Ik denk als alles zwartgeblakerde van rook is dat het dan wel duidelijk is dat er gerookt is.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:15 schreef DS4 het volgende:
Aldus onderstaand bericht:
Rokers in België zijn niet langer welkom in huurwoningen. Steeds meer huiseigenaren laten in huurcontracten opnemen dat roken in de woning of het appartement niet mag.
Met name in nieuwe en recent gerenoveerde woningen zijn rokers ongewenst, zo berichtte de Vlaamse krant Gazet van Antwerpen. "Als ik moet toestaan dat in die appartementen gerookt wordt, dan zijn ze al na een jaar weer verouderd. Ik moet er rekening mee houden dat als een huurder vertrekt, ik de woning opnieuw weer te huur moet aanbieden. Daarom heb ik in de huurovereenkomst een clausule laten opnemen waarin staat dat niet gerookt mag worden in de woning", stelt de eigenaar van een woning.
De huiseigenaren vrezen dat woningen snel onleefbaar worden door de penetrante rooklucht. Huurdersorganisaties zijn niet blij met de ontwikkelingen, maar wijzen erop dat als beide partijen instemmen met het huurcontract, dit geldig is.
Nou lijkt het mij lastig om te controleren, maar ik vind dit wel een goede zaak. Ga denk ik dit ook maar opnemen in onze nieuwe huurovereenkomsten.
Het zorgt voor gele muren.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:17 schreef Keiichi het volgende:
Ik denk als alles zwartgeblakerde van rook is dat het dan wel duidelijk is dat er gerookt is.
http://www.bndestem.nl/ni(...)che-huurwoningen.ecequote:Op donderdag 26 januari 2012 13:19 schreef Netsplitter het volgende:
Ik mis een bron.
Dus TS, gaarne plaatsen.
Is doen plaatsen ook goed?quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:19 schreef Netsplitter het volgende:
Ik mis een bron.
Dus TS, gaarne plaatsen.
Wat is er onmenselijk aan?quote:
Nee, het is het goed recht van de eigenaar om te eisen dat het verhuurde wordt gebruikt conform de door hem aan te geven normen. Je kan ook een andere woning huren.quote:Zelf rook ik niet, maar als ik een pwuk sou willen opsteken, is dat mijn goed recht.
Iemand anders had de link al geplaatst...quote:
Want?quote:
"Gezien de gehorige constructie dienen de bewoners te beloven niet van muziek en sex te houden. "quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:35 schreef DS4 het volgende:
Nee, het is het goed recht van de eigenaar om te eisen dat het verhuurde wordt gebruikt conform de door hem aan te geven normen. Je kan ook een andere woning huren.
Past niet meer vanwege de butt-plug... Wat is je punt?quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:34 schreef Specularium het volgende:
Die eigenaar staat in zijn recht, terwijl hij waarschijnlijk een augurk in zijn anus heeft.
Ik denk dat er schaarste komt aan huurwoningen waar je mag roken en dat die dus duurder worden. Sowieso zijn huurders vaker rokers, want vaker laagopgeleid.quote:Zou wel een nieuwe markt voor rokers kunnen betekenen.
Betalen ze wat minder huur omdat het zo onleefbaar is.
Eens kijken hoe snel niet-rokers in een rookwoning gaan zitten.
Vind het een ernstige aantasting van je privé leven. Einde huurtermijn dien je gehuurde toch schoon op te leveren en dus volkomen onnodig zoiets.quote:
Tja, dat is de vrije marktquote:Op donderdag 26 januari 2012 13:34 schreef Specularium het volgende:
Die eigenaar staat in zijn recht, terwijl hij waarschijnlijk een augurk in zijn anus heeft.
Zou wel een nieuwe markt voor rokers kunnen betekenen.
Betalen ze wat minder huur omdat het zo onleefbaar is.
Eens kijken hoe snel niet-rokers in een rookwoning gaan zitten.
Dan zou er in die rookkamers geen personeel mogen komen toch?quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij hotelkamers heb je ook rook en niet-rook kamers.
Het is nu al zo dat je niet overmatig geluid mag maken. Je leest af en toe wel eens een bericht over mensen die het nodig vinden om bij het neuken zoveel geluid te maken dat de rechter het verbiedt.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
"Gezien de gehorige constructie dienen de bewoners te beloven niet van muziek en sex te houden. "
Overmatig krijsen bij het neuken is net zo onzinnig als overmatig krijsen bij een bevalling.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is nu al zo dat je niet overmatig geluid mag maken. Je leest af en toe wel eens een bericht over mensen die het nodig vinden om bij het neuken zoveel geluid te maken dat de rechter het verbiedt.
En terecht natuurlijk, ik ben geen voorstander van stilletjes neuken (hoewel het in een volle bioscoop wel zo sociaal is natuurlijk), maar overmatig krijsen is ook nergens voor nodig. Hetzelfde geldt voor muziek. Waarbij natuurlijk de tijdstippen ook een rol spelen.
En dat vind jij normaal.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is nu al zo dat je niet overmatig geluid mag maken. Je leest af en toe wel eens een bericht over mensen die het nodig vinden om bij het neuken zoveel geluid te maken dat de rechter het verbiedt.
quote:En terecht natuurlijk, ik ben geen voorstander van stilletjes neuken (hoewel het in een volle bioscoop wel zo sociaal is natuurlijk), maar overmatig krijsen is ook nergens voor nodig. Hetzelfde geldt voor muziek. Waarbij natuurlijk de tijdstippen ook een rol spelen.
Alleen Somaliërs.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:38 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dan zou er in die rookkamers geen personeel mogen komen toch?
Dat mag 3x per jaar. Wel even schriftelijk aanvragen zodat er een mobiele afzuigkap kan worden neergezet.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Mag ik nog wel gourmetten?
Je kan ook buiten roken. Veel rokers doen dat overigens vrijwillig.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:38 schreef johnnylove het volgende:
Vind het een ernstige aantasting van je privé leven.
Nee, want dat gebeurt in de praktijk niet. Door op te nemen dat ze niet mogen roken kun je het over laten schilderen tenminste verhalen.quote:Einde huurtermijn dien je gehuurde toch schoon op te leveren en dus volkomen onnodig zoiets.
Natuurlijk wel. Hoezo mag dat niet? Denk jij dat een rookruimte nooit schoongemaakt mag worden?quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:38 schreef Specularium het volgende:
Dan zou er in die rookkamers geen personeel mogen komen toch?
Jij niet. Maar dat is omdat je gewoon ranzige tafelmanieren hebt.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
In de gevallen waar ik over heb gelezen vond ik het inderdaad redelijk. Het ging dan om stelselmatig de buren irriteren met extreme volumes.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En dat vind jij normaal.
Ook schoonmakers hebben recht op een rookvrije werkplek. Behalve Somaliërs.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Hoezo mag dat niet? Denk jij dat een rookruimte nooit schoongemaakt mag worden?
Ze neukten alleen om de buren te irriteren. En die rechters geloven dat zelf?quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de gevallen waar ik over heb gelezen vond ik het inderdaad redelijk. Het ging dan om stelselmatig de buren irriteren met extreme volumes.
Een plek waarin gerookt is in het verleden kan prima als rookvrije werkplek dienen.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ook schoonmakers hebben recht op een rookvrije werkplek.
Dat staat er niet. Er staat dat ze de buren ermee irriteerden. Dat zegt niets over opzet.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ze neukten alleen om de buren te irriteren.
Bewijs dat maarquote:Op donderdag 26 januari 2012 13:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een plek waarin gerookt is in het verleden kan prima als rookvrije werkplek dienen.
Dus mensen die wel van sex genieten worden gediscrimineerd,.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat staat er niet. Er staat dat ze de buren ermee irriteerden. Dat zegt niets over opzet.
Je bevestigd dus mijn punt, bedankt.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Gezien de gehorige constructie dienen de bewoners te beloven niet van muziek en sex te houden. "
Omdat een woning een stukje eigendom is van jezelf, of je het nou huurt of niet. Prima om bepaalde restricties op te leggen aan de huurder, maar dit is voor mij echt een brug te ver. Straks wordt bepaald dat je maar een keer per week mag douchen omdat anders de wanden te snel gaan schimmelen.quote:
Je mag 1 x in de week neuken,. maar zachtjes.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat een woning een stukje eigendom is van jezelf, of je het nou huurt of niet. Prima om bepaalde restricties op te leggen aan de huurder, maar dit is voor mij echt een brug te ver. Straks wordt bepaald dat je maar een keer per week mag douchen omdat anders de wanden te snel gaan schimmelen.
En niet in de douche.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je mag 1 x in de week neuken,. maar zachtjes.
Ben je weer lekker aan het trollen, ventje?quote:
Ja, want alleen als je hard krijst geniet je van sex...quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus mensen die wel van sex genieten worden gediscrimineerd,.
Had jij een punt dan?quote:Je bevestigd dus mijn punt, bedankt.
quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Euh... Nee!quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:52 schreef KoosVogels het volgende:
Omdat een woning een stukje eigendom is van jezelf, of je het nou huurt of niet.
Ik heb toch ooit een kamer geweigerd omdat inderdaad de eis werd gesteld dat je maar 1x per week mocht douchen, meer was volgens de eigenaar overbodig. Die kamer heb ik geweigerd, want ik vind dat vrij smerig eerlijk gezegd...quote:Prima om bepaalde restricties op te leggen aan de huurder, maar dit is voor mij echt een brug te ver. Straks wordt bepaald dat je maar een keer per week mag douchen omdat anders de wanden te snel gaan schimmelen.
quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Je mag gewoon geen overlast veroorzaken. Hoe moeilijk is dat te begrijpen voor jou? Nou ja, uit eerdere discussies weet ik dat het heel moeilijk is voor jou.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je mag 1 x in de week neuken,. maar zachtjes.
Een woning is geen openbare ruimte. En een huurwoning is niet jouw eigendom.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:04 schreef Specularium het volgende:
Jawel, het is jouw openbare ruimte.
Oke, je hebt een punt. Maar ik vind het vooral een achterlijke hetze jegens rokers.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Euh... Nee!
[..]
Ik heb toch ooit een kamer geweigerd omdat inderdaad de eis werd gesteld dat je maar 1x per week mocht douchen, meer was volgens de eigenaar overbodig. Die kamer heb ik geweigerd, want ik vind dat vrij smerig eerlijk gezegd...
Maar hé, zijn eigendom, zijn regels. Ik heb gewoon even wat verder gezocht.
Het is ook helemaal niet zo gek dat er eisen gesteld worden aan het gebruik.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:07 schreef JoPiDo het volgende:
ik ken meerdere Nederlandse studenten die in een kamer wonen waar roken verboden is?
Wierook mag dan ook niet?quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een woning is geen openbare ruimte. En een huurwoning is niet jouw eigendom.
Het is geen hetze.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
Oke, je hebt een punt. Maar ik vind het vooral een achterlijke hetze jegens rokers.
Nee, ok, het is een private ruimte waar jij het zelf voor het zeggen hebt.quote:
Geeft dat ook een smerige aanslag op de muren? Misschien moet ik dat dan ook gaan verbieden...quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:08 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Wierook mag dan ook niet?
De eigenaar heeft gewoon het volste recht om beperkingen op te leggen aan het gebruik, mits hij dit vooraf doet en het redelijkerwijs enig doel dient.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:13 schreef Specularium het volgende:
Nee, ok, het is een private ruimte waar jij het zelf voor het zeggen hebt.
Dus daar heb je nog meer te vertellen dan in een openbare ruimte.
Het lijkt me dat, aangezien er 2 handtekeningen onder een huurcontract staan, dit daar prima in opgenomen kan worden, met zeg een clausule dat bij wél roken, de reinigingskosten en schilderwerk 100% verhaald worden op de verhuurder?quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, je hebt een punt. Maar ik vind het vooral een achterlijke hetze jegens rokers.
Precies.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:15 schreef fruityloop het volgende:
Het lijkt me dat, aangezien er 2 handtekeningen onder een huurcontract staan, dit daar prima in opgenomen kan worden, met zeg een clausule dat bij wél roken, de reinigingskosten en schilderwerk 100% verhaald worden op de verhuurder?
Roken is (nog) niet verboden, dus die vergelijking is nogal mank.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:11 schreef Keiichi het volgende:
Verhuurders mogen ook opnemen dat de huurder geen wietplantage mag beginnen in de woning.
Dan kan je gewoon niet klussen. Pak een goede primer en hop 1 laag latex en weg is het.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is geen hetze.
Mijn eerste woning was een huurwoning en de vorige bewoners hadden duidelijk gerookt in de woning. De muren waren extreem smerig daardoor en het was een kutklus om ze zover te krijgen dat je ze weer fatsoenlijk wit kon maken. Zodanig dat ik van ellende maar voor een off-white heb gekozen, want na 3x met St Marc er overheen was ik het zat.
De reden dat ik het in het nieuwe huurcontract wil zetten is dat ik wil dat als men ondanks het verbod toch gaat roken dat men dan ook zorgt dat de muren weer perfect wit worden. Wat ik niet kan constateren heb ik niet zoveel last van.
Kom me maar halen.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gewoon alle rokers opsluiten in gevangenissen met een totaal rookverbod. Zijn we er zo vanaf.
Bij je eerste aanname ga je fout, dat is dus blijkbaar niet zo, en daarom moet dat stukje gezond verstand op papier gezet worden.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij dat je een huurwoning weer in behoorlijke staat achterlaat wanneer je vertrekt. Die eisen van behoorlijkheid kunnen mede de geur betreffen, dus als je een fanatiek gourmetter bent dan lijkt het mij niet redelijk om de verhuurder met de reinigingskosten te laten zitten.
Maar het lijkt me niet de bedoeling dat de woningmarkt een uitlaatklep wordt voor de ziekelijke bedilzucht van nare minkukels die dat niet in een religie kwijt kunnen maar toch geen enkele poging doen zich daarin te beheersen. Nou zullen dat soort mensen vaak muizig genoeg zijn om het eigendomsrecht heilig te verklaren en er meer van te maken dan het is, maar als je woonruimte verhuurt dan verhuur je een ruimte waarin mensen hun eigen leven kunnen leiden zoals zij dat willen.
Woonruimte verhuren om de dominee uit te hangen moet dan ook niet wettelijk bekrachtigd worden. De tijd van huurbazen die bezoek van het andere geslacht verboden is gelukkig voorbij en dat mensen hun karaktergebreken dan via andere verboden willen uiten is geen reden om dat wel toe te staan. Niet om dat soort nare figuren lekker dwars te zitten, hoe gewenst dat ook mag zijn, maar om de vrijheid van burgers te beschermen tegen vrijheidshatende andere burgers.
Je moet gewoon op een keukenstoel gaan zitten en je mond houden en helemaal niets doen.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:08 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Wierook mag dan ook niet?
Leuk zo'n doordraaf-redenering, heb ook enig bewijs daarvoor.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:32 schreef trovey het volgende:
[..]
Je moet gewoon op een keukenstoel gaan zitten en je mond houden en helemaal niets doen.Wat volgt aan de verboden in een woning...kinderen want die kunnen het huis wellicht sneller laten verouderen (kunnen op de muren gaan tekenen, zijn slordig met eten e.d.) ....krijg je een kind, huis uit.
Vroeger was men wel met andere zaken bezig als een mooi interieur.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Opvallend dat pas gerenoveerde woningen zo plotseling verouderen als er gerookt wordt. Dit was vroeger toch ook niet het geval?
Wat stoppen ze in die tabak tegenwoordig? Of is het renoveren niet meer wat het geweest is?
Mensen die het over onleefbare woningen hebben in deze context moeten haast wel van die types zijn die bij de rijdende rechter langs gaan. Je weet wel, die mensen die eisen dat de buxushaag 4 cm opzij moet.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Opvallend dat pas gerenoveerde woningen zo plotseling verouderen als er gerookt wordt. Dit was vroeger toch ook niet het geval?
Wat stoppen ze in die tabak tegenwoordig? Of is het renoveren niet meer wat het geweest is?
Een kind is een stuurloos projectiel en kan vernielingen in een huis aanbrengen die volwassenen wel laten...daarom maar een clausule om kinderen in een huurhuis te verbieden want dat kan extra kosten opleveren als de huurders weer vertrekkenquote:Op donderdag 26 januari 2012 14:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Leuk zo'n doordraaf-redenering, heb ook enig bewijs daarvoor.
Dat einde bereik je op 2 manieren, óf er staat een clausule in die ingaat tegen vigerende wetgeving, of die zo absurd is dat je geen huurder meer kan krijgen als verhuurder.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:39 schreef trovey het volgende:
[..]
Een kind is een stuurloos projectiel en kan vernielingen in een huis aanbrengen die volwassenen wel laten...daarom maar een clausule om kinderen in een huurhuis te verbieden want dat kan extra kosten opleveren als de huurders weer vertrekken....je zou verhuurders de kost geven die ik op een idee breng....in Duitsland is het heel normaal om huisdieren te verbieden in een huurwoning...volgende stap is kinderen want die zijn ongeveer tot een jaar of twee op hetzelfde niveau als een hond of kat.
Om even aan te geven wat een volgende stap kan zijn met dit soort verboden...waar is het einde van wat een verhuurder kan opleggen?
Je snapt het niet.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij je eerste aanname ga je fout, dat is dus blijkbaar niet zo, en daarom moet dat stukje gezond verstand op papier gezet worden.
Daar zijn toch al regels voor? Een woning dient in dezelfde staat te worden achtergelaten als deze werd opgeleverd. Dat er na een jaar opnieuw gerenoveerd zou moeten worden omdat er gerookt is in de woning is natuurlijk absurd.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:41 schreef Elfletterig het volgende:
Als bepaald gedrag schade in een woning achterlaat die daarna door de eigenaar moet worden hersteld, vind ik het niet meer dan logisch dat de eigenaar dergelijk gedrag verbiedt.
Rookverslaafden zullen daar wel weer anders over denken, maar volgens mij bepaalt een eigenaar nog steeds zelf welk schade-aanrichtend gedrag hij wel en niet toestaat in een pand dat zijn eigendom is.
Wellus.quote:
Nee. Ik maak een onderscheid tussen het weer opleveren van het verhuurde in behoorlijke staat. Dat is een redelijke eis. En anderzijds je mengen in de leefwijze van huurders, dat is voor onderkruipsels met ziekelijke bedilzucht.quote:Op donderdag 26 januari 2012 15:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wellus.Huurwoningen worden niet altijd in de (originele) staat ten tijde van de aanvaarding achter gelaten, daar staan oa persoonlijke ervaringen over in dit topic, en WGR staat er ook vol mee. En in het geval van roken, waarvan de restproducten overal tussen/onder komen, is het blijkbaar een dusdanig gróót probleem, dat men dit expliciet af wil vangen in het huurcontract. Wederzijds begrip en gezond verstand zijn blijkbaar niet genoeg, en dan heeft een eigenaar het volste recht om dit te willen ondervangen in het huurcontract.
Het opknappen / herstellen van zo'n woning is een activiteit die de eigenaar moet uitvoeren, of moet laten uitvoeren. Hij wordt opgezadeld met extra werkzaamheden en kosten. Dat terwijl het gaat om vermijdbare werkzaamheden en kosten, niet om reguliere slijtage of mankementen die per ongeluk ontstaan.quote:Op donderdag 26 januari 2012 15:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Daar zijn toch al regels voor? Een woning dient in dezelfde staat te worden achtergelaten als deze werd opgeleverd. Dat er na een jaar opnieuw gerenoveerd zou moeten worden omdat er gerookt is in de woning is natuurlijk absurd.
Dus eventueel muren en plafond witten als je de woning verlaat. Big deal. Het is weer een zeikregel die nergens voor nodig is. En anders haalt zo'n huisjesmelker ook maar eens een kwast tevoorschijn. Hij vreet ook van die woningen. En niet heel erg weinig ook.
NB. Ik ben geen roker. Maar het gezeik over mensen die het wel doen komt mijn neus en oren uit.
Goed gezegd.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij dat je een huurwoning weer in behoorlijke staat achterlaat wanneer je vertrekt. Die eisen van behoorlijkheid kunnen mede de geur betreffen, dus als je een fanatiek gourmetter bent dan lijkt het mij niet redelijk om de verhuurder met de reinigingskosten te laten zitten.
Maar het lijkt me niet de bedoeling dat de woningmarkt een uitlaatklep wordt voor de ziekelijke bedilzucht van nare minkukels die dat niet in een religie kwijt kunnen maar toch geen enkele poging doen zich daarin te beheersen. Nou zullen dat soort mensen vaak muizig genoeg zijn om het eigendomsrecht heilig te verklaren en er meer van te maken dan het is, maar als je woonruimte verhuurt dan verhuur je een ruimte waarin mensen hun eigen leven kunnen leiden zoals zij dat willen.
Woonruimte verhuren om de dominee uit te hangen moet dan ook niet wettelijk bekrachtigd worden. De tijd van huurbazen die bezoek van het andere geslacht verboden is gelukkig voorbij en dat mensen hun karaktergebreken dan via andere verboden willen uiten is geen reden om dat wel toe te staan. Niet om dat soort nare figuren lekker dwars te zitten, hoe gewenst dat ook mag zijn, maar om de vrijheid van burgers te beschermen tegen vrijheidshatende andere burgers.
Die redelijke eis, wordt blijkbaar niet van beide kanten gehonoreerd, getuige de problemen omtrent dit issue? Dus dan is het toch niet gek dat de schade lijdende partij, hier aanvullende afspraken/maatregelen tegen wil treffen?quote:Op donderdag 26 januari 2012 15:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee. Ik maak een onderscheid tussen het weer opleveren van het verhuurde in behoorlijke staat. Dat is een redelijke eis. En anderzijds je mengen in de leefwijze van huurders, dat is voor onderkruipsels met ziekelijke bedilzucht.
Dus verhuurders mogen in hun contract van mij de ene eis niet stellen en de andere wel, omdat de ene eis de staat van de woning betreft en de andere eis het leven van de huurder betreft. Snap je?
Schade lijdende partij? Ongeveer elke nieuwe huurder gaat toch wederom opnieuw de muur texen/ schilderen dus welke schade hebben we het over, de virutele schade als de verhuurder alles spik en span zou opleveren en de nieuwe huurder niets aan het pand hoeft te doen. Maar aangezien in NL in ieder geval er altijd nog wel wat gedaan wordt, is dit mijns inziens een non argument.quote:Op donderdag 26 januari 2012 15:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Die redelijke eis, wordt blijkbaar niet van beide kanten gehonoreerd, getuige de problemen omtrent dit issue? Dus dan is het toch niet gek dat de schade lijdende partij, hier aanvullende afspraken/maatregelen tegen wil treffen?
Dat moet verhuurder in het huurcontract de op te leveren staat ten aanzien van gourmetrook concretiseren en eventueel reinigingskosten afspreken. Dan beperkt die zich namelijk tot zijn redelijk belang in de hoedanigheid van verhuurder, en treedt hij niet in de wijze waarop huurders hun leven leiden, of dat dan in de hoedanigheid van verhuurder is of in de hoedanigheid van ziekelijk bedilzuchtige doet er dan niet eens meer toe.quote:Op donderdag 26 januari 2012 15:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Die redelijke eis, wordt blijkbaar niet van beide kanten gehonoreerd, getuige de problemen omtrent dit issue? Dus dan is het toch niet gek dat de schade lijdende partij, hier aanvullende afspraken/maatregelen tegen wil treffen?
In de rookkroegendiscussie ben je altijd voorstander van het openen van kroegen waar niet wordt gerookt. Waarom mag ik mijn woning niet in de markt zetten als een woning waar nooit is gerookt als ik denk dat daar vraag naar is?quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is helemaal niet zo dat iedere huurder de kwast tevoorschijn haalt. En ik kan zonder enige twijfel meer vragen voor een huurwoning die instapklaar is, dan voor een huurwoning waar eerst nog een maand in moet worden geklust.quote:Op donderdag 26 januari 2012 15:57 schreef Basp1 het volgende:
Schade lijdende partij? Ongeveer elke nieuwe huurder gaat toch wederom opnieuw de muur texen/ schilderen dus welke schade hebben we het over, de virutele schade als de verhuurder alles spik en span zou opleveren en de nieuwe huurder niets aan het pand hoeft te doen. Maar aangezien in NL in ieder geval er altijd nog wel wat gedaan wordt, is dit mijns inziens een non argument.
Dat niet eens zozeer, ik ben vooral tegenstander van een verbod op een rookbeleid in een kroeg. Ik vind het naar een communistische gedachtengang neigen wanneer de staat meent te moeten bepalen hoe een kroeg moet zijn, dat kunnen de klanten prima zelf in interactie met de uitbaters.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de rookkroegendiscussie ben je altijd voorstander van het openen van kroegen waar niet wordt gerookt.
Jouw woning wel maar als je het verhuurt is het niet jouw woning meer maar jouw perceel. Het mag niet omdat het jou niet aangaat wat je huurders wel en niet gedaan hebben. Je mag het niet eens weten. Net zo min als iemand een woning mag aanbieden met de aanprijzing dat er nooit onchristelijke dingen in zijn gebeurd.quote:Waarom mag ik mijn woning niet in de markt zetten als een woning waar nooit is gerookt als ik denk dat daar vraag naar is?
Voor die gemeubileerde woningen mag je ook flink wat meer huur vragen, dat is de afschrijving van je banken vanwege slijtage waar geur ook onder valt.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:00 schreef DS4 het volgende:
Het is helemaal niet zo dat iedere huurder de kwast tevoorschijn haalt. En ik kan zonder enige twijfel meer vragen voor een huurwoning die instapklaar is, dan voor een huurwoning waar eerst nog een maand in moet worden geklust.
Daarnaast heb je ook woningen die gemeubileerd worden verhuurd. Geloof maar dat een bank waar op gerookt wordt naar rook stinkt en dat is gewoon iets wat de eigenaar kan willen vermijden.
En een woning kan prima in de markt gezet worden als een niet-rokers woning. Net als dat een auto kan worden aangeprezen als een niet-rokers auto.
Keuzevrijheid is meer dan alleen maar dat rokers kunnen kiezen waar en wanneer ze willen roken...
Dat is feitelijk waar het op neer komt. Een clausule die aangeeft dat als er aantoonbaar gerookt is de schade te verhalen is op de voormalig huurder(s).quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat jou aangaat is de staat van de woning, en daar mag je wel eisen aan stellen en kosten voor herstel rekenen, maar dat is heel wat anders.
Als je lekker wilt roken doe je dat maar in je eigen woning en anders zoek je een verhuurder die geen voorwaarden stelt aan je rookgedrag.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:24 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Wat onmenselijk. Zelf rook ik niet, maar áls ik een peuk zou willen opsteken, is dat mijn goed recht.
Nee, dat is heel wat anders. Het mag er juist niet om gaan dat er aantoonbaar gegourmet is, de verhuurder mag niet eens proberen aan te tonen wat er zich wel en niet in de woning van de huurders heeft afgespeeld. Dat gaat hem en de nieuwe huurder namelijk helemaal niks aan.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:11 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat is feitelijk waar het op neer komt. Een clausule die aangeeft dat als er aantoonbaar gerookt is de schade te verhalen is op de voormalig huurder(s).
Waarom zo hypocriet doen, gewoon sluiten van de fabrieken, dan ben je er echt vanaf.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gewoon alle rokers opsluiten in gevangenissen met een totaal rookverbod. Zijn we er zo vanaf.
Dat wordt dan wel een probleem voor de verhuurder vooral panden die langs drukke wegen/ dichtbevolkte steden liggen hebben nogal wat last van fijstof wat binnenkomt. Fijnstof welke ook op de plafonds neeslaat, daar kunnen de bewoners niets aan doen, maar die mogen bij vertrek dan opeens gaan betalen omdat het plafond iets geel is geworden en de verhuurder dan zou zeggen dat het door roken komt. .quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat is heel wat anders. Het mag er juist niet om gaan dat er aantoonbaar gegourmet is, de verhuurder mag niet eens proberen aan te tonen wat er zich wel en niet in de woning van de huurders heeft afgespeeld. Dat gaat hem en de nieuwe huurder namelijk helemaal niks aan.
Wat verhuurder moet aantonen is dat het huis niet in behoorlijke staat wordt achtergelaten, om de huurder te kunnen manen dat te herstellen.
En waarom kunnen huurders en verhuurders dat niet gezamelijk bepalen dan?quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat niet eens zozeer, ik ben vooral tegenstander van een verbod op een rookbeleid in een kroeg. Ik vind het naar een communistische gedachtengang neigen wanneer de staat meent te moeten bepalen hoe een kroeg moet zijn, dat kunnen de klanten prima zelf in interactie met de uitbaters.
Nee, het blijft mijn woning (ok, de woning is strikt genomen eigendom van de B.V., maar laat ik daar nu toevallig net wat te vertellen hebben). Ook als ik het verhuur.quote:Jouw woning wel maar als je het verhuurt is het niet jouw woning meer maar jouw perceel.
Nee, ik mag weldegelijk eisen stellen aan het gebruik van de woning. Het is immers MIJN woning. Als iemand onder die voorwaarden niet wil huren, prima.quote:Het mag niet omdat het jou niet aangaat wat je huurders wel en niet gedaan hebben. Je mag het niet eens weten. Net zo min als iemand een woning mag aanbieden met de aanprijzing dat er nooit onchristelijke dingen in zijn gebeurd.
Wat jou aangaat is de staat van de woning, en daar mag je wel eisen aan stellen en kosten voor herstel rekenen, maar dat is heel wat anders.
Geur vanwege roken is geen slijtage.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:08 schreef Basp1 het volgende:
Voor die gemeubileerde woningen mag je ook flink wat meer huur vragen, dat is de afschrijving van je banken vanwege slijtage waar geur ook onder valt.![]()
Huisdieren verbieden is zo gek nog niet, dat gebeurt in de praktijk. Frituren... ja, het lijkt mij redelijk dat men de afzuigkap aan zet. Verbieden dat iemand gaat koken in een keuken is ook zo wat.quote:Wanneer je huurders veel frituren met ranzig vet en hierbij de afzuiging ook vaak niet aanzet stinkt het hele huis ook naar vet, voor maanden. Dan hebben we het nog niet over honden die geuren achter laten gehad.
Nou ja, waarom zou er een lat moeten zijn. Stel dat ik wil verbieden dat buitenechtelijke sex plaats vindt in de woning (maak je geen zorgen, ik ben een waarlijk voorstander van buitenechtelijke sex)... als iemand daar problemen mee heeft huurt deze maar een andere woning.quote:In mijn optiek gaat het niet mogen roken toch net een stap te ver voor een huurcontract, want zoals mijn andere voorbeelden aangeven waar wil je dan de lat leggen.
Huurders moeten gewoon zich aan de regels houden. Als volwassen mensen iets met elkaar afspreken, dan komen ze dat na. Punt.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:18 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, dat is heel wat anders. Het mag er juist niet om gaan dat er aantoonbaar gegourmet is, de verhuurder mag niet eens proberen aan te tonen wat er zich wel en niet in de woning van de huurders heeft afgespeeld. Dat gaat hem en de nieuwe huurder namelijk helemaal niks aan.
Wat verhuurder moet aantonen is dat het huis niet in behoorlijke staat wordt achtergelaten, om de huurder te kunnen manen dat te herstellen.
Dat zegt hij toch ook?quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Huurders moeten gewoon zich aan de regels houden. Als volwassen mensen iets met elkaar afspreken, dan komen ze dat na. Punt.
Omdat de structurele onevenwichtigheid van de woningmarkt, iedereen moet wonen immers en er is niet onbeperkt bouwruimte, sommige figuren kennelijk de gelegenheid biedt hun ziekelijke bedilzucht via hun eigendomsrecht de vrije loop te laten. En dan krijg je dus verhuurders die de herenliefde of seks in het algemeen in de woning gaan verbieden.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
En waarom kunnen huurders en verhuurders dat niet gezamelijk bepalen dan?
Gelukkig heb jij niets te vertellen over wat mensen hun huis doen.quote:Nee, het blijft mijn woning (ok, de woning is strikt genomen eigendom van de B.V., maar laat ik daar nu toevallig net wat te vertellen hebben). Ook als ik het verhuur.
Daar had ik met mijn voorspellende gave/vanwege voorspelbaarheid van sommigen al enkele zinnen aan gewijd:quote:Nee, ik mag weldegelijk eisen stellen aan het gebruik van de woning. Het is immers MIJN woning. Als iemand onder die voorwaarden niet wil huren, prima.
Het stond er dus al.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, als je je betutteldrang echt niet meer in toom weet te houden wordt het tijd om kinderen te nemen, huurders zijn daar niet voor. Die beslissen zelf hoe ze hun leven leiden. Als je dat niet verdraagt moet je niet gaan verhuren, jezelf verhuren als soort van predikant misschien, maar in ieder geval geen woonruimte. Het is innerlijk tegenstrijdig, woonruimte verhuren en tegelijk bepalen wat mensen in hun eigen huis niet mogen. Wat het hun woonruimte maakt is nou juist dat ze er mogen doen wat ze willen.quote:Wat niet mag is dat ik lopende de huur ga zeggen: en nu wil ik het gaan verbieden. Als ik het zonder die voorwaarde heb verhuurd dan is het aan de huurder om te beslissen of hij wel of niet gaat roken in de woning.
Dat moet je alleen afspreken dat je woonruimte verhuurt als je daartoe ook werkelijk in staat bent. Als jij denkt dat het in eigendom hebben van een perceel geschikt voor woonruimte jou wat te vertellen geeft over andermans leven dan ben je niet geschikt als verhuurder en zo gefixeerd op eigendom dat je je niet realiseert dat het slechts het meest omvattende recht is dat iemand op een goed kan hebben.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Huurders moeten gewoon zich aan de regels houden. Als volwassen mensen iets met elkaar afspreken, dan komen ze dat na. Punt.
Nee.quote:
De definitie van "netjes" bij het achterlaten van een huurwoning is in zijn algemeenheid wezenlijk anders dan die ik hanteer.quote:Maar ik zie het hele probleem niet, zolang de huurder als hij vertrekt zorgt dat alles weer netjes is.
Dat is dan jou probleem. Maar dat blijkt ook wel uit dit topic.quote:Op donderdag 26 januari 2012 18:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
[..]
De definitie van "netjes" bij het achterlaten van een huurwoning is in zijn algemeenheid wezenlijk anders dan die ik hanteer.
Wat een nonsens. Ik geef aan dat je over de staat wel afspraken mag maken, maar over de manier van leven niet. Dus is de staat van verhuurde in relatie tot de manier van leven het probleem van de huurder.quote:Op donderdag 26 januari 2012 18:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
[..]
De definitie van "netjes" bij het achterlaten van een huurwoning is in zijn algemeenheid wezenlijk anders dan die ik hanteer.
De structurele onevenwichtigheid bij het aanbod van niet-rook kroegen vond jij nooit een probleem...quote:Op donderdag 26 januari 2012 18:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Omdat de structurele onevenwichtigheid van de woningmarkt,
Ten aanzien van de woningen die wij verhuren dus wel.quote:Gelukkig heb jij niets te vertellen over wat mensen hun huis doen.
Daar staat alleen jouw frustratie voortkomend uit die vieze gewoonte waar jij aan verslaafd bent.quote:Daar had ik met mijn voorspellende gave/vanwege voorspelbaarheid van sommigen al enkele zinnen aan gewijd:
Het stond er dus al.
Precies. En als ze willen roken, dan moeten ze niet bij mij gaan huren.quote:Nee, als je je betutteldrang echt niet meer in toom weet te houden wordt het tijd om kinderen te nemen, huurders zijn daar niet voor. Die beslissen zelf hoe ze hun leven leiden.
Wat een onzin toch weer. Ik zoek mensen die mijn woningen willen huren en die geen behoefte hebben om daar in te roken. Dat is iets tussen mij en mijn huurders. En wat jij daar van vindt zal mij werkelijk jeuken, want de frustratie druipt er weer vanaf, ondanks dat je weer net doet alsof je de moral high ground bewandelt. Feitelijk ben je gewoon weer bezig met jouw manier van liberalisme "ik wil zelf bepalen wat ik doe en waar ik dat doe". Een fase waar peuters in terecht komen en de meeste mensen laten dat weer achter zich nog voordat ze volwassen worden...quote:Als je dat niet verdraagt moet je niet gaan verhuren, jezelf verhuren als soort van predikant misschien, maar in ieder geval geen woonruimte. Het is innerlijk tegenstrijdig, woonruimte verhuren en tegelijk bepalen wat mensen in hun eigen huis niet mogen. Wat het hun woonruimte maakt is nou juist dat ze er mogen doen wat ze willen.
Ik wil gewoon de discussie voorkomen. Nou snap ik dat jij alleen maar de situatie kent als huurder, maar als verhuurder weet ik dat alles wat stuk is al stuk was, vies ook schoon kan zijn als je het maar als zo wil zien, enz. enz. Feitelijk moet ik iedere keer weer de schoonmaaksters door de woning laten waaien na de oplevering en vinden ze het keer op keer best smerig, maar de huurder vond het echt heel netjes. Echt waar...quote:Als jij ook ten aanzien van geur concrete eisen stelt aan de staat waarin het achtergelaten dient te worden dan is het aan de huurders om te beslissen of ze zich de reinigingskosten besparen door op het balkon te roken, maar dat is een heel ander concept.
Lullige voor jou is alleen dat ik dus gewoon meerdere huizen heb die ik verhuur en jij alleen maar een mening.quote:Dat moet je alleen afspreken dat je woonruimte verhuurt als je daartoe ook werkelijk in staat bent. Als jij denkt dat het in eigendom hebben van een perceel geschikt voor woonruimte jou wat te vertellen geeft over andermans leven dan ben je niet geschikt als verhuurder en zo gefixeerd op eigendom dat je je niet realiseert dat het slechts het meest omvattende recht is dat iemand op een goed kan hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |