abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 april 2012 @ 19:52:55 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110643886
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wordt eens concreet. Wanneer koop jij wel een huis? Want je kunt altijd wel een reden aanvoeren waarom je nog wil wachten, maar jij weet niet wanneer de prijs van een huis tot op zn laagst is gezakt. Want als het niet gaat om het 'laagste' punt, dan gaat het dus gewoon om wat je kunt betalen volgens je portomonnee.
Klopt. Maar je weet wel dat het nu, gezien het einde van de coalitie, de plannen mbt HRA die al uitgelekt waren, de verslechterende financiële toestand van NL, de verwachte rentestijging et cetera, de kans op een verdere daling van de huizenprijs is toegenomen.
The End Times are wild
  zondag 22 april 2012 @ 19:53:34 #252
317913 1-800-cop-shot
Armed Society = Polite Society
pi_110643911
quote:

[..]

Wordt eens concreet. Wanneer koop jij wel een huis? Want je kunt altijd wel een reden aanvoeren waarom je nog wil wachten, maar jij weet niet wanneer de prijs van een huis tot op zn laagst is gezakt. Want als het niet gaat om het 'laagste' punt, dan gaat het dus gewoon om wat je kunt betalen volgens je portomonnee.
Wanneer zowel zakelijk als particulier vastgoed als realistische, bijgewerkte waarden op de balansen bij de bank staan. Dit is op z'n vroegst een jaar nadat Nederland is afgewaardeerd naar status AA.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 19:56:09 #253
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_110644018
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:53 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Wanneer zowel zakelijk als particulier vastgoed als realistische, bijgewerkte waarden op de balansen bij de bank staan. Dit is op z'n vroegst een jaar nadat Nederland is afgewaardeerd naar status AA.
Ik stelde de vraag niet aan jou, maar aan iemand anders. Maar hoe ga jij exact weten wanneer die bijgewerkte balansen bij de bank staan? Hoe wil jij dat zeker weten? Want een bank zal jou nooit het achterste van zn tong laten zien.

Je kunt wel allerlei mooie redenen aanvoeren, maar ik vermoed dat het gewoon heel ordinair een kwestie is van wanneer je het wél kunt betalen.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 22 april 2012 @ 19:56:15 #254
317913 1-800-cop-shot
pi_110644022
Weet iemand trouwens wat er gebeurt met de NHG als Nederland de AAA-status verliest? Lijkt me een belangrijke onderliggende garantie voor de bodem in de markt.
  zondag 22 april 2012 @ 19:57:27 #255
317913 1-800-cop-shot
pi_110644090
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik stelde de vraag niet aan jou, maar aan iemand anders. Maar hoe ga jij exact weten wanneer die bijgewerkte balansen bij de bank staan? Hoe wil jij dat zeker weten? Want een bank zal jou nooit het achterste van zn tong laten zien.

Je kunt wel allerlei mooie redenen aanvoeren, maar ik vermoed dat het gewoon heel ordinair een kwestie is van wanneer je het wél kunt betalen.
Ik kan me momenteel een emigratie veroorloven naar Oceanie. Dus dat vertegenwoordigd ongeveer het bedrag wat ik kan toeleggen op een hypotheek. Ik heb er echter een ander doel voor gevonden, buiten Nederland.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 19:58:45 #256
16180 crew  CoolGuy
pi_110644148
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:57 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Ik kan me momenteel een emigratie veroorloven naar Oceanie. Dus dat vertegenwoordigd ongeveer het bedrag wat ik kan toeleggen op een hypotheek. Ik heb er echter een ander doel voor gevonden, buiten Nederland.
Dat is niet eens een reactie op wat ik vraag. Jij doet een bewering, ik kom met een vraag hoe jij dat zeker wil weten en jij komt met een reactie die geen antwoord is op de vraag hoe jij dat zeker wil weten.
  zondag 22 april 2012 @ 19:59:22 #257
317913 1-800-cop-shot
pi_110644176
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is niet eens een reactie op wat ik vraag. Jij doet een bewering, ik kom met een vraag hoe jij dat zeker wil weten en jij komt met een reactie die geen antwoord is op de vraag hoe jij dat zeker wil weten.
Waarom wil jij zo graag dat mensen een huis kopen?
  zondag 22 april 2012 @ 20:00:17 #258
317913 1-800-cop-shot
pi_110644217
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Gut feeling. Idem aan het gut feeling wat jou vertelde dat vastgoed altijd een goede investering zou zijn.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:00:32 #259
16180 crew  CoolGuy
pi_110644226
quote:
5s.gif Op zondag 22 april 2012 19:59 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Waarom wil jij zo graag dat mensen een huis kopen?
I really couldn't care less of jij of wie dan ook een huis koopt, of een huis kan kopen, of wat dan ook. Zolang ík 't maar kan. Maar wederom geef je geen daadwerkelijk antwoord op de vraag, je blijft er omheen draaien.
  zondag 22 april 2012 @ 20:01:34 #260
317913 1-800-cop-shot
pi_110644279
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

I really couldn't care less of jij of wie dan ook een huis koopt, of een huis kan kopen, of wat dan ook.
Weet je het zeker? Want je woont bijna in dit topic.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:01:45 #261
16180 crew  CoolGuy
pi_110644291
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:00 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Gut feeling. Idem aan het gut feeling wat jou vertelde dat vastgoed altijd een goede investering zou zijn.
Nee? Dat gut feeling heb ik nooit gehad. Het interesseert me namelijk geen moer of het een goede of een slechte investering is. Ik wilde gewoon leuk wonen. Het doel was niet om na x jaar weer te verkopen en dan geld erop te verdienen.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:02:42 #262
16180 crew  CoolGuy
pi_110644346
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:01 schreef 1-800-cop-shot het volgende:

[..]

Weet je het zeker? Want je woont bijna in dit topic.
Ja, weet ik zeker. Wat mij gewoon opvalt is dat mensen hier heel graag willen dat huizenprijzen zakken, maar vervolgens vaag blijven over wanneer dan wel het juiste moment is om te kopen. Daar stel ik dan vragen over, en de reacties die je dan krijgt is dat er een beetje omheen gedraaid wordt.
  zondag 22 april 2012 @ 20:15:58 #263
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110645053
quote:

[..]

Zo lang de Fundateller stijgt en er nog zo veel onzekerheid is ben ik niet bang dat de prijzen gaan stijgen. Ik kan nu een mooi huis kopen, maar vind het zonde om zuurverdiend geld zomaar weg te smijten :)
pi_110645168
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zo lang de Fundateller stijgt en er nog zo veel onzekerheid is ben ik niet bang dat de prijzen gaan stijgen.
Zolang er een schaarste aan kwalitatieve woonruimte is (en die wordt alleen maar groter op deze manier), en de huren blijven stijgen, ben ik ook niet bang van de prijzen de plomp in gaan.

Ergo: status quo. Goed voor spaarzame mensen.
  zondag 22 april 2012 @ 20:20:00 #265
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110645246
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, weet ik zeker. Wat mij gewoon opvalt is dat mensen hier heel graag willen dat huizenprijzen zakken, maar vervolgens vaag blijven over wanneer dan wel het juiste moment is om te kopen. Daar stel ik dan vragen over, en de reacties die je dan krijgt is dat er een beetje omheen gedraaid wordt.
Uiteraard is het juiste moment niet exact te voorspellen. Dat nu niet het juiste moment is om te kopen weet ik in ieder geval wél zeker.
pi_110645285
zodra iedereen zegt, je kunt beter gaan huren, dan zou het een goede tijd kunnen worden om te gaan kopen. :7
  zondag 22 april 2012 @ 20:21:18 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110645304
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Uiteraard is het juiste moment niet exact te voorspellen. Dat nu niet het juiste moment is om te kopen weet ik in ieder geval wél zeker.
Mijn -arbitraire- koopmoment is fundatelle 20% onder de top van de fundateller.
The End Times are wild
pi_110645363
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Mijn -arbitraire- koopmoment is fundatelle 20% onder de top van de fundateller.
Bij stijgende omzetten neem ik aan, want als 20% zijn huis intrekt is volgens mij niet wat je bedoelt :)

Overigens is dat gespeculeer wel leuk, maar het meeste heb je eraan om te doen wat goed past bij je situatie, levensfase, etc. De rest is toch niet perfect te timen. En het onderste uit de kan is meestal de deksel op de neus, tenzij dit je handel is.
  zondag 22 april 2012 @ 20:23:10 #269
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_110645413
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zolang er een schaarste aan kwalitatieve woonruimte is (en die wordt alleen maar groter op deze manier), en de huren blijven stijgen, ben ik ook niet bang van de prijzen de plomp in gaan.

Ergo: status quo. Goed voor spaarzame mensen.
Dat is ook prima. Slechter wordt het de komende tijd waarschijnlijk niet voor de wachtende (sparende) potentiele koper.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:24:58 #270
16180 crew  CoolGuy
pi_110645513
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:20 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Maar dat is nu exact mijn punt. Alle mensen die nu geen huis willen/kunnen kopen voeren redenen aan als 'als de lucht uit de markt is' en meer van dat soort redenen. Maar dat kun je simpelweg niet weten.

Want stel nou dat jij een huis wil kopen van 300.000 euro, maar jij hebt zoiets van nee, er zit nog lucht in de markt, ik wacht tot die er uit is, alles op zn laagste punt is en het huis, noem eens wat, nog maar 250.000 euro kost. Dan ben je aan 't speculeren, eens?

Maar iemand anders hier, die ook een huis wil kopen, heeft zoiets van, ja nee wacht even, ik wil dat dat huis nog maar 200.000 euro kost. JIJ zult dan zoiets hebben van 'nee wacht even, dat wil ik niet, want als ie nog 50k goedkoper wordt, dan heb ik niet op het juiste moment gekocht'.

Dus er is geen 'juiste moment'. Dat moment is voor iedereen anders. Maar de redenen die worden aangevoerd zijn nooit concreet. Het is altijd van 'ik koop een huis als X'. Maar X is nooit concreet. Het blijft altijd vaag.

Dus die reden van 'laagste' punt geloof ik niet zo. Ik denk dat het gewoon heel simpel te maken heeft met wat iedereen voor een huis wil betalen, realistisch dan wel onrealistisch. Dus het komt neer op iedereens geld dat hij er voor (over) heeft, niet zo zeer wachten tot de lucht uit de markt is.
  zondag 22 april 2012 @ 20:28:00 #271
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110645682
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar dat is nu exact mijn punt. Alle mensen die nu geen huis willen/kunnen kopen voeren redenen aan als 'als de lucht uit de markt is' en meer van dat soort redenen. Maar dat kun je simpelweg niet weten.

Want stel nou dat jij een huis wil kopen van 300.000 euro, maar jij hebt zoiets van nee, er zit nog lucht in de markt, ik wacht tot die er uit is, alles op zn laagste punt is en het huis, noem eens wat, nog maar 250.000 euro kost. Dan ben je aan 't speculeren, eens?

Maar iemand anders hier, die ook een huis wil kopen, heeft zoiets van, ja nee wacht even, ik wil dat dat huis nog maar 200.000 euro kost. JIJ zult dan zoiets hebben van 'nee wacht even, dat wil ik niet, want als ie nog 50k goedkoper wordt, dan heb ik niet op het juiste moment gekocht'.

Dus er is geen 'juiste moment'. Dat moment is voor iedereen anders. Maar de redenen die worden aangevoerd zijn nooit concreet. Het is altijd van 'ik koop een huis als X'. Maar X is nooit concreet. Het blijft altijd vaag.

Dus die reden van 'laagste' punt geloof ik niet zo. Ik denk dat het gewoon heel simpel te maken heeft met wat iedereen voor een huis wil betalen, realistisch dan wel onrealistisch. Dus het komt neer op iedereens geld dat hij er voor (over) heeft, niet zo zeer wachten tot de lucht uit de markt is.
Als ik een huis koop van 300K, en binnen een jaar kost zo'n huis nog maar 260K, dan heb ik spijt dat ik zo snel gekocht heb. Maar dat zal altijd achteraf blijken, dus wat heb je eraan.

Belangrijker is idd dat je een huis koopt waarvan je vind dat dit huis het geld waard is. Dan is dat bodemmoment an sich minder belangrijk.

Op dit moment vind ik huizen nog overgewaardeerd. Als dit de bodem is (zou kunnen), dan koop ik dus niet nu en dus ook niet later.
The End Times are wild
  zondag 22 april 2012 @ 20:29:17 #272
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110645768
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Bij stijgende omzetten neem ik aan, want als 20% zijn huis intrekt is volgens mij niet wat je bedoelt :)

Overigens is dat gespeculeer wel leuk, maar het meeste heb je eraan om te doen wat goed past bij je situatie, levensfase, etc. De rest is toch niet perfect te timen. En het onderste uit de kan is meestal de deksel op de neus, tenzij dit je handel is.
En zelfs als dit je handel is lijkt het me nog knap lastig, zo niet onmogelijk.
The End Times are wild
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:31:00 #273
16180 crew  CoolGuy
pi_110645876
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ik een huis koop van 300K, en binnen een jaar kost zo'n huis nog maar 260K, dan heb ik spijt dat ik zo snel gekocht heb. Maar dat zal altijd achteraf blijken, dus wat heb je eraan.

Belangrijker is idd dat je een huis koopt waarvan je vind dat dit huis het geld waard is. Dan is dat bodemmoment an sich minder belangrijk.

Op dit moment vind ik huizen nog overgewaardeerd. Als dit de bodem is (zou kunnen), dan koop ik dus niet nu en dus ook niet later.
Dus het feit dat het huis dat je gekocht hebt in waarde is gedaald nadat je het gekocht hebt weegt zwaarder dan het woongenot dat je er van hebt? Of hoe moet ik dat zien? Als je het gekocht hebt ga je daarna neurotisch in de gaten houden wat de waarde doet, om afhankelijk daarvan te beslissen of je een goede koop hebt gedaan of niet?

Als je het gekocht hebt dan is dat toch tegen een prijs waarvan je vindt dat het huis het waard is, zoals je net zelf zegt? Wat maakt het dan nog uit? Je hebt het gekocht, je kunt het (neem ik aan) betalen, je hebt er plezier van, wat maakt het dan nog uit of iemand hier een soortgelijk huis heeft gekocht als jij, tegen een lagere prijs? Who cares?
pi_110645877
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

huizen zijn rationeel gewoon onbetaalbaar geworden. je moet er een top hypotheek voor afsluiten als je een modaal inkomen hebt. dat lijkt me een weggevertje wat aangeeft dat de markt nog niet goed is.

een hypotheek zou gewoon zonder nhg en 20% eigen geld voor jan modaal een rijtjeshuis moeten kopen in een normale kleine stad.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 20:33:31 #275
16180 crew  CoolGuy
pi_110646049
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

huizen zijn rationeel gewoon onbetaalbaar geworden. je moet er een top hypotheek voor afsluiten als je een modaal inkomen hebt. dat lijkt me een weggevertje wat aangeeft dat de markt nog niet goed is.

een hypotheek zou gewoon zonder nhg en 20% eigen geld voor jan modaal een rijtjeshuis moeten kopen in een normale kleine stad.
Nee, ze zijn niet per definitie onbetaalbaar. Er zijn genoeg mensen die een huis kunnen kopen. Dat jij of wie dan ook dat niet kunt, ja, das kut, maar dat betekent niet dat huizen 'dus' onbetaalbaar zijn. Als je iets niet kunt kopen, jammer dan.

Ik neem aan dat jij ook geen Lamborghini kunt kopen. Is ie dan onbetaalbaar? Of is hij voor jou onbetaalbaar? En omdat hij voor jou onbetaalbaar is moet hij dus goedkoper worden, zodat hij er ook een kunt kopen, terwijl er genoeg mensen zijn die tegen de huidige prijs die Lamborghini ook kunnen kopen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')