Dank, vergeten de op te controleren. Zit op werk enzoquote:Op woensdag 15 februari 2012 08:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Topic gereekst, en OP ge-update voor meest recente gegevens, qua aantallen. Graag gedaan, carry on
Wellicht wel handig om de grafieken ook een keer te verversen. Heeft iemand de ge-updated versies, dan zet ik ze in de OP?
no worriesquote:Op woensdag 15 februari 2012 09:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dank, vergeten de op te controleren. Zit op werk enzo
Even snel spelen met CBS-cijfers: een nieuwe grafiek voor het aantal verkochte huizen (geen voortschrijdend gemiddelde maar gewoon gegevens per kwartaal):quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wellicht wel handig om de grafieken ook een keer te verversen. Heeft iemand de ge-updated versies, dan zet ik ze in de OP?
Misschien vullen veel makelaers de gegevens van de afgelopen week na de vrijmibo nog even snel in ?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
254.625 huizen te koop
332 huizen verkocht sinds vanmorgen? Lijkt me sterk...
Yep. Gebeurt ook rond de jaarwisseling, om ze daarna weer als nieuw op Funda te zetten. Vervolgens duurt het 24 uur voordat de database van Funda is bijgewerkt.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:33 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Misschien vullen veel makelaers de gegevens van de afgelopen week na de vrijmibo nog even snel in ?
Wat is er gekoppeld dan?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 08:34 schreef raptorix het volgende:
Gister koppeling voor een grote woningbouw gemaakt, kortom niet schrikken als er binnenkort een gekke piek ontstaat
Hun koophuizen wordt dan ook op Funda gepubliceerd, valt op zich mee hoor, denk dat het om 50 a 100 objecten gaat.quote:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
5% waardedaling op een huis van 200.000 is per jaar 10.000 wat je aan huur kunt uitgeven.
Want een hypotheek is gratis?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
5% waardedaling op een huis van 200.000 is per jaar 10.000 wat je aan huur kunt uitgeven.
Welke kosten danquote:Op maandag 20 februari 2012 13:36 schreef Bankfurt het volgende:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.
De hypotheek heeft daar niets mee te maken, je kunt prima een huis van 200.000 bezitten zonder een hypotheek te hebben.quote:
Ik wacht wel even op Bankfurt, wellicht komt daar nog wat zinnigs uit.quote:
ontkenningsfase is een bitch. komt goed joh.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik wacht wel even op Bankfurt, wellicht komt daar nog wat zinnigs uit.
Eensch, BVZ: ik zou m'n adem niet inhouden.....quote:Op maandag 20 februari 2012 19:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ontkenningsfase is een bitch. komt goed joh.
Doe ik ook niet, ik heb tijd zat.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Eensch, BVZ: ik zou m'n adem niet inhouden.....
quote:Op maandag 20 februari 2012 13:36 schreef Bankfurt het volgende:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.
De meeste mensen hebben natuurlijk geen 200.000 euro liggen om een huis te kopenquote:Op maandag 20 februari 2012 18:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De hypotheek heeft daar niets mee te maken, je kunt prima een huis van 200.000 bezitten zonder een hypotheek te hebben.
Er zijn legio mensen die een afbetaald huis bezitten die nog wel meer waard is dan 200.000quote:Op maandag 20 februari 2012 19:25 schreef leolinedance het volgende:
De meeste mensen hebben natuurlijk geen 200.000 euro liggen om een huis te kopenEn voor wie het wel heeft is het nog niet verstandig om alles af te lossen ivm. HRA.
Bankfurt stelt dat het eigendom van een huis van 200.000,- jaarlijks ook nog eens 12.000,- kost. (Dus buiten de genoemde 5% waardedaling)quote:Het klopt sowieso niet dat 5% waardedaling het bedrag is dat mag worden uitgegeven aan huur zonder er op achteruit te gaan. Onderhoud, WOZ belasting, riool/afvalheffing (die in sommige gemeenten voor de eigenaar is ivm. voor de huurder) en in de hypotheekrente moet je hierbij optellen. Dan wordt het een heel ander verhaal en steeds aantrekkelijker om te huren.
Er zijn ook heel veel mensen die wél een hypotheek hebben en iedere maand 500 euro of meer moeten betalen aan rente. OZB bedoel ik inderdaad. OZB en andere belastingen en verzekeringen (opstal) samen kan zo 1000 euro zijn zijn, dat vind ik geen peunuts.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er zijn legio mensen die een afbetaald huis bezitten die nog wel meer waard is dan 200.000
[..]
Bankfurt stelt dat het eigendom van een huis van 200.000,- jaarlijks ook nog eens 12.000,- kost. (Dus buiten de genoemde 5% waardedaling)
Ik vraag slechts waarop hij die stelling baseert. Aan de WOZ (je bedoelt OZB neem ik aan?) en de afvalstoffenheffing kan het niet liggen, dat is peanuts, en het onderhoud is ook niet waarschijnlijk (in 30 jaar 360.000 euro uitgeven voor onderhoud aan een woning van 200.000,- lijkt me wat teveel van het goede)
Die 12.000 euro kan ik overigens ook niet helemaal plaatsen...quote:"5) Vaststelling 18% van de woningen is hypotheek-vrij, dan heeft 82% wel een hypotheek"
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-quote:Op maandag 20 februari 2012 19:50 schreef leolinedance het volgende:
"5) Vaststelling 18% van de woningen is hypotheek-vrij, dan heeft 82% wel een hypotheek"
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-
Dus dan verwacht ik een lijstje met belastingen, heffingen, onderhoud, verzekeringen enz. enz.
Sowieso is het al een vreemde uitspraak, want als een huis volgend jaar nog maar 50% waard zou zijn, zijn dan de kosten ook ineens gehalveerd? En omgekeerd, als het huis volgend jaar in waarde is verdubbeld, is die 12.000,- dan spontaan 24.000,-?
Als je het huis verkoopt levert dat bedrag inderdaad rente op. Maar als je het niet verkoopt levert het geld op door verhuur, of, als je er zelf inwoont, scheelt het je huur betalen. Komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer, dus ook dat gaat niet op.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)quote:Op maandag 20 februari 2012 20:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-
Dus dan verwacht ik een lijstje met belastingen, heffingen, onderhoud, verzekeringen enz. enz.
Sowieso is het al een vreemde uitspraak, want als een huis volgend jaar nog maar 50% waard zou zijn, zijn dan de kosten ook ineens gehalveerd? En omgekeerd, als het huis volgend jaar in waarde is verdubbeld, is die 12.000,- dan spontaan 24.000,-?
Dan moet je wel 5% rente krijgen. VOlgens mij is 2.6 op dit moment gangbaarquote:Op maandag 20 februari 2012 20:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.
schoonmaken? - moet je ook als je huurtquote:Op dinsdag 21 februari 2012 02:06 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)
WOZ bijtelling: maximaal 52% van euro 1.100 = 0 (beste geval)
Gemeentel. & Provinc. waterschap.& afval. heffingen = 1.000
Stookkosten & elektra (ja dat gaat hard met - 15 graden in februari) = 1.500
Onderhoud klein = 1.500 (incl. schoonmaken)
Onderhoud groot = 2.000 (gemiddeld)
Aansluitkosten nutsbedrijf e.a. = 500
Tuinonderhoud = 500
Opstalverz. = 250
WA verz. = 250
inflatieverlies 2,25% = 4.500 (i.g.v. ongewijzigde taxatiewaarde)
Totaal: 12.000 euro
(heb ik de hypotheekrente er niet eens bijgehaald).
NB i.g.v. BOX 3 toepasselijk; komen er nog eens 1,2% VR-heffing bij: = 2.400 Euro
Dus de werkelijke jaarlijkse kosten zijn vaak veel hoger nog.
Wil je redelijk break-even draaien dan zul je denk ik een huur moeten vragen van
minimaal Euro 1.250 per maand.
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....quote:Op dinsdag 21 februari 2012 02:06 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)
WOZ bijtelling: maximaal 52% van euro 1.100 = 0 (beste geval)
Gemeentel. & Provinc. waterschap.& afval. heffingen = 1.000
Stookkosten & elektra (ja dat gaat hard met - 15 graden in februari) = 1.500
Onderhoud klein = 1.500 (incl. schoonmaken)
Onderhoud groot = 2.000 (gemiddeld)
Aansluitkosten nutsbedrijf e.a. = 500
Tuinonderhoud = 500
Opstalverz. = 250
WA & inbraak/inboedel verz. = 250
inflatieverlies 2,25% = 4.500 (i.g.v. ongewijzigde taxatiewaarde)
Totaal: 12.000 euro
(heb ik de hypotheekrente er niet eens bijgehaald).
NB i.g.v. BOX 3 toepasselijk; komen er nog eens 1,2% VR-heffing bij: = 2.400 Euro
Dus de werkelijke jaarlijkse kosten zijn vaak veel hoger nog.
Wil je redelijk break-even draaien dan zul je denk ik een huur moeten vragen van
minimaal Euro 1.250 per maand.
Je gebruikt toch geen BBQ om je huis op te warmenquote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:02 schreef raptorix het volgende:
Overigens al paar jaar geen stookkosten meer, me kachel ging paar jaar terug kapot, en eigenlijk geen moment gemist.
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:02 schreef raptorix het volgende:
Overigens al paar jaar geen stookkosten meer, me kachel ging paar jaar terug kapot, en eigenlijk geen moment gemist.
We laten toch niet allemaal de raampjes dicht?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:08 schreef antfukker het volgende:
[..]
Je gebruikt toch geen BBQ om je huis op te warmen?
Raampjes open, verlies je warmte. Schiet niet op dan.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:06 schreef BertV het volgende:
[..]
We laten toch niet allemaal de raampjes dicht?
Erger nog, dat zou inhouden dat voor kostendekkende verhuur voor een huis van 2 ton er vrolijk 1600 huur per maand gevraagd zou moeten worden. Yeah, surequote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er alquote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Erger nog, dat zou inhouden dat voor kostendekkende verhuur voor een huis van 2 ton er vrolijk 1600 huur per maand gevraagd zou moeten worden. Yeah, sure
Mijn punt is dat elk huurpand ook een eigenaar kent, en dat het -op lange termijn- niet logisch is als die eigenaar het tegen een lagere prijs dan de zijne ter beschikking stelt.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er al
Bij een woningcorporatie is die eigenaar natuurlijk origineel wel extreem gesubsidieerd. Dus dan gaat het hele verhaal van "kosten van de woning + winst" niet op. Dat wordt dan "kosten van de woning - subsidie".quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Mijn punt is dat elk huurpand ook een eigenaar kent, en dat het -op lange termijn- niet logisch is als die eigenaar het tegen een lagere prijs dan de zijne ter beschikking stelt.
Dus ik kan niet inzien hoe huren op langere termijn goedkoper is dan kopen?
Als gesteld wordt dat een eigenaar 12k extra kosten draagt -voor mij nog steeds een raadsel hoe- , dan wordt dat door een verhuurder toch uiteindelijk gewoon aan een huurder doorberekend?
Ik begrijp die huren vs. kopen discussies vanuit kostenoogpunt niet zo. Wel vanuit zaken als tijdelijkheid-levensfase-mogelijkheid tot financiering, etc.
Verder zit achter elke huurwoning een eigenaar, en die wil gewoon zijn kosten eruit hebben + evt. overrendement.
Of denk ik nou te simplistisch?
Ik woon op 4 hoog, tussen 2 appartementen in, het is gewoon ook warm genoeg (18 graden) wanneer ik geen kachel aan heb, en dan heb ik inderdaad gewoon me raam ook op de kantelstand open.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]_! Hoe doe je dat nou weer met -15 graden buiten?!
Maar in Bankfurt ze berekening zat dus de hypotheek niet.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er al
een huis van 2 ton, met een hypotheek van zeg 150.000 a 5% hypotheekrente; IB 42%; geeft netto ca. een hypotheek+WOZ box 1 - last van (100-42)% * 9.000 + 42% * 1100 (WOZ) = ca. 4.800 euro per jaar.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....
Zij.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jajajaja, zal er op letten, maar hun doen het ook
of hullie, dat hoor je ook veelquote:
Terwijl ik dat juist een hele prettige provincie vind om te wonen (als van oorsprong Brabander zijnde)quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
De sterkste prijsdaling was in Gelderland, met ruim 5%.
En vanaf eind 2013 weer in de lift? Dan moet ik dus nog effe blijven huren... Wilde eigenlijk eind 2012 een huis kopenquote:In een rapport over de woningmarkt stelde ING gisteren dat de huizenprijzen verder blijven dalen. Ze liggen naar verwachting eind 2013 15 tot 20% onder de piek van 2008. Huizenbezitters zijn volgens ING terughoudend met het verlagen van de vraagprijs.
ja ik wacht al 3 jaar... en ben het een beetje beu eigenlijk, maar financiele zelfmoord gaat me ook te ver, dus tegen mijn zin in verder wachten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Terwijl ik dat juist een hele prettige provincie vind om te wonen (als van oorsprong Brabander zijnde)
[..]
En vanaf eind 2013 weer in de lift? Dan moet ik dus nog effe blijven huren... Wilde eigenlijk eind 2012 een huis kopen
Op hun manier laten ze de "lucht" uit de bel lopen.. Door geen beslissing te durven nemenquote:Op donderdag 23 februari 2012 12:46 schreef Artimunor het volgende:
[..]
ik snap de huidige politiek echt niet;
-plegen ze nou echt roofbouw op het land door krampachtig de uitbuit situatie zo lang mogelijk vast te houden?
Satanische hypotheken; draconische hypotheken, griezelhypotheken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:22 schreef tjoptjop het volgende:
Horrorhypotheken
Wat is dat nou weer voor Telegraaf titel
Dirk Scheringa begint weer voor zichzelf dus het zou mij niks verbazen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:31 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Satanische hypotheken; draconische hypotheken, griezelhypotheken.
Kouderillingen-hypotheken, onbetaalbare hypotheken, vastketen-hypotheken, kamikaze-hypotheken, martel-hypotheken, beul-hypotheken, sado-masochistische hypotheken, zelfmoord-hypotheken, wurg-hypotheken, guillotine-hypotheken, molensteen-hypotheken, terreur-hypotheken.
Nieuwe financiele producten anno 2012.
Schering & Inslagquote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:38 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dirk Scheringa begint weer voor zichzelf dus het zou mij niks verbazen.
Deze twee kan ik niet met elkaar rijmen. Banken schoppen die 45k mensen helemaal niet hun huis uit, want er zijn slechts 2k executieverkopen per jaar. Banken zijn dus nog steeds poeslief en helemaal niet meedogenloos.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
De crisis op de huizenmarkt maakt steeds meer slachtoffers. Inmiddels hebben 45.000 huishoudens een betalingsachterstand van minstens drie maanden op hun hypotheek.
...
Ondertussen geven de banken geen krimp: meedogenloos eisen ze hun geld op.
Johquote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:42 schreef iamcj het volgende:
De samenvatting van Zembla:
Geen NHG, geen baan en geen spaargeld, dan heb je een probleem.
.en..... als voorstel in Zembla commentaar: banken zouden in het verlies moeten delen bij verkoopverlies.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:42 schreef iamcj het volgende:
De samenvatting van Zembla:
Geen NHG, geen baan en geen spaargeld, dan heb je een probleem.
En de vele mensen die verkopen met overwaarde, die moeten dat ook delen?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:47 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
.en..... als voorstel in Zembla commentaar: banken zouden in het verlies moeten delen bij verkoopverlies.
Dat lijkt me idd een vorm van beschaving en heel effectief.
Zou kunnen, of beter een soort belasting op boekwinst;quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:50 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En de vele mensen die verkopen met overwaarde, die moeten dat ook delen?
Dat lijkt me een garantie om financiering van meer dan 80% om zeep te helpen, daar ben ik dus voorstander van. Want in principe zou een hypotheek risicoloos moeten zijn voor de bank.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:47 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
.en..... als voorstel in Zembla commentaar: banken zouden in het verlies moeten delen bij verkoopverlies.
Dat lijkt me idd een vorm van beschaving en heel effectief.
Ik ken mensen die roepen dat ze nog 50% te duur zijnquote:Op maandag 27 februari 2012 11:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
Huizenprijs nog 10% te duur
De huizenprijzen in Nederland zijn nog steeds zo’n 10% te duur, zegt Rabobank-bestuurder Piet van Schijndel in het FD. Het is voor het eerst dat een bankbestuurder openlijk aangeeft dat de huizenprijzen moeten dalen. Van Schijndel ziet graag ‘een snelle correctie’, maar de economen van dezelfde bank rekenen met een trage daling van de huizenprijs. (FD, p.1, 11)
Volgens mij is het gewoon wat de gek er voor geeft.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ken mensen die roepen dat ze nog 50% te duur zijnwie spreekt nu de waarheid
Als de Rabo roept dat ze 10% te duur zijn maak er dan maar 50% van, het is niet zo dat de Rabobank een betrouwbare bron is gebleken.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Locatie, locatie.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh ja... dat is waar ook... de drie belangrijkste prijsbepalende factoren...quote:Op maandag 27 februari 2012 12:29 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Locatie, locatie.
Een kippenhok langs de zuid-as voor 500.000.
100% gelijk heb je,want dat is de prijs van een huis.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:57 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Volgens mij is het gewoon wat de gek er voor geeft.
En als je 1995 op 100 zet, was 2008 ruim het dubbele na inflatie. En als je in 1960 begint zelfs het viervoudige. M.a.w. dit is een compleet uit de lucht gegrepen argument om te zeggen dat prijzen 10% te hoog zijn bij referentie 2000, als referentie 1995 50% zegt en referentie 1960 75% zegt.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
‘Als je de prijs van een woning in het jaar 2000 op 100 stelt, was die in 2008 al opgelopen naar 150. Nu zitten we rond de 135, maar is dat de bodem? Bij een normale inflatie had je nu op 120 gezeten’, legt Van Schijndel uit.
Klopt 'verkocht' wel?quote:Op zondag 4 maart 2012 11:12 schreef SeLang het volgende:
Ik vertrouw die cijfers van Funda trouwens voor geen cent. Het huis van m'n zus stond als laatste prijs voor 275k (gezakt vanaf 310 ofzo). Nu staat er opeens verkocht voor 300k. Ook staat er dat het huis 4 maanden te koop stond terwijl ik weet dat het minstens een jaar was.
Misschien moet je eens je zus bellen of kan je haar nog minder vertrouwen dan Fundaquote:Op zondag 4 maart 2012 11:12 schreef SeLang het volgende:
Ik vertrouw die cijfers van Funda trouwens voor geen cent. Het huis van m'n zus stond als laatste prijs voor 275k (gezakt vanaf 310 ofzo). Nu staat er opeens verkocht voor 300k. Ook staat er dat het huis 4 maanden te koop stond terwijl ik weet dat het minstens een jaar was.
Ik vrees dat het een gevoelig punt is en ik wil geen ruzie, dus ik ga dit niet ter sprake brengenquote:Op zondag 4 maart 2012 11:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien moet je eens je zus bellen of kan je haar nog minder vertrouwen dan Funda?
Verkoopprijs staat nooit op Funda, wel de laatste vraagprijs (die zou dus 275 moeten zijn).quote:Op zondag 4 maart 2012 11:12 schreef SeLang het volgende:
edit: doh te laat ><quote:Op zondag 4 maart 2012 11:12 schreef SeLang het volgende:
Het is duidelijk dat de huursector meer rotte plekken heeft dan de koopsector. Simpelweg omdat de kansarmen een huis huren en hopen dat ze ooit voor een appel en een ei een huis kunnen kopen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 12:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik las net dat ongeveer 150.000 mensen moeite hebben met het betalen van hun huren, dit jaar zal de huurverhoging dan ook wel mee gaan vallen anders worden dat er er 250.000.
Waarom moeten ze iets opbouwen, een huis is geen bewoonbare spaarpot.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 16:19 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Wel zou de overheid de aftrek van de hypotheek alleen moeten geven als 100% wordt afgelost in 30 jaar, dan bouwen mensen ook daadwerkelijk iets op.
Jaap.nl dusquote:Op zondag 4 maart 2012 16:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
edit: doh te laat ><
Als makelaar kun je dingen opnieuw op funda zetten. Veel huizen worden er dus nadat ze een jaar of zo te koop hebben gestaan opnieuw opgezet. Dan zien mensen het opeens weer in de net toegevoegde nieuwe huizen.
Geen risico's meer, na pensioenering veel besteedbaar vermogen door extreem lage lasten. Als koper met een afgelost huis ben je altijd goed bezig voor je toekomst.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:14 schreef sorcees het volgende:
[..]
Waarom moeten ze iets opbouwen, een huis is geen bewoonbare spaarpot.
Dat is een zienswijze, je kan ook niet aflossen en dat geld beter besteden / sparen / investeren.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:34 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Geen risico's meer, na pensioenering veel besteedbaar vermogen door extreem lage lasten. Als koper met een afgelost huis ben je altijd goed bezig voor je toekomst.
Eten, drinken, auto, vakantie noem het maar op. Als ik vijftig ben heb ik een huis zonder hypotheek, dan kan ik rustig drie dagen werken of een jaartje op mijn spaargeld leven.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:52 schreef sorcees het volgende:
[..]
Dat is een zienswijze, je kan ook niet aflossen en dat geld beter besteden / sparen / investeren.
Als koper met een afgelost huis.................... koper van wat, een huis heb ik al?
Dat gebeurde vroeger nog meer, ik weet dat NVM hier nu rekening mee houd en dat ze dit niet meer accepteren.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:33 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Verkoopprijs staat nooit op Funda, wel de laatste vraagprijs (die zou dus 275 moeten zijn).
Makelaars halen de woning weleens 1 dag van Funda om de woning vervolgens weer opnieuw aan te melden, mag je als verkoper uiteraard wel een leuk bedragje voor neerleggen.
Een apart topic waard de huizenveiling teller.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:18 schreef WammesWaggel het volgende:
Opmerkelijk rustig de laatste tijd, het aantal veilingen neemt rap toe maar Funda heeft het niet druk.
Misschien omdat het niet zo slecht gaat als veel mensen hier hopen. Het is nu eenmaal zo dat kopers de bovenkant van de samenleving zijn op financieel gebied, dus als de huizen al echt zouden dalen, wat me sterk lijkt als je rekening houdt met de inflatie, kunnen ze dat op een termijn van dertig jaar makkelijk dragen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:18 schreef WammesWaggel het volgende:
Opmerkelijk rustig de laatste tijd, het aantal veilingen neemt rap toe maar Funda heeft het niet druk.
Dat zijn nogal wat aannames! 't is niet voor niets dat de totale hypotheekschuld gigantisch is gestegen, dat komt echt niet doordat iedereen verstandig aan het aflossen is hoor...quote:Op donderdag 8 maart 2012 20:57 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Misschien omdat het niet zo slecht gaat als veel mensen hier hopen. Het is nu eenmaal zo dat kopers de bovenkant van de samenleving zijn op financieel gebied, dus als de huizen al echt zouden dalen, wat me sterk lijkt als je rekening houdt met de inflatie, kunnen ze dat op een termijn van dertig jaar makkelijk dragen.
Ik ken niemand in mijn omgeving die ergens last van heeft, wel mensen die hun aflossing gaan versnellen, maar dat zorgt er alleen voor dat de kopers over twintig jaar geen schulden hebben en een gratis huis, terwijl de huurders dan dik blijven betalen voor hun huur die maar blijft doorstijgen.
Dat lijkt ook zo omdat mensen nog eerder toegeven dat ze vreemdgaan dan dat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 20:57 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Misschien omdat het niet zo slecht gaat als veel mensen hier hopen. Het is nu eenmaal zo dat kopers de bovenkant van de samenleving zijn op financieel gebied, dus als de huizen al echt zouden dalen, wat me sterk lijkt als je rekening houdt met de inflatie, kunnen ze dat op een termijn van dertig jaar makkelijk dragen.
Ik ken niemand in mijn omgeving die ergens last van heeft, wel mensen die hun aflossing gaan versnellen, maar dat zorgt er alleen voor dat de kopers over twintig jaar geen schulden hebben en een gratis huis, terwijl de huurders dan dik blijven betalen voor hun huur die maar blijft doorstijgen.
mwoah, ze dalen wel hoor, maar dat gaat allemaal onderhands.quote:Op donderdag 8 maart 2012 20:57 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
lijkt rustig te verlopen voor de maand maart.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 12:34 schreef RemcoDelft het volgende:
256.105 huizen te koop
Binnen een week weer records breken?
Ach... we hebben allemaal nog een dak boven ons hoofd en te eten, dus strikt genomen gaat het inderdaad niet slecht. Echter.... het aantal mensen dat nog deel kan nemen aan het nationale piramidespel is fors afgenomen.... en daar balen een hele hoop mensen vanquote:Op donderdag 8 maart 2012 20:57 schreef Arnold_fan het volgende:
Hoeveel mensen hangen de vuile was buiten? Je moet eerst letten op andere 'tekens' zoals het doen van de boodschappen bij de Aldi of het overslaan van de vakantie... mensen stoppen meestal pas als laatste met het betalen van de hypotheeklasten aan hun landheer en meesterquote:Ik ken niemand in mijn omgeving die ergens last van heeft, wel mensen die hun aflossing gaan versnellen, maar dat zorgt er alleen voor dat de kopers over twintig jaar geen schulden hebben en een gratis huis, terwijl de huurders dan dik blijven betalen voor hun huur die maar blijft doorstijgen.
QFT..... als je mazzel hebt is een echtscheiding de ultieme verlossing en ben je in meerdere opzichten weer een 'vrije man'quote:Op donderdag 8 maart 2012 22:25 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat lijkt ook zo omdat mensen nog eerder toegeven dat ze vreemdgaan dan dat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen.
Als dat je insteek is voor een relatie of huwelijk, blijf single, heb je geen groot huis nodig en geen vrouw die het altijd anders wil maar je moet wel zelf poetsen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
QFT..... als je mazzel hebt is een echtscheiding de ultieme verlossing en ben je in meerdere opzichten weer een 'vrije man'
Ik geloof het graag. Heb je er ook een bron bij?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:15 schreef iamcj het volgende:
Er zijn sinds 1995 nog nooit zo weinig woningen verkocht als afgelopen januari, 8% onder het vorige record.
[ afbeelding ]
http://www.rtl.nl/compone(...)ocht-in-februari.xmlquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik geloof het graag. Heb je er ook een bron bij?
Dank u.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:58 schreef minimaal_kabaal het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/compone(...)ocht-in-februari.xml
Die statistiek haalde ik al eerder aan, simpelweg uit CBS-cijfers. Zie hier.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik geloof het graag. Heb je er ook een bron bij?
Wat noem jij "de goede kant op gaan"? Huizenverkopen zullen pas weer toenemen als verkopers voldoende zakken met hun vraagprijs. En dan is 20k eraf niet genoegquote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:07 schreef leolinedance het volgende:
"In februari werden 18% minder woningen verkocht dan in dezelfde maand van vorig jaar"
"In vergelijking met januari werden juist 10% meer woningen verkocht. "
Wat kunnen we hieruit concluderen? Dat het nogsteeds bagger is maar de goede kant op gaat?
257.466 huizen te koopquote:
januari is altijd een rustige maand. ze brainfucken je gewoon.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dank u.
Beetje dubbel wel:
"In februari werden 18% minder woningen verkocht dan in dezelfde maand van vorig jaar"
"In vergelijking met januari werden juist 10% meer woningen verkocht. "
Wat kunnen we hieruit concluderen? Dat het nogsteeds bagger is maar de goede kant op gaat?
Ook vreemd:
"Vooral appartementen en tussenwoningen hadden het zwaar te verduren: de verkopen zakten 22% respectievelijk 21%. Bij vrijstaande woningen was de daling met 2% het kleinst."
Vrijstaande woningen zijn over het algemeen de duurdere woningen. Het wordt moeilijker om een hypotheek te krijgen voor mensen en velen raken hun baan kwijt of moeten het in ieder geval met minder doen. De vrijstaande woningen moeten dan ook procentueel het meest in waarde dalen om te verkopen, zoals uit eerdere berichtgeving is gebleken. Maar blijkbaar verkopen ze dus toch prima
in 2010 was het nog lagerquote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:41 schreef Bayswater het volgende:
Het stijgingspercentage van het aanbod is nog nooit zo laag geweest in maart.
Waarom zou ik vanuit mijn huurappartementen nu naar een koopappartementen gaan?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik snap niet dat appartementen slecht verkopen. Als men minder te besteden heeft, kom je daar toch op uit?
Maar die had te maken met het einde van de subsidieregeling voor starters op 1 april. Was toen een stormloop op in februari/maart.quote:
waarom zou je op een appartement gaan wonen als je dat niet wilt ??quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik snap niet dat appartementen slecht verkopen. Als men minder te besteden heeft, kom je daar toch op uit?
Er zijn veel te veel appartementen gebouwd met het oog op dat de babyboomgeneratie daar wel even in ging zitten.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Noem het ding eens "flat" en je hebt je antwoordquote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
ATH: 257.704 huizen te koopquote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:26 schreef RemcoDelft het volgende:
En een nieuw all-time-high (maar dat kan je elke dag zeggen de komende maanden):
257.679 huizen te koop
Dat komt waarschijnlijk omdat het aanbod nog nooit zo hoog is geweest.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:41 schreef Bayswater het volgende:
Het stijgingspercentage van het aanbod is nog nooit zo laag geweest in maart.
Interessant zijn de cijfertjes in combinatie.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:02 schreef minimaal_kabaal het volgende:
Is er ook een funda-teller van Amsterdam? Vraag me af of er steeds meer aanbod komt, teller staat nu op 8625 (inclusief garages).
Inderdaad, veel woningen zijn een tijdje zoek om daarna weer 'als nieuw' op te duiken, vaak zijn dat woningen die helemaal niet 'als nieuw' zijnquote:Op woensdag 21 maart 2012 16:57 schreef Istrilyin het volgende:
Lijkt erop dat van alle woningen die op funda verschijnen binnen Amsterdam, de helft er onverkocht af gaat. Misschien om dan een maand later opnieuw te verschijnen. In ieder geval: kopersmarkt, dus wachten met kopen loont
Mee eens.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:59 schreef BertV het volgende:
[..]
Waarom zou ik vanuit mijn huurappartementen nu naar een koopappartementen gaan?
De meeste mensen gaan dan liever voor of- "huis met tuin" of- de zekerheid in hun bestaande koop/huurwoning.
Waarom is dit zo interessant? Ik zie die vermelding wel vaker voorbij komen in deze reeks. Is dat omdan gniffelend en handenwrijvend te kunnen lachen om die arme mensen die maar niet van hun huis af komen ofzo?quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:19 schreef RemcoDelft het volgende:
ATH: 258.680 huizen te koop
Dit weekend de 260.000 aantikken
nee da's om je te verbazen hoe lang mensen het vertikken om hun huis serieus te verkopen.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom is dit zo interessant? Ik zie die vermelding wel vaker voorbij komen in deze reeks. Is dat omdan gniffelend en handenwrijvend te kunnen lachen om die arme mensen die maar niet van hun huis af komen ofzo?
Het vertikken om hun huis serieus te verkopen...waarom moeten mensen dan per sé hun huis verkopen?quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nee da's om je te verbazen hoe lang mensen het vertikken om hun huis serieus te verkopen.
Maar gelukkig wordt dat gecompenseerd door de positivo berichten op de Frontpage!quote:Op donderdag 22 maart 2012 23:20 schreef pberends het volgende:
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
[ afbeelding ]
Dit kabinet verdient toch een enorm grote pluim jongens... het enige Noord-Europese land waarin de politiek het land compleet de put in praat. Het lijkt het AEX-forum wel!
En even later:quote:
Ze zetten dat bord toch niet in de tuin om de buren blij te maken?quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het vertikken om hun huis serieus te verkopen...waarom moeten mensen dan per sé hun huis verkopen?
Toevallig ook het land met de grootste hypotheekschulden, om toch weer een beetje ontopic te komen. Decennialang is "groei" uit "waardestijging" gecreeerd, dat houdt nu op en opeens blijkt het niet zo veel voorgesteld te hebben. En zolang de prijscrash wordt uitgesteld door politiek ingrijpen, blijft de economische groei ook uit.quote:Op donderdag 22 maart 2012 23:20 schreef pberends het volgende:
Dit kabinet verdient toch een enorm grote pluim jongens... het enige Noord-Europese land waarin de politiek het land compleet de put in praat.
De werkwoorden moeten en willen blijf je moeite mee hebben he? Als je wilt kun je in de avonden aanschuiven bij ons aan tafel, dan oefenen we nederlands voor mijn partner en zoontje. Die kennen overigens allebei dat verschil al wel, maar ze leggen je het vast graag uit!quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Ze zetten dat bord toch niet in de tuin om de buren blij te maken?
Ik neem aan dat ze het te koop zetten om het te verkopen voor een prijs waar ze content mee zijn. Zoals kopers een prijs betalen waar ze content mee zijn. En anders niet.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Once again:
Ze zetten dat bord toch niet in de tuin om de buren blij te maken?
Ik neem aan dat serieuze verkopers eerst even wat marktonderzoek doen om te bepalen wat een realistische vraagprijs is. Een te koop bord in je tuin neerzetten en gelijktijdig een onrealistische prijs hanteren is gewoon zinloos. Maar goed... de tijd zal het ze lerenquote:Op vrijdag 23 maart 2012 08:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze het te koop zetten om het te verkopen voor een prijs waar ze content mee zijn. Zoals kopers een prijs betalen waar ze content mee zijn. En anders niet.
Ik neem aan dat geen van beiden de moeite nemen voor wat anders?
Hoe meten ze dat 'consumentenvertrouwen' eigenlijk? Word je gebeld met de vraag of je de komende tijd nog even flink wat krediet gaan opnemen? Of vragen ze je of je de consument nog wel vertrouwd?quote:Op donderdag 22 maart 2012 23:20 schreef pberends het volgende:
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
[ afbeelding ]
Dit kabinet verdient toch een enorm grote pluim jongens... het enige Noord-Europese land waarin de politiek het land compleet de put in praat. Het lijkt het AEX-forum wel!
In de USA is de belangrijkste 'indicator' inderdaad een tel. poll van 1000 mensen of zo. En daar beweegt de financiele markt dan met honderden miljarden opquote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hoe meten ze dat 'consumentenvertrouwen' eigenlijk? Word je gebeld met de vraag of je de komende tijd nog even flink wat krediet gaan opnemen? Of vragen ze je of je de consument nog wel vertrouwd?
Wel.... het is natuurlijk vrij kansloos en triest om je huis te koop te zetten zonder daadwerkelijk de intentie te hebben om deze te verkopen. Als je wilt weten wat je huis waard is moet je gewoon regelmatig de verkochte woningen in je buurt natrekken in het kadaster. Is veel simpeler en goedkoper en je bespaart jezelf een hoop ergernis m.b.t. het lelijke te koop bord.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het vertikken om hun huis serieus te verkopen...waarom moeten mensen dan per sé hun huis verkopen?
Ik denk dat het meerendeel ook niet zo serieus is. Zowel de hoog in de boom verkopers als de 50%-eronder-bieden kopers. Vandaar ook een stagnerende markt. Kennelijk is de nood bij geen van beiden erg hoog (moeten/willen).quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik neem aan dat serieuze verkopers eerst even wat marktonderzoek doen om te bepalen wat een realistische vraagprijs is. Een te koop bord in je tuin neerzetten en gelijktijdig een onrealistische prijs hanteren is gewoon zinloos. Maar goed... de tijd zal het ze leren
Je hoeft ook geen bord in de tuin te zettenquote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wel.... het is natuurlijk vrij kansloos en triest om je huis te koop te zetten zonder daadwerkelijk de intentie te hebben om deze te verkopen. Als je wilt weten wat je huis waard is moet je gewoon regelmatig de verkochte woningen in je buurt natrekken in het kadaster. Is veel simpeler en goedkoper en je bespaart jezelf een hoop ergernis m.b.t. het lelijke te koop bord.
Ik denk dat die -50% biedende kopers wel degelijk heel serieus zijn, zodra de verkopende partij instemt is de deal nl. snel rond.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik denk dat het meerendeel ook niet zo serieus is. Zowel de hoog in de boom verkopers als de 50%-eronder-bieden kopers. Vandaar ook een stagnerende markt. Kennelijk is de nood bij geen van beiden erg hoog (moeten/willen).
Dat hoeft niet nee, maar hoe weten mensen dan dat je huis te koop staat als ze op zondagmiddag langs je huis wandelen?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je hoeft ook geen bord in de tuin te zetten
Nou hoe vaak heb je al -50% geboden Xeno, want op zulke deals zit te toch te wachten.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik denk dat die -50% biedende kopers wel degelijk heel serieus zijn, zodra de verkopende partij instemt is de deal nl. snel rond.
Zodra jij de vraagprijs biedt, is het ook rondquote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik denk dat die -50% biedende kopers wel degelijk heel serieus zijn, zodra de verkopende partij instemt is de deal nl. snel rond.
Serieuze mensen doen wél researchquote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat hoeft niet nee, maar hoe weten mensen dan dat je huis te koop staat als ze op zondagmiddag langs je huis wandelen?
Laat nu net de markt niet bereid zijn de vraagprijs te bieden, kennelijk is de vraagprijs niet marktconform. Het cirkeltje komt dus niet rond omdat aanbieders onrealistische verwachtingen hebben.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zodra jij de vraagprijs biedt, is het ook rond
Circeltje rond.
Precies... kopers hebben hun research gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat de prijzen te hoog liggen, vandaar dat ze niet langer bereid zijn om zeeobelprijzen te betalen voor een stapel stenen op een postzegel. Als nu de wannabe verkopers ook nog even wat research gaan doen kunnen ze tenminste beslagen ten ijs komenquote:Serieuze mensen doen wél research
vergeet niet dat sommige mensen hun huis te koop moeten zetten, maar er niet uit willen...quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wel.... het is natuurlijk vrij kansloos en triest om je huis te koop te zetten zonder daadwerkelijk de intentie te hebben om deze te verkopen. Als je wilt weten wat je huis waard is moet je gewoon regelmatig de verkochte woningen in je buurt natrekken in het kadaster. Is veel simpeler en goedkoper en je bespaart jezelf een hoop ergernis m.b.t. het lelijke te koop bord.
Als je moet dan moet je.... dan word je vanzelf met je neus op de feiten gedrukt...quote:Op vrijdag 23 maart 2012 12:27 schreef Artimunor het volgende:
[..]
vergeet niet dat sommige mensen hun huis te koop moeten zetten, maar er niet uit willen...
dat soort mensen zijn wel gebaat bij het onrealistisch prijzen
ja bij die mensen die de bank de volmacht gegeven hebben wel jaquote:Op vrijdag 23 maart 2012 12:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als je moet dan moet je.... dan word je vanzelf met je neus op de feiten gedrukt...
quote:Op vrijdag 23 maart 2012 06:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maar gelukkig wordt dat gecompenseerd door de positivo berichten op de Frontpage!![]()
Nederland --> Calvijn ftw!
Kees de kort sprak jaren geleden al de wijze woorden: "met vrienden als Mark, Geert en Maxime, heb je geen vijanden meer nodig".quote:Op vrijdag 23 maart 2012 16:36 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Met dit kabinet heb je geen Willem Middelkoops meer nodig. Er hangen donkere wolken boven Nederland mensen!
another milestonequote:
Een kijker voor je huis?quote:
Het nut van zo'n tijdelijke maatregel bij een structureel probleem op de woningmarkt snap ik helemaal niet. Ze hadden als wisselgeld voor deze maatregel iets met de HRA moeten doen, en die overdrachtsbelasting gewoon moeten afschaffen. Dan was de situatie fundamenteel anders geworden.quote:Op zondag 25 maart 2012 09:07 schreef Bayswater het volgende:
1 juli gaat op papier de overdrachtsbelasting terug naar 6 %. Dit zou toch wat verkoop moeten opleveren op dit moment, hoewel ik verwacht in mei/juni het verlengd gaat worden. Als het helemaal afgeschaft wordt kan dat pas rond 30 juni bekend worden gemaakt.
Afschaffen van belastingen is niet iets wat in deze tijd te verkopen is, ik verwacht een uitruil met een hogere bijtellingquote:Op zondag 25 maart 2012 09:07 schreef Bayswater het volgende:
1 juli gaat op papier de overdrachtsbelasting terug naar 6 %. Dit zou toch wat verkoop moeten opleveren op dit moment, hoewel ik verwacht in mei/juni het verlengd gaat worden. Als het helemaal afgeschaft wordt kan dat pas rond 30 juni bekend worden gemaakt.
Gelukkig maar dat jij in je goed gesponsorde huurwoning zit en niet in het Catshuis.....quote:Op zondag 25 maart 2012 12:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Afschaffen van belastingen is niet iets wat in deze tijd te verkopen is, ik verwacht een uitruil met een hogere bijtelling
Hoop toch dat het nog wat maanden gerekt gaat worden. Wil eind van het jaar / begin volgend jaar kopenquote:Op zondag 25 maart 2012 09:07 schreef Bayswater het volgende:
quote:Op woensdag 28 december 2011 22:43 schreef Bankfurt het volgende:
Fundateller 2012:
Jan: 252.000
Feb: 258.000
Mrt: 275.000
Apr: 295.000
Mei: 305.000
Jun: 315.000
Jul: 320.000
Aug: 325:000
Sep: 340.000
Okt: 355.000
Nov: 365.000
Dec: 370.000
Heel misleidend dit, als je niet ziet dat jij het bent lezen mensen het serieus en denken dat het de cijfers van de afgelopen tijd zijn ipv de hoop van iemand die sowieso nooit een huis zal kunnen kopen.quote:
maart gaat al niet meer lukkenquote:
Het is de vraag of we dit soort getallen ooit gaan zien. Als de prijzen ver genoeg gezakt zijn draait de boel weer om en zal het aanbod weer afnemen.quote:
Dat is hoe dan ook wel, maar dat is dan blijkbaar voor sommigen afhankelijk van hoeveel huizen er te koop staan?quote:Op maandag 26 maart 2012 14:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Feest, lekker weer, bier, tetten, bbq
Yep... ik gooi nog een homp vlees op de bbq en trek een extra koude pint openquote:Op maandag 26 maart 2012 14:08 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Feest, lekker weer, bier, tetten, bbq
Hup, op naar de 270.000!quote:Op maandag 26 maart 2012 19:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Yep... ik gooi nog een homp vlees op de bbq en trek een extra koude pint open
Dar riepen 'ze' 5 jaar geleden ook alquote:Op maandag 26 maart 2012 21:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Toch komt er een punt dat het gaat dalen.
Dat zal er zeker komen. Ik verwacht alleen dat dat pas is wanneer de gehele wereldeconomie weer wat rustiger is geworden. Tot die tijd zullen nieuwe kopers behoorlijk terughoudend zijn. En zonder nieuwe kopers komt ook de doorstroom niet op gang, veel huizenbezitters kopen op dit moment immers pas een nieuwe woning als hun huidige woning is verkocht.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Eind december weer, voor 2 weken. Daarna komt weer 50 weken stijging.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
En dan? Komt er ook een keer een punt dat het voor jou mogelijk wordt om een huis te kopen of is het puur leedvermaak dat je hebt?quote:Op maandag 26 maart 2012 22:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Eind december weer, voor 2 weken. Daarna komt weer 50 weken stijging.
Doe geen moeite, heb ik al zo vaak gevraagd. "Wat is het moment dat je wel een huis zou kopen". Komt toch nooit antwoord op.quote:Op maandag 26 maart 2012 22:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En dan? Komt er ook een keer een punt dat het voor jou mogelijk wordt om een huis te kopen of is het puur leedvermaak dat je hebt?
Nee, omdat moeten zeggen 'nooit, want ik heb de financiele middelen daar niet voor' natuurlijk een klote iets is om te moeten zeggen. Dat terwijl precies dat wel de reden is dat men hier gniffelt als tig kopers in de problemen zouden komen door een knappende huizenzeepbel. Misplaatste jaloezie.quote:Op maandag 26 maart 2012 22:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Doe geen moeite, heb ik al zo vaak gevraagd. "Wat is het moment dat je wel een huis zou kopen". Komt toch nooit antwoord op.
Nai, iemand kan zich ook gewoon niet prettig voelen bij een eigen woning. Maar om dan meteen iedereen die daar anders over denkt dat te ontzeggen......quote:Op maandag 26 maart 2012 22:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, omdat moeten zeggen 'nooit, want ik heb de financiele middelen daar niet voor' natuurlijk een klote iets is om te moeten zeggen. Dat terwijl precies dat wel de reden is dat men hier gniffelt als tig kopers in de problemen zouden komen door een knappende huizenzeepbel. Misplaatste jaloezie.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar waarom zou je, als jij je niet prettig voelt bij een eigen woning, dan maar op een forum moeten gaan roepen dat je hoopt dat de kopers in de shit komen? Waarom zou je dat doen? Want dat moet je dan zelf iets opleveren, anders doe je dat niet.quote:Op maandag 26 maart 2012 22:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nai, iemand kan zich ook gewoon niet prettig voelen bij een eigen woning. Maar om dan meteen iedereen die daar anders over denkt dat te ontzeggen......
Wat hebben mensen toch weinig geleerd... Als je je partner's inkomen nodig hebt om "een heel erg leuke woning" te kunnen kopen, dan wordt het tijd dat je flink aan je carriere gaat trekken of veel meer gaat sparen. Kopen op twee salarissen is heel erg < 2007.quote:Op maandag 26 maart 2012 22:57 schreef leolinedance het volgende:
Jullie denken het wel even te weten blijkbaar...
Ik, en RemcoDelft misschien ook wel, kan best een huis kopen. Met mijn partner samen zelfs een heel erg leuke woning.
Wéér iemand die denkt voor een ander te kunnen spreken...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:36 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Wat hebben mensen toch weinig geleerd... Als je je partner's inkomen nodig hebt om "een heel erg leuke woning" te kunnen kopen, dan wordt het tijd dat je flink aan je carriere gaat trekken of veel meer gaat sparen. Kopen op twee salarissen is heel erg < 2007.
Het komt er dus op neer dat je nu niet genoeg verdiend en heel hard zit te hopen dat de huizenprijzen in elkaar kelderen, zodat je misschien een erg leuk huis zou kunnen kopen dat je ook zou kunnen betalen als je vriendin er met een ander vandoor gaat.
Zodra huizenprijzen gehalveerd zijn t.o.v. de prijzen van 2008, dan is de meeste lucht er wel zo'n beetje uit. Tot die tijd.... kijken, kijken en niet kopenquote:Op maandag 26 maart 2012 22:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Doe geen moeite, heb ik al zo vaak gevraagd. "Wat is het moment dat je wel een huis zou kopen". Komt toch nooit antwoord op.
Ja, maar in jouw geval zal het altijd bij kijken blijven. Of dacht jij een hypotheek te krijgen op je uitkering?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zodra huizenprijzen gehalveerd zijn t.o.v. de prijzen van 2008, dan is de meeste lucht er wel zo'n beetje uit. Tot die tijd.... kijken, kijken en niet kopen
Goezojij! Nog even doorzetten dusquote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:24 schreef leolinedance het volgende:
En hoezo "aan je carriere trekken"? Ik ben net 3 jaar bezig met een gemiddelde inkomensstijging van ruim 10% per jaar
Daar heb ik vrij veel besef van.quote:Heb jij enig besef hoeveel hypotheek je tegenwoordig kunt krijgen met een dik bovenmodaal salaris?
Da's dus precies wat ik je adviseerde, dan zijn we het kennelijk eensquote:En dan nog even dit: Ik wacht dus inderdaad nog even met kopen om nog meer te sparen en op de dalende huizenprijzen te kunnen anticiperen. Misschien dat ik over 1-1,5 jaar wel alleen die "heel erg leuke woning" kan kopen?
Zodra het weer loont om te werken zal ik eens de handen uit de mouwen gaan steken. Tot die tijd kun je beter maar niets doen.... net als onze leiders.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar in jouw geval zal het altijd bij kijken blijven. Of dacht jij een hypotheek te krijgen op je uitkering?
Dat zeg ik. Passief gelul.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zodra het weer loont om te werken zal ik eens de handen uit de mouwen gaan steken. Tot die tijd kun je beter maar niets doen.... net als onze leiders.
edit.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar in jouw geval zal het altijd bij kijken blijven. Of dacht jij een hypotheek te krijgen op je uitkering?
Jij hoeft mij niks te adviseren, ik ben niet achterlijk hoor.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:14 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Goezojij! Nog even doorzetten dus
[..]
Daar heb ik vrij veel besef van.
[..]
Da's dus precies wat ik je adviseerde, dan zijn we het kennelijk eens
Nee dat behoeft helemaal geenquote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Jij hoeft mij niks te adviseren, ik ben niet achterlijk hoor.
Maar eerst suggereren dat ik een hypotheek op twee salarissen ga nemen, en dan nu zo'n reactie dat verdient toch wel een:
Wat wil ik dan duidelijk maken? Dat ik geen hypotheek op twee (volledige) salarissen ga nemen?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee dat behoeft helemaal geendat wil je gewoon graag, omdat je daar iets duidelijk mee wil maken.
Nee, dat je de reactie volgend op de bewering dat je een hypotheek op 2 salarissen gaat nemen lachwekkend vindt, terwijl dat helemaal niet zo lachwekkend is. Hij reageert alleen maar op jouw post en jij reageert behoorlijk kribbig daarop. Nergens voor nodig.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wat wil ik dan duidelijk maken? Dat ik geen hypotheek op twee (volledige) salarissen ga nemen?
Fout, fout, fout. Mensen in dit topic denken alles van iedereen te weten....zo wordt gesuggereerd dat ik een hypotheek op 2 salarissen ga nemen, omdat ik dan 'een heel leuk huis' kan kopen. Met daarna een relaas over waarom dit idioot is etc.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat je de reactie volgend op de bewering dat je een hypotheek op 2 salarissen gaat nemen lachwekkend vindt, terwijl dat helemaal niet zo lachwekkend is. Hij reageert alleen maar op jouw post en jij reageert behoorlijk kribbig daarop. Nergens voor nodig.
Dus eerst zeg je dat je nog wacht omdat je misschien wel over 1 a 1,5 jaar die hele leuke woning op 1 salaris kunt kopen, maar nu sta je er al wat milder in want nu kom je al met het woord (volledige). Dat suggereert dat je toch een hypotheek wil nemen die niet volledig op 1 salaris is gebaseerd?
Dus eigenlijk weet je simpelweg nog helemaal niks. Je weet alleen dat je, als je het koopt, en het moet, je toch het salaris van partner (gedeeltelijk) wil aanspreken.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 13:22 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Fout, fout, fout. Mensen in dit topic denken alles van iedereen te weten....zo wordt gesuggereerd dat ik een hypotheek op 2 salarissen ga nemen, omdat ik dan 'een heel leuk huis' kan kopen. Met daarna een relaas over waarom dit idioot is etc.
Waar slaat dit op?
Ik zal het één keer heel kort uitleggen:
- Ik weet nog niet precies wat ik over een jaar (of 2) verdien.
- Ik weet nog niet precies hoeveel spaargeld er over een jaar (of 2) gebruikt kan worden voor een woning.
- Ik weet nog niet precies hoeveel hypotheek ik kan krijgen over een jaar.
- Ik weet nog niet precies waar ik wil gaan wonen, en al helemaal niet hoe duur die woning is.
- Ik weet dus ook niet of er op het moment dat wij een woning gaan kopen voldoende middelen zijn om dit op 1 salaris te doen. Misschien salaris parner wel voor slechts 20% meerekenen (makkelijk op te vangen door spaargeld reserves)? Misschien ook niet?
Maar goed, blijkbaar is dit allemaal al door jullie bepaald. Zeg het maar, ik ben benieuwd. Helderzienden![]()
Je hebt het weer foutquote:Op dinsdag 27 maart 2012 13:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus eigenlijk weet je simpelweg nog helemaal niks. Je weet alleen dat je, als je het koopt, en het moet, je toch het salaris van partner (gedeeltelijk) wil aanspreken.
Spaar dan gewoon door, dan hoeft dat ook niet meer.
Nou, dan leg jij het maar eens uit, want blijkbaar heb jij gezien waar ik de mist in ga, dus in plaats van smileys te gebruiken kun je het ook uitleggen natuurlijk, maar jij haalt stiekem gewoon wat meer voldoening in bijdehand doen lijkt 't welquote:Op dinsdag 27 maart 2012 13:34 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je hebt het weer foutkijk maar eens goed...
En waarom doorsparen als je tóch wil gaan verhuizen naar een andere buurt, je een mooi huis tegenkomt en de prijs goed is (dus niet meer zo stijl dalende als nu)? Hogere hypotheek is alleen maar gunstig voor de HRASparen levert momenteel helemaal geen reet op.
Prijscategorie is wel bekend ja, ca. ¤ 300.000,- (+- 15%)
Dat bepaal ik zelf wel. (Zowel of jou iets adviseer of niet, alsmede of ik jou achterlijk vind of niet.)quote:Op dinsdag 27 maart 2012 12:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Jij hoeft mij niks te adviseren, ik ben niet achterlijk hoor.
Dat suggereerde je toch echt zélf hoor. Je zei dat je wellicht een echt leuk huis kon kopen door een hypotheek op twee salarissen te nemen. Dan neem je dus óf een hypotheek op twee salarissen, óf een "niet echt heel leuk" huis.quote:Maar eerst suggereren dat ik een hypotheek op twee salarissen ga nemen
Voorbarige conclusies trekken vooral.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 13:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, dan leg jij het maar eens uit, want blijkbaar heb jij gezien waar ik de mist in ga, dus in plaats van smileys te gebruiken kun je het ook uitleggen natuurlijk, maar jij haalt stiekem gewoon wat meer voldoening in bijdehand doen lijkt 't welMag uiteraard, maar komt de discussie verder niet ten goede.
Kun je zeker wel op anticiperen. Berichten van specialisten, banken etc. bijhouden. Dat kun je bijvoorbeeld in dit topic ook wel terugvinden. Wees eens eerlijk, verwacht jij een prijsstijging de komende 2 jaar?quote:Jij weet helmeaal niet wanneer de prijs niet meer steil daalt, want je weet niet nooit wat er volgende week gebeurd, laat staan volgende maand. Misschien koop jij het en gaat de daling 2 maanden later nog veel harder, bij wijze van. En dan? Ben je dan boos of wat is er dan?
X jaar = 2 jaarquote:Dus, je weet nog helemaal niks, niet wat je over X jaar verdient, wat je spaargeld dan is, etc etc, en je weet al 'helemaal niet hoe duur die woning is'. Maar als ik vervolgens aan je vraag hoe duur het huis moet zijn dan weet je dat ineens blijkbaar toch wel, namelijk rond de 300k.
Nogmaals, beter lezen. Die 300k is dus voor duidelijkheid 255k - 345k. Klinkt heel anders he?quote:Hoe heb je dat bedrag bepaald? Je weet nl helemaal niks, geef je net aan, qua bedragen over X tijd. Hoe ben je dan op 300k uitgekomen?
Ja, dat klinkt heel anders ja, en is 90k verschil. Of een huis van 2,5 ton of een van 3,5 ton, maar een huis van 2,5 ton is (afhankelijk van je financiële situatie) makkelijker rond te krijgen dan een van 3,5 ton.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:09 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Voorbarige conclusies trekken vooral.
[..]
Kun je zeker wel op anticiperen. Berichten van specialisten, banken etc. bijhouden. Dat kun je bijvoorbeeld in dit topic ook wel terugvinden. Wees eens eerlijk, verwacht jij een prijsstijging de komende 2 jaar?
[..]
X jaar = 2 jaar
+- 15% is dus een range van 90k
Volgens mij valt dat wel redelijk in te schatten, en is 60k best breed.
[..]
Nogmaals, beter lezen. Die 300k is dus voor duidelijkheid 255k - 345k. Klinkt heel anders he?
Verder huizen zoeken op Funda en gesprek over hypotheek hebben bij de bank. Zoals iedereen denk ik. Ik heb al eens eerder op het punt gestaan een huis te kopen (3 jaar geleden).
Je vroeg mij of ik al een prijscategorie in gedachte had. Dit was mijn antwoord. Als je er niet tevreden mee bent is dat jouw probleem. Misschien kan ik wel een woning van 3,5 ton kopen op 1 hypotheek? Wie zal het zeggen...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat klinkt heel anders ja, en is 90k verschil. Of een huis van 2,5 ton of een van 3,5 ton, maar een huis van 2,5 ton is (afhankelijk van je financiële situatie) makkelijker rond te krijgen dan een van 3,5 ton.
Funda geeft een goede indicatie wat een huis waard is (ex onderhandelingsmarge uiteraard).quote:Huizen zoeken op funda? Ja, dat kan ik ook, maar als ik dat vervolgens niet kan betalen kan ik zoeken wat ik wil, maar dan gaat 't niet gebeuren.
Zelf niet gedaan ivm. leegloop uit de Achterhoek en omdat ik besloten heb hier niet te willen blijven.quote:Wat betreft gesprekken bij de bank. 3 jaar geleden heb je op het punt gestaan een huis te kopen. Dat was toen je die inkomenstoename van 10% per jaar nog niet had dus (zie eerdere post van je).
Waarom heb je 't toen niet gekocht? Omdat je 't toch niet wilde of omdat de bank zei 'moet je niet willen nu met je huidige financiele situatie?'
Afgelopen jaar volgens mij. Maar het is zo breed dat je er alle kanten nog mee uit kunt zoals je ziet dus zegt amper iets. Ik zoek op Funda altijd tussen de 250k en 350k in ieder gevalquote:Wanneer is die 300k (+/- 15%) bepaald? Vorige maand of 3 jaar geleden toen je ook een huis wilde kopen?
Weet je nooit zeker, maar ik weet wel dat dít niet het juiste moment is om te kopenquote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:00 schreef Scorpie het volgende:
Hahahaha, iemand die denkt te weten wanneer hij op de bodem koopt. De hele beurs zit er vol mee, zulke mannetjes, maar nee, Fokker Leolinedance weet het wel zeker.
Haha. Hahahaha. Hahahahaha
Ik moet zelfs nog een paar maanden wachten ivm. huurcontract.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 14:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
Leo is gewoon een verstandig iemand die rustig afwacht wat de komende tijd gaat brengen.
Oh maak je maar niet druk over of ik tevreden ben met je antwoord of niet hoor. Het is je antwoord dus hoe kan ik daar dan niet tevreden mee zijnquote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:00 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je vroeg mij of ik al een prijscategorie in gedachte had. Dit was mijn antwoord. Als je er niet tevreden mee bent is dat jouw probleem. Misschien kan ik wel een woning van 3,5 ton kopen op 1 hypotheek?
Ja, voor je wat je denkt dat je budget is ja, maar eerder gaf je aan niet te weten wat je salaris ging doen, wat je spaargeld ging doen, wat voor huis je wilde en al helemaal niet wat dat huis moest kosten. Dat zijn een hoop onbekende variabelen om daar dan toch op te baseren wat je budget is en wat het huis ongeveer moet gaan kosten.quote:Funda geeft een goede indicatie wat een huis waard is (ex onderhandelingsmarge uiteraard).
Als je dus een mooi huis ziet op een leuke lokatie voor pakweg 3,5 ton, dan kun je een beetje inschatten wat zo'n huis nu écht moet kosten (310-330k) en een soortgelijk huis over ca. 2 jaar (geschat -5% minimaal = ca. 300k - 315k. Het is slechts een indicatie natuurlijk, maar geeft aardig aan wat er voor je verwachtte budget mogelijk is.
Ja, het zegt inderdaad heel weinig. Dat komt omdat je voor de rest je variabelen nog niet (echt) bepaald hebt. Maar dan vraag ik me wel af waarom je dat huis 3 jaar geleden uiteindelijk toch niet gekocht hebt.quote:Afgelopen jaar volgens mij. Maar het is zo breed dat je er alle kanten nog mee uit kunt zoals je ziet dus zegt amper iets. Ik zoek op Funda altijd tussen de 250k en 350k in ieder geval
Wacht even. Dus zelfs ALS het huurcontract voorbij is, dan moet je nog een nieuwe baan gaan zoeken in de buurt waar je wil gaan wonen (waarvan je dus niet weet waar dat gaat zijn stelde je) en je partner moet ook een nieuwe baan gaan zoeken.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik moet zelfs nog een paar maanden wachten ivm. huurcontract.
En moet nog een nieuwe baan zoeken in de buurt waar ik wil gaan wonen, net als mijn partner.
Zo lang dit niet geregeld is komt er helemaal geen koopwoning!
Dus komt allemaal goed uit met deze huizenmarkt.
Rustig de tijd nemen en tegenwoordig kun je eerst een huis huren om uit te proberen voordat je 't koopt.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik moet zelfs nog een paar maanden wachten ivm. huurcontract.
En moet nog een nieuwe baan zoeken in de buurt waar ik wil gaan wonen, net als mijn partner.
Zo lang dit niet geregeld is komt er helemaal geen koopwoning!
Dus komt allemaal goed uit met deze huizenmarkt.
Klopt, ipv. spaargeld investeren ivm. HRA. Dus geen risico, maar gewoon slimmer met je geld omspringen. Heb ik eerder al vermeld...quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh maak je maar niet druk over of ik tevreden ben met je antwoord of niet hoor. Het is je antwoord dus hoe kan ik daar dan niet tevreden mee zijn![]()
Misschien kun je dat wel maar ik denk dat je dat niet kunt. Daar is overigens helemaal _niks_ mis mee als je dat niet kunt, maar zit nou geen spelletjes te spelen, want je suggereerde zelf dat je misschien het 2e inkomen ook wilde aanspreken voor een huis.
Daarom is het ook een schatting, +/- 15% (90k). Dat doet men vaker bij een aantal variabelen, dan verwacht je binnen een bepaalde range te blijven. Dat is heel normaal als je aan het orienteren bent.quote:Ja, voor je wat je denkt dat je budget is ja, maar eerder gaf je aan niet te weten wat je salaris ging doen, wat je spaargeld ging doen, wat voor huis je wilde en al helemaal niet wat dat huis moest kosten. Dat zijn een hoop onbekende variabelen om daar dan toch op te baseren wat je budget is en wat het huis ongeveer moet gaan kosten.
Ik blijf niet herhalen....Of moet ik jou nog uitleggen dat in deze tijd een huis kopen in de Achterhoek en 4 jaar later weer vertrekken niet de beste investering is die je kunt doen?quote:Ja, het zegt inderdaad heel weinig. Dat komt omdat je voor de rest je variabelen nog niet (echt) bepaald hebt. Maar dan vraag ik me wel af waarom je dat huis 3 jaar geleden uiteindelijk toch niet gekocht hebt.
Klopt als een bus. Klopt helemaal niet! Als het huurcontract looptijd van minimaal 1 jaar verloopt MOET ik helemaal geen andere baan zoeken. Ik mag gewoon bij mijn huidige werkgever blijven werken en het mooie appartement blijven huren. Hoe kom jij erbij dat ik komende november (als jaarcontract wordt omgezet in onbepaalde tijd) wil gaan verhuizen en moet gaan solliciteren?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wacht even. Dus zelfs ALS het huurcontract voorbij is, dan moet je nog een nieuwe baan gaan zoeken in de buurt waar je wil gaan wonen (waarvan je dus niet weet waar dat gaat zijn stelde je) en je partner moet ook een nieuwe baan gaan zoeken.
Natuurlijk wel, ik vertrek gewoon niet voor een lager salaris en vast contract. Dan blijf ik wel wat langer huren. Maar ik weet wel héél zeker dat dit geen probleem gaat vormenquote:Dus maw, die salarisstijging van 10% per jaar over de afgelopen 3 jaar zegt helemaal niks (behalve dan dat je geld hebt kúnnen sparen eventueel) dus je hebt ook geen idee of die 300k (noem ik t maar even gemiddeld) wel reëel is dan.
Tijd zat, geen stressquote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:13 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Rustig de tijd nemen en tegenwoordig kun je eerst een huis huren om uit te proberen voordat je 't koopt.
De keuze wordt alleen maar groter. Best wel een luxe positie.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Tijd zat, geen stressHoef niet weg, mag weg op termijn. Dus wanneer het ons uitkomt.
De bodem is alleen voor speculanten belangrijk.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
De bodem? Toen James Cameron gisteren weer op weg was naar het oppervlakte kwam hij halverwege de trip de huizenmarkt in tegenovergestelde richting tegen.... hij zal vast gedacht hebben: "dat word nog een onaangename verrassing voor ze, want daar beneden is helemaal niets, het is er enkel koud en donker".
Ja is wel prima zo. Huidige appartement bevalt ook goed, dus hoeven zeker niet snel weg.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:38 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De keuze wordt alleen maar groter. Best wel een luxe positie.
En toch zijn er hier blijkbaar mensen die het een goed idee hadden gevonden om 3 jaar geleden een huis te kopen. Zelfs in een leegloopgebied als de Achterhoek, terwijl je plannen hebt om over een jaar of 4-5 weer te vertrekken.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De bodem is alleen voor speculanten belangrijk.
Normaal denkende mensen die een huis willen kopen wachten nu nog even.
Wanneer je daar leuk stuk grond met boerderij ken kopen voor een mooie prijs dan zeg ik doen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:47 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En toch zijn er hier blijkbaar mensen die het een goed idee hadden gevonden om 3 jaar geleden een huis te kopen. Zelfs in een leegloopgebied als de Achterhoek, terwijl je plannen hebt om over een jaar of 4-5 weer te vertrekken.
Ja en ben je een heleboel geld armer gezien de waardedaling in dit gebiedquote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer je daar leuk stuk grond met boerderij ken kopen voor een mooie prijs dan zeg ik doen.
Als je weer wegwilt na 5 jaar dan doe je fijn de overheid spekken met hun overdrachtsbelasting.
Nee, ik redeneerde vanuit je huidige situatie naar je gewenste situatie, niet dat je dat moet van je huidige werkgever. Dus, je hebt nu een huurcontract en je werkt in de buurt van waar je woont. Maar, daar wil je weg, dus als je dan gaat naar gewenste locatie X is dat blijkbaar dermate ver weg dat je ook daar wil gaan werken, alsmede je partner.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Klopt als een bus. Klopt helemaal niet! Als het huurcontract looptijd van minimaal 1 jaar verloopt MOET ik helemaal geen andere baan zoeken. Ik mag gewoon bij mijn huidige werkgever blijven werken en het mooie appartement blijven huren. Hoe kom jij erbij dat ik komende november (als jaarcontract wordt omgezet in onbepaalde tijd) wil gaan verhuizen en moet gaan solliciteren?
Nou, hier:quote:Maar je hebt weer niet goed gelezen, want we weten nl. wel waar we gaan wonen. Waar heb ik dat gesteld dan volgens jou?
Zie dikgedrukte regel.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 13:22 schreef leolinedance het volgende:
- Ik weet nog niet precies wat ik over een jaar (of 2) verdien.
- Ik weet nog niet precies hoeveel spaargeld er over een jaar (of 2) gebruikt kan worden voor een woning.
- Ik weet nog niet precies hoeveel hypotheek ik kan krijgen over een jaar.
- Ik weet nog niet precies waar ik wil gaan wonen, en al helemaal niet hoe duur die woning is.
- Ik weet dus ook niet of er op het moment dat wij een woning gaan kopen voldoende middelen zijn om dit op 1 salaris te doen. Misschien salaris parner wel voor slechts 20% meerekenen (makkelijk op te vangen door spaargeld reserves)? Misschien ook niet?
Je moet kijken naar hoeveel grond krijg ik voor mijn geld.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 15:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja en ben je een heleboel geld armer gezien de waardedaling in dit gebied
Dat zou je toch tegenvallen dan, ik weet nl. al aardig wat. Baan / banen vinden is geen probleem overigens. Je vertrekt uiteraard pas definitief als die baan rond is. Je denkt echt serieus dat hier niet over nagedacht is ofzo? En wie zegt dat een nieuwe baan niet tijdelijk vanaf de auto huurwoning met de auto bereiken is binnen een redelijke tijd?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik redeneerde vanuit je huidige situatie naar je gewenste situatie. Dus, je hebt nu een huurcontract en je werkt in de buurt van waar je woont. Maar, daar wil je weg, dus als je dan gaat naar gewenste locatie X is dat blijkbaar dermate ver weg dat je ook daar wil gaan werken, alsmede je partner.
In dat geval, dus als je echt naar locatie X wil, dan 'moet' je ook daar in de buurt ergens gaan werken. Dat zijn nogal een boel variabelen, want je weet niet of en hoe snel je daar werk vindt, net als je partner, maar toch praat je al over kopen. Kopen is stap 84 en jij bent bij stap 2.
Die regel klopt dan ook, ik weet nl. nog niet precies in welke wijk en welke straat.quote:Nou, hier:
[..]
Zie dikgedrukte regel.
Ja precies, maar dan kun je beter nu (of over een jaar) kopen dan 3 jaar geleden. Maar ik wil hier op termijn wegquote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je moet kijken naar hoeveel grond krijg ik voor mijn geld.
Ook in de achterhoek trekt de boel op termijn wel weer aan
Eerst moet er een nieuw evenwicht gevonden worden.
Oke, je moet het uit je hoofd halen dat mij iets zal 'tegenvallen'. I really don't give a flying fuck of jij vandaag of morgen of volgende week een huis koopt. Ik reageer alleen maar op de dingen die ik je zie zeggen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:11 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat zou je toch tegenvallen dan, ik weet nl. al aardig wat. Baan / banen vinden is geen probleem overigens. Je vertrekt uiteraard pas definitief als die baan rond is. Je denkt echt serieus dat hier niet over nagedacht is ofzo? En wie zegt dat een nieuwe baan niet tijdelijk vanaf de auto huurwoning met de auto bereiken is binnen een redelijke tijd?
Oh wacht, glazen bol he
Ik kan me alleen herinneren dat je aangeeft weg te willen uit de Achterhoek. Ik heb niet gelezen wat de bestemming is. Ik ga proberen dat terug te vinden.quote:Die regel klopt dan ook, ik weet nl. nog niet precies in welke wijk en welke straat.
Wel welk dorp, dat had ik trouwens al vermeld als je goed had gelezen. Drie wijken in een stadje zijn kanshebber. Maar dat is voor de keuze van baan helemaal niet relevant, ze liggen 3 km uit elkaar ofzo.
In onze sector zijn gewoon genoeg banen. Zowel bij de overheid als commercieel. Vrij brede tak van sport, dus ook voldoende mogelijkheden om iets te vinden. Ik krijg ook regelmatig aanbiedingen van bedrijven, maar heb het goed naar mijn zin bij mijn huidige werkgever. Daarbij is er ook nog een huurcontract tot november. Daarna wordt het eens tijd om rustig verder te gaan kijken, het is gezond om na een paar jaar eens een keer te switchen. Kansen genoeg, en anders wachten we nog een maandje of twee langer. Maakt helemaal niks uit, dat is het fijne van flexibel zijn.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, je moet het uit je hoofd halen dat mij iets zal 'tegenvallen'. I really don't give a flying fuck of jij vandaag of morgen of volgende week een huis koopt. Ik reageer alleen maar op de dingen die ik je zie zeggen.
Of je vandaag of volgend jaar een huis koopt, en of dat een plaggenhut of een kasteel is, dat boeit me echt geen zier. Als jij er blij mee bent, met datgene dat je koopt, more power to you. In tegenstelling tot een aantal anderen heb ik niét de instelling dat ik hoop dat mensen hier in de ellende komen, dus je kunt best van je kast af komen![]()
Maar hoe zie je dat, met banen? Ja, dat er genoeg banen zijn weet ik, maar of je die baan ook krijgt, is dan een 2e. En als je die kunt krijgen, en dat weet je nu al, waarom doe je dat dan nog niet? Want je kunt -lijkt mij- niet tegen zo'n bedrijf zeggen van 'nee, over 1,5 jaar kom ik, want dan zijn de huizenprijzen genoeg gedaald/heb ik genoeg gespaard/whatever'. Die willen nu iemand want ze hebben nu een vacature.
Heb ik ook niet aangegeven (Brabant). Maar ik geef nergens aan dat een andere baan en verhuizen precies tegelijk moeten toch? Ik heb alleen gezegd dat ik niet bij mijn huidige werkgever kan blijven werken als ik ga verhuizen, dát is te ver rijden iedere dag.quote:Ik kan me alleen herinneren dat je aangeeft weg te willen uit de Achterhoek. Ik heb niet gelezen wat de bestemming is. Ik ga proberen dat terug te vinden.
Ik heb hoe dan ook geen moeite met rijden. Aangezien ik consultant ben rij ik door heel Nederland, en dat maakt me echt niks uitquote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:34 schreef leolinedance het volgende:
[..]
In onze sector zijn gewoon genoeg banen. Zowel bij de overheid als commercieel. Vrij brede tak van sport, dus ook voldoende mogelijkheden om iets te vinden. Ik krijg ook regelmatig aanbiedingen van bedrijven, maar heb het goed naar mijn zin bij mijn huidige werkgever. Daarbij is er ook nog een huurcontract tot november. Daarna wordt het eens tijd om rustig verder te gaan kijken, het is gezond om na een paar jaar eens een keer te switchen. Kansen genoeg, en anders wachten we nog een maandje of twee langer. Maakt helemaal niks uit, dat is het fijne van flexibel zijn.
[..]
Heb ik ook niet aangegeven (Brabant). Maar ik geef nergens aan dat een andere baan en verhuizen precies tegelijk moeten toch? Ik heb alleen gezegd dat ik niet bij mijn huidige werkgever kan blijven werken als ik ga verhuizen, dát is te ver rijden iedere dag.
Stel dat je in Nijmegen/Arnhem gaat werken, dat is zowel vanuit bijvoorbeeld Den Bosch als (tijdelijk) vanuit Didam goed te doen.
Hoe vaak sta je stil?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 16:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb hoe dan ook geen moeite met rijden. Aangezien ik consultant ben rij ik door heel Nederland, en dat maakt me echt niks uit
iedereen zou wel willen als ze 100.000 op de bank hadden en een vaste baan van 50.000 euroquote:Op woensdag 28 maart 2012 09:21 schreef mark_dabomb het volgende:
Tuurlijk, het is voorjaar. Iedereen krijgt de kriebels en het is zaterdag open huizen dag. Ik denk dat de maand april best cruciaal gaat zijn voor de huizenmarkt. Gaat iedereen ineens als een dolle kopen met het voorjaar in de kop en de naderende stijging overdrachtsbelasting?
De daling van de overdrachtsbelasting had nauwelijks effect. Een stijging van verkopen voordat de overdrachtsbelasting naar de normale 6% gaat zal ruim worden gecompenseerd door een daling van verkopen nadat-ie weer 6% is. Want iedereen die weet dat-ie wil kopen zal proberen dat voor die datum te doen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 09:21 schreef mark_dabomb het volgende:
Tuurlijk, het is voorjaar. Iedereen krijgt de kriebels en het is zaterdag open huizen dag. Ik denk dat de maand april best cruciaal gaat zijn voor de huizenmarkt. Gaat iedereen ineens als een dolle kopen met het voorjaar in de kop en de naderende stijging overdrachtsbelasting?
De huizenprijzen zullen, naast de reguliere daling, nog 4% extra dalen. Als er dan nog sprake is van prijsvorming; zonder handel -> geen prijzen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 09:35 schreef Guidetti het volgende:
Ik heb het idee dat als de overdrachtsbelasting weer omhoog gaat met 4% de huizenprijzen 4% gaan dalen.
Dat bedoel ikquote:Op woensdag 28 maart 2012 09:40 schreef blomke het volgende:
[..]
De huizenprijzen zullen, naast de reguliere daling, nog 4% extra dalen.
Neuh, niemand wil kopen. Iedereen wacht af omdat de markt onzeker is en de prijzen nog verder zullen dalen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 09:22 schreef HD9 het volgende:
[..]
iedereen zou wel willen als ze 100.000 op de bank hadden en een vaste baan van 50.000 euro
De realiteit is dat iedereen schulden heeft en een tijdelijke baan
Laten we het hopenquote:Op woensdag 28 maart 2012 09:40 schreef blomke het volgende:
[..]
De huizenprijzen zullen, naast de reguliere daling, nog 4% extra dalen. Als er dan nog sprake is van prijsvorming; zonder handel -> geen prijzen.
blomke reageert op het verhogen van de overdrachtsbelasting met 4%, waardoor de huizenprijzen met 4% dalen. Daar word je dan toch niet beter van?quote:
Wel als er 4% extra van de huizenprijs af gaat en je daar 6% over moet betalen. Dan ben je iets goedkoper uit.quote:Op woensdag 28 maart 2012 10:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
blomke reageert op het verhogen van de overdrachtsbelasting met 4%, waardoor de huizenprijzen met 4% dalen. Daar word je dan toch niet beter van?
Scherpquote:Op woensdag 28 maart 2012 11:03 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Wel als er 4% extra van de huizenprijs af gaat en je daar 6% over moet betalen. Dan ben je iets goedkoper uit.
Je noemt 80.000 transacties per jaar geen handel meer.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:04 schreef blomke het volgende:
Wel als koper/starter. Even aangenomen dat er nog handel bestaat. Hoe lang kan zo'n stijging van te koop staande huizen nog door gaan?
In m'n vorige woonplaats staan nu 5 huizen te koop (bij NVM-makelaars), toen ik er zat, moest je haast een rituele moord uitvoeren om er aan een huis te komen.
Daar valt geen pijl op te trekken, ja volgens sommige wel, maar die roepen al 8 jaar dat er 50% vanaf gaat, en dat is ook niet gebeurd.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:05 schreef Guidetti het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd wat jullie inschatting is over hoe lang de huizenprijzen nog blijven dalen? Zal dit over pak weg een jaar of 3 nog steeds zo zijn? of valt daar geen pijl op te trekken.
Klopt. Ik was ook meer benieuwd over wat de verwachtingen van de users hier zijn.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar valt geen pijl op te trekken, ja volgens sommige wel, maar die roepen al 8 jaar dat er 50% vanaf gaat, en dat is ook niet gebeurd.
Wanneer de rente flink zou stijgen dan zit er nog wel een flinke daling in, maar als we dat zouden kunnen voorspellen zouden we allemaal heel rijk kunnen worden.
In absolute getallen is er zeker nog handel, we staan niet op nul. Maar wat nu als de economie zou halveren? Net als het aantal transacties op de woningmarkt? Dan zou de wereld in vuur en vlam staan!!!quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je noemt 80.000 transacties per jaar geen handel meer.Het is niet meer vergelijkbaar met het aantal transacties op de top, maar je kunt toch echt niet zeggen dat het geen handel is.
Wacht even... jij meent dat enkel een oplopende rente ervoor gaat zorgen dat de prijzen fors gaan dalen? Dat ondanks de belachelijk lage rente van dit moment de markt al reeds gehalveerd is? De reden dat we prijzen niet zien dalen is omdat de meeste mensen niet eens kunnen dalen met hun prijzen, zelfs als de rente sterk oploopt blijft dit het geval. Dan zien we waarschijnlijk een tsunami aan executieverkopenquote:Op woensdag 28 maart 2012 11:08 schreef Basp1 het volgende:
Daar valt geen pijl op te trekken, ja volgens sommige wel, maar die roepen al 8 jaar dat er 50% vanaf gaat, en dat is ook niet gebeurd.
Wanneer de rente flink zou stijgen dan zit er nog wel een flinke daling in, maar als we dat zouden kunnen voorspellen zouden we allemaal heel rijk kunnen worden.
quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wacht even... jij meent dat enkel een oplopende rente ervoor gaat zorgen dat de prijzen fors gaan dalen? Dat ondanks de belachelijk lage rente van dit moment de markt al reeds gehalveerd is? De reden dat we prijzen niet zien dalen is omdat de meeste mensen niet eens kunnen dalen met hun prijzen, zelfs als de rente sterk oploopt blijft dit het geval. Dan zien we waarschijnlijk een tsunami aan executieverkopen![]()
Tenzij de belastingbetaler de scheeflener een nog grotere bail out mag gaan verstrekken en daarmee de economie voor de komende decennia om zeep zal helpen
Ik verwacht dat de duur van de prijsdalingen met name afhangen van de snelheid van de prijsdalingenquote:Op woensdag 28 maart 2012 11:10 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Klopt. Ik was ook meer benieuwd over wat de verwachtingen van de users hier zijn.
Dit lijkt me redelijk irrelevant. Wat relevanter is, is de financiering van huizen die gekocht worden: hoeveel procent daarvan bestaat uit hypotheken?quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:16 schreef Basp1 het volgende:
Je weet dat er maar de helft van de huizenwaarde uit staat aan hypotheken
Die waarde die jij noemt is maar moeilijk in te schatten, ik ga ervan uit dat de werkelijke marktwaarde stukken lager ligt, dit terwijl de hypotheekschulden (zo'n 40k voor iedere Nederlander) wel een hard cijfer is. Nederland is een schuldenland, wij zijn kampioen scheeflenen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Je weet dat er maar de helft van de huizenwaarde uit staat aan hypotheken, dus wat je hier weer zit te roeptoeteren klopt voor geen meter. Kom maar eens een keer met cijfers die jou stelling maar een beetje zouden kunnen onderbouwen, en als je dat niet kunt stop dan eens met deze onzin.
4% bovenop de 4% waardedaling die sowieso verwacht wordt.quote:Op woensdag 28 maart 2012 10:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
blomke reageert op het verhogen van de overdrachtsbelasting met 4%, waardoor de huizenprijzen met 4% dalen. Daar word je dan toch niet beter van?
Relatief weinig inderdaad. Dat zie je ook terug in de forse stijging van de Fundateller en de dalende huizenprijzen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je noemt 80.000 transacties per jaar geen handel meer.Het is niet meer vergelijkbaar met het aantal transacties op de top, maar je kunt toch echt niet zeggen dat het geen handel is.
Na inflatiecorrectie straks welquote:Op woensdag 28 maart 2012 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar met gezond verstand kom je ook een heel eind.quote:Wanneer de rente flink zou stijgen dan zit er nog wel een flinke daling in, maar als we dat zouden kunnen voorspellen zouden we allemaal heel rijk kunnen worden.
En we zijn kampioen sparen nergens ter wereld hebben ze zulke goed gevulde pensioen potten.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die waarde die jij noemt is maar moeilijk in te schatten, ik ga ervan uit dat de werkelijke marktwaarde stukken lager ligt, dit terwijl de hypotheekschulden (zo'n 40k voor iedere Nederlander) wel een hard cijfer is. Nederland is een schuldenland, wij zijn kampioen scheeflenen.
Alleen moet dat geld ook door de dan-werkende generatie worden opgehoest. Het moet namelijk o.a. uit de aflossing/herfinanciering van de staatsschuld komen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En we zijn kampioen sparen nergens ter wereld hebben ze zulke goed gevulde pensioen potten.![]()
Ja.... de goed gevulde potten waarvan belegt is in overgewaardeerde aandelenquote:Op woensdag 28 maart 2012 11:42 schreef Basp1 het volgende:
En we zijn kampioen sparen nergens ter wereld hebben ze zulke goed gevulde pensioen potten.![]()
Cijfers zijn hier regelmatig gepost, zoek ze even op... ik heb momenteel geen tijd, het zonnetje roept mijn naam.... net als die lekkere koude pintquote:Dus nogmaals xeno, kom met cijfers of houdty gewoon op met roeptoeteren zonder enige onderbouwing, ik had je toch wat hoger als een henk ingeschat.
Het is nog maar de vraag wat er straks van die 'goed gevulde pensioen potten' over is?!quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de waarde die ik noem volgens jou moelijk in te schatten (terwijl dat gewoon in CBS cijfers te zien is) is, betekend dus automatisch ook dat jou geroeptoeter echt alleen maar op dikke duimen werk van jezelf af komt.
![]()
Dus nogmaals xeno, kom met cijfers of houdty gewoon op met roeptoeteren zonder enige onderbouwing, ik had je toch wat hoger als een henk ingeschat.
Klopt, ik doelde meer op het hogere segment van vrijstaande woningen. Die zijn vaak zo uniek, dat er moeilijk iets over de prijs te zeggen valt, zo er al vergelijkbare panden bestaan&verkocht worden.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:06 schreef Basp1 het volgende:
Geen pijl op te trekken. alle voorspellingen over de economie en de huizenprijzen die door "deskundigen" (NVM-, VEH-directeur, CPB) zijn geuit, zijn van weinig waarde gebleken.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:05 schreef Guidetti het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd wat jullie inschatting is over hoe lang de huizenprijzen nog blijven dalen? Zal dit over pak weg een jaar of 3 nog steeds zo zijn? of valt daar geen pijl op te trekken.
Om maar een scenario te noemen. Valt me nog steeds op dat de banken een flinke marge hanteren tussen de marktrentes (kapitaal- en geldmarkt) en de %'s waarvoor ze het in hypotheeken verdisconteren. Kan nog een hap vanaf. Bovendien speelt ook de mate van kredietverstrekking een grote rol.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:17 schreef RemcoDelft het volgende:
Een van de dingen die een prijsdaling aanzienlijk kan versnellen is een flinke stijging van de rente. Ik verwacht echter dat de ECB de rente nog enkele jaren laag houdt en de huizenprijzen langzaam blijven dalen. Als de rente daarna alsnog flink stijgt, zullen de prijzen hard dalen en de bodem bereiken op het moment dat de rente weer zakt.
Lees het boek de schuldenberg van jaap van duin daarin wordt veel meer uitgelegd dan die halfbakken website van zeepsop.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Het is nog maar de vraag wat er straks van die 'goed gevulde pensioen potten' over is?!
De waarde is moeilijk in te schatten omdat deze hard dalende is op het moment terwijl de hypotheekschulden toenemen. Zie ook dit oude bericht waarin eea. uitgelegd wordt: http://www.huizenmarkt-ze(...)erstel-in-nederland/
Door de gratis geld regeling, de HRA, hebben wij 'gierige' Nederlanders hier maximaal van willen profiteren door het afsluiten van (te) hoge hypotheken.
ik denk dat nu de BB generatie gaat verhuizen, doodgaat, inrichting of alleen overblijft in het grote huis, gaat er veel meer woningen leegkoemen en dat er ook nog gebouwd blijft wordenquote:Op woensdag 28 maart 2012 11:05 schreef Guidetti het volgende:
Is kartelvorming tussen gemeenten eigenlijk toegestaan?quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:43 schreef HD9 het volgende:
resultaat gemeentes die gaan concurreren met grondverkoop
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |