abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111069127
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 09:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Er wordt niet gesproken van "krijgsverrrichtingen" maar van "oorlogssituaties". En het lijkt me evident dat de uitroeiing van de Joden zonder de oorlog en de bezetting die daar deel van uitmaakte in Nederland ondenkbaar zou zijn geweest.
De herdenking van de Joodse slachtoffers neemt bovendien ook voor het Comité een prominente plaats in:

[..]

OK, dan mogen de joden ook meedoen met de herdenking. Ik heb daar geen problemen mee.
Maar dan zie ik nog steeds niet waarom een Nederlander die sneuvelde aan het oostfront niet herdacht zou kunnen worden.
Hij vocht tegen communisten, nog voor McCarthy dat deed bij onze Grote Bondgenoot en heeft, voorzover bekend, geen joden vermoord.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111069283
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 09:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De deportatie en de feitelijke moorden werden vaak gedaan door militairen. Dus was het wel een specifieke militaire operatie. En ook al was het niet zo. Het is discriminerend gekloot bewust bepaalde slachtoffers uit te sluiten van herdenkingen.
Kees heeft niks geleerd van die idiotie en hufterigheid van damals.
Vet van mij.
Wie sluit bewust bepaalde slachtoffers uit van een herdenking????
Het CIDI sluit bewust oostfrontstrijders uit van de herdenking. En heeft dus, in jouw redenering, niks geleerd van de idiotie en hufterigheid van damals.
En daar sluit ik me nou van harte bij aan.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111069634
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 12:03 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Kortom, je zegt maar wat.
Nee. ik ging in op een opmerking van iemand die opmerkte dat er ook heus wel Nederlandse joden waren die sneuvelden in de strijd. Jij bemoeide je er mee, wat de zaak niet duidelijker maakte.
quote:
[..]

[..]

Wederom: je zegt maar wat. Pleit het ook voor de Duitsers dat zij de enigen waren die geestelijk gehandicapten vermoordden?
Dat niet. Maar weer wel dat ze Autobahnen aanlegden.
quote:
[..]

Dat zei je echter niet, je zei:

[..]

Het aantal mensen dat naar Siberie gedeporteerd is, is een fractie van het aantal mensen dat zou zijn omgekomen wanneer Generalplan Ost in zijn geheel zou zijn uitgevoerd.
Ik heb me laten vertellen dat het om miljoenen gaat, maar jij hebt blijkbaar nauwkeuriger cijfers. Laat maar zien dan.
pi_111070684
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 00:30 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vet van mij.
Wie sluit bewust bepaalde slachtoffers uit van een herdenking????
Het CIDI sluit bewust oostfrontstrijders uit van de herdenking. En heeft dus, in jouw redenering, niks geleerd van de idiotie en hufterigheid van damals.
En daar sluit ik me nou van harte bij aan.
Beter oostfront nazi-sympathisanten uitsluiten dan bewust een hele groep omdat hun etnische afkomst niet in jouw wereldje past. Dat vonden die oostfronstrijders nou ook juist: weg met de Joden.
Jij mag zoveel nazi's en hun sympathisanten herdenken als jij wilt... maar tientallen miljoenen mensen willen de slachtoffers van dat tuig herdenken en niet dat tuig zelf en hun meelopers.
Waarom begin je nou ineens weer over het CIDI ?
Oja... het zijn joden ...... Das minderwaardig volk in jouw wereldje.
Die moeten we niet herdenken, vind jij, Maar jij wilt wel die nazi-sympathisanten op het oostfront herdenken.

Je hebt geen reet geleerd van die miljoenen doden !.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 03-05-2012 01:40:55 ]
pi_111071528
Kan het zijn dat Israël zelf helemaal niets geleerd heeft?
Zit nog antiek vast in de stammenstrijd en zo?
En het kinderachtige wie de laatste steen mag werpen, namelijk degene die niet begonnen is?
  donderdag 3 mei 2012 @ 10:27:12 #146
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_111075579
Weer rel rond Comité 4 en 5 mei

door Charles Sanders

BREDA - Opnieuw laat het Nationaal Comité 4 en 5 mei de Duitse opstelling van na de Tweede Wereldoorlog zwaarder wegen dan de wens van nabestaanden van slachtoffers van SS-moordenaars.

Samen met het gemeentebestuur van Breda, dat zich al maanden op de borst klopt vanwege de komst van de Duitse president Gauck op Bevrijdingsdag, weigert het comité slachtoffers van oorlogsmisdadiger Klaas Carel Faber in de lijst van dodenherdenkingen op te nemen.

Organisator Arthur Graaff van het comité ’Gauck niet, Faber wel’ zegt dat het de bedoeling was om bij de Koepelgevangenis van Breda één krans te leggen, ter herdenking van de 22 door Faber vermoorde slachtoffers.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)it_4_en_5_mei__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator donderdag 3 mei 2012 @ 10:53:35 #147
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111076409
itt dat gedicht vind ik dit wel een krankzinnig verhaal 8)7
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 3 mei 2012 @ 10:54:08 #148
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_111076432
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 10:53 schreef sp3c het volgende:
itt dat gedicht vind ik dit wel een krankzinnig verhaal 8)7
Ja, dit is wel even van een totaal andere orde. :X
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 3 mei 2012 @ 10:54:41 #149
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_111076452
Op welke gronden weigeren ze slachtoffers van oorlogsmisdadiger Klaas Carel Faber in de lijst van dodenherdenkingen op te nemen?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 3 mei 2012 @ 11:01:04 #150
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_111076651
quote:
5s.gif Op donderdag 3 mei 2012 10:54 schreef Copycat het volgende:
Op welke gronden weigeren ze slachtoffers van oorlogsmisdadiger Klaas Carel Faber in de lijst van dodenherdenkingen op te nemen?
Daar kan ik niks over vinden. :N

Wel het "nieuwe" gedicht:

Achtergrond gedicht Charlotte Fontijne

Charlotte Fontijne, winnares van Dichter bij 4 mei, draagt op 4 mei haar gedicht De stilte spreekt voor op de Dam. Zij won deze plek tijdens de finale van de dichtwedstrijd op 15 maart in Breda. Charlotte liet zich voor haar gedicht inspireren door haar eigen familiegeschiedenis en leefomgeving. Over de achtergronden van het gedicht schrijft zij zelf het volgende:

"Mijn overgrootvader Jacob Fontijne was tijdens de oorlog Commissaris van Politie in Middelburg. Toen de Duitsers hem begin 1942 de opdracht gaven om Joden op te pakken, met als doel deze te deporteren, heeft hij geweigerd dat onder zijn bevel te laten uitvoeren. Als gevolg daarvan werd hij op 27 April 1942 door de SD gearresteerd en opgesloten in de gevangenis van Middelburg en kort daarna werd hij overgebracht naar het pas geopende gijzelaarskamp Beekvliet. Beekvliet was geen concentratiekamp maar toch was er wel dreiging; de mensen die daar zaten liepen het gevaar geëxecuteerd te worden ter vergelding als ergens in Nederland het Verzet in actie kwam. Gedurende zijn verblijf in het gijzelaarskamp zijn er helaas mensen geëxecuteerd maar gelukkig mocht mijn overgrootvader na 21 maanden weer naar huis."

"Al drie jaar bezoek ik het Gymnasium Beekvliet wat tegenover het seminarie gehuisvest is, tijdens de lessen kan ik vanuit bepaalde lokalen nog de toren zien van het seminarie. Ik heb me vaak afgevraagd wat mijn overgrootvader gedacht heeft toen hij daar gegijzeld heeft gezeten. Hoewel hij en alle gijzelaars nu al vele jaren weg zijn blijven hun gedachten en verhalen voor altijd verbonden met het seminarie. Mijn gedicht is gebaseerd op de gedachte dat een verhaal niet uitgesproken hoeft te worden om gehoord te worden."

CHARLOTTE FONTIJNE - DE STILTE SPREEKT

Hoorde u het?
Toeschouwer op de bank
Hoorde jij het net?
Kindje aan je papas hand

Zij die het horen,
Luisteren
Heb je gevonden waar het ontspringt?
Alleen,
Hoor je hen fluisteren
Terwijl, nu wij tezamen
Hun spreken harder klinkt

Men zegt: Twee minuten is het stil
Zo heb ik ze nooit beleefd
Stilte is als er mensen zwijgen
Maar elk van deze stemmen leeft

Ik hoorde in de stilte geen zwijgen
Een soldaat sprak tegen mij
Over liefde voor zijn gezin
Hoe hij van hen houdt
Zijn stem klonk vredig en blij

Die mevrouw hoorde net geen zwijgen
Een stilte allerminst
De stem van haar grootvader sprak
Hoe trots hij op haar is
Zijn stem,
Van binnenin

Zij die niet geluisterd hebben,
Hebben niet gehoord

Maar, het hindert niet
Luisteren kan altijd
Hun stemmen klinken voort.

Bron: http://www.4en5mei.nl/nieuws/nieuwsbericht/26
  donderdag 3 mei 2012 @ 11:06:19 #151
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_111076826
Wat een gedrocht van een gedicht.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 3 mei 2012 @ 11:09:39 #152
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_111076946
quote:
5s.gif Op donderdag 3 mei 2012 10:54 schreef Copycat het volgende:
Dit staat op Omroep Brabant:
quote:
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei vindt dat de herdenking niet aan de regels voldoet. De gemeente Breda laat weten dat de herdenking te laat is aangevraagd.
Meer kan ik er ook niet over vinden.
  Moderator donderdag 3 mei 2012 @ 11:11:07 #153
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111077001
om hier nu om te gaan regelneuken ... :')
pi_111078828
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 11:09 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dit staat op Omroep Brabant:

[..]

Meer kan ik er ook niet over vinden.
Als die kranslegging niet doorgaat dan kun je dat ook niet in de lijst van lokale herdenkingen zetten.
Als men van te voren zegt tóch die krans te gaan leggen, ondanks het ontbreken van een gemeentelijke vergunning, dan wilt men dat misschien niet op de lijst zetten omdat het illegaal is ?
Dan nog... als een motto van die kranslegging is dat Glauck niet bij een herdenking mag zijn , dan is dat geen herdenking meer, maar een actievorm voor iets waar het comité niet mee eens is ?

quote:
Wat zegt het Nationaal Comité 4 en 5 mei over Graaffs actie tegen president Gauck?

Het Comité vindt het “teleurstellend dat de heer Graaff de 5 mei-lezing van Bondspresident Gauck nu gebruikt om zijn gerechtvaardigde actie kracht bij te zetten”, aldus Van Kooten
http://www.duitslandweb.n(...)n-de-zaak-faber.html
  Moderator donderdag 3 mei 2012 @ 12:04:29 #155
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111079044
ja dat laatste daar ben ik het wel mee eens ja

dat ze die krans willen leggen vind ik een goede zaak maar wat de Duitse bondskanselier ermee te maken heeft :?

die is wmb terecht aanwezig
  donderdag 3 mei 2012 @ 13:29:19 #156
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111082030
Mogelijk neonazi's bij herdenking Vorden
VORDEN - Signalen dat neonazi's naar de jaarlijkse dodenherdenking in Vorden komen, worden door burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst (waar Vorden onder valt) serieus genomen.

Hij zei donderdagochtend dat hij daar, na overleg met politie en het Comité 4 Mei, op is voorbereid.
Na de herdenking hebben bezoekers de vrijheid op de terugweg al dan niet langs het graf van tien Duitse soldaten te lopen. Dat programmaonderdeel veroorzaakte commotie.
Desondanks is besloten het programma intact te laten. Vanwege de extra drukte is wel besloten dat het Vordens Mannenkoor blijft staan en niet bij het graf van de Duitse soldaten een lied van Mozart zingt.

bron

Tja.
pi_111084983
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 13:29 schreef Nibb-it het volgende:
Mogelijk neonazi's bij herdenking Vorden
VORDEN - Signalen dat neonazi's naar de jaarlijkse dodenherdenking in Vorden komen, worden door burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst (waar Vorden onder valt) serieus genomen.

Ze kunnen op 365 dagen van het jaar daar 'herdenken' .
Het is een politieke manifestatie wat ze willen en die moet je verbieden op een begraafplaats.
pi_111085226
nieuws uit 2011:

quote:
'Het is goed dat de zoon van NSB-voorman Rost van Tonningen spreekt op 4 mei'

De aangekondigde toespraak van Grimbert Rost van Tonningen tijdens de dodenherdenking in Culemborg, zorgt voor veel onbegrip en verontwaardiging. Oorlogsslachtoffers, nabestaanden, oud-verzetsmensen en de Joodse gemeenschap vinden het ongepast dat de zoon van een vooraanstaand NSB-voorman juist op 4 mei een toespraak houdt.
http://radio.omroep.nl/i/26862/
  donderdag 3 mei 2012 @ 14:40:30 #159
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_111085237
Wiesenthalcentrum: herdenking Vorden verkeerd

Het Simon Wiesenthal Centrum heeft vandaag scherpe kritiek geuit op het gemeentebestuur van Vorden, waar op 4 mei ook bij 10 Duitse omgekomen soldaten wordt stilgestaan. Het centrum, vernoemd naar de befaamde Joodse nazi-jager, stelt dat Vorden de geschiedenis van de oorlog herschrijft.

Door de Duitse soldaten te eren ,,die Nederland hebben bezet namens het meest moordlustige regime in de geschiedenis'' herschrijven de autoriteiten de historie en 'wissen zij de essentiële scheidslijn uit tussen slachtoffers en bezetters', aldus het centrum, waarvan het hoofdkantoor in Los Angeles is gevestigd. Het besluit negeert de 'afschuwelijke aard' van het naziregime en is 'een belediging voor de slachtoffers'.

Het besluit van het Gelderse Vorden om ook stil te staan bij 10 dode Duitse soldaten heeft voor veel ophef gezorgd, maar dat was voor de organisatie geen reden om het programma te wijzigen. 'Na 67 jaar is de tijd daar rijp voor', zo liet zij eerder al weten.

Bezoekers kunnen wel zelf kiezen of zij langs het graf van de Duitsers lopen. Burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst (waar Vorden onder valt) zei signalen serieus te nemen dat neonazi's naar de herdenking komen.

Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)orden-verkeerd.dhtml
pi_111088199
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 11:01 schreef Cobra4 het volgende:
Daar kan ik niks over vinden. :N
Wel het "nieuwe" gedicht:
Bron: http://www.4en5mei.nl/nieuws/nieuwsbericht/26
En zo wordt op 4 mei weer het beeld voorgeschoteld van de heldhaftige verzetsstrijders die zich tegen de Duitsers keerden, in plaats van het bredere plaatje.

Hoewel ik beslist niks wel afdoen aan de goede daden van de betreffende overgrootvader, vind ik die herdenking een beetje eng worden. Eng, zowel in de zin van beangstigend, als kortzichtig.

Kennelijk moet en zal het een eenzijdig slachtoffermoment blijven, waarbij er niet mag worden verbreed naar de gruwelijkheden van oorlog, discriminatie en racisme in bredere zin.

Het moet kennelijk persé gaan over heldendaden van Nederlanders destijds. Alsof heel Nederland massaal verzet bood, alsof er geen substantiële groepen Nederlanders waren die de aanwezigheid van de Duitsers eigenlijk wel prima vonden. Alsof jonge Duitse soldaten niet gedwongen een oorlog zijn ingestuurd. En alsof Israël anno 2012 niet bijna dezelfde gruwelijkheden op Palestijnen loslaat.

En knikker er nog wat radiospotjes tegenaan om te benadrukken hoe belangrijk 4 en 5 mei zijn. Het is belangrijk dat we herdenken en dat we Bevrijdingsdag vieren. Zo belangrijk dat het niet eens een officiële vrije dag is. Misschien moeten we gewoon maar stoppen met deze halfslachtige, beperkte onzin....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')