http://www.nu.nl/economie(...)metervergoeding.htmlquote:Kabinet overweegt lagere kilometervergoeding
Laatste update: 24 januari 2012 07:17 info
AMSTERDAM - Het kabinet overweegt de onbelaste kilometervergoeding van maximaal negentien cent te verlagen om de files aan te pakken.
Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD) en minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) laten uitzoeken wat de effecten zijn als de maximaal onbelaste vergoeding wordt verlaagd naar twaalf of dertien cent per kilometer, schrijft het Nederlands Dagblad dinsdag.
De ANWB vreest volgens de krant dat dit de gemiddelde werknemer die met de auto naar zijn werk gaat vierhonderd euro per jaar gaat kosten.
De organisatie gaat dan uit van een werknemer die 29 kilometer van zijn werk woont en 45 weken per jaar werkt. De maatregel levert de staat volgens ANWB-directeur Guido van Woerkom anderhalf miljard euro op.
Voorstellen
Maandag bracht het ministerie van Financiën een bericht naar buiten waarin staat dat de voorstellen van een werkgroep om files te bestrijden worden bekeken.
Daarin wordt onder meer gewezen op een variabele kostenvergoeding voor zakelijke rijders met een auto van de zaak en een 'persoonlijk mobiliteitsbudget' voor werknemers zonder auto van de zaak.
Dat het verlagen van de kilometervergoeding ook wordt overwogen, stond er echter niet in.
Ik hoorde het net op de radio. Ik dacht dat de ANWB zo pro-automobilist was?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:27 schreef betyar het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)metervergoeding.html
Leuk dekmanteltje, file bestrijden.
Nee, op deze manier kan Nederland zijn triple A status behouden....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:37 schreef Bastard het volgende:
Gewoon mooi gelul om de schatkist te vullen dus. Stel rovers zijn het.
Ueberhaupt al dat ze zouden denken dat je zou gaan verhuizen, kunnen ze gerust 400 euro per maand aftrekken van je loon, dan nog kun je niet verhuizen. Want er zijn geen huizen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:49 schreef kikoooooo het volgende:
Wat denken ze nou echt, dat al die mensen die 'gemiddeld' 29 kilometer van hun werk wonen dat voor hun lol doen, om die vergoeding op te strijken? En dat wanneer de vergoeding naar beneden gaat dat ze dan de fiets pakken of verhuizen? Voor die 400 euro per jaar?
Gierig kutland zijn we aan t worden.
en al waren er huizen: zie je eigen huis maar eens te verkopen en een hypotheek op een nieuw huis te krijgen....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ueberhaupt al dat ze zouden denken dat je zou gaan verhuizen, kunnen ze gerust 400 euro per maand aftrekken van je loon, dan nog kun je niet verhuizen. Want er zijn geen huizen.
Een hypotheek krijg je zo hoorquote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:55 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en al waren er huizen: zie je eigen huis maar eens te verkopen en een hypotheek op een nieuw huis te krijgen....
Ik dacht dat files bestrijden door auto rijden duurder te maken een linkse hobby was.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik hoorde het net op de radio. Ik dacht dat de ANWB zo pro-automobilist was?
Ook dat nog idd.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:55 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en al waren er huizen: zie je eigen huis maar eens te verkopen en een hypotheek op een nieuw huis te krijgen....
Ja, dat is bij deze dus veranderd...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:00 schreef t-8one het volgende:
[..]
Ik dacht dat files bestrijden door auto rijden duurder te maken een linkse hobby was.
over goedkope retoriek gesproken.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:05 schreef mstx het volgende:
En natuurlijk treft dit weer de lage- en middeninkomens, want de mensen die 2x modaal ontvangen hebben allemaal een leaseauto.
p/j hè, dus ongeveer 33 euro p/m.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:08 schreef Five_Horizons het volgende:
¤400 p.p. per maand minder in de economie. Hoe dit 1,5 mrd op gaat leveren, is me dan ook een raadsel.
Misschien moet ik beter lezenquote:
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Misschien moet ik beter lezen
Maar dan nog vraag ik me af hoe dit zoveel geld gaat opleveren.
Minder files.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Misschien moet ik beter lezen
Maar dan nog vraag ik me af hoe dit zoveel geld gaat opleveren.
Uit de zin die begint met "De ANWB vreest dat...." haal ik niet dat het een plan van de ANWB is, of dat ze het er mee eens zouden zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik hoorde het net op de radio. Ik dacht dat de ANWB zo pro-automobilist was?
Die gaan er niet komen, aangezien mensen niet voor hun plezier in de file staan. Als 10% van de automobilisten uit de auto stappen, zijn de files waarschijnlijk grotendeels opgelost, maar kan het OV het niet aan. Daarnaast is deze voor velen gewoonweg geen optie.quote:
Als de werkgevers wel die 19 ct blijven betalen dan wordt 1/3 daarvan volgens dit plan belast... En dan vangt de overheid dus zo'n 2 a 3 ct per km.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Misschien moet ik beter lezen
Maar dan nog vraag ik me af hoe dit zoveel geld gaat opleveren.
je hebt gelijk in wat je schrijft, maar in de praktijk is het tegenwoordig wel zo dat je alleen nog maar een leaseauto krijgt als je echt serieus veel voor je werk onderweg bent.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die gaan er niet komen, aangezien mensen niet voor hun plezier in de file staan. Als 10% van de automobilisten uit de auto stappen, zijn de files waarschijnlijk grotendeels opgelost, maar kan het OV het niet aan. Daarnaast is deze voor velen gewoonweg geen optie.
Misschien heb ik het niet goed op de radio gehoord, maar Van Woerkum wijst de regering er wel dunnetjes op dat dit maar liefst 1 ½ miljard euro oplevert. Dat is veel op, wat willen ze extra bezuinigen 6 miljard?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uit de zin die begint met "De ANWB vreest dat...." haal ik niet dat het een plan van de ANWB is, of dat ze het er mee eens zouden zijn.
Maar het is natuurlijk van de zotte, alsof mensen zomaar even dichter bij hun werk zouden kunnen gaan wonen, of met het OV zouden kunnen gaan, en die 19 ct is al niet kostendekkend.
Een leaseauto wordt daarmee dus een nog interessantere arbeidsvoorwaarde dat het al was, en het interesseert leaserijders geen bal hoeveel brandstof ze gebruiken en of ze in de file staan, het is toch al betaald.
Ze pakken dus vooral de werknemer die geen leaseauto zal kunnen krijgen, en zich toch al blauw betaalt aan z'n eigen auto.
Bronquote:AMSTERDAM - De filezwaarte is dit jaar met 27 procent gedaald ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar.
Ze petsen zichzelf op hun borst dat ze zoveel wegen hebben aangelegd (vorig kabinet dan), kijk eens naar de A2?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:18 schreef Wokkel het volgende:
Die 19 cent is al veel te weinig en is ook nog eens al jarenlang hetzelfde. Inflatiecorrectie? Neuhh..
Verhuizen zit er voor veel mensen nu niet in, dan kan je beter die onbelaste kilometervergoeding opschroeven zodat mensen worden geprikkeld om alsnog werk te vinden ook al is dat wat verder van huis.
De files zijn sowieso al enorm minder.
[..]
Bron
Alsof leaserijders gratis rijden!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:15 schreef Leandra het volgende:
Ze pakken dus vooral de werknemer die geen leaseauto zal kunnen krijgen, en zich toch al blauw betaalt aan z'n eigen auto.
Dat van Woerkom bij het bekend worden van het plan op de radio zegt dat het de overheid zoveel oplevert is wat mij betreft niet meer dan zijn conclusie dat het daarom gebeurt, en niet zoals het ministerie van verkeer financiën (!!) claimt om de files te verminderen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Misschien heb ik het niet goed op de radio gehoord, maar Van Woerkum wijst de regering er wel dunnetjes op dat dit maar liefst 1 miljard euro oplevert. Dat is veel op, wat willen ze extra bezuinigen 6 miljard?
Hoef je al niet meer na te denken over afbouw HRA...
Kunnen ze mooi beginnen met die knurft slimme onderhandelaar uit Utrecht die zijn bijtelling gebruteerd op zijn salaris kreeg.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel Ambtenaren gaat de overheid eigenlijk wegbezuinigen?
Ja, en dat gaat dan ook gebeuren dus.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:24 schreef SicSicSics het volgende:
Én het gaat ook nog eens om de belastingvrije kilometer vergoeding. Het staat verder iedereen vrij om een hogere vergoeding uit te onderhandelen!
Voor wat betreft zakelijke kilometers, waar het in dit topic over gaat, rijden leaserijders inderdaad gratis.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Alsof leaserijders gratis rijden!
Die laatste zin begrijp ik even niet.... kan aan het vroege uur liggen, kom net uit mijn nachtdienst ook...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat van Woerkom bij het bekend worden van het plan op de radio zegt dat het de overheid zoveel oplevert is wat mij betreft niet meer dan zijn conclusie dat het daarom gebeurt, en niet zoals het ministerie van verkeer financiën (!!) claimt om de files te verminderen.
Ministerie zegt files, ANWB zegt kassa, waardoor ze het file-excuus van het ministerie gelijk onderuit halen.
Ik zeg niet dat het gratis is, ik zeg dat het goedkoper is, en er staan hier zowel een eigen auto als een leaseauto voor de deur, dus ik heb redelijk wat inzicht in de werkelijke kosten.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:21 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Alsof leaserijders gratis rijden!
Als ik 4 jaar in een lease auto rij (Oké, 5 jaar. Het is 20% bijtelling op mijn auto.) heb ik hem 2 keer betaald. 1 x aan de lease maatschappij en 1 x aan de belastingdienst. Dat ik er privé minder last van heb is wat anders. Hoewel ik 'schrikbarend' weinig over hou van mijn bruto salaris.
Bovendien wordt er ook gespeeld met ideeen om leaserijders verder aan te pakken met bijvoorbeeld een kikometer afhankelijke bijtelling. Dus die blijven ook niet ongespaard.
Aan de andere kant, de invoering van volledige vergoeding van OV abonnementen hier op de zaak, deed toch een aantal mensen van de eigen auto overstappen op het OV voor het woon-werk verkeer.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uit de zin die begint met "De ANWB vreest dat...." haal ik niet dat het een plan van de ANWB is, of dat ze het er mee eens zouden zijn.
Maar het is natuurlijk van de zotte, alsof mensen zomaar even dichter bij hun werk zouden kunnen gaan wonen, of met het OV zouden kunnen gaan, en die 19 ct is al niet kostendekkend.
Een leaseauto wordt daarmee dus een nog interessantere arbeidsvoorwaarde dat het al was, en het interesseert leaserijders geen bal hoeveel brandstof ze gebruiken en of ze in de file staan, het is toch al betaald.
Ze pakken dus vooral de werknemer die geen leaseauto zal kunnen krijgen, en zich toch al blauw betaalt aan z'n eigen auto.
Daar heb je een punt, maar daar staat tegenover dat je voor alleen woon - werk verkeer eigenlijk geen leaseauto meer krijgt.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:29 schreef Wokkel het volgende:
Voor wat betreft zakelijke kilometers, waar het in dit topic over gaat, rijden leaserijders inderdaad gratis.
De baas betaalt immers alle kosten voor het apparaat, net zoals hij alle kosten betaalt voor je burostoel op kantoor en het beeldscherm waar je achter zit.
Je kunt gewoon uitrekenen wat een auto kost, bij mij ligt dat op 600/700 euro per maand, zonder benzine...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het gratis is, ik zeg dat het goedkoper is, en er staan hier zowel een eigen auto als een leaseauto voor de deur, dus ik heb redelijk wat inzicht in de werkelijke kosten.
Maar van wat de leaseauto kost zou ik niet net zo'n nieuwe auto kunnen rijden en onderhouden.
Jij denkt dat je in onze 24-uurs economie overal en altijd kan komen met het OV?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Aan de andere kant, de invoering van volledige vergoeding van OV abonnementen hier op de zaak, deed toch een aantal mensen van de eigen auto overstappen op het OV voor het woon-werk verkeer.
Hoezo staat dat ertegenover?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:30 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Daar heb je een punt, maar daar staat tegenover dat je voor alleen woon - werk verkeer eigenlijk geen leaseauto meer krijgt.
Ik lees in de OP nergens dat de ANWB bij de werkgroep betrokken zou zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die laatste zin begrijp ik even niet.... kan aan het vroege uur liggen, kom net uit mijn nachtdienst ook...
Overigens dacht ik dat Van Woerkum in de werkgroep zat, maar dat heb ik misschien niet goed begrepen dus uit dat radio 1 verhaaltje...
Excuus. Daar heb je gelijk in! Ik zou ook nooit in mijn huidige auto kunnen blijven rijden. Hoewel dat meer met de aanschafwaarde (= drempel) te maken heeft dan met de werkelijke kosten die ik op zou moeten brengen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:30 schreef Leandra het volgende:
Ik zeg niet dat het gratis is, ik zeg dat het goedkoper is, en er staan hier zowel een eigen auto als een leaseauto voor de deur, dus ik heb redelijk wat inzicht in de werkelijke kosten.
Maar van wat de leaseauto kost zou ik niet net zo'n nieuwe auto kunnen rijden en onderhouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |