abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:16:04 #1
104871 remlof
Europees federalist
pi_108794711
Een parlementaire democratie is een representatieve democratie waarbij de burgers via gekozen vertegenwoordigers in het parlement, de wetgevende macht, invloed hebben op het beleid. In het parlementaire systeem ontleent de uitvoerende macht, de regering, haar mandaat aan het vertrouwen van het parlement.

En het is in mijn optiek de minst slechte van de mogelijke staatsvormen.

Nu zijn er partijen (in Nederland bijvoorbeeld D66 en de PVV) die enorm graag het volk direct willen raadplegen over bepaalde kwesties door middel van een referendum.

Ik vind dat verwerpelijk en in strijd met de parlementaire democratie. Het zou het beleid van de regering afhankelijk maken van de waan van de dag en daardoor zou het makkelijk in strijd kunnen komen met het landsbelang.

We kunnen minimaal eenmaal per vier jaar onze vertegenwoordigers in het parlement kiezen, dat zijn mensen die bepaalde ideeën aanhangen en een fulltime baan hebben om zich in de materie waarover besloten moet worden te verdiepen.

Laat dan die beslissingen dan ook aan hen en niet aan de burgers die over het algemeen nauwelijks kennis van zaken hebben.
pi_108794804
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 20:16 schreef remlof het volgende:
[

Laat dan die beslissingen dan ook aan hen en niet aan de burgers die over het algemeen nauwelijks kennis van zaken hebben.
Maar die laten we wel meebeslissen over wie er de komende vier jaar welke onzin over je uit mag storten?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:20:05 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_108794936
quote:
5s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 20:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar die laten we wel meebeslissen over wie er de komende vier jaar welke onzin over je uit mag storten?
Ja, want ze kiezen mensen die er een fulltime baan aan hebben om onderzoek te verrichten en hun standpunten met elkaar te vergelijken.
Wat trouwens niet wil zeggen dat alle parlementariërs even competent zijn.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:20:57 #4
322645 Voorschrift
See if I care
pi_108794975
Democratie is dan ook nooit bedoeld als een manier van bestuur waar referenda enige rol in zouden spelen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_108795091
Mee eens.

De parlementaire democratie is er juist voor om mensen te laten kiezen op personen die er meer verstand van hebben dan hen.

Heel simpel, niet iedereen heeft kennis van zaken om over bepaalde onderwerpen te beslissen, daarom is het goed dat we op mensen stemmen die dat wel hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2012 20:23:05 ]
pi_108795138
Als kiezers plechtig beloven stukken van voor tot eind door te lezen voordat ze hun stem uitbrengen, vind ik het best.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:25:31 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_108795229
Oneens

Ik denk dat je het verkeerd ziet. Politici krijgen 4 jaar om met hun coalitie of vanuit de oppositie een bepaalde lijn uit te stippelen.

Sommige beslissingen, echter, vinden politici van een bepaalde aard dat ze graag het volk direct raadplegen. En waarom niet zolang die maar vanuit de coalitie zelf wordt aangedragen.

Als zij dat een valide hulpmiddel achten in een bepaalde situatie mogen ze die toch inzetten? Net zoals een partij beraad. Alleen dan betrek je het hele land er bij. Waarom is dat geen valide methode om tot een standpunt te komen en binnen een coalitiepartij wel?

Zou het wel met je eens zijn als individuele partijen of oppositiepartijen ineens bindende referenda kunnen afdwingen. Op die manier kan je, als je een beetje weet wat het volk wil, de regeringscoalitie sturen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_108795483
Gedeelijktelijk eens, maar er moet voorzichtig mee omgesprongen worden, ik vind het nuttig wanneer het om zeer ingrijpende maatregelen gaat (bijvoorbeeld toetreding euro).

Daarnaast vind ik dat het juist op zeer lokale aangelegenheden een prima functie zou kunnen vervullen, zeker wanneer het om zaken zoals "smaak" gaat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:30:16 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_108795489
Soms hangen coalitiebeslissingen af van wat de huidige wetenschappelijke consensus is en worden wetenschappers geraadpleegd.

Waarom is iets volgens jou (de TS) iets dan ineens ondemocratisch als je de mening van het gehele volk wil peilen? Bij elk standpunt een andere kennismethode.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:42:59 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_108796132
Dus als politici denken tot een beslissing te kunnen komen door tijdens vergaderingen te discussiëren dan is dat even democratisch als wanneer ze met een groepje een weekje met een koeienpakje in de wei gaan rondbanjeren en zo tot een beslissing komen. Of even democratisch als ze een referendum uitschrijven.

Egal dus.

Het is aan de kiezer om te beseffen dat als een partij meer dan regelmatig "datgene doet wat de menigte op dat moment voelt" dat dat een teken is dat je met visieloze populisten van doen hebt waar je niet op kunt bouwen en ze daarom jouw stem niet verdienen.

-dat- is democratie. Kennismethoden verbieden niet.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 20:59:20 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_108797022
Dit vind ik pas ondemocratisch

http://en.wikipedia.org/wiki/Filibuster

In de VS een hele normale manier voor 1 politicus om een stemmingsronde te vergallen.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 21:09:58 #12
104871 remlof
Europees federalist
pi_108797651
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 20:30 schreef SpecialK het volgende:
Soms hangen coalitiebeslissingen af van wat de huidige wetenschappelijke consensus is en worden wetenschappers geraadpleegd.

Waarom is iets volgens jou (de TS) iets dan ineens ondemocratisch als je de mening van het gehele volk wil peilen? Bij elk standpunt een andere kennismethode.
Het is niet ondemocratisch maar onverstandig, omdat het volk te weinig kennis van zaken heeft.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 21:10:49 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_108797703
quote:
15s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 20:59 schreef SpecialK het volgende:
Dit vind ik pas ondemocratisch

http://en.wikipedia.org/wiki/Filibuster

In de VS een hele normale manier voor 1 politicus om een stemmingsronde te vergallen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, één van de zwakheden van de Amerikaanse democratie.
pi_108798594
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 21:09 schreef remlof het volgende:

[..]

Het is niet ondemocratisch maar onverstandig, omdat het volk te weinig kennis van zaken heeft.
En de politiek heeft wel enorme kennis? Politicus word je doorgaans niet omdat je enorm kennis van materie hebt, maar omdat je goed bent in politieke processen.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 21:38:43 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_108799319
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 21:27 schreef raptorix het volgende:

[..]

En de politiek heeft wel enorme kennis? Politicus word je doorgaans niet omdat je enorm kennis van materie hebt, maar omdat je goed bent in politieke processen.
Maar je taak als parlementslid is je te verdiepen in zaken die tot je portefeuille behoren en je fractiegenoten daarover diepgrondig in te lichten.
pi_108805763
Voor complexe beslissingen is een referendum inderdaad teveel gevraagd. Toch vind ik dat verschillende dure beslissingen hadden kunnen worden voorkomen met een referendum. Projecten waarvan ik zeker weet dat de meerderheid had kunnen zien dat het niets zou worden: de hsl, ACTA, Noordzuidlijn, deelname ESM, het WK-bod, forum Groningen, Mauro, Oeroezgan en Koendoez.

Politici hebben ook vrij vaak oogkleppen op. Voor mijn gevoel vaker dan de gemiddelde burger.
  woensdag 7 maart 2012 @ 00:13:57 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_108805778
Ik las Russen. Was het wel met de stelling eens.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_108809767
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 21:38 schreef remlof het volgende:

[..]

Maar je taak als parlementslid is je te verdiepen in zaken die tot je portefeuille behoren en je fractiegenoten daarover diepgrondig in te lichten.
Als je nou zo een enorm licht ben in die zaken zit je niet in de politiek, dat is het zelfde denken dat de beste voetballers spelen in belgie en niet in engeland of spanje.
  † In Memoriam † woensdag 7 maart 2012 @ 08:25:04 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_108809959
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 20:23 schreef KoosVogels het volgende:
Als kiezers plechtig beloven stukken van voor tot eind door te lezen voordat ze hun stem uitbrengen, vind ik het best.
En denk je dat de parlementaire politici dat wel doen?
Carpe Libertatem
pi_108809990
quote:
_O-
  woensdag 7 maart 2012 @ 08:35:15 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_108810060
Politici zijn juist degenen die van de meeste kwesties maar heel weinig snappen maar er wel een besluit over moeten nemen. Het is daarom goed dat er referenda zijn, om het bestuurlijke schorem lekker dwars te zitten, binnen een democratisch kader nog wel.
pi_108810134
Ik ken nog wel een minister die niet eens wist dat voor nieuwbouw geen overdrachtsbelasting geld, en dat moet ons land leiden?
pi_108810139
Of die rode mevrouw die de minister niet eens herkende?
  woensdag 7 maart 2012 @ 09:57:18 #24
104871 remlof
Europees federalist
pi_108811641
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als je nou zo een enorm licht ben in die zaken zit je niet in de politiek, dat is het zelfde denken dat de beste voetballers spelen in belgie en niet in engeland of spanje.
Dat hangt er vanaf hoe maatschappelijk betrokken je bent.
pi_108811648
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 20:20 schreef Voorschrift het volgende:
Democratie is dan ook nooit bedoeld als een manier van bestuur waar referenda enige rol in zouden spelen.
Daarmee impliceer je dat een bestuursvorm een voorafgegeven doel kan hebben en een zeker vastomlijnd concept is. Lijkt me een vrij absurde stelling. Het is juist eerder dat zoiets een (politiek) filosofisch begrip is dat steeds opnieuw uitgedacht en verdiept moet worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2012 09:58:15 ]
pi_108813082
quote:
7s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:57 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf hoe maatschappelijk betrokken je bent.
Ja want politici staan echt te boek als maatschappelijk betrokken :') :') :')
pi_108813241
Eens met TS, stel je voor dat types als Remlof direct invloed zouden hebben op te nemen beslissingen. Moet er niet aan denken.
pi_108813363
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2012 10:58 schreef Tem het volgende:
Eens met TS, stel je voor dat types als Remlof direct invloed zouden hebben op te nemen beslissingen. Moet er niet aan denken.
_O-
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:07:10 #29
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_108813453
quote:
Het zou het beleid van de regering afhankelijk maken van de waan van de dag en daardoor zou het makkelijk in strijd kunnen komen met het landsbelang.
Dat is het nu zonder referenda ook al.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_108813653
Overigens hebben mensen het tot nu toe enkel het referendum op concreet niveau (m.b.t. de gevolgen voor kwaliteit van wetgeving). Maar wat is er nu meer in abstracte, principiële zin mis met een referendum?
pi_108814197
Nederlanders zijn geen volk van slaven. Er kan alleen met mandaat over ons geregeerd worden. Dus we hebben de wetgever (in theorie) een mandaat gegeven om over bepaalde zaken te besluiten. Het kan voorkomen dat de wetgever wil besluiten over zaken die niet overwogen zijn bij het afgeven van het mandaat. Het mandaat van het volk is zeker niet vrijblijvend. Daarom hebben we ook grondrechten en dergelijke. Als de wetgever toch over die terreinen wil besluiten, dan zal zij daarvoor mandaat moeten verkrijgen. Als zij het mandaat wil oprekken, dan zal zij daarvoor toestemming moeten verkrijgen. En dat kan door middel van een referendum.

Indien er een specifiek issue is, bijvoorbeeld betreffende de privacy van burgers, dan kan er ook een specifiek mandaat afgegeven worden. Of juist niet: "Nee, blijf gvd van onze grondrechten af." Of wat betreft Europa: "Nee, het volk bepaald jullie mandaat en niet die mannetjes in Brussel."

Is dat in strijd met het landsbelang? Nee, want de wensen van het volk zijn nooit in strijd met het landsbelang. Haar wensen zijn immers het landsbelang. Het referendum kan dienen om de prioriteiten van het volk inzichtelijk te maken en ze toont daarmee haar belangen.

Ik zou eerder durven te stellen dat het niet in het landsbelang is wanneer politici een vrijbrief hebben om hun mandaat zo in te richten als zij zelf willen.
pi_108814369
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:30 schreef Picchia het volgende:

Is dat in strijd met het landsbelang? Nee, want de wensen van het volk zijn nooit in strijd met het landsbelang. Haar wensen zijn immers het landsbelang. Het referendum kan dienen om de prioriteiten van het volk inzichtelijk te maken en ze toont daarmee haar belangen.
Niet gedacht dat ik het ooit nog eens zou worden met jou. Maar chapeau voor die post.
pi_108814831
Ik heb nog wel een leuke anecdote. Remlof komt bij de huisarts en zegt tegen de huisarts: "Let voortaan op mijn gezondheid." De huisarts gaat akkoord en Remlof gaat naar huis.

Thuis aangekomen hangen er camera's. Remlof vind het vreemd, maar oké. Hij pakt een biertje en gaat op de bank zitten. Gaat plotseling zijn telefoon. Zegt zijn huisarts aan de andere kant van de lijn: "Hallo remlof, het is niet in jouw belang dat jij dat biertje gaat drinken. Leg dat biertje neer of ik bel de politie."

Remlof is verbijstert en vraagt: "Bedankt dat je let op mijn gezondheid, maar is er iets waardoor ik dit biertje niet kan drinken?" Zegt de arts: "Nee remlof, je bent kerngezond, maar het is niet in jouw belang om dat biertje te drinken. Dus ik heb de vrijheid genomen om een dwangbuis voor je te regelen zodat je voortaan geen biertjes meer kan drinken."

Remlof is natuurlijk verontwaardigd en roept: "Hallo, maar dat mandaat heb ik niet gegeven."Zegt de arts: "Weet je wat? We gaan naar een jurist, de rechter, om te bepalen of ons mandaat zo ver strekt."

Komen de arts en remlof bij een jurist. "Hallo Picchia, heeft remlof mij het mandaat gegeven om hem in een dwangbuis te stoppen?" "Natuurlijk niet!" Roept remlof. "Ik wilde enkel dat hij op mijn gezondheid lette. En als ik dat mandaat heb gegeven, dan trek ik het in!"

Dan zegt Picchia: "Jammer remlof. De arts heeft een vrij mandaat en je inspraak is niet in jouw belang. We gaan ons niet laten leiden door de waan van de dag. Tussen de vier en twaalf jaar kun je terecht bij zijn collega voor een second opinion."

Waarop de arts reageert: "We hebben ons kantoor verhuist naar Brussel, en daar hebben we het enorm druk. Bovendien heb je een arts uit ieder land van Europa nodig voor een second opinion, dus het verkrijgen van een second opinion kan wel even duren." Picchia vindt dat wel een beetje extreem, dus vraagt voorzichtig: "Eh, meneer de arts, zou je niet uit principe nog even toestemming aan remlof vragen?" Waarop de arts antwoord: "Jawel, dat heb ik ook gedaan, maar zijn antwoord was afwijzend, dat was niet in zijn belang dus we hebben het maar doorgezet zonder toestemming. :P "

Een feest van herkenning, nietwaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door Picchia op 07-03-2012 12:36:31 ]
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:51:52 #34
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_108815001
quote:
Een parlementaire democratie is een representatieve democratie waarbij de burgers via gekozen vertegenwoordigers in het parlement, de wetgevende macht, invloed hebben op het beleid. In het parlementaire systeem ontleent de uitvoerende macht, de regering, haar mandaat aan het vertrouwen van het parlement.

Nu zijn er partijen (in Nederland bijvoorbeeld D66 en de PVV) die enorm graag het volk direct willen raadplegen over bepaalde kwesties door middel van een referendum.

Ik vind dat verwerpelijk en in strijd met de parlementaire democratie. Het zou het beleid van de regering afhankelijk maken van de waan van de dag en daardoor zou het makkelijk in strijd kunnen komen met het landsbelang.

We kunnen minimaal eenmaal per vier jaar onze vertegenwoordigers in het parlement kiezen, dat zijn mensen die bepaalde ideeën aanhangen en een fulltime baan hebben om zich in de materie waarover besloten moet worden te verdiepen.

En wat als de regering geen raad weet? Mogen ze dan niet 'het volk' raadplegen?

Bovendien bepaalt het kabinet of er referenda worden gehouden. Dat wil nog niet zeggen dat er iets ingevoerd wordt, maar het is wel een peiler hoe het volk erover denkt.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_108820573
Ik dacht altijd dat een referendum een internationaal excuus was om je niet aan de gemaakte afspraken te houden.
“An interesting thing is a good thing.”
  woensdag 7 maart 2012 @ 14:15:05 #36
66825 Reya
Fier Wallon
pi_108820582
De openingspost schetst een vals dilemma; er wordt geïmpliceerd dat directe democratie de werking van de representatieve democratie schaadt. Dat lijkt me op zijn minst niet bewezen, en in voorkomende gevallen zelfs volstrekt onjuist.
pi_108820887
Bij ethische kwesties zoals abortus zou er een referendum moeten komen.

Voor bestuurlijke of economische zaken absoluut niet.
pi_108821002
quote:
2s.gif Op woensdag 7 maart 2012 14:15 schreef Reya het volgende:
De openingspost schetst een vals dilemma; er wordt geïmpliceerd dat directe democratie de werking van de representatieve democratie schaadt. Dat lijkt me op zijn minst niet bewezen, en in voorkomende gevallen zelfs volstrekt onjuist.
De constatering dat de representatieve democratie wordt geschaad heeft in deze context op zichzelf ook geen waarde. Het betekent simpelweg dat andere eigenschappen aan de democratie worden toegekend. Dat men kiest voor een andere vorm. Er zijn meerdere wijzen waarop je invulling aan de democratie kan geven en welke vorm de voorkeur geniet hangt uiteindelijk af van je politieke voorkeur.

Vaak pas ik een soortgelijke drogredennatie bewust toe, door te stellen dat de democratie wordt aangetast door voorstellen tegen directere invloed die mij niet welgevallen liggen. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Picchia op 07-03-2012 14:32:16 ]
pi_108821328
Ik ben het op zich deels eens met remlof. we moeten niet willen dat het hele volk per onderwerp mag gaan beslissen wat ze willen.

echter, ik vindt het een slechte situatie wanneer mensen slechts eens in de 4 jaar inspraak hebben, en daarna absoluut niet meer.

in 4 jaar tijd kan er veel veranderen, van een nieuwe oorlog tot een economische crisis tot een wetenschappelijke ontwikkeling als het gebruik van stamcellen uit embryo's. partijen hebben vermoedelijk nog geen standpunt over deze nieuwe ontwikkelingen in hun verkiezingsprogramma, dus het kan zomaar dat een (of meerdere) partij(en) geheel andere standpunten innemen dan dat de kiezers van hun zouden willen.

ook kan een partij zijn koers helemaal omgooien. hoewel de huidige pvv stemmers er weinig problemen mee lijken te hebben, wil ik toch wilders' draaikonterij hier aanvoeren als argument.

kortom, er zijn wat mij betreft genoeg situaties waarin het een slechte situatie is als het volk helemaal geen inspraak heeft in de beslissingen van de 2e kamer.

de vraag is dan wel of referenda de beste oplossing hiervoor zijn. je moet in elk geval zeker niet willen dat burgers om elk ditje of datje een referendum aan kunnen vragen, omdat ze het niet helemaal eens zijn met de beslissing van de regering.

maar in essentie vindt ik dat er mogelijkheden móeten zijn om de regering/2e kamer te laten weten dat het huidige beleid absoluut niet te accepteren is. misschien iets van standaard 1 keer per jaar een referendum over het functioneren van de regering, en alleen als het onder de 30% haalt wordt de regering naar huis gestuurd ofzo?

edit: en ik moet zeggen dat picchia het beter verwoord heeft dan ik ooit zal kunnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Asphias op 07-03-2012 14:43:40 ]
pi_108823836
quote:
2s.gif Op woensdag 7 maart 2012 14:15 schreef Reya het volgende:
Waarbij je ook kunt afvragen of er sowieso een verschil bestaat tussen directe en representatieve democratie.
  woensdag 7 maart 2012 @ 15:31:32 #41
66825 Reya
Fier Wallon
pi_108823869
quote:
2s.gif Op woensdag 7 maart 2012 15:30 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Waarbij je ook kunt afvragen of er sowieso een verschil bestaat tussen directe en representatieve democratie.
Dat verschil lijkt me toch evident.
pi_108824011
quote:
2s.gif Op woensdag 7 maart 2012 15:31 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat verschil lijkt me toch evident.
Voor een filosoof is dat even evident als een baangarantie.
  woensdag 7 maart 2012 @ 15:40:09 #43
104871 remlof
Europees federalist
pi_108824204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 14:33 schreef Asphias het volgende:
Ik ben het op zich deels eens met remlof. we moeten niet willen dat het hele volk per onderwerp mag gaan beslissen wat ze willen.

echter, ik vindt het een slechte situatie wanneer mensen slechts eens in de 4 jaar inspraak hebben, en daarna absoluut niet meer.

in 4 jaar tijd kan er veel veranderen, van een nieuwe oorlog tot een economische crisis tot een wetenschappelijke ontwikkeling als het gebruik van stamcellen uit embryo's. partijen hebben vermoedelijk nog geen standpunt over deze nieuwe ontwikkelingen in hun verkiezingsprogramma, dus het kan zomaar dat een (of meerdere) partij(en) geheel andere standpunten innemen dan dat de kiezers van hun zouden willen.

ook kan een partij zijn koers helemaal omgooien. hoewel de huidige pvv stemmers er weinig problemen mee lijken te hebben, wil ik toch wilders' draaikonterij hier aanvoeren als argument.

kortom, er zijn wat mij betreft genoeg situaties waarin het een slechte situatie is als het volk helemaal geen inspraak heeft in de beslissingen van de 2e kamer.

de vraag is dan wel of referenda de beste oplossing hiervoor zijn. je moet in elk geval zeker niet willen dat burgers om elk ditje of datje een referendum aan kunnen vragen, omdat ze het niet helemaal eens zijn met de beslissing van de regering.

maar in essentie vindt ik dat er mogelijkheden móeten zijn om de regering/2e kamer te laten weten dat het huidige beleid absoluut niet te accepteren is. misschien iets van standaard 1 keer per jaar een referendum over het functioneren van de regering, en alleen als het onder de 30% haalt wordt de regering naar huis gestuurd ofzo?

edit: en ik moet zeggen dat picchia het beter verwoord heeft dan ik ooit zal kunnen.
Als de regering vindt dat het volk persé ergens over moet beslissen staat het haar vrij nieuwe verkiezingen uit te schrijven.
  woensdag 7 maart 2012 @ 15:41:11 #44
66825 Reya
Fier Wallon
pi_108824247
Maar dan beslist de bevolking dus over alle onderwerpen tegelijk, in plaats van over dat ene onderwerp.
  woensdag 7 maart 2012 @ 15:45:20 #45
104871 remlof
Europees federalist
pi_108824381
quote:
2s.gif Op woensdag 7 maart 2012 15:41 schreef Reya het volgende:
Maar dan beslist de bevolking dus over alle onderwerpen tegelijk, in plaats van over dat ene onderwerp.
Ja, dus moet je een weloverwogen afweging maken hoe belangrijk je het vindt.
Of als je vindt dat geen van de partijen jouw standpunt over een voor jou belangrijk onderwerp goed uitdraagt richt je je eigen partij op.

Zie de PvdD en de verschillende ouderenpartijen die er geweest zijn.
  woensdag 7 maart 2012 @ 16:16:54 #46
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108825594
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 21:09 schreef remlof het volgende:

[..]

En onze politici hebben wel kennis van zaken? Kennis van het doorschuiven van tientallen miljarden naar een handjevol bankiers terwijl alles daarbuiten kapotbezuinigd wordt.

Ik zou graag zien dat we meer referendums houden. Politici doen toch nooit wat ze beloven, en staan mijlenver van het volk af.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 7 maart 2012 @ 16:18:17 #47
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108825656
quote:

[..]

_O-

Wietpas, dubbele nationaliteit, EU, maar natuurlijk, daar hebben ze zich allemaal in verdiept.

_O- _O- _O-
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_108826287
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:18 schreef Viajero het volgende:

[..]

_O-

Wietpas, dubbele nationaliteit, EU, maar natuurlijk, daar hebben ze zich allemaal in verdiept.

_O- _O- _O-
Andere pakkende voorbeelden zijn het gloeilampenverbod, waar achteraf spijt van was, de vliegtax, die teruggedraaid werd, het generaal pardon, die aanzienlijk meer kostte dan beoogd en uitgesloten personen ook mochten blijven, en de halfbakken privatiseringsslagen.
pi_108826484
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:30 schreef Picchia het volgende:

[..]

Andere pakkende voorbeelden zijn het gloeilampenverbod, waar achteraf spijt van was, de vliegtax, die teruggedraaid werd, en de halfbakken privatiseringsslagen.
Maar het volk snapt er niks van, de politici wel heurrrrr.
pi_108826538
Er zijn dan ook geen vastgestelde voorwaarden waaraan een politicus moet voldoen. Dan krijg je van die PVV knakkers die met hun onmetelijke wijsheid beslissingen voor je gaan nemen.
pi_108826670
quote:
9s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar het volk snapt er niks van, de politici wel heurrrrr.
Het volk is intelligent inderdaad.

Je krijgt toch de kriebels als je bedenkt dat dergelijke figuren ook mogen stemmen.
  woensdag 7 maart 2012 @ 16:42:21 #52
66825 Reya
Fier Wallon
pi_108826862
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Je krijgt toch de kriebels als je bedenkt dat dergelijke figuren ook mogen stemmen.
Die mensen stemmen waarschijnlijk toch niet, en in ieder geval richten ze minder schade aan dan de vele Ersatz-Don Quichots waarmee vooral de lokale politiek bezaaid is.
  † In Memoriam † woensdag 7 maart 2012 @ 16:42:25 #53
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_108826865
Mensen die bang zijn voor de stem van het volk :')
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_108826909
We maken een betuwelijn in het landsbelang. _O- _O-
pi_108826973
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Want? Wat maakt hen minderwaardig ten opzichte van anderen?
  † In Memoriam † woensdag 7 maart 2012 @ 16:46:00 #56
341203 3-voud
pi_108827002
quote:
10s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Niets. Het zit hem in de factor dat Koos zich misplaatst beter voelt.
pi_108827019
quote:
10s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je laat een loodgieter toch ook geen Boeing besturen?
pi_108827048
Ma Tokkie dacht dat ze korting kreeg op de kiloknaller toen het stembiljet op de mat viel.
  † In Memoriam † woensdag 7 maart 2012 @ 16:47:51 #59
341203 3-voud
pi_108827072
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus enkel mensen met een opleiding "politiek" mogen stemmen... :')
pi_108827179
Referenda passen prima in een democratie.

Je kiest een partij voor ALLES, we mogen niet kiezen van 'ik wil VVD voor het asfalt, PvdA voor de uitkeringen, GroenLinks voor het economische beleid, D66 voor het drugsbeleid en SP voor de zorg'.

Referenda zijn om dingen waar je het niet mee eens bent te corrigeren.

(ten minste, dat is mijn mening, als dat mag :P )
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_108827215
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Moeten deze mensen een Boeing besturen dan? Nee. Ze hebben rechten en plichten in dit land gekregen, waaronder het recht om te stemmen op iemand waarvan zij vinden dat diegene een geschikte kandidaat is om hun stem in een volksvertegenwoordiging te representeren.

Iedereen die daar aan toornt is niets meer dan een elitaire zak hooi die de beginselen van de democratie niet erkend en eigenlijk, stiekem, heel hard dit land uitgetyft dient te worden.
  † In Memoriam † woensdag 7 maart 2012 @ 16:51:52 #62
341203 3-voud
pi_108827248
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Moeten deze mensen een Boeing besturen dan? Nee. Ze hebben rechten en plichten in dit land gekregen, waaronder het recht om te stemmen op iemand waarvan zij vinden dat diegene een geschikte kandidaat is om hun stem in een volksvertegenwoordiging te representeren.

Iedereen die daar aan toornt is niets meer dan een elitaire zak hooi die de beginselen van de democratie niet erkend en eigenlijk, stiekem, heel hard dit land uitgetyft dient te worden.
^O^
pi_108827287
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik heb het niet over reguliere TK-verkiezingen, maar over referenda. Je weet wel, het onderwerp van dit topic.
  † In Memoriam † woensdag 7 maart 2012 @ 16:54:31 #64
341203 3-voud
pi_108827364
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb het niet over reguliere TK-verkiezingen, maar over referenda. Je weet wel, het onderwerp van dit topic.
Is hetzelfde.
pi_108827481
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:54 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Is hetzelfde.
In jouw belevingswereld is dat ongetwijfeld het geval.
  woensdag 7 maart 2012 @ 16:57:22 #66
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_108827508
quote:

[ afbeelding ]

Het alternatief is dat het volk zijn gedroomde leider naar de macht laat grijpen.
pi_108827603
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan is deze zin van jou nogal onduidelijk:

quote:

[..]

[ afbeelding ]

pi_108827746
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan is deze zin van jou nogal onduidelijk:

[..]

Het begrip 'stemnmen' wordt gebruikt in een topic over referenda.

Dan is 1 + 1 toch al gauw 2, neem ik aan.
  † In Memoriam † woensdag 7 maart 2012 @ 17:04:04 #69
341203 3-voud
pi_108827796
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

In jouw belevingswereld is dat ongetwijfeld het geval.
Hoezo is de stem van het volk voor de TK zoveel anders dan voor een referendum?
Maak me eens wijs.
pi_108828096
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:04 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Hoezo is de stem van het volk voor de TK zoveel anders dan voor een referendum?
Maak me eens wijs.
Een referendum geeft de burger de mogelijkheid om direct mee te beslissen over een bepaald onderwerp. Dat terwijl je die macht bij TK-verkiezingen juist uit handen geeft.
  † In Memoriam † woensdag 7 maart 2012 @ 17:13:22 #71
341203 3-voud
pi_108828164
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een referendum geeft de burger de mogelijkheid om direct mee te beslissen over een bepaald onderwerp. Dat terwijl je die macht bij TK-verkiezingen juist uit handen geeft.
Voor beide brengt dat volk een stem uit.
Begrijp dat hetgeen waarvoor je stemt anders is, maar hoezo is de stem ansich anders?
pi_108828452
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:13 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Voor beide brengt dat volk een stem uit.
Begrijp dat hetgeen waarvoor je stemt anders is, maar hoezo is de stem ansich anders?
Je begrijpt toch wel het verschil tussen directe en indirecte invloed? Je kiest doorgaans voor een partij vanwege de richting die de partij in kwestie kiest.

Wij worden door partijen vertegenwoordigd opdat er geen al te radicale besluiten worden genomen. Elke partij moet schipperen om enigszins haar doelen te bereiken. Dat vehikel wordt weggenomen bij referenda. Dan betreft het een simpel ja of nee met betrekking tot in potentie zwaarwegende onderwerpen.

Niet te vergelijken dus met TK-verkiezingen. Bij reguliere verkiezingen kies je een politieke kleur die jouw stem moet vertegenwoordigen. Referenda zijn, zoals gezegd, vormen van directe besluitvorming, gedaan door de burger. Mits het referendum bindend is uiteraard.
  woensdag 7 maart 2012 @ 17:22:49 #73
104871 remlof
Europees federalist
pi_108828474
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Precies, daarom vind ik dus dat referenda niet thuishoren in een parlementaire democratie.
  woensdag 7 maart 2012 @ 17:25:04 #74
104871 remlof
Europees federalist
pi_108828544
En de daaropvolgende post van Koos beschrijft het perfect.
  woensdag 7 maart 2012 @ 17:35:15 #75
66825 Reya
Fier Wallon
pi_108828966
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:22 schreef KoosVogels het volgende:
Wij worden door partijen vertegenwoordigd opdat er geen al te radicale besluiten worden genomen. Elke partij moet schipperen om enigszins haar doelen te bereiken. Dat vehikel wordt weggenomen bij referenda. Dan betreft het een simpel ja of nee met betrekking tot in potentie zwaarwegende onderwerpen.
Dat argument valt makkelijk om te draaien: in een zuiver representatief stelsel kunnen activistische minderheden door slim te onderhandelen punten verwezenlijken die feitelijk door een meerderheid verworpen worden.
pi_108829496
Inderdaad, SGP is daar een mooi voorbeeld van.
pi_108830310
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:50 schreef Tem het volgende:
Inderdaad, SGP is daar een mooi voorbeeld van.
+1 idd.
  woensdag 7 maart 2012 @ 18:22:20 #78
294269 mlg
pi_108830679
De burger kan in bepaalde gevallen ook nieuwe inzichten krijgen, waardoor hun eerdere mening teniet wordt gedaan. Een voorbeeld; stel nu eens dat de PvdA zegt dat hoge inkomens moeten worden belast, zodat dit het begrotingstekort omlaag brengt, en vervolgens komt er een onderzoek dat het hele punt verwerpt, dan zal de PvdA ideologisch getrouw hun punt doorzetten, terwijl dat niet de insteek van de burger was. (Is het overigens ook niet, maar men gelooft nog steeds in hogere belastingen, meer staatsopbrengsten).
  woensdag 7 maart 2012 @ 18:24:23 #79
294269 mlg
pi_108830743
En zoals ik al eerder zei is een referendum een ideaal middel om de publieke opinie te meten.
pi_108830787
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 18:24 schreef mlg het volgende:
En zoals ik al eerder zei is een referendum een ideaal middel om de publieke opinie te meten.
Dat zeker. Maar in mijn optiek moet een referendum dan ook niet direct bindend zijn. Niks mis met raadgevende referenda.
pi_108830840
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 18:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat zeker. Maar in mijn optiek moet een referendum dan ook niet direct bindend zijn. Niks mis met raadgevende referenda.
Kut

Ik ben het eens met Koos.

I'm doomed.
pi_108832149
Wanneer je nu een "raadgevend referendum" houdt over de mogelijke invoer van de gulden weten we allemaal wel wat de uitkomst zal zijn. Daarnaast weet je ook dat deze keuze voornamelijk gestoeld is op emotie en uiteindelijk volkomen onwenselijk is. Als verstandig land wil je daar niet aan gaan beginnen. Dan is zo'n referendum wel leuk alleen levert het totaal geen toegevoegde waarde voor de uitkomst.
  woensdag 7 maart 2012 @ 22:08:48 #83
104871 remlof
Europees federalist
pi_108842992
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 19:02 schreef Tem het volgende:
Wanneer je nu een "raadgevend referendum" houdt over de mogelijke invoer van de gulden weten we allemaal wel wat de uitkomst zal zijn. Daarnaast weet je ook dat deze keuze voornamelijk gestoeld is op emotie en uiteindelijk volkomen onwenselijk is. Als verstandig land wil je daar niet aan gaan beginnen. Dan is zo'n referendum wel leuk alleen levert het totaal geen toegevoegde waarde voor de uitkomst.
Ja:

Nederlanders geen vertrouwen in guldenonderzoek PVV

Op de vraag wat mensen zouden stemmen als er nu een referendum wordt gehouden over terugkeer naar de gulden, antwoordt bijna twee derde dat ze tegen zouden stemmen. Alleen PVV- en SP-stemmers zijn voor het herstel van de oude Nederlandse munt.
pi_108843088
quote:
10s.gif Op woensdag 7 maart 2012 22:08 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja:

Nederlanders geen vertrouwen in guldenonderzoek PVV

Op de vraag wat mensen zouden stemmen als er nu een referendum wordt gehouden over terugkeer naar de gulden, antwoordt bijna twee derde dat ze tegen zouden stemmen. Alleen PVV- en SP-stemmers zijn voor het herstel van de oude Nederlandse munt.
Zegt helemaal niets dat onderzoek heb ik al gelezen.

1200 mensen die weten dat het referendum toch niet doorgaat en er geen propagandische prietpraat campagne aan vooraf is gegaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2012 22:14:47 ]
  † In Memoriam † donderdag 8 maart 2012 @ 00:15:57 #85
341203 3-voud
pi_108849434
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je begrijpt toch wel het verschil tussen directe en indirecte invloed? Je kiest doorgaans voor een partij vanwege de richting die de partij in kwestie kiest.

Niet te vergelijken dus met TK-verkiezingen. Bij reguliere verkiezingen kies je een politieke kleur die jouw stem moet vertegenwoordigen. Referenda zijn, zoals gezegd, vormen van directe besluitvorming, gedaan door de burger. Mits het referendum bindend is uiteraard.
Ik begrijp je.
Maar 4 jaar is een lange tijd en daarin kan veel gebeuren. Zo kun je vlak voor de verkiezingen het idee hebben met elkaar dat keiharde bezuinigen lang nog niet nodig zijn en 2 jaar later ben je een crisis rijker met alle gevolgen van dien.
De partij die ik dan 2-3 jaar geleden in het zadel heb geholpen kan dan wel heel andere ideeën erop na houden. Dan is mijn stem van de verkiezingen niks meer waard.
De crisis is dan een mooi voorbeeld maar zo zijn er meer zaken. Referendum kan uitkomst bieden. Ik sta er wel achter. Ook het afgelopen jaar was ik het weleens meer eens met een andere partij dan wat nu in het kabinet zit. Maar mijn stem is vergeven en ik kan enkel toekijken hoe de beleidsmakers me irriteren. Dankzij mijn stem.
pi_108852886
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 22:10 schreef Tem het volgende:

[..]

Zegt helemaal niets dat onderzoek heb ik al gelezen.

52% van de VVD stemmers wil terug naar de oude munt.
pi_108853184
Politiek is niet star maar aan verandering onderhevig.

De constante veranderingen in de politiek, het voortschrijdend inzicht van de stemmers, de standpunten die na de verkiezingen door partijen worden gedropt en de persoonlijke situatie van stemmers zijn allemaal redenen waarom verschillende mensen verschillend denken en ook waarom dat steeds wijzigt. Een mooi voorbeeld is de ex-VVD minister Zalm, die ging van de PvdA naar de VVD.

Het is vrijwel onmogelijk om het met het totaalpakket van alle standpunten van de partij waar je op stemt eens te zijn.

Er is niets mis is met een volksraadpleging en al helemaal niet als het gaat over gebeurtenissen waarvan tijdens de verkiezingen niet bekend was dat ze zich zouden voordoen.
pi_108853618
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 00:15 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Ik begrijp je.
Maar 4 jaar is een lange tijd en daarin kan veel gebeuren. Zo kun je vlak voor de verkiezingen het idee hebben met elkaar dat keiharde bezuinigen lang nog niet nodig zijn en 2 jaar later ben je een crisis rijker met alle gevolgen van dien.
De partij die ik dan 2-3 jaar geleden in het zadel heb geholpen kan dan wel heel andere ideeën erop na houden. Dan is mijn stem van de verkiezingen niks meer waard.
De crisis is dan een mooi voorbeeld maar zo zijn er meer zaken. Referendum kan uitkomst bieden. Ik sta er wel achter. Ook het afgelopen jaar was ik het weleens meer eens met een andere partij dan wat nu in het kabinet zit. Maar mijn stem is vergeven en ik kan enkel toekijken hoe de beleidsmakers me irriteren. Dankzij mijn stem.
Wat zou het onderwerp van het referendum moeten zijn? Moet er wel of geen 16 miljard extra worden bezuinigd? Of wil je meebeslissen over specifieke voorstellen dat het afgelopen jaar zijn gelanceerd?

Ik snap waar je heen wilt, maar zie niet in hoe referenda in deze een nuttige rol kunnen vervullen. Je hebt gelijk dat je je kunt afvragen of het huidige kabinet nog wel het juiste mandaat heeft. Maar schrijf dan nieuwe verkiezingen uit, geen referendum.
pi_108859957
quote:
3s.gif Op woensdag 7 maart 2012 15:40 schreef remlof het volgende:

[..]

Als de regering vindt dat het volk persé ergens over moet beslissen staat het haar vrij nieuwe verkiezingen uit te schrijven.
maar als het volk vind dat het volk persé ergens over moet beslissen? dat lijkt me toch nog iets belangrijker, niet?
  † In Memoriam † donderdag 8 maart 2012 @ 12:59:43 #90
341203 3-voud
pi_108860353
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 08:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat zou het onderwerp van het referendum moeten zijn? Moet er wel of geen 16 miljard extra worden bezuinigd? Of wil je meebeslissen over specifieke voorstellen dat het afgelopen jaar zijn gelanceerd?
Onder andere. Je kunt eens beginnen met de agenda punten waarover in de TK de meeste verdeeldheid over heerst.

quote:
Ik snap waar je heen wilt, maar zie niet in hoe referenda in deze een nuttige rol kunnen vervullen. Je hebt gelijk dat je je kunt afvragen of het huidige kabinet nog wel het juiste mandaat heeft. Maar schrijf dan nieuwe verkiezingen uit, geen referendum.
Heeft geen zin. Dan begint dat gedoe van voor af aan.
Heb je weer zon ijverig mannetje op een ministerpost die de voorgaande plannen compleet veranderd. Zij het om ideaal, of om het idee te geven dat zijn werk invulling heeft. Grote kans dat de volgende het nogmaals doet, weer compleet anders.

Met een referendum kun je als burger toch nog invloed hebben op beleid na 2-3 jaar kabinet waarvan je meent dat het langzaam een eigen weggetje inslaat. En daar hoef je dit kabinet niet in het bijzonder voor aan te kijken, daar heeft elk kabinet last van.
pi_108865926
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 12:59 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Onder andere. Je kunt eens beginnen met de agenda punten waarover in de TK de meeste verdeeldheid over heerst.
Is een optie, mits raadgevend referendum. Al is hierboven er terecht op gewezen dat je daar in wezen geen hol aan hebt.

quote:
Heeft geen zin. Dan begint dat gedoe van voor af aan.
Heb je weer zon ijverig mannetje op een ministerpost die de voorgaande plannen compleet veranderd. Zij het om ideaal, of om het idee te geven dat zijn werk invulling heeft. Grote kans dat de volgende het nogmaals doet, weer compleet anders.

Met een referendum kun je als burger toch nog invloed hebben op beleid na 2-3 jaar kabinet waarvan je meent dat het langzaam een eigen weggetje inslaat. En daar hoef je dit kabinet niet in het bijzonder voor aan te kijken, daar heeft elk kabinet last van.
Maar waarom dan nog uberhaupt TK-verkiezingen uitschrijven? Jij vreest ijverige mannetje die eigen beleid maken en je wilt die mogelijkerwijs corrigeren met behulp van referenda. Waarom dan niet direct the middle man weghalen en de bevolking laten meedenken over alle onderwerpen?

En als je referenda wilt gebruiken als bijsturingsmechanisme, hoe bepaal je dan wat relevante onderwerpen zijn waar de kiezer wat over moet kunnen zeggen? Bovendien is het weliswaar tot op zekere hoogte het geval dat het kabinet een eigen weggetje inslaat, maar laten we wel wezen: dat doet het eigenlijk al vanaf het moment dat het aantreedt.

Wanneer bepaal je dat de maat vol is? Jij claimt dat na twee jaar het kabinet een eigen wil krijgt die los staat van de wensen van de kiezer. Moeten we op zo'n moment dan geen nieuwe verkiezingen uitschrijven, in plaats van de bevolking te laten meedenken over tal van cruciale beleidsonderwerpen?

Overigens blijf ik van mening dat je middels verkiezingen regeringspartijen een mandaat meegeeft. Zij krijgen de bevoegdheid beleid uit te schrijven. Beleid dat vervolgens wordt getoetst door de volksvertegenwoordiging. Een referendum heeft in mijn optiek nauwelijks toevoegde waarde in dit proces. Daarmee diskwalificeer je eigenlijk de gekozen politici en ondermijn je onze representatieve democratie.
pi_108871209
quote:

Om de twee jaar de helft kiezen, zou mooi de waan van de dag van referenda kunnen onderscheppen.
I´m back.
  donderdag 8 maart 2012 @ 18:31:01 #93
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108871696
Ik denk dat een probleem dat we hebben is dat we altijd coalitieregeringen hebben, waardoor partijen altijd te makkelijk hun beloftes kunnen breken.

Zou het een idee zijn de twee grootste partijen een tweede ronde te laten houden zodat in elk geval duidelijk is wie verantwoordelijk is voor het eindeloze breken van beloftes en negeren van het volk?
pi_108879814
quote:

Nou ik ga niet alle verdere onzin lezen hier, maar verkiezingen in dit land hebben geen ruk met democratie te maken. Verkiezingsuitslagen worden al sinds jaar en dag niet gerespecteerd. Na de verkiezingen is het gewoon van goh met wie willen WIJ nu eens regeren, ongeacht of het volk daar achter staat.
Er bestaat hier geen: democratie. Anders hadden we nu een regering VVD en PvdA plus PVV.
pi_108881428
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 21:19 schreef JellieVrolijk het volgende:

[..]

Nou ik ga niet alle verdere onzin lezen hier, maar verkiezingen in dit land hebben geen ruk met democratie te maken. Verkiezingsuitslagen worden al sinds jaar en dag niet gerespecteerd. Na de verkiezingen is het gewoon van goh met wie willen WIJ nu eens regeren, ongeacht of het volk daar achter staat.
Er bestaat hier geen: democratie. Anders hadden we nu een regering VVD en PvdA plus PVV.
Jij stemt zeker SP?
pi_108889548
quote:

[..]

Je verdiepen in de kennis en de materie is iets wat politici in theorie zouden moeten doen. Kijk even naar bijvoorbeeld het drugsbeleid van dit kabinet en je ziet dat ze daar keihard in falen of gewoon hun ogen sluiten voor de realiteit.

Verder vaak genoeg dat gerenommeerde wetenschappers het volstrekt oneens zijn met het beleid van de politici.

Je doet hier alsof de politici hun werk en hun taak uitvoeren, maar je vergeet alleen dat politici vaak hun beslissingen vanuit ideologisch oogpunt maken en dat is lang niet altijd in landsbelang. Oftewel een referendum over belangrijke en ingrijpende zaken waarin ook de tegenstanders de mogelijkheid krijgen om hun zaak met argumenten duidelijk te maken is een prima middel in de democratie. Dat het volk hiervoor te achterlijk is klopt helemaal, kijk bijvoorbeeld maar naar hoe groot de SP en de PVV zijn. Maar dat hou je altijd, tenzij je overgaat naar een dictatuur.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')