abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 april 2012 @ 20:34:52 #276
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110646144
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus het feit dat het huis dat je gekocht hebt in waarde is gedaald nadat je het gekocht hebt weegt zwaarder dan het woongenot dat je er van hebt? Of hoe moet ik dat zien? Als je het gekocht hebt ga je daarna neurotisch in de gaten houden wat de waarde doet, om afhankelijk daarvan te beslissen of je een goede koop hebt gedaan of niet?

Als je het gekocht hebt dan is dat toch tegen een prijs waarvan je vindt dat het huis het waard is, zoals je net zelf zegt? Wat maakt het dan nog uit? Je hebt het gekocht, je kunt het (neem ik aan) betalen, je hebt er plezier van, wat maakt het dan nog uit of iemand hier een soortgelijk huis heeft gekocht als jij, tegen een lagere prijs? Who cares?
Ja. 40K voor een jaar + nog de normale hypotheeklasten vind ik te duur voor woongenot. Dat is dan bijna 1000 euro per week!

Nee, je moet ook vooral kopen wanneer je het de prijs waard vind. Omdat je niet kunt voorspellen wat die prijs gaat doen. Maar achteraf zou ik het wel zonde vinden. Maar er verder niet van wakkerliggen ofzo.
The End Times are wild
pi_110646201
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

huizen zijn rationeel gewoon onbetaalbaar geworden. je moet er een top hypotheek voor afsluiten als je een modaal inkomen hebt. dat lijkt me een weggevertje wat aangeeft dat de markt nog niet goed is.

een hypotheek zou gewoon zonder nhg en 20% eigen geld voor jan modaal een rijtjeshuis moeten kopen in een normale kleine stad.
Ten eerste hoor ik dat al dertig jaar, hell, toen ik medio jaren '90 200 gulden voor een m2 bouwgrond moest betalen dacht ik dat ik gek was, ten tweede zou je eens over de grens moeten kijken (en dan niet het veelvuldig aangehaalde Ost Preusen, maar een economisch goed ontiwkkelde omgeving met goede infrastructuur en veiligheid. Onbetaalbaar. In alle grote stedelijke gebieden ter wereld lachen ze ons uit, en terecht.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:36:43 #278
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_110646246
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja. 40K voor een jaar + nog de normale hypotheeklasten vind ik te duur voor woongenot. Dat is dan bijna 1000 euro per week!

Nee, je moet ook vooral kopen wanneer je het de prijs waard vind. Omdat je niet kunt voorspellen wat die prijs gaat doen. Maar achteraf zou ik het wel zonde vinden. Maar er verder niet van wakkerliggen ofzo.
Oke, maar dan is het dus niet wat jij vindt dat het huis waard is, maar jij bekijkt het hoeveel je erop verliest nadat je het gekocht hebt. Dat is een heel andere insteek. Dat is gewoon speculeren, dat heeft niks met woongenot te maken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_110646262
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dan doe je het altijd fout. Had je maar medio jaren '80 een huis gekocht.... of jaren '90.....

Overigens was mijn reden om (snel) een huis te kopen, omdat
1) ik er mijn woonkosten mee vastprikte
2) ik heb zelf kon bouwen

En dat is nog steeds mijn beste beslissing ooit geweest :)
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:38:03 #280
16180 crew  CoolGuy
pi_110646341
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee, dan doe je het altijd fout. Had je maar medio jaren '80 een huis gekocht.... of jaren '90.....
Exact. Dat is altijd vanaf de zijlijn roepen 'nee nu nog niet kopen' maar stiekem bij jezelf denken 'had ik 10 jaar geleden maar gekocht' etc etc. Het uiteindelijke resultaat is dat je nooit gekocht hebt, terwijl dat overduidelijk wel is wat je dan wil, anders ben je niet zo bezig met dat de prijzen vooral maar moeten dalen.
pi_110646369
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oke, maar dan is het dus niet wat jij vindt dat het huis waard is, maar jij bekijkt het hoeveel je erop verliest nadat je het gekocht hebt. Dat is een heel andere insteek. Dat is gewoon speculeren, dat heeft niks met woongenot te maken.
nee wat de huidige kopers hebben gedaan is speculeren. 'ow het wordt toch enkel meer waard wat boeit het dat we een top hypotheek moeten nemen.".

nog een weggevertje waarom je nu niet moet kopen; zelfs de rabobank geeft aan dat de komende jaren de prijzen flink blijven dalen.
pi_110646470
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

nee wat de huidige kopers hebben gedaan is speculeren. 'ow het wordt toch enkel meer waard wat boeit het dat we een top hypotheek moeten nemen.".

nog een weggevertje waarom je nu niet moet kopen; zelfs de rabobank geeft aan dat de komende jaren de prijzen flink blijven dalen.
Die hebben hun woonlasten langdurig vastgeprikt. Noem dat maar speculeren.

Dus als de Rabobank zegt dat de huizenprijzen zullen stijgen, moet je kopen? ;)
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:40:04 #283
16180 crew  CoolGuy
pi_110646486
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Nee, dat is geen speculeren. Als je een tophypotheek moet nemen om een huis te kopen, dan ben je gewoon dom bezig, en ik denk dat die mensen niet verder kwamen dan 'ik wil dit huis, koste wat kost'. De gedachte dat het geen probleem was omdat het toch meer waard werd lijkt me niet voor elke koper op te gaan. Maar jij stelt nu dat 'de huidige kopers' en dat omvat dus alle kopers, als gedachte hebben gehad 'ik ga dit huis kopen want het wordt meer waard en dus verdien ik er op'. Dat is gelul. IK heb dat bijvoorbeeld niet gedaan.
pi_110646602
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, dat is geen speculeren. Als je een tophypotheek moet nemen om een huis te kopen, dan ben je gewoon dom bezig. Maar jij stelt nu dat 'de huidige kopers' en dat omvat dus alle kopers, als gedachte hebben gehad 'ik ga dit huis kopen want het wordt meer waard en dus verdien ik er op'. Dat is gelul. IK heb dat bijvoorbeeld niet gedaan.
iedereen om je heen riep, het wordt alleen meer waard, en jij dacht, als ik maar een eigen huis heb, ik denk stiekem dat het minder waard wordt maar dat is het me waard?
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:44:13 #285
16180 crew  CoolGuy
pi_110646790
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

iedereen om je heen riep, het wordt alleen meer waard, en jij dacht, als ik maar een eigen huis heb, ik denk stiekem dat het minder waard wordt maar dat is het me waard?
Niemand om me heen riep 'het wordt alleen maar meer waard'. Ik heb afgewogen of ik het makkelijk kon betalen, zonder dat het grote invloed had op mijn manier van leven, en toen heb ik gekeken of ik het huis mooi genoeg vond om te kopen binnen het budget dat ik gesteld had.

Of dat huis, nadat ik had aangeschaft meer of minder waard wordt, daar heb ik niet op geanticipeerd. Ik wil nl toch niet na 3 jaar verkopen, ook niet na 5 of 10 jaar. Ik wil gewoon wonen, en ik weet wat ik ervoor moet betalen, en dat blijft zo. Zo simpel is het. Of het meer of minder waard wordt vind ik totaal niet interessant.
pi_110647048
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Niemand om me heen riep 'het wordt alleen maar meer waard'. Ik heb afgewogen of ik het makkelijk kon betalen, zonder dat het grote invloed had op mijn manier van leven, en toen heb ik gekeken of ik het huis mooi genoeg vond om te kopen binnen het budget dat ik gesteld had.

Of dat huis, nadat ik had aangeschaft meer of minder waard wordt, daar heb ik niet op geanticipeerd. Ik wil nl toch niet na 3 jaar verkopen, ook niet na 5 of 10 jaar. Ik wil gewoon wonen, en ik weet wat ik ervoor moet betalen, en dat blijft zo. Zo simpel is het. Of het meer of minder waard wordt vind ik totaal niet interessant.
wel relevant als je een ander huis gaat kopen omdat dan opeens weer duidelijk wordt dat je een gat hebt tussen wat je lening en je bezit, wat je dus zult moeten aanvullen. niets mis met vooruit kijken en denken wat de gevolgen van je daad zullen zijn financieel gezien, linksom of rechtsom. maar als jij een tevreden koper bent en blijft, hartstikke mooi toch :)
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:50:22 #287
16180 crew  CoolGuy
pi_110647240
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:47 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

wel relevant als je een ander huis gaat kopen omdat dan opeens weer duidelijk wordt dat je een gat hebt tussen wat je lening en je bezit, wat je dus zult moeten aanvullen. niets mis met vooruit kijken en denken wat de gevolgen van je daad zullen zijn financieel gezien, linksom of rechtsom. maar als jij een tevreden koper bent en blijft, hartstikke mooi toch :)
Ja, maar dat is niet anders dan dat je een auto koopt. Als je een auto koopt, wordt die minder waard, Dus als je straks een andere auto wil kopen, dan moet je geld bijleggen. Dat is hoe het werkt. Als die auto meer waard zou worden, heej, hardstikke tof, weet je, maar zo niet, dan moet je daarop voorbereid zijn.

Als je een huis koopt, en hebt vervolgens geen cent over, je kunt niks aan de kant zetten, etc, ja, dat is onder geen enkele omstandigheid verstandig om te doen. Je moet kunnen sparen. Nou, dat kan ik. Ik weet dus ook wat ik minimaal heb als ik op een punt kom dat ik wel zou willen verkopen. Dus wat vooruit kijken betreft, dat doe ik wel :)
pi_110647335
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, maar dat is niet anders dan dat je een auto koopt. Als je een auto koopt, wordt die minder waard, Dus als je straks een andere auto wil kopen, dan moet je geld bijleggen. Dat is hoe het werkt. Als die auto meer waard zou worden, heej, hardstikke tof, weet je, maar zo niet, dan moet je daarop voorbereid zijn.

Als je een huis koopt, en hebt vervolgens geen cent over, je kunt niks aan de kant zetten, etc, ja, dat is onder geen enkele omstandigheid verstandig om te doen. Je moet kunnen sparen. Nou, dat kan ik. Ik weet dus ook wat ik minimaal heb als ik op een punt kom dat ik wel zou willen verkopen. Dus wat vooruit kijken betreft, dat doe ik wel :)
ok dus je probeert me te overtuigen dat je dit hebt zien aankomen en toch een huis hebt gekocht. nou chapeau! mensen die nu wachten zou ik alleen willen meegeven dat het nog wel een tijdje omlaag gaat, dus neem dat mee in je overweging wat wijsheid is. that's all. kusje :*
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 21:02:08 #289
16180 crew  CoolGuy
pi_110648057
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ok dus je probeert me te overtuigen dat je dit hebt zien aankomen en toch een huis hebt gekocht. nou chapeau! mensen die nu wachten zou ik alleen willen meegeven dat het nog wel een tijdje omlaag gaat, dus neem dat mee in je overweging wat wijsheid is. that's all. kusje :*
Zien aankomen? Nee, dat heb ik niet. Maar de prijs fluctueert. Hij kan dus stijgen, maar hij kan ook dalen. Dat is een realiteit, daar zul je toch echt rekening mee moeten houden. Het is verder geen rocket science ofzo, het is simpele logica. Maar goed, je wil graag bijdehand doen, is prima, succes ermee :')
pi_110648679
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Zien aankomen? Nee, dat heb ik niet. Maar de prijs fluctueert. Hij kan dus stijgen, maar hij kan ook dalen. Dat is een realiteit, daar zul je toch echt rekening mee moeten houden. Het is verder geen rocket science ofzo, het is simpele logica. Maar goed, je wil graag bijdehand doen, is prima, succes ermee :')
de prijzen zijn de afgelopen 20 jaar ander nauwelijks serieus gedaald, en jarenlang moest je horen, als je niet koopt ben je gek. toch goed dat je daar doorheen hebt gekeken EN een huis hebt gekocht.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 21:16:15 #291
16180 crew  CoolGuy
pi_110649020
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

de prijzen zijn de afgelopen 20 jaar ander nauwelijks serieus gedaald, en jarenlang moest je horen, als je niet koopt ben je gek. toch goed dat je daar doorheen hebt gekeken EN een huis hebt gekocht.
Nou, ik heb dat dus niet jarenlang gehoord. Ik weet niet hoor, wordt jij alleen maar omringd door mensen die je vertellen dat je moet moet moet kopen? Das wel een beetje sneu eigenlijk. Als jij niet wil kopen, more power to you. Als je wel wil kopen, same thing. Zolang het maar je eigen beslissing is, en niet die van anderen.

Ik zat op een gegeven moment dat ik op mezelf wilde gaan, en dus ben ik afwegingen gaan maken, heb ik gekeken wat voor huis ik realistisch gezien wilde als ik een huis zou kopen. Toen ben ik gaan kijken of ik meer dan dat bedrag kon krijgen, want als dat het maximaal was geweest had ik 't niet gedaan. Je moet geld opzij kunnen zetten voor onvoorziene situaties etc.
pi_110651056
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, ik heb dat dus niet jarenlang gehoord. Ik weet niet hoor, wordt jij alleen maar omringd door mensen die je vertellen dat je moet moet moet kopen? Das wel een beetje sneu eigenlijk. Als jij niet wil kopen, more power to you. Als je wel wil kopen, same thing. Zolang het maar je eigen beslissing is, en niet die van anderen.

Ik zat op een gegeven moment dat ik op mezelf wilde gaan, en dus ben ik afwegingen gaan maken, heb ik gekeken wat voor huis ik realistisch gezien wilde als ik een huis zou kopen. Toen ben ik gaan kijken of ik meer dan dat bedrag kon krijgen, want als dat het maximaal was geweest had ik 't niet gedaan. Je moet geld opzij kunnen zetten voor onvoorziene situaties etc.
De mete dacht dat prijzen allleen omhoog konden. Ja veel gehoord.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 21:45:39 #293
16180 crew  CoolGuy
pi_110651126
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2012 21:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

De mete dacht dat prijzen allleen omhoog konden. Ja veel gehoord.
Dan ben je gewoon niet al te snugger als je daadwerkelijk niet snapt dat een prijs ook omlaag kan. Hope for the best, prepare for the worst.
pi_110651287
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan ben je gewoon niet al te snugger als je daadwerkelijk niet snapt dat een prijs ook omlaag kan. Hope for the best, prepare for the worst.
winst pakken waar je kan pakken. hebben alle banken gedaan. doen ze nog steeds. en mensen zijn gemiddeld genomen dom klapvee.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 21:50:21 #295
16180 crew  CoolGuy
pi_110651449
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:47 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

winst pakken waar je kan pakken. hebben alle banken gedaan. doen ze nog steeds. en mensen zijn gemiddeld genomen dom klapvee.
Dat doen mensen natuurlijk ook he, niet alleen de banken. Ja, dat zijn de meesten ook, maar goed, die ondervinden de gevolgen van hun eigen acties. Jammer voor hun, deal with it.
pi_110657854
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zolang er een schaarste aan kwalitatieve woonruimte is (en die wordt alleen maar groter op deze manier), en de huren blijven stijgen, ben ik ook niet bang van de prijzen de plomp in gaan.

Ergo: status quo. Goed voor spaarzame mensen.
Prijs = Vraag * psychologie * liquiditeit
pi_110659507
Agendatip: 5 mei Openhuizendag / Bevrijdingsdag.

Zal het toeval zijn?
  maandag 23 april 2012 @ 09:50:08 #298
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110664494
quote:
6s.gif Op maandag 23 april 2012 00:24 schreef Terrorizer het volgende:
Agendatip: 5 mei Openhuizendag / Bevrijdingsdag.

Zal het toeval zijn?
Ik denk dat veel huizenbezitters tot 2045 moeten wachten op hun bevrijding :P

Mogelijk worden ze dit keer bevrijd door de Chinezen :')
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_110666186
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 23:39 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Prijs = Vraag * psychologie * liquiditeit
Gedeeld door alternatieven. Oeps, dan is de prijs voor degenen die hun kont niet in een te goedkopere corporatiewoning hebben gemanovreerd opeens #waarde
pi_110673643
quote:
12s.gif Op maandag 23 april 2012 10:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Gedeeld door alternatieven. Oeps, dan is de prijs voor degenen die hun kont niet in een te goedkopere corporatiewoning hebben gemanovreerd opeens #waarde
Nee; niet helemaal.

we hebben meer lege kantoren dan ooit, die nooit meer iets opleveren.

Dat is de realiteit van onze kennis-economie. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')