quote:
Op zaterdag 24 maart 2012 00:29 schreef Life2.0 het volgende:Ik heb ook een ss voor in de stad/cafe ed, zelfs voor mountainbiken dacht ik er aan, maar dan mis ik buiten de paden wel de versnellingen
En ja het is echt een build to last idee

Dat is dan wel weer een nadeel: harder dan 30 kan ik niet, en zachter dan 20 ook niet echt

Maarja, dat is ook wel weer de charme, het aanzetten, hopen dat je een bult op komt, en gewoon vollebak doorstampen.
quote:
Op zaterdag 24 maart 2012 00:19 schreef Gemini99 het volgende:Kan iemand mij helpen? ik heb begin dit jaar een mountainbike aangeschaft alleen is de zadel-stuur afstand verhouding net niet goed voor mij. Tijdens het rijden krijg ik dan ook af en toe last van mijn rug en ik merk, dat als ik rechtop zit, ik maar met 2 vingers bij t stuur kan. Ik ben van plan een nieuwe stuurpen te kopen zodat het stuur een heel stuk dichterbij komt. Heeft er iemand nog tips of weet waar ik precies zon ding kan aanschaffen?
Extra info; 16 jaar, 1.70m, rij op een goedkope fiets, doe t als hobby en niet intensief. Merk Mongoose (ja tis een B merk maar ik heb niet veel geld te besteden...)
Alvast bedankt!
Mongoose is (voor zover ik weet) zeker geen B-merk, enkel wat onbekender.
Voor stuurpennen, sturen etc. kun je bij heel veel winkels terecht. Een is hier al genoemd, maar ook
http://www.chainreactioncycles.com, en een grote zwik aan andere duitse en engelse winkels verkopen dit. Nederlandse webshops zijn vaak ietsje duurder (maar lang niet altijd!).
Waar je bij een stuurpen goed op moet letten zijn de maten. Er zit namelijk verschil in de diameter van het stuur (25.4mm of 31.6mm (meen ik, zoiets was het)), en in de diameter van de vorkbuis (de buis aan je vork die door het frame steekt). Je hebt in vorkbuizen namelijk redelijk wat verschillende diameters (ik weet ze zo niet allemaal), maar onder ander 1", 1 1/8", (1 1/5") etc.
Als je de goede maten hebt, ben je al een heel eind, maar dan moet je nog de juiste lengte en rise vinden. Je kan, om je stuur dichter bij te halen, een kortere stuurpen halen, maar je kan er ook een met wat rise (naast evt. wat korter) kopen, zodat je wat hoger zit (en dus minder gestrekt).
Mocht een andere stuurpen niet voldoende helpen, kun je ook nog kijken naar een ander stuur, met wat rise en/of backsweep (het stuur maakt dan een lichte buiging naar achter, zodat je handvatten dichterbij komen).