Ik ben het even kwijt. Het draait toch altijd om geld?quote:Kamp waarschuwt Amsterdam om stage illegaal
Minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) heeft de gemeente Amsterdam gewaarschuwd vanwege het voornemen om stageplaatsen beschikbaar te stellen voor mbo-studenten die illegaal in Nederland verblijven. De gemeente overtreedt daarmee de wet en riskeert een boete.
Het college in de hoofdstad steunt een voorstel van GroenLinks om stageplaatsen te creëren voor illegalen. Kinderen die illegaal in Nederland verblijven hebben weliswaar tot hun 18e het recht om onderwijs te volgen, maar een stage valt daar niet onder. Dat wordt beschouwd als werk en voor leerlingen van buiten de EU is een tewerkstellingvergunning voor nodig.
Voor mensen die illegaal in Nederland verblijven, wordt echter geen vergunning afgegeven. "De onderwijsinstelling die de leerling stage laat lopen en de werkgever waar de stage wordt verricht overtreden daarom de wet", schrijft Kamp. De boete bedraagt achtduizend euro.
De Inspectie SZW zal de wet op dit punt 'streng handhaven', vervolgt Kamp. Er is al een boeterapport opgemaakt bij de gemeente Hollandse Kroon waar een 'ongedocumenteerde' leerling van het ROC Mondriaan stage liep. Ook het ROC is beboet.
wat?quote:Op woensdag 4 april 2012 17:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stel dat een minderjarige illegalen, hoe moet ze dan van leerplicht omzeilen?.
Als het je als werkgever geld kost ben je dom bezig.quote:Op woensdag 4 april 2012 18:22 schreef ejfaar het volgende:
Mensen die denken dat stagiairs geld opleveren
Natuurlijk moet je er eerst tijd insteken voordat het wat oplevert.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:27 schreef ejfaar het volgende:
Ja, want inwerken kost geen tijd (en dus geld) en stagiairs doen heel veel nuttig werk
Ik heb tijdens mijn stage toch aardig wat centen opgeleverd.quote:Op woensdag 4 april 2012 18:22 schreef ejfaar het volgende:
Zelfs de Gemeenteraad neemt het kabinet niet meer serieusquote:Amsterdam lapt waarschuwing Kamp aan laars
AMSTERDAM - Mbo'ers die illegaal in Nederland zijn, kunnen voortaan stage lopen bij de gemeente Amsterdam. De gemeenteraad heeft hierover woensdagavond een voorstel van GroenLinks aangenomen, liet die partij weten. Minister Henk Kamp van Sociale Zaken waarschuwde de gemeente eerder op de dag juist nog dat dit niet mag. volledig artikel:http://www.telegraaf.nl/b(...)_negeert_Kamp__.html
Het is eerder een goedkope manier van werving.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:29 schreef eight het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je er eerst tijd insteken voordat het wat oplevert.
Wellicht niet tijdens je snuffelstage bij de bruna, maar er zijn zat stagiairs die wel degelijk een (goedkope) aanwinst voor een bedrijf zijn. Het is niet ongebruikelijk een stagiair na de stageperiode in vaste dienst te nemen vanwege goed/uitstekend functioneren.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:27 schreef ejfaar het volgende:
Ja, want inwerken kost geen tijd (en dus geld) en stagiairs doen heel veel nuttig werk
Mijn vorige post gaf ook aan, het is een goedkope manier van werving.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:31 schreef 2dope het volgende:
[..]
Wellicht niet tijdens je snuffelstage bij de bruna, maar er zijn zat stagiairs die wel degelijk een (goedkope) aanwinst voor een bedrijf zijn. Het is niet ongebruikelijk een stagiair na de stageperiode in vaste dienst te nemen vanwege goed/uitstekend functioneren.
Oh, overheen gelezen. Ik reageerde echter op je overtrokken sarcastische reactie dat stagiairs geen nuttig werk doen.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:32 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Mijn vorige post gaf ook aan, het is een goedkope manier van werving.
De stage op zich levert niets op. Aangezien illegalen weer weg gaan, levert het dus niets op.
Het ging daarbij om een eerder reactie hier dat stagiairs geld opleveren.
Vrijwel alle bedrijven betalen een stagevergoeding en daar staat zeker wat tegenover. Laat er hier en daar een uitzondering zijn, maar in de regel is er altijd sprake van een win/win situatie.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:32 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Mijn vorige post gaf ook aan, het is een goedkope manier van werving.
De stage op zich levert niets op. Aangezien illegalen weer weg gaan, levert het dus niets op.
Het ging daarbij om een eerder reactie hier dat stagiairs geld opleveren.
Ik snap wel waarom hij het liever niet wil hebben:quote:Op woensdag 4 april 2012 16:52 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Ik ben het even kwijt. Het draait toch altijd om geld?
Er wordt gekozen om illegalen een opleiding aan te bieden, kost klauwen met geld, maar vervolgens mogen ze niet (onbetaald!) bij een bedrijf worden ingezet als hulpslaaf, terwijl dit juist weer kostendekkend zou werken.
En volgens deze redenatie zouden illegalen dus ook geen vrijwilligerswerk mogen doen?
Waarom zou een illegaal zich uberhaupt niet nuttig mogen maken in de maatschappij?
De beste persoon eerst, dat is gewoon discriminatie.quote:Op woensdag 4 april 2012 23:08 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Ik snap wel waarom hij het liever niet wil hebben:
1.) Volgens mij moet een stagiar ook verzekerd zijn (via dat bedrijf dan enzo), weet niet hoe dat zit met een illegaal want die heeft hier in NL verder geen rechten ? en weet dus niet of het bedrijf zich voor die stagiar kan verzekeren.
2.) Er zijn al heel veel MBO leerlingen op zoek naar een stage. Een stageplek is tegenwoordig schaars. Vul de stageplekken dus het liefste op met mensen die hier legaal in Nederland blijven. Dit is anders niet te verkopen aan de mensen die hier legaal verblijven en OOK hard op zoek zijn naar een stageplek. Eigen mensen eerst.
3.) Een stageplek aanbieden aan iemand die hier in Nederland blijft daar heb je meer aan. Dan maakt het de investering waard. Je kunt zo'n stagiar evt. later ook nog aannemen etc. en anders blijft de kennis iig binnen Nederland. Die illegalen moeten toch in principe terug.
3.) Veel bedrijven betalen wel een stagevergoeding.
Discriminatie? Ze zijn hier illegaal. Dit betekent niet legaal. Ze hebben de rechten gewoon niet.quote:Op donderdag 5 april 2012 16:13 schreef Tanin het volgende:
[..]
De beste persoon eerst, dat is gewoon discriminatie.
Dat laatste. Ik begrijp niet dat dit probleem voor het eerst groots in het nieuws isquote:Op donderdag 5 april 2012 11:55 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Daar heb je gelijk in wat dat betreft. Het is maar een idee, niet dat nu alles maar omgekeerd zou moeten worden omdat dat even uitkomt. Structurele oplossingen voor problemen werken natuurlijk veel beter.
Wat het wetboek erover zegt interesseert me niet zoveel, je behandeld mensen ongelijk, derhalve discriminatiequote:Op donderdag 5 april 2012 17:15 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Discriminatie? Ze zijn hier illegaal. Dit betekent niet legaal. Ze hebben de rechten gewoon niet.
Op jouw MBO-niveau zal het wellicht meevallen. Elders zijn ze namelijk verdomde handig.quote:Op woensdag 4 april 2012 18:22 schreef ejfaar het volgende:
Politici in de tweede kamer vergeten met zulke dingen altijd plotseling dat zij juist zelf de wetgevende macht zijn, icm de eerste kamer....enorm slap gelul dus!quote:Op donderdag 5 april 2012 11:43 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Pas dan de wet gewoon aan om zulke hiaten te dichten ? Maak een bijzonderheids clausule voor noodgevallen en klaar zijn we.
Waarom direct de aanval zoeken en zeggen dat ik mbo (met kleine letters dus) doe?quote:Op donderdag 5 april 2012 18:24 schreef waht het volgende:
[..]
Op jouw MBO-niveau zal het wellicht meevallen. Elders zijn ze namelijk verdomde handig.
Minister Kamp is een volslagen idioot die een privé-oorlog voert tegen de werklozen. Volgens de gedachtengang van Kamp zijn alle werklozen ambitieloze nietsnutten die niet willen werken en die zo snel mogelijk op transport moeten worden gezet naar de kassen.quote:Op donderdag 5 april 2012 14:50 schreef Verbal het volgende:
Kamp snapt zelf een heleboel zaken die onder zijn verantwoordelijkheid vallen niet.
Zo denkt hij dat bedrijven staan te springen om 55- en 60-plussers, en als die geen werk krijgen ligt het toch echt aan die mensen zelf
Ook is hij nog van mening dat iedereen na een jaarcontract vanzelf een vast contract krijgt.
En dat mensen die in de ww zitten zonder enig probleem naar de andere kant van het land kunnen verhuizen.
Lala-land. Werkelijk.
V.
Asher deed het voorkomen alsof je kids in het mbo gewoon stages van 3 weken kunt laten lopen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 02:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Asher kwam met een simpele oplossing waar ik geen bezwaar in zie: een onbetaalde stage. Geen werknemer gaat voor niets werken, nietwaar? Zo'n leerling kan echter wel zijn opleiding afmaken.
Het is een beetje een dommige man die heel goed in staat is een beetje dommig publiek naar de VVD te lokken.quote:Op vrijdag 6 april 2012 01:05 schreef Ringo het volgende:
Eens een dorknoperige inspecteur, altijd een dorknoperige inspecteur.
Ja, want dan overtreed je de wet!quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:06 schreef du_ke het volgende:
En die paar jongeren die wel graag een opleiding willen volgen maar hier illegaal zijn, dat zijn de kwaden in je redenatie?
Zo persoonlijk hoef je het niet te makenquote:Op vrijdag 6 april 2012 10:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, want dan overtreed je de wet!
Je zou het Gia bijna gunnen dat ze in Afrika was geboren. Daar zit je dan met je arbeidsongeschikte gestalte.
Een illegaal hoort hier wel thuis?quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
Klopt. Is nergens voor nodig, maar het stoort mij dat mensen die hier toeven met zoveel gemak even oordelen dat iemand hier niet thuishoort.
Zodoende het woord illegaal hé.quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
Klopt. Is nergens voor nodig, maar het stoort mij dat mensen die hier toeven met zoveel gemak even oordelen dat iemand hier niet thuishoort.
Als zwarte Mokotjo uit Swasiland zich hier wil vestigen, dan doet ie zn best maar.quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zodoende het woord illegaal hé.
Maar ik begrijp dat jij het liefste zonder wet maar met de natte vinger opereert?
De feiten, zoals gisteren in Pauw en Witteman gepresenteerd:quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zodoende het woord illegaal hé.
Maar ik begrijp dat jij het liefste zonder wet maar met de natte vinger opereert?
Interesseert mij een wettelijke status nou bij de vraag of iemand hier "thuis hoort". (quote:
Ja, die heb je ook. Daar heb je blokstages, van vaak 6 weken, 5 dagen in de week, maar soms ook met vergoedingen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:06 schreef du_ke het volgende:
Je hebt ook gewoon MBO opleidingen waarbij school en stages afgewisseld worden. En waarbij zeker niet het hele jaar door stage gelopen wordt.
Daar gaat het niet om. De wet is de wet. Voor stage wordt vaak een vergoeding betaald. Dus is het werk.quote:En die paar jongeren die wel graag een opleiding willen volgen maar hier illegaal zijn, dat zijn de kwaden in je redenatie?
Wat iemand hier boven ook al opperde. Laat kinderen die geen verblijfsvergunning hebben, en dat lijkt me aantoonbaar, hun ervaring op school opdoen met extra taken.quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zo persoonlijk hoef je het niet te maken.
Maar goed ik ben dan wel benieuwd naar haar 'oplossing' voor dit vraagstuk.
Asscher had het in zijn handreiking naar Kamp expliciet over korte, onbetaalde stages.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, die heb je ook. Daar heb je blokstages, van vaak 6 weken, 5 dagen in de week, maar soms ook met vergoedingen.
Het is zeker niet zoals Asher wilde doen overkomen, een beetje meekijken. Het is echt wel meewerken om ervaring op te doen.
Voor zover ik weet zijn MBO-stages bijna altijd onbetaald, en zijn de korte, drieweekse stages zonder uitzondering onbetaald.quote:[..]
Daar gaat het niet om. De wet is de wet. Voor stage wordt vaak een vergoeding betaald. Dus is het werk.
Weet men precies om welke jongeren het gaat dan? Volgens Kamp namelijk niet.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:06 schreef Sloggi het volgende:
Vervolgens zegt Asscher tegen Kamp: laten we ervoor zorgen dat mensen die aan deze voorwaarden voldoen - een korte, onbetaalde stage - van hun recht op onderwijs gebruik kunnen maken.
Wat is daar op tegen?
Bied ze dan geen opleiding aan maar stuur ze linea recta terug. Ik ben voorstander van iedereen opleiden die het maar wil, maar nog groter voorstander van consequent beleid. Het is het een of het ander, we gaan geen halve nutteloze opleidingen aanbieden.quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:06 schreef du_ke het volgende:
Je hebt ook gewoon MBO opleidingen waarbij school en stages afgewisseld worden. En waarbij zeker niet het hele jaar door stage gelopen wordt.
En die paar jongeren die wel graag een opleiding willen volgen maar hier illegaal zijn, dat zijn de kwaden in je redenatie?
Nee, maar dat hoeft in eerste instantie ook niet. Als de inspectie constateert dat een illegaal een korte, onbetaalde stage afwerkt kan Kamp toch gewoon zeggen: dit soort gevallen beboeten we niet?quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Weet men precies om welke jongeren het gaat dan? Volgens Kamp namelijk niet.
Maar dat gaat ie heus niet doen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:44 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee, maar dat hoeft in eerste instantie ook niet. Als de inspectie constateert dat een illegaal een korte, onbetaalde stage afwerkt kan Kamp toch gewoon zeggen: dit soort gevallen beboeten we niet?
Waaruit blijkt hoe weinig Asscheer weet van het MBO. Je hebt daar bijna nooit korte stages. Onbetaalde hier en daar wel. MBO-BOL horeca wordt vaak niet vergoed. En die kids werken net zo hard als hun 'collega's'.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:40 schreef Sloggi het volgende:
Asscher had het in zijn handreiking naar Kamp expliciet over korte, onbetaalde stages.
Dan ben je niet goed op de hoogte. Mijn oudste doet verpleegkunde en loopt al 2 jaar doorlopend stage (24 uur per week) en krijgt daar een redelijke vergoeding voor, van zo'n 270 euro per maand.quote:Voor zover ik weet zijn MBO-stages bijna altijd onbetaald, en zijn de korte, drieweekse stages zonder uitzondering onbetaald.
Dat was ook wat ik vreemd vond aan de redenatie van Kamp. Illegalen moet je er toch makkelijk uit kunnen pikken. Die hebben geen Nederlands ID.quote:Voorts is het voor de overheid misschien moeilijk te achterhalen of een illegaal stage loopt, voor de instantie waar hij stage loopt is het dat niet. Je kan iemand om een identiteitsbewijs vragen - als je iemand gaat betalen gebeurt dat sowieso; een illegaal zal dat niet kunnen overleggen. Of denk ik nu te gemakkelijk?
Ik snap dat 'ie dat niet gaat doen, want dan komt het kabinet in de problemen. Ik probeer alleen inzicht te krijgen in de argumentatie van de mensen die op de hand van Kamp zijn.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:46 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Maar dat gaat ie heus niet doen.
Je zag toch hoe ontzettend moeilijk er werd gedaan bij die knaap Mauro omdat hij de achternaam van zijn moeder opgaf en niet die van zijn vader. Alsof dat ook maar enigszins relevant is.
Wat dan wel?quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Interesseert mij een wettelijke status nou bij de vraag of iemand hier "thuis hoort". ()
Voor zover ik weet hebben ze vooral in het eerste jaar korte stages, o.a. snuffelstages.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Waaruit blijkt hoe weinig Asscheer weet van het MBO. Je hebt daar bijna nooit korte stages. Onbetaalde hier en daar wel. MBO-BOL horeca wordt vaak niet vergoed. En die kids werken net zo hard als hun 'collega's'.
Ik ken er ook een paar (BOL), en die hebben nooit betaald gekregen. Ik denk dat jouw oudste een uitzondering is, maar ik heb daarover geen cijfers beschikbaar.quote:[..]
Dan ben je niet goed op de hoogte. Mijn oudste doet verpleegkunde en loopt al 2 jaar doorlopend stage (24 uur per week) en krijgt daar een redelijke vergoeding voor, van zo'n 270 euro per maand.
Mijn jongste doet de koksopleiding en loopt al 2 jaar doorlopend stage, officieel 24 uur per week (loopt vaak uit) en krijgt geen vergoeding.
Beide BOL-opleidingen.
Verder heb je ook BBL-opleidingen op het MBO en dan is de leerling gewoon in loondienst bij een bedrijf en krijgt dus salaris volgens CAO.
Dat klopt, zo'n 24-uursstage is gewoon werk. Maar Asscher wil daar ook niets aan veranderen; hij had het, zoals ik zei, expliciet over korte, onbetaalde stages. En dat soort stages komen genoeg voor in het MBO. De situatie blijft natuurlijk zo krom als een hoepel, want ondanks het recht op onderwijs kunnen ze zo'n opleiding nooit afmaken door die langere stages.quote:[..]
Dat was ook wat ik vreemd vond aan de redenatie van Kamp. Illegalen moet je er toch makkelijk uit kunnen pikken. Die hebben geen Nederlands ID.
Vind het prima als ze hun opleiding afmaken, met praktijk op school en dan een aangepast diploma.
Maar werken mag niet volgens de wet en de meeste MBO-stages komen toch echt neer op echt werken en niet maar wat rondkijken bij een bedrijf, zoals Asscher het deed voorkomen.
Dat is gewoon echt niet zo.
Natuurlijk wel. Ze leren de praktijk op school, in het praktijklokaal. Leerlingen leren sowieso eerst de praktijk op school, voordat ze op stage gaan. Stage is alleen ervaring opdoen in het bedrijfsleven. Het is niet noodzakelijk om het werk an sich te kunnen leren. Een timmerman leert op school timmeren, voordat hij op de bouw stage gaat lopen. Een kok leert op school de benodigde technieken, hygiëne enz....voordat hij in een echte keuken mee gaat draaien. Een chef moet een leerling niet nog moeten leren snijden. Dat leren ze op school al.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:52 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik snap dat 'ie dat niet gaat doen, want dan komt het kabinet in de problemen. Ik probeer alleen inzicht te krijgen in de argumentatie van de mensen die op de hand van Kamp zijn.
Door scholieren die stage niet te laten lopen kunnen ze niet goed deelnemen aan een opleiding.
Als alle stagiares zouden stoppen met posten overdag zou FOK! uitgestorven zijn.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:37 schreef Gia het volgende:
Het is zeker niet zoals Asher wilde doen overkomen, een beetje meekijken. Het is echt wel meewerken om ervaring op te doen.
[..]
Klopt. Mijn oudste heeft in het eerste jaar alleen snuffelstages gehad. De opleiding duurt echter 4 jaar. Vanaf het 2de jaar lopen ze doorlopend stage. Elk half jaar op een andere plaats. Afwisselend ook. Dan weer ziekenhuis, gehandicapten, psychiatrie, bejaarden, enz....quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:57 schreef Sloggi het volgende:
Voor zover ik weet hebben ze vooral in het eerste jaar korte stages, o.a. snuffelstages.
De zorg betaalt wel. Sterker nog, een nichtje van me doet een studie medicijnen en die krijgt straks voor haar co-schappen niets betaald, terwijl de leerling-verpleegkundigen die daar rondlopen wél betaald krijgen. Zeker als ze de opleiding BBL doen. Hoe krom is dat?quote:Ik ken er ook een paar (BOL), en die hebben nooit betaald gekregen. Ik denk dat jouw oudste een uitzondering is, maar ik heb daarover geen cijfers beschikbaar.
Maar dan moet je precies weten wie de illegalen zijn. Je kunt niet iedereen in het MBO korte, onbetaalde stages laten lopen.quote:Dat klopt, zo'n 24-uursstage is gewoon werk. Maar Asscher wil daar ook niets aan veranderen; hij had het, zoals ik zei, expliciet over korte, onbetaalde stages.
Wat je al eerder zei, alleen in het eerste jaar. Er zijn, volgens mij geen MBO-opleidingen waar in het 2de of verdere jaren, geen blok of lintstages voorkomen. Daarbij volgen de jongeren waar het om gaat echt niet toevallig allemaal een opleiding waar geen lange stages onderdeel van uitmaken.quote:En dat soort stages komen genoeg voor in het MBO.
Alleen praktijk op school. Kan best, hoor! En dan een aangepast diploma.quote:De situatie blijft natuurlijk zo krom als een hoepel, want ondanks het recht op onderwijs kunnen ze zo'n opleiding nooit afmaken door die langere stages.
Nee, lijkt me niet. Maar dat is iets wat hooguit in het eerste leerjaar voorkomt. Eenmalig. Dat heet dan ook snuffelstage. De echte stages, meestal vanaf het 2de jaar, betekenen wel degelijk stevig werken.quote:Mijn vraag aan jou: als iemand over een periode van drie weken vier uur per week onbetaald rondkijkt op de administratie van een middelgroot bedrijf, is hij dan aan het werk?
Het valt niet op te lossen met korte snuffelstages.quote:Ik denk van niet omdat ik uitga van mijn gezond verstand. Kamp denkt van wel: hij gaat uit van de bestaande wetgeving. Mijn conclusie: de definitie is te eng.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand het daar niet mee eens is.
Klopt. Maar het blijft werken. Of je er nu voor betaald krijgt of niet.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:59 schreef Sloggi het volgende:
In mijn ervaring leer je in een week stage meer dan je in drie maanden op school leert.
Het lijkt me een mooi streven om illegalen - zo lang ze in Nederland verblijven, want in principe moeten ze inderdaad zo snel mogelijk het land uit - een zo waardevol mogelijk diploma te geven. Dan is het een kleine moeite om ze een snuffelstage van drie weken te laten lopen.quote:Alleen praktijk op school. Kan best, hoor! En dan een aangepast diploma.
En zo hebben we elkaar toch min of meer gevonden. Jammer dat Kamp daar gisteren niet toe bereid was.quote:Het valt niet op te lossen met korte snuffelstages.
Maar wel, wat ik al eerder zei door het leren van de praktijk op school, voor die leerlingen die geen Nederlands ID kunnen tonen. Eventueel aangevuld met een snuffelstage van een week of 3. En dan een aangepast diploma.
Dat wisselt per opleiding.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, die heb je ook. Daar heb je blokstages, van vaak 6 weken, 5 dagen in de week, maar soms ook met vergoedingen.
Waarom begin je er dan over? dat doe je toch niet voor niets?quote:Daar gaat het niet om.
Wetten hebben eeuwigheidswaarde of zijn maar voor een enkele uitleg vatbaar?quote:De wet is de wet. Voor stage wordt vaak een vergoeding betaald. Dus is het werk.
Of je maakt in de wet een uitzondering voor stages in de definitie van werk. Lijkt me een stuk praktischer. Je haalt er een compleet onlogische redenatie bij om het goed te lullenquote:Volgens Kamp weet men niet om hoeveel illegale jongeren het gaat, dus, wil je voorkomen dat die een vergoeding krijgen, dan krijgt niemand nog een vergoeding. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Waarom zo moeilijk doen? Dan heeft het toch ook geen nut meer om die opleiding te volgen omdat je dan nooit een volwaardig diploma kan halen?quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat iemand hier boven ook al opperde. Laat kinderen die geen verblijfsvergunning hebben, en dat lijkt me aantoonbaar, hun ervaring op school opdoen met extra taken.
Vrijwel elke MBO-opleiding heeft een praktijklokaal. Dan maar niet de echte praktijk, maar meer praktijk op school. Eventueel een diploma als deelcertificaat.
Dat lukt niet, dat is het probleem. Dezelfde overheid die hier boetes uit wil gaan delen dropt uitgeprocedeerde asielzoekers op het station met een treinkaartje en schrijft ze dan de boeken uit... het is een probleem dat we zelf veroorzaken.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:44 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Bied ze dan geen opleiding aan maar stuur ze linea recta terug.
Dat kan. Dit is echter een probleem maken om het problematiseren.quote:Ik ben voorstander van iedereen opleiden die het maar wil, maar nog groter voorstander van consequent beleid. Het is het een of het ander, we gaan geen halve nutteloze opleidingen aanbieden.
Tja dat een Kamp het moet hebben van stoere taal boven fatsoenlijk beleid is een keuze.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:46 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Maar dat gaat ie heus niet doen.
Oh? Ik heb regelmatig dergelijke stagiaires voorbij zien komen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Waaruit blijkt hoe weinig Asscheer weet van het MBO. Je hebt daar bijna nooit korte stages.
Na VMBO Havo doen.quote:Op woensdag 4 april 2012 17:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stel dat een minderjarige illegalen, hoe moet ze dan van leerplicht omzeilen?.
Waarom? Ben ik dan de enige die het raar vind dat we dan betalen voor een opleiding voor iemand die vervolgens niet hier mag werken? We investeren dus in iemand maar hebben er vervolgens hier niks aan.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:14 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het lijkt me een mooi streven om illegalen - zo lang ze in Nederland verblijven, want in principe moeten ze inderdaad zo snel mogelijk het land uit - een zo waardevol mogelijk diploma te geven.
En hoe wil je dat precies gaan doen?quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:40 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Gewoon consequent zijn en geen rechten toekennen. Gaan ze hopelijk ook eerder weg.
Ik vind Henk Kamp inhoudelijk gezien altijd zwak, minder zwak dan Elias maar zwak.quote:Wat was Kamp trouwens zwak zeg, gisteravond.
Inderdaad. Wel kunnen investeren in de opleiding van illegalen en vervolgens moeten we bezuinigen op onderwijs van legalen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 14:40 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Waarom? Ben ik dan de enige die het raar vind dat we dan betalen voor een opleiding voor iemand die vervolgens niet hier mag werken? We investeren dus in iemand maar hebben er vervolgens hier niks aan.
De illegaal kan hooguit in zijn land van herkomst HOPELIJK iets met zijn educatieve achtergrond doen, maar daar hebben wij hier niks aan. Dan is het eigenlijk een soort verkapte ontwikkelingshulp.
Zo blijven ze hier alleen maar langer hangen als ze weten dat hun kroost hier een opleiding mag volgen. Gewoon consequent zijn en geen rechten toekennen. Gaan ze hopelijk ook eerder weg.
Dat is niet waar.quote:Op de universiteit hoef je geen stage te lopen.
Dat is in deze discussie niet relevant. Er is nu eenmaal om humanitaire redenen (in lijn met een internationaal verdrag) besloten dat ze een opleiding mogen volgen, dan moet je ook de volledige opleiding laten volgen. Hoewel ik persoonlijk van mening ben dat een stage per definitie geen onderdeel is van een opleiding, inhoudelijk gezien, is die stage nu eenmaal een voorwaarde om het papiertje te krijgen. Met dat papiertje in de hand hebben ze meer mogelijkheden in het moederland van hun ouders dan zonder dat papiertje.quote:Waarom? Ben ik dan de enige die het raar vind dat we dan betalen voor een opleiding voor iemand die vervolgens niet hier mag werken? We investeren dus in iemand maar hebben er vervolgens hier niks aan.
De illegaal kan hooguit in zijn land van herkomst HOPELIJK iets met zijn educatieve achtergrond doen, maar daar hebben wij hier niks aan. Dan is het eigenlijk een soort verkapte ontwikkelingshulp.
En zo is het. Met bijna 17 miljoen inwoners heb je nou eenmaal wetten/leefregels nodig om een meer dan gemiddeld fatsoenlijke maatschappij in stand te kunnen houden. Uiteraard zijn er altijd nadelen, er zullen altijd uitzonderingen zijn, tussen de wal en het schip gevallen, enkelen waarvoor een wet effe nadelig uitpakt... maar de algemene tendens zal zijn dat de wetten/leefregels voor de democratische meerderheid als wenselijk wordt bestempeld.quote:Op vrijdag 6 april 2012 20:41 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik begrijp Kamp heel goed en ben het volkomen met hem eens.
Wetten zijn er niet voor de flauwe kul en moeten worden nageleefd.
Ook als het sommigen niet uitkomt.
Iedereen die het met een bepaalde wet niet eens is, mag democratisch proberen die wet te veranderen.
Wetten oprekken of gedogen voor politiek gewin, brengt alleen maar moeilijkheden en chaos voort. Dat leert het verleden wereldwijd.
Bestuurders en ambtenaren, die weigeren bepaalde wetten uit te voeren behoren te worden ontslagen.
Europese rechten van de mens?quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:06 schreef eriksd het volgende:
Waarom hebben illegalen eigenlijk recht op onderwijs?
VN-kinderrechtenverdrag, artikel 28.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:06 schreef eriksd het volgende:
Waarom hebben illegalen eigenlijk recht op onderwijs?
In het MBO? Op het HBO in bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs?quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. De wet is de wet. Voor stage wordt vaak een vergoeding betaald. Dus is het werk.
Volgens Kamp weet men niet om hoeveel illegale jongeren het gaat, dus, wil je voorkomen dat die een vergoeding krijgen, dan krijgt niemand nog een vergoeding. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Op het MBO een stagevergoeding? In welke sectoren dan? In de gehele Zorg&Welzijn sector, inclusief het onderwijs (klassenassistent niveau 2 en Onderwijsassistent niveau 4) is de standaard een onbetaalde stage. Dat zal de school direct bij het werven van stageplaatsen aangeven.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:46 schreef du_ke het volgende:
Erg afhankelijk van het soort MBO-opleiding en de stageinstelling. Dat MBO-stagiaires een vergoeding krijgen gebeurt wel degelijk maar die is over het algemeen zo minimaal dat ik niet direct de relatie loon-werk zou leggen.
In de techniek is het niet ongebruikelijk. In de bouw (infra en bouw) zijn er bijvoorbeeld standaardafspraken over stagevergoedingen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Op het MBO een stagevergoeding? In welke sectoren dan? In de gehele Zorg&Welzijn sector, inclusief het onderwijs (klassenassistent niveau 2 en Onderwijsassistent niveau 4) is de standaard een onbetaalde stage. Dat zal de school direct bij het werven van stageplaatsen aangeven.
mijn zoon is derdejaars leerling verpleegkundige. MBO-BOL. Hij krijgt ongeveer 270 euro stagevergoeding.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Op het MBO een stagevergoeding? In welke sectoren dan? In de gehele Zorg&Welzijn sector, inclusief het onderwijs (klassenassistent niveau 2 en Onderwijsassistent niveau 4) is de standaard een onbetaalde stage. Dat zal de school direct bij het werven van stageplaatsen aangeven.
De bouw is een ander verhaal, evenals autotechniek. Daar is inderdaad wat te verdienen, dat klopt. Maar ook minimaal, moet ik zeggen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
In de techniek is het niet ongebruikelijk. In de bouw (infra en bouw) zijn er bijvoorbeeld standaardafspraken over stagevergoedingen.
Vanuit een salarispotje van de werkgever? Vanuit de overheid is een ander verhaal, tandartsassistent is ook zo'n opleiding waar de een een paar honderd krijgt en de ander niets. Eindhoven is er dit jaar mee gestopt en andere opleidingen volgen in rap tempo. Maar over het algemeen kun je er naar fluiten. In percentage is het nihil te noemen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:32 schreef Gia het volgende:
[..]
mijn zoon is derdejaars leerling verpleegkundige. MBO-BOL. Hij krijgt ongeveer 270 euro stagevergoeding.
Uiteraard is het minimaal met een paar honderd euro houdt het wel op.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
De bouw is een ander verhaal, evenals autotechniek. Daar is inderdaad wat te verdienen, dat klopt. Maar ook minimaal, moet ik zeggen.
[..]
gewoon op de loonlijst van de werkgever. Hier is dat Savant, De Zorgboog, Elkerliek, GGZ, enz.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:51 schreef Buitendam het volgende:
[..]
De bouw is een ander verhaal, evenals autotechniek. Daar is inderdaad wat te verdienen, dat klopt. Maar ook minimaal, moet ik zeggen.
[..]
Vanuit een salarispotje van de werkgever? Vanuit de overheid is een ander verhaal, tandartsassistent is ook zo'n opleiding waar de een een paar honderd krijgt en de ander niets. Eindhoven is er dit jaar mee gestopt en andere opleidingen volgen in rap tempo. Maar over het algemeen kun je er naar fluiten. In percentage is het nihil te noemen.
ongeveer 3 euro per uur.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Uiteraard is het minimaal met een paar honderd euro houdt het wel op.
Daar mogen ze al blij mee zijnquote:
Dat zei ik verderop in POL al, betalen vanuit de ontwikkelingshulp. 100% garantie dat het geld goed besteed is.quote:Op zaterdag 7 april 2012 14:08 schreef MaGNeT het volgende:
Het is een goede, gerichte vorm van ontwikkelingshulp waarvan je weet dat er niets aan de strijkstok blijft hangen en ook niets naar directeuren van hulporganisaties gaat.
Plus dat je gemakkelijk zou moeten kunnen regelen dat je niet die vergoeding krijgt. Geen werkgever gaat dat een probleem vinden.quote:Erg afhankelijk van het soort MBO-opleiding en de stageinstelling. Dat MBO-stagiaires een vergoeding krijgen gebeurt wel degelijk maar die is over het algemeen zo minimaal dat ik niet direct de relatie loon-werk zou leggen.
Dat is toch totaal anders. Een stage doe je juist om echt aan het vak en een werkomgeving te wennen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:10 schreef Gia het volgende:
Dus, wat is er mis mee als deze groep de praktijk op school leert, aangevuld met een snuffelstage van drie weken. En dan een aangepast diploma.
In de tijd dat de andere leerlingen beroepsstage volgen doen deze leerlingen dit op school in het praktijklokaal.
Volgens mij kan een werkgever een illegale stageloper niet eens een vergoeding geven aangezien je dat door moet geven aan de belastingdienst.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Plus dat je gemakkelijk zou moeten kunnen regelen dat je niet die vergoeding krijgt. Geen werkgever gaat dat een probleem vinden.
Je kunt het als burger ook niet maken om de ene puber op kamers in Leiden te sturen en de andere met een enkeltje naar Verweggistan. Omdat ie daar nu eenmaal thuis hoort.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:10 schreef Gia het volgende:
Je kunt het als werkgever echter niet maken om de ene leerling wel een vergoeding te geven, en de andere niet, voor dezelfde stage.
Vind je dat niet hoog genoeg dan? Je zit toch wel opgescheept met zo'n stagiaire.quote:Op zaterdag 7 april 2012 14:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Daar mogen ze al blij mee zijn. Wij hadden hier een stageloper en die kreeg volgens mij nog geen 200 euro per maand, dus maar iets meer dan een euro per uur.
Natuurlijk kan dat wel. Niet iedereen kan zich in Nederland vestigen, en maar goed ook.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je kunt het als burger ook niet maken om de ene puber op kamers in Leiden te sturen en de andere met een enkeltje naar Verweggistan. Omdat ie daar nu eenmaal thuis hoort.
Oh, vind het prima. 't was een aardige knul en hij deed z'n best maar erg productief is het niet natuurlijk. Dan is het een redelijke vergoeding, kan me voorstellen dat iemand weinig zin heeft om naast z'n stage nog 10 uur per week in de supermarkt te werken bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 7 april 2012 15:57 schreef mlg het volgende:
[..]
Vind je dat niet hoog genoeg dan? Je zit toch wel opgescheept met zo'n stagiaire.
Als het jou te vol wordt, dan ga je toch lekker weg.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:58 schreef mlg het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel. Niet iedereen kan zich in Nederland vestigen, en maar goed ook.
Als het jou te rustig is, dan kan jij toch ook lekker weg gaan. Jij hebt de wet tegen je, dus ik denk dat het voor jou maar tijd is om te vertrekken. Niet andersom.quote:Op zaterdag 7 april 2012 16:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Als het jou te vol wordt, dan ga je toch lekker weg.
Bron: http://nos.nl/artikel/368(...)mag-stage-lopen.htmlquote:Illegale scholier mag stage lopen
Illegale jongeren hebben recht op onderwijs en mogen dus in Nederland stage lopen om hun opleiding af te ronden. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald in een zaak die was aangespannen door de 21-jarige Surinaamse scholier Kelvin.
Hij heeft alle theoretische vakken van zijn mbo-opleiding commercieel medewerker bank & verzekeringswezen gehaald, maar kon die niet afsluiten omdat hij geen stage mocht lopen. Volgens het vonnis wordt het recht op onderwijs in het hart getroffen als een leerling geen kans krijgt om zijn diploma te halen.
Blij
De advocaat van Kelvin is blij met de uitspraak. "De rechtbank erkent dat iedere jongere in Nederland, ongeacht zijn of haar verblijfsstatus, het volle recht heeft op onderwijs. Kelvin kan nu eindelijk beginnen met zijn stage om zijn diploma te kunnen behalen".
Het ministerie van Sociale Zaken bestudeert de uitspraak en zal daarna bepalen of het in hoger beroep gaat.
Waarom niet?quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:08 schreef eriksd het volgende:
Wat mij weer voor de vraag plaatst waarom illegalen recht op onderwijs hebben.
Omdat er niet wordt geredeneerd vanuit hun illegaal-zijn, maar omdat het gaat om jongeren. En die jongeren hebben recht op onderwijs (inclusief bijbehorende stage), ongeacht hun verblijfsstatus.quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:08 schreef eriksd het volgende:
Inderdaad! Waarom hebben illegalen eigenlijk uberhaupt rechten? Kunnen we ze niet beter gewoon in een vliegtuig laden en boven de Noordzee eruit trappen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:08 schreef eriksd het volgende:
Ja, erg leuk. Maar waarom?quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
VN-kinderrechtenverdrag, artikel 28.
http://www.kinderrechten.nl/images/13/194.pdf
Niet zo overstuur Henk. Onderwijs is een kostbare aangelegenheid en Nederland is geen internationale kinderopvang.quote:Op donderdag 3 mei 2012 06:44 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Inderdaad! Waarom hebben illegalen eigenlijk uberhaupt rechten? Kunnen we ze niet beter gewoon in een vliegtuig laden en boven de Noordzee eruit trappen?
Het slaat überhaupt nergens op een illegaal een opleiding te geven. Wat is het hele nut van het illegaal zijn dan?quote:Op woensdag 4 april 2012 16:52 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Waarom zou een illegaal zich uberhaupt niet nuttig mogen maken in de maatschappij?
Kinderen kiezen niet waar ze wonen. Dus vind ik het artikel in het kinderrechtenverdrag wel logisch... Alleen vraag ik mij tegelijkertijd af hoe een 21 jarige zich daar op kan beroepen, want volgens mij geldt dat verdrag voor kinderen, dus <18 jaar.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Het slaat überhaupt nergens op een illegaal een opleiding te geven. Wat is het hele nut van het illegaal zijn dan?
Tja, ik vind het onzin. Je bepaalt dat iemand illegaal is: ergo: hij mag hier niet zijn en moet eruit. Dan ga je hem niet jaren laten blijven en gebruik laten maken van voorzieningen zoals een opleiding. Totale waanzin. Schaf dan het hele begrip legaal en illegaal maar lekker gelijk af.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kinderen kiezen niet waar ze wonen. Dus vind ik het artikel in het kinderrechtenverdrag wel logisch... Alleen vraag ik mij tegelijkertijd af hoe een 21 jarige zich daar op kan beroepen, want volgens mij geldt dat verdrag voor kinderen, dus <18 jaar.
Dat laatste kunnen we doen, maar ik denk niet dat jij een voorstander bent... Ik ook niet trouwens.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Tja, ik vind het onzin. Je bepaalt dat iemand illegaal is: ergo: hij mag hier niet zijn en moet eruit. Dan ga je hem niet jaren laten blijven en gebruik laten maken van voorzieningen zoals een opleiding. Totale waanzin. Schaf dan het hele begrip legaal en illegaal maar lekker gelijk af.
Dat niet kunnen is vooral de kwestie van niet willen, maar goed.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste kunnen we doen, maar ik denk niet dat jij een voorstander bent... Ik ook niet trouwens.
Probleem is dat veel illegalen niet terug KUNNEN. En om dan een kind hier maar rechtenloos te laten zijn is niet de meest logische keuze.
Dat is niet waar. Om een voorbeeld te noemen: vaak hebben ze geen paspoort meer, waardoor het land van herkomst ze ook niet meer wil hebben.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:46 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dat niet kunnen is vooral de kwestie van niet willen, maar goed.
Jij vraagt naar de juridische redenen?quote:Wat mij weer voor de vraag plaatst waarom illegalen recht op onderwijs hebben.
Ach ja paspoort in vliegtuig versnipperen en je ben nl binnen! Makkie zeg.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Om een voorbeeld te noemen: vaak hebben ze geen paspoort meer, waardoor het land van herkomst ze ook niet meer wil hebben.
Lol, het gaat puur om goedkope arbeidskrachten. De BOL opleidingen zijn daar een leuk voorbeeld van. Want daar gaat het om . 650 euro voor een 32 uren werkweek en 8 uur school. Dat noem ik geen stage meer.quote:Op woensdag 4 april 2012 17:43 schreef Knip het volgende:
De stage vormt meestal een wezenlijk onderdeel van een MBO-opleiding. Zonder stage geen diploma. De opleiding heeft op die manier geen zin.
De procedure duurt vaak lang, en dan is het nuttig om in de tussentijd onderwijs te volgen, niet? Bovendien hebben illegale minderjarigen er vaak niet voor gekozen om hier te zijn (beslissing van de ouders).quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Het slaat überhaupt nergens op een illegaal een opleiding te geven. Wat is het hele nut van het illegaal zijn dan?
Maar je begrijpt dat de minderjarige daar geen invloed op heeft, toch?quote:Op donderdag 3 mei 2012 20:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ach ja paspoort in vliegtuig versnipperen en je ben nl binnen! Makkie zeg.
Zou best waar kunnen zijn, maar volgens mij doet dat weinig af aan het gegeven dat de stage vaak wél een noodzakelijk deel van de opleiding is. Als stagiairs in praktijk gebruikt worden als goedkope arbeidskrachten dan zou daar in het algemeen iets aan gedaan moeten worden en moet er niet pas worden ingegrepen op het moment dat de stagiair een illegaal is.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Lol, het gaat puur om goedkope arbeidskrachten. De BOL opleidingen zijn daar een leuk voorbeeld van. Want daar gaat het om . 650 euro voor een 32 uren werkweek en 8 uur school. Dat noem ik geen stage meer.
Och genoeg minderjarigen die op dezelfde manier binnen komen. En indien het de ouders zijn geweest, dan is dat hun verantwoordelijkheid en niet die van ons.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 00:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar je begrijpt dat de minderjarige daar geen invloed op heeft, toch?
Nou daarom dus. Nederland wordt verplicht vanuit internationale verdragen om kinderen onderwijs aan te bieden als zij hier verblijven. Onafhankelijk van welke status wij aan die lui hebben vastgeplakt.quote:
Dat volg ik niet.quote:Voor sociale zaken is dat wellicht nog vervelender dan de vraag of een of andere random illegaal wel of geen diploma kan krijgen.
Nee, dat is onze verantwoordelijkheid. Wij dragen die verantwoordelijkheid vanuit de gedachte dat iedere minderjarige hier op onze bodem niet aan zijn lot wordt overgelaten.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Och genoeg minderjarigen die op dezelfde manier binnen komen. En indien het de ouders zijn geweest, dan is dat hun verantwoordelijkheid en niet die van ons.
Belachelijke, kinderlijk naïeve gedachte.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, dat is onze verantwoordelijkheid. Wij dragen die verantwoordelijkheid vanuit de gedachte dat iedere minderjarige hier op onze bodem niet aan zijn lot wordt overgelaten.
Ik kan ook wat kwalificaties aangooien tegen jouw mening, maar echt veel schieten we daar niet mee op.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Belachelijke, kinderlijk naïeve gedachte.
Nu ja, afspraken. Opgelegde en nooit meer onderuit te komen dwangregels bedoel je...quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan ook wat kwalificaties aangooien tegen jouw mening, maar echt veel schieten we daar niet mee op.
Voorlopig liggen de afspraken nu eenmaal zo.
Lang verhaal kort:quote:
Ik heb geen problemen dat een illegaal stage kan lopen, maar dan moet het ook stage zijn en geen verkapte baan. In het verleden was het zo dat je niet eens een vergoeding kreeg als je stage liep op het MBO. Dat was een volledig jaar(meestal het derde jaar) en dat mocht je overslaan als je naar het HBO ging.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:51 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Zou best waar kunnen zijn, maar volgens mij doet dat weinig af aan het gegeven dat de stage vaak wél een noodzakelijk deel van de opleiding is. Als stagiairs in praktijk gebruikt worden als goedkope arbeidskrachten dan zou daar in het algemeen iets aan gedaan moeten worden en moet er niet pas worden ingegrepen op het moment dat de stagiair een illegaal is.
Persoonlijk vind ik het overigens financieel dom om wél iemands opleiding te betalen, maar vervolgens geen stage of werk meer toe te staan. Maar wie ben ik.
Naïef? Jij wil er werkelijk voor pleiten dat we kinderen dwingen om voor altijd illegaal te blijven als hun ouders de paspoorten verscheurd hebben en ze dus niet meer geaccepteerd worden door hun thuisland? Natuurlijk zijn in eerste instantie die ouders daarvoor verantwoordelijk, maar dat ontslaat ons niet van onze eigen verantwoordelijkheid. Tenslotte is het ook onze keuze hoe we met dergelijke kinderen omgaan. Voor die keuze en de gevolgen daarvan zijn wij verantwoordelijk en niet de ouders.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:20 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Belachelijke, kinderlijk naïeve gedachte.
BBL behoeft wat mij betreft ook niet te worden toegestaan. Dat wordt al meer werk dan opleiding. Maar levert BBL in de context van illegalen eigenlijk wel problemen op? Ik vind het moeilijk voorstelbaar dat iemand zo'n opleiding überhaupt zou kunnen volgen zonder stage te lopen. Dit in tegenstelling tot legio andere opleidingen waarbij het niet kunnen stagelopen pas bij het afronden van de opleiding tot problemen leidt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik heb geen problemen dat een illegaal stage kan lopen, maar dan moet het ook stage zijn en geen verkapte baan. In het verleden was het zo dat je niet eens een vergoeding kreeg als je stage liep op het MBO. Dat was een volledig jaar(meestal het derde jaar) en dat mocht je overslaan als je naar het HBO ging.
Maar nu is het MBO opgesplits in een warboel van opleidingen. En de BBL is een vierdaagse werkweek en een dag school. En als klap op de vuurpijl draai je volledig mee. Het salaris ligt rond de 650 euro netto. Logisch dat werkgevers daar om staan te springen.
quote:Daarbij kun je er volgens mij wel vanuit gaan dat een illegaal geen uitkering ontvangt. Waar zou hij een volledige dagstudie van moeten betalen, waarbij je niet eens een vergoeding krijgt als je stage loopt?
Nee.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nu ja, afspraken. Opgelegde en nooit meer onderuit te komen dwangregels bedoel je...
Heb jij nooit gehoord van de wetgevende macht? En wie dat is, in Nederland? En hoe die tot stand komt en hoe die werkt?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nu ja, afspraken. Opgelegde en nooit meer onderuit te komen dwangregels bedoel je...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |