Bron: http://www.deredactie.be/(...)10_Homohuwelijk_Pausquote:"Homohuwelijk brengt enorme kosten"
De paus heeft in een toespraak het homohuwelijk verworpen en zegt ook dat samenwonen voor het huwelijk "bijzonder zondig" is. "Kuisheid moet opnieuw worden gewaardeerd en aangeleerd aan de jeugd."
De standpunten van de paus zijn niet nieuw, maar hij herhaalt ze in een toespraak voor Amerikaanse bisschoppen. Hij "waarschuwt" hen voor het homohuwelijk.
Het debat rond huwelijken tussen koppels van hetzelfde geslacht is in de VS opnieuw opgelaaid, omdat het een verkiezingsjaar is en omdat het homohuwelijk recent werd toegelaten in de staten Washington en Maryland.
"Ik wil waarschuwen voor de machtige politieke en culturele stromingen die de legale definitie van het huwelijk uithollen", zei de paus in zijn toespraak. De paus vraagt de bisschoppen om "alles te doen om het traditionele huwelijk te verdedigen tegen elke mogelijke verkeerde interpretatie van zijn natuur".
"Katholieken moeten dringend de waarde van kuisheid opnieuw ontdekken", zegt de paus ook. "Die waarde is onterecht het voorwerp geworden van ridiculisering."
"Mijn uitspraken klinken misschien anachronistisch of tegencultureeel. Maar jonge mensen moeten de waarden van de kerk in alle integriteit opnieuw ontdekken en aangeleerd krijgen. Ze moeten de waarden vertegenwoordigd zien door echte getrouwde koppels, overtuigende getuigen van de waarheid", sprak hij.
Ook noemde de paus seks en/of samenwonen voor het huwelijk "bijzonder zondig". "Dat ondergraaft de stabiliteit van de maatschappij." "Dat de waardering voor het traditionele huwelijk is verslapt, heeft geleid tot ernstige sociale problemen en enorme menselijke en economische kosten."
Ik zie hem nergens deze bewering doen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:17 schreef QBay het volgende:
Lekker jonge jongetjes in de kont neuken mag wel? Dat kost geen geld zeker?
Omdat de kerk dat doet... kinderen verkrachten.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:19 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik zie hem nergens deze bewering doen.
Inhoudelijk ben ik het 100% eens met de paus, uiter-aard.²
De kerk is slechts een gebouw, als jij gelooft dat een gebouw kinderen kan aantasten in hun eer moet ons gesprek hier eindigen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:20 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Omdat de kerk dat doet... kinderen verkrachten.
En op termijn wellicht nog wel duurder daar zij in staat zijn kinderen te verwekken bij elkander. Maar dit zijn juist geneugtes.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:17 schreef nosmo_king het volgende:
een heterohuwelijk is ook duur, hoor
Volgens mij is het prijskaartje van een heterohuwelijk even duur, zo niet duurder dan dat van een homohuwelijk. Uit cijfers blijkt namelijk dat hetero's vaker scheiden. Niet zelden zijn er ook nog kinderen in het spel. En er gaan ongetwijfeld flinke kosten gepaard met bezoekregelingen, het vervoeren van kinderen, enzovoort. Nog los van de emotionele schade die dergelijke scheidingen aanrichten.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:17 schreef nosmo_king het volgende:
een heterohuwelijk is ook duur, hoor
Gewoon de kerk en het huwelijk afschaffen. Opgelost.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:23 schreef Nobu het volgende:
Het huwelijk is ook een kerkelijk instituut. Dat wij tegenwoordig net doen alsof dat niet zo is betekent nog niet dat de paus ongelijk heeft.
Ik denk de slechte nachtrust van de paus en zijn handlangers bij de gedachte aan trouwende homo's.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waar de paus op doelt met zijn "kosten", blijkt dan ook nergens.
Precies, het huwelijk is een religieus instituut. Als homo's daar zoveel waarde aan het hechten zouden ze in de first place al geen homo zijn geweest.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:23 schreef Nobu het volgende:
Het huwelijk is ook een kerkelijk instituut. Dat wij tegenwoordig net doen alsof dat niet zo is betekent nog niet dat de paus ongelijk heeft.
Omdat ondanks dat wij hem (terecht) onzinnig vinden, er nog hele volksstammen zijn op de wereld die braaf naar hem luisterenquote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:26 schreef nosmo_king het volgende:
okee...conclusie: homo- en heterohuwelijk is even duur....
lekker belangrijk trouwens, waarom ben ik er over begonnen???
Fout. Het huwelijk is GEEN kerkelijk instituut. Vormen van het huwelijk bestonden allang, voordat gelovigen ermee aan de haal gingen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:23 schreef Nobu het volgende:
Onzin, in bijna alle culturen is er sprake van een procedure waarin partners een vaste verbintenis aangaan, niet altijd gelieerd aan de religie binnen die cultuur. Dat de RK kerk een paar eeuwen er in is geslaagd om naast de geestelijke ook de wereldlijke macht te houden (en te verdedigen met een gedrag dat zelfs voor die tijden soms ongekend sadistisch was), en daardoor een enkel huwelijk zowel religieuze als maatschappelijke status te verlenen, maakt nog niet het huwelijk een katholiek feestje.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:23 schreef Nobu het volgende:
de kerk kan ook figuurlijk worden gebruikquote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:22 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
De kerk is slechts een gebouw, als jij gelooft dat een gebouw kinderen kan aantasten in hun eer moet ons gesprek hier eindigen.²
Het huwelijk is geen religieus instituut en bestaat al lang voor zelfs lang voor het ontstaan van de indusbeschaving (3000 jaar voor huidige jaartelling). Het zou anders zijn als het ging of een kerkelijk huwelijk. Niemand dwingt kerkelijke instanties om homohuwelijken te voltrekken.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:28 schreef BansheeBoy het volgende:
religieus instituut als het huwelijk.
Dan schrijf je de Kerk.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:31 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
de kerk kan ook figuurlijk worden gebruik
Kerkelijk of religieus ?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:23 schreef Nobu het volgende:
Het huwelijk is waarschijnlijk uitgevonden door koningen e.d. om hun geld en macht binnen de famillie te houden. Daarom moesten vrouwen als maagd het huwelijk in om te garanderen dat het kind "echt" was zodat de juiste persoon het geld en de macht kreeg.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Fout. Het huwelijk is GEEN kerkelijk instituut. Vormen van het huwelijk bestonden allang, voordat gelovigen ermee aan de haal gingen.
Je kunt hooguit een onderscheid aanbrengen tussen het formele (wettelijke) burgerlijk huwelijk en het kerkelijk huwelijk. Waarbij de laatste geen enkele rechtsgeldigheid heeft en waarbij men in de kerk ook vooral zelf moet weten aan welke definities zo'n huwelijk dient te voldoen.
Een simpele ja-nee-vraag voor jou: Mag een ongelovige man van jou trouwen met een ongelovige vrouw, waarbij ze alleen een burgerlijk huwelijk afsluiten?
Als je antwoord JA is, erken je dat het burgerlijk huwelijk wettig is en het kerkelijk huwelijk verder geen enkele betekenis heeft.
Als je antwoord NEE is, ben je aan het discrimineren.
ja want anders snap je het nietquote:
Dan nog, durf je te beweren dat de Kerk kindermisbruik propageert?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:31 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
de kerk kan ook figuurlijk worden gebruik
Nee hoor, vrouwen voor de koning werden gewoon apart gezet van de rest van de maatschappij. Zoiets als een harem. En in Egypte trouwden de zonen van de Farao met zijn dochters. (Broer/zus) Dan had je geen probleem met de troonsopvolging.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het huwelijk is waarschijnlijk uitgevonden door koningen e.d. om hun geld en macht binnen de famillie te houden. Daarom moesten vrouwen als maagd het huwelijk in om te garanderen dat het kind "echt" was zodat de juiste persoon het geld en de macht kreeg.
Kerkelijk verwijst niet per definitie naar het christendom, maar als je dat onderscheid wilt maken religieusquote:
Het huwelijk zoals wij dat kennen, met de huidige voorwaarden, is wel degelijk het product van het christendom. Ook het burgerlijk huwelijk. Dat er vergelijkbare vormen bestaan en/of bestonden doet daar niets aan af.quote:Besef dat het concept "huwelijk" aanzienlijk ouder is dan het Christen- en Jodendom. De Egyptenaren kenden het al. Dus "kerkelijk" is het sowieso niet.
Religieus ? Tsja. Of het allereerste huwelijk ooit een religieuze ceremonie of een zakelijk contract om een vrouw te kopen was zullen we nooit weten. Maar zelfs als het religieus was was dat niet een religie die nu nog aangehangen wordt.
Ofwel: als men er op staat het huwelijk als iets "religieus" te definieren mag iedere religie zelf bepalen wat ze daar onder verstaan. Geen enkele nog bestaande religie heeft meer recht om het huwelijk te "claimen" dan een andere.
En tadaa: er zijn religies die het homohuwelijk geldig vinden. Probleem opgelost.
nee wel accepteert.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:36 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dan nog, durf je te beweren dat de Kerk kindermisbruik propageert?²
Ja, duh! De Nederlandse democratie is in Nederland uitgevonden.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:38 schreef Nobu het volgende:
[..]
Kerkelijk verwijst niet per definitie naar het christendom, maar als je dat onderscheid wilt maken religieus
[..]
Het huwelijk zoals wij dat kennen, met de huidige voorwaarden, is wel degelijk het product van het christendom. Ook het burgerlijk huwelijk. Dat er vergelijkbare vormen bestaan en/of bestonden doet daar niets aan af.
Onjuist. Nauwkeuriger is dat de Rooms Katholieke definitie van het huwelijk veel invloed heeft gehad op de wettelijke definitie van het huwelijk - wat niet verwonderlijk is aangezien de RK kerk eeuwenlang de facto de wetgever was.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:38 schreef Nobu het volgende:
Het huwelijk zoals wij dat kennen, met de huidige voorwaarden, is wel degelijk het product van het christendom. Ook het burgerlijk huwelijk. Dat er vergelijkbare vormen bestaan en/of bestonden doet daar niets aan af.
quote:RIJSWIJK - Tussen de 10.000 en 20.000 kinderen zijn tussen 1945 en 1985 misbruikt in katholieke instellingen.
quote:AMSTERDAM - De rooms-katholieke kerk frustreert onderzoeken naar seksueel misbruik. Bisdommen en congregaties schuiven hun verantwoordelijkheid af, stelt de Koepel Landelijk Overleg Kerkelijk Kindermisbruik (Klokk) dinsdag in het AD.
Gelukkig zijn er ook vele uitschrijvingen.quote:NIJMEGEN - Door de verhalen over het seksueel misbruik binnen katholieke instellingen hebben een kwart meer katholieken zich in 2010 uitgeschreven bij de Rooms-Katholieke Kerk dan het jaar daarvoor.
dat dan weer wel..quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Omdat ondanks dat wij hem (terecht) onzinnig vinden, er nog hele volksstammen zijn op de wereld die braaf naar hem luisteren
nahh denk t niet, hij reageert altijd zo.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:45 schreef gastwatdefok het volgende:
BansheeBoy is lekker aanet trollen hoor
Katholieken kennen twee wetten, de een die voor iedereen geldt, de ander die alleen voor katholieken geldt. Je kan als niet-katholiek geen geldig katholiek huwelijk sluiten (behalve dan als je partner weer katholiek is). Dat is al zo sinds de code Napoleon. (Waar de verplichte aanwezigheid van een geestelijke vervangen is door een ambtenaar.)quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:44 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Onjuist. Nauwkeuriger is dat de Rooms Katholieke definitie van het huwelijk veel invloed heeft gehad op de wettelijke definitie van het huwelijk - wat niet verwonderlijk is aangezien de RK kerk eeuwenlang de facto de wetgever was.
We zijn hier echter al eeuwen van afgeweken. Moslims, atheisten, protestanten en Hindoes mogen bijvoorbeeld voor de wet ook trouwen - terwijl dat van de Katholieken niet mocht. Negers en blanken mogen met elkaar trouwen, wat de kerk eeuwenlang verbood. Echtscheiding is toegestaan. Enz. Enz.
Het huidige burgerlijk huwelijk is dus idd geïnspireerd geweest door de christelijke leer - maar niet meer dan geïnspireerd. Net zoals er ook redelijk wat Keltische elementen in de ceremonie zitten
Tja, in mijn ogen is het huwelijk nog altijd religieus genoeg om de paus het recht te geven om te klagen over zaken als het homohuwelijk. Doen alsof de paus zich met zaken bemoeit die hem niets aangaan is in mijn ogen niet juist. Dat wij vervolgens niets met zijn commentaar doen is dan jammer voor hem natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:44 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Onjuist. Nauwkeuriger is dat de Rooms Katholieke definitie van het huwelijk veel invloed heeft gehad op de wettelijke definitie van het huwelijk - wat niet verwonderlijk is aangezien de RK kerk eeuwenlang de facto de wetgever was.
We zijn hier echter al eeuwen van afgeweken. Moslims, atheisten, protestanten en Hindoes mogen bijvoorbeeld voor de wet ook trouwen - terwijl dat van de Katholieken niet mocht. Negers en blanken mogen met elkaar trouwen, wat de kerk eeuwenlang verbood. Echtscheiding is toegestaan. Enz. Enz.
Het huidige burgerlijk huwelijk is dus idd geïnspireerd geweest door de christelijke leer - maar niet meer dan geïnspireerd. Net zoals er ook redelijk wat Keltische elementen in de ceremonie zitten
Alhoewel het wel hét doel is van religie, bemoeien met privé zaken die niemand iets aangaan behalve de mensen zelf.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:54 schreef Nobu het volgende:
[..]
Tja, in mijn ogen is het huwelijk nog altijd religieus genoeg om de paus het recht te geven om te klagen over zaken als het homohuwelijk. Doen alsof de paus zich met zaken bemoeit die hem niets aangaan is in mijn ogen niet juist. Dat wij vervolgens niets met zijn commentaar doen is dan jammer voor hem natuurlijk.
Misschien moet je eens in de spiegel kijken, ongelovige, jij brengt jouw opvatting alsof het de waarheid is, zoals hier:quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:15 schreef Elfletterig het volgende:
Wat ik ook steeds vaker signaleer - en het begint een beetje eng te worden - is dat gelovigen hun opvattingen als waarheid presenteren
Als alle mensen homo's waren, dan zou de mensheid zichzelf uitroeien, dit toont al aan dat het niet natuurlijk is.quote:sprookjesboeken als de Bijbel of Koran is neergepend?
Ga ik op deze troll in? Ik ga er over nadenken terwijl ik even naar de supermarkt ga voor wat eten.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:01 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
Als alle mensen homo's waren, dan zou de mensheid zichzelf uitroeien, dit toont al aan dat het niet natuurlijk is.
Dit is de waarheid, jij bent degene die in sprookjes gelooft.
Not sure if trolling, or just brainwashed by holy book.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:01 schreef Billy-jazz het volgende:
[..]
Misschien moet je eens in de spiegel kijken, ongelovige, jij brengt jouw opvatting alsof het de waarheid is, zoals hier:
[..]
Als alle mensen homo's waren, dan zou de mensheid zichzelf uitroeien, dit toont al aan dat het niet natuurlijk is.
Dit is de waarheid, jij bent degene die in sprookjes gelooft.
mmh ik denk dat het nogal zinloos is.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ga ik op deze troll in? Ik ga er over nadenken terwijl ik even naar de supermarkt ga voor wat eten.
Kom er zo op terug.
"I swear I have no idea how I got pregnant! it just happened out of nowhere!"quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:04 schreef Re het volgende:
gelukkig is het aantal tienermoeders enorm in de VS, vele meiden hadden daarnaast een abstinence vow
Jij gelooft dat een tovenaar die in de wolken woont de wereld heeft gemaakt. Alles wat jij zegt is daardoor niet serieus te nemen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:19 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik zie hem nergens deze bewering doen.
Inhoudelijk ben ik het 100% eens met de paus, uiter-aard.²
Ik zal je ff uit de droom helpen. Het huwelijk is uitgevonden tijdens de Neolithische revolutie. De neolithische revolutie was de eerste landbouwrevolutie en vormde de overgang van een samenleving van jager-verzamelaars met een rondtrekkend bestaan naar een samenleving van mensen die in nederzettingen woonden. Bezittingen werden in die nederzettingen steeds belangrijker als symbool van status en macht en het huwelijk was een manier voor een man om een vrouw te bezitten en het voortbestaan van de bloedlijn te garanderen. Pas vele eeuwen later werd het huwelijk door een stel achterlijke gelovigen gekaapt voor hun eigen doeleinden.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:25 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Precies, het huwelijk is een religieus instituut.
Is dat zijn excuus om niet met z'n vriendje te trouwen?quote:Paus: "Homohuwelijk brengt enorme kosten"
quote:I'm not a bad man. I don't drink or dance or swear. I've done everything the Bible says, even the stuff that contradicts the other stuff! I've even kept kosher, just to stay on the safe side.
En wat "GELOOF" jij?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:49 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Jij gelooft dat een tovenaar die in de wolken woont de wereld heeft gemaakt. Alles wat jij zegt is daardoor niet serieus te nemen.
Klopt, want dat is natuurlijk precies hetzelfde. Of bijvoorbeeld een BSB die met een mens zou willen trouwen, moeten we ook niet willen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:45 schreef BansheeBoy het volgende:
Het is wachten dat de zgn. rationalisten er geen probleem in zien dat een mens, man of vrouw, eeuwige trouw zweert aan een kat of marmot.²
Maak je geen illusies, ik ben reeds voorzien van een verse girl.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:51 schreef Harlon het volgende:
[..]
Klopt, want dat is natuurlijk precies hetzelfde. Of bijvoorbeeld een BSB die met een mens zou willen trouwen, moeten we ook niet willen.
Waarom zou je het dan willen?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
Een huwelijk is nu juridisch van aard.
Inderdaad..[/quote]..zalig zijn (zij) de simpelen van geest.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:25 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Precies, het huwelijk is een religieus instituut. Als homo's daar zoveel waarde aan het hechten zouden ze in de first place al geen homo zijn geweest.
Een beetje paradoxaal als je het aan mij vraag en zalig zijn de simpelen van geest.²
Ja vooral de huwelijksmoraal, want geestelijken mogen niet trouwen. Prima idee.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Als de Katholieke kerk nu eens een goed voorbeeld zou geven wat moraal aangaat.
Als iemand dat zou willen doen, ik zie er geen probleem in.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:45 schreef BansheeBoy het volgende:
Het is wachten dat de zgn. rationalisten er geen probleem in zien dat een mens, man of vrouw, eeuwige trouw zweert aan een kat of marmot.²
En sex met misdinaartjes, geld witwassen voor de maffia, condoom gebruik tegenspreken terwijl men weet dat het HIV verspreid.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 19:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ja vooral de huwelijksmoraal, want geestelijken mogen niet trouwen. Prima idee.
Het burgerlijk huwelijk wel. Dat is het van oorsprong natuurlijk ook. Gewoon een contract tussen 2 partijen om de boedel en de verantwoordelijkheden te scheiden.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 16:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
Een huwelijk is nu juridisch van aard.
Zaken als erfrecht enzo goed en snel, eenvoudig te regelen.quote:
Overduidelijk propaganda van de atheisten.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En sex met misdinaartjes, geld witwassen voor de maffia, condoom gebruik tegenspreken terwijl men weet dat het HIV verspreid.
Tja, maar jij zal het wel weer onzin vinden
Normaal zijn is overrated.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het burgerlijk huwelijk wel. Dat is het van oorsprong natuurlijk ook. Gewoon een contract tussen 2 partijen om de boedel en de verantwoordelijkheden te scheiden.
Het kerkelijk huwelijk is heel wat anders. Dat is meer een sprituele band. Ik snap daarom niet helemaal waarom de paus zich druk maakt over het homohuwelijk, aangezien hij het katholieke huwelijk gewoon kan afsluiten voor partners van hetzelfde geslacht. Wat de staat voor contracten faciliteert tussen mensen is zijn zaak eigenlijk niet.
Verder ben ik het er niet mee eens dat homoseksualiteit net zo normaal zou zijn als heteroseksualiteit. Dat is een dogma van de progressieve kerk, dat gewoon niet klopt. Dat is trouwens op zich nog geen waardeoordeel hierover. Maar de normale manier is mannetje-vrouwtje.
Als je ongelovig bent heeft je geweten geen maatstaf. Hoe kun je je in dat geval dan druk maken om bovenstaande zaken?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zaken als erfrecht enzo goed en snel, eenvoudig te regelen.
Dat keur ik af, dat maakt mij niets uit, dat is niet waar en wel om het volgende: Seks buiten het huwelijk is per definitie een zonde al dan niet of het met een condoom gebeurt. Binnen het huwelijk is een condoom toegestaan als iemand drager is van HIV, immers Gij zult niet doden > verplichting tot vermenigvuldiging.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En sex met misdinaartjes, geld witwassen voor de maffia, condoom gebruik tegenspreken terwijl men weet dat het HIV verspreid.
Tja, maar jij zal het wel weer onzin vinden
Nou BSB, ik kan in dit topic wel een eindje met je meekomen, maar om nu te stellen dat iedere ongelovige geen geweten heeft gaat toch wat ver.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:03 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Als je ongelovig bent heeft je geweten geen maatstaf. Hoe kun je je in dat geval dan druk maken om bovenstaande zaken?²
Obvious troll is getting way too obvious.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:03 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Als je ongelovig bent heeft je geweten geen maatstaf. Hoe kun je je in dat geval dan druk maken om bovenstaande zaken?²
Je geweten heeft geen maatstaf zeg ik. Niet dat je helemaal geen geweten hebt.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou BSB, ik kan in dit topic wel een eindje met je meekomen, maar om nu te stellen dat iedere ongelovige geen geweten heeft gaat toch wat ver.
Er zijn ook andere maatstaven dan enkel de Koran (of de Bijbel).quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:05 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je geweten heeft geen maatstaf zeg ik. Niet dat je helemaal geen geweten hebt.²
Zonder geloof is het voor een mens erg makkelijk om langzamerhand je geweten tot een niet functionerend niveau te brengen. Dat is algemeen bekend.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn ook andere maatstaven dan enkel de Koran (of de Bijbel).
En met geloof kan je de meest vreselijke dingen doen uit naam van het geloof.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zonder geloof is het voor een mens erg makkelijk om langzamerhand je geweten tot een niet functionerend niveau te brengen. Dat is algemeen bekend.²
Zoals mensen stenigen inplaats van vergeven.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En met geloof kan je de meest vreselijke dingen doen uit naam van het geloof.
Er is ook allerlei moraal en ethiek te vinden die buiten het geloof omgaat. Kijk maar naar Aristoteles of Kant, etc. Net zo goed als dat er allerlei 'gelovigen' zijn die helemaal het padje verloren hebben qua normen en waarden. (bijv. een zelfmoordterrorist die zich opblaast in een kerk of moskee).quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zonder geloof is het voor een mens erg makkelijk om langzamerhand je geweten tot een niet functionerend niveau te brengen. Dat is algemeen bekend.²
We hebben beiden gelijk. Ik iets meer, dat wel.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En met geloof kan je de meest vreselijke dingen doen uit naam van het geloof.
Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen zei een godsdienstwaanzinnige ooit.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:08 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Zoals mensen stenigen inplaats van vergeven.
Nee, het Christendom is juist mensen vergeven ipv stenigen hoor!quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:08 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Zoals mensen stenigen inplaats van vergeven.
Je hebt gelijk. Alleen zijn de voorbeelden die je aanhaalt eerder uitzondering dan regel. Dus om met die voorbeelden een visie te funderen vind ik een beetje magertjes. Maar in grote lijnen zegt elke religie dat je goed voor anderen moet zijn, je niet mag stelen etc.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:09 schreef LXIV het volgende:
Ik ben het wel met je eens dat geloof een goede leidraad kan zijn, maar zo zwart-wit als je het nu stelt is het beslist niet.
Dat klopt.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Alleen zijn de voorbeelden die je aanhaalt eerder uitzondering dan regel. Dus om met die voorbeelden een visie te funderen vind ik een beetje magertjes. Maar in grote lijnen zegt elke religie dat je goed voor anderen moet zijn, je niet mag stelen etc.²
Tegenwoordig wel ja, omdat andere mensen die niet geloven toch een beetje schuin kijken naar het stenigen van mensen enzo.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, het Christendom is juist mensen vergeven ipv stenigen hoor!
Nee hoor, de oprichter zelf heeft dit al gezegd.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:13 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Tegenwoordig wel ja, omdat andere mensen die niet geloven toch een beetje schuin kijken naar het stenigen van mensen enzo.
quote:Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan? 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen. 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld? 11 Niemand, heer, zei ze. Ik veroordeel u ook niet, zei Jezus. Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.
Het stenigen heeft/hoort juist een afschrikwekkende werking te hebben, dit heeft op lange termijn juist heel veel erbarmen en genade in zich. Het cheaten van je partner is erg pijnlijk voor hem/haar.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:13 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Tegenwoordig wel ja, omdat andere mensen die niet geloven toch een beetje schuin kijken naar het stenigen van mensen enzo.
De Grote Oprichter?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee hoor, de oprichter zelf heeft dit al gezegd.
Zou wel een stuk feestelijker zijn dan!quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:16 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Dat krijg je met nichterige dragqueen feestjes
Nee, maar even 2 the point.
Onzin.
En welke mens is dan zo vrij van zonde dat hij die eerste steen kan werpen? Jij soms, BSB?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het stenigen heeft/hoort juist een afschrikwekkende werking te hebben, dit heeft op lange termijn juist heel veel erbarmen en genade in zich. Het cheaten van je partner is erg pijnlijk voor hem/haar.²
pasgeboren kinderen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
En welke mens is dan zo vrij van zonde dat hij die eerste steen kan werpen? Jij soms, BSB?
Hahaha eigenlijk wel. Dat gaat dan een losgeslagen bende wordenquote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:17 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Zou wel een stuk feestelijker zijn dan!
Iedere mens zondigt. Ik ook inderdaad. Maar er zijn gradaties. Sommige zonden kunnen écht niet.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
En welke mens is dan zo vrij van zonde dat hij die eerste steen kan werpen? Jij soms, BSB?
Leuk feitje, wist jij dat 9/10 gevangenen in de meeste landen religieus zijn, voornamelijk christelijk?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:21 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Iedere mens zondigt. Ik ook inderdaad. Maar er zijn gradaties. Sommige zonden kunnen écht niet.²
Misschien. Maar dan is het nog niet aan de menigte om haar uit naam van het geloof te stenigen. Laat de staat de wet hier handhaven en laat God afrekenen in het hiernamaals. Nergens voor nodig om mensenmassa's gewapend met stenen in te zetten.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:21 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Iedere mens zondigt. Ik ook inderdaad. Maar er zijn gradaties. Sommige zonden kunnen écht niet.²
nietszeggende statistiekquote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:22 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Leuk feitje, wist jij dat 9/10 gevangenen mensen in de meeste landen religieus zijn, voornamelijk christelijk?
Vind ik toch altijd wel grappig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |