quote:VU mc schendt beroepsgeheim
Bij de opnames op de spoedeisende hulp van het VU medisch centrum voor een nieuwe medisch realityprogramma van RTL zijn juridische en ethische grenzen overschreden. Dat stellen Hoogleraar medisch recht Johan Legemaate en medisch ethicus Erwin Kompanje vanavond in Nieuwsuur.
35 op afstand bestuurbare camera's
Ruim twee weken registreerden 35 op afstand bestuurbare camera's alles wat er op de spoedeisende hulp gebeurde. Er werden behandelingen en gesprekken geregistreerd, soms zonder dat daar toestemming voor werd gegeven. Het was de bedoeling dat patiënten alleen met vooraf gegeven toestemming gefilmd zouden worden. De realiteit is anders. Vaak werd de patiënt pas in de behandelkamer om toestemming gevraagd.
Alles gefilmd
In Nieuwsuur vertelt Ron Janssen hoe hij urenlang met zijn minderjarige dochter op de spoedeisende hulp zat. Pas op het moment dat Janssen naar huis kon maakte de programmamakers bekend dat alles gefilmd was. Eyeworks filmde onder meer vertrouwelijke gesprekken tussen de dochter en een kinderarts. Janssen zelf was op verzoek van de arts niet aanwezig bij deze gesprekken.
Non-stop meekijken
Gedurende zestien dagen in januari en begin februari keken twee mensen van Eyeworks non-stop mee. Zo'n 1500 mensen bezochten in die periode de spoedeisende hulp. Aan 215 patiënten is tijdens hun aanwezigheid in het ziekenhuis om toestemming gevraagd ze te filmen. Uiteindelijk stemde 150 mensen in.
Het programma '24 uur: tussen leven en dood' wordt in maart uitgezonden. In Nieuwsuur reageert vanavond Mark Kramer, afdelingshoofd interne geneeskunde van het VUmc.
Ja, die arrogantie van alles met een camera, ik kan me daar echt aan ergeren.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:50 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Alles moet wijken voor de teeluvisie en de kijkers!
Van schadevergoeding kan alleen sprake zijn als dergelijk materiaal dat de privacy zo erg schendt ook daadwerkelijk wordt uitgezonden, en ook alleen wanneer er geen toestemming daarvoor is.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:51 schreef Wokkel het volgende:
Bizar, hoeveel heeft VU mc hiervoor betaald gekregen? Dat bedrag lijkt me een goed begin voor schadevergoeding aan de mensen.
Zodra anderen meeluisteren en kijken zonder je medeweten is er al sprake van schending van beroepsgeheim. Dat staat los van het al of niet uitzenden.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:57 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Van schadevergoeding kan alleen sprake zijn als dergelijk materiaal dat de privacy zo erg schendt ook daadwerkelijk wordt uitgezonden, en ook alleen wanneer er geen toestemming daarvoor is.
De hoogleraar en ethicus zeggen het ook.quote:Op woensdag 22 februari 2012 22:00 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zodra anderen meeluisteren en kijken zonder je medeweten is er al sprake van schending van beroepsgeheim. Dat staat los van het al of niet uitzenden.
Ik denk dat je beter bij Eyeworks kan zijn, die zich zo te lezen niet aan de afspraken heeft gehouden?quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:51 schreef Wokkel het volgende:
Bizar, hoeveel heeft VU mc hiervoor betaald gekregen? Dat bedrag lijkt me een goed begin voor schadevergoeding aan de mensen.
Aleen het laten van die camera's is al genoeg reden om schadevergoeding te vragen toch?quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:24 schreef fruityloop het volgende:
Ik denk dat je beter bij Eyeworks kan zijn, die zich zo te lezen niet aan de afspraken heeft gehouden?
Het lastige is natuurlijk dat die dingen verborgen waren, bij eerdere (vergelijkbare) programma's sjouwden er potige kerels met camera's op de nek rond, en was het voor iedereen wel duidelijk. Dat gaf, naar ik me kan indenken, het medisch personeel ook de mogelijkheid om ze gewoon uit een onderzoekskamer te verwijderen als ze over de grens heen gingen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:08 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Aleen het laten van die camera's is al genoeg reden om schadevergoeding te vragen toch?
Je komt namelijk in een noodsituatie (met pijn en of stress) bij dat ziekenhuis en dan kun je niet verwachten dat mensen bewust toestemming geven lijkt mij.
http://nieuwsuur.nl/video/344233-vu-mc-schendt-beroepsgeheim.htmlquote:Op woensdag 22 februari 2012 22:26 schreef tarantism het volgende:
tja, die artsen hebben hier zelf geen hand in. Zulke dingen worden via managers bedongen. Die mensen zijn medicus noch ethicus en kunnen alleen kijken naar de financiële kant van de zaak.
kortom, niemand zal zijn of haar verantwoordelijkheid nemen
aangevraagd: Kan er een '24 uur: tussen leven en dood' forum komen?quote:Op woensdag 22 februari 2012 22:00 schreef mstx het volgende:
Big Brother ziekenhuis editie.![]()
Is er al een subforum voor geopend hier op FOK!?
Onzin.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:57 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Van schadevergoeding kan alleen sprake zijn als dergelijk materiaal dat de privacy zo erg schendt ook daadwerkelijk wordt uitgezonden, en ook alleen wanneer er geen toestemming daarvoor is.
Dat zou eigenlijk wel moeten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Bij dit soort dingen heeft het mijn voorkeur dat de hoogstverantwoordelijken van zowel het ziekenhuis als Eyeworks van hun bed worden gelicht en net zo lang worden vastgehouden tot ze precies hebben verteld wat wiens aandeel was, waarna ze dan even naar huis mogen om later bij de rechtbank een onvoorwaardelijke gevangenisstraf tegen zich te horen eisen.
Bij andere programma's zijn de camera- en geluidsmensen zichtbaar en kan dus meteen geweigerd worden. Hier hingen meer dan dertig verborgen camera's die eruit zagen als bewakingscamera's.quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:18 schreef sl44 het volgende:
Wat is het verschil met de ziekenhuisprogrammas op de hollander 1? rond 19:00 uur. en op sbs.
Klopt, het is bij dit programma zus en zo wordt je ook gefilmd, er zijn protocollen voor blabla. Allemaal niet relevant, feit is dat er iemand stiekem heeft zitten filmen bij een zeer vertrouwelijk gesprek met een arts in een postie van kwetsbaarheid. Lager kun je niet gaan waar het om schenden van de privacy gaat. Verzachtende omstandigheden zijn aan de rechter, maar het lijkt me dat als je camera's heimelijk opstelt, je zelf maar hebt te zorgen dat daar geen fouten mee worden gemaakt.quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:23 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk wel moeten.
Wat er nu gebeurt is dat er nu een discussie ontstaat waarin iedereen zijn zegje mag doen en er dingen gerelativeerd worden. Daar is het nu niet het moment voor. Het is een moment om een duidelijke streep te trekken en de verantwoordelijken op hun misdaden aan te spreken.
http://www.at5.nl/artikelen/76710/arts-v-umc-rot-op-manquote:Arts VUmc: 'Rot op, man!'
De artsen van VUmc-televisie doen lekker mee met de reallifesoap. Maar zelf gefilmd worden? 'Rot op, man!'
http://www.at5.nl/artikel(...)-televisie-niet-blijquote:Het Eyeworksprogramma over het VUmc gaat gewoon door. Dit slachtoffer is daar niet zo blij mee.
Nou, met medeweten van de patiënten zelf. Da's het verschil.quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:58 schreef Mishu het volgende:
Tja, eigenlijk is het ook weer niet zo raar dat ze het dachten te kunnen maken. Er zijn al honderden van dit soort ziekenhuisprogramma's.
Hoe zijn die gefilmd dan?!
Met grote camera's, lange microfoons en allerlei mensen erbij. Kan niet missen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 18:58 schreef Mishu het volgende:
Tja, eigenlijk is het ook weer niet zo raar dat ze het dachten te kunnen maken. Er zijn al honderden van dit soort ziekenhuisprogramma's.
Hoe zijn die gefilmd dan?!
Dat weet je niet.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:01 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Nou, met medeweten van de patiënten zelf. Da's het verschil.
Ja, dat. De cameramensen zaten gewoon mee te kijken bij het consult, en zelfs al geef je achteraf geen toestemming voor uitzenden en wordt alles gewist, dan hebben ze het toch allemaal gezien. Absurd.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:01 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Nou, met medeweten van de patiënten zelf. Da's het verschil.
Jawel, er staat namelijk een cameraploeg.quote:
http://www.depers.nl/binn(...)ramma-gaat-door.htmlquote:Omstreden tv-programma gaat toch door
Het Amsterdamse ziekenhuis VUmc ligt zwaar onder vuur door de gemaakte opnames voor het tv-programma ’24 Uur: Tussen leven en dood’ over de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Artsenfederatie KNMG en patiëntenorganisatie NPCF stellen dat er niet gefilmd had mogen worden zonder toestemming vooraf van de patiënten. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft om opheldering gevraagd.
Volgens NOS teletekst komt het vanavond al op de buis... Zielig zooitje bij RTL.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:19 schreef yyyentle het volgende:
RTL gaat het programma versneld uitzenden.
[..]
http://www.depers.nl/binn(...)ramma-gaat-door.html
Reinoud Oerlemans heeft dat aangekondigd bij RTL-Boulevard. Ze hebben de mensen die vandaag in de aflevering zitten gebeld en om toestemming gevraagd. En later op de dag nog een keer. Ze hebben allemaal ingestemd.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:41 schreef Disana het volgende:
Het wordt nu al uitgezonden. Hoe kan dat nou? Ik had begrepen dat ze iedereen nog een keer om toestemming zouden vragen. Ik vraag me af wat hier achter zit.
Heeft hij ook gezegd waarom het nu ineens gebeurt? Ik vermoed dat hij bang is dat het straks helemaal niet meer mag - wat ik terecht zou vinden.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Reinoud Oerlemans heeft dat aangekondigd bij RTL-Boulevard. Ze hebben de mensen die vandaag in de aflevering zitten gebeld en om toestemming gevraagd. En later op de dag nog een keer. Ze hebben allemaal ingestemd.
Betere kijkcijfers kun je niet krijgen na zoveel 'reclame', en je bent bovendien ook nog een evt. rechterlijk verbod voorquote:Op donderdag 23 februari 2012 20:41 schreef Disana het volgende:
Het wordt nu al uitgezonden. Hoe kan dat nou? Ik had begrepen dat ze iedereen nog een keer om toestemming zouden vragen. Ik vraag me af wat hier achter zit.
Dat laatste denk ik.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:47 schreef Disana het volgende:
[..]
Heeft hij ook gezegd waarom het nu ineens gebeurt? Ik vermoed dat hij bang is dat het straks helemaal niet meer mag - wat ik terecht zou vinden.
Dat is dan wat mij betreft wel de schofterigheid ten top.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:49 schreef REC het volgende:
[..]
Betere kijkcijfers kun je niet krijgen na zoveel 'reclame', en je bent bovendien ook nog een evt. rechterlijk verbod voor
Dat hoofd interne geneeskunde deed het ook voorkomen alsof ze eerst toestemming vroegen, maar ze vroegen pas toestemming als ze iets geschikt voor uitzending vonden. De rest is dus gewoon stiekem bekeken door al die Eyeworks-medewerkers, en staat misschien zelfs nog op tape.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:50 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat laatste denk ik.
Hij zat er omheen te praten en zei dat ze het eens 'op een andere manier' wilden brengen, maar ja, uiteindelijk kwam het er toch op neer dat ze eerst filmden en pas daarna toestemming vroegen.
.quote:RTL zet de uitzending van een nieuw medisch reality-programma 'Tussen Leven en Dood' door. Ondanks de stormvloed aan kritiek op de gebruikte verborgen camera's.Te gast zijn: Elmer Mulder, voorzitter van het VU Medisch Centrum, Erland Galjaard, programmadirecteur van RTL en Reinout Oerlemans van producent Eyeworks
Oerlemans zei dat als ze geen toestemming gaven de banden meteen gewist werden. Maar ja, het gaat er dus om dat wildvreemden mee zitten te koekeloeren en te filmen als jij bij de dokter bent. Dat kán niet.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat hoofd interne geneeskunde deed het ook voorkomen alsof ze eerst toestemming vroegen, maar ze vroegen pas toestemming als ze iets geschikt voor uitzending vonden. De rest is dus gewoon stiekem bekeken door al die Eyeworks-medewerkers, en staat misschien zelfs nog op tape.
Dat is niet waar. Ik heb begrepen dat ze iedereen bij de intake in het ziekenhuis al gevraagd hebben of er gefilmd mocht worden en dat dat in, blijkbaar, één geval vergeten is, wat nogal stom is.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat hoofd interne geneeskunde deed het ook voorkomen alsof ze eerst toestemming vroegen, maar ze vroegen pas toestemming als ze iets geschikt voor uitzending vonden. De rest is dus gewoon stiekem bekeken door al die Eyeworks-medewerkers, en staat misschien zelfs nog op tape.
Dat is nu, achteraf, nu ze mensen voor een tweede keer toestemming geven.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Oerlemans zei dat als ze geen toestemming gaven de banden meteen gewist werden. Maar ja, het gaat er dus om dat wildvreemden mee zitten te koekeloeren en te filmen als jij bij de dokter bent. Dat kán niet.
Sinds wanneer moeten managers nu ook al democratisch zijn?quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:53 schreef yyyentle het volgende:
[..]
.
Elmer Mulder, de democratischetopmanager van het VUmc komt vanavond in Nieuwsuur.
Ben benieuwd of Bas Haan nog vraagt waar het geld wat er aan de uitzending verdiend wordt, naartoe gaat.
Nee, er hingen flyers en er liepen videobeelden, maar Oerlemans zei dat in de meeste gevallen er om toestemming gevraagd werd, maar dat dat blijkbaar niet altijd gebeurd is. Enfin, het beste bewijs is de klacht van die vader die er met zijn dochter was en die nooit een camera gezien hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:53 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Ik heb begrepen dat ze iedereen bij de intake in het ziekenhuis al gevraagd hebben of er gefilmd mocht worden en dat dat in, blijkbaar, één geval vergeten is, wat nogal stom is.
Zij nemen toch de eindbeslissing en zijn eindverantwoordelijke?quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:55 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Sinds wanneer moeten managers nu ook al democratisch zijn?
Dus? Bedrijven zijn geen democratieën en dat is maar goed ook.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:55 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Zij nemen toch de eindbeslissing en zijn eindverantwoordelijke?
Het VUmc is een door de overheid gefinancierd ziekenhuis.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:56 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dus? Bedrijven zijn geen democratieën en dat is maar goed ook.
Voor zover ik weet werden de camera's uitgezet als er van tevoren geen toestemming was gegeven. En ja, er is bewijs dat het EEN keer fout is gegaan. Tot nu toe nog geen andere incidenten gehoord, maar, correct me if I'm wrong.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, er hingen flyers en er liepen videobeelden, maar Oerlemans zei dat in de meeste gevallen er om toestemming gevraagd werd, maar dat dat blijkbaar niet altijd gebeurd is. Enfin, het beste bewijs is de klacht van die vader die er met zijn dochter was en die nooit een camera gezien hebben.
Dat is elk ziekenhuis.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:57 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Het VUmc is een door de overheid gefinancierd ziekenhuis.
Klopt, naar wat ik begrepen heb was dat de enige uitzondering waarbij zonder toestemming van te voren werd gefilmd en gewist als iemand niet akkoord ging. Maar dat probleem heb je bij alle ziekenhuisprogramma's.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:57 schreef Lavenderr het volgende:
Trouwens, zo'n man die binnengebracht werd, zwaar gewond, wat van begin tot eind gefilmd is, hoe konden ze die van tevoren om toestemming vragen? De camera's liepen al.
Leuk als je halfdood het ziekenhuis binnengereden wordt:quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:53 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Ik heb begrepen dat ze iedereen bij de intake in het ziekenhuis al gevraagd hebben of er gefilmd mocht worden en dat dat in, blijkbaar, één geval vergeten is, wat nogal stom is.
Alleen de Academische Ziekenhuizen horen bij de overheidsziekenhuizen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:57 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dat is elk ziekenhuis.Dus, wat wil je daarmee zeggen. Gaan we volgende week verkiezingen houden voor ziekenhuismanagers. Lijkt me een puik plan.
Jij hebt het een begrepen, ik heb het ander begrepen. Ik ga er, gezien het toch al hoge onfatsoensgehalte, van uit dat pas achteraf om toestemming is gevraagd, zoals ook steeds werd gezegd toen dit bekend werd.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:53 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Zou niet zo'n gek idee zijn. Misschien gaan de zorgkosten dan wat meer omlaag. De managers van de Academische Ziekenhuizen worden door ons betaald.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:57 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Gaan we volgende week verkiezingen houden voor ziekenhuismanagers.
Daarbij kom ik in een ziekenhuis voor zorg, zeker bij de spoedeisende hulp, niet om gefilmd te worden. Niet door verborgen camera's, maar ook niet door een wandelende filmploeg. Dit gaat op alle vlakken tegen het beroepsgeheim in, kan me niet voorstellen dat een arts die zijn werk met alle overtuiging doet hier aan mee wil werken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:01 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij hebt het een begrepen, ik heb het ander begrepen. Ik ga er, gezien het toch al hoge onfatsoensgehalte, van uit dat pas achteraf om toestemming is gevraagd, zoals ook steeds werd gezegd toen dit bekend werd.
Het hoofd interne geneeskunde zei gisteren dat medisch personeel kon weigeren gefilmd te worden. Maar ergens heb ik de indruk dat deze man zelf niet goed begrijpt wat hij heeft binnen gelaten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:05 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Daarbij kom ik in een ziekenhuis voor zorg, zeker bij de spoedeisende hulp, niet om gefilmd te worden. Niet door verborgen camera's, maar ook niet door een wandelende filmploeg. Dit gaat op alle vlakken tegen het beroepsgeheim in, kan me niet voorstellen dat een arts die zijn werk met alle overtuiging doet hier aan mee wil werken.
We hebben in Nederland helemaal geen overheidsziekenhuizen, alleen ziekenhuizen die door de overheid bekostigd worden.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:00 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Alleen de Academische Ziekenhuizen horen bij de overheidsziekenhuizen.
Je betaalt ook de manager van je streekziekenhuis, allemaal via je zorgverzekeringspremie. Alleen bij Academische Ziekenhuizen komen daar nog allerlei opleidings- en onderzoekspotjes bij.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:04 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Zou niet zo'n gek idee zijn. Misschien gaan de zorgkosten dan wat meer omlaag. De managers van de Academische Ziekenhuizen worden door ons betaald.
En precies daar wordt duidelijk een grens overschreden. Het wel of niet kunnen maken van een amusementsprogramma kan nooit een zwaarwegende reden zijn om iemands privacy te schenden.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:59 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Klopt, naar wat ik begrepen heb was dat de enige uitzondering waarbij zonder toestemming van te voren werd gefilmd en gewist als iemand niet akkoord ging. Maar dat probleem heb je bij alle ziekenhuisprogramma's.
Bij andere ziekenhuisprogramma's komen de filmploegen op afgesproken tijdstippen filmen bij tevoren geselecteerde en gevraagde artsen en patienten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:59 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Klopt, naar wat ik begrepen heb was dat de enige uitzondering waarbij zonder toestemming van te voren werd gefilmd en gewist als iemand niet akkoord ging. Maar dat probleem heb je bij alle ziekenhuisprogramma's.
Wat ik zie is een TV-producent die, nadat er 100 ziekenhuisprogramma's zijn gemaakt waarbij de camera indringend bovenop de patiënt stond en de artsen als halve acteurs rondliepen eens een programma wilde maken waar de cameraman niet voor verpleger hoefde te spelen. En daar is in EEN geval iets misgegaan, toevallig bij iemand die het nodig vond om daarover de publiciteit te zoeken (dat dan weer wel). En vervolgens staat iedereen met zijn geheven vingertje vooraan.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:01 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij hebt het een begrepen, ik heb het ander begrepen. Ik ga er, gezien het toch al hoge onfatsoensgehalte, van uit dat pas achteraf om toestemming is gevraagd, zoals ook steeds werd gezegd toen dit bekend werd.
Waar gaan de opbrengsten van de uitzending naartoe? Naar de patienten? Naar een goed doel?quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wat ik zie is een TV-producent die, nadat er 100 ziekenhuisprogramma's zijn gemaakt waarbij de camera indringend bovenop de patiënt stond en de artsen als halve acteurs rondliepen eens een programma wilde maken waar de cameraman niet voor verpleger hoefde te spelen. En daar is in EEN geval iets misgegaan, toevallig bij iemand die het nodig vond om daarover de publiciteit te zoeken (dat dan weer wel). En vervolgens staat iedereen met zijn geheven vingertje vooraan.
We weten helemaal niet wat de motieven zijn voor de tientallen als beveilingscamera's opgehangen televisiecamera's.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wat ik zie is een TV-producent die, nadat er 100 ziekenhuisprogramma's zijn gemaakt waarbij de camera indringend bovenop de patiënt stond en de artsen als halve acteurs rondliepen eens een programma wilde maken waar de cameraman niet voor verpleger hoefde te spelen.
En daar is in EEN geval iets misgegaan, toevallig bij iemand die het nodig vond om daarover de publiciteit te zoeken (dat dan weer wel). En vervolgens staat iedereen met zijn geheven vingertje vooraan.
Dat heeft toch niets met de schending van de privacy te maken? Daar gaat het niet om.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:17 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Waar gaan de opbrengsten van de uitzending naartoe? Naar de patienten? Naar een goed doel?
Enig idee?
Ik denk het wel. De uitzending is er niet voor niets gekomen en als de privacy niet geschonden was, hadden ze een heel andere uitzending gehad.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets met de schending van de privacy te maken? Daar gaat het niet om.
Maar volgens een letselschade-expert wel om de wet op bescherming persoonsgegevens.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets met de schending van de privacy te maken? Daar gaat het niet om.
Jij hebt het over geld, dat is toch een andere discussie?quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:20 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Ik denk het wel. De uitzending is er niet voor niets gekomen en als de privacy niet geschonden was, hadden ze een heel andere uitzending gehad.
Geld is toch de reden van het schenden van de privacy?quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij hebt het over geld, dat is toch een andere discussie?
Volgens Oerlemans is het om een geheel ander soort ziekenhuisprogramma te maken. Ja, natuurlijk draait het uiteindelijk om geld, maar wat mij betreft gaat het om het met voeten treden van de privacy.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:21 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Geld is toch de reden van het schenden van de privacy?
Je kan daar wel heel badinerend over doen, maar deze meneer heeft natuurlijk helemaal gelijk, en Eyeworks + VU zitten helemaal fout. Daar is geen speld tussen te krijgen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
... En daar is in EEN geval iets misgegaan, toevallig bij iemand die het nodig vond om daarover de publiciteit te zoeken (dat dan weer wel). En vervolgens staat iedereen met zijn geheven vingertje vooraan.
Dat is ook het ergste, dat ben ik helemaal met je eens maar het waarom is natuurlijk ook wel interessant.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Volgens Oerlemans is het om een geheel ander soort ziekenhuisprogramma te maken. Ja, natuurlijk draait het uiteindelijk om geld, maar wat mij betreft gaat het om het met voeten treden van de privacy.
Je laat precies zien wat mijn probleem hier is. Ja, Meneer heeft gelijk en Eyeworks en VU zitten fout. Niet "helemaal fout". Niets badinerends. gewoon nuchter. Er wordt van een mug een olifant gemaakt en daar doe ik niet aan mee.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Je kan daar wel heel badinerend over doen, maar deze meneer heeft natuurlijk helemaal gelijk, en Eyeworks + VU zitten helemaal fout. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Die kregen de beste behandeling.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:17 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Waar gaan de opbrengsten van de uitzending naartoe? Naar de patienten? Naar een goed doel?
Enig idee?
Het is niet aan jou om te bepalen of dit voor de betrokken personen een mug is. Als dit mij zou gebeuren zou ik daar bijzonder zwaar aan tillen, omdat de relatie tussen patient en arts vrijwel volledig is gebaseerd op vertrouwen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:33 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Je laat precies zien wat mijn probleem hier is. Ja, Meneer heeft gelijk en Eyeworks en VU zitten fout. Niet "helemaal fout". Niets badinerends. gewoon nuchter. Er wordt van een mug een olifant gemaakt en daar doe ik niet aan mee.
Dan kan FOK! z'n deuren wel sluiten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:27 schreef Lavenderr het volgende:
Zoals nu die man met die vinger eraf, die vertelt nu even dat het 'van de week uit is gegaan met mijn vriendin dus die is helemaal over de rooie'. Hij mag dan wel toestemming gegeven hebben, maar zijn vriendin waarschijnlijk niet.
Ik snap prima dat die man er zwaar aan tilt, maar er wordt door sommigen gedaan alsof hier opzet in het spel is, opzettelijk, dan wel totaal ondoordacht ethische grenzen zijn overschreden en ga zo maar door. Wat ik zie is dat er een groep mensen hun werk hebben gedaan zoals ze dat iedere dag doen en daar een nogal stomme fout hebben gemaakt. Naar, niet goed te praten, maar ook niet zo'n drama als wordt voorgedaan.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:36 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het is niet aan jou om te bepalen of dit voor de betrokken personen een mug is. Als dit mij zou gebeuren zou ik daar bijzonder zwaar aan tillen, omdat de relatie tussen patient en arts vrijwel volledig is gebaseerd op vertrouwen.
Door wie wordt dat gezegd?quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:11 schreef Disana het volgende:
Ook nu wordt weer gezegd dat de televisieploeg meekeek naar wie er binnenkwam en naar de gesprekken met de artsen - en dat er daarna pas om toestemming werd gevraagd.
Door een deskundige in medisch beroepsgeheim, een hoogleraar die gisteren ook al in beeld was.quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Door wie wordt dat gezegd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |