Fijn dat om te horen dat mensen volgens jou tussen wal en schip mogen belanden met alle gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 23:34 schreef DS4 het volgende:
Ik vind het leuk dat de koppeling wordt gelegd met eerdere problematiek, maar waarom zou een corparatie niet de huur maximaal verhogen? Het is niet alsof de huurders weg zullen lopen en corporaties zijn door fouten van de politiek nu eenmaal organisaties geworden met winstoogmerk...
Dus goed en wel beschouwd is het volkomen terecht dat ze gebruik maken van hun positie.
dat wilde ik net zeggenquote:Op zaterdag 3 maart 2012 23:41 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Fijn dat om te horen dat mensen volgens jou tussen wal en schip mogen belanden met alle gevolgen van dien.
Je hoeft toch niet te huren bij Vestia? Als er bij Albert Heijn gefraudeerd wordt en AH verhoogt zijn prijzen met 9% loop je toch lekker naar de C1000?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 23:35 schreef broekballeballemabbe het volgende:
Legale criminaliteit die niet wordt bestraft. Doe je niks tegen.
Alleen gaat dat in de woningsector niet zo gemakkelijk, het is niet zo dat we een overschot aan huurwoningen hebben ja. Dus wat een ander net ook al aangaf in dit topic, legale diefstal.quote:Op zondag 4 maart 2012 02:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hoeft toch niet te huren bij Vestia? Als er bij Albert Heijn gefraudeerd wordt en AH verhoogt zijn prijzen met 9% loop je toch lekker naar de C1000?
Fijn dat jij mij woorden in de mond legt...quote:Op zaterdag 3 maart 2012 23:41 schreef CantFazeMe het volgende:
Fijn dat om te horen dat mensen volgens jou tussen wal en schip mogen belanden met alle gevolgen van dien.
Zeik niet zo. Het gaat niet om bestaande gevallen en je 'vergeet' de huurtoeslag ook nog even.quote:Op zondag 4 maart 2012 01:01 schreef RAVW het volgende:
dat wilde ik net zeggen![]()
hij mag het hier wel even komen runnen met de zelfde huurlasten en de zelfde inkomen dan wil ik er wel even 9% boven op gooien.
maar dan loopt hij heel hard weg ...
voorbeeld: als je met 550 huur zit permaand en je verdien maar net 1100 Euro dan gaat het toch wel heel snel minder worden als ze er 9% er boven op gooien.
maar dat is het zelfde als ik nu zou zeggen weg met die belastingvoordeel van mensen met een koophuis laten ze eerst hun overwaarde maar op gaan eten![]()
In delen van het land anders wel...quote:Op zondag 4 maart 2012 02:19 schreef PKRChamp het volgende:
het is niet zo dat we een overschot aan huurwoningen hebben ja.
Whahahaquote:Op zondag 4 maart 2012 02:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hoeft toch niet te huren bij Vestia? Als er bij Albert Heijn gefraudeerd wordt en AH verhoogt zijn prijzen met 9% loop je toch lekker naar de C1000?
In Azerbaijan ook. Je punt is?quote:
Zullen die er zijn dan?quote:Op zondag 4 maart 2012 08:58 schreef DS4 het volgende:
Daarnaast... met 1100 euro zou je ook een goedkopere woning kunnen gaan zoeken.
...quote:Op zondag 4 maart 2012 02:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mensen met een laag inkomen zijn natuurlijk wel aangewezen op een sociale huurwoningen. Afhankelijk van waar je woont, ben je dan al vrij snel op een bepaalde coöperatie aangewezen.quote:Op zondag 4 maart 2012 02:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Leuke winstmaximalisatie eerst als sociale verhuurder in complexe financiele derivaten gaan handelen ( niet hun primaire taak) en vervolgens bij verliezen deze afwentelen op je huurders. Ik zou eigenlijk wel eens een berekening willen zien hoeveel rentekosten hun dachten te besparen met die rotzooi ten opzichte van normale rentes die hun zouden moeten betalen.quote:Op zondag 4 maart 2012 08:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zeik niet zo. Het gaat niet om bestaande gevallen en je 'vergeet' de huurtoeslag ook nog even.
Daarnaast... met 1100 euro zou je ook een goedkopere woning kunnen gaan zoeken.
Maar het punt was dus dat organisaties met winstoogmerk nu eenmaal voor winstmaximalisatie gaan en dat je daar niet vanop moet kijken. Er wordt een verband gelegd welke er helemaal niet is.
quote:Op zondag 4 maart 2012 02:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zouden ze de winst gedeeld hebben met de huurders, als dat aan de orde was, denk je?quote:Op zondag 4 maart 2012 09:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuke winstmaximalisatie eerst als sociale verhuurder in complexe financiele derivaten gaan handelen ( niet hun primaire taak) en vervolgens bij verliezen deze afwentelen op je huurders. Ik zou eigenlijk wel eens een berekening willen zien hoeveel rentekosten hun dachten te besparen met die rotzooi ten opzichte van normale rentes die hun zouden moeten betalen.
Wat begrijp jij niet aan dat het niet voor bestaande gevallen geldt?quote:Op zondag 4 maart 2012 09:00 schreef grrrbeer het volgende:
Dat mensen maar op moeten tiefen naar Oost-Groningen? Nee toch?
Recht op wonen bestaat altijd. Het is walgelijk dat er wijken voor rijken zijn. Wonen hoort geen markt te zijn maar een voorziening die voor iedereen overal bereikbaar is. Net als gezondheidszorg en onderwijs.quote:Op zondag 4 maart 2012 10:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet aan dat het niet voor bestaande gevallen geldt?
En een recht op goedkoop wonen in de randstad bestaat niet. Als de randstad te duur voor je wordt dan kijk je maar eens verder dan je neus lang is.
Ja.quote:
De keuze van de politiek om corporaties om te vormen tot wat ze nu zijn is het probleem (ik herhaal het maar, het schijnt niet door te dringen) en met dat in het achterhoofd zeg ik... Die zitten over 2 jaar op 100%.quote:Vestia wil de huren van nieuwe huurders verhogen naar 95 procent van de maximale huur en als jij je huidige huurhuis verlaat ben je een nieuwe huurder.
Kortom, de mensen zitten in de tang.
Waarom denk jij dat ze niet voor meer geld ontvangen voor hetzelfde hadden gekozen als die ellende er niet was geweest?quote:Op zondag 4 maart 2012 09:55 schreef Basp1 het volgende:
Leuke winstmaximalisatie eerst als sociale verhuurder in complexe financiele derivaten gaan handelen ( niet hun primaire taak) en vervolgens bij verliezen deze afwentelen op je huurders.
Daarmee zeg je in feite dat winstoogmerk en moraal niet hand in hand kunnen gaan.quote:Op zondag 4 maart 2012 10:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja.
[..]
De keuze van de politiek om corporaties om te vormen tot wat ze nu zijn is het probleem (ik herhaal het maar, het schijnt niet door te dringen) en met dat in het achterhoofd zeg ik... Die zitten over 2 jaar op 100%.
Zou ik als particuliere verhuurder ook doen overigens.
Wat een vreemde gedachtegang... De huurders betalen gewoon huur. Het is niet hun geld, zij betalen gewoon voor een woning.quote:Op zondag 4 maart 2012 10:15 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus ze hebben het geld van de huurders vergokt en nu moeten zij hun schulden maar geen betalen?
scheefwoners zijn een probleem omdat ze sociale huurwoningen bezetten voor mensen die ze nodig hebben, dus terecht dat daar iets aan gedaan wordt...quote:Ik vind het begrip 'scheefwoner' zoiets misselijks. Het criminaliseren van huurders met een inkomen is het, terwijl het feitelijke probleem de woningnood is, veroorzaakt door huisjesmelkers, die de feitelijke criminelen zijn. Zoals blijkt.
Ik vrees dat jij dat recht niet begrijpt.quote:Op zondag 4 maart 2012 10:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Recht op wonen bestaat altijd.
Iedereen in dezelfde woningen... Dat is zelfs nog niet in noord korea ingevoerd...quote:Het is walgelijk dat er wijken voor rijken zijn. Wonen hoort geen markt te zijn maar een voorziening die voor iedereen overal bereikbaar is. Net als gezondheidszorg en onderwijs.
Ik begrijp dat recht heel goed.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vrees dat jij dat recht niet begrijpt.
[..]
Iedereen in dezelfde woningen... Dat is zelfs nog niet in noord korea ingevoerd...
Het wordt steeds maller!
Moraal bedoel je...quote:Op zondag 4 maart 2012 11:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Daarmee zeg je in feite dat winstoogmerk en moraal niet hand in hand kunnen gaan.
Dat blijkt, want de oorspronkelijke doelstelling van de voormalige woningbouwverenigingen was een heel andere.
Daarmee is het sprookje van de vrije markt wel afgeserveerd, meen ik.
Wel knap dat je jezelf tegenspreekt in 1 post.quote:Op zondag 4 maart 2012 10:55 schreef DS4 het volgende:
Ja.
De keuze van de politiek om corporaties om te vormen tot wat ze nu zijn is het probleem (ik herhaal het maar, het schijnt niet door te dringen) en met dat in het achterhoofd zeg ik... Die zitten over 2 jaar op 100%.
Zou ik als particuliere verhuurder ook doen overigens.
Dan ben je aan het trollen... Maar ik denk dat je het echt niet snapt, zoals de meesten overigens.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik begrijp dat recht heel goed.
Ja natuurlijk is dat idioot. Maar wat bedoelde je dan?quote:En je moet me geen woorden in de mond leggen. Dat is een valse voorstelling van zaken.
En als, zou dat zo erg zijn?
Moraal bedoelde ik.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Moraal bedoel je...
En ik zeg inderdaad dat je niet van marktpartijen kan verwachten dat ze kadootjes uit gaan delen. Dat is niet immoreel, maar gewoon logisch.
Privatiseren van corporaties was en is een onzalig idee gebleken.
Ik spreek mijzelf niet tegen.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:10 schreef klaaskippegaas het volgende:
Wel knap dat je jezelf tegenspreekt in 1 post.
Maar om dan die huren maar te verhogen omdat de top er een puinhoop van heeft gemaakt lijkt me niet kunnen.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:02 schreef DS4 het volgende:
Wat een vreemde gedachtegang... De huurders betalen gewoon huur. Het is niet hun geld, zij betalen gewoon voor een woning.
Dat is maar de vraag want scheefwoners ontvangen geen subsidie dus die betalen de werkelijke kosten.quote:scheefwoners zijn een probleem omdat ze sociale huurwoningen bezetten voor mensen die ze nodig hebben, dus terecht dat daar iets aan gedaan wordt...
En verhuurders zijn geen criminelen. De gedachte is pervers!
Jij zegt in 1 post dat er goedkopere woningen zijn en je hebt het erover dat de huren tot 100% stijgen in 2 jaar.quote:
Omdat de wet ze die mogelijkheid geeft? Tja.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 23:34 schreef DS4 het volgende:
Dus goed en wel beschouwd is het volkomen terecht dat ze gebruik maken van hun positie.
Het geld wat zij van de huurders hebben ontvangen hebben ze vergokt. Nu krijgen ze een extra rekening, maar geen winstdeling als zij winst hadden gemaakt. Dat is pervers.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat een vreemde gedachtegang... De huurders betalen gewoon huur. Het is niet hun geld, zij betalen gewoon voor een woning.
Als er voldoende betaalbare woningen beschikbaar zijn is het geen enkel probleem als een enkeling kiest voor zijn gezellige volkswijkje ipv. een grotere woning. Zeker als je het vergelijkt met de exorbitante zelfverrijking van de directie is het een peanut.quote:scheefwoners zijn een probleem omdat ze sociale huurwoningen bezetten voor mensen die ze nodig hebben, dus terecht dat daar iets aan gedaan wordt...
Ik vind onnodige speculatie risicos nemen met geld voor sociale huurwoning crimineel. Nogmaals de vraag hoeveel rentewinsten dacht men te realiseren door deze constructies waar men geen greintje verstand van heeft.quote:Op zondag 4 maart 2012 10:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat ze niet voor meer geld ontvangen voor hetzelfde hadden gekozen als die ellende er niet was geweest?
Ik vind dat naief...
Niet in strijd met de wet hoeft nog niet moreel juist te zijn, sterker nog: gehoorzaamheid aan een onrechtvaardige wet is mi. nog steeds immoreel.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de wet ze die mogelijkheid geeft? Tja.
Ik geloof helemaal niet dat de reden anders is dan meer geld kunnen vangen voor hetzelfde.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:13 schreef klaaskippegaas het volgende:
Maar om dan die huren maar te verhogen omdat de top er een puinhoop van heeft gemaakt lijkt me niet kunnen.
De woningen zijn met staatssteun gebouwd en met staatssteun worden de leningen goedkoper gemaakt. Daardoor zijn de huren al lager.quote:Dat is maar de vraag want scheefwoners ontvangen geen subsidie dus die betalen de werkelijke kosten.
100% ipv genoemde 95%, dus gewoon wat wettelijk is toegestaan.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:15 schreef klaaskippegaas het volgende:
Jij zegt in 1 post dat er goedkopere woningen zijn en je hebt het erover dat de huren tot 100% stijgen in 2 jaar.
Die twee gaan niet samen.
De overheid moet niet verlangen van derden dat ze kadootjes gaan geven.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:18 schreef Xa1pt het volgende:
Omdat de wet ze die mogelijkheid geeft? Tja.
Die denkwijze klopt gewoon niet. De huren worden verhoogd omdat het kan. De rekening van de ellende ligt bij de garamtiegevers, ook al zoiets raars bij die omvorming van corporaties. Onder meer gemeenten staan borg, maar hebben niets te vertellen!quote:Op zondag 4 maart 2012 11:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Het geld wat zij van de huurders hebben ontvangen hebben ze vergokt. Nu krijgen ze een extra rekening, maar geen winstdeling als zij winst hadden gemaakt. Dat is pervers.
Jouw wereldvreemde mening mag je hebben. Ik kan er niets mee...quote:Als er voldoende betaalbare woningen beschikbaar zijn is het geen enkel probleem als een enkeling kiest voor zijn gezellige volkswijkje ipv. een grotere woning. Zeker als je het vergelijkt met de exorbitante zelfverrijking van de directie is het een peanut.
Verhuurders kunnen zeer pervers, crimineel, decadent en verachtelijk zijn. Afhangende van hoe ze omgaan met hun huurders.
Ik ben met je eens dat het in dit geval niet had moeten mogen omdat er weer een maatschappelijke garantie is, maar dat had ook gewoon nooit toegestaan moeten zijn.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:25 schreef Basp1 het volgende:
Ik vind onnodige speculatie risicos nemen met geld voor sociale huurwoning crimineel.
Er is NIETS immoreel aan een huurverhoging.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:26 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Niet in strijd met de wet hoeft nog niet moreel juist te zijn, sterker nog: gehoorzaamheid aan een onrechtvaardige wet is mi. nog steeds immoreel.
Ja dat is exact wat ze die jaren daarvoor hebben gedaan.quote:Op zondag 4 maart 2012 10:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zouden ze de winst gedeeld hebben met de huurders, als dat aan de orde was, denk je?
Toen bestuurders nog in het rijnlandmodel dachten had men nog moraal en probeerde men goed rentmeesterschap na te streven. Nu men anglo saksisch beloond wilt worden speelt moraal opeens geen rol meer maar moeten we alles vanwege het onbreken van die moraal maar met regeltjes en wetten gaan dichttimmeren. Dat is goed voor onze dienstensector die zodoende elkaar met nog meer werk opzadelen. Maar of het goed is voor de maatschappij in zijn geheel is maar de vraag.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat het in dit geval niet had moeten mogen omdat er weer een maatschappelijke garantie is, maar dat had ook gewoon nooit toegestaan moeten zijn.
Geen Europese titel ook zeker?quote:Op zondag 4 maart 2012 12:57 schreef Synthercell het volgende:
Buitensporige huurverhogingen, hoge brandstofprijzen, dure boodschappen, ov duurder, etcetc. en dat allemaal juist in het rampjaar 2012, kan het allemaal niet nog toevalliger?
Er wordt duidelijk gesteld dat deze corporatie haar woord breekt mbt. kosten van hun wanbeleid die niet doorberekent zouden worden.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die denkwijze klopt gewoon niet. De huren worden verhoogd omdat het kan. De rekening van de ellende ligt bij de garamtiegevers, ook al zoiets raars bij die omvorming van corporaties. Onder meer gemeenten staan borg, maar hebben niets te vertellen!
[..]
Jouw wereldvreemde mening mag je hebben. Ik kan er niets mee...
Maar ik ga er voorshands vanuit dat jij al jouw geld wat je niet nodig hebt voor noodzakelijkheden weggeeft gelet op de norm die jij hanteert.
Wat dit allemaal met huurverhogingen te maken heeft ontgaat mij.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:47 schreef Basp1 het volgende:
Toen bestuurders nog in het rijnlandmodel dachten had men nog moraal en probeerde men goed rentmeesterschap na te streven. Nu men anglo saksisch beloond wilt worden speelt moraal opeens geen rol meer maar moeten we alles vanwege het onbreken van die moraal maar met regeltjes en wetten gaan dichttimmeren. Dat is goed voor onze dienstensector die zodoende elkaar met nog meer werk opzadelen. Maar of het goed is voor de maatschappij in zijn geheel is maar de vraag.
Ik zie dagelijk om mij heen dat we het in Nederland enorm slecht hebben...quote:Op zondag 4 maart 2012 12:57 schreef Synthercell het volgende:
Buitensporige huurverhogingen, hoge brandstofprijzen, dure boodschappen, ov duurder, etcetc. en dat allemaal juist in het rampjaar 2012, kan het allemaal niet nog toevalliger?
En zoals ik al aangaf is die stelling uit de lucht gegrepen.quote:Op zondag 4 maart 2012 14:38 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Er wordt duidelijk gesteld dat deze corporatie haar woord breekt mbt. kosten van hun wanbeleid die niet doorberekent zouden worden.
Dit is geen spelen op de man. Jij vindt het immoreel dat iemand niet voor zijn product vraagt wat hij ervoor kan vragen. Iets verhuren of verkopen onder de marktwaarde is ook een vorm van schenken.quote:Jouw spelen op de man en denigrerende houding is genoegzaam bekend. Ik kan er niets mee.
Jij zegt dat mensen maar naar een goedkopere huurwoning moeten gaan als de huidige woning te duur gaat worden met die maatregelen.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:28 schreef DS4 het volgende:
100% ipv genoemde 95%, dus gewoon wat wettelijk is toegestaan.
Dat staat in een brief van interim-bestuurder Jacques Thielen aan het bestuur van de landelijke huurdersvereniging van Vestia,quote:Op zondag 4 maart 2012 12:26 schreef DS4 het volgende:
Ik geloof helemaal niet dat de reden anders is dan meer geld kunnen vangen voor hetzelfde.
Als ik 10 knikkers heb en ik kan er 20 verkopen voor 100 en 11 voor 200, dan vraag ik 200 en jij ook. Immers, ik heb er maar 10, dus als ik 100 vraag beroof ik mijzelf van 1000.
Je zou een punt hebben als woningbouwcoorporaties verlies maakten (zonder dat gegok) maar volgens mij bulkten ze van het geld.quote:De woningen zijn met staatssteun gebouwd en met staatssteun worden de leningen goedkoper gemaakt. Daardoor zijn de huren al lager.
Dat is wat er mis is met scheefwonen, niet de huurtoeslag.
En de taken staan vast in de wet dus je zou denken dat er ingegerepen zou gaan worden door de overheid.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:47 schreef Basp1 het volgende:
Toen bestuurders nog in het rijnlandmodel dachten had men nog moraal en probeerde men goed rentmeesterschap na te streven. Nu men anglo saksisch beloond wilt worden speelt moraal opeens geen rol meer maar moeten we alles vanwege het onbreken van die moraal maar met regeltjes en wetten gaan dichttimmeren. Dat is goed voor onze dienstensector die zodoende elkaar met nog meer werk opzadelen. Maar of het goed is voor de maatschappij in zijn geheel is maar de vraag.
Nou, je zou een kleinere kunnen zoeken....quote:Op zondag 4 maart 2012 14:53 schreef klaaskippegaas het volgende:
Jij zegt dat mensen maar naar een goedkopere huurwoning moeten gaan als de huidige woning te duur gaat worden met die maatregelen.
Maar als ze nu al de huur optrekken tot 95% van de maximale huur en volgens jou over 2 jaar misschien wel tot 100% dan kun je als nieuwe huurder (dat ben je als je je huidige woning verlaat) toch nooit een goedkopere woning verwachten?
Ik heb de brief niet integraal gezien. Waar is deze te lezen?quote:Op zondag 4 maart 2012 14:58 schreef klaaskippegaas het volgende:
Dat staat in een brief van interim-bestuurder Jacques Thielen aan het bestuur van de landelijke huurdersvereniging van Vestia,
Dus laten we daar voorlopig maar van uit gaan tot het tegendeel bewezen is.
Er zijn genoeg corporaties die verliezen maken en het geld zit als het goed is in stenen.quote:Je zou een punt hebben als woningbouwcoorporaties verlies maakten (zonder dat gegok) maar volgens mij bulkten ze van het geld.
Dus ik denk niet dat ze te lage huren vragen aan mensen die geen hurtoeslag ontvangen.
Ken jij hem, of oordeel je altijd zo snel?quote:Op zondag 4 maart 2012 15:03 schreef Lann555 het volgende:
Laat ze eerst die idioot die die hele stichting de grond in heeft geholpen persoonlijk aansprakelijk stellen met zijn prive-vermogen. Maar nee, die beste man zit nu ergens in een prachtig huis (met HRA) te genieten van het goede leven. Hij heeft immers zoveel bijgedragen aan de samenleving.
Probleem is dat de corporatie ook in aparte b.v.'s actief mag zijn en dan vallen ze niet onder die regelgeving.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:06 schreef klaaskippegaas het volgende:
En de taken staan vast in de wet dus je zou denken dat er ingegerepen zou gaan worden door de overheid.
Waarom geeft de overheid niet thuis?
Dat was al zo bij de SS Rotterdam, dat was toch ook een gevalletje speculeren?
Het begrip huisjesmelker wordt met de dag meer uitgekleed... Ik verhuur enkele woningen, bepaald niet als hoofdactiviteit.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:06 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik kan mij goed inbeelden dat DS4 zelf een huisjesmelker is. Zoveel defensief gedrag is lachwekkend.
Het is alle info die we tot nu toe hebben (openingspost) dus laten we daar maar van uit gaan tot het tegendeel bewezen is.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:11 schreef DS4 het volgende:
Ik heb de brief niet integraal gezien. Waar is deze te lezen?
Het verschil tussen sociale woningbouw en die van de vrije markt is dat sociale woningbouw volgens de woningwet niet als doelstelling mag hebben om winst te maken.quote:Er zijn genoeg corporaties die verliezen maken en het geld zit als het goed is in stenen.
Maar daar gaat het even niet om: sociale woningbouw is dmv staatssteun goedkoper in huur. Dat is ook de reden dat de EU wil dat alleen de echt minderbedeelden (financieel) er gebruik van kunnen maken.
Die fouten draai je inderdaad niet zomaar terug.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:27 schreef DS4 het volgende:
Probleem is dat de corporatie ook in aparte b.v.'s actief mag zijn en dan vallen ze niet onder die regelgeving.
Daarnaast heeft de overheid weinig middelen om bij te sturen.
Destijds zijn grote fouten gemaakt, maar zie dat maar eens terug te draaien.
Liever niet, want als er iets is waar ik niet in geloof is het wel een journalist die het verhaaltje niet opleukt om het lekker veel aandacht te laten geven.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:31 schreef klaaskippegaas het volgende:
Het is alle info die we tot nu toe hebben (openingspost) dus laten we daar maar van uit gaan tot het tegendeel bewezen is.
Nee. Gemeenten moeten de grond goedkoop leveren. Gemeenten (en overige overheden) moeten garanties geven zodat goedkoop kan worden geleend.quote:Het verschil tussen sociale woningbouw en die van de vrije markt is dat sociale woningbouw volgens de woningwet niet als doelstelling mag hebben om winst te maken.
Dus het gaat er om dat je een huur mag vragen wat genoeg is om de kosten van een woning te dekken.
De meeste huurwoningen zijn gebouwd tussen de 15.000 en de 90.000 gulden, ik kocht zel feen nieuwbouw voor 87.000 gulden en een andere nieuwbouw voor 123,.000 gulden, die huurwoningen waren veel soberder opgelevert en kleinerquote:Op zondag 4 maart 2012 12:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik geloof helemaal niet dat de reden anders is dan meer geld kunnen vangen voor hetzelfde.
Als ik 10 knikkers heb en ik kan er 20 verkopen voor 100 en 11 voor 200, dan vraag ik 200 en jij ook. Immers, ik heb er maar 10, dus als ik 100 vraag beroof ik mijzelf van 1000.
[..]
De woningen zijn met staatssteun gebouwd en met staatssteun worden de leningen goedkoper gemaakt. Daardoor zijn de huren al lager.
Maar daar gaat dit topic nou eenmaal over.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:40 schreef DS4 het volgende:
Liever niet, want als er iets is waar ik niet in geloof is het wel een journalist die het verhaaltje niet opleukt om het lekker veel aandacht te laten geven.
De EU heeft alleen gezegd (als het al zo is) dat huurders die meer verdienen dan 34.085 bruto geen sociale huurwoning meer mogen betrekken.quote:Nee. Gemeenten moeten de grond goedkoop leveren. Gemeenten (en overige overheden) moeten garanties geven zodat goedkoop kan worden geleend.
Het scheelt nogal of je tegen 4% moet lenen, of tegen 2% als het gaat om een huurwoning die voor een groot deel is gefinancierd. Als je dan ook nog de grond voor de helft van het geld krijgt...
Als jij gelijk had, dan had de EU zich nimmer geroerd in dezen.
Zijn daar al die grondbanken voor opgericht? Apart...quote:Op zondag 4 maart 2012 15:42 schreef michaelmoore het volgende:
Gemeentes die geven te veel winst aan grond speculanten
Fijn voor je.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:47 schreef michaelmoore het volgende:
De meeste huurwoningen zijn gebouwd tussen de 15.000 en de 90.000 gulden, ik kocht zel feen nieuwbouw voor 87.000 gulden en een andere nieuwbouw voor 123,.000 gulden, die huurwoningen waren veel soberder opgelevert en kleiner
Je moet wel kritisch blijven...quote:Op zondag 4 maart 2012 15:56 schreef klaaskippegaas het volgende:
Maar daar gaat dit topic nou eenmaal over.
Goed, maar feitelijk zijn dus alleen de scheefhuurders die er iets van kunnen merken (en dat is nog terecht ook!). En nieuwe klanten, maar die vallen niet noodzakelijk onder "de huurders zullen er niets van merken".quote:Brief in kwestie:http://content1d.omroep.n(...)cs/020312_vestia.pdf
Dat klopt. En dat is dus omdat het anders verboden staatssteun is (staatssteun is het sowieso, maar bij lagere inkomens is het toegestaan...).quote:De EU heeft alleen gezegd (als het al zo is) dat huurders die meer verdienen dan 34.085 bruto geen sociale huurwoning meer mogen betrekken.
Dus scheefwonen is immoreel, maar teveel huur vragen is dat niet?quote:Op zondag 4 maart 2012 11:02 schreef DS4 het volgende:
scheefwoners zijn een probleem omdat ze sociale huurwoningen bezetten voor mensen die ze nodig hebben, dus terecht dat daar iets aan gedaan wordt...
Ik weet niet precies waar jij leest dat scheefwonen immoreel is...quote:Op zondag 4 maart 2012 16:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus scheefwonen is immoreel, maar teveel huur vragen is dat niet?
Als ik een wapen tegen jouw hoofd zet kan ik al jouw knikkers gratis meenemen, de maand daarop weer alles meenemen.. je punt?quote:Op zondag 4 maart 2012 12:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
[..]
De woningen zijn met staatssteun gebouwd en met staatssteun worden de leningen goedkoper gemaakt. Daardoor zijn de huren al lager.
Dat is wat er mis is met scheefwonen, niet de huurtoeslag.
Dus zolang we de grens blijven verhogen blijft het moreel?quote:Op zondag 4 maart 2012 18:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies waar jij leest dat scheefwonen immoreel is...
En teveel huur vragen is niet aan de orde, in casu blijft men zelfs nog 5% onder de grens.
Dat schrijf je zelf.quote:Op zondag 4 maart 2012 18:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies waar jij leest dat scheefwonen immoreel is...
En teveel huur vragen is niet aan de orde, in casu blijft men zelfs nog 5% onder de grens.
En vergeet de huurders niet die door die huurverhoging gedwongen worden een goedkopere woning te zoeken (of ze die vinden is de grote vraag).quote:Op zondag 4 maart 2012 16:11 schreef DS4 het volgende:
Goed, maar feitelijk zijn dus alleen de scheefhuurders die er iets van kunnen merken (en dat is nog terecht ook!). En nieuwe klanten, maar die vallen niet noodzakelijk onder "de huurders zullen er niets van merken".
Dan moet je een bron geven waarin staat dat de staat ook bij mensen die geen huurtoeslag ontvangen geld moet toeleggen op het huurbedrag.quote:Dat klopt. En dat is dus omdat het anders verboden staatssteun is (staatssteun is het sowieso, maar bij lagere inkomens is het toegestaan...).
Hij bedoelt natuurlijk villasubsidie in de vorm van HRA. Ja, dat zjin ook scheefwoners natuurlijk, en ze hebben geen laag inkomen, dus is dat 'verboden staatssteun' volgens DS4.quote:Op zondag 4 maart 2012 19:43 schreef klaaskippegaas het volgende:
Dan moet je een bron geven waarin staat dat de staat ook bij mensen die geen huurtoeslag ontvangen geld moet toeleggen op het huurbedrag.
Inderdaad, dat moeten ze dan ook aanpakken zou je denken.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Hij bedoelt natuurlijk villasubsidie in de vorm van HRA. Ja, dat zjin ook scheefwoners natuurlijk, en ze hebben geen laag inkomen, dus is dat 'verboden staatssteun' volgens DS4.
De meest in het oog springende vraag is wat jouw punt precies is...quote:Op zondag 4 maart 2012 18:20 schreef Life2.0 het volgende:
Als ik een wapen tegen jouw hoofd zet kan ik al jouw knikkers gratis meenemen, de maand daarop weer alles meenemen.. je punt?
Onderbouw maar eens waarom de wettelijke norm onjuist is.quote:Op zondag 4 maart 2012 18:20 schreef Life2.0 het volgende:
Dus zolang we de grens blijven verhogen blijft het moreel?
Fijn.quote:
Nogmaals... niet voor bestaande gevallen (op scheefwoners na, maar die kunnen de hogere lasten ook dragen).quote:Op zondag 4 maart 2012 19:43 schreef klaaskippegaas het volgende:
En vergeet de huurders niet die door die huurverhoging gedwongen worden een goedkopere woning te zoeken (of ze die vinden is de grote vraag).
Ik zou zeggen: google even naar het waarom de EU meent dat het niet mag. Of je gebruikt google om te zoeken naar de garantieregeling...quote:Dan moet je een bron geven waarin staat dat de staat ook bij mensen die geen huurtoeslag ontvangen geld moet toeleggen op het huurbedrag.
HRA is een berekeningsmethode die voor het overgrote deel terecht komt bij de groep die meer dan 90% van de IB ophoest.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Hij bedoelt natuurlijk villasubsidie in de vorm van HRA. Ja, dat zjin ook scheefwoners natuurlijk, en ze hebben geen laag inkomen, dus is dat 'verboden staatssteun' volgens DS4.
Omdat het ook niet tegen EU regelgeving in gaat. Je hoort de EU ook niet over kindgebonden budgetten om maar eens wat te noemen.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:04 schreef klaaskippegaas het volgende:
Inderdaad, dat moeten ze dan ook aanpakken zou je denken.
Op dat vlak hoor je ze niet over een EU die daar bezwaren tegen heeft.
Villasubsidie bestaat niet maar de villabelasting wel.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
quote:Op zondag 4 maart 2012 11:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Moraal bedoel je...
En ik zeg inderdaad dat je niet van marktpartijen kan verwachten dat ze kadootjes uit gaan delen. Dat is niet immoreel, maar gewoon logisch.
Privatiseren van corporaties was en is een onzalig idee gebleken.
quote:Op zondag 4 maart 2012 12:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
De overheid moet niet verlangen van derden dat ze kadootjes gaan geven.
Daarom alleen al is privatiseren dom geweest in dezen.
Hier ben ik het wel mee eens. Het is extreem dom om iets wat een maatschappelijk sociale functie heeft te privatiseren, aangezien je niet direct hoeft te verwachten dat mensen die winst marges voor ogen hebben, die - zeker als ze daarmee ook nog eens binnen de wet blijven - kunnen maximaliseren.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is NIETS immoreel aan een huurverhoging.
Krijg je als regulier medewerker bij financieel wanbeleid 3,5 miljoen mee als je op non actief gesteld wordt? Nee, meestal krijg je gewoon ontslag op staande voet. Waarom dat aan de top anders is, dat is me altijd een doorn in het oog geweest. Maar ik begrijp wel dat ze elkaar daar de hand boven het hoofd houden. Niemand kan in de toekomst kijken.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ken jij hem, of oordeel je altijd zo snel?
Je moet gewoon geen appels met peren vergelijken...quote:Op dinsdag 6 maart 2012 13:27 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Krijg je als regulier medewerker bij financieel wanbeleid 3,5 miljoen mee als je op non actief gesteld wordt? Nee, meestal krijg je gewoon ontslag op staande voet. Waarom dat aan de top anders is, dat is me altijd een doorn in het oog geweest. Maar ik begrijp wel dat ze elkaar daar de hand boven het hoofd houden. Niemand kan in de toekomst kijken.
Dat mag natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 15:43 schreef michaelmoore het volgende:
Het lijkt me dat de overheid die extra bezuinigingen maar bij deze geldzakken moet gaan halen, gewoon alle sociale vastgoed onderbrengen in een gezamelijke beheerpool en de opbrengst in een fonds van de overheid,
Dan moest die appel ook zich niet laten belonen als een goudreinet maar gewoon accepteren dat hij appelmoesappelbeloning zou krijgen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 15:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je moet gewoon geen appels met peren vergelijken...
O als iemand 3,5 mil van een sociaal fonds afpakt omdat hij een crash heeft begaan dan mag dat wel., ik zie en vergelijking met die kapitein van het cruiseschip hierquote:Op dinsdag 6 maart 2012 15:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je moet gewoon geen appels met peren vergelijken...
jawel, gewoon de functie van de centrale toezichthouder nog veel en veel meer versterken, tot die fondsen in een centrale pot terecht komen, waar de collectieve corporatieheren over mogen meebeslissen om de sociale functie van de besteding mede te beoordelenquote:
De energie die mensen steken in hierover klagen kunnen ze beter steken in arbeid. Daar wordt het verschil nl wel kleiner van!quote:Op dinsdag 6 maart 2012 15:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moest die appel ook zich niet laten belonen als een goudreinet maar gewoon accepteren dat hij appelmoesappelbeloning zou krijgen.
Nee, ook met een handigheidje mag je geen eigendom afnemen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 15:54 schreef michaelmoore het volgende:
jawel, gewoon de functie van de centrale toezichthouder nog veel en veel meer versterken, tot die fondsen in een centrale pot terecht komen, waar de collectieve corporatieheren over mogen meebeslissen om de sociale functie van de besteding mede te beoordelen
Het sociale bestedingsdoel mogen ze meebeslissen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |