Heeft niks met veiligheid te maken, maar met gevoel/emotie. Maar daar moet je misschien Zeeuw voor zijnquote:Op maandag 16 april 2012 18:23 schreef 99.999 het volgende:
Want? Dat hoeft absoluut niet ten koste te gaan van enige veiligheid, het kan zelfs een positieve invloed hebben wat dat betreft.
Niks mis met natuurcompensatie, maar wel met ontpolderen.quote:We leggen wat nieuwe natuur aan ter compensatie van de natuurwaarden die verloren gaan door het verdiepen van de vaargeul. Dat is een maatregel die een flinke invloed heeft waarbij compensatie volgens mij niet meer dan logisch is.
Dat zal het zijn, ik zit hier net boven NAPquote:Op maandag 16 april 2012 18:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Heeft niks met veiligheid te maken, maar met gevoel/emotie. Maar daar moet je misschien Zeeuw voor zijn
Ontpolderen lijkt mij hier een vrij logische keuze omdat je dan juist het type natuur kan maken dat aangetast zal worden door de verdieping van de vaargeul. In 'ruil' daarvoor ergens een stuk bos aanleggen heeft volgens mij niet zo heel veel nutquote:[..]
Niks mis met natuurcompensatie, maar wel met ontpolderen.
Ik ken de verhalen, foto's en beelden van m'n (groot)ouderlijk huis wat onder water stond in 1953. Dus ik sta er iets anders in dan een buitenstaander zeg maarquote:Op maandag 16 april 2012 18:31 schreef 99.999 het volgende:
Dat zal het zijn, ik zit hier net boven NAP.
Ja, dat is op zich ook een goed argument, maar toch. Ik vind het lastig.quote:Ontpolderen lijkt mij hier een vrij logische keuze omdat je dan juist het type natuur kan maken dat aangetast zal worden door de verdieping van de vaargeul. In 'ruil' daarvoor ergens een stuk bos aanleggen heeft volgens mij niet zo heel veel nut.
Haha, dat geloof ik dan graagquote:Op maandag 16 april 2012 18:34 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik ken de verhalen, foto's en beelden van m'n (groot)ouderlijk huis wat onder water stond in 1953. Dus ik sta er iets anders in dan een buitenstaander zeg maar
Vanuit de emotie kan ik dat zeker begrijpen.quote:Ja, dat is op zich ook een goed argument, maar toch. Ik vind het lastig.
Daarvoor moet je inderdaad dan een zeeuw zijn blijkbaar want ik snap de issue echt niet. Afspraak is gemaakt, even met een schep door die dijk heen en vol laten lopen maar.quote:Op maandag 16 april 2012 18:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Heeft niks met veiligheid te maken, maar met gevoel/emotie. Maar daar moet je misschien Zeeuw voor zijn
[..]
Niks mis met natuurcompensatie, maar wel met ontpolderen.
Het natuurbeleid in Nederland is sowieso onderhevig aan modeverschijnselen. Over een paar jaar is het beleid weer veranderd.quote:Op dinsdag 17 april 2012 10:54 schreef bloodysunday het volgende:
Ik vind sowieso dat compenseren allemaal een beetje vaag. Elk ding dat natuur "aantast" moet ergens anders weer worden teruggeven worden. Blijft een eeuwige cirkel dan van verbouwen en verplaatsen.
Zorg dan gewoon voor (extra) beschermde gebieden etc. Sommige dingen zijn eenmaal gewoon nodig.
dat blijft altijd zo, de regering wilt dit een of andere milieubeweging is sowieso altijd tegen een plan die een regering voorstelt. Procederen want dat kan jaren duren in NL en een andere regering heeft er dan geen geld voor.oquote:Op dinsdag 17 april 2012 11:00 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Het natuurbeleid in Nederland is sowieso onderhevig aan modeverschijnselen. Over een paar jaar is het beleid weer veranderd.
Hierover was volgens mij gewoon overeenstemming tussen verschillende overheden en de milieubewegingen. Daarna besloot Nederland eenzijdig en op het laatste moment zich niet aan het verdrag te houden. Dat is de domme actie in deze, en dat gaat veel geld kosten.quote:Op dinsdag 17 april 2012 11:03 schreef bloodysunday het volgende:
[..]
dat blijft altijd zo, de regering wilt dit een of andere milieubeweging is sowieso altijd tegen een plan die een regering voorstelt. Procederen want dat kan jaren duren in NL en een andere regering heeft er dan geen geld voor.o
Dit is wel redelijk Europees ingestoken. Ik neem aan dat hier een milieueffectrapportage voor is gemaakt waaruit blijkt dat mitigerende maatregelen noodzakelijk zijn en die moeten voldoen aan Europese richtlijnen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 11:00 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Het natuurbeleid in Nederland is sowieso onderhevig aan modeverschijnselen. Over een paar jaar is het beleid weer veranderd.
De verwachting is ook wel dat de haven over een paar jaar zal doorgroeien tot aan het ontpolderde deelquote:Op dinsdag 17 april 2012 10:03 schreef Quarant het volgende:
Paar km verderop ligt het Vlaamse dorp Doel te verpauperen. De Hedwigepolder is een uithoek. Het zou eerder worden geaccepteerd wanneer Antwerpen de haven wilde uitbreiden en de Hedwige wilde annexeren, denk ik.
Dank voor de samenvatting. Maar Nederland heeft dan toch gewoon aan zijn verplichting richting België voldaan? De Westerschelde is toch uitgebaggerd?quote:Op maandag 16 april 2012 00:24 schreef Telates het volgende:
Nederland moet volgens het verdrag uit 1839 ongehinderde toegang tot de Antwerpse haven via de Westerschelde toestaan. Helaas is toen niet vastgelegd wat ongehinderde toegang betekent, d.w.z. schepen zijn steeds groter geworden en om concurrerend te blijven wil Antwerpen ook de allergrootste containerschepen in de Antwerpse haven laten aanleggen. Om dat mogelijk te maken moet de Westerschelde continu uitgebaggerd worden.
Het is enigszins discutabel of Nederland moet meewerken aan het uitbaggeren van de Westerschelde zodat ook die allergrootste schepen naar Antwerpen kunnen. Wij hebben toen een verdrag met de Belgen getekend waarin dit werd vastgelegd in ruil voor de medewerking van de Belgen aan de Hoge Snelheidslijn. In eerste instantie had Belgie geen zin in een hogesnelheidslijn en zou de Thalys over normaal spoor door Belgie rijden, waardoor het hele HSL in Nederland eigenlijk geen zin had.
Tot zover het verdrag. Uit Europese richtlijnen volgde dat de verslechterde omstandigheden voor de natuur door het dieper uitbaggeren gecompenseerd moesten worden. Toen is afgesproken dat de Hedwigepolder in Nederland en de Prosperpolder in Belgie tot natuurgebied gemaakt zouden worden.
Belgie heeft zich netjes aan het verdrag gehouden wat hun polder en spoorlijn betreft, alleen Nederland probeert de boel nu te saboteren. Behoorlijk stom want we schaden onze reputatie in het buitenland voor wat weilandjes op de grens.
JAquote:Op dinsdag 17 april 2012 16:52 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dank voor de samenvatting. Maar Nederland heeft dan toch gewoon aan zijn verplichting richting België voldaan? De Westerschelde is toch uitgebaggerd?
En die natuur wordt nog voor een groot deel in België gecompenseerd ook, en over het gehele project waren België en Nederland het eens.quote:Het conflict spitst zich volgens mij dan meer toe op de vraag waarom Nederland volgens Europese Richtlijnen de verloren gegane natuur moet compenseren.
omdat wij die regeling met alle andere landen van de Europese Unie goed vinden en de controlle daarop bij de EU hebben neergelegd.quote:Waarom is Europa zo bemoeiziek?
en dat heet het Gemeenschapsrecht, ook wel acquis communautaire genoemdquote:Op dinsdag 17 april 2012 16:57 schreef rubbereend het volgende:
[..]
omdat wij die regeling met alle andere landen van de Europese Unie goed vinden en de controlle daarop bij de EU hebben neergelegd.
Dan zou het helemaal dom zijn om het te willen laten ontpolderen als er over 15 jaar een nieuw dok gepland zou staan.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:39 schreef rubbereend het volgende:
[..]
De verwachting is ook wel dat de haven over een paar jaar zal doorgroeien tot aan het ontpolderde deel
Moet er nog een uitvoeringswet of iets in die trant worden aangenomen? Als het gehele traject al is doorlopen, kun je de PVV verder simpelweg negeren. Dat zullen ze zelf waarschijnlijk ook het prettigst vinden.quote:Op dinsdag 17 april 2012 23:47 schreef Hexagon het volgende:
De PVV wil een referendum.
Ik ben benieuwd hoe Rutte dit door hun strot gaat duwen
Ja fijn ratio inwisselen voor gevoel en emotie rondom een afgelegen grasveldje en daarom ruzie maken met Belgie en een onbetrouwbaar land zijn.quote:Op maandag 16 april 2012 18:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Heeft niks met veiligheid te maken, maar met gevoel/emotie. Maar daar moet je misschien Zeeuw voor zijn
Als dat zou kunnen zou er denk ik niet zo'n rel nu zijnquote:Op dinsdag 17 april 2012 23:52 schreef Reya het volgende:
[..]
Moet er nog een uitvoeringswet of iets in die trant worden aangenomen? Als het gehele traject al is doorlopen, kun je de PVV verder simpelweg negeren. Dat zullen ze zelf waarschijnlijk ook het prettigst vinden.
goed...... ik geloof niet dat je mn post gelezen hebt.... TOT AANquote:Op dinsdag 17 april 2012 22:07 schreef Quarant het volgende:
[..]
Dan zou het helemaal dom zijn om het te willen laten ontpolderen als er over 15 jaar een nieuw dok gepland zou staan.
zeg maar standaard CDA werkquote:Op woensdag 18 april 2012 00:27 schreef Hexagon het volgende:
De grootste verliezer is hier trouwens wel het CDA
Hebben zich in een positie gedraaid waar ze werkelijk niemand blij maken
Wat mij betreft dan het zoveelste voorbeeld van doorgeslagen Europese bemoeizucht, al dan niet op ons eigen verzoek. Ik zou denken dat we nog steeds baas in eigen land zijn. Geldt ook in de discussie over gezinshereniging en andere immigratie-beperkende maatregelen. Kennelijk bepalen anderen voor ons voor wie we de grenzen openzetten.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:57 schreef rubbereend het volgende:
... omdat wij die regeling met alle andere landen van de Europese Unie goed vinden en de controlle daarop bij de EU hebben neergelegd.
Tsja het CDA heeft niet voor niks in twee van de drie gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen zijn meerderheid aan de PVV verloren in de laatste landelijke verkiezingen.quote:
Ja, de verdieping is uitgevoerd, in 2010 al.quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:00 schreef Telates het volgende:
Is de Westerschelde inmiddels verdiept? Ik weet wel dat toen het hele gezeur begon Nederland de Belgen enorm op de kast heeft gekregen door juist niet te verdiepen want "er was nog geen natuur gecompenseerd, dus dan kon er ook niet verdiept worden".
Het duurde even voordat ik begreep wat je bedoelde, maar doelt letterlijk op de drie gemeenten in die regio...quote:Op woensdag 18 april 2012 10:04 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Tsja het CDA heeft niet voor niks in twee van de drie gemeenten zijn meerderheid aan de PVV verloren in de laatste landelijke verkiezingen.
Even aangepast voor de duidelijkheid.quote:Op woensdag 18 april 2012 11:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het duurde even voordat ik begreep wat je bedoelde, maar doelt letterlijk op de drie gemeenten in die regio...
Eerlijk gezegd vind ik het effect niet al te overtuigend. Het CDA heeft flink verloren, maar dat hebben ze overal gedaan. Het CDA-verlies in Hulst & Terneuzen (om deze gemeenten gaat het hier) is gelijk of zelfs nog wat minder dan in de rest van Nederland.quote:Op woensdag 18 april 2012 10:04 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Tsja het CDA heeft niet voor niks in twee van de drie gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen zijn meerderheid aan de PVV verloren in de laatste landelijke verkiezingen.
dit heeft uberhaupt niets met europese bemoeizucht te maken. we maken een afspraak met de belgen, en we houden ons er niet aan. dát is het hele probleem.quote:Op woensdag 18 april 2012 09:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat mij betreft dan het zoveelste voorbeeld van doorgeslagen Europese bemoeizucht, al dan niet op ons eigen verzoek. Ik zou denken dat we nog steeds baas in eigen land zijn. Geldt ook in de discussie over gezinshereniging en andere immigratie-beperkende maatregelen. Kennelijk bepalen anderen voor ons voor wie we de grenzen openzetten.
Het hele probleem is dat bestuurders blind afspraken hebben gemaakt over een polder, met volledig voorbijgaan aan de belangen van de bewoners van die polders.quote:Op woensdag 18 april 2012 13:37 schreef Asphias het volgende:
[..]
dit heeft uberhaupt niets met europese bemoeizucht te maken. we maken een afspraak met de belgen, en we houden ons er niet aan. dát is het hele probleem.
natuurlijk, we hadden misschien geen natuur hoeven te compenseren als europa er niet was, maar geloof mij, hoewel dat met kabinet rutte veranderd weet ik zeker dat ten tijde van de afspraak met belgie natuurcompensatie gewoon ook van de Nederlandse regels had gemoeten.
het hele probleem is dus gewoon dat we een afspraak maken met belgie, en ons er niet aan houden.
Dus voortaan moeten we ook maar over iedere snelweg en ieder industrieterrein een referendum gaan houden?quote:Op woensdag 18 april 2012 15:11 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Het hele probleem is dat bestuurders blind afspraken hebben gemaakt over een polder, met volledig voorbijgaan aan de belangen van de bewoners van die polders.
Een schandalige fout die de PVV, veel dichter bij die bewoners staand, terecht terug wil draaien.
Maar dat referendum is dan wel alleen voor die mensen die vlak bij die weg of industrieterrein komen te wonen.(De PVV-logica volgend). Wat zullen er veel nieuwe wegen en industrieterreinen komen danquote:Op woensdag 18 april 2012 16:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus voortaan moeten we ook maar over iedere snelweg en ieder industrieterrein een referendum gaan houden?
Dat is toch de D66-lijn?quote:Op woensdag 18 april 2012 16:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus voortaan moeten we ook maar over iedere snelweg en ieder industrieterrein een referendum gaan houden?
Ik vind een weg aanleggen wel iets anders dan een polder verzuipen. En dat dan nog om Brussel te plezieren ook.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus voortaan moeten we ook maar over iedere snelweg en ieder industrieterrein een referendum gaan houden?
Een snelweg is een stuk ingrijpender voor een groter gebied inderdaad.quote:Op woensdag 18 april 2012 21:58 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Ik vind een weg aanleggen wel iets anders dan een polder verzuipen.
Neuh, het is ook gewoon Nederlands beleid. Hier is echt niets specifiek Europees aan op het grensoverschrijdende karakter na dan.quote:En dat dan nog om Brussel te plezieren ook.
Ja hoor eens, Nederland zet zelf zijn handtekening onder zoiets. En verder heb jij het over een paar boeren die er wonen. Dat zijn er minder dan bij het gemiddelde industrieterrein.quote:Op woensdag 18 april 2012 21:58 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Ik vind een weg aanleggen wel iets anders dan een polder verzuipen. En dat dan nog om Brussel te plezieren ook.
Als er alleen een weg door die polder werd aangelegd, had dat het landelijke nieuws niet gehaald.
Mijn standpunt kun je eerder lezen. Gewoon afspraken nakomen en die polder onder laten lopen.quote:Ik denk dat uw schrijfsel hoofdzakelijk anti PVV gerelateerd is. Verder zonder echte standpunten. Flevoland met Almere ook maar weer onder water zetten?
Qua diepgang zit Rotterdam niet aan het limiet voor grote containerschepen. Een groot containerschip (11000 tot 14000 TEU) steekt tussen de 14,5 en 15,5 meter diep. De grootste diepgang die Rotterdam kan ontvangen is echter 24,5 meter diep, er is dus nog zat ruimte onder de kiel om het voorzichtig uit te drukken. In de toekomst is de verwachting dat er nog grotere containerschepen komen, ontwerpen voor 18000 TEU containerschepen liggen al op de plank. Echter, de geometrie van containerschepen is dusdanig dat de benodigde extra diepgang afneemt naarmate de capaciteit van een containerschip toeneemt. Ook voor deze categorie containerschepen is de haven van Rotterdam dus zonder enkele beperking geschikt.quote:Op woensdag 18 april 2012 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat gaan de economische gevolgen zijn voor Nederland? Zit Rotterdam aan haar limiet m.b.t. grote containerschepen? Zo ja, wat zijn de uitbreidingsmogelijkheden van de Rotterdamse haven?
We moeten ons sowieso aan de afspraken houden maar ik ben benieuwd hoe dat precies zit.
Daar is weinig van te merken op dit moment. Er is een historisch grote overcapaciteit in het maritiem containervervoer.quote:Op donderdag 19 april 2012 00:00 schreef 99.999 het volgende:
De havens zullen zich wat meer moeten gaan richten op hun eigen sterke punten maar vooralsnog groeit het totale zeetransport nog flink door.
het is landbouwgebied met weinig natuurwaarde en biodiversiteit dat plaats maakt voor een dynamischer gebied met veel meer natuurwaarde dus in die zin is het echt wel een positieve ontwikkeling.quote:Op donderdag 19 april 2012 01:02 schreef Synthercell het volgende:
Dit stuk land ontpolderen is maar een klein onderdeel van het hele gerommel in de natuur dat opvallend hard is toegenomen sinds de eeuwwisseling. Dat gerommel is vooral verdwijnen van groen (kaalslag), onder water laten lopen is weer groen laten verdwijnen, valt precies in dit plaatje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |