abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111114744
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2012 17:39 schreef Tem het volgende:
Elfletterig, kan je nog even duidelijkheid geven over je vergelijking tussen de gruwelheden van Nazi-Duitsland en Israel anno 2012? Ik vind het nogal een merkwaardige passage namelijk.
Zo moeilijk is dat niet hoor.
Maar sp3c heeft wel gelijk: laten we dat er hier buiten houden.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111114874
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 18:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

dodenherdenking zou uberhaupt niet mogen gaan over keuzes die naar gelang je politieke bril goed of fout zijn, de thematiek, het drama van de oorlog in het algemeen, de crisis in het midden oosten, de volgende aflevering van Game of Thrones en/of allerhande mooie andere tranentrekkers en hersenkrakers

we herdenken onze doden, niet meer niet minder
Juist.
quote:
die 10 Duitsers zijn niet onze doden, die oudoom van Auke Siebe ook niet, die heeft die keuze zelf met zijn volle verstand gemaakt, jij of Auke kunt helemaal niet invullen of dat de foute keuze was want je weet alleen dat het fout afliep
Die 10 Duitsers en de oudoom van Auke zijn wel degelijk ook onze doden. Althans: volgens je eigen woorden moet je niet denken aan een politieke bril.
quote:
maar als hij het overleefd had en evt in Duitsland was gaan wonen dan was hij niet welkom om te spreken vandaag hoor!
ik weet niet op welke dag de Duitsers hun doden herdenken maar die zouden ook plaats moeten inruimen voor dit soort jongens in Duitse dienst
Dat is ook wel een goed idee.
quote:
en veteranendag is geen dag voor oorlogshelden |:(
het is voor veteranen
Ai!
Dus ook voor veteranen die oorlogsmisdaden begaan hebben? In Indonesië?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111115102
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 00:36 schreef Kees22 het volgende:

[..]
Of liever gezegd: ik voel de behoefte niet, maar heb er ook geen bezwaar tegen.

Ik snap niet goed waarom je zo onterecht mijn denkwereld zit in te vullen in plaats van argumenten aan te voeren.
Geen Joden herdenken die weerloos zijn afgeslacht maar wel Duitse militairen die wellicht bij massa-moorden hebben geparticipeerd?
pi_111115229
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 20:41 schreef Cobra4 het volgende:
Kort geding om herdenking Vorden

ZUTPHEN - Federatief Joods Nederland heeft een kort geding aangespannen tegen de gemeente Bronckhorst om de omstreden dodenherdenking in Vorden van vrijdag. Voorzitter Herman Loonstein noemt het grievend voor de levenden en beledigend voor de doden dat ook Duitsers die op de begraafplaats liggen, worden herdacht. Hij zegt honderden afkeurende reacties te hebben gekregen. Het geding dient vrijdag om 10.00 uur in Zutphen.

Loonstein heeft nog met burgemeester Henk Aalderink van Bronckhorst gesproken, maar die was niet op andere gedachten te brengen. „Die man is echt de weg kwijt en mist historisch besef.” Vorden valt onder de gemeente Bronckhorst.

Ook het Simon Wiesenthal Centrum uitte donderdag scherpe kritiek op het gemeentebestuur van Bronckhorst. Aalderink zegt het jammer te vinden dat het centrum zich niet heeft verdiept in wat er gebeurt en uitspraken baseert op derdehands informatie. „Men papegaait elkaar na, dat vertroebelt het beeld zeer”. Hij zegt wel de gevoelens te snappen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)om_herdenking__.html
OK, het is een bericht uit de Telegrof en dus waarschijnlijk maar voor de helft waar.
Federatief Joods Nederland, wat is dat nou weer voor iets? Net zoiets als de Vereniging van Friese/Brabantse/Limburgse/Gelderse Studenten aan de Universiteit?
pi_111115292
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:03 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Geen Joden herdenken die weerloos zijn afgeslacht maar wel Duitse militairen die wellicht bij massa-moorden hebben geparticipeerd?
Nee, de joden maken nu zelf veel (onschuldige) slachtoffers en is ook verworden tot een totalitaire staat. We moeten dus helemaal niets meer herdenken.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_111115330
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:03 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Tja, dat bedoel ik dus met verkeerd invullen.
Ik heb geen problemen met het herdenlen van joden. Maar Auke's gedicht ging helemaal niet over een Duitse militair. En of hij ooit bij massamoorden heeft geparticipeerd is echt volkomen uit de lucht gegrepen. Waarschijnlijk is dat niet, want de Nederlanders werden ingezet tegen het Rode Leger.
pi_111115352
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:10 schreef boekenplank het volgende:

[..]

Nee, de joden maken nu zelf veel (onschuldige) slachtoffers en is ook verworden tot een totalitaire staat. We moeten dus helemaal niets meer herdenken.
Is toch niet te vergelijken?
En dus niet meer herdenken? Wat is er mis met jou
pi_111115366
quote:

[..]

Onschuldige my ass.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 01:16:02 #209
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111115404
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Tja, dat bedoel ik dus met verkeerd invullen.
Ik heb geen problemen met het herdenlen van joden. Maar Auke's gedicht ging helemaal niet over een Duitse militair. En of hij ooit bij massamoorden heeft geparticipeerd is echt volkomen uit de lucht gegrepen. Waarschijnlijk is dat niet, want de Nederlanders werden ingezet tegen het Rode Leger.
Dat hij is ingezet tegen het Rode leger niet zo veel, er zijn zat voorbeelden van Nederlandse SS'ers die flink hebben huisgehouden in bijvoorbeeld de Oekraďne tijdens Barbarossa. Wil uiteraard niet automatisch zeggen dat onze Dirk daarbij betrokken is geweest.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 01:16:53 #210
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111115422
quote:

[..]

Ik neem maar aan dat je op Israël doelt, ik zeg het maar weer eens, 'de joden' en 'Israël' kun je niet als synoniem van elkaar gebruiken.
pi_111115453
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Is toch niet te vergelijken?
En dus niet meer herdenken? Wat is er mis met jou
Er is niks mis met mij, wat is dat toch met de Nederlanders en hun zwak voor de Joden.
Ik kan me nog herinneren dat Anne Frank ooit werd genomineerd als grootste Nederlander. Wat heeft ze dan helemaal bijgedragen dan? Bovendien is ze hier niet eens geboren.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_111115473
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:16 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Ik neem maar aan dat je op Israël doelt, ik zeg het maar weer eens, 'de joden' en 'Israël' kun je niet als synoniem van elkaar gebruiken.
Point taken.
pi_111115552
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 00:36 schreef Kees22 het volgende:

Ik zeg nergens dat we geen joden moeten herdenken. Of liever gezegd: ik voel de behoefte niet, maar heb er ook geen bezwaar tegen.
Wat zit je dan de hele tijd te zeuren dat op 4 mei geen joden herdacht moet worden ?
Plus dat je je verschuilt achter de leugen dat het 4 en 5 mei comité dat zo beweert .
Het CIDI heeft ook alle rechten en redenen om zich druk te maken over de herdenkingen van joodse Nederlanders. Dat is toch logisch?
pi_111115605
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:18 schreef boekenplank het volgende:

[..]

Er is niks mis met mij, wat is dat toch met de Nederlanders en hun zwak voor de Joden.
Ik kan me nog herinneren dat Anne Frank ooit werd genomineerd als grootste Nederlander. Wat heeft ze dan helemaal bijgedragen dan? Bovendien is ze hier niet eens geboren.
Geen idee, maar blijkbaar ben ik vlieft op Joodjes. Wens ik jou hierbij albast een welterusten
pi_111115715
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat zit je dan de hele tijd te zeuren dat op 4 mei geen joden herdacht moet worden ?
Plus dat je je verschuilt achter de leugen dat het 4 en 5 mei comité dat zo beweert .
Het CIDI heeft ook alle rechten en redenen om zich druk te maken over de herdenkingen van joodse Nederlanders. Dat is toch logisch?
Mwa. Was een van de I's inde naam niet voor Israel. Waarmee het centrum meteen de nuancering van Nibb-it weerlegt: men werpt zich op als spreekbuis voor joden.
Maar daar gaat het ook niet om.
Men maakt zich niet druk over de herdenking van joden, maar over de herdenking van Nederlanders. En daar heeft het CIDI geen zak mee te maken.
pi_111115764
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:16 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Dat hij is ingezet tegen het Rode leger niet zo veel, er zijn zat voorbeelden van Nederlandse SS'ers die flink hebben huisgehouden in bijvoorbeeld de Oekraďne tijdens Barbarossa. Wil uiteraard niet automatisch zeggen dat onze Dirk daarbij betrokken is geweest.
OK. Remise, Want we hebben geen van beiden verdere argumenten.
pi_111115865
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het gaat om slachtoffers van oorlogen. En zoals ik al eerder zei: de holocaust is een kwestie van oplossing van een vraagstuk, niet van oorlog.
Overigens zou het 4 en 5 mei comité ook ruimte bieden voor herdenking van andere slachtoffers dan die van oorlogshandelingen.

Blijft over: ik zie geen enkele reden om de oom van Auke niet te herdenken.
pi_111115996
Het gedicht laat de humane kant van de oorlog zien: mensen om je heen maken foute keuzes die tot groot verdriet leiden. Nergens wordt de oudoom verheerlijkt. Het gaat puur om het verdriet dat de oorlog veroorzaakt omdat het mensen tot keuzes dwingt, keuzes die leiden tot splitsing en scheiding.

Als je het menselijk aspect uit de herdenking haalt, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig? CiDi he..
pi_111116055
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:37 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het gaat om slachtoffers van oorlogen. En zoals ik al eerder zei: de holocaust is een kwestie van oplossing van een vraagstuk, niet van oorlog.
Voor de zoveelste keer:
De moordpartijen van de nazi's zijn onlosmakkelijk verbonden met hun oorlogsvoering.
Al voor jouw geboorte werden die slachtoffers ook gewoon als oorlogsslachtoffers gezien.
In Nederland , in Europa, over de hele wereld.
Dat weet jij verdomde goed , maar je zit een smoes op te hangen om te kunnen suggereren dat men de miljoenen vermoorde Joden op 4 mei niet moet herdenken.

En wat bedoel je met 'oplossing van een vraagstuk' ? jaja.. dat was de anti-semitische nazivisie.
Die grote moordpartij was een climax van een moordzuchtige extremisme van anti-semitisme, dat is de meest humane visie

quote:
Blijft over: ik zie geen enkele reden om de oom van Auke niet te herdenken.
Prima.. dan doe je dat toch !! Niemand die je kan tegenhouden.
Doe het dan wel in stilte en ga niet jammeren hoe onrechtvaardig het is als vele mensen jouw zgn compassie met een nazi niet delen

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 04-05-2012 01:54:01 ]
pi_111116124
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 01:45 schreef Hamilcar het volgende:
Het gedicht laat de humane kant van de oorlog zien: mensen om je heen maken foute keuzes die tot groot verdriet leiden. Nergens wordt de oudoom verheerlijkt. Het gaat puur om het verdriet dat de oorlog veroorzaakt omdat het mensen tot keuzes dwingt, keuzes die leiden tot splitsing en scheiding.

Als je het menselijk aspect uit de herdenking haalt, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig? CiDi he..
Er mankeert niks aan het gedicht .
Maar door dit gedicht niet voor te dragen is het menselijk aspect niet meer aanwezig op de komende 4 mei herdenking op de Dam ?
Gedichten over bommen op Rotterdam of over het leven in de getto van Warschau gaan ook over mensen en hun gevoelens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')