SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het gereedschap dat ik nog moet kopen. Gaat waarschijnlijk het volgende worden:
Kap- en verstekzaag + tafel: Bosch GCM 8S/PCM 8S, inclusief een PTA 2400. Eventueel een Black & Dekker SMS 500 of Makita LS0714L met bijpassende tafel.
Decoupeerzaag: Bosch PST 900 PEL
Een "tafelzaag" (hoe heten die dingen??) gaat waarschijnlijk de Bosch PTS 10 worden.
Compressor gaat waarschijnlijk een Stanley 2.5 PK 50L worden, omdat ik het niet alleen voor een spijkerpistool wil gaan gebruiken (dan is 20L al genoeg), maar ook voor andere doeleinden.
En een aggregaat (altijd handig als backup, 3000W), Stanley SG3000
[ Bericht 12% gewijzigd door Bouwclone op 01-03-2012 08:49:37 ]Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
140m2 is het wandoppervlakte zonder deuren, ramen en andere uitsparingen (en de badkamer en het washok hebben geen verf nodig). Plafondhoogte is 240 of 250.quote:Op woensdag 29 februari 2012 16:41 schreef fokexpert het volgende:
Klinkt erg leuk! Zeker omdat alles in een relatief korte tijdsduur wordt gerealiseerd.
Die 140M2? Is dat totale grondopvervlakte van het hele huis?
Midden-Noorwegen, en ja, om zelf in te wonen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:46 schreef winterapfel het volgende:
Deze ga ik volgen! *nordic countries fan is*
Welke regio ga je bouwen? Ga je er zelf ook in wonen?
Nationaliteit is irrelevant voor een bouwvergunning.quote:Op woensdag 29 februari 2012 18:04 schreef Nickenator het volgende:
Ah nice, effe postje dumpen zodat ik 't kan volgen.![]()
Ga je geen problemen krijgen met vergunning(en)? Ik hoorde dat ze in Noorwegen immigranten ook als immigranten behandelen... No clue in hoeverre dit klopt, ofc.
Ben benieuwd!
Daar kom ik tijdens het bouwen wel achter.quote:
In Zweden?quote:Op woensdag 29 februari 2012 22:13 schreef Wzrd het volgende:
Wat een moed om dit te gaan doen!![]()
Waarom heb je besloten om in zweden een huis te bouwen?
Verder kan ik alleen maar zeggen dat de tekeningen veelbelovend zijn,
en ik ga meegenieten.
Zo wel ja.quote:Op woensdag 29 februari 2012 23:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het wordt gebouwd in Zweden en geplaatst in Noorwegen, dus het klopt min-of-meer
Scheelt minimaal 50.000¤ en ze konden sneller bouwen (want de kelder en de rest kan parallel), wat ook nog eens flink scheelt qua rentekosten op de bouwlening (want ik betaal pas 1 dag voordat het huis daadwerkelijk geplaatst wordt ipv steeds een beetje). Bouwen in de winter is ook niet echt aan te raden qua kou en vocht. Nu bouwen ze het huis in een droge fabriekshal met stabiele temperatuur en dat scheelt ook weer in de eventuele vochtproblemen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 22:13 schreef Wzrd het volgende:
Wat een moed om dit te gaan doen!![]()
Waarom heb je besloten om in zweden een huis te bouwen?
Verder kan ik alleen maar zeggen dat de tekeningen veelbelovend zijn,
en ik ga meegenieten.
Problemen waarmee? In Nederland wordt ook gewoon gebouwd als het +30 is, en 't is dan niet de bedoeling dat die huizen bij -20 spontaan instorten.quote:Op donderdag 1 maart 2012 19:46 schreef Vinz0r het volgende:
Je zegt nu zelf dat t in een fabriekshal gebouwd wordt met stabiele temperaturen maar kan dat geen problemen opleveren later met de winter?
Omdat het een houten huis is en hij de link legt met laminaat denk ik dat hij verwijst naar het krimpen/uitzetten van hout. De problemen zij dan niet van instorten zoals jij het er ineens van maakt maar het werken van hout en de gevolgen zoals geluiden en evt. scheuren of zelfs ramen die breken.quote:
T leek mij dat er een grote 'schok' door t hout zou gaan waardoor t meer zou gaan uitzetten/krimpenquote:Op donderdag 1 maart 2012 20:08 schreef Light het volgende:
[..]
Problemen waarmee? In Nederland wordt ook gewoon gebouwd als het +30 is, en 't is dan niet de bedoeling dat die huizen bij -20 spontaan instorten.
Nee, dat levert geen problemen op. In ieder geval niet meer dan met ter plekke bouwen (vaak met natte materialen). Hout werkt hoe dan ook, afhankelijk van de temperatuur. En als het huis eenmaal staat kan je toch niks aan de buitentemperatuur doen.quote:Op donderdag 1 maart 2012 19:46 schreef Vinz0r het volgende:
Je zegt nu zelf dat t in een fabriekshal gebouwd wordt met stabiele temperaturen maar kan dat geen problemen opleveren later met de winter?
Neem bijv laminaat,dat moet je ook bijna altijd eerst op kamertemp laten komen.
Werk is geen probleem.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 08:46 schreef zxperia het volgende:
Wonen in Noorwegen lijkt me heerlijk!
Maar hoe zit het me je werk? Heb je dat daar, of is het een vakantiehuis (lijkt me niet)?
Ja, dat wel, maar het grondwerk, en met name betonwerk is nog een variabele waar ik voorlopig geen controle over heb.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je wel weet wat de prefab je gaat kosten?
Dat is het... een soortgelijk huis als bouwpakket kopen en ter plekke in elkaar laten zetten kost vanaf 300.000¤, en dan heb je geen keuken of verwarming er bij inbegrepen.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:25 schreef Leandra het volgende:
Darn, en ik maar denken dat zo'n prefab veel goedkoper zou zijn
Laat die hoop maar varen jaquote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:25 schreef Leandra het volgende:
Darn, en ik maar denken dat zo'n prefab veel goedkoper zou zijn
Ze bouwen ongeveer 200 huizen per jaar in die fabriek, en ze gebruiken maar 5-6 verschillende moduletypes om hun 9 verschillende huistypes in elkaar te zetten (ieder met een andere dakconstructie en samenstelling van kamers). Het is net Legoquote:Op vrijdag 2 maart 2012 09:28 schreef MMach het volgende:
[..]
Laat die hoop maar varen jahet voordeel van prefab houtskeletbouw is de snelheid, vrijheid in architectuur en isolatie/leefklimaat. De traditionele bouwwijzen zijn soms veel goedkoper, maar hebben uiteindelijk andere nadelen.
Misschien dat de huizen in kitvorm die met meerdere aantallen tegelijk worden gebouwd, goedkoper kunnen zijn.
Mwah, dat ligt er aan in welke regio je wilt bouwen hoor. In de kop van Noord-Holland, Groningen en Friesland zijn ze stukken soepeler dan zuidelijker daarvanquote:Op vrijdag 2 maart 2012 15:31 schreef klusfoobje het volgende:
2.4 euro ton, das excl grond ?
Ben overigens wel een tikje jaloers moet ik toegeven. Noorwegen en Zweden ed zijn landen waar nog gewoon ruimte is om adem te halen zonder direct allerlei gezeik t ehebben.
Die normen en waarden waar balkie het over had, die vind je hier nog...
Er valt bijzonder weinig te zien, maar zo ziet het er momenteel uit (naja, vorig jaar een keer, nu ligt er vast nog sneeuw):quote:
De foto laat maar een deel van het stuk grond zien, het is groterquote:Op donderdag 8 maart 2012 13:42 schreef MaryMouse het volgende:
Ik kan mij nog niet voorstellen dat op dat stukje bebosde heuvel een heel huis kan komen.
Uiterst rechts op de foto lijkt een stukje weg zichtbaar te zijn. Je huis komt dus verzonken te liggen t.o.v. de weg?
Bad = badkamer (soms slechts toilet, maar meestal volledig met douche/bad)quote:Op donderdag 8 maart 2012 14:15 schreef Geralt het volgende:
Op een van de tekeningen staat bij de badkamer bad en bij een andere kamer bod.
Is dat de bodkamer en zoja wat is een bodkamer?
Het kan inderdaad gewisseld worden, maar het idee was dat het berghok minder gebruikt gaat worden en dat daardoor er dan een groter scherm deels voor die deur kan hangen zonder had het in de weg hangt. Er komt een normale koelkast in het bar/keukendeel.quote:Op zondag 11 maart 2012 22:54 schreef ArnosL het volgende:
Als je die koelruimte wil gebruiken om drank in te bewaren voor in je home cinema/bar lijkt het me handiger om het berghok en de koelruimte om te wisselen. En de slaapkamer omwisselen met de ruimte rechts boven in lijkt mijzelf ook makkelijker als je 's nachts vaak naar de wc moet bijvoorbeeld.
Verder vind ik het erg mooi + een houten huis
Die badkamer is juist groter omdat we geen bubbelbad willen in de andere twee badkamers (vanwege het geluid voornamelijk), en in de kelder is plek genoeg en je hebt in de rest van het huis geen last van het bubbelgeluid. Lekker relaxen in een bubbelbad doe je niet in een kleine badkamer.quote:Op zondag 11 maart 2012 22:56 schreef SV-tje het volgende:
Ik ben benieuwd naar de bedoeling van de badkamer daar. Is die voornamelijk bedoeld voor de logeerkamer of ook voor jullie zelf?
Als het alleen voor de logeerkamer is zou ik deze proberen zo dicht mogelijk bij elkaar te houden en is misschien een douche toilet en 1 wasbak voldoende. Je hebt nu een ruimere badkamer dan de meeste familiebadkamers in dit topic.
Er staan fietsen op de tekening.quote:Op zondag 11 maart 2012 23:41 schreef Teslynd het volgende:
Deze:
[ afbeelding ]
Heeft je kantoor het raam aan het plafond en daarachter een uitgegreaen goot? Wel somber, maar goed dat je daar geen slaapkamer van mag maken. Maar wel werken?
In de kelderlogeerkamer een emmer met deksel zetten. Sommige mensen moeten echt abrupt of vaak. Iemand met te veel alchol op kan je ook beter een emmer op z'n kamer zetten.
Ik denk dat jullie wel het meeste met de auto thuiskomen en dus dagelijks door de garage naar binnen aan. gaan. Dus de garage moet goed geventileerd worden en het raampje mag groter of dubbel. Waarom is de tweede garage korter?
Ik had liever het kantoor aan de "lichte" kant gehad, maar dit is zoals gezegd nog maar een schets. De architect is nu bezig met de indeling en als het goed is heb ik uiterlijk volgende week zijn voorstel binnen.quote:Op zondag 11 maart 2012 23:41 schreef Teslynd het volgende:
Deze:
[ afbeelding ]
Heeft je kantoor het raam aan het plafond en daarachter een uitgegreaen goot? Wel somber, maar goed dat je daar geen slaapkamer van mag maken. Maar wel werken?
In de kelderlogeerkamer een emmer met deksel zetten. Sommige mensen moeten echt abrupt of vaak. Iemand met te veel alchol op kan je ook beter een emmer op z'n kamer zetten.
Ik denk dat jullie wel het meeste met de auto thuiskomen en dus dagelijks door de garage naar binnen aan. gaan. Dus de garage moet goed geventileerd worden en het raampje mag groter of dubbel. Waarom is de tweede garage korter?
Er komen stalen "gaaswanden" in de garage om het probleem met eventuele schade met fietsen te beperken. Dakkoffer zit gewoon op de auto, ook als die niet in gebruik is, en anders kan die nog altijd aan het plafond gehangen worden. Verder hecht ik bijzonder weinig waarde aan mijn auto, het is een transportmiddel. Met of zonder deuk, ik zit toch wel droog en warmquote:Op zondag 11 maart 2012 23:52 schreef Teslynd het volgende:
Je en waarom is die ruimte niet doorgetrokken?
Als beide auto's binnenstaan, moet je met de fiets voorzichtig naar binnen/buiten gaan, vooral als de de eigenaartjes van de kleine fiets samen met hun fiets groter groeien. Je moet ook meer manoeuvreren voor attributen als dakkoffer, fietsdrager.
Heb je überhaupt de eerdere posts gelezen?quote:Op maandag 12 maart 2012 01:41 schreef Guus Muisarm het volgende:
De logeerkamer naar je trainingsruimte, de trainingsruimte naar je bod/koelruimte, die kut cavia's passen ook gemakkelijk onder je trap (wtf dacht je te doen met die loze ruimte) je keuken naar de logeerkamer en je bod en koelruimte er vlakbij.
Overigens is die home cinema iets wat je dus aan een donkere kant zou kunnen doen en zou je naar je kantoorruimte kunnen swappen.
Hoe vast staat alles eigenlijk? Ik zie niets van de bovenliggende verdieping maar de trap zou je naar de garagemuur kunnen schuiven als mogelijjk.
Ik zou ook geen zwarte auto pakken, zie je alles op. Zeker met die winters in Noorwegen en al die troep dan.
Als TS zijn oordopjes niet vergeet welquote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:10 schreef MaryMouse het volgende:
Het gaat zeker niet mogelijk zijn om een filmpje te maken als de rots wordt opgeblazen zeker?
Kun je zonder oordopjes niet filmen?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Als TS zijn oordopjes niet vergeet wel
Hier is de DIY methode:quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:10 schreef MaryMouse het volgende:
Het gaat zeker niet mogelijk zijn om een filmpje te maken als de rots wordt opgeblazen zeker?
Nee, maar aan de achterkant een natuurgebied (op deze foto is bijna de hele bosdiagonaal natuurgebied. Het stuk wat direct achter mijn huis ligt heeft een beschermde status en zal dus "nooit" bebouwd worden). Het ligt ca 2 km van het dorpscentrum af en ca 20km van een stad.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:03 schreef devzero het volgende:
Ik dacht oorspronkelijk dat je in de middle of no-where ging wonen, maar dat is dus niet zo? Ga je aan de rand van een plaats wonen?
Voor Nederlandse begrippen buiten de bebouwde wereldquote:Op zondag 18 maart 2012 18:06 schreef Teslynd het volgende:
Goh, ik dacht dat je buiten de bebouwde wereld kwam te zitten, maar je zit aardig ingebouwd.
Hoe is het met de nutsvoorzieningen?
Ik zie dat je buren ook aan het bouwen zijnquote:Op zondag 18 maart 2012 18:18 schreef Bouwclone het volgende:
[..]
Nee, maar aan de achterkant een natuurgebied (op deze foto is bijna de hele bosdiagonaal natuurgebied. Het stuk wat direct achter mijn huis ligt heeft een beschermde status en zal dus "nooit" bebouwd worden). Het ligt ca 2 km van het dorpscentrum af en ca 20km van een stad.
[..]
Voor Nederlandse begrippen buiten de bebouwde wereld
Het is een gebied waar 50 stukken grond te koop waren om vrijstaande huizen te bouwen. Ons huis is nog vrij bescheiden in vergelijking tot vele andere huizen daar.
Heb gewoon de beschikking over water, riool, stroom, TV-kabel en glasvezel daar(in tegenstelling tot Nederland is gas hier standaard niet beschikbaar, tenzij je een tank in je tuin wil hebben)
Ca 100.000¤.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 16:15 schreef KeesBekkema het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd wat je in midden Noorwegen betaalt voor een stuk grond van 750m2?
Volgens mij - heb een tijdje een noorse penpal gehad, pre-internetquote:Op woensdag 21 maart 2012 20:53 schreef Bouwclone het volgende:
Hij zou in ieder geval voor pasen klaar zijn. Maar ik heb nog steeds geen getekend contract met een betonaannemer(en dat is met dank aan de militaire oefening Cold Response, mijn betonaannemer moest daar onvrijwillig aan meedoen en kan dus niet fatsoenlijk op zijn mail reageren - hij is de enige in het bedrijf met voldoende bevoegdheden helaas).
Niet jaarlijks meer voor iedereen, ze plukken gewoon een stel namen uit een grote hoed, sturen die mensen een brief met kort door de bocht de keuze "meedoen met de oefening of de bak in". Sommigen worden nooit gevraagd, anderen hebben de pech om enkele jaren achter elkaar mee te moeten doen. Wie of wat je bent speelt inderdaad geen rol en er zijn maar weinig situaties die geldig verzuim geven.quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:12 schreef verita het volgende:
[..]
Volgens mij - heb een tijdje een noorse penpal gehad, pre-internet- moeten mannen jaarlijks op herhaling, tijd of geen tijd. Ondernemer of niet.
OT: mooie vorderingen!
Ja, ze werken goed door!quote:
Heb nu ook contact met een andere "betonaannemer". Hij kan na pasen starten en binnen een paar weken klaar zijn. Ze gebruiken een andere bouwmethode dan de andere waar ik contact mee heb, en de isolatiewaarde is veel beter (R-value van 0,18 of lager) en verder onderhoudsvrij. Wel 50-70k¤ duurder, maar tegelijk wel de zekerheid dat het op tijd af is, iets waar ik bij de andere sceptisch over ben.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 21:32 schreef MaryMouse het volgende:
Ik begin mij nu voor te stellen dat er inderdaad een huis kan komen, dat was met de 'braakliggende' foto's erg lastig.
Je aannemer zal denk ik eerdaags wel reageren. Cold Respons liep tot 21 maart. Ik ben benieuwd.
Lijkt waarschijnlijk dichterbij op de foto. Hier is een kaart op 1:500 schaal (heb de adressen en huisnummer weggehaald, die met de blauwe pin erop is mijn huis). Het dichtstbijzijnde huis komt op 10-12 meter van mijn huis af, die aan de andere kant van de straat staan meer dan 15 meter verderop. Huizen moeten volgens het bestemmingsplan minimaal 8 meter uit elkaar staan (vanwege brandgevaar).quote:Op zaterdag 24 maart 2012 22:38 schreef Teslynd het volgende:
Die andere huizen lijken dichtbij te staan.
Lastig vraag. Als ik zo de andere kosten bekijk, is 50K extra niet een groot aandeel, maar wel significant. Die betere isolatiewaarde is natuurlijk mooi, maar voor de kelder, dus zou dat zoveel schelen voor het hele huis? En heb je een bepaalde deadline of maakt het niet uit als het een paar maanden uitloopt?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 21:38 schreef Bouwclone het volgende:
en de isolatiewaarde is veel beter (R-value van 0,18 of lager) en verder onderhoudsvrij. Wel 50-70k¤ duurder, maar tegelijk wel de zekerheid dat het op tijd af is, iets waar ik bij de andere sceptisch over ben.
De kelder gaat op den duur ingericht worden met kantoor, badkamer, slaapkamer, etc (zie enkele posts terug), dus betere isolatie kan geen kwaad, zeker niet met de winters hier. Alle warmte die binnen blijft hoef ik niet opnieuw aan te voeren natuurlijk. Het "woondeel" van de kelder is zo'n 100m2, dus het warmteverlies zonder goede isolatie zal toch best noemenswaardig zijn.quote:Op maandag 26 maart 2012 02:00 schreef devzero het volgende:
[..]
Lastig vraag. Als ik zo de andere kosten bekijk, is 50K extra niet een groot aandeel, maar wel significant. Die betere isolatiewaarde is natuurlijk mooi, maar voor de kelder, dus zou dat zoveel schelen voor het hele huis? En heb je een bepaalde deadline of maakt het niet uit als het een paar maanden uitloopt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |