abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 maart 2012 @ 17:59:11 #151
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109574848
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 09:30 schreef Auti het volgende:

[..]

Nee het zijn gewoon veel mogelijkheden. Voor het geld van een Cube Reaction Pro kan je ook een hele berg onderdelen kopen om mijn Analog Disc 2011 te upgraden. Maar als ik een hele XT groep wil hebben + andere remmen + een andere vork dan kan ik net zo goed een nieuwe fiets kopen.
Was ook maar een grapje.
Een nieuwe fiets lijkt me inderdaad een strakker plan. Ook makkelijker ;)
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 17:54 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Waarom gaan lopen kloten met een plaksetje als vervangen sneller en makkelijker is?
Ach, die ene 5 minuten maak ik me niet druk om :P Maar een binnenband is wel weer kleiner dan een plakset..
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  dinsdag 27 maart 2012 @ 18:03:46 #152
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109575012
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 17:22 schreef kanovinnie het volgende:
Banden plakken? Koop een klein zadeltasje en gooi daar een reserveband in en een multitool. Wat bandenlichters en een paar euro en je bent er klaar voor.
Dat is idd een beter idee, daar had ik nog niet aan gedacht.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 17:52 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Of gewoon een plaksetje. :7
Maar waarom in vredesnaam het wiel omhoog houden? :o
* tomaat52 deed regelmatig blijkbaar iets helemaal verkeerd.
Dat leek mij voor de buitenband beter.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 18:06:23 #153
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_109575105
Neemt trouwens niet weg dat ik in het zadeltasje van mijn racefiets wel een plaksetje en 2 banden heb gepropt (ik kan er nog net een twintigje bijduwen :') ) zodat ik altijd zeker weet dat ik op mijn werk kom.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 18:07:28 #154
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109575146
Tja, dat zijn ook wel hele smalle bandjes. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_109589678
Een mountainbike zou ik mooi met z'n platte band vooruit rollen hoor, dat kunnen die dingen wel hebben :P Overigens wat betreft dat plaksetje: dat kun je natuurlijk goed meenemen, maar dan wel een 'minimale' kit. Als je zorgt dat je een reserve bandje in je tasje hebt zitten, kun je die er mooi omheen gooien en als je thuis komt op je gemak die lekke binnenband plakken in het zonnetje met een biertje erbij. Moet je natuurlijk niet 2x lek rijden :+
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  woensdag 28 maart 2012 @ 08:14:45 #156
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109596257
Platte banden? http://www.notubes.com/ !

Er zijn ook manieren om goedkoper tubeless te gaan: een 20" band netjes openknippen en om je velg trekken en het ventiel daarvan gebruiken.

In ieder geval (ook met een "echt" tubeless setje) wel genoeg sealant erin gooien. Dat is niet alleen om te zorgen dat de aansluiting met de velg luchtdicht is, maar ook als je een lek in de band krijgt. Dat gaat dan meteen dicht. Je kunt die sealant ook in gewone binnenbanden gebruiken (doe ik op m'n stadsfietsen en woon/werk-fietsen), maar dan moet je wel een ventiel hebben waarbij de 'core' eruit kan (of dus een gewoon nederlands ventiel die eraf kan).

Op m'n MTB rijd ik al jaren met tubeless. Mavic Crossmax SX velgen, dus UST en geen rimstrip nodig, maar gewoon UST banden erop. Die zijn ook prima luchtdicht, maar ik gooi er dus ook nog sealant in. Die heeft me, voor zover ik weet, in ieder geval één keer flink geholpen. In Portes du Soleil over een scherpe steen heen gereden: snee van 2 cm in m'n band. Zelfs die is dicht gegaan met die sealant en die band heb ik daarna nog een jaar gebruikt. Misschien heeft het vaker geholpen, maar met een klein lek (doorn in je band ofzo) merk je het niet eens dat je "lek" rijdt omdat het meteen dicht is.

Oh ja, een pompje is altijd nog wel verstandig voor als de sealant eerst nog wat lekt bij een groter lek. Zoals bij die snee van 2 cm: die ging wel dicht, maar m'n band was wel iets zachter geworden. Bij kleine lekjes, zoals ik al zei, heb je geen pomp nodig.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_109596650
quote:
11s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 17:07 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Daar heb ik ook aan zitten denken, om mijn Analog te upgraden met XT spul :o , om vervolgens ook tot de conclusie te zijn gekomen dat ik dan idd beter een geheel nieuwe fiets te gaan kopen, ook nog eens een Reaction.

Hoe toevallig _O-

Great minds think alike zullen we maar zeggen
Wil je nog meer toeval? :o Gisteren was ik ook mijn dealer (afspraak maken voor servicebeurt) en heb ik ook even staan kwijlen bij de fiets die ik op het oog heb. :D

Ik zit nu te twijfelen tussen de Reaction Pro (teamline kleuren O+ ) welke eigenlijk helemaal aan mijn eisen voldoet, of de Reaction GTC Pro.. die is 100 euro duurder maar heeft een carbon frame.
Veel lichter is hij niet, 200 gram ofzo :? Maarja, carbon is dan weer zo'n hebbedingetje iets.
Ik weet niet of het nu zozeer een veel betere fiets zou zijn, en ik vind teamline kleuren veel mooier.
-weg-
  woensdag 28 maart 2012 @ 09:30:16 #158
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109597328
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 08:54 schreef Auti het volgende:

[..]

Wil je nog meer toeval? :o Gisteren was ik ook mijn dealer (afspraak maken voor servicebeurt) en heb ik ook even staan kwijlen bij de fiets die ik op het oog heb. :D

Ik zit nu te twijfelen tussen de Reaction Pro (teamline kleuren O+ ) welke eigenlijk helemaal aan mijn eisen voldoet, of de Reaction GTC Pro.. die is 100 euro duurder maar heeft een carbon frame.
Veel lichter is hij niet, 200 gram ofzo :? Maarja, carbon is dan weer zo'n hebbedingetje iets.
Ik weet niet of het nu zozeer een veel betere fiets zou zijn, en ik vind teamline kleuren veel mooier.
:D

Als straks over een tijd blijkt dat we, onafhankelijk van elkaar, op dezelfde dag de Reaction gekocht hebben, dan kom ik helemaal niet meer bij _O-
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109601932
Gisteravond heerlijk gefietst. Lekker met zonsondergang door een landelijke omgeving. Hoe mooi wil je het hebben :D.

Ik merkte wel dat ik - zeker in het schemer - veel minder goed zag. Normaal heb ik altijd een bril op, en zonder bril is alles toch net iets minder scherp. Niet zo zeer dat ik niks zag, maar het maakte het toch net iets lastiger om gaten ed. te spotten.
Weet iemand of er ook fietsbrillen zijn op sterkte? En is dit een hele dure grap, of valt dat wel mee (wordt zoiets vergoed?)
  woensdag 28 maart 2012 @ 16:42:25 #160
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109612610
Heb net de fiets opgehaald en heb (uiteraard) weer even staan te kwijlen.

Ik twijfel nu hevig tussen de Cube Reaction Race, welke volledig XT is afgemonteerd (voor en achter derailleur, shifters, crankstel en discbrakes) en de Cube Reaction GTC Pro, welke is afgemonteerd met een mengelmoes van XT, SLX, FD (??). Tevens is deze van carbon en zijn de kabels IN het frame verwerkt.

De GTC Pro vind ik erg mooi, maar de Reaction race is op papier de betere fiets. Ik neig toch naar de Reaction Race.

Beide fietsen zijn even duur (1599 euro).

Eind mei is sowieso een van beide voor mij :9
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109612794
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef StateOfMind het volgende:
Heb net de fiets opgehaald en heb (uiteraard) weer even staan te kwijlen.

Ik twijfel nu hevig tussen de Cube Reaction Race, welke volledig XT is afgemonteerd (voor en achter derailleur, shifters, crankstel en discbrakes) en de Cube Reaction GTC Pro, welke is afgemonteerd met een mengelmoes van XT, SLX, FD (??). Tevens is deze van carbon en zijn de kabels IN het frame verwerkt.

De GTC Pro vind ik erg mooi, maar de Reaction race is op papier de betere fiets. Ik neig toch naar de Reaction Race.

Beide fietsen zijn even duur (1599 euro).

Eind mei is sowieso een van beide voor mij :9
Nou.. haha, zal je dus zien dat we beide eind mei op een GTC Pro rijden _O-
-weg-
  woensdag 28 maart 2012 @ 19:23:49 #162
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109619377
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 11:58 schreef Jort227 het volgende:
Gisteravond heerlijk gefietst. Lekker met zonsondergang door een landelijke omgeving. Hoe mooi wil je het hebben :D.

Ik merkte wel dat ik - zeker in het schemer - veel minder goed zag. Normaal heb ik altijd een bril op, en zonder bril is alles toch net iets minder scherp. Niet zo zeer dat ik niks zag, maar het maakte het toch net iets lastiger om gaten ed. te spotten.
Weet iemand of er ook fietsbrillen zijn op sterkte? En is dit een hele dure grap, of valt dat wel mee (wordt zoiets vergoed?)
Die bestaan zeker. Gewoon een sportbril op sterkte. Oakley heeft ze bijvoorbeeld, maar afhankelijk van je sterkte kan dat wel een dure grap worden. Wordt denk ik ook niet vergoed. Maar er bestaan ook sportbrillen waar je een extra bril (op sterkte) in vastklikt. De Adidas Evil Eye heeft dat bijvoorbeeld. Dat is een goedkopere oplossing, vooral als de sterkte van je oog nog verandert. Of daglenzen kopen en een gewone fietsbril opzetten.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_109620547
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef StateOfMind het volgende:
De GTC Pro vind ik erg mooi, maar de Reaction race is op papier de betere fiets. Ik neig toch naar de Reaction Race.
Weet wel, dat een fiets op papier wel béter kan zijn, maar misschien wel minder passend is bij jou rijstijl/gebruik. Iets 'kleins' als carbon, kan wel een behoorlijk verschil maken. Misschien dat die 'mindere' fiets wel beter bij je past, en je daar meer plezier uit kan halen. Dat kun je natuurlijk alleen maar te weten komen door ze uit te testen, en als je 1600 euro op tafel zou een LBS je de mogelijkheid moeten geven dat te bekijken.

Mijn Cube Reaction K24 heeft Sram X9 shifters, en hoewel gelijkwaardig aan XT, had ik achteraf gezien liever die XT versie gehad (die schakelen met een andere techniek namelijk, details, details.. evengoed een heerlijke fiets). Noem maar iets! Had net zo goed andersom kunnen zijn, ligt ook aan het modeljaar etc.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  woensdag 28 maart 2012 @ 20:01:29 #164
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109621476
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 19:45 schreef wormtrein het volgende:

[..]

Weet wel, dat een fiets op papier wel béter kan zijn, maar misschien wel minder passend is bij jou rijstijl/gebruik. Iets 'kleins' als carbon, kan wel een behoorlijk verschil maken. Misschien dat die 'mindere' fiets wel beter bij je past, en je daar meer plezier uit kan halen. Dat kun je natuurlijk alleen maar te weten komen door ze uit te testen, en als je 1600 euro op tafel zou een LBS je de mogelijkheid moeten geven dat te bekijken.

Mijn Cube Reaction K24 heeft Sram X9 shifters, en hoewel gelijkwaardig aan XT, had ik achteraf gezien liever die XT versie gehad (die schakelen met een andere techniek namelijk, details, details.. evengoed een heerlijke fiets). Noem maar iets! Had net zo goed andersom kunnen zijn, ligt ook aan het modeljaar etc.
Wat is een LBS?

Verder gebruik ik de fiets puur recreatief en dan voornamelijk in bossen, landweggetjes en ruiterpaden. Op de weg rij ik alleen om er te komen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109621874
LBS = Local Bike Shop.
-weg-
  woensdag 28 maart 2012 @ 20:15:28 #166
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109622233
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 20:08 schreef Auti het volgende:
LBS = Local Bike Shop.
Ah okee.

Uiteraard ga ik tegen die tijd met beide fietsen even testrijden, 1600 euro is tenslotte geen kattepis.

Ik ga de fiets dan wel bij een andere dealer kopen dan waar ik mijn huidige gekocht heb. Bij mijn huidige dealer hangt een nogal heel erg arrogante air/sfeer. Die andere Cube dealer ben ik ook al eens geweest en die zit dan wel een heel stuk verder op, maar je wordt daar heel anders behandeld als klant. En dat vind ik erg belangrijk.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109622812
Dat is inderdaad wel belangrijk. Bij arrogante dealers blijf ik ook ver weg. Gelukkig heb ik een hele goede, sfeer is relaxed en service is ook prima in orde. Kan ook vaak wat van de prijs af of zoals vorig jaar toen ik heel onhandig mijn voorrem had gesloopt (remblokje verkeerd teruggeduwd) het gratis maken. ^O^
-weg-
pi_109636941
Heb ook best een stukkie gereden om bij een geschikte dealer te komen, je kunt het niet echt meer een LBS noemen in dit geval :+

Ik ben benieuwd wat het gaat worden! En niet vergeten om hem van jetje te geven als je 'm eenmaal hebt hè, zo'n fiets is er niet alleen maar om van te kwijlen ;)
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  donderdag 29 maart 2012 @ 08:14:06 #169
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109640476
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:10 schreef wormtrein het volgende:
Heb ook best een stukkie gereden om bij een geschikte dealer te komen, je kunt het niet echt meer een LBS noemen in dit geval :+

Ik ben benieuwd wat het gaat worden! En niet vergeten om hem van jetje te geven als je 'm eenmaal hebt hè, zo'n fiets is er niet alleen maar om van te kwijlen ;)
Dat komt wel goed ;)
Ik gebruik mijn huidige Cube immers ook waarvoor ie bedoeld is :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109654772
Je hebt snel een nieuwe fiets gekocht StateOfMind, je had een paar maanden/weken toch ook al een nieuwe?
Waarom zo snel een andere? beviel die andere niet meer? Is dit nu wel precies wat je zoekt? Of ga je met een maand weer een nieuwere/betere kopen ;)
pi_109656019
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.

quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shimano

Wat is de reden dat je geen tweedehands wilt? Er zijn zat fietsen die maar een jaartje gebruikt zijn en nauwelijks km's gemaakt hebben. Vergeet je ook niet naar de voorvork te kijken?
Waar moet ik opletten bij de voorvork?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2012 15:46:18 ]
  donderdag 29 maart 2012 @ 16:27:04 #172
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109658223
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 15:41 schreef Nober het volgende:
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.

[..]

Waar moet ik opletten bij de voorvork?
Laat ZOOM links liggen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 29 maart 2012 @ 17:40:42 #173
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109661048
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 15:13 schreef the85mc het volgende:
Je hebt snel een nieuwe fiets gekocht StateOfMind, je had een paar maanden/weken toch ook al een nieuwe?
Waarom zo snel een andere? beviel die andere niet meer? Is dit nu wel precies wat je zoekt? Of ga je met een maand weer een nieuwere/betere kopen ;)
Ik heb nog geen andere fiets gekocht hoor, de huidige heb ik pas 4-5 weken, en daar blijf ik sowieso de komende 2 maanden nog op rijden (tot aan het vakantiegeld ;) ).

Die ik nu heb is zeg maar een instapmodel (niet hét instapmodel, maar een paar treetjes daarboven), en die bevalt heel goed hoor, maar het mountainbiken bevalt me zo goed dat ik een upgrade wil. En dan ben ik wel uitgekocht hoor, 1600 ballen vind ik meer dan genoeg.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 29 maart 2012 @ 17:41:53 #174
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109661093
quote:
13s.gif Op donderdag 29 maart 2012 16:27 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Laat ZOOM links liggen.
Suntour heb ook wat mindere verhalen gelezen op internet.
Rockshox is men overal wel lovend over iig.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 29 maart 2012 @ 17:53:45 #175
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109661480
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 17:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Suntour heb ook wat mindere verhalen gelezen op internet.
Rockshox is men overal wel lovend over iig.
Klopt en klopt.

RST is volgens mij ook redelijk.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_109661598
De nieuwere en duurdere Suntours zijn niet zo slecht. Mijn XCM V3 is nog prima na een jaar.
-weg-
  donderdag 29 maart 2012 @ 18:00:16 #177
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109661704
Ik heb 2 klachten over mijn RST voorvork.
Verf van de lock-out-knop bladdert langzaam af. Zit gelukkig wel glimmend alu onder. *)
En de verf slijt van de poten af. :(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 29 maart 2012 @ 18:40:45 #178
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109663086
Nu het toch over voorvorken gaat: op mijn Rockshox zit op de linkerpoot een draaiknop met het opschrift 'preload' en een + en een -

Waar is dat voor eigenlijk?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 29 maart 2012 @ 18:43:33 #179
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109663189
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:40 schreef StateOfMind het volgende:
Nu het toch over voorvorken gaat: op mijn Rockshox zit op de linkerpoot een draaiknop met het opschrift 'preload' en een + en een -

Waar is dat voor eigenlijk?
+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 29 maart 2012 @ 18:56:30 #180
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109663581
Als ik aan dat plastic knopje probeer te draaien, zit er maar een fractie van een mm beweging in. Verder voel ik veel weerstand en ik durf eigenlijk niet al te veel kracht te zetten. Ik zal straks het boekje van de vork er even bij pakken.

Het boekje is puur een installatiehandleiding, staat verder niks in.

[ Bericht 14% gewijzigd door StateOfMind op 29-03-2012 19:15:08 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109667149
Is er niet ook één om de rebound in te stellen? Heb zelf een Reba SL waar dat óók op zit, weet niet of het standaard is. Dat was overigens ook de motivatie om voor deze bike configuratie te kiezen: het full XT model van de Cube had een Fox vork, maar die had geen instelbare veerweg: deze wel.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:53:36 #183
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_109672315
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:56 schreef StateOfMind het volgende:
Als ik aan dat plastic knopje probeer te draaien, zit er maar een fractie van een mm beweging in. Verder voel ik veel weerstand en ik durf eigenlijk niet al te veel kracht te zetten. Ik zal straks het boekje van de vork er even bij pakken.

Het boekje is puur een installatiehandleiding, staat verder niks in.
Oh, dat heb ik soms ook. Dan is er geen beweging in te krijgen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:59:14 #184
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_109672722
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 15:41 schreef Nober het volgende:
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.

[..]

Waar moet ik opletten bij de voorvork?
Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 29 maart 2012 @ 22:47:19 #185
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109676032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:43 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan. :P
Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.

De stijfheid van de veer is belangrijk voor hoe ver de vork in veert (d'uh). Dit ligt aan je gewicht, geometrie van je fiets en rijstijl. Bij een luchtvork kan je makkelijk experimenteren (gewoon verder oppompen), bij een vork met stalen veer, zal je de veer moeten vervangen.

De veer is ongeveer linear, dus preload verandert niet veel aan de stijfheid van de veer. Dus iedere centimeter verder duwen kost net zoveel als de centimeter daarvoor (bij elkaar wordt het wel meer, maar ieder stapje is gelijk).

Er bestaan ook progressieve veren (lucht is progressief en soms veren voor achtervering ook). Daarbij wordt het, per stukje, relatief steeds moeilijker om de veer in te duwen. Dat is handig: eerst is de veer "slap" voor kleine hobbels en hij wordt steeds stijver zodat je geen "bottom out" hebt bij grote klappen. Bij een dergelijke veer heeft preload inderdaad wel invloed op de stijfheid (omdat je het slappe stukje dan al indraait).

Rebound instelling is om te zorgen dat de vork niet te snel uit veert. Dit is afhankelijk van je gewicht en veerstijfheid. Als de vork te snel uitveert, gaat 'ie bokken: je krijgt telkens een klap na nadat je uit een kuil komt bijvoorbeeld. Als de rebound te snel is, kan de vork niet goed op snel opéénvolgende hobbels reageren. De vork blijft dan ingeveerd en komt niet snel genoeg in z'n neutrale stand.

En dan heb je nog de compressie demping. Die is vaak apart in te stellen voor lage snelheid en hoge snelheid. De lage snelheid is om inveren ten gevolge van het trappen, gewichtsverplaatsingen en remmen een beetje tegen te gaan. De hoge snelheid demping is voor hobbels. Dit is allemaal afhankelijk van je veerstijfheid, gewicht, rijstijl maar ook van de ondergrond.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  donderdag 29 maart 2012 @ 22:55:45 #186
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109676611
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 21:59 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.
Wat ga je ermee doen en wat is je budget? Wil je luchtvering (licht en makkelijk in te stellen voor je gewicht) of stalen veren (zwaarder, wel soepeler en vaak minder onderhoud)? Hij moet in ieder geval lekker stijf zijn in lengte- en dwarsrichting. Let ook even op welke remmen dat je hebt (schijfremmen (IS of postmount) of velgremmen). Naaf is ook belangrijk: gewone quickrelease (9 mm), Maxal Maxle, 20 mm of QR15 (15 mm quickrelease). Kies dus wel de vork met de goede uitvalpats.

Oh ja, heel belangrijk: let op welke veerweg er maximaal in je frame mag! Anders heb je kans dat dat je balhoofdbuis afscheurt. Of in ieder geval dat de garantie van je frame vervalt. Bovendien zijn frames voor een bepaalde veerweg (of eigenlijk: axle-to-crown afstand) ontworpen. Stop je er een langere vork in, dan wordt je fiets meer een Harley. Dan wordt 'ie misschien wel stabieler op hoge snelheid, maar je kunt niet goed meer sturen. Een te korte voorvork maakt je fiets erg nerveus. Kijk dus even wat nu de "hoogte" van je vork is (afstand van de as van je wiel tot de onderkant van de balhoofdbuis).

RockShox en Fox zijn goed en makkelijk te verkrijgen in veel verschillende configuraties. Marzocchi heeft ook wel wat leuke vorken en die zijn vaak erg onderhoudsvriendelijk. RST en Suntour is alleen voor als je geen budget voor een merkvork hebt (alhoewel Suntour volgens mij tegenwoordig best redelijke vorken begint te maken). Manitou is praktisch uitgestorven volgens mij. En er zijn nog wat zeldzamere vorken van BOS, DtSwiss en Magura.

[ Bericht 12% gewijzigd door FHR op 29-03-2012 23:04:10 ]
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  vrijdag 30 maart 2012 @ 08:56:36 #187
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109684130
quote:


Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:47 schreef FHR het volgende:

[..]

Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.

De stijfheid van de veer is belangrijk voor hoe ver de vork in veert (d'uh). Dit ligt aan je gewicht, geometrie van je fiets en rijstijl. Bij een luchtvork kan je makkelijk experimenteren (gewoon verder oppompen), bij een vork met stalen veer, zal je de veer moeten vervangen.

De veer is ongeveer linear, dus preload verandert niet veel aan de stijfheid van de veer. Dus iedere centimeter verder duwen kost net zoveel als de centimeter daarvoor (bij elkaar wordt het wel meer, maar ieder stapje is gelijk).

Er bestaan ook progressieve veren (lucht is progressief en soms veren voor achtervering ook). Daarbij wordt het, per stukje, relatief steeds moeilijker om de veer in te duwen. Dat is handig: eerst is de veer "slap" voor kleine hobbels en hij wordt steeds stijver zodat je geen "bottom out" hebt bij grote klappen. Bij een dergelijke veer heeft preload inderdaad wel invloed op de stijfheid (omdat je het slappe stukje dan al indraait).

Rebound instelling is om te zorgen dat de vork niet te snel uit veert. Dit is afhankelijk van je gewicht en veerstijfheid. Als de vork te snel uitveert, gaat 'ie bokken: je krijgt telkens een klap na nadat je uit een kuil komt bijvoorbeeld. Als de rebound te snel is, kan de vork niet goed op snel opéénvolgende hobbels reageren. De vork blijft dan ingeveerd en komt niet snel genoeg in z'n neutrale stand.

En dan heb je nog de compressie demping. Die is vaak apart in te stellen voor lage snelheid en hoge snelheid. De lage snelheid is om inveren ten gevolge van het trappen, gewichtsverplaatsingen en remmen een beetje tegen te gaan. De hoge snelheid demping is voor hobbels. Dit is allemaal afhankelijk van je veerstijfheid, gewicht, rijstijl maar ook van de ondergrond.

Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.

[ Bericht 2% gewijzigd door StateOfMind op 30-03-2012 09:04:09 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 12:31:15 #188
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_109690527
Ik werd door StateOfMind op dit topic gewezen, ik doe mijn ATB van de hand.

[TK] Specialized Rockhopper Comp 29er Int

Nieuwprijs 1199, vraagprijs 850, maar voor echte enthousiastelingen mag ie voor 750 weg.
pi_109692998
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.

[..]

Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
Die heb ik ook, alleen nog niet begonnen met goed afstellen van die dingen
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  vrijdag 30 maart 2012 @ 15:57:31 #190
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_109697164
Zo, net even bij die andere Cube dealer geweest hier in de regio, ik moest er toch zijn voor wat ketting fluid en ik heb dan maar meteen een busje Brunox meegenomen, ik was er toch.

Verhaal even uitgelegd dat ik eind mei óf een Reaction Race, óf een Reaction GTC Pro aan wil schaffen en dat ik er nog niet uit ben.
Ze zitten momenteel in een flinke verbouwing en hadden ze beide niet staan in de winkel, maar ze zouden mij bellen wanneer een of beiden aanwezig zijn, zodat ik zelf kon testen.
Al adviseerden ze eigenlijk wel de Reaction Race, puur omdat dat een iets betere fiets is dan de andere (en ik neigde zelf van begin af aan al naar die fiets).

En een totaal andere sfeer en benadering van de klant. Nee, bij die andere zien ze mij niet meer terug na de 1e (gratis) onderhoudsbeurt in mei (dan kan ik hem meteen volledig geserviced inruilen bij de andere dealer die wel weet hoe het moet).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_109698333
Inruil kan nog wel eens een tegenvaller zijn, maar die van jou is natuurlijk wel weer een stuk nieuwer dan de mijne.

Ik heb net de mijne opgehaald van een servicebeurt en staan kwijlen op de Reaction Pro. Fiets is helemaal in orde en klaar voor het seizoen en toen gooide ik ff het balletje op wat ik terug zou kunnen krijgen bij inruil. Het antwoord was dat het waarschijnlijk niet interessant is.. Er is momenteel weinig vraag naar 2ehands MTB's, momenteel zijn de racefietsen ook meer in trek. Hij zei dat ik hem beter op marktplaats kan zetten oid, maar ik wil hem toch houden als reserve fiets. Was alleen erg benieuwd hoeveel ik terug zou kunnen krijgen.

Toen nog even over de MTB's gehad en Cube gaat nog steeds als een tierelier.. Ze zijn marktleider en de 2012 modellen zijn bijna uitverkocht :o .. Gaat nog spannend worden dus. pffff..
-weg-
pi_109702525
Ik heb vandaag een relatief goedkope MTB-navigatie zien te scoren op marktplaats.

Zo heel lang woon, en mountainbike, ik nog niet in Apeldoorn. Dit lijkt me dus een mooie manier om een aantal nieuwe routes en leuke paadjes te ontdekken! Vooral in de Veluwe, want daar raak je zo verdwaald. :P Het apparaatje kan .gpx-bestanden lezen (zoals al die routes op mountainbikesites), maar ook een een route die je zelf hebt uitgestippeld via Google Maps.

Ik ben benieuwd. Hoop hem morgen te ontvangen.

  vrijdag 30 maart 2012 @ 19:29:52 #193
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109704696
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.

[..]

Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
Ik denk dat die met stalen veren is. Om je veerweg te checken kan je een tie-rap redelijk strak om je vorkpoot heen trekken (eindje netjes afknippen). De tie-rap moet niet uit zichzelf omlaag kunnen glijden, maar ook niet de vork tegen houden. Schuif die helemaal omlaag en ga op de fiets zitten. Stap dan zo rustig mogelijk af. De tie-rap moet dan ongeveer 20 mm zijn verschoven. Als het meer is: draai de preload naar min en als het meer is: draai em naar de plus. Onthoud (of schrijf op) hoeveel klikjes je 'em verstelt. Als het dan niet bevalt, kan je weer terug naar je originele setting.

De tie-rap kan je er gewoon omheen laten zitten, dan kan je ook zien of je ooit de volle 100 mm gebruikt. Zo niet: andere veren erin zetten (of waarschijnlijk gewoon een nieuwe vork kopen). Als je de tie-rap er ooit af wilt knippen, moet je wel even opletten dat je geen krassen maakt op de vorkpoot.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_109705907
Goede tip! ^O^
-weg-
pi_109726696
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
pi_109730078
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Zit er een zeem standaard in die broek dan?
Persoonlijk lijkt het me niet echt fijn. Ik vind zelf een strakke (wielren)broek gewoon fijn. Heb je gewoon fijne bewegingsvrijheid, en inderdaad niet dat er iets gaat schuren. Maar wat ik zei, dat is natuurlijk een persoonlijk iets ;).

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 18:27 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik heb vandaag een relatief goedkope MTB-navigatie zien te scoren op marktplaats.

Zo heel lang woon, en mountainbike, ik nog niet in Apeldoorn. Dit lijkt me dus een mooie manier om een aantal nieuwe routes en leuke paadjes te ontdekken! Vooral in de Veluwe, want daar raak je zo verdwaald. :P Het apparaatje kan .gpx-bestanden lezen (zoals al die routes op mountainbikesites), maar ook een een route die je zelf hebt uitgestippeld via Google Maps.

Ik ben benieuwd. Hoop hem morgen te ontvangen.

[ afbeelding ]
Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragen :)? En zit zoiets goed op je fiets bevestigd? Niet dat als je door het bos aan het raggen bent, dat hij er ineens afvalt :P

Vooral handig inderdaad dat je via Google Maps een route kan inplannen. Kan je toch beetje van tevoren wat plannen :P.
pi_109730519
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 14:33 schreef Jort227 het volgende:

[..]

Zit er een zeem standaard in die broek dan?
Persoonlijk lijkt het me niet echt fijn. Ik vind zelf een strakke (wielren)broek gewoon fijn. Heb je gewoon fijne bewegingsvrijheid, en inderdaad niet dat er iets gaat schuren. Maar wat ik zei, dat is natuurlijk een persoonlijk iets ;).

[..]

Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragen :)? En zit zoiets goed op je fiets bevestigd? Niet dat als je door het bos aan het raggen bent, dat hij er ineens afvalt :P

Vooral handig inderdaad dat je via Google Maps een route kan inplannen. Kan je toch beetje van tevoren wat plannen :P.
60 euro en hij is nog nieuw. :)

Je hebt een houdertje (waar hij stevig in te klikken is) die je met 2 tire-wraps aan je stuur kunt bevestigen. Ik heb hem nog niet gemonteerd, maar volgens moet dat verder geen problemen opleveren. Daarnaast zit er een soort afstandsbediening bij, zodat je tijdens het fietsen van scherm kunt veranderen zonder je handen van het stuur te halen.

Ik hoop hem volgende week eens goed te kunnen testen.

pi_109735741
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.

Ik ga mijn bidon trouwens inwisselen voor een drinkzak.
Lijkt me net iets fijner dan een bidon
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_109740211
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:22 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.

Ik ga mijn bidon trouwens inwisselen voor een drinkzak.
Lijkt me net iets fijner dan een bidon
hier ook, gewoon een paar oude broeken, en heb een speciale mtb driekwart van Enduro.. Zit prima, zelfs na 4 uur biken nog..

Had ook een drinkzak, maar gewoon een goedkope, zat dus niet echt comfortabel.. Heb nu gewoon steeds 2 bidon's mee.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 1 april 2012 @ 00:06:30 #200
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_109748260
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600

http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Ik doe niet anders. Mij krijg je echt niet in zo'n strakke wielrenbroek. Er zitten gewoon zakken in, ook wel praktisch. En je staat niet voor lul in de winkel of op het terras. Als je een goede hebt, schuurt het niet en kan je er prima de hele dag mee biken. Vaak beschermen ze ook beter als je op je plaat gaat.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')