Dank, vergeten de op te controleren. Zit op werk enzoquote:Op woensdag 15 februari 2012 08:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Topic gereekst, en OP ge-update voor meest recente gegevens, qua aantallen. Graag gedaan, carry on
Wellicht wel handig om de grafieken ook een keer te verversen. Heeft iemand de ge-updated versies, dan zet ik ze in de OP?
no worriesquote:Op woensdag 15 februari 2012 09:20 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dank, vergeten de op te controleren. Zit op werk enzo
Even snel spelen met CBS-cijfers: een nieuwe grafiek voor het aantal verkochte huizen (geen voortschrijdend gemiddelde maar gewoon gegevens per kwartaal):quote:Op woensdag 15 februari 2012 08:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wellicht wel handig om de grafieken ook een keer te verversen. Heeft iemand de ge-updated versies, dan zet ik ze in de OP?
Misschien vullen veel makelaers de gegevens van de afgelopen week na de vrijmibo nog even snel in ?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 18:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
254.625 huizen te koop
332 huizen verkocht sinds vanmorgen? Lijkt me sterk...
Yep. Gebeurt ook rond de jaarwisseling, om ze daarna weer als nieuw op Funda te zetten. Vervolgens duurt het 24 uur voordat de database van Funda is bijgewerkt.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 19:33 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Misschien vullen veel makelaers de gegevens van de afgelopen week na de vrijmibo nog even snel in ?
Wat is er gekoppeld dan?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 08:34 schreef raptorix het volgende:
Gister koppeling voor een grote woningbouw gemaakt, kortom niet schrikken als er binnenkort een gekke piek ontstaat
Hun koophuizen wordt dan ook op Funda gepubliceerd, valt op zich mee hoor, denk dat het om 50 a 100 objecten gaat.quote:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
5% waardedaling op een huis van 200.000 is per jaar 10.000 wat je aan huur kunt uitgeven.
Want een hypotheek is gratis?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
5% waardedaling op een huis van 200.000 is per jaar 10.000 wat je aan huur kunt uitgeven.
Welke kosten danquote:Op maandag 20 februari 2012 13:36 schreef Bankfurt het volgende:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.
De hypotheek heeft daar niets mee te maken, je kunt prima een huis van 200.000 bezitten zonder een hypotheek te hebben.quote:
Ik wacht wel even op Bankfurt, wellicht komt daar nog wat zinnigs uit.quote:
ontkenningsfase is een bitch. komt goed joh.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik wacht wel even op Bankfurt, wellicht komt daar nog wat zinnigs uit.
Eensch, BVZ: ik zou m'n adem niet inhouden.....quote:Op maandag 20 februari 2012 19:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ontkenningsfase is een bitch. komt goed joh.
Doe ik ook niet, ik heb tijd zat.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Eensch, BVZ: ik zou m'n adem niet inhouden.....
quote:Op maandag 20 februari 2012 13:36 schreef Bankfurt het volgende:
Het eigendom van een huis van 200.000 Euro brengt ook nog eens zo'n 12.000 Euro aan jaarlijkse kosten met zich mee.
De meeste mensen hebben natuurlijk geen 200.000 euro liggen om een huis te kopenquote:Op maandag 20 februari 2012 18:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De hypotheek heeft daar niets mee te maken, je kunt prima een huis van 200.000 bezitten zonder een hypotheek te hebben.
Er zijn legio mensen die een afbetaald huis bezitten die nog wel meer waard is dan 200.000quote:Op maandag 20 februari 2012 19:25 schreef leolinedance het volgende:
De meeste mensen hebben natuurlijk geen 200.000 euro liggen om een huis te kopenEn voor wie het wel heeft is het nog niet verstandig om alles af te lossen ivm. HRA.
Bankfurt stelt dat het eigendom van een huis van 200.000,- jaarlijks ook nog eens 12.000,- kost. (Dus buiten de genoemde 5% waardedaling)quote:Het klopt sowieso niet dat 5% waardedaling het bedrag is dat mag worden uitgegeven aan huur zonder er op achteruit te gaan. Onderhoud, WOZ belasting, riool/afvalheffing (die in sommige gemeenten voor de eigenaar is ivm. voor de huurder) en in de hypotheekrente moet je hierbij optellen. Dan wordt het een heel ander verhaal en steeds aantrekkelijker om te huren.
Er zijn ook heel veel mensen die wél een hypotheek hebben en iedere maand 500 euro of meer moeten betalen aan rente. OZB bedoel ik inderdaad. OZB en andere belastingen en verzekeringen (opstal) samen kan zo 1000 euro zijn zijn, dat vind ik geen peunuts.quote:Op maandag 20 februari 2012 19:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er zijn legio mensen die een afbetaald huis bezitten die nog wel meer waard is dan 200.000
[..]
Bankfurt stelt dat het eigendom van een huis van 200.000,- jaarlijks ook nog eens 12.000,- kost. (Dus buiten de genoemde 5% waardedaling)
Ik vraag slechts waarop hij die stelling baseert. Aan de WOZ (je bedoelt OZB neem ik aan?) en de afvalstoffenheffing kan het niet liggen, dat is peanuts, en het onderhoud is ook niet waarschijnlijk (in 30 jaar 360.000 euro uitgeven voor onderhoud aan een woning van 200.000,- lijkt me wat teveel van het goede)
Die 12.000 euro kan ik overigens ook niet helemaal plaatsen...quote:"5) Vaststelling 18% van de woningen is hypotheek-vrij, dan heeft 82% wel een hypotheek"
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-quote:Op maandag 20 februari 2012 19:50 schreef leolinedance het volgende:
"5) Vaststelling 18% van de woningen is hypotheek-vrij, dan heeft 82% wel een hypotheek"
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-
Dus dan verwacht ik een lijstje met belastingen, heffingen, onderhoud, verzekeringen enz. enz.
Sowieso is het al een vreemde uitspraak, want als een huis volgend jaar nog maar 50% waard zou zijn, zijn dan de kosten ook ineens gehalveerd? En omgekeerd, als het huis volgend jaar in waarde is verdubbeld, is die 12.000,- dan spontaan 24.000,-?
Als je het huis verkoopt levert dat bedrag inderdaad rente op. Maar als je het niet verkoopt levert het geld op door verhuur, of, als je er zelf inwoont, scheelt het je huur betalen. Komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer, dus ook dat gaat niet op.quote:Op maandag 20 februari 2012 20:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)quote:Op maandag 20 februari 2012 20:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Maar daar gaat het niet om. Bankfurt stelde in reactie op iemand niet dat een hypotheek ook geld kost, maar koppelde 12.000,- aan jaarlijkse kosten aan het bezit van een huis van 200.000,-
Dus dan verwacht ik een lijstje met belastingen, heffingen, onderhoud, verzekeringen enz. enz.
Sowieso is het al een vreemde uitspraak, want als een huis volgend jaar nog maar 50% waard zou zijn, zijn dan de kosten ook ineens gehalveerd? En omgekeerd, als het huis volgend jaar in waarde is verdubbeld, is die 12.000,- dan spontaan 24.000,-?
Dan moet je wel 5% rente krijgen. VOlgens mij is 2.6 op dit moment gangbaarquote:Op maandag 20 februari 2012 20:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je 200k op een bank zet, 5 % rente vangt, dan heb je na 1 jaar dus 210k. bij een huis heb je dat niet. de interest die je anders had kunnen genieten kun je dus zien als een vorm van kosten die door het woongenot / verhuur opgebracht moet worden.
schoonmaken? - moet je ook als je huurtquote:Op dinsdag 21 februari 2012 02:06 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)
WOZ bijtelling: maximaal 52% van euro 1.100 = 0 (beste geval)
Gemeentel. & Provinc. waterschap.& afval. heffingen = 1.000
Stookkosten & elektra (ja dat gaat hard met - 15 graden in februari) = 1.500
Onderhoud klein = 1.500 (incl. schoonmaken)
Onderhoud groot = 2.000 (gemiddeld)
Aansluitkosten nutsbedrijf e.a. = 500
Tuinonderhoud = 500
Opstalverz. = 250
WA verz. = 250
inflatieverlies 2,25% = 4.500 (i.g.v. ongewijzigde taxatiewaarde)
Totaal: 12.000 euro
(heb ik de hypotheekrente er niet eens bijgehaald).
NB i.g.v. BOX 3 toepasselijk; komen er nog eens 1,2% VR-heffing bij: = 2.400 Euro
Dus de werkelijke jaarlijkse kosten zijn vaak veel hoger nog.
Wil je redelijk break-even draaien dan zul je denk ik een huur moeten vragen van
minimaal Euro 1.250 per maand.
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....quote:Op dinsdag 21 februari 2012 02:06 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Kosten jaarlijks: (i.g.v. hypotheekvrij huis)
WOZ bijtelling: maximaal 52% van euro 1.100 = 0 (beste geval)
Gemeentel. & Provinc. waterschap.& afval. heffingen = 1.000
Stookkosten & elektra (ja dat gaat hard met - 15 graden in februari) = 1.500
Onderhoud klein = 1.500 (incl. schoonmaken)
Onderhoud groot = 2.000 (gemiddeld)
Aansluitkosten nutsbedrijf e.a. = 500
Tuinonderhoud = 500
Opstalverz. = 250
WA & inbraak/inboedel verz. = 250
inflatieverlies 2,25% = 4.500 (i.g.v. ongewijzigde taxatiewaarde)
Totaal: 12.000 euro
(heb ik de hypotheekrente er niet eens bijgehaald).
NB i.g.v. BOX 3 toepasselijk; komen er nog eens 1,2% VR-heffing bij: = 2.400 Euro
Dus de werkelijke jaarlijkse kosten zijn vaak veel hoger nog.
Wil je redelijk break-even draaien dan zul je denk ik een huur moeten vragen van
minimaal Euro 1.250 per maand.
Je gebruikt toch geen BBQ om je huis op te warmenquote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:02 schreef raptorix het volgende:
Overigens al paar jaar geen stookkosten meer, me kachel ging paar jaar terug kapot, en eigenlijk geen moment gemist.
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:02 schreef raptorix het volgende:
Overigens al paar jaar geen stookkosten meer, me kachel ging paar jaar terug kapot, en eigenlijk geen moment gemist.
We laten toch niet allemaal de raampjes dicht?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:08 schreef antfukker het volgende:
[..]
Je gebruikt toch geen BBQ om je huis op te warmen?
Raampjes open, verlies je warmte. Schiet niet op dan.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:06 schreef BertV het volgende:
[..]
We laten toch niet allemaal de raampjes dicht?
Erger nog, dat zou inhouden dat voor kostendekkende verhuur voor een huis van 2 ton er vrolijk 1600 huur per maand gevraagd zou moeten worden. Yeah, surequote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er alquote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Erger nog, dat zou inhouden dat voor kostendekkende verhuur voor een huis van 2 ton er vrolijk 1600 huur per maand gevraagd zou moeten worden. Yeah, sure
Mijn punt is dat elk huurpand ook een eigenaar kent, en dat het -op lange termijn- niet logisch is als die eigenaar het tegen een lagere prijs dan de zijne ter beschikking stelt.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er al
Bij een woningcorporatie is die eigenaar natuurlijk origineel wel extreem gesubsidieerd. Dus dan gaat het hele verhaal van "kosten van de woning + winst" niet op. Dat wordt dan "kosten van de woning - subsidie".quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Mijn punt is dat elk huurpand ook een eigenaar kent, en dat het -op lange termijn- niet logisch is als die eigenaar het tegen een lagere prijs dan de zijne ter beschikking stelt.
Dus ik kan niet inzien hoe huren op langere termijn goedkoper is dan kopen?
Als gesteld wordt dat een eigenaar 12k extra kosten draagt -voor mij nog steeds een raadsel hoe- , dan wordt dat door een verhuurder toch uiteindelijk gewoon aan een huurder doorberekend?
Ik begrijp die huren vs. kopen discussies vanuit kostenoogpunt niet zo. Wel vanuit zaken als tijdelijkheid-levensfase-mogelijkheid tot financiering, etc.
Verder zit achter elke huurwoning een eigenaar, en die wil gewoon zijn kosten eruit hebben + evt. overrendement.
Of denk ik nou te simplistisch?
Ik woon op 4 hoog, tussen 2 appartementen in, het is gewoon ook warm genoeg (18 graden) wanneer ik geen kachel aan heb, en dan heb ik inderdaad gewoon me raam ook op de kantelstand open.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:15 schreef leolinedance het volgende:
[..]_! Hoe doe je dat nou weer met -15 graden buiten?!
Maar in Bankfurt ze berekening zat dus de hypotheek niet.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 11:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, geen 1600. Maar als je huis nog niet afgelost is moet je momenteel zeker aan 1000 euro denken. Alleen al 500 euro waardeverlies en 500 euro hypotheek en je bent er al
een huis van 2 ton, met een hypotheek van zeg 150.000 a 5% hypotheekrente; IB 42%; geeft netto ca. een hypotheek+WOZ box 1 - last van (100-42)% * 9.000 + 42% * 1100 (WOZ) = ca. 4.800 euro per jaar.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 10:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
M.a.w, iemand die een huis van 2 ton heeft, heeft buiten ze maandelijkse hypotheeklasten ook nog eens 1000 euro per maand andere kosten? Dat zou betekenen, dat iemand dus 1600 euro per maand netto kwijt is aan dit? Dat zou betekenen, dat iedereen met een huis van 2 ton, minimaal 2 keer modaal zou moeten verdienen om maar enigzins uit te komen....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |