Was ook maar een grapje.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:30 schreef Auti het volgende:
[..]
Nee het zijn gewoon veel mogelijkheden. Voor het geld van een Cube Reaction Pro kan je ook een hele berg onderdelen kopen om mijn Analog Disc 2011 te upgraden. Maar als ik een hele XT groep wil hebben + andere remmen + een andere vork dan kan ik net zo goed een nieuwe fiets kopen.
Ach, die ene 5 minuten maak ik me niet druk omquote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom gaan lopen kloten met een plaksetje als vervangen sneller en makkelijker is?
			
			
			
			Dat is idd een beter idee, daar had ik nog niet aan gedacht.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:22 schreef kanovinnie het volgende:
Banden plakken? Koop een klein zadeltasje en gooi daar een reserveband in en een multitool. Wat bandenlichters en een paar euro en je bent er klaar voor.
Dat leek mij voor de buitenband beter.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:52 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Of gewoon een plaksetje.![]()
Maar waarom in vredesnaam het wiel omhoog houden?![]()
* tomaat52 deed regelmatig blijkbaar iets helemaal verkeerd.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Wil je nog meer toeval?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 17:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daar heb ik ook aan zitten denken, om mijn Analog te upgraden met XT spul, om vervolgens ook tot de conclusie te zijn gekomen dat ik dan idd beter een geheel nieuwe fiets te gaan kopen, ook nog eens een Reaction.
Hoe toevallig![]()
Great minds think alike zullen we maar zeggen
			
			
			
			quote:Op woensdag 28 maart 2012 08:54 schreef Auti het volgende:
[..]
Wil je nog meer toeval?Gisteren was ik ook mijn dealer (afspraak maken voor servicebeurt) en heb ik ook even staan kwijlen bij de fiets die ik op het oog heb.
![]()
Ik zit nu te twijfelen tussen de Reaction Pro (teamline kleuren) welke eigenlijk helemaal aan mijn eisen voldoet, of de Reaction GTC Pro.. die is 100 euro duurder maar heeft een carbon frame.
Veel lichter is hij niet, 200 gram ofzoMaarja, carbon is dan weer zo'n hebbedingetje iets.
Ik weet niet of het nu zozeer een veel betere fiets zou zijn, en ik vind teamline kleuren veel mooier.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Nou.. haha, zal je dus zien dat we beide eind mei op een GTC Pro rijdenquote:Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef StateOfMind het volgende:
Heb net de fiets opgehaald en heb (uiteraard) weer even staan te kwijlen.
Ik twijfel nu hevig tussen de Cube Reaction Race, welke volledig XT is afgemonteerd (voor en achter derailleur, shifters, crankstel en discbrakes) en de Cube Reaction GTC Pro, welke is afgemonteerd met een mengelmoes van XT, SLX, FD (??). Tevens is deze van carbon en zijn de kabels IN het frame verwerkt.
De GTC Pro vind ik erg mooi, maar de Reaction race is op papier de betere fiets. Ik neig toch naar de Reaction Race.
Beide fietsen zijn even duur (1599 euro).
Eind mei is sowieso een van beide voor mij
			
			
			
			Die bestaan zeker. Gewoon een sportbril op sterkte. Oakley heeft ze bijvoorbeeld, maar afhankelijk van je sterkte kan dat wel een dure grap worden. Wordt denk ik ook niet vergoed. Maar er bestaan ook sportbrillen waar je een extra bril (op sterkte) in vastklikt. De Adidas Evil Eye heeft dat bijvoorbeeld. Dat is een goedkopere oplossing, vooral als de sterkte van je oog nog verandert. Of daglenzen kopen en een gewone fietsbril opzetten.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:58 schreef Jort227 het volgende:
Gisteravond heerlijk gefietst. Lekker met zonsondergang door een landelijke omgeving. Hoe mooi wil je het hebben.
Ik merkte wel dat ik - zeker in het schemer - veel minder goed zag. Normaal heb ik altijd een bril op, en zonder bril is alles toch net iets minder scherp. Niet zo zeer dat ik niks zag, maar het maakte het toch net iets lastiger om gaten ed. te spotten.
Weet iemand of er ook fietsbrillen zijn op sterkte? En is dit een hele dure grap, of valt dat wel mee (wordt zoiets vergoed?)
			
			
			
			Weet wel, dat een fiets op papier wel béter kan zijn, maar misschien wel minder passend is bij jou rijstijl/gebruik. Iets 'kleins' als carbon, kan wel een behoorlijk verschil maken. Misschien dat die 'mindere' fiets wel beter bij je past, en je daar meer plezier uit kan halen. Dat kun je natuurlijk alleen maar te weten komen door ze uit te testen, en als je 1600 euro op tafel zou een LBS je de mogelijkheid moeten geven dat te bekijken.quote:Op woensdag 28 maart 2012 16:42 schreef StateOfMind het volgende:
De GTC Pro vind ik erg mooi, maar de Reaction race is op papier de betere fiets. Ik neig toch naar de Reaction Race.
			
			
			
			Wat is een LBS?quote:Op woensdag 28 maart 2012 19:45 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Weet wel, dat een fiets op papier wel béter kan zijn, maar misschien wel minder passend is bij jou rijstijl/gebruik. Iets 'kleins' als carbon, kan wel een behoorlijk verschil maken. Misschien dat die 'mindere' fiets wel beter bij je past, en je daar meer plezier uit kan halen. Dat kun je natuurlijk alleen maar te weten komen door ze uit te testen, en als je 1600 euro op tafel zou een LBS je de mogelijkheid moeten geven dat te bekijken.
Mijn Cube Reaction K24 heeft Sram X9 shifters, en hoewel gelijkwaardig aan XT, had ik achteraf gezien liever die XT versie gehad (die schakelen met een andere techniek namelijk, details, details.. evengoed een heerlijke fiets). Noem maar iets! Had net zo goed andersom kunnen zijn, ligt ook aan het modeljaar etc.
			
			
			
			Ah okee.quote:
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Dat komt wel goedquote:Op donderdag 29 maart 2012 00:10 schreef wormtrein het volgende:
Heb ook best een stukkie gereden om bij een geschikte dealer te komen, je kunt het niet echt meer een LBS noemen in dit geval
Ik ben benieuwd wat het gaat worden! En niet vergeten om hem van jetje te geven als je 'm eenmaal hebt hè, zo'n fiets is er niet alleen maar om van te kwijlen
			
			
			
			
			
			
			
			Waar moet ik opletten bij de voorvork?quote:Op maandag 26 maart 2012 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shimano
Wat is de reden dat je geen tweedehands wilt? Er zijn zat fietsen die maar een jaartje gebruikt zijn en nauwelijks km's gemaakt hebben. Vergeet je ook niet naar de voorvork te kijken?
			
			
			
			Laat ZOOM links liggen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:41 schreef Nober het volgende:
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.
[..]
Waar moet ik opletten bij de voorvork?
			
			
			
			Ik heb nog geen andere fiets gekocht hoor, de huidige heb ik pas 4-5 weken, en daar blijf ik sowieso de komende 2 maanden nog op rijden (tot aan het vakantiegeldquote:Op donderdag 29 maart 2012 15:13 schreef the85mc het volgende:
Je hebt snel een nieuwe fiets gekocht StateOfMind, je had een paar maanden/weken toch ook al een nieuwe?
Waarom zo snel een andere? beviel die andere niet meer? Is dit nu wel precies wat je zoekt? Of ga je met een maand weer een nieuwere/betere kopen
			
			
			
			Suntour heb ook wat mindere verhalen gelezen op internet.quote:
			
			
			
			Klopt en klopt.quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Suntour heb ook wat mindere verhalen gelezen op internet.
Rockshox is men overal wel lovend over iig.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:40 schreef StateOfMind het volgende:
Nu het toch over voorvorken gaat: op mijn Rockshox zit op de linkerpoot een draaiknop met het opschrift 'preload' en een + en een -
Waar is dat voor eigenlijk?
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Oh, dat heb ik soms ook. Dan is er geen beweging in te krijgen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:56 schreef StateOfMind het volgende:
Als ik aan dat plastic knopje probeer te draaien, zit er maar een fractie van een mm beweging in. Verder voel ik veel weerstand en ik durf eigenlijk niet al te veel kracht te zetten. Ik zal straks het boekje van de vork er even bij pakken.
Het boekje is puur een installatiehandleiding, staat verder niks in.
			
			
			
			Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:41 schreef Nober het volgende:
Heb op mijn dagelijks fiets Deore XT zitten, op de voorvork staat verder niets vermeld. Op mijn MTB zit Manitou Magnum voorvork, werkt nog prima na 12 jaar.
[..]
Waar moet ik opletten bij de voorvork?
			
			
			
			Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:43 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
+ en - staan voor de hardheid. Draai er maar eens aan.
			
			
			
			Wat ga je ermee doen en wat is je budget? Wil je luchtvering (licht en makkelijk in te stellen voor je gewicht) of stalen veren (zwaarder, wel soepeler en vaak minder onderhoud)? Hij moet in ieder geval lekker stijf zijn in lengte- en dwarsrichting. Let ook even op welke remmen dat je hebt (schijfremmen (IS of postmount) of velgremmen). Naaf is ook belangrijk: gewone quickrelease (9 mm), Maxal Maxle, 20 mm of QR15 (15 mm quickrelease). Kies dus wel de vork met de goede uitvalpats.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat je een goede hebt. Niet de allergoedkoopste.
			
			
			
			quote:
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.quote:Op donderdag 29 maart 2012 22:47 schreef FHR het volgende:
[..]
Het is niet de hardheid. Het is een voorspanning op de veer. Als je op de fiets gaat zitten, moet je voorvork ongeveer 20% inveren. Dat is om er voor te zorgen dat 'ie ook kan uitveren bij een kuil. Als je te licht bent, kan je een beetje preload erop draaien om aan die 20% te komen. Hangt dus af van de veerstijfheid en je gewicht.
De stijfheid van de veer is belangrijk voor hoe ver de vork in veert (d'uh). Dit ligt aan je gewicht, geometrie van je fiets en rijstijl. Bij een luchtvork kan je makkelijk experimenteren (gewoon verder oppompen), bij een vork met stalen veer, zal je de veer moeten vervangen.
De veer is ongeveer linear, dus preload verandert niet veel aan de stijfheid van de veer. Dus iedere centimeter verder duwen kost net zoveel als de centimeter daarvoor (bij elkaar wordt het wel meer, maar ieder stapje is gelijk).
Er bestaan ook progressieve veren (lucht is progressief en soms veren voor achtervering ook). Daarbij wordt het, per stukje, relatief steeds moeilijker om de veer in te duwen. Dat is handig: eerst is de veer "slap" voor kleine hobbels en hij wordt steeds stijver zodat je geen "bottom out" hebt bij grote klappen. Bij een dergelijke veer heeft preload inderdaad wel invloed op de stijfheid (omdat je het slappe stukje dan al indraait).
Rebound instelling is om te zorgen dat de vork niet te snel uit veert. Dit is afhankelijk van je gewicht en veerstijfheid. Als de vork te snel uitveert, gaat 'ie bokken: je krijgt telkens een klap na nadat je uit een kuil komt bijvoorbeeld. Als de rebound te snel is, kan de vork niet goed op snel opéénvolgende hobbels reageren. De vork blijft dan ingeveerd en komt niet snel genoeg in z'n neutrale stand.
En dan heb je nog de compressie demping. Die is vaak apart in te stellen voor lage snelheid en hoge snelheid. De lage snelheid is om inveren ten gevolge van het trappen, gewichtsverplaatsingen en remmen een beetje tegen te gaan. De hoge snelheid demping is voor hobbels. Dit is allemaal afhankelijk van je veerstijfheid, gewicht, rijstijl maar ook van de ondergrond.
			
			
			
			
			
			
			
			Die heb ik ook, alleen nog niet begonnen met goed afstellen van die dingenquote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.
[..]
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Ik denk dat die met stalen veren is. Om je veerweg te checken kan je een tie-rap redelijk strak om je vorkpoot heen trekken (eindje netjes afknippen). De tie-rap moet niet uit zichzelf omlaag kunnen glijden, maar ook niet de vork tegen houden. Schuif die helemaal omlaag en ga op de fiets zitten. Stap dan zo rustig mogelijk af. De tie-rap moet dan ongeveer 20 mm zijn verschoven. Als het meer is: draai de preload naar min en als het meer is: draai em naar de plus. Onthoud (of schrijf op) hoeveel klikjes je 'em verstelt. Als het dan niet bevalt, kan je weer terug naar je originele setting.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets heb ik, alleen heb ik dan op de linkerpoot nog een lockout zitten die ik via het stuur vast-los kan zetten.
[..]
Ik heb een Rock Shox XC 28 TK met 100mm veerweg. Geen idee of dit met lucht of met stalen veren is.
Maar ik laat hem wel staan zoals ie standaard is, hij veert zo goed in het bos met alle hobbels en kuilen.
			
			
			
			
			
			
			
			Zit er een zeem standaard in die broek dan?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragenquote:Op vrijdag 30 maart 2012 18:27 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik heb vandaag een relatief goedkope MTB-navigatie zien te scoren op marktplaats.
Zo heel lang woon, en mountainbike, ik nog niet in Apeldoorn. Dit lijkt me dus een mooie manier om een aantal nieuwe routes en leuke paadjes te ontdekken! Vooral in de Veluwe, want daar raak je zo verdwaald.Het apparaatje kan .gpx-bestanden lezen (zoals al die routes op mountainbikesites), maar ook een een route die je zelf hebt uitgestippeld via Google Maps.
Ik ben benieuwd. Hoop hem morgen te ontvangen.
[ afbeelding ]
			
			
			
			60 euro en hij is nog nieuw.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:33 schreef Jort227 het volgende:
[..]
Zit er een zeem standaard in die broek dan?
Persoonlijk lijkt het me niet echt fijn. Ik vind zelf een strakke (wielren)broek gewoon fijn. Heb je gewoon fijne bewegingsvrijheid, en inderdaad niet dat er iets gaat schuren. Maar wat ik zei, dat is natuurlijk een persoonlijk iets.
[..]
Hmm, dat is wel heel handig ja. Hoeveel heb je ervoor betaald als ik mag vragen? En zit zoiets goed op je fiets bevestigd? Niet dat als je door het bos aan het raggen bent, dat hij er ineens afvalt
Vooral handig inderdaad dat je via Google Maps een route kan inplannen. Kan je toch beetje van tevoren wat plannen.
			
			
			
			ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
			
			
			
			hier ook, gewoon een paar oude broeken, en heb een speciale mtb driekwart van Enduro.. Zit prima, zelfs na 4 uur biken nog..quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:22 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
ik zelf heb een losse broek. Schuurt niks en zit helemaal goed voor mij.
Ik ga mijn bidon trouwens inwisselen voor een drinkzak.
Lijkt me net iets fijner dan een bidon
			
			
			
			Ik doe niet anders. Mij krijg je echt niet in zo'n strakke wielrenbroek. Er zitten gewoon zakken in, ook wel praktisch. En je staat niet voor lul in de winkel of op het terras. Als je een goede hebt, schuurt het niet en kan je er prima de hele dag mee biken. Vaak beschermen ze ook beter als je op je plaat gaat.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:21 schreef Stansfield het volgende:
Wat vinden jullie trouwens van een korte broek om te mountainbiken. Natuurlijk wel met zeem, maar werkt dat een beetje of gaat dat toch scheuren na een tijdje?
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/036495515600
http://www.vaude.com/epag(...)roducts/039303055600
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |