abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117542603
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:47 schreef Triggershot het volgende:

Als het beperkt was tot jouw, mijn, de fundamentalistische of extremistische uitleg, misschien. Maar dat is lang niet het geval. Er zijn meer dan 25.000 individuele hadiths over 6500+ verzen in de Koran en hoe ze worden uitgelegd door Mohammed zelf, de vraag is dan, is onze uitleg compatibel met die van Mohammed-zelf.
Zelfs als het compatibel is met de uitleg van Mohammed zelf... dan heb je op z'n best de verantwoordelijkheid bij Mohammed - die we niets meer kunnen vragen - neergelegd. Het is daarmee niet minder subjectief.

Maar wat mij betreft vanzelfsprekend kun je die verantwoordelijkheid niet op die manier afschuiven. Als iemand zegt 'ik wil leven naar wat Mohammed bedoelde', best. Maar dan draagt hij daar nog steeds zelf verantwoordelijkheid voor.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:47 schreef Triggershot het volgende:
Zo niet heb je theologisch dan wel inhoudelijk geen poot om op te staan om een uiteg binnen de kaders van de Islamitische leer te benoemen.
De theologische uitleg kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Als mensen menen dat ze moeten gaat rellen om hun geliefde Islam te 'verdedigen' dan zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor. Niet de Koran, en ook niet Mohammed.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117542700
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het beoordelen van geloof - imaan - is in de Islam alleen weggelegd voor Allah <...>
Gelukkig is er ook een wereld buiten de Islam, en permitteer ik het me om een oordeel te hebben erover.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117542739
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelfs als het compatibel is met de uitleg van Mohammed zelf... dan heb je op z'n best de verantwoordelijkheid bij Mohammed - die we niets meer kunnen vragen - neergelegd. Het is daarmee niet minder subjectief.

Maar wat mij betreft vanzelfsprekend kun je die verantwoordelijkheid niet op die manier afschuiven. Als iemand zegt 'ik wil leven naar wat Mohammed bedoelde', best. Maar dan draagt hij daar nog steeds zelf verantwoordelijkheid voor.

[..]

De theologische uitleg kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Als mensen menen dat ze moeten gaat rellen om hun geliefde Islam te 'verdedigen' dan zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor. Niet de Koran, en ook niet Mohammed.

Hoe kom je er in godsnaam bij dat er wordt gepleit voor het afdragen van verantwoordelijkheid? Nimmer kan je zoiets -terug-lezen in mijn post. Wel is het nogal krom als het niet compatibel is met Mohammedsuitleg erover om het Islamitisch te noemen, simpelweg alleen omdat het moslims zijn. Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor eigen daden, of een inspiratie nu kwam via lyrics, films, boeken of tekeningen zal mij weinig uitmaken.
pi_117542790
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het beoordelen van geloof - imaan - is in de Islam alleen weggelegd voor Allah, zelfs Mohammed mocht dat niet, een ieder die zich er aan waagt heeft zich buiten de normen van de Koran geplaatst in deze. Zelfs al neem ik voorbeeld aan de 'ware gelovigen' zoals ze zijn gedefinieerd in de Koran, dan ben ik het niet, maar probeer ik het, tot Allah persoonlijk openbaart dat ik er een ben, zo ook met anderen.
En wie beoordeelt dan of de beoordeling van Allah wel correct is? Jij kunt immers stellen dat dat aan jou geopenbaard is, maar iemand die er totaal andere normen op nahoudt, kan dat evengoed oprecht geloven of menen.
pi_117542814
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gelukkig is er ook een wereld buiten de Islam, en permitteer ik het me om een oordeel te hebben erover.
Sorry hoor. :')

Je hebt geen idee waar ik het over heb blijkbaar, voel je gerust vrij ondanks mijn pogingen tot beperkingen een oordeel er over te hebben. :')

I rest my case.
pi_117542887
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoe kom je er in godsnaam bij dat er wordt gepleit voor het afdragen van verantwoordelijkheid? Nimmer kan je zoiets -terug-lezen in mijn post.
Zoals ik het zie zijn er twee mogelijkheden: of de Koran rechtvaardigt op de 1 of andere manier wat 'verdediging' is, of de inhoud van de Koran is hier volstrekt irrelevant. In dat laatste geval was er dus ook geen reden om dat boek ter sprake te brengen.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:54 schreef Triggershot het volgende:
Wel is het nogal krom als het niet compatibel is met Mohammedsuitleg erover om het Islamitisch te noemen, simpelweg alleen omdat het moslims zijn.
De hele notie van een 'ware Islam' verwerp ik volledig. Die bestaat net zo min als 'het ware Christendom'. Het is maar net hoe je het uitlegt, en objectieve criteria om te bepalen wie gelijk heeft zijn er niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:54 schreef Triggershot het volgende:
Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor eigen daden, of een inspiratie nu kwam via lyrics, films, boeken of tekeningen zal mij weinig uitmaken.
Gelukkig zijn we het daar over eens. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117542902
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En wie beoordeelt dan of de beoordeling van Allah wel correct is? Jij kunt immers stellen dat dat aan jou geopenbaard is, maar iemand die er totaal andere normen op nahoudt, kan dat evengoed oprecht geloven of menen.
Volgens de Islam komt er geen boodschapper meer na Mohammed, en hij als de laatste profeet voor de hele mensheid - uiteraard volgens de Islamitische leerstellingen - had zelf niet eens de autoriteit om mensen te dwingen tot een bepaalde principe of opvatting ( gegarandeerd door Allah.) Laat staan dat Jan en Alleman uitspraken gaat doen over jouw geloof namens Allah, dat ik uitspraken doe over jouw geloof, jij over de mijne is in de ogen van Allah niet toegestaan en zeker niet bindend.
pi_117542922
quote:
10s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sorry hoor. :')

Je hebt geen idee waar ik het over heb blijkbaar, voel je gerust vrij ondanks mijn pogingen tot beperkingen een oordeel er over te hebben. :')

I rest my case.
You rest your case with an ad hominem argument. Ik ben beter van je gewend. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117543050
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

You rest your case with an ad hominem argument. Ik ben beter van je gewend. ;)
Nee hoor, de tekortkomingen liggen vast geheel aan mijn kant om iets over te brengen, ik krijg steeds antwoorden over zaken waar ik geen uitspraken over heb gedaan, dus zal dat wel aan mij liggen. Ik val hier niemand persoonlijk aan, zeker niet als het om een mening gaat, wel trek ik me terug als ik een weinig vruchtbaar discussie zie op een dezelfde level ( niet denigrerend uiteraard).
pi_117543065
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Volgens de Islam komt er geen boodschapper meer na Mohammed, en hij als de laatste profeet voor de hele mensheid - uiteraard volgens de Islamitische leerstellingen - had zelf niet eens de autoriteit om mensen te dwingen tot een bepaalde principe of opvatting ( gegarandeerd door Allah.) Laat staan dat Jan en Alleman uitspraken gaat doen over jouw geloof namens Allah, dat ik uitspraken doe over jouw geloof, jij over de mijne is in de ogen van Allah niet toegestaan en zeker niet bindend.
Je mist volgens mij een beetje de strekking van zijn vraag, en het is ook waar ik op probeer aan te sturen: het heeft in dit verband alleen maar zin om het over de inhoud van de Koran of de mening van Mohammed te hebben wanneer deze twee somehow rechtvaardigen wat we verstaan onder 'verdediging'. Is dat niet het geval dan zijn ze beide niet interessant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117543169
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Volgens de Islam komt er geen boodschapper meer na Mohammed, en hij als de laatste profeet voor de hele mensheid - uiteraard volgens de Islamitische leerstellingen - had zelf niet eens de autoriteit om mensen te dwingen tot een bepaalde principe of opvatting ( gegarandeerd door Allah.) Laat staan dat Jan en Alleman uitspraken gaat doen over jouw geloof namens Allah, dat ik uitspraken doe over jouw geloof, jij over de mijne is in de ogen van Allah niet toegestaan en zeker niet bindend.
Maar, dat is dan wel waar het op neerkomt. Als niemand die autoriteit heeft is een moslim op zichzelf aangewezen en daarmee zijn eigen god.
pi_117543218
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 13:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar, dat is dan wel waar het op neerkomt. Als niemand die autoriteit heeft is een moslim op zichzelf aangewezen en zijn eigen god.
En dat klopt als een bus, er is geen autoriteit. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf, ongeacht of iemand moslim, christen of atheist is. Ongeacht of het is opgeschreven, en door wie.

Waar het nog wel eens mis gaat is het idee dat daarmee alles geoorloofd zou zijn. Dat is natuurlijk niet waar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 03-10-2012 13:14:41 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117543664
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 13:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar, dat is dan wel waar het op neerkomt. Als niemand die autoriteit heeft is een moslim op zichzelf aangewezen en daarmee zijn eigen god.
Ik had het hier heel duidelijk over beoordelen van iemands geloof, niet iemands wereldse daden, er zijn wel aangewezen autoriteiten in de Islam om te oordelen over maatschappelijke daden, maar niet of iemand wel of niet gelooft in Allah, hoe oprecht / vals dat is. Sterker nog, een moslimwereld waarin daadwerkelijk de principes van godseenheid over het beoordelen van geloof zou worden nageleefd, zou het Midden Oosten een utopisch oord maken.

De vraag is wmb: Wie is persoon X om te beoordelen of ik wel of niet oprecht in Allah geloof? Wie heeft hem op basis waarvan die autoriteit gegeven?

Misschien even eerst handig om het woord 'geloof' te definieren, want daar gaat het mis volgens mij. Wat versta jij onder geloof?

In de Islamitische theologie staat het beoordelen van moord, overspel, bedrog, diefstal etc als een 'wereldse zaak' waar andere mensen sowieso mee te maken hebben. Het beoordelen van geloof ( in God ) is een 'hemelse' zaak waar de mens geen uitspraak over mag doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2012 13:27:20 ]
pi_117543844
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 13:21 schreef Triggershot het volgende:

De vraag is wmb: Wie is persoon X om te beoordelen of ik wel of niet oprecht in Allah geloof? Wie heeft hem op basis waarvan die autoriteit gegeven?
Ik geloof niet dat iemand dat hier ter discussie stelt? Ik zie zelfs niet hoe dat relevant is. Als iemand oprecht gelooft in Allah is dat nog steeds geen rechtvaardiging van zijn opvattingen over wat geldt als verdediging.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117543920
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 13:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat iemand dat hier ter discussie stelt? Ik zie zelfs niet hoe dat relevant is. Als iemand oprecht gelooft in Allah is dat nog steeds geen rechtvaardiging van zijn opvattingen over wat geldt als verdediging.
En nog steeds zitten we niet op 1 lijn. Nvm.
pi_117544494
quote:
7s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 13:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

En nog steeds zitten we niet op 1 lijn. Nvm.
Sja, het ontgaat mij dus oprecht waar je nu precies heen wilt. Dat er een 'ware Islam' zou bestaan, en dat die eenduidig voorschrijft wat verdediging is?

Dat lijkt me onmogelijk om vol te houden. Twee moslims kunnen daar best iets anders onder verstaan en zich *beide* beroepen op de Islam.

En dan zeg ik als buitenstaander: ik heb geen objectieve criteria om te bepalen wie gelijk heeft. Over die 'ware Islam' heb ik geen oordeel, daar ik niet denk dat die uberhaupt bestaat. Ik kan mensen alleen beoordelen op wat ze doen en de argumenten die ze daarvoor hebben.

En zoals gezegd: het argument 'dat is mijn interpretatie van wat er in de Koran staat' is voor mij niet interessant. Dat kan men zelfs beter achterwege laten. Zelfs als de Koran op welk punt dan ook eenduidig te interpreteren is, dan nog blijft het de vraag waarom het zo interessant is dat het is opgeschreven.

Samengevat:

De stelling die aanleiding was voor deze discussie 'geweld is in de Islam alleen defensief' is niet eenduidig objectief te interpreteren. Er wordt nogal wat geweld uitgelegd in termen van 'verdediging' die wat mij betreft niets met verdediging te maken hebben. En ja, ook dat is subjectief.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 03-10-2012 13:57:53 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117545381
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

'Defensief' is een nogal subjectief begrip.
Dat snap ik; maar zelfs dan hoe zit het dan daarmee als een moslim geen moslim meer wil zijn of hij homo is.
pi_117545399
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Combinatie van homofilie en afvalligheid of beiden apart?
Apart ja :)
pi_117545449
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:06 schreef Zaibatsu01 het volgende:

[..]

Dat snap ik; maar zelfs dan hoe zit het dan daarmee als een moslim geen moslim meer wil zijn of hij homo is.
Ik denk dat zowel het verdedigen daarvan als het bestrijden daarvan kan worden uitgelegd als het verdedigen van de Islam. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_117545512
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:07 schreef Zaibatsu01 het volgende:

[..]

Apart ja :)
De schriften leren geweld jegens homoseksualiteit onder bepaalde voorwaarden.

- Anaalseks tussen twee mannen.
- Getuige van 4 mensen die hen op heterdaad betrapt hebben.
- Aanwezigheid van een Islamitische staat.

Over homoseksuele gevoelens wordt er geen uitspraak over gedaan, wordt je ook niet voor gestraft, men erkend dat het bestaat, maar je het niet tot uiting moet brengen in seksuele handelingen met andere mannen.
pi_117545774
Oke duidelijk dat bevestigd waar ik al aan dacht. Hoewel er dus eigenlijk geen geweld tegen homo's mag worden gebruikt nu omdat er geen Islamitische staat is; het is maar hoe je Saudie en Iran ziet?

Maar er is dus wel dwang in de Islam omdat bv. een afvallige vermoord wordt indien hij na bedenktijd alsnog geen moslim wil blijven? Hoe wordt dat gezien.
pi_117545971
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 13:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik had het hier heel duidelijk over beoordelen van iemands geloof, niet iemands wereldse daden, er zijn wel aangewezen autoriteiten in de Islam om te oordelen over maatschappelijke daden, maar niet of iemand wel of niet gelooft in Allah, hoe oprecht / vals dat is.
Kortom: geloven in 'een god' is buitengewoon subjectief. De uitleg van de koran daarmee ook. Gezaghebbende personen zijn ook van minimale betekenis, je besluit immers zelf of je daar waarde aan hecht.

quote:
De vraag is wmb: Wie is persoon X om te beoordelen of ik wel of niet oprecht in Allah geloof? Wie heeft hem op basis waarvan die autoriteit gegeven?
Goeie vraag, ik zou het niet weten. Maar daarmee zou je dus kunnen stellen dat iedere vermeende vorm van autoriteit een farce is.
pi_117546025
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:16 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Oke duidelijk dat bevestigd waar ik al aan dacht. Hoewel er dus eigenlijk geen geweld tegen homo's mag worden gebruikt nu omdat er geen Islamitische staat is; het is maar hoe je Saudie en Iran ziet?
Lastig idd, Iran en Saudie claimen beiden een Islamitische staat te zijn, naast Pakistan idd, maar geen van alle 3 zijn vergelijkbaar met elkaar en genoeg op aan te merken met waarom ze het niet zouden zijn, maar ze hebben het wel op zich genomen en voeren het wel uit, daar kunnen we het allemaal over eens zijn denk ik, dat laatste.
quote:
Maar er is dus wel dwang in de Islam omdat bv. een afvallige vermoord wordt indien hij na bedenktijd alsnog geen moslim wil blijven? Hoe wordt dat gezien.

Het idee dat de afvallige gedood moet worden, komt voort uit een Hadith, niet uit de Koran. Deze interpretatie van de Hadith is in strijd met minimaal 2 verzen in de Koran. De geleerden hebben daarop gezegd, dat het niet zo zeer ging om 'moslim' als geloof, maar loyaliteit aan een groep. Iaw: Je identificerende loyaliteitsachtergrond. Desondanks worden er idd mensen vermoord vanwege afvalligheid in de moslimwereld.
pi_117546278
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kortom: geloven in 'een god' is buitengewoon subjectief. De uitleg van de koran daarmee ook. Gezaghebbende personen zijn ook van minimale betekenis, je besluit immers zelf of je daar waarde aan hecht.

Natuurlijk is dat subjectief, dat zal ik niet ontkennen, dat erkend de Islamitische god zelfs in zijn eigen boek, Sheikh X en Y zijn van minimale betekenis ja, maar voor welke moslim is Mohammed van minimale betekenis?

Het gaat er overigens niet om dat de Koran wel of niet multi-interpretabel is in mijn pleidooi, dat ontken ik niet, het gaat er om of de door jou of mij gegeven uitleg van een vers, niet in strijd is met andere verzen in de Koran, of wel uitleg van Mohammed, indien dit in beide gevallen niet zodanig is, kunnen we kibbelen over jouw en mijn interpretatie, wanneer dit wel het geval is beoordeelt het boek over welke legitiemer is. De Shieten en Soenieten bijvoorbeeld zijn twee totaal verschillende werelde in de Islamitische wereld, hebben meer dan 12 stromingen er binnen, maar heel veel kernpunten hebben ze nog nooit over getwist. En uiteraard, een autoriteit zegt niets over legimiteit en juistheid, zeker niet als het over 'hemelse zaken' gaat zoals geloof.

quote:
Goeie vraag, ik zou het niet weten. Maar daarmee zou je dus kunnen stellen dat iedere vermeende vorm van autoriteit een farce is.
Over hemelse zaken ? Ja, wereldse zaken, zonder een autoriteit, hoe onderdrukkend of verlichtend dan is, denk ik dat het in een totaal chaos verloopt, dus ten alle tijden zo een autoriteit beter zijn dan dat iedereen doet waar hij zin in heeft mbt de ander zonder rekening te houden?
pi_117559443
Ik vraag me af of je donor mag zijn als moslim zijnde. Misschien wel omdat je je medemens moet helpen maar misschien ook niet omdat je terug naar Allah moet zoals je bent geschapen. Heeft iemand hier antwoord op + bronnen? :)
"Whatever I was looking for was always you."Rumi
pi_117562140
quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
Ik vraag me af of je donor mag zijn als moslim zijnde. Misschien wel omdat je je medemens moet helpen maar misschien ook niet omdat je terug naar Allah moet zoals je bent geschapen. Heeft iemand hier antwoord op + bronnen? :)
Orgaandonatie is niet verboden in de Islam, mits het de donor zelf niet schaadt. Hiermee bedoel ik dat de gezondheid van de donor hierdoor niet in levensgevaar mag komen. Na de dood mogen de organen sowieso gedoneerd worden.
pi_117568297
Dit weekend overigens "islam is een sinaasappel" van Berger gelezen. Aanrader!
pi_117568347
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 22:21 schreef Haushofer het volgende:
Dit weekend overigens "islam is een sinaasappel" van Berger gelezen. Aanrader!
Maurits?
pi_117569434
Klinkt interessant. Dank!
pi_117578279
quote:
5s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 22:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maurits?
Ja. Kwam em voor een paar euro tegen in een tweedehandswinkeltje, en heb em in een dag uitgelezen. Vooral de wederzijdse vooroordelen en de religieuze beleving van Syriers zijn erg interessant om te lezen.
pi_117713105
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 11:15 schreef Scabies het volgende:

[..]

Een sterk en mooi verhaal. Wellicht alleen maar sterk?
Want is er eigenlijk een reden vanuit de Koran om hadith te accepteren?

Gezien het feit dat er ook een stroming bestaat binnen de Islam die alleen de koran gebruikt en verder geen hadith vroeg ik me dit af.
Helemaal omdat men altijd zegt "van de Koran is geen letter gewijzigd", hoe toetst men dan hadith?
In de koran zijn vele bewijzen te vinden dat God het verbied om hadith’s en de herschreven boeken te accepteren als afkomstig van God. God heeft 4 boeken geopenbaard. De torah, bijbel, psalmen en Zijn laatste boek de koran ter bevestiging van de eerste 3 boeken. Omdat de eerste 3 boeken zijn herschreven door mensen en Zijn boodschap daarin niet meer klopt heeft Hij de koran geopenbaard ter bevestiging van de eerste 3 boeken, Hij beloofde daarbij dit laatste boek te beschermen tegen veranderingen. Doordat de koran niet verandert kan worden hebben mensen jaren na het overlijden van profeet Mohammed de hadith’s verzameld die nu naast de koran worden belijdt.
Doordat de hadith’s zijn ontstaan, zijn er ook verschillende stromingen ontstaan (ongeveer 73) en zo ook in andere religies.
In de koran zijn dus wel bewijzen te vinden dat hadith’s verboden zijn en er zijn geen bewijzen te vinden in de koran dat men hadith moet volgen naast de koran.
Er zijn zelfs hadith’s te vinden waarin staat dat hadith’s verboden zijn.
In de koran is te lezen dat profeet Mohammed alleen de koran verkondigde (bevestiging van de eerste 3 boeken), hij volgde zijn voorvaderen en heeft niks anders verkondigd. De meeste moslims lezen alleen de hadith’s in plaats van de koran omdat hen wordt geleerd dat de koran alleen aan de imam is om uit te leggen, dus moeilijk om zelf te begrijpen. Dat de hadith’s de uitleg is van de koran en dat de koran niet zonder hadith kan vanwege vele uitleg die volgens hun niet te vinden zijn in het boek. God zegt hierover dat hij de koran compleet heeft geopenbaard (alles staat erin) en makkelijk om zelf te lezen/leren, we hebben ook verstand gekregen. Dat we geen leiders mogen volgen en dat we zelf verantwoordelijk zijn. Als iemand iets vertelt moet je dit onderzoeken of het klopt, zelfs al krijg je verzen zoals ik hier doe dan moet je dit nakijken omdat het ook verdraait kan zijn. Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk te onderbouwen wat ik hier vertel zodat je ’t zelf kan nakijken.

De meesten volgen de imam en elkaar en lezen niet zelf waardoor zij niet weten wat de koran eigenlijk zelf zegt.


6.115 En het woord van uw Heer is in waarheid en rechtvaardigheid vervuld. Niemand kan Zijn woorden veranderen; Hij is de Alhorende, de Alwetende

Dezelfde boeken/boodschap aan alle profeten:

25.1. Gezegend is Hij, die de Forqaan (Koran, het onderscheid) aan Zijn dienaar heeft neder gezonden, opdat hij een waarschuwer moge zijn voor alle volkeren.

98.2. Een boodschapper van Allah, die aan hen de zuivere bladzijden voordroeg.
98.3. Waarin alle geschriften verzameld zijn.

42.13. Hij schreef u dezelfde godsdienst voor, die Hij aan Noach oplegden en die Wij bovendien aan u openbaren en die Wij Abraham, Mozes en Jezus oplegden: "Bevestigt deze godsdienst en weest er niet in verdeeld." Voor de afgodendienaren is dat moeilijk waartoe gij hen roept. Allah kiest voor Zich wie Hij wil en leidt hem die zich (in berouw) tot Hem wendt.

5.46. En Wij deden Jezus, zoon van Maria in hun voetsporen treden, vervullende, hetgeen vóór hem in de Torah was (geopenbaard), en Wij gaven hem het Evangelie, dat licht en leiding bevatte, bevestigende hetgeen daarvóór in de Torah was en een leiding en een vermaning voor de godvrezenden.

5.47. En laat de mensen van het Evangelie richten naar hetgeen Allah daarin heeft geopenbaard en wie niet richten naar hetgeen Allah heeft geopenbaard, zijn de overtreders.

5.48. En Wij hebben u het Boek (de Koran) met de waarheid geopenbaard vervullende hetgeen daarvóór in het Boek (de Bijbel) was (verkondigd) en als bewaker daarover. Richt daarom tussen hen naar hetgeen Allah heeft geopenbaard en volg hun boze neigingen niet tegen de waarheid die tot u is gekomen. Voor iedereen bepaalden Wij een wet en een weg. En indien Allah had gewild zou Hij u allen tot één volk hebben gemaakt, maar Hij wenst u te beproeven met hetgeen Hij u heeft gegeven. Wedijvert dus met elkander in goede werken. Tot Allah zult gij allen terugkeren, dan zal Hij u datgene mededelen, waarover gij van mening verschilt.

2.41. En gelooft in hetgeen Ik heb geopenbaard, vervullende datgene, wat gij reeds bezit en weest niet de eersten, die het verwerpen, verruilt evenmin mijn tekenen voor geringe prijs en zoekt bescherming in Mij alleen.

6.92. En dit Boek vol zegeningen, hebben Wij geopenbaard, vervullende, hetgeen er aan voorafging, opdat gij de moeder der steden (Mekka) en wat er omheen is zoudt waarschuwen. En degenen die in het Hiernamaals geloven, geloven er in en zij waken over hun gebed.

Profeet Mohammed volgt zijn voorvaderen:

12.38. "En ik volg de godsdienst van mijn vaderen, Abraham, Izaak en Jacob. Het betaamt ons niet dat wij iets met God vereenzelvigen. Dit behoort tot God's genade voor ons en de mensheid, maar de meeste mensen zijn niet dankbaar."

16.123. Dan hebben Wij u (Mohammed) geopenbaard, "Volg de weg van Abraham, de oprechte, die geen afgodendienaar was."

4.26. Allah wenst u te onderrichten en te leiden naar de paden van degenen die vóór u waren en u Zijn barmhartigheid te betonen. Allah is Alwetend, Alwijs.

42.13. Hij schreef u dezelfde godsdienst voor, die Hij aan Noach oplegden en die Wij bovendien aan u openbaren en die Wij Abraham, Mozes en Jezus oplegden: "Bevestigt deze godsdienst en weest er niet in verdeeld." Voor de afgodendienaren is dat moeilijk waartoe gij hen roept. Allah kiest voor Zich wie Hij wil en leidt hem die zich (in berouw) tot Hem wendt.

Over handgeschreven boeken (herschreven boeken en hadith’s):

29.51. Is het niet genoeg voor hen dat Wij u het Boek hebben geopenbaard dat aan hen wordt voorgelezen? Voorwaar, hierin is barmhartigheid en aanzien voor een volk dat gelooft.

41.43. Er is niets tot u gezegd behalve hetgeen aan de boodschappers vóór u was gezegd. Uw Heer is de Heer der vergevensgezindheid en der pijnlijke straf.

2.79. Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen: "Dit is van Allah", opdat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hen dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hen voor hetgeen zij verdienen.

3.71. O, mensen van het Boek, waarom verwart gij de waarheid met de leugen en verbergt de waarheid tegen beter weten in?

2.42 En vermeng de waarheid niet met de onwaarheid, noch verbergt de waarheid tegen beter weten in.

3.60. De waarheid is van uw Heer, behoort daarom niet tot degenen, die twijfelen.

45.6. Dit zijn de tekenen van Allah, die wij naar waarheid aan u voordragen. In welk woord buiten Allah en Zijn tekenen zullen zij dan geloven?

Hadith spreekt over hadith:

Abi Sa'id Al Khudri, moge God tevreden zijn over hem, heeft gezegd: "De gezant van God heeft gezegd, moge God hem vrede en zegeningen geven: "Schrijf niets op over mij. Wie iets anders opschrijft dan de Koran moet het vernietigen."
Ahmad Boek 1 blz 171 en Sahih Abu Muslim

Abd Al MuTallib Bin Abd Allah heeft gezegd: "Zaid Bin Thabit, moge God tevreden over hem zijn, trad binnen bij Mu'awwiyah, moge God tevreden over hem zijn, en hij (Zaid) vertelde hem (Mu'awwiyah) een hadith, waarop hij (Mu'awwiyah) het bevel gaf aan iemand om het op te schrijven. Toen zei Zaid: "De gezant van God, moge God hem vrede en zegeningen geven, heeft het verboden om zijn hadith te laten opschrijven," waarop het werd vernietigd."
Ahmad Boek 1 blz 192

Profeet Mohammed waarschuwt alleen met de koran (GEEN HADITH’S):

55.1. De Barmhartige
55.2. Heeft de Koran onderwezen.

29.51. Is het niet genoeg voor hen dat Wij u het Boek hebben geopenbaard dat aan hen wordt voorgelezen? Voorwaar, hierin is barmhartigheid en aanzien voor een volk dat gelooft.

7.204. En wanneer de Koran wordt voorgedragen, luistert er naar en weest stil, opdat u barmhartigheid moge geschieden.

21.45. Zeg: "Ik waarschuw u slechts door Openbaring." Doch de doven horen de roep niet wanneer zij worden gewaarschuwd.

46.9. Zeg: "Ik ben geen nieuwe boodschapper, noch weet ik wat met u of mij zal geschieden. Ik volg alleen hetgeen mij is geopenbaard, en ik ben slechts een duidelijke waarschuwer."

18.27. En verkondig hetgeen u door Uw Heer is geopenbaard in het Boek. Er is niemand, die Zijn woorden kan veranderen en gij zult geen toevlucht vinden buiten Hem.

Met deze verzen hieronder vertelt God ons hoe ernstig het is als de profeet iets anders had verteld dan Zijn boodschap. De profeet verkondigde alleen de boodschap van God, als hij iets anders verkondigde dan Zijn boodschap, zou God dit hebben gedaan met hem wat Hij vertelt in deze verzen:

69.43. Het is een Openbaring van de Heer der werelden.
69.44. En indien hij enige woorden in Onze naam had uitgedacht,
69.45. Dan zouden Wij hem zeker bij de rechter hand hebben gegrepen.
69.46. En daarna zijn levensader hebben afgesneden,
69.47. En geen uwer zou ons van hem hebben kunnen tegenhouden.
69.48. Voorwaar, het is een vermaning voor de godvrezenden.

Deze vers hieronder geeft aan dat Mohammed verdriet heeft dat zijn volk de koran heeft verlaten. God zegt tegen Mohammed dat zij hem niet ontkennen maar de verzen van God. Dit blijkbaar omdat moslims de hadith’s lezen in de plaats van de koran.

25.30 En de boodschapper zal zeggen: "O, mijn Heer, mijn volk heeft deze Koran verzaakt!"
6.33. Wij weten zeer goed dat hetgeen zij zeggen u verdriet doet, doch zij verloochenen u (profeet) niet, maar het zijn de tekenen van Allah die de boosdoeners verwerpen.

Koran is compleet, gedetailleerd, alles staat erin (geen hadih’s nodig):

12.1. Alif Laam Raa. Dit zijn de verzen van het Boek, dat ALLES VERKLAART:

54.53. EN ALLES, GROOT OF KLEIN, IS NEDERGESCHREVEN!

7.52 En Wij hebben hun voorzeker een Boek gebracht, dat Wij met kennis hebben GEDETAILLEERD, als leiding en barmhartigheid voor een volk dat gelooft.

39.27. En voorzeker, Wij hebben ALLERLEI GELIJKENISSEN voor de mensen in deze Koran vermeld, opdat zij er lering uit trekken.

Koran is makkelijk om zelf te lezen/leren,God heeft de mens verstand gegeven (GEEN LEIDERS NODIG VOOR UITLEG):

54.17 En Wij hebben inderdaad de Koran gemakkelijk gemaakt ter vermaning. Is er iemand die er lering uit trekt?

6.126. En dit is het rechtleidende pad van uw Heer. Wij hebben de tekenen inderdaad verduidelijkt voor een volk dat er lering uit wil trekken.

39.27. En voorzeker, Wij hebben allerlei gelijkenissen voor de mensen in deze Koran vermeld, opdat zij er lering uit trekken.

20.113. Aldus hebben Wij het (Boek) als een duidelijke Koran nedergezonden en Wij hebben daarin duidelijk waarschuwingen herhaaldelijk uiteengezet, opdat men (God) moge vrezen en opdat het tot nadenken moge brengen.

Volg geen leiders & de meesten op aarde:

7.3 Volg dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer en volg buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen.

6.116. En als gij het merendeel dergenen die op aarde zijn, volgt, zullen zij u van Allah's weg doen afdwalen. Zij volgen slechts vermoedens en zij doen niets dan gissen.

10.36. En de meesten hunner volgen niets dan vermoeden. Voorzeker vermoeden baat niet tegen de waarheid. Waarlijk, Allah weet goed wat zij doen.

Op de Dag de Oordeels over leiders:

2.166. Wanneer de leiders hun volgelingen zullen verzaken en de straf zullen bemerken en al hun banden zullen worden verbroken,
2.167. Zullen de volgelingen zeggen: "Indien wij slechts terug konden keren, zouden wij hen verzaken, zoals zij ons hebben verzaakt". Zo zal Allah aan hen hun werken tonen tot wroeging en zij zullen het Vuur niet kunnen ontkomen.

33.67. En zij zullen zeggen: "onze Heer, wij gehoorzaamden onze leiders en onze grote mannen maar zij deden ons van de rechte weg afdwalen.

39.3. Ziet, aan Allah alleen komt oprechte gehoorzaamheid toe. En degenen, die naast Hem anderen als beschermers nemen, zeggende: "Wij aanbidden dezen slechts opdat zij ons in Allah's nabijheid brengen." Voorzeker, Allah zal onder hen uitspraak doen betreffende datgene waarin zij verschillen. Voorwaar, Allah leidt een ondankbare leugenaar niet.
pi_118162358
Beetje offtopic, maar er was een topic over verschillen/overeenkomsten tussen sjiieten en sunnieten.. waar is dat topic heen? :o
pi_118163393
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 10:30 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Beetje offtopic, maar er was een topic over verschillen/overeenkomsten tussen sjiieten en sunnieten.. waar is dat topic heen? :o
Wat is het verschil tussen soennieten en sjiieten ?
Wat is het verschil tussen soennieten en sjiieten ? #2
pi_118164385
Dank je.
pi_118605526
Nog een keer ik.

Tattooages.. zijn ze verboden voor moslims? Klopt het dat je abdest niet wordt 'goedgekeurd'?
pi_118605647
quote:
7s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:34 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Nog een keer ik.

Tattooages.. zijn ze verboden voor moslims? Klopt het dat je abdest niet wordt 'goedgekeurd'?
Voor Soenieten wel, zonder enig twijfel. Sjieten verschillen er nogal van mening, ook is het belangrijk wat voor tat.
pi_118605792
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voor Soenieten wel, zonder enig twijfel. Sjieten verschillen er nogal van mening, ook is het belangrijk wat voor tat.
Vertel me meer over de sjieten, haha.
Hoezo 'wat voor tat'? Of je nou een puntje laat zetten of een portret, je versiert je lichaam..
pi_118605876
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:41 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Vertel me meer over de sjieten, haha.
Hoezo 'wat voor tat'? Of je nou een puntje laat zetten of een portret, je versiert je lichaam..
Van wat ik heb gezien is het zo dat namen van de profeten en de sjietische imams etc wel eens voorkwam, wat niet erg aangeraden is als je bijvoorbeeld naar de wc gaat.
pi_118605978
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Van wat ik heb gezien is het zo dat namen van de profeten en de sjietische imams etc wel eens voorkwam, wat niet erg aangeraden is als je bijvoorbeeld naar de wc gaat.
Ja, ik ken mensen die 'hz. Ali' en/of een zulfikar als tat hebben. Dat mag wel?
pi_118606039
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:46 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Ja, ik ken mensen die 'hz. Ali' en/of een zulfikar als tat hebben. Dat wordt geaccepteerd?
Een van de grotere Ayatollahs in Iran heeft het afgeraden, omdat het niet respectvol zou zijn tegen over de religieuze figuren in de Sjietische traditie, naar mijn weten heeft het niet de noemer haram gekregen.
pi_118606102
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een van de grotere Ayatollahs in Iran heeft het afgeraden, omdat het niet respectvol zou zijn tegen over de religieuze figuren in de Sjietische traditie, naar mijn weten heeft het niet de noemer haram gekregen.
Hmm. En andere tats? Een zin dat niks met geloof te maken heeft bijvoorbeeld?
pi_118606183
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:49 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Hmm. En andere tats? Een zin dat niks met geloof te maken heeft bijvoorbeeld?
quote:
Ayatullah Sayid al-Sistani (ra):

لسؤال:
هل رسم الوشم الدائم على الجسم حرام ونجس ؟.. وهل يبطل الصلاة ؟
الفتوى:
لا يحرم ، وليس بنجس ، ولا يبطل الصلاة .

Question:
Is a permanent tattoo on the body haram and impure (najis), and does it invalidate prayers?

Answer:
It is not haram, nor is it najis, and it does not invalidate prayers.
Sistani is een van de grotere Ayotallah geleerden.
pi_118606227
Dank je wel Trigger. :)
pi_118606230
Die Ayatollahs zijn de grootste duivels op aarde. Die fataawaa van hun hebben absoluut geen autoriteit bij de Sunnieten zoals ik en anderen.
pi_118606273
quote:
14s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:54 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Dank je wel Trigger. :)
Aanvulling, Najis, geen idee of je het weet, maar betekent 'vies', dus het zou in principe volgens de Sjietische doctrine niet je abdest moeten aantasten.

Geen dank. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2012 23:56:19 ]
pi_118606315
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:54 schreef De_Ilias het volgende:
Die Ayatollahs zijn de grootste duivels op aarde. Die fataawaa van hun hebben absoluut geen autoriteit bij de Sunnieten zoals ik en anderen.
:') .
Ik stelde de vraag en ik ben gelukkig geen soenniet. Ik heb mijn antwoord, dank je.
pi_118606330
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 23:54 schreef De_Ilias het volgende:
Die Ayatollahs zijn de grootste duivels op aarde. Die fataawaa van hun hebben absoluut geen autoriteit bij de Sunnieten zoals ik en anderen.
Het ging dan ook niet om jou of andere Sunnieten, dit is geen discussietopic, dus als je niet inhoudelijk kunt reageren laat het dan aub.
pi_118606429
السؤال: مرة ذهبت إلى نادي ليلي، حيث طلبت عاهرة مني مبلغ 100$ دفعت لها و قالت لي: متعتك بجسدي كله مقابل هذه النقود. لكن لمدة يوم واحد فقط هل اعتبر ذلك زواج متعة؟
الجواب: باسمه جلت اسمائه
اذا کان ما قالت بقصد انشاء الزواج و انت قلت بعد ذلک قبلت لنفسی هکذا؛ یکون ذلک زواج متعة.

QUESTION: At one time I went to a Night Club and a Prostitute asked for 100$ and I paid her and she said: I give you my whole body for Mutah(pleasure) in exchange for this amount, But only for one day. Can I consider this Islamic Mutah Marriage?

ANSWER: If from what she said, she meant setting up marriage and you said to yourself “I accept this for myself” Then this would be lawful Mutah Marriage.

- end -

Zieke mensen.
pi_118607004
Beetje respectloos antwoord Ilias. Zo zou je ook niet willen dat mensen over jou spraken.
"Whatever I was looking for was always you."Rumi
pi_119075873
John, het is niet respectloos. Jij weet namelijk niet wat de Sjieten zoal zeggen en hoe ziekelijk hun leer is. Noch weet jij dat Sjieten Aisha, onze moeder der gelovigen een hoer noemen. En de khalifaten die gestreden hebben omwille van de islam en hun leven op het spel gezet hebben voor de islam en dus echte mannen zijn uitschelden en lasteren.

Het is dus beter als jij in deze wijselijk je mond houdt, gezien je onkennis van de islam. Stel eerst vragen, verdiep je eerst in de islamitische geschiedenis en reageer dan pas op Ilias.

Voor de rest, mocht je vragen hebben over de islam, stel ze dan!
pi_119075953
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 01:58 schreef Maghrebijnse het volgende:
John, het is niet respectloos. Jij weet namelijk niet wat de Sjieten zoal zeggen en hoe ziekelijk hun leer is. Noch weet jij dat Sjieten Aisha, onze moeder der gelovigen een hoer noemen. En de khalifaten die gestreden hebben omwille van de islam en hun leven op het spel gezet hebben voor de islam en dus echte mannen zijn uitschelden en lasteren.

Het is dus beter als jij in deze wijselijk je mond houdt, gezien je onkennis van de islam. Stel eerst vragen, verdiep je eerst in de islamitische geschiedenis en reageer dan pas op Ilias.

Voor de rest, mocht je vragen hebben over de islam, stel ze dan!
Ik adviseer je om je eigen advies van harte te nemen, serieus.
pi_119075955
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:16 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Oke duidelijk dat bevestigd waar ik al aan dacht. Hoewel er dus eigenlijk geen geweld tegen homo's mag worden gebruikt nu omdat er geen Islamitische staat is; het is maar hoe je Saudie en Iran ziet?

Maar er is dus wel dwang in de Islam omdat bv. een afvallige vermoord wordt indien hij na bedenktijd alsnog geen moslim wil blijven? Hoe wordt dat gezien.
Allereerst moet je weten dat je als moslimzijnde geen sharia mag toepassen in een land waar de islam niet de scepter zwaait. Dat heeft niks te maken met het in minderheid zijn, maar met de soenah van de profeet, die vertelde dat je de staatsvorm van een land dien te respecteren en accepteren. In een land waar de islam staatsgodsdienst is en de sharia heerst is het afhankelijk van de madhab (wetschool) of er al dan niet overgegaan wordt op de qisaas, doodstraf. De madhaabs van de qisaas verschillen op dit punt. In Noord-Afrika is men van de Maliki en deze wetschool is van mening toegedaan dat de doodstraf niet mag. In de madhab Hanbali ( Pakistan, Afghanistan) idem, maar is deze afvallige een gevaar voor de samenleving dan mag de doodstraf weer wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2012 02:06:25 ]
pi_119075973
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 02:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik adviseer je om je eigen advies van harte te nemen, serieus.
En ik adviseer je kennis op te doen van de islam en anders te zwijgen.
pi_119075981
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 02:07 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

En ik adviseer je kennis op te doen van de islam en anders te zwijgen.
Wat voor kennis moet ik bezitten om te mogen praten?
pi_119075997
quote:
10s.gif Op zondag 11 november 2012 02:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat voor kennis moet ik bezitten om te mogen praten?
Islamitische.. :)
pi_119076015
Grappig.
pi_119076019
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 02:09 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Islamitische.. :)
Vertel?

Usul Ad-dien?
Fiqh?
Aqida?
Ahadith?
Tafsir?
Nahu Lugat Al-Arabiya?
Sira?

Mag ik nu praten?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2012 02:12:21 ]
pi_119076036
Nog wat meer aspecten.... usal al noezoel, tariq, qisaas, qiyaas.

Maar vertel, ben je een Aleviet, Sjiet, Soenniet?
pi_119076063
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 02:13 schreef Maghrebijnse het volgende:
Nog wat meer aspecten.... usal al noezoel, tariq, qisaas, qiyaas.

Maar vertel, ben je een Aleviet, Sjiet, Soenniet?
Ten eerste is het asbab al noezoel, niet usal al noezoel.
Wat maakt het uit wat ik ben? Een Sunni opleiding gehad, dus?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2012 02:16:22 ]
pi_119076068
Typfout kan.

Als je Soennie bent, verdedig het Sjiesme dan niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')