Het volk is intelligent inderdaad.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar het volk snapt er niks van, de politici wel heurrrrr.
Die mensen stemmen waarschijnlijk toch niet, en in ieder geval richten ze minder schade aan dan de vele Ersatz-Don Quichots waarmee vooral de lokale politiek bezaaid is.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het volk is intelligent inderdaad.
[ afbeelding ]
Je krijgt toch de kriebels als je bedenkt dat dergelijke figuren ook mogen stemmen.
Want? Wat maakt hen minderwaardig ten opzichte van anderen?quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je krijgt toch de kriebels als je bedenkt dat dergelijke figuren ook mogen stemmen.
Niets. Het zit hem in de factor dat Koos zich misplaatst beter voelt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want? Wat maakt hen minderwaardig ten opzichte van anderen?
Je laat een loodgieter toch ook geen Boeing besturen?quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want? Wat maakt hen minderwaardig ten opzichte van anderen?
Dus enkel mensen met een opleiding "politiek" mogen stemmen...quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je laat een loodgieter toch ook geen Boeing besturen?
Moeten deze mensen een Boeing besturen dan? Nee. Ze hebben rechten en plichten in dit land gekregen, waaronder het recht om te stemmen op iemand waarvan zij vinden dat diegene een geschikte kandidaat is om hun stem in een volksvertegenwoordiging te representeren.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je laat een loodgieter toch ook geen Boeing besturen?
quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Moeten deze mensen een Boeing besturen dan? Nee. Ze hebben rechten en plichten in dit land gekregen, waaronder het recht om te stemmen op iemand waarvan zij vinden dat diegene een geschikte kandidaat is om hun stem in een volksvertegenwoordiging te representeren.
Iedereen die daar aan toornt is niets meer dan een elitaire zak hooi die de beginselen van de democratie niet erkend en eigenlijk, stiekem, heel hard dit land uitgetyft dient te worden.
Ik heb het niet over reguliere TK-verkiezingen, maar over referenda. Je weet wel, het onderwerp van dit topic.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Moeten deze mensen een Boeing besturen dan? Nee. Ze hebben rechten en plichten in dit land gekregen, waaronder het recht om te stemmen op iemand waarvan zij vinden dat diegene een geschikte kandidaat is om hun stem in een volksvertegenwoordiging te representeren.
Iedereen die daar aan toornt is niets meer dan een elitaire zak hooi die de beginselen van de democratie niet erkend en eigenlijk, stiekem, heel hard dit land uitgetyft dient te worden.
Is hetzelfde.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb het niet over reguliere TK-verkiezingen, maar over referenda. Je weet wel, het onderwerp van dit topic.
In jouw belevingswereld is dat ongetwijfeld het geval.quote:
Het alternatief is dat het volk zijn gedroomde leider naar de macht laat grijpen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:38 schreef KoosVogels het volgende:
[ afbeelding ]
Dan is deze zin van jou nogal onduidelijk:quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb het niet over reguliere TK-verkiezingen, maar over referenda. Je weet wel, het onderwerp van dit topic.
quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het begrip 'stemnmen' wordt gebruikt in een topic over referenda.quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan is deze zin van jou nogal onduidelijk:
[..]
Hoezo is de stem van het volk voor de TK zoveel anders dan voor een referendum?quote:Op woensdag 7 maart 2012 16:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In jouw belevingswereld is dat ongetwijfeld het geval.
Een referendum geeft de burger de mogelijkheid om direct mee te beslissen over een bepaald onderwerp. Dat terwijl je die macht bij TK-verkiezingen juist uit handen geeft.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:04 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Hoezo is de stem van het volk voor de TK zoveel anders dan voor een referendum?
Maak me eens wijs.
Voor beide brengt dat volk een stem uit.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een referendum geeft de burger de mogelijkheid om direct mee te beslissen over een bepaald onderwerp. Dat terwijl je die macht bij TK-verkiezingen juist uit handen geeft.
Je begrijpt toch wel het verschil tussen directe en indirecte invloed? Je kiest doorgaans voor een partij vanwege de richting die de partij in kwestie kiest.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:13 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Voor beide brengt dat volk een stem uit.
Begrijp dat hetgeen waarvoor je stemt anders is, maar hoezo is de stem ansich anders?
Precies, daarom vind ik dus dat referenda niet thuishoren in een parlementaire democratie.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een referendum geeft de burger de mogelijkheid om direct mee te beslissen over een bepaald onderwerp. Dat terwijl je die macht bij TK-verkiezingen juist uit handen geeft.
Dat argument valt makkelijk om te draaien: in een zuiver representatief stelsel kunnen activistische minderheden door slim te onderhandelen punten verwezenlijken die feitelijk door een meerderheid verworpen worden.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:22 schreef KoosVogels het volgende:
Wij worden door partijen vertegenwoordigd opdat er geen al te radicale besluiten worden genomen. Elke partij moet schipperen om enigszins haar doelen te bereiken. Dat vehikel wordt weggenomen bij referenda. Dan betreft het een simpel ja of nee met betrekking tot in potentie zwaarwegende onderwerpen.
+1 idd.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:50 schreef Tem het volgende:
Inderdaad, SGP is daar een mooi voorbeeld van.
Dat zeker. Maar in mijn optiek moet een referendum dan ook niet direct bindend zijn. Niks mis met raadgevende referenda.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:24 schreef mlg het volgende:
En zoals ik al eerder zei is een referendum een ideaal middel om de publieke opinie te meten.
Kutquote:Op woensdag 7 maart 2012 18:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zeker. Maar in mijn optiek moet een referendum dan ook niet direct bindend zijn. Niks mis met raadgevende referenda.
Ja:quote:Op woensdag 7 maart 2012 19:02 schreef Tem het volgende:
Wanneer je nu een "raadgevend referendum" houdt over de mogelijke invoer van de gulden weten we allemaal wel wat de uitkomst zal zijn. Daarnaast weet je ook dat deze keuze voornamelijk gestoeld is op emotie en uiteindelijk volkomen onwenselijk is. Als verstandig land wil je daar niet aan gaan beginnen. Dan is zo'n referendum wel leuk alleen levert het totaal geen toegevoegde waarde voor de uitkomst.
Zegt helemaal niets dat onderzoek heb ik al gelezen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 22:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja:
Nederlanders geen vertrouwen in guldenonderzoek PVV
Op de vraag wat mensen zouden stemmen als er nu een referendum wordt gehouden over terugkeer naar de gulden, antwoordt bijna twee derde dat ze tegen zouden stemmen. Alleen PVV- en SP-stemmers zijn voor het herstel van de oude Nederlandse munt.
Ik begrijp je.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel het verschil tussen directe en indirecte invloed? Je kiest doorgaans voor een partij vanwege de richting die de partij in kwestie kiest.
Wij worden door partijen vertegenwoordigd opdat er geen al te radicale besluiten worden genomen. Elke partij moet schipperen om enigszins haar doelen te bereiken. Dat vehikel wordt weggenomen bij referenda. Dan betreft het een simpel ja of nee met betrekking tot in potentie zwaarwegende onderwerpen.
Niet te vergelijken dus met TK-verkiezingen. Bij reguliere verkiezingen kies je een politieke kleur die jouw stem moet vertegenwoordigen. Referenda zijn, zoals gezegd, vormen van directe besluitvorming, gedaan door de burger. Mits het referendum bindend is uiteraard.
52% van de VVD stemmers wil terug naar de oude munt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 22:10 schreef Tem het volgende:
[..]
Zegt helemaal niets dat onderzoek heb ik al gelezen.
Wat zou het onderwerp van het referendum moeten zijn? Moet er wel of geen 16 miljard extra worden bezuinigd? Of wil je meebeslissen over specifieke voorstellen dat het afgelopen jaar zijn gelanceerd?quote:Op donderdag 8 maart 2012 00:15 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik begrijp je.
Maar 4 jaar is een lange tijd en daarin kan veel gebeuren. Zo kun je vlak voor de verkiezingen het idee hebben met elkaar dat keiharde bezuinigen lang nog niet nodig zijn en 2 jaar later ben je een crisis rijker met alle gevolgen van dien.
De partij die ik dan 2-3 jaar geleden in het zadel heb geholpen kan dan wel heel andere ideeën erop na houden. Dan is mijn stem van de verkiezingen niks meer waard.
De crisis is dan een mooi voorbeeld maar zo zijn er meer zaken. Referendum kan uitkomst bieden. Ik sta er wel achter. Ook het afgelopen jaar was ik het weleens meer eens met een andere partij dan wat nu in het kabinet zit. Maar mijn stem is vergeven en ik kan enkel toekijken hoe de beleidsmakers me irriteren. Dankzij mijn stem.
maar als het volk vind dat het volk persé ergens over moet beslissen? dat lijkt me toch nog iets belangrijker, niet?quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:40 schreef remlof het volgende:
[..]
Als de regering vindt dat het volk persé ergens over moet beslissen staat het haar vrij nieuwe verkiezingen uit te schrijven.
Onder andere. Je kunt eens beginnen met de agenda punten waarover in de TK de meeste verdeeldheid over heerst.quote:Op donderdag 8 maart 2012 08:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat zou het onderwerp van het referendum moeten zijn? Moet er wel of geen 16 miljard extra worden bezuinigd? Of wil je meebeslissen over specifieke voorstellen dat het afgelopen jaar zijn gelanceerd?
Heeft geen zin. Dan begint dat gedoe van voor af aan.quote:Ik snap waar je heen wilt, maar zie niet in hoe referenda in deze een nuttige rol kunnen vervullen. Je hebt gelijk dat je je kunt afvragen of het huidige kabinet nog wel het juiste mandaat heeft. Maar schrijf dan nieuwe verkiezingen uit, geen referendum.
Is een optie, mits raadgevend referendum. Al is hierboven er terecht op gewezen dat je daar in wezen geen hol aan hebt.quote:Op donderdag 8 maart 2012 12:59 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Onder andere. Je kunt eens beginnen met de agenda punten waarover in de TK de meeste verdeeldheid over heerst.
Maar waarom dan nog uberhaupt TK-verkiezingen uitschrijven? Jij vreest ijverige mannetje die eigen beleid maken en je wilt die mogelijkerwijs corrigeren met behulp van referenda. Waarom dan niet direct the middle man weghalen en de bevolking laten meedenken over alle onderwerpen?quote:Heeft geen zin. Dan begint dat gedoe van voor af aan.
Heb je weer zon ijverig mannetje op een ministerpost die de voorgaande plannen compleet veranderd. Zij het om ideaal, of om het idee te geven dat zijn werk invulling heeft. Grote kans dat de volgende het nogmaals doet, weer compleet anders.
Met een referendum kun je als burger toch nog invloed hebben op beleid na 2-3 jaar kabinet waarvan je meent dat het langzaam een eigen weggetje inslaat. En daar hoef je dit kabinet niet in het bijzonder voor aan te kijken, daar heeft elk kabinet last van.
Om de twee jaar de helft kiezen, zou mooi de waan van de dag van referenda kunnen onderscheppen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:16 schreef remlof het volgende:
Een parlementaire democratie is een representatieve democratie waarbij de burgers via gekozen vertegenwoordigers in het parlement, de wetgevende macht, invloed hebben op het beleid. In het parlementaire systeem ontleent de uitvoerende macht, de regering, haar mandaat aan het vertrouwen van het parlement.
En het is in mijn optiek de minst slechte van de mogelijke staatsvormen.
Nu zijn er partijen (in Nederland bijvoorbeeld D66 en de PVV) die enorm graag het volk direct willen raadplegen over bepaalde kwesties door middel van een referendum.
Ik vind dat verwerpelijk en in strijd met de parlementaire democratie. Het zou het beleid van de regering afhankelijk maken van de waan van de dag en daardoor zou het makkelijk in strijd kunnen komen met het landsbelang.
We kunnen minimaal eenmaal per vier jaar onze vertegenwoordigers in het parlement kiezen, dat zijn mensen die bepaalde ideeën aanhangen en een fulltime baan hebben om zich in de materie waarover besloten moet worden te verdiepen.
Laat dan die beslissingen dan ook aan hen en niet aan de burgers die over het algemeen nauwelijks kennis van zaken hebben.
Nou ik ga niet alle verdere onzin lezen hier, maar verkiezingen in dit land hebben geen ruk met democratie te maken. Verkiezingsuitslagen worden al sinds jaar en dag niet gerespecteerd. Na de verkiezingen is het gewoon van goh met wie willen WIJ nu eens regeren, ongeacht of het volk daar achter staat.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:16 schreef remlof het volgende:
Een parlementaire democratie is een representatieve democratie waarbij de burgers via gekozen vertegenwoordigers in het parlement, de wetgevende macht, invloed hebben op het beleid. In het parlementaire systeem ontleent de uitvoerende macht, de regering, haar mandaat aan het vertrouwen van het parlement.
En het is in mijn optiek de minst slechte van de mogelijke staatsvormen.
Nu zijn er partijen (in Nederland bijvoorbeeld D66 en de PVV) die enorm graag het volk direct willen raadplegen over bepaalde kwesties door middel van een referendum.
Ik vind dat verwerpelijk en in strijd met de parlementaire democratie. Het zou het beleid van de regering afhankelijk maken van de waan van de dag en daardoor zou het makkelijk in strijd kunnen komen met het landsbelang.
We kunnen minimaal eenmaal per vier jaar onze vertegenwoordigers in het parlement kiezen, dat zijn mensen die bepaalde ideeën aanhangen en een fulltime baan hebben om zich in de materie waarover besloten moet worden te verdiepen.
Laat dan die beslissingen dan ook aan hen en niet aan de burgers die over het algemeen nauwelijks kennis van zaken hebben.
Jij stemt zeker SP?quote:Op donderdag 8 maart 2012 21:19 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Nou ik ga niet alle verdere onzin lezen hier, maar verkiezingen in dit land hebben geen ruk met democratie te maken. Verkiezingsuitslagen worden al sinds jaar en dag niet gerespecteerd. Na de verkiezingen is het gewoon van goh met wie willen WIJ nu eens regeren, ongeacht of het volk daar achter staat.
Er bestaat hier geen: democratie. Anders hadden we nu een regering VVD en PvdA plus PVV.
Je verdiepen in de kennis en de materie is iets wat politici in theorie zouden moeten doen. Kijk even naar bijvoorbeeld het drugsbeleid van dit kabinet en je ziet dat ze daar keihard in falen of gewoon hun ogen sluiten voor de realiteit.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:38 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar je taak als parlementslid is je te verdiepen in zaken die tot je portefeuille behoren en je fractiegenoten daarover diepgrondig in te lichten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |