Wélke website? Hij lijkt niet te werken. Ik gebruik vaak bike-components.de en rose.nl, scheelt ook al behoorlijk met Nederlandse (web)shops.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:50 schreef Unsub het volgende:
Hahaha, even for the record: nu bij onone.co.uk schwalbe smart sam draadband, 26x2.25, voor 13 euro. Niet duur dus![]()
http://on-one.co.uk/quote:Op zondag 18 maart 2012 23:32 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Wélke website? Hij lijkt niet te werken. Ik gebruik vaak bike-components.de en rose.nl, scheelt ook al behoorlijk met Nederlandse (web)shops.
Ik ga vanmiddag ff kijken. Mijn zadel is ook kapot.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:41 schreef Jort227 het volgende:
Mocht iemand toevallig vandaag bij de Lidl komen, zou diegene dan even willen kijken wat de eventuele kwaliteit is van het MTB/Race zadel dat ze deze week in de aanbieding hebben? Heb niet veel geld op het moment, maar m'n zadel is wel aan vervanging toe, dus vond het wel een mooie prijs.
[ afbeelding ]
Jammer.quote:Hello (knip),
Thanks for your email.
We do not recommend the installation of any tire larger than 2.2 inches. So, do not use this pair of tires in your bike.
We remain at your disposal for any additional information you may need.
Best regards
Top, laat maar weten of het iets isquote:Op maandag 19 maart 2012 12:29 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik ga vanmiddag ff kijken. Mijn zadel is ook kapot.
Doe ik.quote:
Haha oke. Waarom heb je hem laten liggen? Slechte kwaliteit, te hard oid?quote:Op maandag 19 maart 2012 16:35 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Doe ik.
Le edit: Ik heb 'm laten liggen....![]()
De vorm vond ik niks.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:45 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Haha oke. Waarom heb je hem laten liggen? Slechte kwaliteit, te hard oid?
Ik heb denk ik wel echt een nieuw zadel nodig (mijn huidige zadel is het "kussen" best ver los aan het laten) maar geld voor een duur zadel heb ik niet echt. Maar ja als dit echt een prut ding is, is het misschien alsnog duurkoop
Ai, veel succes daarmeequote:Op maandag 19 maart 2012 16:35 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Doe ik.
Le edit: Ik heb 'm laten liggen....![]()
Heb nu wel dit gekocht:
[ afbeelding ]
Danke.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:13 schreef Unsub het volgende:
[..]
Ai, veel succes daarmee
Ik heb 'm zelf ook, maar het touwtje wil nogal eens langs een wieltje schieten, waardoor het geheel vast komt te zitten. Niet prettig als je een fiets in je hand hebt
knoerharde banden in de bossen + duinzand is geen goede combiquote:Op maandag 19 maart 2012 20:43 schreef kanovinnie het volgende:
Hangt er vanaf waar je fiets, hoe hard je band staat en hoe zwaar je bent. En hoe hard je rijd.
maw: moeilijk te zeggen. Lees anders eens wat reviews? Ik heb iig geen ervaring met die band.
Ik heb mijn raceing ralph's nu op ongeveer 2.5 bar. Zoals 't hoort.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:44 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
knoerharde banden in de bossen + duinzand is geen goede combi
Als je vooral op de weg gaat rijden zou ik als ik jou was big apple's oid kopen. Die bandenspanning staat volgens mij wel garant voor snelle slijtage.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:46 schreef tomaat52 het volgende:
Meer voor op de weg. Maar ook af en toe voor off-road. 70 kilo. Bandenspanning 4 bar?
Smart Sam's op 3 bar hier.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik heb mijn raceing ralph's nu op ongeveer 2.5 bar. Zoals 't hoort.
Is dat niet veels te hoog? 2.25-2.5 bar is toch normaal?quote:
Tot 4 bar. Maar op onverhard is wat zachter wel prettig. 2.5 is mij net iets te zacht, dat is wel ideaal voor mul zand.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:49 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Is dat niet veels te hoog? 2.25-2.5 bar is toch normaal?
Ze hoeven niet zo heel hard. Als ze te hard zijn slijten ze snel en heb je minder grip.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:51 schreef Crazy-M het volgende:
Ik weet niet op hoeveel bar ik zit, met een normale handpomp opgepompt
mja heb in elk geval het gevoel dat ze te hard staan. Heb wel een klein fietspompje met een meter erop.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ze hoeven niet zo heel hard. Als ze te hard zijn slijten ze snel en heb je minder grip.
Ik heb zo'n pomp met een manometer. Best handig!
Die hebben ze nu ook bij de Lidl voor weinig.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ze hoeven niet zo heel hard. Als ze te hard zijn slijten ze snel en heb je minder grip.
Ik heb zo'n pomp met een manometer. Best handig!
Ik heb nu zo'n plastic ding. Vind 't echt kut. Ik betaal liever 30 euro voor een pomp die wel een goede manometer heeft en niet na een jaar kapot gaatquote:Op maandag 19 maart 2012 20:58 schreef Auti het volgende:
[..]
Die hebben ze nu ook bij de Lidl voor weinig.
Normale pomp 6.99 en minipomp voor onderweg voor 5.99.
Succes met de druk aflezenquote:Op maandag 19 maart 2012 21:03 schreef Life2.0 het volgende:
gewoon zo'n ouderwetse houten + rood metalen buis kopen2 euro bij de action
Heb je ook goedkope simpele metertjes voorquote:Op maandag 19 maart 2012 21:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik heb nu zo'n plastic ding. Vind 't echt kut. Ik betaal liever 30 euro voor een pomp die wel een goede manometer heeft en niet na een jaar kapot gaat
[..]
Succes met de druk aflezen
Of gewoon een stukje fietsen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:10 schreef Auti het volgende:
[..]
Heb je ook goedkope simpele metertjes voor
Ja, en dan sta je op 20 km van je huis zonder pomp halverwege een MTB parcourquote:
Ik zeg toch ook een stukje.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja, en dan sta je op 20 km van je huis zonder pomp halverwege een MTB parcour
Ik heb een pocket rocket minipompjequote:Op maandag 19 maart 2012 21:49 schreef wormtrein het volgende:
Heb een paar jaar terug ook maar gewoon het geld uitgegeven voor een goede pomp, heb ik elke keer plezier van als ik hem gebruik. Daarnaast is hij ook gewoon veel efficiënter in gebruik: met enkele slagen is de band vol. 't Is een 'Joe Blow Max', what's in a name
Maar had je mijn post over big apple's gezien? Laat je anders informeren bij je fietsenmaker. Betaal je misschien 5-10 euro per band meer, maar dan heb je straks wel de goede bandquote:
Op bike-components staan ze in 2.00, 2.15 en 2.35 breed (draadbanden, vouw-versie hebben ze vast ook): http://www.bike-component(...)en-Modell-2012-.htmlquote:Op maandag 19 maart 2012 22:09 schreef tomaat52 het volgende:
Helemaal vergeten antwoord op te geven.Die van de link is te groot. Zal binnenkort overal eens gaan kijken. Thanks voor het meedenken.
Ik rijd mijn 2.4 RaRa's op max 2 bar, meestal 1.8..quote:Op maandag 19 maart 2012 20:54 schreef Auti het volgende:
[..]
Tot 4 bar. Maar op onverhard is wat zachter wel prettig. 2.5 is mij net iets te zacht, dat is wel ideaal voor mul zand.
Waarom teflon?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 10:19 schreef Volvoman het volgende:
Gister heb ik mijn ketting ontvet. zo goed als mogelijk alles schoongemaakt. vervolgens ingespoten met teflon spray van Motip. Wanneer ik mijn fiets verrijdt, dan hoor ik een licht krakend/schurend geluid. De ketting beweegt dan niet. Betekent dit dat er zand of vuil in mn achterwiel lager zit?
Teflon spray werd vaak vermeld op fietsforums. Ook door MTB'ers.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:29 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom teflon?
Zou kunnen dat er zand of vuil in je lagers zit. Maar ik vind het een beetje een rare omschrijving. Als je het niet vertrouwt zou ik ff langs de fietsenmaker gaan.
Plastic ring zit nog wel vast? Die zit tussen de cassette en het wiel.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:57 schreef Volvoman het volgende:
Heb net het achterwiel eruit gehaald. Zit echt tussen de casette en het wiel zeg maar.
Klinkt net alsof er zand tussen zit. Heb er wd40 opgespoten, maar vraag me af of het er zo uit komt.
Ja, het betreft zo'n naaf. Heb net kogellagervet gekocht. En ga nu de kogeltjes terugplaatsen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:41 schreef Unsub het volgende:
Kun je even een foto posten van de naaf?
Als je een open (vaak oudere) naaf hebt, is het normaal dat, wanneer je de as eruit trekt, de kogeltjes er soms uit vallen. Als het zo'n soort naaf betreft, kun je deze gewoon schoonmaken, de inkeping waarin de kogeltjes rollen opnieuw invetten met kogellagervet, en de kogeltjes terugduwen.
(dit is een naaf waarin de as de kogeltjes tegenhoud, in plaats van een ring o.i.d.)
Als het een afgedichte naaf betreft, is het niet de bedoeling dat er zomaar kogeltjes uitvallen.
Ik heb daarom squirt lube. Dat is er speciaal voor gemaakt.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:37 schreef Volvoman het volgende:
[..]
Teflon spray werd vaak vermeld op fietsforums. Ook door MTB'ers.
Ik heb ook nog gewone kettingolie liggen van Kroon Oil, maar ik wilde graag dit proberen omdat het minder vuil aan zou trekken.
Als je dan een lekke band hebt of je maakt 1 klein foutje ben je doodquote:Op dinsdag 20 maart 2012 17:08 schreef Crazy-M het volgende:
Ik doe het hem niet na.
tevens op blog: Snel van de berg af
mja op youtube staat dat hij waarschijnlijk versneld is afgespeeld, waar het wel alle schijn van heeftquote:Op dinsdag 20 maart 2012 17:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je dan een lekke band hebt of je maakt 1 klein foutje ben je dood
Lijkt me de enige verklaring. Of jarenlange ervaring op dat pad.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 17:56 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
mja op youtube staat dat hij waarschijnlijk versneld is afgespeeld, waar het wel alle schijn van heeft
Die kogeltjes in het binnenste lager krijg je er natuurlijk nooit in. Zo'n tang met 2 puntjes heb ik hier niet liggen. Dan maar weer naar de fietsenmaker.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 17:20 schreef Volvoman het volgende:
[..]
Ja, het betreft zo'n naaf. Heb net kogellagervet gekocht. En ga nu de kogeltjes terugplaatsen.
als je goed kijkt bij de jumps enzo zie je het goedquote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:00 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lijkt me de enige verklaring. Of jarenlange ervaring op dat pad.
idd, en bij de rockgardens..quote:Op dinsdag 20 maart 2012 19:13 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
als je goed kijkt bij de jumps enzo zie je het goed
tijd voor nieuwe bandjesquote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:22 schreef tomaat52 het volgende:
Goh. Nu de bandenspanning lager is, zijn er geen scheurtjes meer te zien...
Nou, het zit zo. Toen ik hem kocht was de ketting zwart. Er zat zand tussen de schakels en dergelijke. Ik heb dit met ontvetter en tandenborstels zo goed mogelijk schoon proberen te maken.quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
Mijn pa heeft zo'n kettingreiniger met borsteltjes. Maar ik vind 't maar onhandig. Om hem goed schoon te maken kan je hem er beter even afhalen als je een quicklink hebt.
Daarnaast, wanneer wil je hem compleet schoonmaken? Alleen als je wilt switchen naar een wax ipv smeerolie neem ik aan?
Wat is dat voor een ding?quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:59 schreef Unsub het volgende:
Yes, On-One Mary Bar is binnen! Glanzen dat 'ie doet, ik = blij
Deze, maar dan in blinkie-blinkie zilver:quote:
Tsja, het voordeel.. Dat moet je voelen, denk ik.quote:Op donderdag 22 maart 2012 16:54 schreef StateOfMind het volgende:
Ah okee, wat is het voordeel dan van zo'n stuur?
En zo'n singlespeed, is dat meer een downhill fiets zo te zien?
Lijkt me ook inderdaad... bergje op rijd je in een heul andere versnelling dan bergje af, ik dan tenminstequote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:07 schreef wormtrein het volgende:
maar in het bos met flinke klimmetjes e.d. is dat toch niet te doen?
Ik heb zelf een oogje op de Reaction Pro 2012.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 16:03 schreef StateOfMind het volgende:
Hmm, ik ben al een beetje met een schuin oog aan het kijken naar een Cube Reaction Race 2012 voor ergens later in het jaar![]()
http://www.cube.eu/nl/hard/pro/reaction-race/
Vakantie geld eind mei, jarig in juli, huidige fiets inruilen...
Maar voorlopig heb ik nog meer dan genoeg schik met mijn Analog
Ruilenquote:Op vrijdag 23 maart 2012 20:26 schreef wormtrein het volgende:
*Tevreden Cube Reaction rijder meldt zich
Dat is dan wel weer een nadeel: harder dan 30 kan ik niet, en zachter dan 20 ook niet echtquote:Op zaterdag 24 maart 2012 00:29 schreef Life2.0 het volgende:
Ik heb ook een ss voor in de stad/cafe ed, zelfs voor mountainbiken dacht ik er aan, maar dan mis ik buiten de paden wel de versnellingen
En ja het is echt een build to last idee
Mongoose is (voor zover ik weet) zeker geen B-merk, enkel wat onbekender.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 00:19 schreef Gemini99 het volgende:
Kan iemand mij helpen? ik heb begin dit jaar een mountainbike aangeschaft alleen is de zadel-stuur afstand verhouding net niet goed voor mij. Tijdens het rijden krijg ik dan ook af en toe last van mijn rug en ik merk, dat als ik rechtop zit, ik maar met 2 vingers bij t stuur kan. Ik ben van plan een nieuwe stuurpen te kopen zodat het stuur een heel stuk dichterbij komt. Heeft er iemand nog tips of weet waar ik precies zon ding kan aanschaffen?
Extra info; 16 jaar, 1.70m, rij op een goedkope fiets, doe t als hobby en niet intensief. Merk Mongoose (ja tis een B merk maar ik heb niet veel geld te besteden...)
Alvast bedankt!
quote:Op zaterdag 24 maart 2012 07:31 schreef StateOfMind het volgende:
Nog even over draadloze fietscomputers: ik heb gisteren een VDO A8+ gekocht en wil deze straks als ik met de hond gewandeld heb en voordat ik ga fietsen monteren.
- Kan ik de zender + magneet beter op de achtervork of op de voorvork monteren?
- En kunnen die dan voor de nauwkeurigheid beter ter hoogte van de naaf, of juist beter ter hoogte van de velgrand bevestigd worden?
- En is de (standaard) wielmaat van een mountainbike EXACT 26 inch, of iets groter (ik kan de wielmaat tot op de mm nauwkeurig instellen)?
Ik heb 'm iets hoger zitten, ivm de maximale afstand van 65 cm tussen zender en computer (volgens de handleiding tenminste).quote:Op zaterdag 24 maart 2012 09:26 schreef Auti het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Zo zit hij er bij mij op. Wielmaat is volgens mij standaard al goed ingesteld maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen en ik weet zelf even niet zo snel hoe ik kan aflezen hoe hij bij mij staat ingesteld, ik gebruik hem niet zo vaak meer.
Vakantie?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:07 schreef Unsub het volgende:
Kon me niet inhouden: Mary Bar gemonteerd, pareltje
Nu snel weer spullen inpakken!
Ah op die fietsquote:Op zaterdag 24 maart 2012 11:23 schreef Unsub het volgende:
[..]
Cultuurtrip met alle latinisten van vwo6 naar Griekenland
Die van de Lidl heb je toch?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 12:15 schreef tomaat52 het volgende:
Wat is zo'n fietstakel toch handig.![]()
Remmen+versnellingen afgesteld en de boel weer schoon gemaakt. Bijna alles is weer roestvrij.
Jup. Geen problemen mee.quote:
Zo denk ik ook niet, ik was gewoon aangenaam verrastquote:Op zondag 25 maart 2012 08:20 schreef kanovinnie het volgende:
Stop met denken in kilometers. Ga gewoon lekker fietsen en kijk achteraf hoeveel je er op hebt zitten.
Nooit denken "wow, ik heb al 20 km gefietst, tijd om naar huis te gaan"
Na 20km gaat het gas er pas opquote:Op zondag 25 maart 2012 08:20 schreef kanovinnie het volgende:
Stop met denken in kilometers. Ga gewoon lekker fietsen en kijk achteraf hoeveel je er op hebt zitten.
Nooit denken "wow, ik heb al 20 km gefietst, tijd om naar huis te gaan"
Wat voor velgremmen heb je? Een setje Magura's HS33 heeft toch wel wat remkracht.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:12 schreef jdel het volgende:
Ik heb nu nog velgremmen, en vind de remkracht wat weinig.
Graag zou ik overgaan naar schijfremmen oid, is dat normaal gesproken mogelijk en betaalbaar?
Remblokjes op? Kabel te los?quote:Op maandag 26 maart 2012 11:12 schreef jdel het volgende:
Ik heb nu nog velgremmen, en vind de remkracht wat weinig.
Graag zou ik overgaan naar schijfremmen oid, is dat normaal gesproken mogelijk en betaalbaar?
Schijfremmen. Ik wil niks anders meer.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:25 schreef wormtrein het volgende:
Hoewel ik schijfremmen in de blubber op de MTB zeker het fijnste vind om te gebruiken, probeer ik het verder wel zoveel mogelijk te vermijden. Al die stadsfietsen/hybrides die je tegenwoordig kan kopen met schijfremmen erop, dat is echt grote onzin. Velgremmen zijn veel makkelijker te onderhouden en ze remmen méér dan genoeg voor de verharde weg en bospaden.
Volgens mij is dat van Batavus.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:35 schreef Nober het volgende:
Net even wezen kijken, winkel was uiteraard dicht maar zag wel een mooie MTB staan van het merk Haibike met SLX Shimano (achter), het merk zegt mij helemaal niks en staat ook niet in de OP vermeld dus wie weet of dat wat is?
Daarnaast ook Niner gezien op marktplaats, ook dit merk staat niet in de OP... hoe zit dat?
Haibike én Niner? Zijn het wel goede merken?quote:
Oh, ik bedoelde Haibike. Sorry voor de onduidelijkheid.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:41 schreef Nober het volgende:
[..]
Haibike én Niner? Zijn het wel goede merken?
Moet sowieso meer info vinden over derailleurs, op mijn Be-One (B1) staat 8515 en da's volgens mij standaard (zo'n 12 jaar geleden).
Het is een vrij oude Shimano derailleur.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:54 schreef Nober het volgende:
Misschien toch maar gewoon een Trek of een Koga Miyata, Cube, Merida... ik wil niet meer dan 600 euro uitgeven.
Maar meer info over derailleurs is zeer welkom.
Op die Haibike zat SLX achter, weet niet of dat goedkoop is, wat is de goedkoopste tot aan de duurste?quote:Op maandag 26 maart 2012 20:58 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb een haibike.
Wat wil je weten over derailleurs? Je moet (zeker achter) niet de goedkoopste hebben imo.
2dehands een optie?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shimanoquote:Op maandag 26 maart 2012 21:00 schreef Nober het volgende:
[..]
Op die Haibike zat SLX achter, weet niet of dat goedkoop is, wat is de goedkoopste tot aan de duurste?
2de hands is geen optie, wil eens wat nieuws want ik heb inprincipe al een 2de hands al ben ik eerste eigenaar.
SLX is niks mis mee, het is niet het allerbeste, maar zit ook zeker niet onderaan de markt.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:00 schreef Nober het volgende:
[..]
Op die Haibike zat SLX achter, weet niet of dat goedkoop is, wat is de goedkoopste tot aan de duurste?
2de hands is geen optie, wil eens wat nieuws want ik heb inprincipe al een 2de hands al ben ik eerste eigenaar.
Ik dacht dat ik de enige was.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 08:43 schreef wormtrein het volgende:
Maar, niets is zo leuk als zelf een mooie fiets uitzoeken uit een foldertje, reviews lezen en hem dan gaan ophalen
Ik ben al weken bezig met keuze maken.quote:
Nee het zijn gewoon veel mogelijkheden. Voor het geld van een Cube Reaction Pro kan je ook een hele berg onderdelen kopen om mijn Analog Disc 2011 te upgraden. Maar als ik een hele XT groep wil hebben + andere remmen + een andere vork dan kan ik net zo goed een nieuwe fiets kopen.quote:
Daar heb ik ook aan zitten denken, om mijn Analog te upgraden met XT spulquote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:30 schreef Auti het volgende:
[..]
Nee het zijn gewoon veel mogelijkheden. Voor het geld van een Cube Reaction Pro kan je ook een hele berg onderdelen kopen om mijn Analog Disc 2011 te upgraden. Maar als ik een hele XT groep wil hebben + andere remmen + een andere vork dan kan ik net zo goed een nieuwe fiets kopen.
Of gewoon een plaksetje.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:22 schreef kanovinnie het volgende:
Banden plakken? Koop een klein zadeltasje en gooi daar een reserveband in en een multitool. Wat bandenlichters en een paar euro en je bent er klaar voor.
Waarom gaan lopen kloten met een plaksetje als vervangen sneller en makkelijker is?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:52 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Of gewoon een plaksetje.![]()
Maar waarom in vredesnaam het wiel omhoog houden?![]()
* tomaat52 deed regelmatig blijkbaar iets helemaal verkeerd.
Was ook maar een grapje.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:30 schreef Auti het volgende:
[..]
Nee het zijn gewoon veel mogelijkheden. Voor het geld van een Cube Reaction Pro kan je ook een hele berg onderdelen kopen om mijn Analog Disc 2011 te upgraden. Maar als ik een hele XT groep wil hebben + andere remmen + een andere vork dan kan ik net zo goed een nieuwe fiets kopen.
Ach, die ene 5 minuten maak ik me niet druk omquote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom gaan lopen kloten met een plaksetje als vervangen sneller en makkelijker is?
Dat is idd een beter idee, daar had ik nog niet aan gedacht.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:22 schreef kanovinnie het volgende:
Banden plakken? Koop een klein zadeltasje en gooi daar een reserveband in en een multitool. Wat bandenlichters en een paar euro en je bent er klaar voor.
Dat leek mij voor de buitenband beter.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:52 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Of gewoon een plaksetje.![]()
Maar waarom in vredesnaam het wiel omhoog houden?![]()
* tomaat52 deed regelmatig blijkbaar iets helemaal verkeerd.
Wil je nog meer toeval?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daar heb ik ook aan zitten denken, om mijn Analog te upgraden met XT spul, om vervolgens ook tot de conclusie te zijn gekomen dat ik dan idd beter een geheel nieuwe fiets te gaan kopen, ook nog eens een Reaction.
Hoe toevallig![]()
Great minds think alike zullen we maar zeggen
quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:54 schreef Auti het volgende:
[..]
Wil je nog meer toeval?Gisteren was ik ook mijn dealer (afspraak maken voor servicebeurt) en heb ik ook even staan kwijlen bij de fiets die ik op het oog heb.
![]()
Ik zit nu te twijfelen tussen de Reaction Pro (teamline kleuren) welke eigenlijk helemaal aan mijn eisen voldoet, of de Reaction GTC Pro.. die is 100 euro duurder maar heeft een carbon frame.
Veel lichter is hij niet, 200 gram ofzoMaarja, carbon is dan weer zo'n hebbedingetje iets.
Ik weet niet of het nu zozeer een veel betere fiets zou zijn, en ik vind teamline kleuren veel mooier.
Nou.. haha, zal je dus zien dat we beide eind mei op een GTC Pro rijdenquote:Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef StateOfMind het volgende:
Heb net de fiets opgehaald en heb (uiteraard) weer even staan te kwijlen.
Ik twijfel nu hevig tussen de Cube Reaction Race, welke volledig XT is afgemonteerd (voor en achter derailleur, shifters, crankstel en discbrakes) en de Cube Reaction GTC Pro, welke is afgemonteerd met een mengelmoes van XT, SLX, FD (??). Tevens is deze van carbon en zijn de kabels IN het frame verwerkt.
De GTC Pro vind ik erg mooi, maar de Reaction race is op papier de betere fiets. Ik neig toch naar de Reaction Race.
Beide fietsen zijn even duur (1599 euro).
Eind mei is sowieso een van beide voor mij
Die bestaan zeker. Gewoon een sportbril op sterkte. Oakley heeft ze bijvoorbeeld, maar afhankelijk van je sterkte kan dat wel een dure grap worden. Wordt denk ik ook niet vergoed. Maar er bestaan ook sportbrillen waar je een extra bril (op sterkte) in vastklikt. De Adidas Evil Eye heeft dat bijvoorbeeld. Dat is een goedkopere oplossing, vooral als de sterkte van je oog nog verandert. Of daglenzen kopen en een gewone fietsbril opzetten.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:58 schreef Jort227 het volgende:
Gisteravond heerlijk gefietst. Lekker met zonsondergang door een landelijke omgeving. Hoe mooi wil je het hebben.
Ik merkte wel dat ik - zeker in het schemer - veel minder goed zag. Normaal heb ik altijd een bril op, en zonder bril is alles toch net iets minder scherp. Niet zo zeer dat ik niks zag, maar het maakte het toch net iets lastiger om gaten ed. te spotten.
Weet iemand of er ook fietsbrillen zijn op sterkte? En is dit een hele dure grap, of valt dat wel mee (wordt zoiets vergoed?)
Weet wel, dat een fiets op papier wel béter kan zijn, maar misschien wel minder passend is bij jou rijstijl/gebruik. Iets 'kleins' als carbon, kan wel een behoorlijk verschil maken. Misschien dat die 'mindere' fiets wel beter bij je past, en je daar meer plezier uit kan halen. Dat kun je natuurlijk alleen maar te weten komen door ze uit te testen, en als je 1600 euro op tafel zou een LBS je de mogelijkheid moeten geven dat te bekijken.quote:Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef StateOfMind het volgende:
De GTC Pro vind ik erg mooi, maar de Reaction race is op papier de betere fiets. Ik neig toch naar de Reaction Race.
Wat is een LBS?quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:45 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Weet wel, dat een fiets op papier wel béter kan zijn, maar misschien wel minder passend is bij jou rijstijl/gebruik. Iets 'kleins' als carbon, kan wel een behoorlijk verschil maken. Misschien dat die 'mindere' fiets wel beter bij je past, en je daar meer plezier uit kan halen. Dat kun je natuurlijk alleen maar te weten komen door ze uit te testen, en als je 1600 euro op tafel zou een LBS je de mogelijkheid moeten geven dat te bekijken.
Mijn Cube Reaction K24 heeft Sram X9 shifters, en hoewel gelijkwaardig aan XT, had ik achteraf gezien liever die XT versie gehad (die schakelen met een andere techniek namelijk, details, details.. evengoed een heerlijke fiets). Noem maar iets! Had net zo goed andersom kunnen zijn, ligt ook aan het modeljaar etc.
Ah okee.quote:
Dat komt wel goedquote:Op donderdag 29 maart 2012 00:10 schreef wormtrein het volgende:
Heb ook best een stukkie gereden om bij een geschikte dealer te komen, je kunt het niet echt meer een LBS noemen in dit geval
Ik ben benieuwd wat het gaat worden! En niet vergeten om hem van jetje te geven als je 'm eenmaal hebt hè, zo'n fiets is er niet alleen maar om van te kwijlen
Waar moet ik opletten bij de voorvork?quote:Op maandag 26 maart 2012 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shimano
Wat is de reden dat je geen tweedehands wilt? Er zijn zat fietsen die maar een jaartje gebruikt zijn en nauwelijks km's gemaakt hebben. Vergeet je ook niet naar de voorvork te kijken?
Laat ZOOM links liggen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:41 schreef Nober het volgende:
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.
[..]
Waar moet ik opletten bij de voorvork?
Ik heb nog geen andere fiets gekocht hoor, de huidige heb ik pas 4-5 weken, en daar blijf ik sowieso de komende 2 maanden nog op rijden (tot aan het vakantiegeldquote:Op donderdag 29 maart 2012 15:13 schreef the85mc het volgende:
Je hebt snel een nieuwe fiets gekocht StateOfMind, je had een paar maanden/weken toch ook al een nieuwe?
Waarom zo snel een andere? beviel die andere niet meer? Is dit nu wel precies wat je zoekt? Of ga je met een maand weer een nieuwere/betere kopen
Suntour heb ook wat mindere verhalen gelezen op internet.quote:
Klopt en klopt.quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Suntour heb ook wat mindere verhalen gelezen op internet.
Rockshox is men overal wel lovend over iig.
+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:40 schreef StateOfMind het volgende:
Nu het toch over voorvorken gaat: op mijn Rockshox zit op de linkerpoot een draaiknop met het opschrift 'preload' en een + en een -
Waar is dat voor eigenlijk?
Oh, dat heb ik soms ook. Dan is er geen beweging in te krijgen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:56 schreef StateOfMind het volgende:
Als ik aan dat plastic knopje probeer te draaien, zit er maar een fractie van een mm beweging in. Verder voel ik veel weerstand en ik durf eigenlijk niet al te veel kracht te zetten. Ik zal straks het boekje van de vork er even bij pakken.
Het boekje is puur een installatiehandleiding, staat verder niks in.
Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:41 schreef Nober het volgende:
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.
[..]
Waar moet ik opletten bij de voorvork?
Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:43 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan.
Wat ga je ermee doen en wat is je budget? Wil je luchtvering (licht en makkelijk in te stellen voor je gewicht) of stalen veren (zwaarder, wel soepeler en vaak minder onderhoud)? Hij moet in ieder geval lekker stijf zijn in lengte- en dwarsrichting. Let ook even op welke remmen dat je hebt (schijfremmen (IS of postmount) of velgremmen). Naaf is ook belangrijk: gewone quickrelease (9 mm), Maxal Maxle, 20 mm of QR15 (15 mm quickrelease). Kies dus wel de vork met de goede uitvalpats.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.
quote:
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.quote:Op donderdag 29 maart 2012 22:47 schreef FHR het volgende:
[..]
Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.
De stijfheid van de veer is belangrijk voor hoe ver de vork in veert (d'uh). Dit ligt aan je gewicht, geometrie van je fiets en rijstijl. Bij een luchtvork kan je makkelijk experimenteren (gewoon verder oppompen), bij een vork met stalen veer, zal je de veer moeten vervangen.
De veer is ongeveer linear, dus preload verandert niet veel aan de stijfheid van de veer. Dus iedere centimeter verder duwen kost net zoveel als de centimeter daarvoor (bij elkaar wordt het wel meer, maar ieder stapje is gelijk).
Er bestaan ook progressieve veren (lucht is progressief en soms veren voor achtervering ook). Daarbij wordt het, per stukje, relatief steeds moeilijker om de veer in te duwen. Dat is handig: eerst is de veer "slap" voor kleine hobbels en hij wordt steeds stijver zodat je geen "bottom out" hebt bij grote klappen. Bij een dergelijke veer heeft preload inderdaad wel invloed op de stijfheid (omdat je het slappe stukje dan al indraait).
Rebound instelling is om te zorgen dat de vork niet te snel uit veert. Dit is afhankelijk van je gewicht en veerstijfheid. Als de vork te snel uitveert, gaat 'ie bokken: je krijgt telkens een klap na nadat je uit een kuil komt bijvoorbeeld. Als de rebound te snel is, kan de vork niet goed op snel opéénvolgende hobbels reageren. De vork blijft dan ingeveerd en komt niet snel genoeg in z'n neutrale stand.
En dan heb je nog de compressie demping. Die is vaak apart in te stellen voor lage snelheid en hoge snelheid. De lage snelheid is om inveren ten gevolge van het trappen, gewichtsverplaatsingen en remmen een beetje tegen te gaan. De hoge snelheid demping is voor hobbels. Dit is allemaal afhankelijk van je veerstijfheid, gewicht, rijstijl maar ook van de ondergrond.
Die heb ik ook, alleen nog niet begonnen met goed afstellen van die dingenquote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.
[..]
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
Ik denk dat die met stalen veren is. Om je veerweg te checken kan je een tie-rap redelijk strak om je vorkpoot heen trekken (eindje netjes afknippen). De tie-rap moet niet uit zichzelf omlaag kunnen glijden, maar ook niet de vork tegen houden. Schuif die helemaal omlaag en ga op de fiets zitten. Stap dan zo rustig mogelijk af. De tie-rap moet dan ongeveer 20 mm zijn verschoven. Als het meer is: draai de preload naar min en als het meer is: draai em naar de plus. Onthoud (of schrijf op) hoeveel klikjes je 'em verstelt. Als het dan niet bevalt, kan je weer terug naar je originele setting.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.
[..]
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
Zit er een zeem standaard in die broek dan?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragenquote:Op vrijdag 30 maart 2012 18:27 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik heb vandaag een relatief goedkope MTB-navigatie zien te scoren op marktplaats.
Zo heel lang woon, en mountainbike, ik nog niet in Apeldoorn. Dit lijkt me dus een mooie manier om een aantal nieuwe routes en leuke paadjes te ontdekken! Vooral in de Veluwe, want daar raak je zo verdwaald.Het apparaatje kan .gpx-bestanden lezen (zoals al die routes op mountainbikesites), maar ook een een route die je zelf hebt uitgestippeld via Google Maps.
Ik ben benieuwd. Hoop hem morgen te ontvangen.
[ afbeelding ]
60 euro en hij is nog nieuw.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:33 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Zit er een zeem standaard in die broek dan?
Persoonlijk lijkt het me niet echt fijn. Ik vind zelf een strakke (wielren)broek gewoon fijn. Heb je gewoon fijne bewegingsvrijheid, en inderdaad niet dat er iets gaat schuren. Maar wat ik zei, dat is natuurlijk een persoonlijk iets.
[..]
Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragen? En zit zoiets goed op je fiets bevestigd? Niet dat als je door het bos aan het raggen bent, dat hij er ineens afvalt
Vooral handig inderdaad dat je via Google Maps een route kan inplannen. Kan je toch beetje van tevoren wat plannen.
ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
hier ook, gewoon een paar oude broeken, en heb een speciale mtb driekwart van Enduro.. Zit prima, zelfs na 4 uur biken nog..quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:22 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.
Ik ga mijn bidon trouwens inwisselen voor een drinkzak.
Lijkt me net iets fijner dan een bidon
Ik doe niet anders. Mij krijg je echt niet in zo'n strakke wielrenbroek. Er zitten gewoon zakken in, ook wel praktisch. En je staat niet voor lul in de winkel of op het terras. Als je een goede hebt, schuurt het niet en kan je er prima de hele dag mee biken. Vaak beschermen ze ook beter als je op je plaat gaat.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |