Dank, vergeten de op te controleren. Zit op werk enzoquote:Op woensdag 15 februari 2012 08:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Topic gereekst, en OP ge-update voor meest recente gegevens, qua aantallen. Graag gedaan, carry on
Wellicht wel handig om de grafieken ook een keer te verversen. Heeft iemand de ge-updated versies, dan zet ik ze in de OP?
no worriesquote:Op woensdag 15 februari 2012 09:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dank, vergeten de op te controleren. Zit op werk enzo
Even snel spelen met CBS-cijfers: een nieuwe grafiek voor het aantal verkochte huizen (geen voortschrijdend gemiddelde maar gewoon gegevens per kwartaal):quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wellicht wel handig om de grafieken ook een keer te verversen. Heeft iemand de ge-updated versies, dan zet ik ze in de OP?
Misschien vullen veel makelaers de gegevens van de afgelopen week na de vrijmibo nog even snel in ?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
254.625 huizen te koop
332 huizen verkocht sinds vanmorgen? Lijkt me sterk...
Yep. Gebeurt ook rond de jaarwisseling, om ze daarna weer als nieuw op Funda te zetten. Vervolgens duurt het 24 uur voordat de database van Funda is bijgewerkt.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:33 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Misschien vullen veel makelaers de gegevens van de afgelopen week na de vrijmibo nog even snel in ?
Wat is er gekoppeld dan?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 08:34 schreef raptorix het volgende:
Gister koppeling voor een grote woningbouw gemaakt, kortom niet schrikken als er binnenkort een gekke piek ontstaat
Hun koophuizen wordt dan ook op Funda gepubliceerd, valt op zich mee hoor, denk dat het om 50 a 100 objecten gaat.quote:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
5% waardedaling op een huis van 200.000 is per jaar 10.000 wat je aan huur kunt uitgeven.
Want een hypotheek is gratis?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
5% waardedaling op een huis van 200.000 is per jaar 10.000 wat je aan huur kunt uitgeven.
Welke kosten danquote:Op maandag 20 februari 2012 13:36 schreef Bankfurt het volgende:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.
De hypotheek heeft daar niets mee te maken, je kunt prima een huis van 200.000 bezitten zonder een hypotheek te hebben.quote:
Ik wacht wel even op Bankfurt, wellicht komt daar nog wat zinnigs uit.quote:
ontkenningsfase is een bitch. komt goed joh.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik wacht wel even op Bankfurt, wellicht komt daar nog wat zinnigs uit.
Eensch, BVZ: ik zou m'n adem niet inhouden.....quote:Op maandag 20 februari 2012 19:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ontkenningsfase is een bitch. komt goed joh.
Doe ik ook niet, ik heb tijd zat.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Eensch, BVZ: ik zou m'n adem niet inhouden.....
quote:Op maandag 20 februari 2012 13:36 schreef Bankfurt het volgende:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.
De meeste mensen hebben natuurlijk geen 200.000 euro liggen om een huis te kopenquote:Op maandag 20 februari 2012 18:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De hypotheek heeft daar niets mee te maken, je kunt prima een huis van 200.000 bezitten zonder een hypotheek te hebben.
Er zijn legio mensen die een afbetaald huis bezitten die nog wel meer waard is dan 200.000quote:Op maandag 20 februari 2012 19:25 schreef leolinedance het volgende:
De meeste mensen hebben natuurlijk geen 200.000 euro liggen om een huis te kopenEn voor wie het wel heeft is het nog niet verstandig om alles af te lossen ivm. HRA.
Bankfurt stelt dat het eigendom van een huis van 200.000,- jaarlijks ook nog eens 12.000,- kost. (Dus buiten de genoemde 5% waardedaling)quote:Het klopt sowieso niet dat 5% waardedaling het bedrag is dat mag worden uitgegeven aan huur zonder er op achteruit te gaan. Onderhoud, WOZ belasting, riool/afvalheffing (die in sommige gemeenten voor de eigenaar is ivm. voor de huurder) en in de hypotheekrente moet je hierbij optellen. Dan wordt het een heel ander verhaal en steeds aantrekkelijker om te huren.
Er zijn ook heel veel mensen die wél een hypotheek hebben en iedere maand 500 euro of meer moeten betalen aan rente. OZB bedoel ik inderdaad. OZB en andere belastingen en verzekeringen (opstal) samen kan zo 1000 euro zijn zijn, dat vind ik geen peunuts.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er zijn legio mensen die een afbetaald huis bezitten die nog wel meer waard is dan 200.000
[..]
Bankfurt stelt dat het eigendom van een huis van 200.000,- jaarlijks ook nog eens 12.000,- kost. (Dus buiten de genoemde 5% waardedaling)
Ik vraag slechts waarop hij die stelling baseert. Aan de WOZ (je bedoelt OZB neem ik aan?) en de afvalstoffenheffing kan het niet liggen, dat is peanuts, en het onderhoud is ook niet waarschijnlijk (in 30 jaar 360.000 euro uitgeven voor onderhoud aan een woning van 200.000,- lijkt me wat teveel van het goede)
Die 12.000 euro kan ik overigens ook niet helemaal plaatsen...quote:"5) Vaststelling 18% van de woningen is hypotheek-vrij, dan heeft 82% wel een hypotheek"
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-quote:Op maandag 20 februari 2012 19:50 schreef leolinedance het volgende:
"5) Vaststelling 18% van de woningen is hypotheek-vrij, dan heeft 82% wel een hypotheek"
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-
Dus dan verwacht ik een lijstje met belastingen, heffingen, onderhoud, verzekeringen enz. enz.
Sowieso is het al een vreemde uitspraak, want als een huis volgend jaar nog maar 50% waard zou zijn, zijn dan de kosten ook ineens gehalveerd? En omgekeerd, als het huis volgend jaar in waarde is verdubbeld, is die 12.000,- dan spontaan 24.000,-?
Als je het huis verkoopt levert dat bedrag inderdaad rente op. Maar als je het niet verkoopt levert het geld op door verhuur, of, als je er zelf inwoont, scheelt het je huur betalen. Komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer, dus ook dat gaat niet op.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)quote:Op maandag 20 februari 2012 20:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-
Dus dan verwacht ik een lijstje met belastingen, heffingen, onderhoud, verzekeringen enz. enz.
Sowieso is het al een vreemde uitspraak, want als een huis volgend jaar nog maar 50% waard zou zijn, zijn dan de kosten ook ineens gehalveerd? En omgekeerd, als het huis volgend jaar in waarde is verdubbeld, is die 12.000,- dan spontaan 24.000,-?
Dan moet je wel 5% rente krijgen. VOlgens mij is 2.6 op dit moment gangbaarquote:Op maandag 20 februari 2012 20:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.
schoonmaken? - moet je ook als je huurtquote:Op dinsdag 21 februari 2012 02:06 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)
WOZ bijtelling: maximaal 52% van euro 1.100 = 0 (beste geval)
Gemeentel. & Provinc. waterschap.& afval. heffingen = 1.000
Stookkosten & elektra (ja dat gaat hard met - 15 graden in februari) = 1.500
Onderhoud klein = 1.500 (incl. schoonmaken)
Onderhoud groot = 2.000 (gemiddeld)
Aansluitkosten nutsbedrijf e.a. = 500
Tuinonderhoud = 500
Opstalverz. = 250
WA verz. = 250
inflatieverlies 2,25% = 4.500 (i.g.v. ongewijzigde taxatiewaarde)
Totaal: 12.000 euro
(heb ik de hypotheekrente er niet eens bijgehaald).
NB i.g.v. BOX 3 toepasselijk; komen er nog eens 1,2% VR-heffing bij: = 2.400 Euro
Dus de werkelijke jaarlijkse kosten zijn vaak veel hoger nog.
Wil je redelijk break-even draaien dan zul je denk ik een huur moeten vragen van
minimaal Euro 1.250 per maand.
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....quote:Op dinsdag 21 februari 2012 02:06 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)
WOZ bijtelling: maximaal 52% van euro 1.100 = 0 (beste geval)
Gemeentel. & Provinc. waterschap.& afval. heffingen = 1.000
Stookkosten & elektra (ja dat gaat hard met - 15 graden in februari) = 1.500
Onderhoud klein = 1.500 (incl. schoonmaken)
Onderhoud groot = 2.000 (gemiddeld)
Aansluitkosten nutsbedrijf e.a. = 500
Tuinonderhoud = 500
Opstalverz. = 250
WA & inbraak/inboedel verz. = 250
inflatieverlies 2,25% = 4.500 (i.g.v. ongewijzigde taxatiewaarde)
Totaal: 12.000 euro
(heb ik de hypotheekrente er niet eens bijgehaald).
NB i.g.v. BOX 3 toepasselijk; komen er nog eens 1,2% VR-heffing bij: = 2.400 Euro
Dus de werkelijke jaarlijkse kosten zijn vaak veel hoger nog.
Wil je redelijk break-even draaien dan zul je denk ik een huur moeten vragen van
minimaal Euro 1.250 per maand.
Je gebruikt toch geen BBQ om je huis op te warmenquote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:02 schreef raptorix het volgende:
Overigens al paar jaar geen stookkosten meer, me kachel ging paar jaar terug kapot, en eigenlijk geen moment gemist.
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:02 schreef raptorix het volgende:
Overigens al paar jaar geen stookkosten meer, me kachel ging paar jaar terug kapot, en eigenlijk geen moment gemist.
We laten toch niet allemaal de raampjes dicht?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:08 schreef antfukker het volgende:
[..]
Je gebruikt toch geen BBQ om je huis op te warmen?
Raampjes open, verlies je warmte. Schiet niet op dan.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:06 schreef BertV het volgende:
[..]
We laten toch niet allemaal de raampjes dicht?
Erger nog, dat zou inhouden dat voor kostendekkende verhuur voor een huis van 2 ton er vrolijk 1600 huur per maand gevraagd zou moeten worden. Yeah, surequote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er alquote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Erger nog, dat zou inhouden dat voor kostendekkende verhuur voor een huis van 2 ton er vrolijk 1600 huur per maand gevraagd zou moeten worden. Yeah, sure
Mijn punt is dat elk huurpand ook een eigenaar kent, en dat het -op lange termijn- niet logisch is als die eigenaar het tegen een lagere prijs dan de zijne ter beschikking stelt.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er al
Bij een woningcorporatie is die eigenaar natuurlijk origineel wel extreem gesubsidieerd. Dus dan gaat het hele verhaal van "kosten van de woning + winst" niet op. Dat wordt dan "kosten van de woning - subsidie".quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Mijn punt is dat elk huurpand ook een eigenaar kent, en dat het -op lange termijn- niet logisch is als die eigenaar het tegen een lagere prijs dan de zijne ter beschikking stelt.
Dus ik kan niet inzien hoe huren op langere termijn goedkoper is dan kopen?
Als gesteld wordt dat een eigenaar 12k extra kosten draagt -voor mij nog steeds een raadsel hoe- , dan wordt dat door een verhuurder toch uiteindelijk gewoon aan een huurder doorberekend?
Ik begrijp die huren vs. kopen discussies vanuit kostenoogpunt niet zo. Wel vanuit zaken als tijdelijkheid-levensfase-mogelijkheid tot financiering, etc.
Verder zit achter elke huurwoning een eigenaar, en die wil gewoon zijn kosten eruit hebben + evt. overrendement.
Of denk ik nou te simplistisch?
Ik woon op 4 hoog, tussen 2 appartementen in, het is gewoon ook warm genoeg (18 graden) wanneer ik geen kachel aan heb, en dan heb ik inderdaad gewoon me raam ook op de kantelstand open.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]_! Hoe doe je dat nou weer met -15 graden buiten?!
Maar in Bankfurt ze berekening zat dus de hypotheek niet.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er al
een huis van 2 ton, met een hypotheek van zeg 150.000 a 5% hypotheekrente; IB 42%; geeft netto ca. een hypotheek+WOZ box 1 - last van (100-42)% * 9.000 + 42% * 1100 (WOZ) = ca. 4.800 euro per jaar.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....
Zij.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jajajaja, zal er op letten, maar hun doen het ook
of hullie, dat hoor je ook veelquote:
Terwijl ik dat juist een hele prettige provincie vind om te wonen (als van oorsprong Brabander zijnde)quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
De sterkste prijsdaling was in Gelderland, met ruim 5%.
En vanaf eind 2013 weer in de lift? Dan moet ik dus nog effe blijven huren... Wilde eigenlijk eind 2012 een huis kopenquote:In een rapport over de woningmarkt stelde ING gisteren dat de huizenprijzen verder blijven dalen. Ze liggen naar verwachting eind 2013 15 tot 20% onder de piek van 2008. Huizenbezitters zijn volgens ING terughoudend met het verlagen van de vraagprijs.
ja ik wacht al 3 jaar... en ben het een beetje beu eigenlijk, maar financiele zelfmoord gaat me ook te ver, dus tegen mijn zin in verder wachten.quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Terwijl ik dat juist een hele prettige provincie vind om te wonen (als van oorsprong Brabander zijnde)
[..]
En vanaf eind 2013 weer in de lift? Dan moet ik dus nog effe blijven huren... Wilde eigenlijk eind 2012 een huis kopen
Op hun manier laten ze de "lucht" uit de bel lopen.. Door geen beslissing te durven nemenquote:Op donderdag 23 februari 2012 12:46 schreef Artimunor het volgende:
[..]
ik snap de huidige politiek echt niet;
-plegen ze nou echt roofbouw op het land door krampachtig de uitbuit situatie zo lang mogelijk vast te houden?
Satanische hypotheken; draconische hypotheken, griezelhypotheken.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:22 schreef tjoptjop het volgende:
Horrorhypotheken
Wat is dat nou weer voor Telegraaf titel
Dirk Scheringa begint weer voor zichzelf dus het zou mij niks verbazen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:31 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Satanische hypotheken; draconische hypotheken, griezelhypotheken.
Kouderillingen-hypotheken, onbetaalbare hypotheken, vastketen-hypotheken, kamikaze-hypotheken, martel-hypotheken, beul-hypotheken, sado-masochistische hypotheken, zelfmoord-hypotheken, wurg-hypotheken, guillotine-hypotheken, molensteen-hypotheken, terreur-hypotheken.
Nieuwe financiele producten anno 2012.
Schering & Inslagquote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:38 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dirk Scheringa begint weer voor zichzelf dus het zou mij niks verbazen.
Deze twee kan ik niet met elkaar rijmen. Banken schoppen die 45k mensen helemaal niet hun huis uit, want er zijn slechts 2k executieverkopen per jaar. Banken zijn dus nog steeds poeslief en helemaal niet meedogenloos.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
De crisis op de huizenmarkt maakt steeds meer slachtoffers. Inmiddels hebben 45.000 huishoudens een betalingsachterstand van minstens drie maanden op hun hypotheek.
...
Ondertussen geven de banken geen krimp: meedogenloos eisen ze hun geld op.
Johquote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:42 schreef iamcj het volgende:
De samenvatting van Zembla:
Geen NHG, geen baan en geen spaargeld, dan heb je een probleem.
.en..... als voorstel in Zembla commentaar: banken zouden in het verlies moeten delen bij verkoopverlies.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:42 schreef iamcj het volgende:
De samenvatting van Zembla:
Geen NHG, geen baan en geen spaargeld, dan heb je een probleem.
En de vele mensen die verkopen met overwaarde, die moeten dat ook delen?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:47 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
.en..... als voorstel in Zembla commentaar: banken zouden in het verlies moeten delen bij verkoopverlies.
Dat lijkt me idd een vorm van beschaving en heel effectief.
Zou kunnen, of beter een soort belasting op boekwinst;quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:50 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En de vele mensen die verkopen met overwaarde, die moeten dat ook delen?
Dat lijkt me een garantie om financiering van meer dan 80% om zeep te helpen, daar ben ik dus voorstander van. Want in principe zou een hypotheek risicoloos moeten zijn voor de bank.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 18:47 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
.en..... als voorstel in Zembla commentaar: banken zouden in het verlies moeten delen bij verkoopverlies.
Dat lijkt me idd een vorm van beschaving en heel effectief.
Ik ken mensen die roepen dat ze nog 50% te duur zijnquote:Op maandag 27 februari 2012 11:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
Huizenprijs nog 10% te duur
De huizenprijzen in Nederland zijn nog steeds zo’n 10% te duur, zegt Rabobank-bestuurder Piet van Schijndel in het FD. Het is voor het eerst dat een bankbestuurder openlijk aangeeft dat de huizenprijzen moeten dalen. Van Schijndel ziet graag ‘een snelle correctie’, maar de economen van dezelfde bank rekenen met een trage daling van de huizenprijs. (FD, p.1, 11)
Volgens mij is het gewoon wat de gek er voor geeft.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ken mensen die roepen dat ze nog 50% te duur zijnwie spreekt nu de waarheid
Als de Rabo roept dat ze 10% te duur zijn maak er dan maar 50% van, het is niet zo dat de Rabobank een betrouwbare bron is gebleken.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Locatie, locatie.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh ja... dat is waar ook... de drie belangrijkste prijsbepalende factoren...quote:Op maandag 27 februari 2012 12:29 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Locatie, locatie.
Een kippenhok langs de zuid-as voor 500.000.
100% gelijk heb je,want dat is de prijs van een huis.quote:Op maandag 27 februari 2012 11:57 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Volgens mij is het gewoon wat de gek er voor geeft.
En als je 1995 op 100 zet, was 2008 ruim het dubbele na inflatie. En als je in 1960 begint zelfs het viervoudige. M.a.w. dit is een compleet uit de lucht gegrepen argument om te zeggen dat prijzen 10% te hoog zijn bij referentie 2000, als referentie 1995 50% zegt en referentie 1960 75% zegt.quote:Op maandag 27 februari 2012 12:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
‘Als je de prijs van een woning in het jaar 2000 op 100 stelt, was die in 2008 al opgelopen naar 150. Nu zitten we rond de 135, maar is dat de bodem? Bij een normale inflatie had je nu op 120 gezeten’, legt Van Schijndel uit.
Klopt 'verkocht' wel?quote:Op zondag 4 maart 2012 11:12 schreef SeLang het volgende:
Ik vertrouw die cijfers van Funda trouwens voor geen cent. Het huis van m'n zus stond als laatste prijs voor 275k (gezakt vanaf 310 ofzo). Nu staat er opeens verkocht voor 300k. Ook staat er dat het huis 4 maanden te koop stond terwijl ik weet dat het minstens een jaar was.
Misschien moet je eens je zus bellen of kan je haar nog minder vertrouwen dan Fundaquote:Op zondag 4 maart 2012 11:12 schreef SeLang het volgende:
Ik vertrouw die cijfers van Funda trouwens voor geen cent. Het huis van m'n zus stond als laatste prijs voor 275k (gezakt vanaf 310 ofzo). Nu staat er opeens verkocht voor 300k. Ook staat er dat het huis 4 maanden te koop stond terwijl ik weet dat het minstens een jaar was.
Ik vrees dat het een gevoelig punt is en ik wil geen ruzie, dus ik ga dit niet ter sprake brengenquote:Op zondag 4 maart 2012 11:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien moet je eens je zus bellen of kan je haar nog minder vertrouwen dan Funda?
Verkoopprijs staat nooit op Funda, wel de laatste vraagprijs (die zou dus 275 moeten zijn).quote:Op zondag 4 maart 2012 11:12 schreef SeLang het volgende:
edit: doh te laat ><quote:Op zondag 4 maart 2012 11:12 schreef SeLang het volgende:
Het is duidelijk dat de huursector meer rotte plekken heeft dan de koopsector. Simpelweg omdat de kansarmen een huis huren en hopen dat ze ooit voor een appel en een ei een huis kunnen kopen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 12:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik las net dat ongeveer 150.000 mensen moeite hebben met het betalen van hun huren, dit jaar zal de huurverhoging dan ook wel mee gaan vallen anders worden dat er er 250.000.
Waarom moeten ze iets opbouwen, een huis is geen bewoonbare spaarpot.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 16:19 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Wel zou de overheid de aftrek van de hypotheek alleen moeten geven als 100% wordt afgelost in 30 jaar, dan bouwen mensen ook daadwerkelijk iets op.
Jaap.nl dusquote:Op zondag 4 maart 2012 16:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
edit: doh te laat ><
Als makelaar kun je dingen opnieuw op funda zetten. Veel huizen worden er dus nadat ze een jaar of zo te koop hebben gestaan opnieuw opgezet. Dan zien mensen het opeens weer in de net toegevoegde nieuwe huizen.
Geen risico's meer, na pensioenering veel besteedbaar vermogen door extreem lage lasten. Als koper met een afgelost huis ben je altijd goed bezig voor je toekomst.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:14 schreef sorcees het volgende:
[..]
Waarom moeten ze iets opbouwen, een huis is geen bewoonbare spaarpot.
Dat is een zienswijze, je kan ook niet aflossen en dat geld beter besteden / sparen / investeren.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:34 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Geen risico's meer, na pensioenering veel besteedbaar vermogen door extreem lage lasten. Als koper met een afgelost huis ben je altijd goed bezig voor je toekomst.
Eten, drinken, auto, vakantie noem het maar op. Als ik vijftig ben heb ik een huis zonder hypotheek, dan kan ik rustig drie dagen werken of een jaartje op mijn spaargeld leven.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 21:52 schreef sorcees het volgende:
[..]
Dat is een zienswijze, je kan ook niet aflossen en dat geld beter besteden / sparen / investeren.
Als koper met een afgelost huis.................... koper van wat, een huis heb ik al?
Dat gebeurde vroeger nog meer, ik weet dat NVM hier nu rekening mee houd en dat ze dit niet meer accepteren.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:33 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Verkoopprijs staat nooit op Funda, wel de laatste vraagprijs (die zou dus 275 moeten zijn).
Makelaars halen de woning weleens 1 dag van Funda om de woning vervolgens weer opnieuw aan te melden, mag je als verkoper uiteraard wel een leuk bedragje voor neerleggen.
Een apart topic waard de huizenveiling teller.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:18 schreef WammesWaggel het volgende:
Opmerkelijk rustig de laatste tijd, het aantal veilingen neemt rap toe maar Funda heeft het niet druk.
Misschien omdat het niet zo slecht gaat als veel mensen hier hopen. Het is nu eenmaal zo dat kopers de bovenkant van de samenleving zijn op financieel gebied, dus als de huizen al echt zouden dalen, wat me sterk lijkt als je rekening houdt met de inflatie, kunnen ze dat op een termijn van dertig jaar makkelijk dragen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 19:18 schreef WammesWaggel het volgende:
Opmerkelijk rustig de laatste tijd, het aantal veilingen neemt rap toe maar Funda heeft het niet druk.
Dat zijn nogal wat aannames! 't is niet voor niets dat de totale hypotheekschuld gigantisch is gestegen, dat komt echt niet doordat iedereen verstandig aan het aflossen is hoor...quote:Op donderdag 8 maart 2012 20:57 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Misschien omdat het niet zo slecht gaat als veel mensen hier hopen. Het is nu eenmaal zo dat kopers de bovenkant van de samenleving zijn op financieel gebied, dus als de huizen al echt zouden dalen, wat me sterk lijkt als je rekening houdt met de inflatie, kunnen ze dat op een termijn van dertig jaar makkelijk dragen.
Ik ken niemand in mijn omgeving die ergens last van heeft, wel mensen die hun aflossing gaan versnellen, maar dat zorgt er alleen voor dat de kopers over twintig jaar geen schulden hebben en een gratis huis, terwijl de huurders dan dik blijven betalen voor hun huur die maar blijft doorstijgen.
Dat lijkt ook zo omdat mensen nog eerder toegeven dat ze vreemdgaan dan dat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 20:57 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Misschien omdat het niet zo slecht gaat als veel mensen hier hopen. Het is nu eenmaal zo dat kopers de bovenkant van de samenleving zijn op financieel gebied, dus als de huizen al echt zouden dalen, wat me sterk lijkt als je rekening houdt met de inflatie, kunnen ze dat op een termijn van dertig jaar makkelijk dragen.
Ik ken niemand in mijn omgeving die ergens last van heeft, wel mensen die hun aflossing gaan versnellen, maar dat zorgt er alleen voor dat de kopers over twintig jaar geen schulden hebben en een gratis huis, terwijl de huurders dan dik blijven betalen voor hun huur die maar blijft doorstijgen.
mwoah, ze dalen wel hoor, maar dat gaat allemaal onderhands.quote:Op donderdag 8 maart 2012 20:57 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
lijkt rustig te verlopen voor de maand maart.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 12:34 schreef RemcoDelft het volgende:
256.105 huizen te koop
Binnen een week weer records breken?
Ach... we hebben allemaal nog een dak boven ons hoofd en te eten, dus strikt genomen gaat het inderdaad niet slecht. Echter.... het aantal mensen dat nog deel kan nemen aan het nationale piramidespel is fors afgenomen.... en daar balen een hele hoop mensen vanquote:Op donderdag 8 maart 2012 20:57 schreef Arnold_fan het volgende:
Hoeveel mensen hangen de vuile was buiten? Je moet eerst letten op andere 'tekens' zoals het doen van de boodschappen bij de Aldi of het overslaan van de vakantie... mensen stoppen meestal pas als laatste met het betalen van de hypotheeklasten aan hun landheer en meesterquote:Ik ken niemand in mijn omgeving die ergens last van heeft, wel mensen die hun aflossing gaan versnellen, maar dat zorgt er alleen voor dat de kopers over twintig jaar geen schulden hebben en een gratis huis, terwijl de huurders dan dik blijven betalen voor hun huur die maar blijft doorstijgen.
QFT..... als je mazzel hebt is een echtscheiding de ultieme verlossing en ben je in meerdere opzichten weer een 'vrije man'quote:Op donderdag 8 maart 2012 22:25 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat lijkt ook zo omdat mensen nog eerder toegeven dat ze vreemdgaan dan dat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen.
Als dat je insteek is voor een relatie of huwelijk, blijf single, heb je geen groot huis nodig en geen vrouw die het altijd anders wil maar je moet wel zelf poetsen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
QFT..... als je mazzel hebt is een echtscheiding de ultieme verlossing en ben je in meerdere opzichten weer een 'vrije man'
Ik geloof het graag. Heb je er ook een bron bij?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:15 schreef iamcj het volgende:
Er zijn sinds 1995 nog nooit zo weinig woningen verkocht als afgelopen januari, 8% onder het vorige record.
[ afbeelding ]
http://www.rtl.nl/compone(...)ocht-in-februari.xmlquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik geloof het graag. Heb je er ook een bron bij?
Dank u.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:58 schreef minimaal_kabaal het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/compone(...)ocht-in-februari.xml
Die statistiek haalde ik al eerder aan, simpelweg uit CBS-cijfers. Zie hier.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik geloof het graag. Heb je er ook een bron bij?
Wat noem jij "de goede kant op gaan"? Huizenverkopen zullen pas weer toenemen als verkopers voldoende zakken met hun vraagprijs. En dan is 20k eraf niet genoegquote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:07 schreef leolinedance het volgende:
"In februari werden 18% minder woningen verkocht dan in dezelfde maand van vorig jaar"
"In vergelijking met januari werden juist 10% meer woningen verkocht. "
Wat kunnen we hieruit concluderen? Dat het nogsteeds bagger is maar de goede kant op gaat?
257.466 huizen te koopquote:
januari is altijd een rustige maand. ze brainfucken je gewoon.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:07 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dank u.
Beetje dubbel wel:
"In februari werden 18% minder woningen verkocht dan in dezelfde maand van vorig jaar"
"In vergelijking met januari werden juist 10% meer woningen verkocht. "
Wat kunnen we hieruit concluderen? Dat het nogsteeds bagger is maar de goede kant op gaat?
Ook vreemd:
"Vooral appartementen en tussenwoningen hadden het zwaar te verduren: de verkopen zakten 22% respectievelijk 21%. Bij vrijstaande woningen was de daling met 2% het kleinst."
Vrijstaande woningen zijn over het algemeen de duurdere woningen. Het wordt moeilijker om een hypotheek te krijgen voor mensen en velen raken hun baan kwijt of moeten het in ieder geval met minder doen. De vrijstaande woningen moeten dan ook procentueel het meest in waarde dalen om te verkopen, zoals uit eerdere berichtgeving is gebleken. Maar blijkbaar verkopen ze dus toch prima
in 2010 was het nog lagerquote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:41 schreef Bayswater het volgende:
Het stijgingspercentage van het aanbod is nog nooit zo laag geweest in maart.
Waarom zou ik vanuit mijn huurappartementen nu naar een koopappartementen gaan?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik snap niet dat appartementen slecht verkopen. Als men minder te besteden heeft, kom je daar toch op uit?
Maar die had te maken met het einde van de subsidieregeling voor starters op 1 april. Was toen een stormloop op in februari/maart.quote:
waarom zou je op een appartement gaan wonen als je dat niet wilt ??quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik snap niet dat appartementen slecht verkopen. Als men minder te besteden heeft, kom je daar toch op uit?
Er zijn veel te veel appartementen gebouwd met het oog op dat de babyboomgeneratie daar wel even in ging zitten.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
Noem het ding eens "flat" en je hebt je antwoordquote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:51 schreef Hi_flyer het volgende:
ATH: 257.704 huizen te koopquote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:26 schreef RemcoDelft het volgende:
En een nieuw all-time-high (maar dat kan je elke dag zeggen de komende maanden):
257.679 huizen te koop
Dat komt waarschijnlijk omdat het aanbod nog nooit zo hoog is geweest.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:41 schreef Bayswater het volgende:
Het stijgingspercentage van het aanbod is nog nooit zo laag geweest in maart.
Interessant zijn de cijfertjes in combinatie.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:02 schreef minimaal_kabaal het volgende:
Is er ook een funda-teller van Amsterdam? Vraag me af of er steeds meer aanbod komt, teller staat nu op 8625 (inclusief garages).
Inderdaad, veel woningen zijn een tijdje zoek om daarna weer 'als nieuw' op te duiken, vaak zijn dat woningen die helemaal niet 'als nieuw' zijnquote:Op woensdag 21 maart 2012 16:57 schreef Istrilyin het volgende:
Lijkt erop dat van alle woningen die op funda verschijnen binnen Amsterdam, de helft er onverkocht af gaat. Misschien om dan een maand later opnieuw te verschijnen. In ieder geval: kopersmarkt, dus wachten met kopen loont
Mee eens.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:59 schreef BertV het volgende:
[..]
Waarom zou ik vanuit mijn huurappartementen nu naar een koopappartementen gaan?
De meeste mensen gaan dan liever voor of- "huis met tuin" of- de zekerheid in hun bestaande koop/huurwoning.
Waarom is dit zo interessant? Ik zie die vermelding wel vaker voorbij komen in deze reeks. Is dat omdan gniffelend en handenwrijvend te kunnen lachen om die arme mensen die maar niet van hun huis af komen ofzo?quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:19 schreef RemcoDelft het volgende:
ATH: 258.680 huizen te koop
Dit weekend de 260.000 aantikken
nee da's om je te verbazen hoe lang mensen het vertikken om hun huis serieus te verkopen.quote:Op donderdag 22 maart 2012 21:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom is dit zo interessant? Ik zie die vermelding wel vaker voorbij komen in deze reeks. Is dat omdan gniffelend en handenwrijvend te kunnen lachen om die arme mensen die maar niet van hun huis af komen ofzo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |