http://www.nu.nl/economie(...)metervergoeding.htmlquote:Kabinet overweegt lagere kilometervergoeding
Laatste update: 24 januari 2012 07:17 info
AMSTERDAM - Het kabinet overweegt de onbelaste kilometervergoeding van maximaal negentien cent te verlagen om de files aan te pakken.
Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) en minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) laten uitzoeken wat de effecten zijn als de maximaal onbelaste vergoeding wordt verlaagd naar twaalf of dertien cent per kilometer, schrijft het Nederlands Dagblad dinsdag.
De ANWB vreest volgens de krant dat dit de gemiddelde werknemer die met de auto naar zijn werk gaat vierhonderd euro per jaar gaat kosten.
De organisatie gaat dan uit van een werknemer die 29 kilometer van zijn werk woont en 45 weken per jaar werkt. De maatregel levert de staat volgens ANWB-directeur Guido van Woerkom anderhalf miljard euro op.
Voorstellen
Maandag bracht het ministerie van Financiën een bericht naar buiten waarin staat dat de voorstellen van een werkgroep om files te bestrijden worden bekeken.
Daarin wordt onder meer gewezen op een variabele kostenvergoeding voor zakelijke rijders met een auto van de zaak en een 'persoonlijk mobiliteitsbudget' voor werknemers zonder auto van de zaak.
Dat het verlagen van de kilometervergoeding ook wordt overwogen, stond er echter niet in.
Ik hoorde het net op de radio. Ik dacht dat de ANWB zo pro-automobilist was?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:27 schreef betyar het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)metervergoeding.html
Leuk dekmanteltje, file bestrijden.
Nee, op deze manier kan Nederland zijn triple A status behouden....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:37 schreef Bastard het volgende:
Gewoon mooi gelul om de schatkist te vullen dus. Stel rovers zijn het.
Ueberhaupt al dat ze zouden denken dat je zou gaan verhuizen, kunnen ze gerust 400 euro per maand aftrekken van je loon, dan nog kun je niet verhuizen. Want er zijn geen huizen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:49 schreef kikoooooo het volgende:
Wat denken ze nou echt, dat al die mensen die 'gemiddeld' 29 kilometer van hun werk wonen dat voor hun lol doen, om die vergoeding op te strijken? En dat wanneer de vergoeding naar beneden gaat dat ze dan de fiets pakken of verhuizen? Voor die 400 euro per jaar?
Gierig kutland zijn we aan t worden.
en al waren er huizen: zie je eigen huis maar eens te verkopen en een hypotheek op een nieuw huis te krijgen....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ueberhaupt al dat ze zouden denken dat je zou gaan verhuizen, kunnen ze gerust 400 euro per maand aftrekken van je loon, dan nog kun je niet verhuizen. Want er zijn geen huizen.
Een hypotheek krijg je zo hoorquote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:55 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en al waren er huizen: zie je eigen huis maar eens te verkopen en een hypotheek op een nieuw huis te krijgen....
Ik dacht dat files bestrijden door auto rijden duurder te maken een linkse hobby was.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik hoorde het net op de radio. Ik dacht dat de ANWB zo pro-automobilist was?
Ook dat nog idd.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:55 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en al waren er huizen: zie je eigen huis maar eens te verkopen en een hypotheek op een nieuw huis te krijgen....
Ja, dat is bij deze dus veranderd...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:00 schreef t-8one het volgende:
[..]
Ik dacht dat files bestrijden door auto rijden duurder te maken een linkse hobby was.
over goedkope retoriek gesproken.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:05 schreef mstx het volgende:
En natuurlijk treft dit weer de lage- en middeninkomens, want de mensen die 2x modaal ontvangen hebben allemaal een leaseauto.
p/j hè, dus ongeveer 33 euro p/m.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:08 schreef Five_Horizons het volgende:
¤400 p.p. per maand minder in de economie. Hoe dit 1,5 mrd op gaat leveren, is me dan ook een raadsel.
Misschien moet ik beter lezenquote:
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Misschien moet ik beter lezen
Maar dan nog vraag ik me af hoe dit zoveel geld gaat opleveren.
Minder files.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Misschien moet ik beter lezen
Maar dan nog vraag ik me af hoe dit zoveel geld gaat opleveren.
Uit de zin die begint met "De ANWB vreest dat...." haal ik niet dat het een plan van de ANWB is, of dat ze het er mee eens zouden zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik hoorde het net op de radio. Ik dacht dat de ANWB zo pro-automobilist was?
Die gaan er niet komen, aangezien mensen niet voor hun plezier in de file staan. Als 10% van de automobilisten uit de auto stappen, zijn de files waarschijnlijk grotendeels opgelost, maar kan het OV het niet aan. Daarnaast is deze voor velen gewoonweg geen optie.quote:
Als de werkgevers wel die 19 ct blijven betalen dan wordt 1/3 daarvan volgens dit plan belast... En dan vangt de overheid dus zo'n 2 a 3 ct per km.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Misschien moet ik beter lezen
Maar dan nog vraag ik me af hoe dit zoveel geld gaat opleveren.
je hebt gelijk in wat je schrijft, maar in de praktijk is het tegenwoordig wel zo dat je alleen nog maar een leaseauto krijgt als je echt serieus veel voor je werk onderweg bent.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die gaan er niet komen, aangezien mensen niet voor hun plezier in de file staan. Als 10% van de automobilisten uit de auto stappen, zijn de files waarschijnlijk grotendeels opgelost, maar kan het OV het niet aan. Daarnaast is deze voor velen gewoonweg geen optie.
Misschien heb ik het niet goed op de radio gehoord, maar Van Woerkum wijst de regering er wel dunnetjes op dat dit maar liefst 1 ½ miljard euro oplevert. Dat is veel op, wat willen ze extra bezuinigen 6 miljard?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uit de zin die begint met "De ANWB vreest dat...." haal ik niet dat het een plan van de ANWB is, of dat ze het er mee eens zouden zijn.
Maar het is natuurlijk van de zotte, alsof mensen zomaar even dichter bij hun werk zouden kunnen gaan wonen, of met het OV zouden kunnen gaan, en die 19 ct is al niet kostendekkend.
Een leaseauto wordt daarmee dus een nog interessantere arbeidsvoorwaarde dat het al was, en het interesseert leaserijders geen bal hoeveel brandstof ze gebruiken en of ze in de file staan, het is toch al betaald.
Ze pakken dus vooral de werknemer die geen leaseauto zal kunnen krijgen, en zich toch al blauw betaalt aan z'n eigen auto.
Bronquote:AMSTERDAM - De filezwaarte is dit jaar met 27 procent gedaald ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar.
Ze petsen zichzelf op hun borst dat ze zoveel wegen hebben aangelegd (vorig kabinet dan), kijk eens naar de A2?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:18 schreef Wokkel het volgende:
Die 19 cent is al veel te weinig en is ook nog eens al jarenlang hetzelfde. Inflatiecorrectie? Neuhh..
Verhuizen zit er voor veel mensen nu niet in, dan kan je beter die onbelaste kilometervergoeding opschroeven zodat mensen worden geprikkeld om alsnog werk te vinden ook al is dat wat verder van huis.
De files zijn sowieso al enorm minder.
[..]
Bron
Alsof leaserijders gratis rijden!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:15 schreef Leandra het volgende:
Ze pakken dus vooral de werknemer die geen leaseauto zal kunnen krijgen, en zich toch al blauw betaalt aan z'n eigen auto.
Dat van Woerkom bij het bekend worden van het plan op de radio zegt dat het de overheid zoveel oplevert is wat mij betreft niet meer dan zijn conclusie dat het daarom gebeurt, en niet zoals het ministerie van verkeer financiën (!!) claimt om de files te verminderen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Misschien heb ik het niet goed op de radio gehoord, maar Van Woerkum wijst de regering er wel dunnetjes op dat dit maar liefst 1 miljard euro oplevert. Dat is veel op, wat willen ze extra bezuinigen 6 miljard?
Hoef je al niet meer na te denken over afbouw HRA...
Kunnen ze mooi beginnen met die knurft slimme onderhandelaar uit Utrecht die zijn bijtelling gebruteerd op zijn salaris kreeg.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel Ambtenaren gaat de overheid eigenlijk wegbezuinigen?
Ja, en dat gaat dan ook gebeuren dus.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:24 schreef SicSicSics het volgende:
Én het gaat ook nog eens om de belastingvrije kilometer vergoeding. Het staat verder iedereen vrij om een hogere vergoeding uit te onderhandelen!
Voor wat betreft zakelijke kilometers, waar het in dit topic over gaat, rijden leaserijders inderdaad gratis.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Alsof leaserijders gratis rijden!
Die laatste zin begrijp ik even niet.... kan aan het vroege uur liggen, kom net uit mijn nachtdienst ook...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat van Woerkom bij het bekend worden van het plan op de radio zegt dat het de overheid zoveel oplevert is wat mij betreft niet meer dan zijn conclusie dat het daarom gebeurt, en niet zoals het ministerie van verkeer financiën (!!) claimt om de files te verminderen.
Ministerie zegt files, ANWB zegt kassa, waardoor ze het file-excuus van het ministerie gelijk onderuit halen.
Ik zeg niet dat het gratis is, ik zeg dat het goedkoper is, en er staan hier zowel een eigen auto als een leaseauto voor de deur, dus ik heb redelijk wat inzicht in de werkelijke kosten.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Alsof leaserijders gratis rijden!
Als ik 4 jaar in een lease auto rij (Oké, 5 jaar. Het is 20% bijtelling op mijn auto.) heb ik hem 2 keer betaald. 1 x aan de lease maatschappij en 1 x aan de belastingdienst. Dat ik er privé minder last van heb is wat anders. Hoewel ik 'schrikbarend' weinig over hou van mijn bruto salaris.
Bovendien wordt er ook gespeeld met ideeen om leaserijders verder aan te pakken met bijvoorbeeld een kikometer afhankelijke bijtelling. Dus die blijven ook niet ongespaard.
Aan de andere kant, de invoering van volledige vergoeding van OV abonnementen hier op de zaak, deed toch een aantal mensen van de eigen auto overstappen op het OV voor het woon-werk verkeer.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uit de zin die begint met "De ANWB vreest dat...." haal ik niet dat het een plan van de ANWB is, of dat ze het er mee eens zouden zijn.
Maar het is natuurlijk van de zotte, alsof mensen zomaar even dichter bij hun werk zouden kunnen gaan wonen, of met het OV zouden kunnen gaan, en die 19 ct is al niet kostendekkend.
Een leaseauto wordt daarmee dus een nog interessantere arbeidsvoorwaarde dat het al was, en het interesseert leaserijders geen bal hoeveel brandstof ze gebruiken en of ze in de file staan, het is toch al betaald.
Ze pakken dus vooral de werknemer die geen leaseauto zal kunnen krijgen, en zich toch al blauw betaalt aan z'n eigen auto.
Daar heb je een punt, maar daar staat tegenover dat je voor alleen woon - werk verkeer eigenlijk geen leaseauto meer krijgt.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:29 schreef Wokkel het volgende:
Voor wat betreft zakelijke kilometers, waar het in dit topic over gaat, rijden leaserijders inderdaad gratis.
De baas betaalt immers alle kosten voor het apparaat, net zoals hij alle kosten betaalt voor je burostoel op kantoor en het beeldscherm waar je achter zit.
Je kunt gewoon uitrekenen wat een auto kost, bij mij ligt dat op 600/700 euro per maand, zonder benzine...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het gratis is, ik zeg dat het goedkoper is, en er staan hier zowel een eigen auto als een leaseauto voor de deur, dus ik heb redelijk wat inzicht in de werkelijke kosten.
Maar van wat de leaseauto kost zou ik niet net zo'n nieuwe auto kunnen rijden en onderhouden.
Jij denkt dat je in onze 24-uurs economie overal en altijd kan komen met het OV?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Aan de andere kant, de invoering van volledige vergoeding van OV abonnementen hier op de zaak, deed toch een aantal mensen van de eigen auto overstappen op het OV voor het woon-werk verkeer.
Hoezo staat dat ertegenover?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:30 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Daar heb je een punt, maar daar staat tegenover dat je voor alleen woon - werk verkeer eigenlijk geen leaseauto meer krijgt.
Ik lees in de OP nergens dat de ANWB bij de werkgroep betrokken zou zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die laatste zin begrijp ik even niet.... kan aan het vroege uur liggen, kom net uit mijn nachtdienst ook...
Overigens dacht ik dat Van Woerkum in de werkgroep zat, maar dat heb ik misschien niet goed begrepen dus uit dat radio 1 verhaaltje...
Excuus. Daar heb je gelijk in! Ik zou ook nooit in mijn huidige auto kunnen blijven rijden. Hoewel dat meer met de aanschafwaarde (= drempel) te maken heeft dan met de werkelijke kosten die ik op zou moeten brengen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:30 schreef Leandra het volgende:
Ik zeg niet dat het gratis is, ik zeg dat het goedkoper is, en er staan hier zowel een eigen auto als een leaseauto voor de deur, dus ik heb redelijk wat inzicht in de werkelijke kosten.
Maar van wat de leaseauto kost zou ik niet net zo'n nieuwe auto kunnen rijden en onderhouden.
Die dan ook niet de economie ingaan en daar er dus ook weer vanaf gaan (BTW, IB voor werknemers van ondernemers, enz. enz.). Da's hetzelfde als zeggen dat het afschaffen van de HRA 12 mrd oplevert.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de werkgevers wel die 19 ct blijven betalen dan wordt 1/3 daarvan volgens dit plan belast... En dan vangt de overheid dus zo'n 2 a 3 ct per km.
Ik dacht dat ik dat kon concluderen adhv wat ik op radio 1 hoorde...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik lees in de OP nergens dat de ANWB bij de werkgroep betrokken zou zijn.
Ik zie alleen een reactie van de ANWB op de plannen zoals die bekend zijn gemaakt.
Ja, uiteraard, dat is de enige conclusie die houdbaar is... de files gaan ze niet oplossen, en trouwens daarvan zeggen ze dat dat al verminderd is door al dat nieuwe asfalt... (overigens hier in de periferie heb je nauwelijks last van files...)quote:Maar het meest opvallende is toch wel dat het ministerie van financiën een filebestrijdende maatregel zou uitvoeren, dan weet je dat het daar niet om gaat.
Dan zeg ik dat je gek bijzonder vriendelijk bent als je voor je baas heel Nederland door kart voor de (of mindder dan de) maximale belastingvrije kilometervergoeding. Je bent niet verplicht om máár 12 cent te ontvangen...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:33 schreef Wokkel het volgende:
Hoezo staat dat ertegenover?
Iemand met een prive auto heeft ook niet uitsluitend woon-kantoor verkeer. Ik gok er zo maar op dat 80% van de leaserijders elke dag naar 1 punt rijden en vervolgens weer naar huis, net zoals mensen met een prive auto.
Het gaat om zakelijke kilometers, ongeacht waarheen.
Ik kan zo niet beoordelen of dat effect meegenomen is, 1,5 miljard is veel als het van die 2 a 3 ct per km moet komen, maar volgens mij worden er ook heel veel vergoede kms gemaakt.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die dan ook niet de economie ingaan en daar er dus ook weer vanaf gaan (BTW, IB voor werknemers van ondernemers, enz. enz.). Da's hetzelfde als zeggen dat het afschaffen van de HRA 12 mrd oplevert.
In complete bedrijfstakken gaat het niet om heel Nederland doorkarren maar gewoon van huis naar kantoor en weer terug.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:38 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dan zeg ik dat je gek bijzonder vriendelijk bent als je voor je baas heel Nederland door kart voor de (of mindder dan de) maximale belastingvrije kilometervergoeding. Je bent niet verplicht om máár 12 cent te ontvangen...
Een kwestie van onderhandelen dus.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:42 schreef Wokkel het volgende:
In complete bedrijfstakken gaat het niet om heel Nederland doorkarren maar gewoon van huis naar kantoor en weer terug.
Je bent inderdaad niet verplicht om maar 12 cent te ontvangen, maar het gedeelte erboven is wel een extra kostenpost ivm de inkomstenbelasting.
Maar een leaserijder, het gros ervan in ieder geval, rijdt niet alleen van kantoor naar huis en weer terug. De tijden dat je daar een auto voor kreeg zijn ver achter ons.quote:Het gaat erom dat leaserijders gratis de zakelijke kilometers kunnen maken waar prive-auto rijders er flink bij inschieten.
Een ZZP-er die zijn prive kilometers declareert kan bijvoorbeeld weinig onderhandelen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:45 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Een kwestie van onderhandelen dus.
Dat betwijfel ik, genoeg mensen die ik ken die elke dag naar het kantoor (van de klant) rijden en daar 8 uur per dag vertoeven.quote:Maar een leaserijder, het gros ervan in ieder geval, rijdt niet alleen van kantoor naar huis en weer terug. De tijden dat je daar een auto voor kreeg zijn ver achter ons.
Misschien wordt carpoolen dan weer interessant want je maakt mij niet wijs dat al die mensen die alleen in de auto zitten die mobiliteit ook voor hun werk nodig hebben.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:49 schreef kikoooooo het volgende:
Wat denken ze nou echt, dat al die mensen die 'gemiddeld' 29 kilometer van hun werk wonen dat voor hun lol doen, om die vergoeding op te strijken? En dat wanneer de vergoeding naar beneden gaat dat ze dan de fiets pakken of verhuizen? Voor die 400 euro per jaar?
Gierig kutland zijn we aan t worden.
Ik carpool al ruim 2 jaar, met zijn vieren, worden we straks per auto voor 133 euro aangeslagen...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:53 schreef Deetch het volgende:
[..]
Misschien wordt carpoolen dan weer interessant want je maakt mij niet wijs dat al die mensen die alleen in de auto zitten die mobiliteit ook voor hun werk nodig hebben.
De meeste mensen zitten toch gewoon 8 uur per dag in hetzelfde gebouw samen met nog een aantl collega's die ook nog eens in hun buurt wonen.
Een ZZP-er kan veel creatiever boekhouden dan een gewone werknemer en is veel flexibeler met wat hij kan doen op dit gebied. En misschien veranderd dit wel de (vooralsnog redelijk algemene) stelregel dat als je veel privé rijdt je een auto van de zaak moeten nemen en als je veel zakelijk rijdt je beter een auto privé kan rijden.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:49 schreef Wokkel het volgende:
Een ZZP-er die zijn prive kilometers declareert kan bijvoorbeeld weinig onderhandelen.
Je hoeft er dus niet per sé bij in te schieten als privé rijder. En het kantoor van een klant is wat anders dan elke dag hetzelfde kantoor.quote:Dat betwijfel ik, genoeg mensen die ik ken die elke dag naar het kantoor (van de klant) rijden en daar 8 uur per dag vertoeven.
Trouwens, zakelijke kilometers zijn zakelijke kilometers. Het maakt niet uit waar je heen rijdt, het is vreemd dat een zakelijke rijder wordt ontzien waar een prive rijder er flink bij inschiet.
Dat zeg ik toch nergens? Ik geef alleen maar aan dat het niet zo zwart/wit is als sommige mensen claimen. Bij sommige mensen is er helaas een onrealistische koudwatervrees als het gaat over het overstappen van een auto naar het OV, welke wordt gevoed door onderbuik gevoelens en meningen van anderen. De grappen over blaadjes werden weer veel en vaak gehoord afgelopen herfst, terwijl de treinen nog nooit zo veel op tijd hebben gereden volgens de cijfers..quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij denkt dat je in onze 24-uurs economie overal en altijd kan komen met het OV?
Tuurlijk waar het kan okee, alleen in een 24 uurs economie, zal dat voor veel mensen dus geen optie zijn. Verhuizen is ook geen optie, het enige is dan door blijven rijden naar je werk, alleen tegen hogere kosten, uiteindelijk dus lastenverzwaring. Maar wees dan zo eerlijk om dat te zeggen of verhoog gewoon de IB oid.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch nergens? Ik geef alleen maar aan dat het niet zo zwart/wit is als sommige mensen claimen. Bij sommige mensen is er helaas een onrealistische koudwatervrees als het gaat over het overstappen van een auto naar het OV, welke wordt gevoed door onderbuik gevoelens en meningen van anderen. De grappen over blaadjes werden weer veel en vaak gehoord afgelopen herfst, terwijl de treinen nog nooit zo veel op tijd hebben gereden volgens de cijfers..![]()
Is laatst nog onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat de gemiddelde woon-werk automobilist de benodigde tijd voor het OV voor hetzelfde traject, fors overschatte.
Dat doet niks af aan het feit dat er ook een grote groep is die idd geen valide OV alternatief heeft, maar er is een grijs gebied, en die mensen zouden hierdoor misschien wél die overstap kunnen maken.
De gemiddelde automobilist kan het dan wel overschatten, maar ik weet toch heel zeker dat het voor mij vanuit Schubbekutteveen met het OV nooit net zo snel als met de auto zal zijn, maar vrijwel altijd minimaal 2 maal zo lang zal duren.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:56 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch nergens? Ik geef alleen maar aan dat het niet zo zwart/wit is als sommige mensen claimen. Bij sommige mensen is er helaas een onrealistische koudwatervrees als het gaat over het overstappen van een auto naar het OV, welke wordt gevoed door onderbuik gevoelens en meningen van anderen. De grappen over blaadjes werden weer veel en vaak gehoord afgelopen herfst, terwijl de treinen nog nooit zo veel op tijd hebben gereden volgens de cijfers..![]()
Is laatst nog onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat de gemiddelde woon-werk automobilist de benodigde tijd voor het OV voor hetzelfde traject, fors overschatte.
Dat doet niks af aan het feit dat er ook een grote groep is die idd geen valide OV alternatief heeft, maar er is een grijs gebied, en die mensen zouden hierdoor misschien wél die overstap kunnen maken.
Er zijn nog voldoende leaserijders bij wie die auto gewoon onderdeel van de arbeidsvoorwaarden is, die hebben hem echt niet nodig voor die ene keer per week dat ze naar een klant moeten, maar die hebben hem gewoon omdat het bij hun kaderfunctie past.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:45 schreef SicSicSics het volgende:
Maar een leaserijder, het gros ervan in ieder geval, rijdt niet alleen van kantoor naar huis en weer terug. De tijden dat je daar een auto voor kreeg zijn ver achter ons.
Ach, hier zijn er bijvoorbeeld collega's die na het invoeren van die volledige OV vergoeding ineens wél vanuit Almelo naar Deventer konden komen met de trein, terwijl dat vroeger geen enkele optie kon zijn volgens hun.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
De gemiddelde automobilist kan het dan wel overschatten, maar ik weet toch heel zeker dat het voor mij vanuit Schubbekutteveen met het OV nooit net zo snel als met de auto zal zijn, maar vrijwel altijd minimaal 2 maal zo lang zal duren.
Het is idd een aardig alternatief als je in de randstad zit, maar buiten de randstad wordt het al snel een ander verhaal.
Wat mij betreft mogen ze bedrijven ook meer stimuleren buiten de randstad te gaan zitten, want het slaat werkelijk nergens op dat ze allemaal op een kluitje moeten zitten.
Schubbekutteveen is geen dorp met een station, en helemaal niet met een intercitystation, je moet vanuit Schubbekutteveen naar een dorp met een station, daarvandaan moet je naar een ander station wat wel aangesloten is op de rest van de wereld.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:25 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ach, hier zijn er bijvoorbeeld collega's die na het invoeren van die volledige OV vergoeding ineens wél vanuit Almelo naar Deventer konden komen met de trein, terwijl dat vroeger geen enkele optie kon zijn volgens hun.![]()
Overigens moet ik wel zeggen dat mijn werkgever een duidelijk beleid hierover voert, en oa de bedrijfslocaties laat afhangen van de bereikbaarheid per ov.
Mwah, hoeveel mensen werken bij een detacheringsbureau?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:45 schreef SicSicSics het volgende:
Maar een leaserijder, het gros ervan in ieder geval, rijdt niet alleen van kantoor naar huis en weer terug. De tijden dat je daar een auto voor kreeg zijn ver achter ons.
Yep, en mijn collega uit schubbelulveen, gaat met de fiets naar het station, stapt over, en pakt dan nog een keer de trein. Scheelt, als je de standaard files op de A1 hiero meerekent, zo goed als niks met de auto qua tijd.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Schubbekutteveen is geen dorp met een station, en helemaal niet met een intercitystation, je moet vanuit Schubbekutteveen naar een dorp met een station, daarvandaan moet je naar een ander station wat wel aangesloten is op de rest van de wereld.
Dit dus, maar noem het dan ook zo, en gooi er niet tegenaan dat daardoor de files worden opgelost.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:25 schreef DS4 het volgende:
Het is gewoon een ordinaire lastenverhoging. Klaar. En het maakt werken nog minder aantrekkelijk. Slecht plan dus.
Omdat het anders voor de werkgever te duur wordt. Alsof de overheid de werknemer wat kan schelen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:55 schreef nikk het volgende:
De vraag is ook in hoeverre de kilometervergoeding nodig is. Waarom moet de overheid een bijdrage leveren aan de reiskosten van een werknemer?
Dat zijn verwervingskosten hè.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:55 schreef nikk het volgende:
De vraag is ook in hoeverre de kilometervergoeding nodig is. Waarom moet de overheid een bijdrage leveren aan de reiskosten van een werknemer?
De overheid levert geen bijdrage, de overheid heft een belasting op een onkostenvergoeding waarbij de overheid notabene zelf nog bepaalt vanaf welk bedrag die heffing ingaat.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:55 schreef nikk het volgende:
De vraag is ook in hoeverre de kilometervergoeding nodig is. Waarom moet de overheid een bijdrage leveren aan de reiskosten van een werknemer?
Het is geen bijdrage van de overheid (tenzij je bij de overheid werkt, maar dan handelt die overheid als werkgever).quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:55 schreef nikk het volgende:
De vraag is ook in hoeverre de kilometervergoeding nodig is. Waarom moet de overheid een bijdrage leveren aan de reiskosten van een werknemer?
Of een weekje stoppen met autorijden.... files opgelost, en de schatkist ook.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:57 schreef Ryan3 het volgende:
We kunnen ook met zijn alleen een weekje stoppen met werken hoor, kijken hoe de overheid dat vindt..
Ach, uiteindelijk krijg je de Nederlander natuurlijk nooit mee met dit soort acties.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of een weekje stoppen met autorijden.... files opgelost, en de schatkist ook.
Dat is het juist het punt. Waarom is het logisch dat reiskosten worden vergoed? Wanneer reiskosten onderdeel is van het loon, waarom zou de overheid daar dan geen belasting over mogen heffen. Wat maakt reiskosten zo bijzonder ten opzichte van andere kosten die je moet maken om te kunnen werken? Ik snap de praktische kanten ervan wel, maar ik beschouw het niet als een bepaald recht.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:00 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De overheid levert geen bijdrage, de overheid heft een belasting op een onkostenvergoeding waarbij de overheid notabene zelf nog bepaalt vanaf welk bedrag die heffing ingaat.
Als jij kosten maakt voor je baas krijg je ze toch netto vergoed? Behalve als je die kosten met de auto maakt, dan komt de overheid met de grijpgrage vingertjes geld afpikken.
Het is geen loon. Het is een vergoeding van de kosten die je maakt om dat loon te verwerven. Als ik naar het gemeentehuis moet om een VOG op te halen, krijg ik die kosten onbelast vergoed. (om maar een voorbeeld te geven).quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is het juist het punt. Waarom is het logisch dat reiskosten worden vergoed? Wanneer reiskosten onderdeel is van het loon, waarom zou de overheid daar dan geen belasting over mogen heffen. Wat maakt reiskosten zo bijzonder ten opzichte van andere kosten die je moet maken om te kunnen werken? Ik snap de praktische kanten ervan wel, maar ik beschouw het niet als een bepaald recht.
Als Karel en Jan allebei voor Pieterse en zn werken, en Karel woont 30 km van z'n werk terwijl Jan bij Pieterse en zn om de hoek woont en naar z'n werk kan lopen, dan zouden Karel en Jan dus een verschillend loon krijgen terwijl ze hetzelfde werk doen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is het juist het punt. Waarom is het logisch dat reiskosten worden vergoed? Wanneer reiskosten onderdeel is van het loon, waarom zou de overheid daar dan geen belasting over mogen heffen. Wat maakt reiskosten zo bijzonder ten opzichte van andere kosten die je moet maken om te kunnen werken? Ik snap de praktische kanten ervan wel, maar ik beschouw het niet als een bepaald recht.
Nou ja, als Karel een heel zuinig autootje rijdt wat-ie zelf onderhoudt, dan is dat laatste wel zo. Als je echt je best doet, kun je nog steeds geld overhouden na 19 ct/km.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:55 schreef Leandra het volgende:
Als Karel en Jan allebei voor Pieterse en zn werken, en Karel woont 30 km van z'n werk terwijl Jan bij Pieterse en zn om de hoek woont en naar z'n werk kan lopen, dan zouden Karel en Jan dus een verschillend loon krijgen terwijl ze hetzelfde werk doen.
Karel moet met de auto om naar z'n werk te gaan, Jan kan lopen, de km-vergoeding is puur om te zorgen dat Karel op z'n werk kan komen, het is simpelweg geen inkomen, anders zou Karel meer verdienen dan Jan.
Wat doe je aan de afschrijving?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:58 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nou ja, als Karel een heel zuinig autootje rijdt wat-ie zelf onderhoudt, dan is dat laatste wel zo. Als je echt je best doet, kun je nog steeds geld overhouden na 19 ct/km.
Dat bedoel ik dus met je best doen om binnen die 19 ct te rijden, je moet dan een oud brikje rijden wat je zelf onderhoudt, maar het kan wel.quote:
Vooral aanmoedigen, hoe werk je de economie naar de knoppen.....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:18 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met je best doen om binnen die 19 ct te rijden, je moet dan een oud brikje rijden wat je zelf onderhoudt, maar het kan wel.
Ik snap de argumentatie wel. Ik snap alleen niet waarom reiskosten als variabele vergoed moet worden. Alsof reiskosten de enige kosten zijn om loon te verwerven.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als Karel en Jan allebei voor Pieterse en zn werken, en Karel woont 30 km van z'n werk terwijl Jan bij Pieterse en zn om de hoek woont en naar z'n werk kan lopen, dan zouden Karel en Jan dus een verschillend loon krijgen terwijl ze hetzelfde werk doen.
Karel moet met de auto om naar z'n werk te gaan, Jan kan lopen, de km-vergoeding is puur om te zorgen dat Karel op z'n werk kan komen, het is simpelweg geen inkomen, anders zou Karel meer verdienen dan Jan.
Wat zijn andere kosten dan, die ook belast wordenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik snap de argumentatie wel. Ik snap alleen niet waarom reiskosten als variabele vergoed moet worden. Alsof reiskosten de enige kosten zijn om loon te verwerven.
Alsof die al niet naar de knoppen is.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:28 schreef betyar het volgende:
Vooral aanmoedigen, hoe werk je de economie naar de knoppen.....![]()
Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik bedoelde meer dat ik het vreemd vind dat reiskosten apart vergoed wordt door de werkgever. En dat deze vervolgens weer apart belast en (deels) atrekbaar is. Waarom vergoeden we voedsel niet apart? Je zal toch moeten eten om te kunnen werken. En tja, Karel heeft nu net wat meer nodig dan Jan omdat hij drie koppen groter is. Maar misschien is dat off topic.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat zijn andere kosten dan, die ook belast worden
Moet je dat wel kunnen, en niet al naar het boekje van de auto hoeven grijpen om uit te zoeken hoe de motorkap open moet.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:18 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met je best doen om binnen die 19 ct te rijden, je moet dan een oud brikje rijden wat je zelf onderhoudt, maar het kan wel.
Reiskosten zijn niet aftrekbaar.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik bedoelde meer dat ik het vreemd vind dat reiskosten apart vergoed wordt door de werkgever. En dat deze vervolgens weer apart belast en (deels) atrekbaar is. Waarom vergoeden we voedsel niet apart? Je zal toch moeten eten om te kunnen werken. En tja, Karel heeft nu net wat meer nodig dan Jan omdat hij drie koppen groter is. Maar misschien is dat off topic.
Werken moet lonen, vinden de rechtse partijen (en nog terecht ook). Maar noodzakelijk vervoer rondom het werk moet worden bestraft. Openbaar Vervoer is peperduur, de brandstofprijzen behoren tot de hoogste ter wereld, over de aanschaf van veel auto's betaal je flinke BPM en de maatregelen om energiezuinige auto's te stimuleren, worden in rap tempo afgebouwd.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:24 schreef Leandra het volgende:
Nou, ik ben wel oprecht verbaasd dat het ministerie van Financiën met een (financiële) oplossing van het fileprobleem denkt te kunnen komen...
Not sure if....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 15:07 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik begrijp niet als ze 6 miljard nodig hebben waarom ze dan nog zo moeilijk doen. Zeg dan gewoon 6 Miljard gedeeld door 17 miljoen is 353. Even iedereen 353 overmaken naar Den Haag en klaar. Is toch veel makkelijker en eerlijker?
Ja, en de bijstandsmoeder met 3 kinderen heeft ook zo even ¤ 1.412,= liggen...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 15:07 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik begrijp niet als ze 6 miljard nodig hebben waarom ze dan nog zo moeilijk doen. Zeg dan gewoon 6 Miljard gedeeld door 17 miljoen is 353. Even iedereen 353 overmaken naar Den Haag en klaar. Is toch veel makkelijker en eerlijker?
Bron: http://www.nu.nl/economie(...)-niet-aangepast.htmlquote:Kilometervergoeding niet aangepast
DEN HAAG - Het kabinet heeft geen plan om de onbelaste kilometervergoeding te verlagen van 19 naar 12 cent. Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) zei dat dinsdag in de Tweede Kamer.
D66 verwijt het kabinet kiezersbedrog omdat de lasten voor de automobilist omhoog zouden gaan bij een verlaging van de kilometervergoeding.
Weekers ontkende dat hij daarvoor plannen heeft. Wel kijkt een ambtelijke werkgroep naar manieren om via de belastingen de files op de Nederlandse wegen terug te dringen. Weekers beloofde dat de hardwerkende Nederlander niet zal worden gepakt.
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
Plan is niet aan de orde. Topic kan dus feitelijk op slot.
[..]
Bron: http://www.nu.nl/economie(...)-niet-aangepast.html
Echt weer een typisch Nederlandse oplossing.quote:Wel kijkt een ambtelijke werkgroep naar manieren om via de belastingen de files op de Nederlandse wegen terug te dringen.
En jij gelooft dat?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:00 schreef Elfletterig het volgende:
Plan is niet aan de orde. Topic kan dus feitelijk op slot.
[..]
Bron: http://www.nu.nl/economie(...)-niet-aangepast.html
Euh er word niet gevraagd om zelf conclusies te trekken hequote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:28 schreef BansheeBoy het volgende:
Lost dit de files op zoals ook de vrije marktwerking onder tandartsen de tarieven heeft doen dalen?
Juist ja. Allemaal drogredenen.²
Welke marktwerking? Je bedoelt het vrijgeven van tarieven? Dat is geen marktwerking.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:28 schreef BansheeBoy het volgende:
Lost dit de files op zoals ook de vrije marktwerking onder tandartsen de tarieven heeft doen dalen?
Juist ja. Allemaal drogredenen.²
Maar het wordt wel door de meeste werkgevers als maatstaf gehanteerd. Als ze meer betalen en het wordt belast kost dat hen ook extra geld omdat er dan ook premies over betaald moeten worden die niet ingehouden worden op het loon.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:22 schreef Janneke141 het volgende:
Het is een zaak van werkgever en werknemer hoeveel kilometervergoeding, if any, er wordt uitbetaald. Dat dit gedeeltelijk als onbelast inkomen gezien wordt is een gunst, niet meer en niet minder. Wel een wonderbaarlijk plan uit een CDA/VVD-koker.
Ik ben voor. Ben het werknemertje pesten onderhand wel zat. Net m'n spaarloon kwijt en als je denkt dat je alles hebt gehad vinden ze weer wat om aad werknaat te naaien.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 10:57 schreef Ryan3 het volgende:
We kunnen ook met zijn alleen een weekje stoppen met werken hoor, kijken hoe de overheid dat vindt..
Trollquote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:04 schreef Zeeland het volgende:
Ja, laat mensen maar dichter bij hun werk gaan wonen. Althans, dat mag best gestimuleerd worden. Ik ben het eens met de minister.
Ov ook natuurlijkquote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:07 schreef TweeGrolsch het volgende:
Die hele onbelaste kilometervergoeding moet er gewoon uit. Loon in natura moet je gewoon belasten.
De auto van de zaak er dan ook maar uit neem ik aan?!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:07 schreef TweeGrolsch het volgende:
Die hele onbelaste kilometervergoeding moet er gewoon uit. Loon in natura moet je gewoon belasten.
Nou maar hopen dat Henk en Ingrid allebei in dezelfde stad werken, kunnen ze daar tenminste gaan wonen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:04 schreef Zeeland het volgende:
Ja, laat mensen maar dichter bij hun werk gaan wonen. Althans, dat mag best gestimuleerd worden. Ik ben het eens met de minister.
En klanten, die mag je dan ook alleen maar nemen in je eigen stad of dorp?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:04 schreef Zeeland het volgende:
Ja, laat mensen maar dichter bij hun werk gaan wonen. Althans, dat mag best gestimuleerd worden. Ik ben het eens met de minister.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |