abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2012 @ 16:32:37 #26
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108942039
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:31 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

de kerk kan ook figuurlijk worden gebruik :')
Dan schrijf je de Kerk.
pi_108942044
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:23 schreef Nobu het volgende:
Het huwelijk is ook een kerkelijk instituut. Dat wij tegenwoordig net doen alsof dat niet zo is betekent nog niet dat de paus ongelijk heeft.
Kerkelijk of religieus ?
Besef dat het concept "huwelijk" aanzienlijk ouder is dan het Christen- en Jodendom. De Egyptenaren kenden het al. Dus "kerkelijk" is het sowieso niet.

Religieus ? Tsja. Of het allereerste huwelijk ooit een religieuze ceremonie of een zakelijk contract om een vrouw te kopen was zullen we nooit weten. Maar zelfs als het religieus was was dat niet een religie die nu nog aangehangen wordt.

Ofwel: als men er op staat het huwelijk als iets "religieus" te definieren mag iedere religie zelf bepalen wat ze daar onder verstaan. Geen enkele nog bestaande religie heeft meer recht om het huwelijk te "claimen" dan een andere.
En tadaa: er zijn religies die het homohuwelijk geldig vinden. Probleem opgelost.
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2012 @ 16:33:43 #28
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108942071
Een huwelijk is nu juridisch van aard.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:33:57 #29
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_108942077
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:27 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Fout. Het huwelijk is GEEN kerkelijk instituut. Vormen van het huwelijk bestonden allang, voordat gelovigen ermee aan de haal gingen.

Je kunt hooguit een onderscheid aanbrengen tussen het formele (wettelijke) burgerlijk huwelijk en het kerkelijk huwelijk. Waarbij de laatste geen enkele rechtsgeldigheid heeft en waarbij men in de kerk ook vooral zelf moet weten aan welke definities zo'n huwelijk dient te voldoen.

Een simpele ja-nee-vraag voor jou: Mag een ongelovige man van jou trouwen met een ongelovige vrouw, waarbij ze alleen een burgerlijk huwelijk afsluiten?

Als je antwoord JA is, erken je dat het burgerlijk huwelijk wettig is en het kerkelijk huwelijk verder geen enkele betekenis heeft.
Als je antwoord NEE is, ben je aan het discrimineren.
Het huwelijk is waarschijnlijk uitgevonden door koningen e.d. om hun geld en macht binnen de famillie te houden. Daarom moesten vrouwen als maagd het huwelijk in om te garanderen dat het kind "echt" was zodat de juiste persoon het geld en de macht kreeg.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_108942134
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:32 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dan schrijf je de Kerk.
ja want anders snap je het niet :')
Als je de zin leest is het nogal logisch dat een gebouw geen kinderen kan aanranden.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:36:37 #31
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_108942146
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:31 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

de kerk kan ook figuurlijk worden gebruik :')
Dan nog, durf je te beweren dat de Kerk kindermisbruik propageert? :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2012 @ 16:36:53 #32
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108942151
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het huwelijk is waarschijnlijk uitgevonden door koningen e.d. om hun geld en macht binnen de famillie te houden. Daarom moesten vrouwen als maagd het huwelijk in om te garanderen dat het kind "echt" was zodat de juiste persoon het geld en de macht kreeg.
Nee hoor, vrouwen voor de koning werden gewoon apart gezet van de rest van de maatschappij. Zoiets als een harem. En in Egypte trouwden de zonen van de Farao met zijn dochters. (Broer/zus) Dan had je geen probleem met de troonsopvolging.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:38:45 #33
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_108942223
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:32 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Kerkelijk of religieus ?
Kerkelijk verwijst niet per definitie naar het christendom, maar als je dat onderscheid wilt maken religieus
quote:
Besef dat het concept "huwelijk" aanzienlijk ouder is dan het Christen- en Jodendom. De Egyptenaren kenden het al. Dus "kerkelijk" is het sowieso niet.

Religieus ? Tsja. Of het allereerste huwelijk ooit een religieuze ceremonie of een zakelijk contract om een vrouw te kopen was zullen we nooit weten. Maar zelfs als het religieus was was dat niet een religie die nu nog aangehangen wordt.

Ofwel: als men er op staat het huwelijk als iets "religieus" te definieren mag iedere religie zelf bepalen wat ze daar onder verstaan. Geen enkele nog bestaande religie heeft meer recht om het huwelijk te "claimen" dan een andere.
En tadaa: er zijn religies die het homohuwelijk geldig vinden. Probleem opgelost.
Het huwelijk zoals wij dat kennen, met de huidige voorwaarden, is wel degelijk het product van het christendom. Ook het burgerlijk huwelijk. Dat er vergelijkbare vormen bestaan en/of bestonden doet daar niets aan af.
pi_108942251
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:36 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dan nog, durf je te beweren dat de Kerk kindermisbruik propageert? :{

:{²
nee wel accepteert.
Want de kerk beschermt alle pedo's...
Er is nog geeneen berecht want nee de kerk lost het zelf wel op...ze zeggen dat het heel erg is en ff excuses maken en alles is weer ok.
Ze moeten worden berecht net als elk andere pedo.

Belachelijk en misselijkmakend dat de kerk pedo's beschermt.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:44:02 #35
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_108942378
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:38 schreef Nobu het volgende:

[..]

Kerkelijk verwijst niet per definitie naar het christendom, maar als je dat onderscheid wilt maken religieus

[..]

Het huwelijk zoals wij dat kennen, met de huidige voorwaarden, is wel degelijk het product van het christendom. Ook het burgerlijk huwelijk. Dat er vergelijkbare vormen bestaan en/of bestonden doet daar niets aan af.
Ja, duh! De Nederlandse democratie is in Nederland uitgevonden. :')
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_108942389
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:38 schreef Nobu het volgende:
Onjuist. Nauwkeuriger is dat de Rooms Katholieke definitie van het huwelijk veel invloed heeft gehad op de wettelijke definitie van het huwelijk - wat niet verwonderlijk is aangezien de RK kerk eeuwenlang de facto de wetgever was.

We zijn hier echter al eeuwen van afgeweken. Moslims, atheisten, protestanten en Hindoes mogen bijvoorbeeld voor de wet ook trouwen - terwijl dat van de Katholieken niet mocht. Negers en blanken mogen met elkaar trouwen, wat de kerk eeuwenlang verbood. Echtscheiding is toegestaan. Enz. Enz.

Het huidige burgerlijk huwelijk is dus idd geïnspireerd geweest door de christelijke leer - maar niet meer dan geïnspireerd. Net zoals er ook redelijk wat Keltische elementen in de ceremonie zitten ;)
pi_108942417
http://www.nu.nl/binnenla(...)ruikzaken-tegen.html
http://www.nu.nl/binnenla(...)-vijftig-bekend.html
http://www.nu.nl/binnenla(...)toffers-rk-kerk.html
http://www.nu.nl/binnenla(...)k-kerk-misbruik.html

quote:
RIJSWIJK - Tussen de 10.000 en 20.000 kinderen zijn tussen 1945 en 1985 misbruikt in katholieke instellingen.
quote:
AMSTERDAM - De rooms-katholieke kerk frustreert onderzoeken naar seksueel misbruik. Bisdommen en congregaties schuiven hun verantwoordelijkheid af, stelt de Koepel Landelijk Overleg Kerkelijk Kindermisbruik (Klokk) dinsdag in het AD.
:r :r

Ik snap niet hoe mensen er nog lid van durven te zijn.
quote:
NIJMEGEN - Door de verhalen over het seksueel misbruik binnen katholieke instellingen hebben een kwart meer katholieken zich in 2010 uitgeschreven bij de Rooms-Katholieke Kerk dan het jaar daarvoor.
Gelukkig zijn er ook vele uitschrijvingen.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:45:48 #38
335659 gastwatdefok
Wie noem jij hier normaal!?
pi_108942438
BansheeBoy is lekker aanet trollen hoor :')
Zie jij dat schaap in mijn Usericon?
DAT IS EEN EINDBAAS JA.
k hou van Punk-rock.
pi_108942546
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:27 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Omdat ondanks dat wij hem (terecht) onzinnig vinden, er nog hele volksstammen zijn op de wereld die braaf naar hem luisteren 8)7
dat dan weer wel..
....stiekem toch wel....
pi_108942573
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:45 schreef gastwatdefok het volgende:
BansheeBoy is lekker aanet trollen hoor :')
nahh denk t niet, hij reageert altijd zo.
Hij is gewoon laagbegaafd... kan hij niks aan doen :)
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2012 @ 16:52:18 #41
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108942628
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:44 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Onjuist. Nauwkeuriger is dat de Rooms Katholieke definitie van het huwelijk veel invloed heeft gehad op de wettelijke definitie van het huwelijk - wat niet verwonderlijk is aangezien de RK kerk eeuwenlang de facto de wetgever was.

We zijn hier echter al eeuwen van afgeweken. Moslims, atheisten, protestanten en Hindoes mogen bijvoorbeeld voor de wet ook trouwen - terwijl dat van de Katholieken niet mocht. Negers en blanken mogen met elkaar trouwen, wat de kerk eeuwenlang verbood. Echtscheiding is toegestaan. Enz. Enz.

Het huidige burgerlijk huwelijk is dus idd geïnspireerd geweest door de christelijke leer - maar niet meer dan geïnspireerd. Net zoals er ook redelijk wat Keltische elementen in de ceremonie zitten ;)
Katholieken kennen twee wetten, de een die voor iedereen geldt, de ander die alleen voor katholieken geldt. Je kan als niet-katholiek geen geldig katholiek huwelijk sluiten (behalve dan als je partner weer katholiek is). Dat is al zo sinds de code Napoleon. (Waar de verplichte aanwezigheid van een geestelijke vervangen is door een ambtenaar.)

Welke Keltische elementen dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:53:39 #42
335659 gastwatdefok
pi_108942677
Naar mijn eerlijke mening zijn nadelen van religie véél meer dan de voordelen.

maar dat kan aan mij liggen :)
DAT IS EEN EINDBAAS JA.
k hou van Punk-rock.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:54:45 #43
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_108942714
quote:
3s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:44 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Tja, in mijn ogen is het huwelijk nog altijd religieus genoeg om de paus het recht te geven om te klagen over zaken als het homohuwelijk. Doen alsof de paus zich met zaken bemoeit die hem niets aangaan is in mijn ogen niet juist. Dat wij vervolgens niets met zijn commentaar doen is dan jammer voor hem natuurlijk.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 16:58:20 #44
335659 gastwatdefok
pi_108942811
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:54 schreef Nobu het volgende:

[..]

Tja, in mijn ogen is het huwelijk nog altijd religieus genoeg om de paus het recht te geven om te klagen over zaken als het homohuwelijk. Doen alsof de paus zich met zaken bemoeit die hem niets aangaan is in mijn ogen niet juist. Dat wij vervolgens niets met zijn commentaar doen is dan jammer voor hem natuurlijk.
Alhoewel het wel hét doel is van religie, bemoeien met privé zaken die niemand iets aangaan behalve de mensen zelf.

Ook leuk trouwens, New York heeft sinds het legalizeren van het homohuwelijk al 100.000,- extra aan geld binnengekregen. Dus ik denk niet dat het homohuwelijk zó veel kost. :D
DAT IS EEN EINDBAAS JA.
k hou van Punk-rock.
  † In Memoriam † zaterdag 10 maart 2012 @ 16:59:27 #45
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108942843
Regelgeving van de paus geldt alleen voor katholieken! Zolang men niet voor de Kerk wil trouwen heeft men ook niet te maken met het canoniek recht. Gescheiden partners mogen ook niet meer voor de Kerk trouwen, iemand die bekeerd tot het katholicisme mag wel weer hertrouwen en dan voor de Kerk. Impotentie en onvruchtbaarheid zijn redenen om een huwelijk nietig te laten verklaren enzovoorts. Zo simpel is het huwelijksrecht niet in de RKK.
pi_108942894
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:15 schreef Elfletterig het volgende:
Wat ik ook steeds vaker signaleer - en het begint een beetje eng te worden - is dat gelovigen hun opvattingen als waarheid presenteren
Misschien moet je eens in de spiegel kijken, ongelovige, jij brengt jouw opvatting alsof het de waarheid is, zoals hier:

quote:
sprookjesboeken als de Bijbel of Koran is neergepend?
Als alle mensen homo's waren, dan zou de mensheid zichzelf uitroeien, dit toont al aan dat het niet natuurlijk is.

Dit is de waarheid, jij bent degene die in sprookjes gelooft.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 17:02:29 #47
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_108942935
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:01 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]

Als alle mensen homo's waren, dan zou de mensheid zichzelf uitroeien, dit toont al aan dat het niet natuurlijk is.

Ga ik op deze troll in? Ik ga er over nadenken terwijl ik even naar de supermarkt ga voor wat eten.

Kom er zo op terug.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 10 maart 2012 @ 17:04:36 #48
335659 gastwatdefok
pi_108942988
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:01 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]

Misschien moet je eens in de spiegel kijken, ongelovige, jij brengt jouw opvatting alsof het de waarheid is, zoals hier:

[..]

Not sure if trolling, or just brainwashed by holy book.
Als iets onatuurlijk is, bestaat het niet, aangezien alles wat bestaat, natuur is! :D

Ohja, en als er geen homo's waren zou de planeet binnen een mum van tijd overbevolked zijn, dus het is wél natuurlijk. Het is de manier van de natuur om te zeggen "mmh, ze zijn iets té slim en blijven zich maar voortplantent, tijd om hier een stokje voor te steken!"

maarja, je zal waarschijnlijk zeggen dat dit onzin is, wel ironisch eigenlijk. :)
DAT IS EEN EINDBAAS JA.
k hou van Punk-rock.
pi_108942990
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ga ik op deze troll in? Ik ga er over nadenken terwijl ik even naar de supermarkt ga voor wat eten.

Kom er zo op terug.
mmh ik denk dat het nogal zinloos is.
Gelukkig kom je dit soort mensen in het dagelijks leven niet tegen. :P
  zaterdag 10 maart 2012 @ 17:04:45 #50
262 Re
Kiss & Swallow
pi_108942993
gelukkig is het aantal tienermoeders enorm in de VS, vele meiden hadden daarnaast een abstinence vow
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')