velen willen verkopen en ik ken er voldoende die heel erg blij zijn dat ze ervan af zijnquote:Op zaterdag 21 april 2012 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Een huis is geen handel voor de meesten, he.
editquote:
Die wordt niet continu geupdate.quote:Op zaterdag 21 april 2012 09:21 schreef michaelmoore het volgende:
Zie het niet echt terug in de grafiek
[ afbeelding ]
Tijdelijke maatregel. geen kabinet is geen verlenging.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:28 schreef RedFever007 het volgende:
Even een vraag: wat betekent het klappen van het kabinet voor de overdrachtsbelasting
Daar gaat de kamer over, lijkt me - dus nog een weekje geduldquote:Op zaterdag 21 april 2012 17:37 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tijdelijke maatregel. geen kabinet is geen verlenging.
Moet het wel al op de agenda staan.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Daar gaat de kamer over, lijkt me - dus nog een weekje geduld
Ik denk dat er volgende week heel wat op de agenda komt te staanquote:Op zaterdag 21 april 2012 17:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Moet het wel al op de agenda staan.
De laatste keer dat ik keek, stond die nog in de wet Inkomstenbelasting. Wie gaat 'm daaruit halen dan?quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:46 schreef LXIV het volgende:
Wat veel belangrijker is dan de overdrachtsbelasting is de HRA. Zonder PVV geen HRA
Ze gaan nog overwerkt raken in de 2e kamer.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik denk dat er volgende week heel wat op de agenda komt te staan
Door het verlagen van de overdrachtsbelasting hebben ze alleen maar meer onrust op de huizenmarkt veroorzaakt... nu krijg je dit debat natuurlijk opnieuwquote:Op zaterdag 21 april 2012 17:28 schreef RedFever007 het volgende:
Even een vraag: wat betekent het klappen van het kabinet voor de overdrachtsbelasting
Geen handel... wel een pinautomaat.quote:Op zaterdag 21 april 2012 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Een huis is geen handel voor de meesten, he.
Misschien een tussenoplossing, een ODB van 4% per 1 juli 2012.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:56 schreef pberends het volgende:
[..]
Door het verlagen van de overdrachtsbelasting hebben ze alleen maar meer onrust op de huizenmarkt veroorzaakt... nu krijg je dit debat natuurlijk opnieuw.
In dat geval heb jij zeker een brievenbusje, waar je acceptgiro's in achter kunt laten, en er niks uit kunt halen?quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Geen handel... wel een pinautomaat.
Ik ben meer een nachtkluis waar je je geld mag achterlaten en er nooit meer wat van terug zietquote:Op zaterdag 21 april 2012 18:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In dat geval heb jij zeker een brievenbusje, waar je acceptgiro's in achter kunt laten, en er niks uit kunt halen?
Dan mogen ze opschieten! Ik verwacht dat die 4% gezien de huidige prijsdaling weinig uitmaakt.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
ik verwacht een forse daling van de teller voor 1 Juli, want dan gaat de OV belasting weer naar 6%, sommigen zullen nu snel de gok gaan wagen
Of: de huizenprijzen worden across the board 4 procent verlaagd vanaf 1 juli.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
ik verwacht een forse daling van de teller voor 1 Juli, want dan gaat de OV belasting weer naar 6%, sommigen zullen nu snel de gok gaan wagen
Zelfs als dat zou gebeuren, schiet daar nog steeds niemand iets mee opquote:Op zaterdag 21 april 2012 20:51 schreef pberends het volgende:
[..]
Of: de huizenprijzen worden across the board 4 procent verlaagd vanaf 1 juli.
Jawel. Starters hoeven zich 4 procent minder in de schulden te stekenquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zelfs als dat zou gebeuren, schiet daar nog steeds niemand iets mee op
True, maar dat is niet de gedachte van de huurders hier. Die hopen gewoon alles dat maar leidt tot een verlaging van de prijzen omdat ze denken dat ze daar voordeel bij hebben.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zelfs als dat zou gebeuren, schiet daar nog steeds niemand iets mee op
nee die hopen op een woonlastenaftrek tot maximaal 5000 euro per jaar tegen 30%quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
True, maar dat is niet de gedachte van de huurders hier. Die hopen gewoon alles dat maar leidt tot een verlaging van de prijzen omdat ze denken dat ze daar voordeel bij hebben.
Precies, het is een kopersmarkt.quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:51 schreef pberends het volgende:
[..]
Of: de huizenprijzen worden across the board 4 procent verlaagd vanaf 1 juli.
Om het even welke partij. Als de coalitie van PVV/VVD/CDA al bereid was tot forse aanpassing, dan is iedere andere coalitie (die we nu gaan krijgen) dat dus zeker.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik keek, stond die nog in de wet Inkomstenbelasting. Wie gaat 'm daaruit halen dan?
Nu heb je het over aanpassing, niet afschaffing. Nou heb je zelf een topic geopend waarin je aantoont dat een aanpassing naar annuitaire aftrek feitelijk pas op een termijn van 20 jaar echt aanzet. Hoezo fors? Ben je van gedachten veranderd?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Om het even welke partij. Als de coalitie van PVV/VVD/CDA al bereid was tot forse aanpassing, dan is iedere andere coalitie (die we nu gaan krijgen) dat dus zeker.
Natuurlijk wordt hij niet van de een op de andere dag afgeschaft. Dat is nooit de bedoeling geweest.
Oh, ik heb nooit afschaffing bedoeld hoor! Nu niet en daarvoor ook niet. Zelfs de voorstellen van de meest linkse partijen zijn heel gematigd.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nu heb je het over aanpassing, niet afschaffing. Nou heb je zelf een topic geopend waarin je aantoont dat een aanpassing naar annuitaire aftrek feitelijk pas op een termijn van 20 jaar echt aanzet. Hoezo fors? Ben je van gedachten veranderd?
Volgens mij staat er ook in geen enkel verkiezingsprograma een voorstel tot afschaffing.
Zonder PVV geen afschaffing overigens, althans niet naar de huidige verhoudingen. Met de PVV heb je een absolute garantie op totale stilstand.
Ik dacht even dat je afschaffing bedoelde, aangezien je "geen HRA" schreef.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oh, ik heb nooit afschaffing bedoeld hoor! Nu niet en daarvoor ook niet. Zelfs de voorstellen van de meest linkse partijen zijn heel gematigd.
Maar qua besparingen levert zo'n annuiteitenprogramma op termijn al heel wat op hoor! Voor de staat dan.
quote:Vorige week bleek uit onthutsende cijfers van de NVM al dat de huizenmarkt volledig op zijn gat ligt. Hoewel de discussie over de hypotheekrenteaftrek uiterst gevoelig ligt, riepen vriend en vijand vooral om duidelijkheid van het kabinet, die nu dus opnieuw uitblijft.
VVD, CDA en PVV leken op het punt te staan in te grijpen in de hypotheekrenteaftrek
Het bespaart niet meteen, maar wel structureel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 22:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik dacht even dat je afschaffing bedoelde, aangezien je "geen HRA" schreef.
Ja, op hele lange termijn wel, dat ben ik met je eens, althans het zal de belastinginkomsten meer stabiliseren, wel met de kanttekening dat er binnen de huidige belastingwetgeving voldoende mazen zitten die niet zomaar zonder uitstraling te dichten zijn.
Maar het acute probleem lost het niet op. Veel besparen zal het ook niet doen, als we het over de 'uitgaven' aan huizeneigenaren hebben, dan hebben we het over 6 miljard ofzo. Dat bedrag zal dan niet hoger worden, wellicht.
Als ze echt structureel iets willen doen, dan moeten ze het in zorg en sociale zekerheid zoeken, dat is een dertigvoud. Ik begrijp best de symboolwerking van HRA, en dat ieder daar hieper over is (ramptoeristen voorop), maar dat maakt 's lands financien niet gezond, ook niet op termijn. Het helpt om het net iets beheersbaarder te maken, true, maar daar win je niet de oorlog, imho. DIe zijn veel bepaalender.
Aldus de Telegraaf, voor wat het waard is.quote:Voor nieuwe gevallen geen aflossingsvrije hypotheek meer
Overdrachtsbelasting permanent naar beneden (van 6 naar 2 procent)
Huren meer marktconform
Imho bespaart het waarschijnlijk niks, ook niet termijn, maar stopt wel de groei. Allebei belangrijk van uit budgetair opzicht overigens, maar geen wondermiddel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het bespaart niet meteen, maar wel structureel.
Zorg en sociale zekerheid zijn ook problemen, dat klopt. Voor de zorg zou ik het niet zo snel weten. De sociale zekerheid: ik zou vooral de armoedeval bestrijden, maar daar is Wilders op tegen.
Nee hoor, die prijzen dalen omdat de hoogte van de financiering navenant daalt.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
True, maar dat is niet de gedachte van de huurders hier. Die hopen gewoon alles dat maar leidt tot een verlaging van de prijzen omdat ze denken dat ze daar voordeel bij hebben.
Als die exact congruent afnemen/toenemen wel jaquote:Op zondag 22 april 2012 08:40 schreef LXIV het volgende:
Ook zonder veel vermogen zou ik liever instappen tegen een lage prijs met beperkte financieringsmogelijkheden dan tegen een hoge prijs met ruime financieringsmogelijkheden.
Niet te verwarren met de huidige kopers, die weten dat ze voordeel hebben bij een prijsstijging van hun hutje.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Moet geen probleem zijnquote:Op maandag 16 april 2012 14:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Even vragen aan Raptorix op de site wel een 7e digit ondersteund
grote systemen kunnen op veel plekken stuk. funda is relatief complex wat datastructuur betreft. ik zeg dat het best fout kan gaan. maar niets wat niet rap is op te lossen.quote:Op zondag 22 april 2012 09:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Moet geen probleem zijnIk vermoed dat men wel een INT32 als uniek getal gebruikt, dat zijn dus 2^31 waardes
Heb trouwens ooit wel eens met een website gehad, gebruikte daar een int die tot 65535 waardes loopt, en toen klapte de website eruit na 1.5 jaar
Geloof me, zelfs als er 10 keer zoveel objecten in zouden zitten, zou dat niet zo heel veel uitmakenquote:Op zondag 22 april 2012 09:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
grote systemen kunnen op veel plekken stuk. funda is relatief complex wat datastructuur betreft. ik zeg dat het best fout kan gaan. maar niets wat niet rap is op te lossen.
inderdaad, een prijsstijging kan alleenals de payability toeneemt, en momenteel neemt die erg hard afquote:Op zondag 22 april 2012 09:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niet te verwarren met de huidige kopers, die weten dat ze voordeel hebben bij een prijsstijging van hun hutje.
Hoe kan je nou serieus blijven beweren dat een prijsdaling ongunstig is voor starters? Dat zou betekenen dat een prijsstijging gunstig zou zijn, snel kopen voor het weer duurder is! Die tijd hebben we gehad en het heeft ons in de huidige problemen gebracht...
Ontopic:
ATH: 262.971 huizen te koop
quote:Op zondag 22 april 2012 09:08 schreef Bayswater het volgende:
Eerste 9 maanden gebeurt er weer sowieso weinig tot niets qua maatregelen. Afwachten maar weer voor de potentiële kopers want uiteindelijk gaat het lonen.![]()
Ben wel benieuwd naar het aantal mensen dat eigenlijk wil kopen maar aan het wachten is op betere tijden. Hoge vraag en een aanbod dat dan wellicht niet kan verkopen kan nog een leuke marktsituatie opleveren.
Ja maar niemand spaart nog een cent. Alles moet nu nu nu en of er geld voor is of niet, het moet en het zal toch. En dan op een willekeurige morgen wakker worden, geen stuiver spaargeld hebben maar dan ineens in je kop halen dat er een huis gekocht moet worden, ja, dat is vragen om problemen.quote:Op zondag 22 april 2012 08:27 schreef BertV het volgende:
[..]
Nee hoor, die prijzen dalen omdat de hoogte van de financiering navenant daalt.
Uiteindelijk ben je alleen met (veel) eigen geld spekkoper.
Het goede moment van instappen is niet te voorspellen natuurlijk.
* BertV heeft net zijn spaargeld naar het bijna failliete familiebedrijf overgemaakt
Sterker nog, de huurder hééft daar voordeel bijquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wordt eens concreet. Wanneer koop jij wel een huis? Want je kunt altijd wel een reden aanvoeren waarom je nog wil wachten, maar jij weet niet wanneer de prijs van een huis tot op zn laagst is gezakt. Want als het niet gaat om het 'laagste' punt, dan gaat het dus gewoon om wat je kunt betalen volgens je portomonnee.quote:Op zondag 22 april 2012 19:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Sterker nog, de huurder hééft daar voordeel bij
Als de odb weer naar 6% gaat stel ik de koop van een huis uit tot de huizenprijs dit weer gecompenseerd heeft.
Klopt. Maar je weet wel dat het nu, gezien het einde van de coalitie, de plannen mbt HRA die al uitgelekt waren, de verslechterende financiële toestand van NL, de verwachte rentestijging et cetera, de kans op een verdere daling van de huizenprijs is toegenomen.quote:Op zondag 22 april 2012 19:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wordt eens concreet. Wanneer koop jij wel een huis? Want je kunt altijd wel een reden aanvoeren waarom je nog wil wachten, maar jij weet niet wanneer de prijs van een huis tot op zn laagst is gezakt. Want als het niet gaat om het 'laagste' punt, dan gaat het dus gewoon om wat je kunt betalen volgens je portomonnee.
Wanneer zowel zakelijk als particulier vastgoed als realistische, bijgewerkte waarden op de balansen bij de bank staan. Dit is op z'n vroegst een jaar nadat Nederland is afgewaardeerd naar status AA.quote:Op zondag 22 april 2012 19:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wordt eens concreet. Wanneer koop jij wel een huis? Want je kunt altijd wel een reden aanvoeren waarom je nog wil wachten, maar jij weet niet wanneer de prijs van een huis tot op zn laagst is gezakt. Want als het niet gaat om het 'laagste' punt, dan gaat het dus gewoon om wat je kunt betalen volgens je portomonnee.
Ik stelde de vraag niet aan jou, maar aan iemand anders. Maar hoe ga jij exact weten wanneer die bijgewerkte balansen bij de bank staan? Hoe wil jij dat zeker weten? Want een bank zal jou nooit het achterste van zn tong laten zien.quote:Op zondag 22 april 2012 19:53 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Wanneer zowel zakelijk als particulier vastgoed als realistische, bijgewerkte waarden op de balansen bij de bank staan. Dit is op z'n vroegst een jaar nadat Nederland is afgewaardeerd naar status AA.
Ik kan me momenteel een emigratie veroorloven naar Oceanie. Dus dat vertegenwoordigd ongeveer het bedrag wat ik kan toeleggen op een hypotheek. Ik heb er echter een ander doel voor gevonden, buiten Nederland.quote:Op zondag 22 april 2012 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik stelde de vraag niet aan jou, maar aan iemand anders. Maar hoe ga jij exact weten wanneer die bijgewerkte balansen bij de bank staan? Hoe wil jij dat zeker weten? Want een bank zal jou nooit het achterste van zn tong laten zien.
Je kunt wel allerlei mooie redenen aanvoeren, maar ik vermoed dat het gewoon heel ordinair een kwestie is van wanneer je het wél kunt betalen.
Dat is niet eens een reactie op wat ik vraag. Jij doet een bewering, ik kom met een vraag hoe jij dat zeker wil weten en jij komt met een reactie die geen antwoord is op de vraag hoe jij dat zeker wil weten.quote:Op zondag 22 april 2012 19:57 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Ik kan me momenteel een emigratie veroorloven naar Oceanie. Dus dat vertegenwoordigd ongeveer het bedrag wat ik kan toeleggen op een hypotheek. Ik heb er echter een ander doel voor gevonden, buiten Nederland.
Waarom wil jij zo graag dat mensen een huis kopen?quote:Op zondag 22 april 2012 19:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is niet eens een reactie op wat ik vraag. Jij doet een bewering, ik kom met een vraag hoe jij dat zeker wil weten en jij komt met een reactie die geen antwoord is op de vraag hoe jij dat zeker wil weten.
Gut feeling. Idem aan het gut feeling wat jou vertelde dat vastgoed altijd een goede investering zou zijn.quote:Op zondag 22 april 2012 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik stelde de vraag niet aan jou, maar aan iemand anders. Maar hoe ga jij exact weten wanneer die bijgewerkte balansen bij de bank staan? Hoe wil jij dat zeker weten? Want een bank zal jou nooit het achterste van zn tong laten zien.
Je kunt wel allerlei mooie redenen aanvoeren, maar ik vermoed dat het gewoon heel ordinair een kwestie is van wanneer je het wél kunt betalen.
I really couldn't care less of jij of wie dan ook een huis koopt, of een huis kan kopen, of wat dan ook. Zolang ík 't maar kan. Maar wederom geef je geen daadwerkelijk antwoord op de vraag, je blijft er omheen draaien.quote:Op zondag 22 april 2012 19:59 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Waarom wil jij zo graag dat mensen een huis kopen?
Weet je het zeker? Want je woont bijna in dit topic.quote:Op zondag 22 april 2012 20:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
I really couldn't care less of jij of wie dan ook een huis koopt, of een huis kan kopen, of wat dan ook.
Nee? Dat gut feeling heb ik nooit gehad. Het interesseert me namelijk geen moer of het een goede of een slechte investering is. Ik wilde gewoon leuk wonen. Het doel was niet om na x jaar weer te verkopen en dan geld erop te verdienen.quote:Op zondag 22 april 2012 20:00 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Gut feeling. Idem aan het gut feeling wat jou vertelde dat vastgoed altijd een goede investering zou zijn.
Ja, weet ik zeker. Wat mij gewoon opvalt is dat mensen hier heel graag willen dat huizenprijzen zakken, maar vervolgens vaag blijven over wanneer dan wel het juiste moment is om te kopen. Daar stel ik dan vragen over, en de reacties die je dan krijgt is dat er een beetje omheen gedraaid wordt.quote:Op zondag 22 april 2012 20:01 schreef 1-800-cop-shot het volgende:
[..]
Weet je het zeker? Want je woont bijna in dit topic.
Zo lang de Fundateller stijgt en er nog zo veel onzekerheid is ben ik niet bang dat de prijzen gaan stijgen. Ik kan nu een mooi huis kopen, maar vind het zonde om zuurverdiend geld zomaar weg te smijtenquote:Op zondag 22 april 2012 19:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zolang er een schaarste aan kwalitatieve woonruimte is (en die wordt alleen maar groter op deze manier), en de huren blijven stijgen, ben ik ook niet bang van de prijzen de plomp in gaan.quote:Op zondag 22 april 2012 20:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Zo lang de Fundateller stijgt en er nog zo veel onzekerheid is ben ik niet bang dat de prijzen gaan stijgen.
Uiteraard is het juiste moment niet exact te voorspellen. Dat nu niet het juiste moment is om te kopen weet ik in ieder geval wél zeker.quote:Op zondag 22 april 2012 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, weet ik zeker. Wat mij gewoon opvalt is dat mensen hier heel graag willen dat huizenprijzen zakken, maar vervolgens vaag blijven over wanneer dan wel het juiste moment is om te kopen. Daar stel ik dan vragen over, en de reacties die je dan krijgt is dat er een beetje omheen gedraaid wordt.
Mijn -arbitraire- koopmoment is fundatelle 20% onder de top van de fundateller.quote:Op zondag 22 april 2012 20:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Uiteraard is het juiste moment niet exact te voorspellen. Dat nu niet het juiste moment is om te kopen weet ik in ieder geval wél zeker.
Bij stijgende omzetten neem ik aan, want als 20% zijn huis intrekt is volgens mij niet wat je bedoeltquote:Op zondag 22 april 2012 20:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn -arbitraire- koopmoment is fundatelle 20% onder de top van de fundateller.
Dat is ook prima. Slechter wordt het de komende tijd waarschijnlijk niet voor de wachtende (sparende) potentiele koper.quote:Op zondag 22 april 2012 20:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zolang er een schaarste aan kwalitatieve woonruimte is (en die wordt alleen maar groter op deze manier), en de huren blijven stijgen, ben ik ook niet bang van de prijzen de plomp in gaan.
Ergo: status quo. Goed voor spaarzame mensen.
Maar dat is nu exact mijn punt. Alle mensen die nu geen huis willen/kunnen kopen voeren redenen aan als 'als de lucht uit de markt is' en meer van dat soort redenen. Maar dat kun je simpelweg niet weten.quote:Op zondag 22 april 2012 20:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Uiteraard is het juiste moment niet exact te voorspellen. Dat nu niet het juiste moment is om te kopen weet ik in ieder geval wél zeker.
Als ik een huis koop van 300K, en binnen een jaar kost zo'n huis nog maar 260K, dan heb ik spijt dat ik zo snel gekocht heb. Maar dat zal altijd achteraf blijken, dus wat heb je eraan.quote:Op zondag 22 april 2012 20:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is nu exact mijn punt. Alle mensen die nu geen huis willen/kunnen kopen voeren redenen aan als 'als de lucht uit de markt is' en meer van dat soort redenen. Maar dat kun je simpelweg niet weten.
Want stel nou dat jij een huis wil kopen van 300.000 euro, maar jij hebt zoiets van nee, er zit nog lucht in de markt, ik wacht tot die er uit is, alles op zn laagste punt is en het huis, noem eens wat, nog maar 250.000 euro kost. Dan ben je aan 't speculeren, eens?
Maar iemand anders hier, die ook een huis wil kopen, heeft zoiets van, ja nee wacht even, ik wil dat dat huis nog maar 200.000 euro kost. JIJ zult dan zoiets hebben van 'nee wacht even, dat wil ik niet, want als ie nog 50k goedkoper wordt, dan heb ik niet op het juiste moment gekocht'.
Dus er is geen 'juiste moment'. Dat moment is voor iedereen anders. Maar de redenen die worden aangevoerd zijn nooit concreet. Het is altijd van 'ik koop een huis als X'. Maar X is nooit concreet. Het blijft altijd vaag.
Dus die reden van 'laagste' punt geloof ik niet zo. Ik denk dat het gewoon heel simpel te maken heeft met wat iedereen voor een huis wil betalen, realistisch dan wel onrealistisch. Dus het komt neer op iedereens geld dat hij er voor (over) heeft, niet zo zeer wachten tot de lucht uit de markt is.
En zelfs als dit je handel is lijkt het me nog knap lastig, zo niet onmogelijk.quote:Op zondag 22 april 2012 20:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Bij stijgende omzetten neem ik aan, want als 20% zijn huis intrekt is volgens mij niet wat je bedoelt
Overigens is dat gespeculeer wel leuk, maar het meeste heb je eraan om te doen wat goed past bij je situatie, levensfase, etc. De rest is toch niet perfect te timen. En het onderste uit de kan is meestal de deksel op de neus, tenzij dit je handel is.
Dus het feit dat het huis dat je gekocht hebt in waarde is gedaald nadat je het gekocht hebt weegt zwaarder dan het woongenot dat je er van hebt? Of hoe moet ik dat zien? Als je het gekocht hebt ga je daarna neurotisch in de gaten houden wat de waarde doet, om afhankelijk daarvan te beslissen of je een goede koop hebt gedaan of niet?quote:Op zondag 22 april 2012 20:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik een huis koop van 300K, en binnen een jaar kost zo'n huis nog maar 260K, dan heb ik spijt dat ik zo snel gekocht heb. Maar dat zal altijd achteraf blijken, dus wat heb je eraan.
Belangrijker is idd dat je een huis koopt waarvan je vind dat dit huis het geld waard is. Dan is dat bodemmoment an sich minder belangrijk.
Op dit moment vind ik huizen nog overgewaardeerd. Als dit de bodem is (zou kunnen), dan koop ik dus niet nu en dus ook niet later.
huizen zijn rationeel gewoon onbetaalbaar geworden. je moet er een top hypotheek voor afsluiten als je een modaal inkomen hebt. dat lijkt me een weggevertje wat aangeeft dat de markt nog niet goed is.quote:Op zondag 22 april 2012 20:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is nu exact mijn punt. Alle mensen die nu geen huis willen/kunnen kopen voeren redenen aan als 'als de lucht uit de markt is' en meer van dat soort redenen. Maar dat kun je simpelweg niet weten.
Want stel nou dat jij een huis wil kopen van 300.000 euro, maar jij hebt zoiets van nee, er zit nog lucht in de markt, ik wacht tot die er uit is, alles op zn laagste punt is en het huis, noem eens wat, nog maar 250.000 euro kost. Dan ben je aan 't speculeren, eens?
Maar iemand anders hier, die ook een huis wil kopen, heeft zoiets van, ja nee wacht even, ik wil dat dat huis nog maar 200.000 euro kost. JIJ zult dan zoiets hebben van 'nee wacht even, dat wil ik niet, want als ie nog 50k goedkoper wordt, dan heb ik niet op het juiste moment gekocht'.
Dus er is geen 'juiste moment'. Dat moment is voor iedereen anders. Maar de redenen die worden aangevoerd zijn nooit concreet. Het is altijd van 'ik koop een huis als X'. Maar X is nooit concreet. Het blijft altijd vaag.
Dus die reden van 'laagste' punt geloof ik niet zo. Ik denk dat het gewoon heel simpel te maken heeft met wat iedereen voor een huis wil betalen, realistisch dan wel onrealistisch. Dus het komt neer op iedereens geld dat hij er voor (over) heeft, niet zo zeer wachten tot de lucht uit de markt is.
Nee, ze zijn niet per definitie onbetaalbaar. Er zijn genoeg mensen die een huis kunnen kopen. Dat jij of wie dan ook dat niet kunt, ja, das kut, maar dat betekent niet dat huizen 'dus' onbetaalbaar zijn. Als je iets niet kunt kopen, jammer dan.quote:Op zondag 22 april 2012 20:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
huizen zijn rationeel gewoon onbetaalbaar geworden. je moet er een top hypotheek voor afsluiten als je een modaal inkomen hebt. dat lijkt me een weggevertje wat aangeeft dat de markt nog niet goed is.
een hypotheek zou gewoon zonder nhg en 20% eigen geld voor jan modaal een rijtjeshuis moeten kopen in een normale kleine stad.
Ja. 40K voor een jaar + nog de normale hypotheeklasten vind ik te duur voor woongenot. Dat is dan bijna 1000 euro per week!quote:Op zondag 22 april 2012 20:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus het feit dat het huis dat je gekocht hebt in waarde is gedaald nadat je het gekocht hebt weegt zwaarder dan het woongenot dat je er van hebt? Of hoe moet ik dat zien? Als je het gekocht hebt ga je daarna neurotisch in de gaten houden wat de waarde doet, om afhankelijk daarvan te beslissen of je een goede koop hebt gedaan of niet?
Als je het gekocht hebt dan is dat toch tegen een prijs waarvan je vindt dat het huis het waard is, zoals je net zelf zegt? Wat maakt het dan nog uit? Je hebt het gekocht, je kunt het (neem ik aan) betalen, je hebt er plezier van, wat maakt het dan nog uit of iemand hier een soortgelijk huis heeft gekocht als jij, tegen een lagere prijs? Who cares?
Ten eerste hoor ik dat al dertig jaar, hell, toen ik medio jaren '90 200 gulden voor een m2 bouwgrond moest betalen dacht ik dat ik gek was, ten tweede zou je eens over de grens moeten kijken (en dan niet het veelvuldig aangehaalde Ost Preusen, maar een economisch goed ontiwkkelde omgeving met goede infrastructuur en veiligheid. Onbetaalbaar. In alle grote stedelijke gebieden ter wereld lachen ze ons uit, en terecht.quote:Op zondag 22 april 2012 20:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
huizen zijn rationeel gewoon onbetaalbaar geworden. je moet er een top hypotheek voor afsluiten als je een modaal inkomen hebt. dat lijkt me een weggevertje wat aangeeft dat de markt nog niet goed is.
een hypotheek zou gewoon zonder nhg en 20% eigen geld voor jan modaal een rijtjeshuis moeten kopen in een normale kleine stad.
Oke, maar dan is het dus niet wat jij vindt dat het huis waard is, maar jij bekijkt het hoeveel je erop verliest nadat je het gekocht hebt. Dat is een heel andere insteek. Dat is gewoon speculeren, dat heeft niks met woongenot te maken.quote:Op zondag 22 april 2012 20:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. 40K voor een jaar + nog de normale hypotheeklasten vind ik te duur voor woongenot. Dat is dan bijna 1000 euro per week!
Nee, je moet ook vooral kopen wanneer je het de prijs waard vind. Omdat je niet kunt voorspellen wat die prijs gaat doen. Maar achteraf zou ik het wel zonde vinden. Maar er verder niet van wakkerliggen ofzo.
Nee, dan doe je het altijd fout. Had je maar medio jaren '80 een huis gekocht.... of jaren '90.....quote:Op zondag 22 april 2012 20:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. 40K voor een jaar + nog de normale hypotheeklasten vind ik te duur voor woongenot. Dat is dan bijna 1000 euro per week!
Nee, je moet ook vooral kopen wanneer je het de prijs waard vind. Omdat je niet kunt voorspellen wat die prijs gaat doen. Maar achteraf zou ik het wel zonde vinden. Maar er verder niet van wakkerliggen ofzo.
Exact. Dat is altijd vanaf de zijlijn roepen 'nee nu nog niet kopen' maar stiekem bij jezelf denken 'had ik 10 jaar geleden maar gekocht' etc etc. Het uiteindelijke resultaat is dat je nooit gekocht hebt, terwijl dat overduidelijk wel is wat je dan wil, anders ben je niet zo bezig met dat de prijzen vooral maar moeten dalen.quote:Op zondag 22 april 2012 20:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee, dan doe je het altijd fout. Had je maar medio jaren '80 een huis gekocht.... of jaren '90.....
nee wat de huidige kopers hebben gedaan is speculeren. 'ow het wordt toch enkel meer waard wat boeit het dat we een top hypotheek moeten nemen.".quote:Op zondag 22 april 2012 20:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, maar dan is het dus niet wat jij vindt dat het huis waard is, maar jij bekijkt het hoeveel je erop verliest nadat je het gekocht hebt. Dat is een heel andere insteek. Dat is gewoon speculeren, dat heeft niks met woongenot te maken.
Die hebben hun woonlasten langdurig vastgeprikt. Noem dat maar speculeren.quote:Op zondag 22 april 2012 20:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nee wat de huidige kopers hebben gedaan is speculeren. 'ow het wordt toch enkel meer waard wat boeit het dat we een top hypotheek moeten nemen.".
nog een weggevertje waarom je nu niet moet kopen; zelfs de rabobank geeft aan dat de komende jaren de prijzen flink blijven dalen.
Nee, dat is geen speculeren. Als je een tophypotheek moet nemen om een huis te kopen, dan ben je gewoon dom bezig, en ik denk dat die mensen niet verder kwamen dan 'ik wil dit huis, koste wat kost'. De gedachte dat het geen probleem was omdat het toch meer waard werd lijkt me niet voor elke koper op te gaan. Maar jij stelt nu dat 'de huidige kopers' en dat omvat dus alle kopers, als gedachte hebben gehad 'ik ga dit huis kopen want het wordt meer waard en dus verdien ik er op'. Dat is gelul. IK heb dat bijvoorbeeld niet gedaan.quote:Op zondag 22 april 2012 20:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nee wat de huidige kopers hebben gedaan is speculeren. 'ow het wordt toch enkel meer waard wat boeit het dat we een top hypotheek moeten nemen.".
nog een weggevertje waarom je nu niet moet kopen; zelfs de rabobank geeft aan dat de komende jaren de prijzen flink blijven dalen.
iedereen om je heen riep, het wordt alleen meer waard, en jij dacht, als ik maar een eigen huis heb, ik denk stiekem dat het minder waard wordt maar dat is het me waard?quote:Op zondag 22 april 2012 20:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat is geen speculeren. Als je een tophypotheek moet nemen om een huis te kopen, dan ben je gewoon dom bezig. Maar jij stelt nu dat 'de huidige kopers' en dat omvat dus alle kopers, als gedachte hebben gehad 'ik ga dit huis kopen want het wordt meer waard en dus verdien ik er op'. Dat is gelul. IK heb dat bijvoorbeeld niet gedaan.
Niemand om me heen riep 'het wordt alleen maar meer waard'. Ik heb afgewogen of ik het makkelijk kon betalen, zonder dat het grote invloed had op mijn manier van leven, en toen heb ik gekeken of ik het huis mooi genoeg vond om te kopen binnen het budget dat ik gesteld had.quote:Op zondag 22 april 2012 20:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
iedereen om je heen riep, het wordt alleen meer waard, en jij dacht, als ik maar een eigen huis heb, ik denk stiekem dat het minder waard wordt maar dat is het me waard?
wel relevant als je een ander huis gaat kopen omdat dan opeens weer duidelijk wordt dat je een gat hebt tussen wat je lening en je bezit, wat je dus zult moeten aanvullen. niets mis met vooruit kijken en denken wat de gevolgen van je daad zullen zijn financieel gezien, linksom of rechtsom. maar als jij een tevreden koper bent en blijft, hartstikke mooi tochquote:Op zondag 22 april 2012 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niemand om me heen riep 'het wordt alleen maar meer waard'. Ik heb afgewogen of ik het makkelijk kon betalen, zonder dat het grote invloed had op mijn manier van leven, en toen heb ik gekeken of ik het huis mooi genoeg vond om te kopen binnen het budget dat ik gesteld had.
Of dat huis, nadat ik had aangeschaft meer of minder waard wordt, daar heb ik niet op geanticipeerd. Ik wil nl toch niet na 3 jaar verkopen, ook niet na 5 of 10 jaar. Ik wil gewoon wonen, en ik weet wat ik ervoor moet betalen, en dat blijft zo. Zo simpel is het. Of het meer of minder waard wordt vind ik totaal niet interessant.
Ja, maar dat is niet anders dan dat je een auto koopt. Als je een auto koopt, wordt die minder waard, Dus als je straks een andere auto wil kopen, dan moet je geld bijleggen. Dat is hoe het werkt. Als die auto meer waard zou worden, heej, hardstikke tof, weet je, maar zo niet, dan moet je daarop voorbereid zijn.quote:Op zondag 22 april 2012 20:47 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wel relevant als je een ander huis gaat kopen omdat dan opeens weer duidelijk wordt dat je een gat hebt tussen wat je lening en je bezit, wat je dus zult moeten aanvullen. niets mis met vooruit kijken en denken wat de gevolgen van je daad zullen zijn financieel gezien, linksom of rechtsom. maar als jij een tevreden koper bent en blijft, hartstikke mooi toch
ok dus je probeert me te overtuigen dat je dit hebt zien aankomen en toch een huis hebt gekocht. nou chapeau! mensen die nu wachten zou ik alleen willen meegeven dat het nog wel een tijdje omlaag gaat, dus neem dat mee in je overweging wat wijsheid is. that's all. kusjequote:Op zondag 22 april 2012 20:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet anders dan dat je een auto koopt. Als je een auto koopt, wordt die minder waard, Dus als je straks een andere auto wil kopen, dan moet je geld bijleggen. Dat is hoe het werkt. Als die auto meer waard zou worden, heej, hardstikke tof, weet je, maar zo niet, dan moet je daarop voorbereid zijn.
Als je een huis koopt, en hebt vervolgens geen cent over, je kunt niks aan de kant zetten, etc, ja, dat is onder geen enkele omstandigheid verstandig om te doen. Je moet kunnen sparen. Nou, dat kan ik. Ik weet dus ook wat ik minimaal heb als ik op een punt kom dat ik wel zou willen verkopen. Dus wat vooruit kijken betreft, dat doe ik wel
Zien aankomen? Nee, dat heb ik niet. Maar de prijs fluctueert. Hij kan dus stijgen, maar hij kan ook dalen. Dat is een realiteit, daar zul je toch echt rekening mee moeten houden. Het is verder geen rocket science ofzo, het is simpele logica. Maar goed, je wil graag bijdehand doen, is prima, succes ermeequote:Op zondag 22 april 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ok dus je probeert me te overtuigen dat je dit hebt zien aankomen en toch een huis hebt gekocht. nou chapeau! mensen die nu wachten zou ik alleen willen meegeven dat het nog wel een tijdje omlaag gaat, dus neem dat mee in je overweging wat wijsheid is. that's all. kusje
de prijzen zijn de afgelopen 20 jaar ander nauwelijks serieus gedaald, en jarenlang moest je horen, als je niet koopt ben je gek. toch goed dat je daar doorheen hebt gekeken EN een huis hebt gekocht.quote:Op zondag 22 april 2012 21:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zien aankomen? Nee, dat heb ik niet. Maar de prijs fluctueert. Hij kan dus stijgen, maar hij kan ook dalen. Dat is een realiteit, daar zul je toch echt rekening mee moeten houden. Het is verder geen rocket science ofzo, het is simpele logica. Maar goed, je wil graag bijdehand doen, is prima, succes ermee
Nou, ik heb dat dus niet jarenlang gehoord. Ik weet niet hoor, wordt jij alleen maar omringd door mensen die je vertellen dat je moet moet moet kopen? Das wel een beetje sneu eigenlijk. Als jij niet wil kopen, more power to you. Als je wel wil kopen, same thing. Zolang het maar je eigen beslissing is, en niet die van anderen.quote:Op zondag 22 april 2012 21:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de prijzen zijn de afgelopen 20 jaar ander nauwelijks serieus gedaald, en jarenlang moest je horen, als je niet koopt ben je gek. toch goed dat je daar doorheen hebt gekeken EN een huis hebt gekocht.
De mete dacht dat prijzen allleen omhoog konden. Ja veel gehoord.quote:Op zondag 22 april 2012 21:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, ik heb dat dus niet jarenlang gehoord. Ik weet niet hoor, wordt jij alleen maar omringd door mensen die je vertellen dat je moet moet moet kopen? Das wel een beetje sneu eigenlijk. Als jij niet wil kopen, more power to you. Als je wel wil kopen, same thing. Zolang het maar je eigen beslissing is, en niet die van anderen.
Ik zat op een gegeven moment dat ik op mezelf wilde gaan, en dus ben ik afwegingen gaan maken, heb ik gekeken wat voor huis ik realistisch gezien wilde als ik een huis zou kopen. Toen ben ik gaan kijken of ik meer dan dat bedrag kon krijgen, want als dat het maximaal was geweest had ik 't niet gedaan. Je moet geld opzij kunnen zetten voor onvoorziene situaties etc.
Dan ben je gewoon niet al te snugger als je daadwerkelijk niet snapt dat een prijs ook omlaag kan. Hope for the best, prepare for the worst.quote:Op zondag 22 april 2012 21:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De mete dacht dat prijzen allleen omhoog konden. Ja veel gehoord.
winst pakken waar je kan pakken. hebben alle banken gedaan. doen ze nog steeds. en mensen zijn gemiddeld genomen dom klapvee.quote:Op zondag 22 april 2012 21:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon niet al te snugger als je daadwerkelijk niet snapt dat een prijs ook omlaag kan. Hope for the best, prepare for the worst.
Dat doen mensen natuurlijk ook he, niet alleen de banken. Ja, dat zijn de meesten ook, maar goed, die ondervinden de gevolgen van hun eigen acties. Jammer voor hun, deal with it.quote:Op zondag 22 april 2012 21:47 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
winst pakken waar je kan pakken. hebben alle banken gedaan. doen ze nog steeds. en mensen zijn gemiddeld genomen dom klapvee.
Prijs = Vraag * psychologie * liquiditeitquote:Op zondag 22 april 2012 20:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zolang er een schaarste aan kwalitatieve woonruimte is (en die wordt alleen maar groter op deze manier), en de huren blijven stijgen, ben ik ook niet bang van de prijzen de plomp in gaan.
Ergo: status quo. Goed voor spaarzame mensen.
Ik denk dat veel huizenbezitters tot 2045 moeten wachten op hun bevrijdingquote:Op maandag 23 april 2012 00:24 schreef Terrorizer het volgende:
Agendatip: 5 mei Openhuizendag / Bevrijdingsdag.
Zal het toeval zijn?
Gedeeld door alternatieven. Oeps, dan is de prijs voor degenen die hun kont niet in een te goedkopere corporatiewoning hebben gemanovreerd opeens #waardequote:Op zondag 22 april 2012 23:39 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Prijs = Vraag * psychologie * liquiditeit
Nee; niet helemaal.quote:Op maandag 23 april 2012 10:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Gedeeld door alternatieven. Oeps, dan is de prijs voor degenen die hun kont niet in een te goedkopere corporatiewoning hebben gemanovreerd opeens #waarde
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |