abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 april 2012 @ 16:52:41 #1
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_109901057
quote:
Kamp waarschuwt Amsterdam om stage illegaal

Minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) heeft de gemeente Amsterdam gewaarschuwd vanwege het voornemen om stageplaatsen beschikbaar te stellen voor mbo-studenten die illegaal in Nederland verblijven. De gemeente overtreedt daarmee de wet en riskeert een boete.

Het college in de hoofdstad steunt een voorstel van GroenLinks om stageplaatsen te creëren voor illegalen. Kinderen die illegaal in Nederland verblijven hebben weliswaar tot hun 18e het recht om onderwijs te volgen, maar een stage valt daar niet onder. Dat wordt beschouwd als werk en voor leerlingen van buiten de EU is een tewerkstellingvergunning voor nodig.

Voor mensen die illegaal in Nederland verblijven, wordt echter geen vergunning afgegeven. "De onderwijsinstelling die de leerling stage laat lopen en de werkgever waar de stage wordt verricht overtreden daarom de wet", schrijft Kamp. De boete bedraagt achtduizend euro.

De Inspectie SZW zal de wet op dit punt 'streng handhaven', vervolgt Kamp. Er is al een boeterapport opgemaakt bij de gemeente Hollandse Kroon waar een 'ongedocumenteerde' leerling van het ROC Mondriaan stage liep. Ook het ROC is beboet.
Ik ben het even kwijt. Het draait toch altijd om geld?

Er wordt gekozen om illegalen een opleiding aan te bieden, kost klauwen met geld, maar vervolgens mogen ze niet (onbetaald!) bij een bedrijf worden ingezet als hulpslaaf, terwijl dit juist weer kostendekkend zou werken.

En volgens deze redenatie zouden illegalen dus ook geen vrijwilligerswerk mogen doen?

Waarom zou een illegaal zich uberhaupt niet nuttig mogen maken in de maatschappij?
  woensdag 4 april 2012 @ 17:25:21 #2
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_109902421
Kamp stelt dat hiermee dat de wet wordt overtreden. Die moet nageleefd worden.

Wat valt er dus niet te snappen?
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  woensdag 4 april 2012 @ 17:43:53 #3
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_109902980
De stage vormt meestal een wezenlijk onderdeel van een MBO-opleiding. Zonder stage geen diploma. De opleiding heeft op die manier geen zin.
Non possumus non loqui
pi_109903413
Stel dat een minderjarige illegalen, hoe moet ze dan van leerplicht omzeilen?.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 4 april 2012 @ 18:21:48 #5
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_109904326
Stom inderdaad. Laat die lui gewoon hun opleiding afmaken.
pi_109904351
Mensen die denken dat stagiairs geld opleveren :')
pi_109904365
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 17:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stel dat een minderjarige illegalen, hoe moet ze dan van leerplicht omzeilen?.
wat?
pi_109917489
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 18:22 schreef ejfaar het volgende:
Als het je als werkgever geld kost ben je dom bezig.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_109917602
Ja, want inwerken kost geen tijd (en dus geld) en stagiairs doen heel veel nuttig werk :')
  woensdag 4 april 2012 @ 22:28:52 #10
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109917701
Wat is het probleem nou toch? Kost geen cent, houdt die kinderen ook bezig en wellicht hebben ze nog wat aan het diploma in hun thuisland.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109917717
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:27 schreef ejfaar het volgende:
Ja, want inwerken kost geen tijd (en dus geld) en stagiairs doen heel veel nuttig werk :')
Natuurlijk moet je er eerst tijd insteken voordat het wat oplevert.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  woensdag 4 april 2012 @ 22:30:04 #12
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109917804
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 18:22 schreef ejfaar het volgende:
Ik heb tijdens mijn stage toch aardig wat centen opgeleverd.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109917813
quote:
Amsterdam lapt waarschuwing Kamp aan laars
AMSTERDAM - Mbo'ers die illegaal in Nederland zijn, kunnen voortaan stage lopen bij de gemeente Amsterdam. De gemeenteraad heeft hierover woensdagavond een voorstel van GroenLinks aangenomen, liet die partij weten. Minister Henk Kamp van Sociale Zaken waarschuwde de gemeente eerder op de dag juist nog dat dit niet mag. volledig artikel:http://www.telegraaf.nl/b(...)_negeert_Kamp__.html
Zelfs de Gemeenteraad neemt het kabinet niet meer serieus :{
pi_109917842
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:29 schreef eight het volgende:

[..]

Natuurlijk moet je er eerst tijd insteken voordat het wat oplevert.
Het is eerder een goedkope manier van werving.
  Eindredactie Games woensdag 4 april 2012 @ 22:31:05 #15
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_109917884
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:27 schreef ejfaar het volgende:
Wellicht niet tijdens je snuffelstage bij de bruna, maar er zijn zat stagiairs die wel degelijk een (goedkope) aanwinst voor een bedrijf zijn. Het is niet ongebruikelijk een stagiair na de stageperiode in vaste dienst te nemen vanwege goed/uitstekend functioneren.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_109917991
quote:
2s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:31 schreef 2dope het volgende:

[..]

Wellicht niet tijdens je snuffelstage bij de bruna, maar er zijn zat stagiairs die wel degelijk een (goedkope) aanwinst voor een bedrijf zijn. Het is niet ongebruikelijk een stagiair na de stageperiode in vaste dienst te nemen vanwege goed/uitstekend functioneren.
Mijn vorige post gaf ook aan, het is een goedkope manier van werving.
De stage op zich levert niets op. Aangezien illegalen weer weg gaan, levert het dus niets op.
Het ging daarbij om een eerder reactie hier dat stagiairs geld opleveren.
  Eindredactie Games woensdag 4 april 2012 @ 22:44:06 #17
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_109918783
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:32 schreef ejfaar het volgende:

[..]

De stage op zich levert niets op. Aangezien illegalen weer weg gaan, levert het dus niets op.
Oh, overheen gelezen. Ik reageerde echter op je overtrokken sarcastische reactie dat stagiairs geen nuttig werk doen.

Tevens denk ik dat je als bedrijf/MKB'er ook best van een illegale stagiair kan profiteren. Ik ga er dan even vanuit dat deze zijn/haar werk goed uitvoert :6 Bedrijven nemen immers ook tijdelijke uitzendkrachten in dienst voor het uitvoeren van een specifieke opdracht, die vertrekken later ook weer.

Ben het overigens wel met je eens dat stages maar al te vaak een aanfluiting zijn, met name op het mbo zie je vaak dat stagiairs gewoon géén stageopdracht hebben en vervolgens verantwoordelijk zijn voor koffie zetten en stofzuigen.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_109918941
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:32 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Vrijwel alle bedrijven betalen een stagevergoeding en daar staat zeker wat tegenover. Laat er hier en daar een uitzondering zijn, maar in de regel is er altijd sprake van een win/win situatie.
pi_109920147
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 16:52 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Ik ben het even kwijt. Het draait toch altijd om geld?

Er wordt gekozen om illegalen een opleiding aan te bieden, kost klauwen met geld, maar vervolgens mogen ze niet (onbetaald!) bij een bedrijf worden ingezet als hulpslaaf, terwijl dit juist weer kostendekkend zou werken.

En volgens deze redenatie zouden illegalen dus ook geen vrijwilligerswerk mogen doen?

Waarom zou een illegaal zich uberhaupt niet nuttig mogen maken in de maatschappij?
Ik snap wel waarom hij het liever niet wil hebben:

1.) Volgens mij moet een stagiar ook verzekerd zijn (via dat bedrijf dan enzo), weet niet hoe dat zit met een illegaal want die heeft hier in NL verder geen rechten ? en weet dus niet of het bedrijf zich voor die stagiar kan verzekeren.
2.) Er zijn al heel veel MBO leerlingen op zoek naar een stage. Een stageplek is tegenwoordig schaars. Vul de stageplekken dus het liefste op met mensen die hier legaal in Nederland blijven. Dit is anders niet te verkopen aan de mensen die hier legaal verblijven en OOK hard op zoek zijn naar een stageplek. Eigen mensen eerst.
3.) Een stageplek aanbieden aan iemand die hier in Nederland blijft daar heb je meer aan. Dan maakt het de investering waard. Je kunt zo'n stagiar evt. later ook nog aannemen etc. en anders blijft de kennis iig binnen Nederland. Die illegalen moeten toch in principe terug.
3.) Veel bedrijven betalen wel een stagevergoeding.
pi_109927456
Gelukkig negeert Amsterdam minister Kampf gewoon :D
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_109927717
Henk Kamp is onnavolgbaar.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_109933068
Onbegrijpelijk. Zo'n stage is onderdeel van de opleiding. :')
pi_109933117
Pas dan de wet gewoon aan om zulke hiaten te dichten ? Maak een bijzonderheids clausule voor noodgevallen en klaar zijn we.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  donderdag 5 april 2012 @ 11:44:05 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109933150
Wat zijn noodgevallen, superjurist van me?
Bis bis bis
  donderdag 5 april 2012 @ 11:44:29 #25
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109933161
Oh, en welke wet heb je het over?
Bis bis bis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')