het was maar een grapjequote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:04 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Dan is er toch ook geen verband tussen de intelligentie en de muzieksmaak, als ze er toch niet voor de muziek komen?
De favoriete artiesten van de mensen die de SAT test hebben gedaan.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:55 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Ja, dat vraag ik mij dus ook af. Ook van U2 trouwens inderdaad. Maar kan ook wel op basis van mijn Facebook vrienden, opleidingsniveau en muzieksmaak een soortgelijk legenda maken.
Daarom slaan algemene vergelijkingen ook helemaal nergens opquote:
En?quote:
Wat wil je met het filmpje/de filmpjes zeggen?quote:
Dat is ook kortzichtig.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:52 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik zou het zo niet weten, maar de meest intelligente mensen die ik persoonlijk ken luisteren Metal. (Ga nou geen grapjes over mijn username maken) Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat veel mensen die dat luisteren zich aangetrokken voelen door de (maatschappij-kritische) teksten, de technische complexiteit van die muziek en het vallen buiten de populaire muziek, waardoor mensen die zich niet willen associren met de grote massa eerder naar die muziek luisteren. Nu is de beoordeling van wanneer iemand intelligent is natuurlijk moeilijk, iemand die het niet uit kan namelijk ook intelligent zijn.....
Ik kan me nog herinneren dat veel mensen op het VMBO luisterden naar Hip-Hop en muziek als 50 Cent waarvan ik werkelijk niet begrijp wat er mooi aan is.
Voor mij onbegrijpelijkquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:01 schreef vaarsuvius het volgende:
Als ik naar die muziek grafiek kijk, dan merk ik dat ik wel een heel brede muzieksmaak heb, maar van veel artiesten aan de rechterkant (hoge) denk ik: "Oh ja, leuk, die 3 nummers zijn meesterwerken, en die andere 30 nummers vind ik niet om aan te horen. (Bijvoorbeeld Dylan, Radiohead, Bowie, Red hot chilli peppers.... )
Eminem is ook nog een goed voorbeeld, daarvan draai ik 10% van zijn tracks en de andere 90% vind ik pokkeherrie. Ik kan ook nooit uitleggen waarom ik net die paar nummers wel mooi vind. Linkin Park, nog zo eentje....
Opleidingsniveau uitdrukken in een cijfer? Hoe groot was zijn steekproef? Vind dit een beetje een vaag grafiekje hoor.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:53 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Eey, meer van die onderzoek swa:
[ afbeelding ]
http://www.musicresearch.nl/?p=775
Helemaal niks kortzichtigs aan, ik doe alleen een uitspraak over wat mij in mijn persoonlijke omgeving opvalt, daarmee suggereer ik niet dat iedereen die metal luistert meteen slim is of iedereen die hip-hop luistert dom is. Ik merk alleen in mijn directe omgeving dat hier sprake van is, nu is het wel zo dat er vooral autistische mensen bijzitten die naar Metal luisteren en die zijn over het algemeen ook intelligenter. Voor de rest ken ik zo geen mensen in mijn directe omgeving die echt intelligent zijn en hip-hop luisteren. Ik vind het eerder kortzichtig om dit kortzichtig te noemen, omdat ik niet suggereer dat er een bepaald vaststaand verband bestaat, slechts dat een meerderheid van de mensen die Metal luisteren intelligent zijn, omdat het ook voor een deel bij de cultuur van veel van die mensen hoort om niet kortzichtig en eerder kritisch te zijn. Ook van veel hoogbegaafde leerlingen in klassen lees je nogal eens dat ze Metal luisteren om zich een beetje af te zetten, omdat ze met problemen zitten door hun intelligentie. De gevolgen van die intelligentie kunnen dus wel veroorzaken dat mensen Metal gaan luisteren, dat neemt niet weg dat er ook totaal achterlijke figuren bestaan die Metal luisteren en niks snappen.quote:
Is kortzichtig.quote:Ik kan me nog herinneren dat veel mensen op het VMBO luisterden naar Hip-Hop en muziek als 50 Cent waarvan ik werkelijk niet begrijp wat er mooi aan is.
Ok, laat ik even voor je een voorbeeld nemen:quote:
Niks mis met geile muziek tochquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ok, laat ik even voor je een voorbeeld nemen:
[Intro: 50 Cent]
Yeah...
Uh huh
So seductive
[Chorus: 50 Cent & Olivia]
[50 Cent]
I'll take you to the candy shop
I'll let you lick the lollipop
Go 'head girl, don't you stop
Keep going 'til you hit the spot (woah)
[Olivia]
Boy one taste of what I got
I'll have you spending all you got
Nou wat een diepgang zeg.![]()
Nu het nummer zelf:
Het enige wat ik hoor is de hele tijd dezelfde beat, dezelfde seksuele tekst en geen bijzondere videoclip, slechts seksuele verwijzingen in van alles.
Kun jij me uitleggen wat jij aan 50 Cent mooi vindt?
Dan hoor ik liever Immortal Technique, dat is tenminste kwaliteitship-hop, al luister ik amper hip-hop.
Ja, dan mag ik toch wel niet begrijpen wat er mooi aan is? Ik kan mij namelijk niet voorstellen hoe het is om iemand te zijn die houdt van simpele muziek, dus ik kan dat niet begrijpen, dat kan toch?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:21 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Niks mis met geile muziek tochOf simpele muziek, is allemaal smaak.
Mja kan, vind ik kortzichtigquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:22 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja, dan mag ik toch wel niet begrijpen wat er mooi aan is? Ik kan mij namelijk niet voorstellen hoe het is om iemand te zijn die houdt van simpele muziek, dus ik kan dat niet begrijpen, dat kan toch?
Ik probeer me er nu even een voorstelling van te maken. Nee sorry, ik kan het nog steeds niet begrijpen, omdat ik er niet tegen kan om naar zulke muziek te luisteren.quote:
Misschien niet, maar de tekst en de muziek zet niet aan tot nadenken, ook gigantisch gericht op primaire lusten. Aan de andere kant kan de muziek misschien te complex zijn voor simpelere zielen om te begrijpen.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:21 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Niks mis met geile muziek tochOf simpele muziek, is allemaal smaak.
Dat hangt er van af.quote:
het is niet absoluut noodzakelijk maar er is toch niets op tegen om meer over elkaar te weten te komen en zo je eigen leven te verrijken?quote:Verder is toch logisch dat muzieksmaken verschillen. Waarom moet je per se het muziek van een ander begrijpen, of je steeds afvragen hoe het kan dat iemand bepaald soort muziek mooi vindt terwijl jij het afschuwelijk vindt. Ik lust geen pap. Ik loop me toch ook niet steeds af te vragen hoe er mensen zijn die dat kunnen eten?
Nee. Dom is sterk voortbouwen op wat anderen ook doen. Wat jeroen zegt: het is niet intellectueel prikkelend.quote:
Dat is ook zo, maar je eerste biertje of wijntje was waarschijnlijk ook niet lekker. Soms moet je de tijd nemen om dingen te waarderen, om er daarna achter te komen dat het wel heel goed is.quote:Verder is toch logisch dat muzieksmaken verschillen. Waarom moet je per se het muziek van een ander begrijpen, of je steeds afvragen hoe het kan dat iemand bepaald soort muziek mooi vindt terwijl jij het afschuwelijk vindt. Ik lust geen pap. Ik loop me toch ook niet steeds af te vragen hoe er mensen zijn die dat kunnen eten?
Over het algemeen hou ik best van veel soorten muziek. Maar bijv Rammstein ofzo is echt niet mijn smaak, nou ja boeien....
Wat ik aan probeerde te duiden is dat simpel idd niet per definitie dom is.quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:21 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dat hangt er van af.
Met simpele, voor de hand liggende dingen is het vaak gemakkelijk om resultaat te halen met weinig herseninspanning.
Daarmee is het niet dom als diskwalificatie maar slechts dom omdat het geen intellectuele prikkeling geeft.
Maar evengoed kan iets simpels briljant zijn omdat het niet voor de hand ligt maar men het door slim na te denken erachter is gekomen.
[..]
Absoluut eens.quote:het is niet absoluut noodzakelijk maar er is toch niets op tegen om meer over elkaar te weten te komen en zo je eigen leven te verrijken?
Het aantal artiesten/instrumenten heeft weinig met de intelligentie of complexiteit van een stuk te maken.quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:39 schreef heartz het volgende:
Wat ik aan probeerde te duiden is dat simpel idd niet per definitie dom is.
Zelfs een lied op 2 of 3 stemmen zonder muziek kan mooi klinken en diep raken. Of een enkel muziekinstrument. Ik denk dat in deze gevoel misschien ook niet altijd in verband hoeft te staan met intelligentie. Het muziek kan je bijv ook eerst op gevoel raken, waardoor je geprikkeld wordt erover na te denken. Denk ik
Tenzij je masochist bent.quote:Natuurlijk hou je het meest van je eigen smaak, anders is het je smaak niet.
Whehe zie mn vorige post, die beantwoordt het wel denk ik zo.quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:29 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee. Dom is sterk voortbouwen op wat anderen ook doen. Wat jeroen zegt: het is niet intellectueel prikkelend.
Iets wat simpel is kan ook over nagedacht zijn, en is dan ook niet dom.
Dan laten we overigens het emotionele aspect van muziek er buiten. Al denk ik ook wel dat er lijn te trekken zou zijn tussen intelligentie en het emotionele aspect van muziek.
[..]
Dat is ook zo, maar je eerste biertje of wijntje was waarschijnlijk ook niet lekker. Soms moet je de tijd nemen om dingen te waarderen, om er daarna achter te komen dat het wel heel goed is.
Dat klopt wel. Slecht voorbeeld van mij.quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:49 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Het aantal artiesten/instrumenten heeft weinig met de intelligentie of complexiteit van een stuk te maken.
Wibi Soerjadi is niet simpeler dan de Jostiband omdat ie in zijn eentje is.
[..]
quote:Tenzij je masochist bent.
We zijn het met elkaar eens volgens mijquote:Op woensdag 18 januari 2012 10:49 schreef heartz het volgende:
[..]
Whehe zie mn vorige post, die beantwoordt het wel denk ik zo.
Denken dat metalmuziek intellectuelen prikkelt!quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:52 schreef grrrbeer het volgende:
Nog maar een keer dan: was er een tijdje geleden geen onderzoek dat een link legde tussen bredere muzieksmaak en hogere intelligentie?
En dat metalfiguur moet ophouden te denken dat muziek bedoeld is om intellectueel te prikkelen. Muziek is in eerste instantie iets dat inspeelt op een deel van de hersenen dat voor zover ik weet om onbekende redenen ritme en harmonieen kan herkennen. En direct kan herkennen als het niet klopt. Zonder enige muzikale scholing.
Maar kan het verkeerd hebben. Wellicht is dit al achterhaald.
Vind je dat wonderbaarlijk dan?quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:53 schreef heartz het volgende:
Ik ken iemand die totaal geen ritmegevoel heeft, maar wel intelligent is.
Gaat helemaal uit de maat.
Ehr, nee. Ik denk meer aan dit soort stukken:quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:11 schreef boskameel het volgende:
[..]
zeker van dat geneuzel op een gitaar, net als satriani. slaapverwekkend vind ik dat.
Nou dat liedje van 'Extreme - More than words' vind ik ook een mooi en simpel lied.quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:57 schreef Sinosappel het volgende:
De grootste kunst is juist als je iets goeds kunt maken wat simpel is.
Daar heeft men doorgaans de meeste bewondering voor.
Gaaf instrument is dat toch. Puur.quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehr, nee. Ik denk meer aan dit soort stukken:
Voor wie alleen maar top 40 gewend is is dit soort muziek buitengewoon ontoegankelijk.
Nou ja, ik ken niet zo heel veel mensen die geen ritmegevoel hebben.quote:
quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:56 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
We zijn het met elkaar eens volgens mij
Het volgende kinderliedje is lekker eenvoudig, maar niet minder leuk
Ligt eraan... Het ritme voelen cq herkennen is wat anders dan het reproduceren denk ikquote:Op woensdag 18 januari 2012 11:02 schreef heartz het volgende:
[..]
Nou ja, ik ken niet zo heel veel mensen die geen ritmegevoel hebben.
Jij wel dan?
Bij iemand die muziek maakt is ritmegevoel toch wel een vereiste?quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:04 schreef grrrbeer het volgende:
[..]
Ligt eraan... Het ritme voelen cq herkennen is wat anders dan het reproduceren denk ik
"This little number is in 13, it's subdivided in 5-8-4-4 if you wanna clap your hands.... "quote:Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Ik mis frank zappa. Dat snapte die maker van d egrafiek zeker niet
Is dit ook niet een houding die mensen aannemen, mensen die naar muziekcafs gaan zijn op dat moment rustiger en mensen die naar hardcore feesten gaan, gaan uit hun bol...Nu moet ik eerlijk bekennen dat veel van die die-hard hardcore fannaten er niet bepaald slim uitzien, maar nu weet ik toevallig ook dat bepaalde vrienden van mij af en toe eens naar zo'n feestje gaan om eens even lekker los te gaan terijwl ze gewoon universiteit studeren...Ook ben ik er van overtuigd dat in die muziek cafs genoeg lager opgeleiden komen, ze laten het alleen niet blijken..Conclussie; ik denk dat je jezelf ook een houding aangeeft afhankelijk van waar je jezelf bevindt.quote:Op zondag 15 januari 2012 02:18 schreef Friek_ het volgende:
Er zal heus wel enig verband bestaan, maar elke duiding van dat verband is controversieel. Als ik een muziekcaf binnenloop merk ik (gevoelsmatig) dat ik met intelligentere lui te maken heb dan wanneer ik kijk naar wat er zoal op een hardcorefeest rondloopt. Net zoals klassieke muziek intelligentere mensen aantrekt dan Nederlandse volksmuziek.
Maar goed, alles hangt natuurlijk af hoe je iets als 'intelligentie' definieert.
maar er kan nog een andere reden zijn dat hij geen ritme kan herkennenquote:Op woensdag 18 januari 2012 11:15 schreef heartz het volgende:
[..]
Bij iemand die muziek maakt is ritmegevoel toch wel een vereiste?
Het is het herkennen van een patroon of regelmaat in de klanken en maten.
Dat zou kunnen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:24 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar er kan nog een andere reden zijn dat hij geen ritme kan herkennen
net zoals er mensen dyslectisch zijn of dyscalculie hebben
De vergelijking is natuurlijk wat mank (smartphone, mp3 generaties etc) maar is top 40 niet ook gewoon je leeftijd? (middelbare school)quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:53 schreef NanaVonB het volgende:
PS: Ik denk trouwens dat mensen die vaak alleen naar top 40 muziek luisteren geen passie voor muziek hebben, ze verdiepen zich niet echt in wat muziek te bieden heeft, dit ZOU kunnen betekenen dat ze kortzichtig zijn...
Bach was ook een echte natuurtalent.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:53 schreef Knip het volgende:
In de jaren 60 wel een meer duidelijke scheidslijn:
Scholieren HBS: meer Beatles
Werkende jongeren: meer Rolling Stones.
Ik denk wel dat hoger opgeleiden een bredere smaak hebben, complexere muziek om naar te luisteren, simpele muziek om bij te ontspannen.
Persoonlijk zet ik graag iets van Bach of Philip Glass op als ik geconcentreerd een tekst moet bestuderen en als ik het huis aan het opruimen ben simpele stampmuziek, zoals Status Quo, Normaal etc. Echt luisteren naar een stuk is fijn bij Frank Zappa of Strawinski.
Het muziek van de top40 is best verschillend.quote:Op maandag 23 januari 2012 03:00 schreef Tchock het volgende:
Ik denk wel dat de TT waar is. Mensen met een lage intelligentie zullen muziek waarderen die 'makkelijker' is. Oftewel, de top 40 en dergelijke waar veilige muziek in staat die gegarandeerd succesvol wordt.
Intelligente mensen zullen beter in staat zijn bepaalde dingen te herkennen in complexere muziek. Ik denk dat je de muziek niet kunt waarderen als je dat soort dingen niet herkent. Daarbij kunnen intelligente mensen ook beter uitleggen waarom ze iets goed vinden. Je zult niemand horen zeggen dat Beethoven 'gewoon lekker is', of omgekeerd, dat er zo veel emotie en opbouw in Ke$ha zit.
Het ligt natuurlijk wel een beetje aan opvoeding. Als je geboren wordt in een minder intelligent gezin, waar vooral top 40 gedraaid wordt, zul je niet snel in aanraking komen met muziek die intelligent wordt geacht. En als je opgroeit met klassiek zet je niet snel SLAM! FM aan of iets dergelijks.
Waarom gaat het toch altijd over de stem? Een zanger(es) moet soul hebben. Ik moet voelen wat de zanger(es) voelt. Mariah Carey heeft dat imo niet. En al die kansloze lamlullen in die idolsachtige troep op tv al helemaal niet. Tom Waits vind ik bijvoorbeeld veel prettiger om te luisteren. Zijn bereik is misschien wat minder, maar de emotie die hij erin weet te leggen is zoveel beter.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:54 schreef heartz het volgende:
Het muziek kan wel simpel zijn, haar stem voegt de meerwaarde toe.
Ik zeg nergens dat het alleen om de stem gaat bij muziek.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:25 schreef P8 het volgende:
[..]
Waarom gaat het toch altijd over de stem? Een zanger(es) moet soul hebben. Ik moet voelen wat de zanger(es) voelt. Mariah Carey heeft dat imo niet. En al die kansloze lamlullen in die idolsachtige troep op tv al helemaal niet. Tom Waits vind ik bijvoorbeeld veel prettiger om te luisteren. Zijn bereik is misschien wat minder, maar de emotie die hij erin weet te leggen is zoveel beter.
Eh, ik weet niet zo goed wat ik met die Mariah Carey spam aan moet, maar over het algemeen is de top 40 redelijk hetzelfde genre. De dingen die jij opnoemt hebben nooit tegelijk in de hitlijsten gestaan. Uiteraard is er wel verschuiving van de top als geheel, maar Jantje Smit en Metallica samen of iets dergelijks zul je niet zien.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Het muziek van de top40 is best verschillend.
Kijk naar al die genres.
Moet dat allemaal over een kam worden geschoren?
Ik bedoel gaan we Nirvana vergelijken met Jewel.
Of de Mosselman met Metallica.
Of Alanis Morissette met Jantje Smit.
Of Mariah Carey (de oude) met Fall Out Boy.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ok, laat ik even voor je een voorbeeld nemen:
[Intro: 50 Cent]
Yeah...
Uh huh
So seductive
[Chorus: 50 Cent & Olivia]
[50 Cent]
I'll let you lick the lollipop
Go 'head girl, don't you stop
[Olivia]
Boy one taste of what I got
I'll have you spending all you got
Nou wat een diepgang zeg.![]()
Nu het nummer zelf:
Het enige wat ik hoor is de hele tijd dezelfde beat, dezelfde seksuele tekst en geen bijzondere videoclip, slechts seksuele verwijzingen in van alles.
Kun jij me uitleggen wat jij aan 50 Cent mooi vindt?
Dan hoor ik liever Immortal Technique, dat is tenminste kwaliteitship-hop, al luister ik amper hip-hop.
quote:Op maandag 23 januari 2012 13:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Eh, ik weet niet zo goed wat ik met die Mariah Carey spam aan moet,
Ik doelde op de verschillende genres van de top 40 als geheel (pop, rock, dance, hiphop enz.)quote:maar over het algemeen is de top 40 redelijk hetzelfde genre.
Ja echt heel afwijkend muziek komt niet zo voor in top40.quote:De dingen die jij opnoemt hebben nooit tegelijk in de hitlijsten gestaan. Uiteraard is er wel verschuiving van de top als geheel, maar Jantje Smit en Metallica samen of iets dergelijks zul je niet zien.
Sowieso: bands die afwijken van het genre van de top 40 komen er met hun meest mainstream nummers in. Voor zowel Metallica als Nirvana en Fall Out Boy geldt dat het (vaak oudere) minder 'mainstreame' werk niet in de top komt. Metallica's Nothing Else Matters wordt vaker gedraaid dan alle hardrock- en metalnummers uit hun catalogus. Fall Out Boy's Thnx fr th Mmrs: zelfde verhaal.
Maar top 40 muziek bestaat toch niet uit n muziekgenrequote:Dus ik vind dat je argument niet echt op gaat.
Jaja boehoehoe. Zal ik ook even doen?quote:
versusquote:Do, do, do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do
Tonight I wanna give it all to you
In the darkness
There's so much I wanna do
And tonight I wanna lay it at your feet
'Cause girl, I was made for you
And girl, you were made for me
Kiss, 1979
quote:do you still feel younger than you thought you would by now
or, darling, have you started feeling old yet
don't worry, i'm sure that you're still breaking hearts
with the efficiency that only youth can harness
and do you still think love is a laserquest
or do you take it all more seriously
i've tried to ask you this in some daydreams that i've had
but you're always busy being make-believe
Arctic Monkeys, 2011
Sarah Jones rapt dan weer behoorlijk poetisch en scherp over dat soort rappers:quote:
quote:Your Revolution
Sarah Jones in Chapbook All Poetry Press
Inspired by Gil Scott-Heron’s “The Revolution Will Not Be Televised”
your revolution will not happen between these thighs
the real revolution
ain’t about booty size
the Versaces you buys
or the Lexus you drives
and though we’ve lost Biggie Smalls
your Notorious revolution
will never allow you to lace no lyrical douche in my bush
your revolution will not be you killing me softly with Fugees
your revolution won’t knock me up and produce li’l future MCs
because that revolution will not happen between these thighs
your revolution
will not find me in the
backseat of Jeep with LL
hard as hell
doin’ it & doin’ it & doin’ it well
your revolution will not be you
smackin’ it up, flippin’ it, or rubbin’ it down
nor will it take you downtown or humpin’ around
your revolution will not have me singing
ain’t no nigger like the one I got
your revolution will not be you
sending me for no VD shot
your revolution will not involve me feeling your nature rise
or helping you fantasize
and no, my Jamaican brother, your revolution
will not make me feel boombastic and really fantastic
have you groping in the dark for that rubber wrapped in plastic
your revolution will not be me tossing my weave
making believe I’m some caviar-eating, ghetto mafia clown
or me givin’ up my behind just so I can get signed
have someone else write my rhymes?
I’m Sarah Jones, not Foxy Brown
your revolution makes me wonder, where could we go
if we could drop the empty pursuit of props and the ego
revolt back to our Roots, use a little Common sense on a Quest
to make love De La Soul, no pretense … but
your revolution will not be you flexing your sex and status
to express what you “feel”
will not happen between these thighs
will not be you shaking and me faking between these thighs
because the revolution, when it finally comes, is gon’ be real
Goh, waarom zou die knipoog smiley er nu bij staan? Wat denk jij? Doe eens een wilde gok...quote:Op maandag 23 januari 2012 14:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Jaja boehoehoe. Zal ik ook even doen?
[..]
versus
[..]
Ik wilde ook zeggen dat het erop lijkt alsof die top40 steeds slechter wordt.quote:
Dus omdat jij er een knipoog-PI bij zet mag ik niet meer reageren op een debiele demotivational?quote:Op maandag 23 januari 2012 14:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
Goh, waarom zou die knipoog smiley er nu bij staan? Wat denk jij? Doe eens een wilde gok...
Mag wel, alleen ik denk dat de maker van deze "debiele demotivational" niet in dit topic meeleest.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus omdat jij er een knipoog-PI bij zet mag ik niet meer reageren op een debiele demotivational?
Interessant lijstje. Hoewel de genres wel erg op een hoop gegooid worden onde de grote paraplutermen. Ik bedoel dance is een heel divers subgenre waarbij er vele subscenes zijn waar het publiek als dag en nacht verschilt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:53 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Eey, meer van die onderzoek swa:
[ afbeelding ]
http://www.musicresearch.nl/?p=775
Kan het hier niet minder mee eens zijnquote:Op maandag 23 januari 2012 15:50 schreef Hexagon het volgende:
Het zegt wel iets maar hoeft niet per definitie een indicator te zijn. Er zijn meerdere redenen waarom mensen naar bepaalde muziek luisteren imo dat zijn:
-Smaak: bepaalde soorten dingen spreken de een meer aan dan de andere
-Interesse en geoefendheid, de mate waarop je uberhaupt interesse in muziek hebt en je ook je er in verdiept. Voor sommige muziek moet je toch een meer gevorderde muziekluisteraar zijn
-Intelligentie, voor sommige muziek moet je complexere zaken doorgronden om de schoonheid er van te horen
Sommige muzikale voorkeuren zijn een uiting van een bepaalde mate van intelligentie. Liefhebbers van stijlen als progrock, IDM, ambient, deephouse, singer/songwriter avant garde, industrial en dat soort genres zijn als ik ze tegenkom zonder uitzondering de intelligentere mensen van de samenleving. Ik ben nooit een heftruckchauffeur tegengekomen die geniet van de klanken van de Boards of Canada of een fulltime cassiere die cd's bezit van Sufjan Stevens. Dat is geen muziek die heel eenvoudig toegankelijk is. Meestal kiezen de minder intelligente mensen onder ons toch voor de voor simpele muziek van de hand liggende artiesten.
Nu zijn er ook intelligente mensen met een voorkeur voor simpele massamuziek. Dat kan aan smaak liggen of aan de mate waarop iemand uberhaupt geinteresseerd is in muziek. Veel mensen die ik ken van de universiteit hier luisteren veel minder intensief naar muziek en komen dus ook minder snel bij de minder voor de hand liggende en minder toegankelijke artiesten uit.
Toch is er wel een tendens te zien dat er een groep artiesten is die slechts de wat intelligentere mensen kan aanspreken. Net als er ook muziek is waar de minder inelligente medemens helemaal enthousiast van wordt maar waar de intelligentere juist van moet gapen.
Omgeving is uiteraard ook van invloed. Je merkt inderdaad ook wel eens dat er in de lagere sociale klassen soms best intelligente lui rondlopen wiens capaciteiten onbenut blijven door een niet stimulerende omgeving. Op smaakontwikkeling heeft dat ook zijn weerslag. Als je omgeving alleen maar simpele muziek luistert zal je daar zelf ook sneller in blijven hangen. Eveneens zie je in hogere klassen bij de minder intelligente types vaak meer schaapachtig gedrag waarbij omgeving vooral de identiteit gaat bepalen.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:51 schreef Ryon het volgende:
Muziek is een cultuuruiting. Of je iets wel of niet mooi vindt heeft ook te maken met je omgeving en smaak ontwikkeling. Mensen die hoger opgeleid zijn luisteren naar andere muziek dan mensen die lager opgeleid zijn, omdat ze zich in andere kringen begeven. Dat is allemaal van invloed of je iets als wel of niet mooi ervaart.
Ik denk dat het goed mogelijk is om op basis van iemands mp3 lijst te voorspellen op welk niveau iemand gestudeerd heeft. Zeker bij jongeren, voor wie muziek nog een sterkere sociale functie heeft, zou dat redelijk makkelijk moeten zijn.
Dat betekent niet dat Andr Hazes niet geliefd kan zijn bij 'slimme' mensen, alleen wel dat deze waarschijnlijk op een andere manier deze muziek beleven dan de 'die hard' fans.
Tori Amos vergelijken met Slayerquote:Op maandag 23 januari 2012 09:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Het muziek van de top40 is best verschillend.
Kijk naar al die genres.
Moet dat allemaal over een kam worden geschoren?
Ik bedoel gaan we Nirvana vergelijken met Jewel.
Of de Mosselman met Metallica.
Of Alanis Morissette met Jantje Smit.
Of Mariah Carey (de oude) met Fall Out Boy.
Mooi verwoord.quote:Op maandag 23 januari 2012 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Muziek bestaat uit 3 basis elementen:
Ritme
Melodie
Harmonie
Deze 3 elementen hebben elk een eigen effect op het menselijk lichaam, de hersenen.
Deze effecten zijn objectief gezien universeel, muziek is een taal die cultuur, ras, leeftijd enzovoorts overstijgt en mensen op dezelfde manier beinvloedt. Subjectief ervaart men deze effecten echter niet hetzelfde, de een vindt een bepaald effect prettig, de ander niet. Dit is smaak. Maar smaak zegt niets over de fysieke reacties op muziek.
Muziek met de nadruk op het ritme stimuleert een lichamelijke reactie.
Met de nadruk op melodie stimuleert emotionele reactie.
Metnadruk op harmonie stimuleert intellectuele reactie.
Alle muziek bestaat uit deze 3 elementen in meer of mindere mate.
Dat maar ook hangt het van een bepaalde mate van smaakontwikkeling. Wanneer je een intelligent persoon dat niet al teveel interesse in muziek heeft ineens de muziek van Autechre laat horen dat zal die dat vermoedelijk ook niet kunnen waarderen. Het kost enige mate van ontwikkeling en verdieping om dat soort muziek leuk te kunnen vinden.quote:Op maandag 23 januari 2012 21:04 schreef Gwywen het volgende:
Simpele deuntjes of lyrics gaan waarschijnlijk sneller vervelen bij mensen die qua intelligentie meer uitdaging nodig hebben om iets interessant te vinden, terwijl ingewikkelde muziek (ofwel met ritmeverschillen, ofwel complexe lyrics, ofwel een veelheid aan instrumenten of een combi van dit alles) voor minder intelligente mensen waarschijnlijk moeilijker te behappen is.
Dat speelt ook wel een beetje maar toch verschillen muzieksmaken van ouders en kinderen vaak ook wel. Veel complexe genres zijn ook nog niet zo oud dat ze van ouders op kinderen zijn doorgegaan. Wel speelt in opvoeding mee de mate waarin iemand bereid is nieuwe dingen te verkennen.quote:Maar of dat dan komt doordat ze er van huis uit nooit naar hebben leren luisteren of dat het hun bevattingsvermogen werkelijk te boven gaat, durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat verschillende toonhoogten voor melodie (of afwezigheid daarvan) zorgen.quote:Op maandag 23 januari 2012 21:23 schreef heartz het volgende:
[..]
Mooi verwoord.
Maar volgens mij horen Klankkleur en Toonhoogte ook bij de elementen.
De toonhoogte is de hoogte van de klank.quote:Op maandag 23 januari 2012 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat verschillende toonhoogten voor melodie (of afwezigheid daarvan) zorgen.
Over klankkleur weet ik niets te zeggen mbt effecten op menselijk lichaam. Klankkleur maakt ook geen deel uit van de structuur van de muziek volgens mij.
Hier staan er gewoon weer de 5 elementen: http://muziek-en-film.inf(...)bouw-van-muziek.htmlquote:De belangrijkste elementen van muziek zijn:
- geluid (klank met een bepaald aantal trillingen),
- toonhoogte (op toon stemmen)
- toonladder (reeks van tonen),
- toonzetting (compositie),
- ritme (groeperen van beklemtoonde en niet beklemtoonde maten)
- melodie (een opeenvolging van tonen in een bepaald ritme)
- harmonie (een aangenaam klinkende vereniging van tonen) en
- vorm (de structuur van een muziekstuk).
http://www.museon.nl/nl/node/2121
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |