Dit staat op Omroep Brabant:quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:54 schreef Copycat het volgende:
Op welke gronden weigeren ze slachtoffers van oorlogsmisdadiger Klaas Carel Faber in de lijst van dodenherdenkingen op te nemen?
Meer kan ik er ook niet over vinden.quote:Het Nationaal Comité 4 en 5 mei vindt dat de herdenking niet aan de regels voldoet. De gemeente Breda laat weten dat de herdenking te laat is aangevraagd.
Als die kranslegging niet doorgaat dan kun je dat ook niet in de lijst van lokale herdenkingen zetten.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:09 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dit staat op Omroep Brabant:
[..]
Meer kan ik er ook niet over vinden.
http://www.duitslandweb.n(...)n-de-zaak-faber.htmlquote:Wat zegt het Nationaal Comité 4 en 5 mei over Graaffs actie tegen president Gauck?
Het Comité vindt het “teleurstellend dat de heer Graaff de 5 mei-lezing van Bondspresident Gauck nu gebruikt om zijn gerechtvaardigde actie kracht bij te zetten”, aldus Van Kooten
Ze kunnen op 365 dagen van het jaar daar 'herdenken' .quote:Op donderdag 3 mei 2012 13:29 schreef Nibb-it het volgende:
Mogelijk neonazi's bij herdenking Vorden
VORDEN - Signalen dat neonazi's naar de jaarlijkse dodenherdenking in Vorden komen, worden door burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst (waar Vorden onder valt) serieus genomen.
http://radio.omroep.nl/i/26862/quote:'Het is goed dat de zoon van NSB-voorman Rost van Tonningen spreekt op 4 mei'
De aangekondigde toespraak van Grimbert Rost van Tonningen tijdens de dodenherdenking in Culemborg, zorgt voor veel onbegrip en verontwaardiging. Oorlogsslachtoffers, nabestaanden, oud-verzetsmensen en de Joodse gemeenschap vinden het ongepast dat de zoon van een vooraanstaand NSB-voorman juist op 4 mei een toespraak houdt.
En zo wordt op 4 mei weer het beeld voorgeschoteld van de heldhaftige verzetsstrijders die zich tegen de Duitsers keerden, in plaats van het bredere plaatje.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:01 schreef Cobra4 het volgende:
Daar kan ik niks over vinden.
Wel het "nieuwe" gedicht:
Bron: http://www.4en5mei.nl/nieuws/nieuwsbericht/26
Amen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En zo wordt op 4 mei weer het beeld voorgeschoteld van de heldhaftige verzetsstrijders die zich tegen de Duitsers keerden, in plaats van het bredere plaatje.
Hoewel ik beslist niks wel afdoen aan de goede daden van de betreffende overgrootvader, vind ik die herdenking een beetje eng worden. Eng, zowel in de zin van beangstigend, als kortzichtig.
Kennelijk moet en zal het een eenzijdig slachtoffermoment blijven, waarbij er niet mag worden verbreed naar de gruwelijkheden van oorlog, discriminatie en racisme in bredere zin.
Het moet kennelijk persé gaan over heldendaden van Nederlanders destijds. Alsof heel Nederland massaal verzet bood, alsof er geen substantiële groepen Nederlanders waren die de aanwezigheid van de Duitsers eigenlijk wel prima vonden. Alsof jonge Duitse soldaten niet gedwongen een oorlog zijn ingestuurd. En alsof Israël anno 2012 niet bijna dezelfde gruwelijkheden op Palestijnen loslaat.
En knikker er nog wat radiospotjes tegenaan om te benadrukken hoe belangrijk 4 en 5 mei zijn. Het is belangrijk dat we herdenken en dat we Bevrijdingsdag vieren. Zo belangrijk dat het niet eens een officiële vrije dag is. Misschien moeten we gewoon maar stoppen met deze halfslachtige, beperkte onzin....
Dit vind ik belachelijk. Wiesenthal was ook niet de meest kiese onderzoeker na de oorlog.quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:40 schreef Cobra4 het volgende:
Wiesenthalcentrum: herdenking Vorden verkeerd
Het Simon Wiesenthal Centrum heeft vandaag scherpe kritiek geuit op het gemeentebestuur van Vorden, waar op 4 mei ook bij 10 Duitse omgekomen soldaten wordt stilgestaan. Het centrum, vernoemd naar de befaamde Joodse nazi-jager, stelt dat Vorden de geschiedenis van de oorlog herschrijft.
Door de Duitse soldaten te eren ,,die Nederland hebben bezet namens het meest moordlustige regime in de geschiedenis'' herschrijven de autoriteiten de historie en 'wissen zij de essentiële scheidslijn uit tussen slachtoffers en bezetters', aldus het centrum, waarvan het hoofdkantoor in Los Angeles is gevestigd. Het besluit negeert de 'afschuwelijke aard' van het naziregime en is 'een belediging voor de slachtoffers'.
Het besluit van het Gelderse Vorden om ook stil te staan bij 10 dode Duitse soldaten heeft voor veel ophef gezorgd, maar dat was voor de organisatie geen reden om het programma te wijzigen. 'Na 67 jaar is de tijd daar rijp voor', zo liet zij eerder al weten.
Bezoekers kunnen wel zelf kiezen of zij langs het graf van de Duitsers lopen. Burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst (waar Vorden onder valt) zei signalen serieus te nemen dat neonazi's naar de herdenking komen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)orden-verkeerd.dhtml
Overdrijven is ook een kunst. Ja, we herdenken ook de heldendaden van hen die wel op durfden te staan daar waar de overgrote meerderheid laf zijn bek hield. Op die mensen mogen we trots zijn. En ja, we herdenken al jaren ook al die Nederlandse slachtoffers en helden van andere oorlogen, want alleen WOII is blijkbaar te klein en ver weg geworden voor de gemiddelde Nederlander.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En zo wordt op 4 mei weer het beeld voorgeschoteld van de heldhaftige verzetsstrijders die zich tegen de Duitsers keerden, in plaats van het bredere plaatje.
Hoewel ik beslist niks wel afdoen aan de goede daden van de betreffende overgrootvader, vind ik die herdenking een beetje eng worden. Eng, zowel in de zin van beangstigend, als kortzichtig.
Kennelijk moet en zal het een eenzijdig slachtoffermoment blijven, waarbij er niet mag worden verbreed naar de gruwelijkheden van oorlog, discriminatie en racisme in bredere zin.
Het moet kennelijk persé gaan over heldendaden van Nederlanders destijds. Alsof heel Nederland massaal verzet bood, alsof er geen substantiële groepen Nederlanders waren die de aanwezigheid van de Duitsers eigenlijk wel prima vonden. Alsof jonge Duitse soldaten niet gedwongen een oorlog zijn ingestuurd. En alsof Israël anno 2012 niet bijna dezelfde gruwelijkheden op Palestijnen loslaat.
En knikker er nog wat radiospotjes tegenaan om te benadrukken hoe belangrijk 4 en 5 mei zijn. Het is belangrijk dat we herdenken en dat we Bevrijdingsdag vieren. Zo belangrijk dat het niet eens een officiële vrije dag is. Misschien moeten we gewoon maar stoppen met deze halfslachtige, beperkte onzin....
Knap dat je dit kunt opmaken uit het gedicht over een enkele commissaris: temeer daar er in het persbericht staat:quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Alweer: knap dat je dit allemaal kunt opmaken uit dit persbericht. En wat zijn ''bijna dezelfde gruwelijkheden''?quote:Het moet kennelijk persé gaan over heldendaden van Nederlanders destijds. Alsof heel Nederland massaal verzet bood, alsof er geen substantiële groepen Nederlanders waren die de aanwezigheid van de Duitsers eigenlijk wel prima vonden. Alsof jonge Duitse soldaten niet gedwongen een oorlog zijn ingestuurd. En alsof Israël anno 2012 niet bijna dezelfde gruwelijkheden op Palestijnen loslaat.
