Je geweten heeft geen maatstaf zeg ik. Niet dat je helemaal geen geweten hebt.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou BSB, ik kan in dit topic wel een eindje met je meekomen, maar om nu te stellen dat iedere ongelovige geen geweten heeft gaat toch wat ver.
Er zijn ook andere maatstaven dan enkel de Koran (of de Bijbel).quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:05 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je geweten heeft geen maatstaf zeg ik. Niet dat je helemaal geen geweten hebt.˛
Zonder geloof is het voor een mens erg makkelijk om langzamerhand je geweten tot een niet functionerend niveau te brengen. Dat is algemeen bekend.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn ook andere maatstaven dan enkel de Koran (of de Bijbel).
En met geloof kan je de meest vreselijke dingen doen uit naam van het geloof.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zonder geloof is het voor een mens erg makkelijk om langzamerhand je geweten tot een niet functionerend niveau te brengen. Dat is algemeen bekend.˛
Zoals mensen stenigen inplaats van vergeven.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En met geloof kan je de meest vreselijke dingen doen uit naam van het geloof.
Er is ook allerlei moraal en ethiek te vinden die buiten het geloof omgaat. Kijk maar naar Aristoteles of Kant, etc. Net zo goed als dat er allerlei 'gelovigen' zijn die helemaal het padje verloren hebben qua normen en waarden. (bijv. een zelfmoordterrorist die zich opblaast in een kerk of moskee).quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Zonder geloof is het voor een mens erg makkelijk om langzamerhand je geweten tot een niet functionerend niveau te brengen. Dat is algemeen bekend.˛
We hebben beiden gelijk. Ik iets meer, dat wel.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En met geloof kan je de meest vreselijke dingen doen uit naam van het geloof.
Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen zei een godsdienstwaanzinnige ooit.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:08 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Zoals mensen stenigen inplaats van vergeven.
Nee, het Christendom is juist mensen vergeven ipv stenigen hoor!quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:08 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Zoals mensen stenigen inplaats van vergeven.
Je hebt gelijk. Alleen zijn de voorbeelden die je aanhaalt eerder uitzondering dan regel. Dus om met die voorbeelden een visie te funderen vind ik een beetje magertjes. Maar in grote lijnen zegt elke religie dat je goed voor anderen moet zijn, je niet mag stelen etc.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:09 schreef LXIV het volgende:
Ik ben het wel met je eens dat geloof een goede leidraad kan zijn, maar zo zwart-wit als je het nu stelt is het beslist niet.
Dat klopt.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Alleen zijn de voorbeelden die je aanhaalt eerder uitzondering dan regel. Dus om met die voorbeelden een visie te funderen vind ik een beetje magertjes. Maar in grote lijnen zegt elke religie dat je goed voor anderen moet zijn, je niet mag stelen etc.˛
Tegenwoordig wel ja, omdat andere mensen die niet geloven toch een beetje schuin kijken naar het stenigen van mensen enzo.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, het Christendom is juist mensen vergeven ipv stenigen hoor!
Nee hoor, de oprichter zelf heeft dit al gezegd.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:13 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Tegenwoordig wel ja, omdat andere mensen die niet geloven toch een beetje schuin kijken naar het stenigen van mensen enzo.
quote:Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan? 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen. 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld? 11 Niemand, heer, zei ze. Ik veroordeel u ook niet, zei Jezus. Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.
Het stenigen heeft/hoort juist een afschrikwekkende werking te hebben, dit heeft op lange termijn juist heel veel erbarmen en genade in zich. Het cheaten van je partner is erg pijnlijk voor hem/haar.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:13 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Tegenwoordig wel ja, omdat andere mensen die niet geloven toch een beetje schuin kijken naar het stenigen van mensen enzo.
De Grote Oprichter?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee hoor, de oprichter zelf heeft dit al gezegd.
Zou wel een stuk feestelijker zijn dan!quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:16 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
Dat krijg je met nichterige dragqueen feestjes
Nee, maar even 2 the point.
Onzin.
En welke mens is dan zo vrij van zonde dat hij die eerste steen kan werpen? Jij soms, BSB?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het stenigen heeft/hoort juist een afschrikwekkende werking te hebben, dit heeft op lange termijn juist heel veel erbarmen en genade in zich. Het cheaten van je partner is erg pijnlijk voor hem/haar.˛
pasgeboren kinderen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
En welke mens is dan zo vrij van zonde dat hij die eerste steen kan werpen? Jij soms, BSB?
Hahaha eigenlijk wel. Dat gaat dan een losgeslagen bende wordenquote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:17 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Zou wel een stuk feestelijker zijn dan!
Iedere mens zondigt. Ik ook inderdaad. Maar er zijn gradaties. Sommige zonden kunnen écht niet.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
En welke mens is dan zo vrij van zonde dat hij die eerste steen kan werpen? Jij soms, BSB?
Leuk feitje, wist jij dat 9/10 gevangenen in de meeste landen religieus zijn, voornamelijk christelijk?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:21 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Iedere mens zondigt. Ik ook inderdaad. Maar er zijn gradaties. Sommige zonden kunnen écht niet.˛
Misschien. Maar dan is het nog niet aan de menigte om haar uit naam van het geloof te stenigen. Laat de staat de wet hier handhaven en laat God afrekenen in het hiernamaals. Nergens voor nodig om mensenmassa's gewapend met stenen in te zetten.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:21 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Iedere mens zondigt. Ik ook inderdaad. Maar er zijn gradaties. Sommige zonden kunnen écht niet.˛
nietszeggende statistiekquote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:22 schreef gastwatdefok het volgende:
[..]
Leuk feitje, wist jij dat 9/10 gevangenen mensen in de meeste landen religieus zijn, voornamelijk christelijk?
Vind ik toch altijd wel grappig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |