Maar mensen kunnen persoonlijk nooit weten wat God precies met je wil. Je kan het inderdaad in grote lijnen uit de Bijbel halen, je kan zelf ook goed voelen wat wel en niet goed is, maar ik geloof niet dat mensen tot in detail weten wat God van ze vraagt.quote:Op maandag 23 april 2012 23:14 schreef Jovatov het volgende:
[..]
De bijbel wordt gezien als Gods woord. Daarmee zou je kunnen zeggen dat alles wat overeenstemming is met de bijbel, in overeenstemming is met Gods bedoelingen.
Probleem is alleen dat de bijbel zesenzestig boeken bevat, geschreven over een tijdspannen van tweeduizend jaar, met talloze stijlvormen en veel verschillende schrijvers. De bijbel heeft interpretatie nodig, en wat dat betreft ben ik met je eens dat we Gods bedoelingen niet precies zullen doorgronden.
Desondanks ben ik er wel van overtuigd dat de bijbel uiteindelijk, in grote lijnen, wel een verhaal van zonde, vergeving en genade vertelt. En dat is mijns inziens dan ook Gods bedoeling.
Waarom verdrinken er dan onschuldige kinderen in een tsunami, is dat ook gods bedoelling?quote:Op maandag 23 april 2012 23:14 schreef Jovatov het volgende:
Desondanks ben ik er wel van overtuigd dat de bijbel uiteindelijk, in grote lijnen, wel een verhaal van zonde, vergeving en genade vertelt. En dat is mijns inziens dan ook Gods bedoeling.
Nee zo is het niet. Het is bijvoorbeeld niet zo dat wij het niet leuk vinden als iemand een dierbare van je vermoord omdat God dat in een van z'n geboden zegt. Dat is zo omdat wij als mens zo zijn. En als ze dat duizenden jaren geleden opgeschreven hebben, en gezegd hebben dat het het woord van God is, prima, maar dan draai je het alleen om. Want Kain vond het ook niet leuk dat hij z'n broer vermoord had, terwijl God die geboden toen nog niet eens gegeven had.quote:Op maandag 23 april 2012 23:12 schreef Slobeend het volgende:
Maar is het niet gewoon zo dat het christelijk geloof het dichtst bij de werkelijkheid komt qua waarom we leven, wat we om ons heen zien en wat wij mensen elkaar aan doen?
En dat is het "gevaarlijke" waar je met gelovige altijd op stuit. Je kan het bewijs zo makkelijk zien, als je maar wil. Maar als dat bewijs er daadwerkelijk is, dan moet ik het kunnen zien, of ik het nou wil of niet.quote:De Bijbel is gewoon erg realistisch en het geloof in God kan je elke dag zien, als je het wil zien door het te herkennen.
Niet helemaal omdat je die dingen keer op keer kunt testen. Of je nou mijn DNA, die van jou, of die van de paus neemt, we hebben allemaal net zoveel gemeen als met een chimpansee.quote:De evolutietheorie geeft alleen biologische verklaringen, ik weiger alles te reduceren tot het elementaire. Aan de andere kant, mensen willen altijd zekerheid, geloven is een soort zekerheid, maar natuurlijk wel een schijn zekerheid. Daarom begrijp ik die kritiek op christenen wel. Maar je heil zoeken in fysica is net zo'n schijn zekerheid toch?
Dat is God's ondoorgrondelijkheid. Misschien worden er 101 kinderen gered in Amerika van een vliegtuigongeluk omdat er 100 kinderen doodgingen door een tsunami in thailand (ik noem maar wat).quote:Op maandag 23 april 2012 23:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Waarom verdrinken er dan onschuldige kinderen in een tsunami, is dat ook gods bedoelling?
Of gods wraak?
Dus het is een kwestie van boekhouden, als er elders kindertjes gered worden dan zijn die verdronken kinderen niet zo erg, vertel dat de ouders vaneen drenkeling maar eens., kom zeg god is almachtig die kan best wel onschuldige kindjes redden. Bidden helpt toch?quote:Op maandag 23 april 2012 23:30 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Dat is God's ondoorgrondelijkheid. Misschien worden er 101 kinderen gered in Amerika van een vliegtuigongeluk omdat er 100 kinderen doodgingen door een tsunami in thailand (ik noem maar wat).
Heel erg krom allemaal. : /
Nieuwe testament: ja, in grote lijnen is Jezus idd wel een geschikte vent.quote:Op maandag 23 april 2012 23:14 schreef Jovatov het volgende:
Ik vind het al bijzonder genoeg dat we op een planeet leven die precies in evenwicht is, waar er ondanks dat er veel onschuldige mensen dood gaan (waar ik ook niet bij kan) gewoon zoveel miljard blijven leven op een dag. Je kan snel de normale dingen weg redeneren maar dat is best bijzonder.quote:Op maandag 23 april 2012 23:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dus het is een kwestie van boekhouden, als er elders kindertjes gered worden dan zijn die verdronken kinderen niet zo erg, vertel dat de ouders vaneen drenkeling maar eens., kom zeg god is almachtig die kan best wel onschuldige kindjes redden. Bidden helpt toch?
Dat is heel bijzonder. Niet uniek denk ik, maar goed, wat is je punt?quote:Op maandag 23 april 2012 23:38 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Ik vind het al bijzonder genoeg dat we op een planeet leven die precies in evenwicht is, waar er ondanks dat er veel onschuldige mensen dood gaan (waar ik ook niet bij kan) gewoon zoveel miljard blijven leven op een dag. Je kan snel de normale dingen weg redeneren maar dat is best bijzonder.
Ik heb het ook niet speciaal over de geboden. Dat mensen elkaar de hersenen inslaan heeft in de Bijbel een achtergrond, je kan er mee eens zijn of niet maar de Bijbel heeft wel voor veel dingen een verklaring. Sommige dingen ook niet, zoals waarom God het kwaad zo toe laat weet ik ook niet, maar dat is dan het onbereikbare aan een God. Punt twee is dan nog dat je het moet geloven.quote:Nee zo is het niet. Het is bijvoorbeeld niet zo dat wij het niet leuk vinden als iemand een dierbare van je vermoord omdat God dat in een van z'n geboden zegt. Dat is zo omdat wij als mens zo zijn. En als ze dat duizenden jaren geleden opgeschreven hebben, en gezegd hebben dat het het woord van God is, prima, maar dan draai je het alleen om. Want Kain vond het ook niet leuk dat hij z'n broer vermoord had, terwijl God die geboden toen nog niet eens gegeven had.
Ja, de gewone dingen die we om ons heen zien zijn, volgens gelovigen in God, door hem geschapen. Daarom als je gelooft dat een God de wereld heeft geschapen, kan je het ook zien. Maar je kan ook eeuwen wachten tot de wetenschap verklaart waarom je iets ziet, dan ben je feitelijker misschien wat juister ingevoerd, maar je leven is dan al voorbij. Dat wij dingen ervaren in ons leven duidt er volgens mij op dat we een doel hebben in het leven, en zo'n doel komt naar mijns inziens van een God.quote:En dat is het "gevaarlijke" waar je met gelovige altijd op stuit. Je kan het bewijs zo makkelijk zien, als je maar wil. Maar als dat bewijs er daadwerkelijk is, dan moet ik het kunnen zien, of ik het nou wil of niet.
Wat wil je nou precies duidelijk maken?quote:Op maandag 23 april 2012 23:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Lucas 11
5 Daarop zei Hij tegen hen: ‘Stel dat je midden in de nacht naar een van je vrienden gaat om te vragen: “Vriend, leen me drie broden, 6 want een vriend van me is na een lange reis bij mij aangekomen en ik heb niets om hem voor te zetten.” 7 Zou die ander daarbinnen antwoorden: “Val me niet lastig. De deur is al op slot en mijn kinderen en ik liggen in bed. Ik kan niet opstaan om ze je te geven”? 8 Welnee, hij staat op en geeft je wat je nodig hebt; is het niet omdat je zijn vriend bent, dan toch vanwege je vrijpostigheid. 9 Ik zeg jullie: vraag en jullie zal gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 10 Want ieder die vraagt, krijgt; wie zoekt, vindt; en voor wie klopt, zal worden opengedaan. 11 Welke vader onder jullie zal zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats daarvan een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, slecht als je bent, het goede weten te geven aan je kinderen, hoeveel te meer zal dan de hemelse Vader de heilige Geest geven aan degenen die Hem erom vragen.’
Ik ken een kindje dat tot god bad of hij ervoor kon zorgen dat zijn vader zijn moeder niet meer sloeg.
Het gebed werd niet verhoord.
god is doofquote:Op maandag 23 april 2012 23:50 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Wat wil je nou precies duidelijk maken?
Het ging mij er om dat hij met voorbeelden komt over hoe wreed God is, in dit voorbeeld kan je dat ook niet ontkennen, maar we zouden ook allemaal dood kunnen gaan over een minuut. Dat gebeurt niet, op de één of andere manier leven we met zijn allen op een stabiele planeet waarin dat niet gebeurt. Dat we op zo'n stabiele planeet leven vind ik op zich zelf al een godswonder. Waarom zou het niet uniek zijn?quote:Op maandag 23 april 2012 23:47 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dat is heel bijzonder. Niet uniek denk ik, maar goed, wat is je punt?
Daarvoor verwijs ik je even terug naar deze posts eerder in dit topic:quote:Op maandag 23 april 2012 23:56 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Het ging mij er om dat hij met voorbeelden komt over hoe wreed God is, in dit voorbeeld kan je dat ook niet ontkennen, maar we zouden ook allemaal dood kunnen gaan over een minuut. Dat gebeurt niet, op de één of andere manier leven we met zijn allen op een stabiele planeet waarin dat niet gebeurt. Dat we op zo'n stabiele planeet leven vind ik op zich zelf al een godswonder. Waarom zou het niet uniek zijn?
Als ik niet goed kan voetballen en ik ga in de spits bij Feyenoord staan dan loop ik ook het risico door een volle Kuip uitgefloten te worden.quote:Op dinsdag 24 april 2012 00:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik vind het een beetje triest dat jullie Kingdom34 elke keer zitten te bashen, volgensmij is het duidelijk iemand die een beetje anders is, misschien een autistische stoornis of iets dergelijks heeft, gezien dat hij 'praten' nogal letterlijk nam, maar dat je dan allemaal dingen als kleuter gaat roepen vind ik alleen maar aantonen dat je geen enkel begrip kan tonen. Bij mij dachten ze dat ik misschien autisme Asperger zou kunnen hebben (niet officiëel dus) en ik heb zelf nogal moeite met mezelf inleven, maar ik kan mij wel dusdanig goed inleven dat ik goed kan begrijpen dat dit erg moeilijk is voor zo'n jongen. Dat je tegen iemand die laagbegaafd is zo tekeer gaat vind ik ronduit triest, ook al heeft zo iemand nogal extreme standpunten die niet rationeel zijn. (Ik ben het ook niet met hem eens zoals duidelijk bleek, maar ik blijf gewoon vriendelijk.) Waar ik dan niks van kan begrijpen is dat jullie, waarbij jullie je wel normaal kunnen inleven, blijkbaar geen enkel begrip kunnen tonen terwijl ik hier juist degene zou moeten zijn die daar een beperking in heeft.
Ja, maar als jij niet kunt voetballen, maar dat snap je niet, omdat je daarvoor beperkt bent, en je fluit zo iemand uit terwijl je WEET dat dat zo is, DAN is het triest. Als niemand het weet is het logisch ja.. maar het lijkt mij vrij duidelijk dat we hier niet te maken hebben met iemand zoals in de vergelijking die jij geeft.quote:Op dinsdag 24 april 2012 00:16 schreef UltraR het volgende:
[..]
Als ik niet goed kan voetballen en ik ga in de spits bij Feyenoord staan dan loop ik ook het risico door een volle Kuip uitgefloten te worden.
hilarisch, kingdom34 is zo gelovig dat men hier zelfs oprecht aan z'n geestelijke vermogens gaat twijfelen en maar uit medelijden er niet meer op ingaatquote:Op dinsdag 24 april 2012 01:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar als jij niet kunt voetballen, maar dat snap je niet, omdat je daarvoor beperkt bent, en je fluit zo iemand uit terwijl je WEET dat dat zo is, DAN is het triest. Als niemand het weet is het logisch ja.. maar het lijkt mij vrij duidelijk dat we hier niet te maken hebben met iemand zoals in de vergelijking die jij geeft.
Dit komt al dicht in de buurt:quote:Op dinsdag 24 april 2012 05:15 schreef Scabies het volgende:
[..]
hilarisch, kingdom34 is zo gelovig dat men hier zelfs oprecht aan z'n geestelijke vermogens gaat twijfelen en maar uit medelijden er niet meer op ingaat
Wacht even... Dus God schept de mens naar zijn evenbeeld, kort daarna vindt hij dat die mensen zo verschrikkelijk zondig zijn dat ze er hun hele verdere leven voor moeten lijden, dan stuurt hij zijn zoon (die hij eigenlijk op een of andere manier ook weer zelf is) die wordt gekruisigd (zonder dat hij daar zelf op zat te wachten, anders was Judas wel de grote held geweest) waarna de mensen nog wel zondig zijn, maar zich niet meer aan het OT hoeven te houden terwijl dat wel onverkort van kracht blijft. Zeker voor de Joden, want die moeten zich nog wel houden aan die strafwetten.quote:Op maandag 23 april 2012 20:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij geen kaas van de Bijbel gegeten of wel?
Waarvoor diende de Wet?
Juist! Ter vergeving van onze zonden.
De Wet was een beschuldiging tegen de joden, dat ze zondig waren.
Maar wat zegt Kol 2:14?
''en het met de hand geschreven document dat tegen ons [getuigde], hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen.''
Precies, deze geschreven wet is weg door het offer van Jezus.
Wij zijn allen nog altijd zondig, maar hebben niet meer de Wet voor onze zonden(waardoor we bv geen offers meer hoeven te brengen). Echter Jezus gaf zijn bloed als een losprijs voor onze zonden.
Bekrachtigde daarmee het nieuwe verbond namens zijn bloed dat de oude Wet verving/vervulvde.
En zo zijn er meer teksten.
Iemand die de Wet volgt, en bv nog offert ofzo, is per definitie GEEN christen.
Iemand die de Wet nog opvolgt is een jood. Omdat iemand die in Jezus gelooft hiermee de vervulling vd Wet ondersteunt en het verbond van Christus.
Die de oude Wet vervangt.
Je moet het NT verwerpen als je de Wet nog van toepassing vindt.
Een christen baseert zich juist vooral op het NT, en die NT leert dat de Wet niet meer geldt.
Juist een jood verwerpt die NT wel.
Sorry, maar als iemand debiele opmerkingen plaatst op een forum, dan vraagt hij erom om uitgelachen te worden. Hoe zwakbegaafd ook. Die kunnen zich namelijk ook aanpassen aan hun situatie. Een zwakzinnige weet heel goed dat hij niet normaal is.quote:Op dinsdag 24 april 2012 01:12 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar als jij niet kunt voetballen, maar dat snap je niet, omdat je daarvoor beperkt bent, en je fluit zo iemand uit terwijl je WEET dat dat zo is, DAN is het triest. Als niemand het weet is het logisch ja.. maar het lijkt mij vrij duidelijk dat we hier niet te maken hebben met iemand zoals in de vergelijking die jij geeft.
Je kunt ook niet aan je primaire impulsen toegeven en zo'n persoon gewoon negeren, als na een tijdje blijkt dat een normale discussie er niet in zitquote:Op dinsdag 24 april 2012 07:29 schreef Jigzoz het volgende:
Sorry, maar als iemand debiele opmerkingen plaatst op een forum, dan vraagt hij erom om uitgelachen te worden. Hoe zwakbegaafd ook.
Volgens mij zijn wij het met elkaar eensquote:Op maandag 23 april 2012 23:17 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Maar mensen kunnen persoonlijk nooit weten wat God precies met je wil. Je kan het inderdaad in grote lijnen uit de Bijbel halen, je kan zelf ook goed voelen wat wel en niet goed is, maar ik geloof niet dat mensen tot in detail weten wat God van ze vraagt.
Ik geloof niet dat het Gods de bedoeling is. Eerlijk gezegd: ik heb geen antwoord. Antwoord staat trouwens ook niet in de bijbel, hoewel de vraag er ook genoemd staat. Bijvoorbeeld in Habakuk. 'Waarom toont u mij dit onheil en ziet u zelf de ellende aan? Ik zie slechts verwoesting en geweld, opkomende twist en groeiende tweedracht.' of in een Psalm: 'Waarom, Heer, bent u zo ver en verbergt u zich in tijden van nood?quote:Op maandag 23 april 2012 23:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Waarom verdrinken er dan onschuldige kinderen in een tsunami, is dat ook gods bedoelling?
Of gods wraak?
Gedeeltelijk eens. Maar je ziet in het oude testament ook de genadige God. Telkens als het joodse volk, of een joodse koning verkeerd bezig is, biedt God ook altijd hoop. Onder andere door middel van profetieën over een verlosser. Die verlosser is Jezus.quote:Op maandag 23 april 2012 23:36 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nieuwe testament: ja, in grote lijnen is Jezus idd wel een geschikte vent.
Oude testament: ab-so-luut niet! God is een kwade, wraakzuchtige, egocentrische sadist.
Dan kan je met deze benadering dit rustig doortrekken naar de Islam als vervolg van het verhaal.quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:07 schreef Jovatov het volgende:
Je kan het afdoen als inlegkunde, maar ik zie het oude en nieuwe testament toch zeker wel als één doorlopend verhaal. Dwars door de vele boeken, schrijvers en duizenden jaren heen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |