Maar mensen kunnen persoonlijk nooit weten wat God precies met je wil. Je kan het inderdaad in grote lijnen uit de Bijbel halen, je kan zelf ook goed voelen wat wel en niet goed is, maar ik geloof niet dat mensen tot in detail weten wat God van ze vraagt.quote:Op maandag 23 april 2012 23:14 schreef Jovatov het volgende:
[..]
De bijbel wordt gezien als Gods woord. Daarmee zou je kunnen zeggen dat alles wat overeenstemming is met de bijbel, in overeenstemming is met Gods bedoelingen.
Probleem is alleen dat de bijbel zesenzestig boeken bevat, geschreven over een tijdspannen van tweeduizend jaar, met talloze stijlvormen en veel verschillende schrijvers. De bijbel heeft interpretatie nodig, en wat dat betreft ben ik met je eens dat we Gods bedoelingen niet precies zullen doorgronden.
Desondanks ben ik er wel van overtuigd dat de bijbel uiteindelijk, in grote lijnen, wel een verhaal van zonde, vergeving en genade vertelt. En dat is mijns inziens dan ook Gods bedoeling.

Waarom verdrinken er dan onschuldige kinderen in een tsunami, is dat ook gods bedoelling?quote:Op maandag 23 april 2012 23:14 schreef Jovatov het volgende:
Desondanks ben ik er wel van overtuigd dat de bijbel uiteindelijk, in grote lijnen, wel een verhaal van zonde, vergeving en genade vertelt. En dat is mijns inziens dan ook Gods bedoeling.

Nee zo is het niet. Het is bijvoorbeeld niet zo dat wij het niet leuk vinden als iemand een dierbare van je vermoord omdat God dat in een van z'n geboden zegt. Dat is zo omdat wij als mens zo zijn. En als ze dat duizenden jaren geleden opgeschreven hebben, en gezegd hebben dat het het woord van God is, prima, maar dan draai je het alleen om. Want Kain vond het ook niet leuk dat hij z'n broer vermoord had, terwijl God die geboden toen nog niet eens gegeven had.quote:Op maandag 23 april 2012 23:12 schreef Slobeend het volgende:
Maar is het niet gewoon zo dat het christelijk geloof het dichtst bij de werkelijkheid komt qua waarom we leven, wat we om ons heen zien en wat wij mensen elkaar aan doen?
En dat is het "gevaarlijke" waar je met gelovige altijd op stuit. Je kan het bewijs zo makkelijk zien, als je maar wil. Maar als dat bewijs er daadwerkelijk is, dan moet ik het kunnen zien, of ik het nou wil of niet.quote:De Bijbel is gewoon erg realistisch en het geloof in God kan je elke dag zien, als je het wil zien door het te herkennen.
Niet helemaal omdat je die dingen keer op keer kunt testen. Of je nou mijn DNA, die van jou, of die van de paus neemt, we hebben allemaal net zoveel gemeen als met een chimpansee.quote:De evolutietheorie geeft alleen biologische verklaringen, ik weiger alles te reduceren tot het elementaire. Aan de andere kant, mensen willen altijd zekerheid, geloven is een soort zekerheid, maar natuurlijk wel een schijn zekerheid. Daarom begrijp ik die kritiek op christenen wel. Maar je heil zoeken in fysica is net zo'n schijn zekerheid toch?

Dat is God's ondoorgrondelijkheid. Misschien worden er 101 kinderen gered in Amerika van een vliegtuigongeluk omdat er 100 kinderen doodgingen door een tsunami in thailand (ik noem maar wat).quote:Op maandag 23 april 2012 23:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Waarom verdrinken er dan onschuldige kinderen in een tsunami, is dat ook gods bedoelling?
Of gods wraak?

Dus het is een kwestie van boekhouden, als er elders kindertjes gered worden dan zijn die verdronken kinderen niet zo erg, vertel dat de ouders vaneen drenkeling maar eens., kom zeg god is almachtig die kan best wel onschuldige kindjes redden. Bidden helpt toch?quote:Op maandag 23 april 2012 23:30 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Dat is God's ondoorgrondelijkheid. Misschien worden er 101 kinderen gered in Amerika van een vliegtuigongeluk omdat er 100 kinderen doodgingen door een tsunami in thailand (ik noem maar wat).
Heel erg krom allemaal. : /

Nieuwe testament: ja, in grote lijnen is Jezus idd wel een geschikte vent.quote:Op maandag 23 april 2012 23:14 schreef Jovatov het volgende:

Ik vind het al bijzonder genoeg dat we op een planeet leven die precies in evenwicht is, waar er ondanks dat er veel onschuldige mensen dood gaan (waar ik ook niet bij kan) gewoon zoveel miljard blijven leven op een dag. Je kan snel de normale dingen weg redeneren maar dat is best bijzonder.quote:Op maandag 23 april 2012 23:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dus het is een kwestie van boekhouden, als er elders kindertjes gered worden dan zijn die verdronken kinderen niet zo erg, vertel dat de ouders vaneen drenkeling maar eens., kom zeg god is almachtig die kan best wel onschuldige kindjes redden. Bidden helpt toch?

Dat is heel bijzonder. Niet uniek denk ik, maar goed, wat is je punt?quote:Op maandag 23 april 2012 23:38 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Ik vind het al bijzonder genoeg dat we op een planeet leven die precies in evenwicht is, waar er ondanks dat er veel onschuldige mensen dood gaan (waar ik ook niet bij kan) gewoon zoveel miljard blijven leven op een dag. Je kan snel de normale dingen weg redeneren maar dat is best bijzonder.

Ik heb het ook niet speciaal over de geboden. Dat mensen elkaar de hersenen inslaan heeft in de Bijbel een achtergrond, je kan er mee eens zijn of niet maar de Bijbel heeft wel voor veel dingen een verklaring. Sommige dingen ook niet, zoals waarom God het kwaad zo toe laat weet ik ook niet, maar dat is dan het onbereikbare aan een God. Punt twee is dan nog dat je het moet geloven.quote:Nee zo is het niet. Het is bijvoorbeeld niet zo dat wij het niet leuk vinden als iemand een dierbare van je vermoord omdat God dat in een van z'n geboden zegt. Dat is zo omdat wij als mens zo zijn. En als ze dat duizenden jaren geleden opgeschreven hebben, en gezegd hebben dat het het woord van God is, prima, maar dan draai je het alleen om. Want Kain vond het ook niet leuk dat hij z'n broer vermoord had, terwijl God die geboden toen nog niet eens gegeven had.
Ja, de gewone dingen die we om ons heen zien zijn, volgens gelovigen in God, door hem geschapen. Daarom als je gelooft dat een God de wereld heeft geschapen, kan je het ook zien. Maar je kan ook eeuwen wachten tot de wetenschap verklaart waarom je iets ziet, dan ben je feitelijker misschien wat juister ingevoerd, maar je leven is dan al voorbij. Dat wij dingen ervaren in ons leven duidt er volgens mij op dat we een doel hebben in het leven, en zo'n doel komt naar mijns inziens van een God.quote:En dat is het "gevaarlijke" waar je met gelovige altijd op stuit. Je kan het bewijs zo makkelijk zien, als je maar wil. Maar als dat bewijs er daadwerkelijk is, dan moet ik het kunnen zien, of ik het nou wil of niet.

Wat wil je nou precies duidelijk maken?quote:Op maandag 23 april 2012 23:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Lucas 11
5 Daarop zei Hij tegen hen: ‘Stel dat je midden in de nacht naar een van je vrienden gaat om te vragen: “Vriend, leen me drie broden, 6 want een vriend van me is na een lange reis bij mij aangekomen en ik heb niets om hem voor te zetten.” 7 Zou die ander daarbinnen antwoorden: “Val me niet lastig. De deur is al op slot en mijn kinderen en ik liggen in bed. Ik kan niet opstaan om ze je te geven”? 8 Welnee, hij staat op en geeft je wat je nodig hebt; is het niet omdat je zijn vriend bent, dan toch vanwege je vrijpostigheid. 9 Ik zeg jullie: vraag en jullie zal gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 10 Want ieder die vraagt, krijgt; wie zoekt, vindt; en voor wie klopt, zal worden opengedaan. 11 Welke vader onder jullie zal zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats daarvan een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, slecht als je bent, het goede weten te geven aan je kinderen, hoeveel te meer zal dan de hemelse Vader de heilige Geest geven aan degenen die Hem erom vragen.’
Ik ken een kindje dat tot god bad of hij ervoor kon zorgen dat zijn vader zijn moeder niet meer sloeg.
Het gebed werd niet verhoord.

god is doofquote:Op maandag 23 april 2012 23:50 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Wat wil je nou precies duidelijk maken?

Het ging mij er om dat hij met voorbeelden komt over hoe wreed God is, in dit voorbeeld kan je dat ook niet ontkennen, maar we zouden ook allemaal dood kunnen gaan over een minuut. Dat gebeurt niet, op de één of andere manier leven we met zijn allen op een stabiele planeet waarin dat niet gebeurt. Dat we op zo'n stabiele planeet leven vind ik op zich zelf al een godswonder. Waarom zou het niet uniek zijn?quote:Op maandag 23 april 2012 23:47 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dat is heel bijzonder. Niet uniek denk ik, maar goed, wat is je punt?

Daarvoor verwijs ik je even terug naar deze posts eerder in dit topic:quote:Op maandag 23 april 2012 23:56 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Het ging mij er om dat hij met voorbeelden komt over hoe wreed God is, in dit voorbeeld kan je dat ook niet ontkennen, maar we zouden ook allemaal dood kunnen gaan over een minuut. Dat gebeurt niet, op de één of andere manier leven we met zijn allen op een stabiele planeet waarin dat niet gebeurt. Dat we op zo'n stabiele planeet leven vind ik op zich zelf al een godswonder. Waarom zou het niet uniek zijn?

Als ik niet goed kan voetballen en ik ga in de spits bij Feyenoord staan dan loop ik ook het risico door een volle Kuip uitgefloten te worden.quote:Op dinsdag 24 april 2012 00:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik vind het een beetje triest dat jullie Kingdom34 elke keer zitten te bashen, volgensmij is het duidelijk iemand die een beetje anders is, misschien een autistische stoornis of iets dergelijks heeft, gezien dat hij 'praten' nogal letterlijk nam, maar dat je dan allemaal dingen als kleuter gaat roepen vind ik alleen maar aantonen dat je geen enkel begrip kan tonen. Bij mij dachten ze dat ik misschien autisme Asperger zou kunnen hebben (niet officiëel dus) en ik heb zelf nogal moeite met mezelf inleven, maar ik kan mij wel dusdanig goed inleven dat ik goed kan begrijpen dat dit erg moeilijk is voor zo'n jongen. Dat je tegen iemand die laagbegaafd is zo tekeer gaat vind ik ronduit triest, ook al heeft zo iemand nogal extreme standpunten die niet rationeel zijn. (Ik ben het ook niet met hem eens zoals duidelijk bleek, maar ik blijf gewoon vriendelijk.) Waar ik dan niks van kan begrijpen is dat jullie, waarbij jullie je wel normaal kunnen inleven, blijkbaar geen enkel begrip kunnen tonen terwijl ik hier juist degene zou moeten zijn die daar een beperking in heeft.

Ja, maar als jij niet kunt voetballen, maar dat snap je niet, omdat je daarvoor beperkt bent, en je fluit zo iemand uit terwijl je WEET dat dat zo is, DAN is het triest. Als niemand het weet is het logisch ja.. maar het lijkt mij vrij duidelijk dat we hier niet te maken hebben met iemand zoals in de vergelijking die jij geeft.quote:Op dinsdag 24 april 2012 00:16 schreef UltraR het volgende:
[..]
Als ik niet goed kan voetballen en ik ga in de spits bij Feyenoord staan dan loop ik ook het risico door een volle Kuip uitgefloten te worden.

hilarisch, kingdom34 is zo gelovig dat men hier zelfs oprecht aan z'n geestelijke vermogens gaat twijfelen en maar uit medelijden er niet meer op ingaatquote:Op dinsdag 24 april 2012 01:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar als jij niet kunt voetballen, maar dat snap je niet, omdat je daarvoor beperkt bent, en je fluit zo iemand uit terwijl je WEET dat dat zo is, DAN is het triest. Als niemand het weet is het logisch ja.. maar het lijkt mij vrij duidelijk dat we hier niet te maken hebben met iemand zoals in de vergelijking die jij geeft.

Dit komt al dicht in de buurt:quote:Op dinsdag 24 april 2012 05:15 schreef Scabies het volgende:
[..]
hilarisch, kingdom34 is zo gelovig dat men hier zelfs oprecht aan z'n geestelijke vermogens gaat twijfelen en maar uit medelijden er niet meer op ingaat

Wacht even... Dus God schept de mens naar zijn evenbeeld, kort daarna vindt hij dat die mensen zo verschrikkelijk zondig zijn dat ze er hun hele verdere leven voor moeten lijden, dan stuurt hij zijn zoon (die hij eigenlijk op een of andere manier ook weer zelf is) die wordt gekruisigd (zonder dat hij daar zelf op zat te wachten, anders was Judas wel de grote held geweest) waarna de mensen nog wel zondig zijn, maar zich niet meer aan het OT hoeven te houden terwijl dat wel onverkort van kracht blijft. Zeker voor de Joden, want die moeten zich nog wel houden aan die strafwetten.quote:Op maandag 23 april 2012 20:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij geen kaas van de Bijbel gegeten of wel?
Waarvoor diende de Wet?
Juist! Ter vergeving van onze zonden.
De Wet was een beschuldiging tegen de joden, dat ze zondig waren.
Maar wat zegt Kol 2:14?
''en het met de hand geschreven document dat tegen ons [getuigde], hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen.''
Precies, deze geschreven wet is weg door het offer van Jezus.
Wij zijn allen nog altijd zondig, maar hebben niet meer de Wet voor onze zonden(waardoor we bv geen offers meer hoeven te brengen). Echter Jezus gaf zijn bloed als een losprijs voor onze zonden.
Bekrachtigde daarmee het nieuwe verbond namens zijn bloed dat de oude Wet verving/vervulvde.
En zo zijn er meer teksten.
Iemand die de Wet volgt, en bv nog offert ofzo, is per definitie GEEN christen.
Iemand die de Wet nog opvolgt is een jood. Omdat iemand die in Jezus gelooft hiermee de vervulling vd Wet ondersteunt en het verbond van Christus.
Die de oude Wet vervangt.
Je moet het NT verwerpen als je de Wet nog van toepassing vindt.
Een christen baseert zich juist vooral op het NT, en die NT leert dat de Wet niet meer geldt.
Juist een jood verwerpt die NT wel.

Sorry, maar als iemand debiele opmerkingen plaatst op een forum, dan vraagt hij erom om uitgelachen te worden. Hoe zwakbegaafd ook. Die kunnen zich namelijk ook aanpassen aan hun situatie. Een zwakzinnige weet heel goed dat hij niet normaal is.quote:Op dinsdag 24 april 2012 01:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar als jij niet kunt voetballen, maar dat snap je niet, omdat je daarvoor beperkt bent, en je fluit zo iemand uit terwijl je WEET dat dat zo is, DAN is het triest. Als niemand het weet is het logisch ja.. maar het lijkt mij vrij duidelijk dat we hier niet te maken hebben met iemand zoals in de vergelijking die jij geeft.

Je kunt ook niet aan je primaire impulsen toegeven en zo'n persoon gewoon negeren, als na een tijdje blijkt dat een normale discussie er niet in zitquote:Op dinsdag 24 april 2012 07:29 schreef Jigzoz het volgende:
Sorry, maar als iemand debiele opmerkingen plaatst op een forum, dan vraagt hij erom om uitgelachen te worden. Hoe zwakbegaafd ook.

Volgens mij zijn wij het met elkaar eensquote:Op maandag 23 april 2012 23:17 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar mensen kunnen persoonlijk nooit weten wat God precies met je wil. Je kan het inderdaad in grote lijnen uit de Bijbel halen, je kan zelf ook goed voelen wat wel en niet goed is, maar ik geloof niet dat mensen tot in detail weten wat God van ze vraagt.
Ik geloof niet dat het Gods de bedoeling is. Eerlijk gezegd: ik heb geen antwoord. Antwoord staat trouwens ook niet in de bijbel, hoewel de vraag er ook genoemd staat. Bijvoorbeeld in Habakuk. 'Waarom toont u mij dit onheil en ziet u zelf de ellende aan? Ik zie slechts verwoesting en geweld, opkomende twist en groeiende tweedracht.' of in een Psalm: 'Waarom, Heer, bent u zo ver en verbergt u zich in tijden van nood?quote:Op maandag 23 april 2012 23:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Waarom verdrinken er dan onschuldige kinderen in een tsunami, is dat ook gods bedoelling?
Of gods wraak?
Gedeeltelijk eens. Maar je ziet in het oude testament ook de genadige God. Telkens als het joodse volk, of een joodse koning verkeerd bezig is, biedt God ook altijd hoop. Onder andere door middel van profetieën over een verlosser. Die verlosser is Jezus.quote:Op maandag 23 april 2012 23:36 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nieuwe testament: ja, in grote lijnen is Jezus idd wel een geschikte vent.
Oude testament: ab-so-luut niet! God is een kwade, wraakzuchtige, egocentrische sadist.

Dan kan je met deze benadering dit rustig doortrekken naar de Islam als vervolg van het verhaal.quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:07 schreef Jovatov het volgende:
Je kan het afdoen als inlegkunde, maar ik zie het oude en nieuwe testament toch zeker wel als één doorlopend verhaal. Dwars door de vele boeken, schrijvers en duizenden jaren heen

De lijn van genade en vergeving valt niet echt door te trekken in de islam. Daarnaast kan je het eigenlijk niet doortrekken aangezien de koran het oude en nieuwe testament afdoet als teksten met veel vertalingsfouten. Alleen de koran is de echte waarheid.quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan kan je met deze benadering dit rustig doortrekken naar de Islam als vervolg van het verhaal.

Net zo min in de Torah. Nep-argument !quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:32 schreef Jovatov het volgende:
De lijn van genade en vergeving valt niet echt door te trekken in de islam.
En dat is zo. De Bijbel staat bol van de vertaalfouten, net zoals de Koran. Dit hebben ze dus ook al gemeen.quote:Daarnaast kan je het eigenlijk niet doortrekken aangezien de koran het oude en nieuwe testament afdoet als teksten met veel vertalingsfouten. Alleen de koran is de echte waarheid.
Dit is nog steeds een sekte binnen het christendom, niet in het jodendom en niet in de islam. Stro-argument.quote:Dus nee. Dat kan je niet zo rustig doortrekken. Ook de mormonen zou je trouwens met deze traditie door kunnen trekken, maar die doen wat mij betreft een heel aantal vreemde dingen (mensen dopen na hun dood onder andere).

Oneens. In de Koran is, in wat ik er vanaf weet, geen of in elk geval veel minder genade en vergeving te vinden dan in de torah. Daarnaast staat de koran niet in de gehele christelijke traditie maar wijst het het oude en nieuwe testament af. Je kan de lijn dus niet zomaar doortrekken naar de koran.quote:
Er staan geheid vertaalfouten in de bijbel. Maar deze zijn, naar mijn mening, niet significant genoeg om het compleet af te doen. De bijbel is verbazingwekkend goed overgedragen in al die jaren.quote:[..]
En dat is zo. De Bijbel staat bol van de vertaalfouten, net zoals de Koran. Dit hebben ze dus ook al gemeen.
Tja, het is maar hoe je het definieert. in de koran speelt Isa (Jezus) een rol, bij de mormonen speelt Jezus een rol. De Koran heeft haar eigen boek, de Mormonen hebben hun eigen boek dat belangrijker wordt geacht dan de bijbel. Overigens om precies dezelfde reden: vertaalfouten.quote:[..]
Dit is nog steeds een sekte binnen het christendom, niet in het jodendom en niet in de islam. Stro-argument.

Wikipedia is een informatie site (wat niet altijd klopt en zeker als het gaat om religie) en de link wat ik plaatste is precies en accuraat. Het is niet de site maar het onderwerp waar het over gaat.quote:Op maandag 23 april 2012 19:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je kraakt wikipedia als bron af (terecht overigens), maar geeft zelf een fortunecity site als bewijs?
Echt?
Het is niet waargenomen en als je bedoeld dat men paar jaren geleden is waargenomen wil niet zeggen dat in het verleden hetzelfde is geweest wat de situatie nu is en wat men nu waarneemt.quote:Op maandag 23 april 2012 19:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ze hebben het over een aantal jaren geobserveerd, zoals je in de bron kunt lezen.
Dit gaat niet werken, jullie spelen een spelletje en ik ben maar alleen tegen een zooitje Atheïsten met verschillende vragen wat eigenlijk bijna hetzelfde is, dus dat heeft geen zin om daar op in te gaan.quote:Op maandag 23 april 2012 19:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Neen, jij begrijpt denk ik helemaal niet wat ik bedoel. Je voorbeelden slaan kan noch wal en bevatten onwaarheden. Als jij daarmee het atheïsme in een verdomhoekje wilt plaatsen dan sla je de plank toch gewoon mis?
En met onwaarheden doel ik bij deze op wat jij claimt over Hitler en Darwin.
Over Stalin had je wel gelijk, dat hij atheïst was die veel moorden op zijn geweten heeft, maar hij pleegde die daden niet uit naam van het atheïsme, enkel vanuit zijn eigen grootheidswaanzin.
Nogmaals causaliteit vs correlatie.
[..]
Ach ja, ik zie dat ik geen vraag in vraag vorm had neergezet...my bad.
Anyways wat ik wilde weten is waar je die onzin vandaan haalt?
Ik kan je nu al aangeven dat het sociaal-darwinisme welke Hitler op bepaalde momenten heeft aangehaald iets is wat helemaal niks te maken heeft met de evolutietheorie, sterker nog Charles Darwin vond het een nogal absurd idee en wilde er ook niks mee te maken hebben en is daar vel tegen leer getrokken. sociaal-darwinisme was ook tijdens het leven van Darwin gespreksstof.
Ik zag je overigens een opmerking maken over dat evolutionist het zelfde is als atheïst en ook hier zit je niet een klein beetje fout, maar echt compleet.
Je zou je eens echt moeten gaan verdiepen in de materie in plaats enkel maar aan te nemen wat wat creationistische websites claimen hierover.
Als er iets is waar creationisten een handje van hebben is het wel liegen over dit soort onderwerpen.
Wellicht een goede youtube reeks voor je zou deze zijn:
Typische mensen die geen Bijbel kennis hebben.quote:Op maandag 23 april 2012 19:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Das deels waar. 2e deel is inderdaad waar.
1e deel niet! De Bijbel liep ver voor de wetenschap aan met bv:
-Gezondheidszorg(quarantaine bv)
-Dat aarde rond was terwijl wetenschap nog zei: Plat.
Wat bedoel je daarmee, kan je eens specifiek uitleggen door wat verzen erbij te plaatsen?quote:Beetje kort door de bocht.
Bepaalde regels zijn nog wel van toepassing maar de Wet niet meer.
Je zult echt zelf grondig onderzoek moeten doen naar de Bijbel om te weten wat van belang is voor christenen en wat door dingen uit het NT komen te vervallen(oa door offer van Jezus).
Het is niet geobserveerd, het is getracht te fabriceren wat nooit is gelukt met aminozuren te creëren met giftige stoffen.quote:Op maandag 23 april 2012 19:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Evolutie is niet enkel in het laboratorium geobserveerd, maar ook in de open natuur.
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-speciation.html
http://www.talkorigins.org/faqs/speciation.html
http://www.dailykos.com/s(...)n-observed-in-a-lab-
http://news.bbc.co.uk/2/hi/6896753.stm
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
Een link over veel voorkomende "verwarringen" met betrekking tot evolutie:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-misconceptions.html
Je moet je wellicht afvragen of jouw kennis over evolutie wel voldoende is om er überhaupt een mening over te hebben, ik neig er naar om te zeggen dat dit niet het geval is.
Edit: Beste Kingdom34; Ik bedenk me net dat het inderdaad erg goed voor je zou zijn om de youtube reeks "Foundational Falsehood of Creationism", die ik hierboven al had genoemd, te bekijken, het enige nadeel van de serie is dat AronRa nogal snel praat en het is dan wel een voordeel als je Engels goed is.
De wetenschap heeft de Bijbel lang niet ontkracht, dat zijn de feiten.quote:Op maandag 23 april 2012 19:51 schreef Semisane het volgende:
[..]
Al zou het waar zijn dat de bijbel ver voorliep op de wetenschap dan is dat tegenwoordig absoluut niet meer het geval.
Dat is ook de reden waarom je voor kennis over de wereld/Universum om ons heen bij de wetenschap moet zijn en niet de bijbel.
Overig wist men in de klassieke oudheid al dat de wereld rond was.
Wat voor Contradicties zijn lastig? plaats even wat verzen graag dan alleen kakelen, dat kunnen Atheïsten erg goed. Wil je Contradicties pak dan de Koran daar zit er vol mee.quote:Op maandag 23 april 2012 19:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja zeg het maar:
http://www.skepticsannotatedbible.com/contra/otlaw.html
Het lijkt me dat men toch selectief om moet gaan met zowel het OT als het NT wil je concluderen dat de wetten uit het OT niet moeten worden gevolgd.
Contradicties zijn lastig.

Mee eens, de Koran is anti Christen en Joods dat is een feit, sterker nog de God van de Koran beveelt Mohammed en zijn volgelingen dood//verban de mensen van het boek dat zijn dus de Christenen en de joden. Daarom zijn er geen Joden in Landen waar de islam heerst en waar de Christenen in Islamitische landen zitten worden vervolgd en vermoord. Dat is niet wat de Bijbel leert moorden van mensen die geen Christen of Joods zijn de Koran wel.quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:47 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Oneens. In de Koran is, in wat ik er vanaf weet, geen of in elk geval veel minder genade en vergeving te vinden dan in de torah. Daarnaast staat de koran niet in de gehele christelijke traditie maar wijst het het oude en nieuwe testament af. Je kan de lijn dus niet zomaar doortrekken naar de koran.
Een lijn die wel te vinden is vanaf torah tot en met Jezus. Ander voorbeeld: het lammetje dat geslacht wordt met Pesach. Mooi symbool voor hoe Jezus (als een lam) naar de slachtbank wordt gebracht.
Dat komt omdat er ook valse manuscript zijn gevonden wat de NIV vertaling gebruikt, goeie vertaling van de verkeerde manuscript. Dus niets mis met de vertaling die zijn goed, maar wat ze gebruikte is niet goed. Spelfouten is niet zo van belang, als het maar duidelijk is wat het bedoeld en de Bijbel is daar heel duidelijk in net zoals de Koran duidelijk is, zelfs de Koran zegt dat de Bijbel de ware woord is van God en daarna zegt de Koran dood ze de mensen van het boek dat is pas een tegenspraak.quote:Er staan geheid vertaalfouten in de bijbel. Maar deze zijn, naar mijn mening, niet significant genoeg om het compleet af te doen. De bijbel is verbazingwekkend goed overgedragen in al die jaren.
En beide boeken gebruiken de Bijbel als bron, dat is zowat de punt. En Mormonen zijn geen Christenen. Daarom is de Bijbel gewoon een echte boek van Gods woord en niet de Koran of de Mormoonse Bijbel dat is verpest zodra mensen zijn eigen wil en behoeftes toepassen en de ware teksten schrappen.quote:Tja, het is maar hoe je het definieert. in de koran speelt Isa (Jezus) een rol, bij de mormonen speelt Jezus een rol. De Koran heeft haar eigen boek, de Mormonen hebben hun eigen boek dat belangrijker wordt geacht dan de bijbel. Overigens om precies dezelfde reden: vertaalfouten.
Je zou het christendom ook prima als sekte binnen het jodendom kunnen afdoen, zo is het in elk geval begonnen.

Dan heb je ofwel de Torah ofwel de Koran of beiden nog niet gelezen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:47 schreef Jovatov het volgende:
Oneens. In de Koran is, in wat ik er vanaf weet, geen of in elk geval veel minder genade en vergeving te vinden dan in de torah.
Dat is dus een groot misverstand. De Koran volgt de Torah tot en met Mozes en gaat zelfs deels mee in het N.T. De oudste Koran-teksten zijn zelfs in het Aramees-Arabisch geschreven. Je weet toch dat het Aramees de taal is van de vroeg-koptische christenen ? Je moet er anders eens " De omstreden bronnen van de Islam " van Mulder & Milo er eens op naslaan.quote:Daarnaast staat de koran niet in de gehele christelijke traditie maar wijst het het oude en nieuwe testament af.
Kan je perfect.quote:Je kan de lijn dus niet zomaar doortrekken naar de koran.
Wat dit voorbeeld hier mee te maken heeft is me een raadsel. En omdat je het er toch over hebt: Dit komt uit de Mithras ( Perzisch ) cultus.quote:Een lijn die wel te vinden is vanaf torah tot en met Jezus. Ander voorbeeld: het lammetje dat geslacht wordt met Pesach. Mooi symbool voor hoe Jezus (als een lam) naar de slachtbank wordt gebracht.
Dat is wat ze jou wijs gemaakt hebben. Zelfs in de Septuagint ( +/- 200 v.C.) zitten er al een boel vertaalfouten ) en dan heb ik het nog niet over het N.T. waar schaamteloze wijzigingen en bijschrijfsels aan zijn toegevoegd.quote:Er staan geheid vertaalfouten in de bijbel. Maar deze zijn, naar mijn mening, niet significant genoeg om het compleet af te doen. De bijbel is verbazingwekkend goed overgedragen in al die jaren.
Dan heb je zo te zien ook het boek Mormon niet gelezen. Dat Jezus 40 dagen in Amerika heeft doorgebracht is duidelijk géén vertaalfout. Je bent hier appels met citroenen aan 't vergelijken.quote:Tja, het is maar hoe je het definieert. in de koran speelt Isa (Jezus) een rol, bij de mormonen speelt Jezus een rol. De Koran heeft haar eigen boek, de Mormonen hebben hun eigen boek dat belangrijker wordt geacht dan de bijbel. Overigens om precies dezelfde reden: vertaalfouten.
Dat is ook al onjuist. Het christendom is geen afscheuring van het jodendom, maar een helleense mysterieversie op joodse achtergrond en aanvankelijk enkel voor helleense joden bedoeld.quote:Je zou het christendom ook prima als sekte binnen het jodendom kunnen afdoen, zo is het in elk geval begonnen.

Wanhopige vragen van een Atheist. Wat heeft dat met God te maken?quote:Op maandag 23 april 2012 23:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Of gods wraak?

Het is een opeenvolging van zomer- en winterlagen. Tenzij een jaar meer dan vier seizoenen kan omvatten valt er verder weinig aan te doen, lijkt me.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Het is niet waargenomen en als je bedoeld dat men paar jaren geleden is waargenomen wil niet zeggen dat in het verleden hetzelfde is geweest wat de situatie nu is en wat men nu waarneemt.

Toegegeven: ik heb de koran niet geheel gelezen. Wat ik wel weet is dat de islam/koran het oude en nieuwe testamtent (is dus onder andere ook de torah) volledig afdoet als onwaar en zelf zijn eigen 'ware' versie presenteert. Inderdaad wel met verhalen over Ibrahim (Abraham) en Yusuf (Jozef).quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan heb je ofwel de Torah ofwel de Koran of beiden nog niet gelezen.
[..]
Dat is dus een groot misverstand. De Koran volgt de Torah tot en met Mozes en gaat zelfs deels mee in het N.T. De oudste Koran-teksten zijn zelfs in het Aramees-Arabisch geschreven. Je weet toch dat het Aramees de taal is van de vroeg-koptische christenen ? Je moet er anders eens " De omstreden bronnen van de Islam " van Mulder & Milo er eens op naslaan.
[..]
Kan je perfect.
[..]
Wat dit voorbeeld hier mee te maken heeft is me een raadsel. En omdat je het er toch over hebt: Dit komt uit de Mithras ( Perzisch ) cultus.
Tuurlijk zitten er vertaalfouten in. Geloof ik best. Wijzigingen in het NT kan ik ook inkomen. Drie die ik zo kan opnoemen zijn het einde van Marcus, toevoeging aan het Onze Vader en de drie eenheid zoals verwoord aan het eind van 1 Johannes.quote:[..]
Dat is wat ze jou wijs gemaakt hebben. Zelfs in de Septuagint ( +/- 200 v.C.) zitten er al een boel vertaalfouten ) en dan heb ik het nog niet over het N.T. waar schaamteloze wijzigingen en bijschrijfsels aan zijn toegevoegd.
Volgens mij volg je mijn argument niet helemaal. Ik probeer een aantal overeenkomsten neer te zetten tussen de islam (koran) en de mormonen (boek van mormon). Beide staan in traditie van de abrahmistische God. Beide hebben een eigen boek wat ze belangrijker vinden dan de boeken die er al waren en daar geven ze beide hetzelfde argument voor: de oudere boeken zitten vol met vertaalfouten.quote:[..]
Dan heb je zo te zien ook het boek Mormon niet gelezen. Dat Jezus 40 dagen in Amerika heeft doorgebracht is duidelijk géén vertaalfout. Je bent hier appels met citroenen aan 't vergelijken.
Als je het zo bekijkt dan zou je het toch prima als een joodse sekte kunnen beoordelen? Sowieso is de grens tussen sekte/dominatie enzovoorts niet altijd even helder.quote:[..]
Dat is ook al onjuist. Het christendom is geen afscheuring van het jodendom, maar een helleense mysterieversie op joodse achtergrond en aanvankelijk enkel voor helleense joden bedoeld.

Die redenering kan ik niet volgen. Dus omdat de mens bang is voor god is de bijbel betrouwbaar?quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:29 schreef Kingdom34 het volgende:
Weet je wat God heeft gezegd, wie toevoegt of verwijderd van mijn woorden zullen gestraft worden.
Daarom is de Bijbel zo betrouwbaar.

Jij hebt vast nooit de Bijbel gelezen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Dan heb je ofwel de Torah ofwel de Koran of beiden nog niet gelezen.
Mohammed was nooit een Koptische Christen geweest gewoon een Arabier en daar stichtte hij de islam. Toen was er geen Koptische Christen in die tijd dat kwam pas nadat ze werden veroverd door de islam.quote:Dat is dus een groot misverstand. De Koran volgt de Torah tot en met Mozes en gaat zelfs deels mee in het N.T. De oudste Koran-teksten zijn zelfs in het Aramees-Arabisch geschreven. Je weet toch dat het Aramees de taal is van de vroeg-koptische christenen ? Je moet er anders eens " De omstreden bronnen van de Islam " van Mulder & Milo er eens op naslaan
Zelf geen voorbeeld geven?quote:Kan je perfect.
Bron graag.quote:Wat dit voorbeeld hier mee te maken heeft is me een raadsel. En omdat je het er toch over hebt: Dit komt uit de Mithras ( Perzisch ) cultus.
Welke bijschrijving dan? Toon even aan niet alleen kakelen graag.quote:Dat is wat ze jou wijs gemaakt hebben. Zelfs in de Septuagint ( +/- 200 v.C.) zitten er al een boel vertaalfouten ) en dan heb ik het nog niet over het N.T. waar schaamteloze wijzigingen en bijschrijfsels aan zijn toegevoegd.
Ik denk dat jij een heel ander verhaal van maakt dan hij bedoelde?quote:Dat is ook al onjuist. Het christendom is geen afscheuring van het jodendom, maar een helleense mysterieversie op joodse achtergrond en aanvankelijk enkel voor helleense joden bedoeld.

Het kan ook gebeuren door extreme kou omdat de aarde behoorlijk van langs kreeg tijdens de vloed.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het is een opeenvolging van zomer- en winterlagen. Tenzij een jaar meer dan vier seizoenen kan omvatten valt er verder weinig aan te doen, lijkt me.

Dat is wat jij ervan maakt, er staat op voeg niets toe of haal iets van af zal worden gestraft.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die redenering kan ik niet volgen. Dus omdat de mens bang is voor god is de bijbel betrouwbaar?
Terwijl er aantoonbare onzin in staat.

Je hebt gelijk, ik zal me niet in mengen tussen jou en hemquote:Op dinsdag 24 april 2012 10:57 schreef Jovatov het volgende:
Hartstikke fijn dat je ook op ATON reageert, maar zo gaan er wel twee verhalen door elkaar heenlopen. Bevordert niet echt de duidelijkheid, zo die er was.

Primaquote:Op dinsdag 24 april 2012 11:01 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik al me niet in mengen tussen jou en hemGeen probleem hoor
![]()
Ik zie alleen wat anders wat hij beweerd, maar goed hij is van jou

Ik heb de Koran gelezen en het zal je verbazen dat de Koran juist naar de Bijbel leidquote:Op dinsdag 24 april 2012 11:01 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Prima
Ik zie overigens ook dingen anders dan jij beweert, maar zo ingewikkeld zullen we het maar niet maken.

Yep. Tuurlijk. De meeste moslims hebben na het lezen van de koran dan ook direct een bijbel aangeschaft.quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:08 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik heb de Koran gelezen en het zal je verbazen dat de Koran juist naar de Bijbel leid

Toon even aan niet alleen kakelen graag.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Het kan ook gebeuren door extreme kou omdat de aarde behoorlijk van langs kreeg tijdens de vloed.
Volgens de commentaren stuurde God twee grote Is kometen naar de Noor en zuid as ( om even snel te zeggen) van de Aarde zodat dieren binnen paar uren waren bevroren en behoorlijk sneeuwde wat wij nu niet een kennen hoe toen het was.
Vandaar dat toen heel anders was dan wij nu kennen.
Bevroren staande mammoeten die werden gevonden met de maaginhoud van deze dieren werden vol met gras en bladeren gevonden die niet is verteerd. kan alleen gebeuren tijdens extreme kou iets van 300 graden in de min. Dat is ook een theorie wat ook nog eens goed past bij de vondst.

Iemand beperkt en autistisch noemen zonder dat je dat kan weten is ook niet erg aardig hoor.quote:Op dinsdag 24 april 2012 01:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]

Dat is zoals ik al gezegd heb maar pas na Mozes ( Exodus ) en vanaf dan wijst de Koran de Torah af ( ik ook, gezien het van geen kanten meer klopt ). Maar dat zien we net zo met het christendom. Men wil wel de voorgeschiedenis, net zoals de Tenach en de Koran, maar gaat dan zijn eigen weg. Het is niet part 1, part 2 en part 3, maar zeker geen totale afwijzing. Enkel voldoende om er een historische waarde aan te geven. Maar het zijn alle drie koekoeksjongen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:51 schreef Jovatov het volgende:
Toegegeven: ik heb de koran niet geheel gelezen. Wat ik wel weet is dat de islam/koran het oude en nieuwe testament (is dus onder andere ook de torah) volledig afdoet als onwaar en zelf zijn eigen 'ware' versie presenteert. Inderdaad wel met verhalen over Ibrahim (Abraham) en Yusuf (Jozef).
Is dus niet zo.quote:Mijn grote punt is dus dat de koran de bijbel afwijst. Dáárom vind ik niet dat je de lijn kan doortrekken.
Deels wel, net zoals de Koran.quote:Het voorbeeld is een voorbeeld dat de lijn die in de torah zit wél doorgezet wordt in het nieuwe testament.
Koran ook.quote:En zo zijn er nog veel meer heen- en terugwijzingen door heel de bijbel heen.
Moet jij maar hier eens vertellen wat die invulling betekend. Daar ben ik nu eens zéér benieuwd naar zie !quote:Jezus wijst het oude testament niet af, sterker nog, hij vervult het oude testament.
Niet meer of min als de Tenach en de Bijbel.quote:De koran vertelt een heel ander verhaal, maar goed, volgens mij, heb ik mijn standpunt nu duidelijk genoeg neergezet.
OK, daar zijn we het al eens.quote:Tuurlijk zitten er vertaalfouten in. Geloof ik best. Wijzigingen in het NT kan ik ook inkomen. Drie die ik zo kan opnoemen zijn het einde van Marcus, toevoeging aan het Onze Vader en de drie eenheid zoals verwoord aan het eind van 1 Johannes.
Deze Jezus-versie hoort enkel thuis in het N.T. en niet in het O.T.quote:Maar deze wijzigingen veranderen weinig aan het verhaal over Jezus, die leefde zonder zonde, stierf én weer opstond. Dat is het verhaal van de bijbel, van het oude en nieuwe testament.
Zoals ik al kon vermoeden: Je hebt zelfs niet eens het boek Mormon gelezen en jij komt mij hier vertellen dat ik je niet kan volgen. Nu zijn de rapen gaar !quote:Volgens mij volg je mijn argument niet helemaal. Ik probeer een aantal overeenkomsten neer te zetten tussen de islam (koran) en de mormonen (boek van mormon). Beide staan in traditie van de abrahmistische God. Beide hebben een eigen boek wat ze belangrijker vinden dan de boeken die er al waren en daar geven ze beide hetzelfde argument voor: de oudere boeken zitten vol met vertaalfouten.
Wat Jezus in Amerika hier mee te maken heeft volg ik niet.

Wellicht omdat je de vragen gewoon weg niet heb beantwoord of omdat je antwoorden gewoon weg niet correct zijn of nergens op slaan?quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:15 schreef Kingdom34 het volgende:
Dit gaat niet werken, jullie spelen een spelletje en ik ben maar alleen tegen een zooitje Atheïsten met verschillende vragen wat eigenlijk bijna hetzelfde is, dus dat heeft geen zin om daar op in te gaan.
Dat is inderdaad simpel, maar dat wel op een manier dat het incorrect is. Hitler erbij halen om te proberen te laten zien dat het atheisme niet goed is slaat namelijk nergens op. Wat zijn daden ook waren, deze deed hij niet uit naam van atheisme. Je vergelijking klopt gewoon weg niet, dat jij dat niet in wilt zien is toch echt je eigen probleem.quote:Ik heb al uitgelegd klaar, iemand halen oude testament erbij over stenigen en ik haalde even Hitler even bij zo simpel is dat.
Het is wel geobserveerd, de links die op gaf spreken daarover. Zowel in het lab als in de natuur zijn er voorbeelden van evolutie, dan jij simpel weg de kennis niet hebt om deze voorbeelden op waarde te schatten is toch echt niet het probleem van biologen.quote:Het is niet geobserveerd, het is getracht te fabriceren wat nooit is gelukt met aminozuren te creëren met giftige stoffen.
Geef mij een feit wat een soort tot een ander soort is veranderd eentje maar.
Daar had ik het niet over, ik gaf enkel aan dat mocht de bijbel ooit een stuk verder zijn geweest als de wetenschap als het aankomt op het verklaren van natuurlijke fenomenen, dan is dit het geval tegenwoordig absoluut niet meer.quote:De wetenschap heeft de Bijbel lang niet ontkracht, dat zijn de feiten.
Ik val de bijbel niet echt aan, ik wijs enkel wat contradicties aan en stel daar mijn vragen over.quote:Wat voor Contradicties zijn lastig? plaats even wat verzen graag dan alleen kakelen, dat kunnen Atheïsten erg goed. Wil je Contradicties pak dan de Koran daar zit er vol mee.
Kijk eens hoe de Atheïsten de Bijbel proberen te aan te vallen door het echte onderwerp te vermijden hoe leven is ontstaan en hun religie te bevestigen

Het enige verschil tussen een atheïst en jij is dat de atheïst geen enkele god accepteert. Jij ook niet, behalve één. Wat andere goden betreft, die gooi jij ook op één hoop als "afgoden".quote:Op dinsdag 24 april 2012 10:33 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Wanhopige vragen van een Atheist. Wat heeft dat met God te maken?

1. De Wet is de Wet van Mozes idd. Heb ik het ook over.quote:Op maandag 23 april 2012 20:48 schreef ATON het volgende:
Niet dus.Met de Wet wordt de Wet van Mozes bedoeld. Dus géén geschuldiging tegen de joden.
Dat staat enkel in de JG bijbel waarvan bekend is dat die wat is ' bijgewerkt '.
Dat zal dan enkel voor de JG's tellen, want in de orriginele versie staat duidelijk in Matt.5 : 17
" Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen."
1. Dat is slechts symbolisch. Een teken van gehoorzaamheid om er niet van te eten.quote:Op maandag 23 april 2012 20:41 schreef BlackLodge het volgende:
Maar waarom zou God dan niet gewild hebben dat wij kennis van goed en kwaad zouden hebben? Waarom wilde God ons dom houden? Waarom vroeg hij waar Adam was (omdat hij zich verstopte omdat hij naakt was)? God is toch alwetend, dan moet hij toch weten waar Adam is? En waarom wist hij dan niet dat Adam en Eva van de appel gingen eten? Dat moet hij van te voren geweten hebben, want hij is alwetend. Waarom zette hij die boom daar dan in eerste instantie neer?
Haha nogmaals:quote:Op maandag 23 april 2012 20:31 schreef MisterSqueaky het volgende:
Aanzienlijk meer dan jij. Wees gerust.
Het oude testament geldt nog volledig. Jezus zegt het, en Jezus overrulen is fout.

Niks zondig. Deze Mozaïsche wetten waren er toen om een gemeenschap te laten functioneren.quote:Op dinsdag 24 april 2012 13:44 schreef bianconeri het volgende:
1. De Wet is de Wet van Mozes idd. Heb ik het ook over.
Dit geheel van wetten gaat wel degelijk over de zondige toestand.
Anders was die wet er al met Adam en Eva om op te volgen.
Dat is een christelijk verzinsel en heeft niks met de Mozaïsche Wet te maken.quote:Maar juist door die zonde dienden de mensen vergeving te krijgen, toendertijd door offers en later werd dit vervuld(en verviel de Wet) door bloed van Jezus.
Leugenaar ! In jullie bijgewerkte bijbel staat ' paal ' terwijl het om een Romeins kruis en zo in het N.T. wordt beschreven.quote:Niet alleen in onze maar in elke Bijbel. Dus ga maar weer nieuwe onzin verzinnen.
Volgens jou sekte, maar dat staat er niet.quote:Niet om afteschaffen maar om te vervullen! De wet ging om de zondige toestand, Jezus vervulde dat. En daarmee verviel de Wet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |