En precies daar wordt duidelijk een grens overschreden. Het wel of niet kunnen maken van een amusementsprogramma kan nooit een zwaarwegende reden zijn om iemands privacy te schenden.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:59 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Klopt, naar wat ik begrepen heb was dat de enige uitzondering waarbij zonder toestemming van te voren werd gefilmd en gewist als iemand niet akkoord ging. Maar dat probleem heb je bij alle ziekenhuisprogramma's.
Bij andere ziekenhuisprogramma's komen de filmploegen op afgesproken tijdstippen filmen bij tevoren geselecteerde en gevraagde artsen en patienten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 20:59 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Klopt, naar wat ik begrepen heb was dat de enige uitzondering waarbij zonder toestemming van te voren werd gefilmd en gewist als iemand niet akkoord ging. Maar dat probleem heb je bij alle ziekenhuisprogramma's.
Wat ik zie is een TV-producent die, nadat er 100 ziekenhuisprogramma's zijn gemaakt waarbij de camera indringend bovenop de patiënt stond en de artsen als halve acteurs rondliepen eens een programma wilde maken waar de cameraman niet voor verpleger hoefde te spelen. En daar is in EEN geval iets misgegaan, toevallig bij iemand die het nodig vond om daarover de publiciteit te zoeken (dat dan weer wel). En vervolgens staat iedereen met zijn geheven vingertje vooraan.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:01 schreef Disana het volgende:
[..]
Jij hebt het een begrepen, ik heb het ander begrepen. Ik ga er, gezien het toch al hoge onfatsoensgehalte, van uit dat pas achteraf om toestemming is gevraagd, zoals ook steeds werd gezegd toen dit bekend werd.
Waar gaan de opbrengsten van de uitzending naartoe? Naar de patienten? Naar een goed doel?quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wat ik zie is een TV-producent die, nadat er 100 ziekenhuisprogramma's zijn gemaakt waarbij de camera indringend bovenop de patiënt stond en de artsen als halve acteurs rondliepen eens een programma wilde maken waar de cameraman niet voor verpleger hoefde te spelen. En daar is in EEN geval iets misgegaan, toevallig bij iemand die het nodig vond om daarover de publiciteit te zoeken (dat dan weer wel). En vervolgens staat iedereen met zijn geheven vingertje vooraan.
We weten helemaal niet wat de motieven zijn voor de tientallen als beveilingscamera's opgehangen televisiecamera's.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wat ik zie is een TV-producent die, nadat er 100 ziekenhuisprogramma's zijn gemaakt waarbij de camera indringend bovenop de patiënt stond en de artsen als halve acteurs rondliepen eens een programma wilde maken waar de cameraman niet voor verpleger hoefde te spelen.
En daar is in EEN geval iets misgegaan, toevallig bij iemand die het nodig vond om daarover de publiciteit te zoeken (dat dan weer wel). En vervolgens staat iedereen met zijn geheven vingertje vooraan.
Dat heeft toch niets met de schending van de privacy te maken? Daar gaat het niet om.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:17 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Waar gaan de opbrengsten van de uitzending naartoe? Naar de patienten? Naar een goed doel?
Enig idee?
Ik denk het wel. De uitzending is er niet voor niets gekomen en als de privacy niet geschonden was, hadden ze een heel andere uitzending gehad.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets met de schending van de privacy te maken? Daar gaat het niet om.
Maar volgens een letselschade-expert wel om de wet op bescherming persoonsgegevens.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets met de schending van de privacy te maken? Daar gaat het niet om.
Jij hebt het over geld, dat is toch een andere discussie?quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:20 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Ik denk het wel. De uitzending is er niet voor niets gekomen en als de privacy niet geschonden was, hadden ze een heel andere uitzending gehad.
Geld is toch de reden van het schenden van de privacy?quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij hebt het over geld, dat is toch een andere discussie?
Volgens Oerlemans is het om een geheel ander soort ziekenhuisprogramma te maken. Ja, natuurlijk draait het uiteindelijk om geld, maar wat mij betreft gaat het om het met voeten treden van de privacy.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:21 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Geld is toch de reden van het schenden van de privacy?
Je kan daar wel heel badinerend over doen, maar deze meneer heeft natuurlijk helemaal gelijk, en Eyeworks + VU zitten helemaal fout. Daar is geen speld tussen te krijgen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
... En daar is in EEN geval iets misgegaan, toevallig bij iemand die het nodig vond om daarover de publiciteit te zoeken (dat dan weer wel). En vervolgens staat iedereen met zijn geheven vingertje vooraan.
Dat is ook het ergste, dat ben ik helemaal met je eens maar het waarom is natuurlijk ook wel interessant.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Volgens Oerlemans is het om een geheel ander soort ziekenhuisprogramma te maken. Ja, natuurlijk draait het uiteindelijk om geld, maar wat mij betreft gaat het om het met voeten treden van de privacy.
Je laat precies zien wat mijn probleem hier is. Ja, Meneer heeft gelijk en Eyeworks en VU zitten fout. Niet "helemaal fout". Niets badinerends. gewoon nuchter. Er wordt van een mug een olifant gemaakt en daar doe ik niet aan mee.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Je kan daar wel heel badinerend over doen, maar deze meneer heeft natuurlijk helemaal gelijk, en Eyeworks + VU zitten helemaal fout. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Die kregen de beste behandeling.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:17 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Waar gaan de opbrengsten van de uitzending naartoe? Naar de patienten? Naar een goed doel?
Enig idee?
Het is niet aan jou om te bepalen of dit voor de betrokken personen een mug is. Als dit mij zou gebeuren zou ik daar bijzonder zwaar aan tillen, omdat de relatie tussen patient en arts vrijwel volledig is gebaseerd op vertrouwen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:33 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Je laat precies zien wat mijn probleem hier is. Ja, Meneer heeft gelijk en Eyeworks en VU zitten fout. Niet "helemaal fout". Niets badinerends. gewoon nuchter. Er wordt van een mug een olifant gemaakt en daar doe ik niet aan mee.
Dan kan FOK! z'n deuren wel sluiten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:27 schreef Lavenderr het volgende:
Zoals nu die man met die vinger eraf, die vertelt nu even dat het 'van de week uit is gegaan met mijn vriendin dus die is helemaal over de rooie'. Hij mag dan wel toestemming gegeven hebben, maar zijn vriendin waarschijnlijk niet.
Ik snap prima dat die man er zwaar aan tilt, maar er wordt door sommigen gedaan alsof hier opzet in het spel is, opzettelijk, dan wel totaal ondoordacht ethische grenzen zijn overschreden en ga zo maar door. Wat ik zie is dat er een groep mensen hun werk hebben gedaan zoals ze dat iedere dag doen en daar een nogal stomme fout hebben gemaakt. Naar, niet goed te praten, maar ook niet zo'n drama als wordt voorgedaan.quote:Op donderdag 23 februari 2012 21:36 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het is niet aan jou om te bepalen of dit voor de betrokken personen een mug is. Als dit mij zou gebeuren zou ik daar bijzonder zwaar aan tillen, omdat de relatie tussen patient en arts vrijwel volledig is gebaseerd op vertrouwen.
Door wie wordt dat gezegd?quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:11 schreef Disana het volgende:
Ook nu wordt weer gezegd dat de televisieploeg meekeek naar wie er binnenkwam en naar de gesprekken met de artsen - en dat er daarna pas om toestemming werd gevraagd.
Door een deskundige in medisch beroepsgeheim, een hoogleraar die gisteren ook al in beeld was.quote:Op donderdag 23 februari 2012 22:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Door wie wordt dat gezegd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |