Studeer nog steeds.quote:Op donderdag 19 januari 2012 16:56 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Wanneer heb jij gestudeerd dan?
Het gaat niet zozeer om het worden van wetenschapper, het gaat om de intentionele ontkoppeling van deze instituten tov het bedrijfsleven. Op de lange termijn is die ontkoppeling beter, omdat het zorgt voor innovatie en vrij denken. Als het bedrijfsleven exact opgeleidde mensen wil hebben, zullen ze daar zelf voor moeten betalen door een opleidingstraject oid op te zetten. Universiteiten zijn er voor de bevolking, niet voor de bedrijven. We willen enige aansluiting met het bedrijfsleven, omdat dat goed is voor de meeste studenten. Het is wat ze zelf willen en nodig hebben om een gelukkig leven op te bouwen. Maar dat is een secundair doel naast het zoveel mogelijk stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. We besteden overheidsgeld om de bevolking zo welvarend mogelijk te maken (zowel financieel als breder), dat is het doel.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je moet de realiteit niet gaan ontkennen, 90 % van de studenten gaat naar bedrijfsleven of overheid. Stug vasthouden aan de stelling dat je niet perse voor het bedrijfsleven of overheid opleidt vind ik naief en een ontkenning van de realiteit. Kom dan liever met een aanvullend traject ofzo voor studenten die wetenschapper willen worden.
En waarom doen ze dit dan niet bij de langstudeerboete?quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:26 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Quote uit het wetsvoorstel:
[..]
Lekkere argumentatie...
90% van de huidige studenten had niet kunnen voorzien dat die €3000 boete er zou komen...
Dan zou je dus ook moeten weten dat je stufi indien uitwonend vaak nog niet eens voldoende is om je huur van te betalen, laat staan zaken als collegedeld, boeken, eten etc. voor thuiswonende studenten valt dat dan nog wel mee maar ook nog altijd maar een schijntje vergeleken met wat je studie kost.quote:
Dekkend voor al het levensonderhoud is het niet nee. Maar het is al belachelijk genoeg dat het gedeeltelijk word betaald.quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:05 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dan zou je dus ook moeten weten dat je stufi indien uitwonend vaak nog niet eens voldoende is om je huur van te betalen, laat staan zaken als collegedeld, boeken, eten etc. voor thuiswonende studenten valt dat dan nog wel mee maar ook nog altijd maar een schijntje vergeleken met wat je studie kost.
Dit is echt een lachertjequote:Op donderdag 19 januari 2012 17:04 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om het worden van wetenschapper, het gaat om de intentionele ontkoppeling van deze instituten tov het bedrijfsleven. Op de lange termijn is die ontkoppeling beter, omdat het zorgt voor innovatie en vrij denken. Als het bedrijfsleven exact opgeleidde mensen wil hebben, zullen ze daar zelf voor moeten betalen door een opleidingstraject oid op te zetten. Universiteiten zijn er voor de bevolking, niet voor de bedrijven. We willen enige aansluiting met het bedrijfsleven, omdat dat goed is voor de meeste studenten. Het is wat ze zelf willen en nodig hebben om een gelukkig leven op te bouwen. Maar dat is een secundair doel naast het zoveel mogelijk stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. We besteden overheidsgeld om de bevolking zo welvarend mogelijk te maken (zowel financieel als breder), dat is het doel.
Universiteiten zijn geen opleidingstrajecten voor een baan. Anders hadden ze wel een hogeschool geheten bijvoorbeeld. We subsidieren ze omdat ze de afgelopen eeuwen hun nut volop hebben bewezen lijkt me.
Dat is je eigen schuld, dan moet je maar niet zo'n nuttige en belangrijke studie willen doen. Kies toch lekker kunstgeschiedenis, of iets met taal en cultuur. Maar nee, mevrouw moet weer één van de betere en moeilijkere studies kiezen hoor, net als al die TU-kneusjes. Iets willen bereiken in dit land, ga je schamen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:16 schreef clumsy_clown het volgende:
Fucking hell. Ik ga bijna hopen dat ik toch maar niet ingeloot word voor geneeskunde. 3 jaar master, plus 2 jaar langstudeerboete, das een eurootje of 15.000 aan studiekosten extra, in een periode waarin je niet bij kan werken.
quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:47 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat is je eigen schuld, dan moet je maar niet zo'n nuttige en belangrijke studie willen doen. Kies toch lekker kunstgeschiedenis, of iets met taal en cultuur. Maar nee, mevrouw moet weer één van de betere en moeilijkere studies kiezen hoor, net als al die TU-kneusjes. Iets willen bereiken in dit land, ga je schamen.
Ja, ik had gewoon Media en Entertainment Management moeten gaan doen, die diploma's krijg je praktisch cadeau.quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:47 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat is je eigen schuld, dan moet je maar niet zo'n nuttige en belangrijke studie willen doen. Kies toch lekker kunstgeschiedenis, of iets met taal en cultuur. Maar nee, mevrouw moet weer één van de betere en moeilijkere studies kiezen hoor, net als al die TU-kneusjes. Iets willen bereiken in dit land, ga je schamen.
Je kan je nu in ieder geval helemaal krom lenen als student, dus waarop baseer je dat vermoeden?quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:19 schreef clumsy_clown het volgende:
En ik heb zo'n vermoeden dat je niet genoeg gaat mogen lenen om de kosten te dekken.
Wanneer ga jij eens van de bank komen en je uitkering inleveren?quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:58 schreef Djeez het volgende:
Heel goed, ik juich dit van harte toe! Weg met de luie kutstudenten, vaklui moeten we hebben!
Dat valt wel mee. Inclusief basis en aanvullende beurs en lening kan je rond de 900 euro grofweg, binnenkrijgen van de DUO op dit moment, aangenomen dat je recht hebt op alles. Om onder de inkomensgrens te blijven mag je max zo'n 13.000 bruto bijverdienen, wat neerkomt op ongeveer 800 euro per maand. Niet alle studenten krijgen dat voor elkaar, maar dat zou me ook nog wel lukken, in de eerste drie jaar. Dan heb je 1700 euro p/m. Zeg dat daarvan 1100 euro naar vaste lasten inclusief collegegeld gaat, en je houdt 600 over. Hiervan kan je maandelijks het een en ander opzij zetten voor je boeken, dus die bachelorperiode is geen probleem.quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je kan je nu in ieder geval helemaal krom lenen als student, dus waarop baseer je dat vermoeden?
Omdat je als co-assistent weken van 45+ uur maakt? Tuurlijk, daar kan een 8 uursdienst bij, maar is dat wat we met z'n allen willen? Dat de helft van de studenten met een freaking burn-out zit nog voordat ze begonnen zijn?quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou je niet kunnen werken? Als de studielast dermate hoog is dat je zelfs geen dag in de week vrij kan maken voor een bijbaan, dan moet je denk ik een ander studieniveau overwegen. En ja, ik heb ervaring met een technische studie dus ik weet dat er studies zijn waar je 5 dagen per week echt de hele dag bezig bent. En 1100 Euro aan vaste lasten vind ik ook wel wat extreem, dat kan echt minder hoor.
Dan moeten ziekenhuizen daar maar voor gaan betalen, in alle andere sectoren is een vergoeding voor stages betaald. Het is natuurlijk hilarisch dat in een sector waarin miljarden om gaan er geen ruimte is voor een stagevergoeding. Maar dit gaat wel weer erg micro, de kans is groot dat de minister met dit soort zaken rekening gaat houden.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:20 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Omdat je als co-assistent weken van 45+ uur maakt?
Ja, óf we maken de regeling op zijn minst eerlijk, door meerjarige masters niet in zijn geheel mee te nemen in deze belachelijke regeling. Niet dat ik het oneens ben over stagevergoeding, maar dat is in dit geval de verantwoording verschuiven. Daarnaast is het niet iets wat snel gaat gebeuren, dus als student ben je alsnog de lul.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dan moeten ziekenhuizen daar maar voor gaan betalen, in alle andere sectoren is een vergoeding voor stages betaald.
Volgens mij zijn het de ziekenhuizen die hierin raar gedrag vertonen, en niet deze regeling. Voor een stage kan gewoon een stagevergoeding gegeven worden.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:29 schreef clumsy_clown het volgende:
Ja, óf we maken de regeling op zijn minst eerlijk, door meerjarige masters niet in zijn geheel mee te nemen in deze belachelijke regeling.
Dan blijft het punt toch staan dat je als student van een studie met een verplichte meerjarige master extra genaaid bent? En dat is toch krom?quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het de ziekenhuizen die hierin raar gedrag vertonen, en niet deze regeling. Voor een stage kan gewoon een stagevergoeding gegeven worden.
Halbe: "er is een miljardenschuld, dus daarom"quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:37 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Dan blijft het punt toch staan dat je als student van een studie met een verplichte meerjarige master extra genaaid bent? En dat is toch krom?
Op die manier jaag je dus de studenten weg die van een lager niveau komen en er alles aan doen om het toch te halen, wil je dat graag? Lijkt me toch niet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Waarom zou je niet kunnen werken? Als de studielast dermate hoog is dat je zelfs geen dag in de week vrij kan maken voor een bijbaan, dan moet je denk ik een ander studieniveau overwegen. En ja, ik heb ervaring met een technische studie dus ik weet dat er studies zijn waar je 5 dagen per week echt de hele dag bezig bent. En 1100 Euro aan vaste lasten vind ik ook wel wat extreem, dat kan echt minder hoor.
PVV draait wel bij hoor, alles voor het pluche. Dichterbij de MP stoel zag Geert hierna nooit meer komen en dat weet hij ook wel.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:41 schreef Waffle het volgende:
Kan toch veel makkelijker worden opgelost met pensioenleeftijd te verhogen. Maar nee PVV doet dan weer moeilijk...
Met ook nog eens in het achterhoofd houdende dat er al een (alsmaar groeiend) tekort aan technici is lijkt het me dan niet bijzonder verstandig om nu maatregelen te treffen waar vooral zij de dupe van worden of niet?quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Die master is momenteel gewoon voor het wettelijk tarief hoor. Of dat straks veranderd weet ik niet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:29 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Als je van het hbo komt moet je een premaster tegen het instellingscollegetarief volgen. En daarna nog een master van 1 of 2 jaar. Naar mijn weten ook tegen het instellingscollegetarief.
quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:59 schreef MakkieR het volgende:
Eigelijk lach ik me dood, heb zelf kunnen studeren tot mijn 27e, had een royale studiefinanciering + extra inkomsten door koerier service met behulp van de OV die toen nog het gehele jaar geldig was (geen weekend/week shit) en in heel nederland. Elk weekend lekker mijn extra centen verbrassen in de kroeg en na mijn studie meteen een goeie baan gevonden.
Gelukkig heb ik nog een jaartje gewerkt en ¤ 13.000 gespaard. Daar moet ik ver mee komen. Anders leen ik wat geld bij de DUO. Maar niet meer dan 1k.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die master is momenteel gewoon voor het wettelijk tarief hoor. Of dat straks veranderd weet ik niet.
Stel dan voor technische studies een extra subsidie in. Daar pleit ik al langer voor, differentiëren naar studiekeus, maar daar is dan altijd weer veel kritiek op.quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:44 schreef Tocadisco het volgende:
Met ook nog eens in het achterhoofd houdende dat er al een (alsmaar groeiend) tekort aan technici is lijkt het me dan niet bijzonder verstandig om nu maatregelen te treffen waar vooral zij de dupe van worden of niet?
Daar ben je positief over?quote:Op donderdag 19 januari 2012 18:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Studeren, goede zorg etc worden straks alleen weer voor de elite! Net als vroeger
Dit idd. Terwijl vrijwel iedere uitwonende student onder de armoedegrens leeftquote:Op donderdag 19 januari 2012 19:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Overigens, als je kijkt hoeveel studenten dit gaat kosten ten opzichte van de huidige situatie, dan vind ik wel dat studenten hard getroffen worden in vergelijking met bijvoorbeeld bijstandstrekkers en bejaarden. Een heel aantal users op dit forum en politieke partijen in Den Haag staan al te schuimbekken als de minima er 10 Euro per maand op achteruit gaan, terwijl men in dit geval niet verder komt dan dat de kenniseconomie er door geraakt wordt, dat is toch veel mildere kritiek.
Huh? Dit was gewoon conform het programma.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:40 schreef Buitendam het volgende:
Fantastisch plan, zal er totaal niet inhakken bij het gros van alle studenten
Wat heeft de VVD een hoop mensen (en scholieren) belazerd, zeg. Niet te filmen.
Niet met alle studies, smartass. Heerlijk, die kortzichtigheid.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:02 schreef TweeGrolsch het volgende:
30 uur studie, 20 uur werken per week kan makkelijk.
En dan hoef je niet/nauwelijks bij te lenen.
3000 euro boete nietquote:Op donderdag 19 januari 2012 20:02 schreef eriksd het volgende:
[..]
Huh? Dit was gewoon conform het programma.
PvdA, GL en D66 hebben dit overigens ook gewoon op hun wensenlijstje staan. Ik snap je domme kreet dus niet.
Ja maar de politici in den haag vinden dat het wel sneller kan en dat je makkelijk erbij kunt werken. Zou ik ook zeggen als ik zoals de meeste daar een pretstudie als rechten of geschiedenis hebben gedaan in een mooie 12 jaar.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:12 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Niet met alle studies, smartass. Heerlijk, die kortzichtigheid.
Oh, en dit is nog even afgezien van het feit dat het van het zotte is dat je als student weken van 50 of meer uur zou moeten maken om rond te komen.
30 uur studie, 15 uur reistijd per week + thuis studie. 20 uur per week werken gaat niet, hooguit 10 en dan in het weekend. Wat nu? Lenen, terwijl ik principieel tegen lenen ben tenzij een hypotheek.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:02 schreef TweeGrolsch het volgende:
30 uur studie, 20 uur werken per week kan makkelijk.
En dan hoef je niet/nauwelijks bij te lenen.
Waarom zou je principieel tegen lenen zijn? Uitgaven komen meestal eerder dan opbrengsten een lening kan dat overbruggen. Precies zoals dat met een hypothecaire lening het geval is. Het enige verschil is dat je daarin de het huis als onderpand geeft.quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:20 schreef ArnosL het volgende:
Lenen, terwijl ik principieel tegen lenen ben tenzij een hypotheek.
Treurig eigenlijk, maar je hebt gewoon gelijk. Één van de meest welvarende en leefbare landen wereldwijd heeft in minder dan 25 jaar tijd zijn eigen graf gegraven...quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:40 schreef QBay het volgende:
Zodra je 18 bent gewoon dit land zo snel mogelijk verlaten en in het buitenland een studie doen, Nederland is toch een zinkend schip.
Overdrijf je niet een beetje?quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:34 schreef DDDDDaaf het volgende:
Treurig eigenlijk, maar je hebt gewoon gelijk. Één van de meest welvarende en leefbare landen wereldwijd heeft in minder dan 25 jaar tijd zijn eigen graf gegraven...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |