Niemand heeft de volledige waarheid over alles in pacht. Wetenschap komt simpelweg het dichtste bij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:37 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, maar zolang gelovigen geen problemen veroorzaken zie ik niet in waarom je het zo belangrijk vindt om op een wetenschappelijke atheïsten kruistocht te trekken om ongelovigen hun hoop en liefde weg te nemen. Ik ben zelf overigens niet gelovig maar agnost, dat lijkt mij de beste keuze tussen de drie.Maar mijn vraag is, vanwaar die wetenschappelijke kruistocht. Heb jij als atheïst/wetenschapper wel de waarheid in pacht? Je beweert net nog dat dat juist niet zo is.
Ja, daar ben ik dan ook op tegen, hoewel ik niet inzie waarom je iemands persoonlijke diepe beleving met wat die persoon God noemt zou verstoren. Als je iemand zegt dat het de hersenen zijn doet dat minder dan als het iets hogers is, je kunt overigens ook gewoon nooit bewijzen dat het alleen maar die hersenen zijn, alleen dat die beleving in de hersenen tot uiting komt. Misschien is dat maar beter ook.quote:Op dinsdag 3 april 2012 16:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niemand heeft de volledige waarheid over alles in pacht. Wetenschap komt simpelweg het dichtste bij.
En die 'kruistocht' is simpelweg het promoten van kritisch denken. Als mensen gaan twijfelen aan dingen zoals een ziel zijn ze ook eerder geneigd te twijfelen over dingen die wel problemen kunnen veroorzaken (religieuze homofobie bijvoorbeeld).
Kom op zeg Gertje, niet zo somber. Alsof niet-gelovigen geen romantiek en geen andere mooie dingen kennen en ervaren.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:49 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Goed, dat was het dan weer als mensheid, de romantiek is er af zo. Het enige wat nog rest dan is eeuwig leven en verkennen..
Je moet niet alles serieus nemen.. Joiquote:Op dinsdag 3 april 2012 18:31 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Kom op zeg Gertje, niet zo somber. Alsof niet-gelovigen geen romantiek en geen andere mooie dingen kennen en ervaren.
Uh, door die verklaringsdrift zijn er juist verschrikkelijk veel mensen bijgekomen die in zijn gaan zien dat 'geloven' eigenlijk een nutteloze bezigheid is. Dus het heeft wel degelijk verschrikkelijk veel uitgehaald lijkt me zoquote:Op dinsdag 3 april 2012 18:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
maar je moet als mensen denk ik ook niet al teveel willen verklaren, dat haalt weinig uit met zulke onderwerpen.
Een vrouw ziet er van buiten ook mooier uit dan van binnen. Ik zou ook geen chirurg willen zijn.quote:Op dinsdag 3 april 2012 18:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Je moet niet alles serieus nemen.. Joi
Gelukkig maar dat er nog mooie momenten zijn in het leven, maar je moet als mensen denk ik ook niet al teveel willen verklaren, dat haalt weinig uit met zulke onderwerpen.
Mooi gezegd deelnemer !quote:Op dinsdag 3 april 2012 18:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een vrouw ziet er van buiten ook mooier uit dan van binnen. Ik zou ook geen chirurg willen zijn.
Nee, Swaab heeft gelijk. De ziel is een projectie van het onderbewustzijn. Dat bewustzijn wat ontwikkeld is in onze evolutie is namelijk een verdomd handig iets, het heeft alleen wel één nadeel: Het kan zich van zijn sterfelijkheid bewust worden. Het geloof in een ziel en spirituele emoties zijn puur acties van ons onderbewustzijn om deze sterfelijkheid te verbloemen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 23:34 schreef declassering het volgende:
Als het over een tafel gaat hebben we er geen enkel probleem mee dat dat ook om subatomaire processen gaat, al dan niet waargenomen door een informatieverwerkend systeem. Maar bij de ziel komen we ineens in opstand. Keizer verwerpt het rigide reductionisme van Swaab, maar ook het geestelijke van de geest, hij ziet die geest als geriater maar al te vaak bij mensen de fles verlaten, zowel in levende als in dode toestand, om te kunnen weten dat het in ieder geval wel heel erg veel met goed functionerende hersenen te maken heeft. Verder is hij een erg goede student van Wittgenstein, en die toont aan dat het vooral de vorm van de taal is waardoor Swaab zichzelf aan het belazeren is.
Met zijn onderzoek is verder niks mis.
Emergentie of de realiteit van patronen is nog geen Ziel. Een Ziel is eerder het tegengestelde, namelijk een reductie van het hele weefsel van het leven tot een gelokaliseerde kern.quote:Op dinsdag 3 april 2012 23:34 schreef declassering het volgende:
Als het over een tafel gaat hebben we er geen enkel probleem mee dat dat ook om subatomaire processen gaat, al dan niet waargenomen door een informatieverwerkend systeem. Maar bij de ziel komen we ineens in opstand. Keizer verwerpt het rigide reductionisme van Swaab, maar ook het geestelijke van de geest, hij ziet die geest als geriater maar al te vaak bij mensen de fles verlaten, zowel in levende als in dode toestand, om te kunnen weten dat het in ieder geval wel heel erg veel met goed functionerende hersenen te maken heeft. Verder is hij een erg goede student van Wittgenstein, en die toont aan dat het vooral de vorm van de taal is waardoor Swaab zichzelf aan het belazeren is. Met zijn onderzoek is verder niks mis.
Bij een lijk in een kist is het geestloze ook niet iets geestelijks, maar daar kun je zien dat het 'iets' lichamelijks is, naar mijn idee is die aanblik ook daarom zo schokkend. Je kunt zien dat er iets mist. Het is niets geestelijks. Was het geestelijk dan had je ook geen discussie. Wat het dan wel is, daar is onze taal niet erg geschikt voor om te beschrijven. Maar de betekenis van gedrag is heel wat anders dan het analyseren van de constituerende elementen van dat gedrag. Dat is inderdaad vaak emergent. ( en hoeft bijvoorbeeld ook helemaal niet bewust te zijn, beter van niet zelfs, maar is daarom nog niet strikt lichamelijk)
Je kunt de wereld modelleren als een proces, en je leven als een daarin geweven subproces. Een proces staat volgens mij voldoende garant voor de evidente complexiteit en diversiteit.quote:Op woensdag 4 april 2012 00:58 schreef declassering het volgende:
Misschien is het beter er eerst maar een bioloog bij te halen en dan de taalkundigen. En dan kijken wat er gebeurt als er een beschrijving wordt gegeven van van een spin die zijn web spint met zijn hersenspinsels. Volgens mij moet je dan Darwin er bij halen en Wittgenstein. Maar er moet ook echt een draad worden gespint, en die zit niet in mijn hoofd. Maar zonder mijn hoofd kan ik die spin niet zien.
Die spin is geen hersenproces van mij, geen hersenspinsel. En nu hebben we het nog niet eens over de ziel en er zijn al zo ontzettend veel onoplosbare problemen. Dus God moet er pas op het allerlaatst aan geloven, de rest is er dan al aan. En dat is maar goed ook, dan blijft er nog wat te denken over. Er valt ook te spreken over een weefsel van woorden. Maar waar bevindt de spreker zich dan ? In het midden van het universum ?
Maar nu concludeer je dat een ziel iets transcendentaals moet wezen toch, iets goddelijks bijna ?quote:Op dinsdag 3 april 2012 19:03 schreef Molurus het volgende:
De ziel, als je daar van kunt spreken, bestaat alleen als emergent verschijnsel van de hersenen. Zonder die hersenen is de ziel er ook niet.
Emergentie (de realiteit van patronen) is iets anders dan trancedentie (deze wereld overstijgend).quote:Op woensdag 4 april 2012 07:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Maar nu concludeer je dat een ziel iets transcendentaals moet wezen toch, iets goddelijks bijna ?
Sorry, ik begreep je verkeert. Ja dat klopt, de Ziel is, in zijn oorspronkelijke betekenis, trancendent.quote:Op woensdag 4 april 2012 17:12 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat bedoelde ik ook te zeggen. Maar dan is het dat en niet meer dus, dan wordt deze wereld overstijgend.
Wie weet. Leibniz dacht ook zoiets (zijn nomadologie).quote:Op woensdag 4 april 2012 07:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zijn de hersenen ( en eigenlijk alles wel misschien ) een ontvangstbaken ? van een universeel aanwezige identiteit,goddelijk, iets wat overal aanwezig is, en zich wil manifesteren of kenbaar maken via bv de mens, dier, bomen planten etc.
Niet juist, want er is iets, we kunnen het inderdaad een kern noemen, dat zich bewust is van de biochemische en elektrische processen in de hersenen.quote:Op woensdag 4 april 2012 00:32 schreef declassering het volgende:
Er is geen ziel, er zijn alleen maar breinen.
[...]
die hersendelen zijn inderdaad makkelijk aan te wijzenquote:Op woensdag 4 april 2012 18:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Niet juist, want er is iets, we kunnen het inderdaad een kern noemen, dat zich bewust is van de biochemische en elektrische processen in de hersenen.
Let wel, dat er zoiets is wat zich daarvan bewust is is absoluut geen vanzelfsprekendheid en is geen logisch of noodzakelijk gevolg van die processen.
Datgene wat zich hiervan bewust is is van een andere orde dan die processen, en concentreert zich inderdaad in een kern, die alleen via introspectie kan worden waargenomen.
Zoveel introspectie is daar echter niet voor nodig, want het is datgene in de mens wat bijvoorbeeld pijn ervaart.
Aangezien 'de wereld overstijgend' een nogal dubieus / vaag begrip is ben ik zo vrij geweest 'ziel' te interpreteren als een emergent verschijnsel van de hersenen.quote:Op woensdag 4 april 2012 17:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Sorry, ik begreep je verkeert. Ja dat klopt, de Ziel is, in zijn oorspronkelijke betekenis, trancendent.
Veel mensen gebruiken het begrip 'Ziel' vooral in een levensoverstijgende zin:quote:Op woensdag 4 april 2012 19:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aangezien 'de wereld overstijgend' een nogal dubieus / vaag begrip is ben ik zo vrij geweest 'ziel' te interpreteren als een emergent verschijnsel van de hersenen.
De ziel als transcedent verschijnsel heeft in definitie al teveel problemen om de vraag 'bestaat de ziel?' te kunnen stellen.
Her en der in de vorm van niet-intelligente materie. Maar dat is een antwoord dat mensen die het begrip 'transcedent' graag gebruiken niet willen horen lijkt me.quote:Op woensdag 4 april 2012 20:00 schreef deelnemer het volgende:
Waar was je voor je geboorte?
Waar ben je na je dood?
Het zijn dan ook nooit rationele overwegingen die mensen gelovig maken. Het rationaliseren ervan volgt altijd later.quote:Op woensdag 4 april 2012 20:00 schreef deelnemer het volgende:
Met de emancipatie is de kritiek op de christelijke metafysica tot de gehele bevolking doorgedrongen. Hoewel de kritiek ontstaat in de 17e eeuw blijft de gewone bevolking tot 1960 diep christelijk gelovig.
Mensen kijken tegen 'ziel', 'bewustzijn' en 'vrije wil' allemaal een beetje hetzelfde aan: men denkt dat deze zaken per definitie niet verklaarbaar zijn in wetenschappelijke termen. Als men deze begrippen uitlegt en verklaart in wetenschappelijke termen dan is het 'ja... maar dat is geen bewustzijn'. If it's real, it's not real magic.quote:Op woensdag 4 april 2012 20:00 schreef deelnemer het volgende:
Na God en de Ziel volgt de Vrije Wil. Daar is ook veel kritiek op geweest, zoals je kunt verwachten in een autoritaire tijd waarin alles altijd je eigen schuld is, vanwege de Vrije Wil.
Deze concepten (Godswil, de Vrije Wil en het eindoordeel) worden ook ideologisch misbruikt en zijn mede daarom zo hardnekkig.quote:Op woensdag 4 april 2012 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn dan ook nooit rationele overwegingen die mensen gelovig maken. Het rationaliseren ervan volgt altijd later.
Niet om het een of ander, maar dit lijkt me echt heel sterk.quote:Op donderdag 5 april 2012 09:11 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Wij Boeddhisten, ondergetekende en de Dalai Lama studeren alles.
Dat lijkt me verstandiger.
Probeer dit boek eens:quote:Op donderdag 5 april 2012 09:11 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Heeft de Boeddhist al gereageerd?
Deelnemer; heb je Swaab sneller gelezen als ik? respect.
De alinea waar hij beweert dat bewustzijn geproduceerd wordt door chemie in hersenen, lijkt me een wensgedachte.
De wens om iets van eigen wil te hebben is dit uiteraard ook.
De rest van je post is wel een beetje prietpraat. Voor de rest straalt je post van arrogantie en betweterigheid. En dat is komisch. Ik heb weleens verteld dat ik enkele jaren boeddhist ben geweest.quote:Toch wordt de Dharma niet bestudeerd, ja ...wel door veel biochemici, en psychiaters, maar niet door Swaab, en anderen.
Wij Boeddhisten, ondergetekende en de Dalai Lama studeren alles.
Dat lijkt me verstandiger.
De term ziel is immer weer van een ongehoorde grofheid, passend bij ons westers denken.
Ik heb al vaker aangegeven dat bewustzijn volgens in ieder geval 1 leer, en dat is idd de dharma verschillende lagen heeft.
Begin maar te wennen aan bewustzijn wat vastzit aan grofstoffelijkheid.
Dit is je grove bewustzijn en daar zal Swaab hoogstwaarschijnlijk gelijk in hebben. het zijn de subtielere nivo"s die minder afhankelijk zijn van lichaam, en het meest subtiele (volgens de leer) totaal niet afhankelijk van lichaam.
Daar B. een ervaringsleer is kun je dit ervaren, gewoon op afspraak, maar tevens zijn er redeneringen waarom deze zienswijze correct lijkt te zijn.
Het is dit uiterst subtiele nivo wat je lichaam verlaat.
En dat heeft uiteraard niets met 21 of 85 of whatever gram te maken.
Wat een dwaasheid kunnen mensen toch volgen
Zo bestaat ziel niet!
Maar eveneens het "ik"niet!
De weigering te studeren blijft me bevreemden.
Is fc Groningen de beste?
Terugkomend op onze eerdere gedachtewisseling, ga ik ervan uit dat vrijheid begint met zelfidentificatie. Dwz dat je jezelf niet tegenover de wereld plaatst, als daarvan onafhankelijk, maar jezelf beschouwd als een stukje van de wereld. Daarmee is alles wat dat stukje van de wereld doet (waarmee je samenvalt / jezelf identificeert) tevens iets dat je zelf doet.quote:Op donderdag 5 april 2012 09:11 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Heeft de Boeddhist al gereageerd?
Deelnemer; heb je Swaab sneller gelezen als ik? respect.
De alinea waar hij beweert dat bewustzijn geproduceerd wordt door chemie in hersenen, lijkt me een wensgedachte.
De wens om iets van eigen wil te hebben is dit uiteraard ook.
Toch wordt de Dharma niet bestudeerd, ja ...wel door veel biochemici, en psychiaters, maar niet door Swaab, en anderen.
Wij Boeddhisten, ondergetekende en de Dalai Lama studeren alles.
Dat lijkt me verstandiger.
De term ziel is immer weer van een ongehoorde grofheid, passend bij ons westers denken.
Ik heb al vaker aangegeven dat bewustzijn volgens in ieder geval 1 leer, en dat is idd de dharma verschillende lagen heeft.
Begin maar te wennen aan bewustzijn wat vastzit aan grofstoffelijkheid.
Dit is je grove bewustzijn en daar zal Swaab hoogstwaarschijnlijk gelijk in hebben. het zijn de subtielere nivo"s die minder afhankelijk zijn van lichaam, en het meest subtiele (volgens de leer) totaal niet afhankelijk van lichaam.
Daar B. een ervaringsleer is kun je dit ervaren, gewoon op afspraak, maar tevens zijn er redeneringen waarom deze zienswijze correct lijkt te zijn.
Het is dit uiterst subtiele nivo wat je lichaam verlaat.
En dat heeft uiteraard niets met 21 of 85 of whatever gram te maken.
Wat een dwaasheid kunnen mensen toch volgen
Zo bestaat ziel niet!
Maar eveneens het "ik"niet!
De weigering te studeren blijft me bevreemden.
Is fc Groningen de beste?
Uit de bovenstaande link:quote:Op donderdag 5 april 2012 09:56 schreef Daniel1976 het volgende:
Probeer dit boek eens:
http://www.amazon.com/gp/(...)ativeASIN=1851686495
Weer een poging om een nieuw universum te creeren? In ieder specialisme zie je altijd een neiging om de eigen invalshoek te totaliseren tot een volledige beschrijving van de werkelijk met het eigen specialisme als de kern.quote:The realization that the fundamental building blocks of our world consist of brains rather than nations, electrons, or even DNA, is ushering in a 'neurocentric' revolution that will change how we think about everything from morality to stock markets, from gods to ourselves.
Die 'nature' is denk ik tevens een product van de omgeving, in de vorm van informatie opgeslagen in de genen door 'vroegere' ervaringen met de omgeving...quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:13 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een kind puur product van zijn omgeving is, nature versus nurture.. Die twee gaan hand in hand..
Mensen met duidelijke afwijkingen, psychopaten bijvoorbeeld, worden met een bepaalde aanleg geboren. Dat kan dan al dan niet getriggerd worden door hoe men opgroeit, dat dan weer wel..
Zo werkt het ook met de minder duidelijke kenmerken.. Je brein bepaalt hoe je de prikkels van buitenaf verwerkt en de prikkels van buitenaf bepalen wat je brein meer of minder gaat ontwikkelen...
Het is gewoon de medische wetenschap met de meeste vooruitgang de afgelopen 2 decennia.quote:Op donderdag 5 april 2012 13:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Uit de bovenstaande link:
[..]
Weer een poging om een nieuw universum te creeren? In ieder specialisme zie je altijd een neiging om de eigen invalshoek te totaliseren tot een volledige beschrijving van de werkelijk met het eigen specialisme als de kern.
Ik las deze kritiek:quote:Op donderdag 5 april 2012 23:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is gewoon de medische wetenschap met de meeste vooruitgang de afgelopen 2 decennia.
Swaab staat niet alleen met zijn bevindingen, hij is zelfs niet origineel.
Ik kan het iedereen aanraden zich eens in deze materie (en de onderzoeken die er aan ten grondslag liggen) te verdiepen.
De reviewer klaagt dat de localisatie van 'het zelf in de hersenen' voorbijgaat aan de definitie van jezelf als een deelnemer in de wereld. Dat lijkt mij terechte kritiek, als het waar is. Als je inzoomt op een mens tot op het niveau van moleculen, dan zie je alleen moleculen, en lijkt een mens niets anders dan moleculen. als je uitzoomt tot de schaal waarop een mens als een geheel functineert als een persoon, dan zie personen. Welke van de twee is nu de echte realiteit. Beide natuurlijk.quote:I was disappointed by this book.
It has many good points including lively writing, coverage of a wide range of topics, and a useful introduction to leading researchers in the field.
But it has many flaws, largely because of the large element of "nothing buttery" that runs throughout it. Frank seems to be a dedicated disciple of the utter materialism of Daniel Dennett. Hackett and Bennett show thoroughly the flaws in "nothing buttery" in their detailed book, "Philosophical Foundations of Neuroscience." Their main point is that the brain is the means by which we think, not thought itself. Thought is located within an embodied individual person,and the brain is the body part that the person uses to think. My personhood or self is not located within a particular brain centre, it is intrinsic to me as an individual human being, and operates at the level of the person, not the body part.
Lone Frank writes as if brain activity is thought itself. To me it appeared that the author sees nothing but physico-chemical activity in the brain, as measured by neuro-imaging scanners.
Now we know that we need an active brain for thinking to occur, and that we can to some extent show local differences in activity in different brain areas in different tasks. Frank gives many examples, but I suspect she lacks a historical perspective. We have long known that certain activities are localised to certain parts of the brain, for example speech to Broca's area. We have approached this study in two ways- from the medical observation of what is lost if the brain is harmed, and from in vivo studies using EEGs and other techniques. The development of the mapping of task localisation within the brain by means of neuroimaging is a continuation and refinement of what has gone before, but I am not sure it is as revolutionary a change in understanding as Lone Frank contends. The fact that various parts of he brain are activated at different times in different decisions is actually unsurprising.
Clearly understanding how our brains work is useful, and hopefully will allow us to understand how we understand the world and each other better. And it may also allow us to understand where and when our brains are fooled or misled easily, and to some extent allow us to compensate for these weaknesses.
This book is good as a partial overview of current brain science, but it has significant flaws in its excessive enthusiasm for technology, and its overstated claim that brain science will displace philosophy.
I can recommend it to readers as an introduction, but beware of its biases and flaws, and complement it by reading other books and other perspectives as well.
link
Mij ook en het verschil is volgens mij meer een kwestie van sentimenten. Teveel nadruk op de hersenen en de vertaling van alles wat er gebeurt in hersenactiviteiten, roept weerstand op. De weerstand komt volgens mij doordat de hersenactiviteiten voorgesteld worden als de essentie van het gebeuren. Stel, twee mensen worden verliefd op elkaar. Dat is al een beschrijving. Waarom die beschrijving vertaald moet worden in hersenactiviteiten, om echt te weten wat er gebeurd, is onduidelijk. De extra details voegen wel toe aan de beschrijving, maar zijn geen vervanging. In Feyman's woorden: "It only adds, I don't see how it subtracts."quote:Op donderdag 5 april 2012 23:58 schreef Molurus het volgende:
Sja, het zou me dan ook verbazen als Swaab beweert dat mensen geen personen zijn.
Worden onze zenuwen niet aangestuurd in de hersenen dan?quote:Op vrijdag 6 april 2012 00:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mij ook en het verschil is volgens mij meer een kwestie van sentimenten. Teveel nadruk op de hersenen en de vertaling van alles wat er gebeurt in hersenactiviteiten, roept weerstand op.
Als je de hersens zou kunnen verwijderen en kunstmatig in leven zou houden, denk je dat je gedachten ed, je ik, nog functioneert? Lijkt mij wel.quote:Op donderdag 5 april 2012 23:54 schreef deelnemer het volgende:
In de zucht naar het weerleggen van oude metafysische concepten als de ziel, roept men zo luidt dat de mens zijn brein is, dat men vergeet dat dit nogal reductionistisch is. De mens is ook een persoon.
En waarom denk je dat ?quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:18 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Als je de hersens zou kunnen verwijderen en kunstmatig in leven zou houden, denk je dat je gedachten ed, je ik, nog functioneert? Lijkt mij wel.
Omdat je gedachten zich afspelen in je hersens.quote:
En waar halen die hersenen dan hun prikkels vandaan ? Alle zintuigen die deze prikkels aansturen zijn er dan niet meer. Over wat gaan die hersenen dan nog nadenken ? Als ik mijn PC sluit en de verbinding met het net verbreek, werkt mijn PC nog, maar verwerken doet ie niet meer. Ik denk dat dit met de hersenen ook zo zal verlopen of zie ik dit verkeerd ?quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Omdat je gedachten zich afspelen in je hersens.
Lijkt mij dat je nog gewoon in je hoofd kan nadenken, de taal nog kan edquote:Op vrijdag 6 april 2012 10:10 schreef ATON het volgende:
[..]
En waar halen die hersenen dan hun prikkels vandaan ? Alle zintuigen die deze prikkels aansturen zijn er dan niet meer. Over wat gaan die hersenen dan nog nadenken ? Als ik mijn PC sluit en de verbinding met het net verbreek, werkt mijn PC nog, maar verwerken doet ie niet meer. Ik denk dat dit met de hersenen ook zo zal verlopen of zie ik dit verkeerd ?
Vanwaar dit onderscheid? Betwist je dat bewustzijn bij andere soorten voorkomt? Dat lijkt me toch wel vrij duidelijk achterhaald.quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:16 schreef Re het volgende:
de ziel voor mij is gewoon dat stukje zelfbewustzijn dat de mens nou eenmaal heeft ontwikkeld en dat ons boven alle andere soorten plaatst. Deze sterft meestal net zo snel als het lichaam waar het toe behoort
LOL, als mensen één ding zijn, dan is het personen.quote:Op donderdag 5 april 2012 23:58 schreef Molurus het volgende:
Sja, het zou me dan ook verbazen als Swaab beweert dat mensen geen personen zijn.
Dacht ik ook ja !quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vanwaar dit onderscheid? Betwist je dat bewustzijn bij andere soorten voorkomt? Dat lijkt me toch wel vrij duidelijk achterhaald.
Zag gisteren nog een leuk stukje op discovery over apen die ze hadden aangeleerd om fruit met "geld"quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vanwaar dit onderscheid? Betwist je dat bewustzijn bij andere soorten voorkomt? Dat lijkt me toch wel vrij duidelijk achterhaald.
Ook het moederbord is niet de essentie van een computer.quote:Op vrijdag 6 april 2012 08:40 schreef Molurus het volgende:
Toch heeft niemand er moeite mee wanneer iemand op exact dezelfde manier, zeg, een computer ontleedt. Niemand zal je van reductionisme betichten wanneer je zegt dat de essentie van een computer het moederbord, de CPU en het geheugen is.
Dat is een 'ziel-gedachte'. De ziel is slechts één voorbeeld van het denken in essenties. De mens heeft de neiging om in termen van achterliggende essenties te denken, ipv in termen van samenhang. Als je de essentie zoekt, dan moet je die zoeken in de ontwikkeling en samenhang. Daarom is de 'morning after' pil volgens velen geen moord (want er is geen persoon die wordt vermoord).quote:De menselijke neiging om in het bijzonder tegen het ontleden van de menselijke psyche te zijn heeft denk ik nog een belangrijke oorzaak: decoupled cognition. Het vermogen om personen los te zien van de lichamen waarin zij 'huizen'. Heel belangrijk voor sociale interactie, maar het is wel een illusie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Synapsquote:Op vrijdag 6 april 2012 10:10 schreef ATON het volgende:
[..]
En waar halen die hersenen dan hun prikkels vandaan ? Alle zintuigen die deze prikkels aansturen zijn er dan niet meer. Over wat gaan die hersenen dan nog nadenken ? Als ik mijn PC sluit en de verbinding met het net verbreek, werkt mijn PC nog, maar verwerken doet ie niet meer. Ik denk dat dit met de hersenen ook zo zal verlopen of zie ik dit verkeerd ?
Het ging toch over de uitspraken van Dick Swaab?quote:
Wij zijn ons brein dus.quote:Swaab: “Opgevat als datgene wat jij echt bent, wat onstoffelijk is en toch 21 gram zou wegen en wat na je dood blijft voortbestaan, is de ziel een misvatting. De geest – opgevat als datgene waarin je je bewustzijn kent – bestaat wel, maar die blijft niet bestaan na de dood. De geest is puur het resultaat van het brein.
Nee, hierom:quote:Op zaterdag 7 april 2012 07:52 schreef yyyentle het volgende:
Het ging toch over de uitspraken van Dick Swaab?
In ieder geval, m'n dank voor het aangeven van de basiskennis.quote:vrijdag 09:18 Quote Die_Hofstadtgruppe:
Als je de hersens zou kunnen verwijderen en kunstmatig in leven zou houden, denk je dat je gedachten ed, je ik, nog functioneert? Lijkt mij wel.
O sorry ik keek naar de TT en het waarom van de discussie maar de discussie is al aangekomen bij de vraag of hersentransplantaties al mogelijk zijn?quote:
Of dat de hersenen kunnen denken zonder een lichaam ( hersenen in bokaal bij manier van spreken ) en niet over transplantatie, gezien ze opnieuw aangesloten zijn. Mijn standpunt : niet dus.quote:Op zaterdag 7 april 2012 08:26 schreef yyyentle het volgende:
[..]
O sorry ik keek naar de TT en het waarom van de discussie maar de discussie is al aangekomen bij de vraag of hersentransplantaties al mogelijk zijn?
hoe zit het dan met fantoompijn?quote:Op zaterdag 7 april 2012 09:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Of dat de hersenen kunnen denken zonder een lichaam ( hersenen in bokaal bij manier van spreken ) en niet over transplantatie, gezien ze opnieuw aangesloten zijn. Mijn standpunt : niet dus.
Voor transplantatie moeten de hersenen toch uit het lichaam gehaald worden en tijdelijk zonder lichaam kunnen functioneren?quote:Op zaterdag 7 april 2012 09:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Of dat de hersenen kunnen denken zonder een lichaam ( hersenen in bokaal bij manier van spreken ) en niet over transplantatie, gezien ze opnieuw aangesloten zijn. Mijn standpunt : niet dus.
Moet je mij niet vragen. Dat is voor Die_Hofstadtgruppe.quote:Op zaterdag 7 april 2012 10:28 schreef yyyentle het volgende:
Voor transplantatie moeten de hersenen toch uit het lichaam gehaald worden en tijdelijk zonder lichaam kunnen functioneren?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_J._Whitequote:Het grote probleem met dit soort operaties is niemand weet hoe zenuwschade hersteld moet worden
Grofstoffelijk bewustzijn is puur het resultaat van het brein, ware zuiverder geformuleerd, echter ook dan is de conclusie foutief, daar hij niets weet van de subtielere vormen van bewustzijn.quote:Swaab: “Opgevat als datgene wat jij echt bent, wat onstoffelijk is en toch 21 gram zou wegen en wat na je dood blijft voortbestaan, is de ziel een misvatting. De geest – opgevat als datgene waarin je je bewustzijn kent – bestaat wel, maar die blijft niet bestaan na de dood. De geest is puur het resultaat van het brein.
In principe wel maar zenuwen aan een ander lichaams zenuwstelsel verbinden is moeilijk zeker als het om de complexe verbindingen gaat die via de zenuwen gebundeld door de ruggewervel lopen.quote:Op zaterdag 7 april 2012 08:26 schreef yyyentle het volgende:
[..]
O sorry ik keek naar de TT en het waarom van de discussie maar de discussie is al aangekomen bij de vraag of hersentransplantaties al mogelijk zijn?
"Na de ziel, moet nu ook het empathisch vermogen er aan geloven. We zijn allemaal robots."quote:Op zaterdag 7 april 2012 11:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Transplantatie van hoofden van apen.
http://www.ebaumsworld.com/video/watch/29025/
quote:Op zaterdag 7 april 2012 13:51 schreef highender het volgende:
[..]
"Na de ziel, moet nu ook het empathisch vermogen er aan geloven, We zijn allemaal robots."
Het is een invasie van een hersengebied dat geen input meer krijgt van het verdwenen lichaamsdeel door de naburige hersendelen. Het doet niets af aan de stelling dat in een proces je moeilijk iets kunt localiseren.quote:
Helemaal mee eens. Het is ook niet gezegd dat iets dat niet te zien of niet waar te nemen is, wel bestaat.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dat iets niet te zien of niet waar te nemen is, betekent niet dat het niet bestaat.
Ockham's scheermes is een goed principe.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Sorry, maar het enige wat ik hier zie is dat iedereen van de veronderstelling uitgaat dat het bewustzijn per definitie aan de hersens gebonden is, maar aangezien wij alleen dingen met onze hersenen kunnen ervaren is dat in feite een erg onwetenschappelijke conclusie.
Dat bewustzijn aan hersenen verbonden is lijkt mij een prima empirisch wetenschappelijk te verdedigen standpunt. Het is empirisch vast te stellen dat bewustzijn daarbuiten niet is aangetroffen. Ontoereikende kennis is een argument of ignorance en een logical fallacy. Omdat we dingen niet weten of nog niet weten kunnen we wel degelijk betekenisvolle uitspraken doen over wat we wel weten.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Sorry, maar het enige wat ik hier zie is dat iedereen van de veronderstelling uitgaat dat het bewustzijn per definitie aan de hersens gebonden is, maar aangezien wij alleen dingen met onze hersenen kunnen ervaren is dat in feite een erg onwetenschappelijke conclusie. De denkfout die heier gemaakt wordt is dat de uitspraak: 'Ons bewustzijn en onze hersens hangen samen', wel klopt, op basis van onze ervaring in dit leven. De uitspraak: 'Zonder hersens geen bewustzijn' klopt niet, want daar hebben wij ontoereikende kennis voor om dit te weten. Dit is wetenschappelijk denken wat ik hier toepas, ik laat hier namelijk zien hoe empirische wetenschap werkt, echter denken de meesten hier dat het empirisch is om van een onwetenschappelijke vooronderstelling uit te gaan, waar we geen kennis van kunnen hebben. Dat iets niet te zien of niet waar te nemen is, betekent niet dat het niet bestaat. Ervan uitgaan dat dat wel zo is is een soort religie, een godsdienst, jezelf veilig stellen van dingen die je niet weet. Ik zie dat als een soort zoetsappige naïviteit waar niks wetenschappelijks aan is.
?quote:Op zaterdag 7 april 2012 14:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is een invasie van een hersengebied dat geen input meer krijgt van het verdwenen lichaamsdeel door de naburige hersendelen. Het doet niets af aan de stelling dat in een proces je moeilijk iets kunt localiseren.
Niet volgens dit onderzoek (eerste video): Het grote psychologie en sociologie video topicquote:Op zondag 8 april 2012 10:20 schreef Re het volgende:
[..]
?
Het zijn gewoon zenuwuiteinden die signalen naar de hersenen sturen en die herkent worden als zijnde komend van dat gebied...
Dat bewustzijn daarbuiten niet is aangetroffen betekent misschiden dat we nog niet de juiste metingen kunnen verichten om die soorten bewustzijn waar te nemen.quote:Op zondag 8 april 2012 10:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat bewustzijn aan hersenen verbonden is lijkt mij een prima empirisch wetenschappelijk te verdedigen standpunt. Het is empirisch vast te stellen dat bewustzijn daarbuiten niet is aangetroffen. Ontoereikende kennis is een argument of ignorance en een logical fallacy. Omdat we dingen niet weten of nog niet weten kunnen we wel degelijk betekenisvolle uitspraken doen over wat we wel weten.
Dat is juist het domein van de wetenschap. Wetenschap gaat er helemaal niet vanuit dat als we iets niet kunnen waarnemen het niet zou kunnen bestaan. Maar het domein van de zaken die bestaan gaat voor de wetenschap uit van het zichtbare/meetbare. Pas op het moment dat bijv radiogolven ondekt worden door ze te kunnen meten vallen ze binnen dit domein. Op het moment dat men zou beweren dat bewustzijn bestaat buiten een hersenstelsel valt de empirische bewijslast bij degene die deze bewering doet.
Dat zou kunnen. Eveneens zou het kunnen dat de citroenzuurcyclus meer omvat dan fysieke processen in de cellen van planten.quote:Op zondag 8 april 2012 15:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat bewustzijn daarbuiten niet is aangetroffen betekent misschiden dat we nog niet de juiste metingen kunnen verichten om die soorten bewustzijn waar te nemen.
Wetenschap is geen science fiction. Wetenschappelijk revoluties beginnen vaak met iets concreets, dat er wel is, maar wat men niet begrijpt. Het lijkt mij beter om het verschijnsel bewustzijn proberen te begrijpen, dan in het wilde weg te gaan speculeren.quote:Op zondag 8 april 2012 15:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat bewustzijn daarbuiten niet is aangetroffen betekent misschiden dat we nog niet de juiste metingen kunnen verichten om die soorten bewustzijn waar te nemen.
Zoals Isaac Asimov ook zei: de meeste grote ontdekkingen beginnen niet met de uitspraak "Eureka!" maar met de uitspraak "hmm... vreemd."quote:Op zondag 8 april 2012 16:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wetenschap is geen science fiction. Wetenschappelijk revoluties beginnen vaak met iets concreets, dat er wel is, maar wat men niet begrijpt.
Amen!quote:Op zondag 8 april 2012 16:01 schreef deelnemer het volgende:
Het lijkt mij beter om het verschijnsel bewustzijn proberen te begrijpen, dan in het wilde weg te gaan speculeren.
Het meten van hersenactviteit is heel grof. Specifieker is de mogelijkheid van een hersenchirurg die iemands schedel ligt die gewoon bij bewustzijn is. Door specifieke plekjes te stimuleren kun je specifieke herrinneringen activeren.quote:Op zondag 8 april 2012 16:12 schreef naatje_1 het volgende:
Ik zou graag eens de vraag aan Swaab willen stellen hoe je gedachten in het brein kunt waarnemen. Natuurlijk kun je waarnemen in welke delen van de hersenen iemand denkt als je aan hem vraagt om aan voetbal te denken, maar je kunt niet waarnemen wat de persoon in kwestie precies voor zich ziet...
Deze vraag is relevant voor het vraagstuk over de ziel, omdat je dus niet alles kunt reduceren tot het stoffelijke en materiële.
Dat geldt voor een schier oneindig aantal beweringen die we kunnen doen en niet te falcificeren zijn.quote:Op zondag 8 april 2012 15:15 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat bewustzijn daarbuiten niet is aangetroffen betekent misschiden dat we nog niet de juiste metingen kunnen verichten om die soorten bewustzijn waar te nemen.
Dit had dan wel betrekking op religieuze mythologie maar een bewering als zijnde dat bewustzijn ook buiten een hersenstelsel zou bestaan is imho toch weinig geloofwaardig. Zeker als we ervan uitgaan dat er steeds meer wetenschappelijke consensus lijkt te zijn dat bewustzijn een emergente eigenschap is van een zeer complex samenstel van interacties. Onze hersenen bestaan uit ca 100 miljard neuronen die elk duizenden dendriten en synapsen hebben waarmee ze met elkaar weer vernet zijn.quote:Als ik zou stellen dat er tussen de Aarde en Mars een porseleinen theepot in een ellipsvormige baan rond de zon draait, dan zou niemand het tegendeel kunnen bewijzen als ik er bij zou zeggen dat de theepot te klein is om gezien te worden, zelfs als onze sterkste telescopen gebruikt zouden worden. Als ik dan zou zeggen dat, aangezien het tegendeel van mijn stelling niet bewezen kan worden, het een ontolereerbare miskenning van het menselijk verstand zou zijn om aan mijn stelling te twijfelen, dan zou iedereen me voor gek verklaren.
Gedachten in het brein neem je waar als een hoop elektrische signalen, bijvoorbeeld de input die je ziet. Die kan je al waarnemen als je er de juiste apparatuur hebt op de juiste plek: je ziet letterlijk de elektrische signalen door de cellen lopen. Als je weet welke patronen er bij welke stimulus horen, kan je naderhand ook raden welke stimulus het krijgt als je een bepaald patroon ziet.quote:Op zondag 8 april 2012 16:12 schreef naatje_1 het volgende:
Ik zou graag eens de vraag aan Swaab willen stellen hoe je gedachten in het brein kunt waarnemen. Natuurlijk kun je waarnemen in welke delen van de hersenen iemand denkt als je aan hem vraagt om aan voetbal te denken, maar je kunt niet waarnemen wat de persoon in kwestie precies voor zich ziet...
Deze vraag is relevant voor het vraagstuk over de ziel, omdat je dus niet alles kunt reduceren tot het stoffelijke en materiële.
Ik zou hier niet zo zeker van zijn.quote:Op maandag 9 april 2012 00:11 schreef vincm het volgende:
[..]
Gedachten zijn echter zo complex omdat er stimulus komt uit zoveel verschillende gebieden; niet alleen (bijv.) visuele stimulus maar ook herinneringen, van geur, spraak/gehoor, fysieke gesteldheid van die herinneringen, het chronologisch positioneren van die herinneringen tussen andere herinneringen door. Bovendien zou je al die verschillende banen van elektrische signalen niet met één stuk apparatuur in kaart kunnen brengen...
En welke verklaring heeft men dan in gedachten voor het verschijnsel dat elektrische en biochemische processen in de hersenen leiden tot bewustzijn hiervan?quote:Op zondag 8 april 2012 16:59 schreef Digi2 het volgende:
[...]
Zeker als we ervan uitgaan dat er steeds meer wetenschappelijke consensus lijkt te zijn dat bewustzijn een emergente eigenschap is van een zeer complex samenstel van interacties.
quote:Zoals Isaac Asimov ook zei: de meeste grote ontdekkingen beginnen niet met de uitspraak "Eureka!" maar met de uitspraak "hmm... vreemd."
Stel nu dat je zo'n robotbrein hebt dat volledig functioneert op basis van elektrische en biochemische processen. Hoe stel je dan eigenlijk vast of dat brein bewust is of niet?quote:Op maandag 9 april 2012 17:11 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
En welke verklaring heeft men dan in gedachten voor het verschijnsel dat elektrische en biochemische processen in de hersenen leiden tot bewustzijn hiervan?
Die processen zouden toch ook gewoon kunnen functioneren zonder dat iets of iemand zich daar bewust van was?
Het maakt verschil met betrekking tot de vraag welk gedrag ten opzichte van zo’n machine ethisch is.quote:Op maandag 9 april 2012 17:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Stel nu dat je zo'n robotbrein hebt dat volledig functioneert op basis van elektrische en biochemische processen. Hoe stel je dan eigenlijk vast of dat brein bewust is of niet?
Met andere woorden: wat maakt het eigenlijk voor verschil? In het bewustzijn zelf, of in de verklaarbaarheid van bewustzijn?
Wat heeft het wel of niet pijn kunnen voelen te maken met het wel of niet een volledig fysisch verschijnsel zijn? Bedoel je hier te zeggen dat een volledig fysische mens geen pijn zou voelen, ook niet als het daar wel alle schijn van heeft? (En hoe maak je dan dit onderscheid?)quote:Op maandag 9 april 2012 17:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het maakt verschil met betrekking tot de vraag welk gedrag ten opzichte van zo’n machine ethisch is.
Ten opzichte van een ding zonder bewustzijn dat geen pijn kan voelen hoef ik me niet aan ethische normen te houden, als de machine echter bewustzijn heeft, bijvoorbeeld van pijnprikkels, ben ik ethisch verplicht hier rekening mee te houden.
Ik zie ook geen aanzet tot een argumentatie waarom gecompliceerde elektrische en biochemische processen het bewustzijn niet zouden kunnen verklaren.quote:Op maandag 9 april 2012 17:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Afgezien hiervan zie ik geen enkele aanzet tot een verklaring van het verschijnsel dat gecompliceerde elektrische en biochemische processen op zichzelf voldoende zouden zijn om tot bewustzijn hiervan te leiden.
Het maakt niet uit of het bestaat of niet, want als het geen invloed heeft op de waarneembare wereld is het irrelevant.quote:Op zaterdag 7 april 2012 15:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dat iets niet te zien of niet waar te nemen is, betekent niet dat het niet bestaat.
Net zoals heel de vraag..quote:Op maandag 9 april 2012 18:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of het bestaat of niet, want als het geen invloed heeft op de waarneembare wereld is het irrelevant.
Dit is dan ook gelijk mijn grote bezwaar tegen het begrip "metafysica". Of het heeft geen invloed en is daarmee irrelevant, of het heeft wel invloed maar dan is het onduidelijk wat de metafysica onderscheidt van de gewone fysica.quote:Op maandag 9 april 2012 18:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of het bestaat of niet, want als het geen invloed heeft op de waarneembare wereld is het irrelevant.
Ja, dat bedoel ik, en het is iets wat materialistisch gezien natuurlijk ook voor de hand zou liggen, immers wat zou verantwoordelijk moeten zijn voor het feit dat elektrische en biochemische processen tot een pijnervaring leiden?quote:Op maandag 9 april 2012 17:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft het wel of niet pijn kunnen voelen te maken met het wel of niet een volledig fysisch verschijnsel zijn? Bedoel je hier te zeggen dat een volledig fysische mens geen pijn zou voelen, ook niet als het daar wel alle schijn van heeft? (En hoe maak je dan dit onderscheid?)
Je gebruikt nu het begrip "metafysica" in een specifieke zin, namelijk de christelijke invulling ervan, met als basisonderscheid de splitsing tussen deze wereld (materie, lichaam) en de wereld aan gene zijde (God, ziel).quote:Op maandag 9 april 2012 18:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is dan ook gelijk mijn grote bezwaar tegen het begrip "metafysica". Of het heeft geen invloed en is daarmee irrelevant, of het heeft wel invloed maar dan is het onduidelijk wat de metafysica onderscheidt van de gewone fysica.
Metaphysica is een term die door latere studenten van Aristoteles is bedacht voor de teksten die in de canon na (=meta) de werken kwamen die op de natuur betrekking hadden (ta phusika).quote:Op maandag 9 april 2012 19:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zoals je weet stamt het begrip metafysica van Aristoteles. Hij was bezig met categoriseren. Maar op welke gronden verdeel je de werkelijkheid in categorieen? Sommige verschillen zijn variaties op een thema, andere verschillen zijn van een andere orde. Wie kan uitleggen wat de basiscategorieen zijn, van waaruit je de wereld moet bekijken. Dat gaat volgens Aristoteles aan de fysica vooraf, en hij noemde het metafysica. Ik denk dat het niet aan de fysica vooraf gaat (in de zin dat uit wetenschappelijk onderzoek moet blijken of een bepaald onderscheid zin heeft), maar dat een metafysica als werkhypothese onvermijdelijk is.
Je hebt gelijk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Metafysica).quote:Op maandag 9 april 2012 19:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Metaphysica is een term die door latere studenten van Aristoteles is bedacht voor de teksten die in de canon na (=meta) de werken kwamen die op de natuur betrekking hadden (ta phusika).
quote:De term metafysica is oorspronkelijk afkomstig van Andronicus van Rhodos, de eerste uitgever van de persoonlijke geschriften van Aristoteles die de verhandelingen die in zijn uitgave volgden op diens Fysica Ta meta ta fysica noemde, waarmee hij slechts aangaf dat de boekrollen "op de boekenplank" volgden "na de Fysica"[1]. Deze werken gaven hun naam aan de erin behandelde vraagstukken, die later dus als typisch "metafysisch" werden gezien. Aristoteles zelf gebruikte de term metafysica niet, maar spreekt over 'eerste filosofie'.
De ziel is symbool voor ons leven!quote:
Klopt deels.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:44 schreef Spanky78 het volgende:
Een christelijke hersenspoelconstructie. Met name bedoeld om je hoop te geven, maar tegelijkertijd angst aan te jagen.
Hmm, iets 'bestaat' toch pas op het moment dat het invloed heeft op de waarneembare wereld? Dus als het bestaat maakt het per definitie wel uit en vice versa... Of ben ik nu iets te warrig onder invloed van cannabisquote:Op maandag 9 april 2012 18:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of het bestaat of niet, want als het geen invloed heeft op de waarneembare wereld is het irrelevant.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |