Dit is lastig. Ik zie mensen die een hbo opleiding doen niet als 'minderwaardig' of een minder mens (er zijn wel degelijk groepen in deze samenleving die ik wel als beduidend minder beschouw, maar dat terzijde) maar mijn voorkeur gaat echt uit naar mensen die een academische studie doen. Meer 'mijn soort mensen'. Bij een hospiteeravond zal de voorkeur dan ook uitgaan naar een 'student' i.p.v een scholier, hoewel ik ook wel eens met leuke hbo'rs gewoond heb. Het kan wel, komt gewoon minder vaak voor. Bij partnerkeus (

) merk ik van mijzelf dat academisch onderwijs wel erg belangrijk is.
In de kroeg en gelijksoortige aangelegenheden had ik altijd de neiging om nogal minachtend te doen over iedereen en alles die hbo deed. Wat binnen mijn omgeving (95%+ wo) ook wel gebruikelijk is en prima kan. Ook na 200x is dezelfde grap over scholieren en verplicht moeten gymmen nog steeds leuk. Ik ben sowieso gewend dat mensen altijd achter hun keuze staan en bereid zijn om deze enigszins te verdedigen, wat over het algemeen ook wel gebeurt. Dat je elkaar een beetje verbaal aanvalt is eerder gezond gedrag om elkaar een beetje uit de tent te lokken en de discussie levendig te houden, dan een oprechte poging om iemand (verbaal

) schade te berokkenen of zijn sociale positie af te doen.
Maar dat is toch oppassen. Via via heb ik een tijdje terug vernomen dat een gast zich best wel aangevallen voelde na een avondje zuipen. Ik ben sowieso al een beetje het stereotiep brallende kudtstudent, maar mijn - enigszins bezopen - spervuur aan opmerkingen over iemands anders zijn opleiding had hij heel erg persoonlijk aangetrokken. Genoeg in ieder geval om daar tegen iemand anders een paar uur lang over te zeuren. Ik had dat allemaal niet bedoeld of überhaupt verwacht dat iemand daar aanstoot aan zou nemen. Maar ik let tegenwoordig wel meer op mijn taalgebruik. Blijkbaar speelt het bij veel mensen wel heel erg.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon