nu een hoes overheen. Deze hoes kan ik niet verwijderen tenzij ik met een kapotgeknipte-nepleer-variant wil blijven zitten. :')
- Ik had nieuwe banden besteld. Deze zijn vandaag geleverd, maar ik had van te voren niet goed gecheckt of ik tubeless velgjes heb. Niet dus. Ik ga dus opzoek naar andere velgen. Moet even de juiste steek opzoeken ,maar ik vermoed dat de velgjes van een cinquecento ook wel zouden passen.
- Het blok rammelt ergens tegen een metaalstukje aan, wat een irritant geluid produceert. Ik heb zo gauw de oorzaak vandaag niet kunnen vinden. Maargoed, dat is geen struikelpunt waaraan nu gewerkt moet worden.

Dit is alsnog een lap tekst geworden, respect voor diegenen die het helemaal willen uitlezen. Ik hoop in ieder geval veel plezier te hebben aan mijn nieuwe fiatje in de toekomst. En oja, ik lach me rot wat betreft de kosten: verzekering komt uit op ongeveer 20 euro en belasting op 12 in de maand. Verder laat ik een mooie uitlaatgassengeur achter, jeeuh :6 ^O^

Buziak,
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111066874
Nice! Had wel mee gewild! Leuke gebakjes voor weinig geld.
Feel the fuzz!
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:38:50 #3
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111066982
Het was ook wel leuk om te doen hoor zo'n trip! We zijn in totaal 3 dagen weggeweest. De eerste nacht hebben we uit ellende maar in de auto geslapen na aanschaf van een dekbedset, hotelprijzen waren belachelijk hoog en we konden het hotel waar we eigenlijk naartoe wilden in het donker niet zo goed vinden :+. Verder komen house_is_a_feeling en ik allebei uit Polen, dus dat maakt de fiat helemaal al speciaal wegens het sentiment :7
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:58:02 #4
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_111067992
Geweldig!

Leuk verhaal, leuke auto. Hopelijk lukt het jullie met deze wel!

*O*
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  donderdag 3 mei 2012 @ 21:38:28 #5
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111105069
Ik loop nu al vast op de bandenvraag. Zoek velgjes met steek 98x4 12".. Nergens te vinden. Anders moet ik verder kijken naar een 13" variant en de banden die ik nu heb gekocht terugsturen.. Iemand een tip? Heb al bij de plaatselijke sloop nagevraagd of ze iets hadden, maar dat hadden ze natuurlijk niet. -O-
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 7 mei 2012 @ 00:16:40 #6
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111233397
Ben nog niet veel wijzer wat betreft de banden en velgen, maar ondertussen erachter dat mijn reservewiel een tubelessband is met een binnenband erin :')

Heb zojuist nog wat mooie Poolse handleidingen gevonden, morgen maar eens doornemen of ik daar wat in kan vinden.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 7 mei 2012 @ 00:23:45 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111233658
Er kunnen probleemloos binnenbanden in je tubeless banden. Geen nood dus ;)

Wel effe opletten dat ze er talkpoeder ingooien, desnoods zelf effe een bussie meenemen, want dat heeft de gemiddelde bandenboer niet meer op de plank staan :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † maandag 7 mei 2012 @ 01:33:36 #8
25682 2cv
Niet subtiel
pi_111235450
Leuk ding ! Maar kan dat metaal-gerammel bij de motor niet een klep zijn die niet goed gesteld (ongeteld :') ) is ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_111236526
Gaaf hoor, leuk om te lezen :Y
Zo te zien wel een erg mooi exemplaar, fijn om te horen dat je er geen problemen mee hebt gehad op zo'n lange reis. Dat schept hoop :P Geinige velgen ook. Veel plezier ermee! ^O^
De achterbank is gok ik niet origineel en komt uit een versie na 1994, pas toen hadden ze die hoofdsteunen op de achterbank.
Er is natuurlijk een Fiat 126 club met een forumpje waar wel wat kenners actief zijn. Trouwens, komende zondag hebben ze hun voorjaarsrit (in Odoorn) :Y

Is de 133 nog steeds niet verkocht? Wel een beetje zonde :)
  maandag 7 mei 2012 @ 11:35:32 #10
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111241693
Hmm wat betreft dat gerinkel, zelf dacht ik aan de ophanging die ergens tegenaan rammelt. Hij rammelt alleen als je gas geeft trouwens :').

De achterbank is idd niet origineel. Jammer maargoed. Er zit een zwartleren variant onder maar die is dus verknipt.

Afgelopen zaterdag hebben we de 133 verkocht eindelijk. ;)

Wat betreft de fiat 126 club dingest, ik heb een account aangemaakt. Hij moet alleen nog goedgekeurd worden door de beheerder en daar krijg ik nou net geen reactie van. Verder kijk ik nu ook rond op poolse fora. Het kost me enige moeite maar het lukt aardig :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111241926
Hij staat ook weer in de lijst er bij ;) -> Overzicht Projecten
  maandag 7 mei 2012 @ 11:47:06 #12
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111242099
Bedankt anne. Waarom moet er talkpoeder in sd? Ik denk ook dat we dat gaan proveren overigens. Als ze dat ook met het reservewiel hebben gedaan en in polen ook vaker doen zal de kans op een klapband niet zo groot zijn. Heb verder ook op internet gelezen dan mensen met een kever het ook doen en die rijden er ook veel harder mee.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111242305
Talkpoeder zorgt er voor dat de binnen- en buitenband makkelijk over elkaar kunnen glijden, dus dan is de kans op een lek (door het wrijven) een stuk kleiner.
  maandag 7 mei 2012 @ 12:04:28 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111242726
Toen ik 12 was (no joke), werkte ik op zaterdag bij de lokale garage als bandenboefje en uitlatenmonteur (hulpje) en in die periode was precies zo'n beetje de overgang tussen tubetype en tubeless banden. proppen schieten mocht toen helemaal niet ivbm de contsructie van de band. Toen werd er dus gewoon domweg een binnenband in een tubeless band geplempt als hij lekgereden was.

Ook werden nieuwe banden eigenlijk alleen maar in tubeless versie geleverd, terwijl de helft van NL nog op tubetype velgen reed, en ook daar weren gewoon biba's in gegooid. Als je een nieuwe biba uit de doos haalt, was hij al een beetje gepoederd, maar als je een band verving voor een nieuwe met de oude biba erin deed je er een beetje talkpoeder bij, omdat dan het meerendeel van het talkpoeder in de oude band achter bleef.
Zoals Anne al zei: het voorkomt/vermindert slijtage door wrijving tussen binnen- en buitenband.

In mijn motorbanden zitten ook biba's en daar zit ook talkpoeder in ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 7 mei 2012 @ 13:03:02 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111244684
Geweldig, wat een leuk ding! Ik ga dit volgen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 7 mei 2012 @ 13:14:32 #16
367931 Charger808
Bite my shiny metal ass!
pi_111245039
Heb echt leuke herinneringen aan dit wagentje. Mijn oom in Polen had ook zo'n ding. Er zat een gat in de bodem waardoor je straat gewoon kon zien :D Echt een cool autootje dit!
  maandag 7 mei 2012 @ 18:48:37 #17
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111257463
Zo, de nieuwe bandjes zitten eronder. Morgen nog uit laten lijnen en klaar is kees. :)

Moet nu nog alleen wat kleine dingetjes doen en dan kan ie voor de keuring. Moet alleen even nog navragen of ik de huidige Poolse APK kan behouden. Het schijnt namelijk van wel, maar dan moet je het wel kunnen aantonen - en ik heb dus alleen een stempel op de papieren dat er "przeglad" op zit.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 10 mei 2012 @ 16:40:18 #18
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_111382165
Leuk verhaal en erg leuk om te doen allemaal..

Zou er niet aan moetten denken maar begrijp het wel haha
pi_111392995
pas op met dat olieverbruik. de kans dat je met de snelheden die je hebt gereden een kering z'n laastse duwtje hebt gegeven is best aannemelijk, zeker als het ding jaren nouwelijks (degelijk) gereden heeft.

waar komt het vandaan?
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_111393737
Hehe lachen zo'n projectje ;) Doet me meteen denken aan dit:


Maar die van jullie heeft de rit wel overleefd :+
  † In Memoriam † donderdag 10 mei 2012 @ 21:06:19 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_111394423
Wat weegt zo'n 126 eigenlijk ? En hoe breed is die ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_111396962
Wat een mooi verhaal!

Ook als ik fiat niet mijn ding.. het ziet er wel leuk uit!
Succes!
JA!
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:35:39 #23
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111425060
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 20:42 schreef powerflux het volgende:
pas op met dat olieverbruik. de kans dat je met de snelheden die je hebt gereden een kering z'n laastse duwtje hebt gegeven is best aannemelijk, zeker als het ding jaren nouwelijks (degelijk) gereden heeft.

waar komt het vandaan?
Olielekkage is als het goed is al opgelost, de dop zat er scheef op. Moest een beetje gebogen worden en weg is het probleem, tot nu toe dan :+

Waar het vandaan komt? Leszno, zo'n 150 km vanaf de Duitse grens in het midden van Polen ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:06 schreef 2cv het volgende:
Wat weegt zo'n 126 eigenlijk ? En hoe breed is die ?
Hij weegt precies 600, de breedte weet ik zo gauw niet uit mn hoofd; volgens de Poolse wiki 1,37 ;)

We zijn nu trouwens bezig met het aansluiten van de radio. Moesten boxen eromheen bouwen etc. Gaat opzich wel even prima, vanavond is het wel klaar denk ik zo.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111430637
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:35 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Olielekkage is als het goed is al opgelost, de dop zat er scheef op. Moest een beetje gebogen worden en weg is het probleem, tot nu toe dan :+

Waar het vandaan komt? Leszno, zo'n 150 km vanaf de Duitse grens in het midden van Polen ;)

ik bedoelde de locatie van de lekkage _O-
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:57:28 #25
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111436819
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:58 schreef powerflux het volgende:

[..]

ik bedoelde de locatie van de lekkage _O-
Ohhh, haha. Nouja het begon vanaf de olie dop en liet uiteindelijk spetters over het hele blok heen achter.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111438575
Radio doet het! Aan monsterd om de foto's te showen. (& geld wegleggen voor een fatsoenlijk exemplaar :'))
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  vrijdag 11 mei 2012 @ 23:23:20 #27
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111444244
Oh ja foto's plaats ik morgen wel. Mobiel gaat dat niet. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:03:08 #28
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111453545
Dit is de nieuwe radio (pauperradio die al in de Carisma van House zat, maargoed hij werkt en beschikt over bluetooth, cd en usbondersteuning :+):


De omlijsting eromheen was afgebroken. Bij de halfords hadden ze geen universele nieuwe. Jammer dan voorlopig.

Verder zijn dit de "boxen". Ik heb nog geen foto gemaakt van hoe ze in de fiat zitten, maar ze moeten ook nog bekleed worden etc.


We zijn er nog achter gekomen dat beide voorlampenunits vervangen moet worden. De reflectoren zijn helemaal verroest en in een van de koplampen zit er ook nog flink wat condens. Mogelijk apkafkeur. Nu heb ik gekeken bij van der laan (126 webshop) en die heeft ze voor 60 euro voor een setje. Vind ik nog best aan de prijs, dus heb even kijken wat Polen dan aanbied: 50 pln (12,50) voor een set + verzendkosten (die zullen ook ongeveer die richting op gaan). Verder heb ik nog bij een andere Pool spatlappen en een ander hoesje voor de achterbank besteld. Komt uit op 25 euro inclusief verzending ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:04:41 #29
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111453565
Oja, trouwens nog een vraagje. Iemand enig idee waar het eerste knopje voor dient (op de eerste foto links van de hendel voor de achteruitverwarming?) :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111456717
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:04 schreef monsterd. het volgende:
Oja, trouwens nog een vraagje. Iemand enig idee waar het eerste knopje voor dient (op de eerste foto links van de hendel voor de achteruitverwarming?) :+
Bedoel je die met die cirkel erop? Want de achterruitverwarming-knop zit op het dashboard linksonder. Die cirkel-hendel is om de sterkte van de luchtstroom te regelen; ventilator aan en hendel uitgetrokken is vol vermogen, ingedrukt is een flauw stroompje. Hendel ernaast is voor de bovenste ventilatie/blower.

Sinds dinsdag heb ik er namelijk ook eentje :+

Rest van de foto's hier: Carbagerun 2012, wie doet er mee? :)

Die van ons komt iets dichter bij huis vandaan (althans, wel uit Polen oorspronkelijk, maar al sinds '93 hier op kenteken). We hebben hem uit Enter weggeplukt. Ziet er nog goed uit en loopt ook vrij prima, maar hij heeft wel last van backfire dus er moet nog iets goed afgesteld worden met behulp van die verzamelaar hier in de buurt. KM-teller wijkt ook af, 120 op de teller is zo'n 95-100 op een normale teller. Prime kruissnelheid :P Op GPS heb ik hem op 102 gekregen met veel moeite, maar goed, het is geen ding om haast mee te hebben.

Is dat een Poolse webshop of zo? Misschien heb ik er dan ook nog wat aan :) We willen er eigenlijk nog chromen bumpers op, witte knipperglaasjes voor ipv oranje en misschien een dakdragertje.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:55:59 #31
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111468804
Oh leuk he die witte nog op marktplaats zien staan! Gefeliciteerd :D

Voor chromen bumpers kun je het beste terecht bij van der laan. Gewoon even googlen icm fiat 126, dan kom je bij de webshop uit. Als je in polen wilt shoppen dan kan het via allegro.Pl. Alles is wel in het pools maar met google translate is er vanalles mogelijk. Met contact met verkopers kan ik je wel helpen :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111496913
aaah.. ik kan niet wachten totdat ik een keer de Tofas Dogan SLX uit Turkije kan meenemen hierheen, ook wel gekend als de Fiat Regata.. :9~

Succes met je project, dit ga ik volgen 8-)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 14 mei 2012 @ 21:34:28 #33
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111553057
Een regata heeft ook wel wat ja! :D

Oja, Dingest ben je fiatje nog tegen gekomen op de foto's van de "fiat meet". Was dat eigenlijk nog leuk? Ik las dat er niet zo veel mensen op af waren gekomen?

Morgen komt als het goed is het pakketje van van der laan binnen. Kan dus van de week aan de slag met die stuurkogel. :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 14 mei 2012 @ 21:39:16 #34
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111553423
Ik vraag me ook af en misschien klinkt het heel dom, maar is het mogelijk om de roest in de koplamp weg te werken door het op de schuren in de lamp en dan erover heen te gaan met chroomlak of vervormd het lichtbeeld dan alsnog heel veel?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111560908
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:39 schreef monsterd. het volgende:
Ik vraag me ook af en misschien klinkt het heel dom, maar is het mogelijk om de roest in de koplamp weg te werken door het op de schuren in de lamp en dan erover heen te gaan met chroomlak of vervormd het lichtbeeld dan alsnog heel veel?
Klinkt do-able..

Nooit geslagen is altijd mis toch.. :P

En ipv. chroomlak zou ik hem juist van binnenuit polijsten.. ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † maandag 14 mei 2012 @ 23:40:56 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_111561477
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:39 schreef monsterd. het volgende:
Ik vraag me ook af en misschien klinkt het heel dom, maar is het mogelijk om de roest in de koplamp weg te werken door het op de schuren in de lamp en dan erover heen te gaan met chroomlak of vervormd het lichtbeeld dan alsnog heel veel?
Kijk eens wat die chroomlak kost en vergelijk dat met de prijs van nieuwe koplampen. Ik denk dat je hooguit ¤5,- bespaart, jezelf een hoop werk op de hals haalt en het resultaat niet zeker is.

Anderzijds: hoe goed zouden die poolse koplampen zijn ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 14 mei 2012 @ 23:56:42 #37
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111562363
Zo'n busje chroomlak kan ik voor ongeveer 15 euro kopen neem ik aan? Ik heb eigenlijk gewoon geen zin om te wachten totdat de Poolse koplampen binnenkomen. Het zijn trouwens nieuwe in een doos van een onbekend merk. Het zouden zomaar originele kunnen zijn, geen idee eigenlijk. Heb alleen gecheckt of het echt voor mijn type auto is. De verkoper zou vandaag checken wat verzenden kost, maar ik vermoed dat het totaalbedrag dan op ongeveer 30 euro uit komt.

Polijsten kan ik nog eens proberen :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111577746
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:34 schreef monsterd. het volgende:
Een regata heeft ook wel wat ja! :D

Oja, Dingest ben je fiatje nog tegen gekomen op de foto's van de "fiat meet". Was dat eigenlijk nog leuk? Ik las dat er niet zo veel mensen op af waren gekomen?

Morgen komt als het goed is het pakketje van van der laan binnen. Kan dus van de week aan de slag met die stuurkogel. :)
Nee, niemand :') Alleen hij, ik en iemand die graag eentje uit Polen wil halen (heeft daar ook connecties). Was wel gezellig hoor, heb mij prima vermaakt tussen die oude Fiats en Lancia's :Y

Maar ik heb daarna nog tot 20:00 uur bij 'Roefel' gezeten, we zijn de hele auto grondig bij langs gegaan. Hij was er best te spreken over: rijdt, stuurt, remt, koppelt en schakelt goed. Ziet er vrij netjes uit van binnen/buiten en bodem is erg hard. Alleen heeft hij veel binnen gestaan en is weinig gebruikt, daardoor is het één en ander uitgedroogd. De asflensen waren kurkdroog, die zijn ingesmeerd. Fuseepennen waren wel vet maar toch een beetje bijgedaan nog. Thermostaat was kapot, die is vervangen. Wel zijn (ik gok dan door die uitdroging) alle vier de wiellagers aan vervangen toe en de remschoenen zijn dun. Dus die willen we wel graag vervangen voordat we er 4000 km mee gaan rijden, en dat kost helaas wel het nodige. Laten we bij de garage doen want het aandraaien van de bouten komt nogal nauw, en anders sta je na een paar 100 km weer met kapotte lagers. Verder wat kleine dingetjes zoals bougiekabels en v-snaar vervangen, en het voetstuk van de carburateur want die trekt valse lucht aan waardoor hij backfired in de carburateur. Kleppen en ontsteking zijn goed (af)gesteld door ons, dus daar ligt het niet aan. En afhankelijk van het olieverbruik moet de achterste krukaskeerring vervangen worden. Is niet duur, kost gewoon even tijd om het blokje eraf te halen :P
Best nog wel een lijst dus, maar op zich na 22 jaar niets schokkends imho. Meeste is ook niet zo duur.
  woensdag 16 mei 2012 @ 00:20:53 #39
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111609193
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:44 schreef Dingest het volgende:

[..]

Nee, niemand :') Alleen hij, ik en iemand die graag eentje uit Polen wil halen (heeft daar ook connecties). Was wel gezellig hoor, heb mij prima vermaakt tussen die oude Fiats en Lancia's :Y

Maar ik heb daarna nog tot 20:00 uur bij 'Roefel' gezeten, we zijn de hele auto grondig bij langs gegaan. Hij was er best te spreken over: rijdt, stuurt, remt, koppelt en schakelt goed. Ziet er vrij netjes uit van binnen/buiten en bodem is erg hard. Alleen heeft hij veel binnen gestaan en is weinig gebruikt, daardoor is het één en ander uitgedroogd. De asflensen waren kurkdroog, die zijn ingesmeerd. Fuseepennen waren wel vet maar toch een beetje bijgedaan nog. Thermostaat was kapot, die is vervangen. Wel zijn (ik gok dan door die uitdroging) alle vier de wiellagers aan vervangen toe en de remschoenen zijn dun. Dus die willen we wel graag vervangen voordat we er 4000 km mee gaan rijden, en dat kost helaas wel het nodige. Laten we bij de garage doen want het aandraaien van de bouten komt nogal nauw, en anders sta je na een paar 100 km weer met kapotte lagers. Verder wat kleine dingetjes zoals bougiekabels en v-snaar vervangen, en het voetstuk van de carburateur want die trekt valse lucht aan waardoor hij backfired in de carburateur. Kleppen en ontsteking zijn goed (af)gesteld door ons, dus daar ligt het niet aan. En afhankelijk van het olieverbruik moet de achterste krukaskeerring vervangen worden. Is niet duur, kost gewoon even tijd om het blokje eraf te halen :P
Best nog wel een lijst dus, maar op zich na 22 jaar niets schokkends imho. Meeste is ook niet zo duur.
Klinkt opzich wel redelijk. Ook wel fijn dat er iemand is die er zoveel over weet je wat nuttigs kan zeggen over de staat van je auto ;). Ik denk dat de punten die je genoemd hebt ik zelf ook even moet controleren. Ik ga morgen misschien nog kijken naar de onderdelen die in Enter zijn blijven liggen.. Heb je toevallig enig idee wat hij nog precies had liggen? Heb bijvoorbeeld geen cilinderkoppen enzo nodig die hij heeft maar ben meer geinteresseerd in interieurdingen etc. Weet nog niet of het echt interessant is, de vriend van mijn moeder zou misschien mee gaan maar als het niet interessant genoeg is dan is het zonde van de tijd etc. Wacht nog op antwoord van die kerel dus :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111609621
Geen idee, ik had het idee dat het spul ook ergens anders lag dan bij hem thuis want het voorraam moest hij nog ophalen zei hij toen. Of hij dingen voor het interieur heeft weet ik niet. Het is wel een relaxte jongen overigens, doe hem maar de groeten als je iets bij hem gaat ophalen :P

Ja, dat is wel fijn dat hij in de buurt woont en er zoveel vanaf weet :Y Geeft mij een vrij gerust gevoel dat we hem zo kritisch hebben nagekeken, al is het jammer dat het alle vier de wiellagers zijn ipv slechts eentje. Ik heb ook een goede nieuwe Haynes bij hem gekocht (zou ik je sterk aanraden voor onderhoud, kost 25 euro). Op zich zou ik de wiellagers zelf kunnen, ziet er niet erg ingewikkeld uit, maar volgens het boek (en hem) moeten vooraan de asmoeren op een erg laag moment aangedraaid worden dat buiten het bereik van mijn momentsleutel valt, en achter moeten de binnenste asmoeren zo vast aangedraaid worden dat de remtrommel bij een bepaalde kracht begint te draaien. Dat ga ik dan niet op het gevoel doen als ik er daarna 4000 km mee in het buitenland moet rijden :D Gebruik van kleine ritten of alleen in het binnenland was anders geweest, dan had ik zelf een poging gedaan.

Maar vooral die aandrijfas-flensen zijn kennelijk iets om goed gesmeerd te houden, en om een reservesetje van in de auto te hebben liggen (2x12,5 euro). Is niet moeilijk om zelf te vervangen en ze willen kennelijk wel eens kapot gaan. Andere dingen die hij altijd in een noodpakket heeft zitten: v-snaar, condensator (2x als je een dubbele bobine hebt), dynamoregelaar (blokje achter de dynamo-poelie), bougies, olie (mineraal! geen synthetisch want geen oliefilter), een binnenband want die zijn niet overal te vinden en eventueel een set pakkingen en benzinepomp :)
  woensdag 16 mei 2012 @ 08:17:21 #41
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111612614
Hij is alsnog vaag over wat hij wel en niet heeft, maargoed we gaan wel gewoon even kijken en dan zullen we wel zien. ;)

Ik heb een aantal Poolse handleidingen, inclusief plaatjeshandboeken :+. Als ik goed zoek is er ook nog wel een digitale haynes te vinden denk ik zo.

Waar ga je al die reserveonderdelen laten trouwens? Past dat in de kofferbak? :P

Hier bestaat mijn "noodpakket" alleen uit een binnenband en inderdaad mineraalolie. Maargoed, eigenlijk bizar dat ik dat stuk vanuit Polen zonder reserveonderdelen heb gereden :{
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111617032
Ach, hij rijdt het ook vaak genoeg zonder dat-ie het per se nodig heeft, maar dit zijn de grootste probleempunten kennelijk :) En zoveel ruimte nemen die onderdelen niet in beslag hoor; die flensen zijn het grootste en ik denk niet veel groter dan een tennisbal :P Maar goed, als je er verder alleen binnen Nederland mee blijft zal zo'n pakket niet absoluut noodzakelijk zijn, het is vooral voor de lange ritten handig.

Trouwens, wat betreft lekken langs de oliedop: als je die helemaal doordraait bij het vastdraaien zit hij net niet goed. Je moet een kleine slag terug dat er geen speling meer op zit, anders kan-ie idd gaan lekken :)
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:05:45 #43
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112159268
Gisteren voor 126 euro aan onderdelen besteld :+. Hier gaan we ook de wiellagers voor, remkabels en alle kleine dingetjes doen. Totale kosten inclusief aanschaf liggen nu op ongeveer 400-500 euro. Daar zit dan benzine voor de rit niet bij, maar eigenlijk valt het nog reuze mee.

Ben ook nog op zoek naar een goede krasvrije voorruit, die van mij gaat de APK niet redden :'). Keertje 's avonds mee gereden, beeld versplinterd door de krassen. :(
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112161473
Wij zitten alleen al op 500 euro in onderhoud/(reserve)onderdelen :P
  dinsdag 29 mei 2012 @ 13:23:04 #45
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112164782
Best wat idd en het loopt gauw op, maargoed als het klaar is kun je weer een tijdje vooruit :). Heb jii de wiellagers al laten doen? Enig, dee van de kosten als de garage het doet?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112167010
Garage rekent zo'n 30-45 minuten per hoek, maar dat bedrag wat ik noemde is ongeveer al inclusief montage. Bijna de helft van dat bedrag komt al door die wiellagers :)

Ik heb wel de remmen vervangen, maar hij trekt nu toch wat scheef dus als hij bij de garage staat laat ik daar even naar kijken. Diagnoses stellen ben ik niet zo goed in. En we hebben nog steeds backfire in de carburateur ondanks het vervangen van het voetstuk en pakkingen.
pi_112281962
Monsterd even een vraagje aan jou ik ben ook van plan om een auto uit Polen te kopen een UAZ 469 maar hoe doe ik dat met de verzekering wil hem eigenlijk ook wel naar Nederland rijden in plaats van op een ambulance.
  donderdag 31 mei 2012 @ 22:01:31 #48
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112285387
Vreemd dat de backfire er niet uit gaat, al een flink stuk ermee gereden?

Euh verzekeringen in Polen lopen iets anders daar in Nederland, daar verzeker je niet jezelf icm met het voertuig maar alleen het voertuig. Je moet even opletten of er verzekering op zit en anders is dat bij een willekeurig verzekeringskantoortje als het goed is te regelen. Je zou ook nog kunnen kijken of je hem officieel kunt exporteren (dat is een mogelijkheid, maar ik weet zelf niet eens hoe dat werkt :')). Je krijgt dan in ieder geval een rood kenteken en dan zou je hem tijdelijk extra kunnen verzekeren. Maargoed, dat is afhankelijk van de auto die je koopt. Zorg ervoor dat de verzekering erop zit voordat je gaat rijden anders kun je nog wel eens problemen krijgen.

Ik zoek even op Poolse fora voor je, ben dit in ieder geval tegengekomen, als je het door google translate heen haalt moet het opzich wel leesbaarzijn. Samenvattend gaat het over een persoon die dan een nieuwe auto (maar dat moet opzich niet uitmaken) wil exporteren vanuit Polen naar Noorwegen (land maakt inprincipe ook niet uit). Hij stelt in ieder geval dat je dat op het douanekantoor kunt regelen (urzad celny). Ik vind het persoonlijk lastig, ik kon het sowieso niet terugvinden op de website van de Poolse ministeries dus we hebben het stuk op goed geluk gereden :+, wel met een geldige verzekering die de auto nog had.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112287673
Nee, nog niet, wel iets van 400km in korte stukken. Hij begint nu ook erg in te houden bij een koude motor en komt dan amper boven de 50 uit. Komende woensdag worden eerst de wiellagers vervangen, daarna gaan we kijken naar een lange dagrit en hoe dat de symptomen beïnvloedt :) Kans is nog wel redelijk imho dat we toch weer naar delen van de ontsteking moeten kijken, de bobine of condensators of zo.

En over 2 weken moet hij optisch klaar zijn, dan is de introductiedag van de Carbage Run :D We gaan de auto beplakken en verder niet-permanent bewerken, zodat hij weer terug zou moeten kunnen naar zijn originele staat. We vonden het anders toch te zonde.
Stiekem ben ik een beetje teleurgesteld: er doet een Trabant mee met een 600cc luchtgekoelde 2-cilinder 2-takt, dus we hebben niet het kleinste motortje :@ Maar de Trabant haalt er wel 2 pk en 11 Nm meer koppel uit, dus het minste vermogen en de kleinste auto zouden we nog wel eens kunnen hebben :7
  donderdag 31 mei 2012 @ 22:50:56 #50
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112288468
Een trabbie met 600cc motor? Ik dacht dat die motoren altijd veel kleiner waren :+

Condensator wil nog wel eens kapot gaan idd, heb er eentje reserve besteld. Kost gelukkig niet veel :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112290594
Eerste generaties waren zo'n 500cc. Maar goed, in die periode lag er ook zo'n 500cc in de 500 :P

Ik heb er ook twee als reserve liggen (dubbele bobine), maar het is nogal willekeur om alles maar te gaan vervangen aangezien we gewoon door ons geld heen zijn. Dus ik kijk er eerst met die verzamelaar nog eens naar als de problemen aanblijven :)
  donderdag 31 mei 2012 @ 23:28:37 #52
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112290727
Ik wacht deze maand ook maar met invoeren :') ivm met de kosten.

Kun je eens een filmpje posten als die backfired? Weet niet of dat lukt? Misschien dat de vriend van mijn moeder het probleem herkent.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 17:01:44 #53
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112482044
Bah, ik wacht ook nog steeds op de lampen via de Poolse marktplaats. :') Mocht ik deze week geen reactie van de verkoper verwachten dan start ik een geschil, moet als het goed is wat opleveren.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112494616
Kon je geen gebruikt setje via het 126-forum regelen of zo? :)

quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 23:28 schreef monsterd. het volgende:
Ik wacht deze maand ook maar met invoeren :') ivm met de kosten.

Kun je eens een filmpje posten als die backfired? Weet niet of dat lukt? Misschien dat de vriend van mijn moeder het probleem herkent.
Als ik er morgen aan denk zal ik even kijken of dat lukt, maar op zich is er weinig aan te zien behalve dat hij knalt en een extra schok krijgt. En misschien dat het backfire bij het uitrollen in de versnelling in de uitlaat zit, maar dat kan ik moeilijk controleren want ik kan geen 80 km/u rennen om de boel van dichtbij te kunnen filmen :P

Maar goed, we controleren het nog wel en als het niet (eenvoudig) valt op te lossen wagen we het er wel op. Heb net ook al een enorme rekening voor m'n andere auto gehad }:|
  dinsdag 5 juni 2012 @ 22:37:33 #55
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112499021
Heb uit enter 1 koplamp meegenomen, maargoed dat is er maar eentje :P. Zal nog even kijken of ik ergens anders eraan kan komen, maar het is zonde want ik heb die Poolse kerel natuurlijk al wel betaald..

Haha dat van die 80 km is natuurlijk logisch, ik dacht dat het misschien nog wel in lagere snelheden ook gebeurde. Die van mij schokt soms ook bij het schakelen maar dat lig net aan hoe ik schakel. Ik vind sowieso dat het nog vrij moeilijk aan te voelen is, ook bij het starten. En dat zeg ik na 1000 km :P.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112503334
Oh ja, die koppeling is nogal hoog en wat log volgens mij. Je moet hem vrij rustig op laten komen ook bij het schakelen anders schokt hij inderdaad heel erg :Y Daarbij reageert hij vrij direct op het gaspedaal, waardoor misschien meer ingespoten wordt dan hij direct kan verwerken. Sowieso is hij door zijn korte wielbasis en verouderde/beperkte vering ook heel hobbel-gevoelig voor oneffenheden.
Maar als hij terugslaat in de carburateur krijgt het blok daar ook nog een extra tik van, dat zie je hem wel vrij duidelijk doen. Het is alleen niet specifiek genoeg om er een conclusie uit te trekken denk ik :)
  woensdag 6 juni 2012 @ 00:44:52 #57
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_112505325
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 17:01 schreef monsterd. het volgende:
Bah, ik wacht ook nog steeds op de lampen via de Poolse marktplaats. :') Mocht ik deze week geen reactie van de verkoper verwachten dan start ik een geschil, moet als het goed is wat opleveren.
Oh wat naar nou. Ik hoop niet dat 'ie je nu niks gaat sturen nu hij het geld heeft...
  woensdag 6 juni 2012 @ 13:23:02 #58
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112517425
Hij heeft het schijnbaar opgestuurd, nu maar afwachten of ik geen en stapel oude kranten in het pakketje vind :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112517975
Wat een mooi bakje. Ik ben jaloers.
Hoe heb je het qua taal geregeld bij onderhandeling? Ik weet hoe goed de talenkennis soms is van Polen ;) .
pi_112519558
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 13:35 schreef zl7z het volgende:
Wat een mooi bakje. Ik ben jaloers.
Hoe heb je het qua taal geregeld bij onderhandeling? Ik weet hoe goed de talenkennis soms is van Polen ;) .
Ze is Pools ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_112519654
Oke dat verklaart een hoop. Ook haar liefde voor Polski-FIATs ;) .
pi_113041032
Dat had je geweten als je het topic had gelezen.

Heb je je lampen al binnen? En was het al gelukt met de velgen? Foto's :D
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Geluk zit in de rest.
  maandag 18 juni 2012 @ 14:51:57 #63
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113051497
Lampen zijn nog steeds niet binnen. Die kerel heeft ze wel op de post gedaan, maar het is waarschijnlijk zoek geraakt.. -O-

Ik heb 2 tubelessvelgen :'), maar die zitten niet op de fiat op dit moment. Had toen al gewone tubelessbanden met een binnenband op de oude velg gedaan. Als ik een keer nog 2 goede velgen vindt dan wissel ik het dan wel.

Verder moet ik zeggen dat er maar weinig aan de fiat is gedaan in de tussen.. Ben aardig druk nu en kwa geld schiet er ook bij in. Maargoed, binnenkort gaan we weer bezig en dan hoop ik dat hij voor het einde van de zomer echt rond rijdt :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 27 juni 2012 @ 22:24:14 #64
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113485677
Komlampen zijn binnengekomen! ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † woensdag 27 juni 2012 @ 23:08:33 #65
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113489174
Bijzonder. Heeft het te maken met de reflectoren ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 27 juni 2012 @ 23:14:46 #66
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113489713
Jup, de oude zaten vol met roest door condens. Daardoor reflecteert het licht niet goed en dat is dan apk afkeur.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † woensdag 27 juni 2012 @ 23:23:25 #67
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113490651
En de reflectoren van deze koplampunits zijn komvormig ? :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 29 juni 2012 @ 22:43:15 #68
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113576579
De 126 heeft een broer erbij:


Prima autootje, ware het niet dat hij op 3 cilinders loopt :'). Daarnaast brandt het injectielampje. Het gisteren injectiereiniger erdoorheen gegooid, dus we zien het wel. Ga morgen nog even kijken of de bobines goed zijn en de compressie meten. Hoop niet dat een klep stuk is, want ik wil sowieso weinig geld in de cinquecento stoppen. Hij is vooral bedoeld als tussenauto voor mij en "eersteervaringsgebakje" voor mijn zusje. :) Maargoed, we zullen zien. Ik weet iig dat 1 bougie stuk is. Hebben we vervangen maar het maakte geen verschil.

Oja, de oude koplampen. Roest is heel goed te zien, geeft ook een vertekend lichtbeeld:


Ga morgen samen met de vriend van mijn moeder kijken naar de remleidingen en wiellagers. Wish me luck :*
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 1 juli 2012 @ 11:36:52 #69
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_113622937
Remleiding laat je gewoon om maat maken bij een automaterialenzaak.

De oude sloop je er onderuit, je meet hoe lang deze moet zijn, en neemt de wartels mee naar de automaterialenzaak (mocht de leiding te lang zijn).

Dan maken ze in no-time een nieuwe leiding van koper met passende wartels die je zelf kunt buigen met de hand. Wiellagers bestel je gewoon nieuw op ebay, of bij de automaterialenzaak.

:)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  zondag 1 juli 2012 @ 14:00:55 #70
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113627107
Gelukkig heb ik gewoon een kant en klaar setje gekocht. ;) zijn gisteren niet aan de remleidingen toegekomen maar de nieuwe iellager zit er wel op. Post later nog wel wat nieuwe fotos.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_113628234
Als dat één van de remleidingen achter is, kosten die 1,25e (of 5zl) op juiste maat en grofweg juiste vorm :P
Ik mag hopen dat die wiellagers echt exact volgens het boekje zijn gedaan, anders heb je nogal kans dat-ie straks vastloopt. Helemaal achter :Y
  zondag 1 juli 2012 @ 16:02:48 #72
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113631397
Hij hoefde alleen linksvoor vervangen te worden en het is wel goed gedaan, ik heb zelf alleen maar toegekeken :p
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_113632180
Nou ja, het komt wel heel erg nauw :P Maar je merkt het vanzelf wel als-ie na 300-400 km vastloopt :D
  zondag 1 juli 2012 @ 18:31:00 #74
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113637537
Nouja ik vertrouw op de kundigheid van de vriend van mijn moeder. Hij heeft ook precies ook aangegeven wat er mogelijk mis kan gaan enzo. Dus ik denk dat het wel goed zit.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 23:12:38 #75
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113873914
De cinq rijdt ook weer. Uiteindelijk bleek in een van de kleppen een gat te zitten :'). 150 euro verder en na al het werk van de vriend van mijn moeder is het dan gelukt. Het injectielampje brandt wel nog steeds, maar kan de ecu nog eens resetten om te kijken wat er gebeurd. Wel heeft hij nu hetzelfde probleem als de blauwe, namelijk zomaar voor stoplichten afslaan. Ineens hoor je de motor niet meer. Nou lag het in de 126 aan de contactpunten, maargoed de cinq is toch iets moderner dus het zal wel met de ontsteking te maken hebben. Klusje voor een andere keer. Tevens is de handrem ruk dus dat staat voor de cinq ook nog op de to-do-lijstje. :)

Oja, vanaf nu gaat de 126 dakhemelloos door het leven heen. Het hemeltje was toch al doorgezakt dus die heb ik eruit gesloopt. Ik hoop en ik hoop het nu echt, dat ik binnen nu en een maand Nederlandse platen heb :'). Als laatste moet sowieso de stuurspeling nagelopen worden, hij wijkt voor mijn gevoel te veel af zonder echt te sturen. Verder moet ik even kijken of ik nou toch een andere voorruit erin ga zetten of niet. Is afhankelijk van de mening van de apkkeurende garage. Zit er sowieso aan te denken om hem vooraf "vooraf" te laten keuren zodat ik zeker weet dat ik bij het RDW niet voor verrassingen kom te staan.

Iemand trouwens ervaring met het RDW en het invoeren? Ik heb gelezen op de website dat je zonder afspraak ook langs kunt komen (mits voor 12 uur 's morgens ), maar daar moet je schijnbaar ook een dagkenteken voor aanvragen. Kan ik niet gewoon heel eigenwijs op Poolse platen er naar toe of weigeren ze dan? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 23:14:44 #76
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113874027
En nog de foto van de oude koplamp: :{w
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_113876413
Die is wel behoorlijk roestig ja :D

En je kunt Sjors/Roefel van fiat-126.nl even mailen met dat soort vragen, die heeft vaak genoeg Maluchjes ingevoerd :)
Van het plafond hebben/hadden wij ook last, dat lijkt een stuk triplex of zo te zijn met een laag bekleding (ik vind het jaren '80 tapijt :P) erop en dat 'deukt' wat naar beneden. Dat eist 1 of 2 cruciale centimeters, en als we het terug duwden klapte het uiteindelijk weer naar beneden. Ik weet niet wat we gedaan hebben, maar de laatste tijd zit het ons niet meer in de weg in ieder geval.

Ruime speling in het stuur schijnen ze allemaal te hebben, maar het kan altijd té ruim zijn. Hoewel wij ook al redelijk in A-Team-stijl kunnen rijden :+
  zaterdag 7 juli 2012 @ 00:13:30 #78
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113876663
Ik weet niet wat de marges voor apk zijn wat betreft speling maar misschien valt er nog het een en het ander af te stellen.

Ik klapte dus ook steeds het tapijtje terug, maar hij bleef nou net boven mijn hoofd indeuken. Je kunt het er wel uit halen hoor, het is behoorlijk irritant als het blijft omdeuken. Het bleek trouwens gemaakt te zijn van een houten plaat over de gehele lengte heen van het tapijtje die je via de zijkanten af moet breken om eruit te halen. Een andere optie voor als je het hemeltje heel wilt houden is om het via het achteraam eruit te halen, maargoed dan moet de achterruit er wel uit. :{ Dat vond ik zelf iets te veel werk, dus nu maar een kaal dakje. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_113876762
Het zit inmiddels de laatste 700 km goed geloof ik, maar als het echt tot agressie gaat leiden is het er zo uit natuurlijk :P
  zaterdag 21 juli 2012 @ 23:44:58 #80
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_114515002
Nou ondertussen gaan er nog steeds dingen kapot :'). Is het ene gemaakt, gaat het andere stuk. Nu is de remcilinder rechtsvoor stuk en benzinetank blijkt voorzien te zijn van een klein gaatje :'):')

Ik ben minder blij dus. Maargoed, het goede nieuws is wel dat ik een ander interieur heb overgekocht van iemand, dus nu een volledig matchend exemplaar heb. Ook heb ik een nieuwe voorruit en blauw dakhemeltje, die gaan er morgen in.

De fiat staat al een week of twee in de lucht op assteunen, kon dus nog geen foto maken. Doe ik morgen, want het is wel leuk om het te laten zien :)

Iemand trouwens een suggestie voor de benzinetank? Nieuw kosten ze in NL 80 euro, Polen vraagt 20 + verzendkosten (maar die kunnen ook nog eens oplopen). Ik weet niet of er een of ander creatieve oplossing mogelijk is? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_114517246
Laten lassen als het maar een klein puntje is, maar dan zorgen dat-ie van binnen goed schoon is zonder enige restanten van benzine... Anders gewoon een andere eronder hangen :P 80e is op zich niet eens zo duur voor een brandstoftank, ook al is het maar een kleintje.

Remcilinders zijn de kosten niet voor 7,5e per stuk. Enige nadeel is dat je het juiste gereedschap moet hebben om de veren van de remschoenen los te halen (remveertang) en met name terug te zetten, anders gaat je dat nooit lukken. Ik zou, zeker aan de voorzijde is nu mijn ervaring, zorgen dat je goede remmen hebt in een 126. Bij twijfel gewoon de remschoenen en cilinders vervangen, zo duur is dat eigenlijk niet. Kleine prijs voor meer veiligheid. Remmen ontluchten is ook niet zo lastig.
  zondag 22 juli 2012 @ 01:01:43 #82
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_114517855
Oh ja alles voor remmen is allang besteld, cilinder komt aankomende week binnen. Dat zijn de kosten ook niet. Ik zit vooral met de tank dat ik het idee heb dat het wel redelijk aan de prijs is, zeker gezien het feit dat ik maandelijks 200+ euro aan de fiat uitgeeft zonder er daadwerkelijk in te rijden. :+ In verhouding tot andere auto;s kost het geen drol natuurlijk Verder wil de vriend van mijn moeder niet lassen. Het is nu maar 1 klein gaatje maar bij de naden komen er steeds meer slechte stukken naar voren. Schiet niet op dus.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_114518412
Dan gewoon een andere bestellen bij waar je voorkeur ligt, of op het 126-forum vragen of iemand nog een goede heeft liggen. Veel meer opties heb je denk ik niet :P
  † In Memoriam † zondag 22 juli 2012 @ 03:04:38 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114520446
Lassen aan (lege) benzinetanks is een goed plan als je met een klap het tijdelijke voor het eeuwige wilt verwisselen ^O^
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:57:41 #85
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115257773
Heb uiteindelijk een nieuwe tank besteld via ebay. Schade? 30 euro. Ook moest ik een nieuwe vlotter hebben, de oude bleek niet meer te redden.. voor 50 extra via een Duitse webshop komt hij hopelijk deze week nog binnen.

Ik hoop nu echt dat ik hem snel op nederlandse platen kan krijgen. Ben benieuwd of het nog gedoe geeft met papieren.. Ik heb alleen de autopapieren + een verkoopovereenkomst. Wat Polen betreft, die denken nog steeds dat ie in Polen staat en niet geexporteerd is... Maargoed we zullen zien.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115258670
Wheheh, jeugdsentiment. Heb eens toen ik heel jong was in zo'n ding gereden op de schoot van een familielid. Ik vergeet het geluid ook nooit meer dat die dingen maakten, overal in Polen hoorde je constant dat veel te luide grasmaaiertje.

Even volgen, ook omdat mede-Pool :+

Voor wat betreft het invoeren: het aanvragen van zo'n eendagskenteken bij de RDW hoeft niet lang te duren. Ik heb ooit een auto ingevoerd en ik kreeg het kenteken al heel vlot, daarna mag je zelf een stuk karton pakken en het op je auto gooien.

O, en ik moest lachen toen je zei dat je een stempel had met 'przeglad'. Poolse przeglad....dan is er waarschijnlijk letterlijk met 1 oog naar de auto gekeken _O-

Ik had dit eerder moeten lezen. Ik was tot gisteren nog in Polen, had goedkoop onderdelen mee kunnen nemen :+
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:46:07 #87
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115260796
Eendagskenteken etc moet wel lukken. Ik maak me meer zorgen om het feit dat zij niet zomaar kunnen controleren of ik de rechtmatige eigenaar ben. :')

Trouwens, iemand enig idee hoe het zit met apk als ik het niet bij het RDW laat doen? Anders kan ik hem vooraf laten keuren bij een garage hier in de buurt en zodra hij de papieren heeft daar terugkomen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:47:23 #88
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115260870
In mijn jeugd gingen we trouwens ook altijd aanrommelen met de fiatjes :'). Met de hele buurt zo'n ding aanduwen etc. Wat een gezicht, een hele zwerm koters om een maluch aan te duwen *O*
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115264219
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 21:46 schreef monsterd. het volgende:
Eendagskenteken etc moet wel lukken. Ik maak me meer zorgen om het feit dat zij niet zomaar kunnen controleren of ik de rechtmatige eigenaar ben. :')

Trouwens, iemand enig idee hoe het zit met apk als ik het niet bij het RDW laat doen? Anders kan ik hem vooraf laten keuren bij een garage hier in de buurt en zodra hij de papieren heeft daar terugkomen.
Auto hoeft niet APK gekeurd te zijn om op kenteken te komen, ze kijken bij de keuring naar chassisnummer, juiste gewicht e.d.

Ik ben destijds met eendagsplaten en eendagsverzekering naar de RDW gereden en daar is de auto gekeurd voor de RDW.
Daarna doorgereden naar de garage en een APK laten doen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_115281646
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 22:34 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Auto hoeft niet APK gekeurd te zijn om op kenteken te komen, ze kijken bij de keuring naar chassisnummer, juiste gewicht e.d.

Ik ben destijds met eendagsplaten en eendagsverzekering naar de RDW gereden en daar is de auto gekeurd voor de RDW.
Daarna doorgereden naar de garage en een APK laten doen.
Je kunt overigens tijdens het invoeren bij de RDW meteen een APK laten doen, mocht je er vertrouwen in hebben dat de auto er wel doorheen komt. Dan ben je meteen klaar.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 12:22:49 #91
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115283843
Nouja apk moet een fluitje van een cent worden met al die nieuwe onderdelen, ik denk alleen altijd dat het rdw nog een stuk strenger isdan een plaatselijke garage
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115284031
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 12:22 schreef monsterd. het volgende:
Nouja apk moet een fluitje van een cent worden met al die nieuwe onderdelen, ik denk alleen altijd dat het rdw nog een stuk strenger isdan een plaatselijke garage
In theorie zijn de APK eisen natuurlijk hetzelfde...;). Ik kreeg bij de RDW niet de indruk dat ze strenger waren.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 12:31:44 #93
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115284107
Jawel maar waarschijnlijk heeft de fiatgarage meer kennis over de specifieke gegevens van de 126. Zit vooral met speling op het stuur. Het zwabbert nogal, maar dat schijnt normaal te zijn.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115284340
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:19 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je kunt overigens tijdens het invoeren bij de RDW meteen een APK laten doen, mocht je er vertrouwen in hebben dat de auto er wel doorheen komt. Dan ben je meteen klaar.
Ja kan idd, maar ik doe het liever bij mijn eigen garage.
Kan je ook gelijk eventueel de reparatie laten uitvoeren.

En ik was bij de RDW Leeuwarden en had zo'n stugge Fries, dat praat niet lekker als Rotterdammer :')

Maar het kan allebei idd
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_115315213
Oh, wij zijn trouwens na 3600 km gestrand met een kapotte koppakking op 600 km van huis. Daarvoor al een hele rij met problemen gehad, waaronder 2 keer een kapotte uitlaat omdat er een bevestigingspunt op het motorblok in een ver verleden eens is afgebroken en 3 bouten niet genoeg is bij zware belasting. Wel via Sjors/Roefel en het Hongaarse 126-forum direct de volgende ochtend een gratis (!) nieuwe uitlaat geregeld, echt geweldig, maar die knapte 2 dagen later ook :'(

Nou dus maar eens de kop van het blokje trekken, met een beetje geluk ben ik met 20 euro voor een nieuwe pakkingset klaar :Y
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:19:15 #96
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115318598
Oh ja wilde je al vragen hoe het met die van jou is, dingest :P . Duimen maar dat het meevalt. Maartoch, 3600 km is toch een flinke eind voor zon kar. Als ik er zelf op terugkijk heb ik ook mazzel dat ik probleemloos 1100 km heb afgelegd :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115324177
Heh, Roefel (van Fiat-126.nl) is naar de World Maluch Meeting in Hongarije geweest en heeft ook de toeristische route genomen - 4775 km in Pop-exemplaar (cabrio) met aanhangertje :D
Maar goed, die is niet anders gewend. Moet eerlijk zeggen dat we er ook nooit problemen mee hebben gehad om er daadwerkelijk steeds in te moeten rijden, als je gewoon zijn motorische beperkingen accepteert. We vonden hem zelfs niet eens onmogelijk krap of oncomfortabel, geen moment gehad dat we hadden 'oh, we moeten weer terug in de rotauto' of zo, gewoon op lekker eigen tempo doorkarren met dat ding ^O^

Zal kijken of ik mijn verslag één dezer dagen kan aanpassen voor op het Fok-forum :Y
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 15:38:36 #98
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115382495
Ik heb het verslag op het 126 forum ook gelegen, leuk :)

Ben vandaag nog heel kort bezig geweest. Was eigenlijk van plan om de tank eronder te zetten maar dat gaat hem niet worden gezien de staat van de draagarmen :').

Dit is trouwens de nieuwe tank:


Ik wilde ook nog nieuwe schokdemperrubbers erop zetten, de oude is helemaal rot. Ja, het was er maar 1, aan de andere kant miste het rubber helemaal :')


Er is nog een stukje van het oude rubber blijven zitten, dat moet ik er nog uithalen.


Maargoed, een van de draagarmen: -O-


Ik heb ondertussen maar nieuwe draagarmen besteld en wat nieuwe rubbertjes erbij. Kosten lopen behoorlijk op nu helaas, maargoed dat moet ik er maar voor over hebben. Vanaf september kan hij ook in een garage staan dus dan is hij straks goed beschermt voor de winter :+

Oja, nog een quick show van hoe het "nieuwe" interieur eruit ziet (er ligt nog redelijk wat zooi aan onderdelen los in de auto, dus let daar maar niet op..):



En zo staat hij erbij bij mijn ouders:


Het einde is gelukkig in zicht, binnenkort maar eens voorkeuren om te zien of we nog echt punten hebben gemist maar met al die nieuwe onderdelen kan ik het me bijna niet meer voorstellen :X
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 16:08:40 #99
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_115383542
Leuke laatste pic naast de Mini.
Draagarmen zien er idd niet echt lekker meer uit,leuk leesvoer dit project.

Veel succes verder.
Graag verwijderen.
pi_115383575
Wat ik je al vanmiddag zei: chassis + alles wat nodig is om te rijden van een 356 nemen en daarbovenop je, nadat je het gespoten hebt in geel, carosserie van de 126 bovenop pleuren.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 16:22:37 #101
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115384139
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 16:09 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Wat ik je al vanmiddag zei: chassis + alles wat nodig is om te rijden van een 356 nemen en daarbovenop je, nadat je het gespoten hebt in geel, carosserie van de 126 bovenop pleuren.
:{ :N
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:21:17 #102
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115404994
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 15:38 schreef monsterd. het volgende:
Ik heb ondertussen maar nieuwe draagarmen besteld en wat nieuwe rubbertjes erbij. Kosten lopen behoorlijk op nu helaas, maargoed dat moet ik er maar voor over hebben.
Wat kosten die dingen ? Tot nu toe vind ik de kosten per onderdeel wel meevallen geloof ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 16:09 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Wat ik je al vanmiddag zei: chassis + alles wat nodig is om te rijden van een 356 nemen en daarbovenop je, nadat je het gespoten hebt in geel, carosserie van de 126 bovenop pleuren.
Wat is daar het voordeel van ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_115405314
Geloof 240e voor een setje via van der Laan, en dat zijn zo'n beetje de duurste 'losse' onderdelen. Nagenoeg alles is nog verkrijgbaar voor de auto en niet duur, je kunt in principe zo'n beetje een complete auto in elkaar zetten met alles wat er nog via de webshop te vinden is :P

Sterker nog, er zijn Polen die in het verleden zo stukje bij beetje hun eigen auto uit de fabriek hebben gesmokkeld _O-
  † In Memoriam † vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:30:00 #104
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115405507
Hoe smokkelden ze dan een carosserie mee ? In de fabriek opvouwen en thuis uitvouwen en glad strijken ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_115406134
Van wat ik begreep kochten of 'verkregen' ze gewoon een carrosserie via-via.
Overigens bestaat de carrosserie gewoon uit grote stukken:


100 euro :P
  † In Memoriam † vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:58:14 #106
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115407243
Dat steek je nog niet in je binnenzak ;)

Maar wordt de carosserie gelast ? Want dan moet Pierre Jablonski wel een staalbakapparaat hebben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_115407937
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 23:21 schreef 2cv het volgende:

Wat is daar het voordeel van ?
Gaat ie harder van.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  † In Memoriam † zaterdag 11 augustus 2012 @ 00:13:09 #108
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115408094
3.gif
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 06:55:51 #109
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115416170
Net als dingest zegt. Toch vind ik het minder leuk dat ik 200 euro per maand aan onderdelen uitgeef :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115450643
Dat snap ik :P 5x 'niet zo duur' is uiteindelijk best wel duur :P
Aan de andere kant, voor zo'n 50 euro heb ik straks de koppakking en wat bouten en rubbers vervangen. Als dat allemaal goed gaat is dat ook 'niet zo duur' :)
  zondag 12 augustus 2012 @ 11:36:38 #111
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115456346
Tja, het is verder idd fijn dat het kwa prijs meevalt, maar alles wat stuk kan, gaat ook stuk hier :'). En dan heb ik de afgelopen 3 maanden maar zo'n 600 meter met de 126 gereden :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115456568
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:36 schreef monsterd. het volgende:
Tja, het is verder idd fijn dat het kwa prijs meevalt, maar alles wat stuk kan, gaat ook stuk hier :'). En dan heb ik de afgelopen 3 maanden maar zo'n 600 meter met de 126 gereden :')
Kost eigenlijk nog steeds niets vergeleken met modernere auto's, of wat andere klassiekers.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_115463123
Voor 240 euro had ik voor mijn 96 alleen maar een koppelingset :') Die had ik ook pas na iets van 2300 euro weer op de weg, en het ding ziet er nog steeds verlept uit.

Wij hebben ook iets van 800 euro uitgegeven aan onderhoudskosten en reservedelen voor onze 126, maar daar staat tegenover dat er wel al iets van tegen de 5000 km mee is gereden :)
  maandag 20 augustus 2012 @ 14:05:01 #114
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115781289
Een van de draagarmen zit erop. Nu blijkt dat de wiellagers achter helemaal blauw uitslaan dus die moeten ook nog vervangen worden.. Ik bestel nu mijn spul voor de fiat bij 126fan.sk, stukken goedkoper dan van der laan ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115783891
Denk dat ik die van ons maar weg ga doen, voor wat de gek ervoor geeft :@
Net nog een telefoonrekening van tijdens de Run gehad voor 60 euro, waarvan het merendeel contact met ANWB en zo is geweest. Heeft nou bij elkaar wel genoeg gekost :P
  † In Memoriam † maandag 20 augustus 2012 @ 22:46:44 #116
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115803808
Telefoonrekening kan je (volgens mij) inleveren bij de ANWB.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_115806115
Staat niet tussen het lijstje met declaratiemogelijkheden, ga er ook geen moeite meer voor doen :)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 08:32:07 #118
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115812208
Lijkt me zonde om hem weg te doen. Nu heeft ie toch niet meer zoveel kosten?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115827206
Ik weet nog niet wat er nou aan exact aan mankeert, maar of het nu de kop vlakken, de kleppen zijn of de zuigers zijn, kost vast nog wel wat. Daarna moet hij nog voor de APK en dan heb ik alsnog een auto die ik eigenlijk niet echt gebruik denk ik; heb er al 2 (waarvan eentje als ook al dure/lastige hobby) en zoveel rijd ik verder ook niet :) Hij is wel geinig, maar ik heb er denk ik niet zoveel aan en dan kost hij alleen maar geld.

Het liefst ga ik straks ook nog een weekje weg en moet ik nog een navigatiesysteem vervangen dat tijdens de Run ook is gesneuveld :')
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:37:30 #120
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115834615
Hmm kan het me voorstellen.. Het is natuurlijk al jammer omdat je er al redelijk wat geld in gestopt hebt en zo'n fiat natuurlijk niets opbrengt. Wanneer loopt de APK af dan? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:33:08 #121
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116255766
Ik had toch nieuwe wiellagers voor achter besteld. Zo zijn de keerringen binnen gekomen :'):


Gelukkig krijg ik ze de volgende keer als ik bij 126 fan bestel ze gratis maar voor nu heb ik ze wegens de snelle toezending bij van der laan besteld. Ze zijn al binnengekomen dus morgen gaan we weer aan de slag. Wie weet staat de fiat morgen weer op 4 wielen :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:39:52 #122
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116256102
Kan je niet gewoon standaard keerringen bestellen ? Doe ik ook altijd. Wel bij professionele leveranciers. Want om een goede keerring zo te vervormen heb je aardig wat kracht nodig wat een beetje impliceert dat dit pudding-keerrringen zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:49:31 #123
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116256525
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 23:39 schreef 2cv het volgende:
Kan je niet gewoon standaard keerringen bestellen ? Doe ik ook altijd. Wel bij professionele leveranciers. Want om een goede keerring zo te vervormen heb je aardig wat kracht nodig wat een beetje impliceert dat dit pudding-keerrringen zijn.
Nouja heb de vorige ook bij de gewone 126 shop besteld en daar was niets mee aan de hand. De laatste zendig was alleen een beetje rampzalig. De doos waarin het binnen kwam was al helemaal beschadigd door transport. Ook had ik drie flesjes remolie besteld die alle drie zijn gaan lekken. :'). Gelukkig weet ik wel dat de verkoper er alles aan heeft gedaan om het goed te verpakken; zo zat er extra folie en plastic om de flesjes heen. De doosjes met de wiellager en de keeringen waren uiteindelijk zo nat geworden en door het gegooi tijdens het transport is het denk ik gaan vervormen.

Ik denk dat ik de keerringen even in de gaten moet houden als ze erop zitten, verder weet ik eigenlijk niet of ze standaard zo te bestellen zijn.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:50:01 #124
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116256545
Er zat zelfs een schaafgat in de doos :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † zaterdag 1 september 2012 @ 00:03:54 #125
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116257161
Als je keerringen gaan lekken komt er vuil in de lagers waardoor die in no-time verrot draaien. En hoe kom je er achter dat de keerringen lekken ? Juist ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 1 september 2012 @ 00:08:44 #126
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116257377
Ik zal morgen even vragen wat de vriend van mijn moeder erover zegt. Hij heeft uiteindelijk het laatste woord erover; hij zet ze erop namelijk. Ik zal ook wel even nagaan of er kwaliteitsverschil zit tussen de keerringen van Van der Laan en 126 fan.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † zaterdag 1 september 2012 @ 00:13:12 #127
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116257586
Goed plan (al zou ik meteen voor standaard/universeel gaan).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 1 september 2012 @ 21:25:16 #128
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116283533
De ringen die bij van der Laan vandaan kwamen bleken een stuk steviger te zijn. ;) Alles is verder vandaag klaargemaakt, dus de fiat is klaar voor de keuring *O* Helaas nu al keuringsperikelen, aangezien het enige moment om hem te keuren a.s. maandag voor mij is. :+

Vandaag in totaal het volgende gedaan:
- wiellagers achter
- rubberstoters erop
- gordels achterin gemonteerd
- remmen weer ontlucht (de derde keer nu :P )
- benzinetank eronder gezet

Daarna wou hij niet direct weer starten omdat de accu leeggelopen was. Met een donoraccu lukte het voor even.. Blijkbaar was de dynamo niet sterk genoeg om de eigen accu direct bij te laden en liep de donoraccu ook leeg. Uiteindelijk met een druppellader de accu opgeladen en een proefrondje gereden.

Ten eerste de oude onderdelen die nog weg mogen:


Nieuwe gordels achterin:


Dan ook maar een foto van de nieuwe stoelen, laatst waren die foto's niet zo duidelijk:


Nieuwe draagarmen + stootrubber voor bij de schokdempers:


En aan de druppellader:


Ten slotte nog andere oude-onderdelen-zooi wat weg kon:
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 3 september 2012 @ 12:18:30 #129
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116341278
vanmorgen bij het RDW geweest, heb binnen 5 werkdagen de papieren binnen. de weg ernaartoe was spannend, vooral omdat we gewoon op Poolse platen ernaartoe gingen maar vooal omdat de accu het begaf. ten minste, ik denk dat de accu zijn beste tijd heeft gehad en waarschijnlijk is de dynamo ook niet meer in nieuwstaat. Daar kijk ik van de week wel weer na.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116407513
Schiet eindelijk wel een beetje op ^O^

Bij mij ligt de motor er nu uit, plan is ermee naar de verzamelaar te gaan om samen proberen te achterhalen wat er aan mankeert. Zuigerveren lijken nog steeds een goede gok. Waarschijnlijk moet hij dus zover uit elkaar dat het iig handiger is om hem even uit de auto te hebben.
  woensdag 5 september 2012 @ 20:41:30 #131
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116434608
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 23:58 schreef Dingest het volgende:
Schiet eindelijk wel een beetje op ^O^

Bij mij ligt de motor er nu uit, plan is ermee naar de verzamelaar te gaan om samen proberen te achterhalen wat er aan mankeert. Zuigerveren lijken nog steeds een goede gok. Waarschijnlijk moet hij dus zover uit elkaar dat het iig handiger is om hem even uit de auto te hebben.
Motorblok was vastgelopen toch ofzo? Hopen dat het goedkomt ^O^

Ik wacht ondertussen met smart op de papieren. Ik heb trouwens helemaal geen bpm betaald, vraag me af of dat wel zo de bedoeling was. Wel de aangifte ingevuld en die man zei dat het goed kwam en wenste me een fijne dag :{
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116485358
Ik weet niet wat we precies hebben, voor zover ik na kan gaan serieuze compressie-issues in ieder geval. Mogelijk verlepte zuigerveren dus, maar dat moeten we nog gaan uitzoeken.
  vrijdag 7 september 2012 @ 08:36:29 #133
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116488661
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 23:55 schreef Dingest het volgende:
Ik weet niet wat we precies hebben, voor zover ik na kan gaan serieuze compressie-issues in ieder geval. Mogelijk verlepte zuigerveren dus, maar dat moeten we nog gaan uitzoeken.
Heel veel succes. Ik weet uit de cinq dat als de compressie niet klopt je altijd veel werk eraan hebt om te bepalen wat er nou aan de hand is.

Trouwens, in het begin was de cilinderkop een keer vervangen toch? Misschien dat de fiat dan toch eerder soortgelijke problemen heeft gehad?

Hier nog steeds geen papieren trouwens en er is ook geen kenteken bijgeschreven op mijnoverheid.nl ;(
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116552806
Cilinderkop zou inderdaad vrij recent eens vervangen geweest moeten zijn, maar om eerlijk te zijn heb ik daar maar half vertrouwen in. Ook of dat wel goed is gedaan eigenlijk.
Er zat ook heel veel koolafzetting in de de verbrandingsruimten en dat is vaak wel een teken van versleten zuigerveren, maar het is even afwachten. Waarschijnlijk komende zaterdag gaan we er verder naar kijken, dan weet ik hopelijk meer.
  zondag 9 september 2012 @ 18:24:05 #135
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116570816
Hmpf, dat wordt vast een werk.

Hiero staat de auto inmiddels op mijn naam, heb alleen de kentekenpapieren nog niet binnen gekregen. Dus kan nog geen platen laten maken, geen verzekering afsluiten en laat staan APK keuren. Het is dat ik maar belde naar het RDW anders had ik waarschijnlijk nog langer gewacht :')

w/


[ Bericht 20% gewijzigd door monsterd. op 09-09-2012 18:38:27 ]
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 9 september 2012 @ 18:32:08 #136
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116571035
Hier hebben we ook nog steeds problemen met de accu. Die laadt nog steeds niet bij. Heb er een andere ingezet zonder resultaat. Tot nu toe weten we alleen dat ondanks dat de auto van het contact af is er toch stroom door blijft lopen. MIsschien dat het aan de spanningsregelaar ligt? Of kunnen er andere oorzaken zijn? Kun je zo'n spanningsregelaar trouwens doormeten en zo ja, hoe? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116573657
kijk maar uit dat je geen boetes krijgt voor onverzekerd rijden en geen apk hebben.
ik weet niet of hij nu automatisch geschorst is?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_116584186
Monsterd hier, ik rijd er niet mee rond hoor. Hij staat op eigen terrein maar ik kan nog helemaal niets omdat ik de papieren nog niet ontvangen heb.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_116584285
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 22:25 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Monsterd hier, ik rijd er niet mee rond hoor. Hij staat op eigen terrein maar ik kan nog helemaal niets omdat ik de papieren nog niet ontvangen heb.
ik begrijp dat je er niet mee rond rijd, ik ben ooit 1 dag onverzekerd geweest door een misverstand met de tussenpersoon en een maand later kreeg ik al een mooie boete van 400 euro. mijn auto heeft die dag ook alleen maar binnen gestaan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_116584448
Nouja in dit geval is het overmacht. De rdw heeft de papieren niet tijdig op de post gedaan en zonder meldde etc kan ik niets.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_116584467
Meldcode bedoel ik
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_116584848
laatste vier nummers van je vin code is je meldcode
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 9 september 2012 @ 22:50:48 #143
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116585639
Ik weet niet zeker wat ze ervan hebben gemaakt wanthet chassisnummer op defiat was niet even lang als een vin. Daarnaadt kan ik pas vanaf morgenochtend de verzekering bellen want via internet wordt het kenteken onjuist herkend.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116591441
Mooi dat hij in ieder geval al op kenteken staat - nog even en we gaan ook al weer over op de nieuwe sidecode zo te zien :P Wel interessant dat jullie echt een 'Polski Fiat' en '126p' hebben, terwijl er bij ons niet meer staat dan 'Fiat' en '126' :o

Als de accu niet meer bij wil laden, is het dat niet gewoon de dynamo? Als dat regelblokje het begeeft heb je meestal helemaal geen stroom meer had ik begrepen - maar van het elektrisch systeem weet ik niet zoveel :)
  maandag 10 september 2012 @ 18:06:12 #145
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116609561
Volgens mij ligt dat gewoon aan de willekeur van de rdw-medewerker. Hij zou ook het officiele merk als FSM Bielsko Biala kunnen instellen :+

Dynamo draait gewoon rond, maargoed heb een nieuwe spanningsregelaar besteld en nieuwe koolborstels en daarmee hoop ik uiteindelijk het probleem op te lossen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116629550
Het kan sowieso weinig kwaad om een spanningsregelaar als reserve te hebben, die werd ons sterk geadviseerd om die in het noodpakket te stoppen :Y
  dinsdag 11 september 2012 @ 13:02:18 #147
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116640057
Tja daar ben ik nu achter, gelukkig wordt ie vandaag op de post gedaan *O*

Het is dat ik vandaag nog niet thuis ben geweest maar als ik er straks weer ben hoop ik dat de papieren er zijn. Als ze er niet zijn dan heeft het RDW een vervelende klant aan de lijn :').
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116677914
APK dag! Om 14.00 wordt ie hopelijk legaal.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_116688739
En.. En.. Enn...??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_116690933
En monsterd is vergeten de andere kant van de auto te vervangen :')

Afkeur valt mee maar zal nog een paar uurtjes werk zijn. Het lijstje komt straks er wel een keer op.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  woensdag 12 september 2012 @ 17:16:50 #151
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116693822
Als advies gaf hij mee:
- rechter schokdemper voor vertoont kleine lekkage maar het is nog niet genoeg om hem op af te keuren

Afkeur:
- lampen moeten afgesteld worden (had hij opzich best gelijk kunnen doen, maargoed kwikfit :') )
- motorsteun ten hoogte van de versnellingsbak stuk
- accu heeft geen bevestigingsbeugel (zit er standaard niet op, maar ik frutsel wel wat)
- hoesje van stuurkogel begint droogte scheurtjes te laten zien. Alleen het hoesje hoeft vervangen te worden.
Wiellager links voor (de kant die ik niet gedaan heb :P )
- remsverschil. Links remt ie slapper. Geen idee hoe het komt, we hadden het nagekenen eerder en toen was het probleem er niet. Sinds vandaag pas weer, maar ik vermoed zoiets.

Kosten om hem opnieuw te laten keuren zullen gelukkig ontzettend meevallen:
schokdemper (hoeft niet eens per sé): 22 euro
motorsteun: 2x 3 euro
accubeugel: 9,50 euro
stofhoes stuurkogel: 1,50 euro
remverschil, eventueel een nieuwe remcilinder en anders de trommels nakijken. Remcilinder zit op 7,50 de trommels zitten nog onder de 30 euro.
Wiellager: 20, maar ik dacht dat ik nog een setje had liggen.

Het valt allemaal wel mee. Het is verder wel terecht dat ie afgekeurd is natuurlijk, maartoch :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 12 september 2012 @ 17:24:46 #152
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116694150
En nu dan ook nog een foto met het juiste kenteken *O*
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † zaterdag 15 september 2012 @ 01:44:27 #153
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116806367
Xtra Xtra Veilig ? :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 15 september 2012 @ 06:41:50 #154
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_116807842
Gefeliciteerd! ^O^
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_116814194
Nice, gefeliciteerd!! :)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_116855002
Mooi, zo kom je steeds een stapje dichterbij :P Wanneer gaat hij nog een keer voor de APK? Die van mij moet eigenlijk uiterlijk 1 oktober, maar hij werkt niet erg mee...

Motor is er dus uitgegaan en die heb ik (even met de auto van mijn ouders) naar de verzamelaar gebracht. Kan zo'n blokje nog net in mijn eentje tillen :P
Bij hem hebben we hem besloten op een stellage te zetten. Ging iets moeilijker dan het klinkt, want daarvoor moest er eerst de motor die er al op lag aftillen, versnellingsbak eraf en aan de mijne schroeven (voor bevestiging en stabiliteit op die stellage) en dan die van mij er weer opleggen en aansluiten. Is even wat werk maar best wel een handige oplossing als je niet de hele auto mee kunt nemen en toch de boel wilt laten draaien:



Vervolgens zijn we een behoorlijk lange tijd bezig geweest hem aan de praat te krijgen, want het bleek dat inmiddels de carburateur ook was gaan lekken. Dus eerst een andere daarop gezet, wat deels hielp. Toen bleek na meerdere keren checken en steeds bijstellen dat de ontsteking zich continu verstelde. We zette de contactpuntjes goed, ontsteking op juiste tijdstip, even laten draaien en bijna direct liep hij (veel te veel) voor totdat hij uiteindelijk willekeurig nog maar slagen maakte. We hebben er een nieuwe verdeler bij gepakt en toen viel mij iets op toen ik aan het tandwiel draaide van die van mij; die veerde wat in de behuizing:

Die ruimte tussen de as en behuizing hoort dus niet en daar veert/danst hij als het ware op waardoor de hele tijd ontsteking en contactpunten in puin lopen. Dus de M-B-garage in Duitsland had ook gelijk met hun constatering - al hadden we óók een lekke koppakking. Al van een paar maanden terug:

In de linker cilinder onderaan zit een zwarte veeg waar de koppakking lekte. Dus die is niet ten onrechte vervangen gelukkig :) Met de nieuwe verdeler liep hij prima - dus geen compressieproblemen - hoewel hij blijft terugslaan in de carburateur. Zoals te zien is er veel kool in de koppen en ondanks dat ik dat zoveel mogelijk schoon heb geprobeerd te maken, lijkt koolafzetting nu de oorzaak te zijn. Carburateur en ontsteking kunnen het niet zijn want hij deed het meteen met een nieuwe carb én verdeler (en wat daarbij hoort) en de kleppen zijn ook goed gesteld.

Hoe dan ook, we hebben de carb van nieuwe pakkingen en vlotter voorzien en er werd nog ergens een gebruikte verdeler vandaan getoverd, dus voor 20e was het in orde. Dat hoef je bij een garage trouwens niet te proberen; voor 40e je koppakking, carb-pakkingen en een verdeler te laten vervangen :+

Thuis met enige moeite de motor weer in de auto gekregen, die enorme buizen van de lucht aan- en afvoer zijn ontzettende rotdingen trouwens als ze niet zo heel jong meer zijn, en hij loopt weer. Maar zodra ik even wat gas bij wilde geven een enorme tik en het gaspedaal was lam. Nu het halve interieur overhoop gehaald want nu heb ik dit probleem:

Scharnierstuk van het gaspedaal is geknapt :{ Echt, hij wil gewoon niet meer terug de weg op denk ik }:|
  zondag 16 september 2012 @ 20:04:45 #157
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116861107
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 17:33 schreef Dingest het volgende:
Mooi, zo kom je steeds een stapje dichterbij :P Wanneer gaat hij nog een keer voor de APK? Die van mij moet eigenlijk uiterlijk 1 oktober, maar hij werkt niet erg mee...

Motor is er dus uitgegaan en die heb ik (even met de auto van mijn ouders) naar de verzamelaar gebracht. Kan zo'n blokje nog net in mijn eentje tillen :P
Bij hem hebben we hem besloten op een stellage te zetten. Ging iets moeilijker dan het klinkt, want daarvoor moest er eerst de motor die er al op lag aftillen, versnellingsbak eraf en aan de mijne schroeven (voor bevestiging en stabiliteit op die stellage) en dan die van mij er weer opleggen en aansluiten. Is even wat werk maar best wel een handige oplossing als je niet de hele auto mee kunt nemen en toch de boel wilt laten draaien:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Vervolgens zijn we een behoorlijk lange tijd bezig geweest hem aan de praat te krijgen, want het bleek dat inmiddels de carburateur ook was gaan lekken. Dus eerst een andere daarop gezet, wat deels hielp. Toen bleek na meerdere keren checken en steeds bijstellen dat de ontsteking zich continu verstelde. We zette de contactpuntjes goed, ontsteking op juiste tijdstip, even laten draaien en bijna direct liep hij (veel te veel) voor totdat hij uiteindelijk willekeurig nog maar slagen maakte. We hebben er een nieuwe verdeler bij gepakt en toen viel mij iets op toen ik aan het tandwiel draaide van die van mij; die veerde wat in de behuizing:
[ afbeelding ]
Die ruimte tussen de as en behuizing hoort dus niet en daar veert/danst hij als het ware op waardoor de hele tijd ontsteking en contactpunten in puin lopen. Dus de M-B-garage in Duitsland had ook gelijk met hun constatering - al hadden we óók een lekke koppakking. Al van een paar maanden terug:
[ afbeelding ]
In de linker cilinder onderaan zit een zwarte veeg waar de koppakking lekte. Dus die is niet ten onrechte vervangen gelukkig :) Met de nieuwe verdeler liep hij prima - dus geen compressieproblemen - hoewel hij blijft terugslaan in de carburateur. Zoals te zien is er veel kool in de koppen en ondanks dat ik dat zoveel mogelijk schoon heb geprobeerd te maken, lijkt koolafzetting nu de oorzaak te zijn. Carburateur en ontsteking kunnen het niet zijn want hij deed het meteen met een nieuwe carb én verdeler (en wat daarbij hoort) en de kleppen zijn ook goed gesteld.

Hoe dan ook, we hebben de carb van nieuwe pakkingen en vlotter voorzien en er werd nog ergens een gebruikte verdeler vandaan getoverd, dus voor 20e was het in orde. Dat hoef je bij een garage trouwens niet te proberen; voor 40e je koppakking, carb-pakkingen en een verdeler te laten vervangen :+

Thuis met enige moeite de motor weer in de auto gekregen, die enorme buizen van de lucht aan- en afvoer zijn ontzettende rotdingen trouwens als ze niet zo heel jong meer zijn, en hij loopt weer. Maar zodra ik even wat gas bij wilde geven een enorme tik en het gaspedaal was lam. Nu het halve interieur overhoop gehaald want nu heb ik dit probleem:
[ afbeelding ]
Scharnierstuk van het gaspedaal is geknapt :{ Echt, hij wil gewoon niet meer terug de weg op denk ik }:|
Handig zo'n stellage, niet eerder gezien maar het scheelt idd een boel als je alleen het blok mee hoeft te nemen. :)

Probleem is nu grotendeels opgelost lees ik? Verder wat bertreft het gaspedaal, een nieuw pedaaltje kost 17,50 bij van der Laan en volgens mij zit daar ook een schaniertje tussen. Dus dat valt wel mee, maargoed balen dat dat ook weer stuk is.

Hiero zijn we gisteren en vandaag bezig geweest. Gisteren nieuwe remschoenen voor erop gezet. De oude waren ook eigenlijk bijna nieuw (volgens mij het enige onderdeel aan de auto dat ooit vervangen is geweest :') maargoed we hebben het maar gewoon vervangen. Wisten anders geen oplossing voor het remverschil. Vandaag pas proefgereden en hij remt nu netjes recht vooruit ^O^. Hopelijk weinig remverschil meer, maar dat zien we pas weer bij de APK terug. Ook is de laatste wiellager ook nog vervangen en ook maar een nieuwe stuurkogel erop gezet. Voor de APK was alleen het hoesje gescheurd maar het was net zo gemakkelijk om een nieuwe kogel erop te zetten, die we toch nog hadden liggen. Verder werd het gister al snel donker dus zijn we daarna gestopt.

Vandaag toen we aan kwamen rijden was de vriend van mijn moeder al bezig en stond de fiat er zo bij:


Hij was al bezig aan de dynamo. Met nieuwe koolborstels en spanningsregelaar en ook nog een nieuwe poly v-riem was het probleem van het niet bijladen maar wel spanning leveren godzijdank opgelost. *O* Verder nog maar gelijk de olie verwisselt, kwam ruim 2 liter bruine drap naar buiten zetten. Hij is nu weer helemaal schoon en loopt ook een stuk lekkerder. Oja, ten slotte nog de motorsteun vervangen.

Kortom, we hebben alle APK punten weer afgelopen en als het goed is moet hij er nu glansrijk doorkomen. Alleen de koplampen moet nog even helemaal goed afgesteld worden want die stonden de vorige keer volledig verkeerd. We hebben wel een poging gedaan op het oog, maargoed dat is altijd anders dan met een lampenmachine.

Ik wil morgen weer een poging wagen voor APK, moet alleen nog even bellen voor een afspraak maar ze hebben vast wel een gaatje.

Ik weet niet of jullie goed hebben opgelet op de foto, maar de uitlaat is een waar Pools staaltje shit. :N Ten eerste is de einddemper wegens vreemde redenen kromgetrokken en vastgelast aan de uitlaat. Daarnaast zit er ergens een idoot stukje metaal tussen.
Zie hier in detail:


Beetje jammer, dus die mag in de toekomst ook vervangen worden. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116869609
Ik wist al dat die dingen zo verkocht werden, ben de hele webshop al eens bij langs gegaan om te kijken wat ze allemaal hebben :P, is gewoon één geheel en zit met twee boutjes vast - nadat je de bekleding en een afdekplaat hebt weggehaald. Verzamelaar heeft er ook eentje liggen die ik dinsdag op kan halen. Daarna weet ik pas zeker of er weer mee te rijden valt.
Scheeftrekken bij het remmen heb ik ook last van, maar de oorzaak kan ik niet achterhalen. Remschoenen en remcilinders zijn allemaal vervangen, de boel is ontlucht (meermalen zelfs) en de remtrommels lijken ook in orde. Denk wel dat het een APK-issue gaat worden maar dan moet de garage het maar uitzoeken.

En die uitlaat hoort zo :P Ik zat mij er ook al over te verbazen dat hij op dat hoek je weer aan de pot gelast zit, maar dat is normaal. Zie je ook wel op de exemplaren bij van der Laan. Dat stuk schroot zal wel bedoeld zijn zodat de beugel strakker om de uitlaat kan, al weet ik niet waarom dat zou moeten. Die beugels horen gewoon goed strak om de pot te zitten, tenzij ze van een ander type uitlaat een beugel hebben gebruikt. Maar als het allemaal gasdicht is zou ik het gewoon zo laten.
  zondag 16 september 2012 @ 22:28:52 #159
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116872018
Tja hier hebben we dus ook meerdere malen ontlucht, 1 remcilinder vervangen etc. Dus daar mag het gewoon niet meer aan liggen.

Oh meen je echt dat het zo hoort :'), Wat een stelletje Polen die dat zo hebben bedacht dan :')..

Hoe heb jij eigenlijk je accu vast zitten als ik vragen mag? Wij hebben er nu een boutje tussen gezet die hem vast houdt. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116874412
Is een beetje moeilijk te zien op deze foto omdat het zo'n klein stukje is, maar die van mij heeft het ook:

Al heeft mijn uitlaat daar ook wel lassen zitten die er normaal niet op zouden moeten :')

Niet, hij staat gewoon klem naast het reservewiel. Volgens mij heeft hij in het verleden vastgezeten met een forse tie-wrap, zal wel even vragen wat een eventuele oplossing is als dat echt nodig is voor de APK. Van der Laan heeft wel een accubeugelset in het assortiment, ik weet niet of dat ook voor de 126 is en kan mij ook zo snel niet voor de geest halen of er bevestingsoogjes zijn.
  zondag 16 september 2012 @ 23:21:10 #161
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116874850
De accu moet voor apk verplicht vastzitten, het mag zelfs vastgekit ofzo :'). Ik had dus die accubeugel besteld, maar die paste dus niet dus we hebben daar wat anders van gemaakt. Zal morgen een foto ervan maken ;)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 17 september 2012 @ 08:48:57 #162
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_116879959
Spanbandje mag ook, en anders haal je een beugel van een japanse auto voor de accu vast te zetten.
2 draadspillen omhoog en een bruggetje over de accu heen die hem vast houd.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  maandag 17 september 2012 @ 11:13:47 #163
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116883348
Dat idee geeft de accubeugel die ik had besteld ook. Het ijzeren plaatje was alleen niet lang genoeg :')

Ik ben benieuwd welk fortuin ik straks nog kwijt ben aan het afstellen van de lampen :'). Om 2 uur weer een afspraak iig. :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 17 september 2012 @ 16:34:15 #164
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116894912
En hij is goedgekeurd :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † maandag 17 september 2012 @ 16:52:40 #165
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116895600
Nice, gefeliciteerd !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 17 september 2012 @ 18:02:41 #166
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_116898370
^O^ *O*
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_116959249
Gefeliciteerd met de APK, kan je er eindelijk mee gaan rondtuffen! *O* Misschien een minimeet? :P

Ik heb bij Roefel een nieuw pedaal gehaald voor 5e ipv 17,50e en die zit er nu in - en ik heb er eindelijk weer mee kunnen rijden *O* Stationair loopt hij wat te hoog waar ik nog even naar moet kijken, maar hij haalt gewoon z'n top en volgens mij klinkt hij ook vrij prima. Morgen meteen langs de garage voor een APK-afspraak, ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Ik weet nu ook hoe het eigenlijk hoort met de accubevestiging: dat hoort met een soort balkje van plastic dat je in de bodem schroeft en dat over het voetstuk/randje van de accu gaat, en zo de accu op de bodem houdt. Maar die dingen schijnen nogal vaak af te breken en er wordt vaak wel iets anders op verzonnen :Y
  dinsdag 18 september 2012 @ 22:41:59 #168
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116960336
Oh ik ben helemaal vergeten een foto te maken van onze accubeugel :'). Minimeet lijkt me leuk :D

5 euro is echt een schijntje. Als ik nog een keertje naar Polen toe ga neem ik sowieso heel wat onderdelen mee voor minstens de helft van het geld. Nu nog het geld verzamelen om Polen uberhaupt te halen.

Ben benieuwd wat er met de apk uitrolt. Succes!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_116961720
Hij zegt ook dat ik beter bij hem kan aankloppen om te kijken of hij het onderdeel heeft voordat ik bij van der Laan kijk, zeker bij het dure grut kan daar een fors verschil in prijs zitten. Hij haalt het ook gewoon uit Polen namelijk :Y Dat is best wel fijn, al zijn de prijzen bij van der Laan ook vrij goedkoop tov bijv. mijn 96 en als ik dat moet lappen valt het ook nog te overzien :)

In welke hoek wonen jullie ook al weer? Kijken of we iets centraals kunnen regelen, wil eventueel Roefel ook wel vragen of hij meekomt :) Ga er gewoon van uit dat onze Maluch nou wel klaar is met kapot zijn :+

Ik ook, vooral met dat remverschil. Is weer even spannend, gaat ook nogal bepalen of hij toch in de verkoop gaat of dat ik het over mijn hart kan verkrijgen de kosten te accepteren en hem voorlopig te houden :@
  dinsdag 18 september 2012 @ 23:30:04 #170
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_116963258
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:02 schreef Dingest het volgende:
Hij zegt ook dat ik beter bij hem kan aankloppen om te kijken of hij het onderdeel heeft voordat ik bij van der Laan kijk, zeker bij het dure grut kan daar een fors verschil in prijs zitten. Hij haalt het ook gewoon uit Polen namelijk :Y Dat is best wel fijn, al zijn de prijzen bij van der Laan ook vrij goedkoop tov bijv. mijn 96 en als ik dat moet lappen valt het ook nog te overzien :)

In welke hoek wonen jullie ook al weer? Kijken of we iets centraals kunnen regelen, wil eventueel Roefel ook wel vragen of hij meekomt :) Ga er gewoon van uit dat onze Maluch nou wel klaar is met kapot zijn :+

Ik ook, vooral met dat remverschil. Is weer even spannend, gaat ook nogal bepalen of hij toch in de verkoop gaat of dat ik het over mijn hart kan verkrijgen de kosten te accepteren en hem voorlopig te houden :@
Wij zitten in de buurt van Deventer maar kunnen prima iets meer naar het noorden toe, mits niet helemaal in groningen want dan wordt het ver met de maluch :P.

Remverschil kun je voor ongeveer 22 euro oplossen dus dat zijn de kosten echt niet. Verder is het denk ik lastig in te schatten wat je voor je 126 kunt krijgen. Zag er vandaag eentje op marktplaats staan voor 200. Heb die eerder gezien bij volgens mij een andere eigenaar die hem toen nog op Nederlandse platen moest zetten. Volgens de verkoper hoeft alleen de motorsteun vervangen te worden. Dat zijn ook totaal de kosten niet. Het jeukt heeel erg om er nog 1 te kopen, maargoed ik kan er toch niets met 2 :')

Edit: http://link.marktplaats.nl/596434843
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_117008383
Deventer is een kilometer of 90 bij mij vandaan, 85 op de fiets weet ik iig, dus iets van regio Ommen zou makkelijk te doen zijn voor een leuk ritje :Y Kan Roefel wel vragen of hij ook zin heeft.

Wat is de 22-euro-oplossing? Want het kunnen natuurlijk verschillende oorzaken zijn :P Garage denkt ook waarschijnlijk aan de uitlijning/afstelling, maar ze zullen kijken wat nodig is. Volgende week donderdag gaat hij voor de APK iig.

Deel van het hoog stationair lag kennelijk aan dat het plastic 'middenconsole' niet goed aangedrukt lag nadat het eraf is geweest en de chokeknop iets omhoog duwde. Maar stationair loopt hij nog steeds wat onregelmatig en een beetje dubieus, mogelijk dat er nog iets mankeert met de sproeiers. Kijk dat nog wel even aan. Verder is de reactie van mensen echt briljant, mede door zijn briljante uiterlijk natuurlijk 8-)
En bij de Praxis stond ik even een lampje achter te verwisselen, nadat ik van mijn laatste beetje kleingeld op zak net een setje lampjes had kunnen kopen, om erachter te komen dat het probleem een zekering blijkt te zijn :') Kan alleen mijn doosje met zekering niet meer vinden, dus dan maar weer nieuwe halen.

Ziet er verleidelijk uit ja, ik zit ieder jaar ook te loeren naar iets nieuws gewoon omdat het leuk is. Ook al heb ik er geen fluit aan :+
pi_117008939
Monsterd hier:

Voor 22 euro heb je nieuwe remschoenen. Zeker aangezien de kans groot is dat de oude ongelijk afgesleten zijn kan dat al een gedeelte oplossen.


Hier wordt ook alles steeds van het laatste beetje geld betaald, gelukkig maar dat onderdelen ook maar beetjes kosten haha :+
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_117009566
Remschoenen en remcilinders zijn allemaal zo'n 5000 km geleden vervangen voor vertrek ;) Pas sindsdien heb ik het probleem. Hoewel, als het geen APK-afkeur is en binnen toleranties valt dan laat ik het lekker zo. Ben er aan gewend en het is niet alsof dat ding 20.000 in het jaar gaat rijden :P

Ik had alleen een handvol muntgeld bij me want ik spotte het probleem onderweg ergens anders naartoe. Krijg alleen maar 20-cent munten als wisselgeld zo'n beetje, dus ik moest echt even goed kijken of ik het op dat moment ging redden _O-
  donderdag 20 september 2012 @ 08:55:47 #174
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_117013706
Oh als ze net vervangen zijn zou ik er ook niets aan doen. Eventueel kun je de binnenkant van de trommel en de schoen zelf een beetje opschuren. :+

Ik ben benieuwd of APK gaat lukken joh!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_117115016


Opgeborgen!
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_117322197
En ook die van mij heeft weer een verse APK *O*
  donderdag 27 september 2012 @ 20:53:19 #177
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_117328148
quote:
14s.gif Op donderdag 27 september 2012 18:56 schreef Dingest het volgende:
En ook die van mij heeft weer een verse APK *O*
*O* *O* Netjes! Hoefde niets aan gedaan te worden? :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_117365494
Ja, natuurlijk wel :') Maar niets schokkends. Stel bouten (wederom _O- ) in de uitlaat, dit keer twee die in het blok gaan. Eén daarvan sluit kennelijk een ventilatiegat af dus er kwamen carterdampen en olie uit wat APK-afkeur is, maar ze konden wel wat boutjes en Loctite missen :+
Verder moest het lichtbeeld bijgesteld worden, er zat een verkeerd lampje in, de verstralers voorop hadden wat brakke connecties en de fuseepennen zijn nog wat ingevet omdat wij er destijds er moeilijk nieuw vet in kregen. Dat was het eigenlijk wel. Remmen hadden een verschil van 10% en dat was acceptabel, het scheeftrekken komt waarschijnlijk door veel speling op de fusee rechts. Dat is, samen met speling op een stuurkogel en laag profiel op de band linksvoor, allemaal advies. Niet dat ik er nog veel mee ga rijden, dus dat zit wel vrij snor tot een volgende APK eigenlijk (of op z'n minst het voorjaar) :Y Daarnaast heb ik waarschijnlijk de bak iets ontzet bij het terugplaatsen van de motor waardoor hij lastig in de achteruit grijpt of eruit schiet, dus die moet ik nog eens weer goed op de steunen leggen. Verder vond hij het wel grappig om erin te rijden ('je krijgt er wel erg veel aandacht mee' :P) en was hij verbaasd over hoe keihard de bodem nog was ^O^
  vrijdag 28 september 2012 @ 23:32:54 #179
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_117375774
Nouja voor een maluch valt het mee ;). Netjes kwa remverschil, vast een opluchting of niet? :+

Hier vandaag wat ritjes gemaakt van totaal 120 km. Na zo'n 80-90 km begon de accu weer vreemd te doen, maargoed gauw naar huis gereden want de motor viel al uit bij lang stilstaan :'). Zien morgen wel weer hoe en wat. Misschien dat de contactpunten dus alsnog even vervangen moeten worden. Ga denk ik ook binnenkort kijken naar een nieuwe koppelingsset. De oude is zo slecht nog niet, maar met een nieuwe wordt het vast wat prettiger rijden. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_117375998
Geweldige auto _O_

Paar jaartjes terug tijdens familiebezoek er bijna ook eentje gekocht :P
When your drunk the old woman tastes like a virgin... Crap!
  zaterdag 29 september 2012 @ 12:07:42 #181
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_117384253
Hij rijdt ook steeds beter gevoelsmatig als ik er langer in rij :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 14 oktober 2012 @ 18:42:11 #182
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_117965158
:D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_117982662


Gelukkig liet de mijne zich weer van z'n beste kant zien met dit keer een lekke band en later nog de zoveelste missende bout :') En op de terugweg in het begin zoveel wind tegen dat ik niet eens boven de 80 kwam :P Hoewel ik het idee had dat die van jullie wel soepeler trekt.
  maandag 15 oktober 2012 @ 00:03:47 #184
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_117982740
Ja ik denk ook dat de mijne iets sneller doortrekt. Daarentegen is mijn koppeling en versnellingsbak ontzettend brak in vergelijking met de jouwe! En ik maar denken dat het gewoon zo hoort bij een 126 :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_117983296
Ik vermoed eigenlijk dat er nog ergens bij de carburateur/het inlaattraject iets niet helemaal in orde is, een koude motor heeft hij ook ontzettend veel moeite mee om nu aan de praat te krijgen en het ligt niet aan de ontsteking of de kleppen. Warme(re) start is doorgaans half voetje gas en hij slaat wel direct aan. Ik moet maar even in de gaten houden of het echt het weer was, of dat hij toch vrij veel top-end vermogen mist.

Mijn koppelingpedaal komt een stuk later op, ik begreep later ook waarom je dacht dat hij niet in een versnelling stond :P Maar die koppeling bij jullie moet idd wel wat aan gedaan worden, de bak krijgt wel steeds een enorme knauw.
  maandag 15 oktober 2012 @ 00:31:57 #186
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_117983611
Toevallig net een filmpje aan het kijken wat op het 126 forum stond. Kerel in het filmpje heeft het over de brandstofpomp en een aantal pakkingen ertussen die ervoor kunnen zorgen dat de auto niet optimaal op vermogen is. Misschien dat daar zelfs een probleem zit?

Het is dat ik geen zin heb om het helemaal te vertalen, maar het is hartstikke nuttig om het te zien!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_117983788
Als ik van het voorjaar andere onderdelen nodig heb (fusees en stuurkogels - en ik denk maar een nieuw setje voorbanden) dan bestel ik gewoon een brandstofpomp erbij denk ik, aantal symptomen die soms wel in die richting lijken te wijzen en duur zijn ze toch niet :Y

Zoveel verwacht ik niet met de 126 te rijden in de winter, zal wel een beetje fris zijn met die 'verwarming' :P Misschien speelt hij wel leuk met gladheid... Mijn 96 is dan weer een rotding met gladde ondergrond, maar er zit wel een poolcircle-proof kachel in.
  zondag 2 december 2012 @ 20:36:23 #188
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_119853467
Vandalen in mijn straat hebben afgelopen avond/nacht of misschien nog zelfs vanmorgen mijn kentekenplaat kapot gemaakt. Lekker aso...

-O-

baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 2 december 2012 @ 21:08:37 #189
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_119855377
De plaat kun je gelukkig zo vervangen voor een nieuwe want je hebt de oude nog, anders kon je aangifte gaan doen ed..
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  † In Memoriam † zondag 2 december 2012 @ 21:17:40 #190
25682 2cv
Niet subtiel
pi_119855899
Ik zie de schade niet. Of bedoel je dat de houder stuk is ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 2 december 2012 @ 21:24:28 #191
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_119856223
Alleen de plaat is kapot. Heb hem proberen terug te buigen maar je blijft een metalenbuigstreep zien dus moet waarschijnlijk idd een nieuwe bestellen.

Heb overigens wel aangifte gedaan. Het is niet de eerste keer dat er gekloot wordt aan onze auto's. De cinquecento werd op dag 1 voorzien vaan een kraskruis van een centimeter of 20, house zijn auto werd voorzien van mooie sleuteltekeningen door ons 3 jarig buurmeisje. :') Het is dat we het zagen gebeuren anders hadden de buren het vast niet zo gemakkelijk toegegeven. Het is toen wel netjes opgelost maar het kost toch weer veel moeite.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 2 december 2012 @ 21:25:16 #192
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_119856264
Kan ik trouwens een eventuele nieuwe plaat vast maken met bouten of geeft dat niet veel steun op zo'n plastic bumpertje?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 2 december 2012 @ 21:54:17 #193
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_119858102
Popnagels?
  zondag 2 december 2012 @ 21:54:45 #194
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_119858135
Ja denk het? Die schroef je door de plaat heen? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_119858183
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:54 schreef monsterd. het volgende:
Ja denk het? Die schroef je door de plaat heen? :+
boort een gaatje, popnagel erin, aantrekken met tang en klaar
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 2 december 2012 @ 21:56:04 #196
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_119858212
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:55 schreef densmee het volgende:

[..]

boort een gaatje, popnagel erin, aantrekken met tang en klaar
En als ze je kenteken dan willen, wordt het heel hard trekken, of hem uitboren. :+
  zondag 2 december 2012 @ 21:56:54 #197
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_119858264
Oke :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_119881308
Wat onnodig zonde weer :N
Ik heb hem hier gewoon aan de weg staan vooraan de oprit, mensen (en vooral kinderen) vinden hem echt geweldig iedere keer :D

Hebben jullie nog naar die koppeling gekeken, trouwens?
  maandag 3 december 2012 @ 17:48:09 #199
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_119887167
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 15:17 schreef Dingest het volgende:
Wat onnodig zonde weer :N
Ik heb hem hier gewoon aan de weg staan vooraan de oprit, mensen (en vooral kinderen) vinden hem echt geweldig iedere keer :D

Hebben jullie nog naar die koppeling gekeken, trouwens?
Hij staat normaal ook gewoon voor de deur, was niets aan het handje al die tijd. :(

Nee nog niet :'). Rij er niet zoveel mee op het moment dus vervangen ed. schuif ik door naar het voorjaar. Hij lekt wel een beetje vernsnellingsbakolie, dus dat moet ik nog wel een keer doen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  dinsdag 25 december 2012 @ 18:10:06 #200
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_120761852
Ik ga morgen voor nog een maluch kijken:
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † dinsdag 25 december 2012 @ 21:26:27 #201
25682 2cv
Niet subtiel
pi_120765797
14.gif
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_120774363
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 18:10 schreef monsterd. het volgende:
Ik ga morgen voor nog een maluch kijken:
[ afbeelding ]
Leuk :Y Maar waarom? :P Je weet in ieder geval wel waar je nu op moet letten.
  woensdag 26 december 2012 @ 13:41:02 #203
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_120782201
Ter reserve :p
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 26 december 2012 @ 14:17:02 #204
182073 invine
blablabla etc.
pi_120783359
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 18:10 schreef monsterd. het volgende:
Ik ga morgen voor nog een maluch kijken:
[ afbeelding ]
Oeh hele mooie kleurencombo!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_120784069
Ach, als je er de ruimte voor hebt :+ Kan inderdaad best van pas komen, helemaal als je met spoed even een onderdeel nodig hebt :Y

Ga je deze dan ook terug uit Polen rijden? 8-)
  woensdag 26 december 2012 @ 18:25:39 #206
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_120790119
Is wel de bedoeling haha :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 26 december 2012 @ 18:35:20 #207
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_120790337
En heb hem gekocht. Omgerekend 250 euro voor betaald dus geen slechte deal. Heb ook nog een extra versnellingsbak en twee velgen erbij gekregen.

Verder was de staat wel iets minder goed dan de eerste die ik heb maar motorisch issie iig in goede staat. Morgen moeten de remmen alleen nog opnieuw ontlucht worden want hij trok een beetje naar rechts terwijl alle remdelen net vervangen waren. Nouja we zullen we het wel zien
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_120791212
Dit was trouwens de link naar de advertentie (voor zolang hij nog online staat), kan mobiel geen foto's toevoegen atm.

http://moto.allegro.pl/fiat-126-p-super-stan-i2894720614.html
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_120803273
Succes met terugrijden dan :P Ik weet dat ik er half Europa mee ben door gereden, maar het idee om gewoon een auto op te pikken en hem dan naar huis te rijden in de hoop dat-ie dat lukt lijkt mij wel ontzettend leuk om eigenlijk ook eens te doen :D

Hij ziet er wel aardig uit - die achterlichtunits zijn wel verschrikkelijk - maar in welk opzicht is hij slechter dan die jullie al hebben? Het grootste nadeel wat ik uit jullie eerdere post van de eerste maluch zag was toch wel roestvorming.
  donderdag 27 december 2012 @ 06:56:05 #210
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_120808056
Ik zal straks wel fotos maken van de slechte plekken. We gaan hem zometeen ophalen en moetrn rond 9en bij de garage zijn. Hoop dat ze daar een brug hebben dan kan ik nog het een en het ander zien. :)

Zit er ook nog aan te denken dat de remleidingen slecht zijn (weet niet zeker of die vervangen zijn, kon ik niet zien in de schuur daar). Ligt eraan of dat snel nog gedaan kan worden, hoop het wel.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 27 december 2012 @ 18:18:01 #211
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_120827393
Wat een prut. Komen we bij de garage aan is er niemand. De verkoper had nota bene speciaal voor ons een afspraak gemaakt. Heb nog aangebeld en er kwam een andere bedrijfsbuurman naar buiten die de kerels van de garage heeft gebeld, maar ze namen blijkbaar niet op. Nouja toen zijn we maar met de auto naar huis gegaan. Na een aantal km trok ie ineens niet meer naar rechts met remmen en kwamen de remmen beter op druk. Maargoed, wil voor de zekerheid toch nog even kijken of het beter kan. Dus morgen nog eventueel langs een garage.

Vanmiddag nog snel even wat foto's gemaakt en nog achter wat dingen gekomen. Ik heb er gisteren niet goed op gelet maar de klep op de voorste kofferbak open te doen is afgebroken. Heb het proberen open te krijgen maar dat mocht niet baten. Misschien dat het met een tang los te krijgen is want met de hand is dat lastig ivm uitstekende deeltjes. Verder blijkt dat het slotje van de passagiersdeur niet strookt met de enige sleutel die ik heb. Van binnenuit opent het allemaal prima, maar van buiten opent hij dus niet als de deur op slot zit.

Verder heb ik nog wat onderdelen ingekocht waaronder: 3 wiellagers (winkel had maar 1 achterste op voorraad), v-riempje, 1 koplamp, remschoenen rondom en plastic wieldoppen voor de "oude" fiat.
Hierbij dan nog foto's van de slechte plekken, variërend van kleine scheurtjes in de carosserie (wielkast) tot aan paar kleine roestplekjes). Je kunt iig goed zien dat in '94 de fiatjes onbeschermd zonder laklaag buiten hebben gestaan tijdens productie. De carosserie van deze fiat is namelijk veel poreuzer dan van mijn 91-er. Nouja, het is in ieder geval wel bij te werken, maar kost even wat moeite.

Nog even de foto's van de slechte plekken:




Ik heb ook nog foto's van het mooie nineties-interieur. Toevallig zag ik op de achterbank een stukje licht sky uitsteken, dus ik hoop dat het fraaie stofje slechts een hoesje is. Ik had geen zin om de versnellingsbak en banden eruit te halen anders had ik het kunnen zien. :+ Verder zitten de voorste stoelen ontzettend fijn. De bestuurdersstoel is wel uitgezeten maar door de hoge rugsteun zit je in principe prettig. Mocht de auto op kenteken komen dan wil ik die stoelen graag een beetje opknappen en opnieuw bekleden. *O*



Ten slotte beschikt de fiat over een heuse voltmeter met een toerenteller. Is momenteel niet aangsloten, maar kan direct op de accu gezet worden. Moet nog ooit checken of het echt werkt. :+


quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 00:52 schreef Dingest het volgende:
Succes met terugrijden dan :P Ik weet dat ik er half Europa mee ben door gereden, maar het idee om gewoon een auto op te pikken en hem dan naar huis te rijden in de hoop dat-ie dat lukt lijkt mij wel ontzettend leuk om eigenlijk ook eens te doen :D

Hij ziet er wel aardig uit - die achterlichtunits zijn wel verschrikkelijk - maar in welk opzicht is hij slechter dan die jullie al hebben? Het grootste nadeel wat ik uit jullie eerdere post van de eerste maluch zag was toch wel roestvorming.
De achterlampen vind ik opzich wel wat fouts-leuks hebben dus als het apk-waardig is laat ik het zitten (geen zin om daar geld aan uit te geven) :P

Wat betreft slechter/beter dan de andere hier het volgende:
- de oude rijdt echt als een dweil, snel veel afwijking in stuurgedrag. Deze stuurt aardig precies en standvast
- de oude trekt hem sneller door naar 100. Heb het maar eventjes in deze lichte gereden maar het duurde ontzettend lang totdat hij uberhaupt 80 haalde. Het kan ook wel aan het andere landschap liggen hoor. Het is hier namelijk heel erg heuvelachtig.
- De naald van de snelheidsteller trilt in de lichte niet zo, geen idee of hij toevallig een beetje vast zit of dat het een verbetering is van fiat
- Mijn accu van de oude is brak in verhouding tot deze die net vervangen is en alles mooi op spanning houdt. Alles werkt samen zonder uberhaupt uit te vallen. Dat gebeurt met de oude nog wel eens. Ik heb ondertussen daar handigheid in gebouwd om zo snel mogelijk de radio en alle andere overbodigheden uit te zetten haha :P
- De lichte vliegt gemakkelijk uit de eerste versnelling. Bij andere versnellingen geen problemen ondervonden, schakelt verder soepel etc.

Verder zijn me nog weinig dingen echt opgevallen. Wil morgen nog even de tijd nemen voor de auto om te kijken etc. :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 27 december 2012 @ 20:09:26 #212
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_120832627
- foutje -

Edit: Ik heb ook nog een tabelletje gemaakt met de kosten van de onderdelen. Wat een meevaller :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 28 december 2012 @ 21:48:27 #213
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_120884157
We zijn vandaag nog bij de garage geweest voor het ontluchten. Vanmorgen bij de eerste garage gaf de monteur aan dat de remcilinder stuk leek en ontluchten wilde hij niet doen :'). Het lukte niet want het ventiel was vernacheld en hij had allemaal smoesjes waarom het niet gedaan kon worden vandaag. Dus zijn we daarna op zoek gegaan naar een andere garage. Nou, meer dan lof voor deze mannen *O* Ze hebben de maluch helemaal nagekeken en hebben ruim 4 uur gesleuteld met 2 man voor omgerekend 35 euro! Linksvoor fuseepen vervangen, wiellagers voor en de remcilinder achter gedaan. Daar was dus nog een probleem mee omdat het ventieltje voor het ontluchten kapot gemaakt was (vreemd want er zitten net nieuwe remleidingen onder de fiat). Ze moesten dat eerst afknippen en een andere erop doen, duurde nog vrij lang ook. Iig allemaal heel netjes gedaan. Verder nog geprobeerd om de versnellingsbak olie bij te vullen maar dat was een ramp dus dat is uiteindelijk maar niet gedaan.

Verder is nog gebleken dat er olie tussen de pakkingen door komt uit het blok :'). Dat vervangen we wel als we weer in Nederland zijn, onderweg vullen de wel zo nu en dan wat olie bij. Ook lekt de versnellingsbak ook nog wat, maar dat zal waarschijnlijk langs wat rubbertjes kunnen lopen. Eigenlijk helemaal niet zo schokkend, hebben de meeste fiatjes wel last van.

^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 22:55:39 #214
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121211186


En hij staat voor de deur :D,
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 22:59:45 #215
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121211392
Het was trouwens niet allemaal zonder slag of stoot, want we hadden dikke autopech onderweg :'). De Adac heeft hem uiteindelijk afgesleept naar een garage, waar we hem woensdag hebben opgehaald. Zelf had ik het idee dat de lager in de ventilator het had begeven of er ergens een boutje oid los was gekomen en door het blok heen vloog want ik hoorde op willekeurige momenten een gigantische tik vanuit het blok komen. Uiteindelijk heeft de garage in Duitsland alleen de bougies vervangen; wonder boven wonder hoor ik het geluid niet meer. Vreemd dus. We zijn er iig over uit gekomen dat het blokje volledig uit elkaar gaat om het helemaal uit te zoeken. Verder heeft er onderweg voordat we stil kwamen te staan best wat olie tussen de pakkingen door en volgens de vriend van mijn moeder fluit de lichte nu helemaal al in de versnellingsbak wegens gebrek aan olie :'). Nouja we zullen het allemaal wel zien. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_121393104
Wel een leuk ding :Y Maar die carrosserie is wel vrij slecht hoor, ik zou daar eigenlijk niet teveel werk insteken aangezien die andere van jullie een stuk netter is. Carrosserie opknappen is een stuk duurder en meer werk dan mechanisch gedoe, zeker met de prijzen van onderdelen voor een 126. Die plekjes zijn zo verdeeld over de auto dat je hem bijna geheel moet overspuiten om het echt netjes te krijgen - en dat plekje in die raamhoek moet je wel echt opletten want dat gaat doorrotten met alle lekkage van dien. Mijn 850 had het ook en mijn Saab 96 heeft er ook last van :'(

Mijn bak lekt ook een beetje heb ik het idee, en de carterpakking ook wat. Gewoon bij een volgende oliewissel die pakking vervangen als er toch even niets meer inzit :Y Als je de bak er toch onderuit haalt voor nieuwe pakkingen, gewoon even nieuwe rubbers erbij onder en misschien lost dat het eruit schieten van de 1 wel op.
  donderdag 10 januari 2013 @ 16:02:19 #217
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121396301
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 14:30 schreef Dingest het volgende:
Wel een leuk ding :Y Maar die carrosserie is wel vrij slecht hoor, ik zou daar eigenlijk niet teveel werk insteken aangezien die andere van jullie een stuk netter is. Carrosserie opknappen is een stuk duurder en meer werk dan mechanisch gedoe, zeker met de prijzen van onderdelen voor een 126. Die plekjes zijn zo verdeeld over de auto dat je hem bijna geheel moet overspuiten om het echt netjes te krijgen - en dat plekje in die raamhoek moet je wel echt opletten want dat gaat doorrotten met alle lekkage van dien. Mijn 850 had het ook en mijn Saab 96 heeft er ook last van :'(

Mijn bak lekt ook een beetje heb ik het idee, en de carterpakking ook wat. Gewoon bij een volgende oliewissel die pakking vervangen als er toch even niets meer inzit :Y Als je de bak er toch onderuit haalt voor nieuwe pakkingen, gewoon even nieuwe rubbers erbij onder en misschien lost dat het eruit schieten van de 1 wel op.
Ben ook niet van plan er veel in te investeren, maar kan de lelijkste plekken bijschuren en eventueel nog wat doen aan die plek bij de voorruit.

Binnenkort als ik weer wat geld heb iig wat pakkingen bestellen en even kijken of ik goedkoop 13" bandjes eronder kan zetten of goedkoper uit ben met nieuwe 12". Dan is het weer wel genoeg. Ga waarschijnlijk toch nog de oude stoelen uit de donker blauwe in deze zetten aangezien de sportstoelen (hoe comfortabel dan ook) afgebroken grepen hebben en eigenlijk niet naar behoren werken. :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 10 januari 2013 @ 16:02:50 #218
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121396325
Vanmorgen wou mijn fiatje ook niet starten trouwens :(, hoe gaat dat bij de jouwe met dit soort weer etc dingest? :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_121396958
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 16:02 schreef monsterd. het volgende:
Vanmorgen wou mijn fiatje ook niet starten trouwens :(, hoe gaat dat bij de jouwe met dit soort weer etc dingest? :)
Vanmiddag ook niet. Ik zweer het je zet er een nieuwe accu in want ik ben de trein meer dan zat. + geef mijn auto terug!
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_121398216
:D

Ik heb er niet zoveel last van, hij slaat tot nu altijd wel aan. En dan heeft hij gewoon vrij lange tijd stil gestaan. Daarna is het even wachten tot het mengsel een beetje stabiel is voordat hij lekker draait, maar dat is hooguit 30 seconden :) Zaterdag had ik hem mee voor een ritje toen mijn teamgenoot er was, en komende zaterdag neem ik hem even mee naar de Carbage Run Winter-introdag want die is letterlijk één dorp verderop :Y
  zaterdag 19 januari 2013 @ 20:56:51 #221
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121775941
Ik denk dat ik heb besloten dat ik de lichte fiat voor onderdelen ga gebruiken. Vandaag al de accu overgezet, de mijne was al rot en door het weer nu eindelijk echt overleden. Maargoed, ik wil wel dat het blokje goed gaat lopen dus voorlopig gaat ie nog niet uit elkaar. Uberhaupt dat ik voorlopig nog niets ga doen, het is veels te koud buiten brrr :')

Ik vind het trouwens wel jammer van de kleur dat ik hem toch ga gebriuken als donorauto, maartoch de 91-er is carroserietechnisch in zoveel betere staat :s)

baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_121858354
Dat lijkt mij geen heel slecht plan - om die lichte weer geheel netjes te krijgen had je beter gewoon direct kunnen investeren in een keurig exemplaar ;)

Overigens start mijn 126 nog steeds met deze temperaturen, net even een ritje gemaakt door de sneeuw om te kijken hoe dat met zo'n ding gaat :D Mengsel is kennelijk met koud weer wel compleet bagger om goed te starten, maar als hij zich daar doorheen heeft gekucht en geploft loopt hij wel prima. Ik moet het wel even in de gaten houden of de ontsteking prima blijft, had laatst het vermoeden dat hij weer slagen mistte maar op de terugweg liep hij weer helemaal soepel. Voor de rest met deze sneeuw is het wel een tricky wagentje om mee rond te rijden - maar als je dat eenmaal door hebt kan je er vrij goed op anticiperen en er redelijk mee overweg.

Hij heeft zich vorig weekend ook nog zijn soortgenoten voor de winter-editie opgezocht 8-)

  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 21:25:40 #223
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121862564
Ik wil ook zo'n ding :@
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 21 januari 2013 @ 22:10:30 #224
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121866110
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:25 schreef 2cv het volgende:
Ik wil ook zo'n ding :@
Prima :D , hoop alleen dat je er nog eentje wilt als je een ritje ermee hebt gemaakt :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 21 januari 2013 @ 22:11:40 #225
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121866227
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:49 schreef Dingest het volgende:
Dat lijkt mij geen heel slecht plan - om die lichte weer geheel netjes te krijgen had je beter gewoon direct kunnen investeren in een keurig exemplaar ;)

Overigens start mijn 126 nog steeds met deze temperaturen, net even een ritje gemaakt door de sneeuw om te kijken hoe dat met zo'n ding gaat :D Mengsel is kennelijk met koud weer wel compleet bagger om goed te starten, maar als hij zich daar doorheen heeft gekucht en geploft loopt hij wel prima. Ik moet het wel even in de gaten houden of de ontsteking prima blijft, had laatst het vermoeden dat hij weer slagen mistte maar op de terugweg liep hij weer helemaal soepel. Voor de rest met deze sneeuw is het wel een tricky wagentje om mee rond te rijden - maar als je dat eenmaal door hebt kan je er vrij goed op anticiperen en er redelijk mee overweg.

Hij heeft zich vorig weekend ook nog zijn soortgenoten voor de winter-editie opgezocht 8-)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuke foto's! :)

Het is inderdaad even wennen aan rijden in de sneeuw, maar ik vind dat ie hem best goed houdt hoor! Verliest weinig grip ten opzichte van wat ik had verwacht dus dat is mooi.

Hoe gaat het trouwens met de uitlaatboutjesperikelen? Geen problemen er mee gehad na onze meet?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 22:12:00 #226
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121866264
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:10 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Prima, hoop dat je er nog eentje wilt als je een ritje ermee hebt gemaakt :+
Kan ik niet eens met jou mee ? :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 21 januari 2013 @ 22:12:43 #227
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121866344
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:12 schreef 2cv het volgende:

[..]

Kan ik niet eens met jou mee ? :P
Mag best :) Maar dan moet ik eerst de koppeling vervangen in de donker blauwe, die is namelijk op en vereist precisie :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 22:13:43 #228
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121866442
Laat maar weten wanneer het ding gefixt is ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 21 januari 2013 @ 22:15:35 #229
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121866615
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:13 schreef 2cv het volgende:
Laat maar weten wanneer het ding gefixt is ;)
Bij beter weer waarschijnlijk eind februari/begin maart :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 22:16:15 #230
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121866678
Pff ...

Ik ga morgen inde sneeuw aan de Saab klussen :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 21 januari 2013 @ 22:17:48 #231
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121866820
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:16 schreef 2cv het volgende:
Pff ...

Ik ga morgen inde sneeuw aan de Saab klussen :P
Haha, ik vond het laatst al te koud om alleen al de accu snel te vervangen :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 22:18:30 #232
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121866881
Warm aankleden, hard doorwerken, niet met je handen aan de sneeuw zitten :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 21 januari 2013 @ 22:19:02 #233
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121866932
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:18 schreef 2cv het volgende:
Warm aankleden, hard doorwerken, niet met je handen aan de sneeuw zitten :P
Wat moet er nog aan je saab nu per se in de sneeuw gebeuren dan? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † maandag 21 januari 2013 @ 22:19:41 #234
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121866983
Koelsysteem doorspoelen en verse koelvloeistof er in.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 21 januari 2013 @ 22:21:23 #235
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121867130
Oh dat is gelukkig nog zo gedaan. Ik hoef dat noooooit te doen gelukkig *)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_121874697
Zo'n ding hebben is niet zo'n probleem. Zo'n ding houden en er een goede wagen op na te houden is soms wat lastiger :+

quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:11 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Leuke foto's! :)

Het is inderdaad even wennen aan rijden in de sneeuw, maar ik vind dat ie hem best goed houdt hoor! Verliest weinig grip ten opzichte van wat ik had verwacht dus dat is mooi.

Hoe gaat het trouwens met de uitlaatboutjesperikelen? Geen problemen er mee gehad na onze meet?
Het was wel grappig, want ik had hem eerst keurig tussen de bezoekers neergezet maar de organisatie vond dat ik er wel bij mocht gaan staan :P Er waren ook een Seat Fura (Fiat 127 vijf-deurs) en een Fiat 128 aanwezig, eigenlijk hadden we die bij elkaar op de foto moeten zetten...

Hij is, na een tijdje, redelijk voorspelbaar op glibberig wegdek. Maar scherpere bochten en terugschakelen zijn door zijn lompe rijgedrag soms onhandig, dat moet wel met beleid gebeuren :Y Wil ook zeggen dat je lekker makkelijk wat zijwaarts de bocht door kan als er niets aankomt, en dat het vrij snel te corrigeren is. En hij staat nogal snel in z'n 1 met z'n banden te draaien _O-

Nee, tot nu toe nog niet gehad ^O^
  dinsdag 22 januari 2013 @ 00:39:52 #237
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121874810
Jij had wat oudere banden erop zitten nog toch? Want die van mij zijn gloedje nieuw en draaien nooit weg eerlijk gezegd. Het met beleid terugschakelen etc. herken ik wel idd. Desondanks is het wel heel erg leuk om ermee te rijden nu met dit weer ^O^ _O_
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_121875023
De leeftijd weet ik niet - het zijn sowieso zomerbanden - maar echt kaal zijn ze achter nou ook weer niet. Moeilijk te zeggen of ze echt weinig grip hebben tov andere weggebruikers, aangezien ik tot nu toe alleen met de 126 in de sneeuw heb gereden en niet met mijn Mazda of zo :P
  dinsdag 22 januari 2013 @ 01:00:18 #239
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121875067
Hmm nouja het verschil zou miniem denk ik zijn. Maartoch, gevoelsmatig voel ik verschil tussen 4 nieuwe banden en wat oudere stuks. :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_121875305
Volkomen nieuwe banden zou wel iets verschil maken denk ik, maar ik vermoed dat de logheid waarmee ze hun vermogen op het wegdek willen zetten ook er iets mee te maken heeft. Uit voorgaande jaren; mijn Saab 96 slipt en glijdt ook veel sneller dan mijn 121. Die laatste is lichter met meer vermogen, maar je kunt er ook toch wat verfijnder mee omspringen :)
  woensdag 6 maart 2013 @ 22:39:29 #241
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_123724913
Weinig updates tot dusver, maar ik was nog wel even foto's aan het doorspitten en moet deze afvoer-foto wel even met jullie delen :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124819399
Leuk je Fiatjes, Monsterd.
Jammer dat je de 2e voor onderdelen gaat gebruiken..

Die van jou ziet er overigens ook erg leuk uit, Dingest :D

Zelf heb ik ook een Fiat 126, het bekijks wat je zegt is inderdaad herkenbaar :) Soms hangen de mensen bijna helemaal uit hun auto om het te kunnen bekijken.. _O-
pi_124821128
Leuk, nog eentje! Volgens mij komt de 126 steeds meer in opkomst O+ Vertel eens wat over die van jou?

Afgelopen donderdag heb ik de Fok!stok met de 126 weggebracht, maar ik moest nog even tanken (11 uur 's avonds). Gelijk aanspraak van een andere klant, die vertelde over zijn reizen naar Polen en dat zijn zoon er ook eentje had willen overnemen van een tante omdat het zo'n leuk ding was maar net te laat was. Ik heb uiteindelijk z'n e-mailadres gekregen zodat ik hem zijn zoon naar Roefel kon doorverwijzen, mocht hij er toch nog eentje willen nemen :D
  woensdag 3 april 2013 @ 07:35:06 #244
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124823179
Haha nog iemand met een 126 :D. Heb je een foto ervan?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124834404
@Dingest, ik zal even een link plakken met mijn verhaal en foto's, is van een ander forum ;)
http://customcars.forum2go.nl/colinda-126-fiat-126-t708.html

@Mosterd, de Fiat 126 op mijn profielfoto is mijn 126 :) Maar zal nog even een aparte foto toevoegen:



Door het licht van buitenaf e.d. lijken de kleuren verschillend, de kleur is zoals op de 2e foto :)

Hebben jullie 126'jes ook een naam ?? Mijne heeft de naam Smurfje, allemaal gekomen door de kleur, haha. Op Marktplaats was iemand, die had een groene en had hem Peer genoemd :p
pi_124853591
Vraagje he, ben gewoon benieuwd. Ik bekeek je foto's op het customcars forum en je kenteken viel me op. Het verandert op een gegeven moment en ik vroeg me af hoe dat zo kwam? ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_124853735
@house, stuur t je ff privé ;)
pi_124853801
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 21:33 schreef Colinda_126 het volgende:
@house, stuur t je ff privé ;)
Ik heb al een vermoeden, maar laat maar weten ^O^
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  woensdag 3 april 2013 @ 21:47:50 #249
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124854585
Haha cool ook een blauwe. ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 3 april 2013 @ 21:49:03 #250
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124854666
Ik noem de mijne gewoon "Maluch" of "de Fiat". Maar nu heb ik nog een blauwe fiat (Stilo) gekocht dus moet ik goed op mijn woorden letten. Ik heb nu in totaal 3 blauwe fiatjes :*
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 3 april 2013 @ 21:50:02 #251
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124854731
Als het zaterdag goed weer is ga ik de mijne ook poetsen. De bumper mag een zwartmaakbeurt krijgen en ik moet toch een keer beginnen aan de startperikelen. :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124854791
haha, ja ^O^ kwamen naderhand afbeelding tegen op internet met dezelfde kleur, haha :P

haha, ja is ook zo, dan ga je struikelen erover :P
Wel leuk dat je er nu 3 hebt :)
pi_124854943
haha, ja ik had mijne 5 maart gepoetst, was t mooi weer, vlak voordat de ellende weer begon.. nu heb ik nog de pekelrotzooi aan de spatdingese achter de wielen hangen :( dus een poetsbeurt is eigenlijk wel weer noodzakelijk.. maarja dat schiet in dit weer niet zo op...
ja ik heb wat beschadigingen aan de achterbumper, geen flauw idee hoe ze erop komen :S en putjes van steenslag, ging met goeie moed de auto poetsen, toen ik langs de onderkant ging kreeg ik toch best slechte zin ervan :( maar 1 voordeel (vind ik dan), de meeste steenslag is aan de bijrijders kant en die zie ik het minst :)
  woensdag 3 april 2013 @ 21:55:15 #254
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124855053
Steenslag is toch niet te vermijden. De mijne is "professioneel a la Polen" opgeknapt met een blauwe lakstift. Nouja de vorige eigenaren hebben het ten minste geprobeerd.

Ik zie trouwens op kenteken dat je fiat uit '96 komt. Hoe doe je dat met APK etc? Aangezien de smurf geen verplichte lambdasonde heeft?

Fijn dat je opa zo'n grote garage heeft. Ik ben jaloers! O+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124855327
Klopt, in 2012 zonder problemen na een schorsing gekeurd, dit jaar gingen ze er moeilijk over doen bij het keuringsbedrijf waar we in 2012 waren.. Zijn we naar die gegaan waar we normaliter ook gaan, daar kwam ie in principe door de keuring heen, maar toen wilde ze toch nog een steekproef }:| Tijdens het wachten tot die van de RDW zouden komen zagen we al op de site van het RDW dat de APK weer verlengd was geworden.. Na een tijdje kregen we te horen dat de steekproef niet doorging en toch gewoon goed gekeurd werd :) Nu afwachten hoe 't volgend jaar gaat lopen.. :(
pi_124855376
Haha, ja, heeft ie ook wel nodig ;) Van kleine Smurfjes tot een Mercedes bus komt de garage in, voor onderhoud of reparatie :p
  woensdag 3 april 2013 @ 22:02:47 #257
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124855514
Oei geluk mee gehad. :P Nou iig veel rijplezier! Lijkt me leuk om je een keertje "tegen" te komen. Misschien dat Dingest dat ook wel leuk vind :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124855619
Ja behoorlijk, pff.. Dankjewel, jullie ook !!
Dat zou inderdaad leuk zijn, maar ik denk dat die kans vrij klein is, helaas :(
Gezien ik in het Zuiden van het land woon, en jullie meer in het Noorden (toch?)
pi_124855874
Heb je misschien Facebook ??
Misschien leuk om daar verder te praten over de 126'jes en eventuele evenementen :)
  woensdag 3 april 2013 @ 22:13:53 #260
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124856187
Ik woon zelf redelijk in het midden nog. En een ritje kan voor de fiat geen kwaad ;).

Ik stuur je een PM voor mijn gegevens :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124856533
Oh oke, ja ik in Limburg, half uurtje van Maastricht ;)
Ja dat klopt, alleen durf het nog niet zo met 'm :$ Rij er nu zelf ongeveer een jaar in, sinds begin van de herfst aantal problemen gehad.. Nu moet ik afkloppen, na reparaties en aantal vervangingen en andere afstellingen rijdt ie top :) Nu wil ik proberen met en met een stukje verder te gaan :)

Hoe hard rijd jou 126 eigenlijk ?
Ik had 'm met de TomTom op de teller 110, op de Tomtom gaf ie 108 :) Bij die van mam op de teller 120, op de TomTom krapaan 105..
  woensdag 3 april 2013 @ 22:24:41 #262
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124856928
Ik heb één keer 113 gehaald op gps, maar toen had ik wind mee. De andere lichte haalde 110. Op een gegeven moment vond ik het ook niet verantwoord om harder te gaan want de hele auto begon te schudden :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124857179
Haha, ja dat had ik ook.. Bij 110 houdt 't toch ver op.. Als ik harder ga, gaat ie over de weg dansen :( En met wat meer wind toch verantwoordelijker om voor 90/100 te gaan ;) Met pap keer erbij had ie 'm zonder problemen op de 120.. haha :P
pi_124857485
Ik heb geen Facebook, kunnen we het niet gewoon gezellig in dit topic houden? :'( En wat een boel om op te reageren.

Mijn 126 wordt gewoon aangeduid met 'de 126' of 'de Fiat' - we hadden hem wel Poeha willen noemen maar dat is toch niet zo blijven hangen. Toen ik met mijn ouders 10 jaar geleden of zo voor het eerst in Polen op vakantie was stikte het nog van de 126jes en ik ging ze telkens uitwijzen - wat vervelend werd :+ Toen mocht ik geen 'Fiat' of '126' meer zeggen, en toen kwam er eentje met iets van 'poeha' in het kenteken voorbij en sindsdien werden het poeha's.
Tijdens de Carbage Run is hij trouwens aan het eind wel meermalen niet helemaal serieus, maar wel uit teleurstelling, 'kutbak' genoemd :@ Mijn Saab 96 heeft als naam 'de Oude Voes', al heb ik het doorgaans gewoon over 'de 96'.

Leuk verhaal, dat je er als familie'traditie' in bent gaan rijden. Echt gaaf, weinig jonge lui de met opzet in zo'n auto willen rijden, laat staan hem willen als eerste auto 8-) En natuurlijk dikke mazzel met zo'n opa - de armere onder ons moeten het allemaal zelf doen met beperktere middelen.

Volgens mij, maar pin mij hier niet op vast want ik weet het niet zeker, mag jouw 126 nog gewoon rondrijden en geldt die lambdasonde-voorwaarde voor Maluchjes met bouwjaar '96 of later, maar die pas na 2009 (dat die regel is ingegaan) zijn ingevoerd. Jouw exemplaar heeft als eerste Nederlandse afgifte 2007. Hier stond wat over op het 126-forum, maar dat forum is foetsie. Je kunt eventueel Roefel (via www.fiat-126.nl) hierover vragen hoe het exact zit, die is behoorlijk op de hoogte van het RDW-probleem.

Heb je een standaard blokje? Want dan is 105 de officiële opgave (ik heb hem één keer op 102 gehad op de TomTom), maar qua kruissnelheid moet je echt 90-95 aanhouden. Net iets sneller dan de vrachtwagens zeg maar, anders vraag je veel te veel van dat kleine blokje :P

Keer meeten lijkt mij idd erg tof, al is het idd een redelijk afstand. Als we een beetje in het midden gaan zitten moet het wel te doen zijn, zeker op een dag met een beetje lekker weer ^O^ Goed onderhouden komen die dingen echt wel een heel eind nog. Overigens komt mijn 96 uit die hoek.
pi_124859017
Jammer dat je geen facebook hebt :(
Maar natuurlijk kunnen we 't hier gezellig houden :)

Mijn ex noemde hem eerst sneeuwschuiver, toen kwam op facebook de afbeelding van de nieuwe ns dienst langs.. een fiat 126 als sneeuwschuiver!
Daarna noemde hij 'm ook nog grasmaaier :(
En tegen een vriend zei iemand leuke op afstand bestuurbare auto XD

Haha, och is ook zo'n leuk verhaal, van Poeha :)

Wat is de carbagerun nou eigenlijk ? Zag er ook je topic over, leuke 126 ook met die bestickering :)

Haha ja, wilde altijd graag een Golf 3.. Maar nu ook super blij met mijn 126 :D Heb 'm wel ook al een paar keer de Maas in gewenst als ie weer kuren had :( Tot zelfs mijn opa er wat van kreeg en hem in brand wilde gaan steken :o Gelukkig heeft ie z'n kalmte bewaard en hem weten op te lappen tot ie wel goed loopt :)
Vooral ook leuk die reacties van gastjes op scooters, vorig jaar in de zomer, begon een te tuuteren, en riep die van hee dat is mijn auto! Een ander weer van nee dat is mijn auto! Ik had echt zoiets van mocht je willen, hij is van mij!! }) Haha :)
Ook keer gehad, kwamen we 'n ouder model Mini tegen (zo een als Mr. Bean heeft zeg maar, zo'n model), die was extra bij een rotonde gestopt om op mij te wachten en stak toen z'n duim omhoog, was wel tof ^O^

Ja we hebben ook diverse dingen uit de garage en via marktplaats gebruikt.. Wat écht nieuw is, is de accu en de dynamo. Want de accu die erin zat begon steeds 't lampje van te branden, toen had ik er een nieuwe accu in en binnen ;n maand brandde weer 't lampje.. Toen was de conclusie duidelijk dat het door de dynamo kwam en die ook bij Van der Laan besteld ;)
Ja gelukkig dat m'n opa dat allemaal (NOG !!) kan doen, want garages hebben hier vrees ik weinig tot geen verstand van en die vragen t 3 dubbele toch minimaal ervoor..

Ja van Roefel/Sjors heb ik inderdaad op Tros radar dat probleem gelezen (https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=1&t=76581) maar dat ging meer over het krijgen van een kenteken, met inderdaad de invoerdatum van 2009. Maar dat is weer een zorg voor 't volgend jaar als ie weer op keuring moet ;)

Zo ver ik weet is het een standaard blokje, ja ;) als het weer het toelaat, is de maximum snelheid 100-105, tot nog toe geen problemen mee gehad :)

Ja moeten we dan eens bespreken, even kijken hoe en wat :) ^O^

Wel leuk dat je 96 uit deze hoek komt ;)
pi_124860530
Er is een opzetstuk geweest - of door sommige Polen gemaakt - zodat de 126 als sneeuwschuiver dienst kon doen :D En wel heel wat meer bizarre creaties. Sjors/Roefel heeft o.a. een pick-up Bis-uitvoering.

De Carbage Run is een soort toerrit met auto's die niet meer dan (ongeveer) 500 euro mogen kosten, over een periode van 5 dagen door Europa. Onderweg doe je rare opdrachten en rijd je mooie roetes, en de bedoeling is dat je iets leuks van je auto maakt. Puur voor de lol en gezelligheid. En wij hadden dus erg optimistisch besloten om dat met een 126 te doen _O- Komende zomer doen we weer mee, maar dan met een 200pk sterke Saab 9000. Hele verslag van ons van afgelopen zomer is hier wel te lezen: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1859079

Zelf sleutelen aan deze dingen is trouwens helemaal niet zo moeilijk, en je hebt er ook weinig speciaal spul voor nodig. Onderdelen zijn erg goedkoop, Van der Laan heb je zo te zien al gevonden en alles is nog verkrijgbaar. Garages rekenen in onderdelen vaak al meer inderdaad, maar de techniek is zo simpel (op basis van de oude 500) dat een garage er gewoon mee overweg zou moeten kunnen. Dit is een erg geschikt autootje om zelf te leren sleutelen ;) Alleen laswerk is een nare, maar zo te zien heb je daar voorlopig geen last van.

Het probleem wat Sjors/Roefel - en anderen - ook kregen was dat exemplaren die na het invoeren van deze regelgeving óók het kenteken werden ingetrokken. Dus bijv.: in 2010 ingevoerd en op kenteken gezet en kwam hij bijvoorbeeld door de APK, en in 2011 werd bij de APK dan alsnog het kenteken ingenomen omdat hij niet aan de 2009-wetgeving voldeed en het niet eerder was opgemerkt. Hij heeft zelf een aantal exemplaren staan die hij dus niet meer mag gebruiken. Jouw exemplaar is ingevoerd in 2007, dus voordat in 2009 die regel werd ingevoerd en die voorwaarde nog niet bestond, en mag als het goed is daarom gewoon zijn kenteken houden.

De levensduur komt op langere termijn wel ten goede als je het toch tot rond de 95 beperkt, je zit hem anders heel erg op uit einde van zijn toeren/vermogen te jagen. Het scheelt in mijn ervaring ook een bak herrie :P Ik rijd standaard 90-95.

Misschien in mei of zo, als het weer wat bijgetrokken is? Ik woon nog verder weg dan monsterd. (regio Emmen, zo'n 290 km) maar ik vind het niet erg om er een lange afstand mee te rijden. Ik hoop alleen dat de auto het zelf ook niet erg vindt... :D

De 96 komt uit Maastricht, nog van de eerste eigenaresse. 4,5 jaar geleden gekocht en ik wist niets van autotechniek/oldtimers. Dat is een lange, bange rit met een auto die nogal versleten was _O-
pi_124861141
Ik zal eens gaan kijken naar het verslag ;)
Lijkt me toch best een hele belevenis in een 126 :) Ga zo en anders morgen even het verslag lezen ;) Toch wel flink nieuwsgierig, haha :)

Ja op dat gebied heb ik 2 linker handen :$ Dus zolang ik het nog kan laten doen is het een must :) Ja er is her en der wat laswerk verricht tijdens het opknappen, dus dat moet voorlopig wel te doen zijn :)

Klopt, maar dat zal wel loslopen (denk en hoop ik :)) En anders zien we dan wel weer hoe en wat ;)

Ja okee, maar eerst ging ik elk weekend wel met de Fiat de snelweg over, nu is dat ook nog maar zelden, meestal is 't toch wel 30-50 wat ie 't meeste rijdt ;)

Ja ik zit er een beetje tussen in, haha. Zou 't wel super vinden lang stuk ermee te doen, maar ben bang dat ie me in de steek laat :$ Ik denk dat mei best krap wordt.. Ff kijken of pap dan mee wilt (die verklaard me geheid voor gek :$) dat als er onderweg iets is, ik niet alleen sta :) Maar sowieso moet 't financieel ook haalbaar zijn, met benzine en eten onderweg e.d. ;) Denk dat dat iets wordt voor op de langere termijn :(

Haha, ja dat geloof ik best :o _O-
pi_124861286


pi_124864100
quote:
Overigens moeten we bij de start achteruit inparkeren, bij de auto blijven en - dit werd benadrukt in het handboek - een gevarendriehoek, EHBO-kit en gevarenhesjes op de motorkap neerleggen ter inspectie Ik heb best wel zin om ze daarmee te pesten
Haha, ik vond dit zo'n heerlijk stukje om te lezen in het carbage run verhaal :)
Wat zei de organisatie/inspectie erover, dat jullie dat zo gedaan hadden? Jammer dat je er geen foto van hebt :( Nu heb ik nog 't voordeel dat ik die spulletjes dan op de spoiler kan leggen en het dan niet de weg op rolt :)

Wel jammer dat ie 't laatste stuk kapot is gegaan :(

Ook dat thema van Cars is gewoon super gaaf !! Zou ook leuk zijn met de 126 :) De 126 pickup als Tackel, of een 500 als Luigi :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Colinda_126 op 04-04-2013 02:23:47 ]
pi_124923579
Nee, dat heb ik toch maar niet gedaan :P Het was ook vroeg opstaan en als je er eenmaal bent wil je snel rond kunnen wandelen en daarna toch ook vrij snel starten - zeker als je niet zo'n vlotte bak hebt :+

Hij ging ook het eerste stuk kapot :P En in het middenstuk. Volgens mij hebben we geen één dag compleet probleemloos gereden. Alleen op de zaterdag, van Tolmin naar Chiemsee, hebben we niets hoeven doen maar toen liep hij dus stationair enorm slechts, dat hij anders uitviel als we de choke niet een beetje open lieten staan bij verkeerslichten en zo.
De uitbouwen wat sommige teams doen is erg leuk, maar je moet ook permanent dingen vernielen aan de auto en dat vonden we een beetje zonde. De carrosserie was nog heel erg netjes. En dat uitbouwen kost ook erg veel geld - en met een 126 moet je ook niet teveel aan de aerodynamica verpesten of veel gewicht toevoegen (wat we al hadden met 2 man, kofferbak en achterbak vol én nog spullen op het dak) :D Dan had het allemaal nog langer geduurd!
Al zijn we wel een paar keer - vooral door de damesteams - genomineerd voor de originaliteitsprijs :o

Voordat ik mijn 96 had kon ik ook niet sleutelen, en ik ben nu ook nog steeds niet zo heel erg handig. Als je het even logisch bekijkt is het bijna allemaal dingen die je aan elkaar schroeft, en dan is het best makkelijk. Schaf een Haynes werkplaatshandboek aan en als er weer iets aan gedaan moet worden, kijk daarin of doe het samen met je opa. Gaandeweg leer je het wel :Y

126jes voelen zich inderdaad het meest thuis van de auto(snel)weg af. In de regio rondcrossen is ook het leukste :)

Maar ik kan er best 200 km zuidelijker mee komen (dan wel even met 2 nieuwe voorbandjes...) :7 Al heb ik nog 2 auto's staan die eerst onderhoud nodig gaan hebben, dus mei-juni zou ook voor mij op z'n vroegst zijn zodat ik weet wat die eerst nog gaan kosten.
pi_124936428
Haha, jammer dat je 't niet toch gedaan hebt, wel begrijpelijk :P

Ja had 't idd gelezen dat ie overal wel stuk was, maar bedoel vooral voor 't laatste gedeelte dat 't jammer was ;)

Ja dat is wel weer zo inderdaad, al dan niet te min ziet 't er toch leuk uit :) Hoe hadden jullie die sleutel bevestigd ? Zag er ook super super grappig uit !! Was al helemaaaaal leuk geweest als ie ook écht ronddraaide, haha :)

Als ik me niet vergis, hebben we inderdaad zo'n werkplaatshandboek :) Ben ook paar keer bij reparaties in de garage wezen meekijken hoe en wat, maar heb er allemaal bijgod geen idee van.. 't Is dat ik nog af en toe onthoud wat er kapot was :Y

Haha, ja af en toe de snelweg over is ook wel leuk :) gewoon eens een keer wat harder kunnen als 50 of 80, is ook af en toe wel eens goed :)

Ja ik was altijd bang dat ie me met lange ritten in de steek zou laten.. heb +- 160 km probleemloos gereden (heen en terugweg), 2e keer dat ik zo'n zelfde afstand had, begon ie op de heenweg al problemen te leveren, was t kabeltje los geraakt dat ie stationair bleef lopen, dus als ik al beetje afremde sloeg me de motor af :( Gelukkig wel al op plaats van bestemming kunnen oplossen, anders zag ik me de geest al kruipen met terug komen..

Lekker druk dan ook met auto's haha :P
Van hieruit werd ook al geopperd om mee te doen aan zo'n 126 event., en daar te treffen, kon helaas alleen zo gauw niets erover terug vinden..
pi_124941676
Dat sleuteltje was van Roefel. Aan het uiteinden zaten twee schroefdraden met een stukje ervan afgeslepen, zodat ze precies door de roosters van de motorkap konden steken. En dan gewoon met een moertje vastgezet :) Veel mensen vonden het ook grappig.

Het beste is gewoon om het sleutelen zelf te gaan doen, al dan niet onder begeleiding van een ervaren sleutelaar, dan snap je beter hoe het in elkaar steekt en werkt. Dan leer je verreweg het meest. Bij mijn 96 heb ik zelf de koppakking, een deel van de remmen en koppeling vervangen (waarvoor de motor er helemaal uit moest) met behulp van een werkplaatshandboek en lui van het Saab-forum - daarvoor had ik eigenlijk nooit iets aan auto's gedaan ;) Toen ik dus later ook bij de 126 de koppakking moest vervangen en nog later de motor eruit moest halen om mee naar Roefel te nemen, waren dat een vrij eenvoudige klussen; ik wist al wat ik moest doen en waarom. Je blijft trouwens altijd leren :Y

De kans is vrij klein dat hij je zomaar compleet in de steek laat. Of je krijgt wel waarschuwingen van te voren, of je kunt het ter plekke soort van repareren, of je kunt er nog mee doorrijden. Twee bekende euvels die wel stranden kunnen betekenen, is het regelblokje van de dynamo en de klossen van de aandrijfassen (die breken dan). Het valt aan te raden hier reserve-exemplaren van bij je te hebben. Net als olie (mineraal!), misschien een bougie en/of contactpuntjes, v-snaar en een reserveband (en krik :')). En natuurlijk een ANWB-pasje.

Yups, ik heb dit jaar 4 auto's die aandacht behoeven, waarvan 3 er door de APK moeten :D
Dat zal denk ik het kampeerweekend van de 126 club zijn, op 14-16 juni in Hilversum. Ik ben niet lid van de club, en 15 juni is ook de introductiedag van de Carbage Run, dus dat zal niet aan mij besteedt zijn denk ik :P
pi_124963241
Had ik al gelezen inderdaad dat je die van Roefel geleend had ;)
echt leuk gedaan, echt zo'n speelauto idee :)

De reserveband, krik én het ANWB-pasje (!!!) gaan standaard altijd mee :Y
Ja ik heb 2x gehad dat ie zonder waarschuwing begon in te houden als ik probeerde 'm op 50 km te houden, bleek cabarateur vol rotzooi te zitten.. En dan dat ie niet stationair bleef lopen, m'n opa gebeld, naderhand wist ie me te vertellen dat 't dat kon zijn.. Proberen die uiteinde terug te bevestigen en gelukkig zijn we zo thuis gekomen :) Want zo'n 87 km terug en elke keer opnieuw starten e.d. leek me ook een no-go..

Haha, succes met de APK's ;)
Ja zou kunnen, weet ik niet precies.. 14-16 juni zit ik sowieso op Pinkpop, dus dat wrodt 'm ook niet, haha :P
pi_124963265
Maar ze hebben, als ik me niet vergis, ook wel eens gewone dagritjes :) Zou ik eens in 't 126 boekje moeten nakijken..
pi_125025961
Mijn ANWB-pasje zit gewoon bij mijn rijbewijs in. Mijn jongste auto is uit mei 1991, dat lijkt mij vaak wel handig :D Al heb ik hem voor de Mazda maar één keer nodig gehad, toen ik in de zomer 2010 op een zondagochtend in Zwitserland de auto afsloot - met de sleutels nog in het contact :|W
Omtrent de 126 heb ik een halve week met de ANWB staan bellen in Slovenië en Duitsland :')

De club deed wel losse ritjes en zo, 1 of 2 keer in het jaar, ik weet niet hoe groot de belangstelling nu is. Het is een heel klein clubje heb ik het idee. Volgens mij is monsterd. ook niet lid, toch? :P
Toen ik die van mij net had vorig jaar zou er ook een dagrit gehouden worden hier in Drenthe. Niemand kwam en het is toen afgeblazen. Een later kampeerevenement is volgens mij ook niet doorgegaan wegens gebrek aan organisatie of belangstelling...
Misschien dat je eens kan aansluiten bij een lokale oldtimerclub, als je die in het algemeen ook leuk vindt? Op papier is hij nog vrij jong, maar onderhuids heb je gewoon techniek uit de jaren '50. Je zou dat eens kunnen vragen bij ze. Zullen ze misschien ook niet erg vinden, wat jong volk erbij ;)
pi_125047872
Ja, ik bedoelde ook dat met ANWB pasje ook anders, zit ook in m'n beurs, ;)
Haha, dat is niet echt slim... Heb sinds september 't lidmaatschap, nog niet nodig gehad gelukkig :)
Hoe kreeg je 'm afgesloten dan als de sleutels in 't contact zitten ? Of had je de sleutels niet nodig om af te sluiten?

Ja en weekenden.. Maar dat weekend kan ik sowieso niet.. Ben zelf ook geen lid, maar familielid wel ;)
Oh ja dat zou best kunnen, ik weet het niet.. Eerst wilden we misschien ook gaan vorig jaar, maar is uiteindelijk ook niet doorgegaan..
Ja ben opgegroeid met oldtimers :) Maar volgens mij zit er hier niet echt een in de buurt en daarbovenop is mijn Fiatje geen oldtimer he ;)
Ja opzich is dat wel zo, qua techniek is ie ouder.. Haha, nee ik denk qua volk niet, qua auto misschien wel, haha :p
pi_125056888
toffe auto tegek!!!!!!!
pi_125070982
@Klawie, welke van de 3 autootjes bedoel je ? :)
pi_125082171
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 15:12 schreef Colinda_126 het volgende:
@Klawie, welke van de 3 autootjes bedoel je ? :)
bedoelde die van de op maar vindt ze allemaal wel gaaf heb een zwak voor de kleine oude fiats :@ :@ :@ :@
pi_125082583
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 20:08 schreef klawie het volgende:

[..]

bedoelde die van de op maar vindt ze allemaal wel gaaf heb een zwak voor de kleine oude fiats :@ :@ :@ :@
Ook een zwak voor grote nieuwere Fiats? monsterd heeft een probleemgeval :')
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_125082776
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 20:17 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Ook een zwak voor grote nieuwere Fiats? monsterd heeft een probleemgeval :')
ik heb het gelezen maar ze is aardig op weg maar nieuwe auto`s vind ik eigelijk niks :X :X :X
ouwe zooi lekker romele eraan is het beste wat je kan hebben :Y :Y :Y :Y
pi_125089056
nieuwe auto's met flexray, CAN D, Can C gen 2, Can C gen 1 Can B, Can A, en Most en Lin :9
pi_125093690
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 20:08 schreef klawie het volgende:

[..]

bedoelde die van de op maar vindt ze allemaal wel gaaf heb een zwak voor de kleine oude fiats :@ :@ :@ :@
haha, okee :)
dankjewel ;)
pi_125093713
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 20:17 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Ook een zwak voor grote nieuwere Fiats? monsterd heeft een probleemgeval :')
wat is het probleem geval dan ?? :o :o

[ Bericht 7% gewijzigd door Colinda_126 op 09-04-2013 23:59:26 ]
pi_125094104
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:48 schreef Colinda_126 het volgende:

[..]

haha, okee :)
dankjewel ;)
is die blauwe nu van jou dan?????
pi_125097894
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:53 schreef klawie het volgende:

[..]

is die blauwe nu van jou dan?????
Die blauwe wat ik als profielfoto heb, ja ;)
Niet die van topicstarter, maar omdat je ze allemaal leuk vind, zei ik ook van dankjewel ;)
pi_125098273
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 23:58 schreef Colinda_126 het volgende:

[..]

Die blauwe wat ik als profielfoto heb, ja ;)
Niet die van topicstarter, maar omdat je ze allemaal leuk vind, zei ik ook van dankjewel ;)
die ziet er idd ook we leuk uit


hoe komt het dat dat jullie feeling en verstand hebben van toffe auto's waar is de liefde onstaan?
pi_125099350
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2013 00:10 schreef klawie het volgende:

[..]

die ziet er idd ook we leuk uit

hoe komt het dat dat jullie feeling en verstand hebben van toffe auto's waar is de liefde onstaan?
dankje :)
de liefde is met de paplepel ingegoten *) bij mij althans ;)
pi_125099358
*dubbel*
pi_125106939
Ik weet niet waar de liefde voor oldtimers in het algemeen uit is ontstaan. In ieder geval niet uit mijn familie, die hebben niets met auto's. Ik ook niet, tot nadat ik mijn rijbewijs had. Toen is er langzaam een voorkeur voor oldtimers uitgekomen, maar ik ben fan van auto's in het algemeen :Y
Bijna vijf jaar geleden zou ik met een vriend een goedkope oldtimer kopen. Ik wilde er wel eentje, hij was (toen) fan van Saab en zo heb ik uiteindelijk een Saab 96 V4 uit '76 (van de eerste eigenaresse) gekocht O+ Ding was wat meer versleten dan we dachten dus ik heb hem alleen gehouden, en sindsdien ben ik oldtimers alleen maar leuker gaan vinden.

Liefde - dan wel de keuze - voor de 126 komt van onze eerste vakanties in Polen, een jaar of tien terug. Toen stikte het er nog van die dingen en ik vond ze gewoon ontzettend geinig. Dat werd toen een auto die 'ik ooit wel eens wilde hebben', maar dat zeg ik over een boel auto's :+
Maar toen ging ik met een andere vriend meedoen met de Carbage Run. Het jaar ervoor zouden we eigenlijk ook al en dat is toen niet doorgegaan, maar daar had ik al een Fiat 850E Coach (850cc watergekoelde viercilinder met 34 pk of zo, opvolger van de 600) voor op de kop getikt die compleet doorgerot bleek. En toen hadden we al snel besloten dat het een gaaf autootje was om er echt een uitdaging van te maken. Die konden we zo snel niet meer vinden, niet voor rond de 500 euro in ieder geval, en toen dacht ik opeens weer aan de 126. We vonden hem allebei meteen geweldig, dus ik heb hem na afloop ook gewoon niet weggedaan :D

quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 21:13 schreef Colinda_126 het volgende:
Ja, ik bedoelde ook dat met ANWB pasje ook anders, zit ook in m'n beurs, ;)
Haha, dat is niet echt slim... Heb sinds september 't lidmaatschap, nog niet nodig gehad gelukkig :)
Hoe kreeg je 'm afgesloten dan als de sleutels in 't contact zitten ? Of had je de sleutels niet nodig om af te sluiten?

Ja en weekenden.. Maar dat weekend kan ik sowieso niet.. Ben zelf ook geen lid, maar familielid wel ;)
Oh ja dat zou best kunnen, ik weet het niet.. Eerst wilden we misschien ook gaan vorig jaar, maar is uiteindelijk ook niet doorgegaan..
Ja ben opgegroeid met oldtimers :) Maar volgens mij zit er hier niet echt een in de buurt en daarbovenop is mijn Fiatje geen oldtimer he ;)
Ja opzich is dat wel zo, qua techniek is ie ouder.. Haha, nee ik denk qua volk niet, qua auto misschien wel, haha :p
Vergrendelingsknopje induwen en dan met de klink omhoog de deur dicht, dan is-ie op slot. Het is mij ook maar één keer overkomen, maar wel op de meest onhandige plek :')

Je kunt het altijd bij zo'n club peilen, als het een algemene club is willen ze denk ik vast wel voorbij de leeftijd kijken naar de werkelijke achtergrond van het autootje zelf. Model is 40 jaar lang technisch vrijwel onveranderd gebleven (ruim 55 jaar als je het 500tje meerekent), daar valt vast wel een oor aan te naaien als je het zo uitleg ;) Mogelijk dat ze allang blij zijn dat er jong volk interesse in zo'n 'stoffige' club heeft.
pi_125119075
quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2013 11:43 schreef Dingest het volgende:
Ik weet niet waar de liefde voor oldtimers in het algemeen uit is ontstaan. In ieder geval niet uit mijn familie, die hebben niets met auto's. Ik ook niet, tot nadat ik mijn rijbewijs had. Toen is er langzaam een voorkeur voor oldtimers uitgekomen, maar ik ben fan van auto's in het algemeen :Y
Bijna vijf jaar geleden zou ik met een vriend een goedkope oldtimer kopen. Ik wilde er wel eentje, hij was (toen) fan van Saab en zo heb ik uiteindelijk een Saab 96 V4 uit '76 (van de eerste eigenaresse) gekocht O+ Ding was wat meer versleten dan we dachten dus ik heb hem alleen gehouden, en sindsdien ben ik oldtimers alleen maar leuker gaan vinden.

Liefde - dan wel de keuze - voor de 126 komt van onze eerste vakanties in Polen, een jaar of tien terug. Toen stikte het er nog van die dingen en ik vond ze gewoon ontzettend geinig. Dat werd toen een auto die 'ik ooit wel eens wilde hebben', maar dat zeg ik over een boel auto's :+
Maar toen ging ik met een andere vriend meedoen met de Carbage Run. Het jaar ervoor zouden we eigenlijk ook al en dat is toen niet doorgegaan, maar daar had ik al een Fiat 850E Coach (850cc watergekoelde viercilinder met 34 pk of zo, opvolger van de 600) voor op de kop getikt die compleet doorgerot bleek. En toen hadden we al snel besloten dat het een gaaf autootje was om er echt een uitdaging van te maken. Die konden we zo snel niet meer vinden, niet voor rond de 500 euro in ieder geval, en toen dacht ik opeens weer aan de 126. We vonden hem allebei meteen geweldig, dus ik heb hem na afloop ook gewoon niet weggedaan :D
Vind ik leuk !

quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2013 11:43 schreef Dingest het volgende:
Vergrendelingsknopje induwen en dan met de klink omhoog de deur dicht, dan is-ie op slot. Het is mij ook maar één keer overkomen, maar wel op de meest onhandige plek :')
Haha ja was inderdaad een niet zo'n handige plek :o Wel een goeie les om 't af te leren dan toch ? :)

quote:
14s.gif Op woensdag 10 april 2013 11:43 schreef Dingest het volgende:
Je kunt het altijd bij zo'n club peilen, als het een algemene club is willen ze denk ik vast wel voorbij de leeftijd kijken naar de werkelijke achtergrond van het autootje zelf. Model is 40 jaar lang technisch vrijwel onveranderd gebleven (ruim 55 jaar als je het 500tje meerekent), daar valt vast wel een oor aan te naaien als je het zo uitleg ;) Mogelijk dat ze allang blij zijn dat er jong volk interesse in zo'n 'stoffige' club heeft.
Ja dat is opzich wel zo, maar volgens mij zitten er hier geen oldtimer clubs? Heb er nochtans nergens iets van gezien..
  woensdag 10 april 2013 @ 17:44:02 #292
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_125119082
Leuk project, ook leuk dat die gewoon van uit Polen naar Nederland is gereden

Wat is de Maluch een mooie auto zeg.
Ben er zelf eigenlijk al een beetje op verliefd geworden :@
Ik vind vooral de voorkant erg mooi, prachtig hoe de lampen zijn verwerkt.

Ondertussen op het Engelse 126 forum & Ooyyo zelf al lopen kijken of ik er misschien 1 kan importeren vanuit Duitsland.
Ik ben de stem uit het kussen, vertel je dromen terwijl je slaapt.
  woensdag 10 april 2013 @ 17:50:53 #293
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_125119341
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 17:44 schreef Starm het volgende:
Leuk project, ook leuk dat die gewoon van uit Polen naar Nederland is gereden

Wat is de Maluch een mooie auto zeg.
Ben er zelf eigenlijk al een beetje op verliefd geworden :@
Ik vind vooral de voorkant erg mooi, prachtig hoe de lampen zijn verwerkt.

Ondertussen op het Engelse 126 forum & Ooyyo zelf al lopen kijken of ik er misschien 1 kan importeren vanuit Duitsland.
Yay! ^O^

Waarom wil je er eentje uit Duitsland halen? Je kunt hem eventueel ook in Polen aanschaffen en laten opknappen zodat je hem hier in perfecte staat heen haalt? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 10 april 2013 @ 17:58:10 #294
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_125119614
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 17:50 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Yay! ^O^

Waarom wil je er eentje uit Duitsland halen? Je kunt hem eventueel ook in Polen aanschaffen en laten opknappen zodat je hem hier in perfecte staat heen haalt? :+
Dat heeft er mee te maken dat ik aankomende zomer door Duitsland ga voor vakantie. Dan kan ik op de terugweg een tussenstop met overnachting maken om een 126 te bekijken en eventueel te kopen.

Polen is overigens ook gewoon optie :P
Ik ben de stem uit het kussen, vertel je dromen terwijl je slaapt.
  woensdag 10 april 2013 @ 18:05:50 #295
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_125119860
Gewoon doorrijden naar Polen joh! Heb je ook veel meer keus :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_125124028
Je moet in Polen dan wel goed weten wat je koopt, want ze kunnen behoorlijk roesten en die eisen zijn daar ietsje minder streng dan hier :P Het is natuurlijk wel het land van uitstek om ze daar weg te halen, maar om daar nog een echt goede (van voor 1996!) uit een stal te trekken kan je het beste wel wat connecties en zo hebben. Monsterd. en house_ kunnen je dan misschien wel verder helpen, en anders heeft Roefel (van fiat-126.nl) wel een lokale kennis daar die een exemplaar kan opsporen waar je met een vrij gerust hart mee naar Nederland kan rijden :Y Sowieso een leuk avontuur!

quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 17:43 schreef Colinda_126 het volgende:
Haha ja was inderdaad een niet zo'n handige plek :o Wel een goeie les om 't af te leren dan toch ? :)

[..]

Ja dat is opzich wel zo, maar volgens mij zitten er hier geen oldtimer clubs? Heb er nochtans nergens iets van gezien..
Ik let wel een beetje meer op mijn sleutels, maar ik doe m'n deur nog steeds wel zo dicht :@ Als ik op vakantie ga overweeg ik om extern nog een sleutel te verstoppen, mocht het nog eens gebeuren :D

Geen idee, ik woon niet in die hoek :P Die clubs lopen meestal ook niet zo heel erg met hun bestaan te koop. Er zijn ook een aantal 'grote' oldtimer-dagen (Vianen, Culemborg, Appelscha, Ruinerwold) waar je eens op kunt komen dagen, en informeren bij de organisatie of ze een uitzondering willen maken voor dit soort aparte en onbekende gevallen. 18/19 mei is er een Fiat 500 treffen in Sittard-Geleen, die zou je ook heel lief kunnen aankijken, dat je je 'zo alleen en buitengesloten voelt :'(' :D
pi_125124587
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:57 schreef Dingest het volgende:
Ik let wel een beetje meer op mijn sleutels, maar ik doe m'n deur nog steeds wel zo dicht :@ Als ik op vakantie ga overweeg ik om extern nog een sleutel te verstoppen, mocht het nog eens gebeuren :D
Haha, ja is wel een goed idee dan :P Of als iemand met je mee gaat op vakantie, die een 2e paar sleutels laten mee nemen ??

quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:57 schreef Dingest het volgende:
Geen idee, ik woon niet in die hoek :P Die clubs lopen meestal ook niet zo heel erg met hun bestaan te koop. Er zijn ook een aantal 'grote' oldtimer-dagen (Vianen, Culemborg, Appelscha, Ruinerwold) waar je eens op kunt komen dagen, en informeren bij de organisatie of ze een uitzondering willen maken voor dit soort aparte en onbekende gevallen. 18/19 mei is er een Fiat 500 treffen in Sittard-Geleen, die zou je ook heel lief kunnen aankijken, dat je je 'zo alleen en buitengesloten voelt :'(' :D
Oke, dankjewel voor de tip :)
Eens kijken of ik 18/19 mei erheen kan :)

quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:57 schreef Dingest het volgende:
die zou je ook heel lief kunnen aankijken, dat je je 'zo alleen en buitengesloten voelt :'(' :D
+2 voor deze reactie, vindt 'm zooo leuk :@ :o :)
  woensdag 10 april 2013 @ 20:48:04 #298
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_125126672
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 18:05 schreef monsterd. het volgende:
Gewoon doorrijden naar Polen joh! Heb je ook veel meer keus :D
Hmm inderdaad, voordeel is ook dat je gelijk reserveonderdelen mee kan nemen voor een zachte prijs. Garagebezoekje is ook goedkoper dan in Duitsland gok ik.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:57 schreef Dingest het volgende:
Je moet in Polen dan wel goed weten wat je koopt, want ze kunnen behoorlijk roesten en die eisen zijn daar ietsje minder streng dan hier :P Het is natuurlijk wel het land van uitstek om ze daar weg te halen, maar om daar nog een echt goede (van voor 1996!) uit een stal te trekken kan je het beste wel wat connecties en zo hebben. Monsterd. en house_ kunnen je dan misschien wel verder helpen, en anders heeft Roefel (van fiat-126.nl) wel een lokale kennis daar die een exemplaar kan opsporen waar je met een vrij gerust hart mee naar Nederland kan rijden :Y Sowieso een leuk avontuur!
Connecties zijn altijd handig, ga ik zeker gebruik van maken als het Polen wordt. ~64 Maluchs afgaan in de hoop dat er een bij is die weinig roest heeft is ook leuk maar vrij tijdrovend :P
Roefel kwam tevoorschijn tijdens het googlen naar het lambasonde probleem, goed dat men op websites en hier ervoor waarschuwt ^O^

Wordt zeker een leuk avontuur :Y
Ik ben de stem uit het kussen, vertel je dromen terwijl je slaapt.
  woensdag 10 april 2013 @ 22:19:35 #299
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_125133074
Als je de kant van krakow op gaat kan ik je wel wat adresjes geven waar je spotgoedkoop goede onderdelen kunt kopen. Laat het maar weten.

Let iig bij aanschaf erop dat je er eentje hebt van voor 96. Ik zou trouwens het liefste van voor 91 kopen. Die van 93/94 roesten nogal, heb ik mogen ondervinden. De lichte is van 94 en rot weg nu voor de deur :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_125166246
is er niet een adres in nl waar je ze voor weinig kan kopen een reis naar polen of duitsland zie ik niet echt zitten

maar hoe hebben jullie de auto verzekerd in polen
  donderdag 11 april 2013 @ 19:48:18 #301
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_125166421
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 19:43 schreef klawie het volgende:
is er niet een adres in nl waar je ze voor weinig kan kopen een reis naar polen of duitsland zie ik niet echt zitten

maar hoe hebben jullie de auto verzekerd in polen
Hier een webshop. Onderdelen zijn in vergelijking met andere auto's sowieso niet duur dus dat scheelt :)

In Polen koop je een auto met een geldige verzekering tot een bepaalde datum. Omdat ik zelf van Poolse komaf ben kan ik gebruik maken van die verzekering. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het precies zit als je de auto officieel exporteert, dat hebben wij namelijk fout opgelost. :P Ik heb de auto naar Nederland gereden en hier op kenteken gezet zonder hem in Polen op mijn naam over te schrijven.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')