Dit vind ik ook.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:18 schreef PhysicsRules het volgende:
Als ik zou moeten kiezen tussen een herdenking van een Nederlandse Waffen-SS'er of een Duitse dienstplichtige dan zou ik liever die Duitsers herdenken; zij hadden geen keuze
En zelfs dit staat niet vast.quote:alhoewel zij vooral het slachtoffer zijn geweest van de foute stemkeuze van hun ouders 10 jaar eerder...
Dat laatste vind ik ook niet kunnen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:20 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Knap dat je dit kunt opmaken uit het gedicht over een enkele commissaris: temeer daar er in het persbericht staat:
Beekvliet was geen concentratiekamp maar toch was er wel dreiging; de mensen die daar zaten liepen het gevaar geëxecuteerd te worden ter vergelding als ergens in Nederland het Verzet in actie kwam.
Hieruit blijkt namelijk dat het verzet bewust het leven van de gijzelaars in gevaar bracht.
[..]
Alweer: knap dat je dit allemaal kunt opmaken uit dit persbericht. En wat zijn ''bijna dezelfde gruwelijkheden''?
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel te zeggen. Ik heb niks aan te merken op het nu gekozen gedicht. Ik ageer tegen de foute keuze van de organisatie om het eerdere gedicht van de 15-jarige Auke te schrappen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:11 schreef opgebaarde het volgende:
Elfletterig
Dus dit gedicht is niet goed terwijl het vorige gedicht het tegenovergestelde liet zien? Is het nu alweer niet goed? Pff, wat een ellende allemaal, wat een treurige posting man
Het geschrapte gedicht luisterde niet naar de titel "geweldige keuze", "slimme keuze", logische keuze", "begrijpelijke keuze" of "verstandige keuze". Het heet "foute keuze". En de thematiek ervan was juist dat er mensen waren die foute keuzes hebben gemaakt. En het behandelt heel expliciet hoe oorlog een gezin compleet verscheurde.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:18 schreef PhysicsRules het volgende:
Overdrijven is ook een kunst. Ja, we herdenken ook de heldendaden van hen die wel op durfden te staan daar waar de overgrote meerderheid laf zijn bek hield. Op die mensen mogen we trots zijn. En ja, we herdenken al jaren ook al die Nederlandse slachtoffers en helden van andere oorlogen, want alleen WOII is blijkbaar te klein en ver weg geworden voor de gemiddelde Nederlander.
En je vergelijking met Israël laat zien dat je inderdaad geen besef hebt wat we eigenlijk herdenken.
Tot slot ben ik het wel met je eens over je opmerking over de Duitse soldaten. Als ik zou moeten kiezen tussen een herdenking van een Nederlandse Waffen-SS'er of een Duitse dienstplichtige dan zou ik liever die Duitsers herdenken; zij hadden geen keuze, alhoewel zij vooral het slachtoffer zijn geweest van de foute stemkeuze van hun ouders 10 jaar eerder...
Ik vind het prachtig en prima dat je inhoudelijk wilt ingaan op dat nieuwe gedicht. Doe dat vooral. Maar dat was niet de essentie van mijn post. Ik ageer tegen de krampachtigheid waarmee steeds weer wordt geregeerd op andere invalshoeken.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:20 schreef TitusPullo het volgende:
Knap dat je dit kunt opmaken uit het gedicht over een enkele commissaris: temeer daar er in het persbericht staat:
Beekvliet was geen concentratiekamp maar toch was er wel dreiging; de mensen die daar zaten liepen het gevaar geëxecuteerd te worden ter vergelding als ergens in Nederland het Verzet in actie kwam.
Hieruit blijkt namelijk dat het verzet bewust het leven van de gijzelaars in gevaar bracht.
[..]
Alweer: knap dat je dit allemaal kunt opmaken uit dit persbericht. En wat zijn ''bijna dezelfde gruwelijkheden''?
Graag gedaan. Ik gaf slechts mijn mening over een onderwerp; meer niet.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:42 schreef opgebaarde het volgende:
Ik heb heel jouw posting gelezen he en ik werd meteen mega chagrijnig, waarvoor hulde
quote:Op donderdag 3 mei 2012 18:29 schreef sp3c het volgende:
nee dat kan hij niet
laten we Israel anno 2012 hier alstublieft buiten houden
dodenherdenking zou uberhaupt niet mogen gaan over keuzes die naar gelang je politieke bril goed of fout zijn, de thematiek, het drama van de oorlog in het algemeen, de crisis in het midden oosten, de volgende aflevering van Game of Thrones en/of allerhande mooie andere tranentrekkers en hersenkrakersquote:Op donderdag 3 mei 2012 16:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het geschrapte gedicht luisterde niet naar de titel "geweldige keuze", "slimme keuze", logische keuze", "begrijpelijke keuze" of "verstandige keuze". Het heet "foute keuze". En de thematiek ervan was juist dat er mensen waren die foute keuzes hebben gemaakt. En het behandelt heel expliciet hoe oorlog een gezin compleet verscheurde.
Bij mijn weten worden op 4 mei de doden herdacht die vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog en bij oorlogen sindsdien. Voor oorlogshelden hebben we een Veteranendag. Dat er tijdens de Dodenherdenking aandacht is voor de foute keuze, wil niet zeggen dat we daarmee niet meer trots zijn op verzetshelden die weerstand boden.
Dat.quote:Op donderdag 3 mei 2012 18:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
dodenherdenking zou uberhaupt niet mogen gaan over keuzes die naar gelang je politieke bril goed of fout zijn, de thematiek, het drama van de oorlog in het algemeen, de crisis in het midden oosten, de volgende aflevering van Game of Thrones en/of allerhande mooie andere tranentrekkers en hersenkrakers
we herdenken onze doden, niet meer niet minder
die 10 Duitsers zijn niet onze doden, die oudoom van Auke Siebe ook niet, die heeft die keuze zelf met zijn volle verstand gemaakt, jij of Auke kunt helemaal niet invullen of dat de foute keuze was want je weet alleen dat het fout afliep
maar als hij het overleefd had en evt in Duitsland was gaan wonen dan was hij niet welkom om te spreken vandaag hoor!
ik weet niet op welke dag de Duitsers hun doden herdenken maar die zouden ook plaats moeten inruimen voor dit soort jongens in Duitse dienst
en veteranendag is geen dag voor oorlogshelden
het is voor veteranen
Helpt altijd tijdens twee minuten stilte.quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:10 schreef Buitendam het volgende:
Overigens wel ontzettend typerend dat mensen gaan uit maken wie je mag herdenken.
Dat meisje/ventje wil die persoon herdenken, dan herdenkt dat ventje die persoon. Als het die rare comités niet bevalt zetten ze het geluid maar even uit.
Daar gaat het toch niet om. Het is eerder de vraag of het op die gelegenheid gepast is. Voor mij apart herdenkt hij Hitler maar doe dat lekker ergens anders.quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:10 schreef Buitendam het volgende:
Overigens wel ontzettend typerend dat mensen gaan uit maken wie je mag herdenken.
Dat meisje/ventje wil die persoon herdenken, dan herdenkt dat ventje die persoon. Als het die rare comités niet bevalt zetten ze het geluid maar even uit.
Als dat gedicht wordt voorgelezen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:14 schreef Ringo het volgende:
[..]
Helpt altijd tijdens twee minuten stilte.
Scheve vergelijking. Snap je zelf ook wel, trouwens.quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:14 schreef Tem het volgende:
[..]
Daar gaat het toch niet om. Het is eerder de vraag of het op die gelegenheid gepast is. Voor mij apart herdenkt hij Hitler maar doe dat lekker ergens anders.
Sinds wanneer zijn het rare comité's . Wat is er "raar "?quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:10 schreef Buitendam het volgende:
Nee, dat is alles behalve normaal. Dat je geen nazi de ruimte geeft om even een momentje van fame te pakken snap ik heel goed, maar een 15 jarig kind wat een persoon uit de familie wil herdenken, al dan niet in het foute leger, dan vind ik het buitengewoon raar dat dat kind geen podium krijgt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn het rare comité's . Wat is er "raar "?
Als ik iets organiseer... show, toneelstuk, lezing.. feestje of herdenking. dan nodig ik bepaalde mensen bewust niet uit op het podium. Heel normaal toch ?
Moet? Volgens wie? Dat mannetje wil familie herdenken. Gestorven in de Tweede Wereldoorlog.quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn het rare comité's . Wat is er "raar "?
Als ik iets organiseer... show, toneelstuk, lezing.. feestje of herdenking. dan nodig ik bepaalde mensen bewust niet uit op het podium. Heel normaal toch ?
In dit geval wilde het 4 en 5 mei comité die 15-jarige wel laten spreken. Maar na die opgelaaide emoties besloot men dat niet te doen omdat men een rustige 4 mei-herdenking wilt. En omdat men oudere en getraumatiseerde mensen niet al die stress wilt aandoen van de rel die blijft voortwoekeren.
Verder mag iedereen een foute oudoom herdenken op 4 mei op de Dam, maar ga niet schreeuwen of dit anderzijds kenbaar maken daar.
Die 4 mei herdenking moet als hoofdmoot hebben die oorlog van 39-45 herdenken en niet de daders en hun meelopers dus.
Dat is niet raar.... Dat jochie kreeg wel spreektijd maar toen was er een rellen en het comité kiest ervoor om alles zo rustig mogelijk te houden.quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:44 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nee, dat is alles behalve normaal. Dat je geen nazi de ruimte geeft om even een momentje van fame te pakken snap ik heel goed, maar een 15 jarig kind wat een persoon uit de familie wil herdenken, al dan niet in het foute leger, dan vind ik het buitengewoon raar dat dat kind geen podium krijgt.
Denk nu eens na.... ouderen en getraumatiseerde mensen hebben extra attentie nodig.quote:Op vier mei herdenken we alle doden en verschrikkingen uit de WO2, maar daarvoor gaan we wel 15 jarige kinderen weren want hun gedichtje past niet helemaal in het plaatje.Hypocriete bende.
Niemand houdt hem tegen hoor !!quote:Op donderdag 3 mei 2012 19:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Moet? Volgens wie? Dat mannetje wil familie herdenken. Gestorven in de Tweede Wereldoorlog.
Tijdens de oorlog.quote:
Heer en Luftwaffe-personeel. Zit geen SS'er of iets dergelijks bij als ik zo naar de rangen kijk.quote:Op donderdag 3 mei 2012 20:54 schreef TitusPullo het volgende:
Helemaal aan het einde van de oorlog. Dan waren ze inderdaad waarschijnlijk bezetters, maar daarmee is nog niet alles gezegd.
Ik, en ook de dichter, sluiten niemand uit.quote:Op donderdag 3 mei 2012 01:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Beter oostfront nazi-sympathisanten uitsluiten dan bewust een hele groep omdat hun etnische afkomst niet in jouw wereldje past. Dat vonden die oostfronstrijders nou ook juist: weg met de Joden.
Jij mag zoveel nazi's en hun sympathisanten herdenken als jij wilt... maar tientallen miljoenen mensen willen de slachtoffers van dat tuig herdenken en niet dat tuig zelf en hun meelopers.
Waarom begin je nou ineens weer over het CIDI ?
Oja... het zijn joden ...... Das minderwaardig volk in jouw wereldje.
Die moeten we niet herdenken, vind jij, Maar jij wilt wel die nazi-sympathisanten op het oostfront herdenken.
Je hebt geen reet geleerd van die miljoenen doden !.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |