quote:Op donderdag 5 april 2012 14:53 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Niemand weet op Allah een man of een vrouw is. Dus die vraag is gewoon onnodig, omdat niemand het antwoord weet.
En ja, je voordoen als moslim - en moslima/moslim worden. Daar staat een grote straf op.
Echter, de mensen die bekeerd zijn tot de islam, die zijn ZOVEEL hoger dan mensen die als moslim opgroeien in een moslimfamilie. Allah zal ze belonen.
quote:Op donderdag 5 april 2012 18:50 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
waarom "ZOVEEL" hoger, heb je hier bronnen voor?
Dat kan.quote:
Moment. Moet even zelf zoeken.quote:Op donderdag 5 april 2012 19:00 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Dat kan.
Maar ik zou graag van jou willen horen waar je dat hebt gelezen of opgemaakt. De Koran zeggen is daarmee niet voldoende. Heb je een concrete Soera waar je dat hebt gelezen?
Iets zomaar verzinnen doe ik niet. Ik heb het gehoord en zal er naar op zoek gaan. Als ik het gevonden heb zal ik je het laten zien. Het staat in geen soerra, het is een Hadith van de Profeet Mohammad (vzmh).quote:Op donderdag 5 april 2012 19:00 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Dat kan.
Maar ik zou graag van jou willen horen waar je dat hebt gelezen of opgemaakt. De Koran zeggen is daarmee niet voldoende. Heb je een concrete Soera waar je dat hebt gelezen?
Je zei dat het in de Koran stond?quote:Op donderdag 5 april 2012 19:26 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Iets zomaar verzinnen doe ik niet. Ik heb het gehoord en zal er naar op zoek gaan. Als ik het gevonden heb zal ik je het laten zien. Het staat in geen soerra, het is een Hadith van de Profeet Mohammad (vzmh).
Anas (ra) heeft overgeleverd. Een jonge joodse jongen bediende de Profeet (saws) en werd ziek. Daarom bracht de Profeet een bezoek aan hem. Hij zat vlak naast zijn hoofd en vroeg hem om zich te bekeren tot de Islam. De jongen keek op naar waar zijn vader zat en de laatste vertelde hem om Aboe al-Kasim te gehoorzamen en de jongen bekeerde zich tot de Islam. De Profeet kwam naar buiten en zei: "Geprezen is Allah die de jongen heeft gered van het Hellevuur."
Klopt. Dat dacht ik dus ook even, heb het nagevraagd en hoorde dat er een hadith over was. En zoals ik al zei, ik zoek het nog op!quote:Op donderdag 5 april 2012 19:34 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Je zei dat het in de Koran stond?
In deze hadith staat overigens nergens dat bekeerde moslims hoger zijn dan moslims die als moslim geboren zijn. Wat ik hieruit opmaak is dat een Joodse jongen zich heeft bekeerd tot de Islam en is gered van het Hellevuur. Niets anders.
Ik hoop dat je het uiteindelijk kunt vinden want ik zou graag willen weten of het zo is, ik heb er namelijk zo mijn twijfels bij.
quote:Our Beloved Prophet MUHAMMAD (.S) said Un-Muslim who coverts to Muslim on the day of resurrection the converted Muslims will be given 9 times greater "DARJA". And "ALLAH" ''The Most Great'' will grant he/she a paradise;
Een sterk en mooi verhaal. Wellicht alleen maar sterk?quote:Op donderdag 5 april 2012 19:37 schreef tintenkiller het volgende:
Klopt. Dat dacht ik dus ook even, heb het nagevraagd en hoorde dat er een hadith over was. En zoals ik al zei, ik zoek het nog op!
Nee klopt, ik wou het alleen even posten omdat ik het een sterk en mooi verhaal vond.
Die stroming is kansloos en kan niets zonder de hadith.quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:15 schreef Scabies het volgende:
[..]
Een sterk en mooi verhaal. Wellicht alleen maar sterk?
Want is er eigenlijk een reden vanuit de Koran om hadith te accepteren?
Gezien het feit dat er ook een stroming bestaat binnen de Islam die alleen de koran gebruikt en verder geen hadith vroeg ik me dit af.
Helemaal omdat men altijd zegt "van de Koran is geen letter gewijzigd", hoe toetst men dan hadith?
Dat beantwoordt niet mijn vraag. Waarom dan?quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Die stroming is kansloos en kan niets zonder de hadith.
Omdat die mensen ook gewoon bidden op een wijze wat niet is opgenomen in de Koran, maar door Hadith is overgeleverd. Zij zonder die Hadiths geen idee hebben waar de Koran over spreekt wanneer de Koran termen als 'Die' en 'Zij' gebruikt, hoe je je moet wassen voor het gebed, hoe je de Hadj moet verrichten, hoe je zaken moet interpreteren volgens de profeet etc.quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:19 schreef Scabies het volgende:
[..]
Dat beantwoordt niet mijn vraag. Waarom dan?
Okee helder. En hoe wordt/werd bepaald of iets deel uitmaakt van de hadiths?quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat die mensen ook gewoon bidden op een wijze wat niet is opgenomen in de Koran, maar door Hadith is overgeleverd. Zij zonder die Hadiths geen idee hebben waar de Koran over spreekt wanneer de Koran termen als 'Die' en 'Zij' gebruikt, hoe je je moet wassen voor het gebed, hoe je de Hadj moet verrichten, hoe je zaken moet interpreteren volgens de profeet etc.
Omdat persoonlijke interpretaties, Bab-el-Idjtihad, eeuwen geleden door de Asharieten als ongewenst werden gezien. Volgens die scholing zijn mensen niet in staat tot het plegen van juiste morele oordelen of interpretaties en moet men daarom de weg de weg van de 'heilige' schriften c.q. imitatie (taklid) volgen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:19 schreef Scabies het volgende:
[..]
Dat beantwoordt niet mijn vraag. Waarom dan?
Daar heb je de Hadithboeken voor, 2 voorbeelden daarvan staan al in de OP, Bukhari & Muslim.quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:26 schreef Scabies het volgende:
[..]
Okee helder. En hoe wordt/werd bepaald of iets deel uitmaakt van de hadiths?
En wordt dat dan door de gehele ummah geaccepteerd of heb je daarbinnen ook stromingen die sommige hadiths bijvoorbeeld afwijzen?
Als je de Islam wegzet als Soenisme, dan ja is Alevietisme een ander religie, maar Soenisme is misschien wel grootste stroming van de Islam, maar natuurlijk niet 'de' Islam. Vandaag de dag heb je ook seculiere Alevieten, zij beroepen zich meer op mystiek en humanisme, maar de religieuze Alevieten beroepen zich op Ali (moslim), de schoonzoon en neef van Mohammed en hebben ook heilige maanden, vasten, religieuze bijeenkomsten etc.quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:44 schreef CommissarisMissionaris het volgende:
Ik heb een vraagje. Alevieten, zijn zij nou een islamitische stroming of een aparte religie, zoals Druzen zichzelf ook niet als moslims zien?
Dus in principe qua soort stroming verschilt het niet veel van Druzen? Of worden Druzen niet 100% als moslims gezien terwijl 99% van hun religie van de islam afkomt?quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je de Islam wegzet als Soenisme, dan ja is Alevietisme een ander religie, maar Soenisme is misschien wel grootste stroming van de Islam, maar natuurlijk niet 'de' Islam. Vandaag de dag heb je ook seculiere Alevieten, zij beroepen zich meer op mystiek en humanisme, maar de religieuze Alevieten beroepen zich op Ali (moslim), de schoonzoon en neef van Mohammed en hebben ook heilige maanden, vasten, religieuze bijeenkomsten etc.
De Druzen zijn veel onderdrukt en vervolgd, dus het zou zo maar eens kunnen dat ze mainstream islamitisch leer hebben geadopteerd om dit tegen te gaan, zolang de Islamitische wereld geen onfeilbaar Paus heeft die names god spreekt is één ieder die zegt moslim te zijn, een moslim, je bent dus eigenlijk wat je zegt dat je bent, Islamitisch gezien, de Druzen hebben idd vele Islamitische elementen in zich, maar of zij zich hierdoor zelf berekenen tot 'moslim' is niet heel erg duidelijk vast te stellen.quote:Op dinsdag 10 april 2012 12:09 schreef CommissarisMissionaris het volgende:
[..]
Dus in principe qua soort stroming verschilt het niet veel van Druzen? Of worden Druzen niet 100% als moslims gezien terwijl 99% van hun religie van de islam afkomt?
Absoluut niet.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:08 schreef live2chill het volgende:
Klopt het dat erin de Koran staat, dat het niet erg is om een niet-moslim te doden? Of dat je beloond zal worden als je zoveel mogelijk niet-moslims dood?
Ik neem aan dat je niet alleen de Taliban, maar ook de Hezbollah, Hamas, Al-Qaeda etc bedoelt?quote:Op woensdag 25 april 2012 18:32 schreef live2chill het volgende:
Okee, maar waar basseert de Taliban dan deze woorden uit? Hebben ze deze zelf verzonnen?
Verzonnen is het niet natuurlijk, maar het is gebaseerd op verzen ten tijden van oorlog, waar krijgswet is toegepast, dwz echt tegen troepen die tegen jou komen vechten, en dan moet het ook nog eens een defensieve oorlog zijn.quote:
Theorie en praktijk lijken je hier toch geen gelijk te geven.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:55 schreef Triggershot het volgende:
Verzonnen is het niet natuurlijk, maar het is gebaseerd op verzen ten tijden van oorlog, waar krijgswet is toegepast, dwz echt tegen troepen die tegen jou komen vechten, en dan moet het ook nog eens een defensieve oorlog zijn.
Dat er in de Koran staat dat ongelovigen dood moeten of dat je zoveel mogelijk moet doden, zelfs dat de Islam met het zwaard is verspreid is niet waar, integendeel zelfs, grootste moslimland ter wereld, Indonesisch is nooit door moslims veroverd of bezet en wilden de Arabische rijken juist dat er 'ongelovigen' woonden, want van niet-moslims konden ze nog een apart belasting vragen waarna de moslims als plicht hadden ze te beschermen tegen elk soort van dreiging, waren de moslims niet in staat ze te beschermen, moesten ze belasting teruggeven aan de niet-moslims.
Mensen zoals Taliban, osama enzovoort noemen we geen moslims. Zij zijn er alleen daarvoor om de naam Islam zwart te maken.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:32 schreef live2chill het volgende:
Okee, maar waar basseert de Taliban dan deze woorden uit? Hebben ze deze zelf verzonnen?
Of om eigen belangen gedaan te krijgen met als excuus dat het "in naam van.." is.quote:Op maandag 30 april 2012 14:29 schreef tintenkiller het volgende:
[..]
Mensen zoals Taliban, osama enzovoort noemen we geen moslims. Zij zijn er alleen daarvoor om de naam Islam zwart te maken.
Iets dat gelovigen helemaal niet vreemd is. In dat opzicht is de Taliban niet echt een uitzondering.quote:Op maandag 30 april 2012 19:55 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Of om eigen belangen gedaan te krijgen met als excuus dat het "in naam van.." is.
Iets dat gelovigen niet vreemd is? Volgens mij staat ieder willekeurig groep bekend om het nastreven van eigen belangen, dat te verbloemen in humanitaire of wat voor doeleinden dan ook.quote:Op maandag 30 april 2012 20:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Iets dat gelovigen helemaal niet vreemd is. In dat opzicht is de Taliban niet echt een uitzondering.
Doe er wat aan!quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:31 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Jammer dat dit topic niet heel actief meer is.
Komt goed. Al die tijd heb ik het geloof verwaarloosd en gezegd en gedacht dat er geen God bestond, maar naarmate ik ouder word, ga ik er heel anders over denken. Probeer er veel meer over te lezen en mijzelf er in te verdiepen. Als ik echt vragen heb die ik niet aan familie/bekenden kan stellen, wat ik betwijfel, kom ik wel hier heen.quote:
Succes ermee!quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:35 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Komt goed. Al die tijd heb ik het geloof verwaarloosd en gezegd en gedacht dat er geen God bestond, maar naarmate ik ouder word, ga ik er heel anders over denken. Probeer er veel meer over te lezen en mijzelf er in te verdiepen. Als ik echt vragen heb die ik niet aan familie/bekenden kan stellen, wat ik betwijfel, kom ik wel hier heen.
Vooruit bij deze een vraag!quote:Op dinsdag 10 juli 2012 20:31 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Jammer dat dit topic niet heel actief meer is.
Het is verboden om te vasten op de dag van de eid zelf. Daarnaast is er een hadith over dat als je de volle maan ziet, dat het de volgende dag feest is, als het bewolkt is of je kunt de maan niet zien, afronden tot 30 dagen.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:40 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Vooruit bij deze een vraag!
In Marokko beginnen ze altijd een dag later met de Ramadan. Nu zijn we vrijdag gewoon volgens de Saudische kalender begonnen. We gaan de laatste paar dagen op vakantie naar Marokko. Nu zitten we te twijfelen of we een dag extra met ze mee gaan doen in Marokko, terwijl iedereen hier in Nederland dan Eid aan het vieren is.
Ik weet dat je niet langer dan 30 dagen mag vasten, maar wat als Ramadan 29 dagen is? Mijn familie vast normaliter gewoon een dag extra, maar wat zegt de Islam erover?
Maar is het ook verboden om te vasten als het el Eid is in Nederland, maar nog niet in Marokko?quote:Op maandag 23 juli 2012 23:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is verboden om te vasten op de dag van de eid zelf. Daarnaast is er een hadith over dat als je de volle maan ziet, dat het de volgende dag feest is, als het bewolkt is of je kunt de maan niet zien, afronden tot 30 dagen.
Het is een kwestie van weten, weet jij dat de maan is gezien en het morgen feest is of niet.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:52 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Maar is het ook verboden om te vasten als het el Eid is in Nederland, maar nog niet in Marokko?
Duidelijk. We zien het dan wel zienquote:Op dinsdag 24 juli 2012 00:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is een kwestie van weten, weet jij dat de maan is gezien en het morgen feest is of niet.
Als iemand vanuit Australiė getuigt dat de maan is gezien, geld het voor heel de wereld.
'Defensief' is een nogal subjectief begrip.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:11 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Ik las dat geweld in de Islam alleen defensief was. Hoe zit dat in lijn met homo zijn en een afvallige?
Combinatie van homofilie en afvalligheid of beiden apart?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:11 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Ik las dat geweld in de Islam alleen defensief was. Hoe zit dat in lijn met homo zijn en een afvallige?
Wat agressie is en wat defensief is, is gedefinieerd in de Koran, dus waar heb je het precies over?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Defensief' is een nogal subjectief begrip.
Hoe is dat minder subjectief, of uberhaupt relevant?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat agressie is en wat defensief is, is gedefinieerd in de Koran, dus waar heb je het precies over?
Je stelt een wedervraag, je geeft geen antwoord op mijn vraag.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe is dat minder subjectief, of uberhaupt relevant?
Ik erken die domeinen niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je stelt een wedervraag, je geeft geen antwoord op mijn vraag.
De user stelt een vraag in het licht van de Koran / Islam, de subjectiviteit zal zich ook bevinden binnen die domeinen, dus nogmaals, waar heb je het precies over?
Dat hoeft ook niet wanneer je er een vraag daarover stelt?quote:
Ik zou niet weten waarom.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet wanneer je er een vraag daarover stelt?
Ehh, nee. Islam in de praktijk zijn moslims, niet een eeuwenoud boekje. Waar zij hun opvattingen vandaan halen is voor mij volstrekt irrelevant.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:30 schreef Triggershot het volgende:
Wel is het vrijwel een feit te noemen, dat niets op aarde de Islam meer verwoord dan de Koran zelf, dus ook wat het leert over afvalligheid en homofilie.
Nou dan, niemand vraagt je om ze te erkennen, sterker nog de vraag kwam niet eens vanuit jouw kant.quote:
Eeuh mee, de Islam / Koran is een idee, een opvatting over het bestaan, sprookje, absolute waarheid, plagiaat of levensbeschouwing, hoe je het ook wilt noemen. Moslim-zijn garandeert je geen praktische Islam, tegenwoordig zelfs steeds minder. Als jij de Islam definieert met wat de moslims doen, ipv wat het boek zegt, dan kan ik stellen dat jij geen idee hebt wat de Islam is.quote:Ehh, nee. Islam in de praktijk zijn moslims, niet een eeuwenoud boekje. Waar zij hun opvattingen vandaan halen is voor mij volstrekt irrelevant.
Zal mij vrij weinig uitmaken eerlijk gezegd waar jij wel-niet je genoegen mee neemt. Geen enkel moslim zal zeggen dat zij de Islam vertegenwoordigen als zij bezig zijn met zaken in strijd met de geschriften.quote:Met je verschuilen achter een boekje neem ik eenvoudig geen genoegen. Dat geldt zowel voor christenen als moslims.
Dit idee van 'de ware gelovige' zie je ook in het christendom heel veel. Maar ik noem het toch een true scotsman fallacy.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:38 schreef Triggershot het volgende:
Als jij de Islam definieert met wat de moslims doen, ipv wat het boek zegt, dan kan ik stellen dat jij geen idee hebt wat de Islam is.
Net als in het christendom is het maar net hoe je die geschriften uitlegt.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:38 schreef Triggershot het volgende:
Zal mij vrij weinig uitmaken eerlijk gezegd waar jij wel-niet je genoegen mee neemt. Geen enkel moslim zal zeggen dat zij de Islam vertegenwoordigen als zij bezig zijn met zaken in strijd met de geschriften.
Als het beperkt was tot jouw, mijn, de fundamentalistische of extremistische uitleg, misschien. Maar dat is lang niet het geval. Er zijn meer dan 25.000 individuele hadiths over 6500+ verzen in de Koran en hoe ze worden uitgelegd door Mohammed zelf, de vraag is dan, is onze uitleg compatibel met die van Mohammed-zelf. Zo niet heb je theologisch dan wel inhoudelijk geen poot om op te staan om een uiteg binnen de kaders van de Islamitische leer te benoemen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Net als in het christendom is het maar net hoe je die geschriften uitlegt.
Wat wel of niet 'defensief' is is geheel subjectief. En of het ergens is opgeschreven doet er niets toe.
Het beoordelen van geloof - imaan - is in de Islam alleen weggelegd voor Allah, zelfs Mohammed mocht dat niet, een ieder die zich er aan waagt heeft zich buiten de normen van de Koran geplaatst in deze. Zelfs al neem ik voorbeeld aan de 'ware gelovigen' zoals ze zijn gedefinieerd in de Koran, dan ben ik het niet, maar probeer ik het, tot Allah persoonlijk openbaart dat ik er een ben, zo ook met anderen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit idee van 'de ware gelovige' zie je ook in het christendom heel veel. Maar ik noem het toch een true scotsman fallacy.
Zelfs als het compatibel is met de uitleg van Mohammed zelf... dan heb je op z'n best de verantwoordelijkheid bij Mohammed - die we niets meer kunnen vragen - neergelegd. Het is daarmee niet minder subjectief.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:47 schreef Triggershot het volgende:
Als het beperkt was tot jouw, mijn, de fundamentalistische of extremistische uitleg, misschien. Maar dat is lang niet het geval. Er zijn meer dan 25.000 individuele hadiths over 6500+ verzen in de Koran en hoe ze worden uitgelegd door Mohammed zelf, de vraag is dan, is onze uitleg compatibel met die van Mohammed-zelf.
De theologische uitleg kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Als mensen menen dat ze moeten gaat rellen om hun geliefde Islam te 'verdedigen' dan zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor. Niet de Koran, en ook niet Mohammed.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:47 schreef Triggershot het volgende:
Zo niet heb je theologisch dan wel inhoudelijk geen poot om op te staan om een uiteg binnen de kaders van de Islamitische leer te benoemen.
Gelukkig is er ook een wereld buiten de Islam, en permitteer ik het me om een oordeel te hebben erover.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het beoordelen van geloof - imaan - is in de Islam alleen weggelegd voor Allah <...>
Hoe kom je er in godsnaam bij dat er wordt gepleit voor het afdragen van verantwoordelijkheid? Nimmer kan je zoiets -terug-lezen in mijn post. Wel is het nogal krom als het niet compatibel is met Mohammedsuitleg erover om het Islamitisch te noemen, simpelweg alleen omdat het moslims zijn. Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor eigen daden, of een inspiratie nu kwam via lyrics, films, boeken of tekeningen zal mij weinig uitmaken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelfs als het compatibel is met de uitleg van Mohammed zelf... dan heb je op z'n best de verantwoordelijkheid bij Mohammed - die we niets meer kunnen vragen - neergelegd. Het is daarmee niet minder subjectief.
Maar wat mij betreft vanzelfsprekend kun je die verantwoordelijkheid niet op die manier afschuiven. Als iemand zegt 'ik wil leven naar wat Mohammed bedoelde', best. Maar dan draagt hij daar nog steeds zelf verantwoordelijkheid voor.
[..]
De theologische uitleg kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Als mensen menen dat ze moeten gaat rellen om hun geliefde Islam te 'verdedigen' dan zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor. Niet de Koran, en ook niet Mohammed.
En wie beoordeelt dan of de beoordeling van Allah wel correct is? Jij kunt immers stellen dat dat aan jou geopenbaard is, maar iemand die er totaal andere normen op nahoudt, kan dat evengoed oprecht geloven of menen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het beoordelen van geloof - imaan - is in de Islam alleen weggelegd voor Allah, zelfs Mohammed mocht dat niet, een ieder die zich er aan waagt heeft zich buiten de normen van de Koran geplaatst in deze. Zelfs al neem ik voorbeeld aan de 'ware gelovigen' zoals ze zijn gedefinieerd in de Koran, dan ben ik het niet, maar probeer ik het, tot Allah persoonlijk openbaart dat ik er een ben, zo ook met anderen.
Sorry hoor.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gelukkig is er ook een wereld buiten de Islam, en permitteer ik het me om een oordeel te hebben erover.
Zoals ik het zie zijn er twee mogelijkheden: of de Koran rechtvaardigt op de 1 of andere manier wat 'verdediging' is, of de inhoud van de Koran is hier volstrekt irrelevant. In dat laatste geval was er dus ook geen reden om dat boek ter sprake te brengen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoe kom je er in godsnaam bij dat er wordt gepleit voor het afdragen van verantwoordelijkheid? Nimmer kan je zoiets -terug-lezen in mijn post.
De hele notie van een 'ware Islam' verwerp ik volledig. Die bestaat net zo min als 'het ware Christendom'. Het is maar net hoe je het uitlegt, en objectieve criteria om te bepalen wie gelijk heeft zijn er niet.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:54 schreef Triggershot het volgende:
Wel is het nogal krom als het niet compatibel is met Mohammedsuitleg erover om het Islamitisch te noemen, simpelweg alleen omdat het moslims zijn.
Gelukkig zijn we het daar over eens.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:54 schreef Triggershot het volgende:
Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor eigen daden, of een inspiratie nu kwam via lyrics, films, boeken of tekeningen zal mij weinig uitmaken.
Volgens de Islam komt er geen boodschapper meer na Mohammed, en hij als de laatste profeet voor de hele mensheid - uiteraard volgens de Islamitische leerstellingen - had zelf niet eens de autoriteit om mensen te dwingen tot een bepaalde principe of opvatting ( gegarandeerd door Allah.) Laat staan dat Jan en Alleman uitspraken gaat doen over jouw geloof namens Allah, dat ik uitspraken doe over jouw geloof, jij over de mijne is in de ogen van Allah niet toegestaan en zeker niet bindend.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En wie beoordeelt dan of de beoordeling van Allah wel correct is? Jij kunt immers stellen dat dat aan jou geopenbaard is, maar iemand die er totaal andere normen op nahoudt, kan dat evengoed oprecht geloven of menen.
You rest your case with an ad hominem argument. Ik ben beter van je gewend.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sorry hoor.![]()
Je hebt geen idee waar ik het over heb blijkbaar, voel je gerust vrij ondanks mijn pogingen tot beperkingen een oordeel er over te hebben.
I rest my case.
Nee hoor, de tekortkomingen liggen vast geheel aan mijn kant om iets over te brengen, ik krijg steeds antwoorden over zaken waar ik geen uitspraken over heb gedaan, dus zal dat wel aan mij liggen. Ik val hier niemand persoonlijk aan, zeker niet als het om een mening gaat, wel trek ik me terug als ik een weinig vruchtbaar discussie zie op een dezelfde level ( niet denigrerend uiteraard).quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
You rest your case with an ad hominem argument. Ik ben beter van je gewend.
Je mist volgens mij een beetje de strekking van zijn vraag, en het is ook waar ik op probeer aan te sturen: het heeft in dit verband alleen maar zin om het over de inhoud van de Koran of de mening van Mohammed te hebben wanneer deze twee somehow rechtvaardigen wat we verstaan onder 'verdediging'. Is dat niet het geval dan zijn ze beide niet interessant.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de Islam komt er geen boodschapper meer na Mohammed, en hij als de laatste profeet voor de hele mensheid - uiteraard volgens de Islamitische leerstellingen - had zelf niet eens de autoriteit om mensen te dwingen tot een bepaalde principe of opvatting ( gegarandeerd door Allah.) Laat staan dat Jan en Alleman uitspraken gaat doen over jouw geloof namens Allah, dat ik uitspraken doe over jouw geloof, jij over de mijne is in de ogen van Allah niet toegestaan en zeker niet bindend.
Maar, dat is dan wel waar het op neerkomt. Als niemand die autoriteit heeft is een moslim op zichzelf aangewezen en daarmee zijn eigen god.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de Islam komt er geen boodschapper meer na Mohammed, en hij als de laatste profeet voor de hele mensheid - uiteraard volgens de Islamitische leerstellingen - had zelf niet eens de autoriteit om mensen te dwingen tot een bepaalde principe of opvatting ( gegarandeerd door Allah.) Laat staan dat Jan en Alleman uitspraken gaat doen over jouw geloof namens Allah, dat ik uitspraken doe over jouw geloof, jij over de mijne is in de ogen van Allah niet toegestaan en zeker niet bindend.
En dat klopt als een bus, er is geen autoriteit. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf, ongeacht of iemand moslim, christen of atheist is. Ongeacht of het is opgeschreven, en door wie.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar, dat is dan wel waar het op neerkomt. Als niemand die autoriteit heeft is een moslim op zichzelf aangewezen en zijn eigen god.
Ik had het hier heel duidelijk over beoordelen van iemands geloof, niet iemands wereldse daden, er zijn wel aangewezen autoriteiten in de Islam om te oordelen over maatschappelijke daden, maar niet of iemand wel of niet gelooft in Allah, hoe oprecht / vals dat is. Sterker nog, een moslimwereld waarin daadwerkelijk de principes van godseenheid over het beoordelen van geloof zou worden nageleefd, zou het Midden Oosten een utopisch oord maken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar, dat is dan wel waar het op neerkomt. Als niemand die autoriteit heeft is een moslim op zichzelf aangewezen en daarmee zijn eigen god.
Ik geloof niet dat iemand dat hier ter discussie stelt? Ik zie zelfs niet hoe dat relevant is. Als iemand oprecht gelooft in Allah is dat nog steeds geen rechtvaardiging van zijn opvattingen over wat geldt als verdediging.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:21 schreef Triggershot het volgende:
De vraag is wmb: Wie is persoon X om te beoordelen of ik wel of niet oprecht in Allah geloof? Wie heeft hem op basis waarvan die autoriteit gegeven?
En nog steeds zitten we niet op 1 lijn. Nvm.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand dat hier ter discussie stelt? Ik zie zelfs niet hoe dat relevant is. Als iemand oprecht gelooft in Allah is dat nog steeds geen rechtvaardiging van zijn opvattingen over wat geldt als verdediging.
Sja, het ontgaat mij dus oprecht waar je nu precies heen wilt. Dat er een 'ware Islam' zou bestaan, en dat die eenduidig voorschrijft wat verdediging is?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En nog steeds zitten we niet op 1 lijn. Nvm.
Dat snap ik; maar zelfs dan hoe zit het dan daarmee als een moslim geen moslim meer wil zijn of hij homo is.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Defensief' is een nogal subjectief begrip.
Apart jaquote:Op woensdag 3 oktober 2012 12:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Combinatie van homofilie en afvalligheid of beiden apart?
Ik denk dat zowel het verdedigen daarvan als het bestrijden daarvan kan worden uitgelegd als het verdedigen van de Islam.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:06 schreef Zaibatsu01 het volgende:
[..]
Dat snap ik; maar zelfs dan hoe zit het dan daarmee als een moslim geen moslim meer wil zijn of hij homo is.
De schriften leren geweld jegens homoseksualiteit onder bepaalde voorwaarden.quote:
Kortom: geloven in 'een god' is buitengewoon subjectief. De uitleg van de koran daarmee ook. Gezaghebbende personen zijn ook van minimale betekenis, je besluit immers zelf of je daar waarde aan hecht.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 13:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik had het hier heel duidelijk over beoordelen van iemands geloof, niet iemands wereldse daden, er zijn wel aangewezen autoriteiten in de Islam om te oordelen over maatschappelijke daden, maar niet of iemand wel of niet gelooft in Allah, hoe oprecht / vals dat is.
Goeie vraag, ik zou het niet weten. Maar daarmee zou je dus kunnen stellen dat iedere vermeende vorm van autoriteit een farce is.quote:De vraag is wmb: Wie is persoon X om te beoordelen of ik wel of niet oprecht in Allah geloof? Wie heeft hem op basis waarvan die autoriteit gegeven?
Lastig idd, Iran en Saudie claimen beiden een Islamitische staat te zijn, naast Pakistan idd, maar geen van alle 3 zijn vergelijkbaar met elkaar en genoeg op aan te merken met waarom ze het niet zouden zijn, maar ze hebben het wel op zich genomen en voeren het wel uit, daar kunnen we het allemaal over eens zijn denk ik, dat laatste.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:16 schreef Zaibatsu01 het volgende:
Oke duidelijk dat bevestigd waar ik al aan dacht. Hoewel er dus eigenlijk geen geweld tegen homo's mag worden gebruikt nu omdat er geen Islamitische staat is; het is maar hoe je Saudie en Iran ziet?
Het idee dat de afvallige gedood moet worden, komt voort uit een Hadith, niet uit de Koran. Deze interpretatie van de Hadith is in strijd met minimaal 2 verzen in de Koran. De geleerden hebben daarop gezegd, dat het niet zo zeer ging om 'moslim' als geloof, maar loyaliteit aan een groep. Iaw: Je identificerende loyaliteitsachtergrond. Desondanks worden er idd mensen vermoord vanwege afvalligheid in de moslimwereld.quote:Maar er is dus wel dwang in de Islam omdat bv. een afvallige vermoord wordt indien hij na bedenktijd alsnog geen moslim wil blijven? Hoe wordt dat gezien.
Natuurlijk is dat subjectief, dat zal ik niet ontkennen, dat erkend de Islamitische god zelfs in zijn eigen boek, Sheikh X en Y zijn van minimale betekenis ja, maar voor welke moslim is Mohammed van minimale betekenis?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 14:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kortom: geloven in 'een god' is buitengewoon subjectief. De uitleg van de koran daarmee ook. Gezaghebbende personen zijn ook van minimale betekenis, je besluit immers zelf of je daar waarde aan hecht.
Over hemelse zaken ? Ja, wereldse zaken, zonder een autoriteit, hoe onderdrukkend of verlichtend dan is, denk ik dat het in een totaal chaos verloopt, dus ten alle tijden zo een autoriteit beter zijn dan dat iedereen doet waar hij zin in heeft mbt de ander zonder rekening te houden?quote:Goeie vraag, ik zou het niet weten. Maar daarmee zou je dus kunnen stellen dat iedere vermeende vorm van autoriteit een farce is.
Orgaandonatie is niet verboden in de Islam, mits het de donor zelf niet schaadt. Hiermee bedoel ik dat de gezondheid van de donor hierdoor niet in levensgevaar mag komen. Na de dood mogen de organen sowieso gedoneerd worden.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
Ik vraag me af of je donor mag zijn als moslim zijnde. Misschien wel omdat je je medemens moet helpen maar misschien ook niet omdat je terug naar Allah moet zoals je bent geschapen. Heeft iemand hier antwoord op + bronnen?
Maurits?quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:21 schreef Haushofer het volgende:
Dit weekend overigens "islam is een sinaasappel" van Berger gelezen. Aanrader!
Ja. Kwam em voor een paar euro tegen in een tweedehandswinkeltje, en heb em in een dag uitgelezen. Vooral de wederzijdse vooroordelen en de religieuze beleving van Syriers zijn erg interessant om te lezen.quote:
In de koran zijn vele bewijzen te vinden dat God het verbied om hadith’s en de herschreven boeken te accepteren als afkomstig van God. God heeft 4 boeken geopenbaard. De torah, bijbel, psalmen en Zijn laatste boek de koran ter bevestiging van de eerste 3 boeken. Omdat de eerste 3 boeken zijn herschreven door mensen en Zijn boodschap daarin niet meer klopt heeft Hij de koran geopenbaard ter bevestiging van de eerste 3 boeken, Hij beloofde daarbij dit laatste boek te beschermen tegen veranderingen. Doordat de koran niet verandert kan worden hebben mensen jaren na het overlijden van profeet Mohammed de hadith’s verzameld die nu naast de koran worden belijdt.quote:Op dinsdag 10 april 2012 11:15 schreef Scabies het volgende:
[..]
Een sterk en mooi verhaal. Wellicht alleen maar sterk?
Want is er eigenlijk een reden vanuit de Koran om hadith te accepteren?
Gezien het feit dat er ook een stroming bestaat binnen de Islam die alleen de koran gebruikt en verder geen hadith vroeg ik me dit af.
Helemaal omdat men altijd zegt "van de Koran is geen letter gewijzigd", hoe toetst men dan hadith?
Wat is het verschil tussen soennieten en sjiieten ?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 10:30 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Beetje offtopic, maar er was een topic over verschillen/overeenkomsten tussen sjiieten en sunnieten.. waar is dat topic heen?
Voor Soenieten wel, zonder enig twijfel. Sjieten verschillen er nogal van mening, ook is het belangrijk wat voor tat.quote:Op maandag 29 oktober 2012 23:34 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Nog een keer ik.
Tattooages.. zijn ze verboden voor moslims? Klopt het dat je abdest niet wordt 'goedgekeurd'?
Vertel me meer over de sjieten, haha.quote:Op maandag 29 oktober 2012 23:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Voor Soenieten wel, zonder enig twijfel. Sjieten verschillen er nogal van mening, ook is het belangrijk wat voor tat.
Van wat ik heb gezien is het zo dat namen van de profeten en de sjietische imams etc wel eens voorkwam, wat niet erg aangeraden is als je bijvoorbeeld naar de wc gaat.quote:Op maandag 29 oktober 2012 23:41 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Vertel me meer over de sjieten, haha.
Hoezo 'wat voor tat'? Of je nou een puntje laat zetten of een portret, je versiert je lichaam..
Ja, ik ken mensen die 'hz. Ali' en/of een zulfikar als tat hebben. Dat mag wel?quote:Op maandag 29 oktober 2012 23:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Van wat ik heb gezien is het zo dat namen van de profeten en de sjietische imams etc wel eens voorkwam, wat niet erg aangeraden is als je bijvoorbeeld naar de wc gaat.
Een van de grotere Ayatollahs in Iran heeft het afgeraden, omdat het niet respectvol zou zijn tegen over de religieuze figuren in de Sjietische traditie, naar mijn weten heeft het niet de noemer haram gekregen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 23:46 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Ja, ik ken mensen die 'hz. Ali' en/of een zulfikar als tat hebben. Dat wordt geaccepteerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |