Dat is een goed punt. Ik heb een betere klik met de gemiddelde student dan de gemiddelde stratenmaker, maar ik acht stratenmakers zeker niet minderwaardig.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:30 schreef trancethrust het volgende:
Een betere klik hebben met is hetzelfde als het minderwaardig vinden van? Je blaast de boel op.
Haha, precies de reden waarom ik m'n vriend net ff achter het behang wilde plakkenquote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:31 schreef Helpmefok het volgende:
Heb 100 keer liever HBO'ers. Kneedbaarder, praktischer, VEEL minder arrogant, leergieriger en denken niet de wereldkennis in pacht te hebben.
Die is dan ook gewoon minderwaardig vanuit het oogpunt van projectparticipatie. Hij mag dan wel even hard werken, maar als zijn projectgenoten het resultaat daarvan moeten zitten verbeteren terwijl dat bijelkaar niet het geval is, dan is zijn resultaat duidelijk van lagere kwaliteit.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:32 schreef Suesse het volgende:
Wat dat minderwaardig zijn betreft, dat ging me vooral over zijn samenwerking met die jongen van het hbo. Verder heb je zeker een punt, trancethrust
quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:28 schreef TNA het volgende:
Simpel gezegd: opleiding correleert met IQ en je voelt je sneller goed bij iemand met een overeenkomstig IQ. Het is geen zaligmakend criterium, maar er zit wel wat in.
Welke opleidingen heb je dan nog meer in de zorg? Vergeleken met creatieve therapie en logopedie zal het inderdaad wel zwaar zijn. Ik neem tenminste aan dat WO zorg niet wordt meegenomen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:50 schreef netflanders het volgende:
Een vriend van mij is afgestudeerd in de rechten, maar besloot recentelijk zichzelf om te scholen naar hbo-verpleegkunde. Dit zou de op een na zwaarste opleiding in de zorg moeten zijn. Hij stelt echter dat, hoewel de opleiding erg interessant is, het vaak aangepast wordt aan de studenten; zeer domme doosjes, ongeacht de leeftijden. Hij kan enkel op niveau werken met iemand die een BSc geneeskunde heeft maar toch besloot de verpleegzorg in te gaan. Zij halen beiden ook enkel tienen.
Anecdotisch, maar geeft te denken.
Geneeskunde. Tevens ondersteunende opleidingen zoals operatieassistent en radiodiagnost, maar deze zijn vaak intern in ziekenhuizen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:54 schreef Adames het volgende:
[..]
Welke opleidingen heb je dan nog meer in de zorg? Vergeleken met creatieve therapie en logopedie zal het inderdaad wel zwaar zijn. Ik neem tenminste aan dat WO zorg niet wordt meegenomen.
Vergeleken daarmee is verpleegkundige imo niet de moeilijkste. Mijn moeder heeft die nog zonder moeite gedaan (en dat wilt wel wat zeggen).quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:58 schreef netflanders het volgende:
[..]
Geneeskunde. Tevens ondersteunende opleidingen zoals operatieassistent en radiodiagnost, maar deze zijn vaak intern in ziekenhuizen.
Eigenlijk is dit wel behoorlijk triest gedrag (zeker als je een alfa-studie volgt), maar een keer een grappige opmerking moet kunnen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:49 schreef Ryon het volgende:
In de kroeg en gelijksoortige aangelegenheden had ik altijd de neiging om nogal minachtend te doen over iedereen en alles die hbo deed. Wat binnen mijn omgeving (95%+ wo) ook wel gebruikelijk is en prima kan.
Ach, het is studentikoos gebruik om elkaar een beetje de tent uit te lokken. Alfa, beta, gamma bashen dat soort dingen. Wat je ook doet, het zal nooit goed zijn. Gaat erom dat je achter staat wat je doet en daar trots op bent. Dan pareer je alle kritiek met een paar gevatte opmerkingen en lig je de volgende dag niet huilend in bed omdat iemand jouw opleiding een 'knutselcursus' heeft genoemd. En ook al ga je een paar keer op je bek. Boeie, daar leer je weer van. Je hoeft niet arrogant te zijn en te denken dat jij beter bent dan de rest van de planeet, maar een beetje overtuigd zijn waar je mee bezig bent is wel handig.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:15 schreef Core2 het volgende:
[..]
Eigenlijk is dit wel behoorlijk triest gedrag (zeker als je een alfa-studie volgt), maar een keer een grappige opmerking moet kunnen.
Een beetje minder zelfvertrouwen zouden die types wel kunnen gebruiken, misschien dat het niveau dan wat omhoog gaat. Die zelfverzekerde zesjesmentaliteit leidt alleen maar tot diplomainflatie.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:57 schreef chrisje013 het volgende:
here we go again with this crap... ik word moe van dit soort uitspraken, over hoe geweldig wo wel niet is. zeker als ze van mensen komen die een alfa/gamma studie volgen.
Oh ja joh?quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:31 schreef Helpmefok het volgende:
Ik heb zowel twee uni bachelors als twee hbo bachelors op zak deze zomer.
Volgens mij interpreteer je jouw vriend zijn opmerkingen nogal subjectief.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:25 schreef Suesse het volgende:
Vandaag had ik met mijn vriend een discussie naar aanleiding van het volgende. Hij heeft binnenkort een hospiteeravond en hij is bezig om daar mensen voor uit te nodigen. Toen hij een profiel van een meisje zag, stond daarop dat ze hbo doet. Mijn vriend zei toen iets in de trant van 'ik heb liever universitair dan hbo'.
Hij zegt dat hij een betere klik heeft met een universitair opgeleid persoon dan met iemand die een hbo-studie doet. Ergens kijkt hij ook een beetje neer op hbo'ers: voor zijn master moest hij o.a. samenwerken met een jongen die van het hbo afkwam en volgens hem was die kerel 'dom' en liftte hij mee op het schrijven van het gezamenlijke paper, terwijl die jongen gewoon net zoveel tijd eraan besteedde maar niet alles evengoed begreep als mijn vriend. Ze moesten bijvoorbeeld veel verbeteren van wat hij schreef. Maar is het dan meeliften wat die jongen deed? In mijn ogen lift iemand pas mee als hij geen ene moer uitvoert en anderen het werk voor hem/haar laat opknappen.
Aan de ene kant kan ik me goed voorstellen dat mijn vriend graag met mensen onder een dak woont waarmee hij op min of meer hetzelfde niveau zit. Je wil toch over dingen kunnen praten. Aan de andere kant voel ik me niet fijn bij zijn uitspraken. Zelf doe ik ook een hbo-studie en voelt het alsof hij net zo goed op mij neerkijkt. Ik weet dat hij dat niet doet, maar toch. Dit alles komt op mij over als hokjesdenken: iemand die hbo doet is per definitie minderwaardig.
Om het even samen te vatten: als er twee even leuke meisjes voor zijn neus zouden staan waarvan de één hbo doet en de ander wo, zou mijn vriend voor het wo-meisje gaan. Ik heb er moeite mee dat hij iemand op grond van zijn/haar opleiding (bij voorbaat) inschat. Op een gegeven moment zei hij nog: of het een jongen of een meisje wordt vind je niet erg, maar je hebt er wel moeite mee dat we selecteren op hbo of wo? Ik vond dat appels met peren vergelijken, ook omdat bij hun ook de 'regel' geldt voor een meisje komt een meisje, voor een jongen komt een jongen. Het jongen/meisje idee was dus niet van toepassing.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Kijken jullie ook zo naar opleiding, of meer naar de persoon? Is opleiding echt zo'n graadmeter?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die laatste punt doet het hem.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:01 schreef mymoodfentje het volgende:
Wo'ers die zich verheven voelenterwijl 99.9% een masterpapertje schrijft van nietszeggendheid waarin zij enkel aangeven zich te kunnen houden aan de wetenschappelijke regels van hun paradigmatisch onderzoeksgebied en met wat dure woorden strooien die het plebs niet kent
vervolgens een resultaat wat nergens op slaat en een limitatiehoofdstuk bestaande uit 5 pagina's
![]()
Echte wetenschap begint pas bij PHD.Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
Ja hoor. Ik heb mij wel eens door de sociologische mangel heen gehaald en alle sociale wetten en clichés zijn ook op mij van toepassing. Wat ik trouwens beschouw als vrij gezond sociaal gedrag en itt een van mijn docenten geen reden zie tot verandering of 'bewustwording'.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:55 schreef Compatibel het volgende:
Triest kneuzengedrag natuurlijk, en zoals Core2 al aangaf helemaal wanneer je een Wo alfa of gamma bent. Mij zul je in ieder geval niet betrappen op neerbuigende taal over mbo- en hbo'ers. Ik snap trouwens werkelijk niet dat je als wo'er geen vrienden zou kunnen zijn met bijvoorbeeld een mbo'er. Ik trek regelmatig op met mensen van allerlei opleidingsniveaus en met iedereen kan ik leuke en zinnige gesprekken voeren.
Ryon: jij zult toch weten dat de voorkeur voor wo'ers en de neerbuigende grapjes over hbo'ers komt door: 'social identification that automatically leads to discrimination and bias’
Wetenschap begint helemaal niet bij een PHD, de meeste wetenschappers hebben al gepubliceerd & presentaties gegeven op wetenschappelijke congressen voordat ze aan hun PHD beginnen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:19 schreef netflanders het volgende:
Natuurlijk begint wetenschap pas bij een PhD. Dat neemt niet weg dat wetenschappelijk onderwijs in veel gevallen simpelweg moeilijker is dan het hbo.
Ja - opmerkingen wo-ers kunnen vaak kwetsend zijn. Toch stuiten opmerkingen van mbo-ers, dat zij zonder meer beter zijn met hun handen en creatieve oplossingen kunnen bedenken voor alledaagse problemen, niemand tegen de borst. Het is ook waar. Immers, niemand voelt zich aangevallen door een mbo-er. Wel struikt iedereen over de opmerking van wo-ers dat zij vaak slimmer zijn dan de andere opleidingsniveaus. Dat geeft te denken! Waarom mag een mbo-er of hbo-er wel met diens kwaliteiten etaleren, terwijl van wo-ers verwacht wordt dat zij mensen van andere niveaus in hun waarde laten?
Mogelijk omdat, naast kwetsende opmerkingen, wo-ers vaak waarheden uiten die mbo-ers en hbo-ers liever niet willen horen. En daar ligt de crux.
Zelf heb ik mijn doctoraat behaald, dus ik heb er ervaring mee. Er zijn echter maar weinig mensen die tijdens hun master serieus publiceren.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:21 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Wetenschap begint helemaal niet bij een PHD, de meeste wetenschappers hebben al gepubliceerd & presentaties gegeven op wetenschappelijke congressen voordat ze aan hun PHD beginnen.
Slechte redenering. Als een tokkie met Einstein een artikel zou publiceren, en ze steken er evenveel tijd in, lift die tokkie niet mee? En als die tokkie er 10x meer tijd in steekt, is het opeens Einstein die meelift?quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:25 schreef Suesse het volgende:
Ergens kijkt hij ook een beetje neer op hbo'ers: voor zijn master moest hij o.a. samenwerken met een jongen die van het hbo afkwam en volgens hem was die kerel 'dom' en liftte hij mee op het schrijven van het gezamenlijke paper, terwijl die jongen gewoon net zoveel tijd eraan besteedde maar niet alles evengoed begreep als mijn vriend. Ze moesten bijvoorbeeld veel verbeteren van wat hij schreef. Maar is het dan meeliften wat die jongen deed? In mijn ogen lift iemand pas mee als hij geen ene moer uitvoert en anderen het werk voor hem/haar laat opknappen.
Ik heb er ook ervaring mee en bij ons heeft meer dan de helft een serieuze publicatie van voor hun PHD-periode. Wetenschap kan dus wel degelijk voor een PHD beginnen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:22 schreef netflanders het volgende:
[..]
Zelf heb ik mijn doctoraat behaald, dus ik heb er ervaring mee. Er zijn echter maar weinig mensen die tijdens hun master serieus publiceren.
Waarmee we bij de vraag aankomen wat wetenschap isquote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:04 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik heb er ook ervaring mee en bij ons heeft meer dan de helft een serieuze publicatie van voor hun PHD-periode. Wetenschap kan dus wel degelijk voor een PHD beginnen.
Daarom maak ik er ook niet van die boude uitspraken overquote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:07 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Waarmee we bij de vraag aankomen wat wetenschap is
Ik denk ook dat hij niet erg handig is geweest deze dingen zo tegen je te zeggen. Laten we maar zeggen dat hij misschien sociaal minderwaardig aan je isquote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:08 schreef Suesse het volgende:
Ik denk (ook) dat het te maken heeft met wie je een klik hebt, hbo'er of wo'er maakt niet uit. Ik vind het gewoon jammer dat mijn vriend door dit soort opmerkingen te maken generaliseert, zoals mafkees al zegt. Natuurlijk mag hij een voorkeur hebben voor wo'ers, maar ga dan niet een willekeurige hbo'er (die hij geeneens goed kent) naar beneden halen.
@ Oompaloompa: dat zou goed kunnen dat ik zijn opmerkingen subjectief interpreteer, maar ik ben dan ook zijn vriendin die hbo doet. Is ergens toch een beetje kwetsend dat hij het dan eigenlijk ook over mij heeft.
Ik heb hbo en wo gedaan en op het hbo zaten studenten die vele malen beter waren dan wo'ers. Zoals ik zei: wo'ers voelen zich verheven boven hbo'ers maar in de regel is het wel zo dat wo'ers wat serieuzer en slimmer zijn. Het competentiegericht onderwijs / groepjeswerk op het hbo komt het onderwijs totaal niet ten goede...quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:08 schreef Suesse het volgende:
Ik denk (ook) dat het te maken heeft met wie je een klik hebt, hbo'er of wo'er maakt niet uit. Ik vind het gewoon jammer dat mijn vriend door dit soort opmerkingen te maken generaliseert, zoals mafkees al zegt. Natuurlijk mag hij een voorkeur hebben voor wo'ers, maar ga dan niet een willekeurige hbo'er (die hij geeneens goed kent) naar beneden halen.
@ Oompaloompa: dat zou goed kunnen dat ik zijn opmerkingen subjectief interpreteer, maar ik ben dan ook zijn vriendin die hbo doet. Is ergens toch een beetje kwetsend dat hij het dan eigenlijk ook over mij heeft.
Ik voel me niet minderwaardig ten opzichte van wo'ers, maar verder kan ik me wel vinden in jouw post. Ik kan mezelf ook wel voor de kop slaan dat ik na mijn propedeuse niet voor de uni heb gekozen. Ik loop nu een half jaar studievertraging op, simpelweg omdat mijn huidige opleiding qua kennis me niet voldoende uitdaging bied (hoe suf). Qua vaardigheden zit 't wel ok. Verder kijk ik niet neer op andere hbo'ers, maar voel wel een soort ergernis, vooral omdat ik een kritische houding mis van een groot aanal hbo'ers tijdens de les en het 'schoolse' gedrag.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:32 schreef margaretha_01 het volgende:
Het stomme is, ik voel me ook wel minderwaardig ten opzichte van wo'ers. Vond het hbo niet veel aan en voel me een beetje opgelicht als ik kijk naar wat ik uiteindelijk 'geleerd' heb. Het HBO stelt ook gewoon echt niets voor. Kan niet wachten om aan een nieuwe bachelor te beginnen!
Ook niet iedereen van WO-opleiding 'x' is intelligenter dan iemand die een HBo-opleiding 'x' doet.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hbo'ers minderwaardig aan wo'ers?
Natuurlijk niet, net als dat een zesdeklasamateurvoetballer niet minderwaardig is aan een hoofdklasseamateurvoetballer. Hij is enkel slechter in het voetballen zoals die HBO-leerling minder intelligent is en hierdoor slechter kan leren. Ik ga nu even uit van soortgelijke opleidingen, de vergelijking kan misschien krom lopen als je de gemakkelijkste WO-opleidingen vergelijkt met de zwaarste HBO-opleidingen maar ja.
Over het algemeen is dit natuurlijk wel zo.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:46 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ook niet iedereen van WO-opleiding 'x' is intelligenter dan iemand die een HBo-opleiding 'x' doet.
Als je weet dat de helft van de mensen vandaag de dag een HBO-opleiding aankan (daarom niet elke HBO-opleiding) en dat hetzelfde geldt voor het HAVO dan weet je dat de kans groot is dat het niveau waarschijnlijk niet veel hoger kan liggen dan de vroegere MBO-opleiding. Dat is best lullig voor die mensen die het WO niet aankunnen maar voor wie het HBO duidelijk te gemakkelijk is.quote:Het stomme is, ik voel me ook wel minderwaardig ten opzichte van wo'ers. Vond het hbo niet veel aan en voel me een beetje opgelicht als ik kijk naar wat ik uiteindelijk 'geleerd' heb. Het HBO stelt ook gewoon echt niets voor.
Ach, dat heb je op het WO ook. In mijn ervaring hangt het meer af van de groepsgrootte, de docent en enkele studenten.quote:Ik doe zelf hbo maar zou stereotypisch gezien liever een wo'er hebben, mijn hbo-klas bestaat uit allemaal van die lolmakers die net zoals op de middelbare school liever met elkaar praten dan daadwerkelijk opletten bij de les waar ze vrijwillig naartoe gaan
In een dergelijke discussie gaat het over algemeenheden, niet over uitzonderingen.quote:Ook niet iedereen van WO-opleiding 'x' is intelligenter dan iemand die een HBo-opleiding 'x' doet.
[troll]quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:31 schreef Helpmefok het volgende:
Heb 100 keer liever HBO'ers. Kneedbaarder, praktischer, VEEL minder arrogant, leergieriger en denken niet de wereldkennis in pacht te hebben.
Daarnaast meer gericht op t collectief ipv individu.
Heb je dan ook liever bachelrs dan masters?quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:31 schreef Helpmefok het volgende:
Daarnaast meer gericht op t collectief ipv individu.
Nou, laten we hopen dat ik het WO dan wel nog aan kan!quote:Op dinsdag 6 maart 2012 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je weet dat de helft van de mensen vandaag de dag een HBO-opleiding aankan (daarom niet elke HBO-opleiding) en dat hetzelfde geldt voor het HAVO dan weet je dat de kans groot is dat het niveau waarschijnlijk niet veel hoger kan liggen dan de vroegere MBO-opleiding. Dat is best lullig voor die mensen die het WO niet aankunnen maar voor wie het HBO duidelijk te gemakkelijk is.
Dit ben ik eigenlijk echt niet met je eens. Het verbaast mij hoeveel lekkere wijven er altijd op de universiteit rondlopen, heerlijk.quote:Op woensdag 7 maart 2012 00:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Op het HBO vind je veel meer lekkere wijven, dat weet ik wel
een paar opmerkingen:quote:Als je weet dat de helft van de mensen vandaag de dag een HBO-opleiding aankan (daarom niet elke HBO-opleiding) en dat hetzelfde geldt voor het HAVO dan weet je dat de kans groot is dat het niveau waarschijnlijk niet veel hoger kan liggen dan de vroegere MBO-opleiding.
Goed verwoord. Ik ervaar exact hetzelfde.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:49 schreef Ryon het volgende:
Dit is lastig. Ik zie mensen die een hbo opleiding doen niet als 'minderwaardig' of een minder mens (er zijn wel degelijk groepen in deze samenleving die ik wel als beduidend minder beschouw, maar dat terzijde) maar mijn voorkeur gaat echt uit naar mensen die een academische studie doen. Meer 'mijn soort mensen'. Bij een hospiteeravond zal de voorkeur dan ook uitgaan naar een 'student' i.p.v een scholier, hoewel ik ook wel eens met leuke hbo'rs gewoond heb. Het kan wel, komt gewoon minder vaak voor. Bij partnerkeus () merk ik van mijzelf dat academisch onderwijs wel erg belangrijk is.
In de kroeg en gelijksoortige aangelegenheden had ik altijd de neiging om nogal minachtend te doen over iedereen en alles die hbo deed. Wat binnen mijn omgeving (95%+ wo) ook wel gebruikelijk is en prima kan. Ook na 200x is dezelfde grap over scholieren en verplicht moeten gymmen nog steeds leuk. Ik ben sowieso gewend dat mensen altijd achter hun keuze staan en bereid zijn om deze enigszins te verdedigen, wat over het algemeen ook wel gebeurt. Dat je elkaar een beetje verbaal aanvalt is eerder gezond gedrag om elkaar een beetje uit de tent te lokken en de discussie levendig te houden, dan een oprechte poging om iemand (verbaal) schade te berokkenen of zijn sociale positie af te doen.
Maar dat is toch oppassen. Via via heb ik een tijdje terug vernomen dat een gast zich best wel aangevallen voelde na een avondje zuipen. Ik ben sowieso al een beetje het stereotiep brallende kudtstudent, maar mijn - enigszins bezopen - spervuur aan opmerkingen over iemands anders zijn opleiding had hij heel erg persoonlijk aangetrokken. Genoeg in ieder geval om daar tegen iemand anders een paar uur lang over te zeuren. Ik had dat allemaal niet bedoeld of überhaupt verwacht dat iemand daar aanstoot aan zou nemen. Maar ik let tegenwoordig wel meer op mijn taalgebruik. Blijkbaar speelt het bij veel mensen wel heel erg.
Eens. Wat mij betreft mogen dergelijke gespecialiseerde studies (cursussenquote:Op woensdag 7 maart 2012 10:08 schreef chrisje013 het volgende:
2. voor dat we deze discussie voeren, is het belangrijk om hbo te definieren. wanneer mag een opleiding op hbo niveau zijn? ik ben van mening (ondanks dat ik hbo doe), dat er een hoop opleidingen zijn binnen het hbo die totaal niks voorstellen en waar zelfs mensen van het vmbo geen moeite mee hebben. vandaar dat ik "vrijetijdsmanagement" en andere onzin (communicatie, media entertainement etc.) geen opleiding, maar een grap vind. hetzelfde telt voor communicatie wetenschappen op het wo, om maar een voorbeeld te geven.
Dat is nou juist het hele verschil tussen WO en hbo. Als hbo'er hoef je dus niet per se te weten waar het vandaan komt, als je het maar kunt toepassen. Dan weet je dus níet hetzelfde als een WO'er.quote:3. vooral bij beta opleidingen is het verschil tussen hbo en wo niet extreem groot. wat mij opvalt, in het algemeen, is dat wo'ers minder uren op school doorbrengen. in ruil daarvoor wordt er verwacht dat ze veel meer zelfstudie doen, zelf op formules komen, zelf conclusies trekken etc. op het hbo is zo'n rooster nogal druk en lange dagen zijn geen uitzondering, dus een deel van het "onderzoek" wordt voor je gedaan. uiteindelijk weet je hetzelfde als een wo'er, maar een wo'er moet het zelf uitzoeken terwijl jij het kant-en-klaar aangeboden krijgt.
Misschien kan inderdaad niet iedereen die van het HAVO komt het HBO aan maar er is ook nog een flinke stroom van MBO-leerlingen. Tel die bij elkaar op en je komt aan zo'n 60% die start met een HBO-opleiding en meer dan 40% die een diploma behaalt en dit percentage stijgt altijd nog en niet omdat de jonge Nederlanders ineens slimmer worden.quote:niet iedereen die havo doet of toegelaten wordt op het hbo kan de opleiding aan, terwijl dat theoretisch wel zou moeten.
Dit alles is strijdig met mijn ervaring. Ik had een jaargenoot die van het HBO kwam en hij redde het niet terwijl hij beslist geen domme jongen was, het niveauverschil was simpelweg te groot en hij had moeite om dat te overbruggen.quote:vooral bij beta opleidingen is het verschil tussen hbo en wo niet extreem groot. wat mij opvalt, in het algemeen, is dat wo'ers minder uren op school doorbrengen. in ruil daarvoor wordt er verwacht dat ze veel meer zelfstudie doen, zelf op formules komen, zelf conclusies trekken etc. op het hbo is zo'n rooster nogal druk en lange dagen zijn geen uitzondering, dus een deel van het "onderzoek" wordt voor je gedaan. uiteindelijk weet je hetzelfde als een wo'er, maar een wo'er moet het zelf uitzoeken terwijl jij het kant-en-klaar aangeboden krijgt.
Je zou ervan schrikken als ik jou vertel wat ik dit jaar allemaal aan praktische ervaring heb opgedaan. Ik ga het niet en publique opsommen maar het volstaat om te zeggen dat we gemiddeld in het eerste jaar per week zo'n 14-16 uur praktisch bezig zijn. Dit aantal uren daalt wel iets vanaf volgend jaar. Vandaar het grote aantal lesuren. Denk niet dat we daarom minder theorie moeten verwerken voor de theoretische vakken, die moeten we 's avonds of in de weekends verwerken. Niet erg hoor maar wat je hier beweert klopt dus sowieso niet voor heel het WO. Naar mijn smaak is er op mijn faculteit teveel praktijk, ik zou graag 6 uur per week inleveren voor een extra theoretisch vak per periode en dit zou m.i. kunnen zonder in praktisch opzicht minder te leren.quote:De hbo'ers hebben, zoals de bedoeling is, meer praktische ervaring en hebben minder uitleg nodig wat dat betreft.
Laten we er geen doekjes omheen winden, vrijwel niemand kiest voor het HBO omdat hij het HBO interessanter vindt dan het WO, wanneer de mensen vrij kunnen kiezen en ze kunnen het niveau aan dan zouden verreweg de meesten voor het WO kiezen, met uitzondering van bijv. iemand die fysiotherapeut, sportleraar of professioneel muzikant wil worden of iets dergelijks.quote:Dus... zijn hbo'ers minderwaardig aan wo'ers? Er zijn niet voor niks verschillende opleidingsniveaus, er zít een verschil in, maar 'minderwaardig' is niet het juiste woord... Het hbo is in principe al hoger onderwijs (het zit in de naam), maar het wo is een trap hoger. Het is maar net hoe je als kind bent ontwikkeld en in hoeverre je toen al bezig was met leren. Er zijn een hoop hbo'ers die het wo aankunnen (en dat gelukkig ook doen) en er zijn hbo'ers die dat absoluut niet kunnen, ongeacht of ze zijn doorgestroomd van het mbo of juist fluitend door de havo zijn gefietst. Daartegenover zijn er ook mensen die op het vwo floreerden maar na 1 jaar op de uni zijn gestopt en vervolgens fulltime bij de starbucks gaan werken. Uiteindelijk geldt; als je iets aankan kom je er vanzelf, ongeacht of je eerst havo, vwo, hbo of wo doet.
Ik kan niet over jouw opleiding oordelen, maar mijn ervaring met WOers (en HBOers) is dat ze in de eerste jaren van hun bachelorfase experimenten doen die ter ondersteuning van de theorie dienen. Meestal gaat dat als koken met een recept: je leest de instructies, je doet het experiment en je trekt een conclusie. Ik zou dat niet direct praktische ervaring durven noemen.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je zou ervan schrikken als ik jou vertel wat ik dit jaar allemaal aan praktische ervaring heb opgedaan. Ik ga het niet en publique opsommen maar het volstaat om te zeggen dat we gemiddeld in het eerste jaar per week zo'n 14-16 uur praktisch bezig zijn.
oh nee, dit is op zich correct hoor. Opleidingen zijn opgezet om aan te sluiten bij een zekere vraag, alleen een universiteit is ook nog gericht op 'verheffing' . Alleen wordt dat laatste steeds meer er uit gedonderd en blijf je over met..euh... ja wat eigenlijk..quote:Op woensdag 7 maart 2012 20:48 schreef Fruscayerdrix het volgende:
Wel interessant. Ik ken iemand die gestopt is met WO en MBO (ja de beroepsopleidingen) is gaan doen, omdat dat meer aansloot bij wat hij wilde. Hij heeft altijd het idee dat hij zich moet bewijzen.
Men is blijkbaar bevooroordeeld; ikzelf waarschijnlijk ook. Opvallend is dat op de uni zat mensen rondlopen die zo dom zijn als dikke stront, maar wel ijverig zijn. Maar ja, eerste indrukken ....
He he, eindelijk iemand waarmee ik het eens ben.quote:Op donderdag 8 maart 2012 16:35 schreef DefinitionX het volgende:
Waar maken jullie gekkies je nou druk om?
In the end zijn we allemaal mensen.......Zonder bouwvakkers waren er geen huizen, zonder wegenbouwers geen wegen en infrastructuur. Zonder de loodgieter zouden de pijpen het elke dag begeven, of stond jij met koud water in de douche. Zonder de vuilnisman zou de buurt vies zijn en zonder de winkelmedewerkers zou je geen boodschappen kunnen doen.
Punt: Iedereen draagt zijn of haar steentje bij aan de maatschappij.
Dus zelfs al doe je wo, zonder de laagste persoon betekent je wo diploma helemaal niets.
En juist de meest simpele zijn vaak de leukste en oprechtste mensenquote:Op donderdag 8 maart 2012 16:35 schreef DefinitionX het volgende:
Waar maken jullie gekkies je nou druk om?
In the end zijn we allemaal mensen.......Zonder bouwvakkers waren er geen huizen, zonder wegenbouwers geen wegen en infrastructuur. Zonder de loodgieter zouden de pijpen het elke dag begeven, of stond jij met koud water in de douche. Zonder de vuilnisman zou de buurt vies zijn en zonder de winkelmedewerkers zou je geen boodschappen kunnen doen.
Punt: Iedereen draagt zijn of haar steentje bij aan de maatschappij.
Dus zelfs al doe je wo, zonder de laagste persoon betekent je wo diploma helemaal niets.
Wat nog niet betekent dat je er een leuk gesprek mee kunt voeren...quote:Op donderdag 8 maart 2012 17:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En juist de meest simpele zijn vaak de leukste en oprechtste mensen
Maar het sluit het ook niet uitquote:Op donderdag 8 maart 2012 18:00 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Wat nog niet betekent dat je er een leuk gesprek mee kunt voeren...
Niemand beslist met welke mensen jij moet omgaan. Dat jij geen leuke gesprekken met hen kan houden, wil nog niet zeggen dat anderen dat ook niet kunnen. Zoek je eigen social kringen op waar jij je goed voelt. Dat doe ik ook.quote:Op donderdag 8 maart 2012 18:00 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Wat nog niet betekent dat je er een leuk gesprek mee kunt voeren...
Helaas. Hoogopgeleiden lijken een sterkere morele ruggengraat te hebben dan laagopgeleiden.quote:Op donderdag 8 maart 2012 17:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En juist de meest simpele zijn vaak de leukste en oprechtste mensen
Klopt, mijn opmerking was alleen bedoeld om aan te tonen dat zijn opmerking een loze was.quote:Op donderdag 8 maart 2012 18:19 schreef Fruscayerdrix het volgende:
[..]
Maar het sluit het ook niet uit
Zie hierboven.quote:Op donderdag 8 maart 2012 18:21 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Niemand beslist met welke mensen jij moet omgaan. Dat jij geen leuke gesprekken met hen kan houden, wil nog niet zeggen dat anderen dat ook niet kunnen. Zoek je eigen social kringen op waar jij je goed voelt. Dat doe ik ook.
En vervolgens dit:quote:
Je moet kiezenquote:Een rechtenstudent op de uni is niet beter dan een werktuigbouwer op hbo. Terwijl een technisch wiskundige toch echt wel slimmer is dan een hbo-er vrijetijdskunde.
Theoretisch gezien is het toch echt minder. Een goede HBO-school probeert dan ook niet een universiteit-light te zijn maar in ieder geval de elementaire theoretische basis goed aan te leren met veel klassikaal onderwijs en daarnaast in te zetten op veel praktische vaardigheden.quote:HBO is net zo goed als WO, punt.
Ieder verstandig mens heeft dit door. Het gaat er niet zo zeer om ofdat al dit bovenstaande werk belangrijk is, het gaat er om of dat je er plezier in gaat hebben om dit werk 45 jaar lang uit te voeren en of dat jij ondertussen niet bepaalde talenten verwaarloost.quote:Zonder bouwvakkers waren er geen huizen, zonder wegenbouwers geen wegen en infrastructuur. Zonder de loodgieter zouden de pijpen het elke dag begeven, of stond jij met koud water in de douche. Zonder de vuilnisman zou de buurt vies zijn en zonder de winkelmedewerkers zou je geen boodschappen kunnen doen.
Er zijn ook mensen met een hoog IQ die hbo gaan doen ipv uni...quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:28 schreef TNA het volgende:
Simpel gezegd: opleiding correleert met IQ en je voelt je sneller goed bij iemand met een overeenkomstig IQ. Het is geen zaligmakend criterium, maar er zit wel wat in.
Dat is de kern van de discussie denk ik. Ben je slim als een boek in je hoofd kan stampen, ben je slim als je in je eentje een huis kunt bouwen, ben je slim als je een succesvol bedrijf opricht?quote:Op donderdag 8 maart 2012 21:26 schreef Spanky78 het volgende:
HBO-er die leiding geeft aan wo-ers meldt. Ook stuur ik regelmatig phd's aan en stond ik vandaag aan ééntje iets over statistiek uit te leggen..
De wereld is neit zwart wit. Een rechtenstudent op de uni is niet beter dan een werktuigbouwer op hbo. Terwijl een technisch wiskundige toch echt wel slimmer is dan een hbo-er vrijetijdskunde. Maar gemiddeld gesproken zal het wel ongeveer kloppen.
En dan nog hebben emnsen soms talenten waar iemand met zijn brallerige WO gedoe een puntje aan kan zuigen. Sommige bedrijven komen piepend en knarsen tot stilstand als de mbo- concierge er niet is. Niemand die dan nog de verwarming, het licht, de koffie, de apparatuur werkend krijgt.
maargoed, gebral onder studenten is normaal. gebrek aan levenservaring, dus weten neit wat ze roepen.
Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die in hun hoofd twintigduizend ideeën hebben waarmee ze al aan de slag willen gaan. Ik ben goed bekend met de creatieve sector, en met alleen het hebben van wat ideeën kom je niet ver. Je moet een creatieve duizendpoot zijn met een flinke dosis ondernemingszin wil je de huur ervan kunnen gaan betalen. Belangrijkste is dat je niet moet stil zitten, maar gebruik moet maken van mogelijkheden wanneer deze zich aandienen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 23:35 schreef Rhalius het volgende:
Nu werk ik als vakkenvuller in een supermarkt al een aantal jaar terwijl ik tevergeefs blijf zoeken naar werk. Iedere vacature krijgt minstens 20 reacties, en vaak worden er ongeschoolde famillie leden of vrienden van de eigenaar in winkels geplaatst.
En ergens wil ik niet eens in een winkel werken, ik zou graag mijn creativiteit volledig benutten, maar het lijkt erop dat dit onmogelijk te combineren met werk is, en niemand wil mij de kans geven mezelf te bewijzen, terwijl ik gewoonweg een oneindige stroom aan Ideëen en concepten kan aandragen voor films, videogames, tv-programmas, reclames en vrijwel iedere vorm van entertainment.
Dat slaat nergens op. Er zijn genoeg intelligente mensen die walgelijk arrogant zijn en iedereen als minderwaardig beschouwen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 06:04 schreef PastorOfMuppets het volgende:
Iemand die intelligent is voelt zich niet verheven boven andere mensen.
Bij mensen met een superioriteitscomplex kan je gelijk het hele "intellegentie" verhaaltje het raam uit gooien, want wat voor scholing die persoon ook heeft gehad, het feit dat hij/zij zich verheven voelt geeft meteen al aan dat die persoon heel weinig geleerd heeft in het leven.
Ik zoek ook inderdaad kansen op, ik heb verschillende brieven gestuurd naar games developers, tv zenders en zelfs LEGO group.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 00:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die in hun hoofd twintigduizend ideeën hebben waarmee ze al aan de slag willen gaan. Ik ben goed bekend met de creatieve sector, en met alleen het hebben van wat ideeën kom je niet ver. Je moet een creatieve duizendpoot zijn met een flinke dosis ondernemingszin wil je de huur ervan kunnen gaan betalen. Belangrijkste is dat je niet moet stil zitten, maar gebruik moet maken van mogelijkheden wanneer deze zich aandienen.
Je hebt het dan ook over kansen geven en krijgen.. Kansen krijg je niet. Die zoek je en pak je. Zo werkt dat overal. In de supermarkt werken in de hoop ooit eens ontdekt te worden is de droom van een miljoen tal pubers. Maar ook niet meer dan dat.
Nee. De stelling zegt niet dat zwart/witte tegenstellingen niet bestaan, het zegt louter dat niet alles zwart/wit is.quote:Op donderdag 8 maart 2012 21:31 schreef wimjongil het volgende:
Eerst dit zeggen:
[..]
En vervolgens dit:
[..]
Je moet kiezen
Nee, het is gewoon hetzelfde idee als "jij bent ouder, wees dus ook de wijste". Jij BENT de wijste in dit verhaal, dus laat die MBO-ers maar lekker lullen, jij weet toch wel beter. MBO-ers worden al vaak minderwaardig geacht, daarom wordt het geaccepteerd als zij hun goede kwaliteiten naar voren brengen..gewoon, omdat ze zo zielig zijn. Jij zit op een hoger niveau, je hebt het helemaal niet NODIG om je kwaliteiten te etaleren, want die zijn wel algemeen bekend. DAT is de crux!quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:19 schreef netflanders het volgende:
Natuurlijk begint wetenschap pas bij een PhD. Dat neemt niet weg dat wetenschappelijk onderwijs in veel gevallen simpelweg moeilijker is dan het hbo.
Ja - opmerkingen wo-ers kunnen vaak kwetsend zijn. Toch stuiten opmerkingen van mbo-ers, dat zij zonder meer beter zijn met hun handen en creatieve oplossingen kunnen bedenken voor alledaagse problemen, niemand tegen de borst. Het is ook waar. Immers, niemand voelt zich aangevallen door een mbo-er. Wel struikt iedereen over de opmerking van wo-ers dat zij vaak slimmer zijn dan de andere opleidingsniveaus. Dat geeft te denken! Waarom mag een mbo-er of hbo-er wel met diens kwaliteiten etaleren, terwijl van wo-ers verwacht wordt dat zij mensen van andere niveaus in hun waarde laten?
Mogelijk omdat, naast kwetsende opmerkingen, wo-ers vaak waarheden uiten die mbo-ers en hbo-ers liever niet willen horen. En daar ligt de crux.
Klopt wat je zegt. Sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo zelfverzekerd, en ook niet zo trots op zichzelf, vinden mss zelf ook wel dat ze niet slim genoeg zijn, en dan? Dan heb jij het recht om zo'n soort persoon maar even flink de grond in te trappen onder het motto "moeten ze maar trots zijn op wat ze doen" .. ? Grote kerel ben je dan hoor!quote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ach, het is studentikoos gebruik om elkaar een beetje de tent uit te lokken. Alfa, beta, gamma bashen dat soort dingen. Wat je ook doet, het zal nooit goed zijn. Gaat erom dat je achter staat wat je doet en daar trots op bent. Dan pareer je alle kritiek met een paar gevatte opmerkingen en lig je de volgende dag niet huilend in bed omdat iemand jouw opleiding een 'knutselcursus' heeft genoemd.
Goed verwoordt dit.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:35 schreef Algorithm het volgende:
Achja, wat is minderwaardig? Is persoon A minderwaardig aan persoon B, omdat persoon B slimmer is? Ik zou zeggen van niet. Hier komt heel wat meer bij kijken dan iq, als iq hierin überhaupt al een rol in zou spelen.
En over de WO vs hbo discussie: ik doe zelf een technische WO studie en moet hier de eerste persoon nog tegenkomen die van het hbo doorgestroomd is en het niveau naar behoren aankan. Andersom ken ik wel een aantal mensen die in het eerste jaar afvielen en daarna dezelfde studie op het hbo zijn gaan doen en daar nu met gemak alles halen. Verder heb ik al verschillende keren van professoren gehoord dat heel simpel gezegd de achterliggende gedachte tussen het WO en het hbo heel anders is: bij het hbo wordt je geleerd wat je in een bepaalde situaties moet doen waarbij dan een x aantal situaties behandeld worden en op het WO wordt een bepaalde manier van problemen benaderen aangeleerd plus een hele berg theorie waarna je min of meer voorbereid bent op veel meer situaties en zelf aanpassingen kunt maken op het moment dat je op een situatie stuit die je nog niet bent tegengekomen om toch tot een goede oplossing te komen.
Bovenstaande is alleen gebaseerd op mijn eigen studie en op wat ik om me heen hoor, maar het is natuurlijk wel zo dat hbo verder gaat vanaf 5 havo en het WO verder bouwt op 6 vwo en het lijkt me dat daardoor vanaf moment één al een aanzienlijk verschil zit tussen het WO en het hbo en naarmate het einde van beide studies dat verschil alleen nog maar groter zal zijn. Ik snap niet waarom mensen hier altijd maar omheen draaien, er zit simpelweg gewoon een verschil in niveau tussen beiden (uitzonderingen daargelaten) en dat is voor de rest toch helemaal niet erg. Net zoals er een verschil zit tussen vmbo, havo en vwo en binnen al deze richtingen zitten er ook allemaal weer verschillende lagen van niveau. Daar zijn voor de rest ook helemaal geen problemen mee, deze verschillen in niveau bestaan nu eenmaal en iedereen heeft weer zijn eigen niveau. Haal gewoon eruit wat erin zit en ga iets doen wat je leuk vindt.
Helaas, de kans is groot dat je er helemaal naast zit volgens het onderzoek hieronder. Ik heb wel even een bron voor je:quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:21 schreef Frith het volgende:
[..]
Helaas. Hoogopgeleiden lijken een sterkere morele ruggengraat te hebben dan laagopgeleiden.
Dat kwam ik op een gegeven ergens tegen in ieder geval. Ik ga daar nu geen bron van opzoeken, maar beide statements zijn natuurlijk waardeloos zonder daadwerkelijk bewijs voor het eén óf het ander.
Weet je, dit is een kern van waarheid als je succesvol wil zijn.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 00:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die in hun hoofd twintigduizend ideeën hebben waarmee ze al aan de slag willen gaan. Ik ben goed bekend met de creatieve sector, en met alleen het hebben van wat ideeën kom je niet ver. Je moet een creatieve duizendpoot zijn met een flinke dosis ondernemingszin wil je de huur ervan kunnen gaan betalen. Belangrijkste is dat je niet moet stil zitten, maar gebruik moet maken van mogelijkheden wanneer deze zich aandienen.
Je hebt het dan ook over kansen geven en krijgen.. Kansen krijg je niet. Die zoek je en pak je. Zo werkt dat overal. In de supermarkt werken in de hoop ooit eens ontdekt te worden is de droom van een miljoen tal pubers. Maar ook niet meer dan dat.
Zeker op Technische WO studiesquote:Op vrijdag 9 maart 2012 20:46 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Weet je, dit is een kern van waarheid als je succesvol wil zijn.
Je moet niet alleen iets kunnen. Je moet het ook echt doen, gaan en doorgaan, bijten en je best doen. ZOrgen dat je kansen krijgt en ze dan ook nog eens pakken. Die opleiding is dan een gereedschap dat je erbij kunt gebruiken, niets meer, niets minder. Zonder opleiding kun je succesvol zijn, maar het maakt het wel lastiger. Zonder hamer wordt het lastig een meubel in elkaar te zetten, het kan wel!
De meeste mensen met een hoge opleiding worden helemaal neit zo succesvol en leren hun gereedschap nooit ten volle te benutten.
Als ik dit zo lees zou ik jou ook niet in mijn groepje willen hebbenquote:Op vrijdag 9 maart 2012 19:11 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Goed verwoordt dit.
TS, als ik het zo lees blaas je zijn verhaal een beetje op. Dat hij haat heeft een meelopers is volkomen begrijpelijk. Als je iemand zijn werk zelf moet gaan verbeteren kan hij net zo goed niks doen. Het gaat in groepsverbanden namelijk om het resultaat, en niet om hoeveel tijd iemand er in steekt.
Ik denk trouwens niet dat hij die persoon zal haten hoor, maar je hoeft hem zeker niet in je groep te hebben.
Ik heb trouwens dat volledige artikelquote:Op vrijdag 9 maart 2012 19:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Helaas, de kans is groot dat je er helemaal naast zit volgens het onderzoek hieronder. Ik heb wel even een bron voor je:
Mensen uit de hogere klasse zijn vaak minder oprecht
Dat bericht kende ik en het toverwoord is hier: inkomen. En dus niet opleiding.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 19:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Helaas, de kans is groot dat je er helemaal naast zit volgens het onderzoek hieronder. Ik heb wel even een bron voor je:
Mensen uit de hogere klasse zijn vaak minder oprecht
Dat ze een uni opleiding van meer waarde vinden betekent niet dat ze minder waard zijnquote:Op donderdag 8 maart 2012 16:08 schreef Klonker het volgende:
HBO'ers vinden zichzelf ook vaak minderwaardig.
Vraag aan een HBO'er wat hij doet, dan is het eerste wat je hoort "Ik doe HBO."
"...Maar ik ga denk wel naar de universiteit hierna.." of "...want ik ben te lui voor de universiteit".
Oja kut. Ik vond het al gek staan. Dit soort fouten maak ik niet in rapporten hoorquote:Op zaterdag 10 maart 2012 09:27 schreef Sosha het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees zou ik jou ook niet in mijn groepje willen hebben
Eens. Klein puntje: er heeft nooit een KUT bestaan. Ze hebben de naam destijds veranderd in Katholieke Universiteit Brabant, omdat Katholieke Universiteit Tilburg om voor de hand liggende redenen niet kon.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geen andere manier van denken, ze zijn gewoon wat slimmer. Gemiddeld genomen natuurlijk.
Waarom is het voor iedereen logisch dat het HBO-niveau hoger is dan het MBO-niveau maar blijven sommigen vasthouden aan de illusie dat het HBO een andere maar gelijkwaardige vorm van hoger onderwijs is?
De term "hoger onderwijs" is louter kunstmatig, dat zegt verder niets over een niveauverschil tussen de opleidingen binnen dat "hoger onderwijs". Bovendien stamt die term uit een tijd waarin je daadwerkelijk tot de slimme Nederlanders (beste 25-30% van de Nederlandse leerlingen) moest behoren om een HBO-opleiding te volgen. In die tijd werd de TU nog een technische hogeschool genoemd en werd de KUT (Katholieke Universiteit Tilburg) nog een economische hogeschool genoemd.
Tegenwoordig volgt de helft van de Nederlanders een HBO-opleiding (zo'n 60% start hiermee, meer dan 40% behaalt een HBO-diploma en dit percentage stijgt nog steeds), dan kan je met alle respect toch niet meer van hoger onderwijs spreken. Ik spreek nu over het voltallige HBO, er kunnen best opleidingen zijn die nog een positieve uitzondering vormen. Zo kan ik me voorstellen dat de instrumentenmakersopleiding in Leiden, wat een MBO-opleiding is, een hoger niveau heeft dan de doorsnee HBO-opleiding. Voor het HBO zullen er vast ook wel uitzonderingen zijn.
Begrijp me niet verkeerd. Er is helemaal niets mis met het volgen van een HBO-opleiding en ook met een HBO-opleiding kan je mooi werk krijgen. Het is wel een lager opleidingsniveau dan het WO. En daar is niets mis mee. Net als dat een goede sportclub verschillende mensen van alle niveaus laat meesporten moet het onderwijs mensen van alle niveaus onderwijzen.
De KUT bestaat wel degelijk, die rare Tilburgers zijn de enigen die het maar blijven ontkennen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 18:06 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Eens. Klein puntje: er heeft nooit een KUT bestaan. Ze hebben de naam destijds veranderd in Katholieke Universiteit Brabant, omdat Katholieke Universiteit Tilburg om voor de hand liggende redenen niet kon.Overigens heeft de UvT ook nog een paar dagen de Karl Marx Universiteit geheten.
Zo heb ik mij er nooit in verdiept, HBO is voor mij het hoogst haalbare, een WO studie zal ik nooit kunnen volbrengen, het vereist een andere manier van denken, wat ik niet kan.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geen andere manier van denken, ze zijn gewoon wat slimmer. Gemiddeld genomen natuurlijk.
Waarom is het voor iedereen logisch dat het HBO-niveau hoger is dan het MBO-niveau maar blijven sommigen vasthouden aan de illusie dat het HBO een andere maar gelijkwaardige vorm van hoger onderwijs is?
De term "hoger onderwijs" is louter kunstmatig, dat zegt verder niets over een niveauverschil tussen de opleidingen binnen dat "hoger onderwijs". Bovendien stamt die term uit een tijd waarin je daadwerkelijk tot de slimme Nederlanders (beste 25-30% van de Nederlandse leerlingen) moest behoren om een HBO-opleiding te volgen. In die tijd werd de TU nog een technische hogeschool genoemd en werd de KUT (Katholieke Universiteit Tilburg) nog een economische hogeschool genoemd.
Tegenwoordig volgt de helft van de Nederlanders een HBO-opleiding (zo'n 60% start hiermee, meer dan 40% behaalt een HBO-diploma en dit percentage stijgt nog steeds), dan kan je met alle respect toch niet meer van hoger onderwijs spreken. Ik spreek nu over het voltallige HBO, er kunnen best opleidingen zijn die nog een positieve uitzondering vormen. Zo kan ik me voorstellen dat de instrumentenmakersopleiding in Leiden, wat een MBO-opleiding is, een hoger niveau heeft dan de doorsnee HBO-opleiding. Voor het HBO zullen er vast ook wel uitzonderingen zijn.
Begrijp me niet verkeerd. Er is helemaal niets mis met het volgen van een HBO-opleiding en ook met een HBO-opleiding kan je mooi werk krijgen. Het is wel een lager opleidingsniveau dan het WO. En daar is niets mis mee. Net als dat een goede sportclub verschillende mensen van alle niveaus laat meesporten moet het onderwijs mensen van alle niveaus onderwijzen.
Grotendeels ben ik het met je eens. Het hbo is intellectueel minder een utidagign dan de universiteit. Dan even de fluimstudies zoals rechten en psycholige daargelaten. Maar let op; je diploma is alleen maar een startbewijs. Alles wat erna komt ligt aan jouzelf, je talent, je houding, je vermogen te leren en je aan te passen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Op het moment dat jij die studie haalt en eigenhandig een fabriek draaiende kan houden, ben je meer waard dan de cententellers op kantoor, want die kun je overal inhuren. laat je alsjeblieft neit gek maken door de brallers. De meesten komen nooit zo ver als jij zelf al bent. Kennis, ervaring, kunde, doorzettingsvermogen.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 20:39 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zo heb ik mij er nooit in verdiept, HBO is voor mij het hoogst haalbare, een WO studie zal ik nooit kunnen volbrengen, het vereist een andere manier van denken, wat ik niet kan.
Ik ben dan ook nog van de oude stempel, VMBO heb ik nooit gehad, dat heette toen nog VBO.
Ik begin volgend jaar met een HBO-opleiding, werktuigbouwkunde Hogere installatietechniek.
Nja, dat is wel het meest bekende bij survival analysis. Niet iedereen werkt dagelijks met frailty modellen. (Ik ook niet, ik doe andere dingen met getallen). Sowieso is survival data meestal niet erg normaal verdeeld, dus ik zou zelf ook snel opteren voor een basic non-paramtrische analyse om te beginnen....quote:Op zaterdag 10 maart 2012 21:20 schreef Zith het volgende:
Dus ik laatst een gesprek aanknopen met een MSc student over parametrische duratieanalyses en die kerel kwam niet verder dan wat mompelen over Cox, hoe mainstream kan je wel niet zijn.
Had het niet anders kunnen verwoorden, ik weet goed wat mijn positie is, ik ben "onderaan" begonnen, langzamerhand klim je omhoog. Mooie daarvan is dat je met een hoop praktijkervaring een functie kunt uitvoeren op een wijze wat een ander niet kan.quote:Op zaterdag 10 maart 2012 21:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Op het moment dat jij die studie haalt en eigenhandig een fabriek draaiende kan houden, ben je meer waard dan de cententellers op kantoor, want die kun je overal inhuren. laat je alsjeblieft neit gek maken door de brallers. De meesten komen nooit zo ver als jij zelf al bent. Kennis, ervaring, kunde, doorzettingsvermogen.
PS. Eén van de beste managers die ik ken is hbo-er, die deed ooit mavo, toen mbo en hbo. Als je iets echt gedaan wilt hebben moet je bij hem zijn.
qftquote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:06 schreef BaasD het volgende:
Kom op zeg iedere WO student kijkt neer op de scholieren van het HBO
HBO
Het lijkt me duidelijk dat de moeilijkheids graad van een HBO opleiding een stuk lager ligt dat die van een vergelijkbare WO opleidingquote:
Vergelijkbare WO opleiding? Wat een gelul zeg. Wel grappig trouwens. Allemaal mensen die nog geen fuck hebben gepresteerd maar zichzelf top voelen omdat ze een studie doen.quote:Op maandag 12 maart 2012 21:20 schreef BaasD het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat de moeilijkheids graad van een HBO opleiding een stuk lager ligt dat die van een vergelijkbare WO opleiding
Daarom is het HBO minder
HBO:')
Dat het hbo makkelijker is, is niet het onderwerp van deze discussie.quote:Op maandag 12 maart 2012 21:20 schreef BaasD het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat de moeilijkheids graad van een HBO opleiding een stuk lager ligt dat die van een vergelijkbare WO opleiding
Daarom is het HBO minder
HBO:')
Er zijn anders nog steeds mensen die dat niet toegevenquote:Op maandag 12 maart 2012 21:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat het hbo makkelijker is, is niet het onderwerp van deze discussie.
Start er een andere thread over, hbo natuurkunde versus wo vrijetijdskunde. Maar niet hier.quote:Op maandag 12 maart 2012 21:30 schreef BaasD het volgende:
[..]
Er zijn anders nog steeds mensen die dat niet toegeven
Ik zij vergelijkbaarquote:Op maandag 12 maart 2012 21:30 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Start er een andere thread over, hbo natuurkunde versus wo vrijetijdskunde. Maar niet hier.
Link waar iemand dat ontkent hier? Want dat is inderdaad onzin.quote:
Het hoeft niet aan al die criteria te voldoenquote:Op maandag 12 maart 2012 21:35 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Link waar iemand dat ontkent hier? Want dat is inderdaad onzin.
Dat een hbo'er gemiddeld minder stof en slechter onderwijs krijgt en gemiddeld genomen minder slimme studenten aantrekt is allemaal weinig verrassend. Maar dat heeft weinig te maken met geringer, kleiner, korter, onbelangrijker, slechter, inferieur, minderwaardig, ondergeschikt of zwakker.
Maar het ging over HBO'ers, en de vraag of die minderwaardig zijn.quote:Op maandag 12 maart 2012 21:37 schreef BaasD het volgende:
[..]
Het hoeft niet aan al die criteria te voldoenDit is een opsomming uit een google encyclo
Ik win. Het HBO is minder.
Ja, aangezien ze minder succesvol zijn met studerenquote:Op maandag 12 maart 2012 21:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Maar het ging over HBO'ers, en de vraag of die minderwaardig zijn.
Met hetzelfde criterium ben je ook minderwaardig aan mij.quote:Op maandag 12 maart 2012 21:39 schreef BaasD het volgende:
[..]
Ja, aangezien ze minder succesvol zijn met studeren
Kloptquote:Op maandag 12 maart 2012 21:41 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Met hetzelfde criterium ben je ook minderwaardig aan mij.
Maar die mensen praten niet met jou omdat je minderwaardig bent?quote:Op maandag 12 maart 2012 21:41 schreef BaasD het volgende:
[..]
Kloptik heb dan ook veel respect voor mensen die een research master doen
Wie zegt dat ik niet met HBO'ers praat? Ik vind alleen dat ze hun plaats moeten kennenquote:Op maandag 12 maart 2012 21:43 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Maar die mensen praten niet met jou omdat je minderwaardig bent?
Jij praat met minderwaardige mensenquote:Op maandag 12 maart 2012 21:44 schreef BaasD het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik niet met HBO'ers praat? Ik vind alleen dat ze hun plaats moeten kennen
Het is niet omdat jij hem niet begrijpt dat hij "lult". Een HBO-opleiding natuurkunde zou best wel eens moeilijker kunnen zijn dan een WO-opleiding communicatie.quote:Vergelijkbare WO opleiding? Wat een gelul zeg.
Net als dat een betere voetballer niet meer waard is dan een slechtere voetballer, wanneer je naar het totaalplaatje kijkt.quote:Jij praat met minderwaardige mensen Hbo'ers zijn minder slim, maar niet minder waard. Niet minder waard voor de maatschappij, maar ook niet minder waard voor mijzelf.
quote:Op maandag 12 maart 2012 22:09 schreef oompaloompa het volgende:
Ik denk dat HBO-ers wel minder happen dan WO-ers op deze pagina
Zonde. Helaas worden kwaliteitstopics over scholieren al een poosje niet meer getolereerd.quote:Op maandag 12 maart 2012 22:09 schreef oompaloompa het volgende:
Ik denk dat HBO-ers wel minder happen dan WO-ers op deze pagina
Leren doe je alleen op schoolquote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:58 schreef Rhalius het volgende:
Het enige duidelijke verschil lijkt mij dat WOers beter kunnen leren dan HBOers.
Opleiding zegt overigens ook niet alles over intelligentie, alleen maar over hoe goed je kan leren.
Het zou erg kortzichtig zijn om iemand puur en alleen op hun opleiding te beoordelen.
Ghengis Kahn had ook geen opleiding, dat heeft hem er niet van weerhouden om de meest onmogelijke prestaties te leveren.
Nee. Kan zelfs prima omgekeerd het geval zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:58 schreef Rhalius het volgende:
Het enige duidelijke verschil lijkt mij dat WOers beter kunnen leren dan HBOers.
...
Ik ben heel slecht in leren, was vroeger ook erg slecht in duits omdat ik de grootste moeite had die 12 sie wordjes te leren en wanneer je ze gebruikt.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:58 schreef Rhalius het volgende:
Opleiding zegt overigens ook niet alles over intelligentie, alleen maar over hoe goed je kan leren.
Het zou erg kortzichtig zijn om iemand puur en alleen op hun opleiding te beoordelen.
Ghengis Kahn had ook geen opleiding, dat heeft hem er niet van weerhouden om de meest onmogelijke prestaties te leveren.
Een goed voorbeeld, zo heeft iedereen dingen waar ze goed en slecht in zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 12:17 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik ben heel slecht in leren, was vroeger ook erg slecht in duits omdat ik de grootste moeite had die 12 sie wordjes te leren en wanneer je ze gebruikt.
Ik snap dingen gewoon erg snel, vooral als het met cijfers te maken heeft. Dingen uit mijn hoofd stampen doe ik niet/kan ik niet. Ga binnenkort beginnen met mn Ph.D.
als jij niets leert tijdens je studie dan doe je wat foutquote:
hiermee doelt hij op het feit dat je niet alleen op school leertquote:Op dinsdag 13 maart 2012 14:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
als jij niets leert tijdens je studie dan doe je wat fout
Of op de grap dat je op de hogeschool leert en op de universiteit studeert...quote:Op dinsdag 13 maart 2012 14:22 schreef Roces18 het volgende:
[..]
hiermee doelt hij op het feit dat je niet alleen op school leert
Ik hoop dat dat sarcastisch is, want zoniet vind ik deze beredenering om te huilen. Natuurlijk mag er wel enigszins een beetje niveau van communiceren aan vastzitten maar het is niet zo dat ik daar mijn "toekomstige vrouw" naar kies. Je weet dat Doutzen Kroes ook havo heeft gedaan? En die wijs ik dus echt niet afquote:Op dinsdag 13 maart 2012 15:32 schreef Clemenza het volgende:
Het dwaalt een beetje af.
Ik kan je vriend helemaal begrijpen. HBO'ers zijn nou eenmaal anders, en aangezien mensen vaak pas graag met elkaar omgaan als ze op elkaar lijken... Als ik een meisje in de kroeg tegenkom en ze blijkt hbo te doen dan zijn haar kansen meteen al kleiner. Niet meteen nul maar wel een stuk kleiner, dat is toch ook logisch? Zij zal dat vast ook hebben
Dat snappen we allemaal, maar na verloop van tijd wil je toch ook wel wat uitdaging aan elkaar hebben.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 15:35 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ik hoop dat dat sarcastisch is, want zoniet vind ik deze beredenering om te huilen. Natuurlijk mag er wel enigszins een beetje niveau van communiceren aan vastzitten maar het is niet zo dat ik daar mijn "toekomstige vrouw" naar kies. Je weet dat Doutzen Kroes ook havo heeft gedaan? En die wijs ik dus echt niet af
krijg je het "look at her pointy knees" idee weerquote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:00 schreef Clemenza het volgende:
Er staat kleiner, niet nul. Daarnaast houd ik dat accent denk ik niet lang uit
Het woord studie heeft meerdere betekenissen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 14:27 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Of op de grap dat je op de hogeschool leert en op de universiteit studeert...
Ligt eraan hoe groot haar tieten zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 15:32 schreef Clemenza het volgende:
Het dwaalt een beetje af.
Ik kan je vriend helemaal begrijpen. HBO'ers zijn nou eenmaal anders, en aangezien mensen vaak pas graag met elkaar omgaan als ze op elkaar lijken... Als ik een meisje in de kroeg tegenkom en ze blijkt hbo te doen dan zijn haar kansen meteen al kleiner. Niet meteen nul maar wel een stuk kleiner, dat is toch ook logisch? Zij zal dat vast ook hebben
Is het niet een combinatie van intelligentie en inzet. Ik ken genoeg mensen die ontzettend intelligent zijn, maar gewoon niet mee konden komen op school puur op inzet. Aan de andere kant ken ik enkele mensen die begonnen op de MAVO en in vrije uren alleen maar zaten te leren en wel eindigden met een universitair diploma. Dat zijn nog steeds niet de meest intelligente mensen, maar wat ze aan IQ ontbreken maken ze puur goed door inzet.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hbo'ers minderwaardig aan wo'ers?
Natuurlijk niet, net als dat een zesdeklasamateurvoetballer niet minderwaardig is aan een hoofdklasseamateurvoetballer. Hij is enkel slechter in het voetballen zoals die HBO-leerling minder intelligent is en hierdoor slechter kan leren. Ik ga nu even uit van soortgelijke opleidingen, de vergelijking kan misschien krom lopen als je de gemakkelijkste WO-opleidingen vergelijkt met de zwaarste HBO-opleidingen maar ja.
Precies. Mensen die op andere neerkijken vanwege hun opleidingsniveau is erg zielig. Ik ga liever met iedereen normaal om en vrienden heb ik onder alle opleidingsniveaus. Ik kijk niet op anderen neer om iets waar je verder geen enkele invloed op hebt.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 16:59 schreef Roces18 het volgende:
Ik ken wel enkele mensen die zijn doorgestroomd van vmbo naar de uni die in hun vakgebied wel kennis hebben maar daarbuiten zijn ze vaak niet zo snugger. Verder ga ik gewoon met iedereen om, mijn beste vriend doet zelfs mbo en iedereen die andere mensen minder vindt is wat mij betreft echt een loser
Stapelaars kunnen evengoed intiligent zijn. Sociale en etnische afkomst bepaalt nog voor een groot deel de middelbareschoolrichting, goede citoscore of niet. Die leerlingen hebben een ander referentiekader (pappa en mamma hebben ook mavo of lager gedaan), ouders hebben minder geld voor bijles, ze worden minder gestimuleerd om hoge cijfers te halen enzovoort. Wanneer die types er na een paar jaar blowen met vrienden achterkomen dat een goede opleiding toch wel belangrijk is doen ze het, mits ze de cognitieve capaciteit hebben, prima op de universiteit. Het zijn er niet veel, maar er zijn genoeg stapelaars die op het wo makkelijk mee kunnen komen met de vwo'ers.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:35 schreef Sosha het volgende:
Niemand is ingegaan op mijn eerdere punt... Als je hbo doet, kun je net zo goed gymnasium gedaan hebben. Dat je hbo doet zegt dus geen bal... Ik zei al, vraag liever of ze havo of vwo gedaan heeft, zegt veel meer over intelligentie. Als je bewust een studie gaat kiezen en die bestaat niet op de universiteit... tja
HBO doen na je vwo doe je alleen als je heel goed weet wat je later wilt worden en daar voor opgeleid wilt worden (vandaar "beroepsopleiding") of je de creatieve kant op wilt gaan (kunstacademie/conservatorium). Of één van die twee getuigt van intelligentie is een andere vraag (het eerste valt als smalle interesse te kwalificeren --> een brede interesse is een onderdeel van intelligentie; bij de tweede optie rijst de vraag of creativiteit gelijkstaat aan intelligentie).quote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:35 schreef Sosha het volgende:
Niemand is ingegaan op mijn eerdere punt... Als je hbo doet, kun je net zo goed gymnasium gedaan hebben. Dat je hbo doet zegt dus geen bal... Ik zei al, vraag liever of ze havo of vwo gedaan heeft, zegt veel meer over intelligentie. Als je bewust een studie gaat kiezen en die bestaat niet op de universiteit... tja
Ik ben na mijn gym begonnen op de universiteit, maar ja, als je passie het basisonderwijs is houdt 't daar al snel opquote:Op dinsdag 13 maart 2012 18:53 schreef wimjongil het volgende:
[..]
HBO doen na je vwo doe je alleen als je heel goed weet wat je later wilt worden en daar voor opgeleid wilt worden (vandaar "beroepsopleiding") of je de creatieve kant op wilt gaan (kunstacademie/conservatorium). Of één van die twee getuigt van intelligentie is een andere vraag (het eerste valt als smalle interesse te kwalificeren --> een brede interesse is een onderdeel van intelligentie; bij de tweede optie rijst de vraag of creativiteit gelijkstaat aan intelligentie).
Of je gaat natuurlijk HBO doen omdat je (denkt dat je) universiteit niet aan kunt, maargoed...
Lijkt me briljant. Al die debielen afvallenquote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:00 schreef Compatibel het volgende:
Het lijkt me ook lastig om in de studentengeleding van een faculteitsbestuur of zo te zitten, kun je dat tuig gaan vertegenwoordigen![]()
Je moet het inderdaad zoeken buiten je colleges. Dingen zoals inderdaad extra onderzoek, maar ook stages, bestuurservaring (studie- dan wel studentenvereniging), buitenlandervaring etc.quote:Wat overblijft is de mogelijkheid om echt te excelleren wanneer je dat wilt (en kunt) door samen met docenten ergens aan te werken, onderzoeksseminars bij te wonen of een uitgebreide scriptie te schrijven. Dat is wat mij betreft het grote voordeel van het wo ten opzichte van het hbo. Ben je een middelmatige wo'er dan had je beter op het hbo kunnen zitten, dan leer je ten minste nog vaardigheden die wellicht wel blijven hangen.
Rhalius, dat is wel zo maar dat neemt niet weg dat er grote verschillen zijn in intelligentie, in de breedte gezien. Er zijn mensen die op het ene onderdeel van een IQ-test 130+ halen en op het andere onderdeel van een IQ-tetst 80 maar dat is eerder uitzonderlijk. De meeste mensen die een hoger IQ scoren scoren op bijna alle onderdelen van zo'n IQ-test beter dan de gemiddelde persoon.quote:Een goed voorbeeld, zo heeft iedereen dingen waar ze goed en slecht in zijn.
Het verschil zit er in hoe bruikbaar de dingen zijn waar je goed in bent.
Voor mij zijn cijfers juist het probleem. Taal is nooit geen probleem geweest, alleen heb ik nooit meer dan engels en een beetje duits gehad. En alleen taalvaardigheid valt weinig mee te doen tenzij je veel talen leert, en dan nog zijn er niet veel vacatures voor.
Daarnaast heb ik nog wat vaardigheden die compleet onbelangrijk lijken te zijn tenzij je op de juiste plek in de creatieve of development richting geplaatst wordt, wat onmogelijk is zonder de juiste contacten.
Een goede instelling lijkt helaas ook weinig waard, persoonlijk hecht ik meer waarde aan een goede mentaliteit dan ervaring. Beter iemand met minder ervaring waar je op kunt rekenen dan iemand met veel ervaring die altijd zo min mogelijk doet en slecht met klanten/collegas omgaat.
Inderdaad. Twee andere problemen. Niet iedereen heeft hetzelfde ontwikkelingstempo maar dat zegt niets over het eindniveau wat je haalt. Er zijn zat mensen die pas rond hun 15de een goede leerling worden en in extreme gevallen (autisme) kan dat nog later zijn.quote:Stapelaars kunnen evengoed intiligent zijn. Sociale en etnische afkomst bepaalt nog voor een groot deel de middelbareschoolrichting, goede citoscore of niet.
Ik zou me daar veel te veel vervelen maar als dat je niet deert en je bent straks tevreden met je toekomstige baan dan moet je daar vooral voor kiezen.quote:Ik ben na mijn gym begonnen op de universiteit, maar ja, als je passie het basisonderwijs is houdt 't daar al snel op
Ik ben het hier niet mee eens. Je kan beter zessen halen voor een technische opleiding op WO-niveau dan dat je voor het HBO kiest. Je leert evengoed de belangrijke vaardigheden en je hebt je echt wel voldoende bewezen als je zonder jaren langer over je opleiding te doen met zessen slaagt.quote:Ben je een middelmatige wo'er dan had je beter op het hbo kunnen zitten, dan leer je ten minste nog vaardigheden die wellicht wel blijven hangen.
Ik ben het daar inderdaad niet mee eens. Het niveau van de bèta-opleidingen is eveneens gedaald maar veel minder sterk dan dat van de alfa- en gamma-opleidingen. Ik doe hiermee geen uitspraken over de excellente studenten, enkel over het vereiste niveau om voor een opleiding te slagen.quote:Overigens zegt een doorsnee (in before 'bèta wel!' bramvloon) wo-diploma al een paar jaar niets meer.
1. Persoonlijk vraag ik me af of het niveau wel zo hard gedaald is op alfa- en gammaopleidingen. Docenten vertellen me in ieder geval dat het niveau van het onderzoek juist sterk omhoog is gegaan, waarbij het verschil met de opleiding groter is geworden. Het niveauverschil met harde betastudies zal er altijd al wel geweest zijn.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou me daar veel te veel vervelen maar als dat je niet deert en je bent straks tevreden met je toekomstige baan dan moet je daar vooral voor kiezen.
[..]
Ik ben het hier niet mee eens. Je kan beter zessen halen voor een technische opleiding op WO-niveau dan dat je voor het HBO kiest. Je leert evengoed de belangrijke vaardigheden en je hebt je echt wel voldoende bewezen als je zonder jaren langer over je opleiding te doen met zessen slaagt.
[..]
Ik ben het daar inderdaad niet mee eens. Het niveau van de bèta-opleidingen is eveneens gedaald maar veel minder sterk dan dat van de alfa- en gamma-opleidingen. Ik doe hiermee geen uitspraken over de excellente studenten, enkel over het vereiste niveau om voor een opleiding te slagen.
Mehehe, what the fuckquote:Op dinsdag 13 maart 2012 19:46 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Lijkt me briljant. Al die debielen afvallenZulke studenten wil je toch niet vertegenwoordigen
...
Door dat bsa is de begeleiding en sturing sterk toegenomen, waardoor dit soort tuig lekker bij het handje wordt genomen en pas in het derde of vierde jaar afvalt. Er zouden gewoon veel zwaardere toegangseisen moeten komen in combinatie met een nieuw soort hbo+ instelling of zo. Nu wordt het handjevol talentvolle en gemotiveerde studenten genaaid door de rest, of zijn ze gedwongen een moeilijkere studierichting te kiezen die ze wellicht helemaal niet aanspreekt.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 20:27 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Mehehe, what the fuck. En dan nog een student die bij de docent gaat klagen
. Dat soort gasten maken een BSA zowaar een goed idee
Dit verband slaat nergens op. Alsof je vetcellen zeggen: ah kijk je doet het wo, wij plegen zelfmoord.quote:Op woensdag 7 maart 2012 08:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De meisjes aan de universiteit zouden gemiddeld gezien een beter gewicht moeten hebben aangezien voor zo'n beetje alle gezondheidsgedragingen (roken, overgewicht) geldt dat er een sterk verband is met het opleidingsniveau. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
http://nl.rationalitas.eu/Bildung/?p=1655quote:Het moet allemaal leuk en lekker blijven. Maar als studenten dan thuis komen, lezen ze dat ze weer eens over een kam geschoren worden en een bindend studieadvies uit een spreadsheet krijgen of verhoogd collegegeld moeten betalen terwijl ze niet eens gebruik maken van resources van de universiteit. Als schapen worden ze door de universitaire bio-industrie gepompt, maar kort voor de slacht mogen ze nog eens lekker kwekken in de collegezaal, want dat is diervriendelijk.
Als je van HBO naar WO gaat en niet via de P dan heb je slechts 2/5de WO-opleiding gehad.quote:Zowel hbo als wo techniek gedaan en alleen wo omdat het voor het papiertje was waar bedrijven om vragen. Heb meer geleerd op het hbo dan wo, ja de laatste was vaag en theoretisch maar echt praktische kennis kreeg ik niet op wo.
De beste ingenieurs zag en zie ik bij lui die het mbo-hbo traject deden. Soms vraag ik mij echt af wat ik heb geleerd en waarom lui zich hoog voelen door een paar examens goed te scoren, dat is wat iedereen met de juiste motivatie kan doenZelfs bij de technische variant zag ik nog steeds lui van wie ik echt afvroeg hoe ze op het wo zijn gekomen.
Ai, hier bega je een behoorlijke flater.quote:Dit verband slaat nergens op. Alsof je vetcellen zeggen: ah kijk je doet het wo, wij plegen zelfmoord.
Ik ken een flink aantal mensen die in Nijmegen psychologie hebben gestudeerd, ieder van hen klaagde over het niveau. Een van hen merkte op dat de studielast hooguit half zo hoog was als bij technische bedrijfskunde, een ander wilde in het eerste jaar al extra vakken volgen omdat ze zich dood verveelde. Ze kregen daar zo'n 10 contacturen per week en met zelfstudie kwam de studielast op ongeveer het dubbele uit. Deze persoon klaagde ook dat veel medestudenten behoorlijk domme vragen stelden en dat het tempo erg laag lag, volgens docenten bij wie ze klaagden omdat ze zich moesten aanpassen aan de mensen die van het HBO kwamen.quote:Persoonlijk vraag ik me af of het niveau wel zo hard gedaald is op alfa- en gammaopleidingen.
Ben al afgestudeerd en heb een fulltime baan als jufquote:Op dinsdag 13 maart 2012 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou me daar veel te veel vervelen maar als dat je niet deert en je bent straks tevreden met je toekomstige baan dan moet je daar vooral voor kiezen.
het gaat dan ook niet om de opleiding, maar voornamelijk over talent en instelling, daarbij speelt opleiding een beetje mee. Een supertalent dat wiskunde studeert heeft gewoon ander gereedschap dan datzelfde talent dat communicatie creatief gaat studeren. Toch zijn er veel hbo-ers beter terecht gekomen dan Wo-ers, gewoon omdat ze handig zijn, zaken doen ipv erover te praten.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 20:26 schreef Compatibel het volgende:
[..]
1. Persoonlijk vraag ik me af of het niveau wel zo hard gedaald is op alfa- en gammaopleidingen. Docenten vertellen me in ieder geval dat het niveau van het onderzoek juist sterk omhoog is gegaan, waarbij het verschil met de opleiding groter is geworden. Het niveauverschil met harde betastudies zal er altijd al wel geweest zijn.
2. Een middelmatige natuurkunde student is natuurlijk iets anders dan een middelmatige alfa/gamma. Over die laatste groep heb ik het; die kunnen echt helemaal niets hoor. Die hadden beter een leuke docentenopleiding kunnen doen, hoewel ik me afvraag of ze het daar veel beter zouden doen. Nou ja, ik bedoel vooral de studenten die na drie pogingen een tentamen een keer halen met een vijfenhalf.
Statistieken zeggen mij weinig aangezien deze zo vernaderd kunnen worden naar de stelling (2 van de 3? 4 van de 7? Hier en daar wat weglaten etc.)quote:Op dinsdag 13 maart 2012 20:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ai, hier bega je een behoorlijke flater.
Vraag het aan eender welke arts, hij zal bevestigen dat dit verband er is.
Jij maakt hier de klassieke fout die ze proberen er uit te krijgen bij eerstejaarspsychologiestudenten: direct een oorzakelijk verband zoeken bij een correlatie in plaats van een oorzaak van beide verschijnselen te zoeken.
In dit geval is het niet onwaarschijnlijk dat het milieu waar je uit komt een postieve invloed heeft op de keuzes die je maakt en hoe je ontwikkelt, ofdat het nu om scholing gaat of om eetgewoontes, beweging enzovoorts.
Verder is het bijvoorbeeld best mogelijk dat slimmere mensen betere keuzes maken maar dat is speculatie.
Hoe dan ook, de correlatie is er. Zoek de statistieken over overgewicht of roken maar op en je zal het wel bevestigd zien.
Volgens mij volg je het punt niet helemaal.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:11 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
Statistieken zeggen mij weinig aangezien deze zo vernaderd kunnen worden naar de stelling (2 van de 3? 4 van de 7? Hier en daar wat weglaten etc.)
Er is geen verband tussen bv. langer leven en een hoger opleidingsniveau, die 4-6 jaar op de universiteit zorgen echt niet voor 2 jaar langer leven, je kan beter geen opleiding volgen en de sportschool ingaan.
Of dat er minder moordpartijen zijn met een hoger beroepsbevolking, ook onzin. Alsof moordenaars je niet vermoorden omdat je een diploma hebt.
Er zijn verbanden maar dat hangt niet van de opleiding af; wellicht dat men op het vmbo eerder gaat dealen of blowen maar dat zou dan meer komen door de vrije tijd die ze hebben ten opzichte van een gymnasiast.
Hier gaat er niet om dát iemand naar de universiteit is geweest, maar dat hij daar naartoe is geweest omdat 'ie blijkbaar slimmer is.quote:Er is geen verband tussen bv. langer leven en een hoger opleidingsniveau, die 4-6 jaar op de universiteit zorgen echt niet voor 2 jaar langer leven, je kan beter geen opleiding volgen en de sportschool ingaan.
Hier bekijk je het vanuit het verkeerde perspectief.quote:Of dat er minder moordpartijen zijn met een hoger beroepsbevolking, ook onzin. Alsof moordenaars je niet vermoorden omdat je een diploma hebt.
Er is een heel duidelijk verband tussen opleidingsniveau en levensverwachting. De levensduur neemt met enkele jaren toe, maar de gezonde levensduur nog meer.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:11 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
\
Er is geen verband tussen bv. langer leven en een hoger opleidingsniveau, die 4-6 jaar op de universiteit zorgen echt niet voor 2 jaar langer leven, je kan beter geen opleiding volgen en de sportschool ingaan.
\
quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
[...] Er wordt hier leker gebrald mn door de WO-ers. Maar ik geef als hbo-er gewoon leiding aan WO-ers. Zo bijzonder zijn ze niet (en dan heb ik het hiet wel over ingenieurs). Al die gemiddelden zijn leuk. Maar ga gewoon goede dingen doen en word succesvol. Kom dan maar eens teurg met je mond vol over opleiding. Je zal erachter komen dat je nog geen fuck weet og kunt pas nadat je bent afgestudeerd.
Het is dat je "met name" zegt...quote:
Koffiehalen en dergelijke? Dit soort dingen komen al jaren niet meer voor en ik zou mij werkelijk schamen als je dit als hbo'-er zou moeten pikken.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 23:53 schreef Algorithm het volgende:
Wat ik me ook afvraag: ik hoor vaak dat het grote voordeel van het hbo is dat ze veel meer praktijkervaring zouden hebben vergeleken met het WO, maar waar komt dat nou door en is dat in de werkelijkheid ook echt zo?
Ligt dit dan voornamelijk in de stage? Want van wat van ik om me heen hoor en bijv. ook op dit forum lees, kan ik me niet voorstellen dat dit nou zorgt voor zo'n groot verschil met het WO. Ik hoor namelijk vaak dat hbo'ers op deze stages maar een beetje rondlopen en door bedrijven meer als goedkope arbeidskracht voor verschillende dingen ingezet worden of dat de school een of andere redelijk eenvoudige opdracht meegeeft die voor de rest niet heel veel voorstelt. (Hoop dat ik er hier helemaal naast zit, maar dit is toch wat ik regelmatig hoor.) Terwijl je op het WO vaak zowel tijdens de bachelor als tijdens de master ook een behoorlijke tijd doorbrengt bij een bedrijf en hoewel de omvang van die projecten een stukje kleiner is, heb ik toch het idee dat hier toch echt wel een heel belangrijk stuk relevante praktijkervaring opgedaan wordt.
......Moest dat -- zonodig?quote:Op woensdag 14 maart 2012 00:48 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
Koffiehalen en dergelijke? Dit soort dingen komen al jaren niet meer voor en ik zou mij werkelijk schamen als je dit als hbo'-er zou moeten pikken.
Zelf heb ik via de decanen twee stageplekken aangevraagd dat beiden in de research waren. Ook al was ik geen wo'-er, in het bedrijfsleven bewees ik mij wel waardig. op dat niveau. Maar goed, dit is dan ook in de beta-hoek en het grote verschil is dan meer wetenschappelijk onderzoek, schrijven van papers etc. als verschil tussen hbo en wo. Dat is wat ik zelf heb gemerkt.
Werk je in het bedrijfsleven dan is er niet veel verschil, of je moet in R&D werken maar daar telt de praktijk ook een stuk zwaarder mee dan een papier, al vragen ze tegenwoordig overal papieren voor. Dat is ook de enige reden dat ik wo erachteraan heb geplakt.
--
Wat een onzin. Mijn hechte vriendinkring varieert van een timmerman en stratenmaker tot mensen die F16 piloot zijn of een universitaire opleiding volgen. IQ zegt helemaal niets in over hoe snel je jezelf goed bij iemand voelt. Het gaat erom hoe je lol met iemand kunt maken. En dat hangt bij mij echt niet samen met de hoogte van het IQ maar eerder met het EQ van een persoon.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:28 schreef TNA het volgende:
Waar haal jij dat minderwaardig vandaan?quote:Op woensdag 14 maart 2012 10:05 schreef Waaghals het volgende:
Hoe intelligent kun je uberhaupt zijn als je andere mensen minderwaardig vindt?
Zie TTquote:Op woensdag 14 maart 2012 12:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waar haal jij dat minderwaardig vandaan?
Dat betekent niet dat het niveau van alfa- en gammaopleidingen gedaald is natuurlijk. Wat je nu alleen weet is dat psychologie in Nijmegen volgens drie of vier personen veel makkelijker is dan technische bedrijfskunde. En mocht psychologie landelijk niets meer voorstellen dan zegt dit niets over de kleinschaligere studies die hun niveau wel hoog weten te houden. Binnen mijn faculteit varieert het percentage uitvallers, het slagingspercentage bij tentamens en het aantal mensen dat binnen vier jaar een diploma heeft zeer sterk.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 20:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ken een flink aantal mensen die in Nijmegen psychologie hebben gestudeerd, ieder van hen klaagde over het niveau. Een van hen merkte op dat de studielast hooguit half zo hoog was als bij technische bedrijfskunde, een ander wilde in het eerste jaar al extra vakken volgen omdat ze zich dood verveelde. Ze kregen daar zo'n 10 contacturen per week en met zelfstudie kwam de studielast op ongeveer het dubbele uit. Deze persoon klaagde ook dat veel medestudenten behoorlijk domme vragen stelden en dat het tempo erg laag lag, volgens docenten bij wie ze klaagden omdat ze zich moesten aanpassen aan de mensen die van het HBO kwamen.
Wat heeft studeren aan een universiteit dan voor zin als er geen contacturen zijn? Dan kan men toch net zo goed een LOI-thuisstudie doen, of een boek uit de bibliotheek halen?quote:Op woensdag 14 maart 2012 13:14 schreef Ryon het volgende:
Tijdens mijn huidige master volg ik een vak zonder contacturen. De bedoeling is dat voor een bepaalde tijd een serie aan verhandelingen is geschreven over een bepaald onderwerp. Dit is pure zelfstudie, maar als je vragen hebt kan je op de universiteit - waar ik ook voornamelijk studeer - altijd even langskomen op kantoor of bij de docent thuis om een onderwerp door te bespreken. Hoeveel tijd je in dit vak steekt ligt helemaal aan jezelf, evenals wat jij er uit wil halen. Natuurlijk moet dit niet de standaard zijn, maar dit is wel het type onderwijs wat tegenwoordig steeds zeldzamer wordt maar wel kenmerkend is voor het echte academische studeren.
Weer zo'n gefrusteerd minderwaardig HBO mens zo te lezenquote:Op woensdag 14 maart 2012 14:07 schreef jrpl29301117 het volgende:
Minderwaardig betekent inferieur, minder, slecht etc. Een hele rare titel van dit topic.
Als een WO-er al zo over een HBO-er denkt, wat moet hij/zij dan wel niet vinden van een timmerman of loodgieter bv. Zo werkt het niet in het echte leven, maar dat merk je waarschijnlijk na je studie pas.
Gemiddeld genomen kun je er vanuit gaan dat een WO-er beter kan leren dan iemand op het HBO.
Beter leren is niet gelijk aan intelligentie. Goed kunnen leren is een onderdeel van het totaal plaatje van wat onder intelligentie wordt verstaan. Intelligentie is onder te verdelen in: taal, wiskunde, muziek, intermenselijke relaties, ruimtelijke oriëntatie, lichaamsbeheersing en zelfkennis. Deze onderdelen heb je nodig om goed te kunnen functioneren in de maatshcappij. Mogelijk is een loodgieter op een ander onderdeel veel intelligenter dan een WO-er. Menig WO-er kan goed leren, maar het ontbreekt nog wel eens aan de andere kwaliteiten. Dit is logisch, want ben je extreem goed in wiskunde, dan gaat dit ten koste van een ander onderdeel van de intelligentie, bv de intermenselijke relaties. Dit is wat je op de werkvloer nogal eens tegenkomt.
Bij HBO-ers zijn alle onderdelen van de intelligentie vaak wat evenrediger verdeeld. HBO-ers vinden WO-ers wel slim, maar soms wel een beetje raar.
Op veel HBO opleidingen zoals fysiotherapie, verloskunde, logopedie etc zitten veel VWO-ers, simpelweg omdat er geen WO opleiding voor bestaat.
De meeste zullen hun mening nog wel veranderen als ze in de grote mensenwereld aan het werk zijn. Misschien is je toekomstige baas wel een HBO-er. Wat zou dat een tegenvaller zijn zeg, zeker als blijkt dat hij nog beter in het werk is dan jij bent!
Wel jammer dat je niet de OP bent gaan lezen voordat je losging met je verhaal dan. En dat ondanks die 3 studies, 20 jaar werkervaring en het hebben van een eigen bedrijf.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:21 schreef jrpl29301117 het volgende:
@BaasD,
Nee hoor, ik heb 3 volledige bachelor en master studies afgerond, ik werk al een jaar of 20 en heb een eigen bedrijf. Daar kom ik regelmatig van die trieste figuren als jou tegen die denken dat ze zo slim zijn!
Maar goed, volgens jouw redenatie ben ik dan misschien wel een stuk slimmer en intelligenter dan jij bent en moet ik jou minderwaardig vinden! Maar dat doe ik niet want dat slaat nergens op!
Mijn collega's zijn HBO-ers, WO-ers en gepromoveerden. Iedereen gaat gewoon met elkaar om en niemand vind iemand anders minder dan een ander.
Je hebt in ieder geval geen Nederlands gestudeerd.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:21 schreef jrpl29301117 het volgende:
@BaasD,
Nee hoor, ik heb 3 volledige bachelor en master studies afgerond, ik werk al een jaar of 20 en heb een eigen bedrijf. Daar kom ik regelmatig van die trieste figuren als jou tegen die denken dat ze zo slim zijn!
Maar goed, volgens jouw redenatie ben ik dan misschien wel een stuk slimmer en intelligenter dan jij bent en moet ik jou minderwaardig vinden! Maar dat doe ik niet want dat slaat nergens op!
Mijn collega's zijn HBO-ers, WO-ers en gepromoveerden. Iedereen gaat gewoon met elkaar om en niemand vind iemand anders minder dan een ander.
quote:Op woensdag 14 maart 2012 10:05 schreef Waaghals het volgende:
Hoe intelligent kun je uberhaupt zijn als je andere mensen minderwaardig vindt?
Of je opgegroeid bent binnen een bepaalde cultuur ('ieder mens heeft een waarde' / 'iedereen is speciaal') en deze draagt zegt niets over of je intelligent bent of niet.quote:
Nee, daar zit hem nou net het verschil.quote:Op woensdag 14 maart 2012 13:46 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
Wat heeft studeren aan een universiteit dan voor zin als er geen contacturen zijn? Dan kan men toch net zo goed een LOI-thuisstudie doen, of een boek uit de bibliotheek halen?
Mijn bedoeling was niet - nee echtquote:Op woensdag 14 maart 2012 13:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Technische universiteiten heetten kort geleden nog technische hogescholen, ik weet niet wanneer die verandering plaatsvond maar het zal ergens rond het midden van de vorige eeuw zijn geweest.
Hierbij moeten twee kanttekeningen worden geplaatst:
- de HBO-scholen werden toen nog geen hogescholen genoemd.
- de voornaamste reden dat de technische universiteit en de economische universiteit (Tilburg) nog een hogeschool heetten was omdat ze een eenzijdiger profiel hadden. Universiteiten waren veel langer geleden ontstaan (rond het einde van de middeleeuwen). Er waren weinig universiteiten en die paar mensen die het zich konden veroorloven om te studeren kwamen vaak van ver, de katholieken stonden aan de wieg van deze universiteiten.
De technische universiteit heeft een kortere geschiedenis. We moesten immers eerst een basis opbouwen in de wiskunde, fysica, chemie enz. alvorens het mogelijk werd om ons technisch te ontwikkelen. De electrotechniek begon bijvoorbeeld pas in de 19de eeuw, met name in de USA (de natuurkundige basis werd wel in Europa gelegd, de Americanen kwamen met de applicaties).
Tja, dan kan je geen lange geschiedenis hebben
Aangezien de moderne techniek gebaseerd is op de natuurwetenschap is die echter wel zeer complex. Leeftijd en niveau gaan dus niet hand in hand in dit verband.
Is het onderwijs aan een TU schoolser?
Misschien wel, er worden zware eisen gesteld en je moet van veel markten thuis zijn: basistheorie van wiskunde en natuurwetenschappen, technische vaardigheden, ontwerpen en tegenwoordig ook niet-technische vaardigheden (zever als presenteren en verslagen).
Het is niet ongebruikelijk dat voor de eerstejaarsvakken een deel van het cijfer wordt verdiend met tussentijdse toetsen, dit kan met een bonus of met een bonusmalussysteem zijn. Sommige docenten zetten je graag aan tot werken door extra opdrachtjes te geven.
Ja, misschien is het allemaal wat schoolser in de start van de bachelorfase. Daar staat tegenover dat je aan het einde van de bachelorfase al zelfstandig onderzoek verricht en dat je tijdens de maserfase assisteert bij een onderzoeksgroep.
Is het technische onderwijs minder theoretisch? Absoluut niet!
Ja, wij hebben veel meer contacturen doordat wij nog tal van practica en projecten hebben. Denk echter niet dat de bagage van de theoretische vakken daarom minder groot is dan de bagage van de theoretische vakken bij niet-technische opleidingen, inclusief de bètaopleidingen die overigens net als de technische opleidingen ook wat praktischer zijn.
Al die extra onderdelen gaan vooral ten koste van onze vrije tijd.
Je moet immers veel kunnen wanneer je een ingenieur wordt en je kan niet ongestraft van alles schrappen.
Nu hebben we het over extremen en daarnaast ook over stereotypes. Het is niet zo dat mensen zodra zij hoger zijn opgeleid, meteen minder sociaal vaardig zijn etc. Ik wil - tot op zekere hoogte - zelfs het tegendeel beweren. Mensen die hoger zijn opgeleid zijn beter opgevoed, beleefder, hebben meer zelfvertrouwen en uitgebreidere vriendenkring. Waarom? Omdat er een correlatie (en causaliteit blabla) bestaat tussen opvoeding, afkomst, sociale status en milieu, omvang netwerk en opleidingsniveau.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:07 schreef jrpl29301117 het volgende:
Beter leren is niet gelijk aan intelligentie. Goed kunnen leren is een onderdeel van het totaal plaatje van wat onder intelligentie wordt verstaan. Intelligentie is onder te verdelen in: taal, wiskunde, muziek, intermenselijke relaties, ruimtelijke oriëntatie, lichaamsbeheersing en zelfkennis. Deze onderdelen heb je nodig om goed te kunnen functioneren in de maatshcappij. Mogelijk is een loodgieter op een ander onderdeel veel intelligenter dan een WO-er. Menig WO-er kan goed leren, maar het ontbreekt nog wel eens aan de andere kwaliteiten. Dit is logisch, want ben je extreem goed in wiskunde, dan gaat dit ten koste van een ander onderdeel van de intelligentie, bv de intermenselijke relaties. Dit is wat je op de werkvloer nogal eens tegenkomt.
Natuurlijk. Dat zijn dan ook beroepsopleidingen. Wil je de wetenschappelijke variant - om onderzoek te kunnen doen binnen die gebieden - van die studies volgen dan zul je geneeskunde, taalwetenschappen, pedagogie, biomedische wetenschappen, bewegingswetenschappen of gezondheidswetenschappen gaan studeren. Het heeft dan ook geen nut om een academische variant van verloskunde te bedenken omdat die al reeds bestaat.quote:Op veel HBO opleidingen zoals fysiotherapie, verloskunde, logopedie etc zitten veel VWO-ers, simpelweg omdat er geen WO opleiding voor bestaat.
Als mijn toekomstige baas een hbo'er zou zijn dan zou ik een staart hebben, blaffen en last hebben van een obsessie voor tennisballen, katten en achterwerken van mijn soortgenoten. Mocht deze hbo'er dan beter in mijn werk zijn dan ik (het huis bewaken, territorium door middel van urine afbakenen, de krant pakken en kwijlen) dan bof ik maar met een dergelijke hbo'er als baas. Mensen/wo'ers spreken over het algemeen van werkgevers, opdrachtgevers of klanten. Afhankelijk van het soort werk dat je doet.quote:De meeste zullen hun mening nog wel veranderen als ze in de grote mensenwereld aan het werk zijn. Misschien is je toekomstige baas wel een HBO-er. Wat zou dat een tegenvaller zijn zeg, zeker als blijkt dat hij nog beter in het werk is dan jij bent!
Dat alfa-bèta gedoe zit wel heel erg diep bij je hè (Waarom het onwetenschappelijks is om alfa's dom(mer) te noemen)?quote:Op woensdag 14 maart 2012 13:14 schreef Ryon het volgende:
Technische studies zijn ook anders van opzet. Veel schoolser en meer les- en praktijkuren dan de puur theoretische studies. Met alle respect - zeker in deze discussie -, maar de technische universiteiten hebben pas sinds relatief kort het predicaat universiteit gekregen. Het zijn altijd hogescholen geweest. Dit kan ook verklaren waarom veel mensen het verschil qua opzet tussen de huidige technische hbo hogescholen en technische universiteiten zo klein vinden.
Ik voel mij ook niet echt aangesproken als technische scholieren/studenten beweren meer contacturen te maken. In mijn beleving hoort het aantal verplichte momenten zo beperkt mogelijk te zijn. Boeken en geschriften bestudeer je niet gezamenlijk, maar gewoon in je eentje in de studiezaal met een bakje koffie van 1.10 naast je. Tijdens mijn huidige master volg ik een vak zonder contacturen. De bedoeling is dat voor een bepaalde tijd een serie aan verhandelingen is geschreven over een bepaald onderwerp. Dit is pure zelfstudie, maar als je vragen hebt kan je op de universiteit - waar ik ook voornamelijk studeer - altijd even langskomen op kantoor of bij de docent thuis om een onderwerp door te bespreken. Hoeveel tijd je in dit vak steekt ligt helemaal aan jezelf, evenals wat jij er uit wil halen. Natuurlijk moet dit niet de standaard zijn, maar dit is wel het type onderwijs wat tegenwoordig steeds zeldzamer wordt maar wel kenmerkend is voor het echte academische studeren.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:17 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat alfa-bèta gedoe zit wel heel erg diep bij je hè (Waarom het onwetenschappelijks is om alfa's dom(mer) te noemen)?
Het is krom om de zwaksten van het ene niveau te vergelijken met de besten van het andere niveau.quote:Ik denk dat als je binnen een opleiding kijkt naar het niveauverschil tussen de verschillende studenten dat je toch mag concluderen dat er uitschieters naar boven en naar beneden bij zijn.
Dit zal op een Uni wel niet anders zijn.
Formules en wetten zijn juist uitgevonden om problemen te analyseren. De technische WO-studenten moeten ook vaak praktische oplossingen bedenken voor hun projecten. Het belangrijkste verschil is het theoretische niveau wat ze aankunnen. Logischerwijze kiezen HBO-scholen er dan ook voor om wat meer op de praktijk in te zetten dan dat de universiteiten doen.quote:Waar een WO'er een probleem puur theoretisch zou benaderen met bijvoorbeeld tientallen formules en wetten zal een HBO'er eerder het probleem analyseren en een praktische oplossing bedenken.
Grappig dat er voor bijna alle hbo-studies (hbo moet niet met hoofdletters trouwens, o groot genie) op mijn hogeschool geen gymlessen zijn, niet alleen omdat het heel onpraktisch zou zijn, maar ook gewoon omdat het onzinnig isquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:29 schreef BaasD het volgende:
Het is te gek voor woorden dat HBO'ers het recht hebben om hier te mogen reageren! Gymles zullen jullie moeten volgen, Allemaal! Stelletje spijbelaars
HBO
MSc in Journalism (volledig in het NL)quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:39 schreef Egberts het volgende:
Waar ik me wel in kan vinden is dat op een uni op een andere manier naar problemen gekeken wordt en de benadering van een hbo'er en een wo'er anders is. Waar een WO'er een probleem puur theoretisch zou benaderen met bijvoorbeeld tientallen formules en wetten zal een HBO'er eerder het probleem analyseren en een praktische oplossing bedenken.
Serieus? Toerisme is natuurlijk wel een studie, is een miljardenindustrie nota bene, zelfde geld voor vrijetijdsmanagement. Tuurlijk zijn het waardeloze studies en daarom zijn ze ook op mbo/hbo niveau want er is nu eenmaal niets wetenschappelijks aan.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 19:05 schreef chrisje013 het volgende:
klopt, maar deze twee steken echt uit kwa "niveau". of gebrek aan niveau
Als je niet weet waar je het over hebt, kun je hier beter wegblijven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:29 schreef BaasD het volgende:
Het is te gek voor woorden dat HBO'ers het recht hebben om hier te mogen reageren! Gymles zullen jullie moeten volgen, Allemaal! Stelletje spijbelaars
HBO
Laat me raden, ze vertelden je dat je een heel speciale jongen bent.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:42 schreef GuitarJJ het volgende:
Tijdens mijn stage, waar ik nu mee bezig ben, heb ik al wel gemerkt dat ze graag met HBO'ers werken. Blijkbaar zijn die toch wat meer praktijkgericht opgeleid, wat dus wel zijn voordelen heeft.
Ben het met je eens. Hier een manager in R&D met een goed aanta jaartjes ervaring die ooit met hbo is begonnen en door allerlei werk, cursussen en gewoon goed werk leverne op WO-niveau TU-ers en phd's managet.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:21 schreef jrpl29301117 het volgende:
@BaasD,
Op een enkeling na beweert hier niemand dat hbo'ers niks voorstellen, maar er zit gewoon een duidelijk verschil tussen WO en HBO. Ik voel me niet ver verheven boven HBO'ers. Ik beoordeel mensen niet omdat ze HBO doen, maar op intelectueel gebied is er gewoon een duidelijk verschil met WO.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:56 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ben het met je eens. Hier een manager in R&D met een goed aanta jaartjes ervaring die ooit met hbo is begonnen en door allerlei werk, cursussen en gewoon goed werk leverne op WO-niveau TU-ers en phd's managet.
Al die kneusjes die denken iets voor te stellen omdat ze lid zijn van een studentenvereniging.. Treurig hoor. Wordt straks nog lachen als er amper nog werk is voor economen psycholoogjes en meestertjes in de rechten. Zit je mooi in een krachtwijk met je studieschuld. Nah, meerderwaardig zijn voor mij de mensen die met hart en ziel kiezen voor hun baan en leven. Mensen die ervan dromen voor een kutloontje elke dag voor ouwetjes te zorgen en dit zonder morren doen.
Al die omhooggevallen evrwende kindjes met een unieksyndroom... blurgh
Het is duidelijk dat een WO opleiding gemiddeld gezien een hoger intellectueel niveau heet (uitzonderingen daargelaten). Maar dat mensen die WO hebben gedaan daarmee beter zijn is onzin. Ik vind het soms wel apart dat de phd's of ingenieurs erg verbaasd zijn dat ik met mijn hbo zulk goed werk kan afleveren. Ik heb meerdere malen zeer verbaasde reacties gekregen zo van: huh, hbo? Jij?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:01 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Op een enkeling na beweert hier niemand dat hbo'ers niks voorstellen, maar er zit gewoon een duidelijk verschil tussen WO en HBO. Ik voel me niet ver verheven boven HBO'ers. Ik beoordeel mensen niet omdat ze HBO doen, en voel me ook niet boven ze verheven, maar op intelectueel gebied is er gewoon een duidelijk verschil met WO.
Ik snap niet waarom dit niet gewoon geaccepteerd wordt...
Beter op intellectueel niveau: Ja. Beter als mensen, natuurlijk niet, maar volgens mij gaat dit topic daar ook helemaal niet over.quote:Het is duidelijk dat een WO opleiding gemiddeld gezien een hoger intellectueel niveau heet (uitzonderingen daargelaten). Maar dat mensen die WO hebben gedaan daarmee beter zijn is onzin. Ik vind het soms wel apart dat de phd's of ingenieurs erg verbaasd zijn dat ik met mijn hbo zulk goed werk kan afleveren. Ik heb meerdere malen zeer verbaasde reacties gekregen zo van: huh, hbo? Jij?
Het is een beetje bekrompen om te denken dat dit alleen maar op het HBO kan. Je hebt zelf de keuze om je op deze gebieden te ontwikkelen of niet. Ik kan bijvoorbeeld als afstudeerproject er voor kiezen om in Afrika watervoorzieningen aan te gaan leggen.quote:Grappig is dat je juist dan kan excelleren in een bedrijf of andere baan. Loop nieuwe paden, maak de weg vrij voor andere methode, wees baanbrekend. Niets van dat alles leer je op de universiteit.
Je leert een thesis schrijven, die in veel gevallen geen fuck voorstelt. De oogkleppen gaan op een universiteit niet af, dat heeft met andere zaken te maken.
Dat is juist hetgeen wat je leert en waar je de mogelijkheid toekrijgt op de universiteit. Naar school gaan is herkauwen wat andere mensen al reeds bedacht hebben, op de universiteit krijg je juist de kans om daarnaast ook nog je eigen ding te doen. Ongekende vrijheid en mogelijkheden liggen dan binnen handbereik. Wetenschap is niet zozeer in de voetsporen treden van je voorgangers, maar juist leren om van daar uit stappen vooruit te zetten. Op die manier kom je niet alleen als persoon verder, maar ook als samenleving.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:34 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat een WO opleiding gemiddeld gezien een hoger intellectueel niveau heet (uitzonderingen daargelaten). Maar dat mensen die WO hebben gedaan daarmee beter zijn is onzin. Ik vind het soms wel apart dat de phd's of ingenieurs erg verbaasd zijn dat ik met mijn hbo zulk goed werk kan afleveren. Ik heb meerdere malen zeer verbaasde reacties gekregen zo van: huh, hbo? Jij?
Blijkbaar denken veel mensen dat hbo-ers altijd types zijn die niet slim genoeg zijn voor het wo. Dat is eenvoudigweg niet waar. Sterker nog, zeer veel hoogbegaafden maken zelfs geen hbo af ivm het missen van aansluiting in een opleidingssysteem. Als je creatief, slim, vrijdenker en soms wat ant-autoritair bent maak je weinig kans binnen onze conformistische wereld van onderwijs.
Grappig is dat je juist dan kan excelleren in een bedrijf of andere baan. Loop nieuwe paden, maak de weg vrij voor andere methode, wees baanbrekend. Niets van dat alles leer je op de universiteit.
Je leert een thesis schrijven, die in veel gevallen geen fuck voorstelt. De oogkleppen gaan op een universiteit niet af, dat heeft met andere zaken te maken.
Lekkere vergelijking man.quote:Op donderdag 22 maart 2012 16:02 schreef KabulCuisine het volgende:
Ik zie liever gemotiveerde HBO-ers op de uni met een p of schakeltraject route dan de luilakken die 8 jaar zitten te lanterfanten omdat ze toevallig op het vwo zaten en met zesjes erdoorheen gingen.
En dan maar die routes afschaffen
NL
Op het HBO heb je veel meer dan dat soort lamlullen dan op het WO.(ook omdat bijna alle luilakken die WO kunnen lekker naar het hbo gaan)quote:Op donderdag 22 maart 2012 16:02 schreef KabulCuisine het volgende:
Ik zie liever gemotiveerde HBO-ers op de uni met een p of schakeltraject route dan de luilakken die 8 jaar zitten te lanterfanten omdat ze toevallig op het vwo zaten en met zesjes erdoorheen gingen.
En dan maar die routes afschaffen
NL
Dat zal best, maar het gaat er toch niet om waar de meeste lamlullen zitten? Dan scheer je ze alsnog allemaal over 1 kam.quote:Op donderdag 22 maart 2012 18:13 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Op het HBO heb je veel meer dan dat soort lamlullen dan op het WO.(ook omdat bijna alle luilakken die WO kunnen lekker naar het hbo gaan)
Ik ontdek deze eigenschap net zo zelden in WO-ers als in hbo-ers. En dan heb ik het over technici. Gaan we praten over economen, rechtenfiguren en gamma's dan is het helemaal dramatisch. Bij hbo-ers is de ondernemerszin over het apgemeen veel groter. Het is zeker zo dat wo-ers vaak meer theorethische bagage hebben, maar dat maakt ze niet beter. Dat maakt ze anders inzetbaar. Een fabriek runnen met alleen wo-ers wordt een drama.quote:Op woensdag 21 maart 2012 00:27 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is juist hetgeen wat je leert en waar je de mogelijkheid toekrijgt op de universiteit. Naar school gaan is herkauwen wat andere mensen al reeds bedacht hebben, op de universiteit krijg je juist de kans om daarnaast ook nog je eigen ding te doen. Ongekende vrijheid en mogelijkheden liggen dan binnen handbereik. Wetenschap is niet zozeer in de voetsporen treden van je voorgangers, maar juist leren om van daar uit stappen vooruit te zetten. Op die manier kom je niet alleen als persoon verder, maar ook als samenleving.
WO-studies zijn meer dan enkel technische studies. De meesten zijn gewoon 4 jaar en de meesten doen er al gauw 6 jaar en meer over. De gemotiveerde hbo-er doet zijn/haar opleiding in 4 jaar maar deze mag niet verder studeren ongeacht motivatie, nu de schakeltrajecten al gauw 10k kosten.quote:Op donderdag 22 maart 2012 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
KabulCuisine, je moet natuurlijk wel ceteris paribus vergelijken. Wat denkniveau betreft heb ik dan nog liever de WO-gediplomeerde, het zal dus van de functie afhangen. Acht jaar is wat lang maar iemand die zeven jaar heeft gedaan over een technische opleiding en die ook nog eens een bestuursjaar heeft gehad is van harte welkom.
Wat mot je?quote:
Spijker, kop, raak.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:27 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
WO-studies zijn meer dan enkel technische studies. De meesten zijn gewoon 4 jaar en de meesten doen er al gauw 6 jaar en meer over. De gemotiveerde hbo-er doet zijn/haar opleiding in 4 jaar maar deze mag niet verder studeren ongeacht motivatie, nu de schakeltrajecten al gauw 10k kosten.
Qua denkniveau zijn de meeste WO-ers ook hun titel onwaardig, gezien 90% van de niet-technische studenten denken dat elektrotechniek een monteursopleiding is en werktuigbouwkunde rijp voor de automontage. Algemene ontwikkeling is ver te zoeken.
Verbanden leggen? Analyseren? Een thesis maken met onderzoeksvraag, 100 man interviewen (50x je moeder, 50x je vader), alles in het NL en als het onderzoek niet klopt, her en der wijzigen totdat het WEL klopt. Daar kan die domme mbo-er zonder denkniveau vanuit Elektrotechniek die een compleet machine in zijn eentje ontwikkelt wel wat van leren! Had hij maar op zijn 11e al een goed denkniveau moeten hebben op de CITO.
En een HBO bedrijf kan weer niet zonder MBO'ers om het daadwerkelijke werk te doenquote:Op donderdag 22 maart 2012 20:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ontdek deze eigenschap net zo zelden in WO-ers als in hbo-ers. En dan heb ik het over technici. Gaan we praten over economen, rechtenfiguren en gamma's dan is het helemaal dramatisch. Bij hbo-ers is de ondernemerszin over het apgemeen veel groter. Het is zeker zo dat wo-ers vaak meer theorethische bagage hebben, maar dat maakt ze niet beter. Dat maakt ze anders inzetbaar. Een fabriek runnen met alleen wo-ers wordt een drama.
In de studies ja. In de praktijk zal de boel egwoon gemengd zijn naar kunde. Wie iets goed kan zal dit doen. En dan zie je in de praktijk ook erg vaak hbo-ers die zaken bedenken.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:30 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
En een HBO bedrijf kan weer niet zonder MBO'ers om het daadwerkelijke werk te doenEen MBO bedrijf heeft vervolgens schoonmakers nodig, enz enz.
Zeker in technische studies(zoals IO, BK en civiel) die je op HBO en WO hebt, is de strekking over het algemeen dat een WO'er met een idee komt, en het vervolgens door hbo'ers verder laat uitwerken.
Sorry, ik mag daar niets over zeggen.quote:
Overigens laat ik ook altijd onwelgevallige uitspraken, feiten en omstandigheden e.d. weg uit mijn stukken.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Sorry, ik mag daar niets over zeggen.
Heb maar zijlings te maken met de niet technische studenten.
Goed zo. Maar goed, jij bent je diploma niet waard, meneertje.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Overigens laat ik ook altijd onwelgevallige uitspraken, feiten en omstandigheden e.d. weg uit mijn stukken.
In mijn vakgebied moet het ook zo hé. Twee dossiers, eentje waarmee je naar de fiscus toerent en een tweede met onwelgevallige troep waar je je alvast voor ingraaftquote:Op donderdag 22 maart 2012 21:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Goed zo. Maar goed, jij bent je diploma niet waard, meneertje.
Je hoort het ze hier zeggen. Enkel TU-technici, verder is slechts het HBO goed voor ons.
TU’ers met een identiteitscrisisquote:Op donderdag 22 maart 2012 21:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
In mijn vakgebied moet het ook zo hé. Twee dossiers, eentje waarmee je naar de fiscus toerent en een tweede met onwelgevallige troep waar je je alvast voor ingraaft.
Maar ik ben inderdaad te min voor jullie.
kssssjt, weg met onsquote:Op donderdag 22 maart 2012 21:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
In mijn vakgebied moet het ook zo hé. Twee dossiers, eentje waarmee je naar de fiscus toerent en een tweede met onwelgevallige troep waar je je alvast voor ingraaft.
Maar ik ben inderdaad te min voor jullie.
Tijdens de studie ja. In de praktijk is het een mooi entreebewijs maar over 20 jaar kijkt niemand er meer naar om.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:30 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
En een HBO bedrijf kan weer niet zonder MBO'ers om het daadwerkelijke werk te doenEen MBO bedrijf heeft vervolgens schoonmakers nodig, enz enz.
Zeker in technische studies(zoals IO, BK en civiel) die je op HBO en WO hebt, is de strekking over het algemeen dat een WO'er met een idee komt, en het vervolgens door hbo'ers verder laat uitwerken.
dat is ook niet helemaal waar hoor, er zijn genoeg 'domme' mensen op het WO. Ook heb je intelligente Hbo'ers, alleen kiezen ze er soms bewust voor om een minder zware opleiding te volgen. Dat is wat ik denk.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 17:28 schreef TNA het volgende:
Welk systeem bedoel je precies? En wat versta je onder hoogintelligent, klinkt namelijk alsof je het over autisten hebt.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:56 schreef Spanky78 het volgende:
als je het hebt over IQ. Zeer veel hoogintelligente mensen komen niet op het WO omdat het systeem ze niet past. Dit is namelijk gemaakt voor de gemiddelde tot net bovengemiddelde mens.
Hoogbegaafden zitten vaker in de shit dan op de Uni.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 00:09 schreef Strawberryx het volgende:
[..]
Welk systeem bedoel je precies? En wat versta je onder hoogintelligent, klinkt namelijk alsof je het over autisten hebt.
Ik ken er geen, de meeste goede VWO-leerlingen zoeken juist wat uitdaging.quote:Ook heb je intelligente Hbo'ers, alleen kiezen ze er soms bewust voor om een minder zware opleiding te volgen.
Jij stelt hier dat het merendeel van de hoogbegaafden niet een WO-opleiding volgt, heeft gevolgd of gaat volgen. Dat lijkt mij nogal overdreven.quote:Hoogbegaafden zitten vaker in de shit dan op de Uni.
Alsof een hbo'er die dat allemaal niet kent wél goed is... Bovendien heeft de lage kwaliteit van je slechte vooropleiding vrij weinig te maken met je academische vorming. Niet om vóór taalverloedering te preken, maar dat het bestaat om op de universiteit nog zulke fouten te kunnen maken ligt niet aan de universiteit, maar aan de de slechte vooropleiding(en).quote:Op vrijdag 23 maart 2012 22:53 schreef KabulCuisine het volgende:
Op specifieke functies na dan. En academische vorming is zwaar overrated, derdejaars WO-ers die het kofschip niet kennen, het verschil tussen etnisch en ethiek niet kennen, denken dat de aorta een hart is etc.
Wel fijn om te zien dat eerstejaars minderwaardig zijn.quote:Maar waarom discusseer ik met een eerstejaars hierover
Dat spreekt vanzelf.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 15:47 schreef wimjongil het volgende:
Wel fijn om te zien dat eerstejaars minderwaardig zijn.
Maargoed, niet overal is plaats voor een categoriaal gymnasium. Ik heb zelf in een redelijk klein dorp gewoond, maar in de verste verte is daar geen categoriaal gymnasium te vinden. Meer dan een uur reistijd enkele reis met de auto is in die levensfase verre van wenselijk (realiseerbaar is het ook niet). Het idee van intensief en kleinschalig onderwijs is natuurlijk het walhalla voor elke ouder, maar in (relatief) dunbevolkte gebieden is het aantal leerlingen dat daadwerkelijk zo'n gymnasium aan kan te klein om het van de grond te krijgen. Dat is ook meteen het nadeel aan hoogwaardig onderwijs: aangezien ze geen schoolplein vol met geldbomen hebben, moet er een markt voor zijn. Zonde voor de leerlingen die niet in het westen wonen. Het idee van een kostschool stuit ook veel mensen tegen de borst...quote:Op zaterdag 24 maart 2012 16:21 schreef Ryon het volgende:
@Bram
Ik dacht - puur uitgaande op de naam en hetgeen wat ik er eerder over gelezen had - dat technasia wel de bèta variant zijn van gymnasia. Maar na wat artikelen te hebben doorgewerkt zie ik dat ze dat dus inderdaad niet zijn, hoewel het verschil subtiel is. Het is meer een reguliere havo/vwo variant waarin er relatief veel aandacht is voor bètavakken dan een hele aparte onderwijsvorm. Dit terwijl gymnasia geen reguliere havo/vwo scholen zijn waar toevallig de culturele vakken centraal staan.
Gymnasia - en dan niet in de polderschoolvariant zoals die veel aangeboden wordt, daar lijkt het technasia wel op - zijn niet zozeer scholen waar naast het reguliere vwo ook nog een uurtje Latijn en KCV gegeven worden, maar zijn scholen die over de hele linie intensiever en kleinschaliger onderwijs aanbieden. Vaak ook met uitgebreide voorzieningen en mogelijkheden voor de technische/wiskundige vakken (N&T/N&G profielen). De verplichting tot het volgen van twee extra zware en praktisch nutteloze vakken werkt selectief (niet iedereen kan het aan of ziet het nut er van in) en creëert een intellectuele omgeving.
Eens.quote:Ik weet ook niet zeker of technasia (als directe variant van het gymnasium) in dat geval wel heel veel toevoegen aan het reeds bestaande aanbod. Studiebollen zullen niet veel problemen hebben met het Latijn (en het wellicht zelfs leuk vinden) en hoewel Latijn nutteloos is i.v.m met een extra uurtje handarbeiden, techniek of wiskunde creëert het wel een uitgesproken (intellectuele) cultuur i.v.m andere vakken. Hoogwaardig klassiek onderwijs hoeft (en gaat) in de praktijk niet ten koste gaan van hoogwaardig technisch onderwijs. Vaak gaat het juist samen.
quote:[..]
Dat spreekt vanzelf.
Daar heb je een punt. Tijdens mijn eigen 'jeugd' was ik alleen bekend met Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Waar ook in de provincie aan categorale gymnasia vaak geen gebrek is. Stedelijke gebieden hebben sowieso een of twee gymnasia (vaak ook 'het stedelijk' genoemd) maar de polder in veel andere provincies moeten het meer hebben van de gemeentelijke scholengemeenschap of van een kleinere dorpsschool.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 18:28 schreef wimjongil het volgende:
Totaal offtopic, maar toch:
[..]
Maargoed, niet overal is plaats voor een categoriaal gymnasium. Ik heb zelf in een redelijk klein dorp gewoond, maar in de verste verte is daar geen categoriaal gymnasium te vinden. Meer dan een uur reistijd enkele reis met de auto is in die levensfase verre van wenselijk (realiseerbaar is het ook niet). Het idee van intensief en kleinschalig onderwijs is natuurlijk het walhalla voor elke ouder, maar in (relatief) dunbevolkte gebieden is het aantal leerlingen dat daadwerkelijk zo'n gymnasium aan kan te klein om het van de grond te krijgen. Dat is ook meteen het nadeel aan hoogwaardig onderwijs: aangezien ze geen schoolplein vol met geldbomen hebben, moet er een markt voor zijn. Zonde voor de leerlingen die niet in het westen wonen. Het idee van een kostschool stuit ook veel mensen tegen de borst...
Terecht punt! Dit is naar mijn mening ook meteen een van de grootste makke van het gymnasium onderwijs en ook meteen de reden waarom dit onderwijs maar voor heel weinig leerlingen geschikt is.quote:Je vergeet trouwens een ander voordeel van gymnasia: (een deel van het) onderwijs wordt sowieso gegeven door universitair geschoolde docenten. Zegt natuurlijk niets over hun pedagogische vaardigheden, maar het zegt wel dat als ze een moeilijke vraag gesteld krijgen, ze minder gauw met een mond vol tanden staan.
Hmm.. dat is het nadeel als Latijn en Grieks facultatief is. Slechts een klein groepje relatief leergierige leerlingen neemt dan de moeite om daarvoor te kiezen. Ik wil best geloven dat die meer in de bèta hoek te vinden zijn. Als je ook nog eens een vreemde taal (zoals Frans of Duist) moet laten vallen dan is het voor de gemiddelde alfa (die daar vaak wel aanleg voor heeft) sowieso niet aanlokkelijk om te kiezen voor een 'dode' taal.quote:Ook leuk om te zien: wij NT/NG'ers waren bij Latijn in groteren getale aanwezig en presteerden stukken beter dan de alpha's (Bram, steek die maar in je zak), maar het is natuurlijk ook wel een redelijk exacte taal. Onze cijfers waren nog steeds niet denderend, maar Latijn is m.i. moeilijk genoeg om bèta's uit te dagen. Wat op mijn school wel jammer was, was het feit dat als je met een exact profiel Latijn koos, je een moderne vreemde taal moest laten schieten. Hartstikke zonde en de extra uitdaging was dan ook niet zo groot als hij had kunnen (moeten) zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn school sowieso een aanfluiting was, maar in de omgeving was er niks beters te vinden.
Ik ben het in dit geval met beide eens. Maar ik vind dan ook dat er een duidelijker verschil moet komen tussen havo en vwo. Dat houdt ook direct verband met het verschil tussen wo en hbo. Kom ik zo op.quote:Overigens vind ik Bram's post een beetje een dubbel gevoel opwekken: aan de ene kant pleit hij voor verhogen van het aantal gymnasiumplekken, maar aan de andere kant voor een verlaging van vwo-leerlingen. Even voor de goede orde: ik ben het respectievelijk oneens en eens hiermee.
Spijker. Kop. Ik heb wat artikelen doorgespit en ik krijg echt het vermoeden dat de technasia een soort van lange promotietijd zijn van de technische hbo scholen. De bedoeling is inderdaad niet om een intellectuele cultuur te creëren maar om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op een technische hbo studie. Binnen een bepaald deel van de samenleving - kleinburgerlijk wil ik het niet noemen, maar toch - wordt daar waanzinnig veel waarde aan gehecht. Als ik op websites koekeloer van technasia dan zie ik ook de ene samenwerking met een technische hogeschool na de andere. Dat is inderdaad puur een beroepsopleiding. Heeft weinig te maken met het voorbereiden op een wetenschappelijke of intellectuele carrière, maar meer op het voorbereiden dat iemand een kwalitatief hoogstaand vak leert. Niets mis mee. Maar geen alternatief voor gymnasia.quote:Is het overigens echt zo dat die technasia vooral gericht zijn op de praktijk? Ik zie op die site overal kreten staan met de woorden 'praktijk', 'samenwerken' en 'doen' erin. Erg handig natuurlijk en aanpakkers heb je ook nodig (lees dit topic maar terug), maar creëer je zo een hoger denkniveau, schep je zo intellectualisme? Zulk praktijkgericht onderwijs lijkt me handiger als voorbereiding op het hbo.
Die doen het op teh interwebz ook altijd goed. Maar daar is dit topic te klein voor gewordenquote:
Laten we het topic nu ook nog veranderen in een "knorren zijn minderwaardig aan leden"-topic.
Het onderwijs is verwijfd. Vooral mannen bij wie de mannelijkheid nog heerst, trekken dit systeem niet. Hoe komt het dat Marokkaanse mannen het slechter doen dan vrouwen, terwijl ze oliedom zijn en als eenheidsworst Rechten studerenquote:Op vrijdag 23 maart 2012 23:56 schreef Spanky78 het volgende:
als je het hebt over IQ. Zeer veel hoogintelligente mensen komen niet op het WO omdat het systeem ze niet past. Dit is namelijk gemaakt voor de gemiddelde tot net bovengemiddelde mens.
140 hierquote:Op zaterdag 24 maart 2012 20:48 schreef Spanky78 het volgende:
Pff, door latijn heb ik het systeem van indo-europese talen leren begrijpen. Het is verre van nutteloos. Bovendien vergeet je hoeveel basiskennis je hebt als je iets weet van klassieke taal en cultuur. Wij kregen ook filosofie, plato etc. En ja, ook ik ben een beta. (en heb alsnog geen uni gedaan, met een iq van 145).
Ik zou mij nu vies voelen op het hbo als ik het opnieuw zou doen, aangezien ik als Elektrotechneut in dezelfde trant word gezet als MIM en vrijetijdskunde, InHolland etc. het niveau verslechterd bij dit soort nonsens en neemt ons ingenieurs meequote:Op zaterdag 24 maart 2012 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Het hbo is toch echt bedoeld als een vorm van hoger onderwijs dat meer toegepast is, universitair onderwijs is meer bedoeld om onderzoekers en fundamenteel wetenschappers op te leiden. Het hbo is er om werktuigbouwkundigen etc op te leiden. Mensen voor hoogopgeleide vakken.
Het toestaan van tig mickey mouse opleidingen heeft dat er neit beter op gemaakt. Maar nog steeds doen veel hbo opleidingen het praktisch opleiden prima.
Havo cum laude afgerond, Frans heb ik nooit hoger dan een 4 gehaald. Helaas pindakaas, het NL onderwijs selecteert niet op IQ (kijk alleen maar naar de cito) maar op co-operatie, talen en socialiteit (lees: verwijfd).quote:Op maandag 26 maart 2012 01:51 schreef GSbrder het volgende:
Een IQ van 140 en je vwo niet eens halen.
Top-instelling moet je hebben.
VWO cum laude afgerond, frans een 8 gemiddeld.quote:Op maandag 26 maart 2012 01:58 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
Havo cum laude afgerond, Frans heb ik nooit hoger dan een 4 gehaald. Helaas pindakaas, het NL onderwijs selecteert niet op IQ (kijk alleen maar naar de cito) maar op co-operatie, talen en socialiteit (lees: verwijfd).
Non-argument.quote:Stephen Hawkings zou nu ook falen voor gymnastiek
En als je je hierdoor voor de rest van je leven laat pwnen heb je het nog steeds niet begrepen.quote:Op maandag 26 maart 2012 01:58 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
Havo cum laude afgerond, Frans heb ik nooit hoger dan een 4 gehaald. Helaas pindakaas, het NL onderwijs selecteert niet op IQ (kijk alleen maar naar de cito) maar op co-operatie, talen en socialiteit (lees: verwijfd).
Stephen Hawkings zou nu ook falen voor gymnastiek
Dit is een typische bijna puberale instelling. Waar ik alleen maar eenquote:Op maandag 26 maart 2012 01:58 schreef KabulCuisine het volgende:
[..]
..the fuck?quote:Op maandag 26 maart 2012 09:27 schreef Ryon het volgende:
Dat jaar had ik ook te horen gekregen dat vanwege aids in mijn hersens ik sowieso al relatief veel m...
Niet te letterlijk nemenquote:
Ik ben trouwens wel echt verbaasd. Jij schrijft de beste betogen/posts van het school & studie forum, ik had niet verwacht dat jij moeite zou hebben om een taal te leren.quote:
Puur het spreken, het koppelen van klanken aan woorden is waar het misgaat. Mijn taalgevoel is verder prima. En nee.. Aan mijn Nederlands is ook het spreken niet te merken tenzij je mij heel erg goed kent aangezien ik bepaalde woorden ooit verkeerd heb aangeleerdquote:Op maandag 26 maart 2012 11:15 schreef Klonker het volgende:
[..]
Ik ben trouwens wel echt verbaasd. Jij schrijft de beste betogen/posts van het school & studie forum, ik had niet verwacht dat jij moeite zou hebben om een taal te leren.
Is het puur het spreken van een taal?
het gaat niet alleen om je intelligentie.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 14:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ken er geen, de meeste goede VWO-leerlingen zoeken juist wat uitdaging.
Maar goed, uitzonderingen zijn bij een discussie over groepen volstrekt irrelevant.
[..]
Jij stelt hier dat het merendeel van de hoogbegaafden niet een WO-opleiding volgt, heeft gevolgd of gaat volgen. Dat lijkt mij nogal overdreven.
Ik denk dat met name de eenzijdig begaafden een probleem kunnen hebben, de mensen die op een deel van de IQ-testen excelleren en op een ander deel gemiddeld scoren.
Dankzij hun hoge intelligentie zijn ze lui geworden op het VWO maar ze missen dan net dat beetje begaafdheid in de breedte om met die luiheid soepel alles te halen op het WO, al zal het van de opleiding afhangen.
Het is jammer dat er in Nederland geen bèta-equivalent van het gymnasium bestaat (die Technasiumscholen zijn dat volgens mij niet) en het is jammer dat het aantal plaatsen op de gymnasia niet wordt uitgebreid. De gymnasia selecteren nu in het algemeen de 16% leerlingen die de hoogste scores behaalden op dat testje van het CITO, sowieso al een test die hier niet voor deugt, en slechts voor 6% van de leerlingen is er plaats. Dat is te weinig.
En natuurlijk stellen die gymnasia zelf te weinig voor aangezien het slechts VWO's zijn met een klassieke taal als een van de vakken.
Het zou natuurlijk ook veel helpen als het VWO weer wat selectiever zou worden, dusdanig dat slechts 10-15% van de Nederlanders het VWO aankan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |