abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 maart 2012 @ 23:03:04 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_108681183
De noodlijdende woningcorporatie Vestia gaat het miljardentekort in tegenstelling tot eerdere berichten mede verhalen op haar huurders. Vestia wil nieuwe huurders een huurverhoging van “gemiddeld ruim 9 procent” geven. Alle huurders met een inkomen boven 43.000 euro krijgen een extra huurverhoging van 5 procent.
Dat staat in een brief van interim-bestuurder Jacques Thielen aan het bestuur van de landelijke huurdersvereniging van Vestia, die in het bezit is van deze krant. Eind januari meldde Vestia nog in een persbericht dat de financiële nood “geen gevolgen voor de huurders” zou hebben.

Nieuwbouwwoningen van noodlijdende woningcorporatie Vestia, die vandaag meldt dat de huur voor nieuwe huurders met 9 procent omhoog zal gaan om geld te genereren. Foto NRC Handelsblad / Bas Czerwinski.

Brief uitgelekt op gevoelig moment
De brief van Thielen is uitgelekt op een gevoelig moment. Gisteren werd bekend dat oud-directeur Erik Staal van Vestia bij zijn vertrek ruim 3,5 miljoen euro heeft meegekregen als een pensioenregeling.

Vestia, de grootste woningcorporatie van Nederland (79.000 huurhuizen), raakte in problemen door voor miljarden aan renteverzekeringen (derivaten) met onderpandverplichting af te sluiten. Door een onvoorziene rentedaling heeft Vestia zeker 1,6 miljard euro moeten lenen voor tijdelijke bijstortingen.

‘Huurverhoging maatregel tegen financiële situatie’
“Voor het verbeteren van de financiële situatie” legt het woonbedrijf haar huurdersvereniging nu een aantal maatregelen voor. Vestia wil de huren van nieuwe huurders verhogen naar 95 procent van de maximale huur volgens het puntensysteem. De huurverhoging van 5 procent voor hogere inkomens is de maximale wettelijke verhoging voor ‘scheefwoners’. Voor beide maatregelen geldt dat de bovengrens voor corporatiewoningen dit jaar 664,66 euro blijft. Woningen in schaarstegebieden mogen tot 123 euro duurder zijn.

Verder wil Vestia de verkoop van haar eigen vastgoed “fors” verhogen; huizen aan huidige huurders en complexen aan andere corporaties. Directeur Ronald Paping van de landelijke Woonbond is “fel tegen” de huurverhoging en een “agressief verkoopbeleid”. De woordvoerder van Vestia benadrukt dat voor zittende huurders niets verandert.
========================
Winsten in je eigen zakken steken, verliezen afschuiven op anderen :r
  zaterdag 3 maart 2012 @ 23:10:38 #2
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_108681447
Walgelijke organisatie.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 23:22:19 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_108681894
En de politici genieten, want die wil allang de huurmarkt kapot maken om de koopmarkt weer wat leven in te blazen, zodat de prijzen voor hun luxe villa's weer wat optrekken. Dus vergeet maar dat de overheid ingvrijpt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_108682375
Ik vind het leuk dat de koppeling wordt gelegd met eerdere problematiek, maar waarom zou een corparatie niet de huur maximaal verhogen? Het is niet alsof de huurders weg zullen lopen en corporaties zijn door fouten van de politiek nu eenmaal organisaties geworden met winstoogmerk...

Dus goed en wel beschouwd is het volkomen terecht dat ze gebruik maken van hun positie.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_108682422
Legale criminaliteit die niet wordt bestraft. Doe je niks tegen.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 23:41:12 #6
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_108682651
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 23:34 schreef DS4 het volgende:
Ik vind het leuk dat de koppeling wordt gelegd met eerdere problematiek, maar waarom zou een corparatie niet de huur maximaal verhogen? Het is niet alsof de huurders weg zullen lopen en corporaties zijn door fouten van de politiek nu eenmaal organisaties geworden met winstoogmerk...

Dus goed en wel beschouwd is het volkomen terecht dat ze gebruik maken van hun positie.
Fijn dat om te horen dat mensen volgens jou tussen wal en schip mogen belanden met alle gevolgen van dien.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zondag 4 maart 2012 @ 01:01:31 #7
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_108685053
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 23:41 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Fijn dat om te horen dat mensen volgens jou tussen wal en schip mogen belanden met alle gevolgen van dien.
dat wilde ik net zeggen :)
hij mag het hier wel even komen runnen met de zelfde huurlasten en de zelfde inkomen dan wil ik er wel even 9% boven op gooien.
maar dan loopt hij heel hard weg ...
voorbeeld: als je met 550 huur zit permaand en je verdien maar net 1100 Euro dan gaat het toch wel heel snel minder worden als ze er 9% er boven op gooien.

maar dat is het zelfde als ik nu zou zeggen weg met die belastingvoordeel van mensen met een koophuis laten ze eerst hun overwaarde maar op gaan eten :)
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
  zondag 4 maart 2012 @ 02:07:53 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_108686618
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 23:35 schreef broekballeballemabbe het volgende:
Legale criminaliteit die niet wordt bestraft. Doe je niks tegen.
Je hoeft toch niet te huren bij Vestia? Als er bij Albert Heijn gefraudeerd wordt en AH verhoogt zijn prijzen met 9% loop je toch lekker naar de C1000?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_108686827
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 02:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je hoeft toch niet te huren bij Vestia? Als er bij Albert Heijn gefraudeerd wordt en AH verhoogt zijn prijzen met 9% loop je toch lekker naar de C1000?
Alleen gaat dat in de woningsector niet zo gemakkelijk, het is niet zo dat we een overschot aan huurwoningen hebben ja. Dus wat een ander net ook al aangaf in dit topic, legale diefstal.
pi_108688725
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 23:41 schreef CantFazeMe het volgende:

Fijn dat jij mij woorden in de mond legt...
pi_108688744
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 01:01 schreef RAVW het volgende:

dat wilde ik net zeggen :)
hij mag het hier wel even komen runnen met de zelfde huurlasten en de zelfde inkomen dan wil ik er wel even 9% boven op gooien.
maar dan loopt hij heel hard weg ...
voorbeeld: als je met 550 huur zit permaand en je verdien maar net 1100 Euro dan gaat het toch wel heel snel minder worden als ze er 9% er boven op gooien.

maar dat is het zelfde als ik nu zou zeggen weg met die belastingvoordeel van mensen met een koophuis laten ze eerst hun overwaarde maar op gaan eten :)
Zeik niet zo. Het gaat niet om bestaande gevallen en je 'vergeet' de huurtoeslag ook nog even.

Daarnaast... met 1100 euro zou je ook een goedkopere woning kunnen gaan zoeken.

Maar het punt was dus dat organisaties met winstoogmerk nu eenmaal voor winstmaximalisatie gaan en dat je daar niet vanop moet kijken. Er wordt een verband gelegd welke er helemaal niet is.
pi_108688747
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 02:19 schreef PKRChamp het volgende:

het is niet zo dat we een overschot aan huurwoningen hebben ja.
In delen van het land anders wel...
  zondag 4 maart 2012 @ 08:59:35 #13
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_108688748
quote:

[..]

Whahaha :D

Meisje heeft een klokje horen luiden over marktwerking :')
'Cos boys don't cry.
  zondag 4 maart 2012 @ 09:00:15 #14
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_108688750
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 08:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

In delen van het land anders wel...
In Azerbaijan ook. Je punt is?

Dat mensen maar op moeten tiefen naar Oost-Groningen? Nee toch? :)
'Cos boys don't cry.
pi_108688872
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 08:58 schreef DS4 het volgende:

Zullen die er zijn dan?
Vestia wil de huren van nieuwe huurders verhogen naar 95 procent van de maximale huur en als jij je huidige huurhuis verlaat ben je een nieuwe huurder.
Kortom, de mensen zitten in de tang.
  zondag 4 maart 2012 @ 09:34:48 #16
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_108688981
quote:

[..]

... :|W
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_108689110
quote:

[..]

Mensen met een laag inkomen zijn natuurlijk wel aangewezen op een sociale huurwoningen. Afhankelijk van waar je woont, ben je dan al vrij snel op een bepaalde coöperatie aangewezen. :{

Uiteraard, je kan verkassen naar een andere regio. Maar hoe realistisch is dit?

Ik hoop dat je inziet dat het switchen van supermarkt wat minder ingrijpend is dan verkassen naar een andere regio.
pi_108689163
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 08:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zeik niet zo. Het gaat niet om bestaande gevallen en je 'vergeet' de huurtoeslag ook nog even.

Maar het punt was dus dat organisaties met winstoogmerk nu eenmaal voor winstmaximalisatie gaan en dat je daar niet vanop moet kijken. Er wordt een verband gelegd welke er helemaal niet is.
Leuke winstmaximalisatie eerst als sociale verhuurder in complexe financiele derivaten gaan handelen ( niet hun primaire taak) en vervolgens bij verliezen deze afwentelen op je huurders. Ik zou eigenlijk wel eens een berekening willen zien hoeveel rentekosten hun dachten te besparen met die rotzooi ten opzichte van normale rentes die hun zouden moeten betalen.
  zondag 4 maart 2012 @ 10:01:08 #19
37248 BertV
Klei indiaan
pi_108689214
quote:

[..]

Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_108689340
Tegenvallende rente... Dus ze hebben het geld van de huurders vergokt en nu moeten zij hun schulden maar geen betalen?
De directeur is 'm gepiept met 3, 5 mln. Hoe is dat uit te leggen? En hoe woont hij zelf? Als hij HRA krijgt voor zijn villa is ie zelf een scheefwoner.
Ik vind het begrip 'scheefwoner' zoiets misselijks. Het criminaliseren van huurders met een inkomen is het, terwijl het feitelijke probleem de woningnood is, veroorzaakt door huisjesmelkers, die de feitelijke criminelen zijn. Zoals blijkt. :(
En wat doet de politiek? Inplaats van het slopen van goede woningen tegen te gaan, zodat het creeëren van een kunstmatig tekort op een nutsvoorziening een halt wordt toegeroepen, laten ze gewoon duurdere huren toe en verbieden ze kraken..
Dit land is zo corrupt als een bananenrepubliek geworden.
pi_108689356
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2012 09:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Leuke winstmaximalisatie eerst als sociale verhuurder in complexe financiele derivaten gaan handelen ( niet hun primaire taak) en vervolgens bij verliezen deze afwentelen op je huurders. Ik zou eigenlijk wel eens een berekening willen zien hoeveel rentekosten hun dachten te besparen met die rotzooi ten opzichte van normale rentes die hun zouden moeten betalen.
Zouden ze de winst gedeeld hebben met de huurders, als dat aan de orde was, denk je? :(
  zondag 4 maart 2012 @ 10:17:19 #22
37248 BertV
Klei indiaan
pi_108689362
De scheefwoner is een kleine groep waar je lekker tegenaan kan trappen.
Je bent in NL een zonderling als je met geld in een klein huurflatje blijft zitten dus trappen maar.

...het telegraafvolk denkt overigens zeker te weten dat ook scheefwoners huursubsidie ontvangen.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_108689720
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 09:00 schreef grrrbeer het volgende:

Dat mensen maar op moeten tiefen naar Oost-Groningen? Nee toch? :)
Wat begrijp jij niet aan dat het niet voor bestaande gevallen geldt?

En een recht op goedkoop wonen in de randstad bestaat niet. Als de randstad te duur voor je wordt dan kijk je maar eens verder dan je neus lang is.
pi_108689806
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2012 10:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat begrijp jij niet aan dat het niet voor bestaande gevallen geldt?

En een recht op goedkoop wonen in de randstad bestaat niet. Als de randstad te duur voor je wordt dan kijk je maar eens verder dan je neus lang is.
Recht op wonen bestaat altijd. Het is walgelijk dat er wijken voor rijken zijn. Wonen hoort geen markt te zijn maar een voorziening die voor iedereen overal bereikbaar is. Net als gezondheidszorg en onderwijs.
Straks moet je je nog particulier gaan verzekeren voor politiebescherming of ambulante hulp van de brandweer.
Asjeblieft zeg. Nutsvoorzieningen horen gewoon door ons allemaal betaald te worden en er voor ons allemaal te zijn. Anders wordt de samenleving een puinhoop, waarvan akte.
pi_108689895
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 09:18 schreef klaaskippegaas het volgende:

Zullen die er zijn dan?
Ja.

quote:
Vestia wil de huren van nieuwe huurders verhogen naar 95 procent van de maximale huur en als jij je huidige huurhuis verlaat ben je een nieuwe huurder.
Kortom, de mensen zitten in de tang.
De keuze van de politiek om corporaties om te vormen tot wat ze nu zijn is het probleem (ik herhaal het maar, het schijnt niet door te dringen) en met dat in het achterhoofd zeg ik... Die zitten over 2 jaar op 100%.

Zou ik als particuliere verhuurder ook doen overigens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